VJisshtgsche Courant Breskensche Courant EERSTE BLAD ^SOUBURG; Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 77ste JAARGANG NUMMER 142 MAANDAG 19 JUNI 1 939 Abonnementsprys: L'i et- per weeK ol 2.2U pei KwartaaL Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 cL Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels J 1.25, iedere regel meer 25 cent By abonnement speciale prys. Kleine advertenties van 15 regels 50 cent. Iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60. TeL 10 (2 lijnen). Giro No.66287 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat, TeL21; Oost- en West-Soubnrg, Kanaalstraat 45, TeL 85 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE. INGESTELD DOOR BE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" De ondergang van de „Phenix". Plaats van de ramp thans gevonden. Ter hoogte van Camrent heeft men Za terdag op het water een olievlek waarge nomen, zoodat thans bekend is, waar de „Phenix" gezonken is. De boot moet meer dan 100 meter onder water liggen. Rondom deze plaats kruisen voortdurend twee krui sers en verscheidene andere marinevaartui gen. Iedere poging tot redding van de be manning of tot lichting van de duikboot is echter onmogelijk, doordat zij zoo diep ligt. De commissie van onderzoek heeft geen gemakkelijke taak. Men weet slechts, dat de „Phenix" bij het duiken naar den bodem gezonken is. Er zijn verschillende oorzaken, die tot de ramp geleid kunnen hebben. Een lanceerbuis kan niet goed gesloten geweest zijn, doch dan heeft men de tusschen- schotten kunnen laten zakken. Averij kan de manoeuvreering verhinderd hebben, doch er zijn dubbele stuurinrichtingen, waardoor men in het algemeen weer boven kan ko men. In de baai zijn geen gevaarlijke rotsen of klippen waargenomen. In ieder geval schijnt wel vast te staan, dat de duikboot slechts tot 100 meter kon dalen. Het water moet onmiddellijk zijn binnengedrongen, hetgeen den doodstrijd der bemanning ver kort heeft. Het Fransche ministerie van marine deel de Zaterdag mede „De ongerustheid over de „Prenix" was helaas gerechtvaardigd. De commandant der vlootstrij dkrachten in het Verre Oosten, die ter plaatse is en de op sporingen, waaraan wordt deelgenomen door alle vloot- en luchtstrijdkrachten, leidt, heeft het ministerie medegedeeld, dat de „Phenix" als verloren moet worden be schouwd. Niettemin wordt het zoeken voort gezet". Hitier heeft telegrafisch den president van de Fransche republiek Lebrun zijn deelneming betuigd met de ramp van de „Phenix". De Italiaansche ambassadeur te Parijs heeft gisterochtend een bezoek gebracht aan het ministerie van Buitenlandsche za ken om de deelneming der Italiaansche re geering met het verlies van de „Phenix" over te brengen. Admiraal Cavagnari, de Italiaansche on derstaatssecretaris van marine, deed zulks tegenover den Franschen marineattaché te Rome namens zichzelf en namens de Ita liaansche marine. Stanhope heeft het Fransche ministerie van marine een telegram doen toekomen, waarin hij namens de Britsche marine uiting geeft aan zijn deelneming by de ramp van de „Phenix". Duitschland eischt Danzig op. REDE VAN DR. GOEBBELS TE DANZIG. Zaterdagavond is dr. Goebbels, die het slot van de „cultuurweek" zal bijwonen, te Danzig aangekomen. Op het vliegveld werd hy door eenige duizenden menschen be groet. Na zijn aankomst op het vliegveld van de vrye stad begaf dr. Goebbels zich naar den stadsschouwburg, waar het ballet van de Berlijnsche opera een uitvoering gaf. Na afloop van de voorstelling heeft hij het woord gericht tot het voor den schouw burg opgestelde publiek. Hij begon met de groeten van den Fiihrer over te brengen. Vervolgens zei hij, dat de Danzigers dezelfde taal spraken als de Duitschers en stammen uit hetzelfde ras, zij zijn door hetzelfde lot gebonden en derhal ve moeten zij