VJissingsche Courant Breskensche Courant STADSNIEUWS Vlissingen EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 3RLSICENS 77ste JAARGANG NUMMER 170 VRIJDAG 21 JULI 1939 Abonnementsprijs: 17 ct. per week ot J 2.20 pei kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, tedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van l5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren te: Breskens, Dorpsstraat, XeL21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. Tel. 85 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS" De kabinetscrisis. NAAR EEN ZAKENKABINET? Vanochtend is H. M. de Koningin per auto van Soestdijk op den Ruigenhoek te ruggekeerd, waarna dr. H. Colijn door H. M. de Koningin op den Ruigenhoek is ontvangen, Uit bovenstaand feit, en mede uit de gisteren door dr. Colijn gevoerde bespre kingen, zou men kunnen afleiden dat de kabinetscrisis weldra tot het verleden zal behooren. Naar verluidt zou de minister president trachten een zakenkabinet samen te stellen. Gisterochtend confereerde de formateur met dr. J. A. Nederbragt, voorzitter van den havenraad van de vrije stad Danzig, den heer H. P. ,T. Bloemers, burgemeester van Arnhem en voorzitter van den A.N. W.B., en dr. ir. M. H. Damme, directeur- generaal der P.T.T. Of het bezoek van dr. Nederbragt ook een bespreking over de kabinetsformatie gold, valt moeilijk te zeg gen. Het is ook mogelijk dat deze verslag heeft uitgebracht over den toestand in Danzig. Tegen het middaguur bracht ook de di recteur van het kabinet der Koningin, jhr. jnr. C. C. W. Tets van Goudriaan een be zoek aan dr. Colijn terwijl in de middag uren de kabinetsformateur langen tijd ge confereerd heeft met oud-minister Van Lïdth de Jeude. Klein verlof op ruime schaal voor onze grenstroepen. STEEDS ANTWOORD OP VERZOEK OM VERLOF. De minister van Defensie heeft besloten op ruime schaal klein verlof voor ten minste één maand te verleenen aan de grenstroepen. Van de korpscommandanten wordt verwacht, dat zij, wanneer van De fensie bericht inkomt over een ter beschik kingstelling voor klein verlof, daaraan zoo spoedig mogelijk gevolg gegeven. Het is de wensch van den minister, dat al het mogelijke wordt gedaan om de per soonlijke lasten van de buitengewone maat regelen niet zwaarder te laten drukken dan strikt noodzakelijk is. Bovendien heeft de minister een beschik king laten uitgaan, waarbij den korpscom mandanten uitdrukkelijk wordt opgedra gen, aan de betrokken dienstplichtigen het antwoord mee te deelen op him verzoek schrift, waarin zij om groot of klein verlof hebben gevraagd. v H\j acht het verkeerd, dat de soldaten in de onwetendheid worden gelaten over het geen hun te wachten staat. Een weigerend antwoord op een verzoek of uitstel van verlof is, wanneer het antwoord wordt ge motiveerd, minder erg, dan het leven van dag tot dag tusschen hoop en teleurstel ling. (Vad.), Motorschokker overvaren. TWEE PERSONEN VERDRONKEN. Gisteravond omstreeks half twaalf is op drie mijl ten Zuidwesten van Scheveningen vermoedelijk door een Duitsche vrachtboot, welke uit den Waterweg kwam, de motor schokker Go(eree) 10, schipper A. Groe nendijk, overvaren. De schokker werd aan het achterschip aangevaren en zonk bijna onmiddellijk. De beide zoons van den schipper, Kees en Gerard Groenendijk, zijn verdronken. De vader, die in het donker een uur lang op twee bootshaken ronddreef, werd tenslotte door de vrachtboot opgepikt