Provinciaie Staten van Zeeland vergaderen. ZEER BELANGRIJKE NAJAARSVERGADERINGEN. De begrooting-1940, de Zegam-zaak, de Z.V.T.M. en ander groot werk aan de orde. De drijvende dood in stalen mantel. Groote tegenstand tegen het voorstel Inzake de Zegam. Dinsdagmorgen kwamen Provinciale Staten in openbare vergadering bijeen ter behandeling eener belangrijke agenda, waarvan de ingewikkelde Ze gam-zaak en de begrooting-1940 wel de hoofdschotel vormden. De bijeenkomst stond onder leiding van den Commissaris der Koningin in deze provincie jhr. mr. J. W. Quar- les van Ufford. DE NOOD ONDER DE PANNENBOEREN. Naar aanleiding van vragen van bet Sta tenlid den heer Dekker, hebben Ged. Sta ten uitvoerige gegevens verstrekt over de positie der Yerseksche oestercultuur en speciaal die van de zgn. pannenboeiren. Ged. Staten meenen dat althans voor het oogenblik, geen aanleiding bestaat voor eenig optreden hunnerzijds. Daarom stellen zij voor, hun mededeeling voor kennisge ving aan te nemen. Aanvulling van het Ambtenaren reglement Zeeland 1928 en Ar- beidsovereenkomstenbesluit. Wordt gerenvoyeerd naar de afdeelingen. Als eerste voorstel komt aan de orde het verzoek van de gemeente Axel tot overneming door de provincie van het R\jk van den weg Axel- Sluiskil, dien weg te plaatsen op het provinciaal wegenplan en daarop een rijwielpad aan te leg gen. In handen gesteld van Ged. Staten. Daarna komt aan de orde het voorstel tot Aanhouding van aanvragen om subsidie in de kosten van restau ratie van monumenten van ge schiedenis en kunst. De heer DEKKER (n.s.b.) toont zich te leurgesteld. De heer OUWEHAND (v.d.) pleit er voor, dat juist in dezen tijd moet worden gezorgd dat monumenten van historie en kunst bewaard blijven. Spr. vraagt waar van het op een en ander terugkomen „binnen afzienbaren tijd" afhankelijk is. Spr. heeft bezwaren tegen enkele stand punten die in de afdeelingeci zijn ont vouwd. O.m. is het spr. duister hoe aan vatten van restauratie-arbeid tot uitbrei ding van werkloosheid zou kunnen Leiden. De heer RORIJE (s.d.a.p.) zal het voor stel tot aanhouden steunen. De volksge zondheid gaat voor. Dat alle objecten waar het hier cm gaat even belangrijk zijn, betwijfelt spr. en hij noemt bijv. de wallen van Retranchement. De heer VAN DER FELTZ (c.h,) meent dat heb voorstel alleen om financieele re denen aanvaard kan worden. Hij zal voor stemmen. De heer VAN DUIN (c.h.) deelt de mee- ning van den heer Ouwehand dat het Rijk wel subsidie verstrekt. Men lette op ge vallen die dringend zijn. (Renesse?) De heer MES (r.k.) spreekt in gelijken zin. Namens Ged. Staten zegt d.s heer VAN DER WART (c.h.) bij de begrootimg op de financieele zijde te zullen spreken. Restauraties die onderhanden zijn( gaan door. Daarvoor staat 6.400 op de be grooting. En kén meer worden gedaan dan zullen Ged. Staten dit niet nalaten, zeker niet in dringende gevallen, indien tenmin ste zij die voor onderhoud behooren te zorgen, de laatste tientallen jaren daar aan de noodige zorg hebben besteed. Het voorstel tot aanhouding der aange vraagde subsidies komt, nadat nog enkele leden hun stem hebben, gemotiveerd, in stemming. Het wordt aangenomen met 325 stem men (Ouwehand, Adriaans®, Staverman, Dekker, Mes). Vervolgens komt een zoer belangrijk voorstel de aandacht vragen, dat reeds veel stof heeft doen opwaaien namelijk dat tot aankoop van de N.I.G.Mf. van de in haar bezit zijnde aandeelen in het kapitaal van de N.V. Zeeuwsche Gas