Breskensdie Courant A Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de ynEB^EBEOSEHHI DE OORLOG TER ZEE. Britsch stoomschip in Zuidelijk deel van oceaan tot zinken gebracht. Zweedsch s.s. „Gun" in het Skagerak tot zinken gebracht Zweedsche vliegtuigen verjagen Duitsche treiler. Acht Zweedsche schepen door Duitschers opgebracht. Een nota met waarschuwenden inhoud van Duitschland. De verdedigers der Siegfried-linie vallen aan. De belastingen worden verhoogd. De ramp van de „Jan van Gelder" YSi ssingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 233 DINSDAG 3 OCTOBER 1939 <%.Donnementsprys: L'f ct, pei weeK oi 2.2U pei Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct Voor bet buitenland neme men eeD abonnement op bet postkantoor zgner gemeente. Advertentieprijs: VaD 1regels 1.25, iedere regel meei 25 cent Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties vaD i5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. uitgave: Firma t>. VAJN UE VEILDE Jr„ Bureaus Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat Tel.21; Oost- en West-Sonburg, Kanaalstraat 45. TeL 85 GEZAGVOERDER EN HOOFD MACHINIST DOOR DUITSCHERS GEVANGEN' GENOMEN. Het Britsche ministerie voor voorlich ting deelt mede, dat het Britsche stoom schip „Clement" in het zuidelijke deel van den Atlantischen Oceaan door een gewa- penden aanvaller tot zinken is gebracht. Vijftien overlevenden, van de „Clement" z(jn door het Braziliaansche s.s. „Itatin- ga" aan boord genomen, toen zij in een open boot tusschen Pernambuco en Ala- goas dreven. Zij vertelden, dat de rest van de bemanning in drie booten de „Cle ment" had verlaten, alvorens het schip was gezonken. De gezagvoerder en de hoofdmachinist waren dooir de Duitschers gevangen genomen. Na vruchteloos naar de drie booten te hebben gezocht, heeft het Braziliaansche schip de Engelschen te Maceio aan land gezet, vanwaar zy, naar verluidt, naar Bahia zijn vertrokken. Later werd gemeld dat te Macéio nog een tweede sloep met elf opvarenden is aangekomen, terwijl nog twee booteh met de rest der bemanning van oogenblik tot ocigenblik verwacht konden worden. Volgens de opvarenden is de „Clement" van een afstand van ongeveer 300 meter gebombardeerd door een vaartuig, dat zij een kruiser noemden. Twee uur later zonk het schip. De bemanning bestond uit 49 koppen. HET SCHIP WAS OP WEG NAAR ANEWERPEN. Britsche duikboot getorpedeerd? Het Zweedsche stoomschip „Gun", op weg naar Antwerpen, is in het Skagerak door een Duitsche duikboot tot zinken ge bracht. De uit achttien koppen bestaande bemanning is door een Deensch schip ge red. De gezagvoerder van de „Gun" heeft in een interview na zijn. aankomst in Hel- singborg verklaard, dat hij met twee van zijn mannen bevel hadden gekregen om aan boord van de duikboot te gaan, ter wijl een Duitsch officier en drie man schappen aan boord gingen van de „Gun" om het schip tot Zinken te brengen. Intusschen verscheen een Britsche duikboot en de Duitsche onderzeeër dook met de Zweden aan boord. Hy bleef zeven uur onder water. Gedu rende dien tijd vuurde de duikboot drie torpedo's af, welke naar de duik bootkapitein verklaarde, den Brit- schen onderzeeër tot zinken moeten hebben gebracht. De duikbootkapitein verklaarde, dat hy het Deensche stoomschip „Vendia" tot zinken had gebracht. „Hij had klaarblijke lijk uitvoerige inlichtingen omtrent de „Gun". Hij vroeg mij bijvoorbeeld, waar de lading was, die bestemd was voor de Belgische regeering". Reuter meldt uit Kopenhagen„Alle havens in de nabijheid van de plaats, waar de Duitsche duikboot, na de „Gun" tot zinken gebracht te hebben, onderdook, zijn gewaarschuwd, dat zich een duikboot in de buurt bevindt. Men gelooft, dat de Duitschers .er thans op uit zijn; evenals in den Iaatsten oorlog, alles tot zinken te brengen, wat zij in het oog krijgen, om te trachten voorraden te verkrygen en de neutrale landen te dwingen in de Duitsche wenschen toe te stemmen". Het gebeurde met de „Vendia". Het opperbevel van de Duitsche oorlogs marine deelt omtrent het gebeurde met de „Vendia" mede Het Deensche stoomschip „Vendia" is op 30 September des morgens door een Duitsche duikboot op de gebruikelyke wijze