en is door de later ter plaatse aangekomen Go 4 naar Scheveningen gebracht. De aanvarende boot heeft een boei uitgeworpen en is voor anker gegaan. De loodsboot van Hoek van Holland is na de aanvaring eveneens ter plaatse ver schenen. De zoon van den schipper, Kees Groe nendijk, was gehuwd en vader van vier kinderen. Zijn broer Gerard was ongehuwd. Nader vernemen wij nog dat men op de motorschokker bezig was met het inhalen van het trawlnet. De drie opvarenden van de schokker bevonden zich aan dek. Zwitsersch verkeers vliegtuig neergestort. ZES DOODEN. Gistermiddag is bij Constanz een passa giersvliegtuig van de „Swiss Air", dat op de lijn ZürichWeenen vloog, neergestort. De bestuurder, de radio-telegrafist, een employé der luchtvaartmaatschappij en drie passagiers kwamen om het leven. Even voor de Zwitsersche grens weiger de de linker motor, terwijl het toestel zich op 40 meter hoogte bevbnd. De piloot Ackerman poogde een noodlanding te ma ken op het vliegveld van Constanz, doch slaagde hierin niet en bij den Rijn sloeg het toestel tegen den grond. De piloot van het verongelukte vliegtuig van de Swiss air is kapitein Walter Acker- mann. Hij was sedert Maart 1927 in dienst van de Swiss air en was sedert 1937 „lucht- millionnair". Hij was 36 jaar oud. De rijwielbelasting. Bij beschikking van den Minister van Financiën a.i. is bepaald, dat ge durende het tijdvak van 1 tot en met 8 Augustus 1939 geen boete zal zijn verbeurd wegens het op den open baren weg berijden van een rijwiel, zonder voorzien te zijn van het ver- eischte, volgens de bij artikel 2 der rijwielbelastingwet bedoelde voor schriften bevestigde belastingmex-k. Generaal Ironside te Warschau. De aankomst van den inspecteur-generaal der Britsche overzeesche strijdkrachten, generaal Ironside, te Warschau. Links de chef van den Poolschen generalen staf Stachiewicz, midden generaal Ironside en rechts de inspecteur van het Poolschef leger generaal Nowid-Neugebauer. Egypte gaat een vloot bouwen. De Egyptische regeering heeft besloten een begin te maken met het oprichten van een Egyptische vloot, waarmede en bedrag gemoeid is van 3.500.000 pond sterling en dat twee jaar zal duren. Het eerste deel van het programma om vat den bouw van een kruiser, vier mijnen vegers en zes torpedobooten. Inschrijvin gen zijn opengesteld voor door de Britsche admiraliteit erkende scheepsbouwers en voor scheepsbouwers in Egypte, welke in schrijvingen door den ministerraad zullen worden bestudeerd. In November van het afgeloopen jaar keurde de Egyptische regeering een cre- diet goed ten bedrage van 1.023.000 pond sterling voor het maken van een begin met de oprichting van een Egyptische vloot. De Egyptische vloot zal bestaan uit 36 een heden, n.I. lichte kruisers, mijnenleggers, mijnenvegers en onderzeebooten. Een groot aantal Egyptische zee-officieren heeft reeds in Engeland een opleiding ontvan gen. Overwogen wordt te Alexandrië een marine krijgsschool op te richten, waarin deze officieren als instructeurs zouden kunnen optreden. Zand er over. Dat de Maandagavond in het Concertge bouw opgestoken lachstorm nog steeds woedt, hebben wij gisteravond bij de pre mière van bovengenoemde nieuwe revue, welke in de tweede helft van de kermis- week gaat. kunnen constateren. De toe schouwers hebben om .Alex de Meester*s militaire musical-comedie „Zand er over" hartelijk gelachen en trots de hooge tem peratuur heeft de weer geheel