Breskensche Courant
cent
EERSTE BLAD
ddelburgsche
pij v. Stoomvaart
jnst is tot
aankondiging
ang gestaakt,
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
Het ski-ongeluk van
Albert Richter.
De Nederlandsch-
Duitsche grens wordt
afgesloten.
De „Friesland" op het
IJsselmeer gezonken.
BRuwe handen
De beweerde schending van
Duitsch souverein gebied door een
Nederlandsch vliegtuig.
De „Arendskerk"
getorpedeerd omdat zij
naar Zuid-Afrika ging.
lag
ïfcLfcX.
Belgisch s.s. „Josephine
Charlotte" op mijn
geloopen.
Weer beperkte
verloven in Engelsch
expeditieleger.
#*©*©*©*<3
2 cent.
ie/tJifskeiische eg
khandel. e'5
a
i"»t v! 9
ij verduistering van
evende plaatjes, zoo-
Oasspeld, Armband,
algemeen gebruik en
rwerpen, tevens Ver-
pjes voor zakbatterij
0.20. Vr. inl. en zie
WISSE, Scheldestr.
f
Zeer lastig Doch
:oopt eens bij JILLE-
rkstraat 7 een potje
;s Bonbons, Dampo,
lend.
FRITESWAGEN ver-
eilmarkt naar Paul
Beleefd aanbevelend,
IJDONCK.
batterijen plat 15,
jatterijen 10, 15, 19
rtterijen 19, 25 et-,
Ie voltages 10, 15 ct.,
rijen 12 ct.. Trans-
ct., Draad 1, 4, 6
10, 12 ct., Rubber-
Loodkabel 8, 12, 22
^E CONCURRENT,
55.
ief RotterdamMid-
en omgekeerd.
Ie klasse 2.25
isse 3.50 Enkele
1.35 Retour 2e
or het vervoer van
en zeer billik.
bij
te Rotterdam: Erven
ringviiet 86, Tel. 22727
2018.
,ebrs. BUYTENHEK,
TeJef. 3521.
SANDEKS, Tel. 153.
JSTERHOUT.Tel. 282.
luur retourbiljetten
3 beperkt»
VJissingsche Courant
78ste JAARGANG
NUMMER 15
DONDERDAG 18 JANURI 1940
-iDoanemenisprys: 1 i ct. pei weeK oi I z.5su pei
Kwartaal. Franco pei post t 2 50. Afzonder lijkt
nummers 5 ct. Voor net buitenland neme men een
abonnement op aet postkantoor zijnei gemeente
Advertentieprijs: Van 1 6 regels f125. iedere
regel meer 25 cent By abonnement speciale
prijs. Kieine advertenties van 1—6 regels
50 cent, iedere regel meer LO cent tmax 10
regels» L>erde plaatsing gratis Vooruitbetaling
Uitgave: f irma f VA.\ i»f- v El. lie. jr., tJureaua
iValstr. 58-60. Tel. 10 (2 Ujnen), Giro No. 66287
Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat. rel. 21
^^)nst en WeRt-Sóuhurg, Kanaalstraat
fl A'W GESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B 11 C 1 T E1 T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE VEREEN1G1NG „DE NEDEHLANDSCHE DAGBLADPERS'
hoe staat het bij onze ooster
buren met de persoonlijke
rechtszekerheid
Niet al einze lezers zullen voldoende
thuis zijn in de sportwereld om de na
man te kennen van alle grootheden,
welke haar beheerschen. Daarom zij
hier iets gezegd omtrent Albert Richter.
Deze was de grootste renner van onzen
tijd. Olympisch kampioen in den sprint,
meen ik en wereldkampioen. De beste
Nederlandsche wielrenners hebben herhaal
delijk, maar met weinig succes, den strijd
met hem aangebonden.
Albert Richter is thans dood. Omge
komen, zoo heette het in de eerste be
richten daaremtrent uit Duitschland, bij
een ski-ongeluk in de bergen.
