Breskensche Courant
burg
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
enst is tot
aankondig ng
ang gestaakt.
Da 0 22 nadert haar voltooiing.
GEWELDIG VERSCHIL MET DE EERSTE SCHELDE-DUIKBOOT.
Prachtig geslaagde tewaterlating.
Suiker op bon 12.
De vischvoorziening
in de knel.
Bittere gevechten
ten westen van Salla
Weer twee neutrale
schepen getorpedeerd.
HANDEL
snsadres voor
>ENNEN
khandel
ER PEIJL,
45 Telef. 35.
en „MOOR".
ERSEN
ERSEN
NHANDEL
HANDEL
bof zuigers, Wasch-
trykyzers, Gloei-
Verliclitingsorna-
den en Fornuizen,
edden, Spiralen,
J. LAHR,
iANJEPLEIN 4 IA
HANDEL
orp niet meer zien
sen Foto-kaarten
iten, de nieuwste
de mooiste piekjes
Fotohandel
LRUITHOF,
istraat 67.
en afdrukken. Rol-
>ekendste merken.
JTF.RIEËN
Huishoudelijke
lanterieën. Schrijf
serwerk, Glas- en
Souvenirs, Speel-
choon maakartike-
HEMA",
it 5. Oost-Souburg
MIDDELEN
iw mkoopen
Kruidenier
UTEKAMER,
STRAAI 30.
Grutterswaren,
iibons. Chocolade,
fponds-zakken
I zak gratis.
VHssingsche Courant
dvertentie onuei
"rage tneL uüicü-
CHE COURANT.
rdeelige gelogen-
.acnt ^an Viis-
mstreken op uw
igen
Schoenen,
>p voo: Souburg
stgestelde prijzen.
egarandeerd.
BAL JEU,
ixpletn 40.
ire VVIJMÜN,
en Likeuren
{WAARDER's
HANDEL
Oost-Souburg,
efoon 8.
ÜRENDE PRUS. B
8
iddelburgsche
opij v. Stoomvaart
rief RotterdamMid'
en omgekeerd,
le klasse f 2.25
.lasse S 3.50 Enkele
se i 1.35 Retour 2e
oor het vervoer val*
■ren zeer billik.
öy:
te Rotterdam: Erven
iringvliet 86, Tel- 22727
52018.
Gebrs. BUYTENHEK,
Telef. 3521.
i. SANDERS, Tel 153.
JUSTERHUUT.Tel 282.
iduur retourbiljetten
onbeperkt.
3
78ste JAARGANG NUMMER 17
ZATERDAG 20 JANUARI 1940
AOonnementsprys: li ct pei week oi z.2U pei
«wartaal Franco per post t 50 Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor net buitenland neme men eeD
abonnement op net postkantooi zynei gemeente
\dvertentiepfys: Van I -6 regels t l 25. iedere
regel meer 25 cent By abonnement speciale
prys Kleine advertenties van l - -5 regels
50 cent. iedere regel meer IU cent imax 10
regels» Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling
Uitgave- f irma t* v r.».i»r. Ji.. tiureau*
vVa'«tr. 58 60. lei 10 (2 Hjnen). Giro No. 66287
Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, lel. 21
<>ost en West Souburg, Kanaalstraat 45. Tel 35
A ANG ESL OTEN.VBI J HET \BUREAU VOORPUB LICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIG ING „DE NEBIRL ANDSCH ED AGBLADPER S'?
ELECTRISCH LASSCHEN HEEFT DE
DUIKDIEPTE STERK OPGEVOERD.
De Nederlandsche Marine wordt de
laatste jaren regelmatig en in vry be
duidende mate uitgebreid. Steeds weer
hoort men van tewaterlatingen, proef
tochten en in dienst stellingen van
nieuwe marine-eenheden. En zoo ston
den wy hedenochtend op het Vlissing-
sche „Eiland" weer by de helling
waarvan enkele maanden geleden de
duikboot O 21 van stapel is geloopen.
B'j diezelfde helling was toen de O 22
in aanbouw en deze heeft thans het
stadium bereikt dat het schip aan zyn
element kan worden toevertrouwd.
Het is belangwekkend even te letten op
op het ontzaglijke verschil dat besloten ligt
in de simpele teekens: O 1" en „O 22".
