C
Vit de Pers
GPwniGl) NIEUWS
BUITENLAND
Spi 3nnage-centrale in
Finland ontdekt.
LAATS ;E BERICHTEN
mm
Agenda.
D
MARKTBERICHTEN
.en kleine boeren en
zulks voor de onder-
verkverschaffing ge
leiders is vastgesteld,
.7 December 1939 tot
;rtetoeslag wordt ge-
aanzien van de onder
eren en tuinbouwers
it wekelrjksche netto-
steun in geld en in
van den brandstoffen-
etreft de tuinbouwers
merking komende ge
inbegrip van den by-
volge art. 17 van het
rerleening aan kleine
istgave telt in dezen
irover geen extra be-
-ekend.
or de onder groep C
linbouwers geldt voor
en als voor de onder
idgebruikers en dient
steld op 5 van het
ntal weken berekend
arvergoeding.
van deze regeling op
n zullen bij het ver-
un in natura aan de
|iwers met de verhoo-
ig houden.
ie ministers er op, dat
luurtetoeslag het ba-
'erhoogen. De bijslag
jruikelijke wijze bere-
iering te worden op-
onder toekenning van
voor opneming in de
eine boeren en tuin-
ig komen, zullen ook
vijze kunnen worden
omt op gelijke wijze
age-verhoudingen als
eeringen zelve, hetzij
van het departement
n en gedeeltelijk ten
,e (onder toekenning
ubsidie uit het werk-
dan wel geheel ten
nent van economische
geld uitgekeerd, voor
m de gemeente en in
ij ten laste van het
omische zaken komt.
R VOOR ONZEN
\PEL.
rking en bestriding
ziekte.
iensten zijn op hun
Ie»
:n komen in Neder-
tvuur onder het vee
oogere mate dan ge-
et geval is, zoodat in
veehouders groote
staan, aangezien de
Vaardigen aard is en
ak groote opruiming
het vee in gebieden
en.
voorzichtigheid ge-
Izakelijk is, dat alle
i aanwijzing van
•tsen en veeaitseny-
sn, zijn thans tal van
die, mits stipt uit-
g van de ziekte tot
rkomen.
gevallen deden zich
uid-Holland, vervol-
en Utrecht terwyl
.nt niet vrij zijn ge-
■osten van het land
oe voor gespaard,
'smaatregel waartoe
iienst overgaat, is te
ziekte van besmette
deren wordt overge-
aan elke boerderjj,
jcht, een kenteeken
den boer verboden
:ijn niet aangetaste
met ander vee te
n de aan ziekte ge-
hoogst besmettelijk,
ian miltvuur gestor-
•s verbrand worden,
ïaard geheel vernie-
plachten ziek vee»
tstaa* dat het aan
chten, in de hoop,
goedgekeurd za!
t gevaarlek, ora-
n de stallen komt
smetstof in hoog-
it, waardoor byna
wordt aangetast.
>n van de huidige
ft de veeartsenjj-
nauwgezet onder-
hoewol mpn geen
heeft gevonden,
nogeu vermoeden,
rschillende deelen
prei dooi besmet
het veevoer Is ge-
pt ergens miltvuur
<t, kunnen by ver-
i ingrgpen, de ver-
beperkt blijven. Om
ooei, van wien een
k wordt, verstandig
)uden met de moge-
In vele gevallen is
>r een seruminjectie
wordt het zelfs ge
redden moet dit re-
worden, door eenige
iperatuui op te ne-
nag men aannemen,
wordt door de ge-
erumlnjectie en de
welke de veearts
Ian in de meeste ge
bet eerste slacht-
toen men nog niet
was.
DE STAATSLEENING EN DE GROOTE
INSTELLINGEN.
Mr. Teulings citeert in ..De R.K. Staats
partij" uit het artikel „Slechte Beurt" van
heb „Handelsblad" en vervolgt
De spijker wordt hier precies op den kop
geslagen Daar zit de oorzaak der mis
lukking: in het blijkbaar volslagen manco
aan nationaal besef, en nationaal plichts
gevoel en eergevoel bij die groote heeren,
de beheerders van groote kapitalen, zooals
vereenigd in ons „Beleggingsfront". Zij
doen niet mede dan „gedwongen", of „se-
migedwongen met den stok achter de
deur"!