Maar geleidelijk begonnen er praatjes
te loopen, dat de doodsoorzaak een andere
zou zijn geweest en dat het verscheiden
van Albert Richter in verband zou staan
meteen of ander vergrijp tegen de „nieuwe
Duitsche orde". Het is het orgaan van
den Duitschen Wielerbond „Der Deutsche
Radfahrer", dat eindelijk eenig meerder
licht op de zaak beeft geworpen. Het
bedoelde orgaan bericht als volgt:
„Uit de berichten in de Duitsche pers
is het den wielervrienden wel bekend,
dat Albert Richter niet meer tot de leven
den behoort. In het belang van de Duitsche
wielersport is het echter noodzakelijk om
den jukten samenhang van de oorzaak
vast te stellen, ter weerlegging van alle
oncontroleerbare geruchten.
Albert Richter, over wiens kwaliteiten
als wielrenner hier geen woord wordt
ve*spi!d, heeft bij zijn laatste reis naar
Zwitserland, die een privé-aangelegenheid
was, een misdaad begaan, waarvan de
Duitsche wielersport in haar geheel niet
genoeg kan gruwen. Richter heeft, cm
hst met harde woorden te zeggen, voor
een Keulschen Jood dezen keer God
zij dank zonder succes getracht groote
bedragen in Marken naar Zwitserland te
smokkelen. Hij heeft zich daarmee buiten
de Duitsche volkrgemeenschap en natuur
lijk buiten de gemeenschap van de Duitsche
sport gesteld. Daaruit heeft hij de eenig
mogelijke consequentie getrokken en een
vrijwilligen dood gezccht.
Wij allen betreuren ten zeerste, dat
hij, die eenmaal een der onzen was. op
deze wijze zijn vaderland, dat op dit
moment met moeilijke uren te kampen
heeft, verraden heeft. Zijn naam is voor
immer uit onze rijen geschrapt."
Dus, nu weten wij precies, wat er
met Richter is gebeurd? Het z:u wat!
Wat wij weten is enkel, dat men ons
eerst aan een ski-ongeluk heeft doen ge-
looven en ons thans vertelt, dat Richter
zelfmoord heeft gepleegd.
Is het waar? En bestaat er Inderdaad
een Keulsche Jood, voor wien Richter
heeft trachten te smokkelen?
Het einde van Richter is gelijk geweest
aan dat van honderden anderen in het
Derde Rijk. Nu en dan wordt er door het
volksgerecht te Berlijn een doodvonnis
uitgesproken, maar in de gevallen, waarbij
aan schuld wordt geloofd zonder dat deze
kan worden bewezen, alsmede dan wan
neer een prices narigheden zou blootleg
gen, welke de Gestapo, S.S. en S.A. liever
„onder ons" houden, drukt men den ver
dachte een revolver in de vuist en wee!
dengenen, die er binnen de gestelde uren
geen „nuttig" gebruik van hebben gemaakt.
Wij herinneren voor een en ander aan
de gebeurtenissen in den fatalen nacht van
den 30 Juni 1934, toen ongeveer 300 per
soonlijkheden van alle richtingen, w.o. di-
ïecte medewerkers van Hitier (o.m. rijks
minister Röhm en Gregor Strasser), vcorts
een groot aantal vooraanstaande S.A.-
leiders, benevens vele geëxponeerde per
soonlijkheden van alle richtingen (Von
Sleicher), zonder vorm van proces werden
neergeschoten, wanneer ze geen gebruik
hadden gemaakt van de geboden gelegen
heid om zelfmoord te plegen.
Wij herinneren ook aan de velen, die
gezind naar een concentratiekamp zijn
overgebracht en wier families enkele dagen
later werden verrast met de toezending
van een urn met wat asch en een „over
lijdensbericht".
Gaan ons, Nederlanders, deze dingen
aan?
Natuurlijk gaan ze ons aan in zooverre
31s alles, wat het huidige geslacht voor
de historie kenmerkt, ons aangaat. We
kunnen het niet verhinderen, dat in de
geschiedenis de vreeselyke dingen zul
len worden opgeteekend, waarvan we hier-
voren gewaagden, maar onze eigen schahde
zou het zijn, wanneer de historie óók zcu
vermelden: en de overige menschheid dier
dagen gruwde niet, noch verhief zij haar
stem.
En ook gaan die dingen ons aan, in
zoo verre ze ons een politieke leering zijn.
Wat voor heil valt er te verwachten van
een bestuurssysteem, dat de persoonlijke
rechtszekerheid uitschakelt
Wy herinneren aan den aanslag op
Hitler in München, waarbij acht menschen
den dood vonden. In d: 11e woede gingen
redenaars en persmenschen in Duitschland
te keer tegen de Brittén, die dezen aan
slag zouden hebben georganiseerd en ge
financierd. Vyf honderd duizend Mark
werd uitgeloofd voor de aanwyizing van
den dader, enkele dagen later werd deze
som nog eens met honderdduizend Mark
verhoogd.
