w Breskensche Courant r EERSTE BLAD PU -R D WONEN" oolijken Ik Bieren. ddelburgsche lij v Stoomvaart nst is tot aankondig ng ing geslaakt. Dagblad voor Zeeland waarin opgenomen de Duitsche aanval op groote schaal verwacht. Mislukte luchtaanval op de Shetland- eilanden. Noorsch schip ten Noordwesten van IJmuiden op een mijn geloopen De oorlog ter zee PLANOLOGIE. cnrlems sen n «I en Joegoslavische torpedojager tijdens storm op een rif gedreven en gezonken. an uitgetreden leden aandeelbewijs, op 5 uur namiddag in ine „DÉ-KO"- LUCAS BOLS, en CiTROEN- AAT, LIKEU- TH, enz. enz. nken. IIDDELBURG. Groenewoud. É-KO". geen koude op de paar centen hebt U Handöeschermers '9, 98 et., dito extra 150 ct., Nappa met kap 325, 349, rarm gevoerd. Fijne dkappen met oorbe- nog 79 ct. DE CON- roenewoud 55. erders Nog steeds Je Vijzel" de prima oor 3 ct p. st. Te- ere merken in voor- v. d. BOOGAART, Drogist A.N.D.B. oestvrij, per bos 15 ct., Drooglijnkoord ct., Gasaanstekers osse steentjes, alle ct., Aardappelmes- 9 ct., Broodmessen Schuurlinnen 3 vel papier 4 vel 10 ct. JENT, Groenew. 55. —O f RotterdamMid- en omgekeerd. Ie klasse 2.25 3.50 Enkele S 1.35 Retour 2e het vervoer van >n zeer billyk. b\j te Rotterdam: Erven ingvtiet 86, Tel. 22727 018. :brs. BUYTENHEK, Telet. 3521. SANDERS, Tel. 153. STERHUUT.Tel 282. uur retourbiljetten beperkt. /Jissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 21 DONDERDAG 25 JANUARI 1940 -iDonnementsprys: li ct. pel weeK or J z.20 pei Kwartaal. Franco pei post 2.50 Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men eeD abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 1 5 regels t i 25, iedere •-egel meer 25 cent By abonnement speciale prys. Kleine advertenties van 1 -5 regeis 50 cent, iedere regel mter 10 cent (max. 10 -egels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Urnwï.VAb OMtübOL jr.,Bureaux Walstr. 58-60, e» 10 (2 itjnen), 'Giro No. 66287. Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat,Tel.21; Oost en West Souburg. Kanaalstraat 45, Tel. 35 HEBBEN ALLE GEMEENTEN EEN UITBREIDINGSPLAN NOODIG In een vriendelijk Drentsch dorp kwa men onlangs wijze mannen tot het inzicht dat de gemeente goed zou doen met zich een behoorlijk uitbreidingsplan ts laten aanmeten door een bekwaam architect, die zich als „stedebouwkundige" dit on juiste woord in zijn ruimste beteekeni*- ge nomen had gespecialiseerd. Er werd overleg gepleegd met een bekwaam des kundige en de raad voteerde een bedrag van verscheidene honderden guldens voor de kosten der voorbereiding. Zoo'n uitbrei dingsplan was noodig. Een nieuwe moderne weS voor snelverkeer verbindt het dorp met de meest nabijgelegen stad enaan het andere einde van dien weg had men kans gezien om in enkele jaren zoowe1 het aesthetisch aspect als de verkeerssi tuatie hopeloos te verprutsen door de toe lating van een leelyke, eentonige en ge vaarlijke lintbebouwing. Deze naderde de grens van het dorp en terecht wilde het gemeentebestuur het kwaad vóór zijn. De raad „voelde er veel voor". De eigenaren van de gronden iangs den nieuwen weg zijn groote ontginners, die meerendeels elders wonen en „dus" was het geen bezwaar, dat dezen heeren de pin op den neus werd gezet. Het uitbreidingsplan werd in voorberei ding genomen en het kwam gereed. Maar toen rezen de bezwaren. Natuurlijk kon het zich niet bepalen tot de bebouwing langs dien eenen nieuwen weg. Het stelde een lo gische bouworde voor ds heele gemeente, althans voor groote deelen, waarbij met groote zorg was gewaakt, dat de prachtige landschappen, welke ter plaatse zijn te be wonderen, tegen willekeur werden be schermd. Maar ja, die had een stukje grond hier en zou daar niet mogen bouwen Een ander bezat een perceeltje déér en mocht er slechts één woning doen neerzetten Een derde voorzag, dat vader eens het boerenbedrijf aan hem zou over doen en zich dan een aardig burgerhuisje naast de hofstede wilde doen inrichten, zou hij dat niet mogen Zou men geen baas meer zijn op eigen grond? Om kort te gaan