Kuiyinoeders.' K. TIKTAK'S GRATIS K. TIKTAK N.V. Jennie Tourel MODESHOW J. LAMBOOY ATTENTIE! ADVERTENTIEN Concert-Vereeniging 3e Concert ZES PRIL ZES APRIL ZES APRIL ZES APRIL ZES APRIL ZES APRIL een half pond verpakte koffie De schipbreuk van de „Jaguar" Algemeene "kennisgeving. Heden overleed, na een langdurig doch geduldig ge dragen lijden, mijn geliefde Echtgenoot, de Heer JOANNES MARINU5 DOORNEBOS, in den ouderdom van 56 jaar. Zijn diepbedroefde Echtgenoote, S. A. DOORNEBOS— DE VISSER. Vlissingen, 12 Maart 1939. Primulalaan 24. Teraardebestelling Woensdag a.s. om 2 uur vanaf het sterf huis. Heden overleed, na een langdurig doch geduldig ge dragen lijden, onze geliefde Zoon, Broeder, Behuwdbroe- der en Oom, de Heer JOANNES MARINUS DOORNEBOS, in den ouderdom van 56 jaar. Middelburg: M. DOORNEBOS. F. P. ROMEIJN— DOORNEBOS. D. A. ROMEIJN. M. H. DOORNEBOS. Vlissingen: A. DE VISSER. A. DE VISSER— RINGELBERG. JANNETJE CATHARINA. Vlissingen, 12 Maart 1939. Heden overleed te Vlissin gen. na een langdurig doch geduldig gedragen lijden, onze Neef en Huisvriend, JOANNES MARINUS DOORNEBOS, in den ouderdom van 56 jaar. G. DE VISSER. A. DE VISSER— ROBEERTS. Oost- en West-Souburg, 12 Maart 1939. Voor de vele bewijzen van deelneming, ontvangen na het overlijden van onze geliefde Moe der, Behuwd- en Grootmoeder, Mejuffrouw NEELTJE VOS, be tuigen wij onzen hartelijken dank. Uit aller naam, D. W. BLOM. "Lood om oud Ijzer"... x«ggen sommige menschen en als z» kiespijn hebben, koopen ze een wille» keurig pijnstillend middel. Vraag eens aan degenen, die Witte Kruis poeders kénnen, of ze ooit Iets anders tegen hun pijn nemen. Al kregen ze het cadeau, dan deden ze het nóg nletl Witte Kruis poeders, tabletten en cachets stellen gezonde opgewektheid in de plaats van pijn •n depressie. Prijs per poeder 5 et Per doos van 12 poeders, tabletten of cachets 45 ct, per koker van 24 tabletten 80 ct Verkrijgbaar bij Apothekers •n Drogisten DUTIM E GS TG E ESI SCHOONE ONGELEZEN COURANTEN te koop» 10 ct. per kilo. Bureau „Vlissingsche Courant". MIDDELBURG. Woensdag 15 Maart a.s., 8.15 uur in de Concert- en Gehoorzaal, Singelstraat, Middelburg. Ciedei-auond Aan den vleugel THEO v. d. PAS. Liederen o.a. van Mahler, Debussy, de Falla. Plaatsbespr. en kaartverk. Dins dag 14 Maart van 2 tot 4 uur. Donderdag 16 Maart 8 tot b0-30 uur. Vrijdag 17 Maart 2.30 tot 5 en 8 tot 10.30 uur. FIRMA Badhuisstraat 39. Teletoon 277. HAAST U! DE VLIEGKRACHTLOTEN VLIEGEN WEG! wint met 60 cent, Uw keuze: per KLM/KNILM A'dam-Sydney v. 2 pers. én reis Indië f 6000.» „De Rozenhof" f 6000.- 12 stamboekkoeien f 6000.- Ruim 100.000 KM. gratis auto rijden w. f 6000.- Alles vrij! Totale Pracht Prijzen: Week end-Huis, Koelkasten, Motorrijwielen, per KLM Rome, Boedapest, Stockholm,' Ameublementen, Radiotoestellen, enzc 6 April Trekking 6 April!! Vliegkrachtloten 60 cent Verkrijgbaar in heel Nederland bij KLM-Kontoren, KLM-Agenten, Krantkiosken, Coiffeurs, Sigaren-, Lotenzaken Nat. Luchtv. Fonds ausp. Koninklijke Ned. Ver. v. Luchtvaart Min. v. Jus. 1 Aug. '38 2e afd. 1196 NvwwstMiw- «soa mmü VUEGKRACHT LOTEN 60 CENT, VERKRIJGBAAR TE: BRESKENS: Coif. v. Haartsen: Coif. Houte: Meubelm. v. Lecuwe Jr. GROEDE: J. Castelljn. KOUDEKERKE: Coif. de Kuyper. MIDDELBURG: Grand hotel Verseput; Hotel du Commerce; Hotel „De