Breskensche Courant EERSTE BLAD »a Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Acht Duitsche vliegtuigen bij de Britsche kust vernield Weinig nieuws van het Westelijk front. De Russisch-F insche betrekkingen. Slagkruisers voor Indië Groote bestelling van vliegtuigen door Engeland en Frankrijk? 5750 stuks Ylissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 247 DONDERDAG 19 OCTOBER 1939 Abonnementsprijs17 ct. per week of ƒ2.20 per kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 15 regels ƒ1.25, iedei regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr.,Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren teBreskens, Dorpsstraat, Tel. 21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, Tel. 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWA ARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIG ING „DE NEDERL ANDSCHE DAGBLADPERS" Rood-wit-blauw biedt geen veiligheid. „Veilig onder Oranje", zoo lazen wij als kop boven een bericht, hetwelk sprak van een overleg tusschen de luchtvaartmaat schappijen van neutrale landen om hun toestellen op uniforme wijzen kenbaar te maken. Er is thans een plan in overweging om alle verkeersviegtuigen van de bedoel- dè landen geheel oranje te schilderen en bovendien op romp en vleugels in flinke letters den naam van het land van her komst aan te duiden. Een en ander lijkt ons een goede maat regel. En wij vragen ons af zou voor de neutrale scheepvaart niet iets dergelijks zijn overeen te komen? Alle oorlogvoeren de partijen zeggen van zorg vervuld te zijn ten aanzien der belangen van de neutrale staten. Welnu, indien zij aannemen om geen hunner vaartuigen te verven in de kleur, welke voor de neutrale scheepvaart wordt gereserveerd laten wij zeggen oranje", dan zou voor ons en andere volkeren, die geen partij zijn in het huidige conflict, de veiligheid ter zee aanmerkelijk worden verhoogd. 9 Wij moeten helaas vastellen, dat onze eigen nationale kleuren, het rood wit blauw, deze veiligheid niet bieden. In den vorigen oorlog zijn deze kleuren herhaaldelijk verward met de kleuren van de Fransche vlag, welke dezelfde zijn, maar op staande banen zijn aangebracht. Al thans behooren te zijn aangebracht. Onze vlag is rood-wit-blauw de Fran sche vlag is rood-wit-blauw staande. Zooals gezegd in den vorigen oorlog heeft deze kleurenovereenkomst herhaal delijk tot noodlottige vergissingen aanlei ding gegeven. In het bezette gebied van België is het ons tot tweemaal toe gebeurd, dat Duitsche militairen het Nederlandsche vlaggetje, dat wij veiligheidshalve vóórop den auto, waarin wij reisden, hadden aan gebracht, van den wagen rukten. Een der de maal werd het misverstand opgehelderd vóór men opnieuw aan vernieling was toe gekomen, maar toch werd verzocht het vlaggetje liever zelf te verwijderen. Wij zeiden hiervoren, dat de kleuren van de Fransche vlag tot verwarring met de Nederlandsche kleuren aanleiding kunnen geven. Vast te stellen valt, dat de Fran sehen ter zake van die kleuren er nog al slordige opvattingen op na houden. Wij hebben dat in het jongste voorjaar her haaldelijk ervaren, toen wij de Middelland- sche Zee doorkruisten op Fransche sche pen. Van een groote maatschappij bleek al het glaswerk, dat ter tafel kwam, versierd met een rood-wit-blauw vlaggetje en toen wij eens argeloos aan den hofmeester vroegen, waarom de maatschappij de Ne derlandsche driekleur op haar servies had laten aanbrengen, deed de man verbaasd en verzekerde hij ons dat rood-wit-blauw de Fransche nationale kleuren waren. Blauw-wit-rood bedoel je. Blauw-wit-rood, zoo lachte hij, of rood-wit-blauw, dat is hetzelfde Dat men in Frankrijk deze opvatting meer huldigt, bleek toen wij in sommige Middellandsche Zee-havens den romp van Fransche vrachtschepen eveneens ge lukkig waren het uitzonderingen met rood-wit-blauw zagen gekenmerkt. Ook wanneer Franschen bij bijzondere gelegen heden den gevel van hun huis met het na tionale dundoek