Vlissingsche Courant
Breskensche Courant
[ATERDAG KOMT PRINS BERNHARD
STADSNIEUWS
Vlissingen
EERSTE BLAD
Dagblad voor Zeeland, waarin opgenomen de
77ste JAARGANG NUMMER 70
DONDERDAG 23 MAART 1939
Abonnementsprijs: 17 ct. per week of ƒ2.20 per
kwartaal. Franco per post 2.50. Afzonderlijke
nummers 5 ct Voor het buitenland neme men een
abonnement op het postkantoor zijner gemeente.
Advertentieprijs: Van 15 regels ƒ1.25, iedere
regel meer 25 cent Bij abonnement speciale
prijs. Kleine advertenties van 15 regels
"0 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10
regels). Derde plaatsing gratis. Vooruitbetaling.
Uitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Bureaux
Walstr. 58-60, Tel. 10 (2 lijnen), Giro No.66287.
Eigen kantoren te: Breskens, Dorpstraat, Tel.21;
Oost- en West-Souburg, Kanaalstraat 45, TeL 35.
SANG E S10 TE N BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DENEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
om de „Beatrix" te doopen.
jj. Zaterdag zal Prins Bemhard zijn
K!& bezoek van meer officieelen aard
aa Vlissingen brengen, waar hij echter op
jojo's reeds herhaaldelijk is geweest.
jjo3l3 men weet, was het aanvankelijk
fa ufoeling dat Prinses Juliana de
jjainr" te water zou laten en hierbij
^2 Prins Bemhard vergezeld zou zijn. De
rcrifflgende redenen waarom de Prinses
na let voorgenomen bezoek heeft moeten
afzien, zijn voldoende bekend. En daarom
wij, dat de ingezetenen en de
vele belangstellenden, die van
zullen komen, zich niet te zeer te-
zullen voelen, nu de Prinses
tót komt.
prins Bemhard is Zaterdag te Vlissin-
p als vertegenwoordiger van Prinses
Juliana en zal namens haar het schip te
nter laten, dat den naam draagt van hun
leider kind Prinses Beatrix.
Wat Zaterdag gebeuren gaat.
Ten gerieve onzer lezers zullen wij in
(route lijnen mededeelen wat a.s. Zaterdag
(ibeuren gaat.
Men weet reeds dat de Prins, die Vry-
igavond te Middelburg arriveert en dan
ie gast zal zijn van den Commissaris der
ioningin, Zaterdagmorgen een bezoek zal
Jrengen aan den Wilhelminapolder en aan
let oester- en mosselbedrijf te Yerseke. Via
Goes en Middelburg gaat de auto-rit dan
laar Vlissingen, waar de burgemeester den
Prins, die o.m. vergezeld zal zijn van den
Commissaris der Koningin en diens echt-
genoote, zal verwelkomen.
Via Nieuwe Vlissingschen wegKonings
weg en Aagje Dekenstraat gaat de stoet
dan naar de werf, die hij door de poort bij
de verbandkamer zal binnenrijden. Onder
een baldakijn voor den opgang naar de tri
bune wordt Z. K. H. verwelkomd.
Op de tribune zullen de heeren Ruys en
de Meester korte toespraken houden, waar
na de heer Wesseling Prins Bemhard zal
verzoeken de laatste beletselen weg te ne
men. Hierna volgt dan de stapelloop van de
„Beatrix".
De stoet verlaat de werf dan door de
Betje Wolffpleinpoort, rydt om het plein
leen via de Aagje Dekenstraat naar het
toofdgebouw van „De Schelde". De genoo-
ligden worden intusschen met autobussen
azr Britannia gebracht.
In de commissariskamer van „De Schel
de" zullen de commissarissen en directie
leden van beide maatschappijen alsmede
enkele dames aanwezig zijn voorts zullen
verschillende plaatselijke autoriteiten en de
leden van Gedeputeerde Staten aan den
Prins worden voorgesteld.
