VJissingsche Courant
Breskensche Courant
De nieuwe mailbooten van de Mij» „Zeeland
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
77ste JAARGANG NUMMER 119
MAANDAG 22 MEI 1 939
-VDonuemenlsprgs: 1? ct. pei weeK ol 2.2U pei
Kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente
Advertentieprijs: Van 1—5 regels 1.25, Iedere
regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale
prjjs. Kleine advertenties van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
VValstr. 58-60, Tel. 10 (2 lünen), Giro No.66281
Eigen kantoren te: Breskens. Dorpsstraat,TeL2)
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45. TeL 85
De snelste schepen der Nederlandsche y
koopvaardijvloot
Zaterdag is de „Koningin Emma" overgenomen
)at de Stoomvaart Maatschappij „Zee
land" te Vlissingen over enkele weken
nieuwe mailschepen voor den dagdienst op
Engeland in de vaart gaat brengen, mag
voldoende bekend worden geacht. De Ne
derlandsche Pers heeft immers in ruime
mate aandacht geschonken aan de tewater
lating van de „Koningin Emma" door H.
M. de Koningin en van de „Prinses Bea
trix" door Z.K.H. Prins Bemhard.
Dinsdagmiddag 16 Mei is de „Koningin
Emma" vertrokken voor den technischen
proeftocht op Woensdag d.a.v., Zaterdag is
de mailboot aan de reederij overgedragen.
Hetzelfde geschiedt 24 Juni a.s. met de
„Prinses Beatrix". De „Koningin Emma"
wordt in verschillende plaatsen van ons
land (Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen)
ter bezichtiging gesteld, alvorens het schip
in de vaart komt. Onze lezers zullen dus
ruimschoots gelegenheid krijgen het fraaie
vaartuig zelf te zien, zoodat wij ons van
een beschrijving van het uiterlijk zullen
onthouden en hiervoor verwijzen naar bo
venstaande foto.
De nieuwe mailschepen zullen de snelste
van de Nederlandsche koopvaardij-vloot
izij halen nl. een proeftochtsnelheid
van niet minder dan 23 mijl bij 3,96 M.
diepgang. Het draagvermogen, aanvanke
lijk vastgesteld op ca. 600 ton bg maxi
mum diepgang, bedraagt volgens de jong
ste gegevens 750 ton (bij 4,12 M. diep
gang).
De schepen zullen ten hoogste 1800 pas
sagiers kunnen vervoeren en hebben een
bemanning van 58 koppen. De lengte over
alles bedraagt 115,80 M., tusschen de lood
lijnen 106,68 M., breedte op buitenkant
spanten 14,33 M. De schepen meten bruto
4135, netto 2100 registertonzij hebben 5
dekken, 9 waterdichte schotten, 52 passa
giershutten, 4 rustzalen, 400 zitplaatsen in
de salons. De inhoud van alle laadruimen,
mst inbegrip van de auto-garage en het
mailruim, bedraagt 2260 M3., terwijl de
twee Schelde-Sulzer dieselmotoren tesamen
een vermogen van 12.700 As P.K. ontwik
kelen.
Van stoommachine naar dieselmotor.
De „Zeeland" heeft tot dusver met zui
ger-stoommachines gevaren en is thans op
dieselmotoren overgegaan met het oog op
hun grootere economie, uitstekende ma-
noeuvresrvaardigheid en gunstige ruimte-
verdeeling over het schip. De goede erva
ringen die met de Belgische Kanaalbooten
zijn opgedaan, hebben bij deze beslissing
een rol van beteekenis gespeeld. De twee
Schelde-Sulzer dieselmotoren die met druk-
verstuiving werken, ontwikkelen elk 6250
As P.K. bij 250 omwentelingen per minuut,
in 10 cylinders met een diameter van 580
mM. en een slag van 840 mM.
Op den proefstand hebben de motoren
aan alle eischen voldaanzonder moeite
Werd gedurende 12 uur het maximale ver
mogen gedraaid. Daarbij was het brand
stofverbruik 170 gram per As P.K. per
uur en bij normale dienstvaart 137,5 gram.
