C Vit de Pers GPwniGl) NIEUWS BUITENLAND Spi 3nnage-centrale in Finland ontdekt. LAATS ;E BERICHTEN mm Agenda. D MARKTBERICHTEN .en kleine boeren en zulks voor de onder- verkverschaffing ge leiders is vastgesteld, .7 December 1939 tot ;rtetoeslag wordt ge- aanzien van de onder eren en tuinbouwers it wekelrjksche netto- steun in geld en in van den brandstoffen- etreft de tuinbouwers merking komende ge inbegrip van den by- volge art. 17 van het rerleening aan kleine istgave telt in dezen irover geen extra be- -ekend. or de onder groep C linbouwers geldt voor en als voor de onder idgebruikers en dient steld op 5 van het ntal weken berekend arvergoeding. van deze regeling op n zullen bij het ver- un in natura aan de |iwers met de verhoo- ig houden. ie ministers er op, dat luurtetoeslag het ba- 'erhoogen. De bijslag jruikelijke wijze bere- iering te worden op- onder toekenning van voor opneming in de eine boeren en tuin- ig komen, zullen ook vijze kunnen worden omt op gelijke wijze age-verhoudingen als eeringen zelve, hetzij van het departement n en gedeeltelijk ten ,e (onder toekenning ubsidie uit het werk- dan wel geheel ten nent van economische geld uitgekeerd, voor m de gemeente en in ij ten laste van het omische zaken komt. R VOOR ONZEN \PEL. rking en bestriding ziekte. iensten zijn op hun Ie» :n komen in Neder- tvuur onder het vee oogere mate dan ge- et geval is, zoodat in veehouders groote staan, aangezien de Vaardigen aard is en ak groote opruiming het vee in gebieden en. voorzichtigheid ge- Izakelijk is, dat alle i aanwijzing van •tsen en veeaitseny- sn, zijn thans tal van die, mits stipt uit- g van de ziekte tot rkomen. gevallen deden zich uid-Holland, vervol- en Utrecht terwyl .nt niet vrij zijn ge- ■osten van het land oe voor gespaard, 'smaatregel waartoe iienst overgaat, is te ziekte van besmette deren wordt overge- aan elke boerderjj, jcht, een kenteeken den boer verboden :ijn niet aangetaste met ander vee te n de aan ziekte ge- hoogst besmettelijk, ian miltvuur gestor- •s verbrand worden, ïaard geheel vernie- plachten ziek vee» tstaa* dat het aan chten, in de hoop, goedgekeurd za! t gevaarlek, ora- n de stallen komt smetstof in hoog- it, waardoor byna wordt aangetast. >n van de huidige ft de veeartsenjj- nauwgezet onder- hoewol mpn geen heeft gevonden, nogeu vermoeden, rschillende deelen prei dooi besmet het veevoer Is ge- pt ergens miltvuur <t, kunnen by ver- i ingrgpen, de ver- beperkt blijven. Om ooei, van wien een k wordt, verstandig )uden met de moge- In vele gevallen is >r een seruminjectie wordt het zelfs ge redden moet dit re- worden, door eenige iperatuui op te ne- nag men aannemen, wordt door de ge- erumlnjectie en de welke de veearts Ian in de meeste ge bet eerste slacht- toen men nog niet was. DE STAATSLEENING EN DE GROOTE INSTELLINGEN. Mr. Teulings citeert in ..De R.K. Staats partij" uit het artikel „Slechte Beurt" van heb „Handelsblad" en vervolgt De spijker wordt hier precies op den kop geslagen Daar zit de oorzaak der mis lukking: in het blijkbaar volslagen manco aan nationaal besef, en nationaal plichts gevoel en eergevoel bij die groote heeren, de beheerders van groote kapitalen, zooals vereenigd in ons „Beleggingsfront". Zij doen niet mede dan „gedwongen", of „se- migedwongen met den stok achter de deur"! Wjj verheugen ons erover, dat de ge wone, particuliere beleggers in overgrooten getale het niet bekeken met den bril van den