Breskensche Courant Sombere vooruitzichten voor de Maatschappij „Zeeland". Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de Angst voor de naaste toekomst in 240 gezinnen. Belangrijke besprekingen te Berlijn. De „Orzel" wordt achtervolgd. Vlissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 223 DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1939 Abonnementsprijs: lï ct. per weeü ot 2.2U pei kwartaal. Franco per post f 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor bet buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeenta Advertentieprijs: Van 1—5 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bi) abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent, lederè regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma fc. VAN DE VEILDE Jr„ Bureaux Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren te:Breskens, Dorpsstraat, TeL21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 15, Tel 85. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITS W A ARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' ALS DE REGEERING NIET STEUNT, IS HET BEDRIJF IN EEN JAAR VERDWENEN. Wanneer wordt doorgevaren, zelfs binnen een half jaar Het ziet er lang niet mooi uit voor de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" te Vlissingen. Nauwelijks is het bedrijf er in geslaagd de vloot te vernieuwen en rendabel te worden, of de oorlog heeft alle vooruitzichten in één slag vernietigd. In plaats van dagelijks, wordt nu driemaal in de veertien dagen gevaren en het aantal passagiers is zóó gering, dat iedere reis groote verliezen oplevert. Gaat men zoo door, dan ontbreken binnen een half jaar de noodige middelen zet men het bedrijf stop, dan eischen onderhoud van schepen, gebouwen, verzekeringen e.d. nog zóóveel, dat men het hoogstens nog een jaar uithoudt. Daarom is een beroep op de Regeering gedaan, het de „Zeeland" financieel mogelijk te maken, den beperkten driemaal-maal-in-de-veertien- dagen-dienst te onderhouden. Ook als de regeering steunt, zullen velen moeten worden ontslagen. oorlog uitbrak werd deze kwestie, nadat ongeveer een week niet was gevaren, op nieuw geregeld. Weliswaar was de premie hoog, maar toch in ieder geval ongeveer 50 lager dan op de vrije verzekerings- markt het geval zou zijn. De Zeeland-directie heeft toen overlegd wat haar te doen stond want de kolen- prijzen stegen, de gages werden met 25 verhoogd, de premie voor de kostbare mo- lest-verzekering steeg. En daartegenover kon slechts een gering vrachtvervoer en een nog onbeteekenender passagiersvervoer worden gesteld. Men wist van te voren, dat dit verlies zou opleveren en dat men zoo niet zou kunnen doorgaan. Maar men wilde de practijk laten bewijzen of de be rekeningen klopten en besloot dus, den dienst op zoo zuinig mogelijke manier te hervatten. Hieruit ontstond de thans gel dende regeling om met één schip gedurende 14 dagen drie reizen in beide richtingen te maken. In verband met deze ontstellende feiten, hadden wij Woensdag een onderhoud met den directeur van de Stoomvaart Maat schappij „Zeeland", den heer K. G. Bron, die ons in de directie-kamer van het „Zee- land"-gebouw vriendelijk ontving, gekleed in de uniform van luitenant ter zee le klassehij is zelf gemobiliseerd en werk zaam als havencommandant te Vlissingen. Een functie, die hem, in verband met de thans geringe scheepvaart, gelukkig al thans éénigen tijd laat, zich .te wijden aan de belangen van zijn scheepvaartbedrijf en dat is hard noodig ook J EEN GEHEEL ANDERE SITUATIE DAN IN 1914. De Zeeland staat er nu geheel anders voor, dan in 1914 bij het uitbreken van den oorlog het geval was. En bovendien zijn ook de omstandigheden van geheel anderen aard. Om met het'laatste te beginnen In 1914 was ook België in den oorlog betrokken na den inval der Duitschers en de Ostende- dienst werd dientengevolge gestaakt. Er was een geweldige vluchtelingenstroom uit verschillende landen die via Vlissingen huiswaarts poogden te keeren. Europa zat toen vol vacantiegangers van allerlei na tionaliteiten die, hals over kop