AkhertjeM TWEEDE BLAD VHssingsche Courant De verjaardag van Prinses Beatrix. RECHTSZAKFN Zenuwachtig Het Q-schip de schrik der duikbooten. Hoe de U.C.-71 de „Dunraven" overwon. ACHTER DE B0SSCHEN dap klad voor Zeeland waarin opgenomen de Breskensche Courant Ponderdaq 11 Januari 1940. No. 9 BINNFNi ANI) GEEN FEESTELIJKHEDEN GEWENSCHT. In verband met den a.s. verjaardag van H.K.H. Prinses Beatrix wordt ons van offi- cieele zijde verzocht mede te deelen, dat het Prinselijk paar het op prijs zal stellen, indien een feesteijke herdenking van dezen dag, in verband met de tijdsomstandighe den, dit jaar achterwege blijft. HET PRINSELIJKE GEZIN WEDER IN DE RESIDENTIE. Het Prinselijke gezin is gisteren van Soestdijk in Den Haag teruggekeerd en heeft zijn intrek genomen in het paleis Noordeinde. DUURTETOESLAG VOOR KASTREKKERS. Met ingang van 19 December J.I. De minister van sociale zaken heeft een circulaire tot de gemeentebesturen gericht, waarin het volgende gezegd wordt Ik heb besloten er mijn goedkeuring aan te hechten, dat ten aanzien van kastrekkers de duurtebijslag van 5 zóó wordt ge ïnterpreteerd, dat eerst wordt uitgerekend, welk bedrag aan steun (met inbegrip van brandstoffenbijslag en duurtebijslag) zou worden genoten, indien geen kasuitkeering plaats vond. Het verschil tusschen dit uit gerekende bedrag en het bedrag der kasuit keering mag dan als duurtetoeslag worden verstrekt. Hier laat ik twee voorbeelden volgen a. in een bepaald geval zou aan steun met inbegrip van brandstoffenbijslag mogen worden uitgekeerd 10. Hierbij komt duurtebijslag 5 0.50. Totale uitkeering 10.50. Zou in dit geval de kas uitkeering 10.20 zijn, dan mag 0.30 kas- bijslag in den vorm van duurtetoeslag wor den gegeven b. de steunuitkeering bedraagt 15. De kasuitkeering 12. De steunuitkeering wordt eerst vermeerderd met 5 zoodat deze wordt 15.75. Van deze 15.75 wordt de kasuitkeering in haar geheel afgetrok ken, zoodat rest 3.75. Dit bedrag mag dan bij wijze van gecombineerden kas- en duur tebijslag worden uitgekeerd. Voor het overige blijft de inhoud van mijn circulaire van 19 December 1939 geheel van kracht. Ofschoon ik wel het bezwaar onder oogen heb gezien, dat het verleenen van terug werkende kracht van deze regeling aan de gemeentelijke administratie bijzondere werkzaamheden bezorgt, zie ik mij, op bil lijkheidsoverwegingen toch genoopt om een beroep op U te doen om haar van 19 De cember 1.1. af te doen ingaan. GEEN BESPREKINGEN IN DEN MINISTERRAAD OVER DE O VER HEIDS-SALARISSEN. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, mist het gericht in een der bladen, dat een bespreking in den ministerraad is gehou den over de overheids-salarissen, of al thans een nota door den minister van Bin- nenlandsche Zaken is samengesteld, welke dezer dagen in den ministerraad ter sprake komt, allen grond- Er is in den minister raad geheel niet over odie zaak gesproken en door den Minister van Binnenlandsche zaken is geen nota over die zaak samenge steld, laat staan bij den raad ingediend. REIZEN NAAR BELGIË. Blijkens mededeeling verstrekt door de Belgische douane te Wuestwezel moeten alle reizigers alvorens België binnen te komen of dit land te verlaten, een „inlich tingsbulletin" invullen, waarop naam en verdere persoonlijke gegevens alsmede nati onaliteit en nummer van het paspoort die nen te worden vermeld. Dit voorschrift geldt met ingang van 9 Januari voor alle vreemdeingen behalve houders van diplomatieke paspoorten. DE GEESTELIJKE KRACHTEN, DIE IN HET NEDERLANDSCHE VOLK LEVEN. Een