VJissingsche Courant Breskensclie Courant J STADSNIEUWS VUssingen EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 77ste JAARGANG NUMMER 190 MAANDAG 14 AUGUSTUS 1939 Abonnementsprijs: 11 ct. per week of 2.20 pei kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, Iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Ditgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No.66287. Eigen kantoren te:Breskens. Dorpsstraat,TeL21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS" Bij de jongens van de golvende vlakte. IN HET ZEEKAM P TE DEN OEVER. MOOI WERK VAN HET NATIONAAL JONGEREN VERBOND. De zee eischt den zeeman onverdeeld op. Zy vraagt heel zijn persoon en wisselt deze, uit tegen schoonheid en ruimte van geest. Het golvende vlak is zelfzuchtig. Voor hem verlaat men familie en vrienden, zijn vrouw en gezin, tart men gevaren en ontzegt men zich vele gemakken. De zee maakt spor tief, trekt de jeugd naar zich toe en stelt haar durf en kracht op de prcef. Die proef kan beslissen over haar verder leven en het is een taak voor het N.J.V. om door middel van het zeekamp hierover een oor deel te kunnen vellen en daarmee het beste deel voor den lande te winnen. Door zijn bemiddeling kan de nationale zee- en ook luchtvaart aan groeiende krachten gehol pen worden waaraan zij later wat hebben. Door zijn toedoen maakt de jeugd kennis met hetgeen de zee en de lucht aan goed en kwaad biedt en welk een positie zij er bq kan verkrijgen. Het is dan ook voor ons „Zeelanders" van nut eens met dit ver bond kennis te maken en er een bezoek te gaan brengen. Vooraf zij gezegd dat de kampleiders geschikt voor hun taak moeten zijn, daar het water veel risico biedt en vooral de kampcommandant een zeker vertrouwen meet hebben. Dit vertrouwen zij onbetwist aan mr. Verdoom gegeven. Deze jurist is een zeerob van binnen en buiten. Hy weet orde en tucht te bewaren met een soepele vastheid, waartoe ook zijn stem en figuur het hunne bijdragen. 'Zijn vlotheid en ge vatheid van tong maken de jongens aan lammeren gelijk, terwijl heel zijn persoon een innemende ruwheid vertoont, waaraan niemand ontkomt en die de jeugd een be wonderende hoogachting kan wekken. Hij is dus de man die een zeekamp kan leiden. Het kamp resideert aan Den Oever waar, in de haven, het voormalige oorlogsschip de „Buffel" ligt dat thans tot huisvesting dient. Dit schip is, evenals een twaalftal zeilsloepen, tijdelijk ter beschikking gesteld en deze roemlooze schuit blijkt nog heel goed in staat, een paar honderd jongens te bergen. Het kampleven daarop is semi- militaïr. „Glazen" worden geslagen, de re veille geblazen en getrommeld en de troep marcheert militair. Gryze broek, trui en baret, voorzien van oranje pompoen is het tenue en de bewapening is de kortjan, waarmee men een appeltje schilt of wel een boterham snijdt. Het leven is bij uit stek afwisselend. Zwemmen en klimmen zeilen en roeien op zee theorie op nau tisch gebied bezoeken aan vliegkampen en werven en 's avonds muziek of een lezing aan dek. En by alles wordt er ge snoept en gegeten want de magen zijn jong en veeleischend. De jongens, elastisch, sportief, komen uit alle hoeken des lands en zijn meest studeerende in een gekozen of wel nog te kiezen, academische richting. De maaitijden worden gezamenlijk gebruikt en natuurlijk gekruid met het noodige la waai, waarin het mogelijk gebed of de stem van den kampcommandant een gat kunnen boren. Aardappels met spercieboon- tjes en jus, vleesch en pap, per emmer of groote gamelle boterhammen met worst en ketels vol thee. Discours bij de vleet, 'in ernst en luim, waarin ook de politiek do mineert en waarbij eveneens, de beste stuurman aan boord van de „Buffel" ge zocht dient te worden. De avond werd gevuld met een lezing door den luitenant ter zee van de Weijde te houden. Op