Provinciaie Staten van Zeeland vergaderen.
ZEER BELANGRIJKE NAJAARSVERGADERINGEN.
De begrooting-1940, de Zegam-zaak, de Z.V.T.M. en ander groot werk
aan de orde.
De drijvende dood in
stalen mantel.
Groote tegenstand tegen het voorstel Inzake de Zegam.
Dinsdagmorgen kwamen Provinciale
Staten in openbare vergadering bijeen
ter behandeling eener belangrijke
agenda, waarvan de ingewikkelde Ze
gam-zaak en de begrooting-1940 wel
de hoofdschotel vormden.
De bijeenkomst stond onder leiding
van den Commissaris der Koningin
in deze provincie jhr. mr. J. W. Quar-
les van Ufford.
DE NOOD ONDER DE
PANNENBOEREN.
Naar aanleiding van vragen van bet Sta
tenlid den heer Dekker, hebben Ged. Sta
ten uitvoerige gegevens verstrekt over de
positie der Yerseksche oestercultuur en
speciaal die van de zgn. pannenboeiren.
Ged. Staten meenen dat althans voor het
oogenblik, geen aanleiding bestaat voor
eenig optreden hunnerzijds. Daarom stellen
zij voor, hun mededeeling voor kennisge
ving aan te nemen.
Aanvulling van het Ambtenaren
reglement Zeeland 1928 en Ar-
beidsovereenkomstenbesluit.
Wordt gerenvoyeerd naar de afdeelingen.
Als eerste voorstel komt aan de orde het
verzoek van de gemeente Axel
tot overneming door de provincie
van het R\jk van den weg Axel-
Sluiskil, dien weg te plaatsen op
het provinciaal wegenplan en
daarop een rijwielpad aan te leg
gen.
In handen gesteld van Ged. Staten.
Daarna komt aan de orde het voorstel tot
Aanhouding van aanvragen om
subsidie in de kosten van restau
ratie van monumenten van ge
schiedenis en kunst.
De heer DEKKER (n.s.b.) toont zich te
leurgesteld.
De heer OUWEHAND (v.d.) pleit er
voor, dat juist in dezen tijd moet worden
gezorgd dat monumenten van historie en
kunst bewaard blijven. Spr. vraagt waar
van het op een en ander terugkomen
„binnen afzienbaren tijd" afhankelijk is.
Spr. heeft bezwaren tegen enkele stand
punten die in de afdeelingeci zijn ont
vouwd. O.m. is het spr. duister hoe aan
vatten van restauratie-arbeid tot uitbrei
ding van werkloosheid zou kunnen Leiden.
De heer RORIJE (s.d.a.p.) zal het voor
stel tot aanhouden steunen. De volksge
zondheid gaat voor. Dat alle objecten
waar het hier cm gaat even belangrijk zijn,
betwijfelt spr. en hij noemt bijv. de wallen
van Retranchement.
De heer VAN DER FELTZ (c.h,) meent
dat heb voorstel alleen om financieele re
denen aanvaard kan worden. Hij zal voor
stemmen.
De heer VAN DUIN (c.h.) deelt de mee-
ning van den heer Ouwehand dat het Rijk
wel subsidie verstrekt. Men lette op ge
vallen die dringend zijn. (Renesse?)
De heer MES (r.k.) spreekt in gelijken
zin.
Namens Ged. Staten zegt d.s heer VAN
DER WART (c.h.) bij de begrootimg op de
financieele zijde te zullen spreken.
Restauraties die onderhanden zijn( gaan
door. Daarvoor staat 6.400 op de be
grooting. En kén meer worden gedaan dan
zullen Ged. Staten dit niet nalaten, zeker
niet in dringende gevallen, indien tenmin
ste zij die voor onderhoud behooren te
zorgen, de laatste tientallen jaren daar
aan de noodige zorg hebben besteed.
Het voorstel tot aanhouding der aange
vraagde subsidies komt, nadat nog enkele
leden hun stem hebben, gemotiveerd, in
stemming.
Het wordt aangenomen met 325 stem
men (Ouwehand, Adriaans®, Staverman,
Dekker, Mes).
Vervolgens komt een zoer belangrijk
voorstel de aandacht vragen, dat reeds
veel stof heeft doen opwaaien namelijk
dat tot
aankoop van de N.I.G.Mf. van
de in haar bezit zijnde aandeelen
in het kapitaal van de N.V.
