Breskensche Courant Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de De situatie aan het Westelijk front. „De Siegfried-linie is een haastig antwoord op de Maginot-linie" Fransche legerberichten. Luchtalarm te Marseille en Toulon. De Engelsche luchtaanval op Wilhelmshaven en Brunsbuttel. Britsche verkenningsvluchten boven Duitschland. Een overzicht der krijgsverrichtingen. EERSTE BLAD Nederlandsch vaartuig redt Engelsche schipbreukelingen. Het s.s. „Bilderdijk" redt 35 man van een Engelsch stoomschip. VJissingsche Courant 77ste JAARGANG NUMMER 212 VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1939 Abonnementsprijs: 1? ct. per vveeK ot 2.20 per Kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN Di£ ViSWlK Jr., Bureaux Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren terBreskens,Dorpsstraat,Iel.21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. TeL 35. V.J aangesloten bij het bureau voor PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD door de vereeniging „de NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS' Een Fransche uiteenzetting. Naar aanleiding van den korten en wei nig zeggenden inhoud der Fransche leger- comuniqué's schrijft Havas, dat deze com- miiniqué's inderdaad een record zijn van laconisme, die den commentators slecht de mogelijkheid bieden opmerkingen te ma ken over het gebied, waar gedurende vier dagen de legers met elkaar in contact zijn. De streek is bekend, de décors zijn be roemd. Het is nog geen twee maanden ge leden, dat Duitschland in alle bioscopen ter wereld verschillende beelden liet ver- toonen van de Siegfried-linie. Wat de Maginot-linie betreft, deze dient als model voor alle militaire versterkingen die sedert een tiental jaren in Europa zijn gebouwd. De Siegfri.sd-linie is een haastig antwoord op de Maginot-linie. Zij liggen aan weerskanten van den Rijn, loopen aan vankelijk parallel doch gaan vervolgens uit elkaar ter hoogte van de uitvloeiing yan de Laufcer aan den Linker Rijnoever. De Maginot-linie blijft de Fransche grens volgen, terwijl de Siegfried-linie zich ervan verwijdert, zonder daarom den loop van den Rijn ts volgen, die een natuurlijke grens en een natuurlijke verdediging vormt. De Maginot-linie maakt een rech ten hoek, terwijl de Siegfried-linie eenigs- zins een stompen hoek vormt. Derhalve kunnen de tegenover elkaar liggende ver dedigingslinies en aanvalsbases in twee deelen verdeeld worden. In de eerste plaats het Rijndal, in het algemeen loopende in de richting zuid-noord over een afstand van ruim 170 Km. van het Zwitsersche Bazel tot de samenvloeiing van Lauter en Rijn, en in de tweede plaats het gebied tusschen Rijn en Moezel, genoemd in het vorige communiqué, waar de staatskundige grens dwars door een afwisselend terrein loopt in de richting oost-west, over ruim 180 kilometer. Waar geopereerd wordt. Ten westen van de Moezel begint het neutrale Groot-Hertogdom Luxemburg. De eerste oorlogsopsraties spelen zich dus af binnen een driehoek, waarvan de zijden een lengte hebben van 350 Km. en waarvan de top gevormd wordt door de samenvloeiing van Rijn en Lauter op 15 Km. afstand van de groote Duitscbe stad Karlsruhe. Het Rijnfront wordt aan een kant be grensd door Elzas-Lotharingen over een breedte van ongeveer 60 Km. en beheerscht door de glooiende helling, waarop zich de wijnbergen uitstrekken van de beroemde Elzasser-wijnen, en door de beboschte ber gen van de Vogezen, de bekende „Ballons", bergen met afgeronde toppen. Aan den anderen kant stijgt het Rijndal naar het bergmassief van het Zwarte Woud. Aan beide kanten liggen de steden, met uit zondering van Straatsburg, niet direct aan de oevers van de rivier, welke doorsneden zijn met doodloopende zijtakken en die verder bedekt zijn met steenen en daar door onvruchtbaar. Temidden