hst uitbreidingsplan verwierf niet één stem! In een aangrenzende gemeente is men eveneens aan een uitbreidingsplan bszig het ontwerp, dat radicale maar logische reconstructies inhield, vindt by het publiek over het algemeen een gunstig onthaal. Het dorp heeft zich in den loop van jaren ontwikkeld door vestiging langs twee kana len met het gevolg, dat een langgerekte bouw werd verkregen, ds afstand naar kerk, school, dokter, gemeentehuis enz. voor velen groot is, de straatverlichting op vele plaatsen onvolkomen is en toch duur en allerlei economische en hygiënische voorzieningen gas, water electriciteit, rioieering, reiniging, politietoezicht, aanleg van behoorlijke straten en wegen voor groote deelen der bebouwde gemeente vrome wenschen moeten blijven. Daarom zijn thans dsmpingsplannen ge maakt en een plan voor omlegging van een kanaalgedeelte en is een stratenplan ge projecteerd voor meerdere komvorming. Het is de bedoeling, dat de constructi-s- wijziging ach slechts zeer geleidelijk, over tientallen jaren verdeeld, zal voltrekken. Maar er is in die gemeente óók een op positie-beweging. De dingen moeten b!y- ven, zoo is een d-sr uitingen, zooals ze historisch zijn gegroeid. Respect voor het Verleden Eigenaardig als een uitbrei dingsplan een schoon landschap poogt te sparen door er burger-bebouwing tegen te gaan, dan voelt men op al die dorpen niets voor behoud van wat er inderdaad histo risch is gegroeid en aan schoonheid ge wonnen dan meent men, dat de grond eigenaar zijn rechten heeft en dient te be houden om ze willekeurig te gebruiken (dus te misbruiken) tot schade van de rechten van het volk in bet algemeen op datgene, wat de natuur der menschheid schonk. Maar wil de overheid een door menschen geschapen wanorde (ondoelma tige en de schoonheid schadende bebou wing) gaan corrigeeren, dan ontwaakt in eens de liefde voor het historisch (wan- staitig) gegroeide. Het algemeen belang eisebt, dat wij be schermen, wat door de ontwikkeling der dingen werd gewonnen, maar dat wij in grijpen om een bepaalde ontwikkeling (óók m de natuur te corrigeeren, wanneer dat voor het algemeen welzyn noodig is. Als w(j het historisch gegroeide altijd hadden ontzien, dan zouden de Nederlanden niet hebben bestaan, want ons gebied is ver overd. op wat de elementen hadden gescha pen. De woningwet bepaalt, dat alle gemeenten van meer dan 10.000 inwoners een uitbrer- mgsplan moeten hebben, maar het zou •-• vooral gelet op de ontwikkeling van het uidige verkeer en van wat de toekomst ai versischen van nalatigheid getuigen i esturen is vooruitzien als ook kleinere 5 meenten zich deze zaak niet eigener be- ®|mg gingen aantrekken, wanneer men een wooncentrum zich laat vormen en uitbreiden naar het toeval, dus zooals dat het beste uitkomt voor de grondbezitters, dan groeit de wanorde, wel ke vele maatschappelijke voorzienigen, eerder genoemd, onmogelijk óf duur maakt, landsohapsschoon vernietigt en het verkeer onveilig maakt Latere reconstructies zijn altijd kostbaar, vergen zeer veel tijd en tasten de beschikkingsrechten sterker aan dan noodig zou zijn geweest bij tijdige o- d-ening. Het bouwen van wooncentra naar een vooraf .astgesteld plan is geenszins iets nieuws. In de steden van ons land werd het al toegepast in de tweede helft van de 18e eeuw men begon toen stratenplannen ontwerpen. Geleidelijk zijn uit die stra tenplannen de uitbreidingsplannen gegroeid. De woningwet heeft deze plannen gesanc- tionneerd en ze voor bepaalde categorieën van gemeenten voorgeschreven. De wet gever is op dat punt steeds verder gegaan en de noodzaak van onderlingen samen hang der plannen werd erkend door een artikel (44) in de wijziging van de woning wet, in 1921 tot stand gekomen. In 1938 heeft de regeering een nieuwe wijziging in het vooruitzicht gesteld, welke een te- lijken grondslag belooft te schepper. ->or een „nationaal olan". Om op de noodzaak van een uitbreidings plan voor klein© gemeenten terug te ko men men bedenke, dat een doelmatige komvorming in onzen