akksÊOI TWEEDE BLAD Viissingsche Courant De strategische beteekenis van België en Nederland Capuchons den zenuwen-oorlog, zal zich niet van de wijs laten brengen door praatjes. Wat u moet doen°Gewóón Van verschillende zijden heeft men ons vorige week weer gevraagd, wat moet ik doen met het oog op die benzinedistributie Weet u ook, hoe groot het rantsoen wordt Weet uZou hetMoet ik Op al deze vragen kan onveranderlijk het antwoord luiden DOE GEWOON Maak u niet nerveus vanwege die voorbereidende maatregelen die zijn noodig, maar het is heelemaal niet uitgesloten, dat wy er in de practijk nimmer iets van zullen merken. Denkt eens aan de petroleumdistnbutie, waarvoor de kaarten al maandenlang in het bezit van vele belanghebbenden zijn, terwijl petroleum nog steeds vrij gekocht kan worden. Hoe, groot het rantsoen precies zou zijn, dat ons zou worden toebedeeld, als er op den duur eens iets mocht gebeuren, waar door de benzinesituatie zich zou wyzi- genkunt dat voorspellen? Weet u, op welk nummer de honderdduizend zal vallen Maar één ding schijnt z.ker: mocht het ooit zoover komen, dan zal het rantsoen meevallen, want Nederlands voorraden ma ken het mogelijk, de benzinedistributie ook dan slechts te zien als een maatregel om een zoo billijk mogelijke verdeeling van de brandstof mogelijk te maken, zonder dat men voor zijn behoefte te weinig krijgt. Van benzinedistributie is voorloopig geen sprake wij kunnen dan odk niet beter doen, dan u adviseeren, maar niet te veel over die benzinedistributie te denken. En è.ls gij uwe gedachten toch eens wilt laten gaan over deze bevoorrading, denkt dan liever eens aan den moed en dé volharding van onze zeelieden, die tienduizenden mij len afleggen op de verraderlijke woelige watervlakte, door onzen beroemden Hugo de Groot als de „mare liberum", de vrije zee gekwalificeerd. VOORLOOPIG GEEN BENZINE DISTRIBUTIE? In verband met de voortdurende geruch ten inzake distributie van benzine, schryft de Autokampioen van deze week o.m. Maar op het oogenblik is er niet de min ste aanleiding om de toekomst somber in te zien De aanvoer van ruwe petroleum en benzine is in ambtelijke taal gezegd bevredigendmeer populair uitgedrukt, mag men ongetwijfeld zeggen uitstekend! Nederland dankt aan een wijze politiek van vooruitzien een prachtvoorraad en het zou ons al heel sterk verwonderen, indien die sedert het uitbreken van den oorlog reeds zou zijn aangesproken. En dit nu is de basis van de bezinemaat- regelen voorraad O.K., aanvoer O.K., dus: géén distributie. Naturlyk zou in theorie deze situatie zich 'in ongunstigen zin kun nen wijzigen. Er kunnen tankbooten op mijnen locpen, het duikbootgevaar kan ook voor deze schepen acuut worden en er zou nog heel veel meer kunnen gebeuren Ne derland kan Zoo kunnen pessimisten ^ïch nog veel meer in het hoofd halen, maar de nuchter denkende mensch, die niet ten onergaat in Doordat het personeel der Nederlandsche Spoorwegen van luidsprekersinstal laties op de verschillende stations de vereischte microfoontechniek niet be- .heerschfc, is men te Hilversum begonnen dit personeel onder leiding van den omroeper Guus Weitzel, hierin te bekwamen. Les in de spreektechniek voor de microfoon. dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Breskensche Courant Vrijdag 19 Januari 1940 - No. 1b (Van onzen militairen medewerker.) Nu de geruchten omtrent de politieke positie dezer beide landen weer het middel punt vormen der publieke belangstelling, zullen wij in enkele beschouwingen de mili taire beteekenis hunner ligging en wijze van verdediging eens nagaan. Wij laten daarbij alle neutraliteits-beloften en poli tieke waarschijnlijkheden achterwege. Sedert Frankrijk en Duitschland hun ge meenschappelijke grens zoodanig ver schanst hebben, dat menschelijkerwijs ge sproken met hedendaagsche middelen deze grens niet te overschrijden is, moet meer dan ooit strategische omtrekking, hetzij door Zwitserland, hetzij door België, en c.q. Nederland in het oog worden gehouden. Wie der bedde tegenstanders ook tot het omtrekken zijn toevlucht zoekt, steeds zal