Breskensche Courant MIllE* MEUWSEN KE8STtRAIISEII Specfoens' De duikhool- en mijnen-onrlog Nog maar 2 DAGEN Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de ^Donnementsprgs: 1/ ct. per week ot 1 2.20 pei kwartaax Franco per post t 2-50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor tiet buitenland neme men eeD abonnement op bet postkantoor zgner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels t 1.25, iedere regel meer 25 cent. Brj abonnement speciale prjjs. Kleine advertenties van l5 regels 50 cent, tedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling pp» a SPECKENS' Broodbakkerij Onze zijn overheerlijk i De gezagvoerder van den „Admiral Graf von Spee" Kerstlectuur, Kerst- en Nieuwjaarskaarten Slachtoffers van den strijd i op zee. wordt bij'n aankoop van f 2.50 UW HOED GRATIS als nieuw gestoomd DE MODEZAAK Spoorlijn Leningrad- Moermansk gebombar deerd. Vreemde vliegtuigen boven ons land. EERSTE BLAD 3 vrije dagen ïtoeedsdie s.s. „Adolf Bratt" bij Terschelling op mijn geloopen en gezonken. vanaf 75 cent. VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 301 DONDERDAG 21 DECEMBER 1939 mm*——mmmmmmm—mm Uitgave: Firma f. VAN l>L VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No. 66287 Eigen kantoren te:Breskens, ïorpsstraat, rel. 21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 15, Tel. 35 Vy Vergelijking met den oorlog van '14'18. Wordt Engeland ernstig bedreigd Als men de publieke reacties hoort en leest op de oorlogsfeiten van den dag, dan dringt zich aan den objectieven beoordee- ler de overtuiging op, dat slechts weinig menschen in staat zijn om de beteekenis der gebeurtenissen te bepalen naar de be trekkelijkheid van haar algemeene waarde. Wanneer wordt bericht, dat in Duitsch- land een of ander artikel sterk is'gerant soeneerd, krijgt menigeen den indruk van liet naderende einde van den Duitschen economischen weerstand. Behalen de Fin nen eenige plaatselijke successen tegen de Russen, dan begint men weer vaster te ge- looven wat men wenscht, n.l. dat het klei ne volk zich in staat zal betconen tot blijvenden afweer van de agressie der overmachtige legers van den indringer. Brengen de Duitschers in een „succes volle week" dagelijks eenige Britsche en neutrale koopvaarders tot zinken, dan acht men Engeland verloren. Met verbijs tering hoort men van het kolossale cijfer van de opgegeven totale tonnenmaat, wel ke in den grond werd gebcord en men concludeert zulke verliezen kunnen niet langdurig worden gedragen. Maar weet men in werkelijkheid af van het bezit der Britten aan scheepsruimte, van de mogelijkheden ter vervanging van de verliezen èn van den prijs, dien de Duitschers voor hun successen hebben moeten betalen Laten wij eens vergelijkingen treffen met 1914. De Duitschers deelen de verliezen aan duikbooten niet mee ze deden dat in den vorigen oorlog niet en doen dat cok thans niet. Hun tegenstanders kunnen deze Duitsche verliezen niet geval voor geval met zekerheid vaststellen. Een aangeval len duikboot komt als regel niet meer boven., als ze getroffen is niet en even min als ze is cintkomen. Wat deze verliezen echter te beteeke- nen hebben, is na den vorigen oorlog vast gesteld en erkend in officieele Duitsche publicaties. Volgens „Die Kriegsschiffs- verluste der fremden Flotten im Weltkrie- ge 19141918" van Jacob Rheder, een der voornaamste commandanten der duikbootvloot van Duitschland, gingen ge durende den wereldoorlog 178 Duitsche onderzeeërs verloren. Wanneer men nu bedenkt, dat de op sporing van duikbooten met luisterappa raten en vanuit verkenningsvliegtuigen 'se- dert 1918 aanzienlijk is vergemakkelijkt en dat de aanvalsmogelijkheden op onder zeeërs sterk zijn vergroot (vliegtuig bommen, maar vooral de warrelende diep- zeebommen), dan