Breskensche Courant EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de f Italiaansch s.s. „Comitas' in de Wielingen op een mijn geloopen. Ernstig spoorweg ongeluk in Duitschland Krachtige aardbeving in Ned. Oost-Indië. De „Vega" op een mijn geloopen en gestrand. uw VAN BOEKHANDEL D'HUY De Finnen doen tegenaanvallen in het Noorden. Wederom groote Russische verliezen gemeld. VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 302 VRIJDAG 22 DECEMBER 1939 AOonnementsprys: li ct. pei week oi 2.2U pei Kwartaai. Franco per post 12 50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor net buitenland neme men eeD abonnement op net postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels t 125, iedere regel meer 25 cent. Btj abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma F V AJN Ut VtLDt Jr., Bureaus Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lynen), Giro No «6287. Eigen kantoren te:Breskens, 'dorpsstraat, rel.21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. Tel. 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B L I C I T E I T S W A A R D E. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Alle 28 opvarenden behouden te Vlissingen aan land gebracht. WRAK DOOR SLEEPBOOTEN OPGEPIKT. In de Wielingen nabij de rood© boei 3, tusschen Cadzand en Nieuwesluis heeft zich gisteravond een scheepsdrama afge speeld, dat echter gelukkig geen men- schenlevens heeft gekost. Het 3685 ton metende Itaiiaansche stoomschip „Comi tas", eigendom van de reederij Ravano uit Genua, is op een myn geloopen. Er deden zich met een tijdsruimte van twin tig minuten twee explosies voor. Toen by de laatste ontploffing de ketels uit elkaar vlogen, zijn de 28 opvarenden en de loods in de reddingbooten gegaan, die later zijn opgepikt en behouden aan bet Roeiers- hoofd te Vlissingen gebracht. Twee van de geredden hadden lichte kneuzingen aan been en armen opgeloopen en werden op advies van dr. Detmar naar het St. Josephziekenhuis gebracht. Vele bewoners van boulevard en omge ving voelden rend half zeven een liciite trilling en hoorden een slag, doch nie mand vermoedde dat zich zoo dicht in onze omgeving een van de vele zee drama's bezig was te voltrekken, die thans helaas dagelijks de kolommen van ons blad vullen. Bij marine en' loodswezen bad men echter reeds noodseinen van de „Comitas" gehcord. IJlings werden de maatregelen voor de redding getroffen. Enkele ma rinevaartuigen snelden de haven uit, ter wijl van het Roeiershoofd een Belgische loodsafhaalboot te hulp schoot. Later voer ook de reddingboot „M. C. BLanken- heim" uit. Int'usschen waren in de verte lichtseinen waargenomen van de schip breukelingen, die in de sloepen ronddob berden. Gelukkig was de zee kalm, zocdat de mannen niet tegen de woeste golven moesten worstelen. Het eerst kreeg een marinesleepboot verbinding met de twee sloepen en nam ben op sleeptouw. Later werden zij overgenomen door de motor- afhaalboot nummer 8 van bet Belgisch Loodswezen. Tegen negen uur verscheen deze met de twee sloepen aan het Roeiershoofd. Van den boulevard af wa ren velen van deze aankomst getuige. Alle geredden bevonden zich op het dek van het loodsvaartuig. De man nen met hun roetzwarte gezichten, de stokers zoo van de stookplaat weggeloopen, maakten een ietwat zie- ligen indruk. De stemming onder de geredden was evenwel opperbest. Op luidruchtige wijze den Zuiderling eigen gaven zij uiting aan hun blydschap het leven er af te hebben gebracht. Het eerst ging de kapitein een sympathiek figuur, in een zware leeren jas met bontkraag gestoken met den loods aan wal 'voor het verrichten van de noodige formaliteiten' en om zich met de verschillende instanties in verbinding te stellen. Later kwamen ook de anderen aan land en begaven zich met koffers en zakken waarin zij hun bezittingen in veiligheid hadden gebracht, naar het scheepvaart kantoor „Scaldis". Twee licht gewonden moesten op advies van dr. Detmar, die aan boord van de loodsboot een onderzoek instelde, naar het St. Josephziekenhuis worden gebracht. Terwijl in het scheepvaartkantoor