Breskensclie Courant
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
Meer bedrijvigheid aan het Westelijk front.
Ernstig spoorwegongeluk
te Berlijn.
Geen staat-van-dienstboekje voor
jeugdige mannelijke personen.
Ontploffing in
Fransche mijn.
Gevecht op de
Noordzee.
Stoomschin „Binnendijk" op een
mijn geloopen en gezonken.
Duitsche vliegboot op
de Noordzee neer
geschoten.
Groote brand in
verduisterd Londen.
30 millioen méér voor
werkverruiming.
Russische eischen aan Litauen.
Russische stappen bij de Finsche
regeermg.
EERSTE BLAD
van
ien
A
»s
Grieksch s,s.Mount Ida" in nood
aan Engelsche Oostkust.
Schip benoorden Terschelling
op mijn geloopen.
Viissingsctie Courant
77ste JAARGANG NUMMER 238
MAANDAG 9 OCTOBER 1939
-iDonnementsprysi Li ct. pex ween ol 1 2.20 pex
Kwartaal- Franco pei post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor het buitenland neme men eeD
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
AdvertentieprijsVan 15 regels 1.25, iedere
regeJ meer 25 cent Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van i5 regels
50 cent, tedere regel meer 10 cent (max. 10
regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling
Uitgave: Firma c VAN DU. VbLüL Jr„ Bureaus
Walsti. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287.
Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat Tel.21;
Oost- eD West-Souburg. Kanaalstraat 45. Tel 85
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLIC
Artillerievuur aan de Moezel.
Fransche troepen 6 K.M. op Duitsch gebied.
De algemeene militaire actie aan het
geheele front van den Rijn tot den Moezel
is Zaterdag geaccentueerd, aldu9 Havas.
De verkenningen welke sinds Vrijdag door
de verdedigers van de Siegfriedlinie, on
danks het slechte weder, worden onderno
men, duren voort, waarbij Zaterdag kwam,
dat van beide zijden op talrijke plaatsen
aan het front de artillerie in actie is ge
treden. In den Moezel-sector werd het
initiatief daartoe sinds Vrijdag genomen
door de Duitsche artillerie, die een klein
dorp zwaar beschoot. De Fransche artil
lerie beantwoordde onmiddellijk het vuren.
Fransche en Duitsche legerberichten.
Het Fransche communiqué van Zater
dagavond luidde
„Wederzijdsch optreden van de artillerie
tusschen de Moezel en de Saar. Weder
zij dsche patrouilles in het gebied ten zui
den van Deux Fonts. Gedurende de eerste
week van October heeft de Fransche ma
rine 30.000 ton voor Duitschland bestemde
koopwaar aangehouden."
Het Duitsche opperbevel meldde het
plaatselijk optreden van verkenners van
den vijand die werden afgeslagen. Overi
gens slechts hier en daar artillerievuur.
Fransche verkenningsvliegtuigen hebben
des middags geprobeerd den Rijn bij Bonn
over te vliegen. Een dér toestellen werd
bij Godesberg tijdens eén luchtgevecht om
laag gescheten, een tweede moest bij Eus-
kirchen een noodlading maken.
De uit vier koppen bestaande beman
ning, waarbij een overste van den gene-
ralen staf, werd gevangen genomen. Aan
Duitsche zijde werden geen verliezen ge
leden.
Het Fransche legerbericht van Zondag
ochtend luidde
Een kalme nacht. Ten zuidwesten van
Saarbrücken werden vijandelijke patrouil
les door ons vuur teruggedreven.
De Duitschers meldden dat de artillerie
aan beide zijden overdag actief was. Ge
durende den nacht werd hier en daar sper
vuur gelegd.
Het Fransche oorlogscommuniqué van
Zondagavond luidt
Vijandelijke overvallen in de streek ten
oosten van de Moezel warden afgeslagen.
Wederzijdsch geschutvuur ten zuiden en
zuidwesten van Saarlouis.
Het legerbericht van hedenochtend luidt
Gisteren aan het einde van den dag en
vannacht waren verkenners in het bene-
dendal van de Nied en ten Zuiden van Saar
brücken actief.
