Breskensdie Courant
A
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
ynEB^EBEOSEHHI
DE OORLOG TER ZEE.
Britsch stoomschip in Zuidelijk
deel van oceaan tot zinken
gebracht.
Zweedsch s.s. „Gun" in het
Skagerak tot zinken gebracht
Zweedsche vliegtuigen verjagen
Duitsche treiler.
Acht Zweedsche schepen door
Duitschers opgebracht.
Een nota met waarschuwenden
inhoud van Duitschland.
De verdedigers der
Siegfried-linie vallen
aan.
De belastingen worden
verhoogd.
De ramp van de „Jan van Gelder"
YSi ssingsche Courant
77ste JAARGANG NUMMER 233
DINSDAG 3 OCTOBER 1939
<%.Donnementsprys: L'f ct, pei weeK oi 2.2U pei
Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor bet buitenland neme men eeD
abonnement op bet postkantoor zgner gemeente.
Advertentieprijs: VaD 1regels 1.25, iedere
regel meei 25 cent Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties vaD i5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
uitgave: Firma t>. VAJN UE VEILDE Jr„ Bureaus
Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287.
Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat Tel.21;
Oost- en West-Sonburg, Kanaalstraat 45. TeL 85
GEZAGVOERDER EN HOOFD
MACHINIST DOOR DUITSCHERS
GEVANGEN' GENOMEN.
Het Britsche ministerie voor voorlich
ting deelt mede, dat het Britsche stoom
schip „Clement" in het zuidelijke deel van
den Atlantischen Oceaan door een gewa-
penden aanvaller tot zinken is gebracht.
Vijftien overlevenden, van de „Clement"
z(jn door het Braziliaansche s.s. „Itatin-
ga" aan boord genomen, toen zij in een
open boot tusschen Pernambuco en Ala-
goas dreven. Zij vertelden, dat de rest
van de bemanning in drie booten de „Cle
ment" had verlaten, alvorens het schip
was gezonken. De gezagvoerder en de
hoofdmachinist waren dooir de Duitschers
gevangen genomen. Na vruchteloos naar
de drie booten te hebben gezocht, heeft
het Braziliaansche schip de Engelschen te
Maceio aan land gezet, vanwaar zy, naar
verluidt, naar Bahia zijn vertrokken.
Later werd gemeld dat te Macéio nog
een tweede sloep met elf opvarenden is
aangekomen, terwijl nog twee booteh met
de rest der bemanning van oogenblik tot
ocigenblik verwacht konden worden.
Volgens de opvarenden is de „Clement"
van een afstand van ongeveer 300 meter
gebombardeerd door een vaartuig, dat zij
een kruiser noemden. Twee uur later zonk
het schip. De bemanning bestond uit 49
koppen.
HET SCHIP WAS OP WEG NAAR
ANEWERPEN.
Britsche duikboot getorpedeerd?
Het Zweedsche stoomschip „Gun", op
weg naar Antwerpen, is in het Skagerak
door een Duitsche duikboot tot zinken ge
bracht. De uit achttien koppen bestaande
bemanning is door een Deensch schip ge
red.
De gezagvoerder van de „Gun" heeft in
een interview na zijn. aankomst in Hel-
singborg verklaard, dat hij met twee van
zijn mannen bevel hadden gekregen om
aan boord van de duikboot te gaan, ter
wijl een Duitsch officier en drie man
schappen aan boord gingen van de „Gun"
om het schip tot Zinken te brengen.
Intusschen verscheen een Britsche
duikboot en de Duitsche onderzeeër
dook met de Zweden aan boord. Hy
bleef zeven uur onder water. Gedu
rende dien tijd vuurde de duikboot
drie torpedo's af, welke naar de duik
bootkapitein verklaarde, den Brit-
schen onderzeeër tot zinken moeten
hebben gebracht.
