Breskensche Courant
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
De situatie aan het Westelijk front.
„De Siegfried-linie is een haastig antwoord
op de Maginot-linie"
Fransche
legerberichten.
Luchtalarm
te Marseille en Toulon.
De Engelsche luchtaanval op
Wilhelmshaven en Brunsbuttel.
Britsche verkenningsvluchten
boven Duitschland.
Een overzicht der krijgsverrichtingen.
EERSTE BLAD
Nederlandsch vaartuig redt
Engelsche schipbreukelingen.
Het s.s. „Bilderdijk" redt 35 man
van een Engelsch stoomschip.
VJissingsche Courant
77ste JAARGANG NUMMER 212
VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1939
Abonnementsprijs: 1? ct. per vveeK ot 2.20 per
Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN Di£ ViSWlK Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287.
Eigen kantoren terBreskens,Dorpsstraat,Iel.21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. TeL 35.
V.J
aangesloten bij het bureau voor PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD door de vereeniging „de NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'
Een Fransche uiteenzetting.
Naar aanleiding van den korten en wei
nig zeggenden inhoud der Fransche leger-
comuniqué's schrijft Havas, dat deze com-
miiniqué's inderdaad een record zijn van
laconisme, die den commentators slecht de
mogelijkheid bieden opmerkingen te ma
ken over het gebied, waar gedurende vier
dagen de legers met elkaar in contact zijn.
De streek is bekend, de décors zijn be
roemd. Het is nog geen twee maanden ge
leden, dat Duitschland in alle bioscopen
ter wereld verschillende beelden liet ver-
toonen van de Siegfried-linie.
Wat de Maginot-linie betreft, deze dient
als model voor alle militaire versterkingen
die sedert een tiental jaren in Europa zijn
gebouwd. De Siegfri.sd-linie is een haastig
antwoord op de Maginot-linie. Zij liggen
aan weerskanten van den Rijn, loopen aan
vankelijk parallel doch gaan vervolgens
uit elkaar ter hoogte van de uitvloeiing
yan de Laufcer aan den Linker Rijnoever.
De Maginot-linie blijft de Fransche grens
volgen, terwijl de Siegfried-linie zich ervan
verwijdert, zonder daarom den loop van
den Rijn ts volgen, die een natuurlijke
grens en een natuurlijke verdediging
vormt. De Maginot-linie maakt een rech
ten hoek, terwijl de Siegfried-linie eenigs-
zins een stompen hoek vormt. Derhalve
kunnen de tegenover elkaar liggende ver
dedigingslinies en aanvalsbases in twee
deelen verdeeld worden. In de eerste plaats
het Rijndal, in het algemeen loopende in
de richting zuid-noord over een afstand
van ruim 170 Km. van het Zwitsersche
Bazel tot de samenvloeiing van Lauter en
Rijn, en in de tweede plaats het gebied
tusschen Rijn en Moezel, genoemd in het
vorige communiqué, waar de staatskundige
grens dwars door een afwisselend terrein
loopt in de richting oost-west, over ruim
180 kilometer.
Waar geopereerd wordt.
Ten westen van de Moezel begint het
neutrale Groot-Hertogdom Luxemburg. De
eerste oorlogsopsraties spelen zich dus af
binnen een driehoek, waarvan de zijden een
lengte hebben van 350 Km. en waarvan de
top gevormd wordt door de samenvloeiing
van Rijn en Lauter op 15 Km. afstand
van de groote Duitscbe stad Karlsruhe.
Het Rijnfront wordt aan een kant be
grensd door Elzas-Lotharingen over een
breedte van ongeveer 60 Km. en beheerscht
door de glooiende helling, waarop zich de
wijnbergen uitstrekken van de beroemde
Elzasser-wijnen, en door de beboschte ber
gen van de Vogezen, de bekende „Ballons",
bergen met afgeronde toppen. Aan den
anderen kant stijgt het Rijndal naar het
bergmassief van het Zwarte Woud. Aan
beide kanten liggen de steden, met uit
zondering van Straatsburg, niet direct aan
de oevers van de rivier, welke doorsneden
zijn met doodloopende zijtakken en die
verder bedekt zijn met steenen en daar
door onvruchtbaar.
Temidden van de rijke en vruchtbare
Elzas en in Lotharingen liggen vele ge
huchten, dorpen en stadjes. De stad Mul-
hausen ligt op een afstand van 15 Km. van
den Rijn, Colmar nog verder weg, en
voorts ligt er Straatsburg, welks Rijnha
ven tegenover de Duitsche stad Kehl ligt.
