Breskensche Courant Cjraffs MEUWSEN EERSTE BLAD iLKAAR Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de De „Admiral Graf von Spee" door eigen bemanning tot zinken gebracht. Een dramatisch einde van het Dmische vestzakslagschip. Alle opvarenden schijnen in veiligheid te zijn. wordt Uw Hoed ais nieuw gestoomd bij aankoop oan f 2.50 DE MODEZAAK De Midza-bus wordt inplaats van heden avond, morgenavond (Dinsdag) geledigd. Advent-rede van H.M. de Koningin. De „Sanyo iaru" in Engeland vrijgegeven. Vreemde vile^iHen boven ons land. Britsche duikboot brengt Duitschen kruiser tot zinken. - Jullie hebt echt zo'n „echte" rol- [g meer achter zat moet me maar de drie boeken je .ap ken ik niet. Ik lijk van jullie, het bezorgd. Nee, hier ik heb je naam moeder Jammer d je de kluw hele- Of had je te veel niet mag weten, Ïcht hebt. Raden ïht je dat ik zo 'ijmpjes zullen wel aan twijfel ik niet. lees je stellig in et wat jij op Sin- Ben druk-doos ïgen op minstens Nu krijg ik zeker, je. ;elijk, zoo denk ik ,t je je best had •st in aanmerking. mee. Overal en [vragen. Dat zul je it bent. Wat een regen, haast zonde ie weet hoe gauw :r tenminste nu al :jes Dan hoop ik >peens haar benen tje waar jij ook op r staat vast niet De dochters van |aar eens goed. Ik zonnen hebt. Wel |lk zal eens kijken, andere gaan lang iet Artisboek na- Geen boek wordt ïen als Dik Trom. [ter vind ik 't lang jps op zijn tijd. Je het elkaar^ verge- Be grapjes en het stiger en daarom |ijn de cadeautjes en bij Sint Nico- En daar is ook Kog versjes maakt bp een onschuldige [lit, dan heeft Sint I kanten dan alleen Zijn al je repeti- geen kleinigheid, ^n week geen tijd, December is toch daar weet ik van bankt voor je ca- Jleuk hoor, Heb jij gekregen Ik wel H De groeten van FLAPPIE. loor je cadeautje, leautje leuk Nil sde aan elkaar ge- |en. Schrijf je nog van FLAPPIE. cadeautje. Je wist want ik heb een jat komt nu fijn bij [it, maar je opa e* kom ik iedere da& [ik nog een van 1 dat vul ik niet in, iers. Schrijf je nog EEMEEUWTJE. (er. Jij weet nog toekomt. Ik vind lendelijk dank. Heb Nicolaas Ik wel leer borstplaat ge- Ir. Jammer dat de. RNu, dag hoor. EEMEEUWTJE. ^dankt voor je ca- mooi. En was er eindigen. Met de RKVROUWTJE. mooie lijstje. We hangen. Dag hoor, WOELWATER. boekenlegger, ik lor. Heb jij die zelf gekregen van St. ook eens een SOUTER SLIM. bedankt voor je tode heb ik al ge- een knikkerzakje 'oor je Sint-Nico- 1 hoor Schrijf je van ZONNEBLOEM, VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 298 MAANDAG 18 DECEMBER 1939 ADonnementsprys: 1'/ ct. pei week ot 2.2U pei Kwartaal. Franco per post ƒ2 50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor net buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 1regels 125, tedere regel meer 25 cent. By abonnement speciale prys. Kieine advertenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling (Jitgave: Firma U. VAN l)H VELDE Jr.,Bureaux Walstr.'58-60, Tel. 10 (2 lynen), Giro No. 66287 Eigen kantoren te:Breskens, 'ïorpsstra&t, lel.21; Oost-en West-Souburg, Kanaalstraat 15, Tel. 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU V O O R P U B L I C I T E I T S W A A R D E. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DENEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Aan de spanning die er heerschte omtrent het lot van het Duitsche vestzakslagschip „Admiral Graf von Spee" In de haven van Uruguay, is thans een einde gekomerf. Zondagavond om elf uur 27 Amsterdamschen tijd is het schip vijf mijlen buiten de kust in de golven verdwenen. De commandant heeft zijn schip zelf tot zinken gebracht. Drie luide ontploffingen hebben vernietigd wat van het schip was overgebleven. Gedurende de paar minuten, dat het slagschip drijvende bleef, bevonden