De duikbootkapitein verklaarde, dat hy
het Deensche stoomschip „Vendia" tot
zinken had gebracht. „Hij had klaarblijke
lijk uitvoerige inlichtingen omtrent de
„Gun". Hij vroeg mij bijvoorbeeld, waar
de lading was, die bestemd was voor de
Belgische regeering".
Reuter meldt uit Kopenhagen„Alle
havens in de nabijheid van de plaats, waar
de Duitsche duikboot, na de „Gun" tot
zinken gebracht te hebben, onderdook, zijn
gewaarschuwd, dat zich een duikboot in
de buurt bevindt. Men gelooft, dat de
Duitschers .er thans op uit zijn; evenals in
den Iaatsten oorlog, alles tot zinken te
brengen, wat zij in het oog krijgen, om te
trachten voorraden te verkrygen en de
neutrale landen te dwingen in de Duitsche
wenschen toe te stemmen".
Het gebeurde met de „Vendia".
Het opperbevel van de Duitsche oorlogs
marine deelt omtrent het gebeurde met
de „Vendia" mede
Het Deensche stoomschip „Vendia" is
op 30 September des morgens door een
Duitsche duikboot op de gebruikelyke
wijze ten behoeve van vaststelling der na
tionaliteit en lading gesommeerd te stop
pen. Het trachtte zich door vluchten aan
doorzoeking te onttreken. Toen het stoom
schip daarop door de duikboot gedwongen
werd te steppen, trachtte het de duikboot
te rammen. Tegen deze flagrante vijande
lijke daad trad de duikboot onmiddellijk
op met wapengeweld door het stoomschip
met een torpedoschot tot zinken te bren
gen. Het overlevende deel der bemanning
werd door de duikboot opgepikt en op een
gewaarschuwd Deensch stoomschip over
gebracht.
Naar gemeld wordt, hebben twee Zweed-
sche vliegtuigen gisteren het vuur ge
opend op een Duitschen treiler, welke zich
binnen de Zweedsche territoriale wateren
bevond. Dé treiler begaf zich met spoed
buiten deze wateren toen het schip werd
aangevallen.
Volgens een mededeeling der Zweedsche
marine zijn Maandag acht Zweedsche
stoomschepen door Duitsche oorlogssche
pen en vliegtuigen opgebracht.
Het Zweedsche stoomschip „Algeria",
metende 1617 ton en op weg naar Genua
met een lading ruw ijzer en houtpulp is
naar Kiel opgebracht.
Het Zweedsche stoomschip „Kungsholm"
van de ZwedenAmerika lijn is te Go
thenburg aangekomen met een vertraging
van zes dagen, gedurende welke het is op
gehouden te Kirkwall in Schotland. De ka
pitein verklaarde, dat een Britsche kruiser
het schip naar Kirkwall heeft opgebracht,
waar de lading nauwkeurig onderzocht
werd. Er werden echter geen passagiers
van boord gehaald en er is geen lading in
beslag genomen.
Escorteering van Zweedsche schepen
in de territoriale wateren?
Het Zweedsche dagblad „Allehanda"
verklaart op grond van gegevens van ge
zaghebbende zijde, dat binnenkort vloot-
escortes gegeven zullen worden aan sche
pen in de Zweedsche territoriale wateren.
Dit besluit is genomen als p-evo'g van de
recente inbreuken op de neutraliteitsbepa-
lingen, waarbij o.m. geboogd is Zweeoscne
schepen te dwingen de territoriale wateren
te verlaten. De escortes zullen bestaan uit
torpedobootjagers en andere oorogssche-
pen. De schepen zijn gewaarschuwd, dat
zij geen hulp moeten verwachten wanneer
zij de territoriale limieten komen.
De Zweedsche gezant te Berlijn heeft de
Duitsche regeering een protest tegen het
in beslagnemen van het Letlandsche stoom
schip „Imanta" in de Zweedsche wateren
overhandigd. Hij heeft verder stappen ge
daan naar aanleiding van het vliegen van
Duitsche militaire toestellen over Zweedsch
gebied.
