Breskensche Courant EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de r De positie van onze scheepvaart. Luchtgevechten boven de Theems. Duitsche bommen werpers boven de Shefland-eilanden. Intensiever economisch verkeer tnsschen Nederland en België? Nederlandsch militair vliegtuig brandend omlaag gestort De oorlog kost Engeland 6 millioen pond per dag. De oorlog ter zee. Zakenoerlof Critiek op de lucht bescherming. Ernstig protest tegen Britsche represaille maatregelen. De aanslag op Hitier. Vltssingsche Couranl 77ste JAARGANG NUMMER 277 DONDERDAG 23 NOVEMBER 1939 Abonnementsprys17 ct. per week of t 2.20 pei - kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. AdvertentieprijsVan 15 regels 1125, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling Uitgave: Firma F. VAN UE VELDE Jr., Bureaus Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No. 66287. Eigen kantoren te: Breskens, dorpsstraat, Tel.21 Oost-en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35 ,p koopen is zoo Stroomgebruik is voor uw beurs, /atos, Sunny of Watos lampen 37 Sunny 65, 75, s 59, 99 ct. Spaar, ïmat 45 ct. „DE Groenewoud 55. (raagt. rrengen R. .uifel". Verkade's 22'/2 ct. en Aman- |i/2 ct. per '/2 PA [25 ct. en Boter- ct. p. Vi pond. |ré Fondant Borst- ct. Aanbevelend, Nieuwendijk 55. 69 ct., Thermos- 59 ct., Electrische ;hroomd, zeer fijne 3.75. Naaimachine- 1.10, Radiorege- Spaartransforma- Seltransformatoren CONCURRENT", ^icolaas is weer in rengr voor U weer jollectie Tasschen chen voor uw man hoolétui's met rits- t. Haast U naar 1LS, Kasteelstraat straat). vraagt, brengen R. «vorden vriendelijk >de Autostep, welke van circa 5 a 6 j. ;chen half 4 en 4 u. Isstr. 44 heeft mee- Sar terug te bezor- ners van de over- f'dit gezien, zij had spikkeld manteltje ie P. Krugerstr. in. Electr. WASCH- 20 X 220 Volt ge- waliteit, voordeelig U ze eens bekij- IWIEL CENTRALE essen 10, 15, 19, 25 i 25 35, 45, 55, 65 sen '29, 49, 69 ct., [9, 75, 85 ct., Bus- Glassnijders 27 ct., i 9, 10, 15, 29 ct 5. 12 ct., „DE CON- iroenewoud 55. DE REEDERS BESPREKEN DEN TOESTAND. Stillegging van enkele diensten niet uitgesloten. Woensdagmiddag heeft de'Nederlandsche Reedersvereeniging ïn haar verenigings gebouw te 's-Gravenhage een informatieve vergadering gehouden, waarin gesproken is over de algemeene positie van de Neder- landsche scheepvaart en de gevaren, welke zich op het oogenblik daarbij voordoen. De vergadering werd gedeeltelijk bijgewoond door marineautoritsiten, onder wie de chef van den marinestaf, vice-admiraal J. Th. Furstner, die de aanwezigen van techni sche voorlichting dienden. Overeenkomstig het karakter van de bij eenkomst z,ijn geen besluiten genomen. Uit Amsterdamsche reederskringen vernemen wij nog, dat, gezien het informa tieve karakter der vergadering elke re-e- derij voor zich zal hebben uit te maken, welke gedragslijn zij zal hebben te vol gen. Dat de Nederlandsche schepen moeten blijven varen, is volgens sommige reeders vanzelfsprekend, omdat dit een levensnood- zakelijkheid voor ons volksbestaan is. Dat anderzijds de situatie onder het oog moet worden gezien, indien het var,en prae- tisch onmogelijk zou worden gemaakt, kon den ook zij niet ontkennen. De directies der verschillende maatschappijen zullen dan ook in de komende dagen nauwkeurig den toestand onderzoeken en enkele maatschap pijen met vaste diensten zullen wellicht tijdelijk hun schepen stilliggen andere on dernemingen echter zullen van geval tot geval, telkens wanneer er een schip moet vertrekken, besluiten wat haar te doen staat, en dit besluit van de op dat oogen blik geldende omstandigheden laten afhan gen. Het stoomschip „Batavier n" van de