akksÊOI
TWEEDE BLAD
Viissingsche Courant
De strategische beteekenis van België
en Nederland
Capuchons
den zenuwen-oorlog, zal zich niet van de
wijs laten brengen door praatjes.
Wat u moet doen°Gewóón
Van verschillende zijden heeft men ons
vorige week weer gevraagd, wat moet ik
doen met het oog op die benzinedistributie
Weet u ook, hoe groot het rantsoen wordt
Weet uZou hetMoet ik
Op al deze vragen kan onveranderlijk het
antwoord luiden DOE GEWOON Maak
u niet nerveus vanwege die voorbereidende
maatregelen die zijn noodig, maar het is
heelemaal niet uitgesloten, dat wy er in de
practijk nimmer iets van zullen merken.
Denkt eens aan de petroleumdistnbutie,
waarvoor de kaarten al maandenlang in het
bezit van vele belanghebbenden zijn, terwijl
petroleum nog steeds vrij gekocht kan
worden.
Hoe, groot het rantsoen precies zou zijn,
dat ons zou worden toebedeeld, als er op
den duur eens iets mocht gebeuren, waar
door de benzinesituatie zich zou wyzi-
genkunt dat voorspellen? Weet u,
op welk nummer de honderdduizend zal
vallen
Maar één ding schijnt z.ker: mocht het
ooit zoover komen, dan zal het rantsoen
meevallen, want Nederlands voorraden ma
ken het mogelijk, de benzinedistributie ook
dan slechts te zien als een maatregel om
een zoo billijk mogelijke verdeeling van de
brandstof mogelijk te maken, zonder dat
men voor zijn behoefte te weinig krijgt.
Van benzinedistributie is voorloopig geen
sprake wij kunnen dan odk niet beter
doen, dan u adviseeren, maar niet te veel
over die benzinedistributie te denken. En
è.ls gij uwe gedachten toch eens wilt laten
gaan over deze bevoorrading, denkt dan
liever eens aan den moed en dé volharding
van onze zeelieden, die tienduizenden mij
len afleggen op de verraderlijke woelige
watervlakte, door onzen beroemden Hugo
de Groot als de „mare liberum", de vrije
zee gekwalificeerd.
VOORLOOPIG GEEN BENZINE
DISTRIBUTIE?
In verband met de voortdurende geruch
ten inzake distributie van benzine, schryft
de Autokampioen van deze week o.m.
Maar op het oogenblik is er niet de min
ste aanleiding om de toekomst somber in
te zien De aanvoer van ruwe petroleum
en benzine is in ambtelijke taal gezegd
bevredigendmeer populair uitgedrukt,
mag men ongetwijfeld zeggen uitstekend!
Nederland dankt aan een wijze politiek van
vooruitzien een prachtvoorraad en het zou
ons al heel sterk verwonderen, indien die
sedert het uitbreken van den oorlog reeds
zou zijn aangesproken.
En dit nu is de basis van de bezinemaat-
regelen voorraad O.K., aanvoer O.K., dus:
géén distributie. Naturlyk zou in theorie
deze situatie zich 'in ongunstigen zin kun
nen wijzigen. Er kunnen tankbooten op
mijnen locpen, het duikbootgevaar kan ook
voor deze schepen acuut worden en er zou
nog heel veel meer kunnen gebeuren Ne
derland kan
Zoo kunnen pessimisten ^ïch nog veel
meer in het hoofd halen, maar de nuchter
denkende mensch, die niet ten onergaat in
Doordat het personeel der Nederlandsche Spoorwegen van luidsprekersinstal
laties op de verschillende stations de vereischte microfoontechniek niet be-
.heerschfc, is men te Hilversum begonnen dit personeel onder leiding van den
omroeper Guus Weitzel, hierin te bekwamen. Les in de spreektechniek
voor de microfoon.
dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
Breskensche Courant
Vrijdag 19 Januari 1940 - No. 1b
(Van onzen militairen medewerker.)
Nu de geruchten omtrent de politieke
positie dezer beide landen weer het middel
punt vormen der publieke belangstelling,
zullen wij in enkele beschouwingen de mili
taire beteekenis hunner ligging en wijze
van verdediging eens nagaan. Wij laten
daarbij alle neutraliteits-beloften en poli
tieke waarschijnlijkheden achterwege.
Sedert Frankrijk en Duitschland hun ge
meenschappelijke grens zoodanig ver
schanst hebben, dat menschelijkerwijs ge
sproken met hedendaagsche middelen deze
grens niet te overschrijden is, moet meer
dan ooit strategische omtrekking, hetzij
door Zwitserland, hetzij door België, en c.q.
Nederland in het oog worden gehouden.
