Breskensche Courant cent EERSTE BLAD ddelburgsche pij v. Stoomvaart jnst is tot aankondiging ang gestaakt, Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Het ski-ongeluk van Albert Richter. De Nederlandsch- Duitsche grens wordt afgesloten. De „Friesland" op het IJsselmeer gezonken. BRuwe handen De beweerde schending van Duitsch souverein gebied door een Nederlandsch vliegtuig. De „Arendskerk" getorpedeerd omdat zij naar Zuid-Afrika ging. lag ïfcLfcX. Belgisch s.s. „Josephine Charlotte" op mijn geloopen. Weer beperkte verloven in Engelsch expeditieleger. #*©*©*©*<3 2 cent. ie/tJifskeiische eg khandel. e'5 a i"»t v! 9 ij verduistering van evende plaatjes, zoo- Oasspeld, Armband, algemeen gebruik en rwerpen, tevens Ver- pjes voor zakbatterij 0.20. Vr. inl. en zie WISSE, Scheldestr. f Zeer lastig Doch :oopt eens bij JILLE- rkstraat 7 een potje ;s Bonbons, Dampo, lend. FRITESWAGEN ver- eilmarkt naar Paul Beleefd aanbevelend, IJDONCK. batterijen plat 15, jatterijen 10, 15, 19 rtterijen 19, 25 et-, Ie voltages 10, 15 ct., rijen 12 ct.. Trans- ct., Draad 1, 4, 6 10, 12 ct., Rubber- Loodkabel 8, 12, 22 ^E CONCURRENT, 55. ief RotterdamMid- en omgekeerd. Ie klasse 2.25 isse 3.50 Enkele 1.35 Retour 2e or het vervoer van en zeer billik. bij te Rotterdam: Erven ringviiet 86, Tel. 22727 2018. ,ebrs. BUYTENHEK, TeJef. 3521. SANDEKS, Tel. 153. JSTERHOUT.Tel. 282. luur retourbiljetten 3 beperkt» VJissingsche Courant 78ste JAARGANG NUMMER 15 DONDERDAG 18 JANURI 1940 -iDoanemenisprys: 1 i ct. pei weeK oi I z.5su pei Kwartaal. Franco pei post t 2 50. Afzonder lijkt nummers 5 ct. Voor net buitenland neme men een abonnement op aet postkantoor zijnei gemeente Advertentieprijs: Van 1 6 regels f125. iedere regel meer 25 cent By abonnement speciale prijs. Kieine advertenties van 1—6 regels 50 cent, iedere regel meer LO cent tmax 10 regels» L>erde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: f irma f VA.\ i»f- v El. lie. jr., tJureaua iValstr. 58-60. Tel. 10 (2 Ujnen), Giro No. 66287 Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat. rel. 21 ^^)nst en WeRt-Sóuhurg, Kanaalstraat fl A'W GESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B 11 C 1 T E1 T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE VEREEN1G1NG „DE NEDEHLANDSCHE DAGBLADPERS' hoe staat het bij onze ooster buren met de persoonlijke rechtszekerheid Niet al einze lezers zullen voldoende thuis zijn in de sportwereld om de na man te kennen van alle grootheden, welke haar beheerschen. Daarom zij hier iets gezegd omtrent Albert Richter. Deze was de grootste renner van onzen tijd. Olympisch kampioen in den sprint, meen ik en wereldkampioen. De beste Nederlandsche wielrenners hebben herhaal delijk, maar met weinig succes, den strijd met hem aangebonden. Albert Richter is thans dood. Omge komen, zoo heette het in de eerste be richten daaremtrent uit Duitschland, bij een ski-ongeluk in de bergen. Maar geleidelijk begonnen er praatjes te loopen, dat de doodsoorzaak een andere zou zijn geweest en dat het verscheiden van Albert Richter in verband zou staan meteen of ander vergrijp tegen de „nieuwe Duitsche orde". Het is het orgaan van den Duitschen Wielerbond „Der Deutsche Radfahrer", dat eindelijk eenig meerder licht op de zaak beeft geworpen. Het bedoelde orgaan bericht als volgt: „Uit de berichten in de Duitsche pers is het den wielervrienden wel bekend, dat Albert Richter niet meer tot de leven den behoort. In het belang van de Duitsche wielersport is het echter noodzakelijk om den jukten samenhang van de oorzaak vast te stellen, ter weerlegging