tijd vgel meer nocdig is dan vroeger, omdat de voortschrijding der techniek (gas, electriciteit, waterlei ding, radiocentrale, telefoon) de mensch heid veel meer gemakken biedt dan vroe ger, gemakken, welke ons echter slechts dan op economische wyze kunnen worden beschikbaar gesteld, als de bebouwing der gemeente doelmatig is. Wij stellen tegen woordig ook hoogere culturele eischen (scholen, cursussen, vergaderingen) dan vroeger de afstanden moeten dus worden beperkt Onze hygiënische 'nzichten hebben zich verscherpt (geneeskundige dienst, rio ieering, reiniging). En er reeft zich een snelverkeer ontwikkeld, dat >mwille van de veiligheid der bewoners moet kunnen be schikken over goede breede wegen met on belemmerd uitzicht. Tenslotte: onze aesthe- tische gevoelens hebben zich verdiept en er is een beschermende hand noodig om de kleine brokken natuurschoon te bescher men, welke door de woonbehoeften, de eischen der industrie, van het verkeer en van de voedselvoorziening, maar vooral door de willekeur, waarmee vele grond eigenaren het beschikkingsrecht toepassen, worden bedreigd. Men neme daarom overal, waar zulks nog niet gebeurde, de voorbereiding van een uitbreidingsplan ter hand en houda daarby zooveel mogelijk rekening met de particuliere belangen, echter zonder het algemeen befeng aan dioze op ts offeren. M. Militaire Fransche kringen heb ben gisteren, volgens Reuter, de waarschuwing doen hooren, dat een Duitsche aanval op groote schaa! verwacht kan worden over een tot anderhalve maand. De huidige onbeweeglijke toestand der troepen aan het westelijke front, zoo zei men, moet niet be schouwd worden als een teeken dat een dergelijke situatie waar schijnlijk onbeperkt zou voort duren. Woensdagsochtend hebben drie Duitsche bombardementstoestellen boven de Shet- landeilanden gevlogen. Gedurende 31 mi nuten was er luchtalarm. Britsche vlieg tuigen stegen op. Een ooggetuige heeft verklaard, dat een der vliegtuigen een duikvlucht in de rich ting van een in de have^ liggend schip maakte. Het kwam echter niet tot een aanyal. De Britsche vliegtuigen hebben geen. contact met den vijand gehad. Deze aanvat was de dertiende sedert het uitbreken van den corlog. Deze aanval richtte even weinig schade aan ais de voorgaande. Naar Havas verneemt hebben de vlieg tuigen vier bommen laten vallen op een weinig bevolkt gebied, waar geen militaire objecten liggen, twee andere bommen moe ten zijn neergekomen op plaatsen, welke men nog niet gevonden heeft. Men ver onderstelt, dat de vijand zijn toestellen wilde verlichten en daarom de bommen omlaag heeft geworpen. BRANDSTOFBIJSLAG VERHOOGD TOT 1.70. "vegens het lange aanhouden van ie strenge vorst, heeft de Minister van Sociale Zaken besloten goed te seuren, dat voor hen, die in de steunregeling zyn opgenomen, vooi leze week de brandstofbijslag wordt verhoofd van 1.30 tot 1.70. OPVARENDEN DOOR ANDER NOORSCH SCHIP GERED. Vannacht is op ongeveer 36 mijl noord west van IJmuiden Noorsche stoom schip „Biarritz" op ee mijn geloopen. He schip was met het Noorsche stoom schip „Borgholm" van Antwerpen naav Oslo vertrokken. Gisteravond om 5 uur was de „Biarritz" Vlissingen gepasseerd. F-» .Borgholm" heeft de geiedden, onder wie zich gewonden bevinden, overgenomen en op weg naar IJmuiden. Het schip heeft echter eerst het daglich'- afgewacht, alvorens te vertrekken om be zien of er nog drenkelingen gered konden worden. Met de geredden en gewonden werd het schip vanmiddag in Umuiden verwacht Het Noorsche stoomschip „Biarritz" meet bruto 1752 ton en behoorde aari' de reedery Fred. Olsen en Co. te Oslo. Het werd in 1922 gebouwd. De „Borgholm" te IJmuiden aange komen met twintig opvarenden van de „Biarritz" daarvan drie zyn over leden. Nader wordt gemeld dat de „Borgholm" vanmiddag om een uur Xe IJmuiden is bin- nengeloopen. Het bleek, dat he' schip 20 opvarenden van het stoomschip „Biarritz" aan boord had genomen. Hiervan waren inmiddels 3 personen overleden. Nog 40 vermisten. Naar ons wordt medegedeeld, moeten zich vermoedelijk ongeveer 60 personen aan boord hebben bevonden, van wie 25 passagiers. Strijd ten Noorden van Ladogameer duurt voort. Britsche schepen vermist. De Britsche stoomtreiler „Newhaven", die een week over tijd is, is waarschijnlijk op een mijn geloopen, zonder eenig spoor achter te laten. De familie van de 9 leden der bemanning van het Britsche stoomschip „Parkhill" (600 ton) is ervan in kennis gesteld, dat het schip, naar aangenomen wordt, met man en muis verloren is gegaan. DE „DEUTSCHLAND" IN HET VADERLAND TERUGGEKEERD. