OMTREK
ari
1940.
2
1
Middelburg
Arnemmden
Goes
Is de Tajandoen" getorpedeerd?
Hoe veel koude
kan een mensch
verdragen
BINNFNIAND
LUCHTVAART
JES
jd
Nieuw
uitReneven
boekies
Meer
1.468.90
15
44
313.22
4
2
13
6
2
2.435.21
3.034.
1
1.412.17
25
7.092.54
12
1.876.45
3.201.73
2
3
9
1.675.61
Loodswezen,
d verneend aan P. Jan»
sse by bet loodswezen,
ïg 2e klasse in vasten
d Th. de Vries, loods-
op arbeidsovereen-
pper le kl. werden be«
K. Smit, M. Zeylema-
en.
snst van stuurman wer-
Bakker, K. List, C,
allen te Vlissingen.
in de Wielingen.
antwoord aan de Eer-
iegrooting van Buiten-
it o.m. gesproken over
en in de Wiedingen,
deelt mede dat thans
in den vorigen oorlog
tegenover België van
van goede buurschap
pissing hebben gevon-
geering wordt in dien
is tydig onderricht,
Rigelaten om, voor zoo-
;szins'' te rijmen is met
andsverdediging onaf-
e scheepvaart van en
is zooveel mogelijk te
m van de Wielingen,
euwsch-Vlaanderen en
betwiste zóne van dat
zich thans versperrin-
jreek waarin deze ver-
ti liggen is op grond
et Haagsch verdrag
stellen van onderzee-
ntact-mijnen, duidelijk
'richten aan zeevaren-
aan de Belgische en
n ter plaatse nauw-
TUINDER SBOND.
Zeeland.
erde het bestuur van
van den Chr. Boeren-
der leiding van den
Axel.
le organisaties zullen
orden van personen,
kunnen worden om
aangaande schade,
tnsie-maatregelen.
litgesproken over het
van groene erwten,
bruine boonen nog
Besl'ten werd hier-
rotest te zenden aan
ewezen worden op de
dat goede en afwy-
iet hetzelfde bedrag
s Januari is en er
bekend is aangaande
voor 1940, kunnen
niet tydig van zaai-
n werd zeer krachtig
sendmaking te pro-
over 1939 en de be
waren vastgesteld,
Louws ontslag als
at hem onder dank-
;nd. Tot secretaris
i A. de Kam.
ltregeling, huishoud-
tiensteun waren be
de rivieren.
e by Bath en in het
and veranderlik. Hij
or gety of windrich-
esloten en stoom- en
ing vermogen onder-
laatste moeiiykheden
de Oosterschelde en
dinge.
DEL IN DB
BIEDEN,
sroordeelingen.
rlandsche als op de
de Belgische douane
rsterkt, ten einde den
^genomen, smokkel-
Uit Nederland zyn
ïstekers, welke den
leuze wyze in België
Te Eekloo is een
waarin niet minder
voorwerpen verstopt
men. De vier inzit-
Philippine en Oost-
landeren, zyn gear-
Twee andere smok-
sen Nederlander uit
Sluis, hebben terzake van een gelijksoortig
vergrijp, te Gent terecht gestaan. Zij wer
den veroordeeld tot vier maanden gevan
genisstraf en het betalen van een geldboete
van 14.630 francs meldt het Vad.
In het Fransch-Relgische grensgebied
wordt, van België uit, minder tabak, maar
meer koffie, naar Frankrijk gesmokkeld.
Po smokkelaars bieden zich openlijk en by
klaarlichten dag in winkels en warenhuizen
te Bergen, Charleroi en elders aan en koo-
pen er voor duizenden francs koffie van
de beste kwaliteit. Naar men verzekert,
leveren zij deze koffie aan hun Fransche
klanten tegen prijzen, welke vijf- of zes
maal hooger zijn dan de Belgische. Dat de
Franschen zulke hooge prijzen willen beta
len, wordt verklaard door de kofïïe-
schaarschte, welke thans in hun land
Jieerscht.
Bevorderingen bij den belastingdienst.
Tot grenskommies der Invoerrechten en
Accijnzen werden bevorderd J. M. Binne-
veld, Sluis, Invoerrechten en Accijnzen A.
