Vlissingsche Courant Breskensche Courant Triases fbea.trix" GESLAAGDE PROEFTOCHT MOTORMAILSCHIP „PRINSES BEATRIX" komt JULI a.s. in de vaart EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 77ste JAARGANG NUMMER 14f ZATERDAG 24 )UNI 1939 Abonnementsprijs: 17 ct. pei week ot 2.20 pei kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, Iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen). Giro No.66287. Eigen kantoren te:Breskens, Dorpsstraat,TeJ.21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 85. AANGESLOTEN BIJ HIT BUREAU VOOR PUBLIC ITEITSWAABDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Z.K.H. Prins Bernhard hijscht de vlag na plechtige overdracht. De officieel© proeftocht van .de „Prinses Beatrix", het nieuwste motor schip van de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland", is een gebeurtenis van den eersten rang geworden. Tijdens dezen tocht, die Zaterdag ochtend in Rotterdam begonnen werd en 's middags te vyf uur te Vlissingen eindigde, is het zusterschip van de „Koningin Emma", in aanwezigheid van Z.K.H. .Prins Bernhard en vele autoriteiten, op ceremonieele wyze het eigendom geworden van de Stoom vaart Maatschappij Zeeland. IN ROTTERDAM. Zaterdagmorgen. Rotterdam in den re gen, die de straten vet maakt en zich met het water in de talrijke havens vereenigt. Statig ligt de „Prinses Beatrix", gereed tot de afvaart, aan de Parkkade gemeerd. Het publiek van de Maasstad heeft, de buien trotseerend, in grooten getale plaats genomen op de breede kade en op het ter ras van café „Bellevue", er juist tegen over. Bewonderende blikken glijden langs het sierlijke, grijze gevaarte Neerland's nieuwste motor-mailschip. DE PRINS KOMT. Plots komt er beweging in de massa. Motorpolitie met zijspanwagen maakt ruimte voor een geruischloos rijdenden auto met den Koninklijken standaard Prins Bernhard is aangekomenZ.KH. die den nacht had doorgebracht op het Prinselijke jacht „Piet Hein", dat eveneens in dit deel van de Rotteröamsche haven gemeerd lag, wordt gevolgd door zijn secretaris, jhr. mr. C. Dedel. Aan den hoofdingang van het schip, dat zyn maiden-trip gaat aanvaarden, staan de heeren jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, Commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, Th. J. de Meester, pre sident-commissaris der S. M. „Zeeland" en mr. J. Smit Azn., commissaris der Kon. Mij. „De Schelde" opgesteld om Z.K.H. Prins Bernhard te ontvangen en te verwel komen. Na deze begroeting aan boord, waar bij ook de directies der reederij en van de werf aanwezig zyn (de heeren mr. A. F. Lodeizen, G. J. Bensink en K G. Bron van de „Zeeland" met ir. H. C. Wesseling en den heer A. Smit van „De Schelde") be geeft de Prins zich naar den ruimen len klas deksalon. Daar maken de commissa rissen van de S. M. „Zeeland", Wm. H. Müller Co. N.V. en de N.V. Kon. My. „De Schelde", alsmede de volgende autori teiten, de heeren G. J. Teppema, vertegen woordiger van den Minister van Economi sche Zaken, C. A. van Woelderen, burge meester van Vlissingen, schout-by-nacht H. Jolles (met adjudant), kapitein ter zee H. J. van der Stad, commandant der mari tieme middelen te Vlissingen, benevens de heeren J. J. v. d. Broeke, B. J. Dykdrenth, J. Ouborg, Th. J. Ravelli, J. G. W. van Rheenen, J. Noest en A. C. H. Kuyck (al len namens de „Zeeland") en ir. J. Blokland Visser, ir. C. Kapsenberg, E. Niemeijer, B. B. Louis en F. C. Matzinger (allen namens „De Schelde") en de gezagvoerder W. L. C. van der Plank, hun opwachting by den Koninklijken gast. Na de wederzijdsche voorstelling gaat de Prins naar de com mandobrug. waar Z.K.H. veel belangstel ling toont voor de inrichting voor zicht- baarmaking van radiografische peilingen. Te half 12 is de „Prinses