Breskensclie Courant
BETWETERIJ?
MEN
GEN
N.V.
iiiiiiiniiiiiiiiiiiiii
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
VAN BOEKHANDEL D'HUY
Een Nederlandsche
luchtverbinding met
Noord-Amerika
De Belgische
juitenlandsche politiek
De steun aan werkloozen
wordt met 5 pet. verhoogd.
Warneer zal de „Admiral Graf von Spee
vertrekken
Tegenstrijdige berichten.
Russische aanvallen
door de Finnen
afgeslagen.
Voedselvoorziening in
oorlogstijd.
Illllllllllllllllllllli
elvet
eeftijd 4 jaar. s
eeftijd 5 jaar.
knoopjes. S
LIPOVERS f§
DELIG Bij 1
idde'burg
N
ve
ins
T.
ethode, wordt
ïgen en
tarieven.
B. l).-Service,
:n uit 38 ver
aste afnemers,
n en tarieven
too (6 lijnen")
Vlissingsche Courant
77ste JAARGANG NUMMER 297
ZATERDAG 16 DECEMBER 1939
ADonnementsprys: lï ct. per week ot J 2.20 pei
Kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 1—6 regels f 125, iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 16 regels
50 cent, tedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling
Uitgave: Firma B.VAMIB; VELDE Jr.,Bureaux
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No. 66287-
Eigen kantoren te: Breskens, "lorpsstraat,Tel.21
^Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35
Onder bovenstaand opschrift (maar dan
zonder vraagteeken) poogt de Middelburg-
sche Courant ons de les te lezen over ons
artikel van Donderdag over de leiding van
de Zegam.
Het blad schrijft „dat wij op hoogen
toon critiek" uitoefenen op het college van
Gedeputeerde Staten dat wij „insinuee-
ren" dat de provincie op klantenvangst uit
is. Wij halen de zaak hopeloos door elkaar,
begrijpen niet, dat er tusschen twee aspec
ten van de Zegam bedrijfs- en „hoogere"
leiding) onderscheid moet worden gemaakt.
„Bovendien, waar haalt men als buiten
staander den moed vandaan, om zich maar
zonder meer een oordeel aan te matigen
over een zoo ingewikkelde zaak als de di
rectie van een betrekkelijk groot over
heidsbedrijf. Wie, die haar niet van alle
kanten bestudeerde, vermag te beweren dat
gelijk hier, aan een belangrijke mededee-
ling van Gedeputeerde Staten slinksche be
weegredenen ten grondslag zouden liggen?
Het is maar geen kleinigheid een hoog be
stuurscollege van zooiets te betichten".
Het blad weet ons verder te vertellen,
dat Gedeputeerden naast en boven den be
drijfsdirecteur, een „algemeenen directeur"
voor de hoogere zakelijke leiding wenschen.
Dat men met het oog op de mogelijkheid
van uitbreiding van de Zegam nog eventjes
wacht met zulk een benoeming, omdat het
inderdaad zou hunnen zijndat een met de
Zegam samen te smelten bedrijf iemand
heeft die voor algemeen directeur in aan
merking kan komen (cursiveering van ons,
Red. V.C.) kan men hun moeilijk euvel
duiden. Dat getuigt veeleer van wijs be
leid. En voor den huidigen bedrijfsdirecteur
zit in dit alles geen enkele discriminatie
die blijft wat hij is de dagelijksche tech
nische leider".
Wij gelooven met bovenstaande samen
vatting de opinie van het blad dat ons de
ooren wenscht te wasschen, zuiver te heb
ben weergegeven, zoodat onze lezers zich
een beeld kunnen vormen van hetgeen
mede het oordeel schijnt te zijn van het lid
van Ged. Staten waarbij genoemd blad zrjiv
licht blijkbaar heeft opgestoken.
Het is natuurlijk erg jammer voor de
Middelburger, maar wij kunnen van dit
verweer met den besten wil van de wereld
niet onder den indruk komen.
Ieder met eenig zakelijk inzicht, die de
verantwoording draagt voor een bedrijf
(klein of groot), poogt nieuwe afnemers te
winnen. Waarom zou het dus een „insinu
atie" zijn, te beweren, dat Ged. Staten op
klantenvangst zijn? Het spreekt vanzelf,
dat dit gebeurt. Onze zedenmeester holt
hier in zijn heilige (of Middelburgsche
verontwaardiging zijn doel ver voorbij.