kan men veilig aanne men, dat er in dezen ocriog heel wat meer duikbooten verloren gaan dan in den vorigen en dat de eerste Lord der Brit sche admiraliteit het wel niet zoover mis zal hebben gehad, toen hij gewaagde van 3 h 4 als weekgemiddelde. Tegenover de ongetwijfeld grootere Duitsche verliezen staat het feit, dat de tonnage, welke de Duitschers thans in den grond weten te beren veel ge ringer is dan in den vorigen oorlog. In 1914 is de strijd begonnen met vrij be hoorlijke oorlogsmethoden, het duik bootwapen werd slechts tegen vijandelijke oorlogsschepen aangewend koopvaarders werden door de ctnderzeeërs naar Duitsche havens opgebracht. De onbeperkte duik bootoorlog is begonnen in Februari 1917 en toen de wapenstilstand in 1918 werd gesloten waren 20 millioen tonnen vraebt- scheepsruimte in den grond geboerd. Uit de .Duitsche „Marine-Rundschau" van October 1938 putte Henri Hegener voor een artikel in de ,„Msb." de volgen de maandcijfers van de tonnage der tot zinken gebrachte Engelsche schepen. De cijfers zijn die der maanden Februari 1917 tot en met Juni 1918 3x3.400 353.400 545.200 352.200 417.800 364.800 329.800 - 196.200 278.100 173.500 253.000 179.900 226.800 199.400 215.500 192.400 162.900. En thans ïn de eerste drie ma an den van der. huidigen duikbootoorlog brachten de Duitschers 340.000 ton Britsche handels tonnage tot zinken, d.i. neg lang niet de helft van het gemiddelde Britsche verlies over eén zelfde tijdvak in den vorigen oorlog. Daarbij dient nog te wordenbe dacht, dat het grootste verlies thans is (zooals wij die sinds 1887 bakken) Bestelt morgen. toegebracht in de eerste oorlogsmaand, dus September. In October bedroeg het nog maar de helft van wat het in Sep tember was en in November d>ilde het toit tweederde van October. Die daling zet zich dank zij het stelsel van het varen in convooinog steeds voort. Van de magnetische mijnen, het jongste Duitsche wapen, hebben in hoofdzaak de neutra len het vérlies van tonnage te dragen gekregen. Bédènkt men, dat de Engëlschen er in 1917 reeds in slaagden om tegenóver het verlies aan tonnage een nieuwbouw te stellen van meer dan IV4, millioen ton (in het jaar 1917 dus) en dat deze prcductie- irogelijkheid op het oogenblik ongetwijfeld veel gTOóter zal zijn, dan heeft men als vaststaande te aanvaarden, dat de Brit ten in staat zijn om ondanks de verliezen hun vrachtvloot van maand tot maand uit te breiden. Duikbooten en mijnen zijn gruwzame wapenen, welke ontzettend veel lijden en ellende zaaien onder de neutralen, maar nooit zal Duitschland met deze wape nen Engeland kunnen overwin- n - n Wat den oorlog terzee betreft rijn de Duitschers tegenover i917 en 1918 sterk in het nadeel gekomen. Toen konden ze hun bases over de verschillende kus ten van Europa verdeelen, dank zij de bondgenootschappelijke medewerking van Oostenrijk en Turkije. In de voorncemde aflevering van de „Marine-Rundschau" staat bijv. vermeld dat Duitschland, toen 1 Februari 1917 de onbeperkte duikboot oorlog begon over de volgende aantallen onderzeeërs beschikte in de havens van N^ord-Duitschland 49 Zeebrugge en Ostende 33 in Pola aan de Adriatische Zee 24 in Constantinopel 2 in de Bal- tische Zee 3. Op het oogenblik kunnen de Duitsche duikbooten in hoofdzaak slechts opereeren in de gevaarlijke zóne der Britsche kust. SLAAT DE HAND AAN ZICHZELF. Kapitein Langsdorff, de commandant van de „Admiral Graf von Spee" heeft Dinsdagavond met een revolverschot een eind aan zijn leven gemaakt. Zijn lijk werd eerst gistermorgen gevonden. Het opperbevel der Duitsche oorlogsma- rine heeft hierover medegedeeld „De commandant van het pantserschip „Admiral Graf von Spee", kapitein ter zee Hans Langsdorff, heeft den ondergang van zijn schip' niet willen overleven. Getrouw der