Wie der bedde tegenstanders ook tot het
omtrekken zijn toevlucht zoekt, steeds zal
de noordelijke flank de voorkeur genieten
en we zullen ons slechts daarmede bezig
houden,
si-
Door hefc verbond, dat België kort gele-
dsn aan Frankrijk vastkoppelde, is de ge-
heele Belgische verdediging tegen Duitsch
land gericht en ligt de Belgische zuidgrens
vrijwel open. Door de Nederlandsche ab
solute neutraliteitsverklaring heeft België
na den wereldoorlog ook zijn noordgrens
versterkt en tevens de met Nederland ge
meenschappelijke Maas-grens. Van Luik
tot Antwerpen is dus esn geheel nieuwe
verdedigingslinie toegevoegd aan het vroe
gere verdeddgings-stelsel, dat intussche*
zeer is uitgebreid en gemoderniseerd.
Van oudsher is de Maas altijd de hoofd
verdedigingslijn voor België geweest Zou
deze worden verbroken, dan vormde de lijn
AntwerpenLeuvenNamen esn tweede
linie, waarop hr leger zou terugtrekken.
Hierachter- lagen nog de stellingen Ant
werpenBrussel -Charleroi, de Denderstel-
ling over Antwerpen—AalstMons en ten
slotte de Schelde-stelling Antwerpen
GentKortryk. De minder gunstige toe
stand, waarin het Belgische leger in 1914
verkeerde, was oorzaak, dat tusschen
Maas en Schelde geen noemenswaardige
tegenstand is geboden en rechtstreeks van
achter de Maas naar de Schelde-stelling
werd teruggetrokken.
Van de hierboven genoemd© stellingen is
de Maasstelling verreweg ér sterkste en
het beste ter verdediging voorbereid. Langs
de geheele rivier liggen kazematten op ge
middeld 500 M. van elkaar. De beide ves
tingen Namen er Luik vormen sterke
bruggenhoofden van vaaruit men offensieve
stooten en tegenaanvallen kan doen in
een kring van 2C Km. straal om Luik heen
liggen de buitenste fort-en. Dit zijn nieuw
gebouwde moderne forten, di© niet alleen
alle toegangswegen afsluiten, doch met hun
artillerie elkaar kunnen steunen. Tusschen
de forten in wordt de tusschenruimte weer
aangevuld met kazematten (mitrailleur
nesten). Op 10 Km. van ds stad af ligt de
oude kring van forten om Luik heen, de
forten, welke in 1914 onder bevel van ge
neraal Leman de stad verdedigden. Deze
rij forten is geheel gemoderniseerd. Namen
vormt een bruggenhoofd van iets minder
diepte dan Luik, doch ook hier is de verde
diging volgens de eischen des tijds inge
richt.
Lag het vroeger in de bedoéling al het
gebied ten oosten van de Maas zonder
veel tegenstand in handen des vijands te
laten vallen, thans is de geheele oostgrens
van Longwij tot Aken beschermd door
kazematten en óp alle belangrijke punten
in de Ourthe- en Amblève-dalen zijn even
eens versterkingen en tankhindernissen
aangebracht. Hoewel de Ardennen op zich
zelf geen waarde hebben als economisch
gebied, wil de legerleiding dit terrein be
nutten als schokbreker voor de Maasstel
ling het terrein met zijn véle gunstige
defensieve stellingen leent zich daar zeer
goed toe. Hoewel in dit landsgedeelte dus
eventueel flink gevochten zal worden,
moet men hier nimmer beslissende slagen
verwachten, want allereerst moeten de Bel
gen er op'bedacht zijn hun leger in zijn
geheel achter de Maas te brengen. Daar
zal het zwaartepunt van den strijd liggen.
In 1914 zijn de Duitschers Luik omtrok
ken door over de Maas te gaan bij Visé
De opening tusschen Luik en de Neder
landsche grens is thans afgesloten door
het sterke 'fort- Eben Emael. Alle nieuwe
forten hebben bijna overdreven diepe anti
tank-grachten. De Maaslinie zal niet ge
makkelijk te nemen zijn. Van de achter
waarts liggende stellingen, waaraan thans
hard gewerkt wordt, bevindt de Schelde-
linie zich in den best verdedigbaren toe
stand met flinke bruggenhoofden bij Gent
en Antwerpen.
Vóór den wereldoorlog bezat België ben
noorden van Luik geen verdedigings-stellin-
gen. Zou Duitschland het smalle deel van
onze provincie Limburg tusschen Maas
tricht én Roermond (slechts 8 Km. breed)
binnenrukken en de Maas overschrijden,
dan lag België open. Om dit gevaar op te
heffen heeft België achter zijn noordelijke
kanalen Albert kanaal, Schelde-Maas ka
naal en Noorder-kanaal, goed aaneengeslo
ten kazemattenrlinieën gebouwd, welker
kazematten en bunkers ongeveer 500 m.
van elkaar liggen, en bovendien een linie
kazematten aan den westoever der Maas.
