Kuiyinoeders.'
K. TIKTAK'S
GRATIS
K. TIKTAK N.V.
Jennie Tourel
MODESHOW
J. LAMBOOY
ATTENTIE!
ADVERTENTIEN
Concert-Vereeniging
3e Concert
ZES
PRIL
ZES
APRIL
ZES
APRIL
ZES
APRIL
ZES
APRIL
ZES
APRIL
een half pond
verpakte koffie
De schipbreuk
van de „Jaguar"
Algemeene "kennisgeving.
Heden overleed, na een
langdurig doch geduldig ge
dragen lijden, mijn geliefde
Echtgenoot, de Heer
JOANNES MARINU5
DOORNEBOS,
in den ouderdom van 56 jaar.
Zijn diepbedroefde
Echtgenoote,
S. A. DOORNEBOS—
DE VISSER.
Vlissingen, 12 Maart 1939.
Primulalaan 24.
Teraardebestelling Woensdag
a.s. om 2 uur vanaf het sterf
huis.
Heden overleed, na een
langdurig doch geduldig ge
dragen lijden, onze geliefde
Zoon, Broeder, Behuwdbroe-
der en Oom, de Heer
JOANNES MARINUS
DOORNEBOS,
in den ouderdom van 56 jaar.
Middelburg:
M. DOORNEBOS.
F. P. ROMEIJN—
DOORNEBOS.
D. A. ROMEIJN.
M. H. DOORNEBOS.
Vlissingen:
A. DE VISSER.
A. DE VISSER—
RINGELBERG.
JANNETJE CATHARINA.
Vlissingen, 12 Maart 1939.
Heden overleed te Vlissin
gen. na een langdurig doch
geduldig gedragen lijden,
onze Neef en Huisvriend,
JOANNES MARINUS
DOORNEBOS,
in den ouderdom van 56 jaar.
G. DE VISSER.
A. DE VISSER—
ROBEERTS.
Oost- en West-Souburg,
12 Maart 1939.
Voor de vele bewijzen van
deelneming, ontvangen na het
overlijden van onze geliefde Moe
der, Behuwd- en Grootmoeder,
Mejuffrouw NEELTJE VOS, be
tuigen wij onzen hartelijken dank.
Uit aller naam,
D. W. BLOM.
"Lood om oud Ijzer"...
x«ggen sommige menschen en als z»
kiespijn hebben, koopen ze een wille»
keurig pijnstillend middel.
Vraag eens aan degenen, die Witte
Kruis poeders kénnen, of ze ooit Iets
anders tegen hun pijn nemen. Al
kregen ze het cadeau, dan deden ze
het nóg nletl Witte Kruis poeders,
tabletten en cachets stellen gezonde
opgewektheid in de plaats van pijn
•n depressie.
Prijs per poeder 5 et Per doos van
12 poeders, tabletten of cachets
45 ct, per koker van 24 tabletten
80 ct Verkrijgbaar bij Apothekers
•n Drogisten
DUTIM
E GS TG E ESI
SCHOONE ONGELEZEN
COURANTEN te koop» 10 ct.
per kilo. Bureau „Vlissingsche
Courant".
MIDDELBURG.
Woensdag 15 Maart a.s., 8.15 uur
in de Concert- en Gehoorzaal,
Singelstraat, Middelburg.
Ciedei-auond
Aan den vleugel THEO v. d. PAS.
Liederen o.a. van Mahler,
Debussy, de Falla.
Plaatsbespr. en kaartverk. Dins
dag 14 Maart van 2 tot 4 uur.
Donderdag 16 Maart
8 tot b0-30 uur.
Vrijdag 17 Maart 2.30
tot 5 en 8 tot 10.30 uur.
FIRMA
Badhuisstraat 39.
Teletoon 277.