ten behoeve van vaststelling der na tionaliteit en lading gesommeerd te stop pen. Het trachtte zich door vluchten aan doorzoeking te onttreken. Toen het stoom schip daarop door de duikboot gedwongen werd te steppen, trachtte het de duikboot te rammen. Tegen deze flagrante vijande lijke daad trad de duikboot onmiddellijk op met wapengeweld door het stoomschip met een torpedoschot tot zinken te bren gen. Het overlevende deel der bemanning werd door de duikboot opgepikt en op een gewaarschuwd Deensch stoomschip over gebracht. Naar gemeld wordt, hebben twee Zweed- sche vliegtuigen gisteren het vuur ge opend op een Duitschen treiler, welke zich binnen de Zweedsche territoriale wateren bevond. Dé treiler begaf zich met spoed buiten deze wateren toen het schip werd aangevallen. Volgens een mededeeling der Zweedsche marine zijn Maandag acht Zweedsche stoomschepen door Duitsche oorlogssche pen en vliegtuigen opgebracht. Het Zweedsche stoomschip „Algeria", metende 1617 ton en op weg naar Genua met een lading ruw ijzer en houtpulp is naar Kiel opgebracht. Het Zweedsche stoomschip „Kungsholm" van de ZwedenAmerika lijn is te Go thenburg aangekomen met een vertraging van zes dagen, gedurende welke het is op gehouden te Kirkwall in Schotland. De ka pitein verklaarde, dat een Britsche kruiser het schip naar Kirkwall heeft opgebracht, waar de lading nauwkeurig onderzocht werd. Er werden echter geen passagiers van boord gehaald en er is geen lading in beslag genomen. Escorteering van Zweedsche schepen in de territoriale wateren? Het Zweedsche dagblad „Allehanda" verklaart op grond van gegevens van ge zaghebbende zijde, dat binnenkort vloot- escortes gegeven zullen worden aan sche pen in de Zweedsche territoriale wateren. Dit besluit is genomen als p-evo'g van de recente inbreuken op de neutraliteitsbepa- lingen, waarbij o.m. geboogd is Zweeoscne schepen te dwingen de territoriale wateren te verlaten. De escortes zullen bestaan uit torpedobootjagers en andere oorogssche- pen. De schepen zijn gewaarschuwd, dat zij geen hulp moeten verwachten wanneer zij de territoriale limieten komen. De Zweedsche gezant te Berlijn heeft de Duitsche regeering een protest tegen het in beslagnemen van het Letlandsche stoom schip „Imanta" in de Zweedsche wateren overhandigd. Hij heeft verder stappen ge daan naar aanleiding van het vliegen van Duitsche militaire toestellen over Zweedsch gebied. De regeering der Vereeenigde Staten heef van Duitschland een nota ontvangen, waarin zij wordt gewaarschuwd tegen het „verdachte gedrag", van schepen der Ver- eenigd Staten in de wateren om Frankrijk en Groot-Britannië. In de nota wordt verklaard niet neu trale koopvaarders hebben herhaalde ma len geprobeerd in de wateren om Groot- Britannië en Frankryk te probeeren te ont snappen aan het recht van de Duitsche zeestrijdkrachten, schepen aan te gouden en te onderzoeken. Voorts hebben zij her haaldelijk de verdenking op zich geladen door hun onbehoorlijk gedrag. Koopvaardij schepen der Vereenig Je Staten wordt in hun eigen belang aangeraden geen wijzi gingen te brengen in hun koers of de ge bruikmaking van hun radiotoestellen bij het waarnemen van Duitsche vlootstryd- krachten, het zig-zag varen en het niet ge hoorzamen aan het bevel te stoppen of het aanvaarden van een convooi door vloot- strijdkrachten van mogendheden welke met Duitschland in oorlog zijn. Het departement van buitenlandsche za ken heeft de nota in handen gesteld van de maritime commissie, welke de koopvaardij en de havenautoriteiten op de hoogte heeft gesteld. EEN FRANSCHE BESCHOUWING. Havas schrijft, dat gedurende de afge- loopen weken de oorlog ter zee van karak ter veranderd schijnt te zijn. Men hoort niet meer van het torpedeeren van geallieerde schepen in den Atlantischen Oceaan, in het Kanaal of in de Noordzee, doch daarente gen nemen de Duitsche aanvallen op Scan dinavische schepen in de wateren tusschen de Oostzee en de Noordzee plotseling toe. In marinekringen heeft men den indruk, dat de tweede reeks van Duitsche duik- booten, die zee hebben gekozen, afziet van den duikbootenoorlog op de Noordzee en in den Atlantischen Oceaan en zich beperkt tot pogingen, den handel