de noordelijke flank de voorkeur genieten en we zullen ons slechts daarmede bezig houden, si- Door hefc verbond, dat België kort gele- dsn aan Frankrijk vastkoppelde, is de ge- heele Belgische verdediging tegen Duitsch land gericht en ligt de Belgische zuidgrens vrijwel open. Door de Nederlandsche ab solute neutraliteitsverklaring heeft België na den wereldoorlog ook zijn noordgrens versterkt en tevens de met Nederland ge meenschappelijke Maas-grens. Van Luik tot Antwerpen is dus esn geheel nieuwe verdedigingslinie toegevoegd aan het vroe gere verdeddgings-stelsel, dat intussche* zeer is uitgebreid en gemoderniseerd. Van oudsher is de Maas altijd de hoofd verdedigingslijn voor België geweest Zou deze worden verbroken, dan vormde de lijn AntwerpenLeuvenNamen esn tweede linie, waarop hr leger zou terugtrekken. Hierachter- lagen nog de stellingen Ant werpenBrussel -Charleroi, de Denderstel- ling over Antwerpen—AalstMons en ten slotte de Schelde-stelling Antwerpen GentKortryk. De minder gunstige toe stand, waarin het Belgische leger in 1914 verkeerde, was oorzaak, dat tusschen Maas en Schelde geen noemenswaardige tegenstand is geboden en rechtstreeks van achter de Maas naar de Schelde-stelling werd teruggetrokken. Van de hierboven genoemd© stellingen is de Maasstelling verreweg ér sterkste en het beste ter verdediging voorbereid. Langs de geheele rivier liggen kazematten op ge middeld 500 M. van elkaar. De beide ves tingen Namen er Luik vormen sterke bruggenhoofden van vaaruit men offensieve stooten en tegenaanvallen kan doen in een kring van 2C Km. straal om Luik heen liggen de buitenste fort-en. Dit zijn nieuw gebouwde moderne forten, di© niet alleen alle toegangswegen afsluiten, doch met hun artillerie elkaar kunnen steunen. Tusschen de forten in wordt de tusschenruimte weer aangevuld met kazematten (mitrailleur nesten). Op 10 Km. van ds stad af ligt de oude kring van forten om Luik heen, de forten, welke in 1914 onder bevel van ge neraal Leman de stad verdedigden. Deze rij forten is geheel gemoderniseerd. Namen vormt een bruggenhoofd van iets minder diepte dan Luik, doch ook hier is de verde diging volgens de eischen des tijds inge richt. Lag het vroeger in de bedoéling al het gebied ten oosten van de Maas zonder veel tegenstand in handen des vijands te laten vallen, thans is de geheele oostgrens van Longwij tot Aken beschermd door kazematten en óp alle belangrijke punten in de Ourthe- en Amblève-dalen zijn even eens versterkingen en tankhindernissen aangebracht. Hoewel de Ardennen op zich zelf geen waarde hebben als economisch gebied, wil de legerleiding dit terrein be nutten als schokbreker voor de Maasstel ling het terrein met zijn véle gunstige defensieve stellingen leent zich daar zeer goed toe. Hoewel in dit landsgedeelte dus eventueel flink gevochten zal worden, moet men hier nimmer beslissende slagen verwachten, want allereerst moeten de Bel gen er op'bedacht zijn hun leger in zijn geheel achter de Maas te brengen. Daar zal het zwaartepunt van den strijd liggen. In 1914 zijn de Duitschers Luik omtrok ken door over de Maas te gaan bij Visé De opening tusschen Luik en de Neder landsche grens is thans afgesloten door het sterke 'fort- Eben Emael. Alle nieuwe forten hebben bijna overdreven diepe anti tank-grachten. De Maaslinie zal niet ge makkelijk te nemen zijn. Van de achter waarts liggende stellingen, waaraan thans hard gewerkt wordt, bevindt de Schelde- linie zich in den best verdedigbaren toe stand met flinke bruggenhoofden bij Gent en Antwerpen. Vóór den wereldoorlog bezat België ben noorden van Luik geen verdedigings-stellin- gen. Zou Duitschland het smalle deel van onze provincie Limburg tusschen Maas tricht én Roermond (slechts 8 Km. breed) binnenrukken en de Maas overschrijden, dan lag België open. Om dit gevaar op te heffen heeft België achter zijn noordelijke kanalen Albert kanaal, Schelde-Maas ka naal en Noorder-kanaal, goed aaneengeslo ten kazemattenrlinieën gebouwd, welker kazematten en bunkers ongeveer 500 m. van elkaar liggen, en bovendien een linie kazematten aan