Groenenberg, Oostburg, id. A. G. van de
Riet, Hulst, idemW. G. van Koeveringe,
Aardenburg, idemW. R. Otte, Aarden
burg, idem J. v. d. Heuvel, Nieuw Namen,
idem K. Moedt, Nieuw Namen, idem G.
ter Hennepe, Terneuzen, idemJ. M. J.
Frusch, Sas van Gent, idemL. A. P. van
Dijk. Koewacht, idem.
Tot schrijver 2e kl. der Registr. en Do
meinen in vasten dienst werd bevorderd de
tijdelijk schrijver dier middelen Mej. A. E.
van Bas te Goes, kantoor hypotheken.
Ingetrokken werd de verplaatsing van
den Commies der Reg. en Domeinen, J.
Poulu'sen van Almelo, Inspectie Directe
Belastingen naar Middelburg, Inspectie Di
recte Belastingen.
Tot schrijver le klasse der Reg. en Do
meinen werden bevorderd de rijksklerken
M. P. Harte te Terneuzen, Inspectie Directe
Belastingen en J. W. Godeschalk te Goes,
Verduisteringsoefening.
Gisteravond had het deel van Koude-
kerke, dat tot 't Zand wordt gerekend, zijn
verduisteringsavond en wy hebben er een
kijkje genomen om ons te overtuigen, dat
,>k hier de medewerking van de bewoners
tot groote tevredenheid stemt. Toch kwam
het ons evenals bij de verduisteringsavon-
den te Middelburg voor, dat ©en verduiste
ringsproef voor een grooter complex, bijv.
Walcheren in zijn geheel, nog betere resul
taten zal doem bereiken. Nu had 't Zand
last van de normaal verlichte hoofdstad,
zooals omgekeerd de eerste drie dagen der
week vooral aan de buitenzeden der stad,
weer last werd ondervonden van de lichten
in aangrenzende deelen van naburige ge
meenten. Deze gedeeltelijke verduistering
zal zeker ook hebben medegewerkt, aan
het toestaan van verlichting van de banen
der ysclub. Nu had vooral ook van de ver
lichting van de west bij den, Tramsingel,
't Zand weer hinder.
De ijspret.
Er is gisteren zoowel des .middags als
des avonds geen overgroote drukte op de
banen der IJsclub geweest.
Op de andere vesten is door zeer velen
gereden des avonds waren de rijders be
halve op de vest. bij den tramsingel ook in
grodten getale aanwezig op den vest tus-
schen Noord- en Koepoort, waar op beide
banen lampen zijn aangebracht. Ook was
hier orgelmuziek, zoodat het er voor de rij
denden een aangenaam verblijven was.
De vreugde werd hier gestoord, toen een
der schaatsenrijdisters, mej. P. B. uit de
Meidoornlaan, doordat een kind voor haar
voeten reed, kwam te vallen en bewuste
loos op het ijs bleef liggen.
Toen een paar militairen ruim baan had
den gemaakt kon men mej. P. B. binnen
brengen bij een der bewoners van den Sin
gel. Tijdens dit vervoer keerde het bewust-
zijn wat terug. Op dokters advies is de
patiente naar het gasthuis overgebracht.
Ds. DIppel draagt voorzitterschap over.
Gedurende het 5V2-jarige tijdperk waarin
ds. Dippel, Ned. Herv. predikant te Middel
burg, wegens vacature, consulent was van
Arnemuiden, bekleedde hy tevens het voor
zitterschap van de Christelijke Bewaar-,
haai- en bieischool en Zkndagsschoola. Nu
deze vacature niet meer bestaat, heeft ds.
Dippel het voorzitterschap overgedragen
aan den nieuwen predikant ds. H. K. van
Wingerden. Ds. Dippel werd door het oud
ste lid dank gebracht.
Uitslaand© brand.
Vanmorgen te ongeveer 9 uur is brand
uitgebroken in de woning boven de dames
hoedenzaak van mej. T. G. van den Bosch,
Vlasmarkt 8. De brandweer, die spoedig
ter plaatse was, wist den feilen uitslaan-
den brand te beperken tot de bovenverdie
ping, die echter geheel is uitgebrand. De
belendende perceelen kregen wel eenige
water-, maar geen brandschade. De oor
zaak schijnt te zijn het te hard branden
van een kachel in de woonkamer. De eige
naar van het pand was niet, de bewoonster
licht verzekerd.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Dienst HarwichZeebrugge.
