Breskensclie Courant Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Meer bedrijvigheid aan het Westelijk front. Ernstig spoorwegongeluk te Berlijn. Geen staat-van-dienstboekje voor jeugdige mannelijke personen. Ontploffing in Fransche mijn. Gevecht op de Noordzee. Stoomschin „Binnendijk" op een mijn geloopen en gezonken. Duitsche vliegboot op de Noordzee neer geschoten. Groote brand in verduisterd Londen. 30 millioen méér voor werkverruiming. Russische eischen aan Litauen. Russische stappen bij de Finsche regeermg. EERSTE BLAD van ien A »s Grieksch s,s.Mount Ida" in nood aan Engelsche Oostkust. Schip benoorden Terschelling op mijn geloopen. Viissingsctie Courant 77ste JAARGANG NUMMER 238 MAANDAG 9 OCTOBER 1939 -iDonnementsprysi Li ct. pex ween ol 1 2.20 pex Kwartaal- Franco pei post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct Voor het buitenland neme men eeD abonnement op het postkantoor zijner gemeente. AdvertentieprijsVan 15 regels 1.25, iedere regeJ meer 25 cent Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van i5 regels 50 cent, tedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis Vooruitbetaling Uitgave: Firma c VAN DU. VbLüL Jr„ Bureaus Walsti. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat Tel.21; Oost- eD West-Souburg. Kanaalstraat 45. Tel 85 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLIC Artillerievuur aan de Moezel. Fransche troepen 6 K.M. op Duitsch gebied. De algemeene militaire actie aan het geheele front van den Rijn tot den Moezel is Zaterdag geaccentueerd, aldu9 Havas. De verkenningen welke sinds Vrijdag door de verdedigers van de Siegfriedlinie, on danks het slechte weder, worden onderno men, duren voort, waarbij Zaterdag kwam, dat van beide zijden op talrijke plaatsen aan het front de artillerie in actie is ge treden. In den Moezel-sector werd het initiatief daartoe sinds Vrijdag genomen door de Duitsche artillerie, die een klein dorp zwaar beschoot. De Fransche artil lerie beantwoordde onmiddellijk het vuren. Fransche en Duitsche legerberichten. Het Fransche communiqué van Zater dagavond luidde „Wederzijdsch optreden van de artillerie tusschen de Moezel en de Saar. Weder zij dsche patrouilles in het gebied ten zui den van Deux Fonts. Gedurende de eerste week van October heeft de Fransche ma rine 30.000 ton voor Duitschland bestemde koopwaar aangehouden." Het Duitsche opperbevel meldde het plaatselijk optreden van verkenners van den vijand die werden afgeslagen. Overi gens slechts hier en daar artillerievuur. Fransche verkenningsvliegtuigen hebben des middags geprobeerd den Rijn bij Bonn over te vliegen. Een dér toestellen werd bij Godesberg tijdens eén luchtgevecht om laag gescheten, een tweede moest bij Eus- kirchen een noodlading maken. De uit vier koppen bestaande beman ning, waarbij een overste van den gene- ralen staf, werd gevangen genomen. Aan Duitsche zijde werden geen verliezen ge leden. Het Fransche legerbericht van Zondag ochtend luidde Een kalme nacht. Ten zuidwesten van Saarbrücken werden vijandelijke patrouil les door ons vuur teruggedreven. De Duitschers meldden dat de artillerie aan beide zijden overdag actief was. Ge durende den nacht werd hier en daar sper vuur gelegd. Het Fransche oorlogscommuniqué van Zondagavond luidt Vijandelijke overvallen in de streek ten oosten van de Moezel warden afgeslagen. Wederzijdsch geschutvuur ten zuiden en zuidwesten van Saarlouis. Het legerbericht van hedenochtend luidt Gisteren aan het einde van den dag en vannacht