Breskensche Courant
De mijnenveger „Willem van Ewijck" op een mijn geloopen
EERSTE BLAD
.van Sabber
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
De oorlog elscht zijn tol
Duitsch vliegtuig
boven Nederland.
Er zijn 30 slachtoffers.
ENKELEN UIT ONZE OMGEVING
Binnen een paar minuten was het schip
verdwenen.
Slachtoffers van hun plicht.
Hels euur^enassen
êi
>«9
ïRIKX,
ketbakfeerjj,
i'm 29.
met ons Brood,
ïs Uit prima
vervaardigd,
g Bonbons en
iiverse prijzen
CHELS,
IN en
N
MEIJERS,
it 60 - Tel. 86.
Smederij,
inrichting.
VNDEL
SEN
handel
HOF
kl 67
ilfUms to alle
kelen en Af-
alfilmopnamen
n. Spec, adres
aigingen.
LONS
IDDELEN
LA SOE
gschestraat 63,
tste sorteering
aren, Comesti-
3n Suikerwerk,
en (electr.koek
alle soorten
dncten.
)IO
NOEL,
LRATEN,
tappen.
eiyke Artikelen
U F K E S,
el. 17, Souburg
iANDEL
Schoenen.
voor Souburg
sstelde prijzen,
randeerd.
ALJEU,
ein 10.
JDR1JF
oons wagen te
iffeur). Dag en
ichikhaar.
IESTRAAT 25.
g en nacht).
RSEN
Zeeuwsche
RWEBROOD
33 ir bij de
en Banket-
terg
GRAAG,
lein 10.
ren, Wijnen,
illeerd.
eemen hebben wij
lage prijzen. Een
oopt U bij ons voor
3E, Groenewoud.
CHILDER- en BE-
naar H. P. GOET-
-aat 5. Uw adres,
velend.
lisverstand eerst
stGevonden een
en AUTOSTEP.
men TtENPOND,
straat 28, Souburg,
VJissingsche Courant
77ste JAARGANG NUMMER 213
ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1939
Abonnementsprijs: 17 ct. per week ot 2.2li pei
kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op bet postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, iedere
rege) meer 25 cent Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma fc. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287.
Eigen kantoren te:Breskens, Dorpsstraat, Tel.21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 85.
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
kort commentaar.
Ook van ons vreedzame land.
'Als het oorlog is, verliezen allen. Ook
zij die niet direct bij den krijg betrok
ken zijn.
Deze les is ons gisteren op wel zeer
wreede wijze nogmaals geleerd. Neder
land, dat al het mogelijke doet om
buiten den oorlog te blijven, moet de
eerbiediging van zijn neutraliteit ver
zekeren. En één der vele maatregelen
die hiertoe worden genomen, bestaat
uit het bewaken onzer territoriale wa
teren, o.m. door daar mijnversperringen
te leggen,
Bij dezen arbeid, die geenszins be
oogt iemand aan te vallen, die slechts
tot doel heeft de zelfstandigheid en
onafhankelijkheid van ons land te hel
pen verzekeren, is gistermiddag een
Nederlandsch Marine-vaartuig ver
ongelukt.
Het schip, de „Willem van Ewijck"
(in de Zeeuwsche wateren wél be
kend), voer op een mijn... een hevige
ontploffing... en binnen.enkele minuten
wees slechts een draaikolk de plaats
aan, waar even tevoren een mijnen
veger van de Koninklijke Marine had
gevaren.
Een kloek schip ging verloren. En
wat nog duizendmaal erger 'is dertig
Hollandsche marine-menschen, „onze"
jongens, waaronder verschillende uit
deze omgeving, verloren bij de vree-
I selijke ramp het leven.
Er heerschte zorg in de gezinnen van
hen die een vader, een broer, een zoon,
een verloofde aan boord van een der
Nederlandsche marine-eenheden heb
ben. Het is ons bekend uit gesprekken
die wij dezer dagen met verschillende
menschen mochten voeren. Helaas is
die zorg niet ongegrond gebleken.