gevulde zaal dapper medegezongen. Deze revue biedt tal van kwaliteiten, welke haar succes waarborgen. Er zit vaart en humor in, er komen eenige aar dige liedjes in voor en zij wordt door be kende artisten gebracht. De voornaamste daarvan zijn Isidoor Swaaf en Alex de Meester, een gelukkige combinatie. Beiden kennen het métier door en door en zijn volkomen op elkander ingesteld. Wanneer zij zich met het geheele gezelschap hebben gepresenteerd is het ijs heelemaal gebro ken. De eene geestige schets volgt dan op de andere en met de vroolijkheid gaat het steeds crescendo. Een revue laat zich niet na vertellen, maar het moderne „dramati sche" tijdbeeld „Contrasten"^,Ik ben de baas", „Pas op wat je vrouw doet" en „2 x 2 iszes" verdienen toch speciale vermelding. Met dit tweetal werken Sofie Kohier, Annie van Aalten en Jan Blok op uitste kende wijze samen, zocdat zij met het vol ste recht hun aandeel in het succes mogen opeischen. Aan den dans is een groote plaats toebe deeld. Na een minder gelukkige entrée van de Dickson-Girls met „Exercitie", bleek dit kijkspel-deel het Dickson-ballet best toe vertrouwd, terwijl ook de solo-danseres Liliën Fallow en het dans-trio „Jack Bow and the Annabelle's" zich tegen hun taak best opgewassen toonden. Mooie decors en costumes verhoogen de aantrekkelijkheid van deze revue. Bij kapel meester Kiesman c.s. is de muzikale leiding en illustratie in voortreffelijke handen. Het uitverkochte huis was bij herhaling gul met bijvalsbetoon, dat beslist welver diend was. Nogmaals, er is veel gelachen, wat ook de bedoeling is van een kermisprogramma. Concert Koninklijke MarinekapeL Zooals gemeld zal de Koninklijke Marine kapel uit Den Helder morgenavond van half acht tot lialf negen een concert geven op de muziektent op den Boulevard Evert- sen. Het programma dat zal worden uitge voerd, is als volgt 1. „Vertrek naar zee" L. H. F. Leistikow 2. Ouverture „Wilhelm Tell" Rossini 3. „Gold und Silber", Walzer Léhar 4. „Finlandia"Sibelius arr. Leistikow 5. „La Bohème" Puccini arr. Leistikow 6. Finale. Zeebaden. In de week van 14 tot en met 20 Juli werden 2859 zeebaden genomen waarvan 1866 in het gewone bad en 993 in het volksbad. De gemiddelde temperatuur van het water bedroeg 65 gr. en van de lucht 79 gr. HET NIEUWE SCHIP VOOR DEN WESTER SCHELDE-DIENST. Hoe Provinciale en Ged. Staten er over denken. Het voorstel om ter behoeve van den Westerschelde-dienst een motorboot te doen bouwen en aan Ged. Staten daarvoor een crediet te verleenen van 1.325.000 heeft in twee der afdeelingen van deProv. Staten een onderwerp van bespreking uit gemaakt. In een dier afdeelingen juichte een lid den bouw in beginsel toe, vooral met het oog op de mogelijkheid van een uurdienst en dit weer in verband met de aansluiting op de treinen. Spr. vindt de boot zeer duur en vreesde dat een uurdienst alleen moge lijk zal zijn als nog een tweede boot ge bouwd wordt, want de nieuwe boot 6 maan den laten varen zonder reserve-boet, zal z.i. moeilijk gaan. Een ander lid meende, dat de verbinding KruiningenPerkpolder waarschijnlijk het vervoer over de lijn VlissingenBreskens zal ontlasten, en dat op de lijn VlissingenNeuzen een achter uitgang in het vervoer valt waar te nemen en dat deze lijn zal moeten worden opge heven. Weer een ander lid was ook van meening, dat door de toeneming van het vervoer op de lijn VlissingenBreskens de bestaande booten op den duur onvoldoende zullen