Breskensclie Courant BETWETERIJ? MEN GEN N.V. iiiiiiiniiiiiiiiiiiiii Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de VAN BOEKHANDEL D'HUY Een Nederlandsche luchtverbinding met Noord-Amerika De Belgische juitenlandsche politiek De steun aan werkloozen wordt met 5 pet. verhoogd. Warneer zal de „Admiral Graf von Spee vertrekken Tegenstrijdige berichten. Russische aanvallen door de Finnen afgeslagen. Voedselvoorziening in oorlogstijd. Illllllllllllllllllllli elvet eeftijd 4 jaar. s eeftijd 5 jaar. knoopjes. S LIPOVERS f§ DELIG Bij 1 idde'burg N ve ins T. ethode, wordt ïgen en tarieven. B. l).-Service, :n uit 38 ver aste afnemers, n en tarieven too (6 lijnen") Vlissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 297 ZATERDAG 16 DECEMBER 1939 ADonnementsprys: lï ct. per week ot J 2.20 pei Kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 1—6 regels f 125, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 16 regels 50 cent, tedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling Uitgave: Firma B.VAMIB; VELDE Jr.,Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No. 66287- Eigen kantoren te: Breskens, "lorpsstraat,Tel.21 ^Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35 Onder bovenstaand opschrift (maar dan zonder vraagteeken) poogt de Middelburg- sche Courant ons de les te lezen over ons artikel van Donderdag over de leiding van de Zegam. Het blad schrijft „dat wij op hoogen toon critiek" uitoefenen op het college van Gedeputeerde Staten dat wij „insinuee- ren" dat de provincie op klantenvangst uit is. Wij halen de zaak hopeloos door elkaar, begrijpen niet, dat er tusschen twee aspec ten van de Zegam bedrijfs- en „hoogere" leiding) onderscheid moet worden gemaakt. „Bovendien, waar haalt men als buiten staander den moed vandaan, om zich maar zonder meer een oordeel aan te matigen over een zoo ingewikkelde zaak als de di rectie van een betrekkelijk groot over heidsbedrijf. Wie, die haar niet van alle kanten bestudeerde, vermag te beweren dat gelijk hier, aan een belangrijke mededee- ling van Gedeputeerde Staten slinksche be weegredenen ten grondslag zouden liggen? Het is maar geen kleinigheid een hoog be stuurscollege van zooiets te betichten". Het blad weet ons verder te vertellen, dat Gedeputeerden naast en boven den be drijfsdirecteur, een „algemeenen directeur" voor de hoogere zakelijke leiding wenschen. Dat men met het oog op de mogelijkheid van uitbreiding van de Zegam nog eventjes wacht met zulk een benoeming, omdat het inderdaad zou hunnen zijndat een met de Zegam samen te smelten bedrijf iemand heeft die voor algemeen directeur in aan merking kan komen (cursiveering van ons, Red. V.C.) kan men hun moeilijk euvel duiden. Dat getuigt veeleer van wijs be leid. En voor den huidigen bedrijfsdirecteur zit in dit alles geen enkele discriminatie die blijft wat hij is de dagelijksche tech nische leider". Wij gelooven met bovenstaande samen vatting de opinie van het blad dat ons de ooren wenscht te wasschen, zuiver te heb ben weergegeven, zoodat onze lezers zich een beeld kunnen vormen van hetgeen mede het oordeel schijnt te zijn van het lid van Ged. Staten waarbij genoemd blad zrjiv licht blijkbaar heeft opgestoken. Het is natuurlijk erg jammer voor de Middelburger, maar wij kunnen van dit verweer met den besten wil van de wereld niet onder den indruk komen. Ieder met eenig zakelijk inzicht, die de verantwoording draagt voor een bedrijf (klein of groot), poogt nieuwe afnemers te winnen. Waarom zou het dus een „insinu atie" zijn, te beweren, dat Ged. Staten op klantenvangst zijn? Het spreekt vanzelf, dat dit gebeurt. Onze zedenmeester holt hier in zijn heilige (of Middelburgsche verontwaardiging zijn doel ver voorbij. De taak van de Pers. Weet de Middelburger niet dat de Zegam een semi-overheidsbedrijf is en waarschijn lijk binnen enkele weken (zij het dan ook in N.V.