HAAST U! DE VLIEGKRACHTLOTEN VLIEGEN WEG!
wint met 60 cent, Uw keuze: per KLM/KNILM A'dam-Sydney
v. 2 pers. én reis Indië f 6000.» „De Rozenhof" f 6000.-
12 stamboekkoeien f 6000.- Ruim 100.000 KM. gratis auto
rijden w. f 6000.- Alles vrij! Totale Pracht Prijzen: Week
end-Huis, Koelkasten, Motorrijwielen,
per KLM Rome, Boedapest, Stockholm,'
Ameublementen, Radiotoestellen, enzc
6 April Trekking 6 April!!
Vliegkrachtloten 60 cent Verkrijgbaar in heel
Nederland bij KLM-Kontoren, KLM-Agenten,
Krantkiosken, Coiffeurs, Sigaren-, Lotenzaken
Nat. Luchtv. Fonds ausp. Koninklijke Ned. Ver.
v. Luchtvaart Min. v. Jus. 1 Aug. '38 2e afd. 1196
NvwwstMiw- «soa mmü
VUEGKRACHT LOTEN 60 CENT, VERKRIJGBAAR TE:
BRESKENS: Coif. v. Haartsen: Coif. Houte: Meubelm. v. Lecuwe Jr.
GROEDE: J. Castelljn. KOUDEKERKE: Coif. de Kuyper. MIDDELBURG: Grand
hotel Verseput; Hotel du Commerce; Hotel „De Abdij"; Coif. Boom; Sig. Dingc-
manse; Lotk. Dingcmanse: Lotk. Frederiks: Coif. Jcllema: Lotk. Simonse; Piet
Vogel; Zceuwsche Kol. Mij. OOSTBURG: Uitg. Bronswijk: Coif. Carpentier.
tëCHOONDIJKE: Coif. v. Baal. SOUBURG: Cour. -g. Lammers; W. Louwcrse.
VLISSINGEN: Kellner Bosselaar: Gar. Goedbloed; Coif. Kotoun: Sig. t. Meulen;
Muller 6 Co.; Coif. Roos: Gar. Schout; Lotk. Smit: Bockh. Timmerman; Hotel
Zeeland: L. Klaassen; Café Rjedoer: Café Smoor.
Vanaf heden t.m. 31 MAART '39 ontvangt U bij
aankoop van één half pond K. TIKTAK's
verpakte Koffie vanaf 24 cent en één ons
K. TIKTAK's verpakte Thee vanaf 24 cent en
duurdere soorten
van het gekochte merk
VRAAGT ZE UWEN WINKELIER
Groningen. Amsterdam,
Vertegenwoordiger voor Zeeland
A. W. SIES, Heerenstraat 37, Middelburg,
Wat is het primaire verkoopshulpmiddel?
Primair isCourantenreclame. Iedereen leest een
krant en bewezen is, dat vrijwel iedereen de krant
juist ook leest om de advertenties wat voor geen
enkel ander reclamemiddel geldt. Vandaar dat
courantenreclame de kern moet blijven van iedere
reclamecampagne.
Vraagt inlichtingen, voorbeelden etc. van courantenreclame bij de
Administratie der Vlissingsche Courant", Walstr. 58-60, Vlissingen.
Telefoon 10 (2 lijnen
SCHEEPVAARTBERICHTEN
HET ACHTERSCHIP THANS
GEBORGEN.
EEN INTERESSANTE SLEEPREIS.
Het behoort zeker wel tot de hooge zeld
zaamheden, dat midden op den oceaan een
schip van respectabele afmetingen zooda
nig middendoor breekt, dat een van de bei
de helften nog een sleepreis van vele hon
derden mijlen kan maken om tenslotte vei
lig binnen te worden geloodst.
Dit merkwaardige lot is het 9827 ton
metende Noorsche tankschip „Jaguar" over
komen, dat op 17 Januari jl., des avonds
om elf uur op 34 gr. 29 min. noorder
breedte en 45.09 westerlengte bij storm
weer in tweeën brak.
De „Jaguar" was met een lading olie
op weg van Mexico naar Duitschland, toen
op den Atlantischen Oceaan voor- en ach
terschip ter hoogte van de pompkamer van
elkaar werden gescheiden. Het voorschip
zonk spoedig en de zeven man, die zich op
dit gedeelte bevonden werden gered door
het Noorsche stoomschip „Duala", enkele
uren na de schipbreuk. De „Duala" bleef in
de buurt en redde overdag ook de 30 andere
schepelingen, die op het achterschip ver
toefden.
Het achterdeel van de „Jaguar" begon
daarna zijn zwerftocht over den Oceaan,
welke tocht twintig dagen zou duren. In
deze periode verdreef het wrak 700 mijlen
om den Oost, waarbij het van tijd tot tijd
soms met lange tusschenpoozen door voor
bijgaande schepen werd gerapporteerd.