tusschen de Scandinavische landen en de Britsche eilanden af te snijden. In werkelijkheid kunnen de Duitsche duikbooten niet meer hopen, op den At lantische Oceaan eenzame prooi tegen te komen, omdat elk transport thans gecon- voyeerd is, zoodat elke aanval op deze koopvaardijvloten, die beschermd zijn door patrouillevaartuigen en zelfs door vliegtui gen, een zelfmoordpoging zou zijn van de bemanning der duikboot, die een aanval zou wagen. De bepreking der duikboot-activiteit tot de Oostzee en de wateren bij de Duitsche kust kan ook verklaard worden door de verliezen, welke de duikbooten met een groote actieradius, die in staat zijn tot transatlantische kruistochten, hebben ge leden. Dat zijn de onderzeeërs van meer dan 250 ton, waarvan de Duitsche vloot er volgens officieels opgaven slechts 18 bezat op 1 Januari jl, en die in de eerste weken van den oorlog optraden. Volgens deze hy pothese zou de Duitsche vloot dus nog hoofdzakelijk beschikken over kleine kust- duikbooten van maximaal 250 ton, waar van zij volgens de officieele statistiek 25 exemplaren zou hebben. Deze duikbooten zijn absoluut ongeschikt voor lange tochten doch kunnen in de Oostzee en in de Scan dinavische wateren uitstekend dienst doen. Hoe dit ook zij in de laatste vier dagen ging slechts één Britsch koopvaardijschip verloren, doch werden 50 Scandinavische schepen aangehouden en zeven tot zinken gebracht. Naast het duikboot-gevaar onderbindt de scheepvaart der Scandinavische landen veel hinder van de mijnenvelden in de Oostzee. Dat geldt ook vooi' de Deensche haven Ebsperg, vanwaar «voor den oorlog groote hoeveelheden levensmiddelen naar Groot- Brittannië werden verscheept, speciaal eieren en bacon. De dag van gisteren werd gekenmerkt door aanvallen door de verdedigers der Siegfried-linie. Deze aanvallen werden on dernomen op de twee plaatsen, waar de Fransche druk de laatste weken het sterk ste was, ten westen en ten oosten van de belangrijkste Duitsche positie Saar- brücken. De stelselmatige vorderingen der Fran sche troepen aan weerszijden van dit be langrijke industriecentrum dwingt, volgens Havas, den tegenstander zijn gewone reser ve te laten varen en te trachten zijn cen trale positie door aanvallen lucht te geven. De pogingen, die gisteren in het werk ge steld werden om den Franschen druk op de beide vleugels dezer stellingen te breken, werden overigens verijdeld door het vuur der automatische wapenen en het Fransche geschut, die de aanvallen afsloegen. Het Fransche legerbericht van gister avond luidtPlaatselijke vijandelijke aan vallen werden afgeslagen ten zuiden van Saarlouis en in het oosten van het Saar- gebied. In deze laatste streek schoot do vijandelijke artillerie op de Duitsche plaat sen achter onze linies. Het legerbericht van hedenochtend luid de In den loop van den nacht was er een groote activiteit van patrouilles der bei Je partijen. Het opperbevel van de Duitscne weer macht deelt daarentegen mede dat er in het westen slechts geringe activiteit van artillerie en luchtmacht was. Duitsche troepenconcentraties. De Fransche en Britsch© vliegtuigen, die verkenningen uitvoeren boven het Weste lijk front zijn tot achter de hoofdmacht der Duitsche verdedigingslinie doorgedron gen. De inlichtingen, die zij meebrachten, hebben, naar Reuter bericht, de reeds ont vangen rapporten bevestigd' en aangevuld inzake het overbrengen van Duitsche strijdkrachten, die aan de operaties in Po len hebben deelgenomen, naar het westen. Sommige troependeelen bevinden zich nog slechts op 200 Km. afstand van de Sieg fried-linie, die zij in 2 of 3 dagen kunnen hereiken. De Britsche troepen In Frankryk. Onbewogen door de politieke gebeurte nissen in Oost-Europa gaan de Britsche troepen in Frankrijk door, hun voorberei dingen te voltooien om tot actie over te gaan, aldus een ooggetuige ergens in Frankrijk tegenover een Reuter-correspon- dent. Volgens dezen zegsman gaat achter een gordijn van geheimhouding het werk voortdurend verder. Bergen juist aangeko men materiaal komen van de havens en verdwijnen weer met bijna magische snel heid. Alle ontelbare legerbehoeften schijnen vertegenwoordigd te zijn. Niets blijft lan gen tijd