GRATIS!
in,
De „Bantam" te water gelaten
EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 298
MAANDAG M DECEMBER 1938
STADSNIEUWS
Z. K. H. Prins Bernhard
te Vlissingen.
en
den
Bri-
Nieuwe kwartaal abonné's
GRATIS
ABONNEMENTSPRIJS
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zgn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post ƒ2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJiss Ingsche Courant
UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
AD VERTENTIEPRIJ S
Van 15 regels 1.25,
iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regel. Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR. FEESTDAGEN
AAN G ESL OTEN B1J HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINü „DE NEDERLAND SCHF DAGBLADPERS"
18
Op doorreis van Londen.
Dr. Schacht keerde met dezelfde boot
uit Engeland terug.
alle
l Zn.,
ikaat.
Prins Bernhard
Het zal niet velen bekend zijn dat onze
gemeente Zaterdagavond bezoek heeft ge
had van een der leden van het Koninklijk
Huis. Z.K.H. Prins Bernhard is nl. van
Engeland met een der mailbooten van de
Stoomvaart Mij. „Zeeland", de „Mecklen
burg", teruggekeerd en van hi&r met den
boottrein verder gereisd, op weg naar
Soestdjjk. Ook reisde de president van de
Duitsche rijksbank, dr. Schacht, met dit
schip.
Tegen 5 uur boden de terreinen bij de
aanlegplaats den gewonen aanblik. In ver
band met bet feit dat de Prins incognito
reisde, waren behalve dr.n van politiezijde,
geen bijzondere maatregelen voor de ont
vangst getroffen. De boot had eenige ver
traging en zoo was het reeds kwart over
vijf het tijdstip van aankomst is vijf
uur toen de stooten op de stoomfluit
werden gehoord. Even later kwam de
„Mecklenburg" de haven binnen. De vele
passagiers op het achterdek hadden zich
reeds langs de railing geschaard.
Toen het schip recht voor de pontons
kwam, werd ook Prins Bernhard zichtbaar
op het benedendek van de eerste klasse.
De hooge passagier die gekleed was in een
donkere jas en bruin costuum en den brui
nen hoed in de hand hield, was op het dek
eenigen tijd in gesprek met dr. Schacht.
Na van hem cp hartelijke wijze afscheid
te hebben genomen, trok de Prins zich in den
ingang van den salon terug. Gemakkelijk
leunend tegen den wand wachtte hg tot
het schip gemeerd lag. Toen het fluitje
had geklonken ten teeken dat alles gereed
was, werden de loopplanken uitgezet, en
ging dr. Schacht aan wal zich naar den
trein begevend, waarmee hij naar Berlijn is
doorgereisd.
Vervolgen verliet de Prins de „Mecklen
burg", terwijl het personeel aan de plank
een eerbiedigen groet bracht. Toen de
Prins echter van de plank op de ponton
stapte, struikelde hij schijnbaar, zoodat
zgn parapluie die hij aan den arm hield, op
den grond terecht kwam. Gelukkig liep een
en ander goed af.
Inmiddels waren ook de andere passa
giers aan land gekomen en met den noed
in de hand en vergezeld van twee hem
begeleidende heeren en den stationschef,
begaf de Prins zich temidden van de an
dere reizigers naar den gereedstaanden
trein voor Zuid-Duitschland, waaraan wa
gons voor Amsterdam zijn gekoppeld. Ver
schillende op het station aanwezigen, zoo
wel treinpersoneel als particulieren, her
kenden Z.K.H. en brachten hem een groet.
In het laatste rijtuig was een eerste
klasse coupé gereserveerd waarin de Prins
en de andere heeren plaats namen. Een
bediende kwam nog met eenige pakjes
en nadat deze in de bagagenetten waren
gelegd en de jassen waren uitgetrokken,
namen de heeren plaats op de rood pluche
kussens. De Prins ging aan het raam aan
de perronzijde zitten.
Op het station ging alles zgn gewonen
gang. De reizigers voor den mailtrein
zochten ijlings een plaatsje op, terwijl de
bedienden van de boot enz. ijverig koffers
aandroegen. Intusschcn was de aanwezig
heid van de:i Prins al eenigszins bekend
geworden, zoodat velen bij het passeeren
vluchtig een blik naar binnen wierpen. Een
aantal matrozen waaronder enkele Indi
sche jongens hadden vlug een perron
kaartje gekocht om zoodoende „hun" Prins
ook nog even te zien. Alles ging echter
geheel onopgemerkt voor den hoogen pas
sagier, die reeds verdiept was in een
avondblad. Toen nl. even tevoren de ven
ter met zijn boeken- en krantenstalletje
voorbij kwam, deed de Prins het raam neer
en kocht enkele avondbladen en een tijd
schrift. Op het „goede reis, heeren" kreeg
de man van den glimlachenden Prins een
vriendelijk „dank u" te hooren.
