Breskensche Courant SCANDINAVISCHE LANDEN EN AMERIKA DOEN STAPPEN BIJ RUSLAND. DE REDE VAN CHAMBERLAIN. EERSTE BLAD lurgsche Stoomvaart Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Ten behoeve van Finland. Onderhandelingen te Moskou begonnen. Vertrek van Duitschers uit Zuid-Slavië Noorsche visscherboot midden in een gevecht op de Noordzee. De Koningin bezoekt leger- onderdeelen in Noord-Brabant. De Russen ontruimen Wilna. HOE DE „BINNENDIJK" VERGING. §el»e urlenlsscn van ten Draagt U nog geen Kepi Nieuws van het Westelijk front. Littauen zou Memel van Duitschland terugeischen. t adres voor verken, Aanleg en Sanitair is teenenbeer 17. beste tijd uw gwerk te laten niet tot het nbevelend, W. iwestraat 37. ioenen, de van Iteit, in diverse ct. Prima Plak et. Rubberhak- :hoentax 10 ct., ons. Schoen- •;en 39 ct., Drie- t Uw voordeel ENT", Groene- v.Midd.l v.Rott. rm. uur 8 vm. uur 9 9 itterdamMid- mgekeerd. clasrt 2.25 3.50 Enkele 35 Retour 2e t vervoer van :r billijk. tterdamErven iet 89, Tel. 22727 BUYTENHEK, 3521. IERS, Tel. 153. RHOUT.Tel. 282 etonrbiljetten kt. VJfssingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 242 VRIJDAG 13 OCTOBER 1939 Abonnementsprijs; 1'4 ct. pei week ot 2.2U pei Kwartaal. Franco per post f2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor bet buitenland aeme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 11.25, tedere regel meer 25 cent Br} abonnement speciale prtja Kleine advertenties van i6 regels 50 cent iedere regeJ meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma u. VAM Ulü VÜJLDE Jr„ Bureaus Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No. 66287 Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat, TeL21; Oost- en West-Souburg. Kanaalstraat 15. Tel 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B L I C I T E I T S W A A R D E, I N G E S T E L D D O O R DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Intusschen neemt Finland uitgebreide voorzorgsmaatregelen. Donderdag zijn te Moskou besprekingen begonnen tusschen den volkscommissaris voor buitenlandstlie zaken, Molotof en den vertegenwoordiger van de Finsche regee ring, Paasikivi. Aan de besprekingen werd deelgenomen door Stalin, Potemkin en den gezant van de Sovjet-Unie in Finland, De- revyansky aan. Russische zijde en door de deskundigen Paasikvi en Nykopp en den Finschen gezant te Moskou, Yrjokoskinen aan Finsche zijde. Deze bespreking duurde meer dan een uur. Bij het Finsch-Russische onderhoud zijn de Russische eischen voor het eerst naar voren gebracht. Finland bereidt zich voor op het ergste. Terwijl de Finnen hopen, dat een over eenstemming tot stand zal komen in de onderhandelingen met Moskou, gaan zij, volgens Reuter, voort zich voor een nood geval voor te bereiden. Vele particuliere auto's zijn gevorderd, voorraden benzine en olie zijn vervoerd naar landelijke districten en de helft van het personeel van particu liere zaken is gerecruteerd voor staats dienst. De inhoud van musea en bibliothe ken wordt naar veilige plaatsen gebracht, terwijl van de zolders het brandbare mate riaal wordt weggehaald.. Rijen menschen stonden gisteren geduldig te wachten hij de spaarbanken en reisbureaux en men koopt goud en zilver voor bankbiljetten. Reizigers uit Rusland verklaren, dat groote aantallen gemechaniseerde Russi sche troepen verzameld zijn bij de grens. Volgens Havas is de evacuatie van Hel sinki gisteren geëindigd, niettegenstaande de moeilijkheden. 