Abdij"; Coif. Boom; Sig. Dingc- manse; Lotk. Dingcmanse: Lotk. Frederiks: Coif. Jcllema: Lotk. Simonse; Piet Vogel; Zceuwsche Kol. Mij. OOSTBURG: Uitg. Bronswijk: Coif. Carpentier. tëCHOONDIJKE: Coif. v. Baal. SOUBURG: Cour. -g. Lammers; W. Louwcrse. VLISSINGEN: Kellner Bosselaar: Gar. Goedbloed; Coif. Kotoun: Sig. t. Meulen; Muller 6 Co.; Coif. Roos: Gar. Schout; Lotk. Smit: Bockh. Timmerman; Hotel Zeeland: L. Klaassen; Café Rjedoer: Café Smoor. Vanaf heden t.m. 31 MAART '39 ontvangt U bij aankoop van één half pond K. TIKTAK's verpakte Koffie vanaf 24 cent en één ons K. TIKTAK's verpakte Thee vanaf 24 cent en duurdere soorten van het gekochte merk VRAAGT ZE UWEN WINKELIER Groningen. Amsterdam, Vertegenwoordiger voor Zeeland A. W. SIES, Heerenstraat 37, Middelburg, Wat is het primaire verkoopshulpmiddel? Primair isCourantenreclame. Iedereen leest een krant en bewezen is, dat vrijwel iedereen de krant juist ook leest om de advertenties wat voor geen enkel ander reclamemiddel geldt. Vandaar dat courantenreclame de kern moet blijven van iedere reclamecampagne. Vraagt inlichtingen, voorbeelden etc. van courantenreclame bij de Administratie der Vlissingsche Courant", Walstr. 58-60, Vlissingen. Telefoon 10 (2 lijnen SCHEEPVAARTBERICHTEN HET ACHTERSCHIP THANS GEBORGEN. EEN INTERESSANTE SLEEPREIS. Het behoort zeker wel tot de hooge zeld zaamheden, dat midden op den oceaan een schip van respectabele afmetingen zooda nig middendoor breekt, dat een van de bei de helften nog een sleepreis van vele hon derden mijlen kan maken om tenslotte vei lig binnen te worden geloodst. Dit merkwaardige lot is het 9827 ton metende Noorsche tankschip „Jaguar" over komen, dat op 17 Januari jl., des avonds om elf uur op 34 gr. 29 min. noorder breedte en 45.09 westerlengte bij storm weer in tweeën brak. De „Jaguar" was met een lading olie op weg van Mexico naar Duitschland, toen op den Atlantischen Oceaan voor- en ach terschip ter hoogte van de pompkamer van elkaar werden gescheiden. Het voorschip zonk spoedig en de zeven man, die zich op dit gedeelte bevonden werden gered door het Noorsche stoomschip „Duala", enkele uren na de schipbreuk. De „Duala" bleef in de buurt en redde overdag ook de 30 andere schepelingen, die op het achterschip ver toefden. Het achterdeel van de „Jaguar" begon daarna zijn zwerftocht over den Oceaan, welke tocht twintig dagen zou duren. In deze periode verdreef het wrak 700 mijlen om den Oost, waarbij het van tijd tot tijd soms met lange tusschenpoozen door voor bijgaande schepen werd gerapporteerd. Intusschen was de Duitsche sleepboot „Seefalke" van Queenstown vertrokken om te trachten het wrak te bergen, dat zich toen ongeveer 2000 mijl van Queens town bevond. Doch ook de „Seefalke" werd door een zwaren storm overvallen, gedurende welken deze boot nog hulpdiensten verleende aan het Grieksche stoomschip „Thamos" bij den ingang van het Engelsche Kanaal, om daar na zijn lange reis naar het „Jaguar"-wrak voort te zetten. De Nederlandsche sleepboot „Thames" van L. Smit Co.'s Internationalen Sleep dienst, was op het tijdstip van het ongeval van de „Jaguar" onderweg van zijn ber gingsstation St. John's (New Foundland) naar het Engelsche s.s. „Teakwood", dat op 570 mijl ten Oosten van de Bermuda's in moeilijkheden verkeerde. Daar aan boord van de „Teakwood" eveneens menschen- levens in gevaar verkeerden, kon