Vanochtend werd van Duitsche zijde nog
gemeld
In het Oosten werd de opmarsch naar de
belangengrens voortgezet.
In het Westen plaatselijke activiteit van
verkenners en zwak artillerievuur aan bei
de zijden.
In de lucht slechts geringe activiteit van
verkenners.
Een Duitsch offensief te wachten?
In vele niet-officieele militaire kringen
te Londen vernacht men een spoedig
Duitsch offensief aan het Westelijk front,
waarbij men aanneemt, dat het terrein van
den strijd zou liggen tusschen Luxemburg
en den Rijn.
Men betoogt, dat Gamelin de Duitsche
troepen in een positie heeft gebracht,
waarin zij den volgenden zet moeten doen.
Reusachtige Duitsche troepen
concentraties.
De militaire correspondent van de „Eve
ning Standard" schrijft, dat er reusachti
ge Duitsche troepenconcentraties worden
uitgevoerd op de plaats v/aar zich de Rijn
van de grens verwijdert. Hij schat de
sterkte der Duitsche troepen achter het
front van Karlsruhe tot Trier op zestig
divisies. Ten aanzien van de grootte van
het Britsche hulpleger voegt de corres
pondent hieraan toe „cijfers mogen niet
gegeven worden, doch men kan zeggen,
dat het Britsche leger, dat in 1914 den
linkervleugel van het geallieerde leger
vormde, teen het den eersten schok van
het offensief van Von Kluck opving, blij
zou zijn geweest, wanneer het de sterkte
van zijn opvolger zou hebben gehad."
Uit Parijs meldt Reuter, dat de activi
teit aan het front, het slechte weer ten
spijt, grooter is geworden.
In tegenstelling met de verwachtingen
Vc*n Britsche militaire kringen, schijnt -vol
gens Havas, niettegenstaande de activiteit
van de Duitsche troepen aan verschillende
sectoren van het front tusschen Rijn en
Moezel, tot op het oogenblik neg geen ge
vaar voor een aanval op groote schaal te
dreigen. Talrijke patrouilles worden uit
gezonden naar de Franscne voorposten en
het artillerievuur is vrij hevig, vooral bij
Orenthal is de Duitsche infanterie actief.
De Fransche rukken op.
Langs de Moezel zijn de Fransche troe
pen thans ongeveer zes kilometer op
Duitsch gebied doorgedrengen. In dit ge
bied lagen geen versterkingen van de
Siegfriedlinie en de Fransche opmarsch
stiet niet op ernstigen tegenstand.
Het gebied van Orenthal, waar thans
activiteit merkbaar is, vormt een vooruit
geschoven positie van de Franschen, welke
steunt op het plaatsje Bitche, waar in
vredestijd een deel van Ie bezettingstroe
pen van de Maginot-linie wordt opgeleid.
De Franschen zijn hier vast genesteld, zij
beschikken hier over verdedigingswerken,
welke een onderdeel vormen van de Ma
ginot-linie.
De hardnekkigheid, waarmede de Duit
sche bevelvoering de activiteit onderhoudt
van haar troepen in den sectcir van de
Moezel, doet blijken, welk belang zij hecht
aan den door de Fransche troepen in de
zen sector sedert het begin der vijande
lijkheden tot stand gebrachten opmarsch.
Deze Fransche opmarsch in dit gebied,
evenals de opmarsch in den sector van de
Nied, bedreigt den rechtervleugel der Duit
sche stelling, die bestemd is tot dekking
van het Saar bekken. Deze dreiging kemt
overeen met die, welke drukt op het
steenkoolbekken door een Franschen op
marsch ten oosten van Saarbrücken en
naar den loop van de Blies. Na drie da
gen bombardement docr de zware artille
rie is de Duitsche infanterie in dezen Moe
zelsector opgetreden met een reeks over
vallen. Het betreft kleine plaatselijke ope
raties met geringe troepensterkte, die ge
makkelijk gestuit werden door het vuur
der automatische wapens.
Komende na het vrij hevige bombarde
ment vormen deze pogingen niettemin een
belangwekkende aanwijzing.
Geen bezoeken aan het Westfront.