Lotharingen is over de Vogezen heen ver
bonden met het overige Frankrijk door
6611 uitmuntend wegennet en door spoor
wegen, die door diepe tunnels loopen. Ds
bevolking werd geëvacueerd bij het begin
van den crisis.
Aan den overkant ligt de Duitsche vlak-
fe veel meer ingeklemd tusschen het Zwar-
tewoud en den Rijn met de steden Lorrach
tegenover Bazel, Freiburg tegenover Col-
mar en verder Lahr, Offenburg, het be
kende kuuroord Baden-Baden en Rastatt,
25 Km. ten zuiden van Karlsruhe, de
hoofdstad van Baden. Van noord naar zuid
loopen door dezen streek wegen en een
spoorweg, die thans onder het vuur der
Fransche kanonnen liggén. Langs den loop
van den Rijn zijn in de onmiddellijke na
bijheid van den oever versterkingen ge
bouwd die als vooruitgeschoven bastions
der verdedigingslijn zijn bedoeld.
Deze versterkingen liggen nauwelijks
onder den grond door geologische oorza
ken. Het Rijnwater vloeit tusschen de kei
beddingen op nauwelijks zes meter diepte.
Fouten in de Siegfried-linie?
Aan den Franschen kant vindt men be
tonnen kazematten voorzien van vele
automatische vuurwapenen, waarvan het
flankvuur het oversteken van den rivier
met pontons of zelfs met gepantserde sloe
pen onmogelijk maakt. Aan Duitsche zijde
had men dezelfde bedoeling maar door de
haast waarmee men daar de versterkingen
heeft gebouwd, is dit op verkeerde wijze
geschied en heeft men fouten gemaakt
toen den vorigen winter de Rijn plotseling
begon te wassen. Verscheidene blokhuizen
liepen onder water voordat het beton was
gedroogd en pioniers moesten met dyna
miet verschillende bouwsels weer vernielen
en vervangen door nieuwe constructies,
waarvan de betonnen muren voor het oog
zichtbaar zijn aan den Franschen oever.
Bovendien is de Duitsche oever lager dan
de Fransche.
Van de samenvloeiing van Rijn en Lau
ter af scheiden zich de Maginot-linie en
Siegfried-linie. De eerste volgt nauwkeurig
de grens doch de tweede wijkt daarvan af,
zonder evenwel den Rijn te volgen. Er
blijft dus een groote ruimte over, waarbin
nen de vijandelijkheden zijn begonnen. De
Maginot-linie steunt op de lage bergkam
men van de Vogezen, die zich in Duitsche
richting voortzetten in het Harzgebergte.
Tusschen beide lijnen ligt een heuvelach
tige strook, met hooge toppen en verschei
dene steden o.a. Fischbach, Pirmasens en
Zweibrucken. Meer naar het noordwesten
begint het industriegebied van den Saar,
doorsneden door deze rivier en door de
Blies, met een bodem die ondergraven is
door mijnen en waarop groote industrieele
ondernemingen zijn gevestigd. Achter deze
rivieren verheft zich weer een beboscht
bergmassief. De Siegfried-linie loopt over
deze beboschte heuvels tot aan Trier en
de samenvloeiing van Saar en Moezel. De
Maginot-linie profiteert van een natuur
lijke bodemgesteldheid die zeer gunstig is
voor verschansingen, en buigt zich om
kleine steden die een naam in de geschie
denis hebben, zooals Weissenburg, Forbach
en Bitsch. De stad Metz dient daarbij als
steunpunt.
Het achtste oorlogscommuniqué, geda
teerd 7 September des avonds, luidt
Aan het front tusschen Rijn en Moezel
wordt de vijand voor ons versterkt. Men
meldt er de aankomst van nieuwe troepen
uit het binnenland van Duitschland.
bosschen benemen vooral aan Fransche
zijde het uitzicht. Bruggen zijn zeldzaam
en de rivier is breed terwijl overigens bij
den oorlogstoestand eventueel© bruggen
toch vernield zouden zijn.
Legerbericht nummer negen van 8 Sep
tember des morgens luidt
„Wij hebben plaatselijke vorderingen ge
maakt van wisselende beteekenis, en op
sommige punten onze positie aanmerkelijk
verbeterd".
