Vlissingsche Courant
Breskensche Courant
Stadsnieuws Vlissingen
Een nieuwe motorboot voor den Wester-Scheldedienst.
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
77ste JAARGANG NUMMER 131
DINSDAG 6 JUNI 1939
Abonnementsprijs: 1 ct. pei week ol 2.2U pei
kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor bet buitenland neme men eeD
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, tedere
regel meer 25 cent Bij abonnement speciale
prjjs. Kleine advertenties vao 15 regels
50 cent Iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels) Derde plaatsing gratia Vooruithetaling
Uitgave: Firma fr. VAN DL VELDE Jr., bureaus
Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen). Giro No.66281}
Eigen kantoren te: Breskens. dorpsstraat Tel.21
Oost- en West-Sonbnrg. Kanaalstraat 45. Tel 35
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B L I C I T E I T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE V E R E E N I G I N G „D E N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS"
„De Schelde" maakte reeds een ontwerp.
Het schip komt in de vaart op de VlissingenBreskens lijn.
De snelheid wordt vergroot.
O.a. bij de aanbieding van de Provinciale
bégrooting voer 1939, bebben Ged. Staten
medegedeeld, dat binnen afzienbaren tijd
tot den bouw van een nieuwe motorboot
ten behoeve van den Provincialen stoom-
bootdienst op de Wester-Schelde zou moe
ten worden overgegaan.
Sindsdien hebben zij den eventueelen
bouw van een nieuw schip in studie geno
men en voorbereid. Na herhaaldelijk over
leg te hebben gepleegd met de Regeering,
zijn zij thans in staat een voorstel te doen
om tot dien bouw te besluiten. De redenen,
welke hen nopen het voorstel te doen, zijn
a. het ontbreken van een voldoende reserve
aan schepen met koplading b. het spoe
dig in gebruik nemen van de veerhavens
aan den Perkpolder en onder Kruiningen
c. de in een bepaald opzicht geringer ge
worden vervoercapaciteit van de bestaande
ferrybooten en d. het toenemen van het
vervoer. Van meet af aan dient te worden
bedacht, dat hoezeer een onderscheiding
van de oorzaken gewenscht is, de samen
hang daarvan te sterk is om de eene oor
zaak los van de andere te waardeeren. Zoo
treedt door het toenemen van het verveer
het ontbreken van een voldoende reserve
aan schepen met koplading te sterker op
den voorgrond, terwijl tevens daardoor de
verminderde vervoercapaciteit te meer
wordt geaccentueerd.
De Wester-Schelde-dienst beschikt over
drie schepen met koplading. Hiermede wor
den de lijnen „VlissingenBreskens" en
„HansweertWalsoorden" bediend. Op
drukke dagen wordt de eerstgenoemde lijn
door twee schepen en op zeer drukke da
len door drig schepen bevaren. In dit laat
ste geval werd tot dusver de lijn „Hans-
weertWalsoorden" onderhouden met een
motorschip met zij lading. Behalve op die
drukke dagen ligt er een ferryboot binnen,
doch niet zoozeer als reserve, doch in re
paratie. Als er dan bij een der andere boo
ten een geval van motorstoornis voordoet,
io herhaaldelijk een wezenlijk te kort aan
reserve aan het licht getreden. Alsdan
werd de eene nog beschikbare ferryboot
gebruikt voor de lijn VlissingenBreskens.
Teneinde den dienst overigens gaande te
houden moest meermalen een verwisseling
van schepen plaats vinden. Een schip met
zijlading voer op de lijn „HansweertWal
soorden", meermalen bleek het noodig
daarvoor de dienstboot van de lijn „Neu
zenHoedekenskei'ke" te gebruiken. Het
stoomschip „Schouwen" van de lijn „Vlis
singenNeuzen" werd alsdan gedirigeerd
naar NeuzenHoedekenskerke, terwijl de
lijn VlissingenNeuzen werd bevaren door
het algemeen reserveschip „Luctor et
Emergo". Dit resultaat was met name voor
het auto-vervoer, zeer gebrekkig. Na het
in gebruik nemen van de veerhaven aan
den Perkpolder mag, mede in verband met
het toegenomen verveer, de meest oostelij
ke lijn naar het oordeel van Ged. Staten
niet anders dan door een schip met kop
lading worden bevaren. Deze veerhaven zal
hoogstwaarschijnlijk aan het einde van 1939
of in het begin van 1940 in gebruik kun
nen worden genomen. Eenigen tijd daarna
zal dit ook kunnen geschieden met die on
der Kruiningen. Alsdan zullen alle soorten
auto'j te allen tijde met deze lijn kunnen
worden vervoerd. Als in het drukke sei
zoen maar twee der ferrybooten op de lijn
VlissingenBreskens kunnen varen, dan
kan het vervoer niet worden verwerkt. Al
leen daarom een schip te doen bouwen, zou
in economisch opzicht niet wel te verdedi
gen zijn. Teneinde den dienst aan de mo
derne eischen van het verkeer aan te pas
sen zagen de Staten zich eenige jaren ge
leden genoopt te besluiten op korten ter
mijn vrijwel de geheele vioot te vernieu
wen.
