Co''*®* Soirée Dansante langs dc kruislijnen der Europeesche Imperia negen uur. EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 307 VRIJDAG 30 DECEMBER 1938 EEN BELANGWEKKENDE SERIE REISBRIEVEN 20° onder nul STADSNIEUWS Oudejaarsavond sluiten wij om Artistieke Lijsten UIT DE PROVINCIE §c8»CMrtewSs»c« «gat Jen Grand Hotel „Britannia" ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn f 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsdte Courant UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUB LICIT EITSWAARDE, INGESTEL P DOOR DE VEREENIGING „DE NE DERI. AN DSC HF DAG BI Al) PERS" i Een onzer eigen medewerkers naar Corsika, Rome, Tunis, Lybië, Egypte, Palestina, Balkan- en Donaulanden. „Langs de Kruislijnen der Europeesche Imperia", laat ik dezen titel eerst even verklaren. Europa zucht in benauwe nis over wét het nieuwe jaar zal brengen oorlog of vrede. Er zijn gevestigde imperia staten met een over de wereld verbreid gezagsgebied), welke eikaars positie er kennen en in vrede naast elkaar leven de voornaamste dezer zijn (in Europa) Engeland en Frankrijk. Maar naast en uit den aard der zaak tegenover de ze, is het Italiaansche en Duitsche impe rium bezig zich te vormen. De eerstbe doelde machten zoeken hun verbindings wegen te behouden, de andere trachten deze te forceeren om zelfs de mogelijkheid tot expansie (gebiedsuitbreiding) te beko men. Het is langs de verbindingslijnen der gevestigde en zich vormende Europeesche Imperia, dat mijn reis gaat, welke ik ten behoeve van de voorlichting der lezers van dit blad ben begonnen, een reis, waar bij ik in het bijzonder de kruispunten denk aan te doen, t.w. Zuid-Frankrijk (Nice), Corsica, Rome en Napels, Tunis (de Fransche kolonie in Noord-Afrika), de naast-gelegen Italiaansche bezitting Lybië, Egypte (Suez-kanaal-kwestie), Palestina (Jodenvraagstuk), de Balkan- en Donau landen (waar Duitschland en Italië elkaar èn aan de Westersche democratiën de hegemonie (het staatkundige overwicht) betwisten. De reis zal eenige maanden duren en dus kan mijn verblijf op de verschillende kruispunten vorenbedoeld, slechts van korten duui: zijn. De inhoud mijner reis brieven kan dus niet het resultaat zijn van doorwrochte studies, maar slechts een weergave van oppervlakkige indrukken. Aannemende echter de juistheid van de zegswijze, dat een eerste indruk de beste is, stel ik mij voor, dat mijn reisbrieven niet zonder waarde zullen zijn voor de lezers, die zich omtrent dé belang rijke, acute problemen willen oriënteeren. Om de lectuur te veraangenamen zal ik mij geenszins beperken tot uitweidingen over politieke aangelegenheden, maar van al datgene verhalen, wat mij in den vrecm le als Nederlander merkwaardig voorkwam, o.m. over de zeden en gewoon ten van andere volkeren. Mijn eerste aanloophaven was Brussel. De Belgische hoofdstad bezocht ik vaak, het vorige jaar nog bracht ik er mijn Kerstvacantie door. Maar ik kende Brus sel nog riet, zooals het zich thans voordeed dik besneeuwd Zóó kenden ook de Brusselaars hun stad niet, want meestal beteekent „sneeuw" voor hen niet anders dan een vuile papmassa op de stra ten, welke oogenblikkelijk tot goor water vervloeit. De meeste Brusselaars verdwenen van de straten en degenen, die het niet kon den en wilden missen om hun krant op straat gekocht, want dagbladabonnemen- tcn zijn zeldzaam in het Zuiden in het café te gaan lezen, morden pver de kou, de sneeuw, hun gesprongen „chauffage" thuis (centrale vcrwan.ing), de bevroren waterleiding en over de nalatigheid van het gemeentebestuur om den rommel op straat te doen opruimen. Tout