VJissingsche Courant
Breskensclie Courant
J
STADSNIEUWS
VUssingen
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
77ste JAARGANG NUMMER 190
MAANDAG 14 AUGUSTUS 1939
Abonnementsprijs: 11 ct. per week of 2.20 pei
kwartaal. Franco per post ƒ2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, Iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Ditgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No.66287.
Eigen kantoren te:Breskens. Dorpsstraat,TeL21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS"
Bij de jongens van de golvende vlakte.
IN HET ZEEKAM P TE DEN OEVER.
MOOI WERK VAN HET NATIONAAL JONGEREN VERBOND.
De zee eischt den zeeman onverdeeld op.
Zy vraagt heel zijn persoon en wisselt deze,
uit tegen schoonheid en ruimte van geest.
Het golvende vlak is zelfzuchtig. Voor hem
verlaat men familie en vrienden, zijn vrouw
en gezin, tart men gevaren en ontzegt men
zich vele gemakken. De zee maakt spor
tief, trekt de jeugd naar zich toe en stelt
haar durf en kracht op de prcef. Die proef
kan beslissen over haar verder leven en
het is een taak voor het N.J.V. om door
middel van het zeekamp hierover een oor
deel te kunnen vellen en daarmee het beste
deel voor den lande te winnen. Door zijn
bemiddeling kan de nationale zee- en ook
luchtvaart aan groeiende krachten gehol
pen worden waaraan zij later wat hebben.
Door zijn toedoen maakt de jeugd kennis
met hetgeen de zee en de lucht aan goed
en kwaad biedt en welk een positie zij er
bq kan verkrijgen. Het is dan ook voor ons
„Zeelanders" van nut eens met dit ver
bond kennis te maken en er een bezoek te
gaan brengen.
Vooraf zij gezegd dat de kampleiders
geschikt voor hun taak moeten zijn, daar
het water veel risico biedt en vooral de
kampcommandant een zeker vertrouwen
meet hebben. Dit vertrouwen zij onbetwist
aan mr. Verdoom gegeven. Deze jurist is
een zeerob van binnen en buiten. Hy weet
orde en tucht te bewaren met een soepele
vastheid, waartoe ook zijn stem en figuur
het hunne bijdragen. 'Zijn vlotheid en ge
vatheid van tong maken de jongens aan
lammeren gelijk, terwijl heel zijn persoon
een innemende ruwheid vertoont, waaraan
niemand ontkomt en die de jeugd een be
wonderende hoogachting kan wekken. Hij
is dus de man die een zeekamp kan leiden.
Het kamp resideert aan Den Oever waar,
in de haven, het voormalige oorlogsschip
de „Buffel" ligt dat thans tot huisvesting
dient. Dit schip is, evenals een twaalftal
zeilsloepen, tijdelijk ter beschikking gesteld
en deze roemlooze schuit blijkt nog heel
goed in staat, een paar honderd jongens
te bergen. Het kampleven daarop is semi-
militaïr. „Glazen" worden geslagen, de re
veille geblazen en getrommeld en de troep
marcheert militair. Gryze broek, trui en
baret, voorzien van oranje pompoen is het
tenue en de bewapening is de kortjan,
waarmee men een appeltje schilt of wel
een boterham snijdt. Het leven is bij uit
stek afwisselend. Zwemmen en klimmen
zeilen en roeien op zee theorie op nau
tisch gebied bezoeken aan vliegkampen
en werven en 's avonds muziek of een
lezing aan dek. En by alles wordt er ge
snoept en gegeten want de magen zijn
jong en veeleischend. De jongens, elastisch,
sportief, komen uit alle hoeken des lands
en zijn meest studeerende in een gekozen
of wel nog te kiezen, academische richting.
De maaitijden worden gezamenlijk gebruikt
en natuurlijk gekruid met het noodige la
waai, waarin het mogelijk gebed of de
stem van den kampcommandant een gat
kunnen boren. Aardappels met spercieboon-
tjes en jus, vleesch en pap, per emmer of
groote gamelle boterhammen met worst en
ketels vol thee. Discours bij de vleet, 'in
ernst en luim, waarin ook de politiek do
mineert en waarbij eveneens, de beste
stuurman aan boord van de „Buffel" ge
zocht dient te worden.