Het vervoer neemt toe.
Sedert de ferryboc ten zijn gebouwd is de
lengte van de automobielen toegenomen.
Tractoren met aanhangwagens, vracht
auto's, touringcars enz. van een lengte als
vroeger niet gekend, worden thans regel
matig overgezetde personen auto's met
hun voor- en achterbumpers nemen gemid
deld per eenheid meer plaats in dan voor
eenige jaren het geval was. Het verveer
van automobielen met groote afmetingen
is sterker toegenomen, dan van gewone
personen-auto's. De ervaring leert dat het
modemiseeren van aanlegplaatsen en ver
voermiddelen by den Westerscheldedienst
leidt tot een sterke toeneming van het ver
voer. Van 1925 tot 1938 steeg het aantal
passagiers op de lijn VlissingenBreskens
van 195.480 op 342.276.
Men verwacht ook extra-toename op het
veer KruiningenPerkpolder, trouwens het
vervoer HansweertWalsoorden neemt ook
reeds sterk toe. Het ingebruik nemen van
de nieuwe havens, gepaard aan een ver
meerdering van het aantal vaarten, waar
toe door de kortere route de mogelijkheid
wordt verkregen, zal het vervoer een ver
deren stimulans bieden.
Het aantal automobielen stijgt.
Voor de lijn VlissingenBreskens wordt
voorshands geen toeneming verwacht, doch
wel moet met een verdere toeneming van
het aantal automobielen in ons land reke
ning worden gehouden, want dit is gerekend
naar andere landen thans niet groot. Resu
me erende zijn Ged. Sbaten van oordeel, dat
voor de toekomst met een vermeerdering
van het vervoer moet worden rekening ge
houden. Een veerdienst als de onderhavige
moet met een gering aantal vervoers-een-
heden worden bediend. Deze vervoers-een-
heden zrjn zeer kostbaar en hebben tech
nisch een langen levensduur. In zekeren
zin zijn de kapitaalskosten oorzaak van de
tekorten van den dienst. Men had dan ook
liever met belangrijke nieuwe investeerin-
gen gewacht tot een grooter bedrag dan
thans neg het geval is op de vernieuwde
vloot enz. was afgeschreven. De te bou
wen motorboot zal gedurende ten minste
20 jaren in de vaart moeten blijven en ge
durende dit groote aantal jaren aan de
eischen van het verkeer moeten beant
woorden. Het meer varen op de lijn Vlis
singenBreskens zou een tweede nieuwe
boot noodig maken met een volledige equi
page, wat bijna alle kosten zou verdubbe
len. Daarom moet er naar gestreefd wor
den deze lijn zoo lang mogelijk met één
schip te bevaren. Maar wel is vermeerde
ring van het aantal vaarten te bereiken
door vergrooting van de vaarsnelheid en
wel zoo, dat een uurdienst kan worden ge
varen.
Voor snel laden en lossen is er rekening
mede gehouden, dat de passagiers niet via
het rjjdek, doch rechtstreeks via op de
ticegangsbrug aan te brengen -verhoogde
trottoirs. Ged. Sbaten zijn aan de hand van
verschillende cijfers tot de conclusie geko
men, dat het nieuwe schip in den zomer
op de lijn „VlissingenBreskens" onafge
broken in de vaart moet kunnen blijven.