sieren, ervaart men, dat het velen volstrekt geen zorg is, in welke volgorde de kleuren zijn te zien. Door deze omstandigheid biedt onze vlag in oorlogstijd helaas geen veiligheid. Natuurlijk mag dat geen reden zijn om van vlag te gaan veranderen, maar wèl behoort de genoemde omstandigheid aan leiding te zijn tot een kenmerking ter zee en op vreemden grond van Neder- landsch bezit, op andere wijze dan met on ze nationale kleuren. Althans op een aan vullende wijze. De extra-beschilde ring^ met letters „Nederland" of „Hol land" is niet afdoende. Van verre vallen kleuren veel beter op dan geschilderde be namingen, met het begrip waarvan vreem delingen bovendien vaak groote moeite hebben. Een algemeen erkende neutraliteitskleur zou o.i. de beste oplossing zijn en zoolang deze niet is bepaald en aanvaard, zou het den Nederlandschen belangen ten goede komen, wanneer wij het Oranje niet spaar den op de markante deelen van onze sche pen. Onder Oranje zullen wij veilig varen Md. KORTE COMMENTAREN Heropening Zeeland luchtlijn niet doorgegaan. UITSTEL DAT AFSTEL BETEEKENT. De lezer herinnert zich, dat wij jl. Za terdag een artikel wijdden aan de kortzich tige bedrijfspolitiek der K.L.M. ten opzich te van de Zeeuwsche luchtlijn. Vandaag zou de gedeeltelijke heropening plaats vinden. De machine die hedenochtend te Haam stede moest arriveeren, is daar echter niet aangekomen. De oorzaak is een heel een voudige het toestel is namelijk niet uit Rotterdam vertrokken Bij informatie te Haamstede kon men ons niet mededeelen, wanneer de herope ning zou geschieden men wist slechts, dat een en ander „voorloopig" is uitgesteld. Wij kunnen hier aan toe voegen, dat dit uitstel in de huidige omstandigheden wel op afstel neerkomtde redenen die ons tot deze meening brengen, hebben wij in ons artikel van jl. Zaterdag uiteengezet. H Het doet ons waarlijk geen genoegen, dat de Zeeuwsche luchtlijn thans dus niet wordt heropend. Graag hadden wij het te gendeel gezien, d.w.z. dat men weer van Vlissingen naar Amsterdam en omgekeerd had kunnen vliegen. Maar wèl is er al thans eenige reden tot voldoening, nu ze-, kere autoriteiten verstandiger zijn gebleken dan de K.L.M. Onze luchtvaartmaatschap pij kon uit de ervaring van 1936 toch waarlijk wel hebben geleerd dat men in Zeeland van versnippering der luchtverbin- ding in stukjes die wèl en die niet worden gevlogen, allerminst gediend is. Dat zij deze les nu andermaal moet leeren, is wel heel jammer, temeer daar het haar de sympathie en medewerking zal kosten van velen in deze provincie die de luchtvaart zeer goed gezind zijn. Maar de liefde kan nu eenmaal niet van één kant komen DE „ZEELAND". Onjuiste berichten gewraakt „Van den voorzitter der commissie, wel ke uit vertegenwoordigers van de betrok ken departementen is samengesteld om een regeling voor te bereiden, krachtens welke op voor het .rijk aannemelijke voor waarden de Stoomvaart Mij. Zeeland in staat zou kunnen worden gesteld een dienst op Engeland te onderhouden van een omvang als door de omstandigheden wordt gevraagd vernemen wij dat het be richt van onzen Zeeuwschen correspon dent in ons avondblad van gisteren om trent een regeling onjuist is." Bovenstaand bericht vonden wij in de Nieuwe Rotterdamsche Courant van gis teravond. Een bericht van ongeveer gelij ken inhoud komt voor in het Algemeen Handelsblad. Het is een bevestiging van hetgeen wij gisteren schreven over de voorbarigheid waarmee over de regelingen ten aanzien van het Zeeland-personeel publicaties zijn verschenen. De bedoelde couranten, waartoe ook de Middelburgsche Courant en het Dagblad van Noord-Brabant en Zeeland behooren, slaan met deze onbetrouwbare berichtge ving, journalistiek een allesbehalve fraai figuur Chamberlain „We hebben een goed begin gemaakt." In zijn wekelijksche verklaringen in het Engelsche Lagerhuis heeft minister-presi dent Chamberlain behalve hetgeen wij gis teren reeds meldden, verder o.m. nog ge zegd „De aanvallen