Ontsiert
SLAGERIJ DE JONGE
C
E
BRIEFPAPIER
Ment!e
Buitengewone aanbieding!!!
L. J. MAAS - WALSTRAAT 79
Srukkerij Van deVe'de
Mijnlumltjes
De beteekenis van het luchtwapen.
Breskens
Retranchement
Sluis
MARINE EN LEGER
LUCHTVAART
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
GEMENGD NIEUWS
Uw ruiten niet met
strooken papier.
BOEKHANDEL D'HUIJ
Vischhandel De Koning
MARKTBERICHTEN
ïtgenda
STOOMVAARTLIJNEN
Pas na den wereldoorlog tot ontwikkeling gekomen.
ZEER UITEENLOOPENDE INZICHTEN BIJ DE DESKUNDIGEN.
Voorloopig niet méér dan een hulpwapen.
(Van onzen militairen medewerker.)
Nu er op het Westfront rust heerscht en
de tegenstanders zich tevreden stellen
elkander voorloopig in evenwicht te hou
den, terwijl het seizoen niet mede werkt
om groote aanvalspogingen te doen ver
wachten (de normale verkenningen en ver
kenningsgevechten gaan op gebruikelijke
wijze voort) is het meer van actueel be
lang eerst enkele beschouwingen aan de
luchtstrijdkrachten te wijden, die thans in
dezen oorlog het meest actief zijn.
Wanneer wij ons herinneren hoe wij in
den nazomer van 1910 tegen een paar
kwartjes entree op Houtrust in Den Haag
gingen kijken naar het vliegen door Jan
Olieslagers, die, als alle atmosferische toe
standen medewerkten, even na zonsonder
gang een minuut of tien rondvloog, op
een paar honderd meter hoogte, dan kan
het niet verbazen, dat vooral in den aan
vang van den wereldoorlog, vier jaar later,
geen groote of nuttige prestaties van de
militaire vliegers te verwachten waren. En
dit was niet de schuld van de vliegers al
leen, doch ook de bevelhebbers, in wier
dienst de vliegers gesteld werden, wisten
er nog niet goed raad mede en het is
slechts te danken aan de omstandigheid,
dat de troepen op den grond nog geen af
weermiddelen bezaten om zich tegen ver
kenning vanuit de lucht te verdedigen, dat
er van de luchtverkenningen nog wel eens
iets terecht kwam. Tegen het einde van
den oorlog bezaten beide tegenstanders wel
meer vliegtuigen en kon het personeel er
vrij aardig mee overweg, doch de prestaties
beperkten zich hoofdzakelijk tot onderlin-
gen strijd der vliegers, de resutaten wer
den afgemeten naar het getal neergescho
ten tegenstanders. Veel invloed op den
gang van zaken, met betrekking tot de
krijgsverrichtingen hadden de vliegers nog
niet.
Het spreekt vanzelf, dat na den oor
log in militair-wetenschappelijke krin
gen het luchtwapen nader in studie
werd genomen en dat gelijken tred
houdende met de odntwikkeling der
vliegtechniek, men geheel andere mo
gelijkheden in het vliegwezen ging
zien. De vliegtuigconstructeurs gaven
voortdurend nieuwe modellen, verbe
terden de nog bestaande gèbreken,
voerden de snelheden op, evenals het
laadvermogende militaire deskundi
gen stelden steeds weer nieuwe
eischen met betrekking tot „vlug op
trekken", „duiken", opvoering der
kruissnelheid, grootere wendbaarheid,
langeren vliegduur enz.
Al naar mate van de bedoeling, welke
men met een vliegtuig had, moest dit zeer
verschillen in capaciteit. Voor de eene
soort was snelheid hoofdzaak, voor de an
dere flinke bewapening, voor de eene was
bij gebruik op korte afstanden wendbaar
heid hoofdvereischte, bij anderen was groo
te vliegduur voor het bereiken van zeer
groote afstanden het voornaamste.