Daarom hebben zij aan den ontwerpers te
vens den eisch gesteld, dat het schip onaf
gebroken zes maanden in de va-.rt moet
kunnen blijven. Het aantal vaarten kan in
den zomer worden uitgebreid doch daaraan
bestaat in den winter voorshands geen be-
hicefte.
Gedurende den zomerdienst zou dan op
VlissingenBreskens het nieuwe schip
dienst kunnen doen en op drukke dagen
zoo noodig ook de „Prinses Juiana". De
vervoercapaciteit van deze beide schepen is
voor deze lijn grooter, dan die van de
thans reeds in dienst zijnde ferry-booten
gezamenlijk.
En op KruiningenPerkpolder de „Prins
Hendrik" met als reserve-schip de „Konin
gin Wilhelmina" of omgekeerd.
Voor den winterddenst op de lijn Vlissin
genBreskens de moterboot „Prinses Ju
liana" met als reserve-schip de „Koningin
Wilhelmina" of het nieuwe schip en op de
lijn KruiningenPerkpolder de motorboot
„Prins Hendrik" met als reserve-schip de
motorboot „Koningin Wilhelmina" of om
gekeerd.
Het wordt het grootste schip der vloot,
In overleg met de regeering is aan de
Kon. Maatschappij „de Schelde" te Vlissin
gen opdracht gegeven een ontwerp voor
het te bouwen schip te maken. Na gezette
studie en het nemen van sleepproeven zijn
de deskundigen dezer maatschappij geko
men tot een schip, dat grooter is dan het
grootste schip van de huidige vloot. Het
voordeel van de grootere lengte f3 vooral
van belang voor het vervoer van automo
bielen. De gegevens omtrent het ontwor
pen schip in vergelijking met die met be
trekking tot de grootste der in dienst zijn
de ferry-booten, de „Prinses Juliana" zijn
lengte over alles 74,000 en 65,456 m
breedte over berghouten 14.250 en 12.706
m maximum diepgang 4,200 en 4.000 m
maximum waterverplaatsing 1.675 t. en
1.440 t. oppervlakte rijdek 734 en 560
M2., idem overdekt 734 en 490 M3., op
pervlakte promenadedek 416 en 300 M2.
De kosten van het te bouwen schip worden
geraamd op 1.325.000. Sedert de in dienst
zijnde schepen werden gebouwd, zijn de
materiaal-prijzen zeer belangrijk gestegen.
Ged. Staten berekenen, dat het tekort
met 33.050 wordt verhoogd, waarvan
ruim 6500 voor rekening der provincie
blijft. De rente daarentegen daalt elk jaar
met rond 7000, en bij blijvende stijging
vaa het vervoer zal het tekort na enkele
jaren, weer tot het huidige niveau zijn ge-
K.L.M.-rIiegtuig bij noodlanding in
botsing met militaire loods.
Eén militair gedood en drie gewond.
Vliegtuigbemanning ongedeerd.
Hedenmorgen omstreeks half tien is na
bij Schiphol een ongeval .gebeurd, waarbij
twee militairen ernstig en twee licht zijn
gewond.
Na overbrenging naar het Wilhelmina-
gasthuis is een der slachtoffers, de mili
cien Leusink, die een ernstige schedelbasis-
fractuur had opgeloopen, zonder tot be
wustzijn te zijn gekomen, overleden. De
andere gewonden zijn de milicien W.
Kwaks, die een zware hersenschudding
heeft opgeloopen, J. Tamboer, die ribfrac-
turen en een buikperforatie heeft gekregen
en de milicien Prins, die een onderbeen
fractuur opliep.
Het K.L.M.-vliegtuig P.H.A.K.N., de
„Nachtegaal", dat des nachts gebruikt
wordt op den nachtvrachtdienst naar Lon
den, is des daags in gebruik als lesvlieg-
tuig om den jongen piloten der K.L.M.
met het besturen der Douglas D.C. 2 vlieg
tuigen vertrouwd te maken.
Vanmorgen werd een lesvlucht gemaakt
onder leiding van den KX/.M.-püoot Snits
laar, waarbij o.a. het vliegen op één motor
geoefend werd. Dicht bij het vliegveld,
toen de instructeur den motor weer op
normaal toerental wüde brengen, sloeg
deze af, en Snitslaar slaagde er in de
machine neer te zetten in het bouwland
dichtbij Schiphol aan den overkant van
den Schipholweg.