Zeeuwsche Gas Mf. k 90 voor
291.600 per 1 Januari 1940 met
afstand der directie door de Ned.
Ind. Gas Mjj.
De heer ADRIAANSE (v.d.) herinnert
er aan, er indertijd tegen te zijn geweest
met de N.I.G.Mij. in zee te gaan als mede-
exploitante. Nu willen Ged. Staten een echt
scheiding, echter niet wegens overspel of
ontrouw maar omdat het niet goed is voor
een publiek college met een particulier sa
men te werken. Dat is sprekers oude
standpunt. Men zal echter de deskundige
leiding gaan missen.
Spr. betwijfelt of op de leiding wel
10.000 zal kunnen worden bespaard en
spr. wenscht de verzekering van Ged. Sta
ten dat in de deskundige leiding zóó wordt
voorzien dat de medewerking der Ned. Ind.
Gas Mij. niet wordt gemist. Spr. noemt de
verwachting dat Pzem en Zegam nauw
zullen kunnen samenwerken, een illusie en
hij motiveert deze meening nader. Spr. acht
de indertijd aan Vlissingen betaalde
300.000 afkoopsom te hoog en oordeelt
op dezelfde wijze over de 90 waartegen
de aandeelen van Rotterdam zouden wor
den overgenomen. Niettemin zal spr. voor
stemmen, als de kwestie der leiding wordt
opgehelderd.
De heer STEMERDING (c.h.) brengt
G«d- Staten hulde voor hun voorbereiding.
Ged. Staten willen scheiding tusschen pro-
vincie en Ned. Ind. Gas Mij. Heeft de
laatste de scheiding niet gewild? Spr. acht
de gronden waarop Ged. Staten scheiding
w.enschen, juist. De samenwerking kan niet
ideaal worden genoemd, gezien het verschil
in doelstelling.
Toch gelooft spr. niet, dat het voorstel
zonder meer kan worden aanvaard, al acht
hij den. in. uitzucht gestelden bestuursvorm
voor de Staten aantrekkelijk.
Op menig punt blijft echter een onbevre
digd gevoel, o.m. ten aanzien van de vroe
ger torenhoog geprezen leiding der N.I.G.
Mij., zoowel op commercieel als op tech
nisch gebied, die men zal gaan missen als
dit voorstel wordt aangenomen.
Spr. acht dit hoogst onbevredigend en
een groot bezwaar. Voor de toekomst be
vatten de stukken op dit gebied slechts
eenige orakeltaal.
De koopprijs 90 °fo acht spr. te hoog
hij is het resultaat van de (voor de Staten
geheime) commercieele onderhandelingen
tusschen Ged. Staten en Ned. Ind. Gas Mf.,
die zich immers slechts noode terug trekt
en dus vrij gemakkelijk een hoogen koop
prijs kon bedingen.
Eenig bewijs dat de 90 de reëele
waarde der aandeelen weergeven, is niet
geleverd en spr. behandelt in dit verband
in den breeds verschillende cijfers uit de
stukken. De afschrijvingspolitiek was ge
zond, maar nu willen Ged. Staten 10.000
per jaar minder gaan afschrijven, hetgeen
spr. niet juist acht. Ook heeft hij bezwaar
tegen den voorgestelden afschrijvingstermijn
voor bepaalde posten en tegen die verwach
te besparing op de directie. Spr. acht al die
cijfers geflatteerd om tot de bewuste 90
te kunnen komen, aan de realiteit waarvan
toch eigenlijk, niemand gelooft.
Over het perspectief van het gas in de
veewachte nauwe samenwerking tusschen
Pzem en Zegam is spr. niet zoo hoopvol
gestemd. Als de leiding in één hand zou
komen, verwacht spr. dat electriciteit het
gas nog meer zal verdringen. Sprekers
Rotterdamsche ervaring wijst in die rich
ting.
Bovendien heeft spr. er bezwaar tegen,
dat bf het voorstel met den oorlogstoe
stand in het geheel geen rekening is ge
houden en met den invloed die een en an
der op het gasdebiet zal hebben.
De Vlissingschs fabriek ligt in een ge
meente die tot de eerste gevarenklasse be
hoort en levert juist nu groot risico.
