TRIUMPH
ItUMigiMIIE
loor
BOEKHANDEL 0. GOETUEER
EERSTE BLAD
77e JAARGANG - NUMMER 12
ZATERDAG 14 JANUARI 1939
HET SNELSTE NEDERLANDSCHE
KOOPVAARDIJSCHIP GAAT TE WATER
H.M. de Koningin naar Vlissingen
1 Juni komt de „Koningin Emma" in de vaart
ROOK
1 CENT
VIRGINIA
WAARDE
§cl»eurtewiasgw
wew Jew Jag
-'N TRIOMF
VAN SMAAK
abonnementsprijs
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zijn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
Ylissingsche Courani
UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
AD VERTENTIEPRIJ S
Van 15 regels 1.25,
iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regel. Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR. FEESTDAGEN
AANGESLO TEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREEN IGINO „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
ott.
uur
Als deze regels in druk verschijnen, is
H. M. de Koningin misschien reeds naar
Middelburg' vertrokken na Haar korte be
zoek aan Vlissingen. In verband met het
uur waarop ons blad ter perse moet gaan,
kunnen wij vandaag van het bezoek van
H- M. echter geen verslag brengen, doch
wu komen op een en ander Maandag na
tuurlijk uitvoerig terug.
H. M. de Koningin is vanochtend reeds
vroeg van het Prinselijk paleis in Soestdijk
vertrokken.
In gezelschap van haar eerste hofdame,
freule D. H. van Tets, begaf zij zich per auto
naar Rotterdam. Hier werd de Koningin
opgewacht door de andere leden van haar
gevolgden chef van 'het militaire huis,
gep. vice-admiraai tit. F. Bauduin, den
particulierén secretaris, C. S. Sixnia baron
van Heemstra, den adjudant, luitenant ter
zee eerste klasse Jhr. E. J. van Holthe en
den ordonnans-officier jhr. D. J. A. A. van
Lawick van Pabst.
Aan den gewonen trein naar Vlissingen
was een salonrijtuig voor de Koningin en
haar gevolg aangehaakt.
De trein vertrok om 10.15 uur uit Rot
terdam,
9*9
Vanochtend vroeg was réèds te bémèr-
ken dat Vlissingen een bijzondere gebeur
tenis te wachten stond. Verschillenden
hadden reeds de driekleur uitgestoken en
naarmate de ochtend vorderde namen de
vlaggen in aantal toe, zocdat tegen het
middaguur vooral de straten waar de ko
ninklijke stoet moest passeeren, een echt
feestelijken aanblik boden.
Op de terreinen van de Schelde was
men vanmorgen nog druk doende met de
laatste voorbereidingen voer de ontvangst
van de Koningin en de te waterlating van
de mailboot. Met sleepboothulp werd het
voor den wal liggende motorschip „Ban
tam" verhaald de „Koningin Emma"
werd van pavoiseervlaggen voorzien, ter
wijl op verschillende plaatsen plantenver-
sieringen werden aangebracht. Ook de om
geving van het kantoorgebouw ziet er
aardig uit. Rond het plantsoen voor dit
gebouw werd een haag van dennen aan
gebracht, terwijl voorts aan den ingang
153.
!82.
Chamberlain heeft, in overeenstemming
met het diplomatiek gebruik, een krans
gelegd op het graf van den Italiaanschen
onbekenden soldaat te Rome, Terwijl de
fascistische autoriteiten de „Romeinsche
groetbrachten, maakte de Engelsche pre
mier, die zijn parapluie niet vergeten had,
oen diepe buiging. Rechts van hem staat
Halifax.
van het kantoor een baldakijn met oranje
wimpels en bloemen werd opgericht.
Van de schepen in de havens wordt
natuurlijk gevlagd, terwijl de opliggende
mailboot geheel gepavoiseerd is.
Pluvius is onze stad bij dit hooge be
zoek ook gunstig gezind. Hoewel de
weersgesteldheid gisteren niet veel goeds
deed verwachten, is het toch bijzonder
meegevallen. Er waait wel een frisch
windje, doch vanochtend zag het er niet
naar uit dat de regen als spelbreker zal
optreden. Slechts lichte wolkjes vertoonen
zich aan den hemel, terwijl af en toe het
zonnetje zich laat zien.