naargeestigen cententeller! Het Neder landsche volk reageerde spontaan en ge zond. Welke een schrille, welke een overluide aanklacht ligt in de ruime echt-natdonale houding dezer staatsburgers opgesloten te gen die groote financieele „experts", die allerlei, commercieel-zakelijke wellicht ten deele juiste bezwaren uit-calculeerden en dan concludeerden het kost wat guldens, die We anders voor ons en onze groote on dernemingen en instituten méér kunnen verdienen, en dus dat wijst de rekensom uitdoen we er niet aan Wat een vaderlandsliefde, wat een be grip van algemeen belang spreekt uit zulk een houding 't Is heel, heel erg, en diep bedroevend tevens. Maar er ligt een zeer ernstige les in deze schrikbarende houding. Want wij moeten er ons op bezinnen, dat deze financieele „leidende kringen" het geldt gelukkig niet voor allen, de beheerders zijn van een zéér aanzienlijk deel van het door ons volk opgespaard vermogen, hetwelk te be- heeren niet alleen een zware financieele verantwoordelijkheid met zich brengt, maar óók een geweldige sociale en nationale verantwoordelijkheid in zich sluit. Een groote macht is hun daarmede in handen gegeven, van welker gebruik voor ons volk zeer veel kan afhangen. Welnu, wanneer plots een schel licht wordt geworpen op de mentaliteit dezer persoonlijkheden, dan mogen regeering en volk daardoor gewaarschuwd zijn. De regeering, om in rustige en welbe wuste overtuiging van eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid, haar eigen weg te gaan, welke zij in 's lands belang en In het belang van het volk meent te moeten gaan. Desnoods tegen de nuchtere com- n.c.cloeie zakelijkheid dier financieele hee ren in. Het verheugde ons daarom zeer, dat in het tweede interview van Minister De Geer reeds duidelijk de lijnen worden uitgestippeld waarlangs de regeering thans, zij 't ©enigermate gedwongen, verder zal gaan. Het Nederlandsche volk, o<m eenerzijds goed uit te zien aan welke personen de leiding van. dat groote invloedrijke spaar kapitaal wordt toevertrouwd, anderzijds van harte d© regeering te steunen, die ten deze op forsche manier de teugels in han den wil houden. Prijzenpolitiek wordt ook mede beheerscht door de hoogte van de rente. De regeering kan genoodzaakt zijn hier in te grijpen. Het Beleggingsfront moet een neven-regeering trachten te spe len dat zal ons volk niet dulden. SCHEEPVAARTBERICHTEN Scheepsbouw met behulp van overhe.'dscred.'et. Nog verschillende projecten in voorbereiding, vooral voor de algemeene vrachtvaart. Er zijn in de laatste maanden ettelijke nieuwe schepen besteld door Nederlandsche reederijen niettegenstaande de bouwkosten 30 40 hooger worden geraamd en de werkelijke bouwrekening' een onbekende factor blijft zoolang de bouw niet is vol tooid. Alle stijgingen van prijzen van ma terialen en van loonen, die tijdens de uit voering van den bouw tot stand komen, worden in de bouwrekening verwerkt. Hoe het dan uiteindelijk ook uitvalt met de bouwrekening, vast staat dat de exploitatie kosten en de afschrijvingskosten een hoo ger bedrag vergen dan van schepen die ln de laatste jaren gebouwd zijn. Wanneer men den afschrijvingstermijn op 20 jaren stelt en de cijfers van nu aanhoudt, die eigenlijk slechts schattingen zyn, kan het altius gesteld worden dat tegenover iedere 5 gulden die bij de in de laatste jaren ge bouwde schepen voor afschrijving beschik baar moeten worden gehouden 6% 7 gul den staan voor de nieuwe