radlo-voordrachten-reeks. Naar wij vernemen, zal, dank zij de sa menwerking der radio-omroepvereenigingen, in het raam van het algemeen programma een reeks radio-voordrachten gehouden worden, waarin aan de hand van ervarin gen uit het verleien en uit het heden, de geestelijke krachten welke in het Neder- landsche volk leven, behandeld zullen wor den in het licht van den huidigen oorlogs toestand in Europa en de gevaren welke deze ook voor ons land kan inhouden. De eerste voordracht in deze reeks zal morgenavond gehouden worden van 8.40 tot 9 uur door prof. jhr. mr. B. C. de Savornin Lohman voor de microfoon van de N.C.R.V. over het onderwerp „Nederland paraat". DE JONGSTE STAATSLEENING. Verscheidene Eerste Kamerleden hebben blijkens het Voorloopig Verslag der Eerste Kamer over de begrooting van financiën, hun leedwezen uitgesproken over de misluk king van de uitgifte der laatste staatslee- ning, al hadden ook zij de leeningsvoorwaar- den niet in alle opzichten gelukkig geacht. Gaarne zouden zij vernemen, welke groo- te beleggers niet hebben ingeschreven. Andere leden spraken de hoop uit, dat de inschrijvers op de 4 pet leening, ingeval eerlang mocht worden overgegaan tot een gedwongen leening, het bedrag, waarvoor zij hebben ingeschreven, in aftrek zullen mcgen brengen op hun verplicht quotum in die gedwongen leening. Ruim honderdduizend kubieke meter gas gestolen. ALLES GEBEURDE OP GAS, MAAR ER WAS ZELFS GEEN METER IN HUIS. Pensionhouder vliegt door petroleum- distributie tegen de lamp. De Amsterdamsche politie deed op 27 Oc tober een inval in een groot pension aan den Amsteldijk en men kwam daardoor een belangrijken diefstal van gas ten nadeele van de gemeente op het spoor. Waarschijnlijk had men achterdocht ge kregen door dat de petroleumdistributie- kaarten moesten worden ingevuld. De pen sionhouder, die clandestien gas betrok en in wiens huis zelfs geen gasmeter aanwezig was, had dan ook kalmweg ingevuld, dat in zijn pension geen gas werd gestookt. Een pensiongast, die van de diefstallen geen flauw vermoeden had, had naar waarheid op de kaart ingevuld, dat hij een gascom- foortje op zijn kamer gebruikte. Zoo stonden dan in den vroegen ochtend van den 27en October niet minder dan twaalf man op de stoep van het pension en eischten in naam der wet toegang. Weldra waren op alle kamers politiemannen, re chercheurs en ambtenaren van het gasbe drijf aanwezig. De pensionhouder begon met te ontkennen, dat er gas in zijn huis werd gebruikt „Ik doe alles met electriciteit en steenkool". Hij had nog kans gezien de hoofdkraan af te draaien, wat dan ook prompt tot gevolg had, dat een der pen siongasten zich juist boos stond te maken toen een agent zijn kamer binnenstapte, omdat de pap niet gaar werd. Hij had niet gemerkt, dat de vlam onder de pan was verdwenen. Het huis werd van boven tot onder door zocht en er bleken behalve twee gasfornui zen, een paar geysers, ook vele gastoestel- len te zijn geplaatst op de kamers der gas ten en bovendien was het huis deels met gas verlicht. Maar nog was de pensionhou der niet voldaan. Hij was vroeger zelf gas fitter en electricien geweest en blijkbaar een goed vakman. Hij verbouwde zijn in stallatie van de centrale verwarming en ook deze geheele verwarming van het groo- te huis geschiedde met gestolen gas. Het bleek, dat hij in 1936 met de knoeierij op groote schaal was begonnen. In een vo rige woning had hij ook al eens op onrecht matige wijze gas betrokken hij was toen gesnapt, maar de zaak was geregeld en de man had de schade