Breskensche Courant a I D H.M. DE KONINGIN BEZOEKT VLISSINGEN KOU GEVAT? DanMijnhardtje STADSNIEUWS Vlissinqen EERSTE BLAD UIT DEN OMTREK delburgsche ij v. Stoomvaart Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de De oorlog ter zee. Luchtgevechten boven Frankrijk. Duitsche mijnen in Engelsche riviermonden Demobilisatie in Rusland. r d. a ber, diverse dik- ibber, fijne kwa- s. Prima Rubber- ct., Schoenlees- enhamers 39 ct., ct., Tax 10 ct., CONCURRENT" geschenk is een iit de RIJWIEL j. garantie, prijs U eens kijken. Zh, schuin over e beste tijd uw ia"gwerk te laten ht niet tot het Aanbevelend, W. rouwestraat 37. wij geven prijs ;n Mastiekwerken, üdingen, Wasch- len en Geysers, N.V. ALTHY, Telef. 307. nes 69, 1.95, 2.25, ijpmacliines 1.65, 3, Hamers 39, 49, tangen 29, 39, 45, doorgekl. Schroe- 39, 49, 59, 69 ct., 1.19 1.69, Steek- 55 'ct., chroom 98, 1.25, 1.39 ct. Groenewoud 55. |v.Midd.| v.Roft. ov. |vm. uur|vm. uur 1—9 8 9 „1 8 I :f Rotterdam—Mid- en omgekeerd. Ie klasse f 2.25 i sse 3.50 Enkele 1.35 Retour 2e jr het vervoer van n zee. billijk. bij te Rotterdam Erven ingvliet 89, Tel. 22727 1018. ebrs. BUYTENHEK, Telef. 3521. SANDERS, Tel. 153. ISTERHOUT.Tel 282. uur retourbiljetten ibeperkt. VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 278 VRIJDAG 24 NOVEMBER 1939 Abonnementsprgs: IV ct. per week of 2.20 pei Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels ƒ1.25, leder regel meer. 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN UL VELDE Jr., Bureaux VValstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No. 66287. Eigen kantoren te: Breskens, dorpsstraat,Tel.21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 85 ii M iii A'ANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOS PUBIICITEITS WAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIG1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS IN GEZELSCHAP VAN DEN OPPERBEVELHEBBER. Troependefilé In de Paul Krugerstraat. H. M. de Koningin die de laatste maanden onvermoeid de onderdeelen onzer weermacht in verschillende deelen des lands inspecteert, heeft voor hetzelfde doel heden een bezoek aan deze provincie gebracht. Zij werd daarbjj, behalve door Haar gevolg, vergezeld van den Opper bevelhebber van Land- en Zeemacht, generaal I. H. Reijnders en Haar adjudant, generaal-majoor jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeet. Het weer heeft allerminst medegewerkt. De regen striemde voortdu rend neer en het was vinnig koud, zoodat deze inspectie-tocht voor H.M. allerminst een genoegelyk uitstapje is geworden. Maar dat was de be doeling ook niet. het voetpad tegenover de R.H.B.S. op en toen begon het voorbijtrekken van een indruk wekkend groot aantal troepenonderdeelen, waarvan wrj om voor de hand liggende redenen geen bijzonderheden kunnen ver melden. Voor het défilé een aanvang nam, was H.M. nog herhaaldelijk toegejuicht, een huldebetoon waarvoor Zij buigend en met handgewuif dankte. De R.H.B.S.-scho- lieren die al een buitengewoon geschikt plaatsje hadden gekregen om alles van nabij gade te slaan, hebben zich bij deze toejuichingen niet onbetuigd gelaten. Het voorbijtrekken der troepen duurde ongeveer een half uur. Velerlei wapens na men er aan deel en de lucht was vervuld van paardengetrappel, hoorngeschal, en het geluid van duizenden, in regelmatig rhythme voortgaande voeten, terwijl van tijd tot tijd commando's weerklonken. Met het hoofd links naar H.M. de Koningin ge richt, trokken de troepen voorbij en voor zoover wij dat als leeken vermogen te beoordeelen zij maakten een kranigen indruk. H. M. vertrekt. Onder gejuich