comme chez nous Precies, zooals men ook bij ons klaagt. Het gemeentebestuur verdedigde zich in de bladen. Had het niet 120 sneeuwruimers in dienst gesteld? Honderd en twintig.... Voor een stad als Brussel Maar ja, mm kent er de sneeuv/practijk ook niet zoo als bij ons. Zelfs de boulevards waren dagen lang bijna enbegaanbaar, het kleinste dorp in Nederland doet, in verhouding, méér aan sneeuwruimen dan men in Brus sel doet. Ik troostte zooveel ik kon. Ik verzeker de mijn omgeving, dat het in Holland, toen ik vandaar vertrok, veel kouder was dan in Brussel. Maar, dat bestond nietNer gens ter wereld kon het op dat oogenblik zóó koud zijn De Belgische meiskes en vrouwen had den zich vlot aan de gewijzigde omstan digheden aangepast, algemeen werd de „capuchon" gedragen, d.i. een wollen monnikskap, welker onderkanten weerszijden uitloopen in dashelften, welke om den hals worden geknoopt. Ze weten wat practisch is enflatteertDe kou de snuitjes „deden" het heel goed onder den capuchon. Waar die nieuw-modische dingen ineens vandaan komen, is onbe grijpelijk de warenhuizen bleken er rijke lijk van voorzien en de verkoopsters droe gen de capuchons met een gratie, welke voor de koopsters onweerstaanbaar bleek. Overigens was de koude-inval voor Brussel een ware bezoeking. De waterlei dingen, af- en aanvoer, zijn er niet op strenge vorst berekend ze liggen vlak onder de oppervlakte en loopen vaak, voor wat de afvoerbuizen betreft, langs de ge vels. Het aantal gesprongen buizen was dan ook legio tegen de gevels hadden zich grillige rotsen ijs van het druipende water gevormd op tal van plaatsen waren ar beiders bezig om de straat open te bre ken lange rijen van vuurtesten brandden langs de tramlijnenvele wissels waren ontzet. Wat de spoorwegen betreft, ook daarvoor geldt tout comme chez nous Niet enkel wat de vertragingen aangaat, verwekt door sneeuw en vorst, maar even zeer inzake de algemeène positie van dit verkeersmiddeL r Belgische Spoorwegen verdedigen zich hardnekkig tegen de bus diensten en pleiten intensief voor een financieele ontlasting. Zelfs door middel van advertenties in de dagbladen. Een opmerkelijk staaltje daarvan is een annonce, welke in grooten opmaak werd opgenomen in de avondbladen van 23 Dec. jl. Ze luidt 3500 reizigerstreinen, 1500 goede rentreinen zorgen er voor, dat het leven in het land alle dagen r gang blijft gaan. 13 December 1938 12.416 wagens geleverd. 20 December 193815.852 wagens geleverd. Dit is 3 436 wagens meer DE SPOORWEG is onmisbaar voor handel en nijverheid. Lasten, die niet op hem mogen drukken, bedreigen zijn bestaan. De financieele toestand moet opge klaard worden. Nat. Maatschappij der Belgische Spoorwegen. De bedoeling is duidelijk. Hoe zal bij stagnatie in het metorverkeer door sneeuw, vorst, mobilisatie, oorlog, de le vensmiddelenvoorziening moeten worden geregeld, als er geen bloeiend spoorwegbe drijf meer is met zijn belangrijke materi aal-reserves Politiek gezien, kwam de Belgische hoofdstad mij zeer rustig voor. Anders trof ik er nogal eens lieden aan, die zich erg druk maakten om de Rex-beweging (Belgisch fascisme), vóór of tegen. Die drukte is weg. De totalitaire practijk in het buitenland heeft den zin der Brusse laars voor het totalitaire beginsel ver flauwd. Nu Rex in het najaar bij de ge meenteraadsverkiezingen bovendien sa menwerking zo~ht en vond met democra tische partijen, is v r vele r°chtsche ex tremisten bovendien de „aardigheid" van de beweging af. Ten aanzien van de internationale ver houdingen is men in België blijkbaar pessimistisch gestemd, maar men praat