betaald. De ambtenaren van de gasfabrieken zet ten zich aan het rekenen. Zij vroegen ver dachte, die wegens diefstal in het huis van bewaring werd opgesloten, o.a. hoeveel H.L. steenkool hij vroeger voor zijn verwarming gebruikte. De moderne wetenschap maakte de verrekening in kubieke meters gas ge makkelijk en men kwam tot het ontstellen de resultaat, dat verdachte in ruim drie jaar 110.000 kubieke meter gemeentegas had verstookt zonder een cent te betalen. Om gerekend tegen 4 ct. per M3 beteekende dat een schade van 4400. Gisteren stond deze pensionhouder, die nog steeds in voorarrest zit, terecht voor de rechtbank, gepresideerd door mr. J. Boon. De officier van justitie vorderde wegens diefstal een gevangenisstraf voor den tijd van een jaar met aftrek van voorarrest. De verdediger, rnr. H. G. Th. Keune, be pleitte primair nietigheid van de dagvaar ding, subsidiair drong hij op de uiterste clementie aan. De rechtbank zal op 24 Januari vonnis wijzen. VOOR EEN ANDER IN DE GEVAN GENIS GEZETEN. Nu moest h\j voor zich zelf gaan. De 40-jarige koopman L. K. uit 's Heer Arendskerke heeft met zekeren W. uit Goes, die tot één maand gevangenisstraf is veroordeeld, een afspraak gemaakt, dat K. die gevangenisstraf voor W. zou ondergaan en daarvoor 150 zou krijgen. K. meldde zich bij de strafgevangenis te Schevenin- gen, legimiteerde zich als W. en slaagde er in de maand gevangenisstraf voor W uit te zitten. Het bedrog kwam echter uit en zoo moest W. zijn maand gevangenisstraf alsnog ondergaan, terwijl K. zich wegens oplichting van den Staat (wegens genoten onderdak, voeding en arbeidsloon) voor de Haagsche rechtbank heeft moeten verant woorden- Bij verstek werd hij tot 6 maanden ge vangenisstraf veroordeeld. De Haagsche rechtbank heeft het ver stek-vonnis hedenochtend bekrachtigd. Deaer dagen meldde het oppercom mando der Duitsche weermacht, dat het een Duitschen onderzeeër in zijn operatiegebied gelukt was een Brit- sche duikbootval te vernietigen. In verband daarmede houdt de Duitsche pers zich bezig met de ervaringen, welke de Duitsche duikbooten in den wereldoorlog met' dit Engelsche af- weerwapen hebben opgedaan en eeni- ge van deze herinneringen achten wij interessant genoeg om hier weer te geven. De duikbootval is een Britsche uitvin ding uit den wereldoorlog. In het jaar 1915 dook zij voor de eerste maal op. En bij zondere door de admiraliteit geïnstalleerde afdeeling had de taak zich met de keuze van voor duikbootvallen geschikte schepen, van de bemanningen en van de uitrusting, bezig te houden. Officieel betitelde men deze schepen als „ships of mystery" (ge heimzinnige schepen), „Decoy-ships" (lok schepen) of kortweg Q-ships". Schepen van den meest verschillenden aard werden als duikbootval gebruikt, groote en kleine vrachtschepen, zeilbooten, en later ook visschersschepen, die te zamen met duik booten opereerden. Terwijl de visschers- boot den Duitschen onderzeeëer lokte, gin gen de ondergedoken Engelsche duikbooten tot den aanval over. Wilde een duikboot val met succes kunnen optreden, dan moest zij natuurlijk een zzo onschuldig mogelijk uiterlijk hebben, een vreedzame tramper, die met lading, welke in vele gevallen dui delijk zichtbaar op het dek lag gestuwd, rustig zijns weegs ging. Van de vlaggestok wapperde de vlag van een neutraal land. De onschuld zelve.... De bemanning moest een zoo verwaar loosd mogelijken indruk maken, de offi cieren en manschappen droegen derhalve geen uniform verschillende matrozen moesten hun rol zelfs in vrouwenkleeding spelen. Ook