Helaas kon daarbij niet voorkomen wor
den, dat het vliegtuig een houten loods,
die als schuilhut voor militairen in gebruik
is, raakte. Het vliegtuig werd zwaar be
schadigd en de loods in elkaar gedrukt met
het gevolg, dat van de zes militairen, die
zich er in bevonden, twee zware verwon
dingen opliepen, en twee anderen licht ge
wond werden.
Per auto van den G.G. en G.D. zijn zij
naar het WilhelminagasthuiB vervoerd.
De bemanning van de „Nachtegaal" is er
wonder boven wonder zonder kleerscheu
ren afgekomen. Het toestel zelf heeft
evenwel ernstige averij opgeloopen. Beide
vleugeltippen werden afgerukt en het
rechter gedeelte van het ladingsgestel ge
heel weggeslagen, zoodat het linker wiel
verbogen werd. Vanzelfsprekend werden
ook de schroeven vernield, doch het ziet er
naar uit, dat beide motoren behouden zijn.
De neus is licht beschadigd, doch de
cockpit en de cabine zijn volledig in tact
gebleven. Het toestel ligt met den neus
tegen den dijk en had op het oogenblik dat
het daar terecht kwam blijkbaar nog
slechts weinig vaart. Wanneer het slechts
een tiental meters hooger had gezeten, zou
het wellicht nog binnen de grens van het
vliegveld hebben kunnen landen.
Begrijpelijkerwijze veroorzaakte het on
geval op Schiphol groote consternatie.
Van alle kanten, zoowel van de zijde der
K.LM. als van de militaire luchtvaart-
afdeeling begaf men zich naar de plaats
van het ongeval, die in de onmiddellijke
nabijheid van het vliegveld, rechts tegen
over den toegang tot het militaire gedeelte
is gelegen.
Het was een hoogst ongelukkige samen
loop van omstandigheden, dat zich juist op
deze plaats de houten keet bevond, die aan
een aantal soldaten van de luchtdoeltroe
pen, die op het oogenblik op Schiphol ge
legerd zijn, tot slaapplaats dient. Toen de
eene motor afsloeg, had het toestel te wei
nig hoogte om nog binnen het vliegveld te
landen, doch de bestuurder zou er in ge
slaagd zijn de machine, die eenige tiental
len meters voor de plaats waar de keet
stond het hek raakte, met den neus in den
dijk tot stilstand te brengen. Ongelukki
gerwijs bevond zich hier echter het houten
gebouwtje, waar de „Nachtgaal" dwars
doorheen schoot, zoodat het houten dak
boven op een der vleugels kwam te liggen.
De wand werd versplinterd en weggedrukt,
zoodat slechts de houten vloer van de keet
de plaats aangeeft, waar het gebouwtje
heeft gestaan.
De reis van het
Britsche koningspaar
GEWELDIG ENTHOUSLASME.
Vierduizend menschen hebben gisteren
te Winnipeg den koninklijken trein belet
te vertrekken. Er was voorzien in een op
onthoud van een half uur, ten einde den
koning in staat te stellen de hand te
schudden van groepen oorlogsverminkten,
die op het station bijeen waren gekomen.
Toen deze plechtigheid was afgeloopen,
riep de buiten verzamelde menigte „Wij
willen den koning, wij willen de koningin".
Hst koninklijke paar was verplicht uit
den trein te stijgen en zich temidden van
de enthousiaste menigte te begeven.
Het Britsche koningspaar heeft hierna
een bezoek gebracht aan de nikkelmijnen
van Sudbury (Ontario), de rijkste ter we
reld. De 2500 mijnwerkers hadden vrij ge
kregen om het koningspaar bij hun aan
komst te begroeten, waarna het werk werd
hervat De koning en de koningin staken
zich in de kleedzaal van de mijnwerkers in
een mijnwerkerspak en daalden met de
gewone liftkooi 2800 voet onder de aarde.
Zjj stelden veel belang in het werk in de
mijn.
Te 0.50 Greenwichtijd verliet het ko
ningspaar Sudbury.
De ramp van de „Thetis".
Chamberlain antwoordt persoonlijk op
vragen in het Lagerhuis.