de „Tha mes" zich aanvankelijk niets van de „Jaguar" aantrekken, hoewel deze vrg dicht in de buurt was. De „Thames" slaag de erin, de „Teakwood" te Bermuda binnen te brengen en verleende daarna assistentie aan het s.s. „King City", dat met kolen- tekort te kampen had. Nadat de „King City" op 30 Januari eveneens op de Ber muda's was binnengebracht, kon de „Tha mes" zich naar de „Jaguar" begeven, die intusschen oostwaarts een heel eind was verwijderd. Omstreeks der derden Februari waren de beide bergingsbooten „Seefalk" en „Thames" ter plaatse waar men de „Ja guar" het laatst gezien had, doch in de vier dagen, die daarop volgden konden zij geen spoor van het wrak ontdekken. Op 7 Februari evenwel rapporteerde het Engelsche s.s. „Lowther Castle" het achter schip van de „Jaguar" op 35.25 N.31.44 W., waarbij bleek, dat de „Thames" en de „Seefalke" op ongeveer 100 mijl van deze positie aan het zoeken waren. Op verzoek van de beide bergingsbooten bleef de „Lowther Castle" in de nabijheid van het wrak, opdat de booten met hun richting- zoeker in staat zouden zijn, het wrak te vinden. Hun teleurstelling als bergers was echter groot, toen de Duitsche tank boot „Paul Hameit" kort voor hun aan komst ter plaatse verscheen en van het inmiddels goede weer profiteerde om eenige leden van zjjn bemanning aan boord van het wrak te zetten en te trachten het „Jaguar"-restant op sleeptouw te nemen. Dit geschiedde om 9 uur 's avonds, één uur voordat de „Thames" en de „Seefalke" ter plaatse waren gekomen. De „Paul Hameit" heeft eenige malen getracht de „Jaguar" te sleepen, doch tel kenmale werd de sleepverbinding verbro ken. Eerst op 10 Februari gaf de „Paul Hameit" zijn pogingen op en liet toen zijn mannen met hulp van de „Seefalke" van boord (van het wrak) halen, om daarna de „Jaguar"-achterhelft aan de hoede van de beide sleepbooten over te laten. De weersomstandigheden waren opnieuw ongunstig geworden, doch op 11 Februari om 12 uur kan de „Thames" op 37.04 N. 29.14 W. (ongeveer 120 mijl ten zuiden van Fayal) de „Jaguar" vastmaken. „Seefalke" en „Thames" die respectievelijk 1800 en 1500 mjjlen hadden afgelegd vingen nu gezamelijk de bergingsreis aan. De „See falke" concoyeerde het transport, dat op 14 Februari ter reede van Horta (Azoren) aankwam, waar een nauwkeurig onderzoek aan boord van het wrak kon Worden inge steld. Het bleek, dat de middelste tank bij de breuk vol water stond en dat de tweede tank gedeeltelijk nog met olie was gevuld. Men oordeelde het noodig, een deel van de lading uit te pompen en toevalligerwijze was de Duitsche tanker „Rudolf Albrecht" op Horta aanwezig, die de 1100 ton lading overnam. Bovendien werd 350 ton water uitgepompt. Het wrak kreeg door deze maatregelen minder diepgang en een betere uitwatering. Nadat het roer van de „Jaguar" was vastgezet en verdere voorzieningen in het belang van de veiligheid waren getroffen, namen de „Seefalke" en de „Thames" sa men het -wrak op sleeptouw, waartoe op 22 Februrai van Fayal de reis naar Hol land werd voortgezet. Zonder bijzondere wederwaardigheden verliep verder de sleepreis, die Zaterdag te Schiedam eindigde. Dank zij den Westenwind van de afge- loopen dagen geschiedde deze aankomst een dag eerder dan men aanvankelijk ver wachtte. Op de directieboot van L. Snjit Co.'s Internationalen Sleepdienst waren wij ge tuige van