het schip bevond zich uiterlijk in een dienovereenkomstigen toestand, d. w.z. het was slecht geverfd en de zeilen waren sterk gelapt, alsof het reeds een lange zeereis achter den rug had. Dikwijls werd 's nachts het uiterlijk beeld van het schip veranderd, met de bedoeling langer in hetzelfde operatiegebied te kunnen blij ven. Waaruit bestond nu echter de werkelijke „lading" van het schip? Handig verborgen' achter alles, waarachter men op een schip ook maar iets verbergen kan, wachtten de door de marine-artilleristen bediende ka nonnen op hun slachtoffer. De schepen I IICHTVMRT De postvluchten. Op de uitreis bereikte de „Torenvalk" Basra. Het vliegtuig wordt op 14 Januari te Batavia verwacht. De „Emoe" bleef wegens defect in Calcutta. Op de thuisreis landde de „Buizerd" te Godphui. Dit vliegtuig wordt op 13 Januari te Napels verwacht. Nederlandsch vliegtuig uit België teruggekeerd. Het Nederlandsche militaire vliegtuig, dat Dinsdag een landing bij Wilmarsdonck (België) moest maken, is gisteren naar Nederland teruggekeerd. Duitsch vliegtuig maakt noodlanding in België. Een verdwaald Duitsch vliegtuig heeft gisteren wegens benzinegebrek een nood landing moeten maken te Mechelen aan de Maas. Het toestel raakte enkele boomen, waardoor de vleugels afbraken, en kwam tenslotte terecht temidden ©ener prikkel draadversperring. De beide inzittende Duitsche officieren in uniform verlieten het toestel ongedeerd en verbrandden de pa pieren. Zij werden gearresteerd door de grenswacht, die hen ter beschikking stelde van de gendarmerie van Mechelen aan de Maas. De Belgischs militaire autoriteiten hebben het toestel in beslag genomen. De bemanning zal worden geïnterneerd. waren zoo uitgerust, dat zij na het snel verwijderen der camouflage onmiddellijk gevechtsklaar konden zijn. Vele duikboot- vallen beizaten naast de artillerie-bewape ning die in de meeste gevallen een kaliber van 12 tot 15 cM. bereikte, ook zich onder water bevindende torpedo-lanceer buizen, om zoo noodig ook een ondergedoken duik boot te kunnen vernietigen. Zoo uitstekend echter was dit ware gezicht van de duik bootval gecamoufleerd, dat het zelfs bij een oponthoud in een haven van de kade af niet mogelijk was den waren aard van zoo'n schip vast te stellen. Ieder lid van de bemanning kreeg bovendien een bepaalde rol te spelen, welke hij zoo goed instu deerde, dat iedere manoeuvre, die ten doel had de duikboot voor het lapje te houden, in de eerste maanden toen de onder zeeërs met deze strijdwijze nog onbekend waren gelukte. Naderde nu een Duit sche duikboot onder water het zgn. vrachtschip, om te onderzoeken of dit con trabande aan boord had, dan bleef de val onschuldig haar koers volgen of sloeg op de vlucht, zich met een klein kanonnetje zoo goed en zoo kwaad als het ging ver dedigend, waarbij men er echter op lette de duikboot niet te raken want het was het doel van de val de duikboot zoo dicht mogelijk in de nabijheid te lokken om haar dan met zijn zwaarder geschut des te ze kerder te kunnen vernietigen. Bevond de duikboot zich op den gewenschten afstand, dan was voor de val het oogenblik van de belangrijkste manoeuvre gekomen. Speciale „paniek-commando's". De vijand moest den indruk krijgen, dat er aan boord een paniek was ontstaan. Be paalde onderdeelen van de bemanning, de zgn. „paniek-commando's" stortten zich in de reddingsbooten, waarbij er meestal voor gezorgd werd, dat zich schrikbarende in cidenten voordeden booten bleven bij het vieren klemmen, de bemanning viel in het wateralles om de wachtende, zoo