van alle oncontroleerbare geruchten. Albert Richter, over wiens kwaliteiten als wielrenner hier geen woord wordt ve*spi!d, heeft bij zijn laatste reis naar Zwitserland, die een privé-aangelegenheid was, een misdaad begaan, waarvan de Duitsche wielersport in haar geheel niet genoeg kan gruwen. Richter heeft, cm hst met harde woorden te zeggen, voor een Keulschen Jood dezen keer God zij dank zonder succes getracht groote bedragen in Marken naar Zwitserland te smokkelen. Hij heeft zich daarmee buiten de Duitsche volkrgemeenschap en natuur lijk buiten de gemeenschap van de Duitsche sport gesteld. Daaruit heeft hij de eenig mogelijke consequentie getrokken en een vrijwilligen dood gezccht. Wij allen betreuren ten zeerste, dat hij, die eenmaal een der onzen was. op deze wijze zijn vaderland, dat op dit moment met moeilijke uren te kampen heeft, verraden heeft. Zijn naam is voor immer uit onze rijen geschrapt." Dus, nu weten wij precies, wat er met Richter is gebeurd? Het z:u wat! Wat wij weten is enkel, dat men ons eerst aan een ski-ongeluk heeft doen ge- looven en ons thans vertelt, dat Richter zelfmoord heeft gepleegd. Is het waar? En bestaat er Inderdaad een Keulsche Jood, voor wien Richter heeft trachten te smokkelen? Het einde van Richter is gelijk geweest aan dat van honderden anderen in het Derde Rijk. Nu en dan wordt er door het volksgerecht te Berlijn een doodvonnis uitgesproken, maar in de gevallen, waarbij aan schuld wordt geloofd zonder dat deze kan worden bewezen, alsmede dan wan neer een prices narigheden zou blootleg gen, welke de Gestapo, S.S. en S.A. liever „onder ons" houden, drukt men den ver dachte een revolver in de vuist en wee! dengenen, die er binnen de gestelde uren geen „nuttig" gebruik van hebben gemaakt. Wij herinneren voor een en ander aan de gebeurtenissen in den fatalen nacht van den 30 Juni 1934, toen ongeveer 300 per soonlijkheden van alle richtingen, w.o. di- ïecte medewerkers van Hitier (o.m. rijks minister Röhm en Gregor Strasser), vcorts een groot aantal vooraanstaande S.A.- leiders, benevens vele geëxponeerde per soonlijkheden van alle richtingen (Von Sleicher), zonder vorm van proces werden neergeschoten, wanneer ze geen gebruik hadden gemaakt van de geboden gelegen heid om zelfmoord te plegen. Wij herinneren ook aan de velen, die gezind naar een concentratiekamp zijn overgebracht en wier families enkele dagen later werden verrast met de toezending van een urn met wat asch en een „over lijdensbericht". Gaan ons, Nederlanders, deze dingen aan? Natuurlijk gaan ze ons aan in zooverre 31s alles, wat het huidige geslacht voor de historie kenmerkt, ons aangaat. We kunnen het niet verhinderen, dat in de geschiedenis de vreeselyke dingen zul len worden opgeteekend, waarvan we hier- voren gewaagden, maar onze eigen schahde zou het zijn, wanneer de historie óók zcu vermelden: en de overige menschheid dier dagen gruwde niet, noch verhief zij haar stem. En ook gaan die dingen ons aan, in zoo verre ze ons een politieke leering zijn. Wat voor heil valt er te verwachten van een bestuurssysteem, dat de persoonlijke rechtszekerheid uitschakelt Wy herinneren aan den aanslag op Hitler in München, waarbij acht menschen den dood vonden. In d: 11e woede gingen redenaars en persmenschen in Duitschland te keer tegen de Brittén, die dezen aan slag zouden hebben georganiseerd en ge financierd. Vyf honderd duizend Mark werd uitgeloofd voor de aanwyizing van den dader, enkele dagen later werd deze som nog eens met honderdduizend Mark verhoogd. Een poosje later vernamen wij ineens, dat de