De taak van de Pers.
Weet de Middelburger niet dat de Zegam
een semi-overheidsbedrijf is en waarschijn
lijk binnen enkele weken (zij het dan ook
in N.V.-vorm) een zuiver overheidsbedrijf
zal zijn geworden? En heeft het blad, dat
zich zoo graag tot de spreektrompet van
bepaalde instanties poogt te maken, nooit
gehoord van de taak die de Pers heeft, ten
aanzien van de handelingen der Overheid?
Dan moet het zijn vorigen hoofdredacteur
daarover maar eens polsen, die te dien
aanzien op een vergadering van de Zeeuw-
sche Pers eens een zeer belangwekkende
causerie hield. Naast Provinciale Staten
heeft het publiek, en namens het laatste de
Pers, niet alleen het recht, maar zelfs den
plicht op haar wijze toezicht te oefenen
en zoo noodig critiek te laten hooren op de
handelingen van de Overheid. De verant
woordelijke beoefenaars van de journalis
tiek zijn op dit gebied geen „buitenstaan
ders", M, C.
Wij hebben voor de Overheid het respect
dat zij verdient. Maar dit wil niet zeggen,
dat wij blindelings alles aanvaarden wat
zij doet, voornemens is te doen of nalaat.
En de overheidsinstantie waar het hier om
gaat, heeft in de zaak die het thans be
treft, reeds eerder ernstige fouten ge
maakt.
Intusschen is het een pikante bijzonder
heid, dat de M.C., die zich afvraagt hoe wij
als buitenstaanders den moed hebben, ons
over een en ander een oordeel aan te ma
tigen, zélf van wijs beleid durft spreken en
nog op andere wijze een oordeel ten beste
geeft over hetgeen Ged. Staten doen. Van
tweeën een 6f de Pers is .buitenstaander",
öf zij is het niet en heeft recht tot oordee-
len. De M.C. doet zelf het laatste (te
recht) zij doet dus verstandiger voortaan
wat minder gauw voor vaatje buskruit te
spelen en het antwoord (als zij zichzelf
toch als buitenstaander mocht beschouwen)
aan Ged. Staten over te laten. Die zijn daar
heusch best toe in staat en hebben er in de
vergaderingen van a.s. Dinsdag en Woens
dag alle gelegenheid voor.
Geen twee kapiteins op het Zegam-
scheepje
Wij hebben in het bedrijfsleven menig
jaartje rondgekeken ook in leidende func
ties. En nimmer hebben wij betere resulta
ten gezien (tenzij in bedrijven met enor-
men omvang maar dat loopt bij de Zegam
voorloopig nog wel los) dan wanneer de
technische en de zakelijke leiding in één
hand berust. Wij zijn geen vriend van in de
leiding onnoodig topzware bedrijven. Er
moeten geen twee kapiteins op één schip
zijn.
Het is best mogelijk, dat onze veronder
stelling in het artikel van Donderdag, on
juist is. Wij hebben er in geschreven, dat
zelfs te hopen. Maar het hoog van den
toren geblazen artikel van de M.C. heeft
ons niet vermogen te overtuigen, dat men
wat de leiding betreft, niet bewust een
kant op wil waarover tot dusver nog is ge
zwegen. Het zou „inderdaad kunnen zijn,
dat een met de Zegam samen te smelten
bedrijf iemand heeft, die voor algemeen
directeur in aanmerking zou komen",
schrijft de Middelburger. Dat kan slechts
een Zeeuwsch bedrijf zijnen de
bedrijven die hiervoor in onze provincie in
aanmerking komen, zijn op de vingers van
één hand te tellen en dan houdt men
voorloopig nog drie vingers over, terwijl de
vierde vooreerst ook nog wel op stal kan
blijven. Ingewijden zullen begrijpen, hoe wij
dat bedoelen.
