Vlissingsche Courant Breskensche Courant Stadsnieuws Vlissingen Een nieuwe motorboot voor den Wester-Scheldedienst. Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 77ste JAARGANG NUMMER 131 DINSDAG 6 JUNI 1939 Abonnementsprijs: 1 ct. pei week ol 2.2U pei kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct Voor bet buitenland neme men eeD abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels 1.25, tedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prjjs. Kleine advertenties vao 15 regels 50 cent Iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) Derde plaatsing gratia Vooruithetaling Uitgave: Firma fr. VAN DL VELDE Jr., bureaus Walstr. 58-60, TeL 10 (2 lijnen). Giro No.66281} Eigen kantoren te: Breskens. dorpsstraat Tel.21 Oost- en West-Sonbnrg. Kanaalstraat 45. Tel 35 AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR P U B L I C I T E I T S W A A R D E, INGESTELD DOOR DE V E R E E N I G I N G „D E N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS" „De Schelde" maakte reeds een ontwerp. Het schip komt in de vaart op de VlissingenBreskens lijn. De snelheid wordt vergroot. O.a. bij de aanbieding van de Provinciale bégrooting voer 1939, bebben Ged. Staten medegedeeld, dat binnen afzienbaren tijd tot den bouw van een nieuwe motorboot ten behoeve van den Provincialen stoom- bootdienst op de Wester-Schelde zou moe ten worden overgegaan. Sindsdien hebben zij den eventueelen bouw van een nieuw schip in studie geno men en voorbereid. Na herhaaldelijk over leg te hebben gepleegd met de Regeering, zijn zij thans in staat een voorstel te doen om tot dien bouw te besluiten. De redenen, welke hen nopen het voorstel te doen, zijn a. het ontbreken van een voldoende reserve aan schepen met koplading b. het spoe dig in gebruik nemen van de veerhavens aan den Perkpolder en onder Kruiningen c. de in een bepaald opzicht geringer ge worden vervoercapaciteit van de bestaande ferrybooten en d. het toenemen van het vervoer. Van meet af aan dient te worden bedacht, dat hoezeer een onderscheiding van de oorzaken gewenscht is, de samen hang daarvan te sterk is om de eene oor zaak los van de andere te waardeeren. Zoo treedt door het toenemen van het verveer het ontbreken van een voldoende reserve aan schepen met koplading te sterker op den voorgrond, terwijl tevens daardoor de verminderde vervoercapaciteit te meer wordt geaccentueerd. De Wester-Schelde-dienst beschikt over drie schepen met koplading. Hiermede wor den de lijnen „VlissingenBreskens" en „HansweertWalsoorden" bediend. Op drukke dagen wordt de eerstgenoemde lijn door twee schepen en op zeer drukke da len door drig schepen bevaren. In dit laat ste geval werd tot dusver de lijn „Hans- weertWalsoorden" onderhouden met een motorschip met zij lading. Behalve op die drukke dagen ligt er een ferryboot binnen, doch niet zoozeer als reserve, doch in re paratie. Als er dan bij een der andere boo ten een geval van motorstoornis voordoet, io herhaaldelijk een wezenlijk te kort aan reserve aan het licht getreden. Alsdan werd de eene nog beschikbare ferryboot gebruikt voor de lijn VlissingenBreskens. Teneinde den dienst overigens gaande te houden moest meermalen een verwisseling van schepen plaats vinden. Een schip met zijlading voer op de lijn „HansweertWal soorden", meermalen bleek het noodig daarvoor de dienstboot van de lijn „Neu zenHoedekenskei'ke" te gebruiken. Het stoomschip „Schouwen" van de lijn „Vlis singenNeuzen" werd alsdan gedirigeerd naar NeuzenHoedekenskerke, terwijl de lijn VlissingenNeuzen werd bevaren door het algemeen reserveschip „Luctor et Emergo". Dit resultaat was