Al deze stellingen zijn tankvry door de
dispe kanalen, die er voor liggen. Een in
valler, die Zuid-Nederland is doorgetrok
ken, zal nog heel wat weerstand te over
winnen krijgen, alvorens het hart van Bel
gië te bereiken.
Wan.,eer wij bedenken, dat de kaze-
I -natt' n-linie langs de Belgische oostgrens
ongeveer 100 Km. lang is, de Maasstolling
Namen--Luik plm. 80 Km., LuikMaas-
eijck (ten westen van Roermond) 50 Km.,
MaaseijckAntwerpen 110 Km, en dan er
nog bijrekenen dat d© noordelijke grens
•langs de kanalen gerekend dubbel bezet is,
voorts dat er een centrale reserve moet
zijn om tegenaanvallen te kunnen doen te
gen eventueele doorbraken, dan begrijpt
men dat weinig krachten overblijven voor
de verdediging der Ardennen, waarvoor als
dan wordt gerekend^ öp 'Fransche hulp.
Trouwens moet België in het hier bedoelde
geval er ook op rekenen, dat de geallieer
den bijspringen en zal België weer als
reeds zoovele malen het slagveld van West-
Europa worden. Deze kans wordt nog groo-
ter nu dé Fransche oostgrens een onover
komelijke scheidsmuur is geworden.
Het kruiend Ijs van het IJsselmeer begint zeer gevaarlyk te worden.
De geheele Noorderstrekdam te Enkhuizen is bedolven onder enorm
groote stukken ys, zelfs is men er vanwege Rijkswaterstaat toe over
moeten gaan den op dezen dam staanden vuurtoren voor een groot
gedeelte te demonteeren, daar men bang is, dat hy anders door
het ys zal worden vernield.
gift van de koningin.
De Koningin heeft als blijk van belang
stelling in de rheumatiekbestrijding een gift
doen toekomen aan de stichting genaamd
.Instituut ter bevordering der rheumatiek
bestrijding" te 's-Gravenhage.
Buitenland
ministerraad bijeen.
Gistermorgen is in het departement van
Algemeene Zaken de ministerraad in bui
tengewone zitting bijeen geweest.
nieuw lid der eerste kamer.
De heer H. C. Nijkamp te Enschede, die
benoemd is tot lid van de Eerste Kamer in
de vacature Van Voorst tot Voorst, heeft
deze benoeming aaangenomen.
NIJPEND GEBREK AAN GOEDEREN
WAGONS.
Alléén beschikbaar voor vervoer van
levensmiddelen.
Reeds in de voorgaande weken heeft zich
een nijpend gebrek aan spoorwagons voor
goederenvervoer voorgedaan.
De vorige week werden te Rotterdam
geen wagons meer verstrekt voor vervoer
van graan naar het binnenland.
De sneeuwval gedurende de laatste da
gen heeft den toestand er niet beter op
gemaakt, schrijft het Handelsblad. Te
Rotterdam zijn heel weinig wagons be
schikbaar. Expediteurs die vroeger vier tot
vyf wagons vroegen, dienen thans aanvra-
Prikkelbaar en opgewonden?
Neem 'n "AKKERTJE" - het
werkt kalmeerend op Uw ge
heele gestel en— in'korten tijd!
gen in voor 80 tot 90 stuks. Ze krijgen er
echter niet tén. De wagons, die naar hier
zouden mosten terugkeeren, blijven wegens
den sneeuwval langer onderweg. De toe
stand is thans moeilijker dan in andere
winters, omdat het verkeer met het buiten
land, o.a. ten behoeve van groepsvervoer
van goederen naar Italiaansche havens
meer wagons eischt Behalve voor groeps
vervoer worden echter thans door de Ne
derlandsche Spoorwegen geen wagons meer
afgestaan voor vervoer van lading naar
het buitenland. Zoowel de sneeuwval als de
opvordering van auto's voor militaire doel
einden, maken dat er minder vrachtauto's
dan anders beschikbaar zyn voor goede
renvervoer naar het binnenland. Verleden
jaar, toen de winter maar kort duurde, kon
het graanvervoer naar het binnenland door
auto's worden overgenomen.
Te Rotterdam worden alleen spoorwa
gons beschikbaar gesteld voor vervoer van
goederen, die in directen zin bestemd zijn
voor de levensmiddelenvoorziening. Dat
moeben dan eindproducten zyn. Graan
wordt hiertoe echter niet gerekend, en
daarvoor worden geen wagons verstrekt.
Mantel van havana-
kleurige wollen stof, die
door een bolero met
capuchon van bever, ge
completeerd wordt. Cre
atie van Vionnet.
