24 Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de pK m Breskensche Courant Evacuatie van groote steden in Zweden overwogen. Suiker-narigheid. EERSTE BLAD DE „ROYAL OAK" GEZONKEN. Gebrek aan burgerzin De Zeeuwsche luchtlijn één geheel! Londen meldtdrie Duitsche duikbooten vernietigd. R(|ks^«r!feji:i55»srï! sbö^ifessft imnxck «pgfr-(M; *<Sfei^t«(''ibUïf«V5i?rt ^&^Mr}&»ïi^«afS - K?]k^i«v:&ut}c*,itarï;&}ia4^Hbtft&kfg'h AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" VJissingsche Courant ZATERDAG 14 OCTOBER 1939 f ^Donnemeutsprys. Li CU pei wee& oi li.ZO pei Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 cL Voor bet buitenland neme men een abonnement op bet postkantoor zgner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 11.25, iedere regel meer 25 cent Bjj abonnement speciale prgs. Kleine advertenties van l5 regels 50 cent tedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling Uitgave: Firma VAN UË VELDE Jr„ Bureaus Walstr. 58-60. Tel. 10 (2 lijnen). Giro No.66287 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, TeL31; Oost- eD West-Sonbarg. Kanaalstraat 45. Tel 35 De directeur van de Arbeidsbeurs, de lieer Hartland is belast mét de regeling van diè vrijwillige burgerlijke dienstverle ning en op zijn bureau in de Hendrik straat 12 ligt Uw aanmeldingsformulier te wachten. Laten zij, die nog verzuimden zich op te geven, dat nu Maandag meteen doen en het niet langer uitstellen. Ook zij die niet precies weten waarvoor zij geschikt zijn, maar toch wel graag hun1 steentje voor het goede doel willen bijdragen, doen ver standig zich in ieder geval aan te melden dan kan in onderling overleg ook voor hen ongetwijfeld wel een taak worden gevon den. Wij spreken dus afhet bespottelijk kleine aantal aanmeldingen van de jongste veertien dagen berust op, laten wij zeg gen een vergissing. Maar nu maakt U ernst van de zaak en U meldt, zich a.s. Maandag even aan in de Hendrikstraat 12 RESERVISTEN OPGEROEPEN. De „Neue Zurcher Zeitung" verneemt volgens Havas uit Stockholm dat de Zweedsche inspecteur-generaal van de pas sieve verdediging tegen aanvallen uit de lucht opdracht heeft gegeven de evacuatie van de twintig grootste steden te bestu- deeren. Men overweegt de evacuatie van 20 tot 25 procent van de bevolking van Stockholm. In Noord-Zweden zullen volgens Havas nieuwe categorieën reservisten onder de wapenen geroepen worden. Men brengt de zen maatregel in verband met het feit, dat in deze streek slechts een beperkt aantal reservisten is opgeroepen, toen de defensie het begin van September werd ver sterkt. WELKE BON HEBT U MAANDAG NOODIG Lezer, het spijt ons, maar wij kunnen U op deze vraag nog geen antwoord geven Het is met de suiker-distributie een gekke geschiedenis. Donderdag hebben wij mee gedeeld, dat a.s. Maandag de suikerdistri butie begint en dat men van dien dag af suiker zal kunnen koopen tegen inlevering van „een nader aan te wijzen bon van de rrjksdistributiekaart' Verwacht zou dus mogen worden, dat de regeering uiterlijk vandaag zou hebben be kend gemaakt, welke bon van de nood- distributiekaart hiervoor moet worden ge bruikt. Want de menschen hebben sinds Donderdag geen suiker meer kunnen krijgen en in menig huisgezin is het laatste korrel tje dus finaal opgesoupeerd, zoodat men met verlangen op de gelegenheid wacht, Maandag den voorraad kunnen aanvullen. Het spijt ons, de r geering te moeten kapittelen, maar zij is ernstig in gebreke gebleven. Vanmorgen is herhaaldelijk ge poogd, te weten te komen welke bon men van Maandag af noodig heeft, maar het heeft niet mogen gelukken. Op het moment dat wij dit schrijven half twaalf 's morgens) weet men in Den Haag nóg niet, welk bonnetje men Maandag in de winkels moet aanbieden. Dit zou vanmiddag worden beslist een. en ander wordt dan in de Staats courant gepubliceerd en (waarschijn lijk morgen) via de radio en aan de Pers meegedeeld. Nu is dat allemaal heel aardig en amb telijk zal het wel in orde zijn. Maar heeft men er in regeeringskringen nu nooit van