er niet veel over*. In de Cineacs wordt het Fransche standpunt gepropageerd met films over Corsica en Tunis. Ik zag een waarlijk indrukwekkende rolprent over alle groote openbare werken, welke het Fransche gouvernement in enkele decennia (tientallen van j .ren) in Tunis heeft tot stand gebracht. D film besloot met bee'- den van een geweldige parade der Fran sche vloot voor de Tunesische kust. Noël (Kei'cmis) heb ik niet afgewacht in de Belgische hoofdstad. Toen de Brus selaars zich gingen opmaken voor hun „Reveillon" (een traditioneelen rijken nachtmaaltijd in de café's, welke om 12 uur middernacht aanvangt), ben ik naar Parijs gespoord. Het vorige jaar heb ik de Brusselsche Kerstnacht-viering meegemaakteen Hol lander verdraagt zoo iets geestelijk niet gemakkelijk ten tweede male. Reveil lon k Noël beteekenteen dwaze carna valsviering, in zotte costuums óf in avond toilet, met papieren mutsen, serpentines, confetti, wildbraad, wijn, zang en dans, tot diep in den morgen van den Eersten Kerstdag, 't Is een luid openbaar ge rucht In den Stillen nacht, heiligen nacht. M. Vlissingsch scheepvaartnieuws. Aangekomen: „Oranje Nassau" van Harwich (verwacht) Nederlandsche motorschepen „Democraat", „Spes Salu- tis" en „Riebo" vas Gravelines „Kunla- bori" van Boom; Noorsch tankschip „Ted dy" van Port Arthur, lossen bij de S.H.V. Om te bunkeren: Nederlandsch m.s. „Lena" van Sas van GentDuitsch m.s. „Bessel" van AntwerpenNoorsch s.s. „Rijm" van Gent. Vertrokken: „Mecklenburg" naar Harwich „Argo" naar Gdynia „Lena" naar Amsterdam „Ruth I" naar Oslo „Kimlabon" naar Yerse „Bessel naar Spanje. Het nieuws van den dag in beeld. Woensdagmiddag vertrok van het Cen traalstation te Amsterdam voor een tour- née door Amerika de bekende danseres Yvonne Georgi met haar ballet. Aan iederen Amsterdammerzal een de zer dagen een handleiding- worden ver strekt, betreffende luchtbescherming, uit gegeven door den luchtbeschermings dienst te Amsterdam. WALS TRA AT. STORINGEN IN DEN WINTERDIENST DER SPOORWEGEN, De vertragingen van de Vlissingsche boottreinen. De heer S. A. Reitsma schrijft ons o.m. In de afgeloopen weken is er door den plotseling ingevallen vorst en den sneeuw val de treinenloop in ernstige mate ge stoord geweest. Deze toestand heeft aan leiding gegeven tot heel wat teleurstelling bij het reizend- en vervoerend publiek, dat die onregelmatigheid alleen weet of bijna alleen weet aan de spoorwegen. Behalve met de ervaringen over den in vloed van poedersneeuw op de motoren van het nieuw aangeschafte materieel, waar mede voor den vervolge rekening gehou den zal worden, dient men niet te verge ten, dat het zeer ijzondere wëersomstan- digheden waren, welke zich in velerlei vorm storend op het binnenlandsche ver keer deden gelden. Erger nog was de to tale ontwrichting in het verkeer in het buitenland, waardoor bijv. de Engeland- booten met groote vertraging aankwamen en de vertraagde onregelmatig aankomen de internationale treinen de binnenland sche dienstregeling in de war brachten. In welke mate dit geschiedde mogen blijken uit het volgende staatje, waarin de vertra gingen bij binnenkomst aan de grens zijn opgenomen van de voor Vlissingen bestem de boottreinen. (De vertragingen zijn in minuten opgegeven) Oldenzaal Venlo (Noord-Duitschland) (Zuid-Duitschland) Dec. 17 7 19 IS 26 15 19 79 15 20 146 67 21 207 2 22 141 10 23 265 18 24 211 28 Van 20 tot en met 23 December reisde ik in Zwitserland. G'vn trein reed daar op tijd. Integendeel vertragingen van 4 tct 7 uur waren regel. Op 21 December vertrok ik ruim 3 uur te laat uit Hamburg naar