opgestapeld op de kaden. Een nauwkeurig georganiseerd transportsys teem zet het als een uurwerk in beweging opdat het in den kortst mogelijken tijd zijn eindbestemming bereikt. Om dezen ononderbroken arbeid te con- troleeren werkt het organiseerende hoofd kwartier op volle kracht. MEER OPCENTEN OP DE GEMEENTEFONDSBELASTING. De minister van Financiën heeft aan de Tweede Kamer een wetsontwerp voorge legd, dat den titel draagt „tijdelijke voor zieningen tot versterking van de middelen tot dekking van de uitgaven des rijks". Zooals reeds in de millioenennota was aan gekondigd, ligt het in het voornemen der regeering het thans aanhangige ontwerp van wet tot heffing van een nationale in komsten- en winstbelasting in te trekken. Tevens is daarbij medegedeeld, langs welken weg de minister zich voorstelt de noodige versterking der middelen té vin den. „Als eerste en voorloopige maatregel" aldus de memorie van toelichting tot het thans ingediende wetsontwerp komt daarbij in aanmerking de heffing van op centen op de gemeentefondsbelasting. Artikel 1 van het ontwerp luidt „Ten bate van het rijk worden ge heven a. 15 opcenten op de aanslagen in de gemeentefondsbelasting over het be lastingjaar, loopende van 1 Mei 1939 tot en met 30 April 1940 b. 45 opcenten op de aanslagen in de gemeentefondsbelasting over het be lastingjaar, loopende van 1 Mei 1940 tot en met 30 April 1941". De memorie van toelichting teekent hierbij aan „Bij een raming van. 65.000.000 voor de opbrengst van de hoofdsom dier belasting zullen de voorgestelde 45 opcenten onge veer 30.000.000 opbrengen. Van dit be drag komt evenwel slechte tweederden ten bate van het dienstjaar 1940, het overige één derde ten bate van het jaar 1941. Ten einde voor het dienstjaar 1940 de volle hate van 30.000.000 te verkrijgen, is het noo- dig, dat op de aanslagen in de gemeent&- fondsbelasting voor het belastingjaar 1939 1940 alsnog 15 opcenten worden gehe ven, welker opbrengst dan geheel ten bate van het dienstpaar 1940 moet worden ge bracht (artikel 3 van het ontwerp). Voor zooveel noodig wijst de minister er op, dat de onderwerpelijke opcenten be stemd zijn tot dekking van een tekort op den gewonen dienst der rijksbegrooting, waarbij met de bijzondere uitgaven in ver band met den internationalen toestand nog geen rekening is gehouden". Dit nummer bestaat uit 2 bladen ffeltcurUnissen van ten fL3 Wetsvoorstel ingediend tot verhooging van de opcenten op de gemeentefonds belasting. (Pag. 1, eerste blad)* Verschillende schepen tot zinken ge bracht en op mijnen geloopen. (Pag. 2, eerste blad en Scheepvaart)] Er hebben weer enkele ernstige ver-! keersongelukken plaats gevonden. (Gemengd nieuws)] Urk is geen eiland meer. (Binnenland)] Onderhandelingen begonnen tusschen Rusland en Letland. (Buitenland), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN TERAARDEBESTELLING VAN DE SLACHTOFFERS. Morgen, Woensdag zal te Middelburg de begrafenis plaats hebben van een dey slachtoffers van de „Jan van Gelder", nl« van den korporaal-konstabel C. Grootjans.- De begrafenis geschiedt om 2.30 uur, met militaire eer. Het vertrek uit Souburg is vastgesteld op 1 uur. Ook de beide andere slachtoffers de kor- poraal-machinist J. A. Kruisland en da matroos le klasse J. Bimmel zullen met militaire eer worden ter aarde besteld. De teraardebestelling van den korporaal-ma chinist J. A. Kruisland geschiedt op Don derdag 5 October a.s. op de algemeene be graafplaats te Huisduinen. De stoet zal te 13 uur van het Marinehospitaal vertrek ken. De matroos le klasse J. Bimmel zal eveneens Donderdag a.s. worden begraven. De begrafenis gechiedt te 14 uur op de Algmeene Begraafplaats te Vlissingen. Vertrek van den stoet te half twee van de Verkuijl Quakkelaarstraat 125 te Vlis singen. Hr. Ms. mynenveger „Jan van Gelder" is, zooals reeds gemeld, door een myn getroffen een ongeluk, dat zes dooden eischte. Het schip in de sluis, welke toegang geeft tot de Marinewerf te Den Helder. Het geheele achterschip is verwoest. Eenige leden van de bemanning dezer mynenveger, die gered zyn: v.I.n.r. Sommeling, Knoop, Buntjer, Struyk, Schwegman, Koos en Blom.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1