gehoord, dat een mededeeling die de men schen vóór Maandag bereiken moet, in de couranten van Zaterdag dient te staan En beseft men nu niet, dat er heel wat minder goed gesitueerden zijn, die zich de weelde van een radio-toestel niet kunnen veroorloven Het is heel sympathiek, dat men in Den Haag veronderstelt, dat menschen die een en ander morgen via de radio, hooren, wel zullen zorgen dat het wordt doorgegeven. Maar dat is niet de juiste manier Men veroorzaakt moeilijkheden, zonder dat dit noodig is. En men is aanleiding, dat de winkeliers Maandag misschien heel wat narigheid te doorstaan krijgen, die best had kunnen worden vermeden. Wie nog wat suiker heeft, ga Maandag niet dadelijk naar den winkel. De handelaren zullen het tóch al druk genoeg krijgen. Er is voorraad genoeg en ieder kan zijn pondje suiker per veertien dagen krijgen op ver toon van een bon dezer kaart Dit nummer bestaat uit 3 bladen §cl»e urlewwscw van den sia^ Gebrek aan burgerzin? (Kort Commentaar)'. De Zeeuwsche luchtlijn één geheel (Pag. 1, eerste blad» Russisch-Turksche overeenkomst tot neutraliseering der Dardenellen ver wacht. (Pag. 2, eerste blad» Weer een doodelijk ongeluk op onbe- waakten overweg. (Gemengd nieuws) Spoorwegongeval tijdens verduistering eischt in Engeland dooden en gewon den. (Gemengd nieuws). Het Engelsche vliegtuigmoederschip „Royal Oak" tot zinken gebracht. (Pag. 1, eerste blad» ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Van de werf der Rotterdamsche Droogdok My. had met goed gevolg de tewaterlating plaats van de torpedojagers „Tjerk Hiddes" en „Gerard Callenburgh", elk metende 2245 ton, en waarvan de afmetingen bedragen: lang 106.8 M., breed 10.30 M. en diep3.20 M. De doopplechtigheid werd verricht door de echtgenoote van Z.Exc. den Minister van Defensie, A. Q. H. Dyxhoorn, mevrouw Dijxhoorn—Ybes. Terwijl de „Gerard Callenburgh" in zijn element glijdt, ligt de „Tjerk Hiddes" rustig zijn zijn beurt af te wachten. Zware slag voor De Britsche admiraliteit deelt mede, dat het vliegtuigmoederschip „Royal Oak" ge zonken is, naar men meent te weten, als gevolg van het optreden van een 'duikboot. Zoo spoedig mogelijk zal een lijst met de namen der overlevenden in Engeland ge publiceerd worden. De oorlogsbodem had een voltallige be manning: van meer dan duizend officieren en manschappen. De waterverplaatsing be droeg 29.150 ton. De bouwkosten van de „Royal Oak" hebben 2.468.269 pond sterling bedragen. Na het torpedeeren van het vliegkamp- schip „Courageous" is dit het tweede groo te verlies voor de Britsche marine tijdens dezen oorlog. De „Royal Oak" is een slagschip van hetzelfde type als de „Royal Sovereign" en de „Revenge". Het schip behoort tot de in den oorlog gebouwde slagschepen. Het is 17 November 11914 van stapel geloopen en was in Mei 1916 gereed. Tijdens den bouw is het schip, dat als kolen stokend schip was ontworpen, tot een" volledigen oliestoker omg"ebouwd. de Britsche vloot. Het schip had een standaard waterver plaatsing van 29.150 ton en, indien volle dig beladen, een waterverplaatsing van 33.500 ton. Het had een bemanning van on geveer 1100 man. De lengte was 580 voet op de waterlijn, de diepgang 28.5 voet en de breedte 102.5 voet. .iet schip was be wapend met 8 kanons van 15 inch, 12 van1 6 inch en had 8 luchtafweerkanonnen van 4 inch plus een aantal lichtere vuurmon den en machinegeweren. Beneden de water lijn had het 4 torpedo-lanceerbuizen en een vliegtuig katapult bezat het schip op zijn derde geschutstoren. Het liep 23 mijl. De bepantsering was zeer zwaar. De huid was voorzien van zware „blisders"* dat zijn een soort van uitwassen buiten de scheepshuid, waartegen de torpedo's, alvo rens den scheepshuid ts treffen, tot ont ploffing moesten komen. Bovendien was de waterdichte indeeling zeer goed, zoodat de „Royal Oak" geacht kon worden sterk beveiligd te zijn tegen aanvallen van on derzeeërs, die hun torpedo's op het schip zouden afschieten. Het schip dat te Devonport gebouwd v/as, was in 1934 tot 1936 