Wjj verheugen ons erover, dat de ge
wone, particuliere beleggers in overgrooten
getale het niet bekeken met den bril van
den naargeestigen cententeller! Het Neder
landsche volk reageerde spontaan en ge
zond.
Welke een schrille, welke een overluide
aanklacht ligt in de ruime echt-natdonale
houding dezer staatsburgers opgesloten te
gen die groote financieele „experts", die
allerlei, commercieel-zakelijke wellicht ten
deele juiste bezwaren uit-calculeerden en
dan concludeerden het kost wat guldens,
die We anders voor ons en onze groote on
dernemingen en instituten méér kunnen
verdienen, en dus dat wijst de rekensom
uitdoen we er niet aan
Wat een vaderlandsliefde, wat een be
grip van algemeen belang spreekt uit zulk
een houding 't Is heel, heel erg, en diep
bedroevend tevens.
Maar er ligt een zeer ernstige les in deze
schrikbarende houding. Want wij moeten
er ons op bezinnen, dat deze financieele
„leidende kringen" het geldt gelukkig
niet voor allen, de beheerders zijn van
een zéér aanzienlijk deel van het door ons
volk opgespaard vermogen, hetwelk te be-
heeren niet alleen een zware financieele
verantwoordelijkheid met zich brengt, maar
óók een geweldige sociale en nationale
verantwoordelijkheid in zich sluit. Een
groote macht is hun daarmede in handen
gegeven, van welker gebruik voor ons volk
zeer veel kan afhangen.
Welnu, wanneer plots een schel licht
wordt geworpen op de mentaliteit dezer
persoonlijkheden, dan mogen regeering en
volk daardoor gewaarschuwd zijn.
De regeering, om in rustige en welbe
wuste overtuiging van eigen kracht en
eigen verantwoordelijkheid, haar eigen weg
te gaan, welke zij in 's lands belang en In
het belang van het volk meent te moeten
gaan. Desnoods tegen de nuchtere com-
n.c.cloeie zakelijkheid dier financieele hee
ren in. Het verheugde ons daarom zeer,
dat in het tweede interview van Minister
De Geer reeds duidelijk de lijnen worden
uitgestippeld waarlangs de regeering thans,
zij 't ©enigermate gedwongen, verder zal
gaan.
Het Nederlandsche volk, o<m eenerzijds
goed uit te zien aan welke personen de
leiding van. dat groote invloedrijke spaar
kapitaal wordt toevertrouwd, anderzijds
van harte d© regeering te steunen, die ten
deze op forsche manier de teugels in han
den wil houden. Prijzenpolitiek wordt ook
mede beheerscht door de hoogte van de
rente. De regeering kan genoodzaakt zijn
hier in te grijpen. Het Beleggingsfront
moet een neven-regeering trachten te spe
len dat zal ons volk niet dulden.
SCHEEPVAARTBERICHTEN
Scheepsbouw met behulp van
overhe.'dscred.'et.
Nog verschillende projecten in
voorbereiding, vooral voor de
algemeene vrachtvaart.
Er zijn in de laatste maanden ettelijke
nieuwe schepen besteld door Nederlandsche
reederijen niettegenstaande de bouwkosten
30 40 hooger worden geraamd en de
werkelijke bouwrekening' een onbekende
factor blijft zoolang de bouw niet is vol
tooid. Alle stijgingen van prijzen van ma
terialen en van loonen, die tijdens de uit
voering van den bouw tot stand komen,
worden in de bouwrekening verwerkt. Hoe
het dan uiteindelijk ook uitvalt met de
bouwrekening, vast staat dat de exploitatie
kosten en de afschrijvingskosten een hoo
ger bedrag vergen dan van schepen die ln
de laatste jaren gebouwd zijn. Wanneer
men den afschrijvingstermijn op 20 jaren
stelt en de cijfers van nu aanhoudt, die
eigenlijk slechts schattingen zyn, kan het
altius gesteld worden dat tegenover iedere
5 gulden die bij de in de laatste jaren ge
bouwde schepen voor afschrijving beschik
baar moeten worden gehouden 6% 7 gul
den staan voor de nieuwe schepen die nu
gebouwd worden, schrijft het Handelsblad.
