H.M. de Koningin doopt de „Koningin Emma' EERSTE BLAD 77e JAARGANG - NUMMER 5 VRIJDAG 6 JANUARI 1939 STADSNIEUWS ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post ƒ2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. Vlissingsche Courant UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 iÜ AD VERTENTIEPRIJ S Van 15 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles by vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN A A N G E SLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBL1C1TE1TSWA ARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Het snelste schip der Nederlandsche handelsvloot. Bijzondere voorzieningen tégen zeeziekte. Uitgebreide veiligheidsmaatregelen. Nu het ocgenblik nadert, dat het eerste schip, dat den naam „Koningin Emma" zal dragen aan zijn element zal worden toevertrouwd, welke plechtigheid, zooals wij reeds eerder konden melden, naar alle waarschijnlijkheid door Hare Majesteit de Koningin zal worden verricht, achten wij het oogenblik gekomen, onzen lezers iets meer te vertellen omtrent deze schepen, die een aanwinst zullen zijn, niet alleen voor de Stoomvaart Maatschappij „Zee land", maar ook voor de Nederlandsche Handelsvloot. Toen op 7 Mei 1938 de kiel voor de beide schepen op dezelfde helling werd gelegd, lagen ter zijde van de helling reeds groote stapels, in het oog van een leekvormlooze massa's ijzer en staal. In den korten tijd die sindsdien is ver- loopen, is uit deze vcrmlooze massa's een schip gegroeid, want hetgeen er thans, slechts ruim een week voor de tewater lating op de helling staat, is inderdaad reeds een schip en aangezien ook de bo venbouw er voor een groot gedeelte al op staat, kan men zich reeds een goede voorstelling maken, hoe deze schepen, als zij in den zomer van 1939 in de vaart ko men, er uit zullen zien. Wat het uiterlijk aangaat zullen deze mailbooten er wel geheel anders uitzien dan de huidige stoomschepen, die met hun twee hooge schoorsteenen met den rood- wit-blauwen band, zco'n vertrouwd beeld voor ons Nederlanders zijn. In plaats van zwart zullen de nieuwe schepen een licht grijze kleur krijgen en in plaats van de twee hooge schoorsteenen zullen zij slechts één korten dikken schoorsteen hebben, die ook met de rood-wit-blauwen band zal prijken. Die schoorsteen suggereert kracht, zocals trouwens de geheele vorm van schip en bovenbouw de gedachte van snelheid wekt. Het machinevermogen, dat in deze schepen zal staan, is met zijn 12.500 P.K. dan ook niet gering en met hun snelheid van 23 knoopen d.i. 42.5 Km per uur, zul len zij de snelste schepen van de Neder landsche handelsvloot zrjn» Deze eer zal dus ontnomen worden aande huidige schepen van de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland". Wat dit machinevermogen van 12.500 P.K. voor deze schepen van plm. 4080 tonnen bruto inhoud (1 ton 2.83 m3) zeggen wil, blijkt wel het beste uit een vergelijking met bijv. het m.s. „Ruys", dat begin 1938 door de Koninklijke Maatschap pij „De Schelde" voor de Koninklijke Pa- ketvaart Maatschappij werd afgeleverd. Dit motorschip meet ruim 14.000 B.R.T. dus bijna 3 x zoo veel als de nieuwe sche pen van de „Zeeland", terwijl het machine vermogen van dit motorschip „slechts" 10800 P.K. bedraagt, waarmede het een vaart van ciroa 17 knoopen zal kunnen loopen. Schepen voor den dagdienst. Ook het inwendige van de schepen, zoo wel uit een technisch oogpunt als wat de indeeling betreft, zal in sterke mate af wijken van dat der huidige stoomschepen Dit vindt niet zijn oorzaak in veranderde inzichten sinds de stoomschepen werden gebouwd. Deze werden oorspronkelijk voor den nachtdienst ontworpen en later toen de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" op een dagdienst overging, zoo veel mogelijk door verbouwing hieraan aangepast. De nieuwe motorschepen worden echter spe ciaal voor den dagdienst gebouwd. Als eerste eisch werd dan ook