Spr. acht het voorstel te sober de
Staten hebben te weinig gegevens ont
vangen en veelal eerst bf het verslag
en niet in het voorstel. Hf noemt vele
stukken, die z.i. gemist worden en noo-
dig waren, o.m. een accountantsrapport
en w^st er op, dat men daarmede el
ders royaler handelt. Het is mogelyk
dat het voorstel verantwoord is, maar
de Staten kunnen dat niet be oordeel en
en kunnen het voorstel dus niet aan
vaarden. Nadere bestudeering is nood
zakelijk en de Staten kunnen niet al
leen afgaan op de opinie van Ged.
Staten.
Spr. beveelt benoeming van een stu
die-commissie, bestaande uit eenige
Statenleden en eenige deskundigen,
aan ©n dient in dien zin een voorstel
in.
De heer ONDERDIJK (s.d.a.p.) wijst er
eveneens op, dat de uitvoerige nadere toe
lichtingen pas tijdens de sectievergadering
zijn gekomen. Hij ziet in het gasbedrijf nog
wel toekomst, al is het tot dusver geen
voordeelige geldbelegging gebleken maar
een strop. De f 300.000 voor Vlissingen
moeten op het bedrijf drukken, maar niet
voor rekening van de provincie komen. Zf
moeten op de balans voorkomen.
80 acht spr. voor de aandeelen een
aanvaardbaarder cijfer dan 90 Naast
de 300.000 moet naar spr.'s meening
reeds nu ca. 130.000 als verlies worden
beschouwd. Bovendien bevat d«s balans voor
173.000 vrijwel waardelooze activa.
Welk© zekerheid hebben de reeds gepen-
sionneerden en him weduwen? Het stafper
soneel dat niet procedeerde, verdient meer
en krijgt bij een basis van 2/3 dus meer
pensioen.
Kan het personeel niet meer krijgen als
straks wellicht het bedrijf zou gaan flo-
reeren
Ds voorgestelde bedrijfsvorm in een N.V.
heeft sprekers instemming wel, al heeft een
bedrijfsvorm als die van de Pzem nooit tot
moeilijkheden geleid ten opzichte van de
gemeenten. Bij de Pzem hebben de Staten
echter niet zoo heel veel te vertellen.
De heer Van Bommel van Vloten
heeft zich in de laatste 5 jaar herhaal
delijk op hot standpunt gesteld, dat hij
als president-commissaris aan Ged.
Staten en dus zeker niet aan Provin
ciale Staten, geen verantwoording
schuldig is.
Ten aanzien van dit punt moet voor
de toekomst zekerheid komen.
Spr. beipleit meer inschakeling der or
ganisaties waarvan tot dusver niet veel is
gekomen.
Zal de of de Zegam doc rgebrachte tijd in
de nieuwe N.V. meetellen voor pensioen?
Spr. vreest dat nien het personeel boven
den 65-jarigen leeftijd in dienst zal houden.
Over de onderhandelingen met Middel
burg vreest spr. dat men te optimistisch
is, als men samenwerking verwacht.
Waarom is Middelburg nooit gepolst vóór
de behandeling in de Staten?
De heer VIENINGS (r.k.) acht de vraag
of 80 of 90 (een verschil van
32.000) voor de aandeelen moet worden
betaald, niet als de belangrijkste. Hf zou
voor het voorstel willen stemmen en aar
zelt ten aanzien van de motie-Stemerding
voor een commissie, dis toch eigenlfk wan
trouwen in Ged. Staten beteekent Hij
juicht toe, dat de Staten eindelfk in het
toekomstige bestuur nauwer zullen worden
ingeschakeld. Prov. Staten zfn het hoogste
provinciale bestuurscollege en zijn waard
met het verschuldigde respect te worden
behandeld. Daaraan ontbreekt wel eens
iets, o.m. bf de Pzem, die eens schriftelfk
heeft geantwoord, dat de tarieven ook wel
zonder moties zullen worden geregeld. Spr.
geeft daarover zfn afkeuring te kennen en
zegt te zullen voorstemmen.
De heer LOCKEFEER (r.k.) is het met
zfn fractiegenoot Vienings niet eens en
heeft verschillende bezwaren, o.m. met be
trekking tot het pensioenvraagstuk. Spr.
acht het moment voor de reorganisatie niet
juist gekozen, evenmin als de voorwaarden.