De Duitsche radio heeft, volgens Havas,
de bevolking aangespoord geen bezoeken
te brengen aan de soldaten aan het West
front. Dergelijke bezoeken zouden zeer
duur komen en veel ongemak veroorzaken.
RUIM 20 DOODEN.
Zondagavond is op het Berlijnsche station
Gesundbrunnen een naar Sassnitz rijdende
D-trein op een naar St. Argard rijdenden
passagïerstrein ingereden. Het laatste rij
tuig van den personentrein werd gedeelte
lijk in elkaar gedrukt en vloog in brand.
Het voorlaatste rijtuig werd lichter be
schadigd.
Het aantal dooden en gewonden is nog
niet nauwkeurig bekend. Gevreesd moet
worden dat ruim 20 dooden zijn gevallen.
Het niet beschadigde deel van den perso
nentrein heeft zijn reis voortgezet.
Er wordt een onderzoek ingesteld naar
de schuldkwestie.
WETSONTWERP INGETROKKEN.
De Minister van Sociale Zaken heeft aan
de Tweede Kamer medegedeeld, dat wor
den ingetrokken de bij Koninklijke bood
schap van 10 Mei 1939 aangeboden wets
ontwerpen, strekkende respectievelijk tot
wijziging en verhooging van het elfde
hoofdstuk der rijksbegrootin^ voor het
dienstjaar 1939 en tot uitvoering van een
staat-van-dienst-boekje voor jeugdige man
nelijke personen*
ZEVEN EN DERTIG DOODEN EN
TALRIJKE GEWONDEN.
Te Saint Etienne (Frankrijk) heeft zich
Zaterdagmiddag een ernstig mijnongeluk
voorgedaan. Er ontstond een ontbranding
waardoor talrijke arbeiders tegen den
grond werden geworpen en waarop een in
storting volgde. Het reddingswerk werd
terstond ter hand genomen.
De ontploffing heeft 37 dooden geëischt,
terwijl ongeveer 30 personen werden ge
wond. Zij zou veroorzaakt zijn door kort
sluiting, welke mijngas heeft doen explo-
deeren, waardoor weer een stofexplosie
ontstond en een instorting.
De Britsche admiraliteit deelt mede, dat
«vijandelijke vliegtuigen Zaterdagmiddag op
de Noordzee twee Britsche mijnenvegers
hebben aangevallen. Geen van beide par
tijen leed verliezen.
Te Oostmahorn is Zondagochtend om
streeks 11 uur gedurende een korten tijd
een hevig kanongebulder gehoord komende
uit de richting van de Oost-Friesche eilan
den.
ALLE OPVARENDEN GERED.
Het schip bracht graan en veevoeder naar
ons land.
Het Nederlandsche stoomschip „Binnen
dijk", dat van New-York op weg was naar
Rotterdam en vrijwel volgeladen was met
graan en vesvoeder, bestemd voor de Ne
derlandsche regeering, is Zaterdagavond
tienuur nabij het Shambles lichtschip op
een mijn geloopen. Het schip is Zondag
ochtend om 2 uur gezonken. Alle 41 op
varenden konden worden gered. Zij zijn in
de Engelsche Marinehaven Weymouth aan
de Zuidkust van Engeland, aan land ge
bracht en voorloopig opgenomen in het
Zeemanshuis, het hotel van het Leger des
Heils en twee andere hotels.
Twee leden van de bemanning, een sto
ker en een 18-jarige leerling, zijn-in een
ziekenhuis opgenomen met beenbreuken.
De gezagvoerder vertelt.
De heer Moree, gezagvoerder van de
„Binnendijk", vertelde, dat hij zich op de
brug bevond, toen zich een vreeselijke ont
ploffing voordeed. De machines en de
draadlooze installatie raakten in het on-
geneede en konden geen dienst meer doen.
Zeer langzaam begon het schip te zinken.
Daar van de radio-installatie geen ge
bruik gemaakt kon worden, moest men
vuurpijlen afschieten om de aandacht te
trekken. Deze vuurpijlen werden beant
woord en later kwam een der vaartuigen
die in dienst v.an de Britsche contrabande
controle staan, langszij het vaartuig
maakte vast en nam alle 41 opvarenden
aan boord.