Na het gebruik van ververschingen gaat
de stoet via Aagje Dekenstraat en Bad
huisstraat naar Britannia, waar de Prins
aan een lunch zal aanzitten. Daar zullen
o.m. de ministers Colijn, de Wilde en van
Buuren aanwezig zijn, die 's morgens met
den extra-trein te 11.50 uur in gezelschap
van hun dames worden verwacht.
Het publiek in actie.
Het publiek dat voor zoover het niet
op de werf is bij de aankomst aan de
Aagje Dekenstraatpoort, het ritje via Betje
Wolffplein naar het kantoorgebouw en dat
van kantoorgebouw naar Britannia reeds
gelegenheid zal hebben den Prins van nabij
te zien en toe te juichen, krijgt hiertoe bij
het vertrek een wel heel mooie kans.
De stoet gaat namelyk van Britannia via
BadhuisstraatSingel, KoningswegKeer
sluis en Prins Hendrikweg in matig tempo
naar het station. Wanneer het publiek
en ook zij die op de werf zijn geweest
zich dus langs deze route opstellen, zal men
den Prins zien passeeren.
Dat het een vroolijken aanblik zal op
leveren en ook gewaardeerd zal worden,
wanneer Zaterdag op ruime schaal wordt
gevlagd, vooral langs de routes die de
Prins zal volgen, behoeven wij den Vlis-
singers eigenlijk niet te zeggen
De bestuursleden (niet de leden zelf
dus 1) der buurtvereenigingen verzamelen
Zaterdag na de tewaterlating om 3.30 uur
met hun dames en vaandeldragers op de
achterplaats van de Willem III kazerne. Om
3.45 uur vertrekt men met muziek via
Emmastraat, Zeilmarkt, Walstraat, Bad
huisstraat, Paul Krugerstraat, Singel, Ko
ningsweg, Prins Hendrikweg naar het sta
tion. Op het perron is voor hen een plaats
gereserveerd bij den extra-trein, waarmede
de Prins omstreeks 5 uur vertrekt.
In verband met het bezoek van Z. K. H.
Prins Bemhard verzoekt de Middenstands-
Centrale den winkeliers, hun zaken Zater
dagmiddag a.s. zoo mogelyk van half één
tot 2 uur gesloten te houden.
Het publiek wordt verzocht gedurende
dien tyd geen inkoopen te doen.
Da NdeHandsuhe
èglirqiïidïistvÊe in de Eerste
Kamer besproken.
DE REGEERING GAAT EEN DEEL VAN
HET RISICO DRAGEN.
Alvorens de behandeling der begrooting
ran Waterstaat, Verkeersfonds en Staats
mijnen voor 1939 te kunnen voortzetten,
rad de Eerste Kamer zich gisterochtend
"Itte spreken over een reeks kleinere wets-
®twerpen waaronder elf naturalisatie-ont
werpen. Tegen acht dezer had de N.S.B.-
ractle bezwaar, daar zij personen betrof-
die geen oud-Nederlanders zyn en daar
vendien niet was medegedeeld, tot wel
en stam zy behooren. De Minister van
nstitie zei in zyn antwoord, dat stam- of
egrip by naturalisaties niet ter zake
°en. Evenals deze werden ook de andere
en werpen, enkele na eenige discussie, zón-
er hoofdelijke stemming aangenomen.
Negen sprekers voerden gisteren nog het
.00rd b9 voortgezette behandeling van
eSro°tmgen van Waterstaat, Verkeers
as en Staatsmijnen. De heer Van Lan-
°t (r.k.) stelde rentelooze voorschotten
oor uit het werkfonds voor de verbetering
an de afwatering in Westelijk Noord-Bra-
w or de pensioenrechten van de myn-
kwam de heer Janssen (r.k.) op,
NlJ ]e,Van bet spoorwegpersoneel de heer
De sociaal-democratische af-
Lih !fde de heer Wiardi Beekman be
en rt v wenschelijkheid, dat de K.L.M.
slechts vliegtuigen van
Dit nd fabrikaat zullen gebruiken.
duitriJ1 de Nederlandsche vliegtuigin-
een ruime werkgelegenheid geven.