zich het Duitsche tankschip „Tacoma" en twee Argentijnsche oorlogsbodems in de buurt. Zwarte rookwolken hingen boven de plaats waar de „Admiral Graf von Spee" in de diepte verdween met al het geschut aan boord. Naar men meent hebben vijf reddingbooten 500 leden der be manning aan boord genomen. Vóór het vertrek van de „Admiral Graf von Spee" waren de oudste en de gehuwde leden der beman ning overgegaan aan boord van het Duitsche schip „Tacoma". De voor het herstel van de zeewaardigheid van het pantserschip noodige tijd werd door de regeering van Uruguay geweigerd. Onder deze omstandigheden heeft de commandant volgens het D.N.B. besloten het schip buiten de territoriale wateren van Uruguay in de lucht te laten vliegen. Telefoongesprek met Hitier. Te Buenos Aires wordt vernomen, dat de commandant van de „Admiral Graf von Spee", kapitein ter zee Langsdorff. alvo rens te vertrekken telefonisch om laatste instructies heeft gevraagd aan Hitier. Deze zou hebben gezegd „U bent com mandant van het schip en U moet het der finitieve besluit nemen". Hierop zou kapi tein Langsdorff hebben gezegd „Heel goed, eerder dan mij over te geven zal ik het schip in de lucht laten vliegen". Het vertrek uit Montevideo. Zondagavond om 9 uur 45 GMT. (vijf minuten over negen Amsterd. tijd) had het schip het anker gelicht. Van tevoren zijn zeven honderd leden der bemanning en het grootste deel der voor raden aan boord van het Duitsche stoom schip „Tacoma" gebracht. Er waren dramatische tooneelen, toen de „Admiral Graf von Spee" vertrok. De kaden stonden vol toeschouwers. De politie hield het publiek op een afstand. Toen 31 gewonden aan land werden gebracht, snel de een matroos naar de ambulance, de tranen biggelden over zijn wangen. Hij riep kameraden een „Auf Wiedersehen" toe. Een matroos droeg een kleinen kerst boom. Met geringe snelheid voer het schip in zuidelijke richting, gevolgd door de „Ta coma". Twee oorlogsschepen werden juist buiten de territorialiteitszóne waargeno men. Het waren een Britsch en een Argen- tijnsch oorlogsschip. Tevoren hadden twee Duitsche officieren het schip verlaten. Zij begaven zich per taxi naar een onbekende bestemming. Ge reedschappen voor herstelwerkzaamheden, o-m. een laschapparaat, werden overge bracht aan boord van een Duitsch schip, dat langszij lag. De „Admiral Graf von Spee" was spoedig uit het gezicht. De •Duitsche vlag hing aan den grootbram steng en op het achterschip. HOE HET SCHIP TEN ONDER GING. Voor de drie ontploffingen het iot van het schip bezegelden begaven de comman dant met zijn staf en de overige leden van de bemanning zich in de booten. Kapitein LangS(iorff moet dus niet, zooals andere berichten meldden, met zijn schip zijn on- dergegaan. In het licht van de vlammen, welke oplaaiden nadat de wegstroomeudo e»e in brand was gevlogen, wer den zij aan boord van de „Taco- - ma" genomen. Twee Britsche schepen bewaken de „Tacoma", welke nog steeds op de reede van Montevideo ligt. Staande op het dak van zijn hotel te Montevideo heeft de cor respondent van de „New York Ti mes" gezien, dat kapitein Langs- "®rff en andere officieren van de „Admiral Graf von Spee" staande het saluut brachten toen hun schip m de golven verdween. De correspondent bericht verder, dat kapitein Langsdorff op een electrische knop drukte toen de z°n onder den horizon verdween en de lucht hierdoor groeiend roo<- gekleurd was. Het geheele schouw spel scheen onwerkelijk. Drie mi- haten later zonk het schip. De electrische knop was met een draad verbonden aan een groote electrische mijn in het munitiemagazijn. De werking was doeltreffend, binnen tien minuten sloegen de vlammen over de geheele lengte uit het schip, terwijl voortdurend ontploffingen in de ruimen werden gehoord. Het