Ontsiert SLAGERIJ DE JONGE C E BRIEFPAPIER Ment!e Buitengewone aanbieding!!! L. J. MAAS - WALSTRAAT 79 Srukkerij Van deVe'de Mijnlumltjes De beteekenis van het luchtwapen. Breskens Retranchement Sluis MARINE EN LEGER LUCHTVAART KERK- EN SCHOOLNIEUWS GEMENGD NIEUWS Uw ruiten niet met strooken papier. BOEKHANDEL D'HUIJ Vischhandel De Koning MARKTBERICHTEN ïtgenda STOOMVAARTLIJNEN Pas na den wereldoorlog tot ontwikkeling gekomen. ZEER UITEENLOOPENDE INZICHTEN BIJ DE DESKUNDIGEN. Voorloopig niet méér dan een hulpwapen. (Van onzen militairen medewerker.) Nu er op het Westfront rust heerscht en de tegenstanders zich tevreden stellen elkander voorloopig in evenwicht te hou den, terwijl het seizoen niet mede werkt om groote aanvalspogingen te doen ver wachten (de normale verkenningen en ver kenningsgevechten gaan op gebruikelijke wijze voort) is het meer van actueel be lang eerst enkele beschouwingen aan de luchtstrijdkrachten te wijden, die thans in dezen oorlog het meest actief zijn. Wanneer wij ons herinneren hoe wij in den nazomer van 1910 tegen een paar kwartjes entree op Houtrust in Den Haag gingen kijken naar het vliegen door Jan Olieslagers, die, als alle atmosferische toe standen medewerkten, even na zonsonder gang een minuut of tien rondvloog, op een paar honderd meter hoogte, dan kan het niet verbazen, dat vooral in den aan vang van den wereldoorlog, vier jaar later, geen groote of nuttige prestaties van de militaire vliegers te verwachten waren. En dit was niet de schuld van de vliegers al leen, doch ook de bevelhebbers, in wier dienst de vliegers gesteld werden, wisten er nog niet goed raad mede en het is slechts te danken aan de omstandigheid, dat de troepen op den grond nog geen af weermiddelen bezaten om zich tegen ver kenning vanuit de lucht te verdedigen, dat er van de luchtverkenningen nog wel eens iets terecht kwam. Tegen het einde van den oorlog bezaten beide tegenstanders wel meer vliegtuigen en kon het personeel er vrij aardig mee overweg, doch de prestaties beperkten zich hoofdzakelijk tot onderlin- gen strijd der vliegers, de resutaten wer den afgemeten naar het getal neergescho ten tegenstanders. Veel invloed op den gang van zaken, met betrekking tot de krijgsverrichtingen hadden de vliegers nog niet. Het spreekt vanzelf, dat na den oor log in militair-wetenschappelijke krin gen het luchtwapen nader in studie werd genomen en dat gelijken tred houdende met de odntwikkeling der vliegtechniek, men geheel andere mo gelijkheden in het vliegwezen ging zien. De vliegtuigconstructeurs gaven voortdurend nieuwe modellen, verbe terden de nog bestaande gèbreken, voerden de snelheden op, evenals het laadvermogende militaire deskundi gen stelden steeds weer nieuwe eischen met betrekking tot „vlug op trekken", „duiken", opvoering der kruissnelheid, grootere wendbaarheid, langeren vliegduur enz. Al naar mate van de bedoeling, welke men met een vliegtuig had, moest dit zeer verschillen in capaciteit. Voor de eene soort was snelheid hoofdzaak, voor de an dere flinke bewapening, voor de eene was bij gebruik op korte afstanden wendbaar heid hoofdvereischte, bij anderen was groo te vliegduur voor het bereiken van zeer groote afstanden het voornaamste. De ontwikkelingsgeschiedenis van het militaire vliegtuig doet denken aan de marine. Evenals men bij deze laatste klei ne, snelle, licht bewapende schepen noodig had, naast zwaar bewapende voor welke snelheid eerst de tweede of derde eisch was, en daartusschen in allerlei midden soorten, zoo ging het eveneens met de vliegtuigen. Terwijl men voor bommenwerpers in de eerste plaats groot laadvermogen als eisch stelt, voorts langen vliegduur en