via de neu trale landen terug gingen en het duurde heel lang vóór al die menschen zoover wa ren. 1915 is- er zelfs nog een zakelijk zeer goed jaar voor de „Zeeland" door gewor den. Men kon in de eerste oorlogsjaren de vele liefhebbers nauwelijks helpen en kwam schepen tekort. Hoewel herhaaldelijk met twee schepen een paralleldienst werd on derhouden, moest men .dikwijls passagiers weigeren, die soms groote sommen boden in de hoop dan toch mee te kunnen. Toen de maatschappij in 1916 den dienst moest stop zetten, was de kas goed gespekt. Maar nu Het publiek heeft den oorlog lang te voren zien aankomen. Het toeris me was beduidend geringer. Het aantal Engelschen dat Europa bezocht, was af genomen en de Amerikanen waren heele- maal sporadisch, terwijl het aantal vluchte lingen in verhouding ook zeer gering is. Ook het normale reizigersvervoer heeft om voor de hand liggende redenen niet veel om het lijf. De vervoerseisch is nu dus van veel geringer beteekenis dan in 1914 en DE KAS STAAT ER SLECHTER VOOR De „Zeeland" heeft pas enkele maanden geleden nieuwe mailschepen in de vaart ge bracht, die millioénen hebben gekost. Op zichzelf is dit een gelukkig feit, want nu zou nieuwbouw aanmerkelijk duurder zijn (voor zoover de materiaal-scbaarschte hem niet heelemaal onmogelijk zou maken) en de oorlog duurt toch ook niet eeuwig. Als de vrede gesloten is, kan de „Zeeland" direct weer gaan varen met haar prachtige nieuwe materiaal. Wat dit betreft staat nien er dus heel wat gunstiger voor dan in 1918 toen de oorlog vier mailschepen had doen verloren gaan. Maar intusschen is in de mailschepen een groot kapitaal vastgelegd en de beschik bare kasmiddelen zijn dus vrij gering. Dat is geen bezwaar in een bedrijf dat winst oplevert. Maar het is een onoverkomelijk struikelblok, wanneer er bij iedere reis veel geld toegelegd moet worden. En dat is nu bet geval. m Toen de internationale verhoudingen zich g^gen toespitsen (om het precies te zeg gen sinds 1 Juli 1939) werd door herver zekering bij- de regeering een molestverze- kering in het leven geroepen en toen de De resultaten zijn nog heneden d-s toch al lage verwachtingen gebleven. De „Oranje Nassau" vertrok vorige week Donderdag met 25 passagiers en 100 ton ladingen het schip kwam Zaterdag met 27 passagiers en zonder lading terug. Dinsdag had men 100 ton lading en 58 passagiers. In normale omstandigheden rekent men in dezen tijd van het jaar op 250 passagiers MEN KAN ZOO NIET DOORGAAN. De conclusie ligt voor de hand varen onder deze omstandigheden kost handen vol geld. Wil men de „Zeeland" zoolang het gaat op de been houden om straks weer normaal te kunnen varen, dan moet de dienst nu worden gestaaktwant die verslindt geld om de hierboven genoemde redenen. Bovendien is heel het organisatie apparaat berekend op een dagelijkschen dienst in beide richtingen en dus te om vangrijk voor een dienst die slechts drie keer per 14 dagen wordt uitgevoerd. Zet de „Zeeland" de vaart geheel stop, dan kan men het nog een jaar bolwerken. Want men moet 5 schepen onderhouden en verzekeren, evenals de gebouwen en het hiervoor benoodigde personeel salarieeren. Bovendien móet men een personeel-kern in dienst hou den om het bedrijf niet geheel te ver nietigen en na den oorlog den dienst te kunnen hervatten deze kern moet dus op wachtgeld worden gesteld. Dit alles kost zooveel, dat men het hoogstens een jaar zal kunnen uitzin gen. En wil men doorgaan met zoolang mogelijk varen, dan is het bedrijf on der de omstandigheden van het oogen- blik, zelfs in een maand of vjjf finan cieel onmachtig om ook nog maar iets te kunnen doen. EEN BEROEP OP DE REGEERING. De directie heeft niet onmiddellijk de eigenlijk onvermijdelijke conclusie willen trekken, maar heeft de regeering dringend om financieelen steun verzocht, in dier voege, dat men met inachtneming van de noodige zuinigheid, den huidigen dienst (drie maal in de veertien dagen in beide richtingen) zonder verlies voor de maat schappij kan blijven onderhouden. Zij kon dit vrijmoedig doen, aange zien het hier geen noodlijdend bedrijf