DE BAMP VAN DE SIMON BOLIVAK"
Breskensche Courant
VandeVelde
PAPIER
delburgsche
j v. Stoomvaart
Vijf zwaargewonden
Een gedeelte van de schipbreukelingen keert morgen met de
Zeeland"-boot terug.
De vier geredde Zusters
Dominicanessen te Amsterdam
aangekomen.
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
Met St. Tlicolaas
zal U ze thuis geen
geen grooter plezier
kunnen doen dan hen
Uw foto te sturen.
Een vlotte aardige
foto, met niets kuntU
hen meer verrassen.
Atelier HENNING
I Eén kilo suiker op
bon no. 7.
rs van
piijs-
u ook
colade.
ater op!1
leendl
Zaklampen ont-
lampen compleet
"ocus Staaflampen
1.25, 1.47, 1.75.
en compleet 59, 69,
oorten Batterijen,
10, 12 15, 19, 22,
tages Lampjes 10,
CONCURRENT",
ZERS gevraagd bij
.AN ZONEN,
:oope prijzen.
In „DE VIJZEL",
in, Tel. 57, koopt
n meest vertrouw-
v.d.BOOGAART,
Orogist A.N.D.B.
per ons bol 24 ct.,
en, de nieuwste
19, 25 ct.. Brood-
59 ct., Waschlijnen
ter 15 ct., strengen
5 ct., Kraanslan-
;t., chroom 15, 29
12 ct. per meter.
{RENT", Groene-
|v.Midd.| v.Rott.
vm. uur|vm. uur
9
8
Rotterdam—Mid-
n omgekeerd.
- klasse 2.25
se f 3.50 Enkele
f 1.35 Retour 2e
het vervoer van
zee. billijk.
iij
Rotterdam Erven
igvliet 89, Tel. 23727
18.
nrs. BUYTENHEK,
'elef. '3521.
1 ANDERS, Tel. 153.
TERHOUT, Tel. 282.
retoorbiljettcn
eperkt.
99'
Twee, die er het leven afgebracht hebben. Links Walter Bönenger, een Duitsche jongen, rechts
J. S. Muller, machinist op de „Siinon Bolivar". Zij werden gered en men ziet hen hier samen in
het ziekenhuis tevreden over den afloop van de ramp voor zoover hun betreft waar zij
opgenomen en verpleegd werden.
Sally Marriott, een vijfjarig meisje, dat als reisbestemming Trinidad had, behoort tot de geredden
van de „Simon Bolivar". Wö zien de kleine hier veilig en wel aan land, omringd met goede zorgen.
De directie van de k.n.s.m.
heeft gisteren in den laten
middag uit Londen bericht
ontvangenj dat van de over
levenden yan de ramp van
dé „Simon Bolivar" slechts
vijf zwaar gewond zijn. De
overige gewonden gaan
goed vooruit.
In den ioop van gisteren
zijn nog verschillende na
men van geredden bekend
geworden.
Een 150tal der niet-ge-
wonde in Engeland gelande
passagiers zullen morgen
met het stoomschip „Oranje
Nassau" van de stoomvaart
maatschappij „Zeeland", dat
in verband hiermede een
dag later vertrekt, te Vlis-
singen aankomen.
Bij het hoofdkwartier
van het Leger des Heils is
uit Londen bericht ontvan
gen, dat het echtpaar kapi
tein de GrootCarrière, dat
met de „Simon Bolivar"
naar West-Indië vertrokken
was, ook tot de géredden
behoort.
Bestelde paravanes
Waren nog niet ge
leverd.
De directie van de K.N.S.M.
deelt naar aanleiding van. in
de pers gemaakte opmer
kingen inzake het niet ge
bruiken van paravanen
door de Simon Bolivar"
het volgende mede
Door haar werden op 1
September jl. bij het mi
nisterie van Defensie via
den inspecteur-generaal voor
de scheepvaart enkele stel
len paravanen besteld met
de bedoeling deze o.a. te
doen aanbrengen op haar
grootste passagiersschepen,
waaronder voor zoover deze
zouden blijven varen in de
gevaarlijke zönes. Deze pa
ravanen zijn door de K.N.
S.M. nog niet ontvangen.
Ten opzichte van het ge-
bruiksnut van paravanen
merkt de directie nog op,
dat hieromtrent de meenin-
gèn der nautici zeer uiteen-
loopen.
Onder de talrijke bij de
directie der K.N.S.M. bin
nengekomen bewijzen van
deelneming in verband met
de ramp van de „Simon
Bolivar" bevinden zich tele
grammen van de ministers
van Koloniën en Economi
sche Zaken.
zuster aletta verhaalt van
haar vreeselijke belevenissen.
De eerste passagier, die de ramp van
de „Simon Bolivar" op Zaterdagavond
overleefden, zijn hedenmorgen met de eer
ste K.L.M.-machine, welke om 9.16 uur
van Shoreham naar Schiphol vertrok, op
bet Amsterdamsche vliegveld aangekomen.