Nogmaals, wij vermogen niet in te zien
(hoewel wij „maar buitenstaander" zijn),
waarom bij het betrekkelijk onbeteekenen-
de Zegam-bedrijf, zelfs als het zich in de
toekomst aanmerkelijk uitbreidt, een twee
hoofdige leiding noodig is. Heeft de
P.Z.E.M. ons in dit verband niets te zeg
gen ?Dit bedrijf kent immers slechts één
directeur. En gaat het daar soms niet
goed
Het is mogelijk dat Gedeputeerde Staten
nog iets anders bedoelen. Dat zij den nog
„ergens" te vinden commercieelen directeur
zien als den man, die het in een min of
meer nabije toekomst misschien gecombi
neerde gas- en electriciteits-bedrijf zakelijk
zal moeten leiden. Als dat zoo is, zijn Ged.
Staten er zelf door hun te groote terug
houdendheid schuld aan, dat hun bedoelin
gen worden misverstaan men kan ook tè
geheimzinnig willen doen.
Als dat niet zoo is, dan handhaven
wij onze meening dat een tweehoofdige
directie een overbodige weelde moet wor
den genoemd. Waarom zou bij de Zegam
niet mogelijk zijn, wat bij de momenteel
veel belangrijker P.Z.E.M. wèl kan?
uw
IC&rsffgescIienflv
E--IV BOf K
Badhuisstraat
de belangen der nederlandsche
vliegindustrie.
Minister Albarda doet mededeelingen.
Vrijdagmiddag heeft de Tweede Kamer
ae begroetingen van Waterstaat en van het
verkeersfonds voor 1940 zonder hoofdelijke
^mining aangenomen. Bij de onderschea-
aene afdeelingen van het Verkeersfonds
hebben vele sprekers het woord gevoerd
°Ver spoor- en tramwegaangelegemheden,
°ver de watergangen en de binnenscheep
vaart, over de landwegen in vele deelen
Qes lands en over de luchtvaart. De heer
Krijger (c.h.) bepleitte verbetering der we-
S&n in Zeeuwsch-Vlaanderen. Bij deze
laatste afdeeling bepleitten de heeren Baas
(a.r.) en Van Kempen (lib.) o.m. de be
langen van de Nederlandsche vliegtuigin
dustrie.
In antwoord hierop deelde minister
Albarda mede, dat na het gevoerde
overleg van de regeering met die in
dustrie en de K.L.M. bp de Fokker
fabrieken een bestelling van vier be
langrijke vliegtuigen is gedaan, terwijl
men over andere belangrijke machines
nog in onderhandeling is. Voorts deel
de de minister mede, dat naast de
verbinding tusschen Nederiand en
West-Indië zeer ernstig wordt over
wogen een luchtverbinding tusschen
Nederland en Noord-Amerika, met Ne
derlandsche vliegtuigen te onderhou
den. Verdere mededeelingen konden
hierover nog niet worden gedaan.
Bij de afdeeling waterwegen en scheep
vaart vestigden de heeren Duymaer van
Twist (a.r.) en Ebels (v.d.) o.m. de aan
dacht op de te hooge en verschillende
scheepvaartrechten. De minister antwoord
de, dat die scheepvaartrechten niet met
een enkele pennestreek kunnen worden
weggevaagd bij het verleenen van con
cessies wordt er op toegezien, dat die
rechten niet te hoogzijn. Bij de afdeeling
landwegen bepleitte de heer Ter Laan
(s.d.) een tegemoetkoming van bet rijk
aan de gemeente Rotterdam in de bouw
en exploitatiekosten van den Maastunnel.
de verhoudingen met
nederland besproken.
De Belgische Kamer heeft gisteren een
aanvang gemaakt met de behandeling van
de begrooting van buitenlandscne zaken.
Sprekende over de BelgischNederland
sche betrekkingen zei het katholieke Ka
merlid Delwaide, dat de goede verstand
houding tusschen de beide landen op tref
fende wijze aan den dag is getreden, in
het bijzonder in begin November. Men
heeffc de vraag gesteld wat België zou
doen, wanneer Nederland werd aangeval
len. Men moet bij die vraag niet blijven
stilstaan, aldus spreker. Onze neutraliteit
is niet in contracten vastgelegd en men
moet vertrouwen stellen in de regeering,
dat zij de conclusie zal trekken, die ge
trokken worden moet, wanneer dit alter
natief zich mocht voordoen.