betreft, maar een bedrijf dat rendeert, z\jn kosten en afschrijvingen verdient en zelfs winst maaktd.w.z. in nor male omstandigheden. De „Zeeland" stond er nog nooit zoo goed voor als tot enkele weken geleden het geval was en het bedrijf is door en door gezond Men heeft pas enkele maanden geleden in verband met de in dienst stelling der nieuwe motorschepen een personeel-reor- ganisatie ingevoerd. Het exploitatiecijfer der motorschepen is beduidend gunstiger dan dat der oude stoomschepen, zoodat aanmerkelijk betere finaneieele resultaten verkregen werden. Kortom, in de leiding zei men tevreden tot elkaar nu zijn we eindelijk' boven Jan. En toenbrak de oorlog uit en kwam in één slag een einde aan heb vervoer dat de bestaansbasis voor de „Zeeland" vormt. De Regeering heeft nog niet beslist. Hiervan hangt dus alles af. Daarnaast heeft men den directeur-generaal van P.T.T. om geldelijke medewerking gevraagd om een bescheiden dienst te kunnen onder houden. Met het oog op het postvervoer, heeft P.T.T. hier zelf groot belang bij. In afwachting van deze beslissingen wordt de dienst voortgezet. De geruchten, dat niet meer wordt gevaren, zijn dus on juist. HET BESTAAN VAN 240 GEZIN NEN OP HET SPEL. Het tijdelijk of voorgoed van het too- neel verdwijnen van de „Zeeland" zou niet alleen voor Vlissingen, maar voor geheel de provincie Zeeland en voor de talrijke bedrijven die leveranties aan deze scheep vaartmaatschappij dop- -een zeer zware slag be teekenen. Na een vergadering met commissaris sen op Zaterdag j.l., heeft de directie in de afgeloopen dagen het personeel van den stand van zaken op de hoogte ge steld. Maandagmorgen het kantoorperso neel Maandagmiddag aan boord de op varenden van de „Oranje Nassau" die ge reed lag voor vertrek en Dinsdag de overigen. Men heeft bij de „Zeeland" met het per soneel altijd een soepel contact gekend, beschouwt het bedrijf zoo,'n beetje als een gezinsverband. Daarom hadden de men schen er naar het oordeel der directie recht op, te weten hoe de zaken er voor staan. Dan kwam er tenminste een eind aan de spanning waarin men verkeerde omdat men wel begreep dat er iets zeer onaangenaams moest gebeuren. De heer Bron heeft het talrijke perso neel op deze bijeenkomsten gezegd, dat men zich op het ergste voor de naaste toekomst moet voorbereiden. Natuurlijk heeft dit diepen indruk gemaakt en vindt men dit vooruitzicht ellendigmaar men heeft het gelaten aanvaard, omdat men begrijpt dat het onvermijdelijk is en dat een andere oplossing niet kan worden ge vonden. IN IEDER GEVAL ZULLEN ONTSLAGEN MOETEN WOR DEN GEGEVEN. Ook als de regeering, naar men hoopt, financieelen steun biedt, zullen menschen ontslagen m/aeten worden. Want heel het apparaat is gebaseerd op een d a g- dienst en dus te omvangrijk voor de eischen van het oogenblik. Op velerlei ge bied zal men dus, om zoo zuinig mogelijk te werken, moeten inkrimpen, zoowel op organisatorisch gebied als op dat van de pe.rsoneel-bezetting. Verschillende ontsla gen worden onvermijdelijk geacht, ook als de regeering bijspringt. Men is thans met de regeling hiervan, doende. Vooir het varende personeel wil men de oplossing zoeken in een rouleeringssys- teem, waarbij alle menschen in dienst blij ven, doch afwisselend een maand dienst doen. In de maand dat zij thuis zijn, zul len de menschen geen loon ontvangen. Daar staat tegenover dat zij in de vaar- maand een koogere gage uitbetaald krij gen de verhooging bedraagt nu reeds 25 en zal dezer dagen nog belangrijk stijgen. Op deze manier hoopt men zoo weinig mogelijk slachtoffers te maken en het bedrijf intact te houden voor het moment dat men in vrediger omstandig heden den dienst kan hervatten. En de directie gelooft, dat het ook voor het per soneel beter zal zijn op deze wijze het contact met het bedrijf te behouden en ongeveer de helft van het gebruikelijke salaris te ontvangen, dan te worden ont slagen en voor een niet onbelangrijk deel op de steunverleening te worden aange wezen. Het was aan den heer Bron duidelijk te bemerken, hoe ellendig hij het vindt, zul ke besluiten