B(j alle toeren bleef de stand rustig en
trillingsvrij tot dit doel zijn de machines
zorgvuldig gebalanceerd, waardoor de vrije
krachten geheel verdwenen en slechts zeer
kleine vrije koppels overbleven.
Er zijn drie dieseldynamo's aan boord,
eik van 145 K.W. gelijkstroom, 220 volt
(fabrikaat „Smit") Gebr. Sulzer te Win-
terthur vervaardigde de 6 cil. viertact die
selmotoren, die hun vermogen leveren bij
480 omw. p, min.
Er is één machinekamer met een water
dichte deur die naar den tunnel leidt. De
dieseldynamo's zijn vóór de twee hoofdma
chines gebouwd waardoor ia de zijden met
geringe maehinekamerhoogte kon worden
volstaan, waarin op economische wijze de
hulpwerktuigen konden worden geborgen.
Electrische apparaten.
De electriciteitsvoorziening aan boord
wordt verzorgd door een in de machine
kamer opgestelde centrale van drie dyna
mo's van 145 K.W. die parallel geschakeld
kunnen worden waardoor een vermogen
van 435 K.W. beschikbaar komt. Het laat
ste is noodig omdat vrijwel alle hulpwerk
tuigen door electrische motoren worden ge
dreven.
De schepen worden door circa 2000 lam
pen verlicht, terwijl talrijke schijnwerpers
voor laden en lossen aanwezig zijn. Een
automatische telefoon-installatie zorgt voor
het onderlinge verkeer aan boord en zij
kan, zoodra het schip gemeerd is, op de
stads-centrale worden aangesloten. Voor
mededeelingen aan de passagiers zijn ver
schillende luidsprekers aangebracht. Mocht
de centrale die voor dit alles het vermogen
moet leveren, onklaar raken, dan wordt
automatisch de noodcentrale ingeschakeld
die uit een dynamo van 32 K.W. en een
sterke accumulatorenbatterij bestaat.
De schepen zijn voorzien van een onder-
waterkloksignaal-ontvanger, een automa
tische dieptemeter, een inrichting voor
draadlooze telegrafie en radio-peilinrich-
ting. Er zijn natuurlijk uitgebreide veilig
heidsmaatregelen genomen tegen lekkage,
brand e.d. De 8 reddingbooten kunnen 440
personen opnemen voorts zijn er tiental
len reddingvlotten aan boord die elk 20
personen drijvend kunnen houden. Met het
oog op het steeds toenemende autovervoer
is in het achterschip onder het hoofddek
een garage voor 20/25 wagens aange
bracht, terwijl eventueel ook de groote
mailruimte in het voorschip voor het trans
port van automobielen kan worden ge
bruikt.
Dat ook
de passagiers-accommodatie
op deze voor den dagdienst ingerichte mo
derne maiibooten aan de hoogste en mo
dernste eischen beantwoordt, behoeft wel
geen betoog.
Wij hebben er reeds eerder het een en
ander van verteld en beperken ons dus
thans tot het volgende
Zoowel de „Koningin Emma" als de
„Prinses Beatrix" zijn speciaal voor den
dagdienst gebouwd in tegenstelling tot
de schepen die thans in vaart zijn en
zg kunnen ook gebruikt worden voor toe-
ristentochten, z.g. „cruises".
Om een onbelemmerd uitzicht op zee
mogelijk te maken, zijn de eetsalons voor
beide klassen op het bovendek aangebracht.
De eetsalon eerste klasse vormt een door
loopend geheel met het lange promenade
dek dat aan den achterkant kan worden
afgesloten en 's winters verwarmd.
Boven de eetsalon der eerste k lasso vindt
men de groote deksalon der zelfde klasse
en aan de voorzijde van beide salons loopt
een trappenhuis, dat ook naar het boven
den deksalon aangebrachte promenadedek
le klasse loopt. De 2 e klasse eet- en dek
salons grenzen aan die der eerste klasse
doch liggen meer op het achterschip. Ach
ter het deksalon der tweede klasse vindt
men nog een groot promenade-dek.