dader was gearresteerd. Hij zat al tien dagen in de gevangenis alvorens een bericht over zijn arrestatie werd ge lanceerd. Waarom die geheimzinnigheid? In uitzicht werd gesteld, dat het onder zoek intensief zou worden voortgezet en dat binnenkort opzienbarende inlichtingen zouden volgen over het sinistere werk van den Britschen Geheimen Dienst. Maanden zijn intusschea verloopen en uit Duitschland erd nimmer met een woord nog eenige nadere melding ge maakt over deze sensaticneele affaire. Evenmin verneemt men iets van een proces. Leeft de „dader" nog? Was de aangehoudene wel de dader Waarom be ijvert men zich in Duitschland ineens zóózeer in het zwijgen over den bom aanslag, terwijl men begon met aan te kondigen, dat er zooveel van te zeggen zou zijn? Vragen, raadselen, even onoplosbaar als het mysterie van den Rijksdag-brand. Maanden geleden werden door Duitsche beambten een Nederlandsch officier, een Nederlandsche chauffeur u een paar En- gelsche onderdanen van Nederlandsch ge bied weggesleurd. De Nederlanders zijn waarschynlyk ge- docd, maar weten doen we het niet ze ker, want tevergeefs informeerde de Neder landsche regeering tot heden in Berlijn naar de omstandigheden. De Britten, zoo weten wij enkel, leven nog en hebben dingen verklapt, waarvan de publieke opinie in Nederland zal opzien. Ont hullingen werden aangekondigd. Onthullingen van menschen, die door de Gestapo worden verhoord iri vertrekken, van waaruit geen geluid naar buiten door dringt. Menschen, die nooit in de gelegen heid zullen komen zich tegenover een objectief oordeelend gerechtshof te verant woorden. Gaan ons deze dingen aan? Wis en zeker! Md. DRAADAFRASTERINGEN LANGS DE GEHEELE LENGTE. Aan de Duitsche zijde van de Neder- landsch-Duitsche grens nabij Zuid-Gelder land en Noord-Limburg heerscht thans greote bedrijvigheid. Sinds eenige weken zyn Duitsche mi litairen bezig de grens als het ware hermetisch af te sluiten met een draadversperring die zich langs de ge heels lengte van de grens uitstrekt, meldt een medewerker van het Vad. De grenslijn wordt daarbij met wel haast pijnlijke nauwgezetheid gevolgd en geen stukje wordt overgeslagen. Op regelmatigen afstand worden dikke palen in den grond geplaatst. Langs deze palen wordt ijzergaas van sterke con structie aangebracht en de bovenzijde van de ongeveer twee meter hooge versperrin gen worden beschermd door prikkeldraad. Ook zijn op sommige plaatsen draden aan gebracht, die onder electrischen stroom gesteld kunnen worden, evenals dat tijden den wereldoorlog aan de Nederlandsch-Be^ gische grens het geval is geweest. Deze Duitsche maatregel brengt voor de grensbewoners heel wat ongerief mede. De grillige loop van de grens is i er oorzaak van, dat deze vaak midden over een weg of door het tot een boer derij behoorende land loopb. Daarover bekommeren de Duitschers zich niet; zij volgen, zooals reeds gezegd, conse quent de grenslijn en zoo is bijv. mo gelijk, dat de draadversperring midden door den tuin van het Groot hotel Berg en Dal gaat, dat een groot aanbal we gen geheel of gedeeltelijk is afgesloten en dat zekere buurtschappen, zooals bijv. Smorenhoek te Beek bij Nijmegen vrijwel geïsoleerd zijn komen te liggen. Ook in den Gelderschen Achterhoek treft men als gevolg van de Duitsche maatregelen de zonderlingste toestan den aan. In het Nederlandsche grensgebied vraagt men zich af, waarom ueze ingrijpende maatregelen getroffen worden. De Duitschers zelf zeggen om te verhin deren, dat spionnen of andere kwalijke in dividuen hst rijk binnenkomen. Afgezien van deze bedrijvigheid heerscht