gemoderniseerd* KORT COMMENTAAR. Het is eigenlijk te gek. In een gemeente met een historie als, Vlissingen, zouden wij de ingezetenen van gebrek aan burgerzin moeten beschuldigen 1 Wij kunnen vooralsnog niet aannemen dat dit werkelijk noodig zou zijn, zetten dus nog even een vraagteeken achter bo venstaand opschrift en vertellen U, wat ons doet twijfelen Vandaag veertien dagen geleden schreef onze burgemeester een artikel waarin Vlis- singers werden opgewekt zich aan te mel den voor de vrijwillige burgerlijke dienst verlening m.a.w. voor het vrijwillig ver richten van diensten in buitengewone om standigheden. De burgemeester deelde in zijn artikel mede, dat onder zijn voorzitterschap een „centrale sectie voor dienstverleening" is gevormd, die bestaat uit vertegenwoordi gers van; Voor Sectie I Maatschappelijk Hulpbe toon, Fonds voor Bijzondere Nooden en Borgstellings fonds, de heer A. Rorije. H II Speciale Sociale Diensten de heer N. F. Hartland. A a III Luchtbescherming de heer P. L. Abrabamse. IV Nederlandsche Roode Kruis, Eerste Hulp bij Ongevallen Bloedtransfusiedienst de heer dr. N. F. T. van der Bijl. a h V Vrijwillig.e Burgerwacht de heer D. L. H. van Raalte. Als men bovenstaand staatje eens aan dachtig bekakt, valt het direct op, dat de keuze voor menschen die zich verdienste lijk willen maken, wel heel ruim is. Wie op het terrein van de luchtbescher ming aan den slag wil, is welkom wie zyn of haar krachten wil wijden aan ar beid die verband houdt met het verleenen van hulp in de gezinnen van gemobiliseer- den en aan door de tijdsomstandigheden getroffen personen of bedrijven, kan nuttig werk verrichten. Ingezetenen die zich beter thuis voelen in de burgerwacht, bij het menschlievende werk van Roode Kruis, E.H.B.O., Bloedtransfusiedienst, enz., heb ben zich maar te melden en hun wordt een taak toegewezen. En zoo is er nog veel meer arbeid waarvoor vrijwilligers worden opgeroepen'. 9 5! Dat in Vlissingen en na een beroep dat de burgemeester hiertoe op de bevolking deed, in de sindsdien verstreken veertien dagen slechts 8 personen zich hebben aan gemeld, is .toch beschamend. Vlissingers dat kunnen wij niet op ons laten zitten De tijden zijn ernstig. Ons land is Goddank tot dusver voor het ergste ge spaard gebleven. Onthoudt de Overheid de medewerking dus niet, die zij van U vraagt 9 9 K. L. M. op den verkeerden weg. Wij hebben .de mededeelingen die tot dusver over de voorgenomen heropening van „de Zeeuwsche luchtlijn" werden ge publiceerd, zonder commentaar opgeno men, aangezien wij niet gerust waren op de wijze waarop een ,en ander zou worden verwezenlijkt. Deze ongerustheid vindt thans haar be vestiging in het bericht dat de lezer onder het provincienieuws zal aantreffen. Hierin wordt medegedeeld, dat de K.L.M. den Minister van Waterstaat vergunning heeft gevraagd een eenmaal-daagschen dienst te openen tusschen Rotterdam en Haamste de. Men onderzoekt de mogelijkheid, de Zeeuwsche lijn in haar geheel te herstel len, dus door te vliegen naar Vlissingen, maar hier wordt direct aan toegevoegd dat dit plan in een dusdanig stadium ver keert, dat aan uitvoering nog niet kan worden gedacht. De geschiedenis herhaalt zich. Een paar jaar geleden is de Zeeuwsche lijn eens een winter stop gezet. En ook toen was de K.L.M. voornemens haar sechts gedeeltelijk te heropenen.. Hiertegen is toen in Zeeland groot ver zet gerezen. En zoowel luchtvaartinstan ties als de pers, hebben de K.L.M. op alle mogelijke manieren duidelijk .gemaakt, dat zij bezig was haar eigen glazen in te gooien. Dit gaat onze luchtvaartmaat schappij nu echter wederom doen Tot vervelens toe is indertijd be toogd, dat de Zeeuwsche luchtlijn als één geheel moet worden beschouwd en dat zij. bestaat uit het traject Amster damRotterdamHaamstedeVlissin gen (en in de zomermaanden verder naar Knocke). Voor die één-en-ondeel- bare Zeeuwsche luchtlijn heeft men zich in heel de provincie veel moeite getroost. Er is binnenskamers, en in het openbaar door de couranten, veel propaganda