De bediening van passagiers die behoefte
hebben aan eten en drinken, is vereenvou
digd door de keuken met de daarboven ge
legen aanrechtkamer zóó te plaatsen dat
electrische liften het verlangde juist tus
schen de eetsalons van beide klassen door,
naar de plaats van bestemming kunnen
brengenhet verdere vervoer kan dan
kwiek plaats vinden.
Zij komen in Juni,
resp. Juli in de vaart
Tegen de zeeziekte.
Zeeziekte zal wel bestaan, zoolang er
schepen varen. Als men zooveel mogelijk
het midden van het schip, de denkbeeldige
as, opzoekt zal men er echter aanmerkelijk
minder last van krijgen dan op andere
plekken die meer aan schommelen en stam
pen onderhevig zijn. Juist op die „ideale"
plaatsen zijn de salons gebouwdalthans
die der eerste klasse, terwijl die der twee
de klasse daar onmiddellijk aan grenzen.
En wie het dan nog te pakken mocht krij
gen, vindt in 2 zalen voor elke klasse ge
makkelijke rustbedden (2 aan 2 boven el
kaar). In horizontale houding heeft men
van zeeziekte nu eenmaal het minst last
wie het te kwaad krijgt, ga dus maar zoo
gauw mogelijk languit liggen. Tenzg men
de visschen zóó lief vindt dat men hun voe
dering beslist wil laten doorgaan
De schepen zijn zooveel mogelijk trilling-
vrij gemaakt, door machines en schroeven
zorgvuldig te balanceeren en de. vrrjslag
tusschen schroeven en scheepswand zoo
groot mogelijk te houden. Wij hebben er
ons tijdens den proeftocht van kunnen
overtuigen, dat het beoogde doel in alle op
zichten is bereiktde „Koningin Emma"
vaart vrijwel volkomen rustig en logen
straft dus alle praatjes die te dien opzichte
in Vlissingen de ronde deden. Ook hinder
lijke geluiden zijn zooveel mogelijk onder
vangen door het aanbrengen van isolaties.
Met het oog op de bekende 2-daagsche
pleizierreisjes Vlissingen-Harwich en terug,
waarbij de passagiers aan boord moeten
overnachten, is een groot aantal comfor
tabele 1-, 2- en 3-persoonö hutten gebouwd,
die warm en koud stroomend water hebben
en geventilleerd worden.
Door hooge en breede deuren in den
scheepswand onder het hoofddek komt men
in de portalen voor de eerste of tweede
klasse, resp. in het voorschip en het ach
terschip gelegen. Daartusschen liggen de
reeds genoemde zalen met rustbedden,
waarvan men zonder extra kosten gebruik
kan maken.
Wij schreven al, dat men den passagiers
met behulp van een luidspreker-installatie
mededeelingen kan doen. Ook over de vei
ligheidsmaatregelen schreven wij reeds,
maar het is belangwekkend, hier nog aan
toe te voegen, dat voor 6 der reddingboo
ten een bijzonder type davit werd ontwor
pen. De booten zgn op voor dit doel ont
worpen schuin afhellende zijden van het
bootdek opgestelddeze lage plaatsing
maakt het mogelijk de opvarenden te doen
plaats nemen terwijl de booten nog op het
dek staan. De bemande booten kunnen dan
snel naar buiten worden gebracht on ge
vierd.
Wie aan boord waren.
Een vroege trein bracht ons Zaterdag
morgen naar Rotterdam, waar de „Konin
gin Emma" sinds Woensdag in het dok
lag. 's Morgens was het schip naar
de Parkkade gevaren en daar lag het
kwistig met seinvlaggen gepavoiseerd te
wachten op de gasten die deel zouden ne
men aan den officieelen proeftocht.