Naar aanleiding van een door ons over
genomen bericht uit het Handelsblad van
Antwerpen deelt de scheepvaartcorrespon
dent van de N. R. Crt. te Antwerpen mede,
dat de vrachtdienst Harwich—Antwerpen
zal worden omgezet in een dienst Harwich
—Zeebrugge. Van de volgende week af zal
een wekelijksche afvaart met een vracht
boot plaats vinden.
S'4\
AA*T'" :EN
Japara" 11 Jan. van Kaapstad
„Paiembang" 12 Jan. te Batavia
>iTabinta" (uitr.) 11 Jan. van Suez
«Weltevreden" 12 Jan. te Belawan
Kapitein en andere getuigen
beantwoorden deze vraag bevestigend.
Voor den Raad voor de Scheepvaart te
Amsterdam werd gistermiddag behandeld
het vergaan van het m.s. „Tajandoen" van
de Mij. Nederland in het Engelsche Kanaal
op 7 December 1939.
Vanzelfsprekend bestond hiervoor ln
scheepvaartkringen groote belangstelling.
Ale eerste getuige werd gehoord de kapi
tein van de „Tajandoen", de heer J, B.
Roeterink-
De gezagvoerder verklaarde, dat hy in de
Duins bleef wachten om het Kanaal by
licht te passeeren. Hij had een bepaalde
route opgekregen van de Engelsche autori
teiten tot aan Dungeness. Alles ging goed
tot den morgen van 7 December. De eer
ste 'stuurman had de hondenwacht. De ka
pitein meende, dat hij de gevaarlijke zóne
al voorbij was.
Het schip was geladen met 3500 ton
yzer, 2000 ton cement, 1000 ten asbest, 400
ton glas en 350 ton carbid.
Volgens den kapitein was er geen enkele
reden om bang te zijn voor ontploffing aan
boord.
Voor de ramp lag de kapitein op bed te
slapen. Hij werd wakker door het loopen
van den stuurman op de brug. Plotseling
voelde hij een schok. Hij kwam op den
grond terecht. De gezagvoerder dacht aan
vankelijk niet aan een mijn of torpedo, om
dat dan de ontploffing luider is. Hij zag een
geweldig hooge steekvlam van ongeveer
100 M. uit den schoorsteen slaan, waardoor
op het bovendek brand ontstond.
Onmiddellijk was hij naar de brug ge
gaan. Een sein voor sloepenrol kon niet
gegeven worden, omdat de fluit niet werk
te- De telegraaf werkte ook al niet meer.
De president vroeg of er na de ontplof
fing paniek was ontstaan.
„Paniek niet. Toen ik naar beneden ging
om mijn papieren te halen, controleerde ik
of alle passagiers weg waren. Beneden
was alles leeg."
Er werden vier sloepen gestreken. Ieder
een is niet in zijn eigen sloep gekomen. De
kapitein meent, dat na de ontploffing een
vloedgolf over het achterdek is geslagen,
zoodat de sloepen daar onbruikbaar waren,
omdat er veel water stond.
De president ging uitvoerig in op de
vraag of de sloepen goed in het water wa
ren. gekomen. Sloep drie is op verkeerde
wijze gevierd door ondeskundigen, zoodat
deze sloep slecht in het water terecht
kwam. De stuurman was er nog niet. Het
gevolg was, dat 4 menschen in het water
terecht kwamen. „Die menschen", aldus de
president, „hadden op den stuurman moe
ten wachten."
Van de vermisten zyn er 4 te water ge
raakt en verdronken. Twee waren in de
machinekamer en konden het dek niet be
reiken.
De sloep van den kapitein werd door 2
man gestreken, die later langs een lijn in
de sloep terecht kwamen evenals de kapi
tein. De gezagvoerder vertelde voorts, dat
de olie op het water in brand vloog.
„We hebben toen moeten roeien voor ons
leven Dit was het angstigste moment van
de redding".
„Heeft de marconist nog S.O.S.-seinen
kunnen geven?" vroeg de president.
De kapitein zei, dat de marconist geseind
heeft, doch dat hij geen antwoord kreeg.
De reddende Italiaansche en Belgische
schepen waren toevallig in de buurt.
De president vroeg of de kapitein een
ontploffing van binnen boord uitgesloten
achtte.
Kapitein denkt aan torpedeering.