Een poosje later vernamen wij ineens,
dat de dader was gearresteerd. Hij zat
al tien dagen in de gevangenis alvorens
een bericht over zijn arrestatie werd ge
lanceerd. Waarom die geheimzinnigheid?
In uitzicht werd gesteld, dat het onder
zoek intensief zou worden voortgezet en
dat binnenkort opzienbarende inlichtingen
zouden volgen over het sinistere werk van
den Britschen Geheimen Dienst.
Maanden zijn intusschea verloopen en
uit Duitschland erd nimmer met een
woord nog eenige nadere melding ge
maakt over deze sensaticneele affaire.
Evenmin verneemt men iets van een
proces. Leeft de „dader" nog? Was de
aangehoudene wel de dader Waarom be
ijvert men zich in Duitschland ineens
zóózeer in het zwijgen over den bom
aanslag, terwijl men begon met aan te
kondigen, dat er zooveel van te zeggen
zou zijn?
Vragen, raadselen, even onoplosbaar als
het mysterie van den Rijksdag-brand.
Maanden geleden werden door Duitsche
beambten een Nederlandsch officier, een
Nederlandsche chauffeur u een paar En-
gelsche onderdanen van Nederlandsch ge
bied weggesleurd.
De Nederlanders zijn waarschynlyk ge-
docd, maar weten doen we het niet ze
ker, want tevergeefs informeerde de Neder
landsche regeering tot heden in Berlijn
naar de omstandigheden. De Britten, zoo
weten wij enkel, leven nog en hebben
dingen verklapt, waarvan de publieke
opinie in Nederland zal opzien. Ont
hullingen werden aangekondigd.
Onthullingen van menschen, die door
de Gestapo worden verhoord iri vertrekken,
van waaruit geen geluid naar buiten door
dringt. Menschen, die nooit in de gelegen
heid zullen komen zich tegenover een
objectief oordeelend gerechtshof te verant
woorden.
Gaan ons deze dingen aan? Wis en
zeker! Md.
DRAADAFRASTERINGEN LANGS DE
GEHEELE LENGTE.
Aan de Duitsche zijde van de Neder-
landsch-Duitsche grens nabij Zuid-Gelder
land en Noord-Limburg heerscht thans
greote bedrijvigheid.
Sinds eenige weken zyn Duitsche mi
litairen bezig de grens als het ware
hermetisch af te sluiten met een
draadversperring die zich langs de ge
heels lengte van de grens uitstrekt,
meldt een medewerker van het Vad.
De grenslijn wordt daarbij met wel
haast pijnlijke nauwgezetheid gevolgd
en geen stukje wordt overgeslagen.
Op regelmatigen afstand worden dikke
palen in den grond geplaatst. Langs deze
palen wordt ijzergaas van sterke con
structie aangebracht en de bovenzijde van
de ongeveer twee meter hooge versperrin
gen worden beschermd door prikkeldraad.
Ook zijn op sommige plaatsen draden aan
gebracht, die onder electrischen stroom
gesteld kunnen worden, evenals dat tijden
den wereldoorlog aan de Nederlandsch-Be^
gische grens het geval is geweest.
Deze Duitsche maatregel brengt voor
de grensbewoners heel wat ongerief
mede. De grillige loop van de grens is i
er oorzaak van, dat deze vaak midden
over een weg of door het tot een boer
derij behoorende land loopb. Daarover
bekommeren de Duitschers zich niet;
zij volgen, zooals reeds gezegd, conse
quent de grenslijn en zoo is bijv. mo
gelijk, dat de draadversperring midden
door den tuin van het Groot hotel Berg
en Dal gaat, dat een groot aanbal we
gen geheel of gedeeltelijk is afgesloten
en dat zekere buurtschappen, zooals
bijv. Smorenhoek te Beek bij Nijmegen
vrijwel geïsoleerd zijn komen te liggen.
Ook in den Gelderschen Achterhoek
treft men als gevolg van de Duitsche
maatregelen de zonderlingste toestan
den aan.
In het Nederlandsche grensgebied vraagt
men zich af, waarom ueze ingrijpende
maatregelen getroffen worden.
