VJissingsche Courant
Breskensche Courant
STADSNIEUWS
Vlissingen
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
3RLSICENS
77ste JAARGANG NUMMER 170
VRIJDAG 21 JULI 1939
Abonnementsprijs: 17 ct. per week ot J 2.20 pei
kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, tedere
regel meer 25 cent Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van l5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287.
Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat, XeL21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. Tel. 85
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS"
De kabinetscrisis.
NAAR EEN ZAKENKABINET?
Vanochtend is H. M. de Koningin per
auto van Soestdijk op den Ruigenhoek te
ruggekeerd, waarna dr. H. Colijn door
H. M. de Koningin op den Ruigenhoek is
ontvangen,
Uit bovenstaand feit, en mede uit de
gisteren door dr. Colijn gevoerde bespre
kingen, zou men kunnen afleiden dat de
kabinetscrisis weldra tot het verleden zal
behooren. Naar verluidt zou de minister
president trachten een zakenkabinet samen
te stellen.
Gisterochtend confereerde de formateur
met dr. J. A. Nederbragt, voorzitter van
den havenraad van de vrije stad Danzig,
den heer H. P. ,T. Bloemers, burgemeester
van Arnhem en voorzitter van den A.N.
W.B., en dr. ir. M. H. Damme, directeur-
generaal der P.T.T. Of het bezoek van dr.
Nederbragt ook een bespreking over de
kabinetsformatie gold, valt moeilijk te zeg
gen. Het is ook mogelijk dat deze verslag
heeft uitgebracht over den toestand in
Danzig.
Tegen het middaguur bracht ook de di
recteur van het kabinet der Koningin, jhr.
jnr. C. C. W. Tets van Goudriaan een be
zoek aan dr. Colijn terwijl in de middag
uren de kabinetsformateur langen tijd ge
confereerd heeft met oud-minister Van
Lïdth de Jeude.
Klein verlof op ruime
schaal voor onze
grenstroepen.
STEEDS ANTWOORD OP VERZOEK
OM VERLOF.
De minister van Defensie heeft besloten
op ruime schaal klein verlof voor ten
minste één maand te verleenen aan de
grenstroepen. Van de korpscommandanten
wordt verwacht, dat zij, wanneer van De
fensie bericht inkomt over een ter beschik
kingstelling voor klein verlof, daaraan zoo
spoedig mogelijk gevolg gegeven.
Het is de wensch van den minister, dat
al het mogelijke wordt gedaan om de per
soonlijke lasten van de buitengewone maat
regelen niet zwaarder te laten drukken
dan strikt noodzakelijk is.
Bovendien heeft de minister een beschik
king laten uitgaan, waarbij den korpscom
mandanten uitdrukkelijk wordt opgedra
gen, aan de betrokken dienstplichtigen het
antwoord mee te deelen op him verzoek
schrift, waarin zij om groot of klein verlof
hebben gevraagd. v
H\j acht het verkeerd, dat de soldaten in
de onwetendheid worden gelaten over het
geen hun te wachten staat. Een weigerend
antwoord op een verzoek of uitstel van
verlof is, wanneer het antwoord wordt ge
motiveerd, minder erg, dan het leven van
dag tot dag tusschen hoop en teleurstel
ling. (Vad.),
Motorschokker
overvaren.
TWEE PERSONEN VERDRONKEN.
Gisteravond omstreeks half twaalf is op
drie mijl ten Zuidwesten van Scheveningen
vermoedelijk door een Duitsche vrachtboot,
welke uit den Waterweg kwam, de motor
schokker Go(eree) 10, schipper A. Groe
nendijk, overvaren.
De schokker werd aan het achterschip
aangevaren en zonk bijna onmiddellijk. De
beide zoons van den schipper, Kees en
Gerard Groenendijk, zijn verdronken. De
vader, die in het donker een uur lang op
twee bootshaken ronddreef, werd tenslotte
door de vrachtboot opgepikt en is door de
later ter plaatse aangekomen Go 4 naar
Scheveningen gebracht. De aanvarende
boot heeft een boei uitgeworpen en is voor
anker gegaan.