Beide aanduidingen betreffen onderzeeboo
ten beide hebben betrekking op schepen
die bij „De Schelde" zijn gebouwd. Maar
wot een enorm verschil in het ulterlyk èn
in het inwendige van beide vaartuigen!
De eerste duikboot in ons land.
De O 1, waarvan men hieronder een af
beelding vindt, was de eerste duikboot
waarover de Nederlandsche marine kon
beschikken en het schip is geheel op initia
tief en voor rekening van De Scheids ge
bouwd. De Minister van Marine had slechts
toegezegd, te zullen bevorderen dat de
Staat het schip zou overnemen, indien het
geheel aan de te stellen eischen zou blijken
te voldoen.
8 Juli 1905 werd de eerste Nederlandsche
duikboot zeer in het geheim te water ge
laten en men zal begrijpen dat dit scheepje
nog al afweek van het oorlogsvaartuig, dat
thans zijn voltooiing nadert. Men ziet dit
direct bjj de beschouwing der afbeeldingen.
Het verschil bijjkt ook uit de volgende ge
gevens
De O 1, die een sigaar-vorm had, was
20,4 M. lang, 3% M. breed, had aan de
oppervlakte een snelheid van 8% mijl, een
kruissnelheid van 7 myl en onder water
6% mijl. De boot kon niet dieper duiken
dan 30% M. Boven water had de machine
®en vermogen van 160 P.K. onder water
van 70 P.K. Er konden hoogstens15
personen in en de bewapening bestond uit
één torpedobuis van 45 cM.
Daarentegen is de O 22 77% M. lang en
6.20 M. breed. Het schip heeft boven water
een snelheid van ongeveer 19% mijl, onder
water van ca. 9 mijl. De kruissnelheid be
draagt 15 mjjL Het machine vermogen bo
ven water 5000 P.K. en onder water 860
HK, p)e duikdiepte bedraagt 100 M. er
kunnen 45 personen aan boord hun taak
verrichten en d.s bewapening bestaat uit
8 torpedobuizen, een kanon van 88 mM. 'en
dubbelmitrailleur van 40 mM.
10?ad de°l een waterverplaatsing van...
*23 ton, die van de O 22 bedraagt 1205
ton.
Samenwerking tusschen de Marine
en „De Schelde".
nifUSSChen keide duikbooben liggen natuur
lijk verschillende ontwikkelingsstadia,
waarin „De Schelde" een werkzaam aan
deel heeft. Bsgrypelyk, wanneer men weet,
a v*n deze werf thans voor ons land en
de ko.oniën in totaal 19 onderzeebooten van
stapel zijn geloopen.
De veelvuldige en nauwe samenwerking
ni n ^eZe Z^euwsche werf en de Ko-
inkhjke Marine komt ook in ander ma-
"ttö-materiaal tot uitdrukking (schepen
°t°ren en vliegtuigen) zoowel de eerste
Nederlandsche torpedojagers als de eerste
moderne lichte kruiser (de „Java") werden
in Vlissingen gebouwd.
Die nauwe samenwerking heeft op zich-
bare wijze haar stempel gedrukt op den
ontwikkelingsgang van deze werf die eeni-
ge jaren geleden op het zgn. Eiland, spe
ciaal voor de uitvoering van Marine-op
drachten drie overdekte hellingen heeft ge
bouwd. Hier kunnen de schepen, beschut
tegen nadeelige weersinvloeden, zóóver ge
reed worden gemaakt, dat binnen zeer
korten tijd na de tewaterlating met de
technische proefvaarten ,kan worden be
gonnen. Naast deze uiterst moderne Ma
rine-werf beschikt,,De Schelde" op het
Eiland over een groot droogdok en over
een zeer uitgebreid terrein, geschikt voor
hellingen voor schepen van het grootste
type.
DuJbdiepto opgevoerd door toepassing
van electrisch lasschen.
De O 22 behoort tot c e serie van 7 on
derzeebooten, diesinds 1939 hier te lande
voor de Nederlandsche Marine worden ge
bouwd.' Als prototype voor deze reeks
duikbooten geldt de O 16, die in 1936 door
„De Schelde" werd gebouwd en die inder
tijd in kringen van deskundigen als een
experiment werd beschouwd, aangezien in
deze onderzeeboot toen voor de eerste maal
op uitgebreide schaal gebruik werd ge
maakt van het electrisch lasschen.