gesteld ruime salons, met groote ramen, die een onge stoord uitzicht op de altijd mooie zee ge ven, daarnaast veel dekruimte, gedeeltelijk door ramen afgesloten, om ook bij slecht weer of koude het verblijf aan dek aange naam te maken. Tegen de zeeziekte. Wanneer men op een schip, dat recht tegen de golven in vaart, op het voorste puntje van het voorschip gaat staan, voelt men zich het eene oogenblik, als het voor schip een golf ontmoet, naar den golftop opgeheven, om het volgende oogenblik, als de top van de golf is gepasseerd, in het golfdal omlaag te gaan, hetgeen soms het gevoel van vallen kan benaderen. Het achterschip maakt ondertusschen dezelfde bewegingen, doch in precies tegenoverge stelde richting het is dus duidelijk, dat er een plaats op het schip moet zijn, een denkbeeldige horizontale as, waar omheen het schip deze „stamp" bewegingen maakt. Dit is inderdaad het geval en men heeft vastgesteld, dat deze denkbeeldige as op ongeveer 2/3de van de lengte vin het schip, van den voorsteven gerekend, ligt. Dit is bij het ontwerpen van de nieuwe schepen aanleiding geweest, de salons op twee boven elkaar gelegen dekken als het ware om deze denkbeeldige as te groepee- ren, zoodat de passagiers zich voorname lijk op dat gedeelte van het schip bevin den, dat de minste stampbewegingen maakt. Maar ook op andere wijze is er naar gestreefd het verblijf aan boord voor de passagiers zoo aangenaam mogelijk te ma ken. De voornaamste salons en prome nadedekken hebben nl. een voor schepen van deze afmetingen, zeer groote hoogte nl. 9 voet 6 duim, d.i. plm. 2.90 m. Salons aan boord van schepen geven veelal door hun betrekkelijk geringe dekhoogte vooral bij minder gunstige weersomstandigheden, aan passagiers, die niet al te „zee-vast" zijn, den indruk van benauwdheid. Dat de hoogte hierby een factor van overwegend belang is, behoeft geen nader uetoog, en het mag dan ook verwacht woraen dat dank zij de zorgen van de Maatschappij „Zeeland" bij de keuze van do plaats en de afmetingen van de salons, aan velen, die tot nog toe een zeereisje Dij minder mooi weer een twijfelachtig genoegen vonden, thans de mogelijkheid geboden wordt de bekoring van een zeereisje, juist bij be wogen zee, ten volle te ondergaan. Voor hen, die ondanks deze voorzorgen vreezen toch hun tol aan Neptunus te zullen moe ten betalen, zijn eveneens op een zoo gunstig mogelijk in het schip gelegen plaats ruime zalen ingericht, waar zij zich kunnen terugtrekken. Deze mstzalen zijn voorzien van een groot aantal rust bedden, waarvan de passagiers, die daar aan behoefte gevoelen, gratis gebruik kun nen maken. Slaapgelegenheid aan boord. Hoewel de schepen speciaal voor den dagdienst worden gebouwd, wordt op la ger gelegen dekken een aanzienlijk aantal hutten gemaakt, die tegen betaling ter be schikking van de passagiers worden ge steld. Deze hutten bieden tevens hun, die gebruik maken van de zeer goedkoope z.g. „twee-daagsche retours", gelegenheid tot het aan boord overnachten te Harwich. Men kan op deze wijze gedurende het zo merseizoen met een, op een willekeurigen dag vertrekkende boot, den overtocht van Vlissingen naar Harwich maken, aan boord overnachten en den volgenden dag met hetzelfde schip wederom van Harwich naar Vlissingen terugvaren. De prijs van deze twee-daagsche retours bedrceg in j.938, in clusief logies en ontbijt 10. Naar wij ver nemen zal het in 1939 reeds voor 7.50 mogelijk zijn dit tochtje in de 2e klasse te makenin de 1ste klasse zal de prijs 12 bedragen. In aansluiting hierop willen wij, hoewel dit niet rechtstreeks verband houdt met de nieuwe 3chepen, nog even wijzen op de zgn. „Kant en Klaar" tours. Dit zijn korte uitstapjes naar Londen en welDonder dag van Vlissingen, Zaterdag terug naar Vlissingen, waarbij men de nachten van Donderdag op Vrijdag en van Vrijdag op Zaterdag in een Londensch hotel logeert en Vrijdagmorgen een toer maakt door Londen onder