OMTREK ari 1940. 2 1 Middelburg Arnemmden Goes Is de Tajandoen" getorpedeerd? Hoe veel koude kan een mensch verdragen BINNFNIAND LUCHTVAART JES jd Nieuw uitReneven boekies Meer 1.468.90 15 44 313.22 4 2 13 6 2 2.435.21 3.034. 1 1.412.17 25 7.092.54 12 1.876.45 3.201.73 2 3 9 1.675.61 Loodswezen, d verneend aan P. Jan» sse by bet loodswezen, ïg 2e klasse in vasten d Th. de Vries, loods- op arbeidsovereen- pper le kl. werden be« K. Smit, M. Zeylema- en. snst van stuurman wer- Bakker, K. List, C, allen te Vlissingen. in de Wielingen. antwoord aan de Eer- iegrooting van Buiten- it o.m. gesproken over en in de Wiedingen, deelt mede dat thans in den vorigen oorlog tegenover België van van goede buurschap pissing hebben gevon- geering wordt in dien is tydig onderricht, Rigelaten om, voor zoo- ;szins'' te rijmen is met andsverdediging onaf- e scheepvaart van en is zooveel mogelijk te m van de Wielingen, euwsch-Vlaanderen en betwiste zóne van dat zich thans versperrin- jreek waarin deze ver- ti liggen is op grond et Haagsch verdrag stellen van onderzee- ntact-mijnen, duidelijk 'richten aan zeevaren- aan de Belgische en n ter plaatse nauw- TUINDER SBOND. Zeeland. erde het bestuur van van den Chr. Boeren- der leiding van den Axel. le organisaties zullen orden van personen, kunnen worden om aangaande schade, tnsie-maatregelen. litgesproken over het van groene erwten, bruine boonen nog Besl'ten werd hier- rotest te zenden aan ewezen worden op de dat goede en afwy- iet hetzelfde bedrag s Januari is en er bekend is aangaande voor 1940, kunnen niet tydig van zaai- n werd zeer krachtig sendmaking te pro- over 1939 en de be waren vastgesteld, Louws ontslag als at hem onder dank- ;nd. Tot secretaris i A. de Kam. ltregeling, huishoud- tiensteun waren be de rivieren. e by Bath en in het and veranderlik. Hij or gety of windrich- esloten en stoom- en ing vermogen onder- laatste moeiiykheden de Oosterschelde en dinge. DEL IN DB BIEDEN, sroordeelingen. rlandsche als op de de Belgische douane rsterkt, ten einde den ^genomen, smokkel- Uit Nederland zyn ïstekers, welke den leuze wyze in België Te Eekloo is een waarin niet minder voorwerpen verstopt men. De vier inzit- Philippine en Oost- landeren, zyn gear- Twee andere smok- sen Nederlander uit Sluis, hebben terzake van een gelijksoortig vergrijp, te Gent terecht gestaan. Zij wer den veroordeeld tot vier maanden gevan genisstraf en het betalen van een geldboete van 14.630 francs meldt het Vad. In het Fransch-Relgische grensgebied wordt, van België uit, minder tabak, maar meer koffie, naar Frankrijk gesmokkeld. Po smokkelaars bieden zich openlijk en by klaarlichten dag in winkels en warenhuizen te Bergen, Charleroi en elders aan en koo- pen er voor duizenden francs koffie van de beste kwaliteit. Naar men verzekert, leveren zij deze koffie aan hun Fransche klanten tegen prijzen, welke vijf- of zes maal hooger zijn dan de Belgische. Dat de Franschen zulke hooge prijzen willen beta len, wordt verklaard door de kofïïe- schaarschte, welke thans in hun land Jieerscht. Bevorderingen bij den belastingdienst. Tot grenskommies der Invoerrechten en Accijnzen werden bevorderd J. M. Binne- veld, Sluis, Invoerrechten en Accijnzen A. Groenenberg, Oostburg, id. A. G. van de Riet, Hulst, idemW. G. van Koeveringe, Aardenburg, idemW. R. Otte, Aarden burg, idem J. v. d. Heuvel, Nieuw Namen, idem K. Moedt, Nieuw Namen, idem G. ter Hennepe, Terneuzen, idemJ. M. J. Frusch, Sas van Gent, idemL. A. P. van Dijk. Koewacht, idem. Tot schrijver 2e kl. der Registr. en Do meinen in vasten dienst werd bevorderd de