De loodsboot van Hoek van Holland is
na de aanvaring eveneens ter plaatse ver
schenen.
De zoon van den schipper, Kees Groe
nendijk, was gehuwd en vader van vier
kinderen. Zijn broer Gerard was ongehuwd.
Nader vernemen wij nog dat men op de
motorschokker bezig was met het inhalen
van het trawlnet. De drie opvarenden van
de schokker bevonden zich aan dek.
Zwitsersch verkeers
vliegtuig neergestort.
ZES DOODEN.
Gistermiddag is bij Constanz een passa
giersvliegtuig van de „Swiss Air", dat op
de lijn ZürichWeenen vloog, neergestort.
De bestuurder, de radio-telegrafist, een
employé der luchtvaartmaatschappij en
drie passagiers kwamen om het leven.
Even voor de Zwitsersche grens weiger
de de linker motor, terwijl het toestel zich
op 40 meter hoogte bevbnd. De piloot
Ackerman poogde een noodlanding te ma
ken op het vliegveld van Constanz, doch
slaagde hierin niet en bij den Rijn sloeg
het toestel tegen den grond.
De piloot van het verongelukte vliegtuig
van de Swiss air is kapitein Walter Acker-
mann. Hij was sedert Maart 1927 in dienst
van de Swiss air en was sedert 1937 „lucht-
millionnair". Hij was 36 jaar oud.
De rijwielbelasting.
Bij beschikking van den Minister
van Financiën a.i. is bepaald, dat ge
durende het tijdvak van 1 tot en met
8 Augustus 1939 geen boete zal zijn
verbeurd wegens het op den open
baren weg berijden van een rijwiel,
zonder voorzien te zijn van het ver-
eischte, volgens de bij artikel 2 der
rijwielbelastingwet bedoelde voor
schriften bevestigde belastingmex-k.
Generaal Ironside te Warschau.
De aankomst van den inspecteur-generaal der Britsche overzeesche strijdkrachten,
generaal Ironside, te Warschau. Links de chef van den Poolschen generalen staf
Stachiewicz, midden generaal Ironside en rechts de inspecteur van het Poolschef leger
generaal Nowid-Neugebauer.
Egypte gaat een vloot
bouwen.
De Egyptische regeering heeft besloten
een begin te maken met het oprichten van
een Egyptische vloot, waarmede en bedrag
gemoeid is van 3.500.000 pond sterling en
dat twee jaar zal duren.
Het eerste deel van het programma om
vat den bouw van een kruiser, vier mijnen
vegers en zes torpedobooten. Inschrijvin
gen zijn opengesteld voor door de Britsche
admiraliteit erkende scheepsbouwers en
voor scheepsbouwers in Egypte, welke in
schrijvingen door den ministerraad zullen
worden bestudeerd.
In November van het afgeloopen jaar
keurde de Egyptische regeering een cre-
diet goed ten bedrage van 1.023.000 pond
sterling voor het maken van een begin met
de oprichting van een Egyptische vloot. De
Egyptische vloot zal bestaan uit 36 een
heden, n.I. lichte kruisers, mijnenleggers,
mijnenvegers en onderzeebooten. Een groot
aantal Egyptische zee-officieren heeft
reeds in Engeland een opleiding ontvan
gen. Overwogen wordt te Alexandrië een
marine krijgsschool op te richten, waarin
deze officieren als instructeurs zouden
kunnen optreden.
Zand er over.
Dat de Maandagavond in het Concertge
bouw opgestoken lachstorm nog steeds
woedt, hebben wij gisteravond bij de pre
mière van bovengenoemde nieuwe revue,
welke in de tweede helft van de kermis-
week gaat. kunnen constateren. De toe
schouwers hebben om .Alex de Meester*s
militaire musical-comedie „Zand er over"
hartelijk gelachen en trots de hooge tem
peratuur heeft de weer geheel gevulde zaal
dapper medegezongen.
