Breskensche Courant
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
r
De positie van onze
scheepvaart.
Luchtgevechten boven
de Theems.
Duitsche bommen
werpers boven de
Shefland-eilanden.
Intensiever economisch verkeer
tnsschen Nederland en België?
Nederlandsch militair vliegtuig
brandend omlaag gestort
De oorlog kost
Engeland 6 millioen
pond per dag.
De oorlog ter zee.
Zakenoerlof
Critiek op de lucht
bescherming.
Ernstig protest tegen
Britsche represaille
maatregelen.
De aanslag op Hitier.
Vltssingsche Couranl
77ste JAARGANG NUMMER 277
DONDERDAG 23 NOVEMBER 1939
Abonnementsprys17 ct. per week of t 2.20 pei -
kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
AdvertentieprijsVan 15 regels 1125, iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling
Uitgave: Firma F. VAN UE VELDE Jr., Bureaus
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No. 66287.
Eigen kantoren te: Breskens, dorpsstraat, Tel.21
Oost-en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35
,p koopen is zoo
Stroomgebruik is
voor uw beurs,
/atos, Sunny of
Watos lampen
37 Sunny 65, 75,
s 59, 99 ct. Spaar,
ïmat 45 ct. „DE
Groenewoud 55.
(raagt.
rrengen
R.
.uifel". Verkade's
22'/2 ct. en Aman-
|i/2 ct. per '/2 PA
[25 ct. en Boter-
ct. p. Vi pond.
|ré Fondant Borst-
ct. Aanbevelend,
Nieuwendijk 55.
69 ct., Thermos-
59 ct., Electrische
;hroomd, zeer fijne
3.75. Naaimachine-
1.10, Radiorege-
Spaartransforma-
Seltransformatoren
CONCURRENT",
^icolaas is weer in
rengr voor U weer
jollectie Tasschen
chen voor uw man
hoolétui's met rits-
t. Haast U naar
1LS, Kasteelstraat
straat).
vraagt,
brengen
R.
«vorden vriendelijk
>de Autostep, welke
van circa 5 a 6 j.
;chen half 4 en 4 u.
Isstr. 44 heeft mee-
Sar terug te bezor-
ners van de over-
f'dit gezien, zij had
spikkeld manteltje
ie P. Krugerstr. in.
Electr. WASCH-
20 X 220 Volt ge-
waliteit, voordeelig
U ze eens bekij-
IWIEL CENTRALE
essen 10, 15, 19, 25
i 25 35, 45, 55, 65
sen '29, 49, 69 ct.,
[9, 75, 85 ct., Bus-
Glassnijders 27 ct.,
i 9, 10, 15, 29 ct
5. 12 ct., „DE CON-
iroenewoud 55.
DE REEDERS BESPREKEN DEN
TOESTAND.
Stillegging van enkele diensten niet
uitgesloten.
Woensdagmiddag heeft de'Nederlandsche
Reedersvereeniging ïn haar verenigings
gebouw te 's-Gravenhage een informatieve
vergadering gehouden, waarin gesproken is
over de algemeene positie van de Neder-
landsche scheepvaart en de gevaren, welke
zich op het oogenblik daarbij voordoen. De
vergadering werd gedeeltelijk bijgewoond
door marineautoritsiten, onder wie de chef
van den marinestaf, vice-admiraal J. Th.
Furstner, die de aanwezigen van techni
sche voorlichting dienden.
Overeenkomstig het karakter van de bij
eenkomst z,ijn geen besluiten genomen.
Uit Amsterdamsche reederskringen
vernemen wij nog, dat, gezien het informa
tieve karakter der vergadering elke re-e-
derij voor zich zal hebben uit te maken,
welke gedragslijn zij zal hebben te vol
gen.
Dat de Nederlandsche schepen moeten
blijven varen, is volgens sommige reeders
vanzelfsprekend, omdat dit een levensnood-
zakelijkheid voor ons volksbestaan is.
Dat anderzijds de situatie onder het oog
moet worden gezien, indien het var,en prae-
tisch onmogelijk zou worden gemaakt, kon
den ook zij niet ontkennen. De directies der
verschillende maatschappijen zullen dan
ook in de komende dagen nauwkeurig den
toestand onderzoeken en enkele maatschap
pijen met vaste diensten zullen wellicht
tijdelijk hun schepen stilliggen andere on
dernemingen echter zullen van geval tot
geval, telkens wanneer er een schip moet
vertrekken, besluiten wat haar te doen
staat, en dit besluit van de op dat oogen
blik geldende omstandigheden laten afhan
gen.