Nadat de laatste zakken met, post wa
ren ingeladen werd tenslotte om drie mi
nuten voor zes ruim een half uur te laat
het vertreksein gegeven en reed de
trein van onder de overkapping weg,
waarmede het korte verblijf van Prins
Bernhard op Vlissingschen bodem weer tot
het verleden behoorde.
Transport-colonne Vereenïging van het
Nederlandsche „Roode Kruis".
Afdeeling Vlissingen.
De voorzitter van de T.C., de heer D.
Rijkse, mocht Zaterdagavond een volle
Concertgebouwzaal het welkom toeroepen,
waarbij hij zich speciaal wendde tot het
afdeelingsbcstuur van het Roode Kruis,
den leider van de afdeeling Middelburg,
du. De Boer en de zusterafdeelingen Sou
burg, Middelburg, 't Zand en Koude-
kerke. Spr. memoreerde, dat dank zij het
resultaat van een verloting (ƒ260) aan
het strand bij de z.g. Tweede Duinen
's zomers een hulppost is gevestigd, welke
in deze druk bezochte strand- en duin
streek in een werkelijke behoefte voor
ziet, zóó zelfs, dat de ruimte te klein is
gebleken en de inrichting onvoldoende.
Teneinde hierin verbetering te brengen
is wederom een verloting georganiseerd,
welke eveneens een succes is geworden.
Voorzitter Rijkse gaf hierep het woord
aan het hoofd van de verlotingscommis
sie, den trouwen medewerker, den heer
H. L. Frenks, die mededeelde, dat alle
lóten geplaatst waren en dank bracht
aan koopers, winkeliers, de coöperatie
enz. voor de ondervonden medewerking
en steun. Op zijn uitnoodiging begaf zich
uit het publiek een neutrale trekkings-
commi^sie naar het tooneel en „het rad
van avontuur" werd in werking gesteld.
Onder groote vroclijkheid en in opge
wekte stemming verliep de trekking om
de vele prijzen, waaronder zser fraaie,
waarbij de huiskapel onder Corns, van
Beers zeer toepasselijke „prijs-muziek"
ten gehoore bracht.
Het tweede programma-deel bevatte
Roode Kruis-werk. Allereerst werd een
arbeidsongeval in scène gezet. Twee- per
sonen, die te veel aan Bacchus hadden
geofferd, slingerden tegen een ladder,
waarop een metselaar zijn werkzaamhe
den verrichtte, met het noodlottig ge-
vclg, dat onze handwerksman van boven
naar beneden op straat stortte. Behalve
de noodige onbevoegden, die echter door
een voor zijn taak berekend politieman
op behoorlijken afstand werden gehou
den, waren gelukkig ook spoedig twee
Roode Kruis-zusters ter plaatse, die het
slachtoffer, dat een hoofdwond, een her
senschudding en een geblesseerden arm
had opgeloopen, de eerste hulp verleen
den. Daar het ongeval zich tusschen
twee hulpposten afspeelde arriveerde ook
direct een transportploeg met brancard,
die den gewonde voorloopig overnamen
en vervoerden, totdat medische hulp aan
wezig zou zijn.
Daarna werd Roode Kruis-arbeid bij
luchtgevaar gedemonstreerd. Een met
gasmaskers en verrekijker uitgeruste bri
gade was op haar post, daar luchtgevaar
niet van de lucht was. Terwijl de com
mandant nog aanwijzingen verstrekte aan
een dame, naderden de dood en verderf
zaaiende monster-vogels. Allen zochten
een goed heenkomen in de schuilplaats,
welker ingang voorzien was van een in
een neutraliseerende vloeistof gedrenkte
wollen deken, welke echter wel lucht
doorliet. Twee gasbommen vielen en
maakten een slachtoffer. Twee personen,
die onbeschermd hulp wilden verleenen,
verloren eveneens het bewustzijn, zoodat
de goed uitgeruste Roode Kruis-brigade
drie medemenschen hulp moest verlee
nen en dan ook met drie ploegen en
brancards op het gas-tooneel verscheen.