het binnengaats komen van deze merkwaardige sleep bij Hoek van Holland. De zee was nu zeer rustig en het weer was aanlokkelijk. Om kwart over twee in den namiddag kwam de achterstevoren ge sleepte „Jaguar" bij Hoek van Holland in zicht en om half drie was men bninen de pieren. Inmiddels was om 12 uur een an dere sleepboot van L. Smit Co., de „Blankenburg", uit den Nieuwe Waterweg naar buiten gevaren om de sleeptaak van de „Seefalke" over te nemen. Laatstge noemde bleef verder convoyeeren tot de aankomst aan de werf van Wilton te Schiedam. Weder een andere sleepboot, de „Rotterdam", had een twaalftal run ners aan boord van de „Jaguar" gebracht, wier taak het was, de trossen te bedienen en bij de aankomst in de haven het noo- dige te verrichten. De binnenkomst in den Nieuwe Water weg leverde een interessant schouwspel. De „Thames", de nieuwste motorsleepboot van L. Smit Co., die verleden jaar in dienst werd gesteld, behoort tot het groot ste type zeewaardige sleepers en met het omvangrijke wrakstuk, ter rechterzijde ge- convoyeerd door de machtige „Seefalke". was deze sleep een belangwekkende com binatie, waarbij de „Blankenburg" een notedop geleek. Te Maassluis, de basis van de meeste der 35 booten van L. Smit Co., stond het op den wal zwart van de menschen, die het voorbijtrekken van het transport af wachtten. Hier waren de stadssleepbooten „Miner va", „Titan", „IJsselmonde", „Achilles" en „Hector", alle van L. Smit en Co., het werk van de zeesleepbooten over en zoo werd tegen den avond de „Jaguar" keurig bij Wilton gemeerd, in afwachting van hetgeen na ontgassing van de tanks het technisch onderzoek hier zal uitwijzen, nl. of het de moeite zal loonen, aan de Jaguar een nieuw voorschip te bouwen, dan wel, of het ondanks alle gedane moeite zal moeten worden gesloopt. Scblp in de Middellandsche Zee vergaan? Te Marseille is Zaterdag een bericht op gevangen van het s.s, „Arcturus", luiden de „Tusschen negen en tien uur, op 10 graden ten oosten van San Sebastian, heb ben wij talrijke scheepsluiken, planken en sparren gevonden, zonder zichtbare ken- teekenen, benevens groote olievlekken op het water." Kaap San Sebastian ligt aan de Middellandsche Zee ten noorden van Palamos. Een schip met Joodsche vluchtelingen vermoedelijk vergaan. De Poolsche pers verneemt uit Boeka rest, dat gisteravond in de haven van Con- stanza inlichtingen waren ontvangen, vol gens welke het onder Panameesche vlag varende schip „Kiepo" bij het eiland Kreta zou zijn vergaan. De „Kiepo" is enkele dagen geleden uit Constanza vertrokken met 700 Joodsche emigranten uit Polen en Tsjecho Slowakije aan boord, die zich naar Palestina be gaven. Nadere bijzonderheden omtrent de ramp ontbreken nog. BRAND OP BENZINE LICHTER OP DE NIEUWE MAAS. Gevolg van gecompliceerde aanvaring. Het vuur tijdig bedwongen. Zaterdag heeft op de Nieuwe Maas vooi Kralingscheveer, ter hoogte van het beken de Zalmhuis, een samengestelde aanvaring plaats gehad tusschen eenige riviersche pen, waarvan het gevolg was, dat een der schepen, de benzineliehter „Chur", afkom stig van Rotterdam, in brand geraakte. Op wonderbaarlijke wijze is een ernstige brand voorkomen. Binnen zeer korten tijd had slangenwagen no. 1, die vlak bij de plek, waar de tankllchter aan den dijk ge zet is, gestationneerd is, met twee stralen den brand, die reeds langs