tijdelijk schrijver dier middelen Mej. A. E. van Bas te Goes, kantoor hypotheken. Ingetrokken werd de verplaatsing van den Commies der Reg. en Domeinen, J. Poulu'sen van Almelo, Inspectie Directe Belastingen naar Middelburg, Inspectie Di recte Belastingen. Tot schrijver le klasse der Reg. en Do meinen werden bevorderd de rijksklerken M. P. Harte te Terneuzen, Inspectie Directe Belastingen en J. W. Godeschalk te Goes, Verduisteringsoefening. Gisteravond had het deel van Koude- kerke, dat tot 't Zand wordt gerekend, zijn verduisteringsavond en wy hebben er een kijkje genomen om ons te overtuigen, dat ,>k hier de medewerking van de bewoners tot groote tevredenheid stemt. Toch kwam het ons evenals bij de verduisteringsavon- den te Middelburg voor, dat ©en verduiste ringsproef voor een grooter complex, bijv. Walcheren in zijn geheel, nog betere resul taten zal doem bereiken. Nu had 't Zand last van de normaal verlichte hoofdstad, zooals omgekeerd de eerste drie dagen der week vooral aan de buitenzeden der stad, weer last werd ondervonden van de lichten in aangrenzende deelen van naburige ge meenten. Deze gedeeltelijke verduistering zal zeker ook hebben medegewerkt, aan het toestaan van verlichting van de banen der ysclub. Nu had vooral ook van de ver lichting van de west bij den, Tramsingel, 't Zand weer hinder. De ijspret. Er is gisteren zoowel des .middags als des avonds geen overgroote drukte op de banen der IJsclub geweest. Op de andere vesten is door zeer velen gereden des avonds waren de rijders be halve op de vest. bij den tramsingel ook in grodten getale aanwezig op den vest tus- schen Noord- en Koepoort, waar op beide banen lampen zijn aangebracht. Ook was hier orgelmuziek, zoodat het er voor de rij denden een aangenaam verblijven was. De vreugde werd hier gestoord, toen een der schaatsenrijdisters, mej. P. B. uit de Meidoornlaan, doordat een kind voor haar voeten reed, kwam te vallen en bewuste loos op het ijs bleef liggen. Toen een paar militairen ruim baan had den gemaakt kon men mej. P. B. binnen brengen bij een der bewoners van den Sin gel. Tijdens dit vervoer keerde het bewust- zijn wat terug. Op dokters advies is de patiente naar het gasthuis overgebracht. Ds. DIppel draagt voorzitterschap over. Gedurende het 5V2-jarige tijdperk waarin ds. Dippel, Ned. Herv. predikant te Middel burg, wegens vacature, consulent was van Arnemuiden, bekleedde hy tevens het voor zitterschap van de Christelijke Bewaar-, haai- en bieischool en Zkndagsschoola. Nu deze vacature niet meer bestaat, heeft ds. Dippel het voorzitterschap overgedragen aan den nieuwen predikant ds. H. K. van Wingerden. Ds. Dippel werd door het oud ste lid dank gebracht. Uitslaand© brand. Vanmorgen te ongeveer 9 uur is brand uitgebroken in de woning boven de dames hoedenzaak van mej. T. G. van den Bosch, Vlasmarkt 8. De brandweer, die spoedig ter plaatse was, wist den feilen uitslaan- den brand te beperken tot de bovenverdie ping, die echter geheel is uitgebrand. De belendende perceelen kregen wel eenige water-, maar geen brandschade. De oor zaak schijnt te zijn het te hard branden van een kachel in de woonkamer. De eige naar van het pand was niet, de bewoonster licht verzekerd. SCHEEPVAARTBERICHTEN Dienst HarwichZeebrugge. Naar aanleiding van een door ons over genomen bericht uit het Handelsblad van Antwerpen deelt de scheepvaartcorrespon dent van de N. R. Crt. te Antwerpen mede, dat de vrachtdienst Harwich—Antwerpen zal worden omgezet in een dienst Harwich —Zeebrugge. Van de volgende week af zal een wekelijksche afvaart met een vracht boot