DE BAMP VAN DE SIMON BOLIVAK" Breskensche Courant VandeVelde PAPIER delburgsche j v. Stoomvaart Vijf zwaargewonden Een gedeelte van de schipbreukelingen keert morgen met de Zeeland"-boot terug. De vier geredde Zusters Dominicanessen te Amsterdam aangekomen. Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Met St. Tlicolaas zal U ze thuis geen geen grooter plezier kunnen doen dan hen Uw foto te sturen. Een vlotte aardige foto, met niets kuntU hen meer verrassen. Atelier HENNING I Eén kilo suiker op bon no. 7. rs van piijs- u ook colade. ater op!1 leendl Zaklampen ont- lampen compleet "ocus Staaflampen 1.25, 1.47, 1.75. en compleet 59, 69, oorten Batterijen, 10, 12 15, 19, 22, tages Lampjes 10, CONCURRENT", ZERS gevraagd bij .AN ZONEN, :oope prijzen. In „DE VIJZEL", in, Tel. 57, koopt n meest vertrouw- v.d.BOOGAART, Orogist A.N.D.B. per ons bol 24 ct., en, de nieuwste 19, 25 ct.. Brood- 59 ct., Waschlijnen ter 15 ct., strengen 5 ct., Kraanslan- ;t., chroom 15, 29 12 ct. per meter. {RENT", Groene- |v.Midd.| v.Rott. vm. uur|vm. uur 9 8 Rotterdam—Mid- n omgekeerd. - klasse 2.25 se f 3.50 Enkele f 1.35 Retour 2e het vervoer van zee. billijk. iij Rotterdam Erven igvliet 89, Tel. 23727 18. nrs. BUYTENHEK, 'elef. '3521. 1 ANDERS, Tel. 153. TERHOUT, Tel. 282. retoorbiljettcn eperkt. 99' Twee, die er het leven afgebracht hebben. Links Walter Bönenger, een Duitsche jongen, rechts J. S. Muller, machinist op de „Siinon Bolivar". Zij werden gered en men ziet hen hier samen in het ziekenhuis tevreden over den afloop van de ramp voor zoover hun betreft waar zij opgenomen en verpleegd werden. Sally Marriott, een vijfjarig meisje, dat als reisbestemming Trinidad had, behoort tot de geredden van de „Simon Bolivar". Wö zien de kleine hier veilig en wel aan land, omringd met goede zorgen. De directie van de k.n.s.m. heeft gisteren in den laten middag uit Londen bericht ontvangenj dat van de over levenden yan de ramp van dé „Simon Bolivar" slechts vijf zwaar gewond zijn. De overige gewonden gaan goed vooruit. In den ioop van gisteren zijn nog verschillende na men van geredden bekend geworden. Een 150tal der niet-ge- wonde in Engeland gelande passagiers zullen morgen met het stoomschip „Oranje Nassau" van de stoomvaart maatschappij „Zeeland", dat in verband hiermede een dag later vertrekt, te Vlis- singen aankomen. Bij het hoofdkwartier van het Leger des Heils is uit Londen bericht ontvan gen, dat het echtpaar kapi tein de GrootCarrière, dat met de „Simon Bolivar" naar West-Indië vertrokken was, ook tot de géredden behoort. Bestelde paravanes Waren nog niet ge leverd. De directie van de K.N.S.M. deelt naar aanleiding van. in de pers gemaakte opmer kingen inzake het niet ge bruiken van paravanen door de Simon Bolivar" het volgende mede Door haar werden op 1 September jl. bij het mi nisterie van Defensie via den inspecteur-generaal voor de scheepvaart enkele stel len paravanen besteld met de bedoeling deze o.a. te doen aanbrengen op haar grootste passagiersschepen, waaronder voor zoover deze zouden blijven varen in de gevaarlijke zönes. Deze pa ravanen zijn door de K.N. S.M. nog niet ontvangen. Ten opzichte van het ge- bruiksnut van paravanen merkt de directie nog op, dat hieromtrent de meenin- gèn der nautici zeer uiteen- loopen. Onder de talrijke bij de directie der K.N.S.M. bin nengekomen bewijzen van deelneming in verband met de ramp van de „Simon Bolivar" bevinden zich tele grammen van de ministers van Koloniën en Economi sche Zaken. zuster aletta verhaalt van haar vreeselijke belevenissen. De eerste passagier, die de ramp van de „Simon Bolivar" op Zaterdagavond overleefden, zijn hedenmorgen met de eer ste K.L.M.