Breskensche Courant
a
I
D
H.M. DE KONINGIN BEZOEKT VLISSINGEN
KOU GEVAT?
DanMijnhardtje
STADSNIEUWS
Vlissinqen
EERSTE BLAD
UIT DEN OMTREK
delburgsche
ij v. Stoomvaart
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
De oorlog ter zee.
Luchtgevechten boven Frankrijk.
Duitsche mijnen in Engelsche
riviermonden
Demobilisatie in
Rusland.
r
d.
a
ber, diverse dik-
ibber, fijne kwa-
s. Prima Rubber-
ct., Schoenlees-
enhamers 39 ct.,
ct., Tax 10 ct.,
CONCURRENT"
geschenk is een
iit de RIJWIEL
j. garantie, prijs
U eens kijken.
Zh, schuin over
e beste tijd uw
ia"gwerk te laten
ht niet tot het
Aanbevelend, W.
rouwestraat 37.
wij geven prijs
;n Mastiekwerken,
üdingen, Wasch-
len en Geysers,
N.V. ALTHY,
Telef. 307.
nes 69, 1.95, 2.25,
ijpmacliines 1.65,
3, Hamers 39, 49,
tangen 29, 39, 45,
doorgekl. Schroe-
39, 49, 59, 69 ct.,
1.19 1.69, Steek-
55 'ct., chroom
98, 1.25, 1.39 ct.
Groenewoud 55.
|v.Midd.| v.Roft.
ov. |vm. uur|vm. uur
1—9
8
9
„1 8 I
:f Rotterdam—Mid-
en omgekeerd.
Ie klasse f 2.25 i
sse 3.50 Enkele
1.35 Retour 2e
jr het vervoer van
n zee. billijk.
bij
te Rotterdam Erven
ingvliet 89, Tel. 22727
1018.
ebrs. BUYTENHEK,
Telef. 3521.
SANDERS, Tel. 153.
ISTERHOUT.Tel 282.
uur retourbiljetten
ibeperkt.
VJissingsche Courant
77ste JAARGANG NUMMER 278
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1939
Abonnementsprgs: IV ct. per week of 2.20 pei
Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels ƒ1.25, leder
regel meer. 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN UL VELDE Jr., Bureaux
VValstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No. 66287.
Eigen kantoren te: Breskens, dorpsstraat,Tel.21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 85
ii M iii
A'ANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOS PUBIICITEITS WAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIG1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS
IN GEZELSCHAP VAN DEN OPPERBEVELHEBBER.
Troependefilé In de Paul Krugerstraat.
H. M. de Koningin die de laatste maanden onvermoeid de onderdeelen
onzer weermacht in verschillende deelen des lands inspecteert, heeft
voor hetzelfde doel heden een bezoek aan deze provincie gebracht. Zij
werd daarbjj, behalve door Haar gevolg, vergezeld van den Opper
bevelhebber van Land- en Zeemacht, generaal I. H. Reijnders en Haar
adjudant, generaal-majoor jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeet.
Het weer heeft allerminst medegewerkt. De regen striemde voortdu
rend neer en het was vinnig koud, zoodat deze inspectie-tocht voor H.M.
allerminst een genoegelyk uitstapje is geworden. Maar dat was de be
doeling ook niet.
het voetpad tegenover de R.H.B.S. op en toen
begon het voorbijtrekken van een indruk
wekkend groot aantal troepenonderdeelen,
waarvan wrj om voor de hand liggende
redenen geen bijzonderheden kunnen ver
melden. Voor het défilé een aanvang nam,
was H.M. nog herhaaldelijk toegejuicht,
een huldebetoon waarvoor Zij buigend en
met handgewuif dankte. De R.H.B.S.-scho-
lieren die al een buitengewoon geschikt
plaatsje hadden gekregen om alles van
nabij gade te slaan, hebben zich bij deze
toejuichingen niet onbetuigd gelaten.
Het voorbijtrekken der troepen duurde
ongeveer een half uur. Velerlei wapens na
men er aan deel en de lucht was vervuld
van paardengetrappel, hoorngeschal, en
het geluid van duizenden, in regelmatig
rhythme voortgaande voeten, terwijl van
tijd tot tijd commando's weerklonken. Met
het hoofd links naar H.M. de Koningin ge
richt, trokken de troepen voorbij en
voor zoover wij dat als leeken vermogen te
beoordeelen zij maakten een kranigen
indruk.