Intusschen was de Duitsche sleepboot
„Seefalke" van Queenstown vertrokken
om te trachten het wrak te bergen, dat
zich toen ongeveer 2000 mijl van Queens
town bevond.
Doch ook de „Seefalke" werd door een
zwaren storm overvallen, gedurende welken
deze boot nog hulpdiensten verleende aan
het Grieksche stoomschip „Thamos" bij den
ingang van het Engelsche Kanaal, om daar
na zijn lange reis naar het „Jaguar"-wrak
voort te zetten.
De Nederlandsche sleepboot „Thames"
van L. Smit Co.'s Internationalen Sleep
dienst, was op het tijdstip van het ongeval
van de „Jaguar" onderweg van zijn ber
gingsstation St. John's (New Foundland)
naar het Engelsche s.s. „Teakwood", dat op
570 mijl ten Oosten van de Bermuda's in
moeilijkheden verkeerde. Daar aan boord
van de „Teakwood" eveneens menschen-
levens in gevaar verkeerden, kon de „Tha
mes" zich aanvankelijk niets van de
„Jaguar" aantrekken, hoewel deze vrg
dicht in de buurt was. De „Thames" slaag
de erin, de „Teakwood" te Bermuda binnen
te brengen en verleende daarna assistentie
aan het s.s. „King City", dat met kolen-
tekort te kampen had. Nadat de „King
City" op 30 Januari eveneens op de Ber
muda's was binnengebracht, kon de „Tha
mes" zich naar de „Jaguar" begeven, die
intusschen oostwaarts een heel eind was
verwijderd.
Omstreeks der derden Februari waren
de beide bergingsbooten „Seefalk" en
„Thames" ter plaatse waar men de „Ja
guar" het laatst gezien had, doch in de
vier dagen, die daarop volgden konden zij
geen spoor van het wrak ontdekken.
Op 7 Februari evenwel rapporteerde het
Engelsche s.s. „Lowther Castle" het achter
schip van de „Jaguar" op 35.25 N.31.44
W., waarbij bleek, dat de „Thames" en de
„Seefalke" op ongeveer 100 mijl van deze
positie aan het zoeken waren. Op verzoek
van de beide bergingsbooten bleef de
„Lowther Castle" in de nabijheid van het
wrak, opdat de booten met hun richting-
zoeker in staat zouden zijn, het wrak te
vinden. Hun teleurstelling als bergers
was echter groot, toen de Duitsche tank
boot „Paul Hameit" kort voor hun aan
komst ter plaatse verscheen en van het
inmiddels goede weer profiteerde om eenige
leden van zjjn bemanning aan boord van
het wrak te zetten en te trachten het
„Jaguar"-restant op sleeptouw te nemen.
Dit geschiedde om 9 uur 's avonds, één uur
voordat de „Thames" en de „Seefalke" ter
plaatse waren gekomen.
De „Paul Hameit" heeft eenige malen
getracht de „Jaguar" te sleepen, doch tel
kenmale werd de sleepverbinding verbro
ken. Eerst op 10 Februari gaf de „Paul
Hameit" zijn pogingen op en liet toen zijn
mannen met hulp van de „Seefalke" van
boord (van het wrak) halen, om daarna
de „Jaguar"-achterhelft aan de hoede van
de beide sleepbooten over te laten.
De weersomstandigheden waren opnieuw
ongunstig geworden, doch op 11 Februari
om 12 uur kan de „Thames" op 37.04 N.
29.14 W. (ongeveer 120 mijl ten zuiden van
Fayal) de „Jaguar" vastmaken. „Seefalke"
en „Thames" die respectievelijk 1800 en
1500 mjjlen hadden afgelegd vingen nu
gezamelijk de bergingsreis aan. De „See
falke" concoyeerde het transport, dat op 14
Februari ter reede van Horta (Azoren)
aankwam, waar een nauwkeurig onderzoek
aan boord van het wrak kon Worden inge
steld. Het bleek, dat de middelste tank bij
de breuk vol water stond en dat de tweede
tank gedeeltelijk nog met olie was gevuld.
Men oordeelde het noodig, een deel van de
lading uit te pompen en toevalligerwijze
was de Duitsche tanker „Rudolf Albrecht"
op Horta aanwezig, die de 1100 ton lading
overnam. Bovendien werd 350 ton water
uitgepompt.
Het wrak kreeg door deze maatregelen
minder diepgang en een betere uitwatering.