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend In het westen geen gebeurtenissen van be teekenis. Het luchtwapen heeft controle vluchten ondernomen aan het Westelijk front en verkenningsvluchten tegen Groot-Brittan- nië. Het pantserschip „Deutschland" dat sinds het uitbreken van den oorlog in de wateren van den Atlantischen Oceaan han delsoorlog beeft gevoerd, is onlangs in het vaderland teruggekeerd.' De „Deutschland" wordt de „Luetzow". Hitier heeft bevel gegeven het pantser- schip „Deutschland" voortaan den naam te geven van „Luetzow", daar de naam „Deutschland" voor een grooter schip be stemd is. De oorspronkelijke „Luetzow" gedoopte zware kruiser zal eveneens een anderen naam krygen. BELGISCH SCHEP „MEUSE" VERMOEDELIJK VERGAAN. Vier opvarenden op een vlot doodgevonden. Officieel wordt uit Oostende vernomen, dat aan den oever van de Theems bij Gravesend een vlot is gevonden, dat heeft behoord aan het Belgische schip „Meuse", dat sedert enkele dagen werd vermist. Op het vlot lag het stoffelijk overschot van vier opvarenden van de „Meuse", waar onder dat van den kapitein Van Dijck. De zeelieden zijn niet omgekomen van honger of dorst, want op het vlot waren nog levensmiddelen. Men veronderstelt, dat de schipbreukelingen tengevolge van koude om het leven zyn gekomen. Vermoedelijk is het schip met de geheele bemanning verloren. Er bevonden zich 12 personen aan boord. Veertien leden der bemanning van bet Noorsche stoomschip „Miranda" (1328 ton) worden volgens een mededeeling der ree- derij vermist. Drie anderen zijn gered en naar Kirkwall op de Orkaden-eilanden ge bracht. DE FINNEN HOUDEN DAPPER STAND Terwyl de felle strijd voortduurt ten noorden van het Ladogameer, waar de Russen pogingen in het werk stellen om den Finschen flank heen te trekken, wordt het, volgens Reuter" steeds duidelijker, dat het Sovjet-Russische opperbevel veel op het spel zet bij dit offensief. De stryd wordt geconcentreerd langs den eenigen spoorweg in het district, waarvan een deel in Finsche handen en een deel in Russisch bezit is. Het terrein waarover de Russen trachten op te rukken, is verschrikkelijk moeilijk, het bestaat grootendeels uit wou den en moerassen. Er is slechts één hoofd weg in het geheele district Wanneer de Russen dien in hun bezit hadden, zouden zij kunnen oprukken naar het hart van Fin land. Tot dusverre echter hebben de Finnen hun stellingen weten te handhaven. In bet Finsche legerbericht, dat een overzicht van den toestand tot 24 Januari des middags geeft, word o.m. medegedeeld dat de vijand op ds Karelische landengte gesteund door artillerie, tusschen Summa en Muolajaervi een aanval heeft onderno- ro*" die werd afgeslagen. ~<len vijandelijke poging, over het ijs by Muolajaervi aan te vallen, werd eveneens verydeld. Ten noordoosten van het Lado gameer heeft de hevige stryd den geheelen dag voortgeduurd. Alle aanvallen werden afgeslagen. De vijand leed zware verliezen. In de lucht heeft de vyand gisteren in Noord-Finland het district Nurmes en eenige andere plaat&_n gebombardeerd. Ook ditmaal hadden de Russische vliegers het op de ziekenhuizen gemunt. Men heeft tot dusver onder de burger bevolking en het verplegend personeel 21 dooden en een twintigtal gewonden geteld. In de andere deelen van Finland beperk te actie der Russische luchtmacht. De Fin sche luchtmacht heeft geslaagde verken ning©- en bombardementsvluchten onder nomen. Russen bestoken schepen. Een speciale correspondent