van de rijke en vruchtbare Elzas en in Lotharingen liggen vele ge huchten, dorpen en stadjes. De stad Mul- hausen ligt op een afstand van 15 Km. van den Rijn, Colmar nog verder weg, en voorts ligt er Straatsburg, welks Rijnha ven tegenover de Duitsche stad Kehl ligt. Lotharingen is over de Vogezen heen ver bonden met het overige Frankrijk door 6611 uitmuntend wegennet en door spoor wegen, die door diepe tunnels loopen. Ds bevolking werd geëvacueerd bij het begin van den crisis. Aan den overkant ligt de Duitsche vlak- fe veel meer ingeklemd tusschen het Zwar- tewoud en den Rijn met de steden Lorrach tegenover Bazel, Freiburg tegenover Col- mar en verder Lahr, Offenburg, het be kende kuuroord Baden-Baden en Rastatt, 25 Km. ten zuiden van Karlsruhe, de hoofdstad van Baden. Van noord naar zuid loopen door dezen streek wegen en een spoorweg, die thans onder het vuur der Fransche kanonnen liggén. Langs den loop van den Rijn zijn in de onmiddellijke na bijheid van den oever versterkingen ge bouwd die als vooruitgeschoven bastions der verdedigingslijn zijn bedoeld. Deze versterkingen liggen nauwelijks onder den grond door geologische oorza ken. Het Rijnwater vloeit tusschen de kei beddingen op nauwelijks zes meter diepte. Fouten in de Siegfried-linie? Aan den Franschen kant vindt men be tonnen kazematten voorzien van vele automatische vuurwapenen, waarvan het flankvuur het oversteken van den rivier met pontons of zelfs met gepantserde sloe pen onmogelijk maakt. Aan Duitsche zijde had men dezelfde bedoeling maar door de haast waarmee men daar de versterkingen heeft gebouwd, is dit op verkeerde wijze geschied en heeft men fouten gemaakt toen den vorigen winter de Rijn plotseling begon te wassen. Verscheidene blokhuizen liepen onder water voordat het beton was gedroogd en pioniers moesten met dyna miet verschillende bouwsels weer vernielen en vervangen door nieuwe constructies, waarvan de betonnen muren voor het oog zichtbaar zijn aan den Franschen oever. Bovendien is de Duitsche oever lager dan de Fransche. Van de samenvloeiing van Rijn en Lau ter af scheiden zich de Maginot-linie en Siegfried-linie. De eerste volgt nauwkeurig de grens doch de tweede wijkt daarvan af, zonder evenwel den Rijn te volgen. Er blijft dus een groote ruimte over, waarbin nen de vijandelijkheden zijn begonnen. De Maginot-linie steunt op de lage bergkam men van de Vogezen, die zich in Duitsche richting voortzetten in het Harzgebergte. Tusschen beide lijnen ligt een heuvelach tige strook, met hooge toppen en verschei dene steden o.a. Fischbach, Pirmasens en Zweibrucken. Meer naar het noordwesten begint het industriegebied van den Saar, doorsneden door deze rivier en door de Blies, met een bodem die ondergraven is door mijnen en waarop groote industrieele ondernemingen zijn gevestigd. Achter deze rivieren verheft zich weer een beboscht bergmassief. De Siegfried-linie loopt over deze beboschte heuvels tot aan Trier en de samenvloeiing van Saar en Moezel. De Maginot-linie profiteert van een natuur lijke bodemgesteldheid die zeer gunstig is voor verschansingen, en buigt zich om kleine steden die een naam in de geschie denis hebben, zooals Weissenburg, Forbach en Bitsch. De stad Metz dient daarbij als steunpunt. Het achtste oorlogscommuniqué, geda teerd 7 September des avonds, luidt Aan het front tusschen Rijn en Moezel wordt de vijand voor ons versterkt. Men meldt er de aankomst van nieuwe troepen uit het binnenland van Duitschland. bosschen benemen vooral aan Fransche zijde het uitzicht. Bruggen zijn zeldzaam en de rivier is breed terwijl overigens bij den oorlogstoestand eventueel© bruggen toch vernield zouden zijn. Legerbericht nummer negen van 8 Sep tember des morgens luidt „Wij hebben plaatselijke vorderingen ge maakt van wisselende