Zelfs daar waar verkrijging van nieuw
kapitaal mogelijk is, hetwelk lang niet bij
iedere reederij het geval is, worden de ree
derijen sterk gehandicapt in de wijze van
kapitaal-verschaffing. Verkrijging van geld
op obligatie-leeningen is voor de scheep
vaart niet meer mogelijk. Naast hetgeen de
reederijen en haar onmiddellijke relaties zelf
kunnen doen moet het dan ook de helpende
hand van de Benas zijn die verwerkelijking
van bouwplannen mogelijk maakt.
In de kringen die het aangaat is men er
nog al geheimzinnig mee op welke voor
waarden de Benas helpt. In dezen tijd die
zoo duister lijkt kan het aandeelen-kapitaal
geen voorwaarden .anvaarden, die er onder
de omstandigheden van vandaag redelijk
uit zien en die toch later de schepen zouden
kunnen bezwaren met een last, die het aan
deelen-kapitaal in gevaar zou brengen. Hoe
wel daaromtrent geen mededeelingen wor
den gedaan zoo mag toch wel worden aan
genomen dat er onder zekere voorwaarden
rekening wordt gehouden met wat het be
drijf na een matig dividend op de aandee-
len aan rente en aflossing kan opbrengen
Slechts onder deze nog al van de gewone
afwijkende voorwaarden is de kapitaalver
strekking voor den bouw van nieuwe sche
pen mogelijk, zonder ze als na den vorigen
oorlog te belasten met een veel te drukken
de» kapitaallast. Die bouw is niet alleen
onder de tegenwoordige omstandigheden
dringend noodig doch ook omdat er de laat
ste jaren heel weinig gebouwd is. Er waren
hog heel wat scheepsbouwplannen in voor
bereiding toen de oorlog uitbrak.
De verhuizing van een belangrijk deel van
onze vloot van schepen naar het buitenland
in de wilde vaart ln de crisisjaren is nog
nooit door vervanging goedgemaakt.
Behoefte aan tonnage voor graan-
en houtvaart.
In dezen tijd nijpt de behoefte aan tramp
schepen geschikt voor de graan- en hout
vaart. Men bedenke dat een groot deel van
de tonnage aan lijnschepen bestaat uit
groote passagiersschepen, die in verhouding
tot hun tonnemaat slechte weinig lading
kunnen vervoeren in sommige gevallen
nog geen derde deel var de hoeveelheid die
een modern trampschip van 9000 ton draag
vermogen, zooals r nu verscheidene in aan
bouw zijn, kan vervoeren.
De toegenomen bemoeiing met de kapi
taalverstrekking van overheidswege door
middel van de Benas ten behoeve van de
scheepvaart maakt dat de overheid 'n meer
rechtstreeksch belang krijgt bij de rentabi
liteit van het scheepvaartbedrijf. Dat maak*
ook dat de overheid stijging vai de bouw
kosten zooveel mogelijk zal willen remmen.
Bij de materialen, met de voorziening waar
van uit het buitenland het nog altijd vrij
behoorlijk loopt, heeft men dat slechts zeer
ten deele in de macht. In den scheepsbouw
pleegt echter de post loonen dien van ma
terialen verre te overtreffen. In den afge-
loopen zomer hebben de rijksbemiddelaars
verhooging van loonen in den scheepsbouw
moeten afwijzen, mede tengevolge van de
sterk toegenomen concurrentie uiit Scandi
navië, waar men goedkooper kon werken
dan bij ons, zoodat toen de bouw van en
kele schepen voor ons land moest worden
behouden doordat werf, reederij en overheid
zich alle drie een opoffering getroostten.
Op het oogenblik is er geen gevaar, dat op
drachten naar het buitenland gaan. Duitsch-
land heeft als scheepsbouwer voor het bui
tenland afgedaan. Wij bouwen echter voor
een onzekere toekomst en daarom is het
gewenscht de stijging van de kosten tot het
volstrekt noodzakelijke te beperken.