terugkeeren tot het rijk. Hun verlangen hiernaar is groot en slechts een wereld, waarin nijd, afgunst en wanbegrip heerschen, kan willen pogen zich te verzet ten tegen dezen drang. Hierdoor is evenwel de stad een interna tionaal probleem geworden. Zy heeft het ongeluk aan de monding vgn de Weichsel te liggen en volgens de mooie theorie van Warschau hooren steden, welke liggen aan riviermondingen steeds tot de landen, waar door de rivieren stroomen. Volgens deze theorie hoort ook Rotterdam tot Duitsch land, want het ligt aan de monding van den Rijn en de Rijn is een Duitsche rivier. De Poolsche chauvinisten verklaren ver der, dat zij de Duitschers in een veldslag bij Berlijn in de pan willen hakken. Goeb bels verklaarde hierover geen woorden vuil te hoeven maken. Men neemt deze Poolsche grootspraak te Berlijn niet ernstig. Goebbels herinnerde vervolgens aan de woorden van den Britschen minister van buitenlandsche zaken, dat Londen verlang de, dat het vraagstuk Danzig wordt gere geld in vriendschappelijke onderhandelin gen en stelde hiertegenover, dat Engeland Polen een blanco volmacht heeft gegeven en poogt Duitschland en Italië te omsinge len. Men vergist zich evenwel, wanneer men meent een onmachtig, burgerlijk en zwak Duitschland voor zich te hebben. Het nationaal-socialistische rijk is niet zwak en onmachtig, doch beschikt op het oogenblik over de sterkste weermacht ter wereld. Vervolgens zei Goebbels „Gij Danzigers wilt terug in het rijk, dit blijkt uit de spontane begeestering, waarmede gij mij als afgezant van den Führer hebt begroet. Thans moet de verbondenheid van het bloed spreken van het volk van Danzig met het groot-Duitsche rijk en ook de vastberaden heid om er moge van komen wat wil de onverbreekbare trouw aan het gemeen schappelijke vaderland te bewaren". Goebbels zeide verder: „Weest overtuigd dat ieder in Duitschland uw wenschen kent en deelt en met dezelfde trouw naast u staat, waarmede gij aan het rijk hangt. Wat wij in Duitschland willen, is eveneens duidelijk. De Führer heeft het in zijn jong ste rede in den Rijksdag gezegd op een wijze, welke niet voor misverstand vatbaar is, toen hij verklaarde „Danzig is een Duitsche stad en zij wil terug tot Duitsch land". Dit moet de wereld begrepen hebben en de wereld moet ook uit het verleden hebben geleerd, dat de Führer geen holle woorden gebruikt. Zij vergist zich op ge vaarlijke wijze, wanneer zy meent dat hij terugschrikt voor dreigementen of voor pressie capituleert. Daarcm kunnen de Danzigers rustig in de toekomst blikken. Het nationaal-socialistische rijk staat aan hun zijde. Ik ben gekomen, om u te sterken in uw vastberadenheid, en nu hebt gij mij ge sterkt. Ik verlang van u, dat gij ook in de toekomst moedig, dapper en oprecht blijft. Duitschland is overal, waar Duitschers staan en dus ook bij u". Deze rede van Goebbels werd telkens door luid gejuich onderbroken. Steeds weer riepen de toehoorders „de Führer moet naar Danzig komen", „wij willen terug in het rijk", en „één volk, één rijk, één Führer". Zondag heeft Goebbels in een rede op het jaarlijksche cultureele congres gewezen op de' banden, die Danzig in cultureel op zicht met het Duitsche rijk verbinden. Het zou, aldus de Duitsche minister, dwaasheid zijn, het zuiver Duitsche karakter van Danzig te ontkennen. VLISSINGEN De economie van het Nederlandsche vervoerapparaat EEN BELANGWEKKENDE REDE VAN PROF. GOUDRIAAN. Bom ontploft in café te Praag. Zaterdagnacht is in het hoofdzakelijk door Joden bezochte café „Riva" in de oude stad van Praag een bom ontploft, waarbij 39 personen werden gewond, van wie 7 zware verwondingen bekwamen. De meeste slachtoffers zijn Joden. Van twee der ern stig gewonden moeten beide beenen geam puteerd werden. Zij verkeeren in levensge vaar. Het geheele interieur van het café werd vernield. Vele