De ontwikkelingsgeschiedenis van het
militaire vliegtuig doet denken aan de
marine. Evenals men bij deze laatste klei
ne, snelle, licht bewapende schepen noodig
had, naast zwaar bewapende voor welke
snelheid eerst de tweede of derde eisch
was, en daartusschen in allerlei midden
soorten, zoo ging het eveneens met de
vliegtuigen.
Terwijl men voor bommenwerpers in de
eerste plaats groot laadvermogen als eisch
stelt, voorts langen vliegduur en tevens
het vermogen van zelfverdediging, zal men
voor jachtvliegtuigen groote wendbaarheid
en snelheid op den voorgrond stellen.
En dat de geleerden het op dit ge
bied .nog lang niet met elkaar eens
zijn, blijkt wel uit de zich telkens wij
zigende opvattingen. Was men eenige
jaren geleden op weg naar het ideaal
bewapende vliegtuig (dus ten koste
van wendbaarheid en snelheid) wat
leidde tot .vliegende forten", zooals de
V. S. van Amerika deze thans nog
aanmaken, zware machines met veler
lei uitbuitingen (gepantserde opstel
lingen voor licht geschut met mitrail
leurs), in Europa heeft men zich daar
van afgewend en zoekt men het in
lichte snelle vliegtuigen.
Zelfs in dit genre loopen de gezichtspun
ten nog uiteen, want terwijl de Duitschers
het met hun Heinkels en Messerschmitts
vooral zoeken in groote snelheid, dus met
opoffering der wendbaarheid, prefereeren
de Franschen weer de minder snelle, doch
buitengewoon goed wendbare Curtiss
Hawks.
Men gevoelt het verschil tusschen deze
beide de Duitschers hebben in hun snel
heid een middel tot ontwijken van een ge
vecht als ze zwakker in aantal zijn, en
winnen het bij de achtervolging als ze zelf
sterker zijn. Bij een treffen, dus bij het
luchtgevecht zelf, hebben de wendbare
Fransche toestellen een betere kans.
De tegenwoordige oorlog zal door erva
ring doen zien, welke zienswijzeh in de
practijk het voordeeligste zijn en in die
richting zal de techniek zich ontwikkelen.
Opmerkelijk is (en dit pleit ook al weer
voor onze opvatting, dat het geheele mili
taire vliegwezen nog in zijn kinderschoe
nen staat) dat verschillende schrijvers,
ieder voor zich autoriteiten op dit gebied,
de meest uiteenloopende opvattingen heb
ben omtrent het toekomstig gebruik der
luchtmachten.
Hiermede bedoelen wij niet zoo zeer het
gebruik van de verschillende soorten vlieg
tuigen als hulpwapen, ingedeeld bij leger
of vloot, want op dat gebied bestaan in alle
landen nauwkeurige tactische en strategi
sche voorschriften cloch het gebruik van
de zelfstandige luchtkrachten, welke ter
beschikking zijn van de opperste leiding
van de gezamenlijke strijdmacht.
Enkele schrijvers, vooral de jongeren,
gaan in him enthousiasme voor het vlieg
wezen reeds zoover, dat zij aan de lucht
macht de hoofdrol in de oorlogvoering toe
kennen. De Italiaan Douhet zegt, dat de
verovering der luchtheerschappij door de
luchtstrijdkrachten, gelijk staat met de
totale overwinninghij beschouwt den
oorlog op den grond en op het water als
bijzaak en wil dus alle luchtkrachten mas
saal inzetten en daarmede den oorlog be
ëindigen.
De Engelschman Neon daarentegen,
waarschuwt tegen massaal gebruik, als
verknoeiing van dit kostbaar hulpwapen,
dat zoo goede hulpdiensten kan bieden aan
leger en vloot.