de zaken werden geregeld, hadden wij gele genheid enkele geredden te spreken. Uit hun mond teekenden wij het vol gende relaas op „Wij waren van Dziboeti in Fransch Scmaliland in ballast op weg naar Antwer pen. In Zeebrugge kregen wij een loods aan bocird en gingen toen naar Vlissin gen. Plotseling voelden wij een hevigen schok. Wij waren op een mijn gestooten en het voorschip maakte water. Het was even 'n groote consternatie. Den kapitein, die op de brug juist't kompas raadpleegde vlogen de instrumenten om de ooren. Wy bleven tcch aan boord, totdat een twin tig minuten later een tweede explosie volgde. De ketels die door het binnen komende water te snel afkoelden, vlogen met kracht uit elkaar. Toen gingen wij vlug in de sloepen. Voordien hadden wy echter nog genoeg tijd gehad om onze bezittingen bijeen te pakken. Ongeveer een uur hebben wij in de reddingbooten rondgevaren vo-oir wij gered werden". Nadat een en ander was geregeld, zyn de mannen door de zorgen van den Italiaan- schen, consulairen agent te Middelburg, den heer Hoegen van Hoogelande in 2 ho tels ondergebracht, waar zij na hun bewo gen reis op hun verhaal konden komen. Het wrak by fort Rammekens aan den grond gezet. Het wrak van de „Comitas" dat, zooals ?uen vermoedde, drijvende was gebleven, ls gisteravond omstreeks half elf door de sleepbooten „Seine" en „Maas" van L. Smit en Co. 's internationalen sleepdienst, bij «et fort Rammekens .aan den grond gezet. De sleepbooten bevonden zich onderweg van Antwerpen naar Vlissingen, toen zij de noodseinen van het zinkende Itaiiaansche schip opvingen. Zij begaven zich onmid dellijk naar de aangegeven plaats, waar zy heit gekapseisde schip aantroffen, toen het reeds door de bemanning verlaten was. Het bleek, dat de ruimen twee en drie, de machinekamer en de .stookplaat onder wa ter stonden. De „Comitas" was aan bak boordzijde voor de machinekamer getrof fen en bevond zich in zinkenden toestand. De sleepbooten slaagden eir in een ver binding tot stand te brengen en het wrak op sleeptouw te nemen, waa.r heit by fort Rammekens omhoog kon worden gezet. Dank zij de kalme zee ging alles vlot in zijn werk. Bengingsvaartuigen hebben zich daarheen begeven om te trachten het schip dicht te maken en leeg te pompen. Het schip zit thans met den voorsteven tegen den berm van den dijk, terwijl het achterschip nog drijvende is. In de voor- piek staat op het oogenblik 22 voet water. Vanochtend heeft ook een deskundige van „De Schelde" een onderzoek inge steld om de bergingsmogelijkheden te overwegen. Naar de rneening der deskun digen is de kans echter groot dat het schip vanavend om elf uur bij hoog water zal breken. Men wacht thans met het treffen van verdere maatregelen op de komst van Itaiiaansche deskundigen uit Rotterdam, aan wien de beslissing is, wat met de „Comitas" zal moeten gebeuren. By de hulp, welke de sleepbooten „Maas" en „Seine" van L. Smit Co.'s internationalen sleepdienst het schip ver leenden, is de „Maas" aan den grond ge raakt, waarbij een schroef werd bescha digd. De „Maas" is vanochtend om tien uur vlot getrokken door de sleepboot „Seine" en het bergingsvaartuig „Zee leeuw" en is de haven van Vlirsingen binnengebracht. Aan de oeververdediging van den dijk bij de zgn. „Schoone Waardin" waar het schip omhoog gezet werd, is eenige scha de toegebracht. De bemanning van de „Comitas" wacht thans orders van de Itaiiaansche legatie te Rotterdam af en zal waarschijnlijk naar daar vertrekken. Waaraan is de ramp te vvyten? Het onderzoek haar de oorzaak van deze scheepsramp is nog in vollen gang, doch wij vernemen van Marine-zijde dat wel mag worden aangenomen, dat de „Comitas" op een mijn geloopen is van een der Nederlandsche versperringen in de Wielingen. Aangezien de loodsen weten hoe zij in dit vaarwater dienen te koer sen om de mijnversperringen te vermij den, zou hieruit de conclusie moeten wor den getrokken, dat een fout bij de navi gatie is gemaakt met alle noodlottige ge volgen van dien. Uitlatingen van den marconist van het verongelukte schip wijzen in dezelfde richting, doch