De avond werd gevuld met
een lezing
door den luitenant ter zee van de Weijde
te houden. Op het ruime achterdek was
plaats voor de honderd zeventig waterrat
ten gemaakt, die zich hier en daar hadden
genesteld. Een hartelijk applaus begroette
bij voorbaat den spreker. „Welke is de
functie van den marineofficier, den officier
bij den Marine Stoomvaartdienst, den ad
ministratie-officier en den officier-vliege
nier." Zoo luidde zijn onderwerp. Het vóór
en tegen werd door den spreker eerlijk ge
wogen, geen verleiding of mooi voorstellery
waren hierbij te vinden. Er is plaats bij
alle diensten der landsverdediging en men
kan rappe jongens gebruiken, die, buiten
de voetballerij, ook attentie voor serieuzere
dingen hebben. Water- en luchtvloot stel
len him eischen en vooral Indië telt mee.
Spreker beantwoordde de vragen omtrent
sollicitatie en keuring, omtrent leeftijd en
tucht en lichtte toe, waarom dat alles moet
zijn. Zijn leerzame speech werd vroegtijdig
beëindigd wijl de komende dag reeds vroeg
begonnen zal worden.
Wy betreden de hut die ons wacht en in
het aanfloepende licht zien wij een duif in
den patrijspoort gezeten, de bode des vre-
des is danig verarmoed en is het symbool
van een wegkankerend geluk, dat de we
reld behoeft. Wij geven hem brood, trot-
seeren de afsluitdijk-muggen en als om
drie uur des nachts de reveille ons wekt is
het diertje er nog steeds gezeten.
Boterhammen met worst.
Zij staan in de maag, ook al is er geen
daglicht te vinden. Dertien vaartuigjes lig
gen gereed om mee naar Den Helder te zei
len en zij worden in het duister voorzichtig
beklommen. Het zeiljachtje „Fantasia",
met hulpmotor, ligt dobberend gereed en
zal als admiraalsschip dienen. De eigenaar
kampcommandant zal het zelf besturen en
Bestevaer is best in zijn schik als een
krachtige wind de zeilen doet bollen. Wy
rammen de golven die bruisend verspette
ren en tarten het buiige weer met gezelli-
gen kcut en jolijt. Wij schieten vooruit
door de kracht van den wind en liggen
aan bakboord omhoog.Dominee Bootsma
rookt zijn eerste sigaar en vertelt ons van
alles en nog wat. Bestevaer is weer sappig
present. Zijn leutige in- en uitvallen zyn
kost voor het oor waarvan men niet ver
zadigd kan worden. Een viertal jongmaat
jes ligt lui op het dek of heeft zich benee
op een rustbank genesteld. In de verte pin
ken de vuren van Texel die langzaam ver-
bleeken in het licht van den klimmenden
dag. Vóór ons zien wij de vloot van ons
twaalftal zeilers die, met hellende masten,
ons zeemansschap bewijzen. Het gaat voor
den wind, figuurlijk en letterlyk en Beste
vaer voorspelt ons „om zes uur al bin
nen". Doch Bestevaer wikt en het toeval
beschikt en de „Fantasia" denkt er diep
zinniger over.
Aan den grond geloopen
Een meter dertig is haar diepgang en
daar gjnds ligt een bank een wande
lende bank welbekend bij de Heldersche
marine. Onbewust van het naderend ge
vaar in de diepte, zeilen wij verder, be
wonderen de golven en de grijsgrauwe
luchten, die ons het schouwspel van een
opkomende zon hebben belet. Wij komen
steeds nader en daneen schok een
schuiven en rommelen, een remmende
kracht die ons grijpt. Rukkende zeilen,
spannende touwen, hellende boorden, woe
dende golven en bleeke gezichten. Gevaar
lijk hangen wij over en steeds rukt het zeil
aan het wankelende schip .Wat is er ge
beurd? Wy kijken eens rond. De kust is
nog ver en op afstand zeilt nog de vloot.
Wy zien het gezicht van Bestevaer waarop
een moment angstige spanning staat te
lezen. Er is dus gevaar. Wij zijn een speel
bal van wind en van golven. En een flits
van een naderenden dood maakt zich plots
van ons meester van ons en van allen.
Maar reeds klinkt nu Bestevaer's stem. De
jongmaatjes grijpen de touwen, maken ze
los en het rukkende zeil glijdt neer, ons
bedelvend onder zijn vracht. Het scheepje
ligt. récht, doch zit op een bank met hoog
water. Onze redding zit nu in den motor.