Zooals wij gisteren reeds schreven, arri
veert H. M. de Koningin om 12 u. 37 aan
het station om, korten tijd later, op de
werf van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde"
de „Koningin Emma" te water te laten.
Vervolgens brengt H. M. een bezoek aan
het kantoorgebouw van „De Schelde",
waarna Zij naar Middelburg vertrekt om
daar in de ambtswoning van den Commis
saris der Koningin in Zeeland diverse aan
gelegenheden van provincialen aard te be
spreken.
BIJZONDERHEDEN OVER DE
„KONINGIN EMMA".
Van de „Koningin Emma" die waar
schijnlijk reeds van stapel geloopen is als
deze courant wordt bezorgd, kunnen de
volgende technische en andere bijzonder
heden worden medegedeeld
Lengte over alles 115-80 Meter
Lengte tusschen de loodlijnen 106.68
Breedte op buitenkant spanten 14.33
Holte tot het bovenste ver-
banddek
Maximum diepgang
Bruto register ton circa
Aantal dekken
Aantal waterdichte schotten
Maximum aantal passagiers,
circa
Bedden in hutten totaal
Bedden in rustzalen
Beschutte wandeldekopper-
vlakte le klasse
Onbeschutte wandeldekopper-
vlakte le klasse
Beschutte wandeldekopper-
vlakte 2e klasse
Onbeschutte wandeldekopper-
vlakte 2e klasse
Bemanning totaal
Totale waterballastcapaciteit
Totale inhoud van alle laad
ruimen, incl. autogarage en
mailraim
Draagvermogen bij maximum
diepgang circa
Proeftochtsnelheid bij 3.96 M.
diepgang
As P.K. der beide Schelde-
Sulzer dieselmotoren tezamen 12500
Beide schepen worden gebouwd onder
toezicht van Lloyd's Register en de Neder-
landsche Scheepvaart Inspectie en zijn
speciaal ontworpen voor den dagdienst der
Mij. „Zeeland" van Vlissingen naar Har
wich vice versa.
Tevens veroorlooft hun bouw en inrich
ting om hen bij voorkomende gelegenheid
ook te gebruiken voor toeristenvaarten
gedurende de zomermaanden in de Euro-
peesche zeeën.
Aangezien de inhoud der oliebunkers, nl.
100 ton, voor lange pleziervaarten te ge
ring zou zijn, is nog een reservebunker
aangebracht die 70 ton olie kan bevatten.
De normale drinkwaterhoeveelheid, nl.
20 ton, kpn door middel van een reserve
tank op 100 ton worden gebracht.
Bij het ontwerp dezer schepen, dat in
gemeenschappelijk overleg tusschen de
Mij. „Zeeland" en de Kon. Mij. „De Schel
de" tot stand is gekomen, diende zooals
bovenstaande opsomming doet uitkomen
aan velerlei voorwaarden tegelijkertijd te
worden voldaan.
8.53
4.12
4100
5
1800
121
90
325 M2.
335
110
225
58 man
380 ton
2260 M3
600 ton
23 mijl
VERVOER VAN LADING, AUTO'S
EN MAIL
Alhoewel het passagiersvervoer op den
voorgrond stond, moest niettemin ook aan
het vervoer van lading de noodige aan
dacht worden besteed. Vandaar dat de
schepen elk met 4 electrische lieren van
2% ton hefvermogen worden uitgerust,
waarmede bij dubbelgeschoren laadreep
lasten tot 5 ton gewicht aan boord genomen
kunnen worden.
Ook maakte het steeds toenemend ver
voer van auto's een punt van overweging
uit. Om hierin te voorzien is in het achter
schip onder het hoofddek een garage aan
gebracht, die ongeveer 25 wagens van ge
middelde grootte kan bevatten. Een laad-
schacht en groote deuren in de zijden van
het schip geven toegang tot deze garage.
Voor het vervoer van mail is in het
voorschip een groote ruimte gereserveerd,
die eventueel ook voor het vervoer van
auto's gebruikt kan worden.
Wat de passagiersaccomodatie betreft is
er in alle opzichten naar gestreefd den
overtocht zoo aantrekkelijk mogelijk te
maken.
Onbelemmerd uitzicht op zee.