in hot geheele grensgebied, zoowel aan de Nederlandsche als aan de Duitsche zijde, volkomen rustgeen spoor van nervositeit is merkbaar en de betrekkingen tusschen Nederlanders en Duitschers laten niets te wenschen over. Positie van de beide andere schepen is gevaarlijk. De „Friesland", een van de drie schepen van het convooi over het IJs selmeer is zoo zwaar door het ijs ge kraakt, dat het schip is gezonken. Het moet geheel als verloren worden beschouwd. De toestand van de andere schepen is van dien aard, dat, wanneer het ijs weer gaat kruien, ook de „Holland" en de „IJssel" als verloren beschouwd moeten worden. De ontstellende kracht van het kruiende ijs heeft de flanken van de „Friesland" samengedrukt. Vrijwel geen zij- of dek- spant is moei heel. De dekken staan bol, de tweede klassekajuit in het .oorschip is één groote ravage van stukken houtwerk. De brug is gebroken en het sclilp is door geknakt, waardoor de mast is gespleten. De beide andere schepen hebben zulke zware schade opgeioopen, dat zij de eerste zes of acht. maanden niet meer zullen kunnen varen. Van beide schepen zijn de flanken inge drukt en circa tien spanten gebroken. Bij de „IJssel" is de ressrvepompinstallatie, welke in de machinekamer rond opgesteld, door het indrukken vanden scheepswand naar binnen geschoven en totaal gebroken. Het schip maakt aan beide boorden water, doch do lekken konden in den loop van Dinsdag grootendeels worden hersteld en met behulp van de machinepomp is het thans ruimschoots mogelijk het nog bin- nenstroomende water weg te pompen. Aan boord van de „Holland" is in de machinekamer schade ontstaan aan beide boorden. De bakboordstortkoksr is ontzet. Het roer is ernstig beschadigd en de as- koker gebroken, waardoor een flink lek is ontstaan. Ook in het .ruim is aan de stuurboordzijde een lek gekomen. De bak- boordbut in de eerste klassesalon is geheel vernield. Door gebroken spiegels levert deze salon een troosteloos aanzien, doch bij nadere beschouwing valt de schade hier nogal mede. Beide schepen hebben echter zooals kapitein Berends van de „IJssel" zei hun kracht verloren, door ds schade aan de constructies De scheepswanden zijn hier door niet meer in staat weerstand te bie den tegen grooten druk en mocht de wind het ijs wederom opstuwen, dan wordt de toestand zeer precair. Inderdaad is er werking in het- ijs geko men. Langs de kust zijn echter maatrege len getroffen om spoedig hulp te kunnen bieden, zoodat de levens van de opvarenden naar alle waarschijnlijkheid geen gevaar loopen. Vanochtend was een ysvlet uit Elburg met levensmiddelen naar de schepen onder weg. In den vroegen middag konden deze daar verwacht worden. Met spanning wacht men thans op berichten over de positie van de ter assistentie uitgezonden ijsbrekers. Vanmiddag heeft de reederlj besloten een vliegtuig te charteren waarmede een on derzoek zal worden ingesteld naar de po sitie van de beide ijsbrekers. Tevens zal dit toestel een groote hoeveelheid levensmid delen medenemen, welke boven de schepen zal worden uitgeworpen. Ruwe huid, Schrale lippen ROL. verzacht en geneest Doos 30 en 60 ct. Bij Apothekers en Drogisten. Heo Duitsche nieuwsbureau meldt: Tegenover anders luidende berichten wordt de kortelings vastgstelde schending van Duitsch souverein gebied door een Ne derlandsch vliegtuig, bevestigd. Het Ne derlandsche vliegtuig is op 13 Januari door de luchtwacht bij Nordhorn onbe twistbaar als zoodanig herkend. Het vlieg tuig droeg een zwart omranden driehoek in oranjekleuren onder het draagvlak als kenmerk der natonaliteit. Het toestel