tevens het vermogen van zelfverdediging, zal men voor jachtvliegtuigen groote wendbaarheid en snelheid op den voorgrond stellen. En dat de geleerden het op dit ge bied .nog lang niet met elkaar eens zijn, blijkt wel uit de zich telkens wij zigende opvattingen. Was men eenige jaren geleden op weg naar het ideaal bewapende vliegtuig (dus ten koste van wendbaarheid en snelheid) wat leidde tot .vliegende forten", zooals de V. S. van Amerika deze thans nog aanmaken, zware machines met veler lei uitbuitingen (gepantserde opstel lingen voor licht geschut met mitrail leurs), in Europa heeft men zich daar van afgewend en zoekt men het in lichte snelle vliegtuigen. Zelfs in dit genre loopen de gezichtspun ten nog uiteen, want terwijl de Duitschers het met hun Heinkels en Messerschmitts vooral zoeken in groote snelheid, dus met opoffering der wendbaarheid, prefereeren de Franschen weer de minder snelle, doch buitengewoon goed wendbare Curtiss Hawks. Men gevoelt het verschil tusschen deze beide de Duitschers hebben in hun snel heid een middel tot ontwijken van een ge vecht als ze zwakker in aantal zijn, en winnen het bij de achtervolging als ze zelf sterker zijn. Bij een treffen, dus bij het luchtgevecht zelf, hebben de wendbare Fransche toestellen een betere kans. De tegenwoordige oorlog zal door erva ring doen zien, welke zienswijzeh in de practijk het voordeeligste zijn en in die richting zal de techniek zich ontwikkelen. Opmerkelijk is (en dit pleit ook al weer voor onze opvatting, dat het geheele mili taire vliegwezen nog in zijn kinderschoe nen staat) dat verschillende schrijvers, ieder voor zich autoriteiten op dit gebied, de meest uiteenloopende opvattingen heb ben omtrent het toekomstig gebruik der luchtmachten. Hiermede bedoelen wij niet zoo zeer het gebruik van de verschillende soorten vlieg tuigen als hulpwapen, ingedeeld bij leger of vloot, want op dat gebied bestaan in alle landen nauwkeurige tactische en strategi sche voorschriften cloch het gebruik van de zelfstandige luchtkrachten, welke ter beschikking zijn van de opperste leiding van de gezamenlijke strijdmacht. Enkele schrijvers, vooral de jongeren, gaan in him enthousiasme voor het vlieg wezen reeds zoover, dat zij aan de lucht macht de hoofdrol in de oorlogvoering toe kennen. De Italiaan Douhet zegt, dat de verovering der luchtheerschappij door de luchtstrijdkrachten, gelijk staat met de totale overwinninghij beschouwt den oorlog op den grond en op het water als bijzaak en wil dus alle luchtkrachten mas saal inzetten en daarmede den oorlog be ëindigen. De Engelschman Neon daarentegen, waarschuwt tegen massaal gebruik, als verknoeiing van dit kostbaar hulpwapen, dat zoo goede hulpdiensten kan bieden aan leger en vloot. De Fransche generaal Alléhaut wil nau we samenwerking tusschen luchtmacht, leger en vloot, doch wil daarbij de lucht macht den eersten offensieven stoot laten geven, terwijl het leger tot taak heeft het resultaat uit te buiten, idem de vloot ter zee. Morison ziet het grootste en doelmatig ste gebruik der luchtmacht in vernieling van steden. Dit lijkt ons nogal een dwaze opvatting, want er is maar één middel, dat voert naar de overwinning nl. vernieti ging van 's vijands strijdkrachten, in geen geval echter uitmoorden der burgerbevol king, tenzij men, zooals enkele Russische schrijvers, daarin een middel denkt te vinden, om de bevolking des tegenstanders tot revolutie te brengen ons dunkt, dat deze bom wel eens anders kan barsten en als gevolg kan hebben woede en haat te gen de dadérs en daarmede de vastberaden heid om stand te houden zal aanwakkeren. Wij zien voorloopig, althans in den te- genwoordigen oorlog, de