Het is natuurlgk ondoenlijk de velen die
Zaterdag aan boord waren, allen te noe
men. Volstaan wij daarom met de aanwe
zigheid te vermelden van den heer C. A.
van Woelderen, burgemeester van Vlissin
gen, van vice-admiraal J. Th. Furstner,
chef Marine-Staf, vice-admiraal A. Vos,
chef afdeeling Materieel Zeemacht, hoofd
officier M.S.D. le klasse D. W. Kwak, chef
van het bureau Marinëstoomvaartdienst
van het dep. v. defensie, vice-admiraal N.
J. van Laer, inspecteur-generaal van het
loodswezen, Sir Neville Bland, buitenge
woon gezant en gevolmachtigd minister
van het Britsche Rijk, Den Haag. Van de
zijde van de Mij. Zeeland waren aan bocrd
de commissarissen E. M. Alberts en T. H.
de Meester, de regeerings-commissaris mr.
H, J. Silvergieter Hoogstad, (die tevens
den Minister van Waterstaat, Mr. dr. ir.
J. A. M. van Buuren vertegenwoordigde),
G. J. Bensink en J. Grey, leden der direc
tie Wm. H. Müller Co. N.V., Ir. A. de
Kanter, commissaris Wm. Müller Co.,
K. G. Bron, directeur Mij. Zeeland, en de
heeren Th. J. Ravelli, A. C. H. Kuyck, J.
J. van de Broeke, B. J. Drjkdrenth, J. G.
W. van Rheenen, J. Noest, Wm. H. Müller
Co. (Londen) Ltd. Voorts de heeren J.
Smit Azn., President-Ocmmiss3ris Kon.
Mij. „de Schelde", J. D. Brand, commissa
ris Kon. Mij. „de Schelde", Jhr. O. C. A.
van Lith de Jeude, commissaris van de
Kon. Mij. „de Schelde" zoowel als van de
Mij. „Zeeland", Ir. H. C. Wesseling, A.
Smit, directeuren en Ir. H, W. van Tijen,
ir. J. Blokland Visser, hoofdingenieurs en
de heer N. Niemeijer, bedrijfsleider scheeps
bouw bij deze maatschappij. Voorts namen
aan den proeftocht o.m. deelDr. A. Sta-
verman, F. P. C. Mijs, directeur Haven van
Vlissingen, W. Berdenis van Berlekom,
voorzitter Kamer van Koophandel en Fa
brieken op de Zeeuwjche Eilanden, Ir. J.
P. Walland, hoofdingenieur-directeur van
den Rijkswaterstaat in Zeeland, G. J. Tep-
pema, administrateur hoofd afdeeling Nij
verheid van het departement van Econo
mische Zaken, J. F. Wesseling, chef Bu
reau Scheepvaart, directie Handel en Ng-
verheid van het departement van Econo
mische Zaken (vertegenwoordiger van Dr.
H. M. Hirschfeld, directeur-generaal van
Handel en Nijverheid), J. Bakker, hoofd
afdeeling algemeene zaken van het Minis
terie van Financiën, Ir. H. Boetje, hoofd
ingenieur-directeur der T. T., P. S. van
't Haaff, inspecteur-generaal v/d. Scheep
vaart, H. P. J. Bloemers, voorzitter A.N.
W.B., Baron C. R. T. Kraijenhoff, voorzit
ter A.N.V.V., Ir. L. Troost, directeur
Scheepsbouwkundig Proefstation, Ir. N. Th.
Koomans, directeur havenbedrijf gemeente
Rotterdam, E. G. Wesseling, voorzitter
Ned. Reedersvereeniging, P. Froud, haven
meester van Harwich. Voor de London
North Eastern Railways waren aanwezig
de heeren Captain R. .'"iavis, marine super
intendent, A. L. Gibson, Cant, traffic ma
nager, C. Dandridge, rcclame-chef.
Voorts bevonden zich vele vertegenwoor
digers van binnen- en buitenlandsche
spoorwegen, bankinstellingen, organisaties
op het gebied van toerisme, vreemdelin
genverkeer en hotelwezen, reedergen enz.
aan boordkortom de kopstukken van
handel, scheepvaart, industrie, toerisme,
enz. enz. Teveel om op te noemen. Maar
vrijwel allen wier aanwezigheid can rede
nen van propagandfetischen aard ge-
wenscht moest worden geacht, voeren mee
of waren vertegenwoordigd.