-machine, welke om 9.16 uur van Shoreham naar Schiphol vertrok, op bet Amsterdamsche vliegveld aangekomen. Het waren de vier Zusters Dominicanessen, genaamd Zuster Emilia, Aletta, Colom- bana en Waltruda, die zich tijdens de ramp zoo buitengewoon moedig hebben gedragen. Ter bégroeting waren op Schiphol" aan wezig, de algemeen overste van de Domini canessen in Nederland, Zuster Hortensia uit Huize bij dorp te Voorschoten, verschil lende andere geestelijken en vertegenwoor digers der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij. Toen om ongeveer kwart over elf de «.Zilverreiger" in zicht kwam, stelden allen 2ich op het perron voor het douanekantoor op, om de vier dappere Nederlandsche zus ters een hartelijk welkom te bereiden. Onmiddellijk nadat de machine op het Perron stilstond, kwam als eerste de jonge Zuster Aletta naar buiten, spoedig gevolgd door haar medezusters Emilia, Colombana en Waltruda. Hartelijke ontvangst. De zusters werden letterlijk met open armen ontvangen door haar medezusters en door de op Schiphol aanwezige paters- Dominicanen. Van alle kanten kregen zij gelukwenschen in ontvangst te nemen en het spreekt wel vanzelf dat. de heeren van de K.N.S.M. ontróerd dankten voor alles wat zij tijdens de verschrikkelijke scheeps ramp voor de passagiers hadden gedaan. Het was de zusters aan te zien, dat zij getroffen waren door deze blijken van be langstelling. Brokstukken van gesprekken konden wij opvangen en wij moesten constateeren dat deze zusters niet in de eerste plaats dach ten aan haar eigen behoud tijdens de ramp, doch voornamelijk haar aandacht hadden besteed aan de redding van zoovele andere passagiers. Het is 'misschien een bijzonderheid, welke den omvang van den ramp met de „Simon Bolivar" nog sterker accentueert, wanneer wij vermelden, dat de douane van Schiphol niets bij de zusters had te onderzoeken, want al haar bagage als papieren en alles wat zij voorts bij zich hadden toen de reis begon is bij het vergaan van het schip ver loren geraakt. Zuster Aletta vertelt. In het restaurant werden de zusters dooi de algemeen-overste onthaald op een kopje koffie, en toen kramen ook de tongen los, omdat zij inderdaad veel ervaringen uit de bange uren hadden te vertellen. Zoo be schreef Zuster Aletta het oogenblik, waar op het schip op de mijn liep. De vier zus ters waren op dat moment op het dek, in tegenstelling met de meeste passagiers, die binnen bleven, omdat het vrij koud was. Zij bekeken de oorlogsschepen die in de na bijheid van het schip rondvoeren en wan delden verder rustig heen en weer. Het eerst voelden zij een schok, de ruiten rin kelden en na enkele seconden helde het schip over. Onmiddellijk ontstond er een groote chaos aan boord. Van binnen het schip uit renden alle pas sagiers naar de sloepen. Men wist evenwel niet bij welke sloep men zich moest ver voegen, want er was nog geen sloepenrol gehouden en evenmin de gelegenheid ge kregen onder deskundige leiding met de reddinggordels te oefenen. Zuster Aletta, die dit verhaal deed, begaf zich met haar drie collega's naar een der sloepen. Op een gegeven oogenblik kon zij niet verder, om dat haar den weg werd versperd door een man, die uit de machinekamer naar boven stormde. Davits onbruikbaar. Zij zag hoe haar drie mede-zusters een plaats in een sloep wisten te bemachtigen. Deze sloep kon op de normale wijze in zee worden neergelaten. Zuster Aletta trachtte een tweede sloep te bereiken. Deze was eveneens vol met menschen en toen het moment gekomen was dat de sloep zou worden gestreken bleek het dat de davits Abonnementsprijs: 17 ct. per week of 2.20 pei kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers ö.ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 1—5 regels ƒ1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling Uitgave: Firma F. VAN DU. VELDE Jr., Bureaux VValstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No. 66287. Eigen kantoren te:Breskens, dorpsstraat, Tel. 21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35 VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 275 DINSDAG 21 NOVEMBER 1939 Badhuisstraat 63 verwrongen waren. Van een derde sloep konden de touwen niet gevierd worden. Zuster Aletta wist in deze derde sloep een plaats te bemachtigen. Tevoren had zij haar schoenen uitgetrokken, evenals haar man tel, om tijdens de redding niet door over tollige kleeren gehinderd te worden. Zij had wel haar reddingsgordel aan, doch zij begreep, dat deze verkeerd zat. Reddingsloep zonk De stampvolle sloep kwam toch in het water terecht, nadat iemand de touwen had doorgesneden, dochvrijwel onmiddel lijk zonk dit vaartuig, zoodat de passagiers in het water terecht kwamen. Zuster Alet ta verteldevoorts hoe zij enkele keeren onder