Batavier Lijn, dat gisterochtend vroeg op den normalen tijd van Rotterdam naar Londen was vertrokken, is omstreeks 8 uur op den Nieuwen Waterweg bij Maassluis naar Rotterdam teruggekeerd. In verband met het mijnengevaar voor de Engelsche havens is volgens het Vad., mede op advies van onze regeering, beslo ten de vaart te staken. Boven de Theems en het zuidoosten van Engeland is Woensdag een aantal opwin dende gevechten gevoerd tusschen Duit- sche toestellen en Britsche gevechtsvlieg tuigen. Boven de zuidoostkust heeft men een aantal vijandelijke machines gezien beven de oostkust is er één waargenomen. Gisterochtend en laat in den middag kwam het afweergeschut in Zuid-Essex in actie. Het eerst werd een vijandelijk toestel boven den Theems-mond gezien. Door het luchtdoelgeschut werd het tot groote hoog te gedreven. Het vloog landinwaarts, waar na het door Britsche gevechtsvliegtuigen werd aangevallen. Tengevolge daaawan moest het zóó laag vliegen, dat het de daken der huizen scheen te raken. Boven de Theems is een ander Duitsch toestel door gevechtsvliegtuigen aange vallen. Het ministerie van luchtvaart deelt me de „Gisteren heeft een niet-geïdentifi- ceerd vliegtuig voor korten tijd boven de oostkust en de monding van de Theems gevlogen. In Kent en Essex heeft het af weergeschut het vuur geopend. Gevechts vliegtuigen stegen op om een onderzoek in te stellen." Woensdagavond zijn opnieuw vijandelij ke vliegtuigen de zuidoostkust genaderd. Luchtafweergeschut opende het vuur en gevechtstoestellen stegen op om hen op te vangen. Een vijandelijk vliegtuig werd neergeschoten en viel in zee, doctr het vuur van het luchtafweergeschut, een tweede vijandelijk toestel werd door de gevechts toestellen verjaagd. Even voor tien uur werd in een district tn Essex luchtalarm gemaakt. Een half uur later werd het sein „alles veilig" ge geven. Zeg Duitsche bommenwerpers hebben ver de Shetland-eilanden gevlogen. Zij J^tpen bommen uit. In een stad werd ucntalarm gemaakt, maar kort daarop werd alles weer veilig gemeld. Een Britsch watervliegtuig is gebom- ardeerd en in brand geraakter waren |een dooden of gewonden. De aanval werd oor het afweervuur afgeslagen. BESPREKINGEN TUSSCHEN MINISTER STEENBERGHE EN MINISTER SAP. De regeeringspersdienst meldt De minister van Economische Zaken, mr. M. P. L. Steenberghe, heeft Woensdag in zijn kabinet een onderhoud gehad met den Belgischen minister van Economische Za ken, den heer G. Sap. De besprekingen hadden ten doel de mo gelijkheden van een meer intensief econo misch verkeer tusschen beide landen onder het oog te zien. CABINE EENIGE METERS IN DEN GROND GEDRONGEN. Woensdagmiddag om kwart óveir twee is in een weiland achter d)e Molenlaan te Hilligersberg een militair vliegtuig bran dend omlaag gestort. Reeds gedurende eenigen tijd had men het vliegtuig, dat kennelijk wegens het mistige weer een noodlandingsterrein zocht, hooren rondvliegen. Plotseling stortte het brandend omlaag. De klap, waarmede het vliegtuig tegen den grond sloeg was zoo hevig, dat de wrakstukken tot op een afstand van 500 meter rond vlogen. Men neemt aan dat het toestel, een één persoons kleine jager van het type D. 21, één inzittende heeft gehad. Arbeiders, die in de nabijheid in werk verschaffing werkzaam waren, zagen het toestel met groote snelheid op zeer gerin ge hoogte het weiland overvliegen. Kort daarop hoorden zij een slag. Op de plaats gekomen, waar het vliegtuig was neerge stort, vonden zij slechts de wrakstukken van het toestel. Deelen van den me tor werden op een afstand van 500 meter te- rugevonden, terwijl de verbrijzelde vleugel platen bij een sloot werden aangetroffen, de wielen werden op grooten