van de vijandelijke luchtmacht op onze vlootbases zijn begon nen. Dit is een nieuwe phase van den oor log, welke evenwel werd verwacht." De minister-president ontkende, dat de schepen „Hood", „Repulse" en „Ark Royal" werden beschadigd. De regeering aarzelt niet de geleden ver liezen in vollen omvang te publiceeren. De denkbeeldige verliezen, welke de Duitsche radio beschrijft met zulk een groote onbe schaamdheid, kan eenigen tijd helpen, doch de teleurstelling zal deprimeerend werken. Wij van onzen kant zijn niet voornemens melding te maken van successen, waarvan wij niet zeker zijn, voegde de minister-pre sident hieraan toe. In de luchtgevechten, welke voor het eerst bovèn de Britsche kust zijn gevoerd, zijn acht vijandelijke toe stellen vernield, terwijl geen Britsche vlieg tuigen verloren gingen. Het aantal gesneuvelden van den vijand bedraagt meer dan 25 procent en is ver moedelijk nog hooger. Chamberlain besloot zijn verklaring met te zeggen„In deze eerste dagen moeten wij niet ij del pochen. Het is onverstandig te veronde. stellen, dat wij steeds zooveel succes zullen hebben als in deze eerste ont moetingen. Er zijn vele verrassingen in een oorlog en zij kunnen niet alle prettig zijn. Wij hebben evenwel de voldoening te weten, dat we een goed begin hebben gemaakt." Koning Christiaan van Denemarken, koning Haakon van Noorwegen, koning Gus- taaf van Zweden en de Finsche president KaJlio hebben te Stockholm de vraagstuk ken besproken, die in deze moeilijke dagen de Noordsche landen gemeenschappelijk raken. De vorsten waren vergezeld van hun ministers van Buitenlandsche Zaken. Foto, genomen op het Koninklijk paleis te Stockholm, v.l.n.r. Erkk (Finland) Munck (Denemarken) président Kallio koning Haakon van Noorwegen ko ning Gustaaf van Zweden koning Christiaan van Denemarken Koht (Noorwe gen) en Sandler (Zweden). DE VERKENNINGEN VINDEN VOORTGANG. Het Fransche legerbericht van gis teravond luidt Over het algemeen geen veranderin gen aan het front; Sterke activiteit van de verkenningsafdeeling.en, vooral tusschen Moezel en Saar. Het legerbericht van hedenochtend luidt Een kalme nacht aan het geheele front. Zeer regenachtig weer. Vijande lijke infanterieverkenners, gesteund door artillerie, werden op verschillen de punten van het front teruggeslagen. Belga meldde hedenmorgen nit Luxem burg dat de Fransche artillerie na een kalmen nacht vanmorgen om tien uur den weg van Perl naar Sehnbogh en de omge ving van Perl gebombardeerd heeft. Duitsch legerbericht. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakte heden o.m. bekend Tus schen de Saar en den weg Hornbach-Bitsch hebben onze troepen de nog op Duitschen bodem aanwezige vijandelijke achterhoeden na een korten hardnekkigen strijd tot over de grens teruggeworpen. In de overige sectoren van het Westelijke front slechts plaatselijke activiteit van de artillerie en de verkenningstroepen. Op eenige plekjes is het contact met den vij and tijdelijk verloren gegaan, daar onze gevechtsvoorposten de Fransche grens niet overschreden hebben. Daarmede kan het eerste deel der gevechtshandelingen in het Westen, veroorzaakt door-het initiatief der Franschen, als afgesloten beschouwd. De Duitsche afweer door jagers en lucht doelartillerie heeft sinds den aanvang van den oorlog aan het Westelijk front zestig vijandelijke vliegtuigen, waaronder twaalf Britsche, omlaag geschoten. De verliezen van den vijand aan vliegtuigen in het bin nenland van Duitscbland en het kustgebied zijn niet in deze cijfers begrepen. De verliezen der Duitschers door toedoen van den vijand aan het Westelijk front be dragen sinds het begin van den oorlog tot 17 October 196 dooden, 356 gewonden, 114 vermisten en in het geheel 11 vliegtuigen. Daartegenover werden tot 18 October alleen reeds 25 Fransche officieren en 664 onderofficieren en minderen als gevange nen binnengebracht. Aan het 170 KM. lange front aan den Boven-Rijn. werd slechts één man tenge volge van een