De NederlandschBelgische samenwer
king behoort tot de eenige waarborgen, die
voor de bedreigde kleine landen bestaan.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
1 MET INGANG VAN MAANDAG
A.S.
H De Regeeringspersdienst meldt M
H De regeering heeft besloten, de H
steunuitkecring aan de werkloozen
1 en de loonen in de werkverschaffing j
j§ gedurende den termyn van Maandag
1 18 December a.s. tot Zaterdag 2 M
H Maart a.s. met vijf procent te ver- jj
§j hoogen. Door deze verhooging zul-
H len in het algemeen niet overschre- j
H den mogen worden de thans In ver-
M band met de in het vrye bedrijf gel- |j
den de loonen gesteld© maxima.
lllllll
De geheele wereld is thans in afwach
ting van het bericht dat het Duitsche
vestzakslagschip „Admiral Graf von Spee"
de haven van Montevideo zal hebben ver
laten. De berichten omtrent het tijdstip van
vertrek zijn echter veelal met elkaar in
strijd.
Reuter ontving gisteravond bericht uit
Buenos Aires dat de regeering van Uru
guay aan het Duitsche o,v schip 72 uur
tijd had gegeven de haven te verlaten of
zich te laten interneeren.
Er bestaat evenwel eenige twijfel oveT de
vraag, wanneer' de tijdslimiet van 72 uur
teneinde loopt Evenmin weet men. of de
„Admiral Graf von Spee" als de herstel
werkzaamheden al dan niet voltooid zijn
aan het einde van dezen termijn Monte
video zal mosten verlaten of er voor den
duur van den oorlog zal worden geïnter
neerd.
Naar Reuter hedenmorgen meldde, ge
looft men dat de autoriteiten van Uru
guay het Duitsche vestzakslagschip tot
Zondagnacht 24 uur (Maandagochtend
4.00 Greenwichtijd) tijd hebben gegeven de
haven te verlaten.
Volgens sommige mededeelingen aan
Havas zou de „Admiral Graf von Spee"
weer opdracht gekregen hebben de haven
voor Zondagmiddag 17 uur plaatselijke tijd
(21.00 uur Greenwich) te verlaten. Men
zou voornemens zijn onder dekking van de
duisternis de haven te verlaten en te po
gen de haven van Buenos Aires te berei
ken, teneinde op deze wijze den tijd om
zich gereed te maken voor den strijd, te
verlengen.
Hedenmorgen vernam het Fransche bu
reau weer, dat de „Admiral Graf von
Spee" zich gereed maakt om de haven van
Montevideo te verlaten.
Men verwachtte toen ieder oogenblik,
dat het schip zou vertrekken.
In tegenspraak met al deze berichten is
weer een mededeeling van het Duitsche
Nieuwsbureau dat de regeering van Uru
guay bekend heeft gemaakt, dat het pant
serschip zoolang in de haven kan blijven
als noodig is voor de reparatiewerkzaam
heden aan boord. Dezelfde concessie zou
gedaan worden aan de Britsche schepen,
wanneer die het noodig mochten achten.
De schade aan boord van de „Exeter".
In Londen is gisteravond vernomen, dat
terwijl de „Exeter" zwaar beschadigd is tij
dens den zeeslag, er geen reden is om te
gelooven, dat de „Achilles" of de „Ajax"
zware verliezen geleden hebben.
De Britsche marineattaché te Buenos
Aires verklaart, dat de kruiser „Exeter"
van het gevechtstooneel in zuidelijke rich
ting is vertrokken. Het schip heeft een
geringe snelheid. Verklaard wordt, dat
eenige kanonnen buiten actie zijn en dat
enkele ruimen onder water staan. Men ge
looft, dat de „Exeter" vergunning heeft
gevraagd de zwaargewonden in een Argen-
tijnsche haven aan land te zetten. Gemeld
wordt, dat de „Ajax" licht beschadigd is,
doch dat de „Achilles" er zonder schade
afkwam.