plaats vinden. S'4\ AA*T'" :EN Japara" 11 Jan. van Kaapstad „Paiembang" 12 Jan. te Batavia >iTabinta" (uitr.) 11 Jan. van Suez «Weltevreden" 12 Jan. te Belawan Kapitein en andere getuigen beantwoorden deze vraag bevestigend. Voor den Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam werd gistermiddag behandeld het vergaan van het m.s. „Tajandoen" van de Mij. Nederland in het Engelsche Kanaal op 7 December 1939. Vanzelfsprekend bestond hiervoor ln scheepvaartkringen groote belangstelling. Ale eerste getuige werd gehoord de kapi tein van de „Tajandoen", de heer J, B. Roeterink- De gezagvoerder verklaarde, dat hy in de Duins bleef wachten om het Kanaal by licht te passeeren. Hij had een bepaalde route opgekregen van de Engelsche autori teiten tot aan Dungeness. Alles ging goed tot den morgen van 7 December. De eer ste 'stuurman had de hondenwacht. De ka pitein meende, dat hij de gevaarlijke zóne al voorbij was. Het schip was geladen met 3500 ton yzer, 2000 ton cement, 1000 ten asbest, 400 ton glas en 350 ton carbid. Volgens den kapitein was er geen enkele reden om bang te zijn voor ontploffing aan boord. Voor de ramp lag de kapitein op bed te slapen. Hij werd wakker door het loopen van den stuurman op de brug. Plotseling voelde hij een schok. Hij kwam op den grond terecht. De gezagvoerder dacht aan vankelijk niet aan een mijn of torpedo, om dat dan de ontploffing luider is. Hij zag een geweldig hooge steekvlam van ongeveer 100 M. uit den schoorsteen slaan, waardoor op het bovendek brand ontstond. Onmiddellijk was hij naar de brug ge gaan. Een sein voor sloepenrol kon niet gegeven worden, omdat de fluit niet werk te- De telegraaf werkte ook al niet meer. De president vroeg of er na de ontplof fing paniek was ontstaan. „Paniek niet. Toen ik naar beneden ging om mijn papieren te halen, controleerde ik of alle passagiers weg waren. Beneden was alles leeg." Er werden vier sloepen gestreken. Ieder een is niet in zijn eigen sloep gekomen. De kapitein meent, dat na de ontploffing een vloedgolf over het achterdek is geslagen, zoodat de sloepen daar onbruikbaar waren, omdat er veel water stond. De president ging uitvoerig in op de vraag of de sloepen goed in het water wa ren. gekomen. Sloep drie is op verkeerde wijze gevierd door ondeskundigen, zoodat deze sloep slecht in het water terecht kwam. De stuurman was er nog niet. Het gevolg was, dat 4 menschen in het water terecht kwamen. „Die menschen", aldus de president, „hadden op den stuurman moe ten wachten." Van de vermisten zyn er 4 te water ge raakt en verdronken. Twee waren in de machinekamer en konden het dek niet be reiken. De sloep van den kapitein werd door 2 man gestreken, die later langs een lijn in de sloep terecht kwamen evenals de kapi tein. De gezagvoerder vertelde voorts, dat de olie op het water in brand vloog. „We hebben toen moeten roeien voor ons leven Dit was het angstigste moment van de redding". „Heeft de marconist nog S.O.S.-seinen kunnen geven?" vroeg de president. De kapitein zei, dat de marconist geseind heeft, doch dat hij geen antwoord kreeg. De reddende Italiaansche en Belgische schepen waren toevallig in de buurt. De president vroeg of de kapitein een ontploffing van binnen boord uitgesloten achtte. Kapitein denkt aan torpedeering. „Volkomen", was diens antwoord. „Als ik myn meening moet zeggen, dan denk ik, dat een torpedo het schip heeft getrof fen. Het mijnengevaar was voorby. Het schip liep volle kracht, omdat op die wijze drijvende mijnen het best vermeden wor den. Ik grond mijn meening op de plaats, waar het schip is