Het stoomschip „Batavier n" van de
Batavier Lijn, dat gisterochtend vroeg op
den normalen tijd van Rotterdam naar
Londen was vertrokken, is omstreeks 8 uur
op den Nieuwen Waterweg bij Maassluis
naar Rotterdam teruggekeerd.
In verband met het mijnengevaar voor
de Engelsche havens is volgens het Vad.,
mede op advies van onze regeering, beslo
ten de vaart te staken.
Boven de Theems en het zuidoosten van
Engeland is Woensdag een aantal opwin
dende gevechten gevoerd tusschen Duit-
sche toestellen en Britsche gevechtsvlieg
tuigen.
Boven de zuidoostkust heeft men een
aantal vijandelijke machines gezien beven
de oostkust is er één waargenomen.
Gisterochtend en laat in den middag
kwam het afweergeschut in Zuid-Essex in
actie.
Het eerst werd een vijandelijk toestel
boven den Theems-mond gezien. Door het
luchtdoelgeschut werd het tot groote hoog
te gedreven. Het vloog landinwaarts, waar
na het door Britsche gevechtsvliegtuigen
werd aangevallen. Tengevolge daaawan
moest het zóó laag vliegen, dat het de
daken der huizen scheen te raken.
Boven de Theems is een ander Duitsch
toestel door gevechtsvliegtuigen aange
vallen.
Het ministerie van luchtvaart deelt me
de „Gisteren heeft een niet-geïdentifi-
ceerd vliegtuig voor korten tijd boven de
oostkust en de monding van de Theems
gevlogen. In Kent en Essex heeft het af
weergeschut het vuur geopend. Gevechts
vliegtuigen stegen op om een onderzoek
in te stellen."
Woensdagavond zijn opnieuw vijandelij
ke vliegtuigen de zuidoostkust genaderd.
Luchtafweergeschut opende het vuur en
gevechtstoestellen stegen op om hen op te
vangen. Een vijandelijk vliegtuig werd
neergeschoten en viel in zee, doctr het vuur
van het luchtafweergeschut, een tweede
vijandelijk toestel werd door de gevechts
toestellen verjaagd.
Even voor tien uur werd in een district
tn Essex luchtalarm gemaakt. Een half
uur later werd het sein „alles veilig" ge
geven.
Zeg Duitsche bommenwerpers hebben
ver de Shetland-eilanden gevlogen. Zij
J^tpen bommen uit. In een stad werd
ucntalarm gemaakt, maar kort daarop
werd alles weer veilig gemeld.
Een Britsch watervliegtuig is gebom-
ardeerd en in brand geraakter waren
|een dooden of gewonden. De aanval werd
oor het afweervuur afgeslagen.
BESPREKINGEN TUSSCHEN
MINISTER STEENBERGHE EN
MINISTER SAP.
De regeeringspersdienst meldt
De minister van Economische Zaken, mr.
M. P. L. Steenberghe, heeft Woensdag in
zijn kabinet een onderhoud gehad met den
Belgischen minister van Economische Za
ken, den heer G. Sap.
De besprekingen hadden ten doel de mo
gelijkheden van een meer intensief econo
misch verkeer tusschen beide landen onder
het oog te zien.
CABINE EENIGE METERS IN DEN
GROND GEDRONGEN.
Woensdagmiddag om kwart óveir twee is
in een weiland achter d)e Molenlaan te
Hilligersberg een militair vliegtuig bran
dend omlaag gestort.
Reeds gedurende eenigen tijd had men
het vliegtuig, dat kennelijk wegens het
mistige weer een noodlandingsterrein
zocht, hooren rondvliegen. Plotseling
stortte het brandend omlaag. De klap,
waarmede het vliegtuig tegen den grond
sloeg was zoo hevig, dat de wrakstukken
tot op een afstand van 500 meter rond
vlogen.
Men neemt aan dat het toestel, een één
persoons kleine jager van het type D. 21,
één inzittende heeft gehad.
Arbeiders, die in de nabijheid in werk
verschaffing werkzaam waren, zagen het
toestel met groote snelheid op zeer gerin
ge hoogte het weiland overvliegen. Kort
daarop hoorden zij een slag. Op de plaats
gekomen, waar het vliegtuig was neerge
stort, vonden zij slechts de wrakstukken
van het toestel. Deelen van den me tor
werden op een afstand van 500 meter te-
rugevonden, terwijl de verbrijzelde vleugel
platen bij een sloot werden aangetroffen,
de wielen werden op grooten afstand in
het weiland 'gevonden.