met name voor het auto-vervoer, zeer gebrekkig. Na het in gebruik nemen van de veerhaven aan den Perkpolder mag, mede in verband met het toegenomen verveer, de meest oostelij ke lijn naar het oordeel van Ged. Staten niet anders dan door een schip met kop lading worden bevaren. Deze veerhaven zal hoogstwaarschijnlijk aan het einde van 1939 of in het begin van 1940 in gebruik kun nen worden genomen. Eenigen tijd daarna zal dit ook kunnen geschieden met die on der Kruiningen. Alsdan zullen alle soorten auto'j te allen tijde met deze lijn kunnen worden vervoerd. Als in het drukke sei zoen maar twee der ferrybooten op de lijn VlissingenBreskens kunnen varen, dan kan het vervoer niet worden verwerkt. Al leen daarom een schip te doen bouwen, zou in economisch opzicht niet wel te verdedi gen zijn. Teneinde den dienst aan de mo derne eischen van het verkeer aan te pas sen zagen de Staten zich eenige jaren ge leden genoopt te besluiten op korten ter mijn vrijwel de geheele vioot te vernieu wen. Het vervoer neemt toe. Sedert de ferryboc ten zijn gebouwd is de lengte van de automobielen toegenomen. Tractoren met aanhangwagens, vracht auto's, touringcars enz. van een lengte als vroeger niet gekend, worden thans regel matig overgezetde personen auto's met hun voor- en achterbumpers nemen gemid deld per eenheid meer plaats in dan voor eenige jaren het geval was. Het verveer van automobielen met groote afmetingen is sterker toegenomen, dan van gewone personen-auto's. De ervaring leert dat het modemiseeren van aanlegplaatsen en ver voermiddelen by den Westerscheldedienst leidt tot een sterke toeneming van het ver voer. Van 1925 tot 1938 steeg het aantal passagiers op de lijn VlissingenBreskens van 195.480 op 342.276. Men verwacht ook extra-toename op het veer KruiningenPerkpolder, trouwens het vervoer HansweertWalsoorden neemt ook reeds sterk toe. Het ingebruik nemen van de nieuwe havens, gepaard aan een ver meerdering van het aantal vaarten, waar toe door de kortere route de mogelijkheid wordt verkregen, zal het vervoer een ver deren stimulans bieden. Het aantal automobielen stijgt. Voor de lijn VlissingenBreskens wordt voorshands geen toeneming verwacht, doch wel moet met een verdere toeneming van het aantal automobielen in ons land reke ning worden gehouden, want dit is gerekend naar andere landen thans niet groot. Resu me erende zijn Ged. Sbaten van oordeel, dat voor de toekomst met een vermeerdering van het vervoer moet worden rekening ge houden. Een veerdienst als de onderhavige moet met een gering aantal vervoers-een- heden worden bediend. Deze vervoers-een- heden zrjn zeer kostbaar en hebben tech nisch een langen levensduur. In zekeren zin zijn de kapitaalskosten oorzaak van de tekorten van den dienst. Men had dan ook liever met belangrijke nieuwe investeerin- gen gewacht tot een grooter bedrag dan thans neg het geval is op de vernieuwde vloot enz. was afgeschreven. De te bou wen motorboot zal gedurende ten minste 20 jaren in de vaart moeten blijven en ge durende dit groote aantal jaren aan de eischen van het verkeer moeten beant woorden. Het meer varen op de lijn Vlis singenBreskens zou een tweede nieuwe boot noodig maken met een volledige equi page, wat bijna alle kosten zou verdubbe len. Daarom moet er naar gestreefd wor den deze lijn zoo lang mogelijk met één schip te bevaren. Maar wel is vermeerde ring van het aantal vaarten te bereiken door vergrooting van de vaarsnelheid en wel zoo, dat een uurdienst kan worden ge varen. Voor snel laden en lossen is er rekening mede gehouden, dat de passagiers niet via het rjjdek, doch rechtstreeks via op de