Het waren de vier Zusters Dominicanessen,
genaamd Zuster Emilia, Aletta, Colom-
bana en Waltruda, die zich tijdens de ramp
zoo buitengewoon moedig hebben gedragen.
Ter bégroeting waren op Schiphol" aan
wezig, de algemeen overste van de Domini
canessen in Nederland, Zuster Hortensia
uit Huize bij dorp te Voorschoten, verschil
lende andere geestelijken en vertegenwoor
digers der Koninklijke Nederlandsche
Stoomboot Maatschappij.
Toen om ongeveer kwart over elf de
«.Zilverreiger" in zicht kwam, stelden allen
2ich op het perron voor het douanekantoor
op, om de vier dappere Nederlandsche zus
ters een hartelijk welkom te bereiden.
Onmiddellijk nadat de machine op het
Perron stilstond, kwam als eerste de jonge
Zuster Aletta naar buiten, spoedig gevolgd
door haar medezusters Emilia, Colombana
en Waltruda.
Hartelijke ontvangst.
De zusters werden letterlijk met open
armen ontvangen door haar medezusters
en door de op Schiphol aanwezige paters-
Dominicanen. Van alle kanten kregen zij
gelukwenschen in ontvangst te nemen en
het spreekt wel vanzelf dat. de heeren van
de K.N.S.M. ontróerd dankten voor alles
wat zij tijdens de verschrikkelijke scheeps
ramp voor de passagiers hadden gedaan.
Het was de zusters aan te zien, dat zij
getroffen waren door deze blijken van be
langstelling.
Brokstukken van gesprekken konden wij
opvangen en wij moesten constateeren dat
deze zusters niet in de eerste plaats dach
ten aan haar eigen behoud tijdens de ramp,
doch voornamelijk haar aandacht hadden
besteed aan de redding van zoovele andere
passagiers.
Het is 'misschien een bijzonderheid, welke
den omvang van den ramp met de „Simon
Bolivar" nog sterker accentueert, wanneer
wij vermelden, dat de douane van Schiphol
niets bij de zusters had te onderzoeken,
want al haar bagage als papieren en alles
wat zij voorts bij zich hadden toen de reis
begon is bij het vergaan van het schip ver
loren geraakt.
Zuster Aletta vertelt.
In het restaurant werden de zusters dooi
de algemeen-overste onthaald op een kopje
koffie, en toen kramen ook de tongen los,
omdat zij inderdaad veel ervaringen uit de
bange uren hadden te vertellen. Zoo be
schreef Zuster Aletta het oogenblik, waar
op het schip op de mijn liep. De vier zus
ters waren op dat moment op het dek, in
tegenstelling met de meeste passagiers, die
binnen bleven, omdat het vrij koud was.
Zij bekeken de oorlogsschepen die in de na
bijheid van het schip rondvoeren en wan
delden verder rustig heen en weer. Het
eerst voelden zij een schok, de ruiten rin
kelden en na enkele seconden helde het
schip over. Onmiddellijk ontstond er een
groote chaos aan boord.
Van binnen het schip uit renden alle pas
sagiers naar de sloepen. Men wist evenwel
niet bij welke sloep men zich moest ver
voegen, want er was nog geen sloepenrol
gehouden en evenmin de gelegenheid ge
kregen onder deskundige leiding met de
reddinggordels te oefenen. Zuster Aletta,
die dit verhaal deed, begaf zich met haar
drie collega's naar een der sloepen. Op een
gegeven oogenblik kon zij niet verder, om
dat haar den weg werd versperd door een
man, die uit de machinekamer naar boven
stormde.
Davits onbruikbaar.
Zij zag hoe haar drie mede-zusters een
plaats in een sloep wisten te bemachtigen.
Deze sloep kon op de normale wijze in zee
worden neergelaten. Zuster Aletta trachtte
een tweede sloep te bereiken. Deze was
eveneens vol met menschen en toen het
moment gekomen was dat de sloep zou
worden gestreken bleek het dat de davits
Abonnementsprijs: 17 ct. per week of 2.20 pei
kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers ö.ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 1—5 regels ƒ1.25, iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling
Uitgave: Firma F. VAN DU. VELDE Jr., Bureaux
VValstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No. 66287.
Eigen kantoren te:Breskens, dorpsstraat, Tel. 21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35
VJissingsche Courant
77ste JAARGANG NUMMER 275
DINSDAG 21 NOVEMBER 1939
Badhuisstraat 63
verwrongen waren. Van een derde sloep
konden de touwen niet gevierd worden.
Zuster Aletta wist in deze derde sloep een
plaats te bemachtigen. Tevoren had zij haar
schoenen uitgetrokken, evenals haar man
tel, om tijdens de redding niet door over
tollige kleeren gehinderd te worden. Zij
had wel haar reddingsgordel aan, doch zij
begreep, dat deze verkeerd zat.
