Vlissingsche Courant
Breskensche Courant
Triases fbea.trix"
GESLAAGDE PROEFTOCHT
MOTORMAILSCHIP „PRINSES BEATRIX"
komt JULI a.s. in de vaart
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
77ste JAARGANG NUMMER 14f
ZATERDAG 24 )UNI 1939
Abonnementsprijs: 17 ct. pei week ot 2.20 pei
kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, Iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No.66287.
Eigen kantoren te:Breskens, Dorpsstraat,TeJ.21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 85.
AANGESLOTEN BIJ HIT BUREAU VOOR PUBLIC ITEITSWAABDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Z.K.H. Prins Bernhard hijscht de vlag
na plechtige overdracht.
De officieel© proeftocht van .de
„Prinses Beatrix", het nieuwste motor
schip van de Stoomvaart Maatschappij
„Zeeland", is een gebeurtenis van den
eersten rang geworden.
Tijdens dezen tocht, die Zaterdag
ochtend in Rotterdam begonnen werd
en 's middags te vyf uur te Vlissingen
eindigde, is het zusterschip van de
„Koningin Emma", in aanwezigheid
van Z.K.H. .Prins Bernhard en vele
autoriteiten, op ceremonieele wyze het
eigendom geworden van de Stoom
vaart Maatschappij Zeeland.
IN ROTTERDAM.
Zaterdagmorgen. Rotterdam in den re
gen, die de straten vet maakt en zich met
het water in de talrijke havens vereenigt.
Statig ligt de „Prinses Beatrix", gereed
tot de afvaart, aan de Parkkade gemeerd.
Het publiek van de Maasstad heeft, de
buien trotseerend, in grooten getale plaats
genomen op de breede kade en op het ter
ras van café „Bellevue", er juist tegen
over. Bewonderende blikken glijden langs
het sierlijke, grijze gevaarte Neerland's
nieuwste motor-mailschip.
DE PRINS KOMT.
Plots komt er beweging in de massa.
Motorpolitie met zijspanwagen maakt
ruimte voor een geruischloos rijdenden auto
met den Koninklijken standaard Prins
Bernhard is aangekomenZ.KH. die den
nacht had doorgebracht op het Prinselijke
jacht „Piet Hein", dat eveneens in dit deel
van de Rotteröamsche haven gemeerd lag,
wordt gevolgd door zijn secretaris, jhr. mr.
C. Dedel. Aan den hoofdingang van het
schip, dat zyn maiden-trip gaat aanvaarden,
staan de heeren jhr. mr. J. W. Quarles van
Ufford, Commissaris der Koningin in de
provincie Zeeland, Th. J. de Meester, pre
sident-commissaris der S. M. „Zeeland" en
mr. J. Smit Azn., commissaris der Kon.
Mij. „De Schelde" opgesteld om Z.K.H.
Prins Bernhard te ontvangen en te verwel
komen. Na deze begroeting aan boord, waar
bij ook de directies der reederij en van de
werf aanwezig zyn (de heeren mr. A. F.
Lodeizen, G. J. Bensink en K G. Bron van
de „Zeeland" met ir. H. C. Wesseling en
den heer A. Smit van „De Schelde") be
geeft de Prins zich naar den ruimen len
klas deksalon. Daar maken de commissa
rissen van de S. M. „Zeeland", Wm. H.
Müller Co. N.V. en de N.V. Kon. My.
„De Schelde", alsmede de volgende autori
teiten, de heeren G. J. Teppema, vertegen
woordiger van den Minister van Economi
sche Zaken, C. A. van Woelderen, burge
meester van Vlissingen, schout-by-nacht
H. Jolles (met adjudant), kapitein ter zee
H. J. van der Stad, commandant der mari
tieme middelen te Vlissingen, benevens de
heeren J. J. v. d. Broeke, B. J. Dykdrenth,
J. Ouborg, Th. J. Ravelli, J. G. W. van
Rheenen, J. Noest en A. C. H. Kuyck (al
len namens de „Zeeland") en ir. J. Blokland
Visser, ir. C. Kapsenberg, E. Niemeijer, B.
B. Louis en F. C. Matzinger (allen namens
„De Schelde") en de gezagvoerder W. L.
C. van der Plank, hun opwachting by den
Koninklijken gast. Na de wederzijdsche
voorstelling gaat de Prins naar de com
mandobrug. waar Z.K.H. veel belangstel
ling toont voor de inrichting voor zicht-
baarmaking van radiografische peilingen.