ticegangsbrug aan te brengen -verhoogde trottoirs. Ged. Sbaten zijn aan de hand van verschillende cijfers tot de conclusie geko men, dat het nieuwe schip in den zomer op de lijn „VlissingenBreskens" onafge broken in de vaart moet kunnen blijven. Daarom hebben zij aan den ontwerpers te vens den eisch gesteld, dat het schip onaf gebroken zes maanden in de va-.rt moet kunnen blijven. Het aantal vaarten kan in den zomer worden uitgebreid doch daaraan bestaat in den winter voorshands geen be- hicefte. Gedurende den zomerdienst zou dan op VlissingenBreskens het nieuwe schip dienst kunnen doen en op drukke dagen zoo noodig ook de „Prinses Juiana". De vervoercapaciteit van deze beide schepen is voor deze lijn grooter, dan die van de thans reeds in dienst zijnde ferry-booten gezamenlijk. En op KruiningenPerkpolder de „Prins Hendrik" met als reserve-schip de „Konin gin Wilhelmina" of omgekeerd. Voor den winterddenst op de lijn Vlissin genBreskens de moterboot „Prinses Ju liana" met als reserve-schip de „Koningin Wilhelmina" of het nieuwe schip en op de lijn KruiningenPerkpolder de motorboot „Prins Hendrik" met als reserve-schip de motorboot „Koningin Wilhelmina" of om gekeerd. Het wordt het grootste schip der vloot, In overleg met de regeering is aan de Kon. Maatschappij „de Schelde" te Vlissin gen opdracht gegeven een ontwerp voor het te bouwen schip te maken. Na gezette studie en het nemen van sleepproeven zijn de deskundigen dezer maatschappij geko men tot een schip, dat grooter is dan het grootste schip van de huidige vloot. Het voordeel van de grootere lengte f3 vooral van belang voor het vervoer van automo bielen. De gegevens omtrent het ontwor pen schip in vergelijking met die met be trekking tot de grootste der in dienst zijn de ferry-booten, de „Prinses Juliana" zijn lengte over alles 74,000 en 65,456 m breedte over berghouten 14.250 en 12.706 m maximum diepgang 4,200 en 4.000 m maximum waterverplaatsing 1.675 t. en 1.440 t. oppervlakte rijdek 734 en 560 M2., idem overdekt 734 en 490 M3., op pervlakte promenadedek 416 en 300 M2. De kosten van het te bouwen schip worden geraamd op 1.325.000. Sedert de in dienst zijnde schepen werden gebouwd, zijn de materiaal-prijzen zeer belangrijk gestegen. Ged. Staten berekenen, dat het tekort met 33.050 wordt verhoogd, waarvan ruim 6500 voor rekening der provincie blijft. De rente daarentegen daalt elk jaar met rond 7000, en bij blijvende stijging vaa het vervoer zal het tekort na enkele jaren, weer tot het huidige niveau zijn ge- K.L.M.-rIiegtuig bij noodlanding in botsing met militaire loods. Eén militair gedood en drie gewond. Vliegtuigbemanning ongedeerd. Hedenmorgen omstreeks half tien is na bij Schiphol een ongeval .gebeurd, waarbij twee militairen ernstig en twee licht zijn gewond. Na overbrenging naar het Wilhelmina- gasthuis is een der slachtoffers, de mili cien Leusink, die een ernstige schedelbasis- fractuur had opgeloopen, zonder tot be wustzijn te zijn gekomen, overleden. De andere gewonden zijn de milicien W. Kwaks, die een zware hersenschudding heeft opgeloopen, J. Tamboer, die ribfrac- turen en een buikperforatie heeft gekregen en de milicien Prins, die een onderbeen fractuur opliep. Het K.L.M.-vliegtuig P.H.A.K.N., de „Nachtegaal", dat des nachts gebruikt wordt op den nachtvrachtdienst naar Lon den, is des daags in gebruik als lesvlieg- tuig om den jongen piloten der K.L.M. met het besturen der Douglas D.C. 2 vlieg tuigen vertrouwd te maken. Vanmorgen werd een lesvlucht gemaakt onder leiding van den KX/.M.