De verliezen van de „Achilles" bedragen
volgens een mededeeling van de Britsche
admiraliteit vier dooden en drie gewonden.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt, dat
de schade, die aangericht is aan boord
van de „Exeter" grooter is, dan tot dus
verre kon worden aangenomen. De kruiser
heeft zware treffers gekregen in het voor
schip, waardoor de beide voorste geschut-
torens tot zwijgen gebracht zijn. Een ver
dere treffer, die brand veroorzaakt heeft
sloeg in de brug in. Bovendien hebben
zware treffers klaarblijkelijk de ketels be
schadigd, want na deze schoten verwijder
de de „Exeter" zich uit het gevecht.
De dooden van de „Admiral Graf
von Spee" teraardebesteld.
De lijken van 3S man, die aan boord van
de „Admiral Graf von Spee" den dood heb
ben gevonden, zijn gisteren te Montevideo
aan land gebracht en met militaire eer ter
aarde besteld. Driehonderd Duitsche ma
trozen namen aan de plechtigheid deel, ter
wijl studenten van de Urugua3'sche marine
school een ©erewacht vormden. -
De commandant van de „Admiral
Graf von Spee".
De commandant van het pantserschip
„Admiral Graf von Spee", kapitein ter zee
Hans Langsdorff, is 45 jaar oud. In 1912
nam hij als kadet dienst bij de toenmalige
keizerlijke marine. In den wereldoorlog
maakte hij als luitenant ter zee op het
linieschip „Grosser Kurfuerst" den slag bij
het Skagerak mee. De beide laatste jaren
van den wereldoorlog deed hij als comman
dant dienst bij torpedoboot- en mijnvegers-
flottiljes. In die functie heeft hij ook na
den wereldoorlog dienst gedaan. In 1938
kreeg hij het commando over het pantser
schip „Admiral Graf von Spee".
B1ACHTIGE TEGENSTANDERS VAN
DEN „ADMIRAL GRAF VON SPEE".
De byzondere correspondent van de „Ti
mes" te Montevideo bericht, dat het smal
deel, dat voor de haven van Montevideo
ligt te wachten op het Duitsche vestzak
slagschip „Admiral Graf von Spee" ver
sterking heeft gekregen van het Fransche
slagschip „Dunkerque". Dit slagschip meet
26.500 ton en is bewapen met kanonnen
van 33 cm.
Verder wordt gemeld, dat vermoedelijk
het slagschip „Renown" en het vliegtuig
moederschip „Ark Royal", dat volgens dr.
Goebbels vernietigd is, op weg zyn naar
Montevideo.
^ebeurfeii«ssen
Uit Helsingfors wordt aan Stefani ge
meld, dat de Sovjet-F ussische aanvallen
zijn afgeslagen in alle sectoren, behalve
in het uiterste toorden. Twee Russische re
gimenten, in totaal 5000 manschappen, zijn
vernietigd in den sector van het Ladoga-
meer. Bij Suomussalmi zyn de Finsche
troepen er in geslaagd twee Russische in-
fanterieregimenten te isoleeren en te om
singelen.
Het Finsche communiqué over de krijgs
verrichtingen ter zee deelt o.m. mede
Tijdens een gevecht bij de buitenste eilan
den der Archipel van Abo heeft het vuur
van een kustbatterij schade toegebracht
aan een Russischen torpedobootjager van
het type Gordij, welke bodem volgens la
tere berichten zou zijn gezonken.
Volgens Havas meldt het legercommuni
qué over den strijd in de lucht nog het
volgende Vijandelijke vliegtuigen hebben
gevlogen boven de streek van Petsamo en
eenige bommen neergeworpen die geen
schade veroorzaakten. Finsche vliegtuigen
hebbèn met succes vijandelijke colonnes
aangevallen. Finsche toestellen zijn er in
geslaagd een Sovjet-Russisch convooi, dat
benzine vervoerde, in brand te doen vlie
gen.
Het hoofdkwartier van het Russische
militaire district Leningrad deelt mede, dat
de Russische troepen in bet district Moer-
mansk de stad Salmijaervi op 60 km. ten
zuiden van Petsamo, hebben bezet.
milt dien dog
De Finnen houden stand.
