TRIUMPH ItUMigiMIIE loor BOEKHANDEL 0. GOETUEER EERSTE BLAD 77e JAARGANG - NUMMER 12 ZATERDAG 14 JANUARI 1939 HET SNELSTE NEDERLANDSCHE KOOPVAARDIJSCHIP GAAT TE WATER H.M. de Koningin naar Vlissingen 1 Juni komt de „Koningin Emma" in de vaart ROOK 1 CENT VIRGINIA WAARDE §cl»eurtewiasgw wew Jew Jag -'N TRIOMF VAN SMAAK abonnementsprijs Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. Ylissingsche Courani UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 AD VERTENTIEPRIJ S Van 15 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR. FEESTDAGEN AANGESLO TEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREEN IGINO „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" ott. uur Als deze regels in druk verschijnen, is H. M. de Koningin misschien reeds naar Middelburg' vertrokken na Haar korte be zoek aan Vlissingen. In verband met het uur waarop ons blad ter perse moet gaan, kunnen wij vandaag van het bezoek van H- M. echter geen verslag brengen, doch wu komen op een en ander Maandag na tuurlijk uitvoerig terug. H. M. de Koningin is vanochtend reeds vroeg van het Prinselijk paleis in Soestdijk vertrokken. In gezelschap van haar eerste hofdame, freule D. H. van Tets, begaf zij zich per auto naar Rotterdam. Hier werd de Koningin opgewacht door de andere leden van haar gevolgden chef van 'het militaire huis, gep. vice-admiraai tit. F. Bauduin, den particulierén secretaris, C. S. Sixnia baron van Heemstra, den adjudant, luitenant ter zee eerste klasse Jhr. E. J. van Holthe en den ordonnans-officier jhr. D. J. A. A. van Lawick van Pabst. Aan den gewonen trein naar Vlissingen was een salonrijtuig voor de Koningin en haar gevolg aangehaakt. De trein vertrok om 10.15 uur uit Rot terdam, 9*9 Vanochtend vroeg was réèds te bémèr- ken dat Vlissingen een bijzondere gebeur tenis te wachten stond. Verschillenden hadden reeds de driekleur uitgestoken en naarmate de ochtend vorderde namen de vlaggen in aantal toe, zocdat tegen het middaguur vooral de straten waar de ko ninklijke stoet moest passeeren, een echt feestelijken aanblik boden. Op de terreinen van de Schelde was men vanmorgen nog druk doende met de laatste voorbereidingen voer de ontvangst van de Koningin en de te waterlating van de mailboot. Met sleepboothulp werd het voor den wal liggende motorschip „Ban tam" verhaald de „Koningin Emma" werd van pavoiseervlaggen voorzien, ter wijl op verschillende plaatsen plantenver- sieringen werden aangebracht. Ook de om geving van het kantoorgebouw ziet er aardig uit. Rond het plantsoen voor dit gebouw werd een haag van dennen aan gebracht, terwijl voorts aan den ingang 153. !82. Chamberlain heeft, in overeenstemming met het diplomatiek gebruik, een krans gelegd op het graf van den Italiaanschen onbekenden soldaat te Rome, Terwijl de fascistische autoriteiten de „Romeinsche groetbrachten, maakte de Engelsche pre mier, die zijn parapluie niet vergeten had, oen diepe buiging. Rechts van hem staat Halifax. van het kantoor een baldakijn met oranje wimpels en bloemen werd opgericht. Van de schepen in de havens wordt natuurlijk gevlagd, terwijl de opliggende mailboot geheel gepavoiseerd is. Pluvius is onze stad bij dit hooge be zoek ook gunstig gezind. Hoewel de weersgesteldheid gisteren niet veel goeds deed verwachten, is het toch bijzonder meegevallen. Er waait wel een frisch windje, doch vanochtend zag het er niet naar uit dat de regen als spelbreker zal optreden. Slechts lichte wolkjes vertoonen zich aan den hemel, terwijl af en toe het zonnetje zich laat zien. Zooals wij gisteren reeds schreven, arri veert H. M. de Koningin om 12 u. 37 aan het station om, korten tijd later, op de werf