afstand in het weiland 'gevonden. De romp en staart hebben zich met groote kracht in den weeken veenbo- dem gedrongen, waardoor de cabine twee a drie meter onder den grond zat. Militairen en arbeiders van de werkver schaffing begonnen onmiddellijk met het uitgraven van deze deelen, doch het werk werd zeer bemoeilijkt door het grondwater, dat men steeds moest wegpompen. Spoedig na het gebeurde waren enkele hooge militairen van het vliegveld Waal haven ter plaatse en onder hun leiding werd het graafwerk voortgezet. Des middags om vijf uur had men even wel de cabine nog steeds niet kunnen blootleggen, zoodat men over het lot van den piloot nog in het onzekere verkeerde. Aangezien de mogelijkheid bestend, dat de piloot even voor bet ongeluk met zijn pa rachute het toestel had verlaten of tijdens het ongeluk uit de cabine was gesprongen, werd de omgeving door militairen afge zocht. Men heeft hem echter niet kunnen vinden. SIR JOHN SIMON OVER DE „MAGNETISCHE" MIJN. Sir John Simon heeft Woensdagavond een radiorede uitgesproken. In den loop van zijn rede kwam hij te spreken over de „magnetische mijn". Hij zei „Gij hebt ge lezen over deze laatste afschuwelijkheid der Duitschers, de magnetische mijn, die heimelijk geleg'd is in de vaargeulen om zonder waarschuwing neutrale en Britsche schepen in de lucht te doen vliegen in overtreding van de oorlogsregels, die Duitschland eerst twee maanden geleden uitdrukkelijk beloofd heeft in acht te ne men. De vijand hoopt daarmede de kracht van onze eilandsterkte te ondermijnen en onze leveranties af te snijden. Intusschen riskeeren onze mijnenvegers het gevaar, staat onze vloot op wacht, en zet onze koopvaardij zijn eeuwigen dienst voort, terwijl alles wat bekwaamheid en weten schap kunnen uitdenken in het werk ge steld wordt om het nieuwe gevaar het hoofd te bieden. Wij vertrouwen, dat hun streven succes zal hebben. Voortgaande zei Simon, dat de oorlog het land reeds minstens zes millioen pond per dag kost. Een divisie troepen te velde kost bijna twee maal zoo veel in uitrusting en onderhoud als in den vorigen oorlog. De kosten van een slagschip zijn thans twee of drie maal zoo groot en moderne vliegtuigen kosten van drie tot zeven maal zoo veel als een overeenkomstig type in 1918. Zelfs de verhoogde belastingen zullen niet de helft dekken van wat dit jaar wordt uitgegeven. En zoo komen wij tot leeningen. Daarbij moet de last van de toekomst zoo licht mogelijk gehouden wor den. Allen moeten zoo veel mogelijk sparen om te kunnen inschreven op de leeningen. Dit is een vrijwillige oproep, geen dwang bevel. Moge, zoo eindigde Simon, uit de beantwoording de fnate van eenheid en vastberadenheid van Enge'and blijken. BRTTSCnE TORPEDOBOOTJAGER OP EEN MIJN GELOOPEN. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat de Britsche torpedobootjager „Gipsy" Woensdag buiten de oostkust op een mijn is geloopen en later op het strand is gezet. Gemeld is, dat 21 officieren en manschap pen gewond zijn en dat omstreeks veertig opvarenden vermist worden. Even meer dan 100 overlevenden zijn Dinsdagavond in een stad aan de oostkust aan land gezet. Fransche vischtreiler door duikboot tot zinken gebracht. Een Duitsche duikboot heeft volgens het D.N.B., Dinsdagmiddag in den Atlantischen Oceaan den Franschen vischtreiler „Baleys 2" tot zinken gebracht. Het schip werd door vijf schoten getroffen, nadat de ka pitein en vijftien leden der bemanning in de booten waren gegaan. De duikboot be geleidde de Fransche zeelieden tot een Spaansche visschersboot die de schipbreu kelingen opnam en in San Sebastian aan land zette. DUITSCH SCHIP AANGEHOUDEN. De bemanning liet het zinken. De Britsche admiraliteit