Mf. k 90 voor 291.600 per 1 Januari 1940 met afstand der directie door de Ned. Ind. Gas Mjj. De heer ADRIAANSE (v.d.) herinnert er aan, er indertijd tegen te zijn geweest met de N.I.G.Mij. in zee te gaan als mede- exploitante. Nu willen Ged. Staten een echt scheiding, echter niet wegens overspel of ontrouw maar omdat het niet goed is voor een publiek college met een particulier sa men te werken. Dat is sprekers oude standpunt. Men zal echter de deskundige leiding gaan missen. Spr. betwijfelt of op de leiding wel 10.000 zal kunnen worden bespaard en spr. wenscht de verzekering van Ged. Sta ten dat in de deskundige leiding zóó wordt voorzien dat de medewerking der Ned. Ind. Gas Mij. niet wordt gemist. Spr. noemt de verwachting dat Pzem en Zegam nauw zullen kunnen samenwerken, een illusie en hij motiveert deze meening nader. Spr. acht de indertijd aan Vlissingen betaalde 300.000 afkoopsom te hoog en oordeelt op dezelfde wijze over de 90 waartegen de aandeelen van Rotterdam zouden wor den overgenomen. Niettemin zal spr. voor stemmen, als de kwestie der leiding wordt opgehelderd. De heer STEMERDING (c.h.) brengt G«d- Staten hulde voor hun voorbereiding. Ged. Staten willen scheiding tusschen pro- vincie en Ned. Ind. Gas Mij. Heeft de laatste de scheiding niet gewild? Spr. acht de gronden waarop Ged. Staten scheiding w.enschen, juist. De samenwerking kan niet ideaal worden genoemd, gezien het verschil in doelstelling. Toch gelooft spr. niet, dat het voorstel zonder meer kan worden aanvaard, al acht hij den. in. uitzucht gestelden bestuursvorm voor de Staten aantrekkelijk. Op menig punt blijft echter een onbevre digd gevoel, o.m. ten aanzien van de vroe ger torenhoog geprezen leiding der N.I.G. Mij., zoowel op commercieel als op tech nisch gebied, die men zal gaan missen als dit voorstel wordt aangenomen. Spr. acht dit hoogst onbevredigend en een groot bezwaar. Voor de toekomst be vatten de stukken op dit gebied slechts eenige orakeltaal. De koopprijs 90 °fo acht spr. te hoog hij is het resultaat van de (voor de Staten geheime) commercieele onderhandelingen tusschen Ged. Staten en Ned. Ind. Gas Mf., die zich immers slechts noode terug trekt en dus vrij gemakkelijk een hoogen koop prijs kon bedingen. Eenig bewijs dat de 90 de reëele waarde der aandeelen weergeven, is niet geleverd en spr. behandelt in dit verband in den breeds verschillende cijfers uit de stukken. De afschrijvingspolitiek was ge zond, maar nu willen Ged. Staten 10.000 per jaar minder gaan afschrijven, hetgeen spr. niet juist acht. Ook heeft hij bezwaar tegen den voorgestelden afschrijvingstermijn voor bepaalde posten en tegen die verwach te besparing op de directie. Spr. acht al die cijfers geflatteerd om tot de bewuste 90 te kunnen komen, aan de realiteit waarvan toch eigenlijk, niemand gelooft. Over het perspectief van het gas in de veewachte nauwe samenwerking tusschen Pzem en Zegam is spr. niet zoo hoopvol gestemd. Als de leiding in één hand zou komen, verwacht spr. dat electriciteit het gas nog meer zal verdringen. Sprekers Rotterdamsche ervaring wijst in die rich ting. Bovendien heeft spr. er bezwaar tegen, dat bf het voorstel met den oorlogstoe stand in het geheel geen rekening is ge houden en met den invloed die een en an der op het gasdebiet zal hebben. De Vlissingschs fabriek ligt in een ge meente die tot de eerste gevarenklasse be hoort en levert juist nu groot risico. Spr. acht het voorstel te sober de Staten