VJissingsche Courant Breskensche Courant De nieuwe mailbooten van de Mij» „Zeeland EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 77ste JAARGANG NUMMER 119 MAANDAG 22 MEI 1 939 -VDonuemenlsprgs: 1? ct. pei weeK ol 2.2U pei Kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente Advertentieprijs: Van 1—5 regels 1.25, Iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prjjs. Kleine advertenties van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux VValstr. 58-60, Tel. 10 (2 lünen), Giro No.66281 Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat,TeL2) Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. TeL 85 De snelste schepen der Nederlandsche y koopvaardijvloot Zaterdag is de „Koningin Emma" overgenomen )at de Stoomvaart Maatschappij „Zee land" te Vlissingen over enkele weken nieuwe mailschepen voor den dagdienst op Engeland in de vaart gaat brengen, mag voldoende bekend worden geacht. De Ne derlandsche Pers heeft immers in ruime mate aandacht geschonken aan de tewater lating van de „Koningin Emma" door H. M. de Koningin en van de „Prinses Bea trix" door Z.K.H. Prins Bemhard. Dinsdagmiddag 16 Mei is de „Koningin Emma" vertrokken voor den technischen proeftocht op Woensdag d.a.v., Zaterdag is de mailboot aan de reederij overgedragen. Hetzelfde geschiedt 24 Juni a.s. met de „Prinses Beatrix". De „Koningin Emma" wordt in verschillende plaatsen van ons land (Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen) ter bezichtiging gesteld, alvorens het schip in de vaart komt. Onze lezers zullen dus ruimschoots gelegenheid krijgen het fraaie vaartuig zelf te zien, zoodat wij ons van een beschrijving van het uiterlijk zullen onthouden en hiervoor verwijzen naar bo venstaande foto. De nieuwe mailschepen zullen de snelste van de Nederlandsche koopvaardij-vloot izij halen nl. een proeftochtsnelheid van niet minder dan 23 mijl bij 3,96 M. diepgang. Het draagvermogen, aanvanke lijk vastgesteld op ca. 600 ton bg maxi mum diepgang, bedraagt volgens de jong ste gegevens 750 ton (bij 4,12 M. diep gang). De schepen zullen ten hoogste 1800 pas sagiers kunnen vervoeren en hebben een bemanning van 58 koppen. De lengte over alles bedraagt 115,80 M., tusschen de lood lijnen 106,68 M., breedte op buitenkant spanten 14,33 M. De schepen meten bruto 4135, netto 2100 registertonzij hebben 5 dekken, 9 waterdichte schotten, 52 passa giershutten, 4 rustzalen, 400 zitplaatsen in de salons. De inhoud van alle laadruimen, mst inbegrip van de auto-garage en het mailruim, bedraagt 2260 M3., terwijl de twee Schelde-Sulzer dieselmotoren tesamen een vermogen van 12.700 As P.K. ontwik kelen. Van stoommachine naar dieselmotor. De „Zeeland" heeft tot dusver met zui ger-stoommachines gevaren en is thans op dieselmotoren overgegaan met het oog op hun grootere economie, uitstekende ma- noeuvresrvaardigheid en gunstige ruimte- verdeeling over het schip. De goede erva ringen die met de Belgische Kanaalbooten zijn opgedaan, hebben bij deze beslissing een rol van beteekenis gespeeld. De twee Schelde-Sulzer dieselmotoren die met druk- verstuiving werken, ontwikkelen elk 6250 As P.K. bij 250 omwentelingen per minuut, in 10 cylinders met een diameter van 580 mM. en een slag van 840 mM. Op den proefstand hebben de motoren aan alle eischen voldaanzonder moeite Werd gedurende 12 uur het maximale ver mogen gedraaid. Daarbij was het brand stofverbruik 170 gram per As P.K. per uur en bij normale dienstvaart 137,5 gram. B(j alle toeren bleef de stand rustig en trillingsvrij tot dit doel zijn de machines zorgvuldig gebalanceerd, waardoor de vrije krachten geheel verdwenen en slechts zeer kleine vrije koppels overbleven. Er zijn drie dieseldynamo's aan boord, eik van 145 K.W. gelijkstroom, 220 volt (fabrikaat „Smit") Gebr. Sulzer te Win- terthur vervaardigde de 6 cil. viertact die selmotoren, die hun vermogen leveren bij 480 omw. p, min. Er is één machinekamer met een water dichte deur die naar den tunnel leidt. De dieseldynamo's zijn vóór de twee