Deze revue biedt tal van kwaliteiten,
welke haar succes waarborgen. Er zit
vaart en humor in, er komen eenige aar
dige liedjes in voor en zij wordt door be
kende artisten gebracht. De voornaamste
daarvan zijn Isidoor Swaaf en Alex de
Meester, een gelukkige combinatie. Beiden
kennen het métier door en door en zijn
volkomen op elkander ingesteld. Wanneer
zij zich met het geheele gezelschap hebben
gepresenteerd is het ijs heelemaal gebro
ken. De eene geestige schets volgt dan op
de andere en met de vroolijkheid gaat het
steeds crescendo. Een revue laat zich niet
na vertellen, maar het moderne „dramati
sche" tijdbeeld „Contrasten"^,Ik ben de
baas", „Pas op wat je vrouw doet" en
„2 x 2 iszes" verdienen toch speciale
vermelding.
Met dit tweetal werken Sofie Kohier,
Annie van Aalten en Jan Blok op uitste
kende wijze samen, zocdat zij met het vol
ste recht hun aandeel in het succes mogen
opeischen.
Aan den dans is een groote plaats toebe
deeld. Na een minder gelukkige entrée van
de Dickson-Girls met „Exercitie", bleek dit
kijkspel-deel het Dickson-ballet best toe
vertrouwd, terwijl ook de solo-danseres
Liliën Fallow en het dans-trio „Jack Bow
and the Annabelle's" zich tegen hun taak
best opgewassen toonden.
Mooie decors en costumes verhoogen de
aantrekkelijkheid van deze revue. Bij kapel
meester Kiesman c.s. is de muzikale leiding
en illustratie in voortreffelijke handen.
Het uitverkochte huis was bij herhaling
gul met bijvalsbetoon, dat beslist welver
diend was.
Nogmaals, er is veel gelachen, wat ook
de bedoeling is van een kermisprogramma.
Concert Koninklijke MarinekapeL
Zooals gemeld zal de Koninklijke Marine
kapel uit Den Helder morgenavond van
half acht tot lialf negen een concert geven
op de muziektent op den Boulevard Evert-
sen. Het programma dat zal worden uitge
voerd, is als volgt
1. „Vertrek naar zee" L. H. F. Leistikow
2. Ouverture „Wilhelm Tell" Rossini
3. „Gold und Silber", Walzer Léhar
4. „Finlandia"Sibelius arr. Leistikow
5. „La Bohème" Puccini arr. Leistikow
6. Finale.
Zeebaden.
In de week van 14 tot en met 20 Juli
werden 2859 zeebaden genomen waarvan
1866 in het gewone bad en 993 in het
volksbad. De gemiddelde temperatuur van
het water bedroeg 65 gr. en van de lucht
79 gr.
HET NIEUWE SCHIP VOOR DEN
WESTER SCHELDE-DIENST.
Hoe Provinciale en Ged. Staten er over
denken.
Het voorstel om ter behoeve van den
Westerschelde-dienst een motorboot te
doen bouwen en aan Ged. Staten daarvoor
een crediet te verleenen van 1.325.000
heeft in twee der afdeelingen van deProv.
Staten een onderwerp van bespreking uit
gemaakt.
In een dier afdeelingen juichte een lid
den bouw in beginsel toe, vooral met het
oog op de mogelijkheid van een uurdienst
en dit weer in verband met de aansluiting
op de treinen. Spr. vindt de boot zeer duur
en vreesde dat een uurdienst alleen moge
lijk zal zijn als nog een tweede boot ge
bouwd wordt, want de nieuwe boot 6 maan
den laten varen zonder reserve-boet, zal
z.i. moeilijk gaan. Een ander lid meende,
dat de verbinding KruiningenPerkpolder
waarschijnlijk het vervoer over de lijn
VlissingenBreskens zal ontlasten, en dat
op de lijn VlissingenNeuzen een achter
uitgang in het vervoer valt waar te nemen
en dat deze lijn zal moeten worden opge
heven. Weer een ander lid was ook van
meening, dat door de toeneming van het
vervoer op de lijn VlissingenBreskens de
bestaande booten op den duur onvoldoende
zullen blijken. Spr. was echter huiverig om
zoo'n groot schip te doen bouwen met het
oog op de moeilijkheden om de haven van
Breskens binnen te kunnen loopen. Voorts
vestigde hij de aandacht op de bestaande
kajuitindeeling (le en 2c klasse) en zei
van oordeel te zijn, dat op zoo'n kert tra
ject met één klasse kan worden volstaan.