luchtstrijdkrach ten nog als wapen ten dienste van leger en vloot. Daarmee doen wij niets af aan de groote beteekenis van dit moderne wapen, doch de beslissing, wil deze het gevolg zijn van wapenwerking en niet van uithonge ring of gebrek aan strijdmiddelen, moet vallen tengevolge van een uiteindelijke overwinning op den grond en (of) op het water. Opbrengst collecte. De alhier gehouden collecte voor de blin den van Wolfhezen heeft 39.30 opge bracht. Afdeeïing Breskens Vereenïgïng voor Luchtbescherming. Maandag 27 November werd te Bres kens een afdeeïing gesticht van de Neder- landsche vereeniging voor Luchtbescher ming. Op die vergadering werden 5 be stuursleden gekozen. Het bestuur is thans definitief vastgesteld. De heer L. Boots gezel is tot voorzitter, de heer E. Suehs tot secretaris-penningmeester benoemd. Bezoek Commissaris der Koningin. Maandagmorgen bracht de Commissaris der Koningin in onze provincie zijn jaar- lijksch bezoek aan onze gemeente. Na een kort verblijf op het stadhuis vertrok hij per auto naar Sluis. St. Nicolaasfeest. Dinsdag werd in onze gemeente op de traditioneele wijze weer het St. Nicolaas feest gevierd, 's Middags om 1 uur zou de Sint per boot in Sluis aankomen. Reeds voor het vastgestelde tijdstip waren vele menschen, waarvan de jeugd natuurlijk verre in de meerderheid was, gekomen om den Sint te verwelkomen. afwachting van zijn komst speelde de '1*~imuziekvereeniging de welbe kende St. Nicolaasliedjes. Eindelijk was dan het oogenblik gekomen dat de Sint, vergezeld van twee knechts, voet aan wal zette. Na een kort welkomstwoord van den heer Van Mazijk maakte hij op zijn schimmel, vergezeld van de muziekvereeni- ging een rondgang door de gemeente. Hierna werden de kinderen op de markt getracteerd, waarmede aan het feest een eind was gekomen. Een veel belovend meisje. Een minderjarig meisje uit Sluis had eenigen tijd geleden de ouderlijke woning aldaar verlaten en zich naar haar groot moeder te Heinkenszand begeven. Na al daar een paar dagen in dienstbetrekking te zijn geweest, trok Middelburg haar meer en in het bijzonder des daar aanwezigen van land- en zeemacht. Een hotel werd na een paar dagen verlaten zonder af te reke nen en toen de veelbelovende Zeeuwsch- Vlaamsche een nieuw pension wilde be trekken liep zij tegen de lamp en bemoeide de politie zich met haar. De marechaussée heeft het meisje, dat ook te Sluis een slechte reputatie geniet, naar haar ouders teruggebracht. DE TRAM IN ZEEUWSCH- VLAANDEREN. Heele drukte met de bietencampagne. Men schrijft ons „Zie zoo, de bietencampagne zit er weer op U begrijpt wè.t dat voor de tram wil zeggen. Trouwens voor onze heele streek." Dit zei mij een der hoofd-chefs der Z.V. T.M., en aan het daarop volgend gesprek ontleenen we enkele interessante gegevens. Om U een beeld te geven van den om vang van het Z.V.T.M.-bedrijf in dezen tijd, kunnen we alvast verklappen, dat in de De echte zijn niet rond, maar hartvormig. laatste 65 dagen ongeveer 8000 wagon ladingen bieten zijn vervoerd. Het andere goederenvervoer per tram ging ondertus-. schen dóór met rond 1500 wagonladingen, terwijl de reizigerstreinen in dien tijd rond 95000 kilometer hebben afgelegd. Voorwaar, een prestatie van beteekenis In deze natte, stormachtige campagne was het opnieuw een uitkomst, dat de tramrails nog niet waren opgebroken, zoo als hier en daar elders gebeurd is, omdat de tram dddr wèl gemist kon worden. Volledigheidshalve noteeren wij er nog bjj, dat in deze 9 weken docr de autobus sen der Z.V.T.M. ruim 53.000 kilometer ge reden werd. H. M. de Koningin bij het leger. H. M. de Koningin heeft lieden, bege leid door den commandant veldleger