Nadat het roer van de „Jaguar" was
vastgezet en verdere voorzieningen in het
belang van de veiligheid waren getroffen,
namen de „Seefalke" en de „Thames" sa
men het -wrak op sleeptouw, waartoe op
22 Februrai van Fayal de reis naar Hol
land werd voortgezet.
Zonder bijzondere wederwaardigheden
verliep verder de sleepreis, die Zaterdag te
Schiedam eindigde.
Dank zij den Westenwind van de afge-
loopen dagen geschiedde deze aankomst een
dag eerder dan men aanvankelijk ver
wachtte.
Op de directieboot van L. Snjit Co.'s
Internationalen Sleepdienst waren wij ge
tuige van het binnengaats komen van deze
merkwaardige sleep bij Hoek van Holland.
De zee was nu zeer rustig en het weer
was aanlokkelijk. Om kwart over twee in
den namiddag kwam de achterstevoren ge
sleepte „Jaguar" bij Hoek van Holland in
zicht en om half drie was men bninen de
pieren. Inmiddels was om 12 uur een an
dere sleepboot van L. Smit Co., de
„Blankenburg", uit den Nieuwe Waterweg
naar buiten gevaren om de sleeptaak van
de „Seefalke" over te nemen. Laatstge
noemde bleef verder convoyeeren tot de
aankomst aan de werf van Wilton te
Schiedam. Weder een andere sleepboot,
de „Rotterdam", had een twaalftal run
ners aan boord van de „Jaguar" gebracht,
wier taak het was, de trossen te bedienen
en bij de aankomst in de haven het noo-
dige te verrichten.
De binnenkomst in den Nieuwe Water
weg leverde een interessant schouwspel.
De „Thames", de nieuwste motorsleepboot
van L. Smit Co., die verleden jaar in
dienst werd gesteld, behoort tot het groot
ste type zeewaardige sleepers en met het
omvangrijke wrakstuk, ter rechterzijde ge-
convoyeerd door de machtige „Seefalke".
was deze sleep een belangwekkende com
binatie, waarbij de „Blankenburg" een
notedop geleek.
Te Maassluis, de basis van de meeste
der 35 booten van L. Smit Co., stond het
op den wal zwart van de menschen, die het
voorbijtrekken van het transport af
wachtten.
Hier waren de stadssleepbooten „Miner
va", „Titan", „IJsselmonde", „Achilles" en
„Hector", alle van L. Smit en Co., het werk
van de zeesleepbooten over en zoo werd
tegen den avond de „Jaguar" keurig bij
Wilton gemeerd, in afwachting van hetgeen
na ontgassing van de tanks het
technisch onderzoek hier zal uitwijzen, nl.
of het de moeite zal loonen, aan de Jaguar
een nieuw voorschip te bouwen, dan wel, of
het ondanks alle gedane moeite zal
moeten worden gesloopt.
Scblp in de Middellandsche Zee vergaan?
Te Marseille is Zaterdag een bericht op
gevangen van het s.s, „Arcturus", luiden
de „Tusschen negen en tien uur, op 10
graden ten oosten van San Sebastian, heb
ben wij talrijke scheepsluiken, planken en
sparren gevonden, zonder zichtbare ken-
teekenen, benevens groote olievlekken op
het water." Kaap San Sebastian ligt aan
de Middellandsche Zee ten noorden van
Palamos.
Een schip met Joodsche vluchtelingen
vermoedelijk vergaan.
De Poolsche pers verneemt uit Boeka
rest, dat gisteravond in de haven van Con-
stanza inlichtingen waren ontvangen, vol
gens welke het onder Panameesche vlag
varende schip „Kiepo" bij het eiland Kreta
zou zijn vergaan.
De „Kiepo" is enkele dagen geleden uit
Constanza vertrokken met 700 Joodsche
emigranten uit Polen en Tsjecho Slowakije
aan boord, die zich naar Palestina be
gaven.
Nadere bijzonderheden omtrent de ramp
ontbreken nog.
BRAND OP BENZINE LICHTER OP DE
NIEUWE MAAS.
Gevolg van gecompliceerde aanvaring.
Het vuur tijdig bedwongen.
Zaterdag heeft op de Nieuwe Maas vooi
Kralingscheveer, ter hoogte van het beken
de Zalmhuis, een samengestelde aanvaring
plaats gehad tusschen eenige riviersche
pen, waarvan het gevolg was, dat een der
schepen, de benzineliehter „Chur", afkom
stig van Rotterdam, in brand geraakte.