De hiermede bij „De Schelde" tijdens den
bouw van het flottieljevaartuig
„Johan Maurits van Nassau" op
gedane ervaring, leidde tot het
verlangen, ook op een onderzee-
b:ot een groote hoeveelheid klink-
werk door electrisch lasschen te
vervangen. Teehm -che kringen
stonden er nogal sceptisch tegen
over. Maar de resultaten beant
woordden dermate aan de .ver
wachtingen, dat voor volgende
onderzsebooten tot nog ruimere
toepassing van electrisch lasschen
werd besloten. Verschillende con
structie-verbeteringen konden als
gevolg biervan w:rden aange
bracht; de duikdiepte die bij de O
12 60 M. bedroeg, kon bij Éde O 16
bijvoorbeeld worden opgevoerd
tot 80 M. en de O 22 tot 100 M!
Ds Schelde heeft op het gebied van duik
boot-bouw dus wel baanbrekend werk ver
licht.
WIE ER WAREN.
Heit ceremonieel op de helling werd he
denochtend bijgewoond door. een groot aan
tal autoriteiten, waarvan velen vergezeld
van hun dames. Wjj merkten o.m. op
den burgemeester van Vli:singen den heer
C. A. vin Woelderen, Schout bjj Nacht
L. A. C. M. Doorman hoofd der af-
deeling Materieel Zeemacht, den Comman
dant Zeeland Schout bjj Nacht H. J. van
der Stad met zijn adjudant, den directeur
van het Nederlandsch Loodswezen in het
6e district, den Inspecteur van den Marine
Stoomvaartdienst kolonel D. W. Kwak,
den commandant van den Mijnendienst in
Zeeland, den commandant van de „Johan
LIaurits van Nassau", den commandant
van het Wachtschip „Noord-Brabant", J. C.
van Pappelendam, hOQfdofficler M.S.D. 2e
klasse wiens echtgenoote mevrouw Van
PappelendamDewitte de doopplechtigheid
zou verrichten, de aangewezen commandan
ten .van de O 21 en O 22, den majoor der
artillerie te Vlissingen, den districts-com
mandant der Kon. Marechaussee, ir. G. van
't Hooft directeur van het bureau Scheeps
bouw departement van Deft-nsie, ir. G. de
Rooy, hoofdingenieur der Marine, met ir.
K. de Munter en ir. W. F. Pot, eerstaan
wezend electrotechnisch ingenieur der Ma
rine voorts verschillende marine-officie
ren.
Van burgerlijke zijde dienen genoemd te
worden mr. Jan Smit gedelegeerd com
missaris van de N.V. Kon. My. „De Schel
de"; de directeur ir. H. C. Wesseling, de
heer A. Gips, commissaris van De Schelde
en niet te vergeten de staf dezer maat
schappij.
Voorts de heeren K. G. Bron bedrijfs
leider Stoomvaart Mij. „Zeeland", ir. M. F.
Günning 'directeur Nederlandsche Vereenig-
de Scheepsbouwbureaux.
De tewaterlating.
Nadat de genoodigden op het kantoor van
De Schelde waren ontvangen, werden zij in
autobussen naar het Eiland gebracht. De
auto's reden de groote loods binnen en de
zware deuren werden weer zorgvuldig ge
sloten om de temperatuur in de groote holle
ruimte, zoo dragelijk mogelijk te houden.
Een flink aantal vuurpotten droeg daaraan
het zijne bjj. Niettemin hebben de arbeiders
er in deze koude een allesbehalve benijdens
waardige taak en hun collega's op de niet-
overdekte hellingen in hei andere deel van
het groote Schelde-bedryf hebben van de
koude natuurlijk nog meer te lijden.
De O 22 .lag hoog op de helling geheel
vrij van het water. Dit in tegenstelling tot
de O 21 die van dezelfde helling van stapel
is geloopen. Het fraaie schip was daardoor
ditmaal geheel zichtbaar, waardoor de in
drukwekkende afmetingen des te sterker
uit kwamen. Op den in aanbouw zijnden
jager op de andere helling onder de over
kapping, stonden zeer vele belangstellenden.
Dit schip is reeds ver gevorderd en had aan
vankelijk omstreeks de helft van deze
maan/ te water gelaten zuilen worden. Met
het oog op de ongunstige weersomstandig
heden heeft men echter gezocht naar een
andere werkmethode en men is hierin ge
slaagd. De ketels en machines worden thans
op de helling in het schip gebracht en ge
monteerd. Wanneer omstreeks begin Maart
de tewaterlating plaats vindt, zal dit vaar
tuig dus zeer ver gereed zijn.