water'kwam, waarbij een dame met haar kind aan haar hals hingen. De.dappe re zuster trachtte een plank te grijpen, doch deze gleed uit haar handen omdat al les met olie besmeurd was. Het was buiten gewoon moeilijk een plank of een ander ronddrijvend wrakstuk te grijpen. Eindelijk slaagde zij er in een stuk hout, waaraan een ijzeren staaf zat vast te houden. Zij probeerde nog de vrouw en het kind te grij pen doch deze schenen aan het einde van hun krachten te zijn. Een uur rondgedreven. Een uur lang dreef zuster Aletta in het water rond, waarop een dikke vuile oli- laag lag. Tenslotte werd zij opgemerkt door een Engelsch oorlogsschip dat hulp bood. Het was zelfs buitengewoon lastig vanwege de laag olie, om aan boord van dit oorlogsschip te komen, doch eindelijk werden de pogingen van de redders met succes bekroond. Zuster Aletta was volko men versuft. Aan boord van het oorlogs schip heeft zij alle mogelijke zaken te drinken gekregen. Zij wist niet wat. Om half vijf meerde het schip aan de kade van Harwich. De geredde zuster werd op een draagbaar van boord gedragen. „Ik zag er verschrikkelijk uit, al mijn kleeren waren weg en ik had een matro- zenbroek aan". Toen zij aan wal kwam zag zij oogenblikkelijk haar drie mede-zus ters, die eveneens gered waren. Deze schrokken hevig en dachten dat haar col lega ernstig gewond was. Dit was evenweJ niet het geval. Het verhaal van zuster Aletta was ver der kort en sober Om half twaalf kwam de trein in Londen aan, waar zij "met ande re geredden gelogeerd hebben in het Great Eastern hotel. Gisteren ontvingen de geredde zusters van de algemeen-overste in Nederland een telegram, waarin haar werd opgedragen onmiddellijk met de K.L.M. naar Nederland terug te komen. En toen wij vroegen wat zij tijdens dezen overtocht door de lucht had gedaan, zei zuster Aletta dat zij voor den piloot had gebeden. Niettegenstaande het verschrikkelijke verhaal, dat de zusters ons deden, sprak toch haar dankbaarheid over de hulp, wel ke men in Engeland aan de geredde pas sagiers heeft geboden. Over eenigen tijd zullen deze vier zus ters opnieuw naar West-Indië vertrekken. Een bezoek aan de geredde passagiers van de „Simon Bolivar" in hotel „Great Eastern" te Londen, Dit nummer bestaat uit 2 bladen £cbeurlenissen van Jen Ja eg Nadere bijzonderheden over de ramp van de „Simon Bolivar" een der ge redde Zusters Dominicanessen vertelt haar belevenissen. (Pag. 1, eerste blad)] De oorlog ter zee eischt opnieuw slacht offers. (Pag. 2, eerste blad)j Opnieuw arrestaties in het Protecto raat. (Pag. 2, eerste blad)] Extra dieseltrein voor geredden van Vlissingen naar Amsterdam, De directie der K.N.S.M. heeft van de, directie der Nederlandsche Spoorwegen be richt ontvangen, dat deze bij aankomst van, het s.s. „Oranje Nassau" een extra diesel- trein zal inleggen voor het vervoer van de geredde passagiers en opvarenden van dè „Simon Bolivar", en van de familieleden die hen in Vlissingen hebben afgehaald. De trein zal stoppen te Roosendaal* Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Haar lem en Amsterdam. Het tijdstip van aankomst van de „Oranje; Nassau" te Vlissingen kan nog niet nauw keurig worden gemeld, dus evenmin het juiste tijdstip van vertrek van den extra- trein. Op bovenstaand kaartje is de route (met dikke zwarte lijn) aangegeven die de neu trale schepen volgen wanneer zij zich langs de Oostkust van Engeland via „The Downs" naar de vrije en sperzöne willen begeven. Het Nederlandsche passagiersschip, de „Simon Bolivar" van de K.N.S.M. liep (waar met zwart pijltje op de kaart aan gegeven) hierbij op een mijn, nabij het lichtschip „Sunk". Naar uit Harwich wordt vernomen is de aandacht gevestigd op de aanwezigheid van het gevaarlijke wrak bij het lichtschip „Sunk". Tevens met het oog op de aldaar zich bevindende mijnen,moeten de schepen aanloopen op het lichtschip „Shipwash" (zie de kaart) en daar een loods nemen. A J De Minister van Economische za- ken deelt mede, dat gedurende het g tijdvak van Dinsdag 21 November a.s. tot en met Zondag 10 December a.s. de met „7" genummerde bon der g rijksdistributiekaart recht geeft op het koopen «van een kilogram suiker.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1