Waters)0 1fn^e rede heeft de Minister van
strek*™ de heer Van Buuren> den
het h geantwoord. Htj verklaarde, dat
de awr5ment voor de verbetering van
rpefiq 6nng in vvestelijk Noord-Brabant
ten t* S,Ubsldie Seeft van 57 der kos-
verkeerm?1M^?0rd op die sprekers, die de
bracht wf w 'd ter sprake hadden ge-
stander tez^^0 de Minister' ^een voor
van maximum-snelheid, doch
wanneer de steeds toenemende snelheid van
het autoverkeer een steeds grooter wor
dend aantal ongevallen ten gevolge zal
heb, dan zal waarschijnlijk moeten worden
overgegaan tot snelheidsbeperking. Een
zekere matiging moet door de automobilis
ten in acht worden genomen.
Over de kwestie van het centrale vlieg
veld kon de Minister niet veel nieuws meer
zeggen. In antwoord op het betoog van den
heer Wiardi Beekman zei de Minister,
dat de regeering tot de conclusie is geko
men, dat zichzelf moet inschakelen In
den aanbouw van prototypes van vliegtui
gen in ons land. Zy ziet dit zoo, dat zij zal
participeeren In het risico, dat deze aan
bouw oplevert.
Indien men wenscht, dat de K.L.M. haar
machines slechts in Nederland koopt, moet
de Nederlandsche industrie zorgen, dat zij
toestellen brengt, die aan de eischen van
het toekomstige luchtverkeer voldoen.
Vanochtend zouden de replieken worden
gehouden.
Een beroep op de
Fransche werkgevers
om de stakers weer aan te nemen.
De regeering zal hetzelfde doen.
Daladier heeft gisteravond een verkla
ring voor de pers afgelegd, waarin hij o.m.
zei de
„De moeilijke uren eischen een verzoe
ning der Franschen. Ik richt my dan ook
vandaag tot de werkgevers en de arbei
ders. Ik vraag de werkgevers er voor te
zorgen, dat de grocte meerderheid der sta
kers van 30 November hun plaats hervin
den in de nationale productie. De staat
zelf zal zijn arbeiders, die htj heeft moe
ten ontslaan met de staking, breede aan
biedingen doen voor betrekkingen. Ik stel
vertrouwen in de weer aangenomen arbei
ders, dat zij al hun krachten zullen wijden
aan de nationale productie".
Militaire maatregelen
in Roemenië
Het agentschap Radar deelt mede Ca-
linesco heeft tegenover vertegenwoordigers
van de Roemeensche pers een verklaring
afgelegd van den volgenden inhoud
Het oproepen van eenige contingenten in
zekere gebieden des lands heeft een zuiver
preventief karakter gedragen. Bijgevolg
zyn de troepen niet nabij de grens geko
men en zullen zij er niet naby komen.
Wanneer over tien tot veertien diagen de
internationale atmosfeer kalmer wordt, ge
lijk wy dat hopen, zullen de reservisten
onmiddellijk naar hun haardsteden terug
gezonden worden. Tot dat oogenblik zijn
maatregelen genomen, opdat deze concen
traties het economische leven niet hinde
ren. Zij, die een rol vervullen in dat leven
zullen dus niet onder de wapenen worden
gehouden. Evenzoo zal de voerziening van
het leger niet' geschieden op de detail-
markt. In het gewone treinverkeer is geen
enkele wijziging gebracht. De regeering
heeft geen enkele buitengewone economi
sche of financieele maatregel genomen,
want de bovengenoemde operaties moeten
zich in een normaal kader afwikkelen.