blijken. Spr. was echter huiverig om zoo'n groot schip te doen bouwen met het oog op de moeilijkheden om de haven van Breskens binnen te kunnen loopen. Voorts vestigde hij de aandacht op de bestaande kajuitindeeling (le en 2c klasse) en zei van oordeel te zijn, dat op zoo'n kert tra ject met één klasse kan worden volstaan. Opheffing van de lijn VlissingenNeuzen is z.i. niet noodig, daar deze lijn nog in een behoefte voorziet. Van de zijde van Ged. Staten werd herinnerd aan de reden tot indeeling in twee klassen toeristenver- voer in den zomer en toegezegd, dat de inrichting van ééne klasse zal worden over wogen. In de tweede afdeeling, waar over dit voorstel gediscussieerd werd, bracht een lid dank aan Ged. Staten voor het voorstel, maar verwachtte hij ook van de verbete ring van de veren in O.Z. Vlaanderen een terugslag op het vervoer op de lijn Vlis singenBreskens. Het voorgestelde schip voldoet aan twee voorname eischen, n.I. van meerdere vaarten per diag en grootere snelheid en vervoerscapaciteit en spr. vroeg zich af of niet hetzelfde kan worden be reikt door middel van meer schepen met kleinere capaciteit en met de snelheid van de thans in dienst zijnde schepen. Een der aan het woord geweest zijnde leden, vroeg zich ook af, of, wat betreft de inrichting, misschien niet eenige sober heid zou kunnen worden betracht. Een ander lid meende, dat men zal moeten ko men tot halfuur diensten met kleine boo ten, ongeveer zooals de „Prins Hendrik" met een vaste dienstregeling, waardoor het veer meer het karakter van een brug ver krijgen zou. Een bezwaar van de tegen woordige booten is, dat de ruime eerste klasse vrijwel ledig is, en de kleine tweede klasse volgepropt zit. Ook vroeg dit lid te overwegen om zoo mogelijk open trappen te vermijden en kleine kajuiten gelijkvloers te bouwen ten gerieve van zieken en hulp behoevenden. Ged. Staten hebben zich aanvankelijk in verbinding gesteld met de maatschappij „de Schelde" met de bedoeling een schip te doen ontwerpen van de grootte van de „Prins Hendrik" maar met grooter snel heid. Toen bij proeven bleek, dat om mo torvermogen te besparen een langer schip zou moeten worden gebcuwd, is besloten het dan ook breeder te maken en zoo doen de meteen de vervoerscapaciteit aanzienlijk te vergrooten. De kosten van inrichting hebben op het bedrag van 1.325.000, vol gens de deskundigen, weinig invloed, en dit komt Ged. Staten aannemelijk voor. De reden voor den bouw van grootere schepen ligt in de toeneming van het autovervoer en vooral in dat van autobussen en vracht auto's. Aan de hand van de teekening op het zg-aanzicht blijkt, dat er voor het ver laten van het schip geen trappen 2gn het promenadedek ligt lager dan bij de tegen woordige schepen. Met een verhoogd trot toir van de bruggen tot het zelfde niveau als het promenadedek is het trappenklim- men geheel vervallen, wat dus ook van be lang is voor het vervoer van zieken. Met den hoofdingenieur-directeur van den Rijks waterstaat is gecorrespondeerd over de aanlegplaatsen. Wat de haven van Bres kens betreft zijn alle bezwaren opgelost. Nog niet is dit het geval te Vlissingen. In hun antwoord op het algemeen ver slag melden Ged. Staten dat in 1938 59.613 kleinere en 10.132 grootere auto's zijn ver voerd tegen 63.200 en 9082 in 1937 54.617 en 7261 in 1936 en 48.854 en 5595 in 1935. Over de eerste vijf maanden van de jaren 1935 tot en met 1939 bedroeg het totaal aantal