120.000 menschen hebben de stad verlaten en geen enkel .kind be vindt zich meer in de stad. AH© scholen hebben de deuren gesloten, nadat de kin deren het volkslied hadden gezongen. De wegen, die naar het platteland voe ren zijn vol voertuigen, waaronder zesr ouderwetsche wagens en auto's. Het ver keer op de spoorwegen is zoo gestremd, dat men drie en een half uur noodig heeft om dertig kilometer af te leggen. De sta tions zijn vol, doch overal heerscht discipli ne, de wagons worden niet bestormd en de menschen weten hun zenuwen te be dwingen. Dikwijls weerklinkt het volkslied of een psalm, verder hult de menigte zich in stilzwijgen. Schepen en vliegtuigen heibben ten be hoeve van de evacuatie een dubbele dienst regeling in mosten voeren. De regeerinig heeft de havens van Hel sinki, Borgo, Viborg en Kotka gesloten, Finsche schepen moeten zich naar Abo be geven. De bruggen worden door soldaten bewaakt en zijn meestal ondermijnd. Teneinde incidenten te vermijden wappe ren op het stadion, waar de olympische spelen gehouden zouden worden, nog 'slechts de vlaggen van de Scandinavische landen. Niettegenstaande al deze maatregelen van de regeering toont de bevolking zich optimistisch en men verwacht, dat, de Sovjet-Unie geen onaanvaardbare voorstel len zal doen. Men acht het zenden van Paasikivi als onderhandelaar zeer geluk kig hij is een oude bekende voor vele Sovjet-Russische leiders. De ontvangst van Paasikivi te Moskou is zeer hartelijk ge weest. Vele Finnen voor het meerendeel vrou wen en kinderen, zijn, naar men zegt, over de Zweedsche grens gekomen. In Finland gevestigde Zwede verlaten het land met dichbbezette schepen en vliegtuigen. Personen, die in nauwe relatie tot de Finsche regeering staan, gelooven, dat de Russische eischen beperkt zullen blijven tot drie eilanden, die den toegang tot Kroonstad en Leningrad beheerschen. Zij geven te kennen, dat dergelijke verlangens als gewettigd zouden kunnen worden be schouwd en door Finland besproken kun nen worden, mits een tegenprestatie wordt aangeboden. De Duitsche voorstellen zijn vaag en onzeker. In aansluiting op hetgeen wij in ons blad gisteren reeds hebben gemeld, kan met betrekking tot de rede van Chamberlain nog worden bericht De minister-president zei verder, dat de voorstellen van den rijkskanselier in zijn rede, vaag en onzeker zijn. Zij bevatten geen aanduidingen tot het weder goedma ken van het kwaad, dat Tsjecho-Slowakije en Polen is aangedaan. Zelfs wanneer voorstellen daartoe zouden zijn gedaan, dan is het nog noodig te vragen, door welke practi- sche middelen de Duitsche regeerïng de wereld wil overtuigen, dat de aan val zal worden gestaakt en dat zij haar beloften zal nakomen. Na hetgeen is geschied kan geen vertrouwen worden gehecht aan de verzekeringen van de huidige Duitsche regeering. Derhalve moeten er daden en niet alleen woorden komen, alvorens wij, het Britsche volk en Frankrijk, gerechtigd zouden zijn op te houden met oorlogvoeren met in spanning van al onze krachten. Pas wan neer het wereldvertrouwen hersteld is, zal het mogelijk zijn oplossingen te vinden voor de kwesties welke de wereld veront rusten, welke de ontwapening in den weg staan, het herstel van den handel vertra gen en de verbetering van de welvaart der volkeren verhinderen. Er moet dus voldaan worden aan een primaire voorwaarde en alleen de Duitsche regeering kan hieraan voldoen. Indien zij niet wil, kan er voor- loopig geen nieuwe of bétere wereldorde komen van het soort als waarnaar alle lan den vërlangend