het ruime achterdek was plaats voor de honderd zeventig waterrat ten gemaakt, die zich hier en daar hadden genesteld. Een hartelijk applaus begroette bij voorbaat den spreker. „Welke is de functie van den marineofficier, den officier bij den Marine Stoomvaartdienst, den ad ministratie-officier en den officier-vliege nier." Zoo luidde zijn onderwerp. Het vóór en tegen werd door den spreker eerlijk ge wogen, geen verleiding of mooi voorstellery waren hierbij te vinden. Er is plaats bij alle diensten der landsverdediging en men kan rappe jongens gebruiken, die, buiten de voetballerij, ook attentie voor serieuzere dingen hebben. Water- en luchtvloot stel len him eischen en vooral Indië telt mee. Spreker beantwoordde de vragen omtrent sollicitatie en keuring, omtrent leeftijd en tucht en lichtte toe, waarom dat alles moet zijn. Zijn leerzame speech werd vroegtijdig beëindigd wijl de komende dag reeds vroeg begonnen zal worden. Wy betreden de hut die ons wacht en in het aanfloepende licht zien wij een duif in den patrijspoort gezeten, de bode des vre- des is danig verarmoed en is het symbool van een wegkankerend geluk, dat de we reld behoeft. Wij geven hem brood, trot- seeren de afsluitdijk-muggen en als om drie uur des nachts de reveille ons wekt is het diertje er nog steeds gezeten. Boterhammen met worst. Zij staan in de maag, ook al is er geen daglicht te vinden. Dertien vaartuigjes lig gen gereed om mee naar Den Helder te zei len en zij worden in het duister voorzichtig beklommen. Het zeiljachtje „Fantasia", met hulpmotor, ligt dobberend gereed en zal als admiraalsschip dienen. De eigenaar kampcommandant zal het zelf besturen en Bestevaer is best in zijn schik als een krachtige wind de zeilen doet bollen. Wy rammen de golven die bruisend verspette ren en tarten het buiige weer met gezelli- gen kcut en jolijt. Wij schieten vooruit door de kracht van den wind en liggen aan bakboord omhoog.Dominee Bootsma rookt zijn eerste sigaar en vertelt ons van alles en nog wat. Bestevaer is weer sappig present. Zijn leutige in- en uitvallen zyn kost voor het oor waarvan men niet ver zadigd kan worden. Een viertal jongmaat jes ligt lui op het dek of heeft zich benee op een rustbank genesteld. In de verte pin ken de vuren van Texel die langzaam ver- bleeken in het licht van den klimmenden dag. Vóór ons zien wij de vloot van ons twaalftal zeilers die, met hellende masten, ons zeemansschap bewijzen. Het gaat voor den wind, figuurlijk en letterlyk en Beste vaer voorspelt ons „om zes uur al bin nen". Doch Bestevaer wikt en het toeval beschikt en de „Fantasia" denkt er diep zinniger over. Aan den grond geloopen Een meter dertig is haar diepgang en daar gjnds ligt een bank een wande lende bank welbekend bij de Heldersche marine. Onbewust van het naderend ge vaar in de diepte, zeilen wij verder, be wonderen de golven en de grijsgrauwe luchten, die ons het schouwspel van een opkomende zon hebben belet. Wij komen steeds nader en daneen schok een schuiven en rommelen, een remmende kracht die ons grijpt. Rukkende zeilen, spannende touwen, hellende boorden, woe dende golven en bleeke gezichten. Gevaar lijk hangen wij over en steeds rukt het zeil aan het wankelende schip .Wat is er ge beurd? Wy kijken eens rond. De kust is nog ver en op afstand zeilt nog de vloot. Wy zien het gezicht van Bestevaer waarop een moment angstige spanning staat te lezen. Er is dus gevaar. Wij zijn een speel bal van wind en van golven. En een flits van een naderenden dood maakt zich plots van ons meester van ons en van allen. Maar reeds klinkt nu Bestevaer's stem. De jongmaatjes grijpen de touwen, maken ze los en het rukkende zeil glijdt neer, ons bedelvend onder zijn vracht. Het scheepje ligt. récht, doch zit op een bank met hoog water. Onze redding zit nu in den motor. Men