(Pag. 1, eerste blad),
Er zyn weer vele schepen verloren ge
gaan. (Pag. 2, eerste blad)
Komt er een Nederlandsche luchtver
binding met Noord- en Midden-Ame-
rika? (Pag. 1, tweede blad)
Grensincident aan de Hongaarsch
Russische grens. (Buitenland)
Chamberlain bezoekt het Britsche le
ger in Frankrijk. (Buitenland)
De Vlissingsche gemeenteraad heeft
het voorstel tot bouw van 130 wonin
gen aangenomen.
(Pag. 1, tweede blad).
In het district Ukhta zijn de Russische
troepen opgerukt tot 128 km. van de
staatsgrens. In het dictrict Petrosavodsk
hebben zij het dorp Leppasilta en de daar
passeerende spoorlijn bezet. In het district
Kexholm hebben de Russen bun opmarsch
met succes ontwikkeld.
Alle weerbare mannen tot 40 jaar
(officieren tot 60 jaar) opgeroepen.
Alle nog niet opgeroepen Finsche re
servisten moeten zich volgens het D.N.B.
onverwijld aanmelden.
Het verluidt dat deze maatregel reserve-
officieren tot zestig jaar en minderen tot
veertig jaar betreft. De landweer is nog
niet opgeroepen.
Alle weerbare mannen van 20 en 40 jaar
worden hiermede onder de wapenen ge
roepen.
Hoofdonde wijzers kunnen
reserve-officier worden.
Voor de opleiding tot reserve-officier
kunnen in het vervolg ook in aanmer
king komen zy, die in het bezit zyn
van een akte van bekwaamheid als
hoofdonderwijzer, bedoeld in art. 77
onder b der lager-onderwyswet. In het
algemeen zullen zij echter niet kunnen
worden bestemd voor opleidingen, waar
bij uitsluitend of bij voorkeur perso
nen worden geplaatst, die voldoen aan
byzondere eischen betreffende wiskun
de of technische bekwaamheid.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat
bij het deen van een keuze uit de gega
digden de jongeren het eerst voor plaat
sing in aanmerking komen, en dat zij, die
de eerste oefening hebben volbracht, niet
kunnen mededingen.
Men schrijft ons van bevoegde zijde
Al heerscht in Nederland de vrede, op
het voedselfrciit bestaat eigenlijk een
voortdurende oorlogstoestand.
Daar wordt een voortdurende strijd om
ons zelfbehoud gevoerd en het is niet mo
gelijk, evenmin als dat in den oorlog mo
gelijk is, te vermijden dat sommige belan
ken worden geschaad. Niet alle groepen
kunnen volledig worden ontzien. Men be
denke dan evenwel, dat de krachtige
wensch bij den minister voorzit dit ingrij
pen zoo gering en zoo onschadelijk moge
lij k. te doen geschieden, maar het onver
mijdelijke zal men hebbente accepteeren.
Nog is de toestand niet zoo ver, dat op
alle gebied rantsoeneering moet plaatsheb
ben. Rantsceneeringsmaatregelen zijn zelfs
zeer beperkt en wel tot veevoeder, suiker
en peulvruchten. Op het gebied van som
mige peulvruchten, met name bruine boo-
nen, is de toestand niet gemakkelijk. Een
zeer slechte oogst in het jaar 1938, die de
prijzen steeds opdreef werd gevolgd door
een betere in 1939.
Voorraden waren er van dit artikel, dat
in meer normale oogstjaren exportartikel
is, niet. De natte herfst belemmert het
dorschen en daarnaast wordt voor de mi
litaire voorziening veel gevraagd. Men ziet
hoe het bij één artikel alles kan tegen-
loopen.
Gaat de ontwikkeling door zooals wij
die gekend hebben in de jaren 1914:1918,
dan zal rantsoeneering op meerder gebied
natuurlijk noodzakelijk kunnen blijken.
Evenwel wordt getracht en de organi
satie die op het oogenblik is geschapen, is
daar ook wel jorg voor om dit zoo lang
mogelijk uit te stellen. Dat neemt niet
weg, dat de mogelijkheden, die zich dan
zouden voordoen, nu reeds onder oogen
worden gezien.
Het bedrijfsleven kan zich zelve vele
lasten besparen en den minister moeilijk
heden, als het tracht met voorbijzien van
eigen particuliere belangen, tot eensluiden
de adviezen te komen.