waren verkenners in het bene- dendal van de Nied en ten Zuiden van Saar brücken actief. Vanochtend werd van Duitsche zijde nog gemeld In het Oosten werd de opmarsch naar de belangengrens voortgezet. In het Westen plaatselijke activiteit van verkenners en zwak artillerievuur aan bei de zijden. In de lucht slechts geringe activiteit van verkenners. Een Duitsch offensief te wachten? In vele niet-officieele militaire kringen te Londen vernacht men een spoedig Duitsch offensief aan het Westelijk front, waarbij men aanneemt, dat het terrein van den strijd zou liggen tusschen Luxemburg en den Rijn. Men betoogt, dat Gamelin de Duitsche troepen in een positie heeft gebracht, waarin zij den volgenden zet moeten doen. Reusachtige Duitsche troepen concentraties. De militaire correspondent van de „Eve ning Standard" schrijft, dat er reusachti ge Duitsche troepenconcentraties worden uitgevoerd op de plaats v/aar zich de Rijn van de grens verwijdert. Hij schat de sterkte der Duitsche troepen achter het front van Karlsruhe tot Trier op zestig divisies. Ten aanzien van de grootte van het Britsche hulpleger voegt de corres pondent hieraan toe „cijfers mogen niet gegeven worden, doch men kan zeggen, dat het Britsche leger, dat in 1914 den linkervleugel van het geallieerde leger vormde, teen het den eersten schok van het offensief van Von Kluck opving, blij zou zijn geweest, wanneer het de sterkte van zijn opvolger zou hebben gehad." Uit Parijs meldt Reuter, dat de activi teit aan het front, het slechte weer ten spijt, grooter is geworden. In tegenstelling met de verwachtingen Vc*n Britsche militaire kringen, schijnt -vol gens Havas, niettegenstaande de activiteit van de Duitsche troepen aan verschillende sectoren van het front tusschen Rijn en Moezel, tot op het oogenblik neg geen ge vaar voor een aanval op groote schaal te dreigen. Talrijke patrouilles worden uit gezonden naar de Franscne voorposten en het artillerievuur is vrij hevig, vooral bij Orenthal is de Duitsche infanterie actief. De Fransche rukken op. Langs de Moezel zijn de Fransche troe pen thans ongeveer zes kilometer op Duitsch gebied doorgedrengen. In dit ge bied lagen geen versterkingen van de Siegfriedlinie en de Fransche opmarsch stiet niet op ernstigen tegenstand. Het gebied van Orenthal, waar thans activiteit merkbaar is, vormt een vooruit geschoven positie van de Franschen, welke steunt op het plaatsje Bitche, waar in vredestijd een deel van Ie bezettingstroe pen van de Maginot-linie wordt opgeleid. De Franschen zijn hier vast genesteld, zij beschikken hier over verdedigingswerken, welke een onderdeel vormen van de Ma ginot-linie. De hardnekkigheid, waarmede de Duit sche bevelvoering de activiteit onderhoudt van haar troepen in den sectcir van de Moezel, doet blijken, welk belang zij hecht aan den door de Fransche troepen in de zen sector sedert het begin der vijande lijkheden tot stand gebrachten opmarsch. Deze Fransche opmarsch in dit gebied, evenals de opmarsch in den sector van de Nied, bedreigt den rechtervleugel der Duit sche stelling, die bestemd is tot dekking van het Saar bekken. Deze dreiging kemt overeen met die, welke drukt op het steenkoolbekken door een Franschen op marsch ten oosten van Saarbrücken en naar den loop van de Blies. Na drie da gen bombardement docr de zware artille rie is de Duitsche infanterie in dezen Moe zelsector opgetreden met een reeks over vallen. Het betreft kleine plaatselijke ope raties met geringe troepensterkte, die ge makkelijk gestuit