„Volkomen", was diens antwoord. „Als
ik myn meening moet zeggen, dan denk
ik, dat een torpedo het schip heeft getrof
fen. Het mijnengevaar was voorby. Het
schip liep volle kracht, omdat op die wijze
drijvende mijnen het best vermeden wor
den. Ik grond mijn meening op de plaats,
waar het schip is getroffen, juist bij de
machinekamer".
De president vroeg of er nog andere
redenen waren om torpedeering aan te
nemen.
D© gezagvoerder vertelde, dat hy een
fel licht op ongeveer 5 meter bovea*
water heeft gezien, toen de sloepen in
het water waren.
„Ik dacht eerst", aldus de kapitein,
„dat het licht afkomstig was van een
reddende boot. De Italiaansche en En
gelsche schepen waren nog zeer ver
weg. Later heb ik nog getracht te we
ten te komen, waar het licht vandaan
kwam, evenwel zonder resultaat. Zoo
kwam ik op de meening, dat het licht
afkomstig moest zijn van een schip,
dat zich niet bekend wilde maken".
De tweede stuurman en de uitkyk
hadden het schijnsel ook dwars van het
schip opgemerkt van de brug af voor
de ontploffing. Zy dachten dat het een
patrouilleerend oorlogsschip was, dat
den naam van het schip wilde zien."
Nogmaals verklaarde de kapitein, dat
zijns inziens een torpedo de „Tajandoen"
moet hebben getroffen. Alle omstandighe
den wijzen hierop. Er stond op de plaats
van de ramp 56 vadem water. Het heeft
geen zin daar een mijnenveld te leggen. De
ontploffing wees niet op een drijvende myn-
Voorts werd de tweede stuurman, de
heer P. Jonker, gehoord. Deze nam op het
oogenblik van de caitploffing een heftigen
scnok waar. Het schip viel even over bak
boord. Ook de stuurman is van mcening,
dat een torpedo het schip moet hebben ge
troffen. De heer Jonker heeft aan stuur
boord een licht gezien over het campagne-
dek. Het licht zette naar bakboord door
achter het schip om. Een schip, dat red
ding bracht, was het niet.
Zijn verklaringen stemden voorts geheel
met die van den kapitein overeen.
De vijfde machinist, de heer J. F. Muiser,
was de laatrte getuige. Deze had de wacht.
Op het oogenblik van de ontploffing zag
hij een vlam schieten in de machinekamer
van stuurboord naar bakboord. Hij bevond
zich toen in de tunnel, viel en ging zoo snel
mogelijk naar boven.
De heer Muiser verklaarde, dat hy, toen
hy in bet water lag, de bovenbouw van een
duikboot heeft gezien, slechts even boven
water uitstekend, welke op 2 meter van
hem passeerde.
De voorzitter„Pa3 op, alleen vertellen
wat je hebt gezien".
De heer Muiser „Het was zoo dicht by,
dat ik er naar toe wilde zwemmen".
Kort daarop werd hy gered door de sloep
van den kapitein.
De inspecteur-generaal vroeg den getui
ge te teekenen, wat hy had gezien.
Op een vraag van den president, zei ge
tuige, dat de hoofdmachinist een dergelyk
silhouet had waargenomen.
Voorzitter „Had het voorwerp vaart?"
Getuige „Ja zeker".
Voorzitter „Een stuk drijfhout?"
„Neen".
Voorzitter„Hebt u nog iets gehoord
Getuige „Het was doodstil".
Op voorstel van den inspecteur-generaal
wordt het onderzoek geschorst. De Raad
zal overwegen een torpedo- of myndeskun-
dige te hooren.
DE DOKTER AAN T WOORD
Rillingen en „k.'ppenve!" regelen
de lichaamstemperatuur.
Professoren in de koelkast.
Een nog onopgelost medisch
raadsel.
door dar. G. B. Weldon.
Nu de winter in al zön gestrengheid
weer in het land is gekomen en ons
aan alle kanten met vinnige koude om
ringt, nemen vele menschen hun toe
vlucht tot afweermaatregelen, die
echter niet altyd aan het doel beant
woorden. Een korte beschouwing, ge-
wyd aan de inwerking van strenge en
lichte vorst op het lichaam, dunkt ons
daarom wel op haar plaats,
Een warme kachel en dikke kleeding zy'n
nog altijd de beste middelen tegen de kou
de Maar daarnaast zijn er nog tal van
andere middelen, om het lichaam tegen ds
inwerking van de koude te beschermen.