hebben te weinig gegevens ont vangen en veelal eerst bf het verslag en niet in het voorstel. Hf noemt vele stukken, die z.i. gemist worden en noo- dig waren, o.m. een accountantsrapport en w^st er op, dat men daarmede el ders royaler handelt. Het is mogelyk dat het voorstel verantwoord is, maar de Staten kunnen dat niet be oordeel en en kunnen het voorstel dus niet aan vaarden. Nadere bestudeering is nood zakelijk en de Staten kunnen niet al leen afgaan op de opinie van Ged. Staten. Spr. beveelt benoeming van een stu die-commissie, bestaande uit eenige Statenleden en eenige deskundigen, aan ©n dient in dien zin een voorstel in. De heer ONDERDIJK (s.d.a.p.) wijst er eveneens op, dat de uitvoerige nadere toe lichtingen pas tijdens de sectievergadering zijn gekomen. Hij ziet in het gasbedrijf nog wel toekomst, al is het tot dusver geen voordeelige geldbelegging gebleken maar een strop. De f 300.000 voor Vlissingen moeten op het bedrijf drukken, maar niet voor rekening van de provincie komen. Zf moeten op de balans voorkomen. 80 acht spr. voor de aandeelen een aanvaardbaarder cijfer dan 90 Naast de 300.000 moet naar spr.'s meening reeds nu ca. 130.000 als verlies worden beschouwd. Bovendien bevat d«s balans voor 173.000 vrijwel waardelooze activa. Welk© zekerheid hebben de reeds gepen- sionneerden en him weduwen? Het stafper soneel dat niet procedeerde, verdient meer en krijgt bij een basis van 2/3 dus meer pensioen. Kan het personeel niet meer krijgen als straks wellicht het bedrijf zou gaan flo- reeren Ds voorgestelde bedrijfsvorm in een N.V. heeft sprekers instemming wel, al heeft een bedrijfsvorm als die van de Pzem nooit tot moeilijkheden geleid ten opzichte van de gemeenten. Bij de Pzem hebben de Staten echter niet zoo heel veel te vertellen. De heer Van Bommel van Vloten heeft zich in de laatste 5 jaar herhaal delijk op hot standpunt gesteld, dat hij als president-commissaris aan Ged. Staten en dus zeker niet aan Provin ciale Staten, geen verantwoording schuldig is. Ten aanzien van dit punt moet voor de toekomst zekerheid komen. Spr. beipleit meer inschakeling der or ganisaties waarvan tot dusver niet veel is gekomen. Zal de of de Zegam doc rgebrachte tijd in de nieuwe N.V. meetellen voor pensioen? Spr. vreest dat nien het personeel boven den 65-jarigen leeftijd in dienst zal houden. Over de onderhandelingen met Middel burg vreest spr. dat men te optimistisch is, als men samenwerking verwacht. Waarom is Middelburg nooit gepolst vóór de behandeling in de Staten? De heer VIENINGS (r.k.) acht de vraag of 80 of 90 (een verschil van 32.000) voor de aandeelen moet worden betaald, niet als de belangrijkste. Hf zou voor het voorstel willen stemmen en aar zelt ten aanzien van de motie-Stemerding voor een commissie, dis toch eigenlfk wan trouwen in Ged. Staten beteekent Hij juicht toe, dat de Staten eindelfk in het toekomstige bestuur nauwer zullen worden ingeschakeld. Prov. Staten zfn het hoogste provinciale bestuurscollege en zijn waard met het verschuldigde respect te worden behandeld. Daaraan ontbreekt wel eens iets, o.m. bf de Pzem, die eens schriftelfk heeft geantwoord, dat de tarieven ook wel zonder moties zullen worden geregeld. Spr. geeft daarover zfn afkeuring te kennen en zegt te zullen voorstemmen. De heer LOCKEFEER (r.k.) is het met zfn fractiegenoot Vienings niet eens en heeft verschillende bezwaren, o.m. met be trekking tot het pensioenvraagstuk. Spr. acht het moment voor