traditie en in den geest der opvoeding van het officierscorps, waartoe hij bijna drie decennia heeft behoord, heeft hij dit besluit genomen. Nadat hij de hem toevertrouwde beman ning in veiligheid had gebracht, heeft hij de hem gestelde taak als volbracht be schouwd en volgde hij zijn schip. De oorlogsmarine begrijpt en waardeert dezen stap. Kapitein ter zee Langsdorff heeft hier mede als strijder en held de verwachtingen vervuld, welke zijn Führer, het Duitsche volk en zijn marine in hem hadden ge steld". Het stoffelijk overschot van kapitein ter zee Langsdorff ligt nu in het Argentijnsche marinestation. De Argentijnsche marine heeft de doodenwacht betrokken. Het stof felijk overschot werd gevonden, liggend op een Duitsche vlag, welke voor het bed in de hotelkamer was uitgespreid. Langsdorff had zich een kogel door den slaap gejaagd. Alvorens zelfmoord te plegen heeft com mandant Langsdorff nog een brief gezon- d' *1 aan. den Duitschen ambassadeur te Buenos Aires, waarin hij zei, dat hij, toen hij opdracht kreeg zijn schip tot zin ken te orengen, van plan was, ha zyn be manning aan land te hebben gebracht, tijdens de ontploffing aan boord te sterven. PresidentOrtiz heeft de bemanning van de „Admiral Graf von Spee" verlof gege ven de begrafenis van haar commandant bij te wonen. Kapitein Dove, een der Britsche koop vaardijkapiteins, die door de „Admiral Graf von Spee" aan boord werd vastgehou- en, heeft de Reuter-correspondent te Mon tevideo medegedeeld, dat Langsdorff na den slag had verklaard, rijn schip niet een zekere vernietiging tegemoet te zullen la ten gaan. Ik vaar niet weer uit, aldus ver klaarde Langsdorff. Ik weiger mijn schip of mijn mannen nutteloos op te offeren. In elk geval, zoo voegde hij er nog aan toe, ben ik blij, dat mijn geweten niet be zwaard is door den dood van ook maar één Britschen non-combattant. De internee ring der bemanning van de „Admiral Graf von Spee". Volgens het D.N.B. zullen de officieren van het oorlogsschip in de stad Buenos Aires geïnterneerd worden, doch zij moeten hun eerewoord geven, dat zij de hun toege wezen verblijfplaats niet zonder schrifte lijke toestemming der politie zullen verla ten. De manschappen van het schip wil men in de centrale provincies interneeren. In politieke kringen te Berlijn wordt in dit verband vernomen, dat hiertegen van Duitsche. zijde dienovereenkomstig stappen Zullen; worden ondernomen. {Servetten, Tafelloopers, Tafelkleeden, Versiering. 'Ruime keuze Boek- en Kantoorboekhandel D. GOETHEER. Paul Krugerstraat 41, Telef. 573. ZWEEDSCH STOOMSCHIP OP MIJN GELOOPEN. Het Zweedsche stoomschip „Mars" (1449 ton) is gisteren ter hoogte van de noord oostkust van Engeland gezonken, nadat het op een mijn was geloopen. Zes overle venden zijn aan land gebracht. Men ge looft dat zes man worden vermist. Estlandsch schip tot zinken gebracht. Het Noorsche- schip „Rogaland" is te Kopervik in Noorwegen aangekomen met de bemanning van het Estlandsche schip „Uko" aan boord. De „Uko" was een schip van 757 ton, de bemanning telde 13 personen, waaronder twee vrouwen. De kapitein van de „Uko" deelde/ Volgens Reuter mede, dat een Duitseh vliegtuig vijf bommen, op het schip heeft geworpen. Doör een van deze bom men is het schip gezonken. Britsch troepen tra nsportschip tijdens mist bijna in botsing gekomen. Een Britsch troepen transportschip is tij dens de reis bijna in botsing gekomen, het geen rampspoedige gevolgen zou hebben gehad. Het tweede schip eveneens een Britsch - keerde naar Britsche haven terug om hersteld te worden. Het incident deed zich voor tijdens een dichten mist. Het troepenschip is met lichte averij de haven binnengeloopen. Het verluidt, dat het schip, waarmede het troepentransportschip in botsing is gekomen, de „Samaria" was, een