schepen die nu gebouwd worden, schrijft het Handelsblad. Zelfs daar waar verkrijging van nieuw kapitaal mogelijk is, hetwelk lang niet bij iedere reederij het geval is, worden de ree derijen sterk gehandicapt in de wijze van kapitaal-verschaffing. Verkrijging van geld op obligatie-leeningen is voor de scheep vaart niet meer mogelijk. Naast hetgeen de reederijen en haar onmiddellijke relaties zelf kunnen doen moet het dan ook de helpende hand van de Benas zijn die verwerkelijking van bouwplannen mogelijk maakt. In de kringen die het aangaat is men er nog al geheimzinnig mee op welke voor waarden de Benas helpt. In dezen tijd die zoo duister lijkt kan het aandeelen-kapitaal geen voorwaarden .anvaarden, die er onder de omstandigheden van vandaag redelijk uit zien en die toch later de schepen zouden kunnen bezwaren met een last, die het aan deelen-kapitaal in gevaar zou brengen. Hoe wel daaromtrent geen mededeelingen wor den gedaan zoo mag toch wel worden aan genomen dat er onder zekere voorwaarden rekening wordt gehouden met wat het be drijf na een matig dividend op de aandee- len aan rente en aflossing kan opbrengen Slechts onder deze nog al van de gewone afwijkende voorwaarden is de kapitaalver strekking voor den bouw van nieuwe sche pen mogelijk, zonder ze als na den vorigen oorlog te belasten met een veel te drukken de» kapitaallast. Die bouw is niet alleen onder de tegenwoordige omstandigheden dringend noodig doch ook omdat er de laat ste jaren heel weinig gebouwd is. Er waren hog heel wat scheepsbouwplannen in voor bereiding toen de oorlog uitbrak. De verhuizing van een belangrijk deel van onze vloot van schepen naar het buitenland in de wilde vaart ln de crisisjaren is nog nooit door vervanging goedgemaakt. Behoefte aan tonnage voor graan- en houtvaart. In dezen tijd nijpt de behoefte aan tramp schepen geschikt voor de graan- en hout vaart. Men bedenke dat een groot deel van de tonnage aan lijnschepen bestaat uit groote passagiersschepen, die in verhouding tot hun tonnemaat slechte weinig lading kunnen vervoeren in sommige gevallen nog geen derde deel var de hoeveelheid die een modern trampschip van 9000 ton draag vermogen, zooals r nu verscheidene in aan bouw zijn, kan vervoeren. De toegenomen bemoeiing met de kapi taalverstrekking van overheidswege door middel van de Benas ten behoeve van de scheepvaart maakt dat de overheid 'n meer rechtstreeksch belang krijgt bij de rentabi liteit van het scheepvaartbedrijf. Dat maak* ook dat de overheid stijging vai de bouw kosten zooveel mogelijk zal willen remmen. Bij de materialen, met de voorziening waar van uit het buitenland het nog altijd vrij behoorlijk loopt, heeft men dat slechts zeer ten deele in de macht. In den scheepsbouw pleegt echter de post loonen dien van ma terialen verre te overtreffen. In den afge- loopen zomer hebben de rijksbemiddelaars verhooging van loonen in den scheepsbouw moeten afwijzen, mede tengevolge van de sterk toegenomen concurrentie uiit Scandi navië, waar men goedkooper kon werken dan bij ons, zoodat toen de bouw van en kele schepen voor ons land moest worden behouden doordat werf, reederij en overheid zich alle drie een opoffering getroostten. Op het oogenblik is er geen gevaar, dat op drachten naar het buitenland gaan. Duitsch- land heeft als scheepsbouwer voor het bui tenland afgedaan. Wij bouwen echter voor een onzekere toekomst en daarom is het gewenscht de stijging van de