de reorganisatie niet juist gekozen, evenmin als de voorwaarden. De prijs van 90 is te hoog en zou hoogstens 80 mogen zijn, wat z.i. nog aan den hoogen kant is, hetgeen spr. aan de hand van verschillende offers nader poogt te motiveeren. Er is een deskundig taxatie-rapport noodig voor den post „fa briek en aanleg" die nu voor de boekwaar de wordt opgenomen dit zou wel eens tot een lagere waardeering der aandeelen dan 80 kunnen leiden. Spr. meent dat het bedrff niet rendeert en dat de afschrfvingen in het verleden goed maar niet be hoog waren. De gecalculeerde winst door een denkbeeldige verlaging der directiekos- ten en verlaging der afschrfvingen met 10 acht spr. niet gezond. Het bedrijf verkeert nog maar in de eer ste jaren van een saneeringsproces en het moment voor overname is nog niet geko men. De perspectieven voor gas zfn zoo geweldig niet, en zeker niet op het platte land. Spreker beveelt een nauwkeuriger voor bereiding aan en zou aan bestendiging van den bestaanden toestand de voorkeur ge ven. De heer VAN MAZIJK (a.r.) is het grootendeels met den heer Stemerding eens. Het bedrff zal een redelijke winst moeten opbrengen om de offers goed te maken, die de provincie er zich voor moet getroosten. Spr. oordeelt een waarde van 68 voor de aandeelen als hoog genoeg en motiveert dat aan de hand van cijfers uit de stukken. Hij betwijfelt of op de di rectie een blf vende besparing van 10.000 kan worden gevonden en heeft verschillen de bezwaren tegen de voorgestelde wijze van afschrfving deze dient sneller be ge schieden. Spreker verwacht voorloopig geen winst en beschouwt de gecalculeerde winst als het gevolg van een voor een bepaald doel noodige reeks manipulaties. Vernieuwing (het blijkt uit het verslag van de Zegam) is binnen afzienbaren tijd noodig ook dat wfst er op dat er voor loopig (spr. verwacht ca.. 7 jaar) geen winst mag worden verwacht. Dat zou de waarde der aandeelen op on geveer 40 brengen. Kapitaalsreorganisatie acht spr. noodzakelijk en hf verwacht bf een taxatie van 40 een verlies op de aandeelen van 400.000, nog ongeacht de aan Vlissingen betaalde 300.000. Is het te brengen offer niet te groot in verhouding tot het te verkrijgen voordeel? Kan. met de N.I.G.Mij. geen regeling wor den getroffen, dat z ij de aandeelen der provincie overneemt, al dan niet 90 De heer KODDE (s.g.) heeft ook het be zwaar dat vele gegevens te laat zijn ver strekt Hij zegt dat de provincie zich met gas ging bemoeien om te voorkomen dat Vlissingen een overwegende positie in de gasvoorziening zou verwerven. Hadden wij toen nog vrf gestaan, dan zouden wf met de N.I.G.Mf. niet in zee zfn gegaan. De cffers zeggen niet zoo veel. Zit er eenige toekomst in het bedrff? Spr. meent dat dit wel kan, al moeten vooreerst geen dividen den worden verwacht. Als de provinciale financiën het verlies kunnen dragen, kan het voordeel bieden als de N.I.G.Mf. aandeelen worden overge nomen. De 300.000 zullen dan op het totaal minder zwaar drukken. Spr. ziet d.s toekomst nog zoo heel zwart niet, maar is niet enthousi ist over den N.V.