De romp en staart hebben zich met
groote kracht in den weeken veenbo-
dem gedrongen, waardoor de cabine
twee a drie meter onder den grond zat.
Militairen en arbeiders van de werkver
schaffing begonnen onmiddellijk met het
uitgraven van deze deelen, doch het werk
werd zeer bemoeilijkt door het grondwater,
dat men steeds moest wegpompen.
Spoedig na het gebeurde waren enkele
hooge militairen van het vliegveld Waal
haven ter plaatse en onder hun leiding
werd het graafwerk voortgezet.
Des middags om vijf uur had men even
wel de cabine nog steeds niet kunnen
blootleggen, zoodat men over het lot van
den piloot nog in het onzekere verkeerde.
Aangezien de mogelijkheid bestend, dat de
piloot even voor bet ongeluk met zijn pa
rachute het toestel had verlaten of tijdens
het ongeluk uit de cabine was gesprongen,
werd de omgeving door militairen afge
zocht. Men heeft hem echter niet kunnen
vinden.
SIR JOHN SIMON OVER DE
„MAGNETISCHE" MIJN.
Sir John Simon heeft Woensdagavond
een radiorede uitgesproken. In den loop
van zijn rede kwam hij te spreken over de
„magnetische mijn". Hij zei „Gij hebt ge
lezen over deze laatste afschuwelijkheid
der Duitschers, de magnetische mijn, die
heimelijk geleg'd is in de vaargeulen om
zonder waarschuwing neutrale en Britsche
schepen in de lucht te doen vliegen in
overtreding van de oorlogsregels, die
Duitschland eerst twee maanden geleden
uitdrukkelijk beloofd heeft in acht te ne
men. De vijand hoopt daarmede de kracht
van onze eilandsterkte te ondermijnen en
onze leveranties af te snijden. Intusschen
riskeeren onze mijnenvegers het gevaar,
staat onze vloot op wacht, en zet onze
koopvaardij zijn eeuwigen dienst voort,
terwijl alles wat bekwaamheid en weten
schap kunnen uitdenken in het werk ge
steld wordt om het nieuwe gevaar het
hoofd te bieden. Wij vertrouwen, dat hun
streven succes zal hebben.
Voortgaande zei Simon, dat de oorlog
het land reeds minstens zes millioen pond
per dag kost. Een divisie troepen te velde
kost bijna twee maal zoo veel in uitrusting
en onderhoud als in den vorigen oorlog.
De kosten van een slagschip zijn thans
twee of drie maal zoo groot en moderne
vliegtuigen kosten van drie tot zeven maal
zoo veel als een overeenkomstig type in
1918. Zelfs de verhoogde belastingen zullen
niet de helft dekken van wat dit jaar
wordt uitgegeven. En zoo komen wij tot
leeningen. Daarbij moet de last van de
toekomst zoo licht mogelijk gehouden wor
den. Allen moeten zoo veel mogelijk sparen
om te kunnen inschreven op de leeningen.
Dit is een vrijwillige oproep, geen dwang
bevel. Moge, zoo eindigde Simon, uit de
beantwoording de fnate van eenheid en
vastberadenheid van Enge'and blijken.
BRTTSCnE TORPEDOBOOTJAGER
OP EEN MIJN GELOOPEN.
De Britsche admiraliteit deelt mede, dat
de Britsche torpedobootjager „Gipsy"
Woensdag buiten de oostkust op een mijn
is geloopen en later op het strand is gezet.
Gemeld is, dat 21 officieren en manschap
pen gewond zijn en dat omstreeks veertig
opvarenden vermist worden.
Even meer dan 100 overlevenden zijn
Dinsdagavond in een stad aan de oostkust
aan land gezet.
Fransche vischtreiler door duikboot
tot zinken gebracht.
Een Duitsche duikboot heeft volgens het
D.N.B., Dinsdagmiddag in den Atlantischen
Oceaan den Franschen vischtreiler „Baleys
2" tot zinken gebracht. Het schip werd
door vijf schoten getroffen, nadat de ka
pitein en vijftien leden der bemanning in
de booten waren gegaan. De duikboot be
geleidde de Fransche zeelieden tot een
Spaansche visschersboot die de schipbreu
kelingen opnam en in San Sebastian aan
land zette.