De Britsche minister-president Chamber
lain heeft gisteren geantwoord op vragen,
welke de oppositie in het Lagerhuis heeft
gesteld inzake de ramp van de „Thetis".
In een lange uiteenzetting sprak de mi
nister-president over de „betreurenswaar
dige ramp" van de „Thetis", welke, naar
hij zei, was veroorzaakt door het onder
water loopen van de voorste afdeelingeq
door een der torpedobuizen in den boeg,
welke open stond toen het schip dook. Het
signaal toestel van de „Thetis" werd ver
nield, zoodat het niet mogelijk was in con
tact te treden met schepen aan de opper
vlakte. De boeien en rooksignalen werden
wel losgelaten, doch niet onmiddellijk op
gemerkt. Een volledig onderzoek zal wor
den ingesteld.
De minister-president zei verder, dat ge
poogd was het achterschip hooger uit het
water te lichten, ten einde een gat hierin te
branden om de opvarenden te redden, docb
dit is niet gelukt. Vermoedelijk zijn drie
menschen omgekomen, toen zij poogden te
ontsnappen en in het schip werden terug
getrokken.
Verder is gepoogd het schip door middel
van pontons te lichten, doch het is uit de
kabels losgeschoten. Men kan thans met
geen mogelijkheid zeggen, wanneer het
schip gelicht zal worden.
De minister-president gaf namens de re
geering en namens het huis uiting aan de
diepe droefheid over het verlies van zoo
veel waardevolle mensehenlevens en aan
de diepe sympathie met de achterblijven-
den.
De minister-president zette nader uit
een, dat door onbekende oorzaken het
sluitstuk van een der torpedo lanceerbui-
zen om onbekende redenen werd geopend,
waardoor het water naar binnen stroomde.
De bemanning was niet in staat het eerste
waterdichte schot te sluiten, zoodat de
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
SdteMrlcimsen
van
Er komt een nieuw schip voor den
dienst Vlissingen-Breskens „de Schel
de" maakte het ontwerp. Kosten
1.325.000. (Pag. 1, eerste blad)
Verklaring van Chamberlain over den
ondergang van de „Thetis".
(Pag. 1, eerste blad)
Mislukte aanslag op de Hertogin van
Kent. (Pag. 3, tweede blad)
Ongeval met K.L.M. vliegtuig elscht 1
doode en 3 gewonden.
(Pag. 1, eerste blad),
Groote brand in scheepswerf te Bolnes.
(Gemengd nieuws)
ZIE VERDEK EVENTUEEL
LAATSTE BE RICHT EN
twee voorste compartimenten vol liepen.
Wel werden de ballasttanks leeggeblazen
doch het schip bleef zinken in een hoek
van 35 graden en raakte den bodem op 130
voet diepte.
Woensdagmiddag te twee uur zal aan
boord van een Britsch oorlogsschip in de
nabijheid van de plaats, waar de onder
zeeër is gezonken, een herdenkingsdienst
voor de slachtoffers van de ramp worden
gehouden.
Het ondersoek naar de oorzaak van de
ramp van de „Thetis" zal te Portsmouth
word^ 'n gesteld. De commissie van onder
zoek zal met gesloten deuren vergaderen.
Na het eindo van het onderzoek zal een
verklaring worden gepubliceerd, tenzij om
bijzondere redenen hiervan moet worden
afgezien.
Ten einde de commissie van onderzoek
in staat te stellen zoo volledig mogelijk
een onderzoek in te stellen, zal hiermede
eerst worden begonnen, wanneer het vaar
tuig aan de oppervlakte zal zijn gebracht.
De Duce heeft den Italiaanschen vloot-
attaché te Londen opgedragen het Engel-
sche ministerie van marine de deelneming
der Italiaansche marine bij de ramp van
de „Thetis" te betuigen.
Koning Victor Emanuel heeft den Engel-
r-'-en koning een telegram van deelneming
doen toekomen.
ZEELAND KAN MEER PROFIJT
TREKKEN VAN HET TOERISME.