Men slaat hem aan en hij draait draait
a' bezeten tot dat een uitgevierd touw
hem het draaien belet. De eene pech komt
den ander wat helpen. Doch een jong
maatje weet raad. De dappere boy kleedt
zich uit en begeeft*zich te water. Het wa
ter is koud, doch het kranige jongmensch
weet, al zwemmend en proestend, het touw
uic den schroef te werken. Weer begint de
motor te draaien, doch zonder succes. Wij
zitten vast als een muur. We hebben hulp
van noode en de hoornblazer geeft een sig
naal dat terstond wordt begrepen. Een
sloep komt behoedzaam langszij, waarvan,
wy passagiers, een dankbaar gebruik ma
ken om over te wippen. De bemanning
blijft plichtmatig aan boord en wacht op
hulp, die wij onderweg in een vischbotter
vinden. Gelukkig het grootste gevaar' is
geweken en wy voelen ons blij tot dat
een tweede incident
ons zal grypen. Wy worden gewoonweg
geramd aan den mond van de haven
door een collega nog wel. De sufferd loopt
recht op ons in niettegenstaande ons
schreeuwen. Wy schreeuwen als varkens
maar het is reeds telaat en een geweldige
schok doet ons schudden. Twee roeiriemen
in puin en een beschadigde neus voor den
schelm. Wij lepelen nu door naar de haven.
In-uit, in-uit. Er is geen maat in te krij
gen. Mengelberg ontbreekt en dus slaat
ieder de maat voor zichzelf. En eindelyk
aan wal de reddende wal staat een
groep matrozen te gnuiven om ons
„lepelen" nog wel.
'l Is acht uur in den morgen geworden.
Een kop koffie doet wonderen en na den
geweldigen schrik is het een genot in een
knusse omgeving te zijn. De overige sloe
pen komen een voor een binnen en in de
verte nadert zoo waar ook de onfortuin
lijke „Fantasia", die losgesleept is door den
botter. Doch het doel van den tocht gaat
nu eerst beginnen. Wij stellen ons op voor
een bezoek aan den Marinewerf waarna
ec x krans wordt gelegd by het monument
„Voor hen die vielen". Het bezoek liep goed
van stapel. Men genoot van stoomhamers
en snijmachines liep eens over een voor-
maligen onderzeeër en men kwam aan de
weet dat een torpedo maar eventjes twin
tig duizend gulden moet kosten.
De kranslegging geschiedde zeer plech
tig, terwijl de commandant der marine, de
Schout bij nacht Jolles haar met zijn te
genwoordigheid vereerde.
En nu de conclusie van ons bezoek.
De zee brengt genot en gevaar en beide
zijn noodig cm kloeke mannen te vormen,
die ons land in den vreemde goed kunnen
vertegenwoordigen. Het genot is heel ge
makkelijk te dragen en is de belooning
voor het gevaar, dat onverschrokken over
wonnen moet worden. Gevaar is de toets
voor moed en zelfbeheersching, rijpheid van
handelen en denken en dit alles hebben wy
doorvoeld en begrepen tijdens 'ons bezoek
aan het kamp waarvan mr. Verdoorn en
zijn staf de kranige leiders zyn.
v. W.
Rijtuig op onbewaakten
overweg gegrepen.
TWEE DAMES ERNSTIG GEWOND.
Zondagochtend is te Mierlo-Hout op den
onbewaakten overweg bij wachtpost 37 een
rijtuig door een personentrein uit Helmond
gegrepen. De vijf inzittenden, de landbou
wersknecht B. en vier bejaarde boeren
vrouwen werden uit het rytuig gesiingerd.
B. en twee der vrouwen kwamen er met
eenige schrammen af. De twee andere
vrouwen waren er erger aan toe. Vrouw S.
had een gebroken arm en een diepe hoofd
wonde, terwijl vrouw C-. ernstige- inwendi
ge verwondingen had opgeloopen. Men
vreest voor haar leven. Beiden zijn per
ziekenauto naar het St. Antoniusgasthuis
te Helmond vervoerd. De dokters Kersse-
makers uit Mierlo en Vingerhoets uit Hel
mond verleenden de eerste hulp.
Het paard werd gedood, het rijtuig totaal
versplinterd.
Het uitzicht bij den overweg kan goed
genoemd worden. Het ongeluk moet wor
den toegeschreven aan het feit, dat B. zijn
aandacht besteedde aan een uit de rich
ting Eindhoven naderenden goederentrein,
waardoor hij den uit de richting Helmond
komenden extra-trein niet heeft gezien.
De koffer met het lijk
van de vrouw.
DE VERMOEDELIJKE D.ADER VAN
DEN MOORD ES* INDIË GEARRES
TEERD.