koerste over de fabriek Niehues en Duetting in Nordhorn, voog daar lager dan tevoren en keerde vervolgens weer terug. De schending van Duitsch souverein gebied staat onbetwistbaar vast. o e Zooals reeds op 14 dezer door den regee- ringspersdienst is medegedeeld, is uit het ter zake ingestelde onderzoek onomstoote- lyk komen vast te staan, dat geen Neder landsch militair vliegtuig de Duitsche grens heeft overvlogen. Vreeselijke koude aan de NoorschZweedsche grens. Het kwik bevriest in de thermometers. In Telnesset aan de Zweedsch Noorsche grens is de thermometer Dinsdag gedaald tot ver onder het j punt, waarop het kwik vast wordt. Met behulp van een apiritusthermo- meter werd een vorst van 48 graden gemeten, hetgeen v. aarschijnlijk wei J het Europeesche record van dit jaar zal vormen. A Ï{j Niet om den aard der lading. DE BEMANNING EN LISSABON AANGEKOMEN. De kapitein van de „Arendskerk" heeft gisteravond uit Lissabon met de Ver- eenigde Nederlandsche Scheepvaart- Maatschappyen getelefoneerd en mede gedeeld, dat de geheele bemanning daar ter plaatse is aangekomen. Allen bevin den zich in goeden welstand. Het Europeesche deel van de bemanning zal zoo spoedig mogelijk pe» trein naar Nederland vertrekken. In een interview met Reuter heeft de kapitein van de „Arendskerk", de heer C. J. H. Wrjker, gezegd „Wij waren op weg naar Kaapstad en Durban met een lading stukgoederen. Wy waren om 1 uur 's middags Ouessant ge passeerd, toen wij ver van ons iets aan den gezichtseinder zagen, dat naar onze meening een mijnenveger was. Plotseling daalde een kogelregen in de buurt van ons schip neer. Toen wij dichterbij kwamen, zagen wij een duikboot, die voortdurend dichterbij kwam, bleef vuren en mij bevel gaf te stoppen. Hoewel mijn schip volko men stil kwam te liggen, bleef de duikboot vuren. Gehoor gevende aan het bevel der Duitschers heb ik mijn eersten officier met de scheepspapieren naar de duikboot ge zonden. Het onderzoek der scheepspapieren. Na de papieren be hebben onderzocht, zei de commandant van de duikboot dat het hem speet doch dat hij het schip tot zin ken moest brengen, daar de lading uit contrabande bestond. Omdat z|j bestemd was voor Zuid- Afrika, beschouwde hjj de lading ais contrabande, niet wegens haar aard. Mijn schip, aldus de beer Wijker, ver voerde slechts stukgoederen en daar was geen contrabande bij. De eerste officier was zeer onder den indruk van de vriendelijkheid van den Duitschen commandant, die zei, dat het hem zeer speet zoo'n goed schip tot zin ken te moeten brengen, doch dat hij zijn plicht moest doen. Ik moet hier aan toevoegen, dat mijn schip pas een jaar oud was en beschouwd werd als een der besbe vrachtschepen bsr wereld. De duikboot zelf sleepte de boot terug en gaf de bemanning een half uur haar te verlaten. Dat hebben in drie booten ge daan. Toen wy ver genoeg waren, zagen wij dat het geheele dek, de mast en de la ding van ons schip waren opgeblazen. Hec schip brak in stukken uiteen en zonk. Wy zagen duidelijk de uitwerking der ontploffing. Twee uur rondgezwalkt. Wy zijn twee uur in do reddingbooten geweest en werden toen opgepikt door het Italiaansche stoomschip „Fedora". De Ita- liaansche bemanning was buitengewoon aardig voor ona Gisterochtend passeerde de „Poelau Bras" van de Stoomvaartmaatschappij „N .deriand" en laar dit schip op weg was naar Lissabon en het Italiaansche schip niet, gingen wij over. Wy waren met ons zestigen, mot twee passagiers, den heer en mevrouw Brouwer Allen waren zeer kordaat. Ik moet zeg gen, dat mevrouw Brouwer wondeny? kalm en beheerscht is