De prijs van 90 is te hoog en zou
hoogstens 80 mogen zijn, wat z.i. nog
aan den hoogen kant is, hetgeen spr. aan
de hand van verschillende offers nader
poogt te motiveeren. Er is een deskundig
taxatie-rapport noodig voor den post „fa
briek en aanleg" die nu voor de boekwaar
de wordt opgenomen dit zou wel eens tot
een lagere waardeering der aandeelen dan
80 kunnen leiden.
Spr. meent dat het bedrff niet rendeert
en dat de afschrfvingen in het verleden
goed maar niet be hoog waren.
De gecalculeerde winst door een
denkbeeldige verlaging der directiekos-
ten en verlaging der afschrfvingen
met 10 acht spr. niet gezond.
Het bedrijf verkeert nog maar in de eer
ste jaren van een saneeringsproces en het
moment voor overname is nog niet geko
men. De perspectieven voor gas zfn zoo
geweldig niet, en zeker niet op het platte
land.
Spreker beveelt een nauwkeuriger voor
bereiding aan en zou aan bestendiging van
den bestaanden toestand de voorkeur ge
ven.
De heer VAN MAZIJK (a.r.) is het
grootendeels met den heer Stemerding
eens. Het bedrff zal een redelijke winst
moeten opbrengen om de offers goed te
maken, die de provincie er zich voor moet
getroosten. Spr. oordeelt een waarde van
68 voor de aandeelen als hoog genoeg
en motiveert dat aan de hand van cijfers
uit de stukken. Hij betwijfelt of op de di
rectie een blf vende besparing van 10.000
kan worden gevonden en heeft verschillen
de bezwaren tegen de voorgestelde wijze
van afschrfving deze dient sneller be ge
schieden.
Spreker verwacht voorloopig geen winst
en beschouwt de gecalculeerde winst als
het gevolg van een voor een bepaald doel
noodige reeks manipulaties.
Vernieuwing (het blijkt uit het verslag
van de Zegam) is binnen afzienbaren tijd
noodig ook dat wfst er op dat er voor
loopig (spr. verwacht ca.. 7 jaar) geen
winst mag worden verwacht.
Dat zou de waarde der aandeelen op on
geveer 40 brengen.
Kapitaalsreorganisatie acht spr.
noodzakelijk en hf verwacht bf een
taxatie van 40 een verlies op de
aandeelen van 400.000, nog ongeacht
de aan Vlissingen betaalde 300.000.
Is het te brengen offer niet te groot in
verhouding tot het te verkrijgen voordeel?
Kan. met de N.I.G.Mij. geen regeling wor
den getroffen, dat z ij de aandeelen der
provincie overneemt, al dan niet 90
De heer KODDE (s.g.) heeft ook het be
zwaar dat vele gegevens te laat zijn ver
strekt Hij zegt dat de provincie zich met
gas ging bemoeien om te voorkomen dat
Vlissingen een overwegende positie in de
gasvoorziening zou verwerven. Hadden wij
toen nog vrf gestaan, dan zouden wf met
de N.I.G.Mf. niet in zee zfn gegaan. De
cffers zeggen niet zoo veel. Zit er eenige
toekomst in het bedrff? Spr. meent dat dit
wel kan, al moeten vooreerst geen dividen
den worden verwacht.
Als de provinciale financiën het verlies
kunnen dragen, kan het voordeel bieden
als de N.I.G.Mf. aandeelen worden overge
nomen. De 300.000 zullen dan op het
totaal minder zwaar drukken.
Spr. ziet d.s toekomst nog zoo heel zwart
niet, maar is niet enthousi ist over den N.V.-
vorm. Van medezeggenschap bf de Pzem
heeft spr. nog niet veel kunnen bemerken
en hf verwacht daar ook bf de Zegam in
den voorgestelden vorm niet veel van, in
tegendeel hf verwacht dat de invloed der
Staten er nog op zal achteruitgaan. Al
leen bij een zuiver provinciaal bedrff kun
nen de Staten de verantwoording dragen
en spr. acht het niet juist, dat 2 Staten
leden commissaris zouden worden. Gedepu
teerden behooren verantwoordelijk te blf-
ven ben opzichte van Prov. Staten.
Wf künnen (na onderhandelingen
met Vlissingen, waarvan spr. hoopt
dat ze niet wéér 300.000 zullen moe
ten kosten nu tot een zuiver provin
ciaal bedrff komen.
