Bestrijding van den schrik der zeeën. Op jacht naar duikbooten. Dieptebommen blijken een afdoend wapen. TWEEDE BLAD Vlissingsche Courant BINNEN*AND HET STALEN HART. De Infanterie Regimenten van de Nederlandsche weermacht hebben den dag herdacht dat het 126 jaar geleden is, dat de Infanterie werd opgericht. Ofschoon de troepen gemobiliseerd z(jn, droeg de viering alom een feestelijk karakter. De gezamenlyke muziekkorpsen van het regiment infanterie spelen voor den regimentscommandant „ergens in Nederland". (Van onzen militairen medewerker). dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Breskensche Courant Woensdag 10 Januari 1940. No. 8 EERSTE KAMER BIJEEN. Gisteravond te half negen kwam de Eer ste Kamer in vergadering bijeen. De voorzitter, mr. W. L. baron de Vos van Steenwijk, deed mededeeling van het besluit der centrale afdeeling om onmiddel lijk na de openbare vergadering een aantal wetsontwerpen in de afdeelingen te onder zoeken. De vergadering werd hierop na vijf minu ten gesloten. VASTRECHTTARIEF VOOR REIZIGERS BIJ N. S. Dit jaar nog invoering? De president-directeur van de Nederland sche Spoorwegen, prof. Goudriaan, heeft meermalen betoogd, dat een zeer ingrijpen de wijziging van de spoorwegtarieven nood zakelijk is in verband met de kostensturc- tuur van het bedrijf, de spoorwegen hebben namelijk zeer hooge vaste kosten en in ver houding geringe variable kosten. De tarie ven-politiek van de Nederlandsche Spoor wegen zal in de toekomst bepaald worden op deze basis en de eerste belangrijke stap in deze richting al zijn de invoering van het vastrechttarief voor reizigers. Met de voorbereiding van dit tarief is men bij de spoorwegen inmiddels reeds zeer gevorderd en, volgens het Volksbl., met groote waarschijnlijkheid mag aangenomen worden, dat het dit jaar nog zal worden in gevoerd. De uitgewerkte plannen voor het tarief zijn thans in studie genomen door de Spoor- wegraad, die in April van dit jaar zijn ad vies aan den minister van Waterstaat hoopt te kunnen geven. De spoorwegleiding ver trouwt het tarief na goedkeuring van den minister te kunnen invoeren in September of October van dit jaar. Dit zou een gun stig tijdstip zijn, omdat dan juist de groote zomerdrukte achter den rug is en men in de minder drukke maanden de gelegenheid krijgt om zich in de practische mogelijkhe den van het tarief in te werken. Bij de aan vang van het zomerseizoen zou men het nieuwe tarief dan geheel beheerschen. Omtrent de technische uitwerking van het vastrecht-systeem voor de reizigerstarieven vernemen wij, dat voor het nieuwe tarief speciaal aan de behoeften van groote gezin nen tegemoet gekomen zal worden. Na de mijnontplofflng te Huisduinen. WIE IS AANSPRAKELIJK VOOR DE SCHADE? De Staat, zegt de burgemeester van Den Helder. De raad der gemeente Den Helder be sloot Dinsdagavond om aan de N.V. Zee bad Huisduinen, welker hotel en villa's te Huisduinen door de mijnontploffing op 30 December jl. groote schade opliepen, een renteloos voorschot te verleenen van ƒ7000 om deze schade te doen herstellen. De N.V. Zeebad Huisduinen, aan wie de gemeente Den Helder in den loop der jarern reeds voor meer dan een ton aan leeningen verstrekte, waarvan al sinds jaren de rente en suFossing wegens de slechte be drijf suit- komsten niet meer betaald konden worden, was niet in staat de geleden schade zelf te bekostigen. Alleen de glas-schade be loopt al 1150. Daar de gemeente boven dien aansprakelijk is voor de 5 rente aan de aandeelhouders der N.V., welke rente de gemeente al sinds jaren betaalt ca. 3500 per jaar was het indirect een gemeentebelang, dat de N.V. zoo spoe dig mogelijk in staat gesteld werd haar bedrijf voort te zetten. In den raad werd deze wenschelijkheid ingezien, doch men vroeg zich af, wat er gebeuren moest, als een dergelijke ontplof fing zioh nog eens voordoet. De heer Bot was van meening, dat het ontploffen van de mijnen tegen dijk en pieren voorkomen