kosten tot het volstrekt noodzakelijke te beperken. Scheepsbouw is ook een soort werkver schaffing geworden nu de belangrijke uit- voer-industrie van het repareeren van bui- tenlandsche schepen geheel stil staat en nu de werven vooral zullen zijn aangewezen op den bouw van schepen van eenvoudig en bruikbaar type voor het binnenland, die in betrekkelijk korten rijd gebouwd kunnen worden. De bouwtermijn daarvoor is een jaar of wat korter onder voorbehoud da' er geen stagnatie intreedt in de leve ring van materialen. Tot dusver wordt het materiaal van verschillende zijden aange boden uit het bir'tenle.nd. Scheepsbouwpla- ten zijn in de Ver. Staten in onbeperkte hoeveelheden te verkrijgen en Duitschland en Luxemburg laten zich ook niet onbe tuigd. Motorschepen voor de algemeene vracht vaart als den laatsten tijd gebouwd worden, met een draagvermogen van 9000 10.000 ton, staan niet zoo heel veel achter bij lijn schepen. De snelheid van verschillende de zer schepen, die zoo noodig ook in de lijn- vaart dienst kunnen doen, bedraagt 12 13 mijlen, de hoogste snelheid die voor dit type schenen mogelijk is zonder de rentabiliteit te schaden. Goed nieuws voor de haven van Antwerpen. Men meldt uit Brussel aan de Lloyd Anversote: Zooals men weet hadden Engeland en Fi ankrijk om te beletten, dat Duitsch- land via België of andere landen metaal waren zou ontvangen, verwerkt in onze fabrieken van Koboken, Ooien en Repel, besloten in ons land enkel de t:nnemaat erts of metaal noodig voor ons eigen ver bruik toe te laten. Als basis hadden zij het gemiddelde der drie laatste jaren ge nomen. Gezien ons toenemend verbruik was dit gemiddelde des te meer onvol doende, daar in den laatsten rijd bij onze normale behoeften zich de vitale noodzake lijkheid had gevoegd van in onze behoeften voor 's lands bewapening te voorzien An dere landen die zich in denzelfden toe stand ais België bevonden, door het feit, dat zij via ons land niet meer de noodige metaalwaren kregen, hadden zich by Be!- gië's vraag aangesloten. Wjj vernemen nu, dat Frankrijk en Engeland voldoening hebben geschonken aan onzen eisch. Wij zullen dus een veel groote tonnage aan erts en ruw metaal dan vroeger mogen invoeren. Dat is een zeer gelukkige op lossing vo:r onze haven cn onze industrie, en in de eerste plaats, voör de duizenden landgenooten: ingenieurs, bedienden en arbeiders, die hun broodwinning vinden in de metaalfabriek van Hoboken. MARINE EN LEGER Brj Kon. besluit is aan den reserve le luitenant B. A. I. G. van Vlymen, van het 3de regiment infanterie, ©en eervol ontslag verleend uit den militairen dienst. Bij Kon. besluit zijn benoemd en aan gesteld, bij het reserve-personeel der land macht, bij het wapen der infanterie ter nadere Indeeling door of vanwege den mi nister van Defensie tot reserve-kapitein, de reserve le luitenants A. K. Zweede van het 14e regiment infanterie en P. C. A. M. Pillot, van het 3e regiment infanterie. GASTVRIJHEID MET ONDANK VERGOLDEN. Twee militairen uit het westen, die oos telijke gastvrijheid genooten in Drente, hebben die gastvrijheid wel op een onsym pathieke wyze vergolden. Als zij geen dienst hadden waren zij altijd van harte welkom bij een landbouwer. Zij vierden bij hem het Nieuwjaarsfeest en er werd flink gegeten en gedronken, doch den volgenden dag ontdekte de landbouwer, dat een kistje met ruim tweehonderd gulden was verdwe nen. De politie werd in de zaak betrokken en een