van het inmiddels aan groeiende publiek nam H. M. de Koningin daarop weer in den hofauto plaats en Zij heeft toen in Vlissingen. enkele militaire kwartieren bezocht, om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de wijze waarop de troepen hier ter stede zijn gelegerd. De auto's volgden daarbij de route Schelde- straat, Singel, over de brug bij Goed Wo nen, Bonedijkestraat, Sottegemstraat en Kcudekerkscheweg. Toen begon een tocht door Walcheren, waarbij verschillende verdedigingswerken werden geïnspecteerd en waarbij de bezet ting van een der geïnspecteerde stellin gen voor H.M. heeft gedefileerd. Precies te twaalf uur passeerden de auto's, komende langs den Blauwendijk, de Stationsbrug te Middelburg. Zij die zich op den Blauwendijk en omgeving bevon den, brachten Hare Majesteit een groet, die Zij op vriendelijke wijze beantwoordde. Het bezoek aan Walcheren was hiermede ten einde en de stoet begaf zich naar Goes, waar H. M. met Haar gevolg op het sta tion eenïgen tijd rust nam en de lunch ge bruikte. 's Middags is de tocht over Zuid-Beve land voortgezet waar eveneens verschillen de verdedigingswerken en troepenonderdee len werden geïnspecteerdook bracht H.M. bezoeken aan enkele barakken waar troepen zijn ondergebracht. Nadat nog maals een afdeeling voor de Koningin had gedefileerd, kwam omstreeks 3 uur een einde aan dezen inspectietocht, waarna H.M. per auto naar 's-Gravenhagt vertrok. Hiermede was aan een zeer vermoeienden dag onder bijzonder ongunstige weersom standigheden, een einde gekomen. Tegen tienen had zich een honderdtal be langstellenden, regen en koude trotseerend, voor den ingang van het station verzameld om van de aankomst van H.M. de Konin gin getuige te zijn. Marechaussees zórgden er voor dat het publiek geen tóegang kreeg tot het station, terwijl het spoorweg personeel aan den ingang een looper uit legde en met bezems gewapend, de per rons een zindelijker aanzien gaf. Drie minuten over tijd, te 10.12 u., stoomde de trein, waaraan het koninklijk rijtuig was gekoppeld, het station binnen, waar de commandant in Zeeland vergezeld van zijn beide chefs staf (die van land- en zeemacht) ter verwelkoming op het perron aanwezig was. Nadat de gewone passagiers den trein hadden verlaten, verscheen H.M. de Konin gin die gekleed was in een groenen regen mantel en voorzien van een groen regen- kapje, in gezelschap van den opperbevel hebber van land- en zeemacht, generaal I. H. Reijnders, een hofdame en de hier boven reeds genoemde autoriteiten op het middenperron. Vriendelijk buigend beant woordde H.M. den groet van het spoorweg personeel en van de met kolbak getooide marechaussees. Te voet begaf H. M. de Koningin zich vervolgens naar het ma rineterrein waar Zij aan den ingang werd verwelkomd door den commandant van het Wachtschip terwijl een hoornblazer een sa luut bracht en de daar opgestelde matro zen het geweer presenteerden. Van den achtermast van Hr. Ms. „Noord-Brabant" woei de koninklijke standaard. Na een kort* bezoek nam H. M. in een hofauto plaats, minzaam buigend naar de langs den weg opgestelde menigte. In snel le vaart ging de stoet vervolgens langs Prins Hendrikweg', Koningsweg, Schipbrug, Onderstraat, Paardenstraat, naar het Eiland. De aandacht van de bewoners van dit stadsdeel was reeds getrokken door en kele marechaussees die zich langs den weg hadden opgesteld. Het vermoeden lag dus voor de hand dat H.M. de Koningin ook hier een bezoek zou brengen. Inderdaad was dit het geval, want kort na het ver trek van het marineterrein kwam de hof auto met den koninklijken standaard in zicht. Langs Piet Heinstraat