Breskensche Courant burg EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de enst is tot aankondig ng ang gestaakt. Da 0 22 nadert haar voltooiing. GEWELDIG VERSCHIL MET DE EERSTE SCHELDE-DUIKBOOT. Prachtig geslaagde tewaterlating. Suiker op bon 12. De vischvoorziening in de knel. Bittere gevechten ten westen van Salla Weer twee neutrale schepen getorpedeerd. HANDEL snsadres voor >ENNEN khandel ER PEIJL, 45 Telef. 35. en „MOOR". ERSEN ERSEN NHANDEL HANDEL bof zuigers, Wasch- trykyzers, Gloei- Verliclitingsorna- den en Fornuizen, edden, Spiralen, J. LAHR, iANJEPLEIN 4 IA HANDEL orp niet meer zien sen Foto-kaarten iten, de nieuwste de mooiste piekjes Fotohandel LRUITHOF, istraat 67. en afdrukken. Rol- >ekendste merken. JTF.RIEËN Huishoudelijke lanterieën. Schrijf serwerk, Glas- en Souvenirs, Speel- choon maakartike- HEMA", it 5. Oost-Souburg MIDDELEN iw mkoopen Kruidenier UTEKAMER, STRAAI 30. Grutterswaren, iibons. Chocolade, fponds-zakken I zak gratis. VHssingsche Courant dvertentie onuei "rage tneL uüicü- CHE COURANT. rdeelige gelogen- .acnt ^an Viis- mstreken op uw igen Schoenen, >p voo: Souburg stgestelde prijzen. egarandeerd. BAL JEU, ixpletn 40. ire VVIJMÜN, en Likeuren {WAARDER's HANDEL Oost-Souburg, efoon 8. ÜRENDE PRUS. B 8 iddelburgsche opij v. Stoomvaart rief RotterdamMid' en omgekeerd, le klasse f 2.25 .lasse S 3.50 Enkele se i 1.35 Retour 2e oor het vervoer val* ■ren zeer billik. öy: te Rotterdam: Erven iringvliet 86, Tel- 22727 52018. Gebrs. BUYTENHEK, Telef. 3521. i. SANDERS, Tel 153. JUSTERHUUT.Tel 282. iduur retourbiljetten onbeperkt. 3 78ste JAARGANG NUMMER 17 ZATERDAG 20 JANUARI 1940 AOonnementsprys: li ct pei week oi z.2U pei «wartaal Franco per post t 50 Afzonderlijke nummers 5 ct Voor net buitenland neme men eeD abonnement op net postkantooi zynei gemeente \dvertentiepfys: Van I -6 regels t l 25. iedere regel meer 25 cent By abonnement speciale prys Kleine advertenties van l - -5 regels 50 cent. iedere regel meer IU cent imax 10 regels» Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave- f irma t* v r.».i»r. Ji.. tiureau* vVa'«tr. 58 60. lei 10 (2 Hjnen). Giro No. 66287 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, lel. 21 <>ost en West Souburg, Kanaalstraat 45. Tel 35 A ANG ESL OTEN.VBI J HET \BUREAU VOORPUB LICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIG ING „DE NEBIRL ANDSCH ED AGBLADPER S'? ELECTRISCH LASSCHEN HEEFT DE DUIKDIEPTE STERK OPGEVOERD. De Nederlandsche Marine wordt de laatste jaren regelmatig en in vry be duidende mate uitgebreid. Steeds weer hoort men van tewaterlatingen, proef tochten en in dienst stellingen van nieuwe marine-eenheden. En zoo ston den wy hedenochtend op het Vlissing- sche „Eiland" weer by de helling waarvan enkele maanden geleden de duikboot O 21 van stapel is geloopen. B'j diezelfde helling was toen de O 22 in aanbouw en deze heeft thans het stadium bereikt dat het schip aan zyn element kan worden toevertrouwd. Het is belangwekkend even te letten op op het ontzaglijke verschil dat besloten ligt in de simpele teekens: O 1" en „O 22". Beide aanduidingen betreffen onderzeeboo ten beide hebben betrekking op schepen die bij „De Schelde" zijn gebouwd. Maar wot een enorm verschil in het ulterlyk èn in het inwendige van beide vaartuigen! De eerste duikboot in ons land. De O 1, waarvan men hieronder een af beelding vindt, was de eerste duikboot waarover de Nederlandsche marine kon beschikken en het schip is geheel op initia tief en voor rekening van De Scheids ge bouwd. De Minister van Marine had slechts toegezegd, te zullen bevorderen dat de Staat het schip zou overnemen, indien het geheel aan de te stellen eischen zou blijken te voldoen. 