-püoot Snits laar, waarbij o.a. het vliegen op één motor geoefend werd. Dicht bij het vliegveld, toen de instructeur den motor weer op normaal toerental wüde brengen, sloeg deze af, en Snitslaar slaagde er in de machine neer te zetten in het bouwland dichtbij Schiphol aan den overkant van den Schipholweg. Helaas kon daarbij niet voorkomen wor den, dat het vliegtuig een houten loods, die als schuilhut voor militairen in gebruik is, raakte. Het vliegtuig werd zwaar be schadigd en de loods in elkaar gedrukt met het gevolg, dat van de zes militairen, die zich er in bevonden, twee zware verwon dingen opliepen, en twee anderen licht ge wond werden. Per auto van den G.G. en G.D. zijn zij naar het WilhelminagasthuiB vervoerd. De bemanning van de „Nachtegaal" is er wonder boven wonder zonder kleerscheu ren afgekomen. Het toestel zelf heeft evenwel ernstige averij opgeloopen. Beide vleugeltippen werden afgerukt en het rechter gedeelte van het ladingsgestel ge heel weggeslagen, zoodat het linker wiel verbogen werd. Vanzelfsprekend werden ook de schroeven vernield, doch het ziet er naar uit, dat beide motoren behouden zijn. De neus is licht beschadigd, doch de cockpit en de cabine zijn volledig in tact gebleven. Het toestel ligt met den neus tegen den dijk en had op het oogenblik dat het daar terecht kwam blijkbaar nog slechts weinig vaart. Wanneer het slechts een tiental meters hooger had gezeten, zou het wellicht nog binnen de grens van het vliegveld hebben kunnen landen. Begrijpelijkerwijze veroorzaakte het on geval op Schiphol groote consternatie. Van alle kanten, zoowel van de zijde der K.LM. als van de militaire luchtvaart- afdeeling begaf men zich naar de plaats van het ongeval, die in de onmiddellijke nabijheid van het vliegveld, rechts tegen over den toegang tot het militaire gedeelte is gelegen. Het was een hoogst ongelukkige samen loop van omstandigheden, dat zich juist op deze plaats de houten keet bevond, die aan een aantal soldaten van de luchtdoeltroe pen, die op het oogenblik op Schiphol ge legerd zijn, tot slaapplaats dient. Toen de eene motor afsloeg, had het toestel te wei nig hoogte om nog binnen het vliegveld te landen, doch de bestuurder zou er in ge slaagd zijn de machine, die eenige tiental len meters voor de plaats waar de keet stond het hek raakte, met den neus in den dijk tot stilstand te brengen. Ongelukki gerwijs bevond zich hier echter het houten gebouwtje, waar de „Nachtgaal" dwars doorheen schoot, zoodat het houten dak boven op een der vleugels kwam te liggen. De wand werd versplinterd en weggedrukt, zoodat slechts de houten vloer van de keet de plaats aangeeft, waar het gebouwtje heeft gestaan. De reis van het Britsche koningspaar GEWELDIG ENTHOUSLASME. Vierduizend menschen hebben gisteren te Winnipeg den koninklijken trein belet te vertrekken. Er was voorzien in een op onthoud van een half uur, ten einde den koning in staat te stellen de hand te schudden van groepen oorlogsverminkten, die op het station bijeen waren gekomen. Toen deze plechtigheid was afgeloopen, riep de buiten verzamelde menigte „Wij willen den koning, wij willen de koningin". Hst koninklijke paar was verplicht uit den trein te stijgen en zich temidden van de enthousiaste menigte te begeven. Het Britsche koningspaar heeft hierna een bezoek gebracht aan de nikkelmijnen van Sudbury (Ontario), de rijkste ter we reld. De 2500 mijnwerkers hadden vrij ge kregen om het koningspaar bij hun aan komst te begroeten, waarna het werk werd hervat De koning en de koningin staken zich in de kleedzaal van de mijnwerkers in een mijnwerkerspak en daalden met de gewone liftkooi 2800 voet onder de aarde. Zjj stelden veel belang in het werk in de mijn. Te 0.50 