DUITSCH SCHIP AANGEHOUDEN.
De bemanning liet het zinken.
De Britsche admiraliteit maakt bekend,
dat een Duitsch schip, de „Bertha Fischer",
door een Britsch oorlogsschip in de buurt
van IJsland is opgevangen.
Verklaard wordt, dat de bemanning er
toe was overgegaan het schip tot zinken te
brengen en vervolgens in de booten was
gegaan. De opvarenden werden toen door
het oorlogsschip aan boord genomen.
De „Terukuni Maroe" niot door
een mijn getroffen?
De gezagvoerder van de Japansche „Te
rukuni Maroe" heeft volgens Reuter ver
klaard, dat zijn schip zeker niet door een
drijvende mijn tot zinken is gebracht.
De ontploffing deed zich niet aan den
zijkant, doch onder het schip voor.
Zweedsch schip aangehouden.
Gisternacht is het Zweedsche passagiers
schip „Gotland" op weg van Visby naar
Nynaeshamn halverwege het eiland Got
land en de Zweedsche ivusc aangehouden
door een Duitschen kruiser.
De Duitschers toonden zich zeer beleefd
en na een onderzoek van drie kwartier
kreeg het schip toestemming zijn reis te
vervolgen. De kruiser verdween in weste
lijke richting.
Grieksch stoomschip aan Zuidoostkust
gezonken.
Vierentwintig personen o.w. een vrouw,
zijn van boord gehaald van een Grieksch
stoomschip, dat gisteravond aan de Zuid
oostkust is gezonken. Zij werden door een
reddingboot aan land gebracht.
Reuter meldt nader
De naam van het Grieksche stoomschip,
dat gisteravond gezonken is, is de 4576 ton
metende „Elena". Men gelooft, dat de on
dergang van het schip door een mijn is ver
oorzaakt. De bemanning, bestaande uit 23
koppen (niet uit 24 zooals eerst gemeld)
begaf zich in de booten. Zij werden later in
een reddingboot opgenomen.
Het schip was van Rio de La Plata met
een lading graan op weg naar Antwerpen.
Ee>n Duitsche stem.
Het Duitsche Nieuwsbureau heeft van
bevoegde zijde een uiteenzetting ontvangen,
waarin betoogd wordt, dat de Engelschen,
behalve het instellen van convooien, ook
de scheepvaartroutes onder militaire be
scherming hebben genomen.
Daaruit vloeit voort, dat thans hij de
scheepvaart op Engeland in het geheel
geen zuivere handelswegen meer bestaan.
Zijn tegenstander moet derhalve zijn maat
regelen natuurlijk nemen van het stand
punt der onmiddellijke bestrijding van oor
logsschepen. Daaruit vloeien voor de vol
kenrechtelijke beoordeeling van den mijnen-
oorlog duidelijke consequenties voort. In de
mijnenconventie van den Haag van 1907 is
overeengekomen, dat bij het leggen van
mijnversperringen een bekendmaking gege
ven wordt, zoodra militaire overwegingen
dat mogelijk maken. In dien zin heeft
Duitschland gewaarschuwd voor gelegde
mijnvelden. Of de militaire overwegingen
dit veroorloven blijft uiteraard uitsluitend
voorbehouden aan Duitsche beslissingen.
De Engelschen kunnen zich er ook niet op
beroepen, dat volgens de Haagsche over
komst het leggen van mijnen voor de kus
ten en havens van den tegenstander ver
boden is. Dat is natuurlijk slechts dan ver
boden, wanneer het alleen ten doel heeft
om de koopvaardij stop te zetten. Het is
de schuld van de Engelschen zelf, dat op
de handelswegen in het gebied vóór de
kust rekening moet worden gehouden met
de voortdurende aanwezigheid van Engel
sche oorlogsschepen, tegen welke een ge
bruik van mijnen toegestaan is, waarbij de
bekendmaking van een mijnveld eveneens
volgens de Haagsche overeenkomst niet
eerder kan worden overwogen dan wanneer
het militaire doel is bereikt. Natuurlijk
hebben de Engelschen het recht hun terri
toriale wateren te beschermen tegen het
binnendringen van den vijand. Wanneer het
Engelsche publiek bekommerd vraagt waar
óm de Britsche admiraliteit geen gebruik
maakt van dit recht, ligt het antwoord
voor de hand. De Britsche admiraliteit is
nu eenmaal niet in staat de Britsche wate
ren en toegangswegen te beveiligen. In-
olaats daarvan tracht zij nu evenwicht te
scheppen op het gebied van de propaganda.