en Kanaal straat werd naar de sluizen gereden waar reeds een aantal belangstellenden was sa mengestroomd. Bij de groote keersluis werd halt gehouden, waarna H.M. de Ko ningin en de verschillende autoriteiten de auto's verlieten. Nadat de Koningin zich langs de door den regen buitengewoon modderig geworden paden tot het eind van den Westhavendam had begeven, werd naar de gereedstaande auto's teruggekeerd om vervolgens langs dezelfde route tot aan de Aagje Dekenstraat en daarna door Aagje Dekenstraat, Glacisstraat, Badhuis straat naar de Paul Krugerstraat te rij den, waar een troepeninspectie plaatsvond. Het défilé. In de Paul Krugerstraat was de belang stelling niet buitengewoon groot, ten dee- !e als gevolg van het slechte weer, maar voornamelijk doordat niet van te voren be kendheid was gegeven aan het feit, dat daar voor H. M. zou worden gedefileerd. Niettemin werd de Koningin hartelijk toe gejuicht toen omstreeks kwart voor elf de hofauto met den Koninklijken standaard voor de R.H.B.S. stopte. stelde zich met den Opperbevel hebber, den Commandant Zeeland en ver schillende andere militaire autoriteiten op BRITSCHE MIJNVEGER OP EEN MIJN GELOOPEN. Officieel wordt medegedeeld, dat de Britsche mijnveger „Aragonite" Woensdag op een mijn geloopen en gezonken is. Vier matrozen zijn ernstig gewond. De „Aragonite" is bij de Zuidoostkust ge zonken na in aanraking te zijn gekomen met wat men voor een magnetische mijn houdt. De uit 17 leden bestaande beman ning werd door twee sleepbooten opgepikt. De sleepbooten hebben nog getracht den mijnveger naar de kust te sleepen, doch het vaartuig zonk weldra. De ondergang van twee Duitsche duikbooten. In het Fransche legerbericht van Woens dagavond is melding gemaakt van een tor pedoboot, welke twee Duitsche duikbooten tot zinken heeft gebracht. De Fransche marinestaf maakt thans bekend, dat dit de 1500 ton metende torpedoboot „Siroco" is. Het schip kreeg van een patrouilleerend watervliegtuig bericht, dat een vijandelijke onderzeeër was gezien, in volle vaart begaf de „Siroco" zich naar de aangeduide plaats en wierp een aantal dieptebommen. De be manning van het Fransche schip zag ver volgens de onderzeeër opduiken, liggend op zijn bakboordtank. Het schip bleef zoo on geveer 12 seconden liggen en zonk hierna plotseling. Drie dagen later zag de „Siroco" 's nachts in dezelfde buurt het silhouet van een Duit- schen onderzeeër. Wederom stoomde de torpedoboot erheen en wierp dieptebommen. Toen de laatste bom ontploft was, zag de bemanning in het kielzog een duikboot in verticalen stand opduiken, die even later plotseling zonk. Een groote olievlek bleef nog langen tijd op zee liggen. De „Darino" vergaan 16 dooden. Het Engelsche s.s. „Darino", 1351 ton groot, is op 19 November bij de Fransche kust door een duikboot tot zinken gebracht. Men vreest, dat 16 opvarenden om het leven gekomen zijn.De elf andere hebben drie dagen in de duikboot doorgebrachtzij werden daarna overgegeven aan een Ita- liaansch schip, dat hen aan de Britsche oostkust aan land heeft gebracht. Bomaanval op de „Ark Royal". Sir Derwint Hallcaine heeft naar Reuter uit New-York meldt van een niet niet name genoemd officier van de „Ark Royal" het verhaal gehoord van den Duitschen aanval op dit vliegtuigmoederschip op 26 September jl. De officier deelde, mede, dat het vliegtuigmoederschip met vier .andere oorlogsbodems een in ongereede geraakte duikboot begeleidde, toen de schepen door zes Heinkel bommenwerpers werden aan gevallen. De bommen vielen ver in het rond en de luchtdoelartillrie verdreef de vlieg tuigen. Een der toestellen keerde