hoofdma chines gebouwd waardoor ia de zijden met geringe maehinekamerhoogte kon worden volstaan, waarin op economische wijze de hulpwerktuigen konden worden geborgen. Electrische apparaten. De electriciteitsvoorziening aan boord wordt verzorgd door een in de machine kamer opgestelde centrale van drie dyna mo's van 145 K.W. die parallel geschakeld kunnen worden waardoor een vermogen van 435 K.W. beschikbaar komt. Het laat ste is noodig omdat vrijwel alle hulpwerk tuigen door electrische motoren worden ge dreven. De schepen worden door circa 2000 lam pen verlicht, terwijl talrijke schijnwerpers voor laden en lossen aanwezig zijn. Een automatische telefoon-installatie zorgt voor het onderlinge verkeer aan boord en zij kan, zoodra het schip gemeerd is, op de stads-centrale worden aangesloten. Voor mededeelingen aan de passagiers zijn ver schillende luidsprekers aangebracht. Mocht de centrale die voor dit alles het vermogen moet leveren, onklaar raken, dan wordt automatisch de noodcentrale ingeschakeld die uit een dynamo van 32 K.W. en een sterke accumulatorenbatterij bestaat. De schepen zijn voorzien van een onder- waterkloksignaal-ontvanger, een automa tische dieptemeter, een inrichting voor draadlooze telegrafie en radio-peilinrich- ting. Er zijn natuurlijk uitgebreide veilig heidsmaatregelen genomen tegen lekkage, brand e.d. De 8 reddingbooten kunnen 440 personen opnemen voorts zijn er tiental len reddingvlotten aan boord die elk 20 personen drijvend kunnen houden. Met het oog op het steeds toenemende autovervoer is in het achterschip onder het hoofddek een garage voor 20/25 wagens aange bracht, terwijl eventueel ook de groote mailruimte in het voorschip voor het trans port van automobielen kan worden ge bruikt. Dat ook de passagiers-accommodatie op deze voor den dagdienst ingerichte mo derne maiibooten aan de hoogste en mo dernste eischen beantwoordt, behoeft wel geen betoog. Wij hebben er reeds eerder het een en ander van verteld en beperken ons dus thans tot het volgende Zoowel de „Koningin Emma" als de „Prinses Beatrix" zijn speciaal voor den dagdienst gebouwd in tegenstelling tot de schepen die thans in vaart zijn en zg kunnen ook gebruikt worden voor toe- ristentochten, z.g. „cruises". Om een onbelemmerd uitzicht op zee mogelijk te maken, zijn de eetsalons voor beide klassen op het bovendek aangebracht. De eetsalon eerste klasse vormt een door loopend geheel met het lange promenade dek dat aan den achterkant kan worden afgesloten en 's winters verwarmd. Boven de eetsalon der eerste k lasso vindt men de groote deksalon der zelfde klasse en aan de voorzijde van beide salons loopt een trappenhuis, dat ook naar het boven den deksalon aangebrachte promenadedek le klasse loopt. De 2 e klasse eet- en dek salons grenzen aan die der eerste klasse doch liggen meer op het achterschip. Ach ter het deksalon der tweede klasse vindt men nog een groot promenade-dek. De bediening van passagiers die behoefte hebben aan eten en drinken, is vereenvou digd door de keuken met de daarboven ge legen aanrechtkamer zóó te plaatsen dat electrische liften het verlangde juist tus schen de eetsalons van beide klassen door, naar de plaats van bestemming kunnen brengenhet verdere vervoer kan dan kwiek plaats vinden. Zij komen in Juni, resp. Juli in de vaart Tegen de zeeziekte. Zeeziekte zal wel bestaan, zoolang er schepen varen. Als men zooveel mogelijk het midden van het schip, de denkbeeldige as, opzoekt zal men er echter aanmerkelijk minder last van krijgen dan op andere plekken die meer aan schommelen en stam pen onderhevig zijn. Juist op die „ideale" plaatsen zijn de salons gebouwdalthans die der eerste klasse, terwijl die der twee de klasse daar onmiddellijk aan grenzen. En wie het dan nog te pakken mocht krij gen, vindt in 2 zalen voor elke klasse ge makkelijke rustbedden (2 aan 2 boven el kaar). In horizontale houding heeft men van zeeziekte nu eenmaal het minst last wie het te kwaad krijgt, ga dus maar zoo gauw mogelijk languit liggen. Tenzg