8 Juli 1905 werd de eerste Nederlandsche duikboot zeer in het geheim te water ge laten en men zal begrijpen dat dit scheepje nog al afweek van het oorlogsvaartuig, dat thans zijn voltooiing nadert. Men ziet dit direct bjj de beschouwing der afbeeldingen. Het verschil bijjkt ook uit de volgende ge gevens De O 1, die een sigaar-vorm had, was 20,4 M. lang, 3% M. breed, had aan de oppervlakte een snelheid van 8% mijl, een kruissnelheid van 7 myl en onder water 6% mijl. De boot kon niet dieper duiken dan 30% M. Boven water had de machine ®en vermogen van 160 P.K. onder water van 70 P.K. Er konden hoogstens15 personen in en de bewapening bestond uit één torpedobuis van 45 cM. Daarentegen is de O 22 77% M. lang en 6.20 M. breed. Het schip heeft boven water een snelheid van ongeveer 19% mijl, onder water van ca. 9 mijl. De kruissnelheid be draagt 15 mjjL Het machine vermogen bo ven water 5000 P.K. en onder water 860 HK, p)e duikdiepte bedraagt 100 M. er kunnen 45 personen aan boord hun taak verrichten en d.s bewapening bestaat uit 8 torpedobuizen, een kanon van 88 mM. 'en dubbelmitrailleur van 40 mM. 10?ad de°l een waterverplaatsing van... *23 ton, die van de O 22 bedraagt 1205 ton. Samenwerking tusschen de Marine en „De Schelde". nifUSSChen keide duikbooben liggen natuur lijk verschillende ontwikkelingsstadia, waarin „De Schelde" een werkzaam aan deel heeft. Bsgrypelyk, wanneer men weet, a v*n deze werf thans voor ons land en de ko.oniën in totaal 19 onderzeebooten van stapel zijn geloopen. De veelvuldige en nauwe samenwerking ni n ^eZe Z^euwsche werf en de Ko- inkhjke Marine komt ook in ander ma- "ttö-materiaal tot uitdrukking (schepen °t°ren en vliegtuigen) zoowel de eerste Nederlandsche torpedojagers als de eerste moderne lichte kruiser (de „Java") werden in Vlissingen gebouwd. Die nauwe samenwerking heeft op zich- bare wijze haar stempel gedrukt op den ontwikkelingsgang van deze werf die eeni- ge jaren geleden op het zgn. Eiland, spe ciaal voor de uitvoering van Marine-op drachten drie overdekte hellingen heeft ge bouwd. Hier kunnen de schepen, beschut tegen nadeelige weersinvloeden, zóóver ge reed worden gemaakt, dat binnen zeer korten tijd na de tewaterlating met de technische proefvaarten ,kan worden be gonnen. Naast deze uiterst moderne Ma rine-werf beschikt,,De Schelde" op het Eiland over een groot droogdok en over een zeer uitgebreid terrein, geschikt voor hellingen voor schepen van het grootste type. DuJbdiepto opgevoerd door toepassing van electrisch lasschen. De O 22 behoort tot c e serie van 7 on derzeebooten, diesinds 1939 hier te lande voor de Nederlandsche Marine worden ge bouwd.' Als prototype voor deze reeks duikbooten geldt de O 16, die in 1936 door „De Schelde" werd gebouwd en die inder tijd in kringen van deskundigen als een experiment werd beschouwd, aangezien in deze onderzeeboot toen voor de eerste maal op uitgebreide schaal gebruik werd ge maakt van het electrisch lasschen. De hiermede bij „De Schelde" tijdens den bouw van het flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau" op gedane ervaring, leidde tot het verlangen, ook op een onderzee- b:ot een groote hoeveelheid klink- werk door electrisch lasschen te vervangen. Teehm -che kringen stonden er nogal sceptisch tegen over. Maar de resultaten beant woordden dermate aan de .ver wachtingen, dat voor volgende onderzsebooten tot nog ruimere