Scheepsbouw is ook een soort werkver
schaffing geworden nu de belangrijke uit-
voer-industrie van het repareeren van bui-
tenlandsche schepen geheel stil staat en nu
de werven vooral zullen zijn aangewezen
op den bouw van schepen van eenvoudig en
bruikbaar type voor het binnenland, die
in betrekkelijk korten rijd gebouwd
kunnen worden. De bouwtermijn daarvoor
is een jaar of wat korter onder voorbehoud
da' er geen stagnatie intreedt in de leve
ring van materialen. Tot dusver wordt het
materiaal van verschillende zijden aange
boden uit het bir'tenle.nd. Scheepsbouwpla-
ten zijn in de Ver. Staten in onbeperkte
hoeveelheden te verkrijgen en Duitschland
en Luxemburg laten zich ook niet onbe
tuigd.
Motorschepen voor de algemeene vracht
vaart als den laatsten tijd gebouwd worden,
met een draagvermogen van 9000 10.000
ton, staan niet zoo heel veel achter bij lijn
schepen. De snelheid van verschillende de
zer schepen, die zoo noodig ook in de lijn-
vaart dienst kunnen doen, bedraagt 12 13
mijlen, de hoogste snelheid die voor dit type
schenen mogelijk is zonder de rentabiliteit
te schaden.
Goed nieuws voor de haven van
Antwerpen.
Men meldt uit Brussel aan de Lloyd
Anversote:
Zooals men weet hadden Engeland en
Fi ankrijk om te beletten, dat Duitsch-
land via België of andere landen metaal
waren zou ontvangen, verwerkt in onze
fabrieken van Koboken, Ooien en Repel,
besloten in ons land enkel de t:nnemaat
erts of metaal noodig voor ons eigen ver
bruik toe te laten. Als basis hadden zij
het gemiddelde der drie laatste jaren ge
nomen. Gezien ons toenemend verbruik
was dit gemiddelde des te meer onvol
doende, daar in den laatsten rijd bij onze
normale behoeften zich de vitale noodzake
lijkheid had gevoegd van in onze behoeften
voor 's lands bewapening te voorzien An
dere landen die zich in denzelfden toe
stand ais België bevonden, door het feit,
dat zij via ons land niet meer de noodige
metaalwaren kregen, hadden zich by Be!-
gië's vraag aangesloten. Wjj vernemen nu,
dat Frankrijk en Engeland voldoening
hebben geschonken aan onzen eisch. Wij
zullen dus een veel groote tonnage aan
erts en ruw metaal dan vroeger mogen
invoeren. Dat is een zeer gelukkige op
lossing vo:r onze haven cn onze industrie,
en in de eerste plaats, voör de duizenden
landgenooten: ingenieurs, bedienden en
arbeiders, die hun broodwinning vinden in
de metaalfabriek van Hoboken.
MARINE EN LEGER
Brj Kon. besluit is aan den reserve le
luitenant B. A. I. G. van Vlymen, van het
3de regiment infanterie, ©en eervol ontslag
verleend uit den militairen dienst.
Bij Kon. besluit zijn benoemd en aan
gesteld, bij het reserve-personeel der land
macht, bij het wapen der infanterie ter
nadere Indeeling door of vanwege den mi
nister van Defensie tot reserve-kapitein,
de reserve le luitenants A. K. Zweede van
het 14e regiment infanterie en P. C. A. M.
Pillot, van het 3e regiment infanterie.
GASTVRIJHEID MET ONDANK
VERGOLDEN.
Twee militairen uit het westen, die oos
telijke gastvrijheid genooten in Drente,
hebben die gastvrijheid wel op een onsym
pathieke wyze vergolden. Als zij geen
dienst hadden waren zij altijd van harte
welkom bij een landbouwer. Zij vierden bij
hem het Nieuwjaarsfeest en er werd flink
gegeten en gedronken, doch den volgenden
dag ontdekte de landbouwer, dat een kistje
met ruim tweehonderd gulden was verdwe
nen. De politie werd in de zaak betrokken
en een onderzoek werd ingesteld, dat zich
ook uitstrekte tot in de nabyheid gelegerde
militairen. De officieren bemoeiden zich
ook met het geval en de manschappen
werden stuk voor stuk verhoord, waarbij
zekere B. bekende met een anderen mi
litair, van S., het geld gestolen te hebben.
De andere militairen voelden zich door
dere schandeWre daad zoozeer in hun eer
getast, dat zij besloten hebben geld bijeen
te brengen om den boer de schade zooveel
mogelijk te vergoeden.