Te 20.25 uur Donderdagavond is te Tou
lon luchtalarm gemaakt, waarna de stad
in het duister werd gedompeld. Het alarm
eindigde te 22.00 uur.
Te 20.37 uur hebben ook de sirenes te
Marseille het alarm voor luchtgevaar ge
geven. Het alarm eindigde acht minuten
later. Te 20.57 uur werd opnieuw alarm
gemaakt, djoich reeds drie minuten later
werd het sein gegeven, dat alles veilig was.
Een Duifcsch „vestzak" slagschip zou
getroffen zjjn.
Het Britscbe ministerie voor de voor
lichting deelt mede, dat het thans mogelijk
is een vrij volledig verslag te geven over
het eerste actieve optreden der Britscbe
strijdkrachten in den oorlog den succes
vollen aanval op de Duitsche vloothases
van Wilhelmshaven en Brunsbuttel aan
den ingang van het Kielerkanaal.
De weersomstandigheden waren ongun
stig. Er viel een zware regen en het zicht
was slecht. Toen de toestellen de vloot-
basis naderden vlogen zij laag om er ze
ker van te zijn, dat zij hun doelen zouden
treffen. De eerste aanval werd uitgevoerd
in den loop van den avond öp een „vest
zak" slagschip, dat enkele mijlen ten oos
ten van de reede van Schilling lag. Er be
staat weinig twijfel aan, dat de vijand ver
rast werd, doch de luchtafweerbatterijen
openden snel het vuur. De bommenwer
pers doken boven de slagschepen en recht-
streeksche treffers met zware bommen
werden gemaakt. De volgende vliegtuigen
vlogen zoo laag, dat de schade kon worden
waargenomen. De marineschepen en de
kustbatterijen onderhielden een hevig
luchtafweervuur en de Britscbe bommen
werpers werden aangevallen door Duitsche
vechttoestellen. Toch werd de aanval
voortgezet. De vliegtuigen spoorden een
tweede schip op in Brunsbuttel en gingen
toL den aanval over. De piloten en beman
ningen keerden in goede conditie naar hun
basis terug.
Van een marinestandpunt gezien zal
hun aanval zijn uitwerking hebben op den
toekomstigen loop van den oorlog ter zee,
aangezien het getroffen schip esn der
meest doelmatige eenheden van de Duit
sche vloot was.
Duitsche tegenspraak.
Het Duitsche Nieuwsbureau verneemt
van officieele zijde, dat berichten over het
vernielen van den Duitschen „vestzak"-
kruiser „Gneisenau" door Britsche bom
menwerpers, onjuist zijn. Het schip is, zoo
meldt men althans van die zijde, niet ge
troffen en is volkomen onbeschadigd.
Volgens een verklaring van het Britsche
ministerie van voorlichting zijn vanochtend
vroeg voor den vierden keer met succes
verkenningsvluchten boven Duitschland ge
maakt door vliegtuigen van de koninklijke
luchtstrijdkrachten, die ditmaal boven een
deel van Noord-Duitschland 3 Yz millioen
exemplaren hebben uitgestrooid van de
waarschuwing aan het Duitsche volk.
Aan dit bericht wordt toegevoegd, dat,
evenals de vorige malen, alle vliegtuigen
veilig in hun bases zijn teruggekeerd.
Poolsch generaal gevangen genomen.
De bruggen over de Weichsel vernield.
De „Temps" publiceert de volgende bij
zonderheden over de militaire operaties in
Polen
Volgens de Poolsche communiqué's zag
de toestand op 6 September des avonds er
als volgt uitTwee groote convergeerende
aanvallen zijn door den grooten Duitschen
generalen staf ondernomen tegen de Pool
sche troepen. De eerste in de richting
Noord-Zuid vertrok uit Oost-Pruisen op een
front van ongeveer 150 K.M., en rukte op
in de richting van Torun, Sierpc, Plonsk en
Ciechanoy. De opmarsch van dezen aanval
was gisteravond gestuit op een lijn, die op
een gemiddelde afstand van 70 K.M. van de
Oost-Pruisische grens ligt. Het eerste ob
jectief schijnt te zijn het bereiken van den
loop van de Weichel ten Westen van de
samenvloeiing Boeg. Het punt van vertrek
van het tweede groote offensief, dat in
Noord-Oostelijke richting ontketend werd,
was het Duitsche Silezië. Op 5 September
hadden de Duitschers een front bereikt,
waarin de volgende steden lagen Warta,
Szeercow, Kamiensk, Radomsk. Op het
oogenblik wordt gestreden ten Noord-Oos
ten van deze lijn in de "streek van Lodz.