mo gelijk nog hulp biedende duikboot een na tuurgetrouw beeld van angst en vertwijfe ling te geven. Plotseling op het gunstigste oogenblik liet dan het Q-schip den mantel der onschuld vallen, de coulissen verdwe nen en een sterk bewapende tegenstander bestookte op korten afstand de geheel ver raste duikboot met een hagel van grana ten. Uit deze hel te ontkomen was voor het slachtoffer meestal onmogelijk. Eén treffer reeds kon het den onderzeeër onmo gelijk maken te duiken en zijn bewapening boven water was niet sterk genoeg om zich met succes tegen den tot de tandem gewapenden tegenstander te verweren. Zoo als al gezegd, de Engelschen hadden vooral in het begin van dein oorlog met dit wapen veel succes. Het geval van de U-27. Bekend is bijv. hoe op 19 Augustus 1915 de Duitsche duikboot U-27 in de val liep. Terwijl de duikboot juist bezig was het Britsche stoomschip „Nicosianico" te on derzoeken, naderde onder Amerikaansche vlag de duikbootval „Baralong", die op korten afstand het vuur op de U-27 opende en dit schip tot zinken bracht. Later ech ter werd.sn de commandanten der Duitsche duikbooten, door de ervaring wijzer gewor den, ietwat voorzichtiger en zoo kon bijv. op 8 Augustus 1917 de Duitsche duikboot U.C. 71 de Engelsche val „Dunraven" on schadelijk maken. De val, die het uiterlijk van een schip van de Blue-Funnel-Line had, voerde eerst met een primitief kanonnetje een schijnge vecht. Een treffer was voor de val aanlei ding een ketelschade te enscenesren. Groo te wolken kunstmatig opgewekte stoom stegen op en een „paniek-afdeeling" verliet het schip. De duikboot echter was voor zichtig en kwam nieit in de gewenschte na bijheid. Het vuur der Duitschers raakte toevallig het Engelsche achterschip en bracht een daar liggende stapel munitie tot ontploffing. Het geheele Q-schip stond in vlammen. Door de explosie gewaar schuwd dook de U.C. 71 onder water en vuurde een torpedo op den tegenstander af. Door den schok der nieuwe ontploffing vielen de coulissen neer en zware kanonnen kwamen te voorschijn. Nu was voor den Duitschen commandant elke twijfel aan het ware karakter van het schip verdwenen. Nog langen tijd werd de strijd voortgezet, maar tenslotte moesten de Engelschen, die den brand op hun schip niet meester konden worden, zich gewonnen geven. Zij werden kort daarop door een Engelschen torpedo jager, die te hulp was geroepen aan boord genomen. De Britsche duikbootvallen, die steeds werden verbeterd, boekten bun grootste stens 12 duikbooten werden door hen ver successen in de jaren 1915 tot 1917. Min- nietigd. Anderzijds echter werden 31 val len door Duitsche duikbooten in den grond geboord. In d»s jaatste jaren van den we reldoorlog verloren de vallen tengevolge van het feit, dat Duitschland de duikboot oorlog onbeperkt ging voeren, echter veel van haar beteekenis. MARINE EN LEGER De Prins in het Westland. Z.K.H. Prins Bernhard heeft heden na mens H. M. de Koningin, vergezeld door zjjn waarnemenden adjudant luitenant kolonel H. J. Phaff, eenige legeronderdee- len in het Westland geïnspecteerd. De Indische Vlootfilm komt binnenkort in Nederland. Men deelt ons mede ,,'t Sal waerachtig wel gaen", de Indische Vlootfilm, gemaakt door M. Franken, in opdracht van het de partement der Marine in Ned.-Indië en van het hoofd der Marine-propaganda in Ned.