Zwaar en wreed is de slag, die met de
30 verongelukten, hun gezinnen, hun
nabestaanden, hun geliefden treft.
Woorden vermogen hier geen troost
te bieden. Onze diepe deernis gaat uit
naar hen, wien deze tragische last
voor menschelijke schouders haast tè
zwaar te dragen wordt gegeven.
Mogen zij de kracht vinden, noodig
om te kunnen berusten en aanvaar
den
De regeeringspersdienst deelt mede "J
Tusschen 1 en 2 uur gistermiddag heeft
de luchtwachtdienst in een gedeelte van
Limburg een vreemd, vliegtuig boven Ne
derlandsch grondgebied gesignaleerd.
De kenteekenen van dit vliegtuig waren
die van de Duitsche luchtmacht.
Aan Hr. Ms. gezant te Berlijn is opge
dragen stappen te doen naar aanleiding
van deze schending van onze neutraliteit.
De regeeringspersdienst meldt, dat gistermiddag een ernstig
ongeluk plaats vond bij de Noordvaarder (West-Terschelling),
alwaar de Nederlandsche mijnenveger „Willem van Ewijck" op
een mijn is geloopen en binnen enkele minuten is gezonken.
De Koninklijke marine betreurt het verlies van negen en twintig
(de verüeslijst bevat echter 30 namen, Red.) van de een en vijftig
opvarenden, die bij het vervuilen van hun plicht den dood vonden.
Binnen enkele seconden na de ontploffing waren drie barkassen
ter plaatse en vliegtuigen werden uitgezonden om naar drenke
lingen te zoeken.
Er wordt een nauwkeurig onderzoek ingesteld naar de omstan
digheden waaronder het ongeluk plaats had.
de toedracht van de ramp.
De mijnenveger „Willem van Ewijck",
welke Donderdagmiddag in gezelschap van
de mijnenvegers „Jan van Gelder", „Abra
ham van der Hulst", „Pieter Florisz" en
den 'mijnenlegger „Nautilus" uit Nieuwe-
diep was vertrokken voor het leggen van
mijnenvelden rond de zeegaten van de
Waddeneilanden, is, naar nader kan ge
meld worden, gistermiddag tusschen tien
minuten en kwart over twaalf vijftig me
ter uit de kust van Terschelling op een
mijn geloopen en in de lucht gevlogen.
In vereeniging met de andere mijnen-
leggers was de „Willem van Ewijck" be
zig hier een mijnenveld te leggen. Voor de
juiste ligging van het veld moest in ver
band met den stroom hier en daar een mijn
worden opgeruimd.
Dit geschiedde met behulp van een mi
trailleuse van af de mijnenvegers. Toen
eenige manschappen van de „Willem van
Ewijck" bij de mitrailleuse op het achter
dek gereed stonden om een der mijnen te
vernietigen, dreef de „Willem van Ewijck"
door een sterken stroom over een andere
mijn. Een sloep met manschappen van de
Van Ewijck voer in de onmiddellijke nabij
heid van den mijnenveger.
De „Willem van Ewijck" werd mid
scheeps getroffen. Met een geweldige
explosie brak het schip in tweeën en
binnen enkele minuten verdween het
in de diepte. Groote waterzuilen spo
ten omhoog. De bemande motorsloep
van de Van Ewijck werd door de
kracht van de ontploffing eenige me
ters de lucht ingesïingerd, doch kwam
weer behouden op het water terecht
zonder dat de bemanning hierbij letsel
opliep.
Het reddingswerk begint.
Van boord van de „Nautilus", die onder
commando van den luitenant ter zee eer
ste klasse J. A. Gauw, het dichtst in de
nabijheid was, werd onmiddellijk een mo
torsloep uitgezet, waarin ook de officier
overleden s
Luitenant ter zee le klasse J. E.
ten Klooster.
Luitenant ter zee 3e klasse ma^
rine-reserve G. Anema.