H. M. vertrekt.
Onder gejuich van het inmiddels aan
groeiende publiek nam H. M. de Koningin
daarop weer in den hofauto plaats en Zij
heeft toen in Vlissingen. enkele militaire
kwartieren bezocht, om zich persoonlijk op
de hoogte te stellen van de wijze waarop
de troepen hier ter stede zijn gelegerd. De
auto's volgden daarbij de route Schelde-
straat, Singel, over de brug bij Goed Wo
nen, Bonedijkestraat, Sottegemstraat en
Kcudekerkscheweg.
Toen begon een tocht door Walcheren,
waarbij verschillende verdedigingswerken
werden geïnspecteerd en waarbij de bezet
ting van een der geïnspecteerde stellin
gen voor H.M. heeft gedefileerd.
Precies te twaalf uur passeerden de
auto's, komende langs den Blauwendijk,
de Stationsbrug te Middelburg. Zij die zich
op den Blauwendijk en omgeving bevon
den, brachten Hare Majesteit een groet,
die Zij op vriendelijke wijze beantwoordde.
Het bezoek aan Walcheren was hiermede
ten einde en de stoet begaf zich naar Goes,
waar H. M. met Haar gevolg op het sta
tion eenïgen tijd rust nam en de lunch ge
bruikte.
's Middags is de tocht over Zuid-Beve
land voortgezet waar eveneens verschillen
de verdedigingswerken en troepenonderdee
len werden geïnspecteerdook bracht
H.M. bezoeken aan enkele barakken waar
troepen zijn ondergebracht. Nadat nog
maals een afdeeling voor de Koningin had
gedefileerd, kwam omstreeks 3 uur een
einde aan dezen inspectietocht, waarna
H.M. per auto naar 's-Gravenhagt vertrok.
Hiermede was aan een zeer vermoeienden
dag onder bijzonder ongunstige weersom
standigheden, een einde gekomen.
Tegen tienen had zich een honderdtal be
langstellenden, regen en koude trotseerend,
voor den ingang van het station verzameld
om van de aankomst van H.M. de Konin
gin getuige te zijn. Marechaussees zórgden
er voor dat het publiek geen tóegang
kreeg tot het station, terwijl het spoorweg
personeel aan den ingang een looper uit
legde en met bezems gewapend, de per
rons een zindelijker aanzien gaf.
Drie minuten over tijd, te 10.12 u.,
stoomde de trein, waaraan het koninklijk
rijtuig was gekoppeld, het station binnen,
waar de commandant in Zeeland vergezeld
van zijn beide chefs staf (die van land- en
zeemacht) ter verwelkoming op het perron
aanwezig was.
Nadat de gewone passagiers den trein
hadden verlaten, verscheen H.M. de Konin
gin die gekleed was in een groenen regen
mantel en voorzien van een groen regen-
kapje, in gezelschap van den opperbevel
hebber van land- en zeemacht, generaal
I. H. Reijnders, een hofdame en de hier
boven reeds genoemde autoriteiten op het
middenperron. Vriendelijk buigend beant
woordde H.M. den groet van het spoorweg
personeel en van de met kolbak getooide
marechaussees. Te voet begaf H. M. de
Koningin zich vervolgens naar het ma
rineterrein waar Zij aan den ingang werd
verwelkomd door den commandant van het
Wachtschip terwijl een hoornblazer een sa
luut bracht en de daar opgestelde matro
zen het geweer presenteerden. Van den
achtermast van Hr. Ms. „Noord-Brabant"
woei de koninklijke standaard.
Na een kort* bezoek nam H. M. in een
hofauto plaats, minzaam buigend naar de
langs den weg opgestelde menigte. In snel
le vaart ging de stoet vervolgens langs
Prins Hendrikweg', Koningsweg, Schipbrug,
Onderstraat, Paardenstraat, naar het
Eiland. De aandacht van de bewoners van
dit stadsdeel was reeds getrokken door en
kele marechaussees die zich langs den weg
hadden opgesteld. Het vermoeden lag dus
voor de hand dat H.M. de Koningin ook
hier een bezoek zou brengen. Inderdaad
was dit het geval, want kort na het ver
trek van het marineterrein kwam de hof
auto met den koninklijken standaard in
zicht. Langs Piet Heinstraat en Kanaal
straat werd naar de sluizen gereden waar
reeds een aantal belangstellenden was sa
mengestroomd. Bij de groote keersluis
werd halt gehouden, waarna H.M. de Ko
ningin en de verschillende autoriteiten de
auto's verlieten. Nadat de Koningin zich
langs de door den regen buitengewoon
modderig geworden paden tot het eind van
den Westhavendam had begeven, werd naar
de gereedstaande auto's teruggekeerd om
vervolgens langs dezelfde route tot aan
de Aagje Dekenstraat en daarna door
Aagje Dekenstraat, Glacisstraat, Badhuis
straat naar de Paul Krugerstraat te rij
den, waar een troepeninspectie plaatsvond.