beteekenis, en op sommige punten onze positie aanmerkelijk verbeterd". Te 20.25 uur Donderdagavond is te Tou lon luchtalarm gemaakt, waarna de stad in het duister werd gedompeld. Het alarm eindigde te 22.00 uur. Te 20.37 uur hebben ook de sirenes te Marseille het alarm voor luchtgevaar ge geven. Het alarm eindigde acht minuten later. Te 20.57 uur werd opnieuw alarm gemaakt, djoich reeds drie minuten later werd het sein gegeven, dat alles veilig was. Een Duifcsch „vestzak" slagschip zou getroffen zjjn. Het Britscbe ministerie voor de voor lichting deelt mede, dat het thans mogelijk is een vrij volledig verslag te geven over het eerste actieve optreden der Britscbe strijdkrachten in den oorlog den succes vollen aanval op de Duitsche vloothases van Wilhelmshaven en Brunsbuttel aan den ingang van het Kielerkanaal. De weersomstandigheden waren ongun stig. Er viel een zware regen en het zicht was slecht. Toen de toestellen de vloot- basis naderden vlogen zij laag om er ze ker van te zijn, dat zij hun doelen zouden treffen. De eerste aanval werd uitgevoerd in den loop van den avond öp een „vest zak" slagschip, dat enkele mijlen ten oos ten van de reede van Schilling lag. Er be staat weinig twijfel aan, dat de vijand ver rast werd, doch de luchtafweerbatterijen openden snel het vuur. De bommenwer pers doken boven de slagschepen en recht- streeksche treffers met zware bommen werden gemaakt. De volgende vliegtuigen vlogen zoo laag, dat de schade kon worden waargenomen. De marineschepen en de kustbatterijen onderhielden een hevig luchtafweervuur en de Britscbe bommen werpers werden aangevallen door Duitsche vechttoestellen. Toch werd de aanval voortgezet. De vliegtuigen spoorden een tweede schip op in Brunsbuttel en gingen toL den aanval over. De piloten en beman ningen keerden in goede conditie naar hun basis terug. Van een marinestandpunt gezien zal hun aanval zijn uitwerking hebben op den toekomstigen loop van den oorlog ter zee, aangezien het getroffen schip esn der meest doelmatige eenheden van de Duit sche vloot was. Duitsche tegenspraak. Het Duitsche Nieuwsbureau verneemt van officieele zijde, dat berichten over het vernielen van den Duitschen „vestzak"- kruiser „Gneisenau" door Britsche bom menwerpers, onjuist zijn. Het schip is, zoo meldt men althans van die zijde, niet ge troffen en is volkomen onbeschadigd. Volgens een verklaring van het Britsche ministerie van voorlichting zijn vanochtend vroeg voor den vierden keer met succes verkenningsvluchten boven Duitschland ge maakt door vliegtuigen van de koninklijke luchtstrijdkrachten, die ditmaal boven een deel van Noord-Duitschland 3 Yz millioen exemplaren hebben uitgestrooid van de waarschuwing aan het Duitsche volk. Aan dit bericht wordt toegevoegd, dat, evenals de vorige malen, alle vliegtuigen veilig in hun bases zijn teruggekeerd. Poolsch generaal gevangen genomen. De bruggen over de Weichsel vernield. De „Temps" publiceert de volgende bij zonderheden over de militaire operaties in Polen Volgens de Poolsche communiqué's zag de toestand op 6 September des avonds er als volgt uitTwee groote convergeerende aanvallen zijn door den grooten Duitschen generalen staf ondernomen tegen de Pool sche troepen. De eerste in de richting Noord-Zuid vertrok uit Oost-Pruisen op een front van ongeveer 150 K.M., en rukte op in de richting van Torun, Sierpc, Plonsk en Ciechanoy. De opmarsch van dezen aanval was gisteravond gestuit op een lijn, die op een gemiddelde afstand van 70 K.M. van de Oost-Pruisische grens ligt. Het eerste ob jectief schijnt te zijn het bereiken van den loop van de Weichel ten Westen van de samenvloeiing Boeg. Het punt van vertrek van het tweede groote offensief, dat in Noord-Oostelijke richting ontketend werd, was het Duitsche Silezië. Op 5 September hadden