uitzien. Het resultaat ligt dus voor de hand Of wel de Duitsche regeering moet een over tuigend bewijs geven van haar verlangen naar vrede door definitieve daden en door het verschaffen van doeltreffende waarbor gen ten opzichte van haar voornemen om haar verplichtingen na te komen, ofwel wij moeten in onze taak volharden tot het einde. Het is nu aan Duitschland om de keuze te doen. De indruk in Duitschland. De Deutsche Diplomatisch-Politische Korrespondenz schrijft o.m. De Britsche eerste minister Chamber- lain heeft den goeden wil, dien het Duit sche volk bij monde van zijn Führer heeft getoond, tegenover het Engelsche en het Fransche volk, als zwakheid uitgelegd. Dezelfde Engelsche politiek die het met de garandeering van Polen zoo ver ge bracht ^ad, dat provocatie op provocatie geschiedde, en de oorspronkelijk als coali tie-oorlog gedachte strijd tegen het Duit sche volk eindelijk losbrak, heeft zich thans aldus onthuld, dat zij niet wil afzien van den gelukkig ontketenden oorlog. Polen is voor Engeland klaarblijkelijk daarom de „aangevallene" omdat het aan het einde van zijn provocaties het verdien de lot onderging. Chamberlain bekent dat de Engelsche politiek 'er ook niet van wil afzien om in het Oosten en in het hart van Duitschland haarden van onrust tegen Duitschland te laten bestaan. Hét past haar niet, dat thans het Tsjecische volk in Bohemen en Moravië zijn vreedzamen arbeid kan ver richten. Het Duitsche volk heeft eerlijk den wensch gehad op goeden voet met Enge land te komen, ja in vriendschap ermede te kunnen leven op den grondslag dat ieder in zijn ressort, ongestoord door den ander, kan arbeiden. Engeland gunt het Duitsche volk niet een behoorlijk lot. Vol afgunst streeft het ernaar het Duitsche rijk te smaden en het dan te vernietigen. Men trekt in Berlijn de conclusie, dat Engeland de door den Führer aangeboden vredeshand geweigerd heeft. HET ZOU 600.000 MENSCHEN BETREFFEN. Het „Deutsche Volksblatt" schrijft, dat een uitwisseling der Duitsche bevolking wordt overwogen voor de Duitsche „eilan den", die zich niet zullen kunnen handha ven. Waar zulk een uitwisseling onmogelijk is, zal den Duitschers verzocht worden, al dus het blad, hun grond en bezittingen te verkoopen tegen vrije deviezen, die hun zul len worden uitgekeerd bij aankomst in Duitschland. Hitiers uiteindelijk doel is het, zoo zegt men, betere grenzen te vestigen, waardoor de oorzaak voor twisten wordt weggenomen. De overwogen maatregelen zouden betrekking hebben op 600.000 Duit schers, voor het meerendeel rijke boeren en handwerkslieden, wier familie sedert eeuwen in Zuid-Slavië heeft gewoond. Opvarenden van een Noorsche visschers- boot hebben de „Sunnmoersposten" een levendig relaas gegeven van het gevecht, dat Maandag op de Noordzee i9 gevoerd tusschen naar schatting 150 Duitsche vliegtuigen en een aantal Engelsche oor logsschepen. De mannen vertelden, dat het gevecht bij de Viking-bank plaats vond. Zij waren bezig met hun werk, toen zij kanongebulder hoorden en uit het wes ten een groet aantal vliegtuigen en vijf Britsche oorlogsschepen zagen naderen. De vliegers lieten bommen van groot ex plosievermogen vallen, terwijl het lucht doelgeschut herhaaldelijk vuurde. Op een gegeven oogenblik bevond de visschers- boot zich midden in het terrein van den strijdbommen vielen in het rond. De Britsche schepen stoomden op volle kracht en in zigzaglijn vooruit. Tenslotte ver dwenen zij naar het Westen, terwijl de vliegtuigen zich in oostelijke