De Duitschers zelf zeggen om te verhin
deren, dat spionnen of andere kwalijke in
dividuen hst rijk binnenkomen.
Afgezien van deze bedrijvigheid heerscht
in hot geheele grensgebied, zoowel aan de
Nederlandsche als aan de Duitsche zijde,
volkomen rustgeen spoor van nervositeit
is merkbaar en de betrekkingen tusschen
Nederlanders en Duitschers laten niets te
wenschen over.
Positie van de beide andere
schepen is gevaarlijk.
De „Friesland", een van de drie
schepen van het convooi over het IJs
selmeer is zoo zwaar door het ijs ge
kraakt, dat het schip is gezonken.
Het moet geheel als verloren worden
beschouwd.
De toestand van de andere schepen
is van dien aard, dat, wanneer het ijs
weer gaat kruien, ook de „Holland"
en de „IJssel" als verloren beschouwd
moeten worden.
De ontstellende kracht van het kruiende
ijs heeft de flanken van de „Friesland"
samengedrukt. Vrijwel geen zij- of dek-
spant is moei heel. De dekken staan bol,
de tweede klassekajuit in het .oorschip is
één groote ravage van stukken houtwerk.
De brug is gebroken en het sclilp is door
geknakt, waardoor de mast is gespleten.
De beide andere schepen hebben zulke
zware schade opgeioopen, dat zij de eerste
zes of acht. maanden niet meer zullen
kunnen varen.
Van beide schepen zijn de flanken inge
drukt en circa tien spanten gebroken. Bij
de „IJssel" is de ressrvepompinstallatie,
welke in de machinekamer rond opgesteld,
door het indrukken vanden scheepswand
naar binnen geschoven en totaal gebroken.
Het schip maakt aan beide boorden water,
doch do lekken konden in den loop van
Dinsdag grootendeels worden hersteld en
met behulp van de machinepomp is het
thans ruimschoots mogelijk het nog bin-
nenstroomende water weg te pompen.
Aan boord van de „Holland" is in de
machinekamer schade ontstaan aan beide
boorden. De bakboordstortkoksr is ontzet.
Het roer is ernstig beschadigd en de as-
koker gebroken, waardoor een flink lek is
ontstaan. Ook in het .ruim is aan de
stuurboordzijde een lek gekomen. De bak-
boordbut in de eerste klassesalon is geheel
vernield. Door gebroken spiegels levert
deze salon een troosteloos aanzien, doch
bij nadere beschouwing valt de schade hier
nogal mede.
Beide schepen hebben echter zooals
kapitein Berends van de „IJssel" zei
hun kracht verloren, door ds schade aan
de constructies De scheepswanden zijn hier
door niet meer in staat weerstand te bie
den tegen grooten druk en mocht de wind
het ijs wederom opstuwen, dan wordt de
toestand zeer precair.
Inderdaad is er werking in het- ijs geko
men. Langs de kust zijn echter maatrege
len getroffen om spoedig hulp te kunnen
bieden, zoodat de levens van de opvarenden
naar alle waarschijnlijkheid geen gevaar
loopen.
Vanochtend was een ysvlet uit Elburg
met levensmiddelen naar de schepen onder
weg. In den vroegen middag konden deze
daar verwacht worden. Met spanning
wacht men thans op berichten over de
positie van de ter assistentie uitgezonden
ijsbrekers.
Vanmiddag heeft de reederlj besloten een
vliegtuig te charteren waarmede een on
derzoek zal worden ingesteld naar de po
sitie van de beide ijsbrekers. Tevens zal dit
toestel een groote hoeveelheid levensmid
delen medenemen, welke boven de schepen
zal worden uitgeworpen.
Ruwe huid, Schrale lippen
ROL. verzacht en geneest
Doos 30 en 60 ct. Bij Apothekers en Drogisten.