„Wij hadden", aldus de heer Moree",
geen passagiers aan boord. Onze reis van
New York was tot dusverre door niets
bijzonders gekenmerkt. Cok bq het nade
ren van de Engelsche kust namen wij geen
teekenen van den oorlog waar".
Een der opvarenden zeide nog„Wij
lagen in onze kooien, toen wij de ontplof
fing hoorden".
De „Binnendijk" is het tweede Neder
landsche koopvaardijschip, dat sinds het
begin van de vijandelijkheden is verloren
gegaan. Naar men zich herinnert, is het
stoomschip „Mark" van de N.V. Houtvaart
te Rotterdam, de vorige maand in de Oost
zee op een mijn geloopen en gezonken.
De „Binnendijk" is een stoomschip van
de Holland-Amerika lijn, groot 6873 ton
bruto. Het werd 1921 op de N.V. werf „De
Noord" te Alblasserdam gebouwd.
DOOR BRITSCHE LUCHTSTRIJD
KRACHTEN.
Het Britsche ministerie van luchtvaart
deelt mede, dat verkenningsvliegtuigen der
Britsche luchts trijdkrachten, die patrouille-
dienst deden boven de Noordzee, Zondag
een Duitsche vliegboot hebben ontmoet. Er
ontspan zich een luchtstrijd, waarbij de
Duitsche vliegboot werd neergeschoten.
Na den strijd zag de piloot van een der
Britsche toestellen, dat de Duitsche beman
ning ziel aan het wrak van hun vliegboot
vastklampte. Een in de nabijheid varend
schip werd ter assistentie derwaarts gezon
den en de Britsche toestellen hervatten hun
patrouille.
Nader wordt nog gemeld, dat bij het
luchtgevecht twee Duitsche vliegbooten be
trokken waren. De tweede vliegboot nam
de wijk, nadat de eerste in zee gevallen
was. Twee Britsche toestellen werden tij
dens het luchtgevecht door kogels betrof
fen, zonder dat de inzittenden letsel be
kwamen.
ZESTIG MOTORSPUITEN NEMEN AAN
HET BLUSSCHINGSWERK DEEL.
Een geweldige brand heeft Zondagavond
de verduistering van het Londensche West
end teniet gedaan.
De brand was uitgebroken in een gewel
dige meubelopslagplaats, die reeds ver
scheidene weken lang inboedels had ont
vangen van gezinnen, die uit Londen zijn
geëvacueerd. Bija zestig motorspuiten be
streden gedurende ongeveer twee uur de
vlammen, voordat het vuur teekenen van
wijken begon te vertooneru Waardevolle
kunstwerken, kostbare meubels en tapijten,
het eigendom van bekende personen en hier
voorloopig opgeslagen, werden door de
vlammen bedreigd. Ook meubels van den
Hertog van Kent waren in heb gebouw op
geslagen, doch zij hebben voor zoover be
kend is, niet geleden.
BELANGRIJKE RESULTATEN
VERKREGEN EN VERWACHT.
Aan de memorie van antwoord betreffen
de de verhooging van het zevende hoofd
stuk B der rijksbegrooting voor het dienst
jaar 1939 (verhooging crediet voor werk
verruiming) ontleenen wij
Aan de hand van de voorloopige cijfers
kan worden vastgesteld, dat in 1938 in ge
meenten, welke subsidie ontvangen uit het
werkloosheidssubsidiefonds, voor werkver
schaffing aan loonen e.d. een bedrag is
besteed van ruim 31 millioen. Daarboven
komt nog een zeer aanzienlijk bedrag,
eveneens in ons land verwerkt, ten behoe
ve van leveranties, transport, enz. Verder
is in genoemd jaar ten laste van het werk
fonds eveneens plm. 31 millioen verwerkt.
Bij het departement van Waterstaat bev-
dragen de cijfers o.m.
Voor het verkeersfonds 48 millioen en
voor het Zuiderzeefonds 10.5 millioen,
terwijl door het departement van Defensie
in het jaar 1938 voor de binnenlandsche
markt een waarde van rond 75.5 millioen
aan opdrachten is gegeven, waarvan naar
zeer globale raming 38 millioen is be
taald. Hieriblijkt, dat deze opdrachten
ook in volgende jaren nog doorloopen, ter
wijl uiteraard nieuwe opdrachten worden
gegeven.