granaatsplinter van lucht doelgeschut gewond. Havas meldtAan het front is de dag van gisteren door geen enkele belangrijke gebeurtenis gekenmerkt. De Duitsche troepen, die vooruitgeworpen zijn in de vrijwillig door de Fransche bewakingsele menten ontruimde zóne zijn thans in con tact met de eerste Fransche weerstands linie. Deze linie, die gevormd wordt door veldversfcerkingswerken, is nauwgezet ge trokken en opgebouwd onder dekking van een gordijn van voorposten. De Fransche pioniers hebben bijna drie weken tijd gehad om de linie op te bouwen. Het betreft hier dus een hechte zeer bestudeerde organisa tie, die bijna overal op Duitsche gebied is opgericht langs een trace dat den tegen stander niet bekend is. Waarom verkenningen plaats vinden. Voordat deze zelfs kan denken aan een poging tot een nieuwen opmarsch ia hij volstrekt verplicht er de juiste ligging van te verkennen en den weerstand af te tas ten. Aan die taak schijnt hij zich Woens dag te hebben gewijd endat verklaart de bec vijvigheid van zijn verkenningselemen- fcen, te meer, daar het nog steeds afschu welijke weer hem ieders methodische lucht- waarneming onmogelijk maakt. Ook van Fransche zijde moet men zich vóór de linies op de hoogte stellen van de juiste positie en de werkelijke kracht van de elementen der Duitsche troepen, dis het contact gevestigd hebben, hetgeen ver klaart waarom de zoo vaak in de communi- qué's van begin October genoemde verken ningsacties opnieuw zijn uitgevoerd. De Fransche bevelvoerders hebben, door aan hun vooruitgeschoven elementen bevel te geven op de eene plaats terug te trek ken en elders stand te houden den vijand ieder tactisch voordeel van zijn offensief ontnomen. Na drie dagen van vrij levendige ge vechten en van oprukken onder geschut vuur, staan de Duitsche troepen weer in dezelfde algemeene positie van voor het offensief, vóór welingerichte stellingen, die overvloedig voorzien zijn van automatische wapens en anti-tankmiddelen. Bovendien ligt deze nieuws positie dichter bij de Ma- ginotlinie, die overvloedig voorzien is van zware en middelzware artillerie, goed be schermd is, beschikt over centra voor rus ten en ravitailleeren, welke niet alleen volkomen gedekt zijn tegen granaten van ieder kaliber, maar zelfs tegen het rumoer en de veelvuldige ongemakken van den oorlog te velde in de maand October, die uitzonderlijk regenachtig en koud is. De Duitsche troepen daarentegen moeten haastig nieuwe stellingen improviseeren onder het vuur van den tegenstander en verder verwijderd van hun permanente ver sterkingenlinie. De tosnadering naar de vooruitgeschoven Duitsche linies loopt over een terrein, dat thans omgewoeld is door de ontplicffing zoowel van de Duitsche mij nen in begin Septembe* als ds Fransche mijnen, benevens door wederzijdsche bom bardementen gedurende anderhalve maand, terwijl zij bovendien onder het vuur ligt van de mitrailleurs, die indirect vuur ge ven en geleid worden door het nauwgezet verkennen van het terrein, dat rustig ge schied is gedurende de bezetting door de Fransche troepen. Wil Hitier een millioen menschen offeren Radio Paris heeft gisteravond laat ge zegd „Wij vernemen uit Berlijn, dat Hitler verklaard heeft, dat hij bereid is, een mil lioen man t© offeren om door het Fransche front heen te breken". Een telegram uit Helsinki in de Neue Zürcher Zeitung meldt, dat niemand meer eraan twijfelt, dat Rusland van Finland eischt een nauwen, contractueelen band door een bijstandpact, hetgeen zou neerko men op een losmaken van Finland van de Scandinavische landen. De Finsche regeering gaat voort met het nemen van defensiemaatregelen en met de verplichte evacuatie van Helsinki, wel ke stad des nachts geheel verduisterd is. Tevens worden de ministeries verplaatst. Nadat aan Finsche schepen gelast was tijdelijk de havens van Zuid-Finland te ver laten en hetzelfde was aanbevolen aan buitenlandsche schepen, wordt thans vol gens het D.N.B. medegedeeld, dat het