de loods beweert, dat hij buiten de mijnenvelden is gebleven. Uit hetgeen men ons van Marine-zijde mededeelt, moet echter met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden afge leid dat de „Comitas" niet op een drij vende mijn is geloopen, doch op een mijn die deel uitmaakte van een onzer ver sperringen ter plaatse. Nu nog, voor de Feestdagen kun' U zich in 't nieuw steken. Dat hoeit niet direct een nieuw cos uum te zijn; een aardig Overhemd kan aan Uwoudcostuum een nieuwe tlans geven. Wij hebben iuist een aardige collectie Overhemden ontvangen. Komt U eens zien U ontvangt bovendien een aardige ka'ender GRATIS. 70 dooden, Honderd gewonden? Vannacht tegen één uur is in het station Genthin de sneltrein BerlijnNeunkirchen Saargebied)in volle vaart tegen den snel trein Berlijn—Keulen opgereden, welke bui ten de dienstregeling-, op het station stil hield. De locomotief en zes wagons van den eersten trein en vier wagons van den tweeden trein zijn by de botsing ont spoord. Wegens de sterke bezetting van de treinen valt te vreezen, dat er ongeveer zeventig dooden. en honderd gewonden te beklagen zijn. De president van de direc tie d'er rijksspoorwegen te Berly'n heeft zich naar de plaats des onhails begeven. GROOTE SCHADE EN ENKELE DOODEN. Hedenmorgen te 5.30 uur is in Ned. Oost Indië een zeer krachtige aardbeving geconstateerd. De bewoners in Temate vluchtten uit de huizen. Tijdens den duur nam de beving in heftigheid toe. In de laatste jaren heeft men nog niet zulk een krachtige beving waargenomen. De duur van de beving was drie minuten. Te 5.45 uur werden wederom lichte schokken waargenomen. Te Menado werden hedenmorgen te 5 uur gedurende twee minuten hevige aardschokken gevoeld. In het ender-district Lolajan zijn 108 huizen en 53 keukens ingestort. Een brug is vernield. Er zijn echter geen menschenlevens te betreuren. Te Ka- kas heeft men scheuren in den bodem waargenomen. Er zijn 30 huizen inge stort. In de omgeving van Menado zijn ver scheidene personen, tengevolge van de aardbeving, licht gewond. Het meteorologisch observatorium te Batavia heeft te 04.35 uur zware bevin gen geregistreerd. De oenneh zijn hier door van de seismograaf geworpen. Hedenmorgen te 0t00 uur zijn te Orontalo hevige aardbevingen geconsta teerd. Vele huizen zijn ingestort. Omtrent eventueele slachtoffers is nog niets be kend. Aardschok in Groot-Brïttannië. Gisteravond werd in Groct-Brittannië een ernstige aardschok waargenomen. De eer ste trillingen deden zich voor om 9 uur 10. Te middernacht waren ook nog schokken merkbaar. Het epicentrum van de beving moet gezocht worden in de Molukrche zee, waarschijnlijk nabij de Soela-eilanden (re sidentie Ternate en onaefhoorigheden) (De groep der Soela-eilanden bestaat uit drie groote en verscheidene kleine eilanden. In totaal telt deze eilanden groep circa 17000 inheemsche in weners.) lm aardschol ving. Gisteren heeft in de onderafdeeling So- lok een aardverschuiving plaats gehad. Een kampong-huis is bedolven. Drie in heemsche volwassenen en vier kinderen zijn gedood. Tot dusverre zijn zes lijken geborgen. Zeventien schipbreukelingen, o.w. zes gewonden in IJmuiden aangekomen. Donderdagavond om half zes is het Zweedsche stoomschip „Venem" in de bui tenhaven van IJmuiden aangekomen. Aan boord van het schip bevonden zich zeven tien schipbreukelingen van het Zweedsche stoomschip „Vega", dat gisternacht op de Westergronden is gestrand. Drie der op varenden hadden zware en 3 anderen lich te verwondingen opgeloopen. Nader is gebleken, dat de „Vega", al vorens op de Westergronden te zijn ge strand, het schip op een mijn was geloo pen. Dit was reeds Woensdagavond om zes uur gebeurd. Het schip werd daarbij van voren getroffen, onmiddellijk begaven de zeventien leden der bemanning zich in de sloepen, waarna zij werden opgepikt door de „Venern", welk schip op enkele honderden meters achter de „Vega" voer. De „Vega" bleef op zyn lading, welke uit hout bestond, drijven en strandde later op den avond in de Westergronden. De Zweed sche consul te IJmuiden was gisteravond