DE EXPEDITIE VAN DEN IJSBREKER
„SEDOF".
De expeditie van den Russischen ijsbre-
ker „Sedof", die zich sinds ruim twee jaar
op de meest noordelijke breedten van de
Poolzee bevindt, nadert haar einde. De reis
van de „Sedof" voerde van de kust van
Noord-Siberië in westelijke richting dwars
door het noordelijke Poolbekken naar de
noordkust van Groenland en betrad daar
mede een streek, waarin nog nooit tevoren
een schip of een vliegtuig was doorgedron
gen. De „Sedof" heeft noordelijker gevaren
dan de „Fram" van Frijof Nansen. De tocht
van dezen ijsbreker belooft een rijken buit
aan wetenschappelijke gegevens. Half De
cember 1939 is de sterkste ijsbreker der
Sovjet-Unie, de „Josef Stalin", uit Moer-
mansk vertrokken, om de „Sedof' uit het
gevaarlijke pakijs te halen ten noordwesten
van Spitsbergen.
De „Josef Stalin" is de „Sedof" de beide
laatste dagen zoo dichtbij gekomen, dat het
licht van de schijnwerpers reeds door de
bemanning van de „Sedof" gezien wordt.
De ontmoeting der beide schepen is nog
slechts een kwestie van uren.
OP VIJF-EN-DERTIG JARIGEN
LEEFTIJD GROOTVADER.
De jongste grootvader in het Fransche
leger is zekere André Vergne. Hij huwde
op achttienjarigen leeftijd. Zijn dichter
overtrof hierin haar vader neg. Zij was
neg geen zeventien toen zij in het huwe
lijksbootje stapte. Eenigen tijd geleden
werd haar een dochtertje geboren, de
kleine Arlette. De thans vijf- en dertigja
rige grootvader die door den oorlog naar
het front is geroepen en dienst doet bij de
pioniers, kreeg enkele dagen extra verlof
om zijn kleinkind te loeren kennen.
HUWELIJK MIDDEN OP DEN WEG.
De Belg Maurice Ballen, uit Houtem-
Veurne, dat tegen de Fransche grens aan
ligt, was verloofd met een Poolsch meisje,
dat in Frankryk woonde.
De mobilisatie werd in België afgekon
digd en de jonge man moeat onder de wa
penen komen. Desondanks besloten de ver
loofden in het huwelijksbootje te s appen.
Daar Ballen als militair zich niet op
Fransch grondgebied mocht begeven
werd het huweljjk precies op de grens vol
trokken waarbij het bruidje op Fransch ge
bied en de bruidegom op Belgisch gebied
stond.
verricht, overschreed het jonge vrouwtje,
gerlijken stand z'jn taak naar behooren had
verricht, overschreedt het jonge vrouwtje,
door haar huwelijk Belgische geworden, de
grens en ging .met haar echtgenoot naar
ht kerkje te Houtm-Veurne, om daar het
huwelijk kerkelijk te laten inzegenen.
ZEEMIJN IN DE HAVEN VAN
NEW YORK.
Weinige lezers zullen weten, dat de
eerste zeemyn is ontploft in de haven van
New York en dat er ook gebruik is ge
maakt van m.jnsn in de Elbe en de Donau.
De toepassing van de eerste mijn onder
water valt samen met het géoruik van
de eerste bestuurbare ondeizceooot. In het
begin van den eersten Amerikaanscn'en
Vrijheidsoorlog, in het jaar 1767, wist de
Amerncaan Eusiinell met ae eersce duixcou.
de haven van New York binnen te varen,
zonder dat de Engeisehen dit bemerkten.
Het Engelsche oorlogschip „Eagle", dat
hier voor anker lag en geen vijancielyken
aanval duchtte, is slechts door een toeval
ontkomen aan het noodlot. De duikboot
voerde namelijk een uitgehold stuk boom
stam mede, gevuld met 150 p.nd kruit en
voorzien van een uurwerk, dat deze lading
tot entpioffing moest brengen. Deze hel-
sciie machine, voor.ooper van de zeemijn,
moest aan den bodem van het vijandelijke
schip worden geschroefd, teneinde het op
die wijze in de lucht te laten springen.
Dit gebukte echter niet door den sterken
golfslag, welke de beide vaartuigen van
eikaar deed drijven.