-vorm) een zuiver overheidsbedrijf zal zijn geworden? En heeft het blad, dat zich zoo graag tot de spreektrompet van bepaalde instanties poogt te maken, nooit gehoord van de taak die de Pers heeft, ten aanzien van de handelingen der Overheid? Dan moet het zijn vorigen hoofdredacteur daarover maar eens polsen, die te dien aanzien op een vergadering van de Zeeuw- sche Pers eens een zeer belangwekkende causerie hield. Naast Provinciale Staten heeft het publiek, en namens het laatste de Pers, niet alleen het recht, maar zelfs den plicht op haar wijze toezicht te oefenen en zoo noodig critiek te laten hooren op de handelingen van de Overheid. De verant woordelijke beoefenaars van de journalis tiek zijn op dit gebied geen „buitenstaan ders", M, C. Wij hebben voor de Overheid het respect dat zij verdient. Maar dit wil niet zeggen, dat wij blindelings alles aanvaarden wat zij doet, voornemens is te doen of nalaat. En de overheidsinstantie waar het hier om gaat, heeft in de zaak die het thans be treft, reeds eerder ernstige fouten ge maakt. Intusschen is het een pikante bijzonder heid, dat de M.C., die zich afvraagt hoe wij als buitenstaanders den moed hebben, ons over een en ander een oordeel aan te ma tigen, zélf van wijs beleid durft spreken en nog op andere wijze een oordeel ten beste geeft over hetgeen Ged. Staten doen. Van tweeën een 6f de Pers is .buitenstaander", öf zij is het niet en heeft recht tot oordee- len. De M.C. doet zelf het laatste (te recht) zij doet dus verstandiger voortaan wat minder gauw voor vaatje buskruit te spelen en het antwoord (als zij zichzelf toch als buitenstaander mocht beschouwen) aan Ged. Staten over te laten. Die zijn daar heusch best toe in staat en hebben er in de vergaderingen van a.s. Dinsdag en Woens dag alle gelegenheid voor. Geen twee kapiteins op het Zegam- scheepje Wij hebben in het bedrijfsleven menig jaartje rondgekeken ook in leidende func ties. En nimmer hebben wij betere resulta ten gezien (tenzij in bedrijven met enor- men omvang maar dat loopt bij de Zegam voorloopig nog wel los) dan wanneer de technische en de zakelijke leiding in één hand berust. Wij zijn geen vriend van in de leiding onnoodig topzware bedrijven. Er moeten geen twee kapiteins op één schip zijn. Het is best mogelijk, dat onze veronder stelling in het artikel van Donderdag, on juist is. Wij hebben er in geschreven, dat zelfs te hopen. Maar het hoog van den toren geblazen artikel van de M.C. heeft ons niet vermogen te overtuigen, dat men wat de leiding betreft, niet bewust een kant op wil waarover tot dusver nog is ge zwegen. Het zou „inderdaad kunnen zijn, dat een met de Zegam samen te smelten bedrijf iemand heeft, die voor algemeen directeur in aanmerking zou komen", schrijft de Middelburger. Dat kan slechts een Zeeuwsch bedrijf zijnen de bedrijven die hiervoor in onze provincie in aanmerking komen, zijn op de vingers van één hand te tellen en dan houdt men voorloopig nog drie vingers over, terwijl de vierde vooreerst ook nog wel op stal kan blijven. Ingewijden zullen begrijpen, hoe wij dat bedoelen. Nogmaals, wij vermogen niet in te zien (hoewel wij „maar buitenstaander" zijn), waarom