getroffen, juist bij de machinekamer". De president vroeg of er nog andere redenen waren om torpedeering aan te nemen. D© gezagvoerder vertelde, dat hy een fel licht op ongeveer 5 meter bovea* water heeft gezien, toen de sloepen in het water waren. „Ik dacht eerst", aldus de kapitein, „dat het licht afkomstig was van een reddende boot. De Italiaansche en En gelsche schepen waren nog zeer ver weg. Later heb ik nog getracht te we ten te komen, waar het licht vandaan kwam, evenwel zonder resultaat. Zoo kwam ik op de meening, dat het licht afkomstig moest zijn van een schip, dat zich niet bekend wilde maken". De tweede stuurman en de uitkyk hadden het schijnsel ook dwars van het schip opgemerkt van de brug af voor de ontploffing. Zy dachten dat het een patrouilleerend oorlogsschip was, dat den naam van het schip wilde zien." Nogmaals verklaarde de kapitein, dat zijns inziens een torpedo de „Tajandoen" moet hebben getroffen. Alle omstandighe den wijzen hierop. Er stond op de plaats van de ramp 56 vadem water. Het heeft geen zin daar een mijnenveld te leggen. De ontploffing wees niet op een drijvende myn- Voorts werd de tweede stuurman, de heer P. Jonker, gehoord. Deze nam op het oogenblik van de caitploffing een heftigen scnok waar. Het schip viel even over bak boord. Ook de stuurman is van mcening, dat een torpedo het schip moet hebben ge troffen. De heer Jonker heeft aan stuur boord een licht gezien over het campagne- dek. Het licht zette naar bakboord door achter het schip om. Een schip, dat red ding bracht, was het niet. Zijn verklaringen stemden voorts geheel met die van den kapitein overeen. De vijfde machinist, de heer J. F. Muiser, was de laatrte getuige. Deze had de wacht. Op het oogenblik van de ontploffing zag hij een vlam schieten in de machinekamer van stuurboord naar bakboord. Hij bevond zich toen in de tunnel, viel en ging zoo snel mogelijk naar boven. De heer Muiser verklaarde, dat hy, toen hy in bet water lag, de bovenbouw van een duikboot heeft gezien, slechts even boven water uitstekend, welke op 2 meter van hem passeerde. De voorzitter„Pa3 op, alleen vertellen wat je hebt gezien". De heer Muiser „Het was zoo dicht by, dat ik er naar toe wilde zwemmen". Kort daarop werd hy gered door de sloep van den kapitein. De inspecteur-generaal vroeg den getui ge te teekenen, wat hy had gezien. Op een vraag van den president, zei ge tuige, dat de hoofdmachinist een dergelyk silhouet had waargenomen. Voorzitter „Had het voorwerp vaart?" Getuige „Ja zeker". Voorzitter „Een stuk drijfhout?" „Neen". Voorzitter„Hebt u nog iets gehoord Getuige „Het was doodstil". Op voorstel van den inspecteur-generaal wordt het onderzoek geschorst. De Raad zal overwegen een torpedo- of myndeskun- dige te hooren. DE DOKTER AAN T WOORD Rillingen en „k.'ppenve!" regelen de lichaamstemperatuur. Professoren in de koelkast. Een nog onopgelost medisch raadsel. door dar. G. B. Weldon. Nu de winter in al zön gestrengheid weer in het land is gekomen en ons aan alle kanten met vinnige koude om ringt, nemen vele menschen hun toe vlucht tot afweermaatregelen, die echter niet altyd aan het doel beant woorden. Een korte beschouwing, ge- wyd aan de inwerking van strenge en lichte vorst op het lichaam, dunkt ons daarom wel op haar plaats, Een warme kachel en dikke kleeding zy'n nog altijd de beste middelen tegen de kou de Maar daarnaast zijn er nog tal van andere middelen, om het lichaam tegen ds inwerking van de koude te beschermen. Daaronder mag vooral de alcohol zich in een groote populariteit verheugen. Een stevige groc of een glaasje cognac doen