Wij staan voor U klaar.
Voorloopig kunnen wij
U weer vanaf Dinsdag
middag tot Vrijdagavond
persoonlijk bedienen.
Mogen wij U verwachten?
Vriendelijk dank.
Speciaal Heerenmodemagazijn
Walstraat 32.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
ER WORDT GEEN GASOORLOG TEGEN
BURGERBEVOLKING VERWACHT.
Voorziening van gasmaskers wordt niet
noodig geacht.
Minister Van Boeijen heeft Woensdag
middag geantwoord op de algemeene be
schouwingen over de begrooting van bin-
nenlandsche zaken voor 1940 en de afdee-
ling binnenlandsch bestuur daarvan. In
antwoord op de geuite bezwaren tegen een
eventueele samenvoeging van de gemeente
politie in corpsverband, verklaarde de mi
nister, dat de commissie, die deze zaak zal
hebben te onderzoeken, o.m. tot taak zal
hebben na te gaan of in de wetgeving wal
voldoende geaccentueerd is, dat de gemeen
tepolitie vóór alles een bestuurstaak beeft
te verrichten. Voorts verklaarde de minis
ter, dat ook hij van oordeel is, dat de
kwestie van de gemeentefinanciën spoedig
dient te worden opgelost. Wat den vrijwil-
ligen burgerlijken dienst betreft, waarvoor
65.000 gulden wordt aangevraagd, zei mi
nister van Boeijen, dat me: heeft afgezien
van een verplichten burgerlijken dienst,
daar men hier te lande beschikt over en
kele goed werkende vrijwillige organisa
ties. Een centraal apparaat echter is nood
zakelijk om leiding en voorlichting te ge
ven.
Nog zijn aan de orde gekomen de af dee
lingen luchtbescherming, krankzinnigenwe
zen en armwezen.
Veel critiek hebben de sprekers geuit
ten aanzien van den gang van zaken met
de luchtbescherming. De meeste sprekers
waren van oordeel, dat de luchtbescher
ming de taak is van de centrale overheid
en niet van de gemeenten, die thans voor
een groot deel de kosten te dragen heb
ben. Voorts werd geklaagd over het gebrek
aan centrale leiding, waardoor de verschil
lende gemeenten verschillende maatregelen
nemen. Ook verlangde men een duidelijke
uitspraak van den minister ten aanzien
van het gasmaskervraagstuk.
De minister gaf toe, dat in verschillende
gemeenten de luchtbeschermingsorganisatie
nog niet geheel in orde was, doch wees op
Amsterdam, dat door een commissie van
deskundigen uit het buitenland was be
zocht en waarover dezen niets dan lof
hadden.
Over het gasmaskervraagstuk kan
de r.egeering zich niet aan een uit
spraak wagen. De opperbevelhebber
acht voorziening der burgerbevolking
niet noodig, daar hij geen gasoorlog
daartegen verwacht.
Wat de kosten van de luchtbescherming
betreft, verklaarde de minister, dat het
rijk niet alle kosten kan dragen, doch wan
neer een gemeente om financieele redenen
niet de noodige maatregelen kan treffen,
dan zal het rijk zeker bereid zijn hulp te
verleeinen. De financieele afhankelijkheid
van een gemeente mag geen beletsel zijn
voor een redelijke luchtbescherming. Aan
de voorschriften van de luehtbeschermings-
wet is volledig voldaan, aldus de minister,
behalve ten aanzien van de schuilkelders,
waarvan de kosten te hoog bleken. Daar
voor zijn richtlijnen aan ds gemeenten ver
strekt.
Bij de afdeeling Armwezen werden door
enkele sprekers de belangen van de kleine
zelfstandigen en de arme schippers bepleit.
Voorts werden, o.m. door den heer Donker
(s.d.), verscheidene wenschen geuit ten
aanzien van het centrale vluchtelingen
kamp te Westerbork. Deze spreker drong
er op aan, het onderscheid tusschen legale
en illegale vluchtelingen zoo spoedig moge
lijk op te heffen. Enkele sprekers, w.o. de
heer-en Bijlsma (v.d.) en Diepenhorst (a.r.)
waardeerden de totstandkoming van het
algemeen steuncomité, doch betwijfelden, of
dit en de andere steunorganisaties-voor
den-middenstand wel voldoende geoutilleerd
zijn.