onderzoek werd ingesteld, dat zich ook uitstrekte tot in de nabyheid gelegerde militairen. De officieren bemoeiden zich ook met het geval en de manschappen werden stuk voor stuk verhoord, waarbij zekere B. bekende met een anderen mi litair, van S., het geld gestolen te hebben. De andere militairen voelden zich door dere schandeWre daad zoozeer in hun eer getast, dat zij besloten hebben geld bijeen te brengen om den boer de schade zooveel mogelijk te vergoeden. DE EXPEDITIE VAN DEN IJSBREKER „SEDOF". De expeditie van den Russischen ijsbre- ker „Sedof", die zich sinds ruim twee jaar op de meest noordelijke breedten van de Poolzee bevindt, nadert haar einde. De reis van de „Sedof" voerde van de kust van Noord-Siberië in westelijke richting dwars door het noordelijke Poolbekken naar de noordkust van Groenland en betrad daar mede een streek, waarin nog nooit tevoren een schip of een vliegtuig was doorgedron gen. De „Sedof" heeft noordelijker gevaren dan de „Fram" van Frijof Nansen. De tocht van dezen ijsbreker belooft een rijken buit aan wetenschappelijke gegevens. Half De cember 1939 is de sterkste ijsbreker der Sovjet-Unie, de „Josef Stalin", uit Moer- mansk vertrokken, om de „Sedof' uit het gevaarlijke pakijs te halen ten noordwesten van Spitsbergen. De „Josef Stalin" is de „Sedof" de beide laatste dagen zoo dichtbij gekomen, dat het licht van de schijnwerpers reeds door de bemanning van de „Sedof" gezien wordt. De ontmoeting der beide schepen is nog slechts een kwestie van uren. OP VIJF-EN-DERTIG JARIGEN LEEFTIJD GROOTVADER. De jongste grootvader in het Fransche leger is zekere André Vergne. Hij huwde op achttienjarigen leeftijd. Zijn dichter overtrof hierin haar vader neg. Zij was neg geen zeventien toen zij in het huwe lijksbootje stapte. Eenigen tijd geleden werd haar een dochtertje geboren, de kleine Arlette. De thans vijf- en dertigja rige grootvader die door den oorlog naar het front is geroepen en dienst doet bij de pioniers, kreeg enkele dagen extra verlof om zijn kleinkind te loeren kennen. HUWELIJK MIDDEN OP DEN WEG. De Belg Maurice Ballen, uit Houtem- Veurne, dat tegen de Fransche grens aan ligt, was verloofd met een Poolsch meisje, dat in Frankryk woonde. De mobilisatie werd in België afgekon digd en de jonge man moeat onder de wa penen komen. Desondanks besloten de ver loofden in het huwelijksbootje te s appen. Daar Ballen als militair zich niet op Fransch grondgebied mocht begeven werd het huweljjk precies op de grens vol trokken waarbij het bruidje op Fransch ge bied en de bruidegom op Belgisch gebied stond. verricht, overschreed het jonge vrouwtje, gerlijken stand z'jn taak naar behooren had verricht, overschreedt het jonge vrouwtje, door haar huwelijk Belgische geworden, de grens en ging .met haar echtgenoot naar ht kerkje te Houtm-Veurne, om daar het huwelijk kerkelijk te laten inzegenen. ZEEMIJN IN DE HAVEN VAN NEW YORK. Weinige lezers zullen weten, dat de eerste zeemyn is ontploft in de haven van New York en dat er ook gebruik is ge maakt van m.jnsn in de Elbe en de Donau. De toepassing van de eerste mijn onder water valt samen met het géoruik van de eerste bestuurbare ondeizceooot. In het begin van den eersten Amerikaanscn'en Vrijheidsoorlog, in het jaar 1767, wist de Amerncaan Eusiinell met ae eersce duixcou. de haven van New York binnen te varen, zonder dat de Engeisehen dit bemerkten. Het Engelsche oorlogschip „Eagle", dat hier voor anker