De Fransche generaal Alléhaut wil nau
we samenwerking tusschen luchtmacht,
leger en vloot, doch wil daarbij de lucht
macht den eersten offensieven stoot laten
geven, terwijl het leger tot taak heeft het
resultaat uit te buiten, idem de vloot ter
zee.
Morison ziet het grootste en doelmatig
ste gebruik der luchtmacht in vernieling
van steden. Dit lijkt ons nogal een dwaze
opvatting, want er is maar één middel, dat
voert naar de overwinning nl. vernieti
ging van 's vijands strijdkrachten, in geen
geval echter uitmoorden der burgerbevol
king, tenzij men, zooals enkele Russische
schrijvers, daarin een middel denkt te
vinden, om de bevolking des tegenstanders
tot revolutie te brengen ons dunkt, dat
deze bom wel eens anders kan barsten en
als gevolg kan hebben woede en haat te
gen de dadérs en daarmede de vastberaden
heid om stand te houden zal aanwakkeren.
Wij zien voorloopig, althans in den te-
genwoordigen oorlog, de luchtstrijdkrach
ten nog als wapen ten dienste van leger en
vloot. Daarmee doen wij niets af aan de
groote beteekenis van dit moderne wapen,
doch de beslissing, wil deze het gevolg zijn
van wapenwerking en niet van uithonge
ring of gebrek aan strijdmiddelen, moet
vallen tengevolge van een uiteindelijke
overwinning op den grond en (of) op het
water.
Opbrengst collecte.
De alhier gehouden collecte voor de blin
den van Wolfhezen heeft 39.30 opge
bracht.
Afdeeïing Breskens Vereenïgïng voor
Luchtbescherming.
Maandag 27 November werd te Bres
kens een afdeeïing gesticht van de Neder-
landsche vereeniging voor Luchtbescher
ming. Op die vergadering werden 5 be
stuursleden gekozen. Het bestuur is thans
definitief vastgesteld. De heer L. Boots
gezel is tot voorzitter, de heer E. Suehs
tot secretaris-penningmeester benoemd.
Bezoek Commissaris der Koningin.
Maandagmorgen bracht de Commissaris
der Koningin in onze provincie zijn jaar-
lijksch bezoek aan onze gemeente.
Na een kort verblijf op het stadhuis
vertrok hij per auto naar Sluis.
St. Nicolaasfeest.
Dinsdag werd in onze gemeente op de
traditioneele wijze weer het St. Nicolaas
feest gevierd, 's Middags om 1 uur zou de
Sint per boot in Sluis aankomen. Reeds
voor het vastgestelde tijdstip waren vele
menschen, waarvan de jeugd natuurlijk
verre in de meerderheid was, gekomen om
den Sint te verwelkomen.
afwachting van zijn komst speelde de
'1*~imuziekvereeniging de welbe
kende St. Nicolaasliedjes. Eindelijk was
dan het oogenblik gekomen dat de Sint,
vergezeld van twee knechts, voet aan wal
zette. Na een kort welkomstwoord van
den heer Van Mazijk maakte hij op zijn
schimmel, vergezeld van de muziekvereeni-
ging een rondgang door de gemeente.
Hierna werden de kinderen op de markt
getracteerd, waarmede aan het feest een
eind was gekomen.
Een veel belovend meisje.
Een minderjarig meisje uit Sluis had
eenigen tijd geleden de ouderlijke woning
aldaar verlaten en zich naar haar groot
moeder te Heinkenszand begeven. Na al
daar een paar dagen in dienstbetrekking
te zijn geweest, trok Middelburg haar meer
en in het bijzonder des daar aanwezigen
van land- en zeemacht. Een hotel werd na
een paar dagen verlaten zonder af te reke
nen en toen de veelbelovende Zeeuwsch-
Vlaamsche een nieuw pension wilde be
trekken liep zij tegen de lamp en bemoeide
de politie zich met haar. De marechaussée
heeft het meisje, dat ook te Sluis een
slechte reputatie geniet, naar haar ouders
teruggebracht.