kan worden en hy wenschte bij de overheid aan te dringen op maatregelen daartoe; hy wees erop, dat een groot gedeelte van Den Helder vlak tegen den dijk aanligt en dat ook in ande re wijken dergelijke schade door tegen dein dijk explodeerende mijnen kan worden aan gericht De burgemeester voelde niets voor een collecte. Liever zag hij, dat de belasting betalers voor de schade zouden opkomen. Hy wees erop, dat drijvende mijnen, al thans de Nederlandsche mijnen, niet be- hooren te ontploffen. Deze mijnen waren, zooals uit de be wijsstukken, die by B. en W. ter tafel aanwezig waren, blykt, Nederlandsche mynen en naar spr.'s meening is dan ook de Staat aansprakelijk voor de schade. Juist omdat de gemeente bij de N.V Zeebad Huisduinen financieel geïnteresseerd is, stelden B. en W. voor dit renteloos voorschot van 7000 te geven, ofschoon het college er niet enthousiast voor ié. Het college is dan ook voornemens zich tot het rijk te wenden met het verzoek maatrege len te treffen, waardoor voorkomen wordt, dat ontploffingen als deze zich herhalen, juist, omdat een groot gedeelte van Den Helder in de onmiddellijke nabijheid van den dijk ligt. Het gaat niet aan de burgerij voor eventueele schade te laten opkomen Aan andere inwoners van Huisduinen werd totaal 1300 schade toegebracht 600 van deze schade kan door de be trokkenen niet zelf betaald worden en het college heeft zich daarom tot het Fonds voor bijzondere nooden gewend, om in de zen tegemoet te komen. Zonder hoofdelijke stemming besloot ten slotte de raad het gevraagde crediet te verleenen. ZONNEVLEKKEN WAARGENOMEN. Uit verschillende plaatsen des lands ont ving het Meteorologisch Instituut te De Bilt bericht over de waarneming van twee zwar te vlekken op de zon op 5 en 6 Januari. Dit waren twee bijzonder groote zonnevlekken, die door de gunstige weersomstandigheden met het bloote oog zichtbaar waren. Op 5 en 6 Januari bevonden de vlekken zich on geveer midden op de zonneschijf, ze werden te De Bilt het eerst waargenomen op 2 Januari. Zooals men weet draait de zon in onge veer 27 dagen om haar as, de vlekken draaien mee en ondergaan daarbij geleide lijke vormveranderingen. Op 9 Januari wa ren de vlekken dicht bij den rand der zon gekomen, ze zullen bij gunstigen weerstoe- stand nog 1 of 2 dagen zichtbaar zijn, daar na verdwijnen en wellicht omstreeks 26 Ja/ nuari weer aan den anderen rand der zon te zien zijn. DREIGEND CONFLICT IN DE VLASINDUSTRIE. Men meldt ons van arbeiderszijde Door den R.K. Fabrieksarbeiders Bond, den Christelijke Fabrieks- en Transportar beiders Bond en de Nederlandsche Vereeni- ging van Fabrieksarbeiders wordt sinds eenigen tijd met de coöperatieve vlasfabriek „Dinteloord". te Steenbergen onderhandeld over het regelen van de loonen en over het afsluiten van een collectieve arbeidsover eenkomst. Na enkele gehouden besprekingen is er in principe over het afsluiten van een collec tieve arbeidsovereenkomst overeenstemming bereikt. Wat de hoogte van het loon betreft werd door de „Dinteloord" wel eenigszins tege moet gekomen, doch niet in die mate als door de arbeiders werd verlangd. In de gehouden personeelsvergadering is besloten dat, indien vóór 20 Januari a.s. geen overeenstemming voor wat betreft de loonen zou zijn bereikt, de arbeid op 22 Ja nuari zal worden onderbroken. tcrxrnX Z/icJl -é&n. Hei Nedpi'andsche Roode Kruis Bloedtransfusie diens! Meldt U aan als bloedgever bij de Plaatselijke werfcommissie of bij hef Secretariaat van de Centrale Commissie Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhage, Steunt met een bijdrage op giro 291564 van den Penningmeester te Overschie Een nieuw hulpmiddel voor hartoperaties door Dr. G. B. WELDON. Naar het Harrison Department of Re search Surgery van de Universiteit te Penn sylvania (U.S.A.) bericht, is dr. John H. Gibbon er in geslaagd, een zoogenaamd „stalen hart" te construeeren, met behulp waarvan elke gewenschte operatie op