Aangezien de schepen, zooals reeds ver
meld, voor den dagdienst bestemd zijn,
zijn de eetsalons voor beide passagiers
klassen op het bovendek geplaatst tenein
de een onbelemmerd uitzicht op zee te ver
krijgen. De eetsalon le klasse vormt een
doorloopend geheel met het door groote
glazen ramen ingesloten promenadedek,
dat van boord tot boord reikt.
Op dit promenadedek bevindt zich een
groot dekhuis, dat behalve 2 luxe hutten,
elk met een afzonderlijk toilet en douche
kamer, een ruim portaal met trappenhuis
omvat.
Boven den eetsalon ïe klasse is de groo
te deksalon dezer klasée gelegen, eveneens
van groote ramen voorzien waardoor men
een ruim uitzicht over zee heeft.
Aan den voorkant Van beide salons be
vindt zich een trappó.,fc.iis, dat nog een
dekhoogte verder doorgetrokken is, nL tot
het boven den salon gelegen open prome
nadedek le klasse, dat zich over de volle
scheepsbreedte uitstrekt en voorzien is
van een aan de achterzijde open veranda.
Langs de railings van dit promenadedek
en het boven den deksalon geplaatste
schijnlicht is een aantal dekbanden aan
gebracht.
De salons 2e klasse, nl. een eetsalon en
een daarboven gelegen deksalon zijn tegen
de salons le klasse gegroepeerd en bieden
evenals deze een onbelemmerd uitzicht
op zee.
Achter den deksalon 2e klasse strekt
zich in aansluiting daaraan een groot pro
menadedek uit, waarvan het voorste ge
deelte is beschut door lange zijvleugels die
van groote ramen zijn voorzien.
Tusschen de eetsalons der beide klassen
ligt een gemeenschappelijke aanrechtka-
mer (pantry), die door middel van elec
trische spijzenliften in verbinding staat
met de één dek lager gelegen keuken en
met de één dek hooger liggende bars in
de deksalons le en 2e klasse. Een gemak
kelijke en centrale bediening is op deze
wijze tot stand gebracht.
Bij het groepeeren der salons is, zooals
wij reeds eerder schreven, rekening ge
houden met de omstandigheid, dat op de
plaats waar zij zich bevinden de minste
last verwacht mag worden van het stam
pen van het schip bij ruw weer.
Zooveel mog-elijk trillingsvij.
Ten gerieve der passagiersc is gestreefd
naar een zooveel mogelijk trillingsvrij
schip. Daartoe zijn de in verband met de
hooge snelheid dezer schepen zeer krach
tige machines en de soroeven zorgvuldig
gebalanceerd en is gezorgd voor een zoo
groot mogelijke vrijsiag tusschen de
schroeven en den scheepswand.
Teneinde het doordringen van geluiden
uit machinekamer enz. in voor de passa
giers bestemde ruimten zooveel mogelijk
te voorkomen zijn op advies van Prof. Dr.
C. Zwikker te Delft diverse geluidsisolee-
ringen op grond van speciale proefnemin
gen aangebracht. Tevens is in samenwer
king met den genoemden deskundige ge
streefd naar een zoo doelmatig mogelijke
verlichting en kunstmatige ventilatie der
passagiersaccommodatie.
Ten behoeve van de passagiers die een
plezierreisje heen en weer van Vlissingen
naar Harwich maken en aan boord over
nachten, zooals in de zomermaanden veel
vuldig voorkomt, is voor een belangrijk
aantal hutten gezorgd, zoowel voor een als
voor twee en drie personen. De hutten zijn
van ruime afmetingen en voorzien van
stroomend warm- en koud zoet water. De
ventilatie der hutten geschiedt kunstma
tig in het koudere jaargetijde wordt de
ingeblazen lucht verwarmd. Ook de salons,
portalen en het geheel gesloten promena
dedek le klasse worden op deze wijze ver
warmd.
Er is op gerekend om ter gelegenheid
van zgn. „cruises" enkele hutten in dou
chekamers te veranderen.
Het embarkeeren en debarkeeren der
passagiers heeft plaats door hooge en
breede deuren in den scheepswand, die
onder het hoofddek zijn gelegen. Men
krijgt door deze deuren toegang tot ruime
portalen, één in het voorschip voor de
passagiers le klasse, het andere in het
achterschip voor de passagiers 2e klasse
Tusschen deze portalen liggen 5 rust-
zalen waarvan 3 voor de le klasse en 2
voor de 2e klasse passagiers bestemd zijn-
Deze rustzalen zijn voorzien van een
groot aantal rustbedden, die gedurende
den korten overtocht gratis ter beschik
king van passagiers gesteld worden.