DE TRAM IN ZEEUWSCH-
VLAANDEREN.
Heele drukte met de bietencampagne.
Men schrijft ons
„Zie zoo, de bietencampagne zit er weer
op U begrijpt wè.t dat voor de tram wil
zeggen. Trouwens voor onze heele streek."
Dit zei mij een der hoofd-chefs der Z.V.
T.M., en aan het daarop volgend gesprek
ontleenen we enkele interessante gegevens.
Om U een beeld te geven van den om
vang van het Z.V.T.M.-bedrijf in dezen tijd,
kunnen we alvast verklappen, dat in de
De echte zijn niet rond, maar hartvormig.
laatste 65 dagen ongeveer 8000 wagon
ladingen bieten zijn vervoerd. Het andere
goederenvervoer per tram ging ondertus-.
schen dóór met rond 1500 wagonladingen,
terwijl de reizigerstreinen in dien tijd rond
95000 kilometer hebben afgelegd.
Voorwaar, een prestatie van beteekenis
In deze natte, stormachtige campagne
was het opnieuw een uitkomst, dat de
tramrails nog niet waren opgebroken, zoo
als hier en daar elders gebeurd is, omdat
de tram dddr wèl gemist kon worden.
Volledigheidshalve noteeren wij er nog
bjj, dat in deze 9 weken docr de autobus
sen der Z.V.T.M. ruim 53.000 kilometer ge
reden werd.
H. M. de Koningin bij het leger.
H. M. de Koningin heeft lieden, bege
leid door den commandant veldleger en
vergezeld van baronesse van Asbeck en
haren adjudant, generaal-majoor jhr. De
Jonge van Ellemeet, een bezoek gebracht
aan eenige legeronderdeelen en stellingen
in Utrecht en Gelderland.
ST. NICOLAAS EN DE
GEMOBILISEERDEN.
Ieder kreeg een vrijster en een staaf
banket.
De goede Sint heeft onze mannen, die
momenteel onder de wapenen zijn niet ver
geten. Naar de Msb. meldt, heeft iedere
militair een vrijster en een staaf banket
gekregen, terwijl aan deze gave de tradi
tioneele vredestrjd-chocolademelk niet ont
brak. Wanneer men bedenkt, dat ons land
eenige honderdduizenden gemobiliseerden
telt, dan zijn er heel wat vrijsters en ban
ketstaven uitgedeeld, ook al trekt men de
plus minus honderd duizend man verlof
gangers daarvan af, die gedurende het St.
Nicolaasfeest buiten de menage waren.
Bij verschillende onderdeelen ging deze
St. Nicolaas-verrassing vergezeld van het
navolgende rijmpje
't Gemis van een vrijster van vleesch en
bloed
Roept om vervanging, mits eetbaar en
zoet.
Daarbij komt nog een staaf echt
Hollandsch banket.
Weg nu de weemoed en leve de pret
Zoo ziet ge, dat wij u niet negeeren
Toont in uw dienen zulks te waardeeren
Stafkwartier St. Nicolaas.
Bij Koninklijk besluit van 1 December
1939 is aan den luitenant ter zee der 2de
klasse voor speciale diensten bij de Ko
ninklijke marine-reserve J. Teijgeler en den
luitenant ter zee der 3de klasse bij ge
noemde reserve M. A. Smits, met ingang
van 1 December 1939, eervol ontslag uit
den reserve-dienst verleend.
Luchtalarm op Orkney-eilanden.
Op de Orkney-eilanden is gisteren lucht
alarm gemaakt. Een half uur later werd
alles weer veilig gemeld. Men had een
vijandelijk vliegtuig boven de eilanden ge
hoord. Later is nog een tweede maal lucht
alarm gegeven. Het signaal „alles veilig"
weerklonk 20 minuten later.
Gistermorgen is ook een vijandelijk vlieg
tuig boven Noord-Schotland gehoord.