Te half 12 is de „Prinses Beatrix" zijn
proeftocht begonnen. Het in de nabijheid
gelegen Joego-Slavische opleidingsschip
bracht een eere-saluut met zijn vlag. De
bemanning van den driemaster stond aan
getreden langs het dek en salueerde even
eens. Vanzelfsprekend werd deze attentie
beantwoord. Boven de „Prinses Beatrix"
wapperden de Koninklijke standaard, de
nationale vlag en die van „De Schelde".
Aan boord bevonden zich ca. 150 genoo-
Prins Bernhard heeft in gezelschap van
directieleden der beide maatschappijen het
geheele schip in oogenschouw genomen en
stelde zich op de hoogte van allerlei tech
nische bijzonderheden. Te 12.20 trok Z.K.H.
zich terug in een voor hem gereserveerde
luxe-hut. Inmiddels hadden de genoodigden
zich verzameld in den comfortabelen dek
salon met zyn gezellige bar en prettige
rookfauteuils. Het muzikale ensemble uit
„Britannia" zorgde daar onder leiding van
den heer Secco voor een gemoedelijke sfeer.
De song van de „Umbrella Man" klonk wel
heel toepasselijk, want zoolang het schip
den Nieuwen Waterweg bevoer waren de
buien niet van de luchtDe stemming aan
boord heeft door het regenachtige weer
echter niet in het minst geleden. Prins
Bernhard, die een sportief wandelcostuurr.
droeg, heeft zich in den deksalon eenigen
tijd onderhouden met den Commissaris der
Koningin en de heeren Th. J. de Meester
en G. J. Bensink.
DE OVERDRACHT.
Om 12.50 uur werd Hoek van Holland
gepasseerd. Een kwartier later vond de
officieele overdracht plaats op de comman
do-brug. De Prins woonde deze plechtig
heid bij. In eenvoudige bewoordingen heeft
ir. H. C. Wesseling, directeur van de N.V.
Kon. Mij. „De Schelde", den heer Th. J. de
Meester, president-commissaris van de
„Zeeland" gevraagd, het schip over te ne
men.
De heer De Meester zeide, dat hij deze
nieuwe aanwinst namens de maatschappij
gaarne wilde aanvaarden en voegde geestig
hieraan toe, dat zij al betaald was óók.
Onmiddellijk na de overdracht verzocht hij
Z.K.H. de vlag van de My. „Zeeland" te
willen hijschen.
PRINS BERNHARD HIJSCHT
DE VLAG.
Lachend voldeed de Prins aan dit ver
zoek, terwijl het symbool van de werf „De
Schelde" werd neergehaald. Prins Bern-
hard wenscht© hierna de „Zeeland" in den
persoon van directeur K. G. Bron geluk
met de overneming van dit nieuwe schip
en begaf zich daarna in het stuurhuis. Fe
licitaties voor de reederij volgden van alle
kanten.
Te 1.30 uur verzamelden de genoodigden
zich voor de eetzaal, in afwachting van
's Prinsen komst. Toen Z.KH. daar was
aangekomen, werden de plaatsen voor de
lunch ingenomen. Aan de tafel van Prins
Bernhard en diens secretaris bevonden zich
de heeren jhr. mr. J. W. Quarles van Uf
ford, C. A. van Woelderen, Th. de Meester,
mr. A. F. Lodeizen, mr. J. Smit Azn. en ir.
H. C. Wesseling.
De lucht was inmiddels wat gebroken,
zoodat zes en uitspansel door de groote
salonramen een boeiend schouwspel boden.
De tocht naar den Hoek is betrekkelijk
snel gegaan. Nadat het schip koers gezet
had naar het zuiden, werd de tocht in
kalm tempo vervolgd. Om 4 uur kwam
Westkapelle in het zicht Statig gleed le
„Prinses Beatrix" langs de mooie kust van
Walcheren, op weg naar Vlissingen.
Tijdens de lunch, die ongeveer 2 uren ge
duurd heeft en waar de gasten bij ver
nieuwing de befaamde culinaire prestaties
van d.9 Mij. „Zeeland" konden ervaren, zijn
enkele toespraken gehouden.
TOESPRAKEN.
Allereerst heette de heer Th. J. de Mees
ter, die aan 's Prinsen rechterhand gezeten
was, Z.KH. welkom op dit nieuwste schip
van s.m. „Zeeland". Hij dankte den Prins
voor de welwillendheid om getuige te zijn
van de overneming van dit schip, dat den
naam van zijn koninklijke dochter mag
dragen, en herinnerde er aan, dat Prins
Bernhard hetzelfde vaartuig 3 maanden
geleden te water gelaten heeft. Spr. was
er van overtuigd, dat Z.KH. belangstelling
heeft voor dezen scheepsbouw en hoopte,
dat die belangstelling zal blijven bestaan.