Naar schatting zullen, wanneer dit
crediet is toegestaan en voorzoover al
thans prijsstijging e.d. de verwachtin
gen niet doorkruisen, de beschikbare
middelen werkloosh -idssubsidief onds
en werkfonds) het mogelijk maken op
de hierbedoelde wijze omstreeks 80.000
a 90.000 personen te plaatsen. Boven
deze aantallen komen dan nog groepen
arbeiders, wier tewerkstelling een uit
vloeisel is van de indirecte werkver
ruiming, welke ontstaat door de di
recte tewerkstelling.
Buitenlandsche kringen te Moskou ge-
looven, dat de Sovjetregeering uit de be
sprekingen met den minister van buiten
landsche zaken van Litauen zooveel moge
lijk voordeel trachten te behalen.
Men verwacht, dat de Sovjet minstens
het recht van doortocht zullen eischen in
geval «van een invasie of van bedreiging
met agressie door een groote mogendheid
tegen Rusland of Letland en Estland. Wel
licht zal het recht worden opgeëischt, gar
nizoenen en versterkingen ran te leggen
langs de grens van Oost-Pruisen, teneinde
de Duitsche inrichtingen in het Memelge-
bied te neutraliseeren.
Nieuwe Russische eischen aan
Estland
Volgens zekere te Moskou in omloop
zjjnde geruchten zou de Sovjet-Unie nieu
we eischen aan Estland willen stellen. De
Sovjets zouden de bezetting opeischen van
nog twee plaatsen op Estlandsch grondge
bied, en bovendien een doortocht via land
willen hebben voor de Russische contingen
ten die de lucht-marinebases op Estlandsch
grondgebied moeten gaan bezetten. Oor
spronkelijk was overeengekomen, dat deze
troepen via zee naar Estland zouden wor
den overgebracht en niet het land zouden
doortrekken.
FINLAND ROEPT RESERVISTEN OP.
Het Finsche telegraaf agentschap meldt
volgens het D.N.B.
„Zooals de minister van buitenlandsche
zaken, Erkko, reeds op 18 September heeft
medegedeeld, zijn tusschen Finland en Rus
land langs diplomatieken weg onderhande
lingen over zekere punten van politieleen en
economischen aard gevoerd. De Sovjet-
Russische regeering heeft thans gevraagd
of de Finsche regeering bereid is een spe-
cialen gevolmachtigde te zenden ter be
spreking van hangende vraagstukken. De
Finsche regeering overweegt thans deze
vraag",
Finland roept reservisten op.
Het Finsche ministerie van oorlog deelt,
volgens het D.N.B., mede
„Daar het noodig schijnt te zijn, de neu-
traliteitsdefensie van Finland te verster
ken, zijn de reservisten der troepenafdeelin-
gen voor buitengewone oefeningen onder
de wapenen geroepen. Daar hierdoor ge
brek aan ruimte wat de mogelijkheid voor
inkwartiering in de garnizoenen is ont
staan, zjjn deelen der troepen uit de stede
lijke garnizoenen naar het platteland ver
plaatst, waar zij tevens voor het aanleggen
van versterkingen kunnen worden ge
bruikt".
Zoowel uit Kopenhagen als Stockholm
komen berichten, volgens welke Finland
besloten heeft de Russische uitnoodiging
tigde naar Moskou te zenden voor onder-
te aanvaarden en een specialen gevolmach-
handelingen over de vraagstukken van po-
litieken en economischen aard. Rusland
heeft blijkbaar belangstelling voor drie
kleine eilanden in de Finsche Golf, Hog-
land, Seitskaer en Tyaerskaer.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
§elieufftewMsc«
Het Nederlandsche stoomschip „Bin
nendijk" op een mijn geloopen en ge
zonken. (Pag. 1, eerste blad)*
Rusland stelt nieuwe eischen.
(Pag. 1, eerste blad).
Ernstige ontploffing in Fransche mijn
eischt bijna 40 dooden en vele gewon
den. (Pag. 1, eerste blad).