toepassing van electrisch lasschen werd besloten. Verschillende con structie-verbeteringen konden als gevolg biervan w:rden aange bracht; de duikdiepte die bij de O 12 60 M. bedroeg, kon bij Éde O 16 bijvoorbeeld worden opgevoerd tot 80 M. en de O 22 tot 100 M! Ds Schelde heeft op het gebied van duik boot-bouw dus wel baanbrekend werk ver licht. WIE ER WAREN. Heit ceremonieel op de helling werd he denochtend bijgewoond door. een groot aan tal autoriteiten, waarvan velen vergezeld van hun dames. Wjj merkten o.m. op den burgemeester van Vli:singen den heer C. A. vin Woelderen, Schout bjj Nacht L. A. C. M. Doorman hoofd der af- deeling Materieel Zeemacht, den Comman dant Zeeland Schout bjj Nacht H. J. van der Stad met zijn adjudant, den directeur van het Nederlandsch Loodswezen in het 6e district, den Inspecteur van den Marine Stoomvaartdienst kolonel D. W. Kwak, den commandant van den Mijnendienst in Zeeland, den commandant van de „Johan LIaurits van Nassau", den commandant van het Wachtschip „Noord-Brabant", J. C. van Pappelendam, hOQfdofficler M.S.D. 2e klasse wiens echtgenoote mevrouw Van PappelendamDewitte de doopplechtigheid zou verrichten, de aangewezen commandan ten .van de O 21 en O 22, den majoor der artillerie te Vlissingen, den districts-com mandant der Kon. Marechaussee, ir. G. van 't Hooft directeur van het bureau Scheeps bouw departement van Deft-nsie, ir. G. de Rooy, hoofdingenieur der Marine, met ir. K. de Munter en ir. W. F. Pot, eerstaan wezend electrotechnisch ingenieur der Ma rine voorts verschillende marine-officie ren. Van burgerlijke zijde dienen genoemd te worden mr. Jan Smit gedelegeerd com missaris van de N.V. Kon. My. „De Schel de"; de directeur ir. H. C. Wesseling, de heer A. Gips, commissaris van De Schelde en niet te vergeten de staf dezer maat schappij. Voorts de heeren K. G. Bron bedrijfs leider Stoomvaart Mij. „Zeeland", ir. M. F. Günning 'directeur Nederlandsche Vereenig- de Scheepsbouwbureaux. De tewaterlating. Nadat de genoodigden op het kantoor van De Schelde waren ontvangen, werden zij in autobussen naar het Eiland gebracht. De auto's reden de groote loods binnen en de zware deuren werden weer zorgvuldig ge sloten om de temperatuur in de groote holle ruimte, zoo dragelijk mogelijk te houden. Een flink aantal vuurpotten droeg daaraan het zijne bjj. Niettemin hebben de arbeiders er in deze koude een allesbehalve benijdens waardige taak en hun collega's op de niet- overdekte hellingen in hei andere deel van het groote Schelde-bedryf hebben van de koude natuurlijk nog meer te lijden. De O 22 .lag hoog op de helling geheel vrij van het water. Dit in tegenstelling tot de O 21 die van dezelfde helling van stapel is geloopen. Het fraaie schip was daardoor ditmaal geheel zichtbaar, waardoor de in drukwekkende afmetingen des te sterker uit kwamen. Op den in aanbouw zijnden jager op de andere helling onder de over kapping, stonden zeer vele belangstellenden. Dit schip is reeds ver gevorderd en had aan vankelijk omstreeks de helft van deze maan/ te water gelaten zuilen worden. Met het oog op de ongunstige weersomstandig heden heeft men echter gezocht naar een andere werkmethode en men is hierin ge slaagd. De ketels en machines worden thans op de helling in het schip gebracht en ge monteerd. Wanneer omstreeks begin Maart de tewaterlating plaats vindt, zal dit vaar tuig dus zeer ver gereed zijn. Onder de kiel van de O 22 heerschte in- tusschen de gebruikelijke bedrijvigheid kort voor een stapelloop. Werklieden waren on der toezicht van ingenieurs