Het schip wordt overgedragen.
Om tien over half twaalf verliet de „Ko
ningin Emma" de Rotterdamsche Park
kade en via den Nieuwen Waterweg ging
het zee-toe. Kwart over één waren wij bui
tengaats en tegen half twee verzamelden
de genoodigcen zich op het A-dek, waar
de heer de Meester namens de „Zeeland"
het schip overnam van den heer Wesseling
als vertegenwoordiger vam „De Schelde".
Hij zei, niets dan lof te hebben voor de
wijze waarop de menschen die daaraan hun
krachten gaven, het schip tot iets moois
hebben weten te maken. De heer de Mees
ter gaf dus gaarne order tot het strijken
der Scheldevlag en het hijschen van de
„Zeeland"-vlag. Onder luide hoera's ging
het reederg-symbool in top. „Nu is hij van
ons" hoorden wij den grijzen heer de Mees
ter toen zeggen.
De heer de Meester spreekt.
Aan de lunch die kort daarna een aan
vang nam, heeft de heer de Meester alle
aanwezigen welkom geheeten. Hg herin
nerde er aan, dat toen het indertijd bleek
dat de Zeeland nieuwe schepen nocdig had,
tevens bleek dat dit uit eigen middelen niet
zou gaan. Door de groote medewerking der
regeering werden de voor den bouw van deze
dure schepen benoodigde gelden echter ver
kregen. Spreker verwelkomde daarna ver
schillende autoriteiten, memoreerde de aan.
gename samenwerking met de Nederland
sche spoorwegen, reisbureaux, toeristische
organisaties en de Pers en deed een beroep
op aller medewerking om aan het bestaan
van de fraaie nieuwe schepen ruime be
kendheid te geven.
De heer de Meester wendde zich daarop
i het Engelseh tot den Engelschen gezant
wiens tegenwoordigheid op hoogen prijs
werd gesteld, tot de vertegenwoordigers
van de L.N.E.R. en in het bijzonder tot
captain Davis. Ook op de diverse Engel-
sche instanties deed spreker een beroep
tot medewerking evenals hij dat vervolgens
in het Duitsch deed op de vertegenwoordi
gers der Duitsche spoorwegen, reisbureaux,
Per. enz.
Tot slot wees spreker er op, dat H.M. de
Koningin aanwezig is geweest bij den sta
pelloop van dit schip en toestemming heeft
gegeven, dat het den naam draagt van
onze onvergetelijke Koningin Emma. Hij
hoopte dat het schip met succes zal varen
en dat men, zoolang dit het geval is, met
erkentelijkheid aan de medewerking van
H.M. de Koningin zal terugdenken.
Alle aanwezigen stemden daarna in met
het driewerf hoera op de Koningin, dat de
heer de Meester vervolgens inzette.
De maaltijd nam vervolgens een aanvang
(voor ons verliep deze echter allerminst
ongestoord, maar daar vertellen wij elders
iets van en intusschen spoedde de mooie
mailboot zich voort naar haar thuishaven
Vlissingen.
Andere toespraken.
Dat men aan een maaltijd nog wel wat
anders kan doen dan eten en drinken is
Zaterdag aan bocrd van de „Koningin Em
ma" bewezen. Er bleken verschillende gas
ten te zijn die er oprecht behoefte aan had-
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
gebeurtenissen
eun Jew Jog
Zaterdag is de „Koningin Emma" In
dienst gesteld. (Pag. 1, eerste blad),
.Als het zomerseizoen voorbij is, wordt
Grand Hotel Britannia voor goed ge
sloten Stadsnieuws),
Er hebben weer verschillende ernstige
verkeersongevallen plaats gehad.
(Gemengd nieuws)]
De terreur in Palestine laait weer op.