het bloed sneller door de aderen stroomen en geven een behaaglijk gevoel van warm te dioor het geheel© lichaam Doch dat is maar een bedriegelijk gevoel, want het is geen werkelijke warmte, wat zoo weldadig aandoet. Door den alochol ziet het lichaam zich genoodzaakt plotseling een. overma tige hoeveelheid warmte af te geven, het geen voor ons gevoel den schyn van warmte wekt Dit duurt echter maar heel kort en dan treedt er een des te grootere gevoeligheid voor de koude voor in de plaats. De menschelljke „centrale verwarming". Ieder mensch draagt in zijn organisme een soort van „centrale verwarming" met zich mede, waarbij de spieren de rol van „radiator" vervullen. Ook het hart, de ademhaling en de stofwisseling dragen het hunne by tot de productie van warmte. Zijn deze middelen tot instandhouding van de voor ons lichaam noodzakelijke tempe ratuur van 37 graden niet meer toereikend, (Jan ontstaat het zgn. „kippenvel" en later kunnen eventueel rillingen optreden. Beide verschijnselen van koude zijn niet anders dan uiterste noodmaatregelen van de na tuur, om het lichaam door hst kunstmatig opvoeren van die werkzaamheid der spieren die noodige warmte te verschaffen Levende menschen ln een blok ijs. „Hoeveel kou kan een mensch eigenlijk wel verdragen?" vraagt men zich af, als men aan den lyve de inwerking van stren ge vorst heeft gevoeld. De wetenschap heeft met de haar eigen grondigheid dit raadsel reeds lang opgelost. En zooals heel vaak by dergelijke onderzoekingen -het ge val is, schroomden de geleerden ook niet, zichzelf daartoe als „proefkonijn" beschik baar te stellen. Zoo begaven de Ameri- kaansehe professoren Jackson en Highfeld, slechts gekleed in dunne, linnen pakken, zich een geïsoleerde kamer, waar een temperatuur van 30 graden onder nul beersohte. Ofschoon deze temperatuur niet eens zoo heel veel lager is dan die, welke in koude winters buiten heerscht, moesten de onderzoekers tot hun verrassing bemer ken, dat er niets kon komen van hun voor nemen, om de waarnemingen, op hun eigen lichaam gedaan, reeds tijdens het experi ment op te teekenen. Want reeds na ander halve minuut overviel hen een niet te over winnen loomheid en stijfheid in de lede maten na zeven minuten was de spraak hun totaal benomen. Elf minuten later moest het experiment worden gestaakt, omdat de beide geleerden het bewustzijn hadden verloren. Eerst na drie kwartier zorgvuldigs behandeling en langzame ver warming slaagde men er in de levensgees ten der beide professoren weer op te wek ken. Nog een experiment. Ook d© Engelsche geleerde Barcroft heeft een soortgelijke proef genomen. Hij wilde onderzoeken, hoe een verdwaalde Al pinist of Poolreiziger zich gevoelt, kort voordat hy in sneeuw of ys den dood vindt. Professor Barcroft nam daartoe in een speciaal ingerichte koelcel plaats. In tegen stelling met zjn Amerikaanschen collega's had hy inderdaad het „geluk", de laatste uren van iemand, die dan bevriezingsdood tegemoet gaat, te kunnen beleven. „Ik had een gevoel", verklaarde de geleerde later, „alsof ik een zonnebad ging nemen. Blijk baar had mijn zenuwstelsel den strijd reeds opgegeven en myn bloed was weer door de aderen gevloeid. Daardoor gevoelde ik my net zoo weldadig aangedaan, als wanneer ik uit mijn koelkast in een goed verwarmd vertrek was gekomen. Overigens zou myn lichaamstemperatuur ongetwijfeld snel zijn gedaald, als Ik niet juist bijtijds het expe riment had gestaakt op het oogenblik, waarop de verdwaalde Poolreiziger of Al pinist bevangen door de koude in slaap pleegt te vallen, een slaap, waaruit men nooit meer