evenwel terug en wierp een bom van 500 kilo, welke op enkele voeten afstand van de „Ark Royal" in het water terecht kwam. Het schip helde sterk over, zoodat het vlieg- dek aan bakboordzijde door het water werd overspoeld. Als door een wonder richtte het schip zich weer op. De bommenwerper was toen verdwenen. Het schip was niet be schadigd en niemand was getroffen. s.s. „Geraldus" gezonken. Uit Huil wordt gemeld, dat het s.s. „Geraldus" (2494 ton:) aan de Oostkust van. Engeland gezonken is. De uit 26 personen bestaande bemanning is in veiligheid. Belgisch mailschip aangehouden. Naar te Oostende werd vernomen, is het Belgische mailschip „Princesse Josephine Charlotte", dat gisterochtend te half twaalf van Folkestone terugkeerend te Oostende werd verwacht, voor de Fransche kust voor anker gegaan. Het schip heeft 27 passagiers aan boord. Later werd gemeld dat de „Princesse Josephine Charlotte" in de haven van Calais is binnengeloopen. Dasr zijn tien passa giers aan land gegaan. Het schip, dat van Folkestone terugkeerde, kon den doorgang van Griz-Nez naar Zuidcoote niet passee- ren, aangezien deze voor alle scheepvaart is verboden. Men verwacht dat het schip vandaag naar Oostende zou stoomen. Aan beide zijden van den doorgang wordt ook een vijftiental Belgische visschersschepen vastgehouden. IJslandsche kustwachter door Engelsch schip aangehouden. De „Esja", een vaartuig van de IJsland sche kustwacht, dat voor de Zuidoostkust patrouilleerde, is volgens een D.N.B. be richt door een Britsch oorlogsschip aan gehouden. De Engelschen kwamen aan boord en verlangden de scheepspapieren te zien. Duitsche duikboot tot zinken gebracht. De Parijsche bladen Jour en Petit Pa risian melden, dat de „Amiral Mouehez" een duikboot tot zinken heeft gebracht. De „Amiral Mouehez" is eigenlijk geen oorlogsschip. Verleden jaar werd het schip in dienst gesteld. Bij de mobilisatie werd het toegerust voor de jacht op duikbooten. Dit kleine schip, dat onder bevel stond van den reserve-luitenant ter zee Saulnier heeft in het Kanaal een Duitsche duikboot tot zinken gebracht. De „Amiral Mouehez" behoorde tot een groep oorlogsschepen die in den nacht convooidiensten verrichtte. De aanvallende duikboot bevond zich ach ter het convooi. Een torpedo kwam dertig meter van de „Amiral Mouehez" terecht en miste doel. Er werden eenige grana ten afgevuurd, waarna in de buurt van de duikboot olievlekken zichtbaar werden. Twee stuks 1 O ct. - Twaalf stuks 50 ct VERSCHEIDENE DUITSCHE TOESTELLEN NEERGEHAALD. De dag van gisteren heeft zich geken merkt door een groote activiteit in de lucht. Boven Fransch grondgebied hebben zich verschillende luchtgevechten voorge daan zoodat ook enkele malen luchtalarm moest worden gemaakt. Tijdens een luchtgevecht tusschen Duit sche en Britsche vliegtuigen bij Chalons sur Marne is volgens Havas een Duitsch toestel omlaag geschoten. Drie inzittenden sprongen met hun valschermen omlaag, een van hen is omgekomen één gewond en de derde bleef ongedeerd. De beide laat- sten zijn gevangen genomen. De speciale correspondent van Reuter bij de Britsche luchtmacht in Frankrijk meldt, dat de Engelsche vliegers verklaren giste ren zeven Duitsche bombardementsvliegtui gen te hebben neergeschoten. Het hoofd kwartier der luchtmacht bevestigt de ver nietiging van vier Duitsche bomtoestellen. De drie niet door het hoofdkwartier ge noemde machines zouden zijn neergehaald ten westen van Saarbrücken, bij St. Avoid en bij Thionville, UIT VLIEGTUIGEN GEWORPEN. De „Evening News" meldt dat twee Duitsche watervliegtuigen, die op een hoogte van 10 tot 20 meter vlogen, Woens