richting ver wijderden. De visschers hadden maatrege len genomen om hun kleine sloep te strij ken. Zij verwachtten voortdurend door een bom getroffen te worden. De Noren had den getracht aan het strijdgewoel te ont komen, doch zij moesten verscheidene ma len van koers veranderen. H. M. de Koningin heeft, vergezeld van den opperbevelhebber van land- en zee macht, generaal I. H. Reynders en van haar adjudant, generaal-majoor tit. jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeet, een bezoek ge bracht aan enkele onderdeelen van het le ger in Noord-Brabant. Naar vernomen wordt zal Seimas Za terdag a.s. het verdrag tusschen de Sov jet-Unie en Littauen ratificeeren, de oor konden zullen Maandag worden uitgewis- seld. Dinsdag zullen de troepen Wilna bin nenrukken, het roode leger is begonnen met de geleidelijke ontruiming van de stad. De voorloopigé macht in de stad is in handen van de plaatselijke militie. Verscheidene Littauers hebben aan de administratieve grens hun bloedver wanten begroet. Men verwacht, dat tech nici gezonden zullen worden om den ge- bombardeerden radiozender te herstellen. DE BEMANNING VERTELT HAAR WEDERVAREN. Gistermiddag is het stoomschip „Staten dam" na een oponthoud van meer dan twee weken in het vaderland teruggekeerd. Hoewel de „Statendam" geen passagiers meer aan boord had men zal zich herin neren, dat deze reeds eerder met de Bata vier- en de Zeeland-boot naar ons land kwamen bestond er voor de aankomst toch groote belangstelling. Deze gold voor al de bemanning van het vergane stoom schip „Binnendijk", 'dïökrich aan boord be vond. Hoewel op de terreinen van de H.A.L. meestal geen publiek wordt toeg.elaten, was ditmaal een uitzondering gemaakt voor de familie van de opvarenden van de „Binnendijk". Enkele leden van de beman ning van de „Binnendijk" vonden gelegen heid om iets over hun wedervaren te ver tellen en zoo vernamen wij het volgende relaas. Na een kalme reis van New York kwam de „Binnendijk" Zaterdag 7 October in de nabijheid van de Engelsche kust ter hoogte van Shambles lichtschip. Het was 's avonds om 10 uur en het schip voer ongeveer 8 mijl uit de kust, toen van Rotterdam op dracht werd ontvangen om op te stoomen naar Weymouth voor onderzoek. Juist op het oogenblik, dat aan dit be vel werd voldaan, en men het roer wendde, deed zich aan bakboordzijde, in het mid denschip, een vreeseltfke ontploffing voor. De stoker, S. T. Oudejans, die zich juist op de vuurplaat bevond, werd omhoog geworpen en viel met de stuk ken van de gebroken plaat weer terug, de stuurmansleerling T. Huisman stond op de brug op den uitkijk, ook hij werd in de lucht geworpen en het mag een geluk heeten, dat d© jongeman niet over boord viel. Zoowel de stoker als de stuurmansleerling kregen bij den val lichte verwondingen, de stoker brak het hielbeen en de leerling enkele middenvoetsbeentjes. De ontploffing was zoo hevig, dat het schip tot in alle hoeken trilde. De kapitein, W. P. J. Moree, liet onmiddellijk de sloepen' ge reed houden, ook werden menschen naar beneden gezonden om de schade op te nemen. Groote verwoestingen. Het bleek, dat in de machinekamer esn ravage was aangericht. De olie stroomde uit de stukgeslagen machines, de pompen waren onbruikbaar, de radio-installatie was onklaar eoi hier en daar was de elec- trische leiding vernield. Bovendien bleek ruim 2 water te maken. Het was duidelijk, dat het schip niet te behouden was en daarom werden vuurpijlen afgestoken. De noodsignalen werden opgevangen door