werden door het vuur der automatische wapens. Komende na het vrij hevige bombarde ment vormen deze pogingen niettemin een belangwekkende aanwijzing. Geen bezoeken aan het Westfront. De Duitsche radio heeft, volgens Havas, de bevolking aangespoord geen bezoeken te brengen aan de soldaten aan het West front. Dergelijke bezoeken zouden zeer duur komen en veel ongemak veroorzaken. RUIM 20 DOODEN. Zondagavond is op het Berlijnsche station Gesundbrunnen een naar Sassnitz rijdende D-trein op een naar St. Argard rijdenden passagïerstrein ingereden. Het laatste rij tuig van den personentrein werd gedeelte lijk in elkaar gedrukt en vloog in brand. Het voorlaatste rijtuig werd lichter be schadigd. Het aantal dooden en gewonden is nog niet nauwkeurig bekend. Gevreesd moet worden dat ruim 20 dooden zijn gevallen. Het niet beschadigde deel van den perso nentrein heeft zijn reis voortgezet. Er wordt een onderzoek ingesteld naar de schuldkwestie. WETSONTWERP INGETROKKEN. De Minister van Sociale Zaken heeft aan de Tweede Kamer medegedeeld, dat wor den ingetrokken de bij Koninklijke bood schap van 10 Mei 1939 aangeboden wets ontwerpen, strekkende respectievelijk tot wijziging en verhooging van het elfde hoofdstuk der rijksbegrootin^ voor het dienstjaar 1939 en tot uitvoering van een staat-van-dienst-boekje voor jeugdige man nelijke personen* ZEVEN EN DERTIG DOODEN EN TALRIJKE GEWONDEN. Te Saint Etienne (Frankrijk) heeft zich Zaterdagmiddag een ernstig mijnongeluk voorgedaan. Er ontstond een ontbranding waardoor talrijke arbeiders tegen den grond werden geworpen en waarop een in storting volgde. Het reddingswerk werd terstond ter hand genomen. De ontploffing heeft 37 dooden geëischt, terwijl ongeveer 30 personen werden ge wond. Zij zou veroorzaakt zijn door kort sluiting, welke mijngas heeft doen explo- deeren, waardoor weer een stofexplosie ontstond en een instorting. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat «vijandelijke vliegtuigen Zaterdagmiddag op de Noordzee twee Britsche mijnenvegers hebben aangevallen. Geen van beide par tijen leed verliezen. Te Oostmahorn is Zondagochtend om streeks 11 uur gedurende een korten tijd een hevig kanongebulder gehoord komende uit de richting van de Oost-Friesche eilan den. ALLE OPVARENDEN GERED. Het schip bracht graan en veevoeder naar ons land. Het Nederlandsche stoomschip „Binnen dijk", dat van New-York op weg was naar Rotterdam en vrijwel volgeladen was met graan en vesvoeder, bestemd voor de Ne derlandsche regeering, is Zaterdagavond tienuur nabij het Shambles lichtschip op een mijn geloopen. Het schip is Zondag ochtend om 2 uur gezonken. Alle 41 op varenden konden worden gered. Zij zijn in de Engelsche Marinehaven Weymouth aan de Zuidkust van Engeland, aan land ge bracht en voorloopig opgenomen in het Zeemanshuis, het hotel van het Leger des Heils en twee andere hotels. Twee leden van de bemanning, een sto ker en een 18-jarige leerling, zijn-in een ziekenhuis opgenomen met beenbreuken. De gezagvoerder vertelt. De heer Moree, gezagvoerder van de „Binnendijk", vertelde, dat hij zich op de brug bevond, toen zich een vreeselijke ont ploffing voordeed. De machines en de draadlooze installatie raakten in het on- geneede en konden geen dienst meer doen. Zeer langzaam begon het schip te zinken. Daar van de radio-installatie geen ge bruik gemaakt kon worden, moest men vuurpijlen afschieten om de aandacht te trekken. Deze vuurpijlen werden beant woord en later kwam een der vaartuigen die in dienst