Opheffing van de lijn VlissingenNeuzen
is z.i. niet noodig, daar deze lijn nog in een
behoefte voorziet. Van de zijde van Ged.
Staten werd herinnerd aan de reden tot
indeeling in twee klassen toeristenver-
voer in den zomer en toegezegd, dat de
inrichting van ééne klasse zal worden over
wogen.
In de tweede afdeeling, waar over dit
voorstel gediscussieerd werd, bracht een lid
dank aan Ged. Staten voor het voorstel,
maar verwachtte hij ook van de verbete
ring van de veren in O.Z. Vlaanderen een
terugslag op het vervoer op de lijn Vlis
singenBreskens. Het voorgestelde schip
voldoet aan twee voorname eischen, n.I.
van meerdere vaarten per diag en grootere
snelheid en vervoerscapaciteit en spr. vroeg
zich af of niet hetzelfde kan worden be
reikt door middel van meer schepen met
kleinere capaciteit en met de snelheid van
de thans in dienst zijnde schepen.
Een der aan het woord geweest zijnde
leden, vroeg zich ook af, of, wat betreft
de inrichting, misschien niet eenige sober
heid zou kunnen worden betracht. Een
ander lid meende, dat men zal moeten ko
men tot halfuur diensten met kleine boo
ten, ongeveer zooals de „Prins Hendrik"
met een vaste dienstregeling, waardoor het
veer meer het karakter van een brug ver
krijgen zou. Een bezwaar van de tegen
woordige booten is, dat de ruime eerste
klasse vrijwel ledig is, en de kleine tweede
klasse volgepropt zit. Ook vroeg dit lid te
overwegen om zoo mogelijk open trappen
te vermijden en kleine kajuiten gelijkvloers
te bouwen ten gerieve van zieken en hulp
behoevenden.
Ged. Staten hebben zich aanvankelijk in
verbinding gesteld met de maatschappij „de
Schelde" met de bedoeling een schip te
doen ontwerpen van de grootte van de
„Prins Hendrik" maar met grooter snel
heid. Toen bij proeven bleek, dat om mo
torvermogen te besparen een langer schip
zou moeten worden gebcuwd, is besloten
het dan ook breeder te maken en zoo doen
de meteen de vervoerscapaciteit aanzienlijk
te vergrooten. De kosten van inrichting
hebben op het bedrag van 1.325.000, vol
gens de deskundigen, weinig invloed, en
dit komt Ged. Staten aannemelijk voor. De
reden voor den bouw van grootere schepen
ligt in de toeneming van het autovervoer
en vooral in dat van autobussen en vracht
auto's. Aan de hand van de teekening op
het zg-aanzicht blijkt, dat er voor het ver
laten van het schip geen trappen 2gn het
promenadedek ligt lager dan bij de tegen
woordige schepen. Met een verhoogd trot
toir van de bruggen tot het zelfde niveau
als het promenadedek is het trappenklim-
men geheel vervallen, wat dus ook van be
lang is voor het vervoer van zieken. Met
den hoofdingenieur-directeur van den Rijks
waterstaat is gecorrespondeerd over de
aanlegplaatsen. Wat de haven van Bres
kens betreft zijn alle bezwaren opgelost.
Nog niet is dit het geval te Vlissingen.
In hun antwoord op het algemeen ver
slag melden Ged. Staten dat in 1938 59.613
kleinere en 10.132 grootere auto's zijn ver
voerd tegen 63.200 en 9082 in 1937 54.617
en 7261 in 1936 en 48.854 en 5595 in 1935.
Over de eerste vijf maanden van de
jaren 1935 tot en met 1939 bedroeg het
totaal aantal vervoerde auto's resp. 16.311,
18.267, 20.450, 23-656 en 26.859, waaronder
resp. 1574, 2127, 2596, 3123 en 3885 van
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
SelieurlenUsew
«ion dew Jog
Zwitsersch verkeersvliegtuig met 6 in-
zittenden verongelukt.