Het défilé.
In de Paul Krugerstraat was de belang
stelling niet buitengewoon groot, ten dee-
!e als gevolg van het slechte weer, maar
voornamelijk doordat niet van te voren be
kendheid was gegeven aan het feit, dat
daar voor H. M. zou worden gedefileerd.
Niettemin werd de Koningin hartelijk toe
gejuicht toen omstreeks kwart voor elf de
hofauto met den Koninklijken standaard
voor de R.H.B.S. stopte.
stelde zich met den Opperbevel
hebber, den Commandant Zeeland en ver
schillende andere militaire autoriteiten op
BRITSCHE MIJNVEGER OP EEN
MIJN GELOOPEN.
Officieel wordt medegedeeld, dat de
Britsche mijnveger „Aragonite" Woensdag
op een mijn geloopen en gezonken is. Vier
matrozen zijn ernstig gewond.
De „Aragonite" is bij de Zuidoostkust ge
zonken na in aanraking te zijn gekomen
met wat men voor een magnetische mijn
houdt. De uit 17 leden bestaande beman
ning werd door twee sleepbooten opgepikt.
De sleepbooten hebben nog getracht den
mijnveger naar de kust te sleepen, doch
het vaartuig zonk weldra.
De ondergang van twee Duitsche
duikbooten.
In het Fransche legerbericht van Woens
dagavond is melding gemaakt van een tor
pedoboot, welke twee Duitsche duikbooten
tot zinken heeft gebracht. De Fransche
marinestaf maakt thans bekend, dat dit de
1500 ton metende torpedoboot „Siroco" is.
Het schip kreeg van een patrouilleerend
watervliegtuig bericht, dat een vijandelijke
onderzeeër was gezien, in volle vaart begaf
de „Siroco" zich naar de aangeduide plaats
en wierp een aantal dieptebommen. De be
manning van het Fransche schip zag ver
volgens de onderzeeër opduiken, liggend op
zijn bakboordtank. Het schip bleef zoo on
geveer 12 seconden liggen en zonk hierna
plotseling.
Drie dagen later zag de „Siroco" 's nachts
in dezelfde buurt het silhouet van een Duit-
schen onderzeeër. Wederom stoomde de
torpedoboot erheen en wierp dieptebommen.
Toen de laatste bom ontploft was, zag de
bemanning in het kielzog een duikboot in
verticalen stand opduiken, die even later
plotseling zonk. Een groote olievlek bleef
nog langen tijd op zee liggen.
De „Darino" vergaan 16 dooden.
Het Engelsche s.s. „Darino", 1351 ton
groot, is op 19 November bij de Fransche
kust door een duikboot tot zinken gebracht.
Men vreest, dat 16 opvarenden om het
leven gekomen zijn.De elf andere hebben
drie dagen in de duikboot doorgebrachtzij
werden daarna overgegeven aan een Ita-
liaansch schip, dat hen aan de Britsche
oostkust aan land heeft gebracht.
Bomaanval op de „Ark Royal".
Sir Derwint Hallcaine heeft naar Reuter
uit New-York meldt van een niet niet
name genoemd officier van de „Ark Royal"
het verhaal gehoord van den Duitschen
aanval op dit vliegtuigmoederschip op 26
September jl. De officier deelde, mede, dat
het vliegtuigmoederschip met vier .andere
oorlogsbodems een in ongereede geraakte
duikboot begeleidde, toen de schepen door
zes Heinkel bommenwerpers werden aan
gevallen. De bommen vielen ver in het rond
en de luchtdoelartillrie verdreef de vlieg
tuigen. Een der toestellen keerde evenwel
terug en wierp een bom van 500 kilo, welke
op enkele voeten afstand van de „Ark
Royal" in het water terecht kwam. Het
schip helde sterk over, zoodat het vlieg-
dek aan bakboordzijde door het water werd
overspoeld. Als door een wonder richtte het
schip zich weer op. De bommenwerper was
toen verdwenen. Het schip was niet be
schadigd en niemand was getroffen.
s.s. „Geraldus" gezonken.