Hierna wendde de heer De Meester zich
tot de Engelsche gasten, die hij dankte
voor het komen zien van de beide nieuwe
schepen. Vervolgens dankte spr. de Dujt-
sche en Zwitsersche gasten voor hun be
langstelling en genomen moeite. Met ge
heven glas stelde hij ten slotte een dronk
in op hst Koninklijk Huis en in het bijzon
der op Prinses Beatrix, wier naam het
schip draagt. Allen stemden hiermee van
harte en met hoera-uitroepen in.
Bij afwezigheid van den president-com
missaris voerde namens de Kon. Mij. „De
Schelde" nar. J. Smit Az. het woord. Deze
wendde zich in zijn toespraak eerst tot den
Prins en zei, diens aanwezigheid bij den
proeftocht op hoogen prijs te stellen. Spr.
schetste de cordiale samenwerking tus-
schen „Zeeland" en „de Schelde" en hoop
te, dat de stoomvaart-maatschappij met
dit schip evenveel geluk zal hebben als
met zyn voorgangers.
Het nieuwe"' nTotor6C,tjip
voor den DAGDIENST VLISSINGEN-HARWICH v.v. der MAATSCHAPPIJ „ZEELAND"
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De heer Th. J. de Meester, die hierna
opnieuw het woord nam, gaf, in het be
wustzijn, dat het schip nu het eigendom
van de „Zeeland" is, een overzicht van de
totstandkoming der beide nieuwe motor
schepen. Hij waardeerde de vlotte afleve
ring binnen den contractueelen termijn van
3 maanden en bracht hulde aan den ont
werper, ir. J. Blokland Visser. Dank zij
diens constructie-plan slingert het schip
niet en is het welhaast onmogelijk, dat een
de." opvarenden zeeziek wordt. Ook sprak
de heer De Meester zijn bewondering uit
voor de prestaties van ir. H. van Tijen,
aan wiens vernuft de moderne machines te
danken zijn. En verder prees hij de toewij
ding van den geheelen „Schelde"-staf en
het werkend personeel, waardoor dit nieu
we schip elke vergelijking met andere
mailschepen kan doorstaan. Het uitzicht,
dat den passagiers in de salons geboden
wordt, noemde spr. een voorrecht. Namens
de Stoomvaart Maatschappy „Zeeland"
dankte hij ten slotte „de Schelde" voor
wat deze werf met het bouwen der nieuwe
schepen heeft verricht.
EEN GOEDE KLANT AAN HET
WOORD.
Dr. A. F. Philips, president der directie
van het bekende Philips-concern, dankte
namens de gasten de Mij. .Zeeland" voor
het aangename verblijf aan boord. In de
46 jaren, dat spr. met de My. „Zeeland"
gevaren heeft, is hij ock als belangrijk
verscheper van goederen steeds tevreden
geweest over de bediening. Deze was altijd
perfect. Voor zijn artikel was het van groot
belang, dat het in goeden staat in Enge
land aankwam. En daaraan heeft niets ont
broken, dank zij de zorgvuldige behande
ling der waar.
Dr. Philips wenschte de „Zeeland" ge
luk met dit mooie schip en „de Schelde"
met den goeden bouw. Beide maatschap
pijen roemde hij als eerste rangs Hclland-
sche ondernemingen, die onze vlag hoog
houden,
Na de lunch zyn verschillende buiten-
landsche heeren aan Prins Bernhard voor
gesteld. O.a. L. H. K. Neil (London
North Eastern Railway Co.), Meredith
(Travel Industrial Development Assoc.),
E. Huskisson (Th. Cook Sons Ltd.),
twee directeuren van „Mitropa" en dr. F.
Hess van de Zwitsersche Spoorwegen. De
Commissaris der Koningin verleende hierby
zyn bemiddeling.
De genoodigden hadden zich wederom in
den deksalon verzameld, waar een zeer op
gewekte stemming heerschte. Spoediger
dan men verwachtte kwam het eindpunt
van den tochtde haven van Vlissingen,
in het zicht.
De Britsche autoriteiten bleken, desge
vraagd, uiterst voldaan te zyn over dezen
(in alle opzichten trouwens) geslaagden
proeftocht. Zij noemden de „Prinses Bea
trix" „extremely good" en „up to
date". De kennismaking met Prins Bern
hard was „charming", zeiden ze en „every
thing was perfect."