Toen de duikixot er niet in kon slagen,
het oorlogsschip spoedig genoeg terug te-
vinden, ontlastte zij zich op ongeveer 20
meter afstand van de „Eagle" van de
gevaarlijke heische machine. Een uur later
vond een hevige ontploffing plaats, welke
een geweldige waterzuil deed omhoog
spuiten, zoodat men op de „Eagle" meende,
dat er een zeebeving had plaats gehad.
Verschillende schepen werden door het
hevig in beroering gebrachte water tegen
de kademuren geworpen. Dit was dus de
entpioffing van de eerste zeentejn, welke
echter weinig schade aanrichtte.
Drijvende mijnen zou men de biervaten
kunnen noemen, die de Oostenrijkers in
1G13, gevuld met 100 pond kruit, welke zij
de rivier de Elbe en ook den Donau lieten
afzakken, om de bruggen te vernietigen
van de steden, welke door de Franscben
waren bezet. Deze „mijnen" waren van
tydontsteking voorzien en zoodanig ge
ballast, dat zij juist even onder de water
oppervlakte bleven drijven. Met dit hulp
middel slaagde men er inderdaad in, enkele
bruggen te vernielen af zwaar te be
schadigen.
DE BELGISCHE KAMER KEURT
O ORLOGS WINSTBELASTING GOED.
De Belgische Kamer heeft gisteren met
145 tegen 5 stemmen by 30 onthoudingen
het wetsontwerp op de ooiuogswinstbeias-
ting goedgekeurd in den door den Senaat
geamendeerden tekst. Daarna werd de bij
eenkomst verdaagd.
NIEUWS VAN HET WESTELIJK FRONT.
Het Fransche legerbericht van Woens
dagavond luidt
„In den loop van den dag hebben onze
patrouille- en verkennings-af Jeelingen op
verschillende punten van het front haa.
taak met succes volbracht. Laat in den
ochtend nebben onze jagers twee vijande
lijk» vliegtuigen neergeschoten."
Het Duitsche legerbericht.
Het opperbevel van de weermacht maakt
bekend:
In het westen tusrehen Moezel en
PVe'ZPT* l«fq O+wVpf 1."
Ob ABUNNË'l
IN HEI BtZn
EENhh ROUS
ZIJN
RATIS
VERZEKERD
ItUbN
1NQBI UKKEN VUUR
•50
IOO
2b
gulden by levenslange on
geschiktheid tot werken.
gulden by dood dooi een
ongeluk.
gulden by verlies van een
hand, voet of oog.
gulden by verlies van
een duim.
gulden by verlies van
een wysvinger.
gulden by verlies van
een anderen vinger.
van de artillerie dan de vorige dagen. Ook
de activiteit van de vei kenningsaf deelin
gen was iets levendiger.
Het uchtwapen maakte verkennings
vluchten naar Frankrijk en boven de
Noordzee. Een Britsch gevechtsvliegtuig
werd in de omgeving van Aken na over
Luxemburgsch territ:riaal gebied te zijn
gevlogen, door een Duitschen jager na een
korte achtervolging neergeschoten, voordat
he. over de Duitsch-Belgische grens kon
ontkomen. Het vernielde toe9tel ligt naby
de grens op Belgisch gebied.
GOERING EN DE OORLOGSECONOMIE.
Om de krachtigste leiding van de Duit
sche oorlogseconomie te bereiken, heeft de
Duitsche gensraai-veldmaarschaik Goering
besloten, een verdere unificatie in de lei
ding van de economische politiek tot stand
te brengen. Goering neemt de leiding van
de oorlogseconomie geheel in handen en
wordt hoogste oorlogs-economische instan
tie.
UNITY MITFORD KEERT TERUG.
Wegens een defect aan de auto heeft
Unity Mitford, de met Hitier bevriende
Engelsche dame met haar gezelschap naar
Folkestone moeten terugkeeren, waar zy
den nacht doorbracht.
Mejuffrouw Mitford zag er bleek en
door zorgen gekweld uit, doch er was
geen spoor van een verband om haar
hoofd, dat de berichten zou bevestigen,
dat zij naar een ziekennuis te München
moest worden overgebracht wegens een
schotwonde.