Beatrix" zijn proeftocht begonnen. Het in de nabijheid gelegen Joego-Slavische opleidingsschip bracht een eere-saluut met zijn vlag. De bemanning van den driemaster stond aan getreden langs het dek en salueerde even eens. Vanzelfsprekend werd deze attentie beantwoord. Boven de „Prinses Beatrix" wapperden de Koninklijke standaard, de nationale vlag en die van „De Schelde". Aan boord bevonden zich ca. 150 genoo- Prins Bernhard heeft in gezelschap van directieleden der beide maatschappijen het geheele schip in oogenschouw genomen en stelde zich op de hoogte van allerlei tech nische bijzonderheden. Te 12.20 trok Z.K.H. zich terug in een voor hem gereserveerde luxe-hut. Inmiddels hadden de genoodigden zich verzameld in den comfortabelen dek salon met zyn gezellige bar en prettige rookfauteuils. Het muzikale ensemble uit „Britannia" zorgde daar onder leiding van den heer Secco voor een gemoedelijke sfeer. De song van de „Umbrella Man" klonk wel heel toepasselijk, want zoolang het schip den Nieuwen Waterweg bevoer waren de buien niet van de luchtDe stemming aan boord heeft door het regenachtige weer echter niet in het minst geleden. Prins Bernhard, die een sportief wandelcostuurr. droeg, heeft zich in den deksalon eenigen tijd onderhouden met den Commissaris der Koningin en de heeren Th. J. de Meester en G. J. Bensink. DE OVERDRACHT. Om 12.50 uur werd Hoek van Holland gepasseerd. Een kwartier later vond de officieele overdracht plaats op de comman do-brug. De Prins woonde deze plechtig heid bij. In eenvoudige bewoordingen heeft ir. H. C. Wesseling, directeur van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde", den heer Th. J. de Meester, president-commissaris van de „Zeeland" gevraagd, het schip over te ne men. De heer De Meester zeide, dat hij deze nieuwe aanwinst namens de maatschappij gaarne wilde aanvaarden en voegde geestig hieraan toe, dat zij al betaald was óók. Onmiddellijk na de overdracht verzocht hij Z.K.H. de vlag van de My. „Zeeland" te willen hijschen. PRINS BERNHARD HIJSCHT DE VLAG. Lachend voldeed de Prins aan dit ver zoek, terwijl het symbool van de werf „De Schelde" werd neergehaald. Prins Bern- hard wenscht© hierna de „Zeeland" in den persoon van directeur K. G. Bron geluk met de overneming van dit nieuwe schip en begaf zich daarna in het stuurhuis. Fe licitaties voor de reederij volgden van alle kanten. Te 1.30 uur verzamelden de genoodigden zich voor de eetzaal, in afwachting van 's Prinsen komst. Toen Z.KH. daar was aangekomen, werden de plaatsen voor de lunch ingenomen. Aan de tafel van Prins Bernhard en diens secretaris bevonden zich de heeren jhr. mr. J. W. Quarles van Uf ford, C. A. van Woelderen, Th. de Meester, mr. A. F. Lodeizen, mr. J. Smit Azn. en ir. H. C. Wesseling. De lucht was inmiddels wat gebroken, zoodat zes en uitspansel door de groote salonramen een boeiend schouwspel boden. De tocht naar den Hoek is betrekkelijk snel gegaan. Nadat het schip koers gezet had naar het zuiden, werd de tocht in kalm tempo vervolgd. Om 4 uur kwam Westkapelle in het zicht Statig gleed le „Prinses Beatrix" langs de mooie kust van Walcheren, op weg naar Vlissingen. Tijdens de lunch, die ongeveer 2 uren ge duurd heeft en waar de gasten bij ver nieuwing de befaamde culinaire prestaties van d.9 Mij. „Zeeland" konden ervaren, zijn enkele toespraken gehouden. TOESPRAKEN. Allereerst heette de heer Th. J. de Mees ter, die aan 's Prinsen rechterhand gezeten was, Z.KH. welkom op dit nieuwste schip van s.m. „Zeeland". Hij dankte den Prins voor de welwillendheid om getuige te zijn van de overneming van dit schip, dat den naam van zijn koninklijke dochter mag dragen, en herinnerde er aan, dat Prins Bernhard hetzelfde vaartuig 3 maanden geleden te water gelaten heeft. Spr. was