Uit Huil wordt gemeld, dat het s.s.
„Geraldus" (2494 ton:) aan de Oostkust van.
Engeland gezonken is. De uit 26 personen
bestaande bemanning is in veiligheid.
Belgisch mailschip aangehouden.
Naar te Oostende werd vernomen, is het
Belgische mailschip „Princesse Josephine
Charlotte", dat gisterochtend te half twaalf
van Folkestone terugkeerend te Oostende
werd verwacht, voor de Fransche kust voor
anker gegaan. Het schip heeft 27 passagiers
aan boord.
Later werd gemeld dat de „Princesse
Josephine Charlotte" in de haven van Calais
is binnengeloopen. Dasr zijn tien passa
giers aan land gegaan. Het schip, dat van
Folkestone terugkeerde, kon den doorgang
van Griz-Nez naar Zuidcoote niet passee-
ren, aangezien deze voor alle scheepvaart
is verboden. Men verwacht dat het schip
vandaag naar Oostende zou stoomen. Aan
beide zijden van den doorgang wordt ook
een vijftiental Belgische visschersschepen
vastgehouden.
IJslandsche kustwachter door
Engelsch schip aangehouden.
De „Esja", een vaartuig van de IJsland
sche kustwacht, dat voor de Zuidoostkust
patrouilleerde, is volgens een D.N.B. be
richt door een Britsch oorlogsschip aan
gehouden. De Engelschen kwamen aan
boord en verlangden de scheepspapieren
te zien.
Duitsche duikboot tot zinken
gebracht.
De Parijsche bladen Jour en Petit Pa
risian melden, dat de „Amiral Mouehez"
een duikboot tot zinken heeft gebracht.
De „Amiral Mouehez" is eigenlijk geen
oorlogsschip. Verleden jaar werd het schip
in dienst gesteld. Bij de mobilisatie werd
het toegerust voor de jacht op duikbooten.
Dit kleine schip, dat onder bevel stond
van den reserve-luitenant ter zee Saulnier
heeft in het Kanaal een Duitsche duikboot
tot zinken gebracht. De „Amiral Mouehez"
behoorde tot een groep oorlogsschepen die
in den nacht convooidiensten verrichtte.
De aanvallende duikboot bevond zich ach
ter het convooi. Een torpedo kwam dertig
meter van de „Amiral Mouehez" terecht
en miste doel. Er werden eenige grana
ten afgevuurd, waarna in de buurt van de
duikboot olievlekken zichtbaar werden.
Twee stuks 1 O ct. - Twaalf stuks 50 ct
VERSCHEIDENE DUITSCHE
TOESTELLEN NEERGEHAALD.
De dag van gisteren heeft zich geken
merkt door een groote activiteit in de
lucht. Boven Fransch grondgebied hebben
zich verschillende luchtgevechten voorge
daan zoodat ook enkele malen luchtalarm
moest worden gemaakt.
Tijdens een luchtgevecht tusschen Duit
sche en Britsche vliegtuigen bij Chalons
sur Marne is volgens Havas een Duitsch
toestel omlaag geschoten. Drie inzittenden
sprongen met hun valschermen omlaag,
een van hen is omgekomen één gewond en
de derde bleef ongedeerd. De beide laat-
sten zijn gevangen genomen.
De speciale correspondent van Reuter bij
de Britsche luchtmacht in Frankrijk meldt,
dat de Engelsche vliegers verklaren giste
ren zeven Duitsche bombardementsvliegtui
gen te hebben neergeschoten. Het hoofd
kwartier der luchtmacht bevestigt de ver
nietiging van vier Duitsche bomtoestellen.
De drie niet door het hoofdkwartier ge
noemde machines zouden zijn neergehaald
ten westen van Saarbrücken, bij St. Avoid
en bij Thionville,
UIT VLIEGTUIGEN GEWORPEN.