v.an de Britsche contrabande controle staan, langszij het vaartuig maakte vast en nam alle 41 opvarenden aan boord. „Wij hadden", aldus de heer Moree", geen passagiers aan boord. Onze reis van New York was tot dusverre door niets bijzonders gekenmerkt. Cok bq het nade ren van de Engelsche kust namen wij geen teekenen van den oorlog waar". Een der opvarenden zeide nog„Wij lagen in onze kooien, toen wij de ontplof fing hoorden". De „Binnendijk" is het tweede Neder landsche koopvaardijschip, dat sinds het begin van de vijandelijkheden is verloren gegaan. Naar men zich herinnert, is het stoomschip „Mark" van de N.V. Houtvaart te Rotterdam, de vorige maand in de Oost zee op een mijn geloopen en gezonken. De „Binnendijk" is een stoomschip van de Holland-Amerika lijn, groot 6873 ton bruto. Het werd 1921 op de N.V. werf „De Noord" te Alblasserdam gebouwd. DOOR BRITSCHE LUCHTSTRIJD KRACHTEN. Het Britsche ministerie van luchtvaart deelt mede, dat verkenningsvliegtuigen der Britsche luchts trijdkrachten, die patrouille- dienst deden boven de Noordzee, Zondag een Duitsche vliegboot hebben ontmoet. Er ontspan zich een luchtstrijd, waarbij de Duitsche vliegboot werd neergeschoten. Na den strijd zag de piloot van een der Britsche toestellen, dat de Duitsche beman ning ziel aan het wrak van hun vliegboot vastklampte. Een in de nabijheid varend schip werd ter assistentie derwaarts gezon den en de Britsche toestellen hervatten hun patrouille. Nader wordt nog gemeld, dat bij het luchtgevecht twee Duitsche vliegbooten be trokken waren. De tweede vliegboot nam de wijk, nadat de eerste in zee gevallen was. Twee Britsche toestellen werden tij dens het luchtgevecht door kogels betrof fen, zonder dat de inzittenden letsel be kwamen. ZESTIG MOTORSPUITEN NEMEN AAN HET BLUSSCHINGSWERK DEEL. Een geweldige brand heeft Zondagavond de verduistering van het Londensche West end teniet gedaan. De brand was uitgebroken in een gewel dige meubelopslagplaats, die reeds ver scheidene weken lang inboedels had ont vangen van gezinnen, die uit Londen zijn geëvacueerd. Bija zestig motorspuiten be streden gedurende ongeveer twee uur de vlammen, voordat het vuur teekenen van wijken begon te vertooneru Waardevolle kunstwerken, kostbare meubels en tapijten, het eigendom van bekende personen en hier voorloopig opgeslagen, werden door de vlammen bedreigd. Ook meubels van den Hertog van Kent waren in heb gebouw op geslagen, doch zij hebben voor zoover be kend is, niet geleden. BELANGRIJKE RESULTATEN VERKREGEN EN VERWACHT. Aan de memorie van antwoord betreffen de de verhooging van het zevende hoofd stuk B der rijksbegrooting voor het dienst jaar 1939 (verhooging crediet voor werk verruiming) ontleenen wij Aan de hand van de voorloopige cijfers kan worden vastgesteld, dat in 1938 in ge meenten, welke subsidie ontvangen uit het werkloosheidssubsidiefonds, voor werkver schaffing aan loonen e.d. een bedrag is besteed van ruim 31 millioen. Daarboven komt nog een zeer aanzienlijk bedrag, eveneens in ons land verwerkt, ten behoe ve van leveranties, transport, enz. Verder is in genoemd jaar ten laste van het werk fonds eveneens plm. 31 millioen verwerkt. Bij het departement van Waterstaat bev- dragen de cijfers o.m. Voor het verkeersfonds 48 millioen en voor het Zuiderzeefonds 10.5 millioen, terwijl door het departement van Defensie in het jaar 1938 voor de binnenlandsche markt een waarde van rond 75.5 millioen aan opdrachten is gegeven, waarvan naar zeer globale raming 38 millioen is be