De machine installatie.
Werden de bestaande machines door
krachtige zuigerstoommachines voortbewo
gen, thans zijn het 40 krachtiger diesel
motoren, welke de beide schroeven aan
drijven. Dieselmotoren hebben ook voor
dit type schepen belangrijke voordeelen
zij zijn voordeeliger in brandstofverbruik,
vereischen minder plaatsruimte en zijn
steeds bedrijfsklaar.
Zonder in details te treden kan gezegd
worden, dat de machines en verdere in-
stallatie in overeenstemming zijn met de
modernste inzichten betreffende construc
tie en perfectie.
De beide 2-tact hoofdmotoren hebben
elk 10 cylinders en twee aangebouwde
spoelpompen. Gezamenlijk kunnen zij ruim
12.500 As. P.K. ontwikkelen, waarbij de
schroeven 250 omw- per minuut maken.
Alle hulpwerktuigen worden electrisch
aangedreven. De electrische stroom daar
toe wordt geleverd door drie 4-tact diesel
generatoren van 145 KW. elk ook het
licht en de dekwerktuïgen worden gevoed
door stroom van deze hulpmachines.
De verwarming van het schip geschiedt
met warme lucht, welke verkregen wordt
door buitenlucht langs stoomspiralen te
blazen. De daarvoor benoodigde stoom,
zoowel als de stoom benoodigd voor de
bereiding van warm zoetwater en voor de
keukens wordt gemaakt in een kleine Yar-
row-stoomketel, voorzien van een geheel
automatische oliestookinrichting.
Teneinde het leven van de machines
zoover mogelijk te beperken, zijn zeer
doelmatige geluiddempers van speciale
constructie vervaardigd, zoowel voor de
zuigleiding van de spoellucht als voor de
uitlaatgassenleiding van hoofd- en hulp
machines.
Dit gevoegd bij een speciale geluids
isolatie van de machinekamer doet ver
wachten, dat behalve een veilig, ook een
rustig bedrijf is verkregen.
Diverse dekwerktuigen.
De beide boegankers met kettingen wor
den bediend door een electrisch ankerspil.
Voor het meeren en verhalen van het
schip worden 4 electrische kaapstanden
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
en een kindercourant
Bijzonderheden over de „Koningin
Emma". (Pag. 1, eerste bladj.
Franco weigert K.L.M. vergunning om!
over rechtseh Spanje te vliegen.
(Luchtvaart) j
Ernstig arbeidsongeval te Velsen.
(Gemengd nieuws)
Justitieel optreden tegen het Natio-
nale Dagblad. (Binnenland),
Een bijzondere „Duitsche" stand op
de New Yorksche wereldtentoonstel
ling. (Buitenland)
Het cadeaustelsel krijgt weer groote
ren omvang. Binnenland) 4
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
Ziet etalage.
Paul Krugerstr. 41 - Tel. 573
opgesteld, waarvan 3 een trekkracht van
5 ton en 1 een trekkracht van 10 ton kun
nen ontwikkelen. De stuurmachine is van
het electrisch-hydraulische type met 4
cylinders.
Het schip wordt verder uitgerust met een
onderwaterkloksignaal, een automatischen
dieptemeter, een draadlooze telegrafie-
installatie en radio-peilinrichting.
Een aantal luidsprekers wordt over de
passagiers-accommodatie verdeeld, tenein
de van één centraal punt uit aan alle pas
sagiers mededeelingen te kunnen doen.
Bijzondere scheepsvorm.
In verband met de groote snelheid van
het schip werden uitgebreide proeven ge
nomen in het scheepsbouwkundig proef
station te Wageningen, ter verkrijging
van den meest doelmatigen scheepsvorm
en een zoo hoog' mogelijk schroef rende
ment. Ook aan de vormgeving van den.
x utrii diet; fiber lain in Rome arriveerde, werd lvij door een groote menigte geestdrif
tig ontvangen. De rit van het station naar Villa Madama was een ware triomftocht.
Naast Chambei-lain zat Ciano. De geestdrift der Italianen is echter bekoeld, nu gebleken
is, dat hun eischen bij den Engelschen pre mier heel weinig instemming hebj>en
gevonden