leiding van een Hollandsch sprekenden gids. Welke Nederlander, die daartoe nog niet in staat was, zou niet gaarne Londen eens willen zien of een kort reisje willen ma ken op een werkelijk zeeschip? Velen werden tot nog toe door de kosten van een dergelijk uitstapje weerhouden aan hun verlangen gevolg te geven. Door deze twee bijzondere aanbiedingen van de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" wordt het maken van zulke reisjes binnen het bereik van velen gebrachtde Neder landsche Spoorwegen geven in aansluiting op deze twee speciale „Zeeland" biljetten een aanzienlijke reductie op de spoorta- rieven naar en van Vlissingen l Uitgebreide veiligheidsmaatregelen. Naast zorgen voor het comfort van de passagiers heeft men alle hulpmiddelen der moderne techniek te baat genomen om de veiligheid van passagiers en opvaren den tot het hoogst mogelijk bereikbare cp te voeren. Vanzelfsprekend is het schip in verschillende waterdichte compartimenten verdeeld. Indien het schip dus bijv. door een aanvaring een gat in den huid onder de waterlijn krijgt, zal slechts één com partiment volloopen. De veiligheid is ech ter nog verder opgeveerd, want indien door een ongelukkig toeval een van deze schepen precies op het scheidingsschot tusschen twee waterdichte compartimen ten zou worden aangevaren, waardoor dus twee aaneengrenzende compartimenten zou den vollcopen, behoudt het nog voldoende drijfvermogen om zinken te voorkomen Het is natuurlijk noodig geweest in de waterdichte schotten hier en daar deuren te maken in geval van .nood of indien men daartoe om andere redenen wenscht over te gaan, kunnen deze waterdichte deuren echter met één handbeweging van de brug af gesloten worden. Zeer uitgebreid zgn de maatregelen ter bescherming tegen brandgevaar. In de eerste plaats ligt door het geheele schip een brandbluschleiding met vele aftakkin gen, waarop in de nabyheid opgeborgen brandslangen kunnen worden gekoppeld. Bovendien zijn alle hutten, gangen, salons, kortom alle compartimenten en verblijven, voorzien van de zgn. Sprinklers. Dit zijn watersproeiers, die tegen het plafond van de betreffende ruimte zijn aangebracht en die aangesloten zijn op een steeds onder druk staande waterleiding. De sproeier wordt dichtgehouden door een glazen, dubbel-kegelvormig lichaampje, dat gevuld is met een gekleurde vloeistof. Zoodra zich nu in de betreffende ruimte warmte ontwikkelt, springt het glazen lichaampje en de watersproeier treedt automatisch in werking. Op het zelfde moment wordt, eveneens geheel automatisch, een pomp in werking gesteld, die voor voldoenden druk in de leiding blijft zorgen, terwijl een alarmbel die in de machinekamer is op gesteld begint te luiden, zoodat het per soneel aldaar direct verdere maatregelen kan nemen om den brand te blusschen. Practisch gespreken zal dit wel nooit noo dig zijn, want de kracht van dit systeem ligt juist in het feit, dat elke brand di re cht van den aanvang af kan worden be streden en dus in den kiem wordt ge smoord, ook zelfs indien zich niemand in of nabij de ruimte bevindt, waar de brand ontstaat. Doch niet alleen in de verblijven van passagiers en bemanning, maar ook in de laadruimten kan brand ontstaan. Zoo dra dit het geval zou zijn, wordt door een verklikkertoestel, dat op de brug ir, opge steld, aangegeven in welk laadruim de brand is uitgebroken en ook op de brug kan dan direct de COo bluschinstallatie voor het betreffend ruim in werking wor den gesteld. Door al deze voorzieningen is het men- schelijkerwys gesproken uitgesloten te achten, dat een brand, zoo deze zou uit breken, een omvang van eenige beteekenis zou kunnen aannemen. Het zou ons te ver voeren, alle interes sante installaties waarmede de schepen worden uitgerust, in dit artikel te behan delen doch een uitzondering willen wij nog maken voor een van de moderne hulpmid delen bij de navigatie, nl. het echolood. Hierbij wordt een