maakt bekend, dat een Duitsch schip, de „Bertha Fischer", door een Britsch oorlogsschip in de buurt van IJsland is opgevangen. Verklaard wordt, dat de bemanning er toe was overgegaan het schip tot zinken te brengen en vervolgens in de booten was gegaan. De opvarenden werden toen door het oorlogsschip aan boord genomen. De „Terukuni Maroe" niot door een mijn getroffen? De gezagvoerder van de Japansche „Te rukuni Maroe" heeft volgens Reuter ver klaard, dat zijn schip zeker niet door een drijvende mijn tot zinken is gebracht. De ontploffing deed zich niet aan den zijkant, doch onder het schip voor. Zweedsch schip aangehouden. Gisternacht is het Zweedsche passagiers schip „Gotland" op weg van Visby naar Nynaeshamn halverwege het eiland Got land en de Zweedsche ivusc aangehouden door een Duitschen kruiser. De Duitschers toonden zich zeer beleefd en na een onderzoek van drie kwartier kreeg het schip toestemming zijn reis te vervolgen. De kruiser verdween in weste lijke richting. Grieksch stoomschip aan Zuidoostkust gezonken. Vierentwintig personen o.w. een vrouw, zijn van boord gehaald van een Grieksch stoomschip, dat gisteravond aan de Zuid oostkust is gezonken. Zij werden door een reddingboot aan land gebracht. Reuter meldt nader De naam van het Grieksche stoomschip, dat gisteravond gezonken is, is de 4576 ton metende „Elena". Men gelooft, dat de on dergang van het schip door een mijn is ver oorzaakt. De bemanning, bestaande uit 23 koppen (niet uit 24 zooals eerst gemeld) begaf zich in de booten. Zij werden later in een reddingboot opgenomen. Het schip was van Rio de La Plata met een lading graan op weg naar Antwerpen. Ee>n Duitsche stem. Het Duitsche Nieuwsbureau heeft van bevoegde zijde een uiteenzetting ontvangen, waarin betoogd wordt, dat de Engelschen, behalve het instellen van convooien, ook de scheepvaartroutes onder militaire be scherming hebben genomen. Daaruit vloeit voort, dat thans hij de scheepvaart op Engeland in het geheel geen zuivere handelswegen meer bestaan. Zijn tegenstander moet derhalve zijn maat regelen natuurlijk nemen van het stand punt der onmiddellijke bestrijding van oor logsschepen. Daaruit vloeien voor de vol kenrechtelijke beoordeeling van den mijnen- oorlog duidelijke consequenties voort. In de mijnenconventie van den Haag van 1907 is overeengekomen, dat bij het leggen van mijnversperringen een bekendmaking gege ven wordt, zoodra militaire overwegingen dat mogelijk maken. In dien zin heeft Duitschland gewaarschuwd voor gelegde mijnvelden. Of de militaire overwegingen dit veroorloven blijft uiteraard uitsluitend voorbehouden aan Duitsche beslissingen. De Engelschen kunnen zich er ook niet op beroepen, dat volgens de Haagsche over komst het leggen van mijnen voor de kus ten en havens van den tegenstander ver boden is. Dat is natuurlijk slechts dan ver boden, wanneer het alleen ten doel heeft om de koopvaardij stop te zetten. Het is de schuld van de Engelschen zelf, dat op de handelswegen in het gebied vóór de kust rekening moet worden gehouden met de voortdurende aanwezigheid van Engel sche oorlogsschepen, tegen welke een ge bruik van mijnen toegestaan is, waarbij de bekendmaking van een mijnveld eveneens volgens de Haagsche overeenkomst niet eerder kan worden overwogen dan wanneer het militaire doel is bereikt. Natuurlijk hebben de Engelschen het recht hun terri toriale wateren te beschermen tegen het binnendringen van den vijand. Wanneer het Engelsche publiek bekommerd vraagt waar óm de Britsche admiraliteit geen gebruik maakt van dit recht, ligt het antwoord voor de hand. De Britsche admiraliteit is nu eenmaal niet in staat de Britsche wate ren en toegangswegen te