Breskensche Courant De mijnenveger „Willem van Ewijck" op een mijn geloopen EERSTE BLAD .van Sabber Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de De oorlog elscht zijn tol Duitsch vliegtuig boven Nederland. Er zijn 30 slachtoffers. ENKELEN UIT ONZE OMGEVING Binnen een paar minuten was het schip verdwenen. Slachtoffers van hun plicht. Hels euur^enassen êi >«9 ïRIKX, ketbakfeerjj, i'm 29. met ons Brood, ïs Uit prima vervaardigd, g Bonbons en iiverse prijzen CHELS, IN en N MEIJERS, it 60 - Tel. 86. Smederij, inrichting. VNDEL SEN handel HOF kl 67 ilfUms to alle kelen en Af- alfilmopnamen n. Spec, adres aigingen. LONS IDDELEN LA SOE gschestraat 63, tste sorteering aren, Comesti- 3n Suikerwerk, en (electr.koek alle soorten dncten. )IO NOEL, LRATEN, tappen. eiyke Artikelen U F K E S, el. 17, Souburg iANDEL Schoenen. voor Souburg sstelde prijzen, randeerd. ALJEU, ein 10. JDR1JF oons wagen te iffeur). Dag en ichikhaar. IESTRAAT 25. g en nacht). RSEN Zeeuwsche RWEBROOD 33 ir bij de en Banket- terg GRAAG, lein 10. ren, Wijnen, illeerd. eemen hebben wij lage prijzen. Een oopt U bij ons voor 3E, Groenewoud. CHILDER- en BE- naar H. P. GOET- -aat 5. Uw adres, velend. lisverstand eerst stGevonden een en AUTOSTEP. men TtENPOND, straat 28, Souburg, VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 213 ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1939 Abonnementsprijs: 17 ct. per week ot 2.2li pei kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op bet postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, iedere rege) meer 25 cent Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma fc. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren te:Breskens, Dorpsstraat, Tel.21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 85. AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE. INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" kort commentaar. Ook van ons vreedzame land. 'Als het oorlog is, verliezen allen. Ook zij die niet direct bij den krijg betrok ken zijn. Deze les is ons gisteren op wel zeer wreede wijze nogmaals geleerd. Neder land, dat al het mogelijke doet om buiten den oorlog te blijven, moet de eerbiediging van zijn neutraliteit ver zekeren. En één der vele maatregelen die hiertoe worden genomen, bestaat uit het bewaken onzer territoriale wa teren, o.m. door daar mijnversperringen te leggen, Bij dezen arbeid, die geenszins be oogt iemand aan te vallen, die slechts tot doel heeft de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van ons land te hel pen verzekeren, is gistermiddag een Nederlandsch Marine-vaartuig ver ongelukt. Het schip, de „Willem van Ewijck" (in de Zeeuwsche wateren wél be kend), voer op een mijn... een hevige ontploffing... en binnen.enkele minuten wees slechts een draaikolk de plaats aan, waar even tevoren een mijnen veger van de Koninklijke Marine had gevaren. Een kloek schip ging verloren. En wat nog duizendmaal erger 'is dertig Hollandsche marine-menschen, „onze" jongens, waaronder verschillende uit deze omgeving, verloren bij de vree- I selijke ramp het leven. Er heerschte zorg in de gezinnen van hen die een vader, een broer, een zoon, een verloofde aan boord van een der Nederlandsche marine-eenheden heb ben. Het is ons bekend uit gesprekken die wij dezer dagen met verschillende menschen mochten voeren. Helaas is die zorg niet ongegrond gebleken. Zwaar en wreed is de slag, die met de 30 verongelukten, hun gezinnen, hun nabestaanden, hun geliefden treft. Woorden vermogen hier geen troost te bieden. Onze diepe deernis gaat uit naar hen, wien deze tragische last voor menschelijke schouders haast tè zwaar te dragen wordt gegeven. Mogen zij de kracht vinden, noodig om te kunnen berusten en aanvaar den De regeeringspersdienst deelt mede "J Tusschen 1 en 2 uur gistermiddag heeft de luchtwachtdienst in een gedeelte van Limburg een vreemd, vliegtuig boven Ne derlandsch grondgebied gesignaleerd. De kenteekenen van dit vliegtuig waren die van de Duitsche luchtmacht. Aan Hr. Ms. gezant te Berlijn is opge dragen stappen te doen naar aanleiding van deze schending van onze neutraliteit. De regeeringspersdienst meldt, dat gistermiddag een ernstig ongeluk plaats vond bij de Noordvaarder (West-Terschelling), alwaar de Nederlandsche mijnenveger „Willem van Ewijck" op een