Reddingsloep zonk
De stampvolle sloep kwam toch in het
water terecht, nadat iemand de touwen
had doorgesneden, dochvrijwel onmiddel
lijk zonk dit vaartuig, zoodat de passagiers
in het water terecht kwamen. Zuster Alet
ta verteldevoorts hoe zij enkele keeren
onder water'kwam, waarbij een dame met
haar kind aan haar hals hingen. De.dappe
re zuster trachtte een plank te grijpen,
doch deze gleed uit haar handen omdat al
les met olie besmeurd was. Het was buiten
gewoon moeilijk een plank of een ander
ronddrijvend wrakstuk te grijpen. Eindelijk
slaagde zij er in een stuk hout, waaraan
een ijzeren staaf zat vast te houden. Zij
probeerde nog de vrouw en het kind te grij
pen doch deze schenen aan het einde van
hun krachten te zijn.
Een uur rondgedreven.
Een uur lang dreef zuster Aletta in het
water rond, waarop een dikke vuile oli-
laag lag. Tenslotte werd zij opgemerkt
door een Engelsch oorlogsschip dat hulp
bood. Het was zelfs buitengewoon lastig
vanwege de laag olie, om aan boord van
dit oorlogsschip te komen, doch eindelijk
werden de pogingen van de redders met
succes bekroond. Zuster Aletta was volko
men versuft. Aan boord van het oorlogs
schip heeft zij alle mogelijke zaken te
drinken gekregen. Zij wist niet wat.
Om half vijf meerde het schip aan de
kade van Harwich. De geredde zuster werd
op een draagbaar van boord gedragen.
„Ik zag er verschrikkelijk uit, al mijn
kleeren waren weg en ik had een matro-
zenbroek aan". Toen zij aan wal kwam
zag zij oogenblikkelijk haar drie mede-zus
ters, die eveneens gered waren. Deze
schrokken hevig en dachten dat haar col
lega ernstig gewond was. Dit was evenweJ
niet het geval.
Het verhaal van zuster Aletta was ver
der kort en sober Om half twaalf kwam
de trein in Londen aan, waar zij "met ande
re geredden gelogeerd hebben in het Great
Eastern hotel.
Gisteren ontvingen de geredde zusters
van de algemeen-overste in Nederland een
telegram, waarin haar werd opgedragen
onmiddellijk met de K.L.M. naar Nederland
terug te komen.
En toen wij vroegen wat zij tijdens dezen
overtocht door de lucht had gedaan, zei
zuster Aletta dat zij voor den piloot had
gebeden.
Niettegenstaande het verschrikkelijke
verhaal, dat de zusters ons deden, sprak
toch haar dankbaarheid over de hulp, wel
ke men in Engeland aan de geredde pas
sagiers heeft geboden.
Over eenigen tijd zullen deze vier zus
ters opnieuw naar West-Indië vertrekken.
Een bezoek aan de geredde passagiers van de „Simon Bolivar" in hotel
„Great Eastern" te Londen,
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
£cbeurlenissen
van Jen Ja eg
Nadere bijzonderheden over de ramp
van de „Simon Bolivar" een der ge
redde Zusters Dominicanessen vertelt
haar belevenissen.
(Pag. 1, eerste blad)]
De oorlog ter zee eischt opnieuw slacht
offers. (Pag. 2, eerste blad)j
Opnieuw arrestaties in het Protecto
raat. (Pag. 2, eerste blad)]
Extra dieseltrein voor geredden
van Vlissingen naar Amsterdam,
De directie der K.N.S.M. heeft van de,
directie der Nederlandsche Spoorwegen be
richt ontvangen, dat deze bij aankomst van,
het s.s. „Oranje Nassau" een extra diesel-
trein zal inleggen voor het vervoer van de
geredde passagiers en opvarenden van dè
„Simon Bolivar", en van de familieleden
die hen in Vlissingen hebben afgehaald.
De trein zal stoppen te Roosendaal*
Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Haar
lem en Amsterdam.
Het tijdstip van aankomst van de „Oranje;
Nassau" te Vlissingen kan nog niet nauw
keurig worden gemeld, dus evenmin het
juiste tijdstip van vertrek van den extra-
trein.
Op bovenstaand kaartje is de route (met
dikke zwarte lijn) aangegeven die de neu
trale schepen volgen wanneer zij zich langs
de Oostkust van Engeland via „The Downs"
naar de vrije en sperzöne willen begeven.
Het Nederlandsche passagiersschip, de
„Simon Bolivar" van de K.N.S.M. liep
(waar met zwart pijltje op de kaart aan
gegeven) hierbij op een mijn, nabij het
lichtschip „Sunk".
Naar uit Harwich wordt vernomen is de
aandacht gevestigd op de aanwezigheid
van het gevaarlijke wrak bij het lichtschip
„Sunk". Tevens met het oog op de aldaar
zich bevindende mijnen,moeten de schepen
aanloopen op het lichtschip „Shipwash"
(zie de kaart) en daar een loods nemen.
A
J
De Minister van Economische za-
ken deelt mede, dat gedurende het
g tijdvak van Dinsdag 21 November
a.s. tot en met Zondag 10 December
a.s. de met „7" genummerde bon der
g rijksdistributiekaart recht geeft op
het koopen «van een kilogram suiker.