Den heer Th. J. de Meester noemden deze
Britten „the grand old men" van de „Zee
land".
Voor ir. Blokland Visser moet deze proef
tocht ook wel een bijzondere voldoening
geweest zijn. In tegenstelling tot andere
kanaalbooten, aldus vertelde de ontwerper
der beide zusterschepen ons, zijn de salons
van het middenschip hoog gelegen, onder
vindt men er zoo min mcgelijk last van de
zeebeweging en is hier een ruim uitzicht
verkregen. Dit alles is mogelijk geworden
door een lagere opstelling van de reddings
sloepen (op het achterschip). Ir. Blokland,
die ook de „Dempo", „Baloeran" en „Ben
galen" ontworpen heeft voor den Rotter-
damschen Lloyd, heeft steeds gezocht naar
een betere accommodatie der kanaalbooten
en is met het resultaat, dat met de nieuw
ste „Zeeland"-schepen verkregen is, hierin
wel buitengewoon
om Prins Bernhard uitgeleide te doen. Om
streeks half 6 vertrok de Prins per auto
naar Soestdijk.
Aan den wal was de belangstelling groot.
Het zusterschip, de „Koningin Emma"
kwam ook juist binnenvaren, zocdat de
nieuwe „Zeeland"-vloot hier voltallig was.
De „Prinses Beatrix" heeft thans bewezen
een waardige aanwinst voor den dienst op
Harwich te zyn en zal binnenkort ook ge
regeld den overtocht maken.
WIE ER WAREN.
Behalve de in dit verslag reeds genoemde
autoriteiten merkten wij tijdens den proef
tocht nog de volgende persoonlijkheden op
de heeren W. Berdenis van Berlekom, voor
zitter van de Kamer van Koophandel te
Middelburg, ir. J. J. van Leeuwen, hoofd
ingenieur van den Provincialen Waterstaat
van Zeeland, kapitein A. J. W. J, L. Lose-
caat van Nouhuys, districtscommandant
der Kon. Marechaussee, C. R. T. Baron
Krayenhoff, voorzitter A.N.V.V., P. Froud,
havenmeester van Harwich, W. Ruys, di
recteur Rotterdamsche Lloyd, J. Slooves,
directeur P.Z.E.M., H. V. J. Gunning, bur
gemeester van Yerseke als vertegenwoor
diger van de Vereeniging tot Bevordering
van het Oesterbedrijf, G. Ramaker, ver
koopkantoor voor garnalen en P. J. de
Jonge, directeur Provinciale Stoomboot-
dienst op de Westerschelde. De Ned. Spoor
wegen waren vertegenwoordigd door de
heeren ir. Hupkes en ir. Wolterbeek.
DE PRINS VERTREKT.
By de aankomst van de „Prinses Bea
trix" te Vlissingen, verzamelden de autori
teiten en de leiders van beide Vlissingsche
ondernemingen zich onder het trappenhuis
Bomaanslagen in het
Londensche West End.
Om tien uur Zaterdagavond werd het ge
heel e verkeer op Piccadilly Circus te Lon
den stilgelegd door een ontploffing, welke
drie personen heeft verwond. De ontplof
fing was, naar gebleken is, veroorzaakt
door een bom. Een voorbijganger verklaar
de gezien te hebben, hoe een man iets liet
vallen, terwijl een andere man achter een
taxi wachtte, waarna beiden in de menigte
verdwenen. Piccadilly Circus lag na de
ontploffing aan de noordzijde vol met glas
scherven van vernielde etalageruiten. Er
zijn geen arrestaties verricht.
Later op den avond hebben zich te Lon
den nog twee krachtige ontploffingen voor
gedaan, een op Piccadilly en een op het
Strand, beide voor bankgebouwen. Ver
scheidene personen werden gewond, ruiten
vernield, terwijl ook nog andere schade
werd aangericht.
Voorts is in een brievenbus op Maryle-
bone Road Zaterdagavond nog een brand
bom ontploft. De brand werd terstond door
de brandweer gebluscht.
Na middernacht is de vijfde bom ont
ploft voor een bank in Park Lane. Er zijn
drie arrestaties verricht.
Zaterdagavond te half elf werd een be
gin van brand ontdekt in het museum van
wassen beelden van madame Tussaud. De
brand is veroorzaakt door een ontplofbare
stof, de schade is slechts gering.