Lord Redesdale, de vader van miss Unity
Mitford, heeft medegedeeld, dat haar ge
zondheidstoestand snel verbetert. Op de
vraag of zij iets aan de pers zou willen zeg
gen, antwoordde lord Redesdale, dat hem
hiervoor 50000 pond sterling is gpboden,
doch zelfs voor geen 20.0000 zal zij iets
zeggen. Vanochtend is miss Mitford naar
Buckinghamshire gebracht.
„DE MESTHOOP VAN STALIN".
De Telegrafo, het blad van den Italiaan-
schen minister van buitenlandsche zaken.
Ciano, publiceert onder den titel „De
mesthoop van Stalin", een bericht waarin
het blad wijst op de uitdrukking van een
intellectueel en bolsjewiek, die de geloofs
belijdenis, welke de nieuwe communisti
sche generaties moeten afleggen aldus sa
menvatte „Wij zijn de mesthoop, die be
stemd is den grond vot te mesten om er
een nieuwe natie uit te laten opgroeien".
„Deze uitdrukking aldus Ciano's blad
„die de pretentie heeft, symbolisch en
heldhaftig te klinken, maar een mind r-
waardige beleediging voor de persoonlijk
heid van den mensch inhoudt, vindt in
deze dagen haar verwerkelijking in de
loopgraven van het schiereiland Karelië,
waar inderdaad tienduizenden Russische
soldaten, die zich moeten laten afslachten,
niets anders zijn dan mest, menschelijke
mest, die den grond zou moeten bemesten
om er een overwinning van Stalin uit te
laten opbloeien".
FINSCH KAPITEIN WAS DE LEIDER.
Het Noorsche blad „Harstad Tidende'
uit Harstad in het graafschap Troms. be
richt, dat, toen de S:vjet-Russische troe
pen aan het noordelijk front de eerste
aanvallen deden, de Finsche autoriteiten
te Parkkina een uitgebreid spionnage-
centrum hebben ontdekt, dat werkte onder
leiding van den kapitein van het Finsche
leger en een van zijn luitenants. De meest
actieve medewerksters waren twee Fin
sche en een Laplandsche. Deze laatste
deed dienst als koerier en moest haast-
boodschappen overbrengen naar Moer-
mansk. In totaal waren bij de zaak on
geveer zestig personen betrokken. Het cen
trum heeft ongeveer acht jaar vcor de
Sovjet-Unie gewerkt.
Toen de kapitein merkte, dat hy ont
dekt was, heeft hij zelfmoord gepleegd;
de overige spionnen zijn gefusilleerd.
De ontdekking van het spionnagecen-
trum, waarvan het bestaan moet worden
verklaard door de gemengde bevolking
van het geïsoleerde gebied van Petsamo,
heeft groote verontwaardiging gewekt on
der de Finxhe grensbevolking. Door dit
spionnagecentrum worden de hinderlagen
verklaard, waarin de Finsche troepen in
de eerste dagen van den stryd by Petsamo
zijn gevallen.
OP DEN VERKEERDEN WEG
Wandelaars op den Vlissingschen boule
vard zagen hedenmiddag omstreeks 2 uur
twee zwanen zwemmen in zee bij het Leu-
genaarshoofd. Een passeerende visscher
deed nog een poging de beide dieren te pak-
wt. evenwel niet gelukte.
HET PRINSELIJK PAAR OP DE
SCHAATS.
Vanmiddag om ongeveer twee uur ver
schenen bij het „Piashuis" te Loosdrecht,
met klein gevolg op het ijs, H.H.K.K.H.H,
Prinsss Juliana en Prins Bernhard.
De Prinses was gekleed in bruin lederen
jasje en hoed en de Prins was in kapi
teinsuniform.
Nadat de schaatsen waren aangebonden,
begaven zy zich onder het zeer talrijke pu
bliek. Zij reden tezamen en ook wel afzon
derlijk. De Prins en de Prinses hebben
eendge uren op het ijs doorgebracht. Het
schitterende weer had zeer veel schaatsen
rijders en ijszeilers op de bevroren plassen
bijeengebracht.
NEDERLANDSCHE REGEERING BE
TUIGDE DEELNEMING MET AARDBE
VINGSRAMP IN TURKIJE.