de Duitschers een front bereikt, waarin de volgende steden lagen Warta, Szeercow, Kamiensk, Radomsk. Op het oogenblik wordt gestreden ten Noord-Oos ten van deze lijn in de "streek van Lodz. Piotrkow, Tomaszow van Mazovie. De Duit sche opmarsch schijnt dus aan dezen kant om te buigen naar het noorden als om de uit Oost-Pruisen komende troepen tegemoet te gaan. Het doel van het dubbele offensief schijnt te zijn de isoleering van de Pool sche gebieden in het Westen, zooals Posen. Tenslotte wordt een derde terrein van krijgsverrichtingen gevormd door Poolsch- Silezië en West-Galicië. In dit gebied woedt op het oogenblik de strijd tusschen Krakau en Tarnow. De bruutheid en snel heid der tot dusverre door de Duitsche legers geleide operaties worden verklaard door het uitgebreide gebruik van gepant serd oorlogstuig, gesteund door even uitge breide actie der luchtmacht, waarbij de in fanterie tot dusverre slechts een secundaire rol speelt. Het terrein, dat behalve in het uiterste Zuiden, gevormd wordt door een uitgestrekte vlakte zonder ernstige hinder nissen, is klaarblijkelijk gunstig voor een optreden van gepantserde divisies. Gezien de strijdmethoden kan men uiteraard niet spreken van een aaneengesloten front. De Duitsche legers hebben kortom een soort machtige raids ten uitvoer gelegd, die ten doel hadden de inrichtingen van de Pool sche defensie te ontwrichten, de centra van economisch leven in Boven-Silezië in de streek van Lodz te verlammen en zekere groote verbindingswegen af te snijden. Op sommige punten hebben zij naar het schijnt diepe zakken in het Poolsche front gestoo- ten. Maar de opmarschen zelfs zijn niet zonder gevaar voor de uitvoerenden. Poolsch generaal gevangen genomen. Het Duitsche Nieuwsbureau bericht, dat de Poolsche generaal Gosiorowski, comman dant van de zevende divisie, in Duitsche gevangenschap is geraakt. Generaal Gosiarowski is tot 1936 chef van den generalen staf onder maarschalk Pilsoedski geweest. Hij was een der oudste medewerkers van den maarschalk. De Duitsche troepen, die ten Zuiden van Lodz oprukken, hebben de stad Rawa-Ma-' zowiecka bereikt. De bezetting van de door de Polen ont ruimde provincie Posen duurt voort, Won- gowiz en Obornik ten Noorden van Posen en Kosjmin ten Z.O. van die stad zijn bezet. Ook uit Westelijke richting rukken de troe pen de provincie Posen binnen. De Duitsche buit in Polen. Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede, dat volgens berichten van het oppercom mando de buit der Duitschers in Polen tot Woensdag bedroeg 126 stukken geschut, vele vecht- en pantserwagens, terwijl het aantal mitrailleurs, geweren en pantser- afweerkanonnen voorloopig nog niet kan worden geschat. Het aantal krijgsgevange nen bedraagt 25.000. De bruggen over de Weichsel vernield. Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede, dat gistermiddag de Duitsche luchtstrijd krachten de bruggen over de Weichel ten Zuiden van Warschau hebben vernield. Het terugtrekken van het verslagen Poolsche leger is hierdoor aanzienlijk bemoeilijkt. Mededeeling van het opperbevel der Duitsche weermacht. Het opperbevel der Duitsche weermacht maakt o.m. bekend De operaties op 7 September hebben in Polen op vele plaatsen het karakter aan genomen van een achtervolging. Slechts op enkele plaatsen kwam het nog tot ern stige gevechten. In de provincie Posen werden in het zui den en in het noorden verdere gebiedsdee- len bezet. Aan deze snelle en groote suc cessen heeft het luchtwapen wederom een beslissend aandeel gehad. Zijn deelneming op groote schaal richtte zich tegen het terugtrekkende Poolsche leger. Het viel met eskaders gevechts- en jachtvliegtuigen aan en greep in in den strijd te land. Marschcolonnes werden uit elkander gesla gen, aftochtswegen doctr het vernielen van bruggen