Daaronder mag vooral de alcohol zich in
een groote populariteit verheugen. Een
stevige groc of een glaasje cognac doen
het bloed sneller door de aderen stroomen
en geven een behaaglijk gevoel van warm
te dioor het geheel© lichaam Doch dat is
maar een bedriegelijk gevoel, want het is
geen werkelijke warmte, wat zoo weldadig
aandoet. Door den alochol ziet het lichaam
zich genoodzaakt plotseling een. overma
tige hoeveelheid warmte af te geven, het
geen voor ons gevoel den schyn van
warmte wekt Dit duurt echter maar heel
kort en dan treedt er een des te grootere
gevoeligheid voor de koude voor in de
plaats.
De menschelljke „centrale
verwarming".
Ieder mensch draagt in zijn organisme
een soort van „centrale verwarming" met
zich mede, waarbij de spieren de rol van
„radiator" vervullen. Ook het hart, de
ademhaling en de stofwisseling dragen het
hunne by tot de productie van warmte.
Zijn deze middelen tot instandhouding van
de voor ons lichaam noodzakelijke tempe
ratuur van 37 graden niet meer toereikend,
(Jan ontstaat het zgn. „kippenvel" en later
kunnen eventueel rillingen optreden. Beide
verschijnselen van koude zijn niet anders
dan uiterste noodmaatregelen van de na
tuur, om het lichaam door hst kunstmatig
opvoeren van die werkzaamheid der spieren
die noodige warmte te verschaffen
Levende menschen ln een
blok ijs.
„Hoeveel kou kan een mensch eigenlijk
wel verdragen?" vraagt men zich af, als
men aan den lyve de inwerking van stren
ge vorst heeft gevoeld. De wetenschap
heeft met de haar eigen grondigheid dit
raadsel reeds lang opgelost. En zooals heel
vaak by dergelijke onderzoekingen -het ge
val is, schroomden de geleerden ook niet,
zichzelf daartoe als „proefkonijn" beschik
baar te stellen. Zoo begaven de Ameri-
kaansehe professoren Jackson en Highfeld,
slechts gekleed in dunne, linnen pakken,
zich een geïsoleerde kamer, waar een
temperatuur van 30 graden onder nul
beersohte. Ofschoon deze temperatuur niet
eens zoo heel veel lager is dan die, welke
in koude winters buiten heerscht, moesten
de onderzoekers tot hun verrassing bemer
ken, dat er niets kon komen van hun voor
nemen, om de waarnemingen, op hun eigen
lichaam gedaan, reeds tijdens het experi
ment op te teekenen. Want reeds na ander
halve minuut overviel hen een niet te over
winnen loomheid en stijfheid in de lede
maten na zeven minuten was de spraak
hun totaal benomen. Elf minuten later
moest het experiment worden gestaakt,
omdat de beide geleerden het bewustzijn
hadden verloren. Eerst na drie kwartier
zorgvuldigs behandeling en langzame ver
warming slaagde men er in de levensgees
ten der beide professoren weer op te wek
ken.
Nog een experiment.
Ook d© Engelsche geleerde Barcroft
heeft een soortgelijke proef genomen. Hij
wilde onderzoeken, hoe een verdwaalde Al
pinist of Poolreiziger zich gevoelt, kort
voordat hy in sneeuw of ys den dood vindt.
Professor Barcroft nam daartoe in een
speciaal ingerichte koelcel plaats. In tegen
stelling met zjn Amerikaanschen collega's
had hy inderdaad het „geluk", de laatste
uren van iemand, die dan bevriezingsdood
tegemoet gaat, te kunnen beleven. „Ik had
een gevoel", verklaarde de geleerde later,
„alsof ik een zonnebad ging nemen. Blijk
baar had mijn zenuwstelsel den strijd reeds
opgegeven en myn bloed was weer door de
aderen gevloeid. Daardoor gevoelde ik my
net zoo weldadig aangedaan, als wanneer
ik uit mijn koelkast in een goed verwarmd
vertrek was gekomen. Overigens zou myn
lichaamstemperatuur ongetwijfeld snel zijn
gedaald, als Ik niet juist bijtijds het expe
riment had gestaakt op het oogenblik,
waarop de verdwaalde Poolreiziger of Al
pinist bevangen door de koude in slaap
pleegt te vallen, een slaap, waaruit men
nooit meer ontwaakt".