Daarom moeten de omstandigheden met
volstrekte kalmte worden beschouwd. Ik
moet er op wijzen, dat de reservisten ge
antwoord hebben op den oproep met een
vaderlandslievend vuur, dat indrukwekkend
was, en dat de staabsapparatuur volmaakt
gefunctioneerd heeft. Dat geeft ons niet
alleen een gevoel van trots, maar ook van
volstrekte veiligheid.
De 4-mcgendhec'en-
ver klaring
NOG GEEN ANTWOORD VAN
RUSLAND EN POLEN.
Er is nog geen antwoord ontvangen van
de regeeringen der Sovjet-Unie en van Po
len op het Britsche voorstel inzake een ver
klaring der vier mogendheden (Groot-Brit-
tannië, Frankrijk, Rusland en Polen), dat
zij in geval van een verderen coup van de
zijde van Duitschland een gemeenschappe
lijke lijn zullen volgen.
De verklaring werd pas Maandag opge
steld, daarom kunnen pas over eenige da
gen antwoorden worden verwacht van alle
belanghebbende regeeringen. De hachelijk
heid der positie van Polen wordt te Lon
den ten volle gewaardeerd. Men hoopt er
aan de bezwaren van Polen te kunnen te
gemoet te komen.
Het verluidt, dat de voorgestelde verkla
ring de verplichting inhoudt by eenige
dreiging door Duitschland den internatio
nalen toestand te verstoren direct overleg
te plegen.
Zy zou ook moeten worden beschouwd
als een voorbereidende maatregel, waaraan
later een mèer concreten vorm zou kunnen
worden gegeven, wanneer de er bij betrok
ken mogendheden gelegenheid zullen heb
ben practische bijzonderheden uit te wer
ken.
De moeilijkheden op
ziekenfondsgebied
Nieuwe voorstellen van Ned. My. tot
Bevordering der Geneeskunst
aangekondigd.
De secretaris-penningmeester der Ned.
Maatschappij tot Bevordering der Genees
kunst heeft namens het hoofdbestuur der
maatschappij op 14 Maart j.l. aan de be
sturen van het Nederlandsch Verbond van
Vakvereenigingen, het Roomsch-Katholiek
Werkliedenverbond in Nederland, den Bond
van Room sch—Katholieke Ziekenfondsen in
Nederland, het Christelijk Nationaal Vak
verbond in Nederland, den Centralen Bond
van Ziekenfondsen een schrijven gezonden,
waarin wordt medegedeeld, dat na een ge
combineerde groepsvergadering van huis
artsen en specialisten deze vergadering het
hoofdbestuur heeft verzocht de hangende
onderhandelingen voort te zetten, teneinde
zoo mogelyk voor allen aannemelijke voor
waarden te bereiken.
In verband hiermede hoopt de Ned. Mij.
tot Bevordering der Geneeskunst den aan
geschreven organisaties zoo spoedig moge
lijk in den loep van de maand April nieu
we voorstellen te doen toekomen.
De Italiaansche eischen
aan Frankrijk
MUSSOLINI ZOU HEN ZONDAG
BEKEND MAKEN.
Reuter verneemt in welingelichte krin
gen, dat de Duce Zondag in krachtige,
doch evenwichtige bewoordingen de eischen
van Italië zal uiteenzetten. Men gelooft niet
dat de Duce met zyn sterk gevoel voor
werkelijkheid, een soort ultimatum tot
Frankrijk zal richten of zyn eischen in een
zoodanigen vorm zal gieten, dat de moge
lijkheid van een regeling er door zal wor
den uitgesloten. Het is bekend, dat zekere
kringen in Frankrijk er naar verlangen de
aangelegenheden met den Duce te bespre
ken. Er zijn vele geruchten in omloop ten
aanzien der persoonlijkheden van wie men
denkt, dat zij de boodschappen tusschen
beide regeeringen overbrengen.
EEN GROOTER EN SNELLER
LOODSVAARTUIG IN AANBOUW.