bij het betrekkelijk onbeteekenen- de Zegam-bedrijf, zelfs als het zich in de toekomst aanmerkelijk uitbreidt, een twee hoofdige leiding noodig is. Heeft de P.Z.E.M. ons in dit verband niets te zeg gen ?Dit bedrijf kent immers slechts één directeur. En gaat het daar soms niet goed Het is mogelijk dat Gedeputeerde Staten nog iets anders bedoelen. Dat zij den nog „ergens" te vinden commercieelen directeur zien als den man, die het in een min of meer nabije toekomst misschien gecombi neerde gas- en electriciteits-bedrijf zakelijk zal moeten leiden. Als dat zoo is, zijn Ged. Staten er zelf door hun te groote terug houdendheid schuld aan, dat hun bedoelin gen worden misverstaan men kan ook tè geheimzinnig willen doen. Als dat niet zoo is, dan handhaven wij onze meening dat een tweehoofdige directie een overbodige weelde moet wor den genoemd. Waarom zou bij de Zegam niet mogelijk zijn, wat bij de momenteel veel belangrijker P.Z.E.M. wèl kan? uw IC&rsffgescIienflv E--IV BOf K Badhuisstraat de belangen der nederlandsche vliegindustrie. Minister Albarda doet mededeelingen. Vrijdagmiddag heeft de Tweede Kamer ae begroetingen van Waterstaat en van het verkeersfonds voor 1940 zonder hoofdelijke ^mining aangenomen. Bij de onderschea- aene afdeelingen van het Verkeersfonds hebben vele sprekers het woord gevoerd °Ver spoor- en tramwegaangelegemheden, °ver de watergangen en de binnenscheep vaart, over de landwegen in vele deelen Qes lands en over de luchtvaart. De heer Krijger (c.h.) bepleitte verbetering der we- S&n in Zeeuwsch-Vlaanderen. Bij deze laatste afdeeling bepleitten de heeren Baas (a.r.) en Van Kempen (lib.) o.m. de be langen van de Nederlandsche vliegtuigin dustrie. In antwoord hierop deelde minister Albarda mede, dat na het gevoerde overleg van de regeering met die in dustrie en de K.L.M. bp de Fokker fabrieken een bestelling van vier be langrijke vliegtuigen is gedaan, terwijl men over andere belangrijke machines nog in onderhandeling is. Voorts deel de de minister mede, dat naast de verbinding tusschen Nederiand en West-Indië zeer ernstig wordt over wogen een luchtverbinding tusschen Nederland en Noord-Amerika, met Ne derlandsche vliegtuigen te onderhou den. Verdere mededeelingen konden hierover nog niet worden gedaan. Bij de afdeeling waterwegen en scheep vaart vestigden de heeren Duymaer van Twist (a.r.) en Ebels (v.d.) o.m. de aan dacht op de te hooge en verschillende scheepvaartrechten. De minister antwoord de, dat die scheepvaartrechten niet met een enkele pennestreek kunnen worden weggevaagd bij het verleenen van con cessies wordt er op toegezien, dat die rechten niet te hoogzijn. Bij de afdeeling landwegen bepleitte de heer Ter Laan (s.d.) een tegemoetkoming van bet rijk aan de gemeente Rotterdam in de bouw en exploitatiekosten van den Maastunnel. de verhoudingen met nederland besproken. De Belgische Kamer heeft gisteren een aanvang gemaakt met de behandeling van de begrooting van buitenlandscne zaken. Sprekende over de BelgischNederland sche betrekkingen zei het katholieke Ka merlid Delwaide, dat de goede verstand houding tusschen de beide landen op tref fende wijze aan den dag is getreden, in het bijzonder in begin November. Men heeffc de vraag gesteld wat België zou doen, wanneer Nederland werd aangeval len. Men moet bij die vraag niet blijven stilstaan, aldus spreker. Onze neutraliteit is niet in contracten vastgelegd en men moet vertrouwen stellen in de regeering, dat zij de conclusie zal trekken, die ge trokken worden moet, wanneer