men de visschen zóó lief vindt dat men hun voe dering beslist wil laten doorgaan De schepen zijn zooveel mogelijk trilling- vrij gemaakt, door machines en schroeven zorgvuldig te balanceeren en de. vrrjslag tusschen schroeven en scheepswand zoo groot mogelijk te houden. Wij hebben er ons tijdens den proeftocht van kunnen overtuigen, dat het beoogde doel in alle op zichten is bereiktde „Koningin Emma" vaart vrijwel volkomen rustig en logen straft dus alle praatjes die te dien opzichte in Vlissingen de ronde deden. Ook hinder lijke geluiden zijn zooveel mogelijk onder vangen door het aanbrengen van isolaties. Met het oog op de bekende 2-daagsche pleizierreisjes Vlissingen-Harwich en terug, waarbij de passagiers aan boord moeten overnachten, is een groot aantal comfor tabele 1-, 2- en 3-persoonö hutten gebouwd, die warm en koud stroomend water hebben en geventilleerd worden. Door hooge en breede deuren in den scheepswand onder het hoofddek komt men in de portalen voor de eerste of tweede klasse, resp. in het voorschip en het ach terschip gelegen. Daartusschen liggen de reeds genoemde zalen met rustbedden, waarvan men zonder extra kosten gebruik kan maken. Wij schreven al, dat men den passagiers met behulp van een luidspreker-installatie mededeelingen kan doen. Ook over de vei ligheidsmaatregelen schreven wij reeds, maar het is belangwekkend, hier nog aan toe te voegen, dat voor 6 der reddingboo ten een bijzonder type davit werd ontwor pen. De booten zgn op voor dit doel ont worpen schuin afhellende zijden van het bootdek opgestelddeze lage plaatsing maakt het mogelijk de opvarenden te doen plaats nemen terwijl de booten nog op het dek staan. De bemande booten kunnen dan snel naar buiten worden gebracht on ge vierd. Wie aan boord waren. Een vroege trein bracht ons Zaterdag morgen naar Rotterdam, waar de „Konin gin Emma" sinds Woensdag in het dok lag. 's Morgens was het schip naar de Parkkade gevaren en daar lag het kwistig met seinvlaggen gepavoiseerd te wachten op de gasten die deel zouden ne men aan den officieelen proeftocht. Het is natuurlgk ondoenlijk de velen die Zaterdag aan boord waren, allen te noe men. Volstaan wij daarom met de aanwe zigheid te vermelden van den heer C. A. van Woelderen, burgemeester van Vlissin gen, van vice-admiraal J. Th. Furstner, chef Marine-Staf, vice-admiraal A. Vos, chef afdeeling Materieel Zeemacht, hoofd officier M.S.D. le klasse D. W. Kwak, chef van het bureau Marinëstoomvaartdienst van het dep. v. defensie, vice-admiraal N. J. van Laer, inspecteur-generaal van het loodswezen, Sir Neville Bland, buitenge woon gezant en gevolmachtigd minister van het Britsche Rijk, Den Haag. Van de zijde van de Mij. Zeeland waren aan bocrd de commissarissen E. M. Alberts en T. H. de Meester, de regeerings-commissaris mr. H, J. Silvergieter Hoogstad, (die tevens den Minister van Waterstaat, Mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren vertegenwoordigde), G. J. Bensink en J. Grey, leden der direc tie Wm. H. Müller Co. N.V., Ir. A. de Kanter, commissaris Wm. Müller Co., K. G. Bron, directeur Mij. Zeeland, en de heeren Th. J. Ravelli, A. C. H. Kuyck, J. J. van de Broeke, B. J. Drjkdrenth, J. G. W. van Rheenen, J. Noest, Wm. H. Müller Co. (Londen) Ltd. Voorts de heeren J. Smit Azn., President-Ocmmiss3ris Kon. Mij. „de Schelde", J. D. Brand, commissa ris Kon. Mij. „de Schelde", Jhr. O. C. A. van Lith de Jeude, commissaris van de Kon. Mij. „de Schelde" zoowel als van de Mij. „Zeeland", Ir. H. C. Wesseling, A. Smit, directeuren en Ir. H, W. van Tijen, ir. J. Blokland Visser, hoofdingenieurs en de heer N. Niemeijer, bedrijfsleider scheeps bouw bij deze maatschappij. Voorts namen aan den proeftocht o.m. deelDr. A. Sta- verman, F. P. C. Mijs, directeur Haven van Vlissingen, W. Berdenis van Berlekom, voorzitter Kamer van Koophandel en Fa brieken op de Zeeuwjche Eilanden, Ir. J. P. Walland, hoofdingenieur-directeur van den Rijkswaterstaat in Zeeland, G. J. Tep- pema, administrateur hoofd afdeeling