beveiligen. In- olaats daarvan tracht zij nu evenwicht te scheppen op het gebied van de propaganda. Wij staan voor U klaar. Voorloopig kunnen wij U weer vanaf Dinsdag middag tot Vrijdagavond persoonlijk bedienen. Mogen wij U verwachten? Vriendelijk dank. Speciaal Heerenmodemagazijn Walstraat 32. Dit nummer bestaat uit 2 bladen ER WORDT GEEN GASOORLOG TEGEN BURGERBEVOLKING VERWACHT. Voorziening van gasmaskers wordt niet noodig geacht. Minister Van Boeijen heeft Woensdag middag geantwoord op de algemeene be schouwingen over de begrooting van bin- nenlandsche zaken voor 1940 en de afdee- ling binnenlandsch bestuur daarvan. In antwoord op de geuite bezwaren tegen een eventueele samenvoeging van de gemeente politie in corpsverband, verklaarde de mi nister, dat de commissie, die deze zaak zal hebben te onderzoeken, o.m. tot taak zal hebben na te gaan of in de wetgeving wal voldoende geaccentueerd is, dat de gemeen tepolitie vóór alles een bestuurstaak beeft te verrichten. Voorts verklaarde de minis ter, dat ook hij van oordeel is, dat de kwestie van de gemeentefinanciën spoedig dient te worden opgelost. Wat den vrijwil- ligen burgerlijken dienst betreft, waarvoor 65.000 gulden wordt aangevraagd, zei mi nister van Boeijen, dat me: heeft afgezien van een verplichten burgerlijken dienst, daar men hier te lande beschikt over en kele goed werkende vrijwillige organisa ties. Een centraal apparaat echter is nood zakelijk om leiding en voorlichting te ge ven. Nog zijn aan de orde gekomen de af dee lingen luchtbescherming, krankzinnigenwe zen en armwezen. Veel critiek hebben de sprekers geuit ten aanzien van den gang van zaken met de luchtbescherming. De meeste sprekers waren van oordeel, dat de luchtbescher ming de taak is van de centrale overheid en niet van de gemeenten, die thans voor een groot deel de kosten te dragen heb ben. Voorts werd geklaagd over het gebrek aan centrale leiding, waardoor de verschil lende gemeenten verschillende maatregelen nemen. Ook verlangde men een duidelijke uitspraak van den minister ten aanzien van het gasmaskervraagstuk. De minister gaf toe, dat in verschillende gemeenten de luchtbeschermingsorganisatie nog niet geheel in orde was, doch wees op Amsterdam, dat door een commissie van deskundigen uit het buitenland was be zocht en waarover dezen niets dan lof hadden. Over het gasmaskervraagstuk kan de r.egeering zich niet aan een uit spraak wagen. De opperbevelhebber acht voorziening der burgerbevolking niet noodig, daar hij geen gasoorlog daartegen verwacht. Wat de kosten van de luchtbescherming betreft, verklaarde de minister, dat het rijk niet alle kosten kan dragen, doch wan neer een gemeente om financieele redenen niet de noodige maatregelen kan treffen, dan zal het rijk zeker bereid zijn hulp te verleeinen. De financieele afhankelijkheid van een gemeente mag geen beletsel zijn voor een redelijke luchtbescherming. Aan de voorschriften van de luehtbeschermings- wet is volledig voldaan, aldus de minister, behalve ten aanzien van de schuilkelders, waarvan de kosten te hoog bleken. Daar voor zijn richtlijnen aan ds gemeenten ver strekt. Bij de afdeeling Armwezen werden door enkele sprekers de belangen van de kleine zelfstandigen en de arme schippers bepleit. Voorts werden, o.m. door den heer Donker (s.d.), verscheidene wenschen geuit ten aanzien van het centrale vluchtelingen kamp te Westerbork. Deze spreker drong er op aan, het onderscheid tusschen legale en illegale vluchtelingen zoo spoedig moge lijk op te heffen. Enkele sprekers, w.o. de heer-en Bijlsma (v.d.) en Diepenhorst (a.r.) waardeerden de totstandkoming van het algemeen steuncomité, doch betwijfelden, of dit en de andere