het menschel ijk hart kan worden uitgevoerd. Wel wordt aan dit sensationeele bericht onmiddellijk debeperking toegevoegd, dat tot dusverre slechts zulke hartoperaties op katten werden gedaan, doch deze verliepen zoo buitengewoon gunstig, dat de toepas sing van het apparaat op het menschelrjk organisme nog slechts een kwestie van da gen héét te zijn. In enkele andere landen wordt eveneens op dit gebied geëxperimen teerd, doch omtrent den stand dezer onder zoekingen is in Amerika niets bekend. Men wil daar eerst het apparaat op menschen beproeven, alvorens men zich waagt aan toekomstvoorspellingen. Daarom moetvoor- loopig volstaan worden met een overzicht van de tot dusverre in Amerika op dit ge bied gedane experimenten. Longen en hart volkomen automatisch. Toen enkele jaren geleden het bericht verbreid werd, dat de bekende oceaanvlie ger kolonel Lindbergh in samenwerking met den onderzoeker Carrel een glazen hart had geconstrueerd, bouwde men daarop on middellijk verwachtingen, die onmogelijk in vervulling konden gaan. Want de methode van Lindbergh bestond eenvoudig hierin, dat oen stuk weefsel door middel van een kunstmatigen bloedsomloop in het leven wordt gehouden. Een voedseloplossing werd het weefsel ingepompt. Kippenvleesch, zelfs een kippenhart, kon levend en groeiend worden gehouden. Doch niet als function- neerend orgaan, slechts als weefsel, waar van men de cellen niet liet doodgaan. Daarop volgde een zekere dr. William van de Universiteit te Washington, die een apparaat construeerde, waarin het hart als functionneerend orgaan was ingeschakeld echter als zelfstandig orgaan, dat men in beweging hield dus losgemaakt van het lichaam. Het ging na den organischen dood inderdaad voort te klopoen. Meer dan zes uur kon men dezen kunstmatigen hart slag echter niet in stand houden. Gibbon sloeg nu een geheel anderen weg in. Hij was chirurg en specialist voor hart ziekten. Wat hij noodig had, was een toe stel, dat het hart en zoo mogelijk ook de longen zou kunnen vervangen, wanneer men het hart uit het lichaam nam om het ope ratief te behandelen. Duur der operaties. Zeer snel verloopende hartoperaties, die slechts heel kort duren, kunnen ook zonder dit toestel worden verricht, maar zij blijven toch altijd levensgevaarlijk, omdat men er somg niet in slaagt, het hart door massage weer aan den gang te brengen. Operaties, die langer dan een seconde vergen, zijn bij voorbaat uitgesloten. Gibbon construeerde nu een enorm apparaat, dat hij zoodanig inrichtte, dat gedurende den tijd van 20 minuten een uur geen onmiddellijk gevaar kon bestaan, dat hart of longen van den patiënt het zouden begeven. Want beide organen waren door appara ten vervangen. Hij kwam daarbij op het denkbeeld, het gevaar van klontering van het bloed, dat soms na operaties optreedt, te vermindeven door ervoor te zorgen, dat deze klonters niet in het hart kunnen ko men, doch in het apparaat raken, waar zij zoo lang doorgepompt kunnen worden, tot zij zijn opgelost, ofwel waaruit zij verwij derd kunnen worden. Toen dr. Gibbon zijn apparaat gereed had en verder alles had geïnstalleerd, wat voor zulk een ingrijpende operatie noodig is, nam hij katten, die hij geheel in dezelfde conditie bracht, als waarby een mensch aan een hartoperatie zou moeten worden onderwor pen. Hij infecteerde hun longen, schakelde het hart uit en hield het dier nu in leven door het in den kringloop der machine te schakelen. Na de behandeling herstelden de katten zeer snel en genazen volkomen. Op het oogenblik moet dr. Gibbon in zijn labo ratorium 13 volgens zijn methode behandel de katten als eerste patiënten hebben rond- loopen. Voor menschelijk gebruik gereed. De behandeling van eiken patiënt, dat wil dus voorloopig zeggen van elke kat, nam maar heel weinig tijd in beslag. Thans heeft dr. Gibbon zijn toestel zoover verbe terd, dat hy het ook op menschen meent te kunnen toepassen. Tevens heeft hij het zoo danig