van Havas meldt dat Russische vliegtuigen in de wa teren van de Aalandeilanden een Finsch schip hebben gebombardeerd. De 17 leden der bemanning verlieten het schip in de reddingbooten. De Russische vliegtuigen bleven echter ook de x>oten bombardeeren. Ook in de omgeving van Sottunga is een Finsch schip gebombardeerd, terwijl een schip van onbekende nationaliteit even eens het voorwerp is geworden van Rus sische bombardementen in het gebied dei Aalnadeinlanden. Dit laatste schip werd niet getroffen en heeft zijn reis voortgezet. In Houskari is een schip beschadigd door mitrailleurvuur van verscheidene Russische vliegtuigen. In Kuhmo werden 18 personen ernstig en 12 licht gewond. Uit Zweedsche bron verneemt men, dat bet 1832 ton metende Finsche schip „No- tung" in de Botnische Golf is gezonken. De Finsche informatiedienst meldt, dat een Duitsch schip, dat bij de Alands-èilan- den was gestrand, door twee zeer laag- vliegende Russische vliegtuigen gebom bardeerd is. Het schip werd niet getroffen. Stalin naar het Finsche front Uit Moskou wordt gemeld, dat volgens inlichtingen uit diplomatieke kringen, Stalin het voornemen heeft zich eerlang naar het Finsche front te begeven om een bezoek te brengen aan de troepen. In Helsingfors wordtg emeld, dat van de 24 Sovjet-vliegtuigen, welke de laatste drie dagen van verschillende bases in Est land zyn opgestegen om verscheidene plaattsen in Finland te bombardeeren, slechts drie zijn teruggekeerd. Alle overige toestellen zouden zyn neergehaald. Dit nummer bestaat uit 2 bladen AANGESLOTEN BIJ HET.BUREAU VOOR P U BL I C I TE ITSWAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE SglIKLflNDSCHH DAGBLAD PER S',' Bestemmingsplan van den Nederlandschen bodem. va lag Spoorwegongeval bij Weert eischt een doode. (Gemengd nieuws) Fransche militaire kringen verwachten een grooten Dnitschen aanval over één tot anderhalve maand. (Pag. 1, eerste blad), Joego-Slavisch oorlogsschip op rif ge loopen en vergaan. (Pag. 1, eerste blad); De Eerste Kamer spreekt afkeuring uit over de rede van minister Churchill. (Binnenland), Japan uit scherpe taal tegen Engeland. (Pag. 2, eerste, blad) ZIE VERDEK KVENTUEEIj LAATvSTE BERICHTEN VREES OVER HET LOT VAN DE 130 OPVARENDEN. De Joego-Slavische torpedojager „Loebliana" is Woensdagmiddag na op een zich onder water bevindend rif te zyn gestooten, in de Adriatische Zee haven Sibenik gezonken. Er zouden talrijke slachtoffers te betreuren zijn. De ramp geschiedde toen het schip met twee .andere torpedojagers, de „Belgrado" en de „Zagreb", manoeuvreerde o,m de ha ven binnen te komen. De autoriteiten heb ben terstond een onderzoek ingesteld en d© haven door de politie laten afzetten. Nader wordt gemeld, dat de storm, die Woensdag aan de Joego-Slavische Adria tische Zeekust woedde, sterke stroomingen aan den haveningang tengevolge had en het manoeuvreeren zeer bemoeilijkte. De „Loebliana" slaagde erin, de haven bin nen te komen, doch door den stroom werd de oorlogsbodem op een rif gedreven. Terstond stroomde het water de machi nekamer binnen. Het schip zonk vrijwel on middellijk. Toen de ramp zich afspeelde had de „Loebiana" 130 man aan boord. De torpedojagers „Belgrado" en „Zagreb" snelden direct te hulp, doch toen zij ter plaatse waren, was de „Loebliana" reeds onder water verdwenen. Daardoor heeft men ook het aantal slachtoffers nog niet kunnen vaststellen. De „Loebliana" was in Joego-Slavië ge bouwd en in 1938 te Split te water gela ten. Het was een der vier torpedojagers der Joego-Slavische marine. Kapitein Achlin, de commandant van de „Loebliana", die gered kon worden, is in verband met het onderzoek ip verzekerde bewaring gesteld. Een wel zeldzame huwelyksstoet trok door Noordwyk. Deze stoet werd dit- .maal niet gevormd door auto's of rjjtuigen, maar door arresleden. Onder enorme belangstelling arriveert het bruidspaar, zittend in hun feestelijk ver sierde slede, aan de kerk waar het huwelijk werd Ingezegend»

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1