er van overtuigd, dat Z.KH. belangstelling heeft voor dezen scheepsbouw en hoopte, dat die belangstelling zal blijven bestaan. Hierna wendde de heer De Meester zich tot de Engelsche gasten, die hij dankte voor het komen zien van de beide nieuwe schepen. Vervolgens dankte spr. de Dujt- sche en Zwitsersche gasten voor hun be langstelling en genomen moeite. Met ge heven glas stelde hij ten slotte een dronk in op hst Koninklijk Huis en in het bijzon der op Prinses Beatrix, wier naam het schip draagt. Allen stemden hiermee van harte en met hoera-uitroepen in. Bij afwezigheid van den president-com missaris voerde namens de Kon. Mij. „De Schelde" nar. J. Smit Az. het woord. Deze wendde zich in zijn toespraak eerst tot den Prins en zei, diens aanwezigheid bij den proeftocht op hoogen prijs te stellen. Spr. schetste de cordiale samenwerking tus- schen „Zeeland" en „de Schelde" en hoop te, dat de stoomvaart-maatschappij met dit schip evenveel geluk zal hebben als met zyn voorgangers. Het nieuwe"' nTotor6C,tjip voor den DAGDIENST VLISSINGEN-HARWICH v.v. der MAATSCHAPPIJ „ZEELAND" Dit nummer bestaat uit 2 bladen De heer Th. J. de Meester, die hierna opnieuw het woord nam, gaf, in het be wustzijn, dat het schip nu het eigendom van de „Zeeland" is, een overzicht van de totstandkoming der beide nieuwe motor schepen. Hij waardeerde de vlotte afleve ring binnen den contractueelen termijn van 3 maanden en bracht hulde aan den ont werper, ir. J. Blokland Visser. Dank zij diens constructie-plan slingert het schip niet en is het welhaast onmogelijk, dat een de." opvarenden zeeziek wordt. Ook sprak de heer De Meester zijn bewondering uit voor de prestaties van ir. H. van Tijen, aan wiens vernuft de moderne machines te danken zijn. En verder prees hij de toewij ding van den geheelen „Schelde"-staf en het werkend personeel, waardoor dit nieu we schip elke vergelijking met andere mailschepen kan doorstaan. Het uitzicht, dat den passagiers in de salons geboden wordt, noemde spr. een voorrecht. Namens de Stoomvaart Maatschappy „Zeeland" dankte hij ten slotte „de Schelde" voor wat deze werf met het bouwen der nieuwe schepen heeft verricht. EEN GOEDE KLANT AAN HET WOORD. Dr. A. F. Philips, president der directie van het bekende Philips-concern, dankte namens de gasten de Mij. .Zeeland" voor het aangename verblijf aan boord. In de 46 jaren, dat spr. met de My. „Zeeland" gevaren heeft, is hij ock als belangrijk verscheper van goederen steeds tevreden geweest over de bediening. Deze was altijd perfect. Voor zijn artikel was het van groot belang, dat het in goeden staat in Enge land aankwam. En daaraan heeft niets ont broken, dank zij de zorgvuldige behande ling der waar. Dr. Philips wenschte de „Zeeland" ge luk met dit mooie schip en „de Schelde" met den goeden bouw. Beide maatschap pijen roemde hij als eerste rangs Hclland- sche ondernemingen, die onze vlag hoog houden, Na de lunch zyn verschillende buiten- landsche heeren aan Prins Bernhard voor gesteld. O.a. L. H. K. Neil (London North Eastern Railway Co.), Meredith (Travel Industrial Development Assoc.), E. Huskisson (Th. Cook Sons Ltd.), twee directeuren van „Mitropa" en dr. F. Hess van de Zwitsersche Spoorwegen. De Commissaris der Koningin verleende hierby zyn bemiddeling. De genoodigden hadden zich wederom in den deksalon verzameld, waar een zeer op gewekte stemming heerschte. Spoediger dan men verwachtte kwam het eindpunt van den tochtde haven van Vlissingen, in het zicht. De Britsche autoriteiten bleken, desge vraagd, uiterst voldaan te zyn over dezen (in alle opzichten trouwens) geslaagden proeftocht. Zij noemden de „Prinses Bea trix" „extremely good" en „up to date". De kennismaking met Prins Bern hard was „charming", zeiden ze en „every thing was perfect." Den heer Th. J. de Meester noemden deze Britten „the grand old men" van de „Zee land". Voor ir. Blokland Visser moet deze proef tocht ook wel een bijzondere voldoening geweest zijn. In tegenstelling tot andere kanaalbooten, aldus vertelde de ontwerper der beide zusterschepen ons, zijn de salons van het middenschip hoog gelegen, onder vindt men er zoo min mcgelijk last van de zeebeweging en is hier een ruim uitzicht verkregen. Dit alles is mogelijk geworden door een lagere opstelling van de reddings sloepen (op het achterschip). Ir. Blokland, die ook de „Dempo", „Baloeran" en „Ben galen" ontworpen heeft voor den Rotter- damschen Lloyd, heeft steeds gezocht naar een betere accommodatie der kanaalbooten en is met het resultaat, dat met de nieuw ste „Zeeland"-schepen verkregen is, hierin wel buitengewoon om Prins Bernhard uitgeleide te doen. Om streeks half 6 vertrok de Prins per auto naar Soestdijk. Aan den wal was de belangstelling groot. Het zusterschip, de „Koningin Emma" kwam ook juist binnenvaren, zocdat de nieuwe „Zeeland"-vloot hier voltallig was. De „Prinses Beatrix" heeft thans bewezen een waardige aanwinst voor den dienst op Harwich te zyn en zal binnenkort ook ge regeld den overtocht maken. WIE ER WAREN. Behalve de in dit verslag reeds genoemde autoriteiten merkten wij tijdens den proef tocht nog de volgende persoonlijkheden op de heeren W. Berdenis van Berlekom, voor zitter van de Kamer van Koophandel te Middelburg, ir. J. J. van Leeuwen, hoofd ingenieur van den Provincialen Waterstaat van Zeeland, kapitein A. J. W. J, L. Lose- caat van Nouhuys, districtscommandant der Kon. Marechaussee, C. R. T. Baron Krayenhoff, voorzitter A.N.V.V., P. Froud, havenmeester van Harwich, W. Ruys, di recteur Rotterdamsche Lloyd, J. Slooves, directeur P.Z.E.M., H. V. J. Gunning, bur gemeester van Yerseke als vertegenwoor diger van de Vereeniging tot Bevordering van het Oesterbedrijf, G. Ramaker, ver koopkantoor voor garnalen en P. J. de Jonge, directeur Provinciale Stoomboot- dienst op de Westerschelde. De Ned. Spoor wegen waren vertegenwoordigd door de heeren ir. Hupkes en ir. Wolterbeek. DE PRINS VERTREKT. By de aankomst van de „Prinses Bea trix" te Vlissingen, verzamelden de autori teiten en de leiders van beide Vlissingsche ondernemingen zich onder het trappenhuis Bomaanslagen in het Londensche West End. Om tien uur Zaterdagavond werd het ge heel e verkeer op Piccadilly Circus te Lon den stilgelegd door een ontploffing, welke drie personen heeft verwond. De ontplof fing was, naar gebleken is, veroorzaakt door een bom. Een voorbijganger verklaar de gezien te hebben, hoe een man iets liet vallen, terwijl een andere man achter een taxi wachtte, waarna beiden in de menigte verdwenen. Piccadilly Circus lag na de ontploffing aan de noordzijde vol met glas scherven van vernielde etalageruiten. Er zijn geen arrestaties verricht. Later op den avond hebben zich te Lon den nog twee krachtige ontploffingen voor gedaan, een op Piccadilly en een op het Strand, beide voor bankgebouwen. Ver scheidene personen werden gewond, ruiten vernield, terwijl ook nog andere schade werd aangericht. Voorts is in een brievenbus op Maryle- bone Road Zaterdagavond nog een brand bom ontploft. De brand werd terstond door de brandweer gebluscht. Na middernacht is de vijfde bom ont ploft voor een bank in Park Lane. Er zijn drie arrestaties verricht. Zaterdagavond te half elf werd een be gin van brand ontdekt in het museum van wassen beelden van madame Tussaud. De brand is veroorzaakt door een ontplofbare stof, de schade is slechts gering. Drie verdachte pakjes zijn in het mu seum gevonden, een is ontploft, terwijl men het in het water wierp. Van de 17 personeen, die bij de ontplof fingen