Drie verdachte pakjes zijn in het mu
seum gevonden, een is ontploft, terwijl men
het in het water wierp.
Van de 17 personeen, die bij de ontplof
fingen gewond zijn, zijn slechts twee in het
ziekenhuis achtergebleven. Him toestand
is bevredigend.
De aartsbisschop van Westminster
kardinaal Hinsley heeft in de Holy Trinty
Church in de Hammerscmithwrjk gisteren
gesproken over de bomaanslagen in Lon
den, die hij laf en wreed noemde. Hij waar
schuwde de katholieken, die samenzweren
tegen kerk of staat dat de straf excom
municatie is en verklaarde, dat alle een
voudige en oprechte katholieken van welke
nationaliteit zij ook zijn, door deze waar
schuwing behooren te worden afgeschrikt
en zich niet tot werktuigen behooren te
laten maken van extremisten.
Twee honderd Ieren zijn gisteren in op
tocht door de straten van Londen, o.m.
langs de gebouwen, die door explosn zyn
beschadigd. Zij droegen vlaggen mede met
9cbcurlenissen
vu
n d
las ®a
Do „Prinses Beatrix" overgenomen J
Prins Bernhard heesch de vlag.
(Pag. 1, eerste blad).
Verschillende bomaanslagen in Lon
den. (Pag. 1, eeirste blad)g
Verwoede gevechten in China.
(Buitenland),
Nog steeds onrust in Palestina.
.(Buitenland),
Nicuwé luchtlijnen in Neo.-Indië ge
projecteerd. (Luchtvaart),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
opschriften als „Zonder vrijheid zal Ier
land nooit vrede hebben", .Liever dood dan
dienstplicht".
Op Trafalger Square luisterden 2000
personen naar Iersche sprekers, die aan
vallen deden op het „Engelsche imperials-
me sedert Cromwell".
Nieuwe concessies aan Moskou.
Ook Duitschland wil onderhandelen.
De Fransche „Figaro" verneemt uit Lon
den, dat de Britsche ambassadeur te Mos
kou zyn regeering heeft voorgesteld nieu
we concessies aan het standpunt der Sov
jet-regeering te doen. Ambtenaren van het
Foreign Office waren gisteravond van
meening, dat een brevredigend resultaat
kan worden verkregen, indien Londen en
Parijs de raadgevingen van hun ambassa
deurs opvolgen. Het Foreign Office heeft
verder kennis genomen van geruchten uit
Berlijn, volgens welke de Duitsche regee
ring Rusland wil voorstellen de economi
sche onderhandelingen aan te vullen door
politieke besprekingen, die binnenkort ge
opend zouden worden.
Volgens de Duitsche leiders zou het anti-
kominterapact geen bezwaar meer zyn voor
een Duitsch-Russisch niet-aanvalsverdrag,
omdat het slechts betrekking zou hebben
op de communistische actie buiten de Sov
jet Unie.
De „Oeuvre" schrijft„Op het laatste
oogenblik vernemen wij uit Londen, dat
Londen Strang gemachtigd heeft nog ver
der te gaan, zoodat hij alle verlangens van
Molotof betreffende het automatische ka
rakter van de garantie voor de randstaten
zou kunnen inwilligen".
De economische
toestand van Japan.
GEHEEL VERSTOORD DOOR DEN
OORLOG IN CHINA.
Het Amerikaansche ministerie van bui-
tenlandsche zaken heeft een rapport over
den economiscben toestand van Japan ge
publiceerd, waarin wordt gezegd, dat het
economisch evenwicht door den oorlog in
China totaal is verstoord. Japan leeft
practisch op een economische oorlogs
organisatie onder vrijwel volledige contróle
van de regeering op productie, invoer,
prijzen en distributie. Teneinde de waarde
van de munt te handhaven is de invoer ver
minderd zoodat de grondstoffen uit het
buitenland, welke de basis zijn voor de uit-
voerproducten, thans gebruikt worden
voor de oorlogsindustrie. De uitvoer lijdt
door de verhooging van den productieprijs,
welke hierdoor is ontstaan en door de ver
minderde vraag uit het buitenland.
China sluit handelsverdrag
met Rusland.
Zaterdag is medegedeeld, dat te Moskou
op 16 Juni een handelsverdrag tusschen
de Sovjet-Unie en China is geteekend.
Het verdrag is gebaseerd op het beginsel
van gelijkheid en wederkeerigheid en bevat
de clausule van meestbegunstigde natie
Het regelt handels- en scheepvaartkwesties,