Ds. Meijnhout krijgt eervol ontslag als
reserve-veldpredikant.
Bij K. B. van 5 December 1939 is aan
ds. W. Meijnhout, Chr. Geref. predikant te
Vlissingen, op zijn verzoek, met ingang
van 1 December 1939 eervol ontslag ver
leend als reserve-veldpredikant voor den
tijd. van oorlog bij het leger te velde.
AUTO OP ONBEWAAKTEN OVERWEG
DOOR DEN TREIN GEGREPEN.
Geen persoonlijke ongelukken.
Vanochtend is op den onbewaakten over
weg Zalne in Zwollerkerspel een auto, be
stuurd door een handelsreiziger uit Appin-
gedam, die in de richting Zwolle reed, in
botsing gekomen met een motortrein uit
Coevorden.
De auto was de lijn naar Meppel reeds
gepasseerd, toen het voertuig op het af
komende spoc<r werd gegrepen.
Voor den bestuurder geschiedde, dit
evenwel onder zeer fortuinlijke omstandig
heden. Hij zat namelijk links achter het
stuur, terwijl de rechterzijkant en de ach
terwand van den wagen werden afge
scheurd. Dit stuk bleef aan den trein, wel
ke vijftig meter verder tot staan kwam,
hangen.
Door den schok vloog de auto vervol
gens door een hekwerk, naast de spoor
baan maar ook toen kwam de bestuurder
er goed af. Hij liep slechts lichte hoofd
wonden op.
De trein had ongeveer tien minuten ver
traging.
Weerstcestand van hedenmorgen 7.20
uur
Vlissingen Den Helder
Weer zwaarbewolkt half bewolkt
Wind zwak N.N.W.
Temperatuur 5 gr.
Min. hedennacht3 gr.
Neersl. afg. etm.0.2 m.m.
zwak N.
6 gr.
3 gr.
2 m.m.
Heden overleed tot onze diepe droefheid, onze lieve Vrouw,
Moeder en Schoonzuster,
MARTINA HENDRINA VERMAAS, geb. SCHULTZ,
in den ouderdom van bijna 75 jaren.
J. P. VERMAAS.
ANNIE VERMAAS.
SoestP. D. DEN BEER POORTUGAEL
BAREND REGT—VERMAAS.
Vlissingen, 6 December 1939.
Badhuisstraat 114.
Geenrbezoek. Geen bloemen.
Teraardebestelling Zaterdagmiddag 9 December te 1 uur.
Heden overleed in den
ouderdom van 94 jaar, onze
beste Moeder, Behuwdmoe-
der, Grootmoeder, Overgroot
moeder en Tante,
FRANCINA MARTIJ,
Wed. van A. LOEKEMEIJER.
Uit aller naam,
M. DEUZE—
LOEKEMEIJER.
Vlissingen, 6 December 1939.
Schuitvaartgracht 221.
Eenige en algemeene
kennisgeving.
Geen bezoek.
Hierdoor vervullen wij den
treurigen plicht, U in kennis
te stellen van het overlijden
van onzen lieven Vader, den
Heer
J. C. STRU1JK.
Hij stierf te Sittard op 6 De
cember op 78-jarigen leeftijd.
Namens de Kinderen,
J. STRUIJK.
Eindhoven,
Tongelreschestraat 26.
Wij hebben een middel
dat onzichtbaar is en
I
beter succeswaarborgt
Vraagt inlichtingen bij
HEDEN
Vrouwestraat 4 Telef. 41.
Hierbij" maken wij onze geachte cliëntèle bekend, dat
onze zaak Vrijdagmiddag a.s. overgeplaatst wordt naar
WALSTRAAT 46. Wij noodigen U uit onze nieuwe zaak
eens te komen bezichtigen.