langs electrischen weg teweeggebrachte geluidistrilling van den bodem van het schip uitgezonden en uit het tijdsverloop tusschen het uitzenden van dit signaal en het weer opvangen van de door den zeebodem teruggekaatste echo, kan de diepte van het vaarwater worden afgeleid. Het afleestoestel bevindt zich op de brug en hierop kan men hetzij de diepte die op een bepaald moment wordt geconstateerd direct aflezen, hetzij een rol papier in werking stellen, waarop de diepte wordt geregistreerd, zcodat men een lijn op dit papier verkrijgt, die een getrouwe copie is van het verloop van den zeebodem. Dat dit toestel bij de navigatie van onschatbare waarde kan zijn, is dui delijk indien men bijv. bedenkt dat wan neer mist de eventueel binnen gezichts afstand liggende kust, lichtschepen of be tonning aan het oog onttrekt, het echo lood de mogelijkheid biedt de plaats waar het schip zich bevindt, vast te stellen Over de nieuwe schepen van de Stoom vaart Maatschappij „Zeeland" en hun in richting zouden nog kolommen te schrij ven zijn. Wij hebben echter goede redenen om aan té nemen, dat het publiek t.z.t. in de gelegenheid zalworden gesteld de nieuwe schepen" te bezichtigen, zoodat wij in het bovenstaande onze lezers speciaal van die dingen iets hebben willen vertel len die bij het bezichtigen van een schip niet onder de aandacht plegen te komen. H. M. de Koningin zal op Zaterdag 14 dezer dus wel een bijzonder modern mail schip aan zijn element toevertrouwen en warneer H.K.H. Prinses Juliana circa 8 weken later de „Prinses Beatrix" zal wil len doopen, is de Nederlandsche handels vloot twee schepen rijker geworden, waar op onze zeevarende natie trotsch kan zijn. Sneeuw- en ijspret binnenshuis. De Vlissingsche IJsclub heeft gister avond in het Concertgebouw een propa- ganda-vergadering gehouden. De kleine zaal was tot de laatste plaats toe bezet; vooral de jeugd was goed vertegenwoor digd. De voorzitter, de heer L. Korteweg, opende de bijeenkomst. Na zijn welkomst woord noemde hij de vele genoegens en narigheden op, welke met de intrede van koning Winter gepaard gaan. Dan is het koud en denkt men uitsluitend in graden onder nul. Het tegenwicht van alle winter- misère Is echter de gladde ijsvloer, waarop men naar hartelust de beenen kan uit slaan. Bij het bevriezen der wateren ontdooien de harten. Op het ijs heerscht steeds een opgewekte vreugde. Alle rang en stand, verschil in richting enz. wordt daar ver geten. Daarom staat de schaatssport ook in ieders belangstelling. Als alle factoren voor vorst gunstig zijn, gaat men zich afvragen „Waar is goed ijs?" En hierbij wees spreker op de ijsbaan der Vlissingsche IJsclub. Werkzaamheden op het ijsbaanterrein waren oorzaak dat de baan bij de laatste vorstperiode niet in orde was. De heer Korteweg sprak echter zijn dankbaarheid uit voor de medewerking, die men van verschillende instanties mocht ontvangen, waardoor het mogelijk was in korten tijd toch een ijsbaan ter beschikking te heb ben. In het kort memoreerde de voorzitter de geschiedenis der IJsclub. In 1926 werd de vereeniging opgericht en spreker bracht hulde aan de pioniers, die ondanks tegen slagen, hebben volgehouden. De nieuwe ijsbaan, welke thans aan den Nieuwen Vlissingschen weg wordt aange legd heeft een oppervlakte van plm. 10.000 M2. Spreker wees op het genoegen als men des avonds op de verlichte baan zijn schaatsen kan onderbinden en op de vei ligheid voor kinderen, waarover de ouders zich dan geen zorgen meer behoeven te maken. Met cijfers van andere ijsclubs motiveer de spreker, dat de contributie der Vlissing sche vereeniging z.i. niet hoog is. Voor gezinnen met meer dan 1 kind is thans een verlaagd gezinstarief ingevoerd, ter wijl tevens een nieuwe contributieregeling voor scholieren is vastgesteld, welke 1 per jaar bedraagt. De heer Korteweg zette nog uiteen dat de mogelijkheid om schaatsen te rijden in deze omgeving steeds