Vlissingsche Courant Breskensche Courant [ATERDAG KOMT PRINS BERNHARD STADSNIEUWS Vlissingen EERSTE BLAD Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de 77ste JAARGANG NUMMER 70 DONDERDAG 23 MAART 1939 Abonnementsprijs: 17 ct. per week of ƒ2.20 per kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke nummers 5 ct Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner gemeente. Advertentieprijs: Van 15 regels ƒ1.25, iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijs. Kleine advertenties van 15 regels "0 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling. Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287. Eigen kantoren te: Breskens, Dorpstraat, Tel.21; Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35. SANG E S10 TE N BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DENEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" om de „Beatrix" te doopen. jj. Zaterdag zal Prins Bemhard zijn K!& bezoek van meer officieelen aard aa Vlissingen brengen, waar hij echter op jojo's reeds herhaaldelijk is geweest. jjo3l3 men weet, was het aanvankelijk fa ufoeling dat Prinses Juliana de jjainr" te water zou laten en hierbij ^2 Prins Bemhard vergezeld zou zijn. De rcrifflgende redenen waarom de Prinses na let voorgenomen bezoek heeft moeten afzien, zijn voldoende bekend. En daarom wij, dat de ingezetenen en de vele belangstellenden, die van zullen komen, zich niet te zeer te- zullen voelen, nu de Prinses tót komt. prins Bemhard is Zaterdag te Vlissin- p als vertegenwoordiger van Prinses Juliana en zal namens haar het schip te nter laten, dat den naam draagt van hun leider kind Prinses Beatrix. Wat Zaterdag gebeuren gaat. Ten gerieve onzer lezers zullen wij in (route lijnen mededeelen wat a.s. Zaterdag (ibeuren gaat. Men weet reeds dat de Prins, die Vry- igavond te Middelburg arriveert en dan ie gast zal zijn van den Commissaris der ioningin, Zaterdagmorgen een bezoek zal Jrengen aan den Wilhelminapolder en aan let oester- en mosselbedrijf te Yerseke. Via Goes en Middelburg gaat de auto-rit dan laar Vlissingen, waar de burgemeester den Prins, die o.m. vergezeld zal zijn van den Commissaris der Koningin en diens echt- genoote, zal verwelkomen. Via Nieuwe Vlissingschen wegKonings weg en Aagje Dekenstraat gaat de stoet dan naar de werf, die hij door de poort bij de verbandkamer zal binnenrijden. Onder een baldakijn voor den opgang naar de tri bune wordt Z. K. H. verwelkomd. Op de tribune zullen de heeren Ruys en de Meester korte toespraken houden, waar na de heer Wesseling Prins Bemhard zal verzoeken de laatste beletselen weg te ne men. Hierna volgt dan de stapelloop van de „Beatrix". De stoet verlaat de werf dan door de Betje Wolffpleinpoort, rydt om het plein leen via de Aagje Dekenstraat naar het toofdgebouw van „De Schelde". De genoo- ligden worden intusschen met autobussen azr Britannia gebracht. In de commissariskamer van „De Schel de" zullen de commissarissen en directie leden van beide maatschappijen alsmede enkele dames aanwezig zijn voorts zullen verschillende plaatselijke autoriteiten en de leden van Gedeputeerde Staten aan den Prins worden voorgesteld. Na het gebruik van ververschingen gaat de stoet via Aagje Dekenstraat en Bad huisstraat naar Britannia, waar de Prins aan een lunch zal aanzitten. Daar zullen o.m. de ministers Colijn, de Wilde en van Buuren aanwezig zijn, die 's morgens met den extra-trein te 11.50 uur in gezelschap van hun dames worden verwacht. Het publiek in actie. Het publiek dat voor zoover het niet op de werf is bij de aankomst aan de Aagje Dekenstraatpoort, het ritje via Betje Wolffplein naar het kantoorgebouw en dat van kantoorgebouw naar Britannia reeds gelegenheid zal hebben den Prins van nabij te zien en toe te juichen, krijgt hiertoe bij het vertrek een wel heel mooie kans. De stoet gaat namelyk