ontwaakt". Nog een derde experiment wordt uit Hollywood gemeld. Hier had een werkloos acteur zich beschikbaar gesteld voor een experiment, waarmee de Amsrikaansche medicus dr. Ralph Willard over den dood wilde zegevieren. Willard beweert, dat hij een mensch in een blok ys kan laten in vriezen, tot de dood intreedt, om hem ver volgens naar believen weer tot leven te wekken. Voor het echter tot uitvoering van diit gewaagde experiment kwam, greep de politie in en nam alle benoodigdheden voor het experiment, tot zelfs het ysblok toe, in beslag. Verkoudheid op bestelling. Van bijzondere beteskenis zijn in dit verband ook de pogingen om een weten schappelijke verklaring te vinden voor het proces, dat onder den naam van „verkoud heid" zich in ons organism.© afspeelt. Zoo- als bekend, weet men op het oogenblik nog niet met zekerheid, wat verkoudheid eigen lijk is. Is er een bepaalde aanleg voor noo- dig? Zijn er bacillen by in hst spel of is slechts afkoeling de eenige oorzaak? Om hierop een antwoord te vinden heeft de Praagsche geneesheer dr. Chodounsky een heele reeks waarlijk heldhaftige proeven op zichzelf genomen. Eerst nam hy, on danks zijn betrekkelijk hoogen leeftyd hy is 63 jaer een bad van 8 graden Celsius en onmiddellijk daarna stelde hij zich geheel naakt en nat aan een sterken luchtstroom van 4 graden Celsius bloot. De verwachte verkoudheid trad tot zyn groote een bad van 45 graden Celsius, d.i. zóó heet, dat hy het nauwelijks verdragen kon. Ook na dit bad ging hy weer ongekleed en zonder zich te hebben afgedroogd op de tocht staan, ditmaal in een luchtstroom van 12 graden Celsius. Ook dit had niet het verwachte resultaat De volgende proef, die dr. Chodounsky nam, bestond hierin, dat hy zoo lang ging hollen, tot hij zich geheel in het zweet had geloopen, waarby zijn lichaamstemperatuur tot 37.6 graad was gestegen. Opnieuw stelde hij zich na deze ongewon© krachtsinspanning aan een luchtstroom, nu van 3 graden Cel sius, bloot. Doch ook hiervan ondervond hij niet de minste nadeelige gevolgen. Met het medische raadsel van de verkoudheid zyn wy dan ook nog precies even ver als voor heen. DE GEVOLGEN VAN HERSENSCHUDDING. Braken, bewusteloosheid en een trage pols zyn de drie meest bekende verschyn- selen van hersenschudding. Over het alge meen zal bij hersenschudding bed rust wor den voorgeschreven. Hersenschudding moet vooral niet te licht worden ingezien. Wan neer men, misleid door schynbare beter schap, te vroeg het bed verlaat, kunnen nog maanden en jaren later ernstige gevol gen daarvan optreden. Volslagen genezing treedt pas na zeer gerulmen tijd in en kan, wanneer de patiënt niet wordt ontzien, zelfs geheel uitblyven. In den regel kunnen menschen, die een hersenschudding hebben verwaarloosd, wed is waar hun werk nog wel doen, doch niet zelden bleven zy zoo zeer last houden van braken, dat zy er zich soms uren, zelfs dagen voor moeten ziele melden. Vooral hoofdpyn en duizeligheid zyn de onaangename dingen, die men uit een hersenschudding overhoudt. Heeft men hiervan na een half jaar nog' last, dan is AMERICAN BLEND het verstandiger een bekwamen arts te raadplegen. Vooral bij het tillen van zware voorwerpen of bij groote lichaamsinspan- ning kan de hoofdpijn in hevige mate op treden. Een van ds onaangenaamste gevol gen van hersenschudding is verder de ver hoogde prikkelbaarheid. Dergelijke men schen hebben voortdurend ruzie en onaan genaamheden met him omgeving. Ook ly- den zij wel aan vermindering van geheu gen. Om al deze redenen moet een hersen- schuddiwgpatiënt van den aanvang af met de grootste