Naar wij vernemen heeft Minister van
Kleffens namens de Nederlandsche regee
ring en het Nederlandsche volk by den
Turkschen gezant schriftelijk zijn deel
neming betuigd in verband met de ern
stige aardbeving, die Turkije getroffen
heeft.
KERES WINT DE AFGEBROKEN
ZESDE PARTIJ.
Hedenmiddag is de zesde partij van den
V.A.R.A.-tweekamp tusschen dr. Euwe en
Keres, welke op 1 Januari te 's-Gravenhage
na den 43sten zet werd afgebroken, voort-
w et in het Amsterdamsche Schaakhuis.
Keres won na 55 zetten. Beide spelers heb
ben thans 4 punten.
VAN PUBLIEKE VERMAKELIJKHEDEN,
VERGADERINGEN. ENZ.
„AIhambra"-theater. Van Vrijdag 29 De
cember 1939 tot en met Donderdag 4
Januari 1940 „De spooktrein" en „De
held op sokken".
Vr\jdag 5 Januari Openbare voordracht
door Dr. H. C. J. M. van Dijk te Rot
terdam, uitgaande van het Vliss.
bloedtransfusie comité, Concertge
bouw, 8 uur.
Zaterdag 6 Januari. Cabaretavond Vliss.
Bestuurdersbond, Concertgebouw, 8 uur.
„Alhambra"-theater. Van Vrijdag 5 Ja
nuari t.m. Donderdag 12 Januari „Je
kunt 't toch niet meenemen".
„Luxor"-theater. Van Vrijdag 5 t.m.
Dinsdag 9 Januari „Meisje voor dag
en nacht" en „De Lachparade".
VISCHMIJN VLISSINGEN.
Woensdag 3 Januari.
Zeer groote aanvoer. Garnalen, klein
handel 19—23 ct., pellerij 18 ct. k.g. Zood-
jes 0.702.80. Kleine aanvoer van con
signatiezendingen. Schol 1.602 per
10 kg. schardijn 22.30 per 15 kg.
GROENTEN VEILING MIDDELBURG.
2 Januari.
Spruiten 15--28 ct., witlof 12—21 ct.,
schorseneeren 11—14 ct., koolrapen 1 Vs
23/2 ct., waspeeën 3% ct., andijvie 25 ct.,
breekpeeën 1—3 ct., kroten 2—3 ct., savoye
kool 36 ct., roode kool 26 ct., boere kool
46 ct., prei 68 ct., alles per kg., knol-
selderie 1V22 ct. per stuk.
MEDDELBURGSCHE MARKT.
4 Januari.
Aangevoerd door de Walchersche
boerinnen.
Boter 0.85 per 5 ons.
Eieren 5 per 100 stuks.
Poelje-eieren 4 per 100 stuks.
Noteering handelaren
Boter 0.S5 per 5 ons.
Eieren 5 per 100 stuks.
Poelje-eieren f 4 per 100 stuks.
Particuliere prijs marktzetter.
Boter 0.92% per 5 ons.
Eieren 6 per 100 stuks.
Poelje-eieren 5 per 100 stuks.
Particuliere prys handelaren.
Boter 0.95 per 5 ons.
Eieren 6 per 100 stuks.
Poelje-eieren 5 per 100 stuks.
WISSELKOERSEN
Noteering van 4 Januari, nam. 3 uur.
(Officieel). Londen 7.38%, Berlijn ƒ75.30,
Parijs 4.18%, Brussel 31.48, Zwitser
land 42.07, New York 1.87%.
BRESKENS.
BEVALLEN:
N. M. v. d. Ree, geb. Dees, d. L. V. v.
Zeele, geb. Synesael, z. A. v. Hanegem,
geb. v. Grol, d. D. Roraijn, geb. v. Mel-
le, z. M. Frelier, geb. Colijn.
U&iitaaX uur Er&cfit
U\ dsJZ&yi tüd.
■«•x tot &oed
afitacux i&ieid.
Hel Nederlandsche Roode Kruis
Bloedtransfusiedienst.
Meldt U aan als bloedgever bij d«
Plaatselijke Werfcommissie of bij het
Secretariaat van de Centrale Commissie,
Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhage.
Steunt met een bijdrage op Giro
291564 van den Penningmeester te
Overschie.