Nog een derde experiment wordt uit
Hollywood gemeld. Hier had een werkloos
acteur zich beschikbaar gesteld voor een
experiment, waarmee de Amsrikaansche
medicus dr. Ralph Willard over den dood
wilde zegevieren. Willard beweert, dat hij
een mensch in een blok ys kan laten in
vriezen, tot de dood intreedt, om hem ver
volgens naar believen weer tot leven te
wekken. Voor het echter tot uitvoering
van diit gewaagde experiment kwam, greep
de politie in en nam alle benoodigdheden
voor het experiment, tot zelfs het ysblok
toe, in beslag.
Verkoudheid op bestelling.
Van bijzondere beteskenis zijn in dit
verband ook de pogingen om een weten
schappelijke verklaring te vinden voor het
proces, dat onder den naam van „verkoud
heid" zich in ons organism.© afspeelt. Zoo-
als bekend, weet men op het oogenblik nog
niet met zekerheid, wat verkoudheid eigen
lijk is. Is er een bepaalde aanleg voor noo-
dig? Zijn er bacillen by in hst spel of is
slechts afkoeling de eenige oorzaak? Om
hierop een antwoord te vinden heeft de
Praagsche geneesheer dr. Chodounsky een
heele reeks waarlijk heldhaftige proeven
op zichzelf genomen. Eerst nam hy, on
danks zijn betrekkelijk hoogen leeftyd
hy is 63 jaer een bad van 8 graden
Celsius en onmiddellijk daarna stelde hij
zich geheel naakt en nat aan een sterken
luchtstroom van 4 graden Celsius bloot. De
verwachte verkoudheid trad tot zyn groote
een bad van 45 graden Celsius, d.i. zóó
heet, dat hy het nauwelijks verdragen kon.
Ook na dit bad ging hy weer ongekleed en
zonder zich te hebben afgedroogd op de
tocht staan, ditmaal in een luchtstroom
van 12 graden Celsius. Ook dit had niet
het verwachte resultaat De volgende
proef, die dr. Chodounsky nam, bestond
hierin, dat hy zoo lang ging hollen, tot hij
zich geheel in het zweet had geloopen,
waarby zijn lichaamstemperatuur tot 37.6
graad was gestegen. Opnieuw stelde hij
zich na deze ongewon© krachtsinspanning
aan een luchtstroom, nu van 3 graden Cel
sius, bloot. Doch ook hiervan ondervond hij
niet de minste nadeelige gevolgen. Met het
medische raadsel van de verkoudheid zyn
wy dan ook nog precies even ver als voor
heen.
DE GEVOLGEN VAN
HERSENSCHUDDING.
Braken, bewusteloosheid en een trage
pols zyn de drie meest bekende verschyn-
selen van hersenschudding. Over het alge
meen zal bij hersenschudding bed rust wor
den voorgeschreven. Hersenschudding moet
vooral niet te licht worden ingezien. Wan
neer men, misleid door schynbare beter
schap, te vroeg het bed verlaat, kunnen
nog maanden en jaren later ernstige gevol
gen daarvan optreden. Volslagen genezing
treedt pas na zeer gerulmen tijd in en kan,
wanneer de patiënt niet wordt ontzien,
zelfs geheel uitblyven. In den regel kunnen
menschen, die een hersenschudding hebben
verwaarloosd, wed is waar hun werk nog
wel doen, doch niet zelden bleven zy zoo
zeer last houden van braken, dat zy er zich
soms uren, zelfs dagen voor moeten ziele
melden. Vooral hoofdpyn en duizeligheid
zyn de onaangename dingen, die men uit
een hersenschudding overhoudt. Heeft men
hiervan na een half jaar nog' last, dan is
AMERICAN BLEND
het verstandiger een bekwamen arts te
raadplegen. Vooral bij het tillen van zware
voorwerpen of bij groote lichaamsinspan-
ning kan de hoofdpijn in hevige mate op
treden. Een van ds onaangenaamste gevol
gen van hersenschudding is verder de ver
hoogde prikkelbaarheid. Dergelijke men
schen hebben voortdurend ruzie en onaan
genaamheden met him omgeving. Ook ly-
den zij wel aan vermindering van geheu
gen. Om al deze redenen moet een hersen-
schuddiwgpatiënt van den aanvang af met
de grootste zorg worden behandeld.