zorg worden behandeld. DE PRINSES TE DEN HAAG OP DE SCHAATS. Kleine Beatrix in een slede. Het Prinselijk gezin is dezer dagen in Den Haag teruggekeerd en heeft zijn intrek weer genomen in 't Koninklijk Paleis aan het Noordeinde. Donderdag heeft H.K.H. zich met de kleine Prinses Beatrix naar huize Ten Bosch begeven, om daar van de yspret te genieten. Op een van de vele sloo- ten en grachten in den omtrek verscheen de Prinses op de schaats en de kleine Beatrix zat in een sleetje. Zij was gekleed in haar blauwe pakje en het mutsje met bontrand en was warm toegedekt met een plaid. In den stralenden zonneschijn heeft de kleine Prinses zich bijzonder goed ver maakt. (De Tijd) BIJ ONS GEEN VERVROEGDE ZOMERTIJD. In verband met de berichten over plan nen tot den vervroegden invoer van den zomertijd in Engeland en Frankrijk en wel licht ook in aansluiting daarop in België (de bedoeling zou zijn als ingangsdatum 17 Februari te kiezen) heeft het „Vad." ge ïnformeerd hoe men hier tegenover in Ne derland staat. Naar het blad verneemt, heeft er op het oogenblik wel een inter departementaal overleg plaats over een eventueele verlenging van den duur van den zomertijd, maar afwijking van den ten onzent normaal geworden ingangsdatum van omstreeks half Mei echynt niet in ove. weging te zyn. DUITSCH VLIEGTUIG MAAKTE NOODLANDING IN BELGIË. Officieren wilden papieren verbranden. Met het oog op de hernieuwde activiteit van Duitsche vliegers boven België, is het wel interessant kennis te nemen van de détails, welke de „Libre Belgique" brengt over die noodlanding, welke Woensdagmor gen te Mechelen aan de Maas werd gedaan door een Duitsch vliegtuig, dat over de Maas en ons Limburg zou zijn gevlogen. Voordat de Belgische soldaten hadden kunnen toesnellen, waren twee officieren opgedeerd uit het by de noodlanding danig gehavende toestel gekropen, en hadden gauw aan een boer een lucifer gevraagd, waarmede ze onmiddellijk in het toestel aanwezige papieren in brand staken. Op dat cogenblik kwamen echter de Bel gische soldaten aan, die door enkele scho ten in de lucht had-den duidelijk gemaakt, dat de Duitschers zich onmiddellijk moes ten overgeven. Ze verhinderden snel dat met dit verbranden werd voortgegaan en brachten de twee gevangenen plus de van verbranding geredde papieren naar hun chef. In het lokaal, waarin deze beide officie ren door een Belgisch hoofdofficier onder vraagd werden, zou zich echter nog een merkwaardig incident voordoen. De twee Duitschers zaten aan één kant van de ta fel, dis Belgische hoofdofficier aan den anderen. Tusschen hen in lagen de in be slag genomen papieren. Plotseling sprong een der Duitschers op, greep ze en wierp ze in de kachel achter hem. De Belgische officier sprong toe, trok ze er weer uit, waarbij hy zyn vingers brandde. Daarna werden de Duitscber zoo streng bewaakt, dat ze geen kans meer kregen die papieren, aan wier vernietiging hun blijkbaar zoo veel gelegen lag, nog in handen te krygen. Engelsche verkenningsvluchten boven Duitschland. Het Engelsche Ministerie van Luchtvaart deelt mede, dat in den afgeloopen nacht toestellen van de Britscbe luchtmacht met succes verkenningsvluchten hebben uitge voerd boven West- en Noordwest Duitsch land. Ook werden patrouillevluchten uit gevoerd boven de bases van de Duitsche luchtmacht in de Duitsche bocht. LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN Januari uur Vrydag 12 4.39 Zaterdag 13 4.40 Donderdag 18 4.48 Vrydag 19 4.50 Zaterdag 20 4.52 Zondag 21 4.53 Maandag 22 4.55 Dinsdag 23 4.5T

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 3