ingericht, dat hij het nu niet, zooals bij de katten nog het geval was, op den halsslagader behoeft aan te brengen, doch op den polsslagader. Door middel van „elec- trische oogen" worden druk en polsslag van het kunstmatige hart nauwkeurig aan den normalen toestand van het lichaam aange past. Eenige bijkomende uitvindingen moesten eveneens op hun deugdelijkheid worden on derzocht. Zoo was het v? het grootste be lang te weten, hoeveel bloed een persoon, die moet worden behandeld, met iederen pols- en hartslag door zyn lichaam stuwt. Want de bloedsomloop moet zoo natuurge trouw mogelijk worden nagebootst. Voor dit doel ontwierp dr. Gibbon een reusachtig bed, dat van het plafond neerhangt. In dit toestel wordt door middel van een apparaat dat den bloeddruk aangeeft, gemeten, hoe groot de bedoelde hoeveelheid bloed is. Dit onderzoek leverde het verrassende re sultaat op, dat eigenlijk ieder mensch een anderen hartslag heeft en dat het dus een bakerpraatje is van twee harten en één klop te spreken. Een dergelijke formulee ring kan slechts op zeer oppervlakkige en onnauwkeurige waarneming berusten. Hoog stens zou met het kimstmatige hart, dat thans is geconstrueerd, zulk een volkomen gelijk rhythme te verkrijgen zijn. Het heeft er allen schijn van, dat de duikboot niet meer het gevreesde wa pen zal blijven, dat de handelsscheep vaart ten doode zal kunnen doemen. De tegenmiddelen schijnen het te zul len winnen. Gedurende den wereldoorlog kende men geen andere afweermiddelen dan metalen netten en mijnen, en deze konden slechts worden toegepast om havens en riviermon den af te sluiten in volle zee kon een on gewapend schip slechts trachten, door met groote snelheid zig-zag te varen, aan den aanval te ontkomen ook is het wel eens gelukt de duikboot zelf te rammen. Veel gebruik werd ook gemaakt van duikbootvallen, bewapende handelsvaartui gen welke de duikboot, als deze boven water naderde, onder vuur namen, een raax schot was voor de duikboot, met haar zwakke meiaalhuid, meestal noodlottig. Het gevolg was, dat duikbooten in elk handels schip een val gingen zien en het, zelf onder water blijvende, zonder verdere waarschu wing terpedeerden. De dieptebom. Tegen het einde van den oorlog bedacht men het gebruik der dieptebom, wat een zeer goed werkend afweermiddel bleek te zijn. Is ergens de aanwezigheid van een duikboot vastgesteld, dan snelt een torpe dojager naar die plaats en laat er eenige bommen over boord vallen, welke door verschillende tempeering op verschillende diepten ontploffen. Explodeert een der bommen in de nabijheid der duikboot, dan wordt door den druk van het water de huid der boot lek geslagen, het water dringt binnen en de duikboot 'gaat met de geheele bemanning voor altijd naar den zeebodem. Toen de vorige oorlog beëindigd was, zijn de marinedeskundngen de toepassing der dieptebommen nader gaan bestudeeren en werd deze verbeterd, zoodat zy thans in dezen oorlog „hst" aanvalsmiddel tegen de duikboot zijn geworden. Het spreekt vanzelf, dat vooral ook in Duitschland studie is gemaakt van dit aanvalsmiddel en wij putten onze gege vens betreffende dit onderwerp voorname lijk uit ds artikelen, wélke schout-bij-nacht Karl Donitz, de „Führer der Untersee- boote" heeft gepubliceerd in „Die U-boots Waffe". Het resultaat is, dat de U-boot even kwetsbaar is gebleven tegenover de dieptebom, welke allerlei verbeteringen heeft ondergaan, en dat men nog steeds voortgaat met het verbeteren der middelen om de plaats op te spo ren, waar de U-boot zich bevindt. Was de U-boot eenmaal ondergedoken, dan kon men niet weten waarheen zij zich verplaatst hadhet uitwerpen der bom men geschiedde dus op goed .geluk. Wil dit echter succes hebben dan moeten zij wor den uitgeworpen boven de plaats, waar de U-boot dan is. Om deze plaats te bepaler heeft men op alle torpedojagers luister apparaten (hydrophones) aangebracht, welke vaststellen in welke richting men de machines der