Het komt vermoedelijk te Vlissingen.
In den loop van dit jaar zal het Ne
derlandsch Loodswezen de beschikking
krijgen over een nieuw motorloods-
vaartuig dat niet alleen grooter maar
bovendien belangrijk sneller zal zijn dan
de thans in gebruik zijnde loodsbooten.
Het schip is momenteel in aanbouw
bij de N.V. Boele's Scheepswerven en
Machinefabriek te Bolnes en zal 25
Augustus a.s. in dienst worden ge
steld, waarna het hoogstwaarschijnlijk
hier ter stede zal worden gestation-
neerd.
Tot den bouw van dit vaartuig werd be
sloten in verband met den ouderdom der
tegenwoordige schepen en de geringe aan
wezige reserve. Het jongste schip, de no.
15, is reeds twintig jaar oud. De andere
loodsbooten, de nos. 7, 8, 9, 10, 11, 12 en
13 werden resp. in 1909, 1910, 1911, 1912,
1913, 1915 en 1916 gebouwd.
Blijkens de defensiebegrooting 1938 zou
den de kosten van den bouw van dit nieuwe
schip, gerekend naar de in September 1937
geldende materiaalprijzen en arbeidsloonen,
ongeveer 700.000 bedragen.
Nu het vaartuig langzamerhand zijn vol
tooiing begint te naderen, lijkt het ons in
teressant enkele gegevens van het nieuwe
en ter vergelijking die van de thans
in gebruik zijnde schepen te publiceeren.
Zooals gezegd zal het vaartuig iets groo
ter worden dan de thans in gebruik zijnde
schepen. De lengte over alles is 49.55 M.,
terwijl die van de oude schepen 42.03 M.
bedraagt. De grootste breedte is 8.70 M.
(7.30 M.). De waterverplaatsing vol uitge
rust zal 626 ton zijn bij een diepgang van
3.34 M. By de tegenwoordige schepen is dit
resp. 459 ton en 3.40 M. Bij de wijze van
voortstuwing wordt overgegaan van de
stoommachine op den motor. Er komt een
Stork-Dieselmotor van 1150 PK in het
schip, die het een snelheid van ruim 14 myl
per uur zal geven. De oude loodsbooten
die met stoommachines van 525 PK
uitgerust zijn, hadden een proeftochtsnel
heid van 10'/2 myl. In den loop der jaren
zullen de machines echter wel eenigszins
aan kracht ingeboet hebben, zoodat ook
deze snelheid wel niet meer bereikt zal
kunnen worden. De indienststeUing van
de nieuwe motorloodsboot zal dan ook
een groote verbetering zyn, daar het Ne
derlandsche Loodswezen dan tenminste
over een schip beschikt dat dezelfde snel
heid kan bereiken als de momenteel in
dienst zijnde Belgische motorloodsvaartui-
gen. Natuurlijk zal verder de inrichting van
het vaartuig ook moderner worden dan
thans het geval is. Terwyl de 24 loodsen
tot nu toe één verblijf te hunner beschik
king hadden, zullen zij er thans vier krij
gen.
DE LEELUKE BOVENGRONDSCHE
LEIDINGEN.
Het eerste schaap komt over den dam.
Herhaaldelijk is reeds geschreven over
de leelyke bovengrondsche leidingen van
het electrische net die Vlissingen op ver
schillende plaatsen ontsieren. Er begint
thans verandering te komen. In de afge-
loopen weken is in de Badhuisstraat een
ondergrondsche kabel gelegd. Binnenkort
wordt begonnen met de verwijdering van
het bovengrondsche lichtnet in deze straat.
Een prachtig begin, maar er zal nog heel
wat moeten volgen, alvorens Vlissingen
van deze ontsierende leidingen geheel ver
lost is.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
«pw Jew da»gj
Minister van Buuren heeft in de Eerste
Kamer medegedeeld, dat de regeering
zal deelnemen in het risico dat de
bouw van Nederlandsche vliegtuig
typen oplevert. (Pag. 1, eerste blad)
Vlissingen krygt vermoedelijk een groo
ter en sneller loodsvaartuig.