en vergezeld van baronesse van Asbeck en haren adjudant, generaal-majoor jhr. De Jonge van Ellemeet, een bezoek gebracht aan eenige legeronderdeelen en stellingen in Utrecht en Gelderland. ST. NICOLAAS EN DE GEMOBILISEERDEN. Ieder kreeg een vrijster en een staaf banket. De goede Sint heeft onze mannen, die momenteel onder de wapenen zijn niet ver geten. Naar de Msb. meldt, heeft iedere militair een vrijster en een staaf banket gekregen, terwijl aan deze gave de tradi tioneele vredestrjd-chocolademelk niet ont brak. Wanneer men bedenkt, dat ons land eenige honderdduizenden gemobiliseerden telt, dan zijn er heel wat vrijsters en ban ketstaven uitgedeeld, ook al trekt men de plus minus honderd duizend man verlof gangers daarvan af, die gedurende het St. Nicolaasfeest buiten de menage waren. Bij verschillende onderdeelen ging deze St. Nicolaas-verrassing vergezeld van het navolgende rijmpje 't Gemis van een vrijster van vleesch en bloed Roept om vervanging, mits eetbaar en zoet. Daarbij komt nog een staaf echt Hollandsch banket. Weg nu de weemoed en leve de pret Zoo ziet ge, dat wij u niet negeeren Toont in uw dienen zulks te waardeeren Stafkwartier St. Nicolaas. Bij Koninklijk besluit van 1 December 1939 is aan den luitenant ter zee der 2de klasse voor speciale diensten bij de Ko ninklijke marine-reserve J. Teijgeler en den luitenant ter zee der 3de klasse bij ge noemde reserve M. A. Smits, met ingang van 1 December 1939, eervol ontslag uit den reserve-dienst verleend. Luchtalarm op Orkney-eilanden. Op de Orkney-eilanden is gisteren lucht alarm gemaakt. Een half uur later werd alles weer veilig gemeld. Men had een vijandelijk vliegtuig boven de eilanden ge hoord. Later is nog een tweede maal lucht alarm gegeven. Het signaal „alles veilig" weerklonk 20 minuten later. Gistermorgen is ook een vijandelijk vlieg tuig boven Noord-Schotland gehoord. Ds. Meijnhout krijgt eervol ontslag als reserve-veldpredikant. Bij K. B. van 5 December 1939 is aan ds. W. Meijnhout, Chr. Geref. predikant te Vlissingen, op zijn verzoek, met ingang van 1 December 1939 eervol ontslag ver leend als reserve-veldpredikant voor den tijd. van oorlog bij het leger te velde. AUTO OP ONBEWAAKTEN OVERWEG DOOR DEN TREIN GEGREPEN. Geen persoonlijke ongelukken. Vanochtend is op den onbewaakten over weg Zalne in Zwollerkerspel een auto, be stuurd door een handelsreiziger uit Appin- gedam, die in de richting Zwolle reed, in botsing gekomen met een motortrein uit Coevorden. De auto was de lijn naar Meppel reeds gepasseerd, toen het voertuig op het af komende spoc<r werd gegrepen. Voor den bestuurder geschiedde, dit evenwel onder zeer fortuinlijke omstandig heden. Hij zat namelijk links achter het stuur, terwijl de rechterzijkant en de ach terwand van den wagen werden afge scheurd. Dit stuk bleef aan den trein, wel ke vijftig meter verder tot staan kwam, hangen. Door den schok vloog de auto vervol gens door een hekwerk, naast de spoor baan maar ook toen kwam de bestuurder er goed af. Hij liep slechts lichte hoofd wonden op. De trein had ongeveer tien minuten ver traging. Weerstcestand van hedenmorgen 7.20 uur Vlissingen Den Helder Weer zwaarbewolkt half bewolkt Wind zwak N.N.W. Temperatuur 5 gr. Min. hedennacht3 gr. Neersl. afg. etm.0.2 m.m. zwak N. 6 gr. 3 gr. 2 m.m. Heden overleed tot onze diepe droefheid, onze lieve Vrouw, Moeder en Schoonzuster, MARTINA HENDRINA VERMAAS, geb. SCHULTZ, in den ouderdom van bijna 75 jaren. J. P. VERMAAS. ANNIE VERMAAS. SoestP. D. DEN BEER POORTUGAEL BAREND REGT—VERMAAS. Vlissingen, 6 December 1939. Badhuisstraat 114. Geenrbezoek. Geen bloemen. Teraardebestelling Zaterdagmiddag 9 December te 