van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde" de „Koningin Emma" te water te laten. Vervolgens brengt H. M. een bezoek aan het kantoorgebouw van „De Schelde", waarna Zij naar Middelburg vertrekt om daar in de ambtswoning van den Commis saris der Koningin in Zeeland diverse aan gelegenheden van provincialen aard te be spreken. BIJZONDERHEDEN OVER DE „KONINGIN EMMA". Van de „Koningin Emma" die waar schijnlijk reeds van stapel geloopen is als deze courant wordt bezorgd, kunnen de volgende technische en andere bijzonder heden worden medegedeeld Lengte over alles 115-80 Meter Lengte tusschen de loodlijnen 106.68 Breedte op buitenkant spanten 14.33 Holte tot het bovenste ver- banddek Maximum diepgang Bruto register ton circa Aantal dekken Aantal waterdichte schotten Maximum aantal passagiers, circa Bedden in hutten totaal Bedden in rustzalen Beschutte wandeldekopper- vlakte le klasse Onbeschutte wandeldekopper- vlakte le klasse Beschutte wandeldekopper- vlakte 2e klasse Onbeschutte wandeldekopper- vlakte 2e klasse Bemanning totaal Totale waterballastcapaciteit Totale inhoud van alle laad ruimen, incl. autogarage en mailraim Draagvermogen bij maximum diepgang circa Proeftochtsnelheid bij 3.96 M. diepgang As P.K. der beide Schelde- Sulzer dieselmotoren tezamen 12500 Beide schepen worden gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register en de Neder- landsche Scheepvaart Inspectie en zijn speciaal ontworpen voor den dagdienst der Mij. „Zeeland" van Vlissingen naar Har wich vice versa. Tevens veroorlooft hun bouw en inrich ting om hen bij voorkomende gelegenheid ook te gebruiken voor toeristenvaarten gedurende de zomermaanden in de Euro- peesche zeeën. Aangezien de inhoud der oliebunkers, nl. 100 ton, voor lange pleziervaarten te ge ring zou zijn, is nog een reservebunker aangebracht die 70 ton olie kan bevatten. De normale drinkwaterhoeveelheid, nl. 20 ton, kpn door middel van een reserve tank op 100 ton worden gebracht. Bij het ontwerp dezer schepen, dat in gemeenschappelijk overleg tusschen de Mij. „Zeeland" en de Kon. Mij. „De Schel de" tot stand is gekomen, diende zooals bovenstaande opsomming doet uitkomen aan velerlei voorwaarden tegelijkertijd te worden voldaan. 8.53 4.12 4100 5 1800 121 90 325 M2. 335 110 225 58 man 380 ton 2260 M3 600 ton 23 mijl VERVOER VAN LADING, AUTO'S EN MAIL Alhoewel het passagiersvervoer op den voorgrond stond, moest niettemin ook aan het vervoer van lading de noodige aan dacht worden besteed. Vandaar dat de schepen elk met 4 electrische lieren van 2% ton hefvermogen worden uitgerust, waarmede bij dubbelgeschoren laadreep lasten tot 5 ton gewicht aan boord genomen kunnen worden. Ook maakte het steeds toenemend ver voer van auto's een punt van overweging uit. Om hierin te voorzien is in het achter schip onder het hoofddek een garage aan gebracht, die ongeveer 25 wagens van ge middelde grootte kan bevatten. Een laad- schacht en groote deuren in de zijden van het schip geven toegang tot deze garage. Voor het vervoer van mail is in het voorschip een groote ruimte gereserveerd, die eventueel ook voor het vervoer van auto's gebruikt kan worden. Wat de passagiersaccomodatie betreft is er in alle opzichten naar gestreefd den overtocht zoo aantrekkelijk mogelijk te maken. Onbelemmerd uitzicht op zee. Aangezien de schepen, zooals reeds ver meld, voor den dagdienst bestemd zijn, zijn de eetsalons voor beide passagiers klassen op het bovendek geplaatst tenein de een onbelemmerd uitzicht op zee te ver krijgen. De eetsalon le klasse vormt een doorloopend geheel met het door groote glazen ramen ingesloten promenadedek, dat van boord tot boord reikt. Op dit