het vuurschip, dat de kustwacht waarschuwde. Binnen korten tijd waren verschillende schepen, waaronder een tender van den Britschen contrabande dienst, in de nabij heid. De „Binnendijk" zonk slechts lang zaam weg. De bemanning kreeg echter geen gelesgnheid om persoonlijke bezittin gen mede te nemen, want het was niet raadzaam naar de kwartieren af te dalen. Toen de uit 41 koppen bestaande beman ning zich ordelijk aan boord van den ten der had begeven, zonk de „Binnendijk" nog steeds heel langzaam. De groote lading stukgoed hield het schip drijvende, maar om twee uur deed zich plotseling een tweede ontploffing voor. Het schip vliegt in brand. Waarschijnlijk was een ketel gesprongen, want men zag een vuurstraal omhoog spuiten. Het voorschip geraakte in brand en met groote snelheid verspreidde het vuur zich door de lading. Binnen korten tijd stond het geheele schip over de volle lengte in brand, toen ging er een trilling door heen en zonk de „Binnendijk" naar den bodem. De bemanning werd door het Britsche vaartuig naar de marinehaven Weymouth gebracht en daar in het Zeemanshuis, het hotel van hst Leger des Heils en twee an dere hotels opgenomen. De gewonden wer den naar het hospitaal vervoerd, waar zij werden opgenomen. Na in Weymouth vertoefd te hebben, is de bemanning van de „Binnendijk", met uitzondering van de twee licht gewonden, aan boord van de „Statendam" gegaan, waarmee de terugreis zonder verdere emo ties plaats had. De „Binnendijk" was, zooals alle groote zeeschepen, verzekerd bij de regeerings- molest, de lading was apart ondergebracht, zoodat men ons over de schade geen in lichtingen kon verstrekken. Geen regeeringsgraan in de „Binnendijk". Wel vernamen wij, dat de eerste be richten, volgens welke het stoomschip „Binnendijk" geladen was met een groote hoeveelheid graan voor de Nederlandsche regeering, onjuist waren. De „Binnendijk" had wel wat graan aan boord, maar het grootste deel van de lading bestond toch uit stukgoed. De „Statendam" heeft wel een lading graan van 5000 ton aan boord voor de Nederlandsche regeering. Toen de „Statendam" op de thuisreis in Engeland aankwam, kreeg het schip een ligplaats achter de Downs, waar het echter in verband met de grootte spoedig weer vandaan ging. Het schip stoomde naar Londen, waar het esn ligplaats kreeg aan gewezen in Tilbury Docks, daar werden de papieren onderzocht, de passagiers kregen verlof van boord te gaan om zich per di recte gelegenheid naar Nederland te bege ven en een deel der lading werd gelost. Hoewel het oponthoud twee en halve week duurde, heeft men toch niet den in druk gekregen, dat schepen van andere nationaliteit voorgaan. Alles gaat op zijn beurt, maar het onderzoek van de vele schepen kost veel tijd. De redding van den „Winkleigh". Door de tusschenkomst van den direc teur der H.A.L.den heer De Monchy, heb ben wij nog enkele bijzonderheden verno men van de redding der bemanning van het Britsche stoomschip „Winkleigh", zooals deze door den kapitein van de „Staten dam, den heer D. Barendse, was weerge geven. Deze redding had plaats op 8 Sept. op 38 mijl van de Iersche kust. Op de „Sta tendam" werden noodseinen opgevangen en toen het schip naar de aangegeven plaats stoomde, werden daar de sloepen met de uit 37 koppen bestaande bemanning van het stoomschip „Winkleigh" aangetroffen, het schip zelf, dat door een Duitsche duik boot getorpedeerd was, was reeds verdwe nen. De schipbreukelingen werden aan boord genomen en omdat rij niets hadden kunnen