Adjudant-onderofficier-machinist
B. C. de Bruin (uit Souburg).
Rsdiende-zeemilicien J. Bosch.
vermist
Bootsman G. J. van Dort (uit
Souburg).
Sergeant-machinist J. J. de Smit
(uit Vlissingen).
Korporaal-machinist M. F. Poort
vliet (uit Souburg).
Korporaal-torpedomaker J. C.
Bromlewe.
Matroos le klase P. Boone.
Matroos 2e klasse H. J. Gillesen.
Stoker-olieman L. P. Soede.
Stoker-olieman A. Verkurjlen.
Stoker le klasse G. de Boom.
Stoker le klasse W. F. H. Ver-
hoeff.
Stoker 2e klasse F. G, Boone*
Stoker 3e klasse B. W. van Boe
kei.
Stoker 3e klasse A. F. J. Sadot*
Adspirant-kwartiermeester z.m, P,
M. Hofman.
Korporaal-machinist z.m, Js Ouds-
hoom.
Matroos 3e klasse z.m. J. Buijs.
Matroos 3e klasse F. G. Stobbe
laar.
Bediende 2e klasse z.m. J, yan
Belzen (uit Vlissingen).
Bediende 2e klasse J. de WaaL
Hofmeester 3e klasse z.m. S.
van Steenkiste (uit Vlisingen),
Kok 2e klasse z.m. A. Beijer,
Kok 3e klasse z.m. A. V. Lohman.
Stoker-olieman le klasse z.m, M.
Moermond.
Stoker 3e klasse z.m. J. yan den
Beucken.
Stoker 3e klasse z.m. H. H. A,
Peters.
Ziekenverpleger 2e klasse z.ms J.
Krul.
Eenige overlevenden op weg naar de kazerne tc den Helder.
van gezondheid, P. J. Waegheningh,
plaats nam. Deze sloep begaf zich naar de
plaats des onheils om deN drenkelingen op
te nemen, zulks tezamen met de sloep van
de Van Ewijck. Het eerst werden vier
zwaar gewonden in de sloep opgenoen,
onder wie de commandant van de „Van
Ewijck", luitenant ter zee eerste klasse J.
E. ten Klooster, die onder meer een been
gebroken had. Deze werd met een anderen
drenkeling aan boord van de „Nautilus"
gebracht. Tijdens de vaart naar Den Hel
der is hij, evenals de drie andere gewon
den, van wie er twee door de „Jan van
Gelder" aan boord waren genomen, be
zweken.
Van de 51 leden der bemanning waren
er 25 met de „Van Ewijck" in de diepte
verdwenen.
Voorts werden er 22 opvarenden onder
wie eenige gewonden van de „Van Ewijck"
door de uitgezette sloepen van de andere
mijnenvegers aan ..oord genomen.
Van het vliegkamp De Mok arriveerden
acht watervliegtuigen met medische hulp
ter plaatse. Toen er geen drenkelingen
meer in dc nabijheid werden waargenomen,
gingen de schepen met hun droeven last
naar Den Helder, waar het treurige nieuws
reeds bekend was geworden.
De eerste indruis in Den Helder.
Als herinnering aan de slachtoffers van
de, mobilisatie 19141918 staat bij den
ingang van de haven van Den Helder het
monument „Voor hen, die vielen". Op 15
October 1923 werd het door H. M. de Ko
ningin in tegenwoordigheid van wijlen
Prins Hendrik onthuld.
Nu is de mobilisatie van 1939 begonnen
en binnen eenige dagen vielen reeds 30
jonge menschen bij de vervulling van hun
taak de handhaving van onze neutraliteit
en de bescherming onzer kusten.
Een met stomheid geslagen menigte ver
zamelde zich rond de Buitenhaven, toen om
ongeveer kwart over vier het gerucht de
ronde deed, dat de mijnenveger „Willem
van Ewijck" was vergaan en dat de doo-
den en gewonden werden binnengebracht.