geweest. Wy heb ben al wat wij aan boord hadden, verloren en hadden slechts onze klesren, 'daar ons slechts een half uur was gelaten om de booten te nemen voor de ontploffing werd veroorzaakt. Interview met den eersten officier. De eerste officier van de „Arendskerk", de heer Oosterhuis, die zie*. aan boord van de duikboot heeft begeven, zei, dat de Duitsche commandant zeer vriendelijk was geweest, doch niet kon worden overtuigd het schip door te laten gaan. Ook wilde hij er niet van. hooren dat de lading van algemeenen aard was en geen contrabande, Dit nummer bestaat uit 2 bladen §ekcurle nissen van De Arendskerk" is niet getorpedeerd omdat het schip contrabande vervoer de, maar omdat hetop weg was naar Zuid-Afrika (Pag. 1, eerste blad). In Finland wordt zwaar gevochten. (Buitenland) Weer een mijn-ontploffing te Huisdui nen groote schade aangericht. (Pag 1, tweede blad) Eenigê uitbreiding van den staat van beleg. (Binnenland) Een aantal Belgische bladen Is verbo den. (Buitenland) ZIE VERDER EVENT!'EEL LAATSTE H! KM HTft'A ontvangen wij alle nicuwsbe richten van Nederlandsche en Buitenlandsche Hersbureaux De ..Vlissingsche Courant' waarin opgenomen de ..Bres kenschr Courant" is ..bii' tot de laatste minuut noch wilde hij er over praten dat het een. neutraal schip betrof. De bemanning van de „Arendskerk" zal met hst eerste Nederlandsche schip, dat naar het vaderland vertrekt, de reis' ma ken. De heer Wijker zal waarschijnlijk met den trein via Spanje en Frankrijk reizen. D.e Nederlandsche legatie te Lissabon heeft z?.ch in verbinding gesteld met de „Poelau Bras". Vier opvarenden vermist, vijf gewonden. De Compagnie Maritime Beige meldt, dat naar zij vernomen heeft haar vracht schip „Josephine Charlotte", groot 3422 ton, gisteren nabij de Engeische zuidoostkust op een mijn is geloopen en gezonken. Vier leden der bemanning worden ver mist. In cfficieele Belgische kringen te Londen werd Woensdagavond verklaard, dat er weinig twijfel bestaat of deze vier personen zijn om het leven gekomen. Een der functionarissen der Belgische legatie heeft gezegd, dat de overige leden der bemanning, ongeveer veertig per sonen, Woensdagechtend in Engeland wal zijn gebracht. Vyf man zijn naar een zieken! i is overgebracht. Geen hunner is ernstig gewond en allen gaan op bevre digende wijze vooruit. NOORSCH SCHIP EN GOLF VAN BISCAYE GEZONKEN. u 14 opvarenden omgekomen? Het Noorsche schip „Fagersheim" is in de Colf van Biskaye na een ontploffing* gezonken. De overlevenden van de beman ning zijn door het Grieksche schip „Iris" naar Vigo gebracht. De „Fagershein" was op weg van Afrika naar Engeland. Na de ontploffing is het schip binnen twee minuten gezonken, zon der dat tijd was een S.O.S. uit te zenden. Men veronderstelt, dat 14 opvarenden zijn omgekomen. De overlevenden werden gevonden in een kleine boot; allen waren Uitgeput door ver moeienis, honger en koude. De kapitein, heeft beide beenen gebroken. Allen zijn in een. ziekenhuis opgenomen. Reuter's correspondent by het Britsche hulpleger in Frankrijk meldt, dat met in gang van Woensdagavond de verloven naar Engeland, die Zondag opgeschort waren, weer werden verleend. Het algemeene hoofdkwartier heeft me degedeeld „Beperkte verloven worden weer toegestaan". Van verschillende plaat sen zijn gisteravond treinen met verlofgan gers vertrokken. Deze feiten zyn een aan- wyzing, aldus de correspondent van Reu ter. dat de spanning van het weekeinde, indien zij niet geheel, geweken is, in ieder geval aanzienlij? verminderd is.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 1