van Britannia via BadhuisstraatSingel, KoningswegKeer sluis en Prins Hendrikweg in matig tempo naar het station. Wanneer het publiek en ook zij die op de werf zijn geweest zich dus langs deze route opstellen, zal men den Prins zien passeeren. Dat het een vroolijken aanblik zal op leveren en ook gewaardeerd zal worden, wanneer Zaterdag op ruime schaal wordt gevlagd, vooral langs de routes die de Prins zal volgen, behoeven wij den Vlis- singers eigenlijk niet te zeggen De bestuursleden (niet de leden zelf dus 1) der buurtvereenigingen verzamelen Zaterdag na de tewaterlating om 3.30 uur met hun dames en vaandeldragers op de achterplaats van de Willem III kazerne. Om 3.45 uur vertrekt men met muziek via Emmastraat, Zeilmarkt, Walstraat, Bad huisstraat, Paul Krugerstraat, Singel, Ko ningsweg, Prins Hendrikweg naar het sta tion. Op het perron is voor hen een plaats gereserveerd bij den extra-trein, waarmede de Prins omstreeks 5 uur vertrekt. In verband met het bezoek van Z. K. H. Prins Bemhard verzoekt de Middenstands- Centrale den winkeliers, hun zaken Zater dagmiddag a.s. zoo mogelyk van half één tot 2 uur gesloten te houden. Het publiek wordt verzocht gedurende dien tyd geen inkoopen te doen. Da NdeHandsuhe èglirqiïidïistvÊe in de Eerste Kamer besproken. DE REGEERING GAAT EEN DEEL VAN HET RISICO DRAGEN. Alvorens de behandeling der begrooting ran Waterstaat, Verkeersfonds en Staats mijnen voor 1939 te kunnen voortzetten, rad de Eerste Kamer zich gisterochtend "Itte spreken over een reeks kleinere wets- ®twerpen waaronder elf naturalisatie-ont werpen. Tegen acht dezer had de N.S.B.- ractle bezwaar, daar zij personen betrof- die geen oud-Nederlanders zyn en daar vendien niet was medegedeeld, tot wel en stam zy behooren. De Minister van nstitie zei in zyn antwoord, dat stam- of egrip by naturalisaties niet ter zake °en. Evenals deze werden ook de andere en werpen, enkele na eenige discussie, zón- er hoofdelijke stemming aangenomen. Negen sprekers voerden gisteren nog het .00rd b9 voortgezette behandeling van eSro°tmgen van Waterstaat, Verkeers as en Staatsmijnen. De heer Van Lan- °t (r.k.) stelde rentelooze voorschotten oor uit het werkfonds voor de verbetering an de afwatering in Westelijk Noord-Bra- w or de pensioenrechten van de myn- kwam de heer Janssen (r.k.) op, NlJ ]e,Van bet spoorwegpersoneel de heer De sociaal-democratische af- Lih !fde de heer Wiardi Beekman be en rt v wenschelijkheid, dat de K.L.M. slechts vliegtuigen van Dit nd fabrikaat zullen gebruiken. duitriJ1 de Nederlandsche vliegtuigin- een ruime werkgelegenheid geven. Waters)0 1fn^e rede heeft de Minister van strek*™ de heer Van Buuren> den het h geantwoord. Htj verklaarde, dat de awr5ment voor de verbetering van rpefiq 6nng in vvestelijk Noord-Brabant ten t* S,Ubsldie Seeft van 57 der kos- verkeerm?1M^?0rd op die sprekers, die de bracht wf w 'd ter sprake hadden ge- stander tez^^0 de Minister' ^een voor van maximum-snelheid, doch wanneer de steeds toenemende snelheid van het autoverkeer een steeds grooter wor dend aantal ongevallen ten gevolge zal heb, dan zal waarschijnlijk moeten worden overgegaan tot snelheidsbeperking. Een zekere matiging moet door de automobilis ten in acht worden genomen. Over de kwestie van het centrale vlieg veld kon de Minister niet veel nieuws meer zeggen. In antwoord op het betoog van den heer Wiardi Beekman zei de Minister, dat de regeering tot de conclusie is geko men, dat zichzelf moet inschakelen In den aanbouw van prototypes van vliegtui gen in ons land. Zy ziet dit zoo, dat zij zal participeeren In het risico, dat deze aan bouw oplevert. Indien men wenscht, dat de K.L.M. haar machines slechts in Nederland koopt, moet de Nederlandsche industrie zorgen, dat zij toestellen brengt, die aan de eischen van het toekomstige luchtverkeer voldoen. Vanochtend zouden