De „Evening News" meldt dat twee
Duitsche watervliegtuigen, die op een
hoogte van 10 tot 20 meter vlogen, Woens
dagavond zgn. „bubble"-mijnen boven de
monding van de Theems heben laten val
len. Men heeft een mijn in het vaarwater
zien drijven, die uoor geweervuur tot ont
ploffing wérd gebracht. Het water spoot
tot 30 meter hoog.
Verder gelooft men, dat een groot
bombardementsvliegtuig, dat Dinsdag
avond over de Humber vloog, twee voor
werpen, waarschijnlijk magnetische mijnen,
in de rivier heeft laten vallen. De beman
ning van een sleepboot heeft verteld, dat
de twee voorwerpen aan valschermen be
vestigd schenen te zijn. Zij waren in het
maanlicht duidelijk zichtbaar en daalden
betrekkelijk langzaam in het water,
DE GRENS MET POLEN NOG
GESLOTEN.
Maarschalk Worosjilof heeft 7 November
medegedeeld, dat het roode leger zich weer
op vredesvoet bevond. Talrijke reservisten,
die opgeroepen waren voor de bezetting
van Polen, zijn naar hun haardsteden te
ruggekeerd. De demobilisatie van specia
listen gaat langzamer, hetgeen vooral het
gevolg schijnt te zijn van transport-moei
lijkheden.
Moskou herneemt evenwel zijn gewoon
aanzien, er rijden weer taxi's en het aantal
vrachtwagens neemt toe.
De grens tusschen de Sovjet Unie en het
bezette deel van Polen blijft volgens Havas
nog gesloten. Men zegt, dat nog Foolsche
officieren in de bosschen en moerassen
schieten op de Russische troepen. Indien
men de Russische soldaten kan gelooven
zijn de door hen geleden verliezen in Polen
grooter dan werd opgegeven. In ieder geval
is de zuivering nog niet geëindigd. De
grens wordt ook gesloten gehouden om
dat het economisch evenwicht tusschen
beide gebieden nog niet gevonden is.
Ook vandaag is de „Oranje Nassau"
niet gekomen.
De „Oranje Nassau" met de overleven
den van de „Simon Bolivar" laat nog op
zich wachten. Het schip moet zich nog
steeds ergens aan de Engelsche kust be
vinden in afwachting van de mededeeling
der Britsche marine dat het vaarwater
zoover van mijnen gezuiverd is, dat een
veilige vaart mogelijk moet worden geacht.
Intusschen blijft het voor de familieleden
van overlevenden en de bemanning van de
mailboot een gespannen afwachten, terwijl
het voor hen die eerst aan den dood zijn
ontsnapt en nu reeds sedert Dinsdag aan
boord van de „Oranje Nassau" verblijven,
wel een groote teleurstelling moet zijn, dat
het zoo lang duurt alvorens men weer voet
op Nederlandschen bodem kanr' zetten.
Doch veiligheid gaat voor aftes.
Intusschen is het nog niet mogelijk ge
weest op eenigerlei wijze verbinding met
het schip te krijgen of te weten te komen
waar de mailboot thans precies ligt, daar
de radio-installatie binnen de Engelsche
territoriale wateren niet mag worden ge
bruikt en ook de vertegenwoordiger van
de Mij. Zeeland in Engeland, op de hem
gedane telegrafische verzoeken geen na
dere inlichtingen omtrent de positie van
het schip kon verschaffen.
Gisteravond deed een gerucht de ronde
dat het schip van Engeland vertrokken zou
zijn, doch bij informatie werd ons met de
meeste stelligheid verzekerd dat dit niet
het geval was, daar immers de reis onder
de huidige omstandigheden steeds overdag
geschiedt. Ook dit gerucht was dus, even
als zoovele andere die in deze dagen in om
loop zijn gebracht van allen grond ont
bloot.
Vanmiddag om twee uur was naar wij
vernemen, bij de maatschappij „Zeeland"
nog geenerlei bericht ontvangen van d©
„Oranje Nassau", zoodat kan worden aan
genomen, dat het schip ook heden de
thuisreis nog niet heeft aanvaard.
Wanneer zal dit wel het geval zijn? Het
blijft een open vraag.
Een aanrijding die nog goed afliep.