slaat hem aan en hij draait draait a' bezeten tot dat een uitgevierd touw hem het draaien belet. De eene pech komt den ander wat helpen. Doch een jong maatje weet raad. De dappere boy kleedt zich uit en begeeft*zich te water. Het wa ter is koud, doch het kranige jongmensch weet, al zwemmend en proestend, het touw uic den schroef te werken. Weer begint de motor te draaien, doch zonder succes. Wij zitten vast als een muur. We hebben hulp van noode en de hoornblazer geeft een sig naal dat terstond wordt begrepen. Een sloep komt behoedzaam langszij, waarvan, wy passagiers, een dankbaar gebruik ma ken om over te wippen. De bemanning blijft plichtmatig aan boord en wacht op hulp, die wij onderweg in een vischbotter vinden. Gelukkig het grootste gevaar' is geweken en wy voelen ons blij tot dat een tweede incident ons zal grypen. Wy worden gewoonweg geramd aan den mond van de haven door een collega nog wel. De sufferd loopt recht op ons in niettegenstaande ons schreeuwen. Wy schreeuwen als varkens maar het is reeds telaat en een geweldige schok doet ons schudden. Twee roeiriemen in puin en een beschadigde neus voor den schelm. Wij lepelen nu door naar de haven. In-uit, in-uit. Er is geen maat in te krij gen. Mengelberg ontbreekt en dus slaat ieder de maat voor zichzelf. En eindelyk aan wal de reddende wal staat een groep matrozen te gnuiven om ons „lepelen" nog wel. 'l Is acht uur in den morgen geworden. Een kop koffie doet wonderen en na den geweldigen schrik is het een genot in een knusse omgeving te zijn. De overige sloe pen komen een voor een binnen en in de verte nadert zoo waar ook de onfortuin lijke „Fantasia", die losgesleept is door den botter. Doch het doel van den tocht gaat nu eerst beginnen. Wij stellen ons op voor een bezoek aan den Marinewerf waarna ec x krans wordt gelegd by het monument „Voor hen die vielen". Het bezoek liep goed van stapel. Men genoot van stoomhamers en snijmachines liep eens over een voor- maligen onderzeeër en men kwam aan de weet dat een torpedo maar eventjes twin tig duizend gulden moet kosten. De kranslegging geschiedde zeer plech tig, terwijl de commandant der marine, de Schout bij nacht Jolles haar met zijn te genwoordigheid vereerde. En nu de conclusie van ons bezoek. De zee brengt genot en gevaar en beide zijn noodig cm kloeke mannen te vormen, die ons land in den vreemde goed kunnen vertegenwoordigen. Het genot is heel ge makkelijk te dragen en is de belooning voor het gevaar, dat onverschrokken over wonnen moet worden. Gevaar is de toets voor moed en zelfbeheersching, rijpheid van handelen en denken en dit alles hebben wy doorvoeld en begrepen tijdens 'ons bezoek aan het kamp waarvan mr. Verdoorn en zijn staf de kranige leiders zyn. v. W. Rijtuig op onbewaakten overweg gegrepen. TWEE DAMES ERNSTIG GEWOND. Zondagochtend is te Mierlo-Hout op den onbewaakten overweg bij wachtpost 37 een rijtuig door een personentrein uit Helmond gegrepen. De vijf inzittenden, de landbou wersknecht B. en vier bejaarde boeren vrouwen werden uit het rytuig gesiingerd. B. en twee der vrouwen kwamen er met eenige schrammen af. De twee andere vrouwen waren er erger aan toe. Vrouw S. had een gebroken arm en een diepe hoofd wonde, terwijl vrouw C-. ernstige- inwendi ge verwondingen had opgeloopen. Men vreest voor haar leven. Beiden zijn per ziekenauto naar het St. Antoniusgasthuis te Helmond vervoerd. De dokters Kersse- makers uit Mierlo en Vingerhoets uit Hel mond verleenden de eerste hulp. Het paard werd gedood, het rijtuig totaal versplinterd. Het uitzicht bij den overweg kan goed genoemd worden. Het ongeluk moet wor den toegeschreven aan het feit, dat B. zijn aandacht besteedde aan een uit de rich ting Eindhoven naderenden goederentrein, waardoor hij den uit de richting Helmond komenden extra-trein niet heeft