de replieken worden gehouden. Een beroep op de Fransche werkgevers om de stakers weer aan te nemen. De regeering zal hetzelfde doen. Daladier heeft gisteravond een verkla ring voor de pers afgelegd, waarin hij o.m. zei de „De moeilijke uren eischen een verzoe ning der Franschen. Ik richt my dan ook vandaag tot de werkgevers en de arbei ders. Ik vraag de werkgevers er voor te zorgen, dat de grocte meerderheid der sta kers van 30 November hun plaats hervin den in de nationale productie. De staat zelf zal zijn arbeiders, die htj heeft moe ten ontslaan met de staking, breede aan biedingen doen voor betrekkingen. Ik stel vertrouwen in de weer aangenomen arbei ders, dat zij al hun krachten zullen wijden aan de nationale productie". Militaire maatregelen in Roemenië Het agentschap Radar deelt mede Ca- linesco heeft tegenover vertegenwoordigers van de Roemeensche pers een verklaring afgelegd van den volgenden inhoud Het oproepen van eenige contingenten in zekere gebieden des lands heeft een zuiver preventief karakter gedragen. Bijgevolg zyn de troepen niet nabij de grens geko men en zullen zij er niet naby komen. Wanneer over tien tot veertien diagen de internationale atmosfeer kalmer wordt, ge lijk wy dat hopen, zullen de reservisten onmiddellijk naar hun haardsteden terug gezonden worden. Tot dat oogenblik zijn maatregelen genomen, opdat deze concen traties het economische leven niet hinde ren. Zij, die een rol vervullen in dat leven zullen dus niet onder de wapenen worden gehouden. Evenzoo zal de voerziening van het leger niet' geschieden op de detail- markt. In het gewone treinverkeer is geen enkele wijziging gebracht. De regeering heeft geen enkele buitengewone economi sche of financieele maatregel genomen, want de bovengenoemde operaties moeten zich in een normaal kader afwikkelen. Daarom moeten de omstandigheden met volstrekte kalmte worden beschouwd. Ik moet er op wijzen, dat de reservisten ge antwoord hebben op den oproep met een vaderlandslievend vuur, dat indrukwekkend was, en dat de staabsapparatuur volmaakt gefunctioneerd heeft. Dat geeft ons niet alleen een gevoel van trots, maar ook van volstrekte veiligheid. De 4-mcgendhec'en- ver klaring NOG GEEN ANTWOORD VAN RUSLAND EN POLEN. Er is nog geen antwoord ontvangen van de regeeringen der Sovjet-Unie en van Po len op het Britsche voorstel inzake een ver klaring der vier mogendheden (Groot-Brit- tannië, Frankrijk, Rusland en Polen), dat zij in geval van een verderen coup van de zijde van Duitschland een gemeenschappe lijke lijn zullen volgen. De verklaring werd pas Maandag opge steld, daarom kunnen pas over eenige da gen antwoorden worden verwacht van alle belanghebbende regeeringen. De hachelijk heid der positie van Polen wordt te Lon den ten volle gewaardeerd. Men hoopt er aan de bezwaren van Polen te kunnen te gemoet te komen. Het verluidt, dat de voorgestelde verkla ring de verplichting inhoudt by eenige dreiging door Duitschland den internatio nalen toestand te verstoren direct overleg te plegen. Zy zou ook moeten worden beschouwd als een voorbereidende maatregel, waaraan later een mèer concreten vorm zou kunnen worden gegeven, wanneer de er bij betrok ken mogendheden gelegenheid zullen heb ben practische bijzonderheden uit te wer ken. De moeilijkheden op ziekenfondsgebied Nieuwe voorstellen van Ned. My. tot Bevordering der Geneeskunst aangekondigd. De secretaris-penningmeester der Ned. Maatschappij tot Bevordering der Genees kunst heeft namens het hoofdbestuur der maatschappij op 14 Maart j.l. aan de be sturen van het Nederlandsch Verbond van Vakvereenigingen, het Roomsch-Katholiek Werkliedenverbond in Nederland, den Bond van Room sch—Katholieke Ziekenfondsen in Nederland, het Christelijk Nationaal Vak verbond in Nederland, den Centralen Bond van Ziekenfondsen een schrijven gezonden, waarin wordt