dagavond zgn. „bubble"-mijnen boven de monding van de Theems heben laten val len. Men heeft een mijn in het vaarwater zien drijven, die uoor geweervuur tot ont ploffing wérd gebracht. Het water spoot tot 30 meter hoog. Verder gelooft men, dat een groot bombardementsvliegtuig, dat Dinsdag avond over de Humber vloog, twee voor werpen, waarschijnlijk magnetische mijnen, in de rivier heeft laten vallen. De beman ning van een sleepboot heeft verteld, dat de twee voorwerpen aan valschermen be vestigd schenen te zijn. Zij waren in het maanlicht duidelijk zichtbaar en daalden betrekkelijk langzaam in het water, DE GRENS MET POLEN NOG GESLOTEN. Maarschalk Worosjilof heeft 7 November medegedeeld, dat het roode leger zich weer op vredesvoet bevond. Talrijke reservisten, die opgeroepen waren voor de bezetting van Polen, zijn naar hun haardsteden te ruggekeerd. De demobilisatie van specia listen gaat langzamer, hetgeen vooral het gevolg schijnt te zijn van transport-moei lijkheden. Moskou herneemt evenwel zijn gewoon aanzien, er rijden weer taxi's en het aantal vrachtwagens neemt toe. De grens tusschen de Sovjet Unie en het bezette deel van Polen blijft volgens Havas nog gesloten. Men zegt, dat nog Foolsche officieren in de bosschen en moerassen schieten op de Russische troepen. Indien men de Russische soldaten kan gelooven zijn de door hen geleden verliezen in Polen grooter dan werd opgegeven. In ieder geval is de zuivering nog niet geëindigd. De grens wordt ook gesloten gehouden om dat het economisch evenwicht tusschen beide gebieden nog niet gevonden is. Ook vandaag is de „Oranje Nassau" niet gekomen. De „Oranje Nassau" met de overleven den van de „Simon Bolivar" laat nog op zich wachten. Het schip moet zich nog steeds ergens aan de Engelsche kust be vinden in afwachting van de mededeeling der Britsche marine dat het vaarwater zoover van mijnen gezuiverd is, dat een veilige vaart mogelijk moet worden geacht. Intusschen blijft het voor de familieleden van overlevenden en de bemanning van de mailboot een gespannen afwachten, terwijl het voor hen die eerst aan den dood zijn ontsnapt en nu reeds sedert Dinsdag aan boord van de „Oranje Nassau" verblijven, wel een groote teleurstelling moet zijn, dat het zoo lang duurt alvorens men weer voet op Nederlandschen bodem kanr' zetten. Doch veiligheid gaat voor aftes. Intusschen is het nog niet mogelijk ge weest op eenigerlei wijze verbinding met het schip te krijgen of te weten te komen waar de mailboot thans precies ligt, daar de radio-installatie binnen de Engelsche territoriale wateren niet mag worden ge bruikt en ook de vertegenwoordiger van de Mij. Zeeland in Engeland, op de hem gedane telegrafische verzoeken geen na dere inlichtingen omtrent de positie van het schip kon verschaffen. Gisteravond deed een gerucht de ronde dat het schip van Engeland vertrokken zou zijn, doch bij informatie werd ons met de meeste stelligheid verzekerd dat dit niet het geval was, daar immers de reis onder de huidige omstandigheden steeds overdag geschiedt. Ook dit gerucht was dus, even als zoovele andere die in deze dagen in om loop zijn gebracht van allen grond ont bloot. Vanmiddag om twee uur was naar wij vernemen, bij de maatschappij „Zeeland" nog geenerlei bericht ontvangen van d© „Oranje Nassau", zoodat kan worden aan genomen, dat het schip ook heden de thuisreis nog niet heeft aanvaard. Wanneer zal dit wel het geval zijn? Het blijft een open vraag. Een aanrijding die nog goed afliep. Hedenmorgen omstreeks 9 uur vond op den hoek GroenewoudWalstraat een aanrijding plaats, die buitengewoon goed afliep. Uit het Groenewoud