en opzichters bezig de laatste blokken weg te slaan en boven op de helling, onder den boeg van de O 22, kortten de genoodigden zich den tijd met gesprekken waarin de kansen van de zen stapelloop de grootste rol speelden. De technici waren er niet gerust op. Nog nooit tevoren heeft men by „De Schelde" bij een zoo lage temperatuur als de laatste dagen heersebt, een schip tewater gelaten, en daarom was men van den afloop niet zeker. Natuurlijk waren alle maatregelèn geno men, die een vlotten stapelloop ten goede zouden kunnen komen. In plaats van 1 hy draulische pers, stonden er ditmaal drie op gesteld. Takels werden, gereed gehouden ,- het vet was op een speciale manier samen gesteld om aan de door de koude gestelde eischen te kunnen voldoen. Voorts was langs de geheele lengte der slede een stoom- leiding aangebracht die reeds eenige nach ten bezig was de temperatuur eenigszins te verhoogen. Maar niettemin bleef het ook voor de deskundigen een kwestie van af wachten. Even voor half twaalf klonk het bel letje dat alles heneden gereed was. Me vrouw van Pappelendam-Dewitte greep het bijltje, kapte met een paar slagen het zware koord door. Toen enkele m' L.'en van gespannen wachtener kwam beweging in het slanke gevaar te......^ de boot begon te glijden zette doorde champagneflesch werd tegen den scherpen boeg kapot geslagen dat het schuimende vocht hoog opsoatteen binnen luttele oogen- blikken was de O 22 onder luid gejuich van de vele aanwezigen op weg naar zyn element. De tewaterlating is prachtig geslaagd. En van alle kanten werd de directie van De Schelde, die al evenzeer in spanning had verkeerd als de talrijke genoodigden, met den voorspoedigen afloop geluk gewenscht. Van de thans vrijgekomen helling zal naar alle waarschijnlijkheid t.z.t. de nieuwe ferry boot voor den veerdienst VlissingenBres- kens van stapel loopen. Van heden, 20 Januari, tot en met Donderdag 8 Februari zal bon 12 van de ryksdlstributiekaart recht ge ven op het koopen van één kilogram suiker. IJMUTDENSCHE VIÖSCHERS VAREN NIET MEER UIT. Zjj wenschen verhooging der gage. In het visscherijbedrrjf te LJmuiden zyn opnieuw, moeilijkheden ontstaan. De beman ningen van de schepen wenschen verhoo ging van de gage. De reeders zijn. hiertoe niet bereid, zoodat na Maandag de vissche- rjj weer geheel zal stilliggen. De vischvoorziening van ons land ge raakt door deze stagnatie weer leeljjk in de knel. Wel zorgen de Scandinavische Janden voor eenigen aanvoer en varen er ook nog eenige kotters en loggers, maar wat op deze wijze aan de, markt komt,,is van wei nig beteeken is en,;wordt tegen zulke hooge prijzen verkocht, dat visch een weelde artikel wordt. Divisie zou omsingeld zijn. Luchtaanvallen op Finsche steden ZWEEDSCHE VRIJWjlULIGERS BOMBARDEEREN OPTREKKENDE TROEPEN. Er wordt op het oogenblik bitter gevoch ten rondom Maerkijaervi, op ongeveer 30 Km. ten westen van Saila. De Russen staan thans, nu hun offensief gebreken is, nadat zy ernstig het kopstation Kemi- jaervi hadden bedreigd, voor een tegen aanval, die hen .eeds vele mijlen heeft te ruggedreven. Het resultaat van den strijd is echter nog onzeker. De Russen verza melen hun strijdkrachten en werpen, naar gemeld wordt, geïmproviseerde versterkin gen op in een halfcirkelvormige opstel ling. Beter gevoed en uitgerust dan de troepen, die aan andere fronten werden verslagen, zullen de roode troepen waar schijnlijk een hardnekkiger weerstand bie den en men denkt, dat een nieuwe veld slag met onzekeren uitslag maar van vitaal belang op handen kan zijn. Militaire