medegedeeld, dat na een ge combineerde groepsvergadering van huis artsen en specialisten deze vergadering het hoofdbestuur heeft verzocht de hangende onderhandelingen voort te zetten, teneinde zoo mogelyk voor allen aannemelijke voor waarden te bereiken. In verband hiermede hoopt de Ned. Mij. tot Bevordering der Geneeskunst den aan geschreven organisaties zoo spoedig moge lijk in den loep van de maand April nieu we voorstellen te doen toekomen. De Italiaansche eischen aan Frankrijk MUSSOLINI ZOU HEN ZONDAG BEKEND MAKEN. Reuter verneemt in welingelichte krin gen, dat de Duce Zondag in krachtige, doch evenwichtige bewoordingen de eischen van Italië zal uiteenzetten. Men gelooft niet dat de Duce met zyn sterk gevoel voor werkelijkheid, een soort ultimatum tot Frankrijk zal richten of zyn eischen in een zoodanigen vorm zal gieten, dat de moge lijkheid van een regeling er door zal wor den uitgesloten. Het is bekend, dat zekere kringen in Frankrijk er naar verlangen de aangelegenheden met den Duce te bespre ken. Er zijn vele geruchten in omloop ten aanzien der persoonlijkheden van wie men denkt, dat zij de boodschappen tusschen beide regeeringen overbrengen. EEN GROOTER EN SNELLER LOODSVAARTUIG IN AANBOUW. Het komt vermoedelijk te Vlissingen. In den loop van dit jaar zal het Ne derlandsch Loodswezen de beschikking krijgen over een nieuw motorloods- vaartuig dat niet alleen grooter maar bovendien belangrijk sneller zal zijn dan de thans in gebruik zijnde loodsbooten. Het schip is momenteel in aanbouw bij de N.V. Boele's Scheepswerven en Machinefabriek te Bolnes en zal 25 Augustus a.s. in dienst worden ge steld, waarna het hoogstwaarschijnlijk hier ter stede zal worden gestation- neerd. Tot den bouw van dit vaartuig werd be sloten in verband met den ouderdom der tegenwoordige schepen en de geringe aan wezige reserve. Het jongste schip, de no. 15, is reeds twintig jaar oud. De andere loodsbooten, de nos. 7, 8, 9, 10, 11, 12 en 13 werden resp. in 1909, 1910, 1911, 1912, 1913, 1915 en 1916 gebouwd. Blijkens de defensiebegrooting 1938 zou den de kosten van den bouw van dit nieuwe schip, gerekend naar de in September 1937 geldende materiaalprijzen en arbeidsloonen, ongeveer 700.000 bedragen. Nu het vaartuig langzamerhand zijn vol tooiing begint te naderen, lijkt het ons in teressant enkele gegevens van het nieuwe en ter vergelijking die van de thans in gebruik zijnde schepen te publiceeren. Zooals gezegd zal het vaartuig iets groo ter worden dan de thans in gebruik zijnde schepen. De lengte over alles is 49.55 M., terwijl die van de oude schepen 42.03 M. bedraagt. De grootste breedte is 8.70 M. (7.30 M.). De waterverplaatsing vol uitge rust zal 626 ton zijn bij een diepgang van 3.34 M. By de tegenwoordige schepen is dit resp. 459 ton en 3.40 M. Bij de wijze van voortstuwing wordt overgegaan van de stoommachine op den motor. Er komt een Stork-Dieselmotor van 1150 PK in het schip, die het een snelheid van ruim 14 myl per uur zal geven. De oude loodsbooten die met stoommachines van 525 PK uitgerust zijn, hadden een proeftochtsnel heid van 10'/2 myl. In den loop der jaren zullen de machines echter wel eenigszins aan kracht ingeboet hebben, zoodat ook deze snelheid wel niet meer bereikt zal kunnen worden. De indienststeUing van de nieuwe motorloodsboot zal dan ook een groote verbetering zyn, daar het Ne derlandsche Loodswezen dan tenminste over een schip beschikt dat dezelfde snel heid kan bereiken als de momenteel in dienst zijnde Belgische motorloodsvaartui- gen. Natuurlijk zal verder de inrichting van het vaartuig ook moderner worden dan thans het geval is. Terwyl de 24 loodsen tot nu toe één verblijf te hunner beschik king hadden, zullen zij er thans vier krij gen. DE LEELUKE BOVENGRONDSCHE LEIDINGEN. Het eerste schaap komt over den dam. Herhaaldelijk is reeds geschreven