gewonden renden naar buiten en zakten op straat ineen. Men gelooft, dat deze nieuwe aanslag deel uitmaakt van de reeks, die in de af- geloopen weken is gepleegd, en schryft hem wederom toe aan de Tsjechische fas cisten. De Tsjechische politie heeft van nog geen enkelen dader een spoor gevon den. Engelsch blad somt vermoedelijke eischen van Hitier op. De diplomatieke redacteur van de „Sun day Dispatch" maakt melding van te Lon den ontvangen berichten uit goede bron, volgens welke Hitier voornemens zou zijn, voor het einde van dit jaar zes eischen te stellen, welke op de volgende punten be trekking hebben 1. Inlijving van Danzig bij Duitschland. 2. Engeland moet afzien van elk politiek of economisch belang in midden-Europa en op den Balkan, welk gebied „Lebensraum" van Duitschland wordt. 3. Terugkeer van Gibraltar naar Spanje. 4. Wijziging van het statuut van Djiboeti ten gunste van Italië. 5. Wijziging in het beheer over het Suez- kanaaL 6. Bestudeering van de Duitsche kolo niale eischen. Om aan deze eischen kracht bij te zetten, aldus het blad, zou Duitschland de volgen de plannen hebben 1. Tenuitvoerlegging aan het einde der maand Juli van een „permanente" semi- mobüisatie. 2. Versterking van de Siegfriedlinie in het Westen. 3. Concentratie van Duitsche troepen in Oost-Moravië en Slowakije en verbetering van de Duitsche versterkingswerken in Slowakije. 4. Voltooiing van de verdedigingslinies langs de Duitsch-Poolsche grens. (Natuurlijk moeten wij de juistheid van een en ander voor rekening van genoemd Engelsch blad laten. Red. V.C.) Zaterdagmiddag op de Wandelpier. Geen gezellige drukte van badgasten die genie ten van zon, lucht en een versnapering. De pier was enkele uren voor het publiek ge sloten en in plaats van ontspanning zoe kende badgasten, betraden vele leden en gasten van het Departement Middelburg van de Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel het gezellige pavil joen. Wij zagen er den Commissaris der Ko ningin in Zeeland, de burgemeesters van Vlissingen, Middelburg en Nieuw- en St. Joosland, de wethouders Edelman en Anker, den griffier der Staten van Zeeland, den gemeentesecretaris van Middelburg, mr. J. Bierens de Haan (den secretaris van het hoofdbestuur der Maatschappy), den directeur-hoofdingenieur van den Rijkswa terstaat en den hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat, den rechter-com- missaris te Middelburg, de garnizoenscom mandanten van Vlissingen en Middelburg voorts tal van andere civiele en militaire autoriteiten, leiders van groote bedrijven, scheepvaart enz. (o.m. de directies van „Schelde", haven, „Zeeland", Prov. Stoom- bootdienst, bunkerstation, P.Z.E.M., etc Kortom de kopstukken van het bedrijfs leven in onze provincie waren Zaterdag middag aanwezig, toen de heer W. Berde nis van Berlekom een welkomstwoord sprak en zich hierbij in het bijzonder richt te tot den Commissaris der Koningin, de burgemeesters van Vlissingen en Middel burg, den secretaris van bet hoofdbestuur en prof. Goudriaan. Afscheid van den secretaris. By deze gelegenheid heeft de voorzitter er op gewezen, dat dit de laatste der tra- ditioneele koffiemaaltijden is, die de secre taris van het departement, jhr. F. Beelaerts van Blokland heeft georganiseerd. Dat de heer en mevrouw Beelaerts naar Utrecht vertrekken wordt zeer betreurd zij heb ben op cultureel gebied veel en goed werk gedaan. Het Departement heeft daarom besloten den scheidenden secretaris de groote zilveren legpenning der Ned. Mij. v. Nijverheid en Handel te schenken, welke spr. vervolgens onder luid applaus over handigde. Jhr. Beelaerts van Blokland zei, eenvou dig te hebben gedaan wat een secretaris behoort te doen. Niettemin stelt hij dit aandenken zeer op prijs en hij wees er nog op, zijn werk niet zoo te kunnen hebben gedaan, als de