(Buitenland),
Ernstige incidenten in Danzig.
(Buitenland),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
den, hartelijke woorden te spreken. Zoo
heeft Mr. Jan Smit een parallel getrokken
tusschen de samenwerking ScheldeRot
terdamsche Lloyd en ScheldeZeeland. Er
bestaat een uitstekende harmonie. Sinds
1936 is over dit schip door beide instanties
overleg gepleegd en het resultaat is een
schip dat tot de beste behoort die thans
op de Noordzee varen. Dit geeft groote
voldoening en spr. huldigde daarom recht
hartelijk de technici en allen die hebben
samengewerkt om dit fraaie resultaat te
bereiken.
De heer de Meester wees er op, dat het
leeuwendeel van dit succes aan de bekwa
me staf van De Schelde toekomt. Hij hul
digde in het bijzonder de ingenieurs Blok
land Visser, van Tijen en Niemeijer. B(j de
eerste (vuile) fabrieksproefvaart haalde de
„Koningin Emma" 23'/, mijl, dus meer dan
gecontracteerd werden nu het schip
schoon is, zal het tegen de 25 mgl loo-
pen Het verheugde spreker, dat men ook
bij de bijzonder fraaie afwerking van het
interieur de soberheid betracht heeft
want eenvoud is immers het kenmerk van
het ware.
De regeeringsoammissaris mr. H. J. Sil
vergieter Hoogstad dankte de directie van
Müller en „Zeeland" voor het goede beheer,
achtte de „Zeeland" de steun en sympathie
der regeering ten volle waard hetgeen
achter de schermen ook wel voldoende be
kend is hij wenschte de „Koningin
Emma" een goede vaart toe en de „Zee
land" dat zij gauw een derde boot in ex
ploitatie zal kunnen brengen.
Burgemeester van Woelderen wees er op
dat „Zeeland" en „Schelde" in Vlissingen
thuis hooren en dat wij ons aan boord dus
eigenlijk op een bijzonder mooi stukje Vlis
singen bevinden. Hij haalde de wordings
geschiedenis van de „Zeeland" op, huldigde
hen die den bouw van de fraaie nieuwe
mailbooten mogelijk hebben gemaakt en
wel in het bijzonder den heer Bensink die
hierbij de stuwende kracht is geweest,
Spr. wenschte de „Zeeland" een voorspoe
dige toekomst toe.
Tot slot heeft de heer de Meester de
sympathieke gedachte gehad gezagvoerder
F. J. Hintertür in de eetzaal te ontbieden,
waar hij hem voor het front der gasten
toegespraken heeft. Hij herinnerde er aan,
dat zij samen al heel wat hebben meege
maakt. samen zijn getorpedeerd „en meer
van die kleinigheden". Hintertür heeft bij
de „Zeeland" zijn sporen verdiend en toen
voor dit nieuwe schip een gezagvoerder
noodig was, bleek de keus dus niet moei
lijk. Spr. hoopte dat hij zgn nieuwe com
mando met even veel bekwaamheid zal voe
ren als de „Zeeland" van hem gewend is.
De gasten toonden him instemming met
deze woorden. En toen verdween gezag
voerder Hintertür weer gauw naar de ver
antwoordelijke plaats waar een zeeman in
zijn positie thuis behoortde brug.
Een paar oordeelen over de nieuwe
mailboot.
Wij vinden de „Koningin Emma" een
prachtig schip. Het leek ons echter aardig,
den lezers ook de meening van tot oordee
len bevoegde deskundigen te laten weten.
En dus vroegen wij twee erg critisch aan
gelegde menschen wat zij van het geval
dachten. De eerste was de gezagvoerder
en de tweede de directeur van de „Zee
land".
Commandant Hintertür toonde zich
enthousiast, Natuurlgk heeft hg nog geen
tijd gehad om met de nieuwe boot grondig
op alle mogelijke manieren (bijv. achteruit
bij het aanleggen) te manoeuvreeren, maar
zijn indruk was tot dusveruitstekend.
Het schip is op enkele plekken wat ver-