over de leelyke bovengrondsche leidingen van het electrische net die Vlissingen op ver schillende plaatsen ontsieren. Er begint thans verandering te komen. In de afge- loopen weken is in de Badhuisstraat een ondergrondsche kabel gelegd. Binnenkort wordt begonnen met de verwijdering van het bovengrondsche lichtnet in deze straat. Een prachtig begin, maar er zal nog heel wat moeten volgen, alvorens Vlissingen van deze ontsierende leidingen geheel ver lost is. Dit nummer bestaat uit 2 bladen «pw Jew da»gj Minister van Buuren heeft in de Eerste Kamer medegedeeld, dat de regeering zal deelnemen in het risico dat de bouw van Nederlandsche vliegtuig typen oplevert. (Pag. 1, eerste blad) Vlissingen krygt vermoedelijk een groo ter en sneller loodsvaartuig. (Stadsnieuws) Verwacht wordt dat de 3 Vlissingsche boulevards in het komende seizoen tot een geheel zullen zyn vereenigd. (Stadsnieuws) Ernstige verkeersongevallen te Doorn en Groningen 5 gewonden. (Gemengd nieuws). Te Gouda is een deel van den IJsel- dijk verzakt. (Gemengd nieuws) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERIC HTEN. DE BOULEVARDS BINNENKORT VEREENIGD. Het groote werk nog dit seizoen gereed. Met man en macht wordt op het oogen blik gearbeid aan de doortrekking van den Boulevard Bankert. De stormen van de laatste weken hebben wel eenige vertra ging veroorzaakt, doch de schade is mee gevallen. Met ingang van de volgende maand zullen waarschijnlijk nog meer men- schen bij deze doortrekking tewerk worden gesteld. Dezer dagen (waarschijnlijk in de komende week) zal het werk zoover gevor derd zyn, dat de dam door het haventje van Meyer geheel voltooid is. Er wordt dan zoo gauw mogelyk een voorloopige be strating aangelegd, zoodat het dijklichaam eenigen tijd kan zakken terwijl de overige werkzaamheden voortgang vinden. De volgende week wordt een aanvang gemaakt met de doortrekkingswerkzaam heden aan den Boulevard de Ruyter by den Gevangentoren. Zooals men weet, moet hiertoe een flink stuk van de ter plaatse bestaande kazerne worden gesloopt, terwijl de weg straks gedeeltelijk over het over blijvende kazerne-gedeelte zal heenloopen. Verwacht wordt dat beide doortrekkin gen nog voor het begin van het komende badseizoen voltooid zullen zijn, zoodat de drie Vlissingsche boulevards dan tot één geheel zullen zijn vereenigd. De Nollepunt wordt verfraaid. Wij hebben indertijd gepubliceerd, dat de Nollepunt zal worden verfraaid. Op dit aantrekkelijke stukje Vlissingen dat het strand besluit en welks fraaie ligging reeds vele schilders heeft geïnspireerd, zyn de voorbereidende werkzaamheden reeds begonnen. Verwacht wordt, dat ook dit werk bij den aanvang van het komende badseizoen voltooid zal zijn. Geen gevaar voor het strand. Voor de doortrekking van den boulevard zyn groote hoeveelheden zand noodig, die op het strand worden uitgegraven en dan met kipkarretjes naar de plaats van be stemming gebracht. Van verschillende kan ten is reeds ongerustheid gebleken over de toekomst van het badstrand, vooral met het oog op het a.s. seizoen. Men vreest dat Vlissingen dan niet over een behoorlijk strand zal kunnen beschikken. In kringen van deskundigen wordt deze vrees echter allerminst gedeeld. Men is er van overtuigd dat het strand tijdens het a.s. seizoen volkomen normaal zal zyn en zelfs van betere hoedanigheid dan tot dus ver. De vloed brengt telkenmale zóóveel zand mee, dat de rails 60 cM. bedolven waxen, toen korten tijd geleden gedurende enkele weken op een bepaald gedeelte niet werd gewerkt Gemengde zangvereeniging „De Volksstem" Zaterdag a.s. geeft de Gemengde Zang vereeniging „De Volksstem", directeur de heer B. Vleugels, een uitvoering in het Concertgebouw. Voor verdere bijzonderheden verwijzen wij naar de in dit nummer voorkomende advertentie.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1