Piotrkow, Tomaszow van Mazovie. De Duit
sche opmarsch schijnt dus aan dezen kant
om te buigen naar het noorden als om de
uit Oost-Pruisen komende troepen tegemoet
te gaan. Het doel van het dubbele offensief
schijnt te zijn de isoleering van de Pool
sche gebieden in het Westen, zooals Posen.
Tenslotte wordt een derde terrein van
krijgsverrichtingen gevormd door Poolsch-
Silezië en West-Galicië. In dit gebied
woedt op het oogenblik de strijd tusschen
Krakau en Tarnow. De bruutheid en snel
heid der tot dusverre door de Duitsche
legers geleide operaties worden verklaard
door het uitgebreide gebruik van gepant
serd oorlogstuig, gesteund door even uitge
breide actie der luchtmacht, waarbij de in
fanterie tot dusverre slechts een secundaire
rol speelt. Het terrein, dat behalve in het
uiterste Zuiden, gevormd wordt door een
uitgestrekte vlakte zonder ernstige hinder
nissen, is klaarblijkelijk gunstig voor een
optreden van gepantserde divisies. Gezien
de strijdmethoden kan men uiteraard niet
spreken van een aaneengesloten front. De
Duitsche legers hebben kortom een soort
machtige raids ten uitvoer gelegd, die ten
doel hadden de inrichtingen van de Pool
sche defensie te ontwrichten, de centra van
economisch leven in Boven-Silezië in de
streek van Lodz te verlammen en zekere
groote verbindingswegen af te snijden. Op
sommige punten hebben zij naar het schijnt
diepe zakken in het Poolsche front gestoo-
ten. Maar de opmarschen zelfs zijn niet
zonder gevaar voor de uitvoerenden.
Poolsch generaal gevangen genomen.
Het Duitsche Nieuwsbureau bericht, dat
de Poolsche generaal Gosiorowski, comman
dant van de zevende divisie, in Duitsche
gevangenschap is geraakt.
Generaal Gosiarowski is tot 1936 chef
van den generalen staf onder maarschalk
Pilsoedski geweest. Hij was een der oudste
medewerkers van den maarschalk.
De Duitsche troepen, die ten Zuiden van
Lodz oprukken, hebben de stad Rawa-Ma-'
zowiecka bereikt.
De bezetting van de door de Polen ont
ruimde provincie Posen duurt voort, Won-
gowiz en Obornik ten Noorden van Posen en
Kosjmin ten Z.O. van die stad zijn bezet.
Ook uit Westelijke richting rukken de troe
pen de provincie Posen binnen.
De Duitsche buit in Polen.
Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede,
dat volgens berichten van het oppercom
mando de buit der Duitschers in Polen tot
Woensdag bedroeg 126 stukken geschut,
vele vecht- en pantserwagens, terwijl het
aantal mitrailleurs, geweren en pantser-
afweerkanonnen voorloopig nog niet kan
worden geschat. Het aantal krijgsgevange
nen bedraagt 25.000.
De bruggen over de Weichsel
vernield.
Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede,
dat gistermiddag de Duitsche luchtstrijd
krachten de bruggen over de Weichel ten
Zuiden van Warschau hebben vernield. Het
terugtrekken van het verslagen Poolsche
leger is hierdoor aanzienlijk bemoeilijkt.
Mededeeling van het opperbevel
der Duitsche weermacht.
Het opperbevel der Duitsche weermacht
maakt o.m. bekend
De operaties op 7 September hebben in
Polen op vele plaatsen het karakter aan
genomen van een achtervolging. Slechts op
enkele plaatsen kwam het nog tot ern
stige gevechten.
In de provincie Posen werden in het zui
den en in het noorden verdere gebiedsdee-
len bezet. Aan deze snelle en groote suc
cessen heeft het luchtwapen wederom een
beslissend aandeel gehad. Zijn deelneming
op groote schaal richtte zich tegen het
terugtrekkende Poolsche leger. Het viel
met eskaders gevechts- en jachtvliegtuigen
aan en greep in in den strijd te land.
Marschcolonnes werden uit elkander gesla
gen, aftochtswegen doctr het vernielen van
bruggen en overgangen versperd en po
gingen van den vijand tot tegenaanvallen
over te gaan, reeds bij de voorbereiding
gefnuikt.