kwam vanaf het Bellamypark een auto, bestuurd door den heer G. Een schoolmeisje, komende van de Zeilmarkt kwam in botsing met de auto. Zij werd van haar fiets geslagen, werd over den motorkap van de auto ge slingerd en viel languit aan de andere zijde van de auto op straat neer. Het meisje kon daarna zelf naar een nabestaande woning loopen om wat op haar verhaal te komen. Dit nummer bestaat uit 20 bladz. ^lelieurlcnisscn VI in «1 en 'nq H.M. de Koningin bezoekt Vlissingen. (Pag. 1, eerste blad) De Vlissingsehe begrooting aangeno men. (Pag. 1, tweede blad) Groote brand in Zwolle vernield drie huizen. (Gemengd nieuws). De oorlog ter zee kost weer tal van schepen. (Pag. 1, eerste blad), De scheepvaart wordt niet stil gelegd. (Scheepvaart) IE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Juist nu, nu de goede kwaliteiten nog goedkoop zijn, zou het al heel verkeerd zijn, oméén of ander „prul" als St. Nicolaasgeschenk te geven. Minderwaardige kwaliteiten tegen, hooge prijzen moet U misschien nog ge noeg koopen. Voor wollen geschenken, als Shawls, Slip overs, Pullovers, enz. slaagt U bijzonder goed bij Een lieer met smaak, koopt in die zaak. Duitsch personeel van boottrein moet op station bZijven. Tot dusverre placht het Duitsche civiel personeel van den zoogenaamden Vlissing- schen boottrein, die eiken dag des middags tegen éénen in Vlissngen arriveert en omstreeks half zes weer daar vandaan vertrekt, den middag in en om de haven plaats door te brengen. Zoo nu en dan bespeurde men bij sommigen een ietwat eenzijdige belangstelling voor objecten der Nederlandsche kustverdediging aldaar. De plaatselijke autoriteiten hebben hierin naar het Volksblad verneemt, aanleiding gevonden de betrokken buitenlanders te verzoeken hun vrijen tijd hetzij in den trein, hetzij op het perron door te bren gen. Een wachtmeester van de mare chaussee zorgt er voor, dat er geen wan delingen door Vlissingen meer worden ge maakt, van welker noodzakelijkheid men hier niet overtuigd was. DRIJVENDE MIJNEN IN DE ZEEUWSCHE WATEREN. Zgn ze onschadelijk of niet? Vooral aan de monding van de Wester- schelde, maar ook verder stroomopwaarts in de richting Antwerpen, worden nog steeds mijnen aangetroffen, die met den storm van Zondag zijn losgeslagen. Ook het aantal mijnen, dat sedert het begin van deze week voor de kust van Zeeuwsch- Vlaanderen of Walcheren is aangespoeld, is groot. Op één dag waren in het westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen zooveel los geslagen mijnen aangespoeld, dat deze nadat zij onschadelijk waren gemaakt met twee vrachtauto's moesten worden vervoerd. Tijdens een der, vaarten tusschen Bres kens en Vlissingen van den Provincialen stoombootdienst op de Westerschelde, heeft men enkele drijvende mijnen in het water ontdekt. Gedeputeerde Staten hebben echter be sloten (zooals reeds gemeld) de diensten te handhaven, omdat er geen extra gevaar zou bestaan. Voor zoover het Nederlandsche mijnen zijn, die op Ooster- of Westerschelde wor den aangetroffen of langs de kust aanspoe len, ontstaat daaruit, naar men zegt, geen gevaar, omdat bij het losslaan de mijnen automatisch worden uitgeschakeld, meldt het Handelsblad. Bij Wissekerke (Noord- Beveland) is echter een mijn aangespoeld, waarvan men vermoedt dat zij van Engel schen oorsprong is. Of deze mijnen voor de scheepvaart inderdaad minder gevaarlijk zouden zijn, is nog niet gebleken voorals nog is men daarvan in scheepvaartkringen niet overtuigd. Ook ten westen van Dom burg zijn mijnen aangespoeld, die ni,et on schadelijk waren.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1