Heo Duitsche nieuwsbureau meldt:
Tegenover anders luidende berichten
wordt de kortelings vastgstelde schending
van Duitsch souverein gebied door een Ne
derlandsch vliegtuig, bevestigd. Het Ne
derlandsche vliegtuig is op 13 Januari
door de luchtwacht bij Nordhorn onbe
twistbaar als zoodanig herkend. Het vlieg
tuig droeg een zwart omranden driehoek
in oranjekleuren onder het draagvlak als
kenmerk der natonaliteit. Het toestel
koerste over de fabriek Niehues en Duetting
in Nordhorn, voog daar lager dan tevoren
en keerde vervolgens weer terug. De
schending van Duitsch souverein gebied
staat onbetwistbaar vast.
o e
Zooals reeds op 14 dezer door den regee-
ringspersdienst is medegedeeld, is uit het
ter zake ingestelde onderzoek onomstoote-
lyk komen vast te staan, dat geen Neder
landsch militair vliegtuig de Duitsche
grens heeft overvlogen.
Vreeselijke koude aan de
NoorschZweedsche grens.
Het kwik bevriest in de
thermometers.
In Telnesset aan de Zweedsch
Noorsche grens is de thermometer
Dinsdag gedaald tot ver onder het j
punt, waarop het kwik vast wordt.
Met behulp van een apiritusthermo-
meter werd een vorst van 48 graden
gemeten, hetgeen v. aarschijnlijk wei
J het Europeesche record van dit jaar
zal vormen.
A Ï{j
Niet om den aard der lading.
DE BEMANNING EN LISSABON
AANGEKOMEN.
De kapitein van de „Arendskerk" heeft
gisteravond uit Lissabon met de Ver-
eenigde Nederlandsche Scheepvaart-
Maatschappyen getelefoneerd en mede
gedeeld, dat de geheele bemanning daar
ter plaatse is aangekomen. Allen bevin
den zich in goeden welstand. Het
Europeesche deel van de bemanning zal
zoo spoedig mogelijk pe» trein naar
Nederland vertrekken.
In een interview met Reuter heeft de
kapitein van de „Arendskerk", de heer C.
J. H. Wrjker, gezegd
„Wij waren op weg naar Kaapstad en
Durban met een lading stukgoederen. Wy
waren om 1 uur 's middags Ouessant ge
passeerd, toen wij ver van ons iets aan
den gezichtseinder zagen, dat naar onze
meening een mijnenveger was. Plotseling
daalde een kogelregen in de buurt van ons
schip neer. Toen wij dichterbij kwamen,
zagen wij een duikboot, die voortdurend
dichterbij kwam, bleef vuren en mij bevel
gaf te stoppen. Hoewel mijn schip volko
men stil kwam te liggen, bleef de duikboot
vuren. Gehoor gevende aan het bevel der
Duitschers heb ik mijn eersten officier met
de scheepspapieren naar de duikboot ge
zonden.
Het onderzoek der scheepspapieren.
Na de papieren be hebben onderzocht, zei
de commandant van de duikboot dat het
hem speet doch dat hij het schip tot zin
ken moest brengen, daar de lading uit
contrabande bestond.
Omdat z|j bestemd was voor Zuid-
Afrika, beschouwde hjj de lading ais
contrabande, niet wegens haar aard.
Mijn schip, aldus de beer Wijker, ver
voerde slechts stukgoederen en daar was
geen contrabande bij.
De eerste officier was zeer onder den
indruk van de vriendelijkheid van den
Duitschen commandant, die zei, dat het
hem zeer speet zoo'n goed schip tot zin
ken te moeten brengen, doch dat hij zijn
plicht moest doen.
Ik moet hier aan toevoegen, dat mijn
schip pas een jaar oud was en beschouwd
werd als een der besbe vrachtschepen bsr
wereld.
De duikboot zelf sleepte de boot terug en
gaf de bemanning een half uur haar te
verlaten. Dat hebben in drie booten ge
daan. Toen wy ver genoeg waren, zagen
wij dat het geheele dek, de mast en de la
ding van ons schip waren opgeblazen.
Hec schip brak in stukken uiteen en
zonk. Wy zagen duidelijk de uitwerking
der ontploffing.
Twee uur rondgezwalkt.
Wy zijn twee uur in do reddingbooten
geweest en werden toen opgepikt door het
Italiaansche stoomschip „Fedora". De Ita-
liaansche bemanning was buitengewoon
aardig voor ona
Gisterochtend passeerde de „Poelau
Bras" van de Stoomvaartmaatschappij
„N .deriand" en laar dit schip op weg was
naar Lissabon en het Italiaansche schip
niet, gingen wij over.