lag en geen vijancielyken aanval duchtte, is slechts door een toeval ontkomen aan het noodlot. De duikboot voerde namelijk een uitgehold stuk boom stam mede, gevuld met 150 p.nd kruit en voorzien van een uurwerk, dat deze lading tot entpioffing moest brengen. Deze hel- sciie machine, voor.ooper van de zeemijn, moest aan den bodem van het vijandelijke schip worden geschroefd, teneinde het op die wijze in de lucht te laten springen. Dit gebukte echter niet door den sterken golfslag, welke de beide vaartuigen van eikaar deed drijven. Toen de duikixot er niet in kon slagen, het oorlogsschip spoedig genoeg terug te- vinden, ontlastte zij zich op ongeveer 20 meter afstand van de „Eagle" van de gevaarlijke heische machine. Een uur later vond een hevige ontploffing plaats, welke een geweldige waterzuil deed omhoog spuiten, zoodat men op de „Eagle" meende, dat er een zeebeving had plaats gehad. Verschillende schepen werden door het hevig in beroering gebrachte water tegen de kademuren geworpen. Dit was dus de entpioffing van de eerste zeentejn, welke echter weinig schade aanrichtte. Drijvende mijnen zou men de biervaten kunnen noemen, die de Oostenrijkers in 1G13, gevuld met 100 pond kruit, welke zij de rivier de Elbe en ook den Donau lieten afzakken, om de bruggen te vernietigen van de steden, welke door de Franscben waren bezet. Deze „mijnen" waren van tydontsteking voorzien en zoodanig ge ballast, dat zij juist even onder de water oppervlakte bleven drijven. Met dit hulp middel slaagde men er inderdaad in, enkele bruggen te vernielen af zwaar te be schadigen. DE BELGISCHE KAMER KEURT O ORLOGS WINSTBELASTING GOED. De Belgische Kamer heeft gisteren met 145 tegen 5 stemmen by 30 onthoudingen het wetsontwerp op de ooiuogswinstbeias- ting goedgekeurd in den door den Senaat geamendeerden tekst. Daarna werd de bij eenkomst verdaagd. NIEUWS VAN HET WESTELIJK FRONT. Het Fransche legerbericht van Woens dagavond luidt „In den loop van den dag hebben onze patrouille- en verkennings-af Jeelingen op verschillende punten van het front haa. taak met succes volbracht. Laat in den ochtend nebben onze jagers twee vijande lijk» vliegtuigen neergeschoten." Het Duitsche legerbericht. Het opperbevel van de weermacht maakt bekend: In het westen tusrehen Moezel en PVe'ZPT* l«fq O+wVpf 1." Ob ABUNNË'l IN HEI BtZn EENhh ROUS ZIJN RATIS VERZEKERD ItUbN 1NQBI UKKEN VUUR •50 IOO 2b gulden by levenslange on geschiktheid tot werken. gulden by dood dooi een ongeluk. gulden by verlies van een hand, voet of oog. gulden by verlies van een duim. gulden by verlies van een wysvinger. gulden by verlies van een anderen vinger. van de artillerie dan de vorige dagen. Ook de activiteit van de vei kenningsaf deelin gen was iets levendiger. Het uchtwapen maakte verkennings vluchten naar Frankrijk en boven de Noordzee. Een Britsch gevechtsvliegtuig werd in de omgeving van Aken na over Luxemburgsch territ:riaal gebied te zijn gevlogen, door een Duitschen jager na een korte achtervolging neergeschoten, voordat he. over de Duitsch-Belgische grens kon ontkomen. Het vernielde toe9tel ligt naby de grens op Belgisch gebied. GOERING EN DE OORLOGSECONOMIE. Om de krachtigste leiding van de Duit sche oorlogseconomie te bereiken, heeft de Duitsche gensraai-veldmaarschaik Goering besloten, een verdere unificatie in de lei ding van de economische politiek tot stand te brengen. Goering neemt de leiding van de oorlogseconomie