(Pag. 1, eerste blad);
Egypte gaat een vloot bouwen.
(Pag. 1, eerste blad)-
Op inspectie langs de grenzen.
(Pag. 1, tweede blad);
Motorschokker overvaren 2 dooden.
(Pag. 1, eerste blad):
In den Haag hebben enkele ernstige
verkeersongevallen plaats gehad.
(Gemengd nieuws);
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
groote afmetingen. De meest recente ge
gevens wijzen dus een sterke en onvermin
derde toeneming van het aantal vervoerde
auto's aan.
Tegen 6 maanden achtereen in de vaart
blijven van het schip, hebben de ontwer
pers geen bezwaren geopperd. Ten aanzien
van de afschaffing van de eerste klasse,
die dan voor de geheele vloot der provincie
zou moeten gelden, merkten Ged. Staten
op, dat bij behoud van het geldende 2de
klasse tarief dit, gerekend over 1938, voor
de gesubsidieerde lijnen zou neerkomen op
een prijsgeven van een opbrengst van bijna
13.500. Ged. Staten achten het niet raad
zaam hiervoor compensatie te zoeken door
verhooging van het bestaande 2e klasse
tarief, De aanmerkelijke verbetering van
de 2de klasse verblijven op de nieuwe sche
pen in verhouding tot die der oude sche
pen, gepaard aan de ongunstige economi
sche omstandigheden, is oorzaak geweest
van een belangrijke verschuiving van het
vervoer van de eerste klasse naar de twee
de klasse. Zoo werden op de lijn Vlissin
genBreskens in 1937 vervoerd 117.546 en
in 1933 67.397 passagiers eerste klasse,
Daarna is deze verschuiving tot staan ge
komen en in omgekeerde richting gegaan.
In 1938 was het aantal eerste klas passa
giers 106.700. Bij het ontwerp van het te
bouwen schip is de ruimte-indeeling ten
gunste van de 2de klasse gewijzigd.
DE ZESDE NEDERLANDSCHE
SCHELDEVLUCHT.
Op 5 Augustus a.s.
Zooals reeds eerder werd gemeld, zal de
6e Ned. Scheldevlucht 1939 gehouden wor
den op Zaterdag 5 Augustus a.s. en wel
vanaf het vliegveld Vlissingen.
Met verschillende voorbereidingen voor
de vlucht is reeds aangevangen en de ver
schillende instanties, welke vorige jaren,
medewerking verleenden, is ook hierom
weer verzocht.
Vorig jaar vond de start plaats op het
vliegveld Haamstede en werd deelgenomen
door 5 sportvliegtuigen, 5 vliegtuigen van
de L.V.A. Soesterberg en 2 vliegtuigen van
de Rijksopleiding voor Verkeersvliegers.
De zilveren Scheldemeeuw werd toen ge
wonnen door den heer Rollman uit Baam
op Pander-vliegtuig type Multipro, terwijl
de Zilveren Scheldebeker gewonnen werd
door een der leerlingen van de Rijksoplei
ding, de heer Bik.
Het is te hopen, dat de 6e Scheldevlucht
zich in een groot aantal deelnemers mag
verheugen en dat zij de belangstelling zal
trekken, welke deze wedvlucht verdient.
YTissingsch scheepvaartnieuws.
Aangekomen: „Koningin Emma"
van Harwich (verwacht) Nederlandsche
m.s. „Satumus" van Gravelines „Veloci-
tas" van Londen„Magrietha", „Vledder-
veen IF' en „Eemshom" van Antwerpen,
Om te bunkeren: Nederlandshc
m.s. „Muron" van Antwerpen.
Vertrokken: „Prinses Beatrix"
naar Harwich„Saturnus", en „Veloci-
tas" naar Antwerpen„Magrietha" naar
Londen „Muron" naar Hamburg „Vled-
derveen II" naar Plymouth „Eemshom"
naar Newbura„Voorwaarts" naar zee j
-„Fratemité 3" (lichter) naar Brugge.