heer Berdenis geen voorzit ter ware geweest. De directeur der Nederlandsche Spoorwegen aan het woord. Na het nuttig''n van een eenvoudigen koffie-maaltrjd, heeft prof. dr. ir. J. Goudriaan vervolgens een bijzonder be langwekkende causerie gehouden. Hij heeft zich daarbij doen kennen als een ge lukkige combinatie van zakenman en theoreticus. Met wiskundige nauwkeurig heid ontleedde hy enkele der problemen die zijn bedrijf eigen zijn, om daar dan als zakenman nuchtere conclusies uit te trek ken. Het was een genot naar dezen uit stekenden docent te luisteren. Prof. Goudriaan begon met er op te wijzen, dat het geheele Nederlandsche pu bliek belang heeft bij zoo goedkoop mo gelijke reistarieven en het geheele Neder landsche bedrijfsleven heeft belang bij zoo goedkoop mogelijke goederen tarieven. Een en ander gecombineerd met de best moge lijke servioe ten aanzien van snelheid, veiligheid en bedrijfszekerheid. Hoe kan dit doel het beste worden bereikt? Elk tarief, aldus spr., is een groepeering van bepaalde kostenelementen, verhoogd met een zekere winstmarge of verlaagd met een verliesmarge. Er zijn dus twre principieel verschülende methoden om te trachten het laagste tarief te bereiken. De eene, die spr. wel eens heeft genoemd de „domme" methode, bestaat in het zooveel mogelijk opzweepen van de concurrentie. En hierbij is z.i. het uiteindelijk resultaat dat de kostprys relatief hoog blijft, op de service wordt beknibbeld en het bedrijf mc<ch aan den grooten kring van zijn afne mers, noch aan den meer beperkten kring van zijn geëmployeerden de voldoening kan verschaffen, die beide groepen by een met meer inzicht geleide ontwikkeling zouden kunnen genieten. De met intellect geleide ontwikkeling zal in de eerste plaats gericht moeten zijn op 't scheppen van de voorwaarden tot het ver krijgen van een zoo laag mogelijken kost prijs. Een lage kostprys plus een zekere winstmarge is voor alle betrokkenen beter dan hetzelfde tarief, verkregen door een hoogen kostprijs, verminderd met een flinke verliesmarge. De beteekenis van monopolie-vorming. In het vervoerbedrijf is de eerste en voornaamste voorwaarde voor het verkrij gen van den laagst mogelijken kostprijs per eenheid de grootst mogelyke concen tratie van de vervoersdichtheid. Een zekere mate van monopolievorming per traject is daardoor onmisbaar. Hetzelfde geldt trou wens voor elk bedrijf, waarin de trans portkosten een belangrijk percentage van den kostprijs van het geleverde product vormen. Voor post, telefoon, telegraaf, gas-, water- en electriciteitsbedrrjven heeft men bovenstaande stelling sedert lang als juist erkend. Spr. herinnert zich nog uit zijn jeugd den feilen strijd, welke te Am sterdam gevoerd is tusschen het gemeen telijk electriciteitsbedrijf en de particuliere maatschappij Electra. Welk een verspilling van kapitaal en energie Het eenige voor deel is geweest, dat men in de oorlogsjaren het geheel overtollig geworden Electra-net als kopervoorraden uit den grond kon op graven. De zoo juist genoemde voorbeelden be wijzen naar sprekeris meening tevens, dat de gevaren, welke men in theorie wel eens van monopolie-vorming vreeststilstand in de techniek of buitensporige winstmar ges, zich in de practijk niet doen gelden. Al deze bedrijven zijn voorbeelden van voortreffelijke technische ontwikkeling. De winsten, welke zij aan de gemeenschap opleveren, worden bepaald door den wü der gemeenschapsorganen. Zij zijn ongetwijfeld hier en daar wel eens hoog, maar de aan de verbruikers gevraagde prijs is toch al tijd nog laag vergeleken bij dien, welke door de verspüling der concurrentie zou ontstaan. In het binnenlandsche verkeer te water heeft men van oudsher, teruggaande tot in de middeleeuwen, de regeling van de beurt vaart gekend, waarbij aan een of meer, maar in het laatste geval zich met