mijn is geloopen en binnen enkele minuten is gezonken. De Koninklijke marine betreurt het verlies van negen en twintig (de verüeslijst bevat echter 30 namen, Red.) van de een en vijftig opvarenden, die bij het vervuilen van hun plicht den dood vonden. Binnen enkele seconden na de ontploffing waren drie barkassen ter plaatse en vliegtuigen werden uitgezonden om naar drenke lingen te zoeken. Er wordt een nauwkeurig onderzoek ingesteld naar de omstan digheden waaronder het ongeluk plaats had. de toedracht van de ramp. De mijnenveger „Willem van Ewijck", welke Donderdagmiddag in gezelschap van de mijnenvegers „Jan van Gelder", „Abra ham van der Hulst", „Pieter Florisz" en den 'mijnenlegger „Nautilus" uit Nieuwe- diep was vertrokken voor het leggen van mijnenvelden rond de zeegaten van de Waddeneilanden, is, naar nader kan ge meld worden, gistermiddag tusschen tien minuten en kwart over twaalf vijftig me ter uit de kust van Terschelling op een mijn geloopen en in de lucht gevlogen. In vereeniging met de andere mijnen- leggers was de „Willem van Ewijck" be zig hier een mijnenveld te leggen. Voor de juiste ligging van het veld moest in ver band met den stroom hier en daar een mijn worden opgeruimd. Dit geschiedde met behulp van een mi trailleuse van af de mijnenvegers. Toen eenige manschappen van de „Willem van Ewijck" bij de mitrailleuse op het achter dek gereed stonden om een der mijnen te vernietigen, dreef de „Willem van Ewijck" door een sterken stroom over een andere mijn. Een sloep met manschappen van de Van Ewijck voer in de onmiddellijke nabij heid van den mijnenveger. De „Willem van Ewijck" werd mid scheeps getroffen. Met een geweldige explosie brak het schip in tweeën en binnen enkele minuten verdween het in de diepte. Groote waterzuilen spo ten omhoog. De bemande motorsloep van de Van Ewijck werd door de kracht van de ontploffing eenige me ters de lucht ingesïingerd, doch kwam weer behouden op het water terecht zonder dat de bemanning hierbij letsel opliep. Het reddingswerk begint. Van boord van de „Nautilus", die onder commando van den luitenant ter zee eer ste klasse J. A. Gauw, het dichtst in de nabijheid was, werd onmiddellijk een mo torsloep uitgezet, waarin ook de officier overleden s Luitenant ter zee le klasse J. E. ten Klooster. Luitenant ter zee 3e klasse ma^ rine-reserve G. Anema. Adjudant-onderofficier-machinist B. C. de Bruin (uit Souburg). Rsdiende-zeemilicien J. Bosch. vermist Bootsman G. J. van Dort (uit Souburg). Sergeant-machinist J. J. de Smit (uit Vlissingen). Korporaal-machinist M. F. Poort vliet (uit Souburg). Korporaal-torpedomaker J. C. Bromlewe. Matroos le klase P. Boone. Matroos 2e klasse H. J. Gillesen. Stoker-olieman L. P. Soede. Stoker-olieman A. Verkurjlen. Stoker le klasse G. de Boom. Stoker le klasse W. F. H. Ver- hoeff. Stoker 2e klasse F. G, Boone* Stoker 3e klasse B. W. van Boe kei. Stoker 3e klasse A. F. J. Sadot* Adspirant-kwartiermeester z.m, P, M. Hofman. Korporaal-machinist z.m, Js Ouds- hoom. Matroos 3e klasse z.m. J. Buijs. Matroos 3e klasse F. G. Stobbe laar. Bediende 2e klasse z.m. J, yan Belzen (uit Vlissingen). Bediende 2e klasse J. de WaaL Hofmeester 3e klasse z.m. S. van Steenkiste (uit Vlisingen), Kok 2e klasse z.m. A. Beijer, Kok 3e klasse z.m. A. V. Lohman. Stoker-olieman le klasse z.m, M. Moermond. Stoker 3e klasse z.m. J. yan den Beucken. Stoker 3e klasse z.m. H. H. A, Peters. Ziekenverpleger 2e klasse z.ms J. Krul. Eenige overlevenden op weg naar de kazerne tc den Helder. van gezondheid, P. J. Waegheningh, plaats nam. Deze sloep begaf zich naar de plaats des onheils om deN drenkelingen op te nemen, zulks tezamen met de sloep van de Van Ewijck. Het eerst werden vier zwaar gewonden in de sloep opgenoen, onder wie de commandant van de „Van Ewijck", luitenant ter zee eerste klasse J. E. ten Klooster, die onder meer een been gebroken had. Deze werd met een anderen drenkeling aan boord van de „Nautilus" gebracht. Tijdens de vaart naar Den Hel der is hij, evenals de drie andere gewon den, van wie er twee door de „Jan van Gelder" aan boord waren genomen, be zweken. Van de 51 leden der bemanning waren er 25 met de „Van Ewijck" in de diepte verdwenen. Voorts werden er 22 opvarenden onder wie eenige gewonden van de „Van Ewijck" door de uitgezette sloepen van de andere mijnenvegers