gezien. De koffer met het lijk van de vrouw. DE VERMOEDELIJKE D.ADER VAN DEN MOORD ES* INDIË GEARRES TEERD. De justitie is cr in geslaagd op zeer snel le wyze opheldering te brengen in de zaak van den nabij Barneveld gevonden hutkof fer, waarin zich een gedeelte bevond van een vrouwenlijk. Wij vernemen nL dat op verzoek van de Amsterdamsche justitie Vrydagavond te Semarang is gearresteerd de Amsterdam mer P. L. K., oud 36 jaar, die ervan ver dacht wordt zijn vrouw, oud 44 jaar, waar mede hij sedert vier jaar getrouwd was, te hebben vermoord en daarna haar lijk op de reeds bekende wyze getracht heeft te ver bergen. De man was in dienst van de Stoom vaart Mij. „Nederland" en voer als hof meester op de „Johan de Witt". Op vier Augustus was hij met dit schip te Batavia aangekomen. Op 16 Augustus zou hij, even eens op de „Johan de Witt" weer naar Nederland vertrekken. (Men stie verder elders in dit nummer.) Trein-ontsporing op de Simplon lijn. 15 DOODEN, 25 GEWONDEN. Door een verkeerde manoeuvre van een wisselwachter is een personentrein in den afgeloopen nocht bij Pietroaia op de lijn van den Simplon-express ontspoord. Volgens de eerste berichten zouden er 15 dooden en 25 gewonden zyn. Ongerustheid over twee Oceaanvliegers. Men verkeert in ongerustheid over het lot der beide Amerikaansche vliegers Loeb en Decker, -die Vrydagavond in Nieuw- Schotland zijn opgestegen en Zaterdagmid dag om 1 uur Ierland hadden gehoopt te bereiken. Sinds hun vertrek heeft men niets meer van hen vernomen. Hun vlieg tuig is een eendekker van oud model, zon der radio. Het heeft echter voldoende ben zine aan boord voor 25 uur bij een kruis snelheid van 125 mijl per uur. Terwijl reeds 50 uur sedert hun vertrek verloopen waren, had men Zondag nog niets gehoord. Men hoopt evenwel, dat de beide vliegeniers op zee door een schip zijn opgepikt, of dat' zij erin geslaagd zijn er gens op Noord-Ierland te landen. Een toestel van de Pan American Airways verongelukt. VEERTIEN DOODEN. Nabij het eiland Cobras is een van Mia mi komend vliegtuig van de Pan American Airways in zee gestort. Het ongeluk is als volgt geschied Bij het dalen stiet het toe stel met een vleugel tegen den dijk van het eiland en stortte in zee. Aan boord be vonden zich twaalf passagiers en vier le den van de bemanning. Veertien personen zijn hierbij omgekomen. Reddingbooten van de Braziliaansche marine bevonden zich spoedig ter plaatse. Southern Pacific Express ontspoord. DE RAILS WAS NAAR BINNEN GELEGD. TALRIJKE DOODEN EN GEWONDEN. Zaterdagavond is de Southern Pacific Express, ongeveer 17 mijl ten westen van Carlin ontspoord, terwijl de meeste reizi gers sliepen. Volgens de laatste berichten zijn negentien personen omgekomen en 61 gewond. Nader wordt gemeld, dat de verongeluk te trein de „City of Francisco" is, de luxe sneltrein, welke in minder dan 38 uur van Chicago naar de Westkust rijdt. De machinist van den verongelukten trein heeft verklaard, dat op het oogenblik dat hij de brug over de Humbolt-rivier op reed, de rails, welke vcrmoedelyk waren losgemaakt, onder het gewicht van de locomotief weken. De machinist kon den trein niet meer tot staan brengen, aange zien hij reed met een snelheid van 80 KM. per uur. Dertien van de zeventien wagons ontspoorden en de restauratie-wagen werd in de rivier geworpen. Het ongeluk geschiedde midden in den nacht op een verlaten plaats in een rots achtig gebied, waar moeilijk hulp te ver- leenen was. Na een onderzoek ter plaatse heeft een hoofdinspecteur van de spoorwegen ver klaard, dat het ongeluk zonder twijfel moet worden toegeschreven aan moedwil en moorddadige bedoelingen. Een rail van 36 voet was 10 cM, naar binnen gelegd, doch aangezien het electrische ocntact niet verbroken was, merkte de machinist niets. Vier uren tevoren was nog een trein onge hinderd