De justitie is cr in geslaagd op zeer snel
le wyze opheldering te brengen in de zaak
van den nabij Barneveld gevonden hutkof
fer, waarin zich een gedeelte bevond van
een vrouwenlijk.
Wij vernemen nL dat op verzoek van de
Amsterdamsche justitie Vrydagavond te
Semarang is gearresteerd de Amsterdam
mer P. L. K., oud 36 jaar, die ervan ver
dacht wordt zijn vrouw, oud 44 jaar, waar
mede hij sedert vier jaar getrouwd was, te
hebben vermoord en daarna haar lijk op de
reeds bekende wyze getracht heeft te ver
bergen.
De man was in dienst van de Stoom
vaart Mij. „Nederland" en voer als hof
meester op de „Johan de Witt". Op vier
Augustus was hij met dit schip te Batavia
aangekomen. Op 16 Augustus zou hij, even
eens op de „Johan de Witt" weer naar
Nederland vertrekken.
(Men stie verder elders in dit nummer.)
Trein-ontsporing op de
Simplon lijn.
15 DOODEN, 25 GEWONDEN.
Door een verkeerde manoeuvre van een
wisselwachter is een personentrein in den
afgeloopen nocht bij Pietroaia op de lijn
van den Simplon-express ontspoord.
Volgens de eerste berichten zouden er 15
dooden en 25 gewonden zyn.
Ongerustheid over
twee Oceaanvliegers.
Men verkeert in ongerustheid over het
lot der beide Amerikaansche vliegers Loeb
en Decker, -die Vrydagavond in Nieuw-
Schotland zijn opgestegen en Zaterdagmid
dag om 1 uur Ierland hadden gehoopt te
bereiken. Sinds hun vertrek heeft men
niets meer van hen vernomen. Hun vlieg
tuig is een eendekker van oud model, zon
der radio. Het heeft echter voldoende ben
zine aan boord voor 25 uur bij een kruis
snelheid van 125 mijl per uur.
Terwijl reeds 50 uur sedert hun vertrek
verloopen waren, had men Zondag nog
niets gehoord. Men hoopt evenwel, dat de
beide vliegeniers op zee door een schip zijn
opgepikt, of dat' zij erin geslaagd zijn er
gens op Noord-Ierland te landen.
Een toestel van de Pan
American Airways
verongelukt.
VEERTIEN DOODEN.
Nabij het eiland Cobras is een van Mia
mi komend vliegtuig van de Pan American
Airways in zee gestort. Het ongeluk is als
volgt geschied Bij het dalen stiet het toe
stel met een vleugel tegen den dijk van
het eiland en stortte in zee. Aan boord be
vonden zich twaalf passagiers en vier le
den van de bemanning. Veertien personen
zijn hierbij omgekomen.
Reddingbooten van de Braziliaansche
marine bevonden zich spoedig ter plaatse.
Southern Pacific
Express ontspoord.
DE RAILS WAS NAAR BINNEN
GELEGD.
TALRIJKE DOODEN EN GEWONDEN.
Zaterdagavond is de Southern Pacific
Express, ongeveer 17 mijl ten westen van
Carlin ontspoord, terwijl de meeste reizi
gers sliepen. Volgens de laatste berichten
zijn negentien personen omgekomen en 61
gewond.
Nader wordt gemeld, dat de verongeluk
te trein de „City of Francisco" is, de luxe
sneltrein, welke in minder dan 38 uur van
Chicago naar de Westkust rijdt.
De machinist van den verongelukten
trein heeft verklaard, dat op het oogenblik
dat hij de brug over de Humbolt-rivier op
reed, de rails, welke vcrmoedelyk waren
losgemaakt, onder het gewicht van de
locomotief weken. De machinist kon den
trein niet meer tot staan brengen, aange
zien hij reed met een snelheid van 80 KM.
per uur. Dertien van de zeventien wagons
ontspoorden en de restauratie-wagen werd
in de rivier geworpen.
Het ongeluk geschiedde midden in den
nacht op een verlaten plaats in een rots
achtig gebied, waar moeilijk hulp te ver-
leenen was.
Na een onderzoek ter plaatse heeft een
hoofdinspecteur van de spoorwegen ver
klaard, dat het ongeluk zonder twijfel
moet worden toegeschreven aan moedwil
en moorddadige bedoelingen. Een rail van
36 voet was 10 cM, naar binnen gelegd,
doch aangezien het electrische ocntact niet
verbroken was, merkte de machinist niets.
Vier uren tevoren was nog een trein onge
hinderd over hetzelfde spoor gereden.