De mantel met capuchon is een vcor
jonge vrouwen gecreëerde nouveauté en ei
zijn velen onder hen, die een hoed niet
meer willen dragen. Voor den zomer is
deze mode werkelijk alleraardigst en komt
het haar ten goede, maar in den winter
zijn de regen, de koude, en de sneeuw
dikwijls niet alleen voor de gezondheid
nadeelig, maar ook voor het uiterlijk.
Wie van ons kent niet de funeste ge
volgen, die nat weer voor zorgvuldig ge-
ondul eerde haren heeft? U heeft deze
practische capuchon zeker al op ski-
kleeding gezien, hetzy bij een jasje of
mantel en zij, die haar gedragen hebben,
zijn ervan verrukt en de couturiers dank
baar, dat zij iets bedacht hebben, dat
gemakkelijkheid en elegance met elkaar
vereenigt en den hoed kan vervangen.
Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat men
geen capuchon kiest, wanneer men een ge
compliceerd kapsel draagt, zoodat b.v.
kunstige krullen gevaar loopen in wanorde
te geraken, maar eenvoudige kapsels, zoo
als het pagenkapsel, dat door vele jonge
meisjes gaarne gedragen wordt, zijn met
behulp van een kammetje vlug weer in
orde te brengen en behoeven de aardige
capuchon die door de jongere gene
ratie met enthousiasme begroet wordt,
niet te vreezen.
Deze capuchon is soms geheel onafhan
kelijk van den mantel en maakt deel uit,
zooals U op het hier afgebeelde mode]
kunt zien, van een bontbolero cf bont
kraag, welke men op een tailleur of een
overgangsmantel kan dragen. Hiermede is
ons een schitterend idee gegeven om een
te lichten mantel door deze kleine pelerine
een meer winteroch karakter te verleenen
en tevens door dit accessoire een nouve
auté te verloonen.
Maar dikwijls vormt de capucbctn met
den mantel een onafscheidelijk geheel.
Wy zagen dergelijke modellen bij Vera
B o r a, Plguet, P a q u i n. In dit
geval is de capuchon zóó gedrapeerd, dat
Alleraardigst
maiiteicostuam
met drukke bont*
garneering. Ge
knipte patronen
verkrijgbaar voor
92 en 100 C.M,
bovenwijdte.
verboden veranderingen in
terreinen.
Met het oog op de luchtverdediging.
zij den kraag van den mantel vormt en
wanneer ze dan over het hoofd getrokken
wordt, staat ze werkelijk allerliefst of
ze nu van bont, of wo1 en stof met een
bantgarneering gemaakt is.
In een algemeene bekendmaking no. 18
van den opperbevelhebber van land- en zee
macht maakt deze bekend, dat hij een
verordening heeft vastgesteld waarin o.m.
wordfc bepaald:
Indien door den commandant van de
luchtverdediging ingevolge artikel 1 van
de verordening van den opperbevelhebber
van land- en zeemacht van 28 November
1039 (algemeene bekendmaking no. 14)
terreinen worden aangewezen, welke van
uitzonderlijk belang zijn voor de luchtver
dediging, zal genoemde commandant die
aanwijzing ter algemeene kennis kunnen
brengen door plaatsingvan een desbetref
fende aankondiging in de Nederlandsche
Staatscourant en door aanplakking van die
aankondiging aan het gemeentehuis der
gemeenten, waarin de bedoelde terreinen
zijn gelegen.
In dat geval zal een schriftelijke ken
nisgeving aan de rechthebbenden, als be
doeld in artikel 1, lid 2 van vorenge
noemde verordening achterwege blyven.
Indien een openbare aankondiging, als
bedoeld in artikel 1 beeft plaats gevonden,
is het ieder verboden eenige verandering te
brengen in de terreinen, aangeduid in de
openbare aankondiging en is iedere recht
hebbende op deze terreinen verplicht te
zorgen, dat veranderingen als vorenbe
doeld door derden niet worden aange
bracht.
By de openbareaankondiging kan dit
verbod tot bepaalde, daarin aan te geven,
veranderingen worden beperkt.
De commandant van de luchtverdediging
is bevoegd, om namens den opperbevelheb
ber van land- en zeemacht van een ver
bod, als boven bedoeld, geheel of gedeelte
lijk ontheffing te verleenen. Bij het verlee
nen van zoodanige ontheffing kunnen door
hem voorwaarden worden gesteld. Worden
de voorwaarden niet nagekomen, dan kan
de verleende ontheffing door den comman
dant van de luchtverdediging worden inge
trokken.
De rechthebbende op een terrein als be
doeld bij artikel 1, aangeduid bij openbare
aankondiging, wien bekend is, dat derden
zijns ondanks eenige verboden verandering
in dit terrein brengen of voornemens zijn te
brengen, is gehouden daarvan onverwijld
aan den commandant van de luchtverdedi
ging kennis te geven.