Onder de kiel van de O 22 heerschte in-
tusschen de gebruikelijke bedrijvigheid kort
voor een stapelloop. Werklieden waren on
der toezicht van ingenieurs en opzichters
bezig de laatste blokken weg te slaan en
boven op de helling, onder den boeg van de
O 22, kortten de genoodigden zich den tijd
met gesprekken waarin de kansen van de
zen stapelloop de grootste rol speelden. De
technici waren er niet gerust op. Nog nooit
tevoren heeft men by „De Schelde" bij een
zoo lage temperatuur als de laatste dagen
heersebt, een schip tewater gelaten, en
daarom was men van den afloop niet zeker.
Natuurlijk waren alle maatregelèn geno
men, die een vlotten stapelloop ten goede
zouden kunnen komen. In plaats van 1 hy
draulische pers, stonden er ditmaal drie op
gesteld. Takels werden, gereed gehouden ,-
het vet was op een speciale manier samen
gesteld om aan de door de koude gestelde
eischen te kunnen voldoen. Voorts was
langs de geheele lengte der slede een stoom-
leiding aangebracht die reeds eenige nach
ten bezig was de temperatuur eenigszins te
verhoogen. Maar niettemin bleef het ook
voor de deskundigen een kwestie van af
wachten.
Even voor half twaalf klonk het bel
letje dat alles heneden gereed was. Me
vrouw van Pappelendam-Dewitte greep
het bijltje, kapte met een paar slagen
het zware koord door. Toen enkele m'
L.'en van gespannen wachtener
kwam beweging in het slanke gevaar
te......^ de boot begon te glijden
zette doorde champagneflesch
werd tegen den scherpen boeg kapot
geslagen dat het schuimende vocht hoog
opsoatteen binnen luttele oogen-
blikken was de O 22 onder luid gejuich
van de vele aanwezigen op weg naar
zyn element.
De tewaterlating is prachtig geslaagd. En
van alle kanten werd de directie van De
Schelde, die al evenzeer in spanning had
verkeerd als de talrijke genoodigden, met
den voorspoedigen afloop geluk gewenscht.
Van de thans vrijgekomen helling zal naar
alle waarschijnlijkheid t.z.t. de nieuwe ferry
boot voor den veerdienst VlissingenBres-
kens van stapel loopen.
Van heden, 20 Januari, tot en met
Donderdag 8 Februari zal bon 12
van de ryksdlstributiekaart recht ge
ven op het koopen van één kilogram
suiker.
IJMUTDENSCHE VIÖSCHERS VAREN
NIET MEER UIT.
Zjj wenschen verhooging der gage.
In het visscherijbedrrjf te LJmuiden zyn
opnieuw, moeilijkheden ontstaan. De beman
ningen van de schepen wenschen verhoo
ging van de gage. De reeders zijn. hiertoe
niet bereid, zoodat na Maandag de vissche-
rjj weer geheel zal stilliggen.
De vischvoorziening van ons land ge
raakt door deze stagnatie weer leeljjk in de
knel. Wel zorgen de Scandinavische Janden
voor eenigen aanvoer en varen er ook nog
eenige kotters en loggers, maar wat op
deze wijze aan de, markt komt,,is van wei
nig beteeken is en,;wordt tegen zulke hooge
prijzen verkocht, dat visch een weelde
artikel wordt.
Divisie zou omsingeld zijn.
Luchtaanvallen op Finsche steden
ZWEEDSCHE VRIJWjlULIGERS
BOMBARDEEREN OPTREKKENDE
TROEPEN.
Er wordt op het oogenblik bitter gevoch
ten rondom Maerkijaervi, op ongeveer 30
Km. ten westen van Saila. De Russen
staan thans, nu hun offensief gebreken is,
nadat zy ernstig het kopstation Kemi-
jaervi hadden bedreigd, voor een tegen
aanval, die hen .eeds vele mijlen heeft te
ruggedreven. Het resultaat van den strijd
is echter nog onzeker. De Russen verza
melen hun strijdkrachten en werpen, naar
gemeld wordt, geïmproviseerde versterkin
gen op in een halfcirkelvormige opstel
ling. Beter gevoed en uitgerust dan de
troepen, die aan andere fronten werden
verslagen, zullen de roode troepen waar
schijnlijk een hardnekkiger weerstand bie
den en men denkt, dat een nieuwe veld
slag met onzekeren uitslag maar van
vitaal belang op handen kan zijn.