De heer BOOGERD (lib.) heeft eveneens
verschillende bezwaren, maar acht de fi
nancieele bezwaren, alle slagen in de lucht.
Zwaarder wegen voor hem de technische
bezwaren. Wat is de toekomst van het
gas? In de practfk verwacht spr. van sa
menwerking tusschen Pzem en Zegam die
grootendeels hetzelfde gebied bestrijken,
groote moeilijkheden. Natuurlijk heeft het
gas nog groote mogelijkheden maar de
voorkeur, vooral van de jongeren, gaat
toch in steeds meerdere mate uit naar
electriciteit. Een stfging van gas in de
laatste jaren met ruim 4 zegt niet veel
en kan goeddeels een gevolg zijn van de
betere economische situatie.
Spr. gelooft niet, dat zooals in het
algemeen verslag wordt gezegd een
liunstmv-tige afbakening van de terreinen
van gas en electriciteit een succes mag
doen verwachten. De directies zouden er
bf in dommelen in plaats van te vechten
voor de belangen hunner bedrfven. Van
een nauwe samenwerking tusschen beide
bedrijven is tot dusver niets gekomen en
spr. verwacht dat ook voor de toekomst
niet. Ook gelooft bf niet, dat meerdere
zeggenschap van. Prov. Staten in het be
lang van het gasbedrff zal blfken te zijn.
Spr. is bevreesd voor een toekomst,
waarin een Gedeputeerd college zonder den
deskundigen heer Van Bommel van Vloten
over het warnet van moeilijke gas kwesties
zal moeten oordeelen en beslissen. Spr. ziet
niet in waarom de Staten in een dwang
positie zouden verkeeren en acht het voor
stel onaanvaardbaar. De Zegam dient te
blijven, zooals zf nu is.
Spreker zal tegenstemmen.
Om ca. 1 uur sluit de voorzitter de zit
ting tot half drie.
EEN LOODEN BUISJE STOOT TEGEN
DEN SCHEEPSWAND.
En onherroepelfk verzinkt het schip in de
diepte.
Meer dan ooit houdt de openbare
meening zich bezig met den nieuwen
schrik der zeeën, de drijvende mijnen,
welke in het afgeloopen tiental dageo
zoo talrfke offers aan schepen en
schepelingen hebben geëischt helaas
ook onder de Hollandsche koopvaardij
schepen.
Dit is het grootste gevaar, dat thans de
schepen van alle zeevarende naties, zonder
onderscheid, bedreigtde drijvende mfn.
Het komt slechts zelden voor, dat een schip,
hetwelk in aanraking komt met een mfn,
nog een haven weet te bereiken. Dit zfn
wel de meest helsche machines, welke de
menschelfke geest heeft bedacht in den
strf d ter zee onzichtbare sluipmoorde
naars.
Waaruit bestaat een zeemfn? Uit een
stalen bol van ongeveer 80 tot 100 c.m.
middellfn, waarvan het bovenste deel met
lucht is gevuld, zoodat de mfn niet kan
zinken. Uit dezen stalen bol steken drie
of meer looden buisjes. Hierin bevinden
zich glazen buisjes, welke gevuld zfn met
chroomzuur, zink en kool. Heeft nu een
schip het ongeluk, met een dezer uitsteek
sels in aanraking te komen, dan buigt het
looden buisje, om, met het gevolg dat het
glazen buisje breekt en de inhoud zich
vermengt Hierdoor ontstaat een galvani
sche stroom» <he door middel van een
electrischen ontsteker de zich in de onder
ste helft van den bol bevindende ontplof
bare stoffen tot explosie brengt. Uit de
gedetailleerde berichten in de bladen weet
men, welke ontzettende gevolgen deze ont
ploffing heeft. Passagiers van het onge
lukkige s.s. „Simon Bolivar" weten te ver
tellen, dat het schip door het geweld der
ontploffing letterlfk omhoog gedrukt werd.
Blijkbaar is dit schip aan de onderzfde
door een mfn geraakt, hetgeen een nog
sterker effect te weeg brengt dan een
mfn, die het schip van terzfde raakt.
Hoe mfnen worden verankerd.