aan ..oord genomen. Van het vliegkamp De Mok arriveerden acht watervliegtuigen met medische hulp ter plaatse. Toen er geen drenkelingen meer in dc nabijheid werden waargenomen, gingen de schepen met hun droeven last naar Den Helder, waar het treurige nieuws reeds bekend was geworden. De eerste indruis in Den Helder. Als herinnering aan de slachtoffers van de, mobilisatie 19141918 staat bij den ingang van de haven van Den Helder het monument „Voor hen, die vielen". Op 15 October 1923 werd het door H. M. de Ko ningin in tegenwoordigheid van wijlen Prins Hendrik onthuld. Nu is de mobilisatie van 1939 begonnen en binnen eenige dagen vielen reeds 30 jonge menschen bij de vervulling van hun taak de handhaving van onze neutraliteit en de bescherming onzer kusten. Een met stomheid geslagen menigte ver zamelde zich rond de Buitenhaven, toen om ongeveer kwart over vier het gerucht de ronde deed, dat de mijnenveger „Willem van Ewijck" was vergaan en dat de doo- den en gewonden werden binnengebracht. Oorlogsschepen varen binnen met de vlaggen halfstok. Anoniem zijn de schepen, daar de namen zijn verwij derd. Op het achterdek staan de baren, gedekt met de vlag. De mijnenlegger „Douwe Aukes", de kanonneerbooten „Brinio" en „Friso" en de onderzeeër „O 20" varen achter elkaar met hun droeven last de haven binnen. Op de andere schepen brengen de opvarenden de eerbewijzen. Onder het publiek heerscht de grootste verslagenheid, spreken kan men bijna niet. Vrouwen snikken en bij de omstanders bestaat groote onzekerheid omtrent het lot hunner betrekkingen, daar de namen der slachtoffers nog niet bekend zijn. In het militaire hospitaal was alles in gereedheid gebracht. Met ambulan ces worden de gewonden naar het hos pitaal vervoerd. In doodsche stilte rij den de ziekenwagentjes voorbij, die de stoffelijke resten bevatten. De toegangswegen tot de haven zijn door militairen afgezet. Overal han gen de vlaggen halfstoks. De ontstel tenis in de stad is groot. s De heer J. E, ten Klooster, de comman dant van de „Willem van Ewijck", werd in 1904 geboren. Hij werd 18 Augustus 1926 benoemd tot luitenant ter zee 3e klasse. Twee jaren daarna werd hij bevorderd tot de tweede en in 1937 tot de eerste klasse. De thans ontslapen zee-officier was in het bezit van het brevet van waarnemer. Licht gewond: Luitenant ter zee le klasse F. H. M. van Straelen korpo raal-adelborst W. j±. Moraux sergt. ma chinist N. Steenhaardkorpl. machinist D. Schaatsbergen korp.. konstabel F. Hom borg kwartiermeester M. A. Havermans matroos le klasse L. C. van der Blink idem H. de Vries stoker 3e klasse G. H. Heijne. Licht gewonde miliciens: Matroos 2e klasse J. Dubbel, idem V. van der Weijde, matroos 3e klasse W. H. Kuij- ter, idem D. van den Heuvel, seiner 3e klasse E. Stulp, schrijver 3e klasse F. Simons. De volgende opvarenden kwamen met den schrik vrij Luitenant ter zee 2e kl. mar. res. J. P. D. Visserkwartiermeester J. H. Simoniskorpl. machinist F, J. van der Maaskorpl, telegrafist C. F. B. van der Kroftkorpl. monteur S. P. Sparen- berg matroos 2e klasse M. J; Walrave matroos 3e klasse W. J. te Loo idem I. Hamelink; stoker-olieman 2e kl. z.m, D. Dit nummer bestaat uit 3 bladen en een kindercourant. van «Een De Nederlandsche mijnenveger „Willem van Ewijck" is gisteren op een myn geloopen en direct gezonken. Er zijn dertig slachtoffers. (Pag. 1, eerste blad) De Duitschers dringen Warschau bin nen. (Pag. 2, eerste blad). Geen nieuwe schendingen der Neder landsche neutraliteit door Engelsche Vliegtuigen. {(Pag. 2, eerste blad) Duitsch vliegtuig boven ons land ge signaleerd. (Pag. 1, eerste blad). zie verder eventueel laatste berichten M. Goetgeluk matroos 3e klasse z.m. H. J. Mejjer. '8 Naar wij vernemen is de gezonken mij nenveger in 1937 in dienst gesteld. Het schip werd gebouwd bij P. Smit Jr. te Rotterdam en mat ongeveer 500 ton. De „Willem van Ewijck" behoorde tot een serie van acht mijnenvegers, waarvan er op het oogenblik vier In Indië zijn. De bewapening van de „Willem van Ewijck" bestond uit een kanon van 7/2 cM., een mitrailleur van 4 mM, en 4 mitrailleurs van 12.7 mM. Het schip werd op 19 Juli 1937 in dienst gesteld. De „Willem van Ewijck" die, zooals gezegd, een mijnenve ger is, deed ook dienst als mijnenlegger.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1