(Stadsnieuws)
Verwacht wordt dat de 3 Vlissingsche
boulevards in het komende seizoen tot
een geheel zullen zyn vereenigd.
(Stadsnieuws)
Ernstige verkeersongevallen te Doorn
en Groningen 5 gewonden.
(Gemengd nieuws).
Te Gouda is een deel van den IJsel-
dijk verzakt. (Gemengd nieuws)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERIC HTEN.
DE BOULEVARDS BINNENKORT
VEREENIGD.
Het groote werk nog dit seizoen gereed.
Met man en macht wordt op het oogen
blik gearbeid aan de doortrekking van den
Boulevard Bankert. De stormen van de
laatste weken hebben wel eenige vertra
ging veroorzaakt, doch de schade is mee
gevallen. Met ingang van de volgende
maand zullen waarschijnlijk nog meer men-
schen bij deze doortrekking tewerk worden
gesteld. Dezer dagen (waarschijnlijk in de
komende week) zal het werk zoover gevor
derd zyn, dat de dam door het haventje
van Meyer geheel voltooid is. Er wordt
dan zoo gauw mogelyk een voorloopige be
strating aangelegd, zoodat het dijklichaam
eenigen tijd kan zakken terwijl de overige
werkzaamheden voortgang vinden.
De volgende week wordt een aanvang
gemaakt met de doortrekkingswerkzaam
heden aan den Boulevard de Ruyter by den
Gevangentoren. Zooals men weet, moet
hiertoe een flink stuk van de ter plaatse
bestaande kazerne worden gesloopt, terwijl
de weg straks gedeeltelijk over het over
blijvende kazerne-gedeelte zal heenloopen.
Verwacht wordt dat beide doortrekkin
gen nog voor het begin van het komende
badseizoen voltooid zullen zijn, zoodat de
drie Vlissingsche boulevards dan tot één
geheel zullen zijn vereenigd.
De Nollepunt wordt verfraaid.
Wij hebben indertijd gepubliceerd, dat de
Nollepunt zal worden verfraaid. Op dit
aantrekkelijke stukje Vlissingen dat het
strand besluit en welks fraaie ligging
reeds vele schilders heeft geïnspireerd,
zyn de voorbereidende werkzaamheden
reeds begonnen.
Verwacht wordt, dat ook dit werk bij
den aanvang van het komende badseizoen
voltooid zal zijn.
Geen gevaar voor het strand.
Voor de doortrekking van den boulevard
zyn groote hoeveelheden zand noodig, die
op het strand worden uitgegraven en dan
met kipkarretjes naar de plaats van be
stemming gebracht. Van verschillende kan
ten is reeds ongerustheid gebleken over de
toekomst van het badstrand, vooral met
het oog op het a.s. seizoen. Men vreest dat
Vlissingen dan niet over een behoorlijk
strand zal kunnen beschikken.
In kringen van deskundigen wordt deze
vrees echter allerminst gedeeld. Men is er
van overtuigd dat het strand tijdens het
a.s. seizoen volkomen normaal zal zyn en
zelfs van betere hoedanigheid dan tot dus
ver. De vloed brengt telkenmale zóóveel
zand mee, dat de rails 60 cM. bedolven
waxen, toen korten tijd geleden gedurende
enkele weken op een bepaald gedeelte niet
werd gewerkt
Gemengde zangvereeniging „De Volksstem"
Zaterdag a.s. geeft de Gemengde Zang
vereeniging „De Volksstem", directeur de
heer B. Vleugels, een uitvoering in het
Concertgebouw.
Voor verdere bijzonderheden verwijzen
wij naar de in dit nummer voorkomende
advertentie.