kringen te Helsingfors ramen, dat do Russen twes divisies hebben in den sector van Salla. Ofschoon zy door hun terugtocht een belangrijk militair voordeel hebben verloren, hebben de Russen thans veel betere verbindingen met hun achter land en krijgen zij voedsel en wapens langs wegen, die zjj zelf hebben aangelegd en die loopen tot aan den spoorweg naar Moermansk. Russische divisie omsingeld. Hedenmorgen meldde Reuter uit Hel- singfors dat van betrouwbare zijde werd medegedeeld, dat Finsche patrouilles een Sovjet-Russische divisie aan het front van Salla ten noorden van de „Wespentaille" van Finland van ds achterwaarts gelegen bases hebben afgesneden- Optreden der Sovjet-luchtmacht. In Zuidwest-Finland zjjn Vrjjdag Abö en omgeving, in Zuid-Finlsnd Hangö en Karis door de Sovjet vliegers gebombardeerd. Ook wordt levendige actie van Russische vliegers gemeld uit de districten van Koe- voöla en Kotha, terwjjl in Helsingfors ook enkele malen luchtalarm moest wórden ge maakt. Er werden geen bombardementen op de stad uitgevoerd. Volgens de gegevens, waarover men te Helsingfors beschikt, zijn sedert het begin der vijandelijkheden 205 Russische vlieg tuigen neergehaald. Dit cijfer is een mini mum, want een vrij groot aantal neerge haalde toestellen kon nog niet ontdekt worden. Voorts hebben de Russen sedert het begin van den strijd 434 tanks verlo ren. 189 kanonnen, 282 machinegeweren en 522 automobielen. Verder zyn 1560 paarden levend gevangen en 63 veldkeukens ver nield. Ontevredenheid In Noord-Rusland. De thans heerschende koude veroorzaakt in de noordelijke provincies van Rusland steeds grootere ongerustheid en naar het Finsche blad Ussi Suomi meldt, neemt de ontevredenheid in de districten Moermansk en Petrokoj toe. De levensmiddélenvoorzie- ning is moeilyk. Aan brandstoffen begint gebrek te komen. De bevolking begint openljjk in verzet te komen tegen de oor logspolitiek van hst Kremlin, dat zij ver antwoordelijk stelt voor de ellende, waar ónder het volk gebukt gaat. Een groot aantal ontevredenen is gearresteerd. Finsch legerbericht. Het gistermiddag uitgegeven Finsche le gerbericht meldde o.m. Op de Kareiische landengte heeft zich niets nieuws voorgedaan. De vjjand gaat voort versterkingen aan te Leggen. Aan het oostelijke front, ten noordoosten van het Ladogameer, hebben de Finnen eenige Rus sische steunpunten genomen. Verscheidene patrouilles van den vjjand werden vernietigd. In dé richting van Iio- mantsi hebben de Finsche troepen een Sov jet-Russisch detachement, bestaande uit vijf officieren vijf en veertig man gede cimeerd. Te Markaejaervi zjjn de gevech ten den geheelen dag voortgezet. Ter zee In het oostelijke deel van de Finsche Golf was de bedrijvigheid in de lucht van den vijand zeer levendig, gericht op zekere kustforten. In de lucht: In het zuiden van Finland heeft de vijandelijke luchtmacht Donderdag een zeker aantal districten in dein archipel van Aba, in het gebied van Hangoe en in het dal van Kymmene gebombardeerd. In het noorden van Finland heeft de vijande lijke luchtmacht de gebieden van Nautsi en Kajani bestookt. In de zone der opera ties telde men bjjna 250 Sovjet-Russische vliegtuigen boven de Kareiische landengte en voor het geheele land een totaal van 450 toestellen. In den loop van den dag hebben de Finnen drie Russische toestel len neeorgehaald. In cle af geloopen week hebben Zweedsche vrijwillige vliegers met suc ces de vijandelijke troepen, gekarton neerde en in coionnes optrekkende, ge bombardeerd. Russisch legerbericht. Het hoofdkwartier