te moeten nemen. Maar het kan niet anders. DE REGEERING MOET HELPEN. Tot zoover de mededeelingen zooals die kunnen worden samengevat uit de mede deelingen die de „Zeeland"-directie ons MAART 1939. Een hoogtijdag in de geschiedenis van de „Zeeland". Onder gejuich en gejubel van duizenden loopt een der nieuwe mailschepen van stapel Toenvreugde en blijmoedig optimisme. Nu i de nieuwe vloot ligt stil en groot is de zorg voor hetgeen de naaste toekomst zal brengen. §cl»eMrlew»s»ew nan Jew Sombere vooruitzichten voor de Stoom* vaart Maatschappij „Zeeland". (Pag. 1, eerste blad} Warschau is wederom hevig gebom bardeerd. XPag. 2, eerste blad} Weinig nieuws van bet Westeljjk front. (Pag. 2, eerste blad} Nadere berichten over opstandige be* weging in Bohemen en Moravië. (Pag. 2, eerste blad} ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN deed. Wij willen hier nog aan toevoegen dat de regeering o.i. ook een moreele plicht heeft, de „Zeeland" in deze benar de omstandigheden bij te staan. Het is ons uit andere bron bekend, dat de „Zeeland" een tijd geleden gepoogd heeft, het bedrijf naar Hoek van Holland te verplaatsen. De regeering heeft geweigerd hiervoor toe stemming te verleenen. Wij onderschrijven volledig, dat er gewichtige redenen van landsbelang zijn (niet geschikt om hier publiekelijk nader in te treden), die het behoud van een Nederlandschen Kanaal dagdienst van Vlissingen uit, noodzakelijk maken. Maar de lasten hiervan, dienen niet alleen op de maatschappij te druk ken Het is een feit, dat men in de moeilijke omstandigheden van het oogenblik, voor- deeliger van den Hoek zcu kunnen varen,- In normale tijden heeft de Zeeland een belangrijke voorsprong. Deze snel-dag- dienst neemt bederfelijke goederen mee, op een dusdanig tijdstip dat zij in Enge land nog op de markten kunnen worden afgeleverd en dat is voor het hetere goederenvervoer buitengewoon belangrijk en aantrekkelijk. Maar nu is er geensnel- dienst meer en moeten alle lijnen 's mor gens vertrekken. De Zeeland ondervindt hiervan thans op gevoelige wijze de na* deelige gevolgen. Er zijn dus tal van klemmende redenen, waarom de regeering dit belangrijke scheepvaartbedrijf dient bij te staan. Om redenen van landsbelang, om zakelijke èn om moreele redenen. En in de 240 gezin nen der rechtstreeks hierbij betrokkenen ziet men met groote spanning naar de. komende beslissing uit NAAR EEN 4 MOGENDHEDEN-PACT TUSSCHEN DUITSCHLAND, RUSLAND, ITALIË EN JAPAN? Dagbladcorrespondenten melden, volgens Reuter uit Berljjn, dat Japansche, Sovjet- Russische en Italiaansche hooge autori teiten veelvuldig bezoeken brengen aan het Duitsche ministerie van buitenland- sche zaken en het ministerie van oorlog. De correspondenten concludeeren hieruit de mogelijkheid van een pact tusschen Rusland, Duitschland, Italië en Japan. Wat men het meest vreest, is, dat een dergelijk pact ertoe zal leiden, dat de Vereenigde Staten aan de zijde der demo cratieën den oorlog ingaan. De correspondent van „National Tiden- de" meldt, dat Duitschland en Sovjet- Rusland reeds zouden zijn overeengeko men een autoweg aan te leggen tusschen Berlijn en Moskou. Het agentschap Elta deelt mede, dat het gemachtigd is de bewering tegen te spre ken, dat de Sovjet-Russische vloot de Est- landsche havens zou hebben geblokkeerd! De volkscommissaris voor buitenlandsche zaken, Molotov, heeft den Estlandschen ge zant te Moskou doen weten, dat de Russi sche vloot de achtervolging van de uit Tallinn ontsnapte Poolsche duikboot „Or zel" in den Finschen bocht zal beginnen. De Estlandsche vloot is reeds begonnen met een energieke achtervolging. Uit Kopenhagen wordt gemeld dat drie Russische slagschepen, zes kruisers, 50 duikbooten en een groot aantal vliegtui gen uit de vlootbasis Kronstadt zijn ver trokken, naar Reuter zegt, blijkbaar met het diael de Poolsche duikboot „Orzel" te zoeken. De „Orzel" heeft volgens den correspon- ujnt van de „Berlingske Tidende" te Stockholm, die deze inlichting geeft, vooi* drie maanden proviand aan boord,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1