Het bekende jacht van Anthony Fok
ker is na een ontploffing gezonken.
(Scheepvaart)!
Ernstig ongeval met militair toestel in
Ecuador 10 dooden.
(Luchtvaart)*
Het wetsontwerp inzake de staat-van-
dienst-boekjes is ingetrokken.
(Pag, 1, eerste blad).
Hevige strijd in China. (Buitenland).
Groote brand in verduisterd Londen.
(Pag. 1, eerste blad)".
Ernstig spoorwegongeluk in Berlijn
eischt meer dan 20 dooden.
(Pag. 1, eerste blad)'.
ZIE VERDEK EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
DEENSCH SCHIP SNELT TE HULP.
Vanochtend omstreeks half elf is aan
de Engelsche Oostkust het Grieksche
stoomschip „Mount Ida" nabij de Ower-
bank tegenover de Humber, d.i. de rivier
waaraan Hull is gelegen, naar alle waar
schijnlijkheid op een mijn geloopen. Al
thans op genoemd tijdstip gaf het schip
met de roepletters S.V.X.H. noodseinen.
Duidelijk klonken de S.O.S.-seinen door
den aether. Tot tweemaal toe gaf het
schipzijn positie op Passing Owerbank,
(Passeeren Owerbank). Later meldde de
„Mount Ida", die in verbinding stond met
Humber-radio, dat de sloepen werden uit
gezet en dat mijnen ronddreven. Het schip
is dus vermoedelijk in het mijnenveld te
recht gekomen, dat daar ter plaatse is
gelegd. Het radiostation Blaavand-radio
had nog even tevoren nauwkeurig de
plaats aangegeven waar deze gevaarlijke
monsters zijn uitgelegd. Doch helaas zal
het voor de „Mount Ida" reeds te laat
zijn geweest.
De S.O.S.-seinen werden ook door andere
schepen opgevangen, want korten tijd la
ter seinde een Deensch schip „Coming
fullspeed to give you assistance". Het
schip snelde dus de in nood verkeerenden
te hulp. Intusschen bleef de marconist van
de „Mount Ida" op zijn post en hield de
verbinding met de kuststations gaande.
Tegen het middaguur werd nog een be
richt opgevangen van een onbekend schip
dat aan een ander in de nabijheid varend
schip meedeelde dat een door haar uitge
zette reddingboot op ongeveer drie mijl
van de „Mount Ida" verwijderd was. Later
werd gemeld dat de reddingboot het schip
had bereikt. Intusschen zrjn dus wellicht
de schipbreukelingen reeds in veiligheid
gebracht.
De „Mount Ida" meet 4202 ton bruto
registerton, werd in 1938 te Glasgow ge
bouwd, en is eigendom van de Atlanticos
Steamship Co Ltd. te Piraeus.
In het zicht van de kust van Terschel
ling is vanmorgen kort voor het middaguur
een schip van een convooi van drie hout
booten op een mijn geloopen. Men ver
moedt, Jat het de „Indra" is, een Finsch
schip van 2071 ton bruto, thuis behoorende
te Aboe en eigendom van de Nantic Steam
ship Comp.
Van de hooge duinen kon men zien, dat
beide andere schepen hulp verleenden. Op
varenden van de „Indra" zijn aan boord
van de andere houtbooten, welker namen
men nog niet kent, gegaan, maar het is
nog niet bekend, of er persoonlijke onge
lukken zijn voorgevallen en of alle schepe
lingen zijn gered.
De motorreddingboot „Nicolaas Marius"
van de Noord- en Zuid-Hollandsche Red-
dingmaatschapprj werd terstond door den
tractor „Zeepaard" in de golven gereden
en spoedde zich naar de plaats des onheils.
De „Indra" was om twee uur nog drijvende.
Het Nederlandsche radiostation Scheve-
ningen-haven zond tegen twaalf uur een
telegram aan alle schepen, waarin werd
medegedeeld dat het schip met de roep
letters O.H.Y.N., naar later bleek een
Finsch schip, zeer luide S.O.S.-seinen had
uitgezonden met de opmerking „Mijnen".
Verder had men geen enkel signaal meer
van het schip gehoord.