U-boot hoort. Dit klinkt ge makkelijker dan de werkelijkheid is, want ten eerste maakt de achtervolgende jagei met zijn machines zelf lawaai en voorts zal de U-boot zoo geluidloos mogelijk trach ten te vanen. Vooral de schroefwenteling van den jager maakt te veel lawaai. Door velerlei proefnemingen zijn de Engelsehen er toe gekomen de hyprophon.es als een kunstvisch achter den jager aan te slee pen. De toonhoogte van het geluid der U-. booten onder water werd nauwkeurig vast gesteld door langdurige proeven. De hydro phones zenden geluidsgolven uit, die zoo dra zij goed gericht zijn op de duikboot, als echo terugkeereai zelfs op grooten af stand kan men zoodoende vaststellen in welke richting de duikboot zich bevindt en door den duur van terugkeer der echo op welken afstand zij zich bevindt. De jager moet nu zorgen boven de duikboot te ko men, zelfs een eind er voor, tempeert de dieptebommen op de geschatte diepte en werpt ze uit. Dit uitwerpen geschiedt ach tereenvolgens en ds bommen worden ook op verschillende diepten geteanpeerd, dus op verschillende diepten tot ontploffing gebracht. 0 Convooien van handelsschepen worden voorafgegaan door jagers met kun luister apparaten, bovendien gaan nog vliegtuigen vooraf, die op groote hoogte niet alleen een groote oppervlakte kunnen waarnemen, doch bovendien duikbooten, welke zich vry diep onder water bevinden, kunnen ont dekken. De vliegtuigen waarschuwen de jagers per radio en geven door in een kring te vliegen, de plaats aan waar de U-boot ligt. Dat dit systeem goed werkt, wordt bewezen door de weinige verliezen, welke de convooien der geallieerden tot dusverre hebben geleden. Ook op zee routes, welke voortdurend door jagers en vliegtuigen bèwaakt worden, zijn de ver liezen gering. Toch blyft er voor de U-booten nog arbeidsveld genoeg. Al zal hun taak als „torpedodragers" en dus als aan vallers verminderen, zy kunnen zich ontwikkelen tot mijnenleggers op de scheepvaartroutes en voor de uitloop havens. Hoeveel U-booten Duitschland thans heeft is moeilijk te schatten. Volgens En- gelsche taxatie bezat bet in Augustus jl een zestigtal en schatte men den aanbouw op twee per week, zoodat ongerekend de verliezen, het getal thans op honderd zou zijn te stellen. Omtrent de verliezen be staan geen betrouwbare gegevens. Wy wagen ons dus liever niet aan schat tingen. Wel durven wy te zeggen, dat aanmaak der booten gemakkelijker en vlugger zal gaan, dan oefening der beman ningen. Deze moeten bestaan uit mo-edige opofferende, goed geoefende mannen. Het dienen op de U-booten wordt dan ook als een onderscheiding beschouwd, en hoe wei- -üg aanlokkelijk r»ok, er zrjr altijd liefheb bers genoeg voor. De U-boot dienst wordt onderscheiden in de onderzeebootschool en de frontboo ten". Va, de frontoooten is waarschijnlijk altijd de helft op zee, terwijl de andere helft op de „school" medewerkt aan de opleiding der nieuwe bemanningen. Volgens den commandant Karl Donitz is hoofdzaak, dat de bemanningen het vol ste vertrouwen hebben in hun schepen* zooals deze zijn gebouwd, en bovenal in de leiding van den commandant, in wien men volledig den man moet zien, die het leven der bemanning in zijn hand heeft. Zelfs d© kleinste U-booben (250 ton) kunnen weken lang uitblijven door de groote ruimte, wel ke voor brandstof is gereserveerd het zijn echter vooral de grootere booten (700 ton) met hun grooten actie-radius, die op den geheelen Atlantischen Oceaan van hun aanwezigheid blijk geven. HET HUWELIJK VAN DEN DAG. Henriette Del Court van Krimpen en Mr. Henri Peter Linthorst Homan. De bruidegom is in het burgerleven secretaris van de directie der Philips-fabrieken. Tot degenen, die by de lterkelyke inzegening van het huwelyk van hun belangstelling blijk gaven, behoorden H.K.H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard. H.H.K.K.H.H. verlaten de Kievitskerk te Wassenaar.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 5