Nij verheid van het departement van Econo mische Zaken, J. F. Wesseling, chef Bu reau Scheepvaart, directie Handel en Ng- verheid van het departement van Econo mische Zaken (vertegenwoordiger van Dr. H. M. Hirschfeld, directeur-generaal van Handel en Nijverheid), J. Bakker, hoofd afdeeling algemeene zaken van het Minis terie van Financiën, Ir. H. Boetje, hoofd ingenieur-directeur der T. T., P. S. van 't Haaff, inspecteur-generaal v/d. Scheep vaart, H. P. J. Bloemers, voorzitter A.N. W.B., Baron C. R. T. Kraijenhoff, voorzit ter A.N.V.V., Ir. L. Troost, directeur Scheepsbouwkundig Proefstation, Ir. N. Th. Koomans, directeur havenbedrijf gemeente Rotterdam, E. G. Wesseling, voorzitter Ned. Reedersvereeniging, P. Froud, haven meester van Harwich. Voor de London North Eastern Railways waren aanwezig de heeren Captain R. .'"iavis, marine super intendent, A. L. Gibson, Cant, traffic ma nager, C. Dandridge, rcclame-chef. Voorts bevonden zich vele vertegenwoor digers van binnen- en buitenlandsche spoorwegen, bankinstellingen, organisaties op het gebied van toerisme, vreemdelin genverkeer en hotelwezen, reedergen enz. aan boordkortom de kopstukken van handel, scheepvaart, industrie, toerisme, enz. enz. Teveel om op te noemen. Maar vrijwel allen wier aanwezigheid can rede nen van propagandfetischen aard ge- wenscht moest worden geacht, voeren mee of waren vertegenwoordigd. Het schip wordt overgedragen. Om tien over half twaalf verliet de „Ko ningin Emma" de Rotterdamsche Park kade en via den Nieuwen Waterweg ging het zee-toe. Kwart over één waren wij bui tengaats en tegen half twee verzamelden de genoodigcen zich op het A-dek, waar de heer de Meester namens de „Zeeland" het schip overnam van den heer Wesseling als vertegenwoordiger vam „De Schelde". Hij zei, niets dan lof te hebben voor de wijze waarop de menschen die daaraan hun krachten gaven, het schip tot iets moois hebben weten te maken. De heer de Mees ter gaf dus gaarne order tot het strijken der Scheldevlag en het hijschen van de „Zeeland"-vlag. Onder luide hoera's ging het reederg-symbool in top. „Nu is hij van ons" hoorden wij den grijzen heer de Mees ter toen zeggen. De heer de Meester spreekt. Aan de lunch die kort daarna een aan vang nam, heeft de heer de Meester alle aanwezigen welkom geheeten. Hg herin nerde er aan, dat toen het indertijd bleek dat de Zeeland nieuwe schepen nocdig had, tevens bleek dat dit uit eigen middelen niet zou gaan. Door de groote medewerking der regeering werden de voor den bouw van deze dure schepen benoodigde gelden echter ver kregen. Spreker verwelkomde daarna ver schillende autoriteiten, memoreerde de aan. gename samenwerking met de Nederland sche spoorwegen, reisbureaux, toeristische organisaties en de Pers en deed een beroep op aller medewerking om aan het bestaan van de fraaie nieuwe schepen ruime be kendheid te geven. De heer de Meester wendde zich daarop i het Engelseh tot den Engelschen gezant wiens tegenwoordigheid op hoogen prijs werd gesteld, tot de vertegenwoordigers van de L.N.E.R. en in het bijzonder tot captain Davis. Ook op de diverse Engel- sche instanties deed spreker een beroep tot medewerking evenals hij dat vervolgens in het Duitsch deed op de vertegenwoordi gers der Duitsche spoorwegen, reisbureaux, Per. enz. Tot slot wees spreker er op, dat H.M. de Koningin aanwezig is geweest bij den sta pelloop van dit schip en toestemming heeft gegeven, dat het den naam draagt van onze onvergetelijke Koningin Emma. Hij hoopte dat het schip met succes zal varen en dat men, zoolang dit het geval is, met erkentelijkheid aan de medewerking van H.M. de Koningin zal terugdenken. Alle aanwezigen stemden daarna in met het driewerf hoera op de Koningin, dat de heer de Meester vervolgens inzette. De maaltijd nam vervolgens een aanvang (voor ons verliep deze echter allerminst ongestoord, maar daar vertellen wij elders iets van en intusschen spoedde de mooie mailboot zich voort naar haar thuishaven Vlissingen. Andere toespraken. Dat men aan