schip van 19.597 ton van de Cunard-lijn. Het schip keerde naar de haven terug' in plaats van rijn reis naar Amerika voort -te: zetten. De „Columbus" op order van hooger hand tot zinken gebracht. Aan. boord van den Amerikaanschen kruiser „Tuscaloosa" rijn Woensdag de uit 579 leden bestaande bemanning van het door de equipage tot zinken gebrachte Duitsche passagiersschip „Columbus", waarbij negenvrouwen, in d© haven van New York aangekomen. De commandant van de „Columbus" had Dinsdag draadloos laten weten voornemens te zijn zijn schip tot zinken te brengen. De bemanning van de „Columbus" had reeds de kleppen geopend, vuur aangele-gd en de reddingbooten van het noodzakelijk ste voorzien en bemand. De booten werden in goede orde neergelaten, toen de vlam men reeds door dikke rookwolken hoog uit sloegen. Zonder incidenten heeft de „Tus caloosa" hierna de overlevenden aan boord genomen, die ondanks alles van goeden moed waren. De reddingbooten werden op zee gelaten. Bij het appèl bleek, dat twee stokers vermist werden. De overlevenden hebben warm eten, sigaretten en warme kwartie ren gekregen. De gezagvoerder van de „Columbus" heeft volgens het D.N.B. bij aankomst op Ellïs-eiland verklaard, dat zijn schip op bevel van hooger hand was tot zinken ge bracht. De eerste officieele rapporten duiden aan, dat er geen enkele vlootactie gevoerd is en er dus geen1 enkele schending van de neutraliteit is geweest. „Columbus" gedwongen Mexico te verlaten Een vooraanstaand Europeesch diplo maat heeft volgens Havas verklaard, dat de regeering van Mexico de „Columbus" vcor de keus had gesteld de raven te ver laten of geïnterneerd te worden. Dit besluit zou zijn genomen, omdat dé „Columbus" geheim© radiotelegrammen zou hebben ver zonden en Duitsche duikbooten van levens middelen zou hebben voorzien, hetgeen in strijd is met de neutraliteit van Mexico. De reederij, welke in Mexico de Duitsche maatschappij, welke eigenares was van de „Columbus" vertegenwoordigt, heeft mede gedeeld, dat de regeering van Mexico het schip niet heeft gedwongen Vera Cruz te verlaten. De Amerikaansche minister van arbeid heeft aan de opvarenden van de „Colum bus" een verblijfsvergunning voor den duur van zestig dagen verleend. De „Cap Norte" is Britsche haven binnengebracht. Het Duitsche schip „Cap Norte" (13.615 ton) dat indertijd is buitgemaakt, is gisteren in een Britsche haven binnen gebracht. Aan boord van de .„Cap Norte" bevindt zich een kostbare lading. Het schip 'werd op 13 October aangehouden. WIËI GROOTE KEUZE. Waistraat 66. Teieioon i44. BIJNA 20.000 KUSSEN ZOUDEN IN DE „WESPENTAILLE" ZIJN VERNIETIGD. Uit Kirkenaes a an de Noorsch-Finsche grens, wordt gemeld dat Italiaansche en Spaansche vrijwilligers, die dienst hebben genomen bij de Finsche luchtmacht, een bomaanval hebben gedaan cp den spoor weg LeningradMoermansk. De Noorsche „Aftenposten" bericht, dat de aanval werd uitgevoerd door zeven Sovjet-Russische vliegtuigen, welke door de Russische piloten, die gedeserteerd zijn naar de Finsche linies werden gebracht. Volgens een ander bericht zouden zes Ruscische vliegtuigen ófachter de Finsche linies, bij Salla in Noord-Finland zijn neer gestreken, öf in de buurt noodlandingen hebben gemaakt. Te Helsingfors is bericht ontvangen, dat de Finsche troepen bij Suomusalmi, in de „Wespentaille" van Finland twee Sovjet- Russische divisies feitelijk hebben vernie tigd. Naar gezegd wordt zouden bijna 20.000 Russen zijn gedood. Koude belemmert de operaties. De felle koude, gepaard gaande met ver blindende sneeuwstormen hebben iedere ge vechtsactiviteit in den corridor van Petsa- mo, onmogelijk gemaakt. Naar de Finsche commandanten melden hebben de Russen in den sector van Heste- foff aan de Noorsche grens zware verlie zen geleden. Van