taald. Hieriblijkt, dat deze opdrachten ook in volgende jaren nog doorloopen, ter wijl uiteraard nieuwe opdrachten worden gegeven. Naar schatting zullen, wanneer dit crediet is toegestaan en voorzoover al thans prijsstijging e.d. de verwachtin gen niet doorkruisen, de beschikbare middelen werkloosh -idssubsidief onds en werkfonds) het mogelijk maken op de hierbedoelde wijze omstreeks 80.000 a 90.000 personen te plaatsen. Boven deze aantallen komen dan nog groepen arbeiders, wier tewerkstelling een uit vloeisel is van de indirecte werkver ruiming, welke ontstaat door de di recte tewerkstelling. Buitenlandsche kringen te Moskou ge- looven, dat de Sovjetregeering uit de be sprekingen met den minister van buiten landsche zaken van Litauen zooveel moge lijk voordeel trachten te behalen. Men verwacht, dat de Sovjet minstens het recht van doortocht zullen eischen in geval «van een invasie of van bedreiging met agressie door een groote mogendheid tegen Rusland of Letland en Estland. Wel licht zal het recht worden opgeëischt, gar nizoenen en versterkingen ran te leggen langs de grens van Oost-Pruisen, teneinde de Duitsche inrichtingen in het Memelge- bied te neutraliseeren. Nieuwe Russische eischen aan Estland Volgens zekere te Moskou in omloop zjjnde geruchten zou de Sovjet-Unie nieu we eischen aan Estland willen stellen. De Sovjets zouden de bezetting opeischen van nog twee plaatsen op Estlandsch grondge bied, en bovendien een doortocht via land willen hebben voor de Russische contingen ten die de lucht-marinebases op Estlandsch grondgebied moeten gaan bezetten. Oor spronkelijk was overeengekomen, dat deze troepen via zee naar Estland zouden wor den overgebracht en niet het land zouden doortrekken. FINLAND ROEPT RESERVISTEN OP. Het Finsche telegraaf agentschap meldt volgens het D.N.B. „Zooals de minister van buitenlandsche zaken, Erkko, reeds op 18 September heeft medegedeeld, zijn tusschen Finland en Rus land langs diplomatieken weg onderhande lingen over zekere punten van politieleen en economischen aard gevoerd. De Sovjet- Russische regeering heeft thans gevraagd of de Finsche regeering bereid is een spe- cialen gevolmachtigde te zenden ter be spreking van hangende vraagstukken. De Finsche regeering overweegt thans deze vraag", Finland roept reservisten op. Het Finsche ministerie van oorlog deelt, volgens het D.N.B., mede „Daar het noodig schijnt te zijn, de neu- traliteitsdefensie van Finland te verster ken, zijn de reservisten der troepenafdeelin- gen voor buitengewone oefeningen onder de wapenen geroepen. Daar hierdoor ge brek aan ruimte wat de mogelijkheid voor inkwartiering in de garnizoenen is ont staan, zjjn deelen der troepen uit de stede lijke garnizoenen naar het platteland ver plaatst, waar zij tevens voor het aanleggen van versterkingen kunnen worden ge bruikt". Zoowel uit Kopenhagen als Stockholm komen berichten, volgens welke Finland besloten heeft de Russische uitnoodiging tigde naar Moskou te zenden voor onder- te aanvaarden en een specialen gevolmach- handelingen over de vraagstukken van po- litieken en economischen aard. Rusland heeft blijkbaar belangstelling voor drie kleine eilanden in de Finsche Golf, Hog- land, Seitskaer en Tyaerskaer. Dit nummer bestaat uit 2 bladen §elieufftewMsc« Het Nederlandsche stoomschip „Bin nendijk" op een mijn geloopen en ge zonken. (Pag. 1, eerste blad)* Rusland stelt nieuwe eischen. (Pag. 1, eerste blad). Ernstige ontploffing in Fransche mijn eischt bijna 40 dooden en vele gewon