geheel in handen en wordt hoogste oorlogs-economische instan tie. UNITY MITFORD KEERT TERUG. Wegens een defect aan de auto heeft Unity Mitford, de met Hitier bevriende Engelsche dame met haar gezelschap naar Folkestone moeten terugkeeren, waar zy den nacht doorbracht. Mejuffrouw Mitford zag er bleek en door zorgen gekweld uit, doch er was geen spoor van een verband om haar hoofd, dat de berichten zou bevestigen, dat zij naar een ziekennuis te München moest worden overgebracht wegens een schotwonde. Lord Redesdale, de vader van miss Unity Mitford, heeft medegedeeld, dat haar ge zondheidstoestand snel verbetert. Op de vraag of zij iets aan de pers zou willen zeg gen, antwoordde lord Redesdale, dat hem hiervoor 50000 pond sterling is gpboden, doch zelfs voor geen 20.0000 zal zij iets zeggen. Vanochtend is miss Mitford naar Buckinghamshire gebracht. „DE MESTHOOP VAN STALIN". De Telegrafo, het blad van den Italiaan- schen minister van buitenlandsche zaken. Ciano, publiceert onder den titel „De mesthoop van Stalin", een bericht waarin het blad wijst op de uitdrukking van een intellectueel en bolsjewiek, die de geloofs belijdenis, welke de nieuwe communisti sche generaties moeten afleggen aldus sa menvatte „Wij zijn de mesthoop, die be stemd is den grond vot te mesten om er een nieuwe natie uit te laten opgroeien". „Deze uitdrukking aldus Ciano's blad „die de pretentie heeft, symbolisch en heldhaftig te klinken, maar een mind r- waardige beleediging voor de persoonlijk heid van den mensch inhoudt, vindt in deze dagen haar verwerkelijking in de loopgraven van het schiereiland Karelië, waar inderdaad tienduizenden Russische soldaten, die zich moeten laten afslachten, niets anders zijn dan mest, menschelijke mest, die den grond zou moeten bemesten om er een overwinning van Stalin uit te laten opbloeien". FINSCH KAPITEIN WAS DE LEIDER. Het Noorsche blad „Harstad Tidende' uit Harstad in het graafschap Troms. be richt, dat, toen de S:vjet-Russische troe pen aan het noordelijk front de eerste aanvallen deden, de Finsche autoriteiten te Parkkina een uitgebreid spionnage- centrum hebben ontdekt, dat werkte onder leiding van den kapitein van het Finsche leger en een van zijn luitenants. De meest actieve medewerksters waren twee Fin sche en een Laplandsche. Deze laatste deed dienst als koerier en moest haast- boodschappen overbrengen naar Moer- mansk. In totaal waren bij de zaak on geveer zestig personen betrokken. Het cen trum heeft ongeveer acht jaar vcor de Sovjet-Unie gewerkt. Toen de kapitein merkte, dat hy ont dekt was, heeft hij zelfmoord gepleegd; de overige spionnen zijn gefusilleerd. De ontdekking van het spionnagecen- trum, waarvan het bestaan moet worden verklaard door de gemengde bevolking van het geïsoleerde gebied van Petsamo, heeft groote verontwaardiging gewekt on der de Finxhe grensbevolking. Door dit spionnagecentrum worden de hinderlagen verklaard, waarin de Finsche troepen in de eerste dagen van den stryd by Petsamo zijn gevallen. OP DEN VERKEERDEN WEG Wandelaars op den Vlissingschen boule vard zagen hedenmiddag omstreeks 2 uur twee zwanen zwemmen in zee bij het Leu- genaarshoofd. Een passeerende visscher deed nog een poging de beide dieren te pak- wt. evenwel niet gelukte. HET PRINSELIJK PAAR OP DE SCHAATS. Vanmiddag om ongeveer twee uur ver schenen bij het „Piashuis" te Loosdrecht, met klein gevolg op het ijs, H.H.K.K.H.H, Prinsss Juliana en Prins