promenadedek bevindt zich een groot dekhuis, dat behalve 2 luxe hutten, elk met een afzonderlijk toilet en douche kamer, een ruim portaal met trappenhuis omvat. Boven den eetsalon ïe klasse is de groo te deksalon dezer klasée gelegen, eveneens van groote ramen voorzien waardoor men een ruim uitzicht over zee heeft. Aan den voorkant Van beide salons be vindt zich een trappó.,fc.iis, dat nog een dekhoogte verder doorgetrokken is, nL tot het boven den salon gelegen open prome nadedek le klasse, dat zich over de volle scheepsbreedte uitstrekt en voorzien is van een aan de achterzijde open veranda. Langs de railings van dit promenadedek en het boven den deksalon geplaatste schijnlicht is een aantal dekbanden aan gebracht. De salons 2e klasse, nl. een eetsalon en een daarboven gelegen deksalon zijn tegen de salons le klasse gegroepeerd en bieden evenals deze een onbelemmerd uitzicht op zee. Achter den deksalon 2e klasse strekt zich in aansluiting daaraan een groot pro menadedek uit, waarvan het voorste ge deelte is beschut door lange zijvleugels die van groote ramen zijn voorzien. Tusschen de eetsalons der beide klassen ligt een gemeenschappelijke aanrechtka- mer (pantry), die door middel van elec trische spijzenliften in verbinding staat met de één dek lager gelegen keuken en met de één dek hooger liggende bars in de deksalons le en 2e klasse. Een gemak kelijke en centrale bediening is op deze wijze tot stand gebracht. Bij het groepeeren der salons is, zooals wij reeds eerder schreven, rekening ge houden met de omstandigheid, dat op de plaats waar zij zich bevinden de minste last verwacht mag worden van het stam pen van het schip bij ruw weer. Zooveel mog-elijk trillingsvij. Ten gerieve der passagiersc is gestreefd naar een zooveel mogelijk trillingsvrij schip. Daartoe zijn de in verband met de hooge snelheid dezer schepen zeer krach tige machines en de soroeven zorgvuldig gebalanceerd en is gezorgd voor een zoo groot mogelijke vrijsiag tusschen de schroeven en den scheepswand. Teneinde het doordringen van geluiden uit machinekamer enz. in voor de passa giers bestemde ruimten zooveel mogelijk te voorkomen zijn op advies van Prof. Dr. C. Zwikker te Delft diverse geluidsisolee- ringen op grond van speciale proefnemin gen aangebracht. Tevens is in samenwer king met den genoemden deskundige ge streefd naar een zoo doelmatig mogelijke verlichting en kunstmatige ventilatie der passagiersaccommodatie. Ten behoeve van de passagiers die een plezierreisje heen en weer van Vlissingen naar Harwich maken en aan boord over nachten, zooals in de zomermaanden veel vuldig voorkomt, is voor een belangrijk aantal hutten gezorgd, zoowel voor een als voor twee en drie personen. De hutten zijn van ruime afmetingen en voorzien van stroomend warm- en koud zoet water. De ventilatie der hutten geschiedt kunstma tig in het koudere jaargetijde wordt de ingeblazen lucht verwarmd. Ook de salons, portalen en het geheel gesloten promena dedek le klasse worden op deze wijze ver warmd. Er is op gerekend om ter gelegenheid van zgn. „cruises" enkele hutten in dou chekamers te veranderen. Het embarkeeren en debarkeeren der passagiers heeft plaats door hooge en breede deuren in den scheepswand, die onder het hoofddek zijn gelegen. Men krijgt door deze deuren toegang tot ruime portalen, één in het voorschip voor de passagiers le klasse, het andere in het achterschip voor de passagiers 2e klasse Tusschen deze portalen liggen 5 rust- zalen waarvan 3 voor de le klasse en 2 voor de 2e klasse passagiers bestemd zijn- Deze rustzalen zijn voorzien van een groot aantal rustbedden, die gedurende den korten overtocht gratis ter beschik king van