minder wordt. Ook in de afgelocpen weken is dit gebleken. Niet de snelle vorst was de oorzaak van het slechte ij®, maar het feit dat het stoomgemaal bij Middelburg in werking was gesteld, waardoor water met grooter Dit nummer bestaat uit 2 bladen Selteurficnassen gScigi Jgssg H. M. de Koningin gaat de „Koningin Emma" doopen. (Hoofdartikel)] Groot tekort op de Amerikaansche be* grooting. (Buitenland)] Het arfcillerie-instructieschip „Van Kinsbergen" te water gelaten. (Marine en Leger)] Felle strijd in Spanje. (Buitenland)] ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN^ zoutgehalte in slooten en plassen over bleef. Spreker besloot met de opwekking zich aan te sluiten bij de ijsclub, om ge zamenlijk van de ijspret te kunnen genie ten, Na dit propagandawoord werd tot de vertooning van eenige ijs- en sneeuwfilms overgegaan. Eerst kregen wij te zien hoe bij schaat senrijden de steek moet zijn om te komen tot het sierlijke kunst- en schoonrijden. Daarna verplaatste de film ons in het Zwitsersche sneeuwgebied, waar jong en oud hun vermaak vinden. Prachtige staal tjes van kunstrijden, yshockey, skieën, bobben enz. kwamen op het doek. Een aardige tegenstelling vormde de kleine peuter, die met de getrainde sportlui naar hartelust meestoeide of mee-oefende. Een film van ongeveer hetzelfde genre gaf een interessant beeld van de Olym pische winterspelen te Garmisch Par- tenkirchen. Een aardige gedachte was het, tot be sluit eenige films te vertoonen van de feestelijkheden in onze stad tijdens het re- geeringsjubileum, van H.M. de Koningin. Vooral het voorbijtrekken van den his- torischen optocht was aanleiding tot groote vroolijkheid. Verschillende bekende persoonlijkheden, werden met een hoe ratje begroet. De IJsclub mag op een aantrekkelijken propaganda-avond terugzien, Evangelisatie in Vlaanderen. Gisteravond werd in het gebouw der C.J.M.V. een openbare vergadering gehou den, waarin ds. M. C. W. Wegeling, predi kant bij de „Sion"-gemeente te Brussel en de heer J. C. van Belleghem het woord voerden, resp. over de onderwerpen „Wat protestantsch Nederland aan België te danken heeft" en „Gods werk in Vlaande ren". De niet druk bezochte by eenkomst werd geopend door ds. J. J. Hietkamp, Ned. Herv. predikant alhier, waarna de Christ, mandolinevereeniging enkele nummers uit voerde. Ds. Wegeling wees op den moeilijken, doch ook heerlijken arbeid van het evan gelisatiewerk in Brussel, doch hierover zou hij niet spreken. Velen zal de keuze van zijn onderwerp verwonderen men zou eer der verwachten, dat hy spreken zou over wat België aan protestantsch Nederland te danken heeft. En hierover zou ook heel wat te zeggen zijn. Maar het omgekeerde is evenzeer het geval. Om dit aan te too- nen herinnerde spr. er aan dat België fei telijk de voorlooper is geweest van de her vorming in de middeleeuwen. De eerste complete vertaling van den Bijbel in de landstaal is in 1525 en 1526 in Antwerpen verschenen en in honderden exemplaren in Nederland geïmporteerd. „De Broederschap des gemeenen Le vens" vond in de Zuidelijke Nederlanden haar oorsprong de eerste martelaren van. de Hervorming, Hendrik Voes en Johannes van Es, vonden in Brussel op de Groote Markt den dood de eerste „hagepreek" werd in 1566 te Oudenaerde in België ge houden, waarbij duizenden menschen tegen woordig waren. De Hervorming is in Bel gië zeker niet minder geweest dan in Ne derland in de steden en dorpen waren tal van predikanten en protestantsche kerken. Het schrikbewind van Alva heeft echter de Hervorming in België haast met wortel en tak uitgeroeid. Duizenden en duizenden protestanten weken uit naar Noord-Neder land en werden hier met open armen ont vangen. Deze emigranten, die behoorden tot de élite der bevolking, hebben aan ons land onberekenbaren voorspoed gebracht, terwijl België tot een onbeteekenend land

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1939 | | pagina 1