van het. Russische militaire district Leningrad meldde o.m Op 19 Januari bedrijvigheid van verken ners in alle districten, in eenige sectoren botsingen, tusschen kleine eenheden. In het district Petrazavodsk heeft een verken ningsgroep van ons in het gebied van Dit nummer bestaat uit 3 bladen curlents sen van len De O 22 tewater gelaten. (Pag. 1, eerst© blad) Weer twee neutrale schepen getorpe deerd. (Pag. 1, eerste blad) Bittere gevechten ten westen van Salla. (Pag. 1, eerste blad) Nederlandsche Roode Kruis zendt am bulance naar Finland. (Binnenland) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Kitela een vijandelijk bataljon vernietigd. Op de landengte van Kare'ië botsingen tusschen vooruitgeschoven eenheden. Finland wil --ische eenheden in dienst nemen. De Finsche regeering is voprnemens, op eigen kosten tien Zwitsers che chirurgen in dienst te nemen voor de militaire hospita len. Nog steeds vertrekken vrijwel dagelijks contingenten goed uitgeruste en behoorlijk betaalde Zweedsche vrijwilligers naar Fin land. Men gelooft, dat er reeds veLe dui zenden zijn. Amerikaansch plan tot verstrekking van leening aan Finland. De Amerikaansche senator Brown heeft verklaard, dat de Reconstruction Finance Corporation een gewijzigd plan uitwerkt tot verstrekking van een leening aan Fin land en dat het wetsontwerp Maandag in concept gereed zal zijn. Eenige senatoren voorspellen, dat de lee- ning een bedrag van 30 millioen dollar niet te boven zal gaan. NAAR EEN ONBEPERKTEN DUIKBOOTOORLOG BEMANNINGEN GERED. Volgens de bjj de reederij ontvangen te-, legram is het Zweedsche s.s. „Pajala" 6873 ton), door een duikboot zonder waar schuwing getorpedeerd en binnen 25 mi nuten gezonken. Het schip, dat een lading graan aan boord had was op weg van Buenos Aires naar Zweden. De geheele uit 35 koppen bestaande bemanning is in een Schotsche haven aan wal gegaan. Het Deensche motorschip „Canadian Reefer (1831 ton) is volgens Reuter Don derdagochtend ten noordwesten van Kaap Vi7ano in N.W. Spanje getoroedeerd. Zes en twintig leden van de bemanning zijn opgerukt door een Soaansche visschers- boot. we'ke zich ter hoogte van Kaap Fi- nisterre bevond en te La Corunha aan land gezet. Het schip was op weg van Haifa naar Casgow. Ook een vrouw behoort tot de geredden. Een sloep van de „Windhuk" te La s Pa l ma s De corresoondent van de „Time9" te Las Pa^as bericht, dat gisteren aldaar een sloep van het Duitsche schio „Windhuk" is aangekomen met vijf officieren van dit schip aan boord. De sloep zou 5 November uit Lobito in Portugeesch West-Afrika zijn vertrokken. De reden, waarom de officieren met de s^ep de „Windhuk" hebben verla ten is niet bekend. De „Windhuk" is in November uit Lo bito vertrokken en is 7 December te San tos in Brazilië aangekomen. Het schip mocht deze haven niet verlaten. Duitsche cyfers over Britsche verliezen ter zee. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt, dat de Britsche koopvaardijvloot in de afgeloo- pen week buitengewoon zware verliezen heeft geleden. Tusschen 12 en 18 Januari gingen, voor zoover bekend is 13 stoom schepen en 5 patrouille-vaartuigen verlo ren. De verliezen aan vernietigde vijande lijke tonnage, aldus het bureau, beliepen 60.555 ton. Daaronder valt het Fransche s.s. „Montaub-n", dat 4191 ton mat. Met inbegrip van de 22.000 ton van het zwaar beschadigde Canadeesche passagiersschip Duchess of York" bedroegen de verliezen der Fransch-Britsche koopvaardij in deze week ruim 80.000 ton.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1