gewond zijn, zijn slechts twee in het ziekenhuis achtergebleven. Him toestand is bevredigend. De aartsbisschop van Westminster kardinaal Hinsley heeft in de Holy Trinty Church in de Hammerscmithwrjk gisteren gesproken over de bomaanslagen in Lon den, die hij laf en wreed noemde. Hij waar schuwde de katholieken, die samenzweren tegen kerk of staat dat de straf excom municatie is en verklaarde, dat alle een voudige en oprechte katholieken van welke nationaliteit zij ook zijn, door deze waar schuwing behooren te worden afgeschrikt en zich niet tot werktuigen behooren te laten maken van extremisten. Twee honderd Ieren zijn gisteren in op tocht door de straten van Londen, o.m. langs de gebouwen, die door explosn zyn beschadigd. Zij droegen vlaggen mede met 9cbcurlenissen vu n d las ®a Do „Prinses Beatrix" overgenomen J Prins Bernhard heesch de vlag. (Pag. 1, eerste blad). Verschillende bomaanslagen in Lon den. (Pag. 1, eeirste blad)g Verwoede gevechten in China. (Buitenland), Nog steeds onrust in Palestina. .(Buitenland), Nicuwé luchtlijnen in Neo.-Indië ge projecteerd. (Luchtvaart), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN opschriften als „Zonder vrijheid zal Ier land nooit vrede hebben", .Liever dood dan dienstplicht". Op Trafalger Square luisterden 2000 personen naar Iersche sprekers, die aan vallen deden op het „Engelsche imperials- me sedert Cromwell". Nieuwe concessies aan Moskou. Ook Duitschland wil onderhandelen. De Fransche „Figaro" verneemt uit Lon den, dat de Britsche ambassadeur te Mos kou zyn regeering heeft voorgesteld nieu we concessies aan het standpunt der Sov jet-regeering te doen. Ambtenaren van het Foreign Office waren gisteravond van meening, dat een brevredigend resultaat kan worden verkregen, indien Londen en Parijs de raadgevingen van hun ambassa deurs opvolgen. Het Foreign Office heeft verder kennis genomen van geruchten uit Berlijn, volgens welke de Duitsche regee ring Rusland wil voorstellen de economi sche onderhandelingen aan te vullen door politieke besprekingen, die binnenkort ge opend zouden worden. Volgens de Duitsche leiders zou het anti- kominterapact geen bezwaar meer zyn voor een Duitsch-Russisch niet-aanvalsverdrag, omdat het slechts betrekking zou hebben op de communistische actie buiten de Sov jet Unie. De „Oeuvre" schrijft„Op het laatste oogenblik vernemen wij uit Londen, dat Londen Strang gemachtigd heeft nog ver der te gaan, zoodat hij alle verlangens van Molotof betreffende het automatische ka rakter van de garantie voor de randstaten zou kunnen inwilligen". De economische toestand van Japan. GEHEEL VERSTOORD DOOR DEN OORLOG IN CHINA. Het Amerikaansche ministerie van bui- tenlandsche zaken heeft een rapport over den economiscben toestand van Japan ge publiceerd, waarin wordt gezegd, dat het economisch evenwicht door den oorlog in China totaal is verstoord. Japan leeft practisch op een economische oorlogs organisatie onder vrijwel volledige contróle van de regeering op productie, invoer, prijzen en distributie. Teneinde de waarde van de munt te handhaven is de invoer ver minderd zoodat de grondstoffen uit het buitenland, welke de basis zijn voor de uit- voerproducten, thans gebruikt worden voor de oorlogsindustrie. De uitvoer lijdt door de verhooging van den productieprijs, welke hierdoor is ontstaan en door de ver minderde vraag uit het buitenland. China sluit handelsverdrag met Rusland. Zaterdag is medegedeeld, dat te Moskou op 16 Juni een handelsverdrag tusschen de Sovjet-Unie en China is geteekend. Het verdrag is gebaseerd op het beginsel van gelijkheid en wederkeerigheid en bevat de clausule van meestbegunstigde natie Het regelt handels- en scheepvaartkwesties,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1