- vorm. Van medezeggenschap bf de Pzem heeft spr. nog niet veel kunnen bemerken en hf verwacht daar ook bf de Zegam in den voorgestelden vorm niet veel van, in tegendeel hf verwacht dat de invloed der Staten er nog op zal achteruitgaan. Al leen bij een zuiver provinciaal bedrff kun nen de Staten de verantwoording dragen en spr. acht het niet juist, dat 2 Staten leden commissaris zouden worden. Gedepu teerden behooren verantwoordelijk te blf- ven ben opzichte van Prov. Staten. Wf künnen (na onderhandelingen met Vlissingen, waarvan spr. hoopt dat ze niet wéér 300.000 zullen moe ten kosten nu tot een zuiver provin ciaal bedrff komen. De heer BOOGERD (lib.) heeft eveneens verschillende bezwaren, maar acht de fi nancieele bezwaren, alle slagen in de lucht. Zwaarder wegen voor hem de technische bezwaren. Wat is de toekomst van het gas? In de practfk verwacht spr. van sa menwerking tusschen Pzem en Zegam die grootendeels hetzelfde gebied bestrijken, groote moeilijkheden. Natuurlijk heeft het gas nog groote mogelijkheden maar de voorkeur, vooral van de jongeren, gaat toch in steeds meerdere mate uit naar electriciteit. Een stfging van gas in de laatste jaren met ruim 4 zegt niet veel en kan goeddeels een gevolg zijn van de betere economische situatie. Spr. gelooft niet, dat zooals in het algemeen verslag wordt gezegd een liunstmv-tige afbakening van de terreinen van gas en electriciteit een succes mag doen verwachten. De directies zouden er bf in dommelen in plaats van te vechten voor de belangen hunner bedrfven. Van een nauwe samenwerking tusschen beide bedrijven is tot dusver niets gekomen en spr. verwacht dat ook voor de toekomst niet. Ook gelooft bf niet, dat meerdere zeggenschap van. Prov. Staten in het be lang van het gasbedrff zal blfken te zijn. Spr. is bevreesd voor een toekomst, waarin een Gedeputeerd college zonder den deskundigen heer Van Bommel van Vloten over het warnet van moeilijke gas kwesties zal moeten oordeelen en beslissen. Spr. ziet niet in waarom de Staten in een dwang positie zouden verkeeren en acht het voor stel onaanvaardbaar. De Zegam dient te blijven, zooals zf nu is. Spreker zal tegenstemmen. Om ca. 1 uur sluit de voorzitter de zit ting tot half drie. EEN LOODEN BUISJE STOOT TEGEN DEN SCHEEPSWAND. En onherroepelfk verzinkt het schip in de diepte. Meer dan ooit houdt de openbare meening zich bezig met den nieuwen schrik der zeeën, de drijvende mijnen, welke in het afgeloopen tiental dageo zoo talrfke offers aan schepen en schepelingen hebben geëischt helaas ook onder de Hollandsche koopvaardij schepen. Dit is het grootste gevaar, dat thans de schepen van alle zeevarende naties, zonder onderscheid, bedreigtde drijvende mfn. Het komt slechts zelden voor, dat een schip, hetwelk in aanraking komt met een mfn, nog een haven weet te bereiken. Dit zfn wel de meest helsche machines, welke de menschelfke geest heeft bedacht in den strf d ter zee onzichtbare sluipmoorde naars. Waaruit bestaat een zeemfn? Uit een stalen bol van ongeveer 80 tot 100 c.m. middellfn, waarvan het bovenste deel met lucht is gevuld, zoodat de mfn niet kan zinken. Uit dezen stalen bol steken drie of meer looden buisjes. Hierin bevinden zich glazen buisjes, welke gevuld zfn met chroomzuur, zink en kool. Heeft nu een schip het ongeluk, met een dezer uitsteek sels in aanraking te komen, dan buigt het looden buisje, om, met het gevolg dat het glazen buisje breekt en de inhoud zich vermengt Hierdoor ontstaat een galvani sche stroom» <he door middel van een electrischen ontsteker de zich in de onder ste helft van den bol bevindende ontplof bare stoffen tot explosie brengt. Uit de gedetailleerde berichten in de bladen weet men, welke ontzettende gevolgen deze ont ploffing heeft. Passagiers van het onge lukkige s.s. „Simon Bolivar" weten te ver tellen, dat het schip door het geweld