den. (Pag. 1, eerste blad). Het bekende jacht van Anthony Fok ker is na een ontploffing gezonken. (Scheepvaart)! Ernstig ongeval met militair toestel in Ecuador 10 dooden. (Luchtvaart)* Het wetsontwerp inzake de staat-van- dienst-boekjes is ingetrokken. (Pag, 1, eerste blad). Hevige strijd in China. (Buitenland). Groote brand in verduisterd Londen. (Pag. 1, eerste blad)". Ernstig spoorwegongeluk in Berlijn eischt meer dan 20 dooden. (Pag. 1, eerste blad)'. ZIE VERDEK EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN DEENSCH SCHIP SNELT TE HULP. Vanochtend omstreeks half elf is aan de Engelsche Oostkust het Grieksche stoomschip „Mount Ida" nabij de Ower- bank tegenover de Humber, d.i. de rivier waaraan Hull is gelegen, naar alle waar schijnlijkheid op een mijn geloopen. Al thans op genoemd tijdstip gaf het schip met de roepletters S.V.X.H. noodseinen. Duidelijk klonken de S.O.S.-seinen door den aether. Tot tweemaal toe gaf het schipzijn positie op Passing Owerbank, (Passeeren Owerbank). Later meldde de „Mount Ida", die in verbinding stond met Humber-radio, dat de sloepen werden uit gezet en dat mijnen ronddreven. Het schip is dus vermoedelijk in het mijnenveld te recht gekomen, dat daar ter plaatse is gelegd. Het radiostation Blaavand-radio had nog even tevoren nauwkeurig de plaats aangegeven waar deze gevaarlijke monsters zijn uitgelegd. Doch helaas zal het voor de „Mount Ida" reeds te laat zijn geweest. De S.O.S.-seinen werden ook door andere schepen opgevangen, want korten tijd la ter seinde een Deensch schip „Coming fullspeed to give you assistance". Het schip snelde dus de in nood verkeerenden te hulp. Intusschen bleef de marconist van de „Mount Ida" op zijn post en hield de verbinding met de kuststations gaande. Tegen het middaguur werd nog een be richt opgevangen van een onbekend schip dat aan een ander in de nabijheid varend schip meedeelde dat een door haar uitge zette reddingboot op ongeveer drie mijl van de „Mount Ida" verwijderd was. Later werd gemeld dat de reddingboot het schip had bereikt. Intusschen zrjn dus wellicht de schipbreukelingen reeds in veiligheid gebracht. De „Mount Ida" meet 4202 ton bruto registerton, werd in 1938 te Glasgow ge bouwd, en is eigendom van de Atlanticos Steamship Co Ltd. te Piraeus. In het zicht van de kust van Terschel ling is vanmorgen kort voor het middaguur een schip van een convooi van drie hout booten op een mijn geloopen. Men ver moedt, Jat het de „Indra" is, een Finsch schip van 2071 ton bruto, thuis behoorende te Aboe en eigendom van de Nantic Steam ship Comp. Van de hooge duinen kon men zien, dat beide andere schepen hulp verleenden. Op varenden van de „Indra" zijn aan boord van de andere houtbooten, welker namen men nog niet kent, gegaan, maar het is nog niet bekend, of er persoonlijke onge lukken zijn voorgevallen en of alle schepe lingen zijn gered. De motorreddingboot „Nicolaas Marius" van de Noord- en Zuid-Hollandsche Red- dingmaatschapprj werd terstond door den tractor „Zeepaard" in de golven gereden en spoedde zich naar de plaats des onheils. De „Indra" was om twee uur nog drijvende. Het Nederlandsche radiostation Scheve- ningen-haven zond tegen twaalf uur een telegram aan alle schepen, waarin werd medegedeeld dat het schip met de roep letters O.H.Y.N., naar later bleek een Finsch schip, zeer luide S.O.S.-seinen had uitgezonden met de opmerking „Mijnen". Verder had men geen enkel signaal meer van het schip gehoord.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1