Vanmiddag zou de minister de sprekers
beantwoorden.
Scl»cur8cw^ssc«
van den «fiacf
Opzienbarende beschuldigingen van
Otto Strasser aan het adres van
Duitschland in verband met de aan
slag op Hitler. (Pag. 1, eerste blad)
Gemeenteraad van Vlissingen.
(Pag. 3, eerste blad),
Luchtgevechten boven de Theems.
(Pag. .1, eerste blad),
Nederlandsch militair vliegtuig veron
gelukt. (Pag. 1, eerste blad)
De Nederlandsche reeders beraden zich
over de positie van onze scheepvaart.
(Pag. 1,. eerste blad).
Typhus-epidemie in Warschau.
(Buitenland)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
De Regeeringspersdienst meldt t
De Nederlandsche regeering heeft offi
cieel door Hr. Ms. gezant te Londen ern
stig verzet aangeteekend tegen represaille
maatregelen, die de Britsche regeering
meent te moeten nemen tegen haar tegen
standers, doch waardoor de onzijdige mo
gendheden, zoowel zij, die Duitsche goede
ren plegen, te ontvangen, als zij, die Duit
sche goederen vervoeren, in byzondere
ms-te zullen worden getroffen.
De aandacht is er op gevestigd, dat de
voorgenomen Britsche represaille-maatre
gelen ten aanzien van Nederland een bij
zonder onaangenaam karakter dragen, aan
gezien zij genomen heeten te zijn naar
aanleiding van eenige scheepsrampen,
waarvan de ondergang van een groot Ne
derlandsch passagiersschip verreweg de
voornaamste is.
HEEFT OTTO STRASSER ER NIET DE
HAND IN?
Hij beschuldigt Duitschland de
zaak zelf in scène te hebben
gezet.
De beschuldigingen, welke van Duitsche
zijde worden geuit tegen Otto Strasser,
hebben verwondering gewekt bij hen, die
het leven, dat hij in Zwitserland leidt,
kennen. Een van zijn meest intieme vrien
den heeft, volgens Havas, verklaard, dat
Strasser nooit vanuit Zlirich eenige terro
ristische actie heeft geleid. Zelfs al zou hij
dit gewild hebben, dan zou bij materieel
niet in staat geweest zijn. Uit bezuiniging
leeft hij in een dorpje, 25 K.M. van Zü-
rich verwijderd, waai' hij streng door de
Zwitsersche politie wordt bewaakt. Hij
werkt aan een boek,' getiteld „Hitier, erf
vijand na 1", dat het komende voorjaar
in Engeland moet verschijnen. Strasser
heeft geen contact onderhouden met zijn
vroegere partijgangers in Duitschland.
Otto Strasser heeft een medewerker van
het Fransche agentschap Havas verklaard,
diat*de aanslag te Münehen georganiseerd
is door Himmler zelf. Hij heeft dit ge
hoord van een lid der partij, dat hem zeer
genegen is. Himmler zou Hess hebben ge
zegd, dat hij een aanslag noodig had om
een haat-offensief" te ontketenen tegen
Engeland en om een voorwendsel te heb
ben tot optreden tegen tegenstanders in
het binnenland. Hess zou hebben toege
stemd, op voorwaarde, dat geen slacht
offers zouden vallen. Himmler hield even
wel aan en tenslotte kwam men overeen
dat enkele onbeteekenende personen als
slachtoffer zouden vallen, omdat anders
niemand zou gelooven aan een werke lijken
Op 8 November des middags te vijf uur
kregen de ziekenhuizen te Münehen bevel
zich gereed te houden. De bom werd 1 ver
moedelijk geplaatst na het vertrekken van
Hitier uit de zaal van de Buergerbraeu-
keller.
Onmiddellijk na de ontploffing werd or-*
der gegeven te spreken over een aanslag,
georganiseerd door de Britsche Intelligence
Service. Reeds voor de naam van den zoo-
genaamden „dader" bekend was, heeft de
Duitsche regeering aan de Zwitsersche de
uitlevering van Strasser gevraagd, onder
beschuldiging van betrokken te zijn bij den
aanslag.
Tenslctte verklaarde Strasser, dat hij
den naam Georg Eiser niet kent, de man
is nooit lid van het „Zwarte front" ge
weest.