en overgangen versperd en po gingen van den vijand tot tegenaanvallen over te gaan, reeds bij de voorbereiding gefnuikt. Te Warschau zijn doorgangswegen vol colonnes en daardoor verstopt. De over haaste ontruiming van de stad is in vollen gang. Boven Poolsch gebied werden twee Duitsche vliegtuigen omlaag geschoten. Een vliegtuig wordt vermist. In Noord- en Oostzee heeft de oorlogs marine zich bezig gehouden met mijnve- gers. Bodems van de flottille mijnvegers hebben een Poolsche strandbatterij bescho ten, die zonder resultaat het vuur beant woordde. Een vierde Poolsche duikboot werd tot zinken gebracht, Dit nummer bestaat uit 2 bladen f|ei»eiaa»$ewsssewi vcsaa den dgsg Engeland gaat de koopvaardijschepen convoyeeren. (Pag. 2, eerste blad), Nederlandsche schepen redden schip breukelingen van tot zinken gebracht te vaartuigen. (Pag. 1, eerste blad')] Duitschland ontkent nogmaals de „Athenia" te hebben getorpedeerd. /Scheepvaart)-! Er zullen stappen worden gedaan om de Nederlandsche krijgsgevangenen In Spanje vrij te krijgen. (Binnenland') t Politieke vrede in Engeland. (Buitenland)-, De Nederlandsche voorbereiding voor de Olympische Spelen is stopgezet. (Sportnieuws)], ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN De directie van dè Koninklijke Neder- landsche Stoomboot Maatschappij heeft een: telegram ontvangen van den kapitein valt het s.s. „Mars", dat op uitreis is naar ha vens in de Middellandsche Zee, dat een, aantal leden van de bemanning van een getroffen Britsch schip aan boord is ge nomen. Het s.s. „Mars" heeft de geredden te Lissabon aan land gezet. De K.N.S.M. heeft den kapitein terugge seind, de reis voort te zetten. Nadere bijzonderheden omtrent het juiste aantal der geredden en den naam van het getroffen schip, had de directie hedenoch tend nog niet ontvangen. De kapitein van het s.s. „Mars" van de K.N.S.M. de heer C. G. Nieman, heeft na zijn telegram van 7 September, waarin hij meldde, dat een aantal leden van de be manning van een Britsch schip aan boord werd genomen, die te Lissabon aan land werden gezet, geen nadere bijzonderheden meer geseind. De directie van de K.N.S.M* vernacht ook niet, dat de kapitein nog nadere mededeelingen omtrent de gered den en hun getroffen schip zal doen. Het s.s. „Mars", metende 1582 bruto re- gisterton, is Zaterdag 2 September jl. van Rotterdam met bestemming voor de Mid dellandsche Zeehavens vertrokken. Reuter meldt nog uit Lissabon Ver scheidene leden van de bemanning van het Britsche vrachtschip „Manaar" worden volgens mededeelingen van overlevenden1, die na de torpedeering van het schip door een Portugeesch stoomschip aan land zijn gebracht, vermist. De overlevenden heb ben verklaard, dat de „Manaar" zonder voorafgaande waarschuwing door een duikboot werd getorpedeerd en tot zinken gebracht, terwijl de bemanning probeerde de reddingbooten uit te zetten. Andere leden der bemanning van de Manaar" waarvan een doode en drie ge wonden, zijn door het Nederlandsche stoomschip „Mars" aan land gezet, Naar wij vernemen, heeft de directie der Holland-Amerika lijn draadloos bericht ontvangen van kapitein Munnik van het ss. „Bilderdrjk", dat hij vijfendertig leden der bemanning van het Engelsche s.s. „Pukka- stan" heeft gered. De kapitein voegt aan zijn bericht toe, dat alles wel is aan boord en dat het schip de reis naar Rotterdam voortzet. De „Bilderdijk" is 27 Augustus uit New York vertrokken. Het Vad. verneemt nog dat de „Pukka- stan" vermoedelijk is getorpedeerd. Het schip was op reis van Kaapstad naar Rotterdam. Het was op 27 Augustus van Dakar vertrokken. De „Pukkastan was eigendom van de reederij Common Brothers Ltd. te New Castle het schip was in 1929 gebouwd. Het meet 5809 bruto ton en 3503 netto ton,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1