Wy waren met ons zestigen, mot twee
passagiers, den heer en mevrouw Brouwer
Allen waren zeer kordaat. Ik moet zeg
gen, dat mevrouw Brouwer wondeny?
kalm en beheerscht is geweest. Wy heb
ben al wat wij aan boord hadden, verloren
en hadden slechts onze klesren, 'daar ons
slechts een half uur was gelaten om de
booten te nemen voor de ontploffing werd
veroorzaakt.
Interview met den eersten officier.
De eerste officier van de „Arendskerk",
de heer Oosterhuis, die zie*. aan boord van
de duikboot heeft begeven, zei, dat de
Duitsche commandant zeer vriendelijk was
geweest, doch niet kon worden overtuigd
het schip door te laten gaan. Ook wilde
hij er niet van. hooren dat de lading van
algemeenen aard was en geen contrabande,
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
§ekcurle
nissen
van
De Arendskerk" is niet getorpedeerd
omdat het schip contrabande vervoer
de, maar omdat hetop weg was
naar Zuid-Afrika
(Pag. 1, eerste blad).
In Finland wordt zwaar gevochten.
(Buitenland)
Weer een mijn-ontploffing te Huisdui
nen groote schade aangericht.
(Pag 1, tweede blad)
Eenigê uitbreiding van den staat van
beleg. (Binnenland)
Een aantal Belgische bladen Is verbo
den. (Buitenland)
ZIE VERDER EVENT!'EEL
LAATSTE H! KM HTft'A
ontvangen wij alle nicuwsbe
richten van Nederlandsche en
Buitenlandsche Hersbureaux
De ..Vlissingsche Courant'
waarin opgenomen de ..Bres
kenschr Courant" is ..bii'
tot de laatste minuut
noch wilde hij er over praten dat het een.
neutraal schip betrof.
De bemanning van de „Arendskerk" zal
met hst eerste Nederlandsche schip, dat
naar het vaderland vertrekt, de reis' ma
ken.
De heer Wijker zal waarschijnlijk met
den trein via Spanje en Frankrijk reizen.
D.e Nederlandsche legatie te Lissabon
heeft z?.ch in verbinding gesteld met de
„Poelau Bras".
Vier opvarenden vermist,
vijf gewonden.
De Compagnie Maritime Beige meldt,
dat naar zij vernomen heeft haar vracht
schip „Josephine Charlotte", groot 3422 ton,
gisteren nabij de Engeische zuidoostkust
op een mijn is geloopen en gezonken.
Vier leden der bemanning worden ver
mist. In cfficieele Belgische kringen te
Londen werd Woensdagavond verklaard,
dat er weinig twijfel bestaat of deze vier
personen zijn om het leven gekomen.
Een der functionarissen der Belgische
legatie heeft gezegd, dat de overige leden
der bemanning, ongeveer veertig per
sonen, Woensdagechtend in Engeland
wal zijn gebracht. Vyf man zijn naar een
zieken! i is overgebracht. Geen hunner is
ernstig gewond en allen gaan op bevre
digende wijze vooruit.
NOORSCH SCHIP EN GOLF VAN
BISCAYE GEZONKEN. u
14 opvarenden omgekomen?
Het Noorsche schip „Fagersheim" is in
de Colf van Biskaye na een ontploffing*
gezonken. De overlevenden van de beman
ning zijn door het Grieksche schip „Iris"
naar Vigo gebracht.
De „Fagershein" was op weg van Afrika
naar Engeland. Na de ontploffing is het
schip binnen twee minuten gezonken, zon
der dat tijd was een S.O.S. uit te zenden.
Men veronderstelt, dat 14 opvarenden zijn
omgekomen.
De overlevenden werden gevonden in een
kleine boot; allen waren Uitgeput door ver
moeienis, honger en koude. De kapitein,
heeft beide beenen gebroken. Allen zijn in
een. ziekenhuis opgenomen.
Reuter's correspondent by het Britsche
hulpleger in Frankrijk meldt, dat met in
gang van Woensdagavond de verloven naar
Engeland, die Zondag opgeschort waren,
weer werden verleend.
Het algemeene hoofdkwartier heeft me
degedeeld „Beperkte verloven worden
weer toegestaan". Van verschillende plaat
sen zijn gisteravond treinen met verlofgan
gers vertrokken. Deze feiten zyn een aan-
wyzing, aldus de correspondent van Reu
ter. dat de spanning van het weekeinde,
indien zij niet geheel, geweken is, in ieder
geval aanzienlij? verminderd is.