schip brandde 80 minuten. Een boot van een Argentijnschen kruiser heeft den commandant en officieren van de „Admiral Graf von Spee" aan boord genomen. Het wrak levert gevaar op. Er steekt niet veel van bet wrak van de „Admiral Graf von Spee" boven water uit, hoewel de zee ter plaatse slechts een me ter of- acht diep is. Het wrak zal een ern stige belemmering vormen voor het haven- verkeer. In sommige kringen verwacht men dat Uruguay in verband daarmede stappen zal doen bij Duitschland. De stook olie uit het wrak van de „Admiraal Graf von Spee" heeft vlamgevat ais gevolg waarvan het wrak in vlammen werd ge huld. Aan de kust stond een zeer groote menigte naar het brandende wrak te kij ken. De brand heeft omstreeks een uur gewoed. Voortdurend hebben zich ontploffingen bij het wrak voorgedaan, daar de olie, wel ke ook onder water brandde, de granaten heeft bereikt. Te Montevideo geeft men algemeen uit drukking aan verontwaardiging over het feit, dat de plaats welke was uitgezocht om het schip in de lucht te laten vliegen, de voornaamste ankerplaats was. Uit protest liet men het schip in de buurt van de haven zinken. Voor het vertrek van de „Admiral Graf von Spee" uit de haven van Montevideo heeft de commandant, kapitein ter zee Langsdorff, volgens Reuter een langen brief gezonden aan den Duitschen gezant, waarin hij op bitteren toon protesteert te gen de weigering der regeering van Uru guay meer tijd toe te staan aan herstellin gen van het schip. In dezen brief verklaart hij dat het onmogelijk was herstellingen uit te voeren binnen 72 uren, niet alleen voor gevechtsdoeleinden doch ook om het hoofd te bieden aan de normale gevaren van scheepvaart en zee. Met het oog op de houding der autoritei ten van Uruguay en zijn verantwoordelijk heid voor de levens van duizend man was de eenige weg, welke hem overbleef, de redding voor te bereiden van de bemanning en als protest bet schip op te blazen in de buurt van de haven van Montevideo. Kapitein Langsdorff over het zeegevecht. Kapitein Langsdorff, de commandant van de „Admiral Graf von Spee", heeft in een rapport aan de autoriteiten van Uruguay een relaas gegeven van uen zeeslag. Hij zei volgens Reuter hierin belemmerd te zijn geweest, doordat hij aan drie kanten moest strijden. De Britsche kanonniers plaatsten hun granaten met groote nauw keurigheid. Dientengevolge werd een hoog percentage der bemanning van de „Admi ral Graf von Spee" buiten gevecht gesteld, niet alleen dat zij gedood of gewond wer den, doch ook doordat zy kneuzingen en kleinere verwondingen opliepen. Langs- dorff besloot daarom onder hoede van een rookgordijn te ontsnappen, doch deze po ging werd door de Engelschen verijdeld. De „Achilles" en de „Alax" sloten de „Ad miral Graf von Spee"nn, terwijl de „Exe ter", die bijna buiten gevecht was, noord waarts bleef, blijkbaar om het pad van het Duitsche schip te blokkeeren. De „Admiral Graf von Spee" werd toen gedwongen vaart te minderen en zoodanig te vuren, dat de vijand op een aanzienlijken afstand bleef. Een Duitsche persvertegenwoordiger heeft langen tijd aan boord van het pant serschip vertoefd, waar de commandant, kapitein ter zee Langsdorff, volgens het D.N.B., mededeelingen heeft gedaan over den kruistocht van den bodem gedurende meer dan drie maanden en over het zt vecht. Voor het eerst sinds dagen weer een warm maal verstrekt. Granaat splinters hebben ook hun sporen nagelaten in het officiersverblijf. Ondanks de opwinding der laatste werd aan boord de kerstboom gereed maakt. Drie maanden lang heeft de „Ad miral Graf von Spee" de Engelrche scheepvaart op verscheiden wereld zeeën verontrust. Op dezen kruistocht heeft het schip de traditie van de „Embden" voortgezet, aldus vervolgt het D.N.B. De Engelsche opgaven