De regeering der Vereeenigde Staten
heef van Duitschland een nota ontvangen,
waarin zij wordt gewaarschuwd tegen het
„verdachte gedrag", van schepen der Ver-
eenigd Staten in de wateren om Frankrijk
en Groot-Britannië.
In de nota wordt verklaard niet neu
trale koopvaarders hebben herhaalde ma
len geprobeerd in de wateren om Groot-
Britannië en Frankryk te probeeren te ont
snappen aan het recht van de Duitsche
zeestrijdkrachten, schepen aan te gouden
en te onderzoeken. Voorts hebben zij her
haaldelijk de verdenking op zich geladen
door hun onbehoorlijk gedrag. Koopvaardij
schepen der Vereenig Je Staten wordt in
hun eigen belang aangeraden geen wijzi
gingen te brengen in hun koers of de ge
bruikmaking van hun radiotoestellen bij
het waarnemen van Duitsche vlootstryd-
krachten, het zig-zag varen en het niet ge
hoorzamen aan het bevel te stoppen of het
aanvaarden van een convooi door vloot-
strijdkrachten van mogendheden welke
met Duitschland in oorlog zijn.
Het departement van buitenlandsche za
ken heeft de nota in handen gesteld van de
maritime commissie, welke de koopvaardij
en de havenautoriteiten op de hoogte heeft
gesteld.
EEN FRANSCHE BESCHOUWING.
Havas schrijft, dat gedurende de afge-
loopen weken de oorlog ter zee van karak
ter veranderd schijnt te zijn. Men hoort niet
meer van het torpedeeren van geallieerde
schepen in den Atlantischen Oceaan, in het
Kanaal of in de Noordzee, doch daarente
gen nemen de Duitsche aanvallen op Scan
dinavische schepen in de wateren tusschen
de Oostzee en de Noordzee plotseling toe.
In marinekringen heeft men den indruk,
dat de tweede reeks van Duitsche duik-
booten, die zee hebben gekozen, afziet van
den duikbootenoorlog op de Noordzee en in
den Atlantischen Oceaan en zich beperkt
tot pogingen, den handel tusschen de
Scandinavische landen en de Britsche
eilanden af te snijden.
In werkelijkheid kunnen de Duitsche
duikbooten niet meer hopen, op den At
lantische Oceaan eenzame prooi tegen te
komen, omdat elk transport thans gecon-
voyeerd is, zoodat elke aanval op deze
koopvaardijvloten, die beschermd zijn door
patrouillevaartuigen en zelfs door vliegtui
gen, een zelfmoordpoging zou zijn van de
bemanning der duikboot, die een aanval
zou wagen.
De bepreking der duikboot-activiteit tot
de Oostzee en de wateren bij de Duitsche
kust kan ook verklaard worden door de
verliezen, welke de duikbooten met een
groote actieradius, die in staat zijn tot
transatlantische kruistochten, hebben ge
leden. Dat zijn de onderzeeërs van meer
dan 250 ton, waarvan de Duitsche vloot er
volgens officieels opgaven slechts 18 bezat
op 1 Januari jl, en die in de eerste weken
van den oorlog optraden. Volgens deze hy
pothese zou de Duitsche vloot dus nog
hoofdzakelijk beschikken over kleine kust-
duikbooten van maximaal 250 ton, waar
van zij volgens de officieele statistiek 25
exemplaren zou hebben. Deze duikbooten
zijn absoluut ongeschikt voor lange tochten
doch kunnen in de Oostzee en in de Scan
dinavische wateren uitstekend dienst doen.
Hoe dit ook zij in de laatste vier dagen
ging slechts één Britsch koopvaardijschip
verloren, doch werden 50 Scandinavische
schepen aangehouden en zeven tot zinken
gebracht.
Naast het duikboot-gevaar onderbindt de
scheepvaart der Scandinavische landen veel
hinder van de mijnenvelden in de Oostzee.