Militaire kringen te Helsingfors ramen,
dat do Russen twes divisies hebben in den
sector van Salla. Ofschoon zy door hun
terugtocht een belangrijk militair voordeel
hebben verloren, hebben de Russen thans
veel betere verbindingen met hun achter
land en krijgen zij voedsel en wapens langs
wegen, die zjj zelf hebben aangelegd en
die loopen tot aan den spoorweg naar
Moermansk.
Russische divisie omsingeld.
Hedenmorgen meldde Reuter uit Hel-
singfors dat van betrouwbare zijde werd
medegedeeld, dat Finsche patrouilles een
Sovjet-Russische divisie aan het front van
Salla ten noorden van de „Wespentaille"
van Finland van ds achterwaarts gelegen
bases hebben afgesneden-
Optreden der Sovjet-luchtmacht.
In Zuidwest-Finland zjjn Vrjjdag Abö en
omgeving, in Zuid-Finlsnd Hangö en Karis
door de Sovjet vliegers gebombardeerd.
Ook wordt levendige actie van Russische
vliegers gemeld uit de districten van Koe-
voöla en Kotha, terwjjl in Helsingfors ook
enkele malen luchtalarm moest wórden ge
maakt. Er werden geen bombardementen
op de stad uitgevoerd.
Volgens de gegevens, waarover men te
Helsingfors beschikt, zijn sedert het begin
der vijandelijkheden 205 Russische vlieg
tuigen neergehaald. Dit cijfer is een mini
mum, want een vrij groot aantal neerge
haalde toestellen kon nog niet ontdekt
worden. Voorts hebben de Russen sedert
het begin van den strijd 434 tanks verlo
ren. 189 kanonnen, 282 machinegeweren en
522 automobielen. Verder zyn 1560 paarden
levend gevangen en 63 veldkeukens ver
nield.
Ontevredenheid In Noord-Rusland.
De thans heerschende koude veroorzaakt
in de noordelijke provincies van Rusland
steeds grootere ongerustheid en naar het
Finsche blad Ussi Suomi meldt, neemt de
ontevredenheid in de districten Moermansk
en Petrokoj toe. De levensmiddélenvoorzie-
ning is moeilyk. Aan brandstoffen begint
gebrek te komen. De bevolking begint
openljjk in verzet te komen tegen de oor
logspolitiek van hst Kremlin, dat zij ver
antwoordelijk stelt voor de ellende, waar
ónder het volk gebukt gaat. Een groot
aantal ontevredenen is gearresteerd.
Finsch legerbericht.
Het gistermiddag uitgegeven Finsche le
gerbericht meldde o.m.
Op de Kareiische landengte heeft zich
niets nieuws voorgedaan. De vjjand gaat
voort versterkingen aan te Leggen. Aan het
oostelijke front, ten noordoosten van het
Ladogameer, hebben de Finnen eenige Rus
sische steunpunten genomen.
Verscheidene patrouilles van den vjjand
werden vernietigd. In dé richting van Iio-
mantsi hebben de Finsche troepen een Sov
jet-Russisch detachement, bestaande uit
vijf officieren vijf en veertig man gede
cimeerd. Te Markaejaervi zjjn de gevech
ten den geheelen dag voortgezet.
Ter zee In het oostelijke deel van de
Finsche Golf was de bedrijvigheid in de
lucht van den vijand zeer levendig, gericht
op zekere kustforten.
In de lucht: In het zuiden van Finland
heeft de vijandelijke luchtmacht Donderdag
een zeker aantal districten in dein archipel
van Aba, in het gebied van Hangoe en in
het dal van Kymmene gebombardeerd. In
het noorden van Finland heeft de vijande
lijke luchtmacht de gebieden van Nautsi
en Kajani bestookt. In de zone der opera
ties telde men bjjna 250 Sovjet-Russische
vliegtuigen boven de Kareiische landengte
en voor het geheele land een totaal van
450 toestellen. In den loop van den dag
hebben de Finnen drie Russische toestel
len neeorgehaald.