Voor tooneel werk werden beide demon
straties zeer suggestief gegeven, doch
allen betrachtten niet den noodigen ernst,
hetgeen jammer was. Is het in onze be
schaafde 20e eeuw al niet erg en
verschrikkelijk genoeg, dat men reke
ning moet houden met en voorbereid moet
zgn op deze onmenschelgke en onchris
telijke handelingen van zijn medesterve
lingen
Op dit treurige middendeel volgde, na
dat gepauzeerd was, weer de vroolijke
noot in den vorm van het blijspe1 in één
bedrijf van Martien Vasbinder „Alles op
afbetaling". Een aardig niemendalletje
met een rake en geestige dialoog en
leuke tafereeltjes met als hoofdpersonen
een borgende, auto-rijdende Frans Ver
beek en een poffende, muzikale, gebent-
jaste echtgenoote, luisterende naar den
naam Marie. Voorts een deurwaarder,
Van der Woude, op wien de wijnflesch
beslag legt en die in zijn benevelden toe
stand .op zijn beurt beslag wil leggen,
maar op Polly, de tante van Marie, met
het gevolg, dat hij onverrichterzake de
deur wordt uitgebonjourd, mitsgaders
tante Polly voornoemd, wier visite de
op-krediet-halers ook niet van pas kiemt,
weshalve zij baar noodzaken het hazenpad
te kiezen, benevens een echte Hannes van
een knecht en tenslotte een mevrouw Ber
gers, die een reddende engel blijkt te zijn,
vermits zij de mededeeling brengt van een
erfenis ad 75.000, waarmede de echte
lieden Verbeek uit den brand zijn.
Eenig dialect daargelaten speelden de
dames en heeren deze amusante geschie
denis vlot en zeer verdienstelijk, het pu
bliek had veel plezier in het geval en be
loonde de opvoerenden dan ook met warm-
gestemd applaus.
Voorzitter Rijkse sprak een dank-slot-
woord, waarin hg tevens mededeelde, dat
de voorzitter van het Roode Kruis, de heer
H. B. J. Kncop, voornemens was het
woord te voeren, doch verhinderd was ge
worden aanwezig te zijn. Daarna was het
woord aan Corns, van Beers c.s., die, even
als de danslustigen, hun beste beentje
voorzetten op het gezellig samenzijn, dat
dezen geslaagden avond besloot.
Jaarvergadering „A.V. '85".
Onder leiding van den voorzitter, den
heer Fh. Elich, hield de athletiekvereeni-
ging „A.V. '35" gisteren haar jaarvergade
ring in de zaal van hotel-café „Royal". De
voorzitter merkte "in zijn openingswoord op,
dat de verstandhouding in de club tus
schen bestuur, leider en leden goed is. Na
tuurlijk bestaan er wel kleine wrijvingen,
di-; in een club van ruim 50 leden niet te
vermijden zijn.
Daar de secretaris, de heer Fr. v. d.
Pluijm door ziekte verhinderd was, las de
voorzitter de notulen voor, waarna het
jaarverslag in behandeling kwam. Hieruit
bleek dat „A.V. '35" momenteel 54 leden
heeft met inbegrip van adspiranten. De
wedstrijden van het afgeloopen seizoen zijn
goed verloopen, terwijl de regionale wed
strijd een der best georganiseerde wedstrij
den werd genoemd. Over voldoende veld-
ruimte kan men in Vlissingen nog steeds
niet beschikken. Dank zg K.S.V. „Walche
ren" had de vereeniging dit seizoen een
veld. Nog werd gewezen op de Medische
sportkeuring en een woord van dank ge
bracht aan dr. H. ten Have.
Het verslag van de Technische Commis
sie getuigde van een bevredigende opkomst
in de zaal en op het veld. Nieuwe krachten
met aanleg en doorzettingsvermogen ziet
zij opkomen.
Het verslag van den penningmeester, dat
werd goedgekeurd, sloot met ƒ37.12 batig
saldo, terwijl het reservefonds werd opge
voerd tot 125.
Het jaarverslag der ,Spurt"-redactie had
aller instemming. De leden der redactie,
de heeren Fr. v .d. Pluijm, K. Schoolmees
ter en G. de Pagter, werden bij acclamatie
herkozen. Bij de bestuursverkiezing werden
mej. B. v. Rosevelt en de heer J. H. v. d.
Runstraat herkozen. De heer G. de Pagter,
die als bestuurslid bedankte, werd vervan
gen door den heer K. Schoolmeester. G. de
Pagter nam daarna de opengevallen plaats
in in de Technische Commissie.