Hedenmorgen omstreeks 9 uur vond op
den hoek GroenewoudWalstraat een
aanrijding plaats, die buitengewoon goed
afliep. Uit het Groenewoud kwam vanaf
het Bellamypark een auto, bestuurd door
den heer G. Een schoolmeisje, komende
van de Zeilmarkt kwam in botsing met
de auto. Zij werd van haar fiets geslagen,
werd over den motorkap van de auto ge
slingerd en viel languit aan de andere zijde
van de auto op straat neer. Het meisje
kon daarna zelf naar een nabestaande
woning loopen om wat op haar verhaal te
komen.
Dit nummer bestaat uit 20 bladz.
^lelieurlcnisscn
VI
in «1
en
'nq
H.M. de Koningin bezoekt Vlissingen.
(Pag. 1, eerste blad)
De Vlissingsehe begrooting aangeno
men. (Pag. 1, tweede blad)
Groote brand in Zwolle vernield drie
huizen. (Gemengd nieuws).
De oorlog ter zee kost weer tal van
schepen. (Pag. 1, eerste blad),
De scheepvaart wordt niet stil gelegd.
(Scheepvaart)
IE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
Juist nu, nu de goede kwaliteiten
nog goedkoop zijn,
zou het al heel verkeerd zijn, oméén of
ander „prul" als St. Nicolaasgeschenk te
geven. Minderwaardige kwaliteiten tegen,
hooge prijzen moet U misschien nog ge
noeg koopen.
Voor wollen geschenken, als Shawls, Slip
overs, Pullovers, enz. slaagt U bijzonder
goed bij
Een lieer met smaak,
koopt in die zaak.
Duitsch personeel van boottrein moet
op station bZijven.
Tot dusverre placht het Duitsche civiel
personeel van den zoogenaamden Vlissing-
schen boottrein, die eiken dag des middags
tegen éénen in Vlissngen arriveert en
omstreeks half zes weer daar vandaan
vertrekt, den middag in en om de haven
plaats door te brengen. Zoo nu en dan
bespeurde men bij sommigen een ietwat
eenzijdige belangstelling voor objecten der
Nederlandsche kustverdediging aldaar. De
plaatselijke autoriteiten hebben hierin
naar het Volksblad verneemt, aanleiding
gevonden de betrokken buitenlanders te
verzoeken hun vrijen tijd hetzij in den
trein, hetzij op het perron door te bren
gen. Een wachtmeester van de mare
chaussee zorgt er voor, dat er geen wan
delingen door Vlissingen meer worden ge
maakt, van welker noodzakelijkheid men
hier niet overtuigd was.
DRIJVENDE MIJNEN IN DE
ZEEUWSCHE WATEREN.
Zgn ze onschadelijk of niet?
Vooral aan de monding van de Wester-
schelde, maar ook verder stroomopwaarts
in de richting Antwerpen, worden nog
steeds mijnen aangetroffen, die met den
storm van Zondag zijn losgeslagen. Ook
het aantal mijnen, dat sedert het begin van
deze week voor de kust van Zeeuwsch-
Vlaanderen of Walcheren is aangespoeld,
is groot. Op één dag waren in het westelijk
deel van Zeeuwsch-Vlaanderen zooveel los
geslagen mijnen aangespoeld, dat deze
nadat zij onschadelijk waren gemaakt
met twee vrachtauto's moesten worden
vervoerd.
Tijdens een der, vaarten tusschen Bres
kens en Vlissingen van den Provincialen
stoombootdienst op de Westerschelde, heeft
men enkele drijvende mijnen in het water
ontdekt.
Gedeputeerde Staten hebben echter be
sloten (zooals reeds gemeld) de diensten
te handhaven, omdat er geen extra gevaar
zou bestaan.
Voor zoover het Nederlandsche mijnen
zijn, die op Ooster- of Westerschelde wor
den aangetroffen of langs de kust aanspoe
len, ontstaat daaruit, naar men zegt, geen
gevaar, omdat bij het losslaan de mijnen
automatisch worden uitgeschakeld, meldt
het Handelsblad. Bij Wissekerke (Noord-
Beveland) is echter een mijn aangespoeld,
waarvan men vermoedt dat zij van Engel
schen oorsprong is. Of deze mijnen voor de
scheepvaart inderdaad minder gevaarlijk
zouden zijn, is nog niet gebleken voorals
nog is men daarvan in scheepvaartkringen
niet overtuigd. Ook ten westen van Dom
burg zijn mijnen aangespoeld, die ni,et on
schadelijk waren.