In cle af geloopen week hebben
Zweedsche vrijwillige vliegers met suc
ces de vijandelijke troepen, gekarton
neerde en in coionnes optrekkende, ge
bombardeerd.
Russisch legerbericht.
Het hoofdkwartier van het. Russische
militaire district Leningrad meldde o.m
Op 19 Januari bedrijvigheid van verken
ners in alle districten, in eenige sectoren
botsingen, tusschen kleine eenheden. In het
district Petrazavodsk heeft een verken
ningsgroep van ons in het gebied van
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
curlents sen
van
len
De O 22 tewater gelaten.
(Pag. 1, eerst© blad)
Weer twee neutrale schepen getorpe
deerd. (Pag. 1, eerste blad)
Bittere gevechten ten westen van
Salla. (Pag. 1, eerste blad)
Nederlandsche Roode Kruis zendt am
bulance naar Finland.
(Binnenland)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
Kitela een vijandelijk bataljon vernietigd.
Op de landengte van Kare'ië botsingen
tusschen vooruitgeschoven eenheden.
Finland wil --ische eenheden
in dienst nemen.
De Finsche regeering is voprnemens, op
eigen kosten tien Zwitsers che chirurgen in
dienst te nemen voor de militaire hospita
len.
Nog steeds vertrekken vrijwel dagelijks
contingenten goed uitgeruste en behoorlijk
betaalde Zweedsche vrijwilligers naar Fin
land. Men gelooft, dat er reeds veLe dui
zenden zijn.
Amerikaansch plan tot verstrekking
van leening aan Finland.
De Amerikaansche senator Brown heeft
verklaard, dat de Reconstruction Finance
Corporation een gewijzigd plan uitwerkt
tot verstrekking van een leening aan Fin
land en dat het wetsontwerp Maandag in
concept gereed zal zijn.
Eenige senatoren voorspellen, dat de lee-
ning een bedrag van 30 millioen dollar niet
te boven zal gaan.
NAAR EEN ONBEPERKTEN
DUIKBOOTOORLOG
BEMANNINGEN GERED.
Volgens de bjj de reederij ontvangen te-,
legram is het Zweedsche s.s. „Pajala"
6873 ton), door een duikboot zonder waar
schuwing getorpedeerd en binnen 25 mi
nuten gezonken.
Het schip, dat een lading graan aan
boord had was op weg van Buenos Aires
naar Zweden. De geheele uit 35 koppen
bestaande bemanning is in een Schotsche
haven aan wal gegaan.
Het Deensche motorschip „Canadian
Reefer (1831 ton) is volgens Reuter Don
derdagochtend ten noordwesten van Kaap
Vi7ano in N.W. Spanje getoroedeerd.
Zes en twintig leden van de bemanning
zijn opgerukt door een Soaansche visschers-
boot. we'ke zich ter hoogte van Kaap Fi-
nisterre bevond en te La Corunha aan land
gezet. Het schip was op weg van Haifa
naar Casgow. Ook een vrouw behoort tot
de geredden.
Een sloep van de „Windhuk"
te La s Pa l ma s
De corresoondent van de „Time9" te Las
Pa^as bericht, dat gisteren aldaar een
sloep van het Duitsche schio „Windhuk" is
aangekomen met vijf officieren van dit
schip aan boord. De sloep zou 5 November
uit Lobito in Portugeesch West-Afrika zijn
vertrokken. De reden, waarom de officieren
met de s^ep de „Windhuk" hebben verla
ten is niet bekend.
De „Windhuk" is in November uit Lo
bito vertrokken en is 7 December te San
tos in Brazilië aangekomen. Het schip
mocht deze haven niet verlaten.
Duitsche cyfers over Britsche
verliezen ter zee.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt, dat
de Britsche koopvaardijvloot in de afgeloo-
pen week buitengewoon zware verliezen
heeft geleden. Tusschen 12 en 18 Januari
gingen, voor zoover bekend is 13 stoom
schepen en 5 patrouille-vaartuigen verlo
ren. De verliezen aan vernietigde vijande
lijke tonnage, aldus het bureau, beliepen
60.555 ton. Daaronder valt het Fransche
s.s. „Montaub-n", dat 4191 ton mat. Met
inbegrip van de 22.000 ton van het zwaar
beschadigde Canadeesche passagiersschip
Duchess of York" bedroegen de verliezen
der Fransch-Britsche koopvaardij in deze
week ruim 80.000 ton.