het geheele stuurboord van het schip woedde, door kruisstralen gebluscht. Het scheelde zeer weinig of een hoeveelheid van 230 ton benzine had vlam gevat. De kapitein, de heer Kreuze, wonende te Rotterdam, en zijn knecht, sprongen in de verwarring van het oogenblik in de roei- vlet, die achter den lichter meevoer, maar even later verzochten zij toch den kapitein van de sleepboot „Haarlemmermeer", af komstig uit Gouda, om hen weer aan boord van den lichter te brengen, teneinde te trachten het schip aan den wal te zetten. Terwijl de vlammen op het voorschip reeds langs den mast omhoog speelden, zette de kapitein koers naar den Noordwal en wist zijn schip, waaruit reeds brandende benzine op het water stroomde, ongeveer ter hoogte van pand 340 op de bazalten dijkschoeiing te zetten. Het was een ge luk, dat slangenwagen no. 1, die even om de bocht van den dijk geplaatst is, zoo spoedig aanwezig was. Toen het vuur eenmaal naar het voor schip teruggedreven was, kon men vry spoedig met kruisstralen de vlammen be dwingen. Het voorschip was echter gloeiend heet en nog langen tijd perste zich rook naar buiten. Tn den verren omtrek was een sterke benzinelucht waarneembaar, zoodat zoowel op de nabij gelegen schepen als aan den wal het rooken streng verboden werd. LUCHTVAART Aankoopen van mlitaire vliegtuigen in het buitenland eveneens plotseling stopgezet. Stappen van den vliegtuigbouwer Fokker om officieelen steun te krijgen bij het bou wen van civiele luchtvaartuigen hebben niet alleen tot gevolg gehad, dat K.L.M.-bestel- lingen voor Douglas D. C. 4 en D. C. a vliegtuigen zijn opgeschort, meldt de Tel, De minister heeft ook een commissie, welke in Amerika aankoopen van .vliegtuigen voor de luchtmacht voorbereidt, laten weten, dat de aankoopen van buitenlandsche militaire vliegtuigen dienen te worden stopgezet Hangende het onderzoek der door den minster ingestelde commsse, zal geen uit voering worden gegeven aan de order op achttien Douglas-trainingsvliegtuigen, aan gezien onderzocht wordt of soortgelijke vliegtuigen evengoed door onze eigen indus trie kunnen worden vervaardigd. Te meer daar volledige uitgewerkte ontwerpen be staan en men dus oogenblikkelgk met de fabricage zal kunnen beginnen. Vliegtuig in Tripolis verongelukt Vijf personen, van wie vier officieren, zijn om het leven gekomen, toen een Duitsch vliegtuig gistermiddag te Tripolis wilde opstijgen met bestemming Stettin (Duitschland). RECHTSZAKEN Uitspraken van de Rechtbank te Middelburg van heden. In de zaak betreffende oneerlijke con currentie van N. M. L., 30 jaar, sigaren- reiziger te Kloetinge, werd heden 1 maand gevangenisstraf geëischt met toewijzing va®. de civiele vordering wegens geleden schade ten bedrage van 14.55 aan C, Wisse te Koudekerke. Wegens verduistering werd E. N. huisvrouw van A. de M. te Hoogewaarde, thans in voorarrest, tot 5 maanden gevan genisstraf veroordeeld met aftrek van voorarrest. FAILLISSEMENTEN Het faillissement van J. L. ®ciljr0 koopman, destijds wonende te Midde thans handelaar onder den firmanaam H. Rabbers Co., Temeuzen, is gpw®"® wegens verbindend worden van de een a uitdeelingslrjst. Het faillissement van J- Dingema^ timmerman en metselaar, wonende delburg Langeviele 46, is geëindigd verbindend worden van de eenige u lingslijst.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 4