Keulen. De vertraging groeide onderweg aan. De aansluiting in Duisburg werd na tuurlijk gemist, v' tardoor ik ruim 7 uur over den tijd in Keulen aankwam. In den trein reed geen restauratierijtuig, op de perrons was eten noch drinken te krijgen. Een groot deel van dc rus zaten wij in de barre kou en 's avonds zonder licht. Merk waardig was, dat niemand klaagde of mopperde. Ieder apprecieerde, dat, terwijl het wegverkeer nagenoeg stil lag, het spoorwegpersoneel zich tot het uiterste in spande om dtn dienst toch te laten loopen en ieder veilig thuis te brengen. Terwijl in Duitschland de zeer bijzondere weersomstandigheden zóó hun invloed op den regelmatigen treinenloop deden gelden, mogen wij van geluk spreken, dat in Ne derland behalve de internationale treinen, vertragingen boven de drie kwartier uit zondering /aren. Dat dit het geval was, was mede in hooge mate t danken aan de toewijding van het personeel. voor A.V.R.O.-PLATEN kant en klaar voor f 1.30. KUNSTHANDEL D'HUIJ Badhuisstraat 15, Sfoombootveer op Anna Jacoba-Stavenisse wordt opgeheven. De Rotterdamsche Tramweg Maatschap pij, die, mede op aandrang van hooger bestuur, dat tekorten op de exploitatie bijpast, verschillende onderdeelen van den dienst wijzigt, heft het stoombootveer Anna JacobaStavenisse op, meldt het Handelsblad. Uitsluitend voor goederen vervoer wordt een motorbootdienst tus- schen Stavenisse en Zijpe onderhouden. Besmettelijke ziekten. In de week van 18 tot en met 24 No vember kwamen in onze provincie 6 ge vallen van roodvonk voor nl. 3 te Oost en West-Souburg en 1 in ieder der ge meenten Vlissingen, Krabbendijke en St. Maartensdijk. HET PORTRET VAN H.M. DE KONINGIN VOOR DE STATENZAAL. Een comité van Walcherscbe Sta tenleden neemt het initiatief tot een kwartjes-collecte over heel Zeeland. Naar wij vernemen heeft zich, op initia tief van mr. W. F. E. baron van der Feltz te Middelburg, een comité van enkele Wal- chersche leden van Provinciale Staten ge vormd, hetwelk zich ten oei stelt gelden bij ren te brongen teneinde, zoo eenigszins mogelijk, in de vergaderzaal van de Staten van Zeeland een w?~.rdïg portret van H.M. de Koningin aan te brengen. Dit comité, hetwelk naast den initiatief nemer, bestaat uit de heeren Mr. J, Adriaanse te Oostkapelle W. P. Edelman te Vlissingen, J. W. van 't Hoff te Sint LaurensD. Kodde te Zoutelande, heeft zich van de instemming van den heer Com missaris der Koningin in Zeeland met zijn plannen verzekerd. Naar 'wij verder vernemen, ligt het in de bedoeling van dit comité een kwartjesinza meling te houden, waarbij de minimum gift één kwartje en de maximum-gift tien kwartjes of 2.50 mag zijn. Het comité meent, aldus doende, te handelen in den geest van H.M. de Koningin, die bij vorige soortgelijke gelegenheden steeds heeft doen blijken dat het Haar wensch was, dat slechts kleine giften tot zulk een doel ge vraagd werden. Het comité heit zich ge wend tot het bestuur van de vereeniging „de Zeeuwsche Peis" met de vraag, of, teneinde geheel Zeeland te bestrijken, de bij deze vereeniging aangesloten bladen hun medewerking tot deze inzameling zou den willen verleenen, opdat, wanneer tot de aanbieding van het portret kan worden besloten, er met r^cht van een provinciaal geschenk sprake .an zijn. Het bestuur heeft zijn medewerking in deze gaarne toegezegd. Tenslotte vernamen wij, dat het de be doeling van het comité is, overeenkomstig het te dezer zake genomen besluit van de Staten-vergadering, de technische uitwer king van het plan (d.w.z. de keuze van den schilder, het tot stand komen en aanbren gen van het schilderij