den westoever der Maas. Al deze stellingen zijn tankvry door de dispe kanalen, die er voor liggen. Een in valler, die Zuid-Nederland is doorgetrok ken, zal nog heel wat weerstand te over winnen krijgen, alvorens het hart van Bel gië te bereiken. Wan.,eer wij bedenken, dat de kaze- I -natt' n-linie langs de Belgische oostgrens ongeveer 100 Km. lang is, de Maasstolling Namen--Luik plm. 80 Km., LuikMaas- eijck (ten westen van Roermond) 50 Km., MaaseijckAntwerpen 110 Km, en dan er nog bijrekenen dat d© noordelijke grens •langs de kanalen gerekend dubbel bezet is, voorts dat er een centrale reserve moet zijn om tegenaanvallen te kunnen doen te gen eventueele doorbraken, dan begrijpt men dat weinig krachten overblijven voor de verdediging der Ardennen, waarvoor als dan wordt gerekend^ öp 'Fransche hulp. Trouwens moet België in het hier bedoelde geval er ook op rekenen, dat de geallieer den bijspringen en zal België weer als reeds zoovele malen het slagveld van West- Europa worden. Deze kans wordt nog groo- ter nu dé Fransche oostgrens een onover komelijke scheidsmuur is geworden. Het kruiend Ijs van het IJsselmeer begint zeer gevaarlyk te worden. De geheele Noorderstrekdam te Enkhuizen is bedolven onder enorm groote stukken ys, zelfs is men er vanwege Rijkswaterstaat toe over moeten gaan den op dezen dam staanden vuurtoren voor een groot gedeelte te demonteeren, daar men bang is, dat hy anders door het ys zal worden vernield. gift van de koningin. De Koningin heeft als blijk van belang stelling in de rheumatiekbestrijding een gift doen toekomen aan de stichting genaamd .Instituut ter bevordering der rheumatiek bestrijding" te 's-Gravenhage. Buitenland ministerraad bijeen. Gistermorgen is in het departement van Algemeene Zaken de ministerraad in bui tengewone zitting bijeen geweest. nieuw lid der eerste kamer. De heer H. C. Nijkamp te Enschede, die benoemd is tot lid van de Eerste Kamer in de vacature Van Voorst tot Voorst, heeft deze benoeming aaangenomen. NIJPEND GEBREK AAN GOEDEREN WAGONS. Alléén beschikbaar voor vervoer van levensmiddelen. Reeds in de voorgaande weken heeft zich een nijpend gebrek aan spoorwagons voor goederenvervoer voorgedaan. De vorige week werden te Rotterdam geen wagons meer verstrekt voor vervoer van graan naar het binnenland. De sneeuwval gedurende de laatste da gen heeft den toestand er niet beter op gemaakt, schrijft het Handelsblad. Te Rotterdam zijn heel weinig wagons be schikbaar. Expediteurs die vroeger vier tot vyf wagons vroegen, dienen thans aanvra- Prikkelbaar en opgewonden? Neem 'n "AKKERTJE" - het werkt kalmeerend op Uw ge heele gestel en— in'korten tijd! gen in voor 80 tot 90 stuks. Ze krijgen er echter niet tén. De wagons, die naar hier zouden mosten terugkeeren, blijven wegens den sneeuwval langer onderweg. De toe stand is thans moeilijker dan in andere winters, omdat het verkeer met het buiten land, o.a. ten behoeve van groepsvervoer van goederen naar Italiaansche havens meer wagons eischt Behalve voor groeps vervoer worden echter thans door de Ne derlandsche Spoorwegen geen wagons meer afgestaan voor vervoer van lading naar het buitenland. Zoowel de sneeuwval als de opvordering van auto's voor militaire doel einden, maken dat er minder vrachtauto's dan anders beschikbaar zyn voor goede renvervoer naar het binnenland. Verleden jaar, toen de winter maar kort duurde, kon het graanvervoer naar het binnenland door auto's worden overgenomen. Te Rotterdam worden alleen spoorwa gons beschikbaar gesteld voor vervoer van goederen, die in directen zin bestemd zijn voor de levensmiddelenvoorziening. Dat moeben dan eindproducten zyn. Graan wordt hiertoe echter niet gerekend, en daarvoor worden geen wagons verstrekt. Mantel van havana- kleurige wollen stof, die door een bolero met capuchon van bever, ge completeerd wordt. Cre atie van Vionnet. De mantel met capuchon is een vcor jonge vrouwen gecreëerde nouveauté en ei zijn velen onder hen, die een hoed niet meer willen dragen. Voor den zomer is deze mode werkelijk alleraardigst en komt het haar ten goede, maar in