der ontploffing letterlfk omhoog gedrukt werd. Blijkbaar is dit schip aan de onderzfde door een mfn geraakt, hetgeen een nog sterker effect te weeg brengt dan een mfn, die het schip van terzfde raakt. Hoe mfnen worden verankerd. Wanneer de -mijnen overboord worden gezet, zfn zij voorzien van een kabel van bepaalde lengte met een soort anker, zoo dat zij blijven liggen op de plaats, waar zij zfn neergelaten. Over het algemeen is deze kabel zoo lang, dat de mfnen enkele meters onder de oppervlakte van het water hangen. Vooral bij stormachtig weder, zoo als in de afgeloopen weken, kan het zeer licht gebeuren, dat zf worden losgeslagen en op drift gaan. Dit zfn de mfnen, die aan onze kusten aanspoelen en den mees ten tijd onschadelfk kunnen worden ge maakt, voordat zf onheil aanrichten. Blf- ven zij evenwel op hun plaats, dan leveren zf een doodelfk gevaar op zoowel voor schepen met geringeren diepgang, die er m®t de kiel overheen schuren, als voor grootere schepen, die ze aan stuurboord of aan bakboord raken. Voor het leggen van de mijnen worden de zgn. mijnenleg- gers gebezigd men spreekt, voor de groo tere eenheden, zooals bijv. den Britschen boclsm „Adventure", van „mfnkruisers". Ook de duikbooten zijn er op ingericht, mijnen te leggen. De zgn. mijnversperrin- gen bestaan uit mfnen, die worden ge plaatst met een tusscbenruimte van 30 tot 50 meter. Ten einde het mf ngevaar zooveel mogelijk tegen te gaan beschikken de groote zeemogendheden tegenwoordig over flottieljes mijnenzoekers. Deze werken sa men met de mfnenvegers, dikwfls bestaan de uit kleine schepen, niet grooter dan trawlers. Mfn versperringen voor den ingang van havens. Ten einde te voorkomen dat vreemde oorlogsschepen en vooral duikbooten on verhoeds ee<n haven binnendringen, neemt men in den oorlog zfn toevlucht tot het leggen van mijnversperringen voor de ha vens en de mondingen van rivieren. Deze versperringen bestaan uit drie of vier mf nen achter elkaar, welke op verschillende diepten zfn afgesteld, zoodat zoowel de grootere oorlogsschepen als do kleinere vaartuigen en de duikbooten de versper ring niet straffeloos kunnen passeerem. Natuurlijk worden in dergelijke versper ringen doorgangen opengelaten, waarvan de ligging zorgvuldig geheim wordt gehou den. Intusschen is gebleken dat het voor een goed zeeman niet onmogelfk is, zich deze route in het hoofd te prenten door de bewegingen der in- en uitgaande schepen zorgvuldig gade te slaan, ofschoon het wel tot de zeer groote uitzonderingen zal blf- ven behooren, dat dit voorkomt. In het al gemeen kan men aannemen dat versperrin gen van dien aard voldoende zfn, om ver rassingen van de zfde van vfandelfke oor logsbodems te voorkomen. SCHEEPV AARTBER1CHTEN Brand aan boord van Italiaansch schip. Aan boord van het in de haven van Triëst liggende Italiaansche schip „Plave" is brand uitgebroken. De oorzaak ligt ver moedelijk in kortsluiting. De materiel e schade is aanzienlijk. Finsch stoomschip omhooggevaren. Het Finsche stoomschip „Oapella" (1225 ton) is, naar het D.N.3. uit Stockholm meldt, gisterochtend bij Arkebadan om hooggevaren. Het stoomschip werd ernstig beschadigd. Een deel der bemanning is ge borgen. Samengesteld door het Kon. Meteorologisch Instituut te De Büt. De weerstoestand van hedenmorgen 7.20 uur Vlissingen: Den Helder: Weer5 betrokken helder Wind: matig O. zwak O.Z.O, Temperatuur: 1 gr. 3 gr. Min, hedennacht: 1 gr. 3 gr. Verwachting geldig van hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur Aanvankelf k lichte vorst tot tempera tuur om het vriespunt. In het noorden zwakke veranderlijke wind, in het zuiden uit oostelijke richtingen. Laterinvallende dooi In het zuiden zwakke veranderlfke, in het noorden zwakke tot matige wind uit westelfke richtingen. Nevelig of mistig tot betrok ken. Kans op eenigen regen, waarbf voor al in het noorden kans op gladde wegen. MARKTBERICHTEN VISCHMIJN VLISSINGEN. Maandag 18 December. Zeer groote aanvoer garnalen. Kleinhan del 1617 ct., pellerf 15 ct. per kg., Zood- jes 0.503.80. Ruime aanvoer van con- signati «zendingen. Schar 0.601.20, wijting 0.901.40 per 10 kg. GROENTENVEIMNG MIDDELBURG. 18 December. Veldsla 721 ct., spruiten 819 ct., witlol 1020 ct., schorseneeren 15 ct., koolrapen 12 ct., waspeeën 3 4 ct., andijvie 313 ct., breekpeeën li/22 ct., uien 13 ct., kroten 1%3 ct., savcye kool 36 ct., roode kool 24 ct., boere k'XJl 48 ct., prei 510 ct., alles per kg., peeën 5 ct., rapen 3 ct., selderie 37 ct., alles per bos, bloemkool 212 ct., andijvie 3 ct., knolselderie 24% ct., alles per stuk. GOESSCHE MARKT. 19 December. Eieren per 100 st. 44.90, per 25 st. 1.10, part. prijs 5.45. Kléins eieren 3.354. Eendeieren f 3.40. Boter 1.75 per kg., per kg. 0.87%, particuliere prfs 0.97%. Fabrieksboter 0.97% per kg. Afwijkends boter 0.60 per kg. 2e kw. Boerenboter 0.82% p. kg. Noteering handelaren. Boter 0.80 per kg. Kipeieren 4 per 100 stuks. Eendeieren 3.50 per 100 stuks. Poelje-eieren 3 per 100 stuks. Eierveiling Goes. Aanvoer 50.000 stuks. Groote kipeieren 44.90. KLsirie kipeieren 3.364. Eendeieren 3.40. VEEMARKT ROTTERDAM. 19 December. Aanvoer185 paarden, 9 veulens, 969 magere runderen, 1385 vette runderen, 30 vette kalveren, 273 graskalveren, 1148 nuchtere kalveren, 1046 schapen en lamme ren, 63 bokken en geiten. Totaal 5115. Prf zen per K.G. vette koeien 78, 64, 4254 ct. vette ossen 72, 64, 5254 ct. stieren 70, 58, 46 ct. vette kalveren 135, 115, 8595 ct. schapen 42, 38, 32 ct. lammeren 48, 43, 36 ct. graskalveren 55, 45 ct. nuchtere kalveren 47, 42, 37 ct. slachtpaarden 52, 44, 35 ct. Prf zen per stuk schapen 25, 19, 14; lammeren 18, 14, ƒ9 nuchtere slacht- kalveren 12, 10, ƒ7; nuchtere fokkal- veren 20, 17, 15 slachtpaarden 240, 175, 105 werkpaarden 360, 240, 140 hitten 240, 210, 110 kalfkoeien 280, 195, 140 melkkoeien 275, 195, 140 varekoeien 175, 120, 90 vaar zen 145, 125, 95 pinken 105, 85, 65 graskalveren 55, 35, 25 bokken en geiten 11, 7, 5. Vette koeien en ossen aanvoer ruimer, andel tamelijk, prijzen iets hooger dan vorige week, prima koeien 84, prima ossen 78 ct. stieren aanvoer iets grooter, handel kalm, prijzen iets hooger vette kalveren aanvoer als vorige week, handel willig, prijzen als gisteren, prima's tot 1.45 schapen en lammeren aanvoer zeer groot, handel stroef, prijzen iets lager nuchtere slacht- en fokkalveren aanvoer iets korter, handel vlug, prf zende stijgende paarden aanvoer als vorige week, handel redelijk, prf shoudend kalf- en melkkoeien aanvoer als vorige week, handel stil, prf ven van le en 2e kwal. iets stijver, 3e soort onver anderd varekoeien aanvoer onveranderd, handel sleepend, prf zen niet hooger vaar zen en pinken aanvoer iets kleiner, handel flauw, prf zen onveranderd graskalveren aanvoer iets ruimer, handel vlot, prf zen hooger bokken en geiten aanvoer iets kor ter, handel tamelijk, prijzen iets lager*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 3