Oorlogsschepen varen binnen met
de vlaggen halfstok. Anoniem zijn de
schepen, daar de namen zijn verwij
derd. Op het achterdek staan de baren,
gedekt met de vlag. De mijnenlegger
„Douwe Aukes", de kanonneerbooten
„Brinio" en „Friso" en de onderzeeër
„O 20" varen achter elkaar met hun
droeven last de haven binnen. Op de
andere schepen brengen de opvarenden
de eerbewijzen. Onder het publiek
heerscht de grootste verslagenheid,
spreken kan men bijna niet. Vrouwen
snikken en bij de omstanders bestaat
groote onzekerheid omtrent het lot
hunner betrekkingen, daar de namen
der slachtoffers nog niet bekend zijn.
In het militaire hospitaal was alles
in gereedheid gebracht. Met ambulan
ces worden de gewonden naar het hos
pitaal vervoerd. In doodsche stilte rij
den de ziekenwagentjes voorbij, die de
stoffelijke resten bevatten.
De toegangswegen tot de haven zijn
door militairen afgezet. Overal han
gen de vlaggen halfstoks. De ontstel
tenis in de stad is groot.
s
De heer J. E, ten Klooster, de comman
dant van de „Willem van Ewijck", werd in
1904 geboren. Hij werd 18 Augustus 1926
benoemd tot luitenant ter zee 3e klasse.
Twee jaren daarna werd hij bevorderd tot
de tweede en in 1937 tot de eerste klasse.
De thans ontslapen zee-officier was in
het bezit van het brevet van waarnemer.
Licht gewond: Luitenant ter zee
le klasse F. H. M. van Straelen korpo
raal-adelborst W. j±. Moraux sergt. ma
chinist N. Steenhaardkorpl. machinist D.
Schaatsbergen korp.. konstabel F. Hom
borg kwartiermeester M. A. Havermans
matroos le klasse L. C. van der Blink
idem H. de Vries stoker 3e klasse G. H.
Heijne.
Licht gewonde miliciens:
Matroos 2e klasse J. Dubbel, idem V. van
der Weijde, matroos 3e klasse W. H. Kuij-
ter, idem D. van den Heuvel, seiner 3e
klasse E. Stulp, schrijver 3e klasse F.
Simons.
De volgende opvarenden kwamen met
den schrik vrij Luitenant ter zee 2e kl.
mar. res. J. P. D. Visserkwartiermeester
J. H. Simoniskorpl. machinist F, J. van
der Maaskorpl, telegrafist C. F. B. van
der Kroftkorpl. monteur S. P. Sparen-
berg matroos 2e klasse M. J; Walrave
matroos 3e klasse W. J. te Loo idem I.
Hamelink; stoker-olieman 2e kl. z.m, D.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
en een kindercourant.
van «Een
De Nederlandsche mijnenveger „Willem
van Ewijck" is gisteren op een myn
geloopen en direct gezonken. Er zijn
dertig slachtoffers.
(Pag. 1, eerste blad)
De Duitschers dringen Warschau bin
nen. (Pag. 2, eerste blad).
Geen nieuwe schendingen der Neder
landsche neutraliteit door Engelsche
Vliegtuigen.
{(Pag. 2, eerste blad)
Duitsch vliegtuig boven ons land ge
signaleerd. (Pag. 1, eerste blad).
zie verder eventueel
laatste berichten
M. Goetgeluk matroos 3e klasse z.m. H.
J. Mejjer.
'8
Naar wij vernemen is de gezonken mij
nenveger in 1937 in dienst gesteld. Het
schip werd gebouwd bij P. Smit Jr. te
Rotterdam en mat ongeveer 500 ton.
De „Willem van Ewijck" behoorde tot
een serie van acht mijnenvegers, waarvan
er op het oogenblik vier In Indië zijn. De
bewapening van de „Willem van Ewijck"
bestond uit een kanon van 7/2 cM., een
mitrailleur van 4 mM, en 4 mitrailleurs
van 12.7 mM. Het schip werd op 19 Juli
1937 in dienst gesteld. De „Willem van
Ewijck" die, zooals gezegd, een mijnenve
ger is, deed ook dienst als mijnenlegger.