dit alter natief zich mocht voordoen. De NederlandschBelgische samenwer king behoort tot de eenige waarborgen, die voor de bedreigde kleine landen bestaan. Dit nummer bestaat uit 3 bladen 1 MET INGANG VAN MAANDAG A.S. H De Regeeringspersdienst meldt M H De regeering heeft besloten, de H steunuitkecring aan de werkloozen 1 en de loonen in de werkverschaffing j j§ gedurende den termyn van Maandag 1 18 December a.s. tot Zaterdag 2 M H Maart a.s. met vijf procent te ver- jj §j hoogen. Door deze verhooging zul- H len in het algemeen niet overschre- j H den mogen worden de thans In ver- M band met de in het vrye bedrijf gel- |j den de loonen gesteld© maxima. lllllll De geheele wereld is thans in afwach ting van het bericht dat het Duitsche vestzakslagschip „Admiral Graf von Spee" de haven van Montevideo zal hebben ver laten. De berichten omtrent het tijdstip van vertrek zijn echter veelal met elkaar in strijd. Reuter ontving gisteravond bericht uit Buenos Aires dat de regeering van Uru guay aan het Duitsche o,v schip 72 uur tijd had gegeven de haven te verlaten of zich te laten interneeren. Er bestaat evenwel eenige twijfel oveT de vraag, wanneer' de tijdslimiet van 72 uur teneinde loopt Evenmin weet men. of de „Admiral Graf von Spee" als de herstel werkzaamheden al dan niet voltooid zijn aan het einde van dezen termijn Monte video zal mosten verlaten of er voor den duur van den oorlog zal worden geïnter neerd. Naar Reuter hedenmorgen meldde, ge looft men dat de autoriteiten van Uru guay het Duitsche vestzakslagschip tot Zondagnacht 24 uur (Maandagochtend 4.00 Greenwichtijd) tijd hebben gegeven de haven te verlaten. Volgens sommige mededeelingen aan Havas zou de „Admiral Graf von Spee" weer opdracht gekregen hebben de haven voor Zondagmiddag 17 uur plaatselijke tijd (21.00 uur Greenwich) te verlaten. Men zou voornemens zijn onder dekking van de duisternis de haven te verlaten en te po gen de haven van Buenos Aires te berei ken, teneinde op deze wijze den tijd om zich gereed te maken voor den strijd, te verlengen. Hedenmorgen vernam het Fransche bu reau weer, dat de „Admiral Graf von Spee" zich gereed maakt om de haven van Montevideo te verlaten. Men verwachtte toen ieder oogenblik, dat het schip zou vertrekken. In tegenspraak met al deze berichten is weer een mededeeling van het Duitsche Nieuwsbureau dat de regeering van Uru guay bekend heeft gemaakt, dat het pant serschip zoolang in de haven kan blijven als noodig is voor de reparatiewerkzaam heden aan boord. Dezelfde concessie zou gedaan worden aan de Britsche schepen, wanneer die het noodig mochten achten. De schade aan boord van de „Exeter". In Londen is gisteravond vernomen, dat terwijl de „Exeter" zwaar beschadigd is tij dens den zeeslag, er geen reden is om te gelooven, dat de „Achilles" of de „Ajax" zware verliezen geleden hebben. De Britsche marineattaché te Buenos Aires verklaart, dat de kruiser „Exeter" van het gevechtstooneel in zuidelijke rich ting is vertrokken. Het schip heeft een geringe snelheid. Verklaard wordt, dat eenige kanonnen buiten actie zijn en dat enkele ruimen onder water staan. Men ge looft, dat de „Exeter" vergunning heeft gevraagd de zwaargewonden in een Argen- tijnsche haven aan land te zetten. Gemeld wordt, dat de „Ajax" licht beschadigd is, doch dat de „Achilles" er zonder schade afkwam. De verliezen van de „Achilles" bedragen volgens een mededeeling van de Britsche admiraliteit vier dooden en drie gewonden. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt, dat de schade, die aangericht is aan boord van de „Exeter" grooter is, dan tot dus verre kon worden aangenomen. De kruiser heeft zware treffers gekregen in het voor schip, waardoor de beide voorste geschut- torens tot zwijgen gebracht zijn. Een ver dere treffer, die brand veroorzaakt heeft sloeg in de brug in. Bovendien hebben zware treffers klaarblijkelijk de ketels be schadigd, want na deze schoten verwijder de de „Exeter" zich uit het gevecht. De dooden van de „Admiral Graf von Spee" teraardebesteld. De lijken van 3S man, die aan boord van de „Admiral Graf von Spee" den dood heb ben gevonden, zijn gisteren te Montevideo aan land gebracht en met militaire eer ter aarde besteld. Driehonderd Duitsche ma trozen namen aan de plechtigheid deel, ter wijl studenten van de Urugua3'sche marine school een ©erewacht vormden. - De commandant van de „Admiral Graf von Spee". De commandant van het pantserschip „Admiral Graf von Spee", kapitein ter zee Hans Langsdorff, is 45 jaar oud. In 1912 nam hij als kadet dienst bij de toenmalige keizerlijke marine. In den wereldoorlog maakte hij als luitenant ter zee op het linieschip „Grosser Kurfuerst" den slag bij het Skagerak mee. De beide laatste jaren van den wereldoorlog deed hij als comman dant dienst bij torpedoboot- en mijnvegers- flottiljes. In die functie heeft hij ook na den wereldoorlog dienst gedaan. In 1938 kreeg hij het commando over het pantser schip „Admiral Graf von Spee". B1ACHTIGE TEGENSTANDERS VAN DEN „ADMIRAL GRAF VON SPEE". De byzondere correspondent van de „Ti mes" te Montevideo bericht, dat het smal deel, dat voor de haven van Montevideo ligt te wachten op het Duitsche vestzak slagschip „Admiral Graf von Spee" ver sterking heeft gekregen van het Fransche slagschip „Dunkerque". Dit slagschip meet 26.500 ton en is bewapen met kanonnen van 33 cm. Verder wordt gemeld, dat vermoedelijk het slagschip „Renown" en het vliegtuig moederschip „Ark Royal", dat volgens dr. Goebbels vernietigd is, op weg zyn naar Montevideo. ^ebeurfeii«ssen Uit Helsingfors wordt aan Stefani ge meld, dat de Sovjet-F ussische aanvallen zijn afgeslagen in alle sectoren, behalve in het uiterste toorden. Twee Russische re gimenten, in totaal 5000 manschappen, zijn vernietigd in den sector van het Ladoga- meer. Bij Suomussalmi zyn de Finsche troepen er in geslaagd twee Russische in- fanterieregimenten te isoleeren en te om singelen. Het Finsche communiqué over de krijgs verrichtingen ter zee deelt o.m. mede Tijdens een gevecht bij de buitenste eilan den der Archipel van Abo heeft het vuur van een kustbatterij schade toegebracht aan een Russischen torpedobootjager van het type Gordij, welke bodem volgens la tere berichten zou zijn gezonken. Volgens Havas meldt het legercommuni qué over den strijd in de lucht nog het volgende Vijandelijke vliegtuigen hebben gevlogen boven de streek van Petsamo en eenige bommen neergeworpen die geen schade veroorzaakten. Finsche vliegtuigen hebbèn met succes vijandelijke colonnes aangevallen. Finsche toestellen zijn er in geslaagd een Sovjet-Russisch convooi, dat benzine vervoerde, in brand te doen vlie gen. Het hoofdkwartier van het Russische militaire district Leningrad deelt mede, dat de Russische troepen in bet district Moer- mansk de stad Salmijaervi op 60 km. ten zuiden van Petsamo, hebben bezet. milt dien dog De Finnen houden stand. (Pag. 1, eerste blad), Er zyn weer vele schepen verloren ge gaan. (Pag. 2, eerste blad) Komt er een Nederlandsche luchtver binding met Noord- en Midden-Ame- rika? (Pag. 