Wanneer de -mijnen overboord worden
gezet, zfn zij voorzien van een kabel van
bepaalde lengte met een soort anker, zoo
dat zij blijven liggen op de plaats, waar
zij zfn neergelaten. Over het algemeen is
deze kabel zoo lang, dat de mfnen enkele
meters onder de oppervlakte van het water
hangen. Vooral bij stormachtig weder, zoo
als in de afgeloopen weken, kan het zeer
licht gebeuren, dat zf worden losgeslagen
en op drift gaan. Dit zfn de mfnen, die
aan onze kusten aanspoelen en den mees
ten tijd onschadelfk kunnen worden ge
maakt, voordat zf onheil aanrichten. Blf-
ven zij evenwel op hun plaats, dan leveren
zf een doodelfk gevaar op zoowel voor
schepen met geringeren diepgang, die er
m®t de kiel overheen schuren, als voor
grootere schepen, die ze aan stuurboord
of aan bakboord raken. Voor het leggen
van de mijnen worden de zgn. mijnenleg-
gers gebezigd men spreekt, voor de groo
tere eenheden, zooals bijv. den Britschen
boclsm „Adventure", van „mfnkruisers".
Ook de duikbooten zijn er op ingericht,
mijnen te leggen. De zgn. mijnversperrin-
gen bestaan uit mfnen, die worden ge
plaatst met een tusscbenruimte van 30 tot
50 meter. Ten einde het mf ngevaar zooveel
mogelijk tegen te gaan beschikken de
groote zeemogendheden tegenwoordig over
flottieljes mijnenzoekers. Deze werken sa
men met de mfnenvegers, dikwfls bestaan
de uit kleine schepen, niet grooter dan
trawlers.
Mfn versperringen voor den ingang
van havens.
Ten einde te voorkomen dat vreemde
oorlogsschepen en vooral duikbooten on
verhoeds ee<n haven binnendringen, neemt
men in den oorlog zfn toevlucht tot het
leggen van mijnversperringen voor de ha
vens en de mondingen van rivieren. Deze
versperringen bestaan uit drie of vier mf
nen achter elkaar, welke op verschillende
diepten zfn afgesteld, zoodat zoowel de
grootere oorlogsschepen als do kleinere
vaartuigen en de duikbooten de versper
ring niet straffeloos kunnen passeerem.
Natuurlijk worden in dergelijke versper
ringen doorgangen opengelaten, waarvan
de ligging zorgvuldig geheim wordt gehou
den. Intusschen is gebleken dat het voor
een goed zeeman niet onmogelfk is, zich
deze route in het hoofd te prenten door de
bewegingen der in- en uitgaande schepen
zorgvuldig gade te slaan, ofschoon het wel
tot de zeer groote uitzonderingen zal blf-
ven behooren, dat dit voorkomt. In het al
gemeen kan men aannemen dat versperrin
gen van dien aard voldoende zfn, om ver
rassingen van de zfde van vfandelfke oor
logsbodems te voorkomen.
SCHEEPV AARTBER1CHTEN
Brand aan boord van Italiaansch
schip.
Aan boord van het in de haven van
Triëst liggende Italiaansche schip „Plave"
is brand uitgebroken. De oorzaak ligt ver
moedelijk in kortsluiting. De materiel e
schade is aanzienlijk.
Finsch stoomschip omhooggevaren.
Het Finsche stoomschip „Oapella" (1225
ton) is, naar het D.N.3. uit Stockholm
meldt, gisterochtend bij Arkebadan om
hooggevaren. Het stoomschip werd ernstig
beschadigd. Een deel der bemanning is ge
borgen.
Samengesteld door het Kon. Meteorologisch
Instituut te De Büt.
De weerstoestand van hedenmorgen 7.20
uur
Vlissingen: Den Helder:
Weer5 betrokken helder
Wind: matig O. zwak O.Z.O,
Temperatuur: 1 gr. 3 gr.
Min, hedennacht: 1 gr. 3 gr.
Verwachting geldig van hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur
Aanvankelf k lichte vorst tot tempera
tuur om het vriespunt. In het noorden
zwakke veranderlijke wind, in het zuiden
uit oostelijke richtingen.
Laterinvallende dooi In het zuiden
zwakke veranderlfke, in het noorden
zwakke tot matige wind uit westelfke
richtingen. Nevelig of mistig tot betrok
ken. Kans op eenigen regen, waarbf voor
al in het noorden kans op gladde wegen.