- Indië, den heer H. Quispel, wordt nog deze maand in ons land uitgebracht. De rechten voor deze nationale rolprent zijn aange kocht door de N.V. City Concern. Het ligt in het voornemen, deze film op een bijzon dere wijze in ons land te introduceeren. Zooals men zich zal herinneren heeft de eerste voorstelling te Batavia in September zeer de aandacht getrokken. De Gouver neur-Generaal was aanwezig met alle hooge ambtenaren. „BREIT ALLEN MEE". De hoofdintendant der Kon. Marine ver zocht het centraal secretariaat „Breit Allen Mee" nog af te ïeveren: 850 blauwe bivakmustsen, 1950 blauwe dassen en 2000 paar blauwe polrmcffen. Voor de landmacht komen bij honderden aanvragen binnen voor polsmoffen en bivakmutsen, welke laatste door de soldaten op wacht posten gedragen mogen worden. Het cen traal secretariaat „Breit Allen Mee" doet een dringend beroep op alle Nederlandsche breisters cm met het oog op de felle koude mee te werken, opdat aan deze aan vragen zoo spoedig mogelijk voldaan kan worden. LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN Januari uur Donderdag 11 4 37 Vrijdag 12 4.39 Zaterdag 13 4.40 FEUILLETON Een roman uit Siberië door FR. ENSKAT (Nadruk verboden) 28 „Zooals je wilt, Lansky. Maar ik waar schuw je in allen ernet: ga niet te ver! Het zou kunnen zijn, dat ik er op een goeien dag toch genoeg van kr\jg!" Maar op denzelfden dreigenden toon ant woordde Lansky: „Je zult wel wijzer zijn, jongen, als je leven je lief is!" Hal stond met een ruk cp en liep zwijgend naar de deur. Toen hy den knop reeds in zijn hand had, riep Lansky hem hog na: „En om eventueel misverstand te voor komen, Lörne, wil ik je nu vast zeggen, dat jouw aandeel in de winst my toe komt!" 22. De oude Bessin had met zyn vrienden gesproken. Zyn mededeelingen waren als een bom ingeslagen en hadden een gewel dige opwinding te weeg gebracht. Vooral de jrmgeren verheugden zich reeds in het vooruitzicht weldra mede-eigenaars van een zeer winstgevende onderneming te zullen zijn. Geleidelyk echter keerde ie kalmte terug. Michel Bessin, Hal en Alexi hadden zich intuschen ijverig met den praktischen kant van de zaak bezig gehouden. Er werden plannen gemaakt om onmiddellyk daarna weer te worden verworpen. Mee ningen werden uitgewisseld en ontwerpen bestudeerd. Men zocht naar een geschikte plaats aan den oever van de Irbytsch voor den bouw van een stampwerk en deze werd tenslotte gevonden cp een klein uur ryden van Bessin's hoeve. Hal Lörne had het meest te doen. Zoo ver dat met het vrij primitieve materiaal, waarover men beschikte, mogeiyk was. vervaardigde hy de noodige schetsen en teekeningen. Het lag in de bedoeling het smalle pad, dat van den Bilun-ketel naar het dal liep, van een soort glybaan uit boomstammen te voorzien, waarlangs men dan het gesteente omlaag zou kunnen laten rollen. Vandaar zou het met wagens "er- der naar het stampwerk kunnen werden vervoerd. Zoo had men tenslotte in ruv/e trekken een volledig plan. Bij alle besprekingen werd ook Lansky's advies gevraagd. Hij gedroeg zich daarby zoo correct en toonde zooveel belangstelling, dat Hal begon te gelooven, dat hij zich bedacht had. En daar Lansky menigen nuttigen wenk af, voelde ook de oude Bessin zich langzamerhand wat meer tot hem aangetrokken. De plannen waren thans volledig uitge werkt en alles was geregeld. De prak tische werkzaamheden konden beginren. Het kwam er nu maar op aan van het begin af flink aan te pakken, want men had slechts de weinige zemermaanden tot zyn beschikking. De winter, die hier in het Noorden van Siberië vroegtydig placht in t zetten, zou de ontginning weldra rn- mogelyk maken, al had Lörne dan de hoop nog niet opgegeven later nog wel een middel te zullen vinden om ook in het koude jaargetyde het