1, tweede blad) Grensincident aan de Hongaarsch Russische grens. (Buitenland) Chamberlain bezoekt het Britsche le ger in Frankrijk. (Buitenland) De Vlissingsche gemeenteraad heeft het voorstel tot bouw van 130 wonin gen aangenomen. (Pag. 1, tweede blad). In het district Ukhta zijn de Russische troepen opgerukt tot 128 km. van de staatsgrens. In het dictrict Petrosavodsk hebben zij het dorp Leppasilta en de daar passeerende spoorlijn bezet. In het district Kexholm hebben de Russen bun opmarsch met succes ontwikkeld. Alle weerbare mannen tot 40 jaar (officieren tot 60 jaar) opgeroepen. Alle nog niet opgeroepen Finsche re servisten moeten zich volgens het D.N.B. onverwijld aanmelden. Het verluidt dat deze maatregel reserve- officieren tot zestig jaar en minderen tot veertig jaar betreft. De landweer is nog niet opgeroepen. Alle weerbare mannen van 20 en 40 jaar worden hiermede onder de wapenen ge roepen. Hoofdonde wijzers kunnen reserve-officier worden. Voor de opleiding tot reserve-officier kunnen in het vervolg ook in aanmer king komen zy, die in het bezit zyn van een akte van bekwaamheid als hoofdonderwijzer, bedoeld in art. 77 onder b der lager-onderwyswet. In het algemeen zullen zij echter niet kunnen worden bestemd voor opleidingen, waar bij uitsluitend of bij voorkeur perso nen worden geplaatst, die voldoen aan byzondere eischen betreffende wiskun de of technische bekwaamheid. De aandacht wordt er op gevestigd, dat bij het deen van een keuze uit de gega digden de jongeren het eerst voor plaat sing in aanmerking komen, en dat zij, die de eerste oefening hebben volbracht, niet kunnen mededingen. Men schrijft ons van bevoegde zijde Al heerscht in Nederland de vrede, op het voedselfrciit bestaat eigenlijk een voortdurende oorlogstoestand. Daar wordt een voortdurende strijd om ons zelfbehoud gevoerd en het is niet mo gelijk, evenmin als dat in den oorlog mo gelijk is, te vermijden dat sommige belan ken worden geschaad. Niet alle groepen kunnen volledig worden ontzien. Men be denke dan evenwel, dat de krachtige wensch bij den minister voorzit dit ingrij pen zoo gering en zoo onschadelijk moge lij k. te doen geschieden, maar het onver mijdelijke zal men hebbente accepteeren. Nog is de toestand niet zoo ver, dat op alle gebied rantsoeneering moet plaatsheb ben. Rantsceneeringsmaatregelen zijn zelfs zeer beperkt en wel tot veevoeder, suiker en peulvruchten. Op het gebied van som mige peulvruchten, met name bruine boo- nen, is de toestand niet gemakkelijk. Een zeer slechte oogst in het jaar 1938, die de prijzen steeds opdreef werd gevolgd door een betere in 1939. Voorraden waren er van dit artikel, dat in meer normale oogstjaren exportartikel is, niet. De natte herfst belemmert het dorschen en daarnaast wordt voor de mi litaire voorziening veel gevraagd. Men ziet hoe het bij één artikel alles kan tegen- loopen. Gaat de ontwikkeling door zooals wij die gekend hebben in de jaren 1914:1918, dan zal rantsoeneering op meerder gebied natuurlijk noodzakelijk kunnen blijken. Evenwel wordt getracht en de organi satie die op het oogenblik is geschapen, is daar ook wel jorg voor om dit zoo lang mogelijk uit te stellen. Dat neemt niet weg, dat de mogelijkheden, die zich dan zouden voordoen, nu reeds onder oogen worden gezien. Het bedrijfsleven kan zich zelve vele lasten besparen en den minister moeilijk heden, als het tracht met voorbijzien van eigen particuliere belangen, tot eensluiden de adviezen te komen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1