bevestigen zelf, dat voor meer dan 50.000 ton aan scheeps- ruimte tot zinken is gebracht. Alleen daar mede zou het succes van de „Embden" zijn bereikt. De vuurproef aan de monding van de Rio de La Plata was voor schip en be manning hard, daar hier strijd moest wor den geleverd nadat het schip bijna drie maanden van huis was. De commandant die tijdens het gevecht op het hoogste punt van den gevechtstoren had gestaan, werd door een granaatsplinter licht aan het hoofd getroffen en door een andere licht aan den schouder. Door een geweldigen treffer werd hij tegen den grond geslagen. Hij herstelde zich en heeft het gevecht tot het einde toe geleid. Het geallieerde eskader aan de Zuid-Amerikaansehe kust. Tot de schepen, met welke de „Admiral Graf von Spee" bij het verlaten van de ter ritoriale wateren strijd zou hebben moeten voeren, behoorden de „Renown" (32.000 ton, met zes 15 duims kanons), het Fran- sche slagschip „Dunkerueé.' (26.000 ton met acht 13 duims kanons), de kruiser „Achilles" (7000 ton met acht zes duims kanons), de „Ajax" (7000 ton met 8 zes- duims kanons), het vliegkampschip „Ark Royal" (22.000 ton, met aan boord zestig vliegtuigen). De „Ark Royal" is het Brit sche vliegkampschip, dat volgens berichten uit Duitsche bron tot zinken zou zijn ge bracht. De Engelsche verliezen. De Britsche admiraliteit maakt bekend, dat aan boord van de „Exeter" gedurende het gevecht met de „Admiral Graf von Spee" de volgende verliezen zijn geleden docden 5 officieren en 56 minderen, ge wonden 3 officieren en 20 minderen. Het hospitaalschip, dat de verzorging op zich zal nemen van de gewonden ""van de „Exeter" staat onder leiding van dr. Petty, die de leiding heeft van het Britsche zie kenhuis in Buenos Aires. Voorts bevinden zich aan boord drie doktoren, een radio loog en 12 verpleegsters. Ook een toestel voor x-stralen en andere chirurgische be- noodigdheden zijn ter beschikking. Van de „Ajax" zijn zeven leden der be manning om het leven gekomen en vijf ge wond, van wie één ernstig. Onderscheidingen voor bevelvoerders der schepen by Montevideo. Een communiqué van de Britsche admi raliteit behelst, dat ter erkenning van de GEDURENDE DE KERSTWEEK M£J GROOTE KEUZE. Waïstraat 66. ,«v Telefoon 144. dappere actie van Z. M. „Ajax", „Achilles" en „Exeter" tegen den „Admiral Graf von Spee" de Koning commodore Henry Har wood heeft benoemd tot commandeur in de Order of the Bath en de kapiteins Farry (Achilles), Woolho'uese (Ajax) en Bell (Exeter) tot ridders van dezelfde orde. Commodore Harwood werd met ingang van 13 December, den dag van den slag, bevorderd tot den rang van schout bij nacht In de dagorder, van de admiraliteit wordt hulde gebracht aan den moed en het optreden van officieren en,minderen van het eskader, dat onder bevel staat van schout bij nacht Harwood. Dit nummer bestaat uit 2 bladen cMfflewtssen pimtt deg» De „Admiral Graf von Spee" is tot zinken gebracht. (Pag. 1, eerste blad), Britsche duikboot heeft een Duitschen kruiser getorpedeerd. (Pag. 1, eerste blad), Weer talrijke slachtoffers van den oor log ter zee. (Pag. 2, eerste blad) Nood in de oestercultuur. (Provincienieuws); De eerste yspret en de eerste U's-ramp Den Haag op de gladde yzers en 2 kin deren verdronken bij Dokkum. (Gemengd nieuws) Gisteren hebben enkele vreemde vlieg tuigen boven ons land gevlogen. (Pag. 1, eerste blad) In 1941 verlaging van leerlingenschaal. (Pag. 1, tweede blad) L IE VERDEK EVENTUEEL LAA l'STE BEKK HTEN Kapitein van de „Tacoma" gearresteerd. De correspondent te Montevideo van da „New York Times" meldt, dat de kapitein van het Duitsche schip „Tacoma" in hech tenis is genomen, omdat hij zonder verlof met zijn schip is uitgevaren. De manschap pen van den „Admiral Graf von Spee" aan boord van de „Tacoma" zyn geïnterneerd. De Duitsche legatie te Montevideo zegt, dat de kapitein en de bemanning van den „Admiral Graf von Spee" in twee sleep- booten op weg zijn naar Buenos Aires. Zij verwachten, dat Argentinië hen zal behan delen als overlevenden van een gezonken schip, terwijl Uruguay hen zou interneeren. H. M. de Koningin heeft het voornemen zich op vVoensdag 20 December a.s., des namiddags te 1 uur met een advent-rede te richten tot haar voik, zoowel in Nederland als in de overzeesche gebiedsdeelen des rijks. De rede zal door alle \ecierlandsche om- roepstations, alsmede door de rykskorte- goK-zenders te Hootwyk en door de Phohi worden uitgezonden. JAPANSCH SCHIP MET DUITSCHE LADING AAN BOORD. Zaterdagmorgen vroeg heeft het Japan- sche s.s. „Sanyo Maru", geladen met Duitsche machinerieën en stukgoed, de ha ven van Rotterdam verlaten en zeegeko zen. Zooals men zich herinneren zal zou het schip aanvankelijk nog een week vroeger van Rotterdam naar Japan vertrekken. De lading kon door de Engelschen als contra bande beschouwd worden, zoodat men moest afwachten wat zou gaan gebeuren wanneer het schip de Engelsche controle zou pasaeeren. Er is de laatste dagen een voortdurend diplomatiek contact geweest tusschen de Japansche autoriteiten in de residentie en in de Engelsche hoofdstad en de Engelsche autorteiten. De Japansche autoriteiten waren van me-ening, dat de la ding niet ais contrabande kon worden be schouwd, omdat zij reeds vóór het uitbre ken van den oorlog verkocht en betaald was. Zaterdagmiddag bevend de „Sanyo Maru' zich onder de Britsche kust. Zondagmiddag is hetschip door de contrabandecontrole vrijgegeven, na een oponthoud van 24 uur. Volgens een officieele Britsche mede- deeling, die omtrent den order in council van 27 November is uitgegeven, werden van de exportblokkadê jegens Duitschland uitgezonderd de goederen van Duitschen oorsprong, die neutrale .eigendom gewor den waren, op dien datum. Bijgevolg was het ten aanzien van de „Sanyo Maru" alleen noodig na te gaan, aldus Reuter, of de la ding geen andere goederen van Duitsche herkomst bevatte, dan. die welke door Ja pansche waarborgen gedekt waren. DOOR JACHTVLIEGTUIGEN EN AFWEERGESCHUT VERDREVEN. De regeeringspersdienst meldt In den loop van Zondagochtend zijn op verschillende tijdstippen beven het midden en oosten des lands enkele verspreide vreemde vliegtuigen, welke op zeer groote hoogte vlogen, waargenomen. De vliegtui gen hebben ons rechtsgebied verlaten, nadat meerdere patrouilles jachtvliegtuigen opge stegen waren en zij ook herhaalde malen van den grond af onder vuur genomen waren. De Britsche admiraliteit heeft het vol gende communiqué uitgegeven „De secretaris der admiraliteit deelt mede, dat Z.Ms. duikboot „Ürsula" rap porteert, dat zij Donderdag 14 December jl. een Duitschen kruiser van de Keulen klasse aan de monding van de Elbe tot zinken heeft gebracht. De kruiser werd beschermd door zes Duitsche torpedo jagers". Men veronderstelt, dat het communiqué spreekt over de DuiLsche kruisers, welke van het type van de „Köln" zijn. Deze schepen hebben een waterverplaatsing van 6000 ton en zijn bemand met 571 koppen. Tot deze klasse behooren ook de „Königs- berg" en de „Karlsruhe" Volgens de scheepslijst van Augustus ji. maakt de „Ursula" deel uit van het zesde flottille duikbooten van de Britsche ma rine. Van gezaghebbende Britsche zijde wordt vernomen, dat de torpedeering van een Duitschen kruiser door de Britsche duik boot „Ursula" geen verband houdt met de mededeeling der admiraliteit van vier da gen gelsden, dat de duikboot welke de „Bremen" had waargenomen, een onder zeeër tot zinken had gebracht en een vij andelijken kruiser had getorpedeerd.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1