voor gemaakt. Dat ge beurde met liefde, want er was een provinciaal belang mee 'gemoeid. De belangen van K.L.M. erf de' provincie Zeeland gingen hierbij hand in hand. Vandaar de groote en algemeene be reidheid tot medewerking. De eenheid mag niet gebroken worden. Maar als de K.L.M. nu weer, gelijk en kele jaren geleden, wil probeeren slechts een stukje van dit luchtvaarttraject te herstellen, breekt zij zelf de eenheid die in Zeeland ten aanzien van de lucht vaartverbinding bestaat. Wij hebben hier allen geijverd voor het tot stand komen en het behouden blijven van de Zeeuwsche luchtlijn. Niét voc,r stukjes daarvan. Alle plaatselijke chauvinisme was zoo'n beetje overwonnen. En de K.L.M. zou het nu (natuurlijk zonder dat precies te bedoe len daar twijfelen wij niet aan) in de hand gaan werken, dat egoïstische motie ven weer hun funeste rol zouden gaan spe len. Groep A heeft belang bij dit stukje, groep B weer bij een ander onderdeeltje van de luchtlijn en voor het behoud of herstel van die afzonderlijke brokjes zou dan worden geïntrigeerd op misschien wei nig verheffende wijze. En dat is nu precies datgene waar wy van af moeten dat wy in de ach ter ons liggende jaren in samenwer king hebben kunnen overwinnen. Er is eenheid in deze provincie ten aanzien van de Zeeuwsche luchtlijn. Bij het behoud van die eenheid heeft de K.L.M. zelf het grootste belang, want hierdoor en hierdoor alléén is de royale medewerking te verklaren die men heeft verleend om de K.L.M. er IN te brengen. Om moreele redenen mag de K.L.M. het bereikte niet bederven. Bovendien is de zakelijke winst die misschien verkregen zal worden, het verspelen van de Zeeuw sche sympathie in. geen enkel opzicht waard. Het korte trajectgeen blijvertje Men behc.eft immers geen profeet te zijn, om te begrijpen, dat het; vliegen van dit stukje luchtlijn, slechts van zéér tijde- lijkën aard zal zijn. De wereld houdt op het' oogenblik den adem in bij de ontzag lijke voorbereidingen aan het Westelijk front. lederen dag moet verwacht worden dat daar de hel losbreekt, dat een gewel dig offensief wordt ontketend. En het spreekt vanzelf, dat op hetzelfde oogen blik om redenen die wij hier niet kunnen en mogen uiteenzetten, heel de burger luchtvaart voor zoover zij op dat moment bestaat, weer wordt verboden. Op dat oogenblik (en het wil ons voorkomen, dat het niet lang meer op zich zal laten wachten) zal de K.L.M. zoowel haar lijn op Londen als het stukje RotterdamHaamstede weer moeten stopzetten. Voor een waarschijnlijk klein en naar alle verwachting ook zeer tijdelijk prcfijt, riskeert de K.L.M. diis. dat de Zeeuwsche eenheid, waarvan, zij zelf zulke mooie vruchten heeft mogen plukken, wordt ver broken Een goed bedoelde waarschuwing Zooals enkele jaren geleden zeggen wij dus ook thans Het is jammer dat bij zondere omstandigheden tot stopzetting van de luchtvaartverbinding hebben ge leid. Kan deze voor onze provincie zoo belangrijke luchtlijn worden hersteld, dan van harte gaarne. Maar dan ook do geheele lijn en niet een stukje! Wil de K.L.M. de sympathie niet ver spelen die zij tot dusver in Zeeland heeft ontmoet, dan geven wij haar dringend in overweging met dezen wenk rekening te houden Wélke bon Ja, dét kunnen wij U nogniet zeggen, daar de regeering over dit moeilijke probleem nog naarstig zit testudeeren op het moment dat wij dit stukje schrijven Het Britsche ministerie van marine deelde gisteravond mede, dat Vrijdag de 13 October voor de Duitsche duikbootvloot een ongeluksdag is gebleken.Twee duikboo ten zijn vernietigd. De Britsche strijdkrach ten konden eenige overlevenden aan boord nemen. Gisteravond laat deelde het ministerie van marine nog mede, dat Vrijdag nog een derde Duitsche duikboot tot zinken is ge bracht. Enkele overlevenden zijn door de Engelschen aan boord genomen. Van gezaghebbende zijde verneemt Reu ter, dat twee van de drie Duitsche onder- zeeooten, welke gisteren vernield zijn, van het groote oceaanmodel waren.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1