1 uur. Heden overleed in den ouderdom van 94 jaar, onze beste Moeder, Behuwdmoe- der, Grootmoeder, Overgroot moeder en Tante, FRANCINA MARTIJ, Wed. van A. LOEKEMEIJER. Uit aller naam, M. DEUZE— LOEKEMEIJER. Vlissingen, 6 December 1939. Schuitvaartgracht 221. Eenige en algemeene kennisgeving. Geen bezoek. Hierdoor vervullen wij den treurigen plicht, U in kennis te stellen van het overlijden van onzen lieven Vader, den Heer J. C. STRU1JK. Hij stierf te Sittard op 6 De cember op 78-jarigen leeftijd. Namens de Kinderen, J. STRUIJK. Eindhoven, Tongelreschestraat 26. Wij hebben een middel dat onzichtbaar is en I beter succeswaarborgt Vraagt inlichtingen bij HEDEN Vrouwestraat 4 Telef. 41. Hierbij" maken wij onze geachte cliëntèle bekend, dat onze zaak Vrijdagmiddag a.s. overgeplaatst wordt naar WALSTRAAT 46. Wij noodigen U uit onze nieuwe zaak eens te komen bezichtigen. Beleefd aanbevelend, Deze week prachtige HAZEN van ƒ2.25 tot ƒ2.50 Geslachte KONIJNEN van 1.50 tot 2.50 Mooie SOEP- en BRAADKIPPEN, alles prima waar, K1PPENPOULET en KONIJNENBOUT per pond. Aanbevelend, Verwachting geldig van hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur Plaatselijk mist, overigens helder tot halfbewolkt. Geen neerslag van beteeke nis. Zwakke wind. Temperatuur om het vliespunt tot lichte vorst des nachts, over dag boven het vriespunt. VISCHMIJN VLISSINGEN. Woensdag 6 December. Groote aanvoer. Garnalen, kleinhandel 1619 ct., pellerij 15 ct. per kg., zoodjes 0.705.80. Kleine aanvoer consignatie zendingen wijting 1.602.30, gul" 2.60—3 per 10 kg. GROENTENVEILING MIDDELBURG. Veldsla 614 ct., spinazie 314 ct., spruiten 515 ct., witlof 1116 ct., schor- seneeren 1213 ct., koolrapen iy2 andijvie 25 ct., breekpeeën iy2 ct., uien 12 ct., savoye kool 25 ct., roode kool 23 ct., boere kool 24 ct., prei 3%4 ct., alles per kg., peeën l/24 ct., rapen 12y2 ct., kroten 12y2 ct", selderie y2 2 ct., alles per bos, bloemkool 212 ct., andijvie /21 ct., knolselderie 12 ct., alles per stuk. MIDDELBURGSCHE MARKT. Aangevoerd door de Walchersche boerinnen Boter 0.87j/2 per 5 ons. Eieren 6, poelje-eieren 4.75, eend eieren 5.50, alles per 100 stuks. Noteering handelaren Boter O.8714 per 5 ons. Eieren 5.50" poelje-eierén 4.25, beide per 100 stuks. Particuliere prijs marktzetter Boter 0.95 per 5 ons. Eieren 7, poelje-eieren 5.75, eend- eiren 6.50, alles per 100 stuks. Particuliere prijs handelaren Boter O.9714 per 5 ons. Eieren 7, poelje-eieren 5.75, beide per 100 stuks. VAN PUB LI 8Kb V bRMAKbUfKtibDbN. VbRÜAUbRlNUEN, ENZ. „Alhambra:,-theater. Van Vrijag 8 tot en met Donderdag 14 December „Es war eine rauschende Ballnacht" en „De geheimzinnige dr. Clittsrhouse". „Luxor"-theater. Van Vrijag 8 tot en mét Dinsdag 12 December „De dans des doods" en „O, die mannen". Dinsdag 12 December. Openbare lezing, Chr. Middenstandsvereen., „Concertge bouw", 8.30 uur. Maandag 11 December. Openbare verga dering Alg. N.ed. Bond van Handels- en Kantoorbedienden, „Concertge bouw", 8.15 uur. 12, 13 en 14 December. Coöperatie-revue „Wie de schoen past...", Concertge bouw. Aanvang 8 uur. Vrijdag 15 November. 3e avond A.G.O., „De krijtkring", Concertgebouw, 8.15 uur. WISSELKOERSEN Noteering van heden, 7 December, 12 uur (niet-officieel) Londen 7.36% Berlijn 75.50 Parjjs 4.17% Brussel 31.04 Zwitserland 42.24% New York 1.88%. Uit- en thuisvarende schepen. „Bengkalis", Manilla n. Vancouver, 5 Dec. te Los Angeles „Blitar" p. 6 Dec. Point de Galle „Garoet" (uitr.) 5 Dec. van Suez „Kedoe" 6 Dec. van Batavia naar Rott. „Poelau Laut" 6 Dec. van Batavia naar New York „Sitoebondoe" L(uitr.) 5 Dec, te Sabang

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 3