Dat geldt ook vooi' de Deensche haven
Ebsperg, vanwaar «voor den oorlog groote
hoeveelheden levensmiddelen naar Groot-
Brittannië werden verscheept, speciaal
eieren en bacon.
De dag van gisteren werd gekenmerkt
door aanvallen door de verdedigers der
Siegfried-linie. Deze aanvallen werden on
dernomen op de twee plaatsen, waar de
Fransche druk de laatste weken het sterk
ste was, ten westen en ten oosten van de
belangrijkste Duitsche positie Saar-
brücken.
De stelselmatige vorderingen der Fran
sche troepen aan weerszijden van dit be
langrijke industriecentrum dwingt, volgens
Havas, den tegenstander zijn gewone reser
ve te laten varen en te trachten zijn cen
trale positie door aanvallen lucht te geven.
De pogingen, die gisteren in het werk ge
steld werden om den Franschen druk op de
beide vleugels dezer stellingen te breken,
werden overigens verijdeld door het vuur
der automatische wapenen en het Fransche
geschut, die de aanvallen afsloegen.
Het Fransche legerbericht van gister
avond luidtPlaatselijke vijandelijke aan
vallen werden afgeslagen ten zuiden van
Saarlouis en in het oosten van het Saar-
gebied. In deze laatste streek schoot do
vijandelijke artillerie op de Duitsche plaat
sen achter onze linies.
Het legerbericht van hedenochtend luid
de In den loop van den nacht was er een
groote activiteit van patrouilles der bei Je
partijen.
Het opperbevel van de Duitscne weer
macht deelt daarentegen mede dat er in
het westen slechts geringe activiteit van
artillerie en luchtmacht was.
Duitsche troepenconcentraties.
De Fransche en Britsch© vliegtuigen, die
verkenningen uitvoeren boven het Weste
lijk front zijn tot achter de hoofdmacht
der Duitsche verdedigingslinie doorgedron
gen. De inlichtingen, die zij meebrachten,
hebben, naar Reuter bericht, de reeds ont
vangen rapporten bevestigd' en aangevuld
inzake het overbrengen van Duitsche
strijdkrachten, die aan de operaties in Po
len hebben deelgenomen, naar het westen.
Sommige troependeelen bevinden zich nog
slechts op 200 Km. afstand van de Sieg
fried-linie, die zij in 2 of 3 dagen kunnen
hereiken.
De Britsche troepen In Frankryk.
Onbewogen door de politieke gebeurte
nissen in Oost-Europa gaan de Britsche
troepen in Frankrijk door, hun voorberei
dingen te voltooien om tot actie over te
gaan, aldus een ooggetuige ergens in
Frankrijk tegenover een Reuter-correspon-
dent. Volgens dezen zegsman gaat achter
een gordijn van geheimhouding het werk
voortdurend verder. Bergen juist aangeko
men materiaal komen van de havens en
verdwijnen weer met bijna magische snel
heid. Alle ontelbare legerbehoeften schijnen
vertegenwoordigd te zijn. Niets blijft lan
gen tijd opgestapeld op de kaden. Een
nauwkeurig georganiseerd transportsys
teem zet het als een uurwerk in beweging
opdat het in den kortst mogelijken tijd zijn
eindbestemming bereikt.
Om dezen ononderbroken arbeid te con-
troleeren werkt het organiseerende hoofd
kwartier op volle kracht.
MEER OPCENTEN OP DE
GEMEENTEFONDSBELASTING.
De minister van Financiën heeft aan de
Tweede Kamer een wetsontwerp voorge
legd, dat den titel draagt „tijdelijke voor
zieningen tot versterking van de middelen
tot dekking van de uitgaven des rijks".
Zooals reeds in de millioenennota was aan
gekondigd, ligt het in het voornemen der
regeering het thans aanhangige ontwerp
van wet tot heffing van een nationale in
komsten- en winstbelasting in te trekken.