steunorganisaties-voor den-middenstand wel voldoende geoutilleerd zijn. Vanmiddag zou de minister de sprekers beantwoorden. Scl»cur8cw^ssc« van den «fiacf Opzienbarende beschuldigingen van Otto Strasser aan het adres van Duitschland in verband met de aan slag op Hitler. (Pag. 1, eerste blad) Gemeenteraad van Vlissingen. (Pag. 3, eerste blad), Luchtgevechten boven de Theems. (Pag. .1, eerste blad), Nederlandsch militair vliegtuig veron gelukt. (Pag. 1, eerste blad) De Nederlandsche reeders beraden zich over de positie van onze scheepvaart. (Pag. 1,. eerste blad). Typhus-epidemie in Warschau. (Buitenland) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN De Regeeringspersdienst meldt t De Nederlandsche regeering heeft offi cieel door Hr. Ms. gezant te Londen ern stig verzet aangeteekend tegen represaille maatregelen, die de Britsche regeering meent te moeten nemen tegen haar tegen standers, doch waardoor de onzijdige mo gendheden, zoowel zij, die Duitsche goede ren plegen, te ontvangen, als zij, die Duit sche goederen vervoeren, in byzondere ms-te zullen worden getroffen. De aandacht is er op gevestigd, dat de voorgenomen Britsche represaille-maatre gelen ten aanzien van Nederland een bij zonder onaangenaam karakter dragen, aan gezien zij genomen heeten te zijn naar aanleiding van eenige scheepsrampen, waarvan de ondergang van een groot Ne derlandsch passagiersschip verreweg de voornaamste is. HEEFT OTTO STRASSER ER NIET DE HAND IN? Hij beschuldigt Duitschland de zaak zelf in scène te hebben gezet. De beschuldigingen, welke van Duitsche zijde worden geuit tegen Otto Strasser, hebben verwondering gewekt bij hen, die het leven, dat hij in Zwitserland leidt, kennen. Een van zijn meest intieme vrien den heeft, volgens Havas, verklaard, dat Strasser nooit vanuit Zlirich eenige terro ristische actie heeft geleid. Zelfs al zou hij dit gewild hebben, dan zou bij materieel niet in staat geweest zijn. Uit bezuiniging leeft hij in een dorpje, 25 K.M. van Zü- rich verwijderd, waai' hij streng door de Zwitsersche politie wordt bewaakt. Hij werkt aan een boek,' getiteld „Hitier, erf vijand na 1", dat het komende voorjaar in Engeland moet verschijnen. Strasser heeft geen contact onderhouden met zijn vroegere partijgangers in Duitschland. Otto Strasser heeft een medewerker van het Fransche agentschap Havas verklaard, diat*de aanslag te Münehen georganiseerd is door Himmler zelf. Hij heeft dit ge hoord van een lid der partij, dat hem zeer genegen is. Himmler zou Hess hebben ge zegd, dat hij een aanslag noodig had om een haat-offensief" te ontketenen tegen Engeland en om een voorwendsel te heb ben tot optreden tegen tegenstanders in het binnenland. Hess zou hebben toege stemd, op voorwaarde, dat geen slacht offers zouden vallen. Himmler hield even wel aan en tenslotte kwam men overeen dat enkele onbeteekenende personen als slachtoffer zouden vallen, omdat anders niemand zou gelooven aan een werke lijken Op 8 November des middags te vijf uur kregen de ziekenhuizen te Münehen bevel zich gereed te houden. De bom werd 1 ver moedelijk geplaatst na het vertrekken van Hitier uit de zaal van de Buergerbraeu- keller. Onmiddellijk na de ontploffing werd or-* der gegeven te spreken over een aanslag, georganiseerd door de Britsche Intelligence Service. Reeds voor de naam van den zoo- genaamden „dader" bekend was, heeft de Duitsche regeering aan de Zwitsersche de uitlevering van Strasser gevraagd, onder beschuldiging van betrokken te zijn bij den aanslag. Tenslctte verklaarde Strasser, dat hij den naam Georg Eiser niet kent, de man is nooit lid van het „Zwarte front" ge weest.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1