Het wedstrijdprogramma 1939 bevat we
derom een Singelloop en een regionale wed
strijd, terwijl indien het mogelijk is en de
financiën dit toelaten, méér zal worden ge
daan.
Bij de rondvraag vroegen niet minder
dan 12 personen het woord. De technisch
leider, de heer Bakker voerde hierna het
woord en besprak verschillende technische
dingen, die dienen verbeterd te worden.
Nieuwe aanwinst voor den Rotter damschen Lloyd
Zaterdagmiddag is bij de N.V. Kon. Mij.
„de Schelde" te Vlissingen het motor-
vrachtschip „Bantam" te water gelaten.
Wij hebben dezer dagen reeds verschillen
de technische gegevens gepubliceerd van
dit voor rekening van den Rotterdamschen
Lloyd gebouwde vrachtschip met accomo-
datie voor 12 passagiers.
Het is een zusterschip van de verleden
jaar eveneens op „de Schelde" gebouwde
„Brastagi" en van de „Weltevreden", die
ongeveer tegelijkertijd bij Piet Smit Jr. te
Rotterdam werd gebouwd. De „Japara"
liep kort geleden bij laatstgenoemde werf
van stapel en de „Bantam" is thans de
laatste van deze reeks van vier schepen.
Het betreft een voor den Rotterdamschen
Lloyd geheel nieuw type, waarvan de
beide reeds in de vaart zijnde vaartuigen
uitstekend voldoen. De passagiersverblij-
ven zijn bij deze schepen buitengewoon
smaakvol ingericht.
Voor den stapelloop bestond groote of-
ficieele en publieke belangstelling. Te
ca. één uur verzamelden de genoodigden
zich in het kantoorgebouw van „de Schel
de". Wij merkten daar o.m. op den heer
Th, A. W. Ruys, den heer H. A. Cromme-
lin en ir. D. T. Ruys Jr., alle directiele
den van den Rotterdamschen Lloyd en mr.
J. K. Hummel, directeur van Ruys en Co..
den burgemeester van Vlissingen en me
vrouw C. C. van Woelderen-Sprenger, die
de doopplechtigheid zou verrichten, de di
rectie van „de Schelde" ir. EL C. Wesse-
ling en den heer A. Smit, de commissa
rissen van „de Schelde" mr. Jan Smit
Az., Th. H. de Meester, A. Gips en J. D.
Brand.
Vo:-rts den districtscommandant der
Koninklijke Marechaussee, den directeur
van het Nederlandsche Loodswezen 6e
district, dr. A. Stavermar in zgn kwaliteit
als chef van den geneeskundigen dienst
van „de Schelde", den commandant van
den mijnendienst te Vlissingen, den direc
teur van de haven van Vlissingen, den
hoofdingenieur-directeur van den Rijks
waterstaat in Zeeland, den voorzitter van
de Kamer van Koophandel en Fabrieken,
ir. J. B. Giljam, directeur van P. Smit Jr..
op wiens werf het zusterschip „Japara" in
aanbouw is en voorts verschillende inge
nieurs en leidende functionarissen van den
Potterdamschen Lloy" en van „de Schel
de". Vele genoodigden waren van him da
mes vergezeld.
Toen de genoodigden op de werf van
„De Schelde" kwamen, was daar reeds een
talrijk publiek aanwezig dat van den sta
pelloop getuige wilde zijn.
De directeur van „de Schelde" de heeT
A. Smit, overhandigde de echtgenoote van
den burgemeester het bijltje waarmede de
draad gekapt kon worden die de laatste
beletselen zou doen wegvallen. Een slag...
de klinken vielen neer en vrtjwel cnmid'
dellij k kwam er beweging in het gevaarte.
Mevrouw van Woelderen wierp de cham-
pagneflesch tegen den romp en snel gleed
het groote schip teen in zijn element. De
tewaterlating is buitengewoon vlot ge
gaan.
De „Bantam" heeft een draagvermogen
van ca. 12.000 ton en een lengte over al
les van ca. 156 meter bij een breedte van
19 meter. Het schip is bestemd voor den
snelvrachtdienst, moet t; v-'^eladen toe
stand een snelheid van 15 knoop kunnen
halen en zal op 15 April 1939 voor de
eerste ~hs naar Nederlandsch-Indië ver
trekken.
Op de thans vrijgekomen helling zal
binnenkort, eveneens voor rekening van
den Rotterdamschen Lloyd, de kiel wor
den gelegd van het bruto ongeveer 21.000
ton metende snelvarende passagiersschip
dat nu nog be1- id staat onder net bouw-
nummer Schelde 214. Dit