elkaar verstaande, schippers met uitzondering van anderen het vervoer op een bepaald traject werd toegewezen. In de groote zee vaart heeft men de pools en conferences. In de luchtvaart denkt niemand er aan om naast de K.L.M. een concurreerend lichaam in het leven te roepen. Maar in het binnenlandsch verkeer te land wü men telkens opnieuw naar de concurrentie terug. Uit eigen kracht is deze door de beroepsvervoerders moeüyk te bestrijden, omdat men hier, in tegenstelling tot de groote zeevaart bijv., reeds met zeer geringe kapitalen en beperkte vakbe kwaamheid terecht kan. De ontwikkeling van het spoorwegwezen in Nederland is in hooge mate benadeeld, omdat men zich van den beginne af de ver- spülende concurrentie tusschen diverse maatschappijen tot doelwit had gesteld. Eerst in 1890 een halve eeuw na de opening van de eerste lijn kwam het tot concentratie tot twee maatschappijen, eerst in 1917 tot de fusie van H.S.M. en S.S. Na de fusie bedroeg het personeel rond 51.000 man, thans 30.000 man. Deze 30.000 vervoeren echter practisch hetzelfde aantal reizigers en dezelfde hoeveelheid goederen .als de 50.000 in 192L Als men deze fusie 20 jaar eerder had tot stand gebracht, zou het bedrijf stellig in 1920 veel beter geoutilleerd zijn geweest om zich by de nieuwe ontwikkeling van het wegverkeer aan te passen. Van een concurrentie met den autobus behoeft in het geheel geen sprake te zijn. De autobus is van nature in het voordeel voor het ver keer op trajecten van geringe dichtheid. De spoor is goedkooper op trajecten van groote dichtheid. Het scheidingspunt in werkelijkheid natuurlijk een scheidingsge- bied laat zich zeer wel met practisch voldoende nauwkeurigheid vaststellen. Vele van de moeüijkheden op verkeers gebied zyn ongetwijfeld te wijten aan het feit, dat men bij het nemen van nieuwe maatregelen niet voldoende rekent op de te verwachten gevolgen. In een particulier bedrijf, dat eenigermate behoorlijk geleid wordt, zal men niet tot kapitaalsinvestee- ringen overgaan zonder nauwkeurige ren- tabüiteitsberekeningen en zonder markt analyse van de in de komende jaren te ver wachten omzetten. Het heeft spr. getrof fen, dat marktanalyse en rentabiliteitsbe- rekeningen bij de enorme investeeringen van overheidswege in het wegen- en kana- lenstelsel als regel achterwege blyven. Men mag zich hier niet met algemeene frases van af maken. De werkelijkheid geeft tenslotte toch met onverbiddelykheid de resultaten te zien en het is beter te Op elke origineele verpakking vindl U deze garantie. VIRKMT Deze met deskundige zorg samengestelde American Ggerette heeft de bijzondere eigenschap iedere keelprikkeling te ver mijden; zij verkwikt door haar zachten aangenamen smaak. ÓÓRDEEL ZÉLF.' 20 stuks 25 et TOASTED AMERICAN -CIGARETTES Dit nummer bestaat uit 2 bladen ^ebeurlenëssen van d a9 De plaats waar de „Thenix" veronge lukt is, is gevonden. (Pag. 1, eerste blad) Een gedenkteeken onthuld op het graf van wylen den heer J. van Bel. (Stadsnieuws) Tal van ernstige verkeersongelukken. (Gemengd nieuws) Groote Roode Kruis-oefening op Wal cheren. (Provincienieuws) Duitschland eischt Danzig op. (Pag. 1, eerste blad) trachten deze vooraf zoo nauwkeurig mo gelyk te schatten. Aan de coördinatie van het verkeer dient de coördinatie van verkeers wegen vooraf te gaan. Een gelukkig voorbeeld van samenwerking op dit gebied noemde spr. de thans vastgestelde plannen voor den tunnel bij Velzen, die zoowel dienst baar zal worden gemaakt voor het weg- als voor het railverkeer. By de N.S. bestaat het voornemen nog een afzonderlijke instantie in het leven te roepen voor betere samen werking met de rijks-, provinciale en gemeentelijke organen, die zich bezig houden met wegenaanleg, streekplan nen en stadsuitbreidingsplannen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1