Greenwichtijd verliet het ko ningspaar Sudbury. De ramp van de „Thetis". Chamberlain antwoordt persoonlijk op vragen in het Lagerhuis. De Britsche minister-president Chamber lain heeft gisteren geantwoord op vragen, welke de oppositie in het Lagerhuis heeft gesteld inzake de ramp van de „Thetis". In een lange uiteenzetting sprak de mi nister-president over de „betreurenswaar dige ramp" van de „Thetis", welke, naar hij zei, was veroorzaakt door het onder water loopen van de voorste afdeelingeq door een der torpedobuizen in den boeg, welke open stond toen het schip dook. Het signaal toestel van de „Thetis" werd ver nield, zoodat het niet mogelijk was in con tact te treden met schepen aan de opper vlakte. De boeien en rooksignalen werden wel losgelaten, doch niet onmiddellijk op gemerkt. Een volledig onderzoek zal wor den ingesteld. De minister-president zei verder, dat ge poogd was het achterschip hooger uit het water te lichten, ten einde een gat hierin te branden om de opvarenden te redden, docb dit is niet gelukt. Vermoedelijk zijn drie menschen omgekomen, toen zij poogden te ontsnappen en in het schip werden terug getrokken. Verder is gepoogd het schip door middel van pontons te lichten, doch het is uit de kabels losgeschoten. Men kan thans met geen mogelijkheid zeggen, wanneer het schip gelicht zal worden. De minister-president gaf namens de re geering en namens het huis uiting aan de diepe droefheid over het verlies van zoo veel waardevolle mensehenlevens en aan de diepe sympathie met de achterblijven- den. De minister-president zette nader uit een, dat door onbekende oorzaken het sluitstuk van een der torpedo lanceerbui- zen om onbekende redenen werd geopend, waardoor het water naar binnen stroomde. De bemanning was niet in staat het eerste waterdichte schot te sluiten, zoodat de Dit nummer bestaat uit 2 bladen SdteMrlcimsen van Er komt een nieuw schip voor den dienst Vlissingen-Breskens „de Schel de" maakte het ontwerp. Kosten 1.325.000. (Pag. 1, eerste blad) Verklaring van Chamberlain over den ondergang van de „Thetis". (Pag. 1, eerste blad) Mislukte aanslag op de Hertogin van Kent. (Pag. 3, tweede blad) Ongeval met K.L.M. vliegtuig elscht 1 doode en 3 gewonden. (Pag. 1, eerste blad), Groote brand in scheepswerf te Bolnes. (Gemengd nieuws) ZIE VERDEK EVENTUEEL LAATSTE BE RICHT EN twee voorste compartimenten vol liepen. Wel werden de ballasttanks leeggeblazen doch het schip bleef zinken in een hoek van 35 graden en raakte den bodem op 130 voet diepte. Woensdagmiddag te twee uur zal aan boord van een Britsch oorlogsschip in de nabijheid van de plaats, waar de onder zeeër is gezonken, een herdenkingsdienst voor de slachtoffers van de ramp worden gehouden. Het ondersoek naar de oorzaak van de ramp van de „Thetis" zal te Portsmouth word^ 'n gesteld. De commissie van onder zoek zal met gesloten deuren vergaderen. Na het eindo van het onderzoek zal een verklaring worden gepubliceerd, tenzij om bijzondere redenen hiervan moet worden afgezien. Ten einde de commissie van onderzoek in staat te stellen zoo volledig mogelijk een onderzoek in te stellen, zal hiermede eerst worden begonnen, wanneer het vaar tuig aan de oppervlakte zal zijn gebracht. De Duce heeft den Italiaanschen vloot- attaché te Londen opgedragen het Engel- sche ministerie van marine de deelneming der Italiaansche marine bij de ramp van de „Thetis" te betuigen. Koning Victor Emanuel heeft den Engel- r-'-en koning een telegram van deelneming doen toekomen. ZEELAND KAN MEER PROFIJT TREKKEN VAN HET TOERISME. De Vereeniging voor Vreemdelingenver keer te Vlissingen heeft gisteravond in de