over hetzelfde spoor gereden. Vreemdelingen,, verkeer". De politie heeft Zaterdag weer twee vreemdelingen, moeder en zoon, den toe gang tot ons land geweigerd, die met de mailboot uit Engeland kwamen. Zij zijn gis teren met hetzelfde schip teruggezonden. Tevens heeft met die mailboot een sta- tenloos meisje uit Breslau de reis naar Engeland gemaakt, dat Zaterdagavond was aangekomen en aan het eind van haar middelen was, o.m. doordat zij met een verkeerden trein had gereisd. Zij had een visum voor Engeland. Dit nummer bestaat uit 2 bladen QelieurlenUsen van <1 en lag Nachtelijke schietpartij nabij Bigge- kerke. (Provincienieuws) De Southern Pacifio Express ont spoord talrijke slachtoffers. (Pag. 1, eerste blad), Trein-ontsporing op de Simplon-lyn eischt vele slachtoffers. t(Pag. 1, eerste blad) Toestel van de Pan American Airways verongeluktvele dooden. (Pag. 1, eerste blad) Pastoor Timp viert zijn zilveren pries terjubileum. (Stadsnieuws Vlissingen) Rytuig op onbewaakten overweg door trein vernield twee zwaar gewonden. (Pag. 1, eerste blad) De moord op de vrouw wier lyk in een koffer werd gevonden, is reeds opge helderd. (Pag. 1* eerste blad) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Verkoop van grond. B. en W. hebben den Raad nog het vol gende voorstel doen toekomen In de hierbij overgelegde adressen worden door de volgende heeren de achter hun namen vermelde oppervlakten grond van de gemeente in koop aangevraagd tegen de prijzen door Uw Raad vastgesteld a. M. Maas, alhier, 183 M2. grond aan de Paul Krugerstraat A 15 2745 b. Ad. Mets Jr., alhier, ongeveer 95 M2. grond achter zijn perceel Koudekerksche- weg 128, A 1 95 c. J. Lefèvre, alhier, 32 M2. grond aan de Scheldestraat a 7 224. Daar tegen de inwilliging van deze ver zoeken bij ons Colege geen bezwaren be staan, hebben wij de eer U voor te stellen aan adressanten den verlangden grond in koop af te staan, tegen de koopsommen achter hun namen vermeld, ten bate van het Grondbedrijf en voorts onder de gebrui kelijke voorwaarden. De aanvaring op de reede. Nader kan gemeld worden, dat zoowel aan boord van het Nederlandsche s.s. „Heemskerk" als aan boord van het Zweedsche s.s. „Gerania" die Zaterdag in den vroegen ochtend met elkander in aan varing zijn gekomen, een expertise is ge houden. Het s.s. „Heemskerk" is Zaterdag middag naar Amsterdam teruggekeerd voor droogdekonderzoek en reparatie en het s.s. „Gerania" is naar Antwerpen ge gaan om aldaar de schade in het droogdok te doen onderzoeken en de beslissing in zake reparatie te nemen. Beide schepen vertrokken op eigen kracht zonder sleepbootassistentie. Rook, maar geen brand. Verschillende stadgenooten hebben van morgen vroeg ongerust naar de vette zwar te rookwolken gekeken, die overvloedig om hoog stegen. Ook wij hadden aanvankelijk aan een zwaren brand gedacht. Op een weiland naby den Hoogeweg, was geruimen tijd geleden vuil gedeponeerd dat gebaggerd was uit de slooten bij de Vlis- maren daar bevond zich dus nogal wat teer in. Vanmorgen heeft iemand het be sluit genomen, dien rommel eens op te rui men door er de brand in te steken. De licht ontvlambare waar brandde er lustig op los, en het overigens onschuldige vuur, dat geenerlei gevaar opleverde, ontwikkelde een zwaren rook, die tot ver in den omtrek zichtbaar was. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in once Tijdinghal, Vrydagavond heeft te Hillegom een ern stige aanrijding plaats gevonden tusschen een vrachtauto van een wasscherij uit Rijswijk en een tramtrein van de N.Z.H.T. M. Hierbij kwamen 2 personen om het leven. In de Copemicusstraat te Amsterdam Oost kwam Vrijdagmorgen een bus van lijn K in botsing met een verhuiswagen, waarbij de verhuiswagen het onderspit moest delven en kantelde,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1