Bernhard. De Prinses was gekleed in bruin lederen jasje en hoed en de Prins was in kapi teinsuniform. Nadat de schaatsen waren aangebonden, begaven zy zich onder het zeer talrijke pu bliek. Zij reden tezamen en ook wel afzon derlijk. De Prins en de Prinses hebben eendge uren op het ijs doorgebracht. Het schitterende weer had zeer veel schaatsen rijders en ijszeilers op de bevroren plassen bijeengebracht. NEDERLANDSCHE REGEERING BE TUIGDE DEELNEMING MET AARDBE VINGSRAMP IN TURKIJE. Naar wij vernemen heeft Minister van Kleffens namens de Nederlandsche regee ring en het Nederlandsche volk by den Turkschen gezant schriftelijk zijn deel neming betuigd in verband met de ern stige aardbeving, die Turkije getroffen heeft. KERES WINT DE AFGEBROKEN ZESDE PARTIJ. Hedenmiddag is de zesde partij van den V.A.R.A.-tweekamp tusschen dr. Euwe en Keres, welke op 1 Januari te 's-Gravenhage na den 43sten zet werd afgebroken, voort- w et in het Amsterdamsche Schaakhuis. Keres won na 55 zetten. Beide spelers heb ben thans 4 punten. VAN PUBLIEKE VERMAKELIJKHEDEN, VERGADERINGEN. ENZ. „AIhambra"-theater. Van Vrijdag 29 De cember 1939 tot en met Donderdag 4 Januari 1940 „De spooktrein" en „De held op sokken". Vr\jdag 5 Januari Openbare voordracht door Dr. H. C. J. M. van Dijk te Rot terdam, uitgaande van het Vliss. bloedtransfusie comité, Concertge bouw, 8 uur. Zaterdag 6 Januari. Cabaretavond Vliss. Bestuurdersbond, Concertgebouw, 8 uur. „Alhambra"-theater. Van Vrijdag 5 Ja nuari t.m. Donderdag 12 Januari „Je kunt 't toch niet meenemen". „Luxor"-theater. Van Vrijdag 5 t.m. Dinsdag 9 Januari „Meisje voor dag en nacht" en „De Lachparade". VISCHMIJN VLISSINGEN. Woensdag 3 Januari. Zeer groote aanvoer. Garnalen, klein handel 19—23 ct., pellerij 18 ct. k.g. Zood- jes 0.702.80. Kleine aanvoer van con signatiezendingen. Schol 1.602 per 10 kg. schardijn 22.30 per 15 kg. GROENTEN VEILING MIDDELBURG. 2 Januari. Spruiten 15--28 ct., witlof 12—21 ct., schorseneeren 11—14 ct., koolrapen 1 Vs 23/2 ct., waspeeën 3% ct., andijvie 25 ct., breekpeeën 1—3 ct., kroten 2—3 ct., savoye kool 36 ct., roode kool 26 ct., boere kool 46 ct., prei 68 ct., alles per kg., knol- selderie 1V22 ct. per stuk. MEDDELBURGSCHE MARKT. 4 Januari. Aangevoerd door de Walchersche boerinnen. Boter 0.85 per 5 ons. Eieren 5 per 100 stuks. Poelje-eieren 4 per 100 stuks. Noteering handelaren Boter 0.S5 per 5 ons. Eieren 5 per 100 stuks. Poelje-eieren f 4 per 100 stuks. Particuliere prijs marktzetter. Boter 0.92% per 5 ons. Eieren 6 per 100 stuks. Poelje-eieren 5 per 100 stuks. Particuliere prys handelaren. Boter 0.95 per 5 ons. Eieren 6 per 100 stuks. Poelje-eieren 5 per 100 stuks. WISSELKOERSEN Noteering van 4 Januari, nam. 3 uur. (Officieel). Londen 7.38%, Berlijn ƒ75.30, Parijs 4.18%, Brussel 31.48, Zwitser land 42.07, New York 1.87%. BRESKENS. BEVALLEN: N. M. v. d. Ree, geb. Dees, d. L. V. v. Zeele, geb. Synesael, z. A. v. Hanegem, geb. v. Grol, d. D. Roraijn, geb. v. Mel- le, z. M. Frelier, geb. Colijn. U&iitaaX uur Er&cfit U\ dsJZ&yi tüd. ■«•x tot &oed afitacux i&ieid. Hel Nederlandsche Roode Kruis Bloedtransfusiedienst. Meldt U aan als bloedgever bij d« Plaatselijke Werfcommissie of bij het Secretariaat van de Centrale Commissie, Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhage. Steunt met een bijdrage op Giro 291564 van den Penningmeester te Overschie.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1940 | | pagina 3