passagiers gesteld worden. De machine installatie. Werden de bestaande machines door krachtige zuigerstoommachines voortbewo gen, thans zijn het 40 krachtiger diesel motoren, welke de beide schroeven aan drijven. Dieselmotoren hebben ook voor dit type schepen belangrijke voordeelen zij zijn voordeeliger in brandstofverbruik, vereischen minder plaatsruimte en zijn steeds bedrijfsklaar. Zonder in details te treden kan gezegd worden, dat de machines en verdere in- stallatie in overeenstemming zijn met de modernste inzichten betreffende construc tie en perfectie. De beide 2-tact hoofdmotoren hebben elk 10 cylinders en twee aangebouwde spoelpompen. Gezamenlijk kunnen zij ruim 12.500 As. P.K. ontwikkelen, waarbij de schroeven 250 omw- per minuut maken. Alle hulpwerktuigen worden electrisch aangedreven. De electrische stroom daar toe wordt geleverd door drie 4-tact diesel generatoren van 145 KW. elk ook het licht en de dekwerktuïgen worden gevoed door stroom van deze hulpmachines. De verwarming van het schip geschiedt met warme lucht, welke verkregen wordt door buitenlucht langs stoomspiralen te blazen. De daarvoor benoodigde stoom, zoowel als de stoom benoodigd voor de bereiding van warm zoetwater en voor de keukens wordt gemaakt in een kleine Yar- row-stoomketel, voorzien van een geheel automatische oliestookinrichting. Teneinde het leven van de machines zoover mogelijk te beperken, zijn zeer doelmatige geluiddempers van speciale constructie vervaardigd, zoowel voor de zuigleiding van de spoellucht als voor de uitlaatgassenleiding van hoofd- en hulp machines. Dit gevoegd bij een speciale geluids isolatie van de machinekamer doet ver wachten, dat behalve een veilig, ook een rustig bedrijf is verkregen. Diverse dekwerktuigen. De beide boegankers met kettingen wor den bediend door een electrisch ankerspil. Voor het meeren en verhalen van het schip worden 4 electrische kaapstanden Dit nummer bestaat uit 3 bladen en een kindercourant Bijzonderheden over de „Koningin Emma". (Pag. 1, eerste bladj. Franco weigert K.L.M. vergunning om! over rechtseh Spanje te vliegen. (Luchtvaart) j Ernstig arbeidsongeval te Velsen. (Gemengd nieuws) Justitieel optreden tegen het Natio- nale Dagblad. (Binnenland), Een bijzondere „Duitsche" stand op de New Yorksche wereldtentoonstel ling. (Buitenland) Het cadeaustelsel krijgt weer groote ren omvang. Binnenland) 4 ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. Ziet etalage. Paul Krugerstr. 41 - Tel. 573 opgesteld, waarvan 3 een trekkracht van 5 ton en 1 een trekkracht van 10 ton kun nen ontwikkelen. De stuurmachine is van het electrisch-hydraulische type met 4 cylinders. Het schip wordt verder uitgerust met een onderwaterkloksignaal, een automatischen dieptemeter, een draadlooze telegrafie- installatie en radio-peilinrichting. Een aantal luidsprekers wordt over de passagiers-accommodatie verdeeld, tenein de van één centraal punt uit aan alle pas sagiers mededeelingen te kunnen doen. Bijzondere scheepsvorm. In verband met de groote snelheid van het schip werden uitgebreide proeven ge nomen in het scheepsbouwkundig proef station te Wageningen, ter verkrijging van den meest doelmatigen scheepsvorm en een zoo hoog' mogelijk schroef rende ment. Ook aan de vormgeving van den. x utrii diet; fiber lain in Rome arriveerde, werd lvij door een groote menigte geestdrif tig ontvangen. De rit van het station naar Villa Madama was een ware triomftocht. Naast Chambei-lain zat Ciano. De geestdrift der Italianen is echter bekoeld, nu gebleken is, dat hun eischen bij den Engelschen pre mier heel weinig instemming hebj>en gevonden

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1