een maaltijd nog wel wat anders kan doen dan eten en drinken is Zaterdag aan bocrd van de „Koningin Em ma" bewezen. Er bleken verschillende gas ten te zijn die er oprecht behoefte aan had- Dit nummer bestaat uit 2 bladen gebeurtenissen eun Jew Jog Zaterdag is de „Koningin Emma" In dienst gesteld. (Pag. 1, eerste blad), .Als het zomerseizoen voorbij is, wordt Grand Hotel Britannia voor goed ge sloten Stadsnieuws), Er hebben weer verschillende ernstige verkeersongevallen plaats gehad. (Gemengd nieuws)] De terreur in Palestine laait weer op. (Buitenland), Ernstige incidenten in Danzig. (Buitenland), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. den, hartelijke woorden te spreken. Zoo heeft Mr. Jan Smit een parallel getrokken tusschen de samenwerking ScheldeRot terdamsche Lloyd en ScheldeZeeland. Er bestaat een uitstekende harmonie. Sinds 1936 is over dit schip door beide instanties overleg gepleegd en het resultaat is een schip dat tot de beste behoort die thans op de Noordzee varen. Dit geeft groote voldoening en spr. huldigde daarom recht hartelijk de technici en allen die hebben samengewerkt om dit fraaie resultaat te bereiken. De heer de Meester wees er op, dat het leeuwendeel van dit succes aan de bekwa me staf van De Schelde toekomt. Hij hul digde in het bijzonder de ingenieurs Blok land Visser, van Tijen en Niemeijer. B(j de eerste (vuile) fabrieksproefvaart haalde de „Koningin Emma" 23'/, mijl, dus meer dan gecontracteerd werden nu het schip schoon is, zal het tegen de 25 mgl loo- pen Het verheugde spreker, dat men ook bij de bijzonder fraaie afwerking van het interieur de soberheid betracht heeft want eenvoud is immers het kenmerk van het ware. De regeeringsoammissaris mr. H. J. Sil vergieter Hoogstad dankte de directie van Müller en „Zeeland" voor het goede beheer, achtte de „Zeeland" de steun en sympathie der regeering ten volle waard hetgeen achter de schermen ook wel voldoende be kend is hij wenschte de „Koningin Emma" een goede vaart toe en de „Zee land" dat zij gauw een derde boot in ex ploitatie zal kunnen brengen. Burgemeester van Woelderen wees er op dat „Zeeland" en „Schelde" in Vlissingen thuis hooren en dat wij ons aan boord dus eigenlijk op een bijzonder mooi stukje Vlis singen bevinden. Hij haalde de wordings geschiedenis van de „Zeeland" op, huldigde hen die den bouw van de fraaie nieuwe mailbooten mogelijk hebben gemaakt en wel in het bijzonder den heer Bensink die hierbij de stuwende kracht is geweest, Spr. wenschte de „Zeeland" een voorspoe dige toekomst toe. Tot slot heeft de heer de Meester de sympathieke gedachte gehad gezagvoerder F. J. Hintertür in de eetzaal te ontbieden, waar hij hem voor het front der gasten toegespraken heeft. Hij herinnerde er aan, dat zij samen al heel wat hebben meege maakt. samen zijn getorpedeerd „en meer van die kleinigheden". Hintertür heeft bij de „Zeeland" zijn sporen verdiend en toen voor dit nieuwe schip een gezagvoerder noodig was, bleek de keus dus niet moei lijk. Spr. hoopte dat hij zgn nieuwe com mando met even veel bekwaamheid zal voe ren als de „Zeeland" van hem gewend is. De gasten toonden him instemming met deze woorden. En toen verdween gezag voerder Hintertür weer gauw naar de ver antwoordelijke plaats waar een zeeman in zijn positie thuis behoortde brug. Een paar oordeelen over de nieuwe mailboot. Wij vinden de „Koningin Emma" een prachtig schip. Het leek ons echter aardig, den lezers ook de meening van tot oordee len bevoegde deskundigen te laten weten. En dus vroegen wij twee erg critisch aan gelegde menschen wat zij van het geval dachten. De eerste was de gezagvoerder en de tweede de directeur van de „Zee land". Commandant Hintertür toonde zich enthousiast, Natuurlgk heeft hg nog geen tijd gehad om met de nieuwe boot grondig op alle mogelijke manieren (bijv. achteruit bij het aanleggen) te manoeuvreeren, maar zijn indruk was tot dusveruitstekend. Het schip is op enkele plekken wat ver-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1