zelf) geheel ove. te laten aan den heer Commissaris der Ko ningin in Zeeland. Het comité stelt zich slechts het bijeenbrengen der gelden ten doel. MIDDELBURG. Een leelyke val. Gistermiddag had de 79-jarige heer W. K., wonende te Sint Laurens, het ongeluk bij het verlaten van het postkantoor van de bovenste tre^ van den inguiig te ''"ü- len. De heer K. bezeerde zich ernstig aan het rechterbeen en werd door omstanders bij de firma n Bo\ -n binnen gebracht en later op medisch advies per ziekenauto naar het gasthuis vervoerd. Dr. Martens. Onder de leden van de onlangs opge richte Vlaamsche Academie voor Genees kunde bevindt zich ook dr. Martens, vroe ger te Middelburg. Sommige franskiljon- sche bladen hebben, volgens het Volksblad, tegen de benoeming van dr. Martens een campagne ontketend onder het voorwend sel, dat deze activist en lid van den Raad van Vlaanderen is geweest en daarvoor in 1920 werd veroordeeld. Intusschen heeft dr. Martens echter van de amnestie geprofiteerd. Men moet van Dit nummer bestaat uit 2 bladen Langs de kruislijnen der Europeesche Imperia. (Hoofdartikelle blad). Gemeenteraad van Vlissingen. (Pag. 2, eerste blad); Het jaar 1938 in het buitenland. (Pag. 1tweede blad)'. Hevige brand aan boord van Noorsch. stoomschip te IJmuiden. (Scheepvaart). Wederom twee menschen door kolen dampvergiftiging om het leven ge komen. (Gemengd nieuws)* ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. Vlaamsche zijde een heftige reactie ver wachten tegen de franskiljonsche cam pagne, die slechts nadeelig kan zijn voor de normale betrekkingen tusschen Vlamin gen en Walen. BRESKENS Bazar. Ten bate van de Christelijke muziekver eniging „Soli Dec Gloria" werd tijdens de Kerstdagen een bazar gehouden in het Jeugdgebouw. De bruto opbrengst bedroeg ruim ƒ700. IJZENDIJKE Indische dienst. Met verlof is in E' ropa aangekomen de heer A. P. F. Retel, hoofdopzichter bij de S.S., p/a. den heer H, de Witte, Landpoort- straat, IJzendijke. Zondag 1 Januari a.s. Aanvang 8 uur Entree f 0.50 plus belasting SCHEEP V A ARTBER1CHTEN Hevige brand aan boord van Noorsch stoomschip te IJmuiden. Donderdagmiddag te ruim drie uur ver trok 't 1706 ton metende Noorsche stoom schip „Kem", dat van Amsterdam, waar het aan de superfosfaatfabriek lading had ingenomen, op weg was naar Stavanger, uit de sluizen van IJmuiden. Toen het schip even buiten de pier was, werd plotseling brand aan boord ontdekt. De rook sloeg zoodanig uit de luiken om hoog, dat bet zelfs van den wal af was waar te nemen. Men wendde onmiddellijk den steven en meerde in die buitenhaven bjj de zooge naamde brjliggerhaven, achter het fort* Sleepbooten hebben zich naar het Noorsche schip begeven om assistentie te verleenenz terwijl oogenblikkelijk met het blusschings- werk een aanvang werd gemaakt- De brand is ontstaan in ruim drie, in het achterschip. De sleepbooten waren gisteravond om half zes bezig het ruim, waar het vuur woedde, onder water te zetten. Voor de be manning bestaat geen gevaar. De blussching komt voornamelijk neer op, het dooven van de smeulende lading, die bestaat uit duizend zakken fosfaat, duizend zakken tapiocameel, vijfhonderd zakken en duizend kisten suiker en 320 ton cokes. De „Kem" is afkomstig uit Bergen (Noorwegen) en meet 1706 ton. De brand is vermoedelijk door broeiing ontstaan in de lading Tapiocameel. Tot 's avonds halt twaalf is men bezig geweest met de blussching. De lading in de achter ruimen drie en vier is vrijwel geheel ver woest. Het schip zou in den vroegen mid dag naar Amsterdam opstoomen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1