den winter zijn de regen, de koude, en de sneeuw dikwijls niet alleen voor de gezondheid nadeelig, maar ook voor het uiterlijk. Wie van ons kent niet de funeste ge volgen, die nat weer voor zorgvuldig ge- ondul eerde haren heeft? U heeft deze practische capuchon zeker al op ski- kleeding gezien, hetzy bij een jasje of mantel en zij, die haar gedragen hebben, zijn ervan verrukt en de couturiers dank baar, dat zij iets bedacht hebben, dat gemakkelijkheid en elegance met elkaar vereenigt en den hoed kan vervangen. Het spreekt natuurlijk vanzelf, dat men geen capuchon kiest, wanneer men een ge compliceerd kapsel draagt, zoodat b.v. kunstige krullen gevaar loopen in wanorde te geraken, maar eenvoudige kapsels, zoo als het pagenkapsel, dat door vele jonge meisjes gaarne gedragen wordt, zijn met behulp van een kammetje vlug weer in orde te brengen en behoeven de aardige capuchon die door de jongere gene ratie met enthousiasme begroet wordt, niet te vreezen. Deze capuchon is soms geheel onafhan kelijk van den mantel en maakt deel uit, zooals U op het hier afgebeelde mode] kunt zien, van een bontbolero cf bont kraag, welke men op een tailleur of een overgangsmantel kan dragen. Hiermede is ons een schitterend idee gegeven om een te lichten mantel door deze kleine pelerine een meer winteroch karakter te verleenen en tevens door dit accessoire een nouve auté te verloonen. Maar dikwijls vormt de capucbctn met den mantel een onafscheidelijk geheel. Wy zagen dergelijke modellen bij Vera B o r a, Plguet, P a q u i n. In dit geval is de capuchon zóó gedrapeerd, dat Alleraardigst maiiteicostuam met drukke bont* garneering. Ge knipte patronen verkrijgbaar voor 92 en 100 C.M, bovenwijdte. verboden veranderingen in terreinen. Met het oog op de luchtverdediging. zij den kraag van den mantel vormt en wanneer ze dan over het hoofd getrokken wordt, staat ze werkelijk allerliefst of ze nu van bont, of wo1 en stof met een bantgarneering gemaakt is. In een algemeene bekendmaking no. 18 van den opperbevelhebber van land- en zee macht maakt deze bekend, dat hij een verordening heeft vastgesteld waarin o.m. wordfc bepaald: Indien door den commandant van de luchtverdediging ingevolge artikel 1 van de verordening van den opperbevelhebber van land- en zeemacht van 28 November 1039 (algemeene bekendmaking no. 14) terreinen worden aangewezen, welke van uitzonderlijk belang zijn voor de luchtver dediging, zal genoemde commandant die aanwijzing ter algemeene kennis kunnen brengen door plaatsingvan een desbetref fende aankondiging in de Nederlandsche Staatscourant en door aanplakking van die aankondiging aan het gemeentehuis der gemeenten, waarin de bedoelde terreinen zijn gelegen. In dat geval zal een schriftelijke ken nisgeving aan de rechthebbenden, als be doeld in artikel 1, lid 2 van vorenge noemde verordening achterwege blyven. Indien een openbare aankondiging, als bedoeld in artikel 1 beeft plaats gevonden, is het ieder verboden eenige verandering te brengen in de terreinen, aangeduid in de openbare aankondiging en is iedere recht hebbende op deze terreinen verplicht te zorgen, dat veranderingen als vorenbe doeld door derden niet worden aange bracht. By de openbareaankondiging kan dit verbod tot bepaalde, daarin aan te geven, veranderingen worden beperkt. De commandant van de luchtverdediging is bevoegd, om namens den opperbevelheb ber van land- en zeemacht van een ver bod, als boven bedoeld, geheel of gedeelte lijk ontheffing te verleenen. Bij het verlee nen van zoodanige ontheffing kunnen door hem voorwaarden worden gesteld. Worden de voorwaarden niet nagekomen, dan kan de verleende ontheffing door den comman dant van de luchtverdediging worden inge trokken. De rechthebbende op een terrein als be doeld bij artikel 1, aangeduid bij openbare aankondiging, wien bekend is, dat derden zijns ondanks eenige verboden verandering in dit terrein brengen of voornemens zijn te brengen, is gehouden daarvan onverwijld aan den commandant van de luchtverdedi ging kennis te geven.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 5