De Vereeniging voor Vreemdelingenver
keer te Vlissingen heeft gisteravond in de
bovenzaal van restaurant Kiviet een pro-
paganda-bijeenkomst gehouden. Op deze
bijeenkomst gaven mede blrjk van hun be
langstelling de voorzitter van de A.N.V.V.
de heer Baron Krayenhoff, de directeur van
de Algemeene Nederlandsche Vereeniging
voor Vreemdelingenverkeer tc 's-Gravenba-
ge, de heer H. W. R. de Waal, de eere
voorzitter der Vlissingsche V.V.V., Burge
meester C. A. van Woelderen, tevens hoofd
bestuurslid A.N.V.V., Mr. J. Moolenburgh
uit Middelburg en de heer J. Houtekamer
uit Kloetinge, resp. voorzitter en secreta
ris der Prov. Zeeuwsche V.V.V. en vele
vertegenwoordigers van plaatselijke V.V.V.'s
o.m. uit Haamstede.
De voorzitter, de heer J. L. Verhagen,
heette allen welkom op deze buitengewone
bijeenkomst, welke een unicum is in de
geschiedenis der Vlissingsche vereeniging.
Spreker hoopte dat deze vergadering tot
een intensievere propaganda voor onze
bloeiende badplaats mag bijdragen.
De heer Baron Krayenhoff maakte het
bestuur zijn compliment voor het beleggeD
van dézen avond, want uit alle oorden van
Zeeland zijn hier V.V.V.'s vertegenwoor
digd. Het deed spreker goed oude beken
den te ontmoeten. Hun aanwezigheid ge
tuigt dat ieder wil medewerken om het
vreemdelingenverkeer te bevorderen.
Vervolgens nam de eere-voorzitter, bur
gemeester Van Woelderen het woord. Deze
wees er op dat het de laatste maal is dat
de heer Baron Krayenhoff als voorzitter
van de A.N.V.V. hier aanwezig is. Spr. wil
uiting geven aan zijn dankbaarheid voor
het zeer vele dat de heer Krayenhoff in
het belang van het vreemdelingenverkeer
heeft gedaan. Met jeugdige opgewektheid
heeft hü zijn werk verricht. Voor de Noord
zeebadplaatsen en in het bijzonder voor de
Zeeuwsche badplaatsen, heeft de heer
Krayenhoff steeds op de bres gestaan. Spr.
zei den heer Baron Krayenhoff dan ook
hartelijk dank voor het behartigen van de
Zeeuwsche belangen. Met dankbaarheid zal
worden teruggedacht aan alles wat de
scheidende voorzitter voor het vreemdelin
genverkeer heeft gedaan.
De Deteekenis van vreemdelingen
verkeer.
De heer H. W. R. de Waal, directeur
A.N.V.V., heeft een causerie gehouden,
waarin hij wees op de noodzakelijkheid van
meerdere samenwerking tusschen de plaat
selijke V.V.V.s met de Provinciale Zeeuw
sche vereeniging en de A.N.V.V. Tevens
zette hij het groote economische belang
uiteen dat Nederland bij het vreemdelin
genverkeer heeft.
Vreemdelingenverkeer is een factor van
groote beteekenïs. Als spreker nagaat dat
Zwitserland 147 millioen gulden, Canada
388 millioen en Frankrijk 200 millioen gul
den van het vreemdelingenverkeer heeft
getrokken, maakt Nederland met een be
drag aan baten van 10 millioen een pove-
ren indruk, te meer daar er ongeveer 40
millioen gulden door Nederlandsche tceris-
ten over de grenzen is gebracht. Ook van
minister!eele zijde is hieraan de aandacht
geschonken. Denemarken, dat den toerist
zooveel minder biedt dan ons land, heeft er
he. oubbele uitgehaald, terwijl Noorwegen
(geografisch ongunstig gelegen) ongeveer
34 millioen gulden van het toeristenbezoek
wist te trekken.
De achterstand van Nederland moet in
gehaald worden. Ieder kan hier persoonlijk
veel aan doen.
Van de 10 millioen gulden, die in ons
land werd ontvangen, heeft Zeeland onge
veer l'/2 ton getrokken. Spr. is er van over
tuigd dat men zal zeggen „Is dat alles?"
Het is inderdaad bedroevend en het moet
anders worden.
Vooral voor de Engelsche en Belgische
toeristen is Vlissingen de invalspoort. Het
aantal overnachtingen van deze vreemde
lingen is dan ook veel te weinig. Aan de
gunstige ligging van Zeeland voor deze