bovenzaal van restaurant Kiviet een pro- paganda-bijeenkomst gehouden. Op deze bijeenkomst gaven mede blrjk van hun be langstelling de voorzitter van de A.N.V.V. de heer Baron Krayenhoff, de directeur van de Algemeene Nederlandsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer tc 's-Gravenba- ge, de heer H. W. R. de Waal, de eere voorzitter der Vlissingsche V.V.V., Burge meester C. A. van Woelderen, tevens hoofd bestuurslid A.N.V.V., Mr. J. Moolenburgh uit Middelburg en de heer J. Houtekamer uit Kloetinge, resp. voorzitter en secreta ris der Prov. Zeeuwsche V.V.V. en vele vertegenwoordigers van plaatselijke V.V.V.'s o.m. uit Haamstede. De voorzitter, de heer J. L. Verhagen, heette allen welkom op deze buitengewone bijeenkomst, welke een unicum is in de geschiedenis der Vlissingsche vereeniging. Spreker hoopte dat deze vergadering tot een intensievere propaganda voor onze bloeiende badplaats mag bijdragen. De heer Baron Krayenhoff maakte het bestuur zijn compliment voor het beleggeD van dézen avond, want uit alle oorden van Zeeland zijn hier V.V.V.'s vertegenwoor digd. Het deed spreker goed oude beken den te ontmoeten. Hun aanwezigheid ge tuigt dat ieder wil medewerken om het vreemdelingenverkeer te bevorderen. Vervolgens nam de eere-voorzitter, bur gemeester Van Woelderen het woord. Deze wees er op dat het de laatste maal is dat de heer Baron Krayenhoff als voorzitter van de A.N.V.V. hier aanwezig is. Spr. wil uiting geven aan zijn dankbaarheid voor het zeer vele dat de heer Krayenhoff in het belang van het vreemdelingenverkeer heeft gedaan. Met jeugdige opgewektheid heeft hü zijn werk verricht. Voor de Noord zeebadplaatsen en in het bijzonder voor de Zeeuwsche badplaatsen, heeft de heer Krayenhoff steeds op de bres gestaan. Spr. zei den heer Baron Krayenhoff dan ook hartelijk dank voor het behartigen van de Zeeuwsche belangen. Met dankbaarheid zal worden teruggedacht aan alles wat de scheidende voorzitter voor het vreemdelin genverkeer heeft gedaan. De Deteekenis van vreemdelingen verkeer. De heer H. W. R. de Waal, directeur A.N.V.V., heeft een causerie gehouden, waarin hij wees op de noodzakelijkheid van meerdere samenwerking tusschen de plaat selijke V.V.V.s met de Provinciale Zeeuw sche vereeniging en de A.N.V.V. Tevens zette hij het groote economische belang uiteen dat Nederland bij het vreemdelin genverkeer heeft. Vreemdelingenverkeer is een factor van groote beteekenïs. Als spreker nagaat dat Zwitserland 147 millioen gulden, Canada 388 millioen en Frankrijk 200 millioen gul den van het vreemdelingenverkeer heeft getrokken, maakt Nederland met een be drag aan baten van 10 millioen een pove- ren indruk, te meer daar er ongeveer 40 millioen gulden door Nederlandsche tceris- ten over de grenzen is gebracht. Ook van minister!eele zijde is hieraan de aandacht geschonken. Denemarken, dat den toerist zooveel minder biedt dan ons land, heeft er he. oubbele uitgehaald, terwijl Noorwegen (geografisch ongunstig gelegen) ongeveer 34 millioen gulden van het toeristenbezoek wist te trekken. De achterstand van Nederland moet in gehaald worden. Ieder kan hier persoonlijk veel aan doen. Van de 10 millioen gulden, die in ons land werd ontvangen, heeft Zeeland onge veer l'/2 ton getrokken. Spr. is er van over tuigd dat men zal zeggen „Is dat alles?" Het is inderdaad bedroevend en het moet anders worden. Vooral voor de Engelsche en Belgische toeristen is Vlissingen de invalspoort. Het aantal overnachtingen van deze vreemde lingen is dan ook veel te weinig. Aan de gunstige ligging van Zeeland voor deze

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1