bij de aankomst van de „Venern" aanwe zig, ten einde zich over de schipbreukelin gen te ontfermen. Een ambulance-auto van het Roode Kruis stond gereed om de drie ernstig gewonden naar hst Antonius- ziekenhuis te Beverwijk over te brengen. De drie licht gewonde opvarenden werden, alvorens zy van boord gingen, door een ge neesheer behandeld. Vervolgens gingen zij met de ongedeerd gebleven leden der be manning naar een hotel, ten einde wat op hun verhaal te komen. De „Venern" die op weg was van Pitea naar Antwerpen, zal vanochtend om vier uur haar reis ver volgen. De stuurman vertelt. De ramp geschiedde Woensdagavond kwart voor zes, zoo vertelde de stuurman. Juist had men aan boord van de „Vega" door de Zweedsche radio van het ongeluk van de „Adolf Bratt" vernomen; men be vond zich toen nabij de plaats waar pas vijf landgenooten om het leven waren ge komen. Een hevige ontploffing deed het schip van voren tot achteren trillen. Midscheeps aan stuurboordzijde werd het schip uiteen gereten. De zware voormast sloeg over boord. Daar het schip zware slagzij maak te en men de sloepen niet aan den langen kant durfde te strijken, kostte het veel moeite deze op het water te krijgen. Ook was de zee zeer ruw, maar ten slotte kwamen allen veilig van boord. Gelukkig was de „Venern" in de nabijheid, zoodat de schipbreukelingen spoedig werden opge pikt. Het lijf was gered, maar al him heb ben en houden ging verloren. Van de drie gewonden heeft één een ge broken heup, de beide anderen een gebro ken been. Alle anderen bevonden zich in goeden welstand. Zij zullen over eenige dagen per trein naar Zweden terugkeeren. ICersf gesel* cmBt ËclM BUcK Badhuisstraat i5 Dit nummer bestaat uit 3 bladen peiieurlgnïsscw »g«t Jen tlog Italiaansch schip in Zeeuwsche wate ren op een mijn geloopen. (Pag. 1, Eerste blad.)j Ernstig spoorwegongeluk in Duitsch land. (Pag. 1, Eerste blad.). Weer verschillende aanslagen van de Ira. (Buitenland.), De provinciale begrooting is aange nomen. (Provincienieuws.)] 3 menschen gedood bij ongeluk op onbewaakten overweg. (Gemengd nieuws.)] ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN De veldslag, die geleverd wordt in het gebied 'van Salla in het Noorden van Finland, heeft den Russen belangrijke ver liezen aan manschappen en materiaal ge bracht. De aan het frent vertoevende cor respondent van het dagblad Usi Suomi heeft een heele Russische ravitailleerlngs- colonne gezien, die den Finschen troepen in handen was gevallen. Ruim dertig vrachtwagens stonden in een rij langs den weg met gebroken ruiten en gesprongen banden.Een eind verder lag een vernielde tank in een sloot. Voorts zag hij 150 ge- doode paarden. De Finnen zijn er in dit gebied in geslaagd den vijand van zijn bases af te snijden, zoodat zij den Russi- schen opmarsch naar den spoorweg van Rovaniemi naar Oelce gestuit hebben. De Russen werden door een tegenaan val der Finnen volkomen verrast en trek ken zich thans door de dennebosschen terug naar Salla. Tijdens dezen terugtocht zouden ver scheidene eenheden van het roode leger uiteengedreven zijn en zelfs heeft een kleine Finsche afdeeling een heel Rus sisch bataljon van 800 man in de pan kunnen hakken. De operaties werden nog steeds be lemmerd door de felle koude aan het Noordelijke frrnt. De Russische tanks zouden bijna alle bevroren z;jn en de mo toren kunnen niet op gang gebracht wor den. Het succes, dat door de Finnen be vochten is in het gebied van Salla, is be vestigd door den Finschen generaal Wel- lenius die het bevel voert over de troepen in het uiterste Noorden. Tijdens een interview verklaarde de ge neraal aan een correspondent van het Zweedsche dagblad Aftonbladet, dat de Russen teruggeworpen zijn tot in de om geving van Hojhenjaervi en dat een heel bataljon Russen vernietigd is. De Finnen hebben Salla nog niet heroverd, maar zij hebben goede hoop op den afloop der ge vechten,- die zij in die streek leveren. Finsch legerberlcht. Het Finsche legerbericht van Donder dag meldt o.m. Op de Karelisehe landengte zijn de vij andelijke aanvallen voortgezet. Na een