ver keer naar de haven van Helsinki weer on gestoord kan geschieden. Volgens radio Roma wordt terugkeer van Paasikivi, het hoofd der Finsche mis sie, naar Moskou dringend door de Russi sche regeering verzochti Dit nummer bestaat uit 2 bladen 9cl»e urlewissew vnn len «1 Nog weinig nieuws van het Westelijk front. (Pag. 1, eerste blad). Het mislukken der Turksch-Russis he besprekingen. (Pag. 2, eerste blad), Zware regenval veroorzaakt ernstige overstrooming in de Engelsche Mid lands. (Gemengd nieuws): Geheime organisatie in Hongarije ont dekt vele arrestaties, (Buitenland)] ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN „BOUW NOODZAKELIJK EN DAARBIJ FINANCIEEL EN TECHNISCH MOGELIJK". Naar de Tel. verneemt, heeft de depar tementale commissie ter adviseering over de versterking van de maritieme defensie van Ned.-Indië bij de aanbeveling tot den bouw van drie zware slagkruisers uiteen gezet, dat zij dezen b-ouw noodzakelijk en technisch en financieel uitvoerbaar oor deelt. Zij adviseert tot den bouw van drie snelle zwaarbewapende slagkruisers, van ongeveer 27.000 ton, welke een snelheid zullen hebben van 33 mijlen per uur en als hoofdbewapening zullen voeren 9 kanon nen van 28 c.M., opgesteld in 3 drieling torens. Deze moderne oorlogsbodems zul len voorzien zijn vaii een bijzondere be scherming tegen duikbooten en mijnen. De commissie heeft beoogd onze oor logsmarine de beschikking te geven over schepen waarin de factoren snelheid, be wapening en pantsering zoodanig zijn opgevoerd, dat iedere vreemde vloot ze slechts met moderne slagschepen zal kun nen bestrijden. Wat de vlootbasis Soerabaja betreft is de commissie van oordeel, dat deze door uitdieping van het Westervaarwater voor dergelijke slagschepen geschikt gemaakt kan worden. Het zal mogelijk zijn, wanneer de regee ring tot den bouw er van besluit, de drie slagschepen onverwijld in Nederland op stapel te zetten. De beslissing der regee- ring kan thans zeer spoedig verwacht worden. In het Voorloopig Verslag betreffende de algemeene beschouwingen over de staatsbegrooting-1940 in de afdeelingen der Tweede Kamer is o.m. ook gevraagd naar de door de regeering te dezer zake genomen beslissing en aangedrongen op spoed. Verwacht wordt, dat de regeering in de Memorie van Antwoord welke dezer dagen aan de Tweede Kamer zal worden overgelegd, van haar beslissing mededee- ling zal doen. Wij hebben indertijd reeds gemeld, dat de gemengde departementale commissie, welke tn den voorzomer onder het vierde kabinet-Colijn was ingesteld om de regee ring te dezer zake van advies te dienen, op 10 September jl. haar rapport bij den minister van Defensie heeft ingediend. De regeeringen van Groot-Brittannië en Frankrijk zijn bereid aanvullende bestellin gen te plaatsen voor 5750 Amerikaansche militaire vliegtuigen indien en wanneer het Congres het wapenembargo intrekt, aldus verklaart men volgens Reuter in gezag hebbende kringen te New-York. De totale kosten zouden ongeveer 350 millioen dollar bedragen. Indien het embargo niet zou wor den opgeheven, aldus zegt men, zal Groot- Brittannië de Amerikaansche fabrieken uit- noodigen dochterondernemingen in Canada te vestigen. Het verluidt, dat de Britsche luchtvaart missie, die zich thans in Canada bevindt, gerechtigd is een overeenkomst te sluiten in de Vereenigde Staten voor 3000 vliegtui gen, hierbij inbegrepen verkenners, één- motorige jagers en tweemotorige bombar- deurs. De Fransche missie te Washington is ge machtigd 2750 vliegtuigen te koopen 5 jacht- en verkenningsvliegtuigen en twee motorige bommenwerpers. In dit verband is het verleden week door den raad van leger en vloot genomen be sluit, dat iedere uitvoer van vliegtuigen bezien zal worden zonder rekening te hou den met den ouderdom van het type vlieg tuigen van belang, daar tot nu toe geen enkel type binnen het jaar na de aflevering der eerste toestellen kon worden uitge voerd.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1