vervoerde auto's resp. 16.311, 18.267, 20.450, 23-656 en 26.859, waaronder resp. 1574, 2127, 2596, 3123 en 3885 van Dit nummer bestaat uit 2 bladen SelieurlenUsew «ion dew Jog Zwitsersch verkeersvliegtuig met 6 in- zittenden verongelukt. (Pag. 1, eerste blad); Egypte gaat een vloot bouwen. (Pag. 1, eerste blad)- Op inspectie langs de grenzen. (Pag. 1, tweede blad); Motorschokker overvaren 2 dooden. (Pag. 1, eerste blad): In den Haag hebben enkele ernstige verkeersongevallen plaats gehad. (Gemengd nieuws); ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN groote afmetingen. De meest recente ge gevens wijzen dus een sterke en onvermin derde toeneming van het aantal vervoerde auto's aan. Tegen 6 maanden achtereen in de vaart blijven van het schip, hebben de ontwer pers geen bezwaren geopperd. Ten aanzien van de afschaffing van de eerste klasse, die dan voor de geheele vloot der provincie zou moeten gelden, merkten Ged. Staten op, dat bij behoud van het geldende 2de klasse tarief dit, gerekend over 1938, voor de gesubsidieerde lijnen zou neerkomen op een prijsgeven van een opbrengst van bijna 13.500. Ged. Staten achten het niet raad zaam hiervoor compensatie te zoeken door verhooging van het bestaande 2e klasse tarief, De aanmerkelijke verbetering van de 2de klasse verblijven op de nieuwe sche pen in verhouding tot die der oude sche pen, gepaard aan de ongunstige economi sche omstandigheden, is oorzaak geweest van een belangrijke verschuiving van het vervoer van de eerste klasse naar de twee de klasse. Zoo werden op de lijn Vlissin genBreskens in 1937 vervoerd 117.546 en in 1933 67.397 passagiers eerste klasse, Daarna is deze verschuiving tot staan ge komen en in omgekeerde richting gegaan. In 1938 was het aantal eerste klas passa giers 106.700. Bij het ontwerp van het te bouwen schip is de ruimte-indeeling ten gunste van de 2de klasse gewijzigd. DE ZESDE NEDERLANDSCHE SCHELDEVLUCHT. Op 5 Augustus a.s. Zooals reeds eerder werd gemeld, zal de 6e Ned. Scheldevlucht 1939 gehouden wor den op Zaterdag 5 Augustus a.s. en wel vanaf het vliegveld Vlissingen. Met verschillende voorbereidingen voor de vlucht is reeds aangevangen en de ver schillende instanties, welke vorige jaren, medewerking verleenden, is ook hierom weer verzocht. Vorig jaar vond de start plaats op het vliegveld Haamstede en werd deelgenomen door 5 sportvliegtuigen, 5 vliegtuigen van de L.V.A. Soesterberg en 2 vliegtuigen van de Rijksopleiding voor Verkeersvliegers. De zilveren Scheldemeeuw werd toen ge wonnen door den heer Rollman uit Baam op Pander-vliegtuig type Multipro, terwijl de Zilveren Scheldebeker gewonnen werd door een der leerlingen van de Rijksoplei ding, de heer Bik. Het is te hopen, dat de 6e Scheldevlucht zich in een groot aantal deelnemers mag verheugen en dat zij de belangstelling zal trekken, welke deze wedvlucht verdient. YTissingsch scheepvaartnieuws. Aangekomen: „Koningin Emma" van Harwich (verwacht) Nederlandsche m.s. „Satumus" van Gravelines „Veloci- tas" van Londen„Magrietha", „Vledder- veen IF' en „Eemshom" van Antwerpen, Om te bunkeren: Nederlandshc m.s. „Muron" van Antwerpen. Vertrokken: „Prinses Beatrix" naar Harwich„Saturnus", en „Veloci- tas" naar Antwerpen„Magrietha" naar Londen „Muron" naar Hamburg „Vled- derveen II" naar Plymouth „Eemshom" naar Newbura„Voorwaarts" naar zee j -„Fratemité 3" (lichter) naar Brugge.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1