heftige artillerievoorbereiding viel de vijand aan bij Kaukjaervi en Muolaa- jaervi en op een aantal andere punten. In den loop van den slag, die den gehee- len dag duurde, leed de vijand vele ver liezen en maakte hij geen vorderingen. In den avond waren de Finsche stellingen ongewijzigd. Acht Russische tanks werden vernield. In één enkel dorp hebben de Russen 20 machinegeweren verloren. In den nacht van Woensdag op Donderdag werden Sovjet-Russische detachementen achter de linies gebombardeerd door de Finsche artillerie. Zij leden zware verlie zen. Te Aglajaervi werd de slag voortge zet. De Finnen hebben hier negen zware tanks, twee stukken veldgeschut, eenige vrachtwagens, twintig machinegeweren en een hoeveelheid andere wapens en munitie buit gemaakt. Tusschen Lieksa en Repola is een vijandelijk bataillon volkomen ver nietigd. Twee stukken veldgeschut en een groote hoeveelheid wapens viel in onze handen. In het gebied van Petsamo hebben de Finsche troepen een punt aan de Jordan- rivier bereikt. Verder geen bijzonders. Een Russisch eskader, bestaande uit een groot schip en een torpedojager is ter hcogte van Kotka in actie geweest en de Finsche kustbatterijen hebben het gedwongen, zich terug te trekken. Op liet Ladogameer heeft een Finsche kanonneer boot met succes den vleugel van het Russische leger beschoten. De luchtactie. De vijandelijke luchtmacht heeft haar aanvallen meteen groot aantal vliegtui gen op. het slagveld en tegen de burger bevolking voortgezet. De resultaten van deze aanvallen waren op het slagveld on- beleekenend. Als gevolg van het bcmbar- deeren van plaatsen werd een vrouw ge dood te Kontiomaki, te Jaensd werden 15 burgers, waaronder vrouwen en kinderen gedood en vier gewond, te Sortevala twee burgers gedood en drie gewond en te Matkafelka 5 burgers waaronder vrouwen en kinderen gedood en drie gewend. Gisteren hebben Finsche jachtvliegtui gen en luchtafweerbatteryen zes vijande lijke vliegtuigen neergehaald. Bovendien is, naar thans is komen vast te staan, Dinsdag nabij Viborg een vijandelijken bommenwerper neergehaald. Donderdag zijn by luchtaanvallen op Helsinfors verscheidene personen gedood. In totaal hebben de Russen ongeveer 60 bommen neergeworpen, waarvan een 30- tal op Helsingfors en de buitenwijken. Drie ziekenhuizen werden getroffen. On derweg van Helsinkfors naar Abo doken de Russische vliegers neer over een ex- pressetrein, dien zij onder machinegeweer vuur namen. Gemeld wordt, dat twee per sonen werden gedood en twee gewond. Een tweede trein werd op soortgelijke wijze aangevallen, doch daarbij vielen geen slachtoffers. In de stad brak een brand uit, die snel gebluscht kon woorden. Een klein huisje en een garage werden vernield. Bovendien warden 2 op straat staande auto's ver woest. Voorts is alarm gemaakt in Tampere, in midden-Finland. Onmiddellijk nadat het alarmsein had geklonken, hoorde men duidelijk bemmen ontploffen, en het ge ratel van luchtafweergeschut. De Russi sche vliegtuigen vlogen cp een hoogte van ongeveer 2000 meter. Zes Finsche jacht- toestellen stegen op en streden gedurende bijna een uur tegen de 11 Russische bom menwerpers. EenRussisch toestel werd neergehaald. De andere namen de wijk. Finsch schip door Russische vliegtuigen aangevallen. Een Finsch stoomschip, is gisteren in een Zweedsche haven aan de Botniscbe Golf aangekomen en heeft daar gerappor teerd in de Finsche wateren door Russi sche vliegtuigen te zijn aangevallen. Er waren 15 bommen geworpen, doch het schip werd niet geraakt. Het Russische legerbericht, Het hoofdkwartier van het Russische militaire district Leningrad deelt mede, dat op 21 December de operaties vrijwel beperkt zyn gebleven tot patrouilles en schermutselingen van verkenningsafdee- lingen. Op de Karelisehe landengte is aan weerszijden de artillerie heftig in actie ge weest. Sovjet-Russische vliegtuigen hebben ver kenningsvluchten gemaakt en in een aan tal luchtgevechten hebben de Sovjet-Rus sische vliegtuigen tien vijandelijke toe-» stellen omlaag gehaald.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1