Op wonderbaarlijke wijze is een ernstige
brand voorkomen. Binnen zeer korten tijd
had slangenwagen no. 1, die vlak bij de
plek, waar de tankllchter aan den dijk ge
zet is, gestationneerd is, met twee stralen
den brand, die reeds langs het geheele
stuurboord van het schip woedde, door
kruisstralen gebluscht. Het scheelde zeer
weinig of een hoeveelheid van 230 ton
benzine had vlam gevat.
De kapitein, de heer Kreuze, wonende te
Rotterdam, en zijn knecht, sprongen in de
verwarring van het oogenblik in de roei-
vlet, die achter den lichter meevoer, maar
even later verzochten zij toch den kapitein
van de sleepboot „Haarlemmermeer", af
komstig uit Gouda, om hen weer aan boord
van den lichter te brengen, teneinde te
trachten het schip aan den wal te zetten.
Terwijl de vlammen op het voorschip
reeds langs den mast omhoog speelden,
zette de kapitein koers naar den Noordwal
en wist zijn schip, waaruit reeds brandende
benzine op het water stroomde, ongeveer
ter hoogte van pand 340 op de bazalten
dijkschoeiing te zetten. Het was een ge
luk, dat slangenwagen no. 1, die even om
de bocht van den dijk geplaatst is, zoo
spoedig aanwezig was.
Toen het vuur eenmaal naar het voor
schip teruggedreven was, kon men vry
spoedig met kruisstralen de vlammen be
dwingen. Het voorschip was echter gloeiend
heet en nog langen tijd perste zich rook
naar buiten. Tn den verren omtrek was een
sterke benzinelucht waarneembaar, zoodat
zoowel op de nabij gelegen schepen als aan
den wal het rooken streng verboden werd.
LUCHTVAART
Aankoopen van mlitaire vliegtuigen in het
buitenland eveneens plotseling stopgezet.
Stappen van den vliegtuigbouwer Fokker
om officieelen steun te krijgen bij het bou
wen van civiele luchtvaartuigen hebben niet
alleen tot gevolg gehad, dat K.L.M.-bestel-
lingen voor Douglas D. C. 4 en D. C. a
vliegtuigen zijn opgeschort, meldt de Tel,
De minister heeft ook een commissie, welke
in Amerika aankoopen van .vliegtuigen voor
de luchtmacht voorbereidt, laten weten, dat
de aankoopen van buitenlandsche militaire
vliegtuigen dienen te worden stopgezet
Hangende het onderzoek der door den
minster ingestelde commsse, zal geen uit
voering worden gegeven aan de order op
achttien Douglas-trainingsvliegtuigen, aan
gezien onderzocht wordt of soortgelijke
vliegtuigen evengoed door onze eigen indus
trie kunnen worden vervaardigd. Te meer
daar volledige uitgewerkte ontwerpen be
staan en men dus oogenblikkelgk met de
fabricage zal kunnen beginnen.
Vliegtuig in Tripolis verongelukt
Vijf personen, van wie vier officieren,
zijn om het leven gekomen, toen een
Duitsch vliegtuig gistermiddag te Tripolis
wilde opstijgen met bestemming Stettin
(Duitschland).
RECHTSZAKEN
Uitspraken van de Rechtbank te
Middelburg van heden.
In de zaak betreffende oneerlijke con
currentie van N. M. L., 30 jaar, sigaren-
reiziger te Kloetinge, werd heden 1 maand
gevangenisstraf geëischt met toewijzing
va®. de civiele vordering wegens geleden
schade ten bedrage van 14.55 aan C,
Wisse te Koudekerke.
Wegens verduistering werd E. N.
huisvrouw van A. de M. te Hoogewaarde,
thans in voorarrest, tot 5 maanden gevan
genisstraf veroordeeld met aftrek van
voorarrest.
FAILLISSEMENTEN
Het faillissement van J. L. ®ciljr0
koopman, destijds wonende te Midde
thans handelaar onder den firmanaam
H. Rabbers Co., Temeuzen, is gpw®"®
wegens verbindend worden van de een a
uitdeelingslrjst.
Het faillissement van J- Dingema^
timmerman en metselaar, wonende
delburg Langeviele 46, is geëindigd
verbindend worden van de eenige u
lingslijst.