werk voort te zetten. Allereerst moest het stampwerk werden opgebouwd en daarna wilde men de lange glybaan trachten aan te leggen. Dit aües moest gereed zyn alvorens aan de eigen- lyke ontginning van den Bilun-ketel kon worden gedacht. Wederom weergalmde in het Gordelwoud de forsche slag der bijlen. De zagen knarsten. Hooge woudreuzen tuimelden krakend omver. Menschen scheeuwden. Paarden sneven en hinnikten. De grove houten wielen der wagens kraakten onder het gewicht der zware lasten. Lansky's metgezellen toonden zich yve- riger en gewilliger dan ooit. Zij waanden zich reeds ry'k, want Michel Bessin had eiken man in het Proeska-dal, tot Nanglu toe, een behoorlyk aandeel in de exploi- t tiewinst toegezegd. De eene werkdag na den anderen vloog voorbij. De Noordsche zomer toonde zich in zyn volle pracht, maar slechts weinigen gunden zich den tijd er eenige aandacht aan te schenken. Het eenige, wat hen in teresseerde, was het geld, dat hun te wachten stond. Hal was een dier weinigen, die in him vrije uren gene ten van de schoonheid, welke het Gordel woud in zoo ryke mate bood. De boomen prijkten in hun mooiste kleed. Het rook er frirch en pittig. De stammen schenen zich hoog naa^ de uon te rekken. Prachtige Alaska-dennen en Weimutsgrenen stonden roerloos in de stilte van het w:ud. De bodem, bezaaid mee korstmos, geleek een zacht tapyt. Af en toe nam een opgeschrikt wild over haast de vlucht, 's Morgens en 's avonds zongen de vogels in de kruinen der machtige boomen hun hoogste lied. L t de verte weerklonk echter onophcudelijk het ivlopteeken van den specht, af en too afgewisseld door het gekrijsch van den meerkol. Behalve de mannen van Lansky hadden ook de bewoners van bet dal een belang rijk aandeel in de vooroereidende werk zaamheden. Zij losten elkaar geregeld af, zoodat men voortdurend de beschikking ha.d ever twee en twintig menschen, die een behooriyke hoeveelheid werk konden verzetten. Tot dan op zekeren dag het eerste e- sultaat was bereikt: het stampwerk kon proef draaien. De installatie een primi tieve samen: telling van houten schep raderen, hef-, druk- en stootbalken werkte. Het enthousiasme kende geen grenzen. Zes weken later kon de transportbaan voor het ruwe gesteente worden beproefd en daarna ging men over tot de eerste b 'ingen en opblazingen. Als een tandrad greep nu illes in elkaar. Bover ln den Bilun-ketel werkte men met boor en dyamiet, de steenklompen suisden langs de transportbaan naar het dal, van waar zy met wagens naar het stamp werk aan de Irbytsch werden vervoerd en daar zorgden de zware balken en uen omvangryke zeef voor de afreheiding van h^et zuivere Bilun-ijzer, dat de wereld zou moeten veroveren. De Proeskadal-yzermijn was in volle exploitatie. 23. Nanglu had dringend om assistentie ge vraagd. Twee maal per week -eed Gura naar het Winddal om den man cp zijn een zamen post van het noodige te vcorzien en van zijn laatsten rit bracht hij de boodschap mee, dat Nanglu dringend om hulp verzocht in "ijn strijd tegen een gevaarlijken vijand, die de Matste weken de kudde rendieren herhaaldelyk had aan gevallen. In het Proeska-dal zocht men tevergeefs naar een verklaring voor deze ongewone mededeeling. 's Zondags liet Bensin niet werken. Hij behoorde tot die menschen, die .it eerlyke overtuiging den rustdag heilig den. Den eerstvclgenden Zondagmorgen be gaven Bessin, Kare en Hal zich reeds vroeg op veg naar Nanglu om zich op de hoogte te stellen van de oorzaak van diens verzoek om hulp. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 5