medenemen, zoo goed mogelijk van het noodige voorzien, waarbij de passagiers meewerkten. Natuurlijk kon de „Staten dam" niet naar Southampton, waar men twee dagetn geleden was vertrokken, terug- keeren en daarom werden de Engelsche zeelieden meegenomen naar New York, on derweg waren zij in de gelegenheid om dienst te doen op de „Statendam". Tot zoover het verslag van den kapitein. De thuisreis. Woensdag kreeg de „Statendam" verlof uit Londen te vertrekken, van welke gele genheid grif gebruik gemaakt werd. Ge durende den nacht is men op de Theems voor anker gegaan en gistermorgen is men op weg gegaan naar het moederland. Dit nummer bestaat uit 2 bladen Scandinavisch© landen en Amerika doen stappen bij Rusland ten behoeve van Finland. (Pag. 1, eerste blad). Bijzonderheden over het vergaan van de „Binnendijk". (Pag 1, eerste blad)* Overwogen zou worden uit Zuid-Slavië 600.000 Duitschers te doen vertrekken, (Pag. 1, eerste blad). De suikernood is van zeer tydel^jken aard. (Pag. 1, tweede blad)* De gemeente-begrooting van Breskens is aangenomen. (Provincienieuws), ZIE VERDEK EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Wees daar dan maar dankbaar voor. Want; nu mogen die dingen vlot staan, een hoed is toch nog wel zoo gekleed. Vooral de; modellen voor het a.s. winterseizoen, die wij deze week etaleeren. Hoeden, die den, drager stempelen tot een man van smaak* Helmmodel, in blauw, bruin en bl.grijs 3.25 Oxford, in bruin, grijs en bl.groen... ƒ3.50 Böhm, in grys en bruin ƒ4.50, ƒ4.75 Broadway, model „Eden", grjjs ƒ7.50 Een heer met smaak koopt in die zaak. VOORHOEDE-ELEMENTEN ZIJN ACTIEF. Het Fransche legerbericht van gister avond luidde Hier en daar werden hinderlagen gelegd en patrouilles uitgezonden. Activiteit van onze voorhoede-elementen, vooral in het gebied ten zuiden van Saarbrücken. Het legerbericht van hedenochtend luidt: Een kalme nacht aan het geheele front. In de streek van Warndt werden vijandelij ke patrouilles afgeslagen. Havas schrijft over den. militairen toe stand nog het volgende Na drie dagen van hevige Duitsche be drijvigheid zal het er wel naar uit, dat de Donderdag gekenmerkt zou worden door een antwoord van de Fransche troepen. Op hun beurt wierpen de Fransche vooruitge schoven elementen patrouilles naar voren. Den geheelen dag was het niemandsland, dat op sommige plaatsen een breedte van verscheidene kilometers heeft, het tooneei van gevechten tusschen vijandelijke pa trouilles, die trachtten elkander in hinder lagen te laten vallen, die de heuvelachtige en beboschte aard van de meeste frontsec toren begunstigt. Nu eens van Duitsche, dan weer van Fransche zijde werd levendig geweervuur geopend, wanneer patrouilles in aanraking kwamen met de verdedigers der voorposten. Deze activiteit was het duidelijkst, ten minste van Fransche zijde, in de streek ten zuiden van Saarbrücken. Aan hun linker zijde zijn de Fransche troepen hier stevig aangeleund op het bosch van Warndt. Voor hen ligt echter een der meest solide en zware werken der Siegfriedlinie, een fort, dat gebouwd is op een 500 M. hoogen heuvel, den Winterberg, en dat den toe gang naar Saarbrücken, dat op 4 KM. van het front ligt, dekt. EN HIERBIJ STEUN VAN DE SOVJETS KRIJGEN. Volgens een bericht, dat, hoewel het uit serieuze bron te Riga afkomstig is, onder alle reserve door Havas wordt doorgege ven, zou Littauen. gesteund door de Sovjet unie, onverwijld Memel van Duitschland terugeischen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1