DE PRINSES TE DEN HAAG OP DE
SCHAATS.
Kleine Beatrix in een slede.
Het Prinselijk gezin is dezer dagen in
Den Haag teruggekeerd en heeft zijn intrek
weer genomen in 't Koninklijk Paleis aan
het Noordeinde. Donderdag heeft H.K.H.
zich met de kleine Prinses Beatrix naar
huize Ten Bosch begeven, om daar van de
yspret te genieten. Op een van de vele sloo-
ten en grachten in den omtrek verscheen
de Prinses op de schaats en de kleine
Beatrix zat in een sleetje. Zij was gekleed
in haar blauwe pakje en het mutsje met
bontrand en was warm toegedekt met een
plaid. In den stralenden zonneschijn heeft
de kleine Prinses zich bijzonder goed ver
maakt. (De Tijd)
BIJ ONS GEEN VERVROEGDE
ZOMERTIJD.
In verband met de berichten over plan
nen tot den vervroegden invoer van den
zomertijd in Engeland en Frankrijk en wel
licht ook in aansluiting daarop in België
(de bedoeling zou zijn als ingangsdatum 17
Februari te kiezen) heeft het „Vad." ge
ïnformeerd hoe men hier tegenover in Ne
derland staat. Naar het blad verneemt,
heeft er op het oogenblik wel een inter
departementaal overleg plaats over een
eventueele verlenging van den duur van
den zomertijd, maar afwijking van den ten
onzent normaal geworden ingangsdatum
van omstreeks half Mei echynt niet in
ove. weging te zyn.
DUITSCH VLIEGTUIG MAAKTE
NOODLANDING IN BELGIË.
Officieren wilden papieren verbranden.
Met het oog op de hernieuwde activiteit
van Duitsche vliegers boven België, is het
wel interessant kennis te nemen van de
détails, welke de „Libre Belgique" brengt
over die noodlanding, welke Woensdagmor
gen te Mechelen aan de Maas werd gedaan
door een Duitsch vliegtuig, dat over de
Maas en ons Limburg zou zijn gevlogen.
Voordat de Belgische soldaten hadden
kunnen toesnellen, waren twee officieren
opgedeerd uit het by de noodlanding danig
gehavende toestel gekropen, en hadden
gauw aan een boer een lucifer gevraagd,
waarmede ze onmiddellijk in het toestel
aanwezige papieren in brand staken.
Op dat cogenblik kwamen echter de Bel
gische soldaten aan, die door enkele scho
ten in de lucht had-den duidelijk gemaakt,
dat de Duitschers zich onmiddellijk moes
ten overgeven. Ze verhinderden snel dat
met dit verbranden werd voortgegaan en
brachten de twee gevangenen plus de van
verbranding geredde papieren naar hun
chef.
In het lokaal, waarin deze beide officie
ren door een Belgisch hoofdofficier onder
vraagd werden, zou zich echter nog een
merkwaardig incident voordoen. De twee
Duitschers zaten aan één kant van de ta
fel, dis Belgische hoofdofficier aan den
anderen. Tusschen hen in lagen de in be
slag genomen papieren. Plotseling sprong
een der Duitschers op, greep ze en wierp
ze in de kachel achter hem. De Belgische
officier sprong toe, trok ze er weer uit,
waarbij hy zyn vingers brandde. Daarna
werden de Duitscber zoo streng bewaakt,
dat ze geen kans meer kregen die papieren,
aan wier vernietiging hun blijkbaar zoo
veel gelegen lag, nog in handen te krygen.
Engelsche verkenningsvluchten boven
Duitschland.
Het Engelsche Ministerie van Luchtvaart
deelt mede, dat in den afgeloopen nacht
toestellen van de Britscbe luchtmacht met
succes verkenningsvluchten hebben uitge
voerd boven West- en Noordwest Duitsch
land. Ook werden patrouillevluchten uit
gevoerd boven de bases van de Duitsche
luchtmacht in de Duitsche bocht.
LICHT OP VOOR AUTO'S,
FIETSEN EN VOERTUIGEN
Januari
uur
Vrydag
12
4.39
Zaterdag
13
4.40
Donderdag
18
4.48
Vrydag
19
4.50
Zaterdag
20
4.52
Zondag
21
4.53
Maandag
22
4.55
Dinsdag
23
4.5T