ooggetuigen aan de andere zijde vail de Noorsche grens hebben de Finnen ver nomen, dat de Russen van Petsamo uit in een onafgebroken stroom versterkingen zenden. Finsch legerbericht. Het Finsche legerbericht meldt o.m. Op de Karelische landengte hebben de Russen Dinsdag den geheelen dag ver woede aanvallen ondernomen. Alle aanvallen zyn afgeslagen. Aan het front van Petsamo hebben onze troepen zich op Kornettijaervi terugge trokken. Dinsdag was het de bedrijvigste dag sinds het begin van den oorlog. De Fin sch© luchtmacht werd in verwoede luchtge vechten gewikkeld, die den geheelen dag duurden, voornamelijk boven de Karelische landengte. Vast is komen te staan, dat Finsche vliegtuigen veertien vijandelijke machines hebben neergehaald, en dat zes vijandelijke toestellen door de luchtafweer- batterijen zijn neergehaald. Naar schatting zijn gedurende den dag 200 vijandelijke vliegtuigen over Finsch grondgebied ge vlogen. De Regeeringspersdienst meldt Hedenochtend, kort na 11 uur is een drietal vreemde vliegtuigen boven de Velu- we waargenomen. Deze zijn van den grond af beschoten en door patrouilles jachtvlieg tuigen achtervolgd, waarna zij ons rechts gebied hebben verlaten. Dit nummer bestaat uit 2 bladen 51 el» e mi* 8 e «ie ss ew g&e«» d«»g Zweedsch schip nabjj Terschelling op mijn geloopen en gezonken vyf doo- den. (Pag. 1, eerste blad). De spoorlyn Leningrad-Moermansk door de Finnen gebombardeerd. (Pag. 1, eerste blad\ Provinciale Staten van Zeeland. (Pag. 1, tweede blad), Bejaarde vrouw b|j brand in Concert- huis te Assen omgekomen. (Gemengd nieuws) ZEE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Zorgt, dat U er feestelijk uitziet. Trekt eens een nieuw overhemd aan, of een nieuwe das. Wij hebben weer juist een zending aardige overhemden ontvangen, waar vast wel wat voor U bij zal zijn. In prijzen van 3.50 tot 5.95, VIJF DOODEN. Het Leilandsche s.s. „Auseklis" met geredden aan boord te Hoek van Holland aangekomen. Hedennacht te ongeveer half drie is te Hoek van Holland binnengekomen het Let- lar.dsche stoomschip „Auseklis", dat de ge redde bemanning aan boord heeft genomen van het Zweedsche stoomschip „Adolf Bratt" dat gistermiddag op weg zijnde van Rotterdamnaar Gothenberg, nabij Ter schelling op een mijn is geloopen en daar na is gezonken. Drie van de opvarenden en een Duitsche loods zijn hierbij verdronken. De overige 17 leden van de bemanning konden door de „Auseklis" worden opgepikt. Van do geredden' is er een gedurende de reis over leden, terwijl er vijf gewond zijn. Deze zouden na aankomst te Rotterdam naar een ziekenhuis worden overgebracht. De „Adolf Bratt" is in 1918 te Gothen berg op de werf Lindholmen gebouwd en meet bruto 1818 ton. Het schip is eigen dom van de reederij A Bratt en Co. te Gothenberg. Uit West-Terschelling werd gisteravond gemeld dat een schip van onbekende na tionaliteit des middags om drie uur in de Noordergronden bij Terschelling vermoede lijk op een mijn is geloopen. De motorstrandreddingboot „Nicolaas Marius" van de Noord- en Zuid-Holland- sche Redding Mij., was ter assistentie uit gevaren, doch aangezien men van schip noch opvarenden iets bemerkte, was de boot onverrichterzake teruggekeerd. Op het eiland was eon ontploffing ge hoord, terwijl men tegelijkertijd van de duinen af ongeveer zes mijl uit de kust, een waterzuil had waargenomen in de on middellijke nabijheid van een schip, waar van de omtrekken slechts vaag te zien waren. Na ongeveer tien minuten was van het schip niets meer te bespeuren, zoodat aan genomen werd, dat het was gezonken. f"ït zusje van onze boterletter) Vulling van amandelspijs en Meikeisen geabricoteei d en belegd met viuchten en oranjesnippei s. Banketbakkerij Telefoon 73

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1