Vreemdelingen,, verkeer".
De politie heeft Zaterdag weer twee
vreemdelingen, moeder en zoon, den toe
gang tot ons land geweigerd, die met de
mailboot uit Engeland kwamen. Zij zijn gis
teren met hetzelfde schip teruggezonden.
Tevens heeft met die mailboot een sta-
tenloos meisje uit Breslau de reis naar
Engeland gemaakt, dat Zaterdagavond was
aangekomen en aan het eind van haar
middelen was, o.m. doordat zij met een
verkeerden trein had gereisd. Zij had een
visum voor Engeland.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
QelieurlenUsen
van
<1
en
lag
Nachtelijke schietpartij nabij Bigge-
kerke. (Provincienieuws)
De Southern Pacifio Express ont
spoord talrijke slachtoffers.
(Pag. 1, eerste blad),
Trein-ontsporing op de Simplon-lyn
eischt vele slachtoffers.
t(Pag. 1, eerste blad)
Toestel van de Pan American Airways
verongeluktvele dooden.
(Pag. 1, eerste blad)
Pastoor Timp viert zijn zilveren pries
terjubileum. (Stadsnieuws Vlissingen)
Rytuig op onbewaakten overweg door
trein vernield twee zwaar gewonden.
(Pag. 1, eerste blad)
De moord op de vrouw wier lyk in een
koffer werd gevonden, is reeds opge
helderd. (Pag. 1* eerste blad)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
Verkoop van grond.
B. en W. hebben den Raad nog het vol
gende voorstel doen toekomen
In de hierbij overgelegde adressen worden
door de volgende heeren de achter hun
namen vermelde oppervlakten grond van
de gemeente in koop aangevraagd tegen
de prijzen door Uw Raad vastgesteld
a. M. Maas, alhier, 183 M2. grond aan
de Paul Krugerstraat A 15 2745
b. Ad. Mets Jr., alhier, ongeveer 95 M2.
grond achter zijn perceel Koudekerksche-
weg 128, A 1 95
c. J. Lefèvre, alhier, 32 M2. grond aan
de Scheldestraat a 7 224.
Daar tegen de inwilliging van deze ver
zoeken bij ons Colege geen bezwaren be
staan, hebben wij de eer U voor te stellen
aan adressanten den verlangden grond in
koop af te staan, tegen de koopsommen
achter hun namen vermeld, ten bate van
het Grondbedrijf en voorts onder de gebrui
kelijke voorwaarden.
De aanvaring op de reede.
Nader kan gemeld worden, dat zoowel
aan boord van het Nederlandsche s.s.
„Heemskerk" als aan boord van het
Zweedsche s.s. „Gerania" die Zaterdag in
den vroegen ochtend met elkander in aan
varing zijn gekomen, een expertise is ge
houden. Het s.s. „Heemskerk" is Zaterdag
middag naar Amsterdam teruggekeerd
voor droogdekonderzoek en reparatie en
het s.s. „Gerania" is naar Antwerpen ge
gaan om aldaar de schade in het droogdok
te doen onderzoeken en de beslissing in
zake reparatie te nemen.
Beide schepen vertrokken op eigen
kracht zonder sleepbootassistentie.
Rook, maar geen brand.
Verschillende stadgenooten hebben van
morgen vroeg ongerust naar de vette zwar
te rookwolken gekeken, die overvloedig om
hoog stegen. Ook wij hadden aanvankelijk
aan een zwaren brand gedacht.
Op een weiland naby den Hoogeweg, was
geruimen tijd geleden vuil gedeponeerd dat
gebaggerd was uit de slooten bij de Vlis-
maren daar bevond zich dus nogal wat
teer in. Vanmorgen heeft iemand het be
sluit genomen, dien rommel eens op te rui
men door er de brand in te steken. De
licht ontvlambare waar brandde er lustig op
los, en het overigens onschuldige vuur, dat
geenerlei gevaar opleverde, ontwikkelde een
zwaren rook, die tot ver in den omtrek
zichtbaar was.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in once Tijdinghal,
Vrydagavond heeft te Hillegom een ern
stige aanrijding plaats gevonden tusschen
een vrachtauto van een wasscherij uit
Rijswijk en een tramtrein van de N.Z.H.T.
M. Hierbij kwamen 2 personen om het
leven.
In de Copemicusstraat te Amsterdam
Oost kwam Vrijdagmorgen een bus van
lijn K in botsing met een verhuiswagen,
waarbij de verhuiswagen het onderspit
moest delven en kantelde,