MARKTBERICHTEN
VISCHMIJN VLISSINGEN.
Maandag 18 December.
Zeer groote aanvoer garnalen. Kleinhan
del 1617 ct., pellerf 15 ct. per kg., Zood-
jes 0.503.80. Ruime aanvoer van con-
signati «zendingen. Schar 0.601.20,
wijting 0.901.40 per 10 kg.
GROENTENVEIMNG MIDDELBURG.
18 December.
Veldsla 721 ct., spruiten 819 ct.,
witlol 1020 ct., schorseneeren 15 ct.,
koolrapen 12 ct., waspeeën 3 4 ct.,
andijvie 313 ct., breekpeeën li/22 ct.,
uien 13 ct., kroten 1%3 ct., savcye
kool 36 ct., roode kool 24 ct., boere
k'XJl 48 ct., prei 510 ct., alles per kg.,
peeën 5 ct., rapen 3 ct., selderie 37 ct.,
alles per bos, bloemkool 212 ct., andijvie
3 ct., knolselderie 24% ct., alles per stuk.
GOESSCHE MARKT.
19 December.
Eieren per 100 st. 44.90, per 25 st.
1.10, part. prijs 5.45. Kléins eieren
3.354. Eendeieren f 3.40.
Boter 1.75 per kg., per kg. 0.87%,
particuliere prfs 0.97%.
Fabrieksboter 0.97% per kg.
Afwijkends boter 0.60 per kg.
2e kw. Boerenboter 0.82% p. kg.
Noteering handelaren.
Boter 0.80 per kg.
Kipeieren 4 per 100 stuks.
Eendeieren 3.50 per 100 stuks.
Poelje-eieren 3 per 100 stuks.
Eierveiling Goes.
Aanvoer 50.000 stuks.
Groote kipeieren 44.90.
KLsirie kipeieren 3.364.
Eendeieren 3.40.
VEEMARKT ROTTERDAM.
19 December.
Aanvoer185 paarden, 9 veulens, 969
magere runderen, 1385 vette runderen, 30
vette kalveren, 273 graskalveren, 1148
nuchtere kalveren, 1046 schapen en lamme
ren, 63 bokken en geiten. Totaal 5115.
Prf zen per K.G. vette koeien 78, 64,
4254 ct. vette ossen 72, 64, 5254 ct.
stieren 70, 58, 46 ct. vette kalveren 135,
115, 8595 ct. schapen 42, 38, 32 ct.
lammeren 48, 43, 36 ct. graskalveren 55,
45 ct. nuchtere kalveren 47, 42, 37 ct.
slachtpaarden 52, 44, 35 ct.
Prf zen per stuk schapen 25, 19, 14;
lammeren 18, 14, ƒ9 nuchtere slacht-
kalveren 12, 10, ƒ7; nuchtere fokkal-
veren 20, 17, 15 slachtpaarden 240,
175, 105 werkpaarden 360, 240,
140 hitten 240, 210, 110 kalfkoeien
280, 195, 140 melkkoeien 275, 195,
140 varekoeien 175, 120, 90 vaar
zen 145, 125, 95 pinken 105, 85,
65 graskalveren 55, 35, 25 bokken
en geiten 11, 7, 5.
Vette koeien en ossen aanvoer ruimer,
andel tamelijk, prijzen iets hooger dan
vorige week, prima koeien 84, prima ossen
78 ct. stieren aanvoer iets grooter, handel
kalm, prijzen iets hooger vette kalveren
aanvoer als vorige week, handel willig,
prijzen als gisteren, prima's tot 1.45
schapen en lammeren aanvoer zeer groot,
handel stroef, prijzen iets lager nuchtere
slacht- en fokkalveren aanvoer iets korter,
handel vlug, prf zende stijgende paarden
aanvoer als vorige week, handel redelijk,
prf shoudend kalf- en melkkoeien aanvoer
als vorige week, handel stil, prf ven van
le en 2e kwal. iets stijver, 3e soort onver
anderd varekoeien aanvoer onveranderd,
handel sleepend, prf zen niet hooger vaar
zen en pinken aanvoer iets kleiner, handel
flauw, prf zen onveranderd graskalveren
aanvoer iets ruimer, handel vlot, prf zen
hooger bokken en geiten aanvoer iets kor
ter, handel tamelijk, prijzen iets lager*