Tevens is daarbij medegedeeld, langs
welken weg de minister zich voorstelt de
noodige versterking der middelen té vin
den. „Als eerste en voorloopige maatregel"
aldus de memorie van toelichting tot
het thans ingediende wetsontwerp komt
daarbij in aanmerking de heffing van op
centen op de gemeentefondsbelasting.
Artikel 1 van het ontwerp luidt
„Ten bate van het rijk worden ge
heven
a. 15 opcenten op de aanslagen in de
gemeentefondsbelasting over het be
lastingjaar, loopende van 1 Mei 1939
tot en met 30 April 1940
b. 45 opcenten op de aanslagen in de
gemeentefondsbelasting over het be
lastingjaar, loopende van 1 Mei 1940
tot en met 30 April 1941".
De memorie van toelichting teekent
hierbij aan
„Bij een raming van. 65.000.000 voor de
opbrengst van de hoofdsom dier belasting
zullen de voorgestelde 45 opcenten onge
veer 30.000.000 opbrengen. Van dit be
drag komt evenwel slechte tweederden ten
bate van het dienstjaar 1940, het overige
één derde ten bate van het jaar 1941. Ten
einde voor het dienstjaar 1940 de volle hate
van 30.000.000 te verkrijgen, is het noo-
dig, dat op de aanslagen in de gemeent&-
fondsbelasting voor het belastingjaar 1939
1940 alsnog 15 opcenten worden gehe
ven, welker opbrengst dan geheel ten bate
van het dienstpaar 1940 moet worden ge
bracht (artikel 3 van het ontwerp).
Voor zooveel noodig wijst de minister er
op, dat de onderwerpelijke opcenten be
stemd zijn tot dekking van een tekort op
den gewonen dienst der rijksbegrooting,
waarbij met de bijzondere uitgaven in ver
band met den internationalen toestand nog
geen rekening is gehouden".
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
ffeltcurUnissen
van
ten
fL3
Wetsvoorstel ingediend tot verhooging
van de opcenten op de gemeentefonds
belasting. (Pag. 1, eerste blad)*
Verschillende schepen tot zinken ge
bracht en op mijnen geloopen.
(Pag. 2, eerste blad en Scheepvaart)]
Er hebben weer enkele ernstige ver-!
keersongelukken plaats gevonden.
(Gemengd nieuws)]
Urk is geen eiland meer.
(Binnenland)]
Onderhandelingen begonnen tusschen
Rusland en Letland. (Buitenland),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
TERAARDEBESTELLING VAN DE
SLACHTOFFERS.
Morgen, Woensdag zal te Middelburg de
begrafenis plaats hebben van een dey
slachtoffers van de „Jan van Gelder", nl«
van den korporaal-konstabel C. Grootjans.-
De begrafenis geschiedt om 2.30 uur, met
militaire eer. Het vertrek uit Souburg is
vastgesteld op 1 uur.
Ook de beide andere slachtoffers de kor-
poraal-machinist J. A. Kruisland en da
matroos le klasse J. Bimmel zullen met
militaire eer worden ter aarde besteld. De
teraardebestelling van den korporaal-ma
chinist J. A. Kruisland geschiedt op Don
derdag 5 October a.s. op de algemeene be
graafplaats te Huisduinen. De stoet zal te
13 uur van het Marinehospitaal vertrek
ken.
De matroos le klasse J. Bimmel zal
eveneens Donderdag a.s. worden begraven.
De begrafenis gechiedt te 14 uur op de
Algmeene Begraafplaats te Vlissingen.
Vertrek van den stoet te half twee van
de Verkuijl Quakkelaarstraat 125 te Vlis
singen.
Hr. Ms. mynenveger „Jan van Gelder" is, zooals reeds gemeld, door een myn
getroffen een ongeluk, dat zes dooden eischte. Het schip in de sluis, welke
toegang geeft tot de Marinewerf te Den Helder. Het geheele achterschip
is verwoest.
Eenige leden van de bemanning dezer mynenveger, die gered zyn: v.I.n.r. Sommeling,
Knoop, Buntjer, Struyk, Schwegman, Koos en Blom.