Beleefd aanbevelend,
Deze week prachtige HAZEN van ƒ2.25 tot ƒ2.50
Geslachte KONIJNEN van 1.50 tot 2.50
Mooie SOEP- en BRAADKIPPEN, alles prima waar,
K1PPENPOULET en KONIJNENBOUT per pond.
Aanbevelend,
Verwachting geldig van hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur
Plaatselijk mist, overigens helder tot
halfbewolkt. Geen neerslag van beteeke
nis. Zwakke wind. Temperatuur om het
vliespunt tot lichte vorst des nachts, over
dag boven het vriespunt.
VISCHMIJN VLISSINGEN.
Woensdag 6 December.
Groote aanvoer. Garnalen, kleinhandel
1619 ct., pellerij 15 ct. per kg., zoodjes
0.705.80. Kleine aanvoer consignatie
zendingen wijting 1.602.30, gul"
2.60—3 per 10 kg.
GROENTENVEILING MIDDELBURG.
Veldsla 614 ct., spinazie 314 ct.,
spruiten 515 ct., witlof 1116 ct., schor-
seneeren 1213 ct., koolrapen iy2
andijvie 25 ct., breekpeeën iy2 ct., uien
12 ct., savoye kool 25 ct., roode kool
23 ct., boere kool 24 ct., prei 3%4
ct., alles per kg., peeën l/24 ct., rapen
12y2 ct., kroten 12y2 ct", selderie y2
2 ct., alles per bos, bloemkool 212 ct.,
andijvie /21 ct., knolselderie 12 ct.,
alles per stuk.
MIDDELBURGSCHE MARKT.
Aangevoerd door de Walchersche
boerinnen
Boter 0.87j/2 per 5 ons.
Eieren 6, poelje-eieren 4.75, eend
eieren 5.50, alles per 100 stuks.
Noteering handelaren
Boter O.8714 per 5 ons.
Eieren 5.50" poelje-eierén 4.25, beide
per 100 stuks.
Particuliere prijs marktzetter
Boter 0.95 per 5 ons.
Eieren 7, poelje-eieren 5.75, eend-
eiren 6.50, alles per 100 stuks.
Particuliere prijs handelaren
Boter O.9714 per 5 ons.
Eieren 7, poelje-eieren 5.75, beide per
100 stuks.
VAN PUB LI 8Kb V bRMAKbUfKtibDbN.
VbRÜAUbRlNUEN, ENZ.
„Alhambra:,-theater. Van Vrijag 8 tot
en met Donderdag 14 December „Es
war eine rauschende Ballnacht" en „De
geheimzinnige dr. Clittsrhouse".
„Luxor"-theater. Van Vrijag 8 tot en
mét Dinsdag 12 December „De dans
des doods" en „O, die mannen".
Dinsdag 12 December. Openbare lezing,
Chr. Middenstandsvereen., „Concertge
bouw", 8.30 uur.
Maandag 11 December. Openbare verga
dering Alg. N.ed. Bond van Handels-
en Kantoorbedienden, „Concertge
bouw", 8.15 uur.
12, 13 en 14 December. Coöperatie-revue
„Wie de schoen past...", Concertge
bouw. Aanvang 8 uur.
Vrijdag 15 November. 3e avond A.G.O.,
„De krijtkring", Concertgebouw, 8.15
uur.
WISSELKOERSEN
Noteering van heden, 7 December, 12
uur (niet-officieel)
Londen 7.36% Berlijn 75.50 Parjjs
4.17% Brussel 31.04 Zwitserland
42.24% New York 1.88%.
Uit- en
thuisvarende schepen.
„Bengkalis", Manilla n. Vancouver, 5 Dec.
te Los Angeles
„Blitar" p. 6 Dec. Point de Galle
„Garoet" (uitr.) 5 Dec. van Suez
„Kedoe" 6 Dec. van Batavia naar Rott.
„Poelau Laut" 6 Dec. van Batavia naar
New York
„Sitoebondoe" L(uitr.) 5 Dec, te Sabang