Te Warschau zijn doorgangswegen vol
colonnes en daardoor verstopt. De over
haaste ontruiming van de stad is in vollen
gang. Boven Poolsch gebied werden twee
Duitsche vliegtuigen omlaag geschoten.
Een vliegtuig wordt vermist.
In Noord- en Oostzee heeft de oorlogs
marine zich bezig gehouden met mijnve-
gers. Bodems van de flottille mijnvegers
hebben een Poolsche strandbatterij bescho
ten, die zonder resultaat het vuur beant
woordde. Een vierde Poolsche duikboot
werd tot zinken gebracht,
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
f|ei»eiaa»$ewsssewi
vcsaa den dgsg
Engeland gaat de koopvaardijschepen
convoyeeren. (Pag. 2, eerste blad),
Nederlandsche schepen redden schip
breukelingen van tot zinken gebracht
te vaartuigen.
(Pag. 1, eerste blad')]
Duitschland ontkent nogmaals de
„Athenia" te hebben getorpedeerd.
/Scheepvaart)-!
Er zullen stappen worden gedaan om
de Nederlandsche krijgsgevangenen In
Spanje vrij te krijgen. (Binnenland') t
Politieke vrede in Engeland.
(Buitenland)-,
De Nederlandsche voorbereiding voor
de Olympische Spelen is stopgezet.
(Sportnieuws)],
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
De directie van dè Koninklijke Neder-
landsche Stoomboot Maatschappij heeft een:
telegram ontvangen van den kapitein valt
het s.s. „Mars", dat op uitreis is naar ha
vens in de Middellandsche Zee, dat een,
aantal leden van de bemanning van een
getroffen Britsch schip aan boord is ge
nomen. Het s.s. „Mars" heeft de geredden
te Lissabon aan land gezet.
De K.N.S.M. heeft den kapitein terugge
seind, de reis voort te zetten.
Nadere bijzonderheden omtrent het juiste
aantal der geredden en den naam van het
getroffen schip, had de directie hedenoch
tend nog niet ontvangen.
De kapitein van het s.s. „Mars" van de
K.N.S.M. de heer C. G. Nieman, heeft na
zijn telegram van 7 September, waarin hij
meldde, dat een aantal leden van de be
manning van een Britsch schip aan boord
werd genomen, die te Lissabon aan land
werden gezet, geen nadere bijzonderheden
meer geseind. De directie van de K.N.S.M*
vernacht ook niet, dat de kapitein nog
nadere mededeelingen omtrent de gered
den en hun getroffen schip zal doen.
Het s.s. „Mars", metende 1582 bruto re-
gisterton, is Zaterdag 2 September jl. van
Rotterdam met bestemming voor de Mid
dellandsche Zeehavens vertrokken.
Reuter meldt nog uit Lissabon Ver
scheidene leden van de bemanning van het
Britsche vrachtschip „Manaar" worden
volgens mededeelingen van overlevenden1,
die na de torpedeering van het schip door
een Portugeesch stoomschip aan land zijn
gebracht, vermist. De overlevenden heb
ben verklaard, dat de „Manaar" zonder
voorafgaande waarschuwing door een
duikboot werd getorpedeerd en tot zinken
gebracht, terwijl de bemanning probeerde
de reddingbooten uit te zetten.
Andere leden der bemanning van de
Manaar" waarvan een doode en drie ge
wonden, zijn door het Nederlandsche
stoomschip „Mars" aan land gezet,
Naar wij vernemen, heeft de directie der
Holland-Amerika lijn draadloos bericht
ontvangen van kapitein Munnik van het ss.
„Bilderdrjk", dat hij vijfendertig leden der
bemanning van het Engelsche s.s. „Pukka-
stan" heeft gered.
De kapitein voegt aan zijn bericht toe,
dat alles wel is aan boord en dat het schip
de reis naar Rotterdam voortzet.
De „Bilderdijk" is 27 Augustus uit New
York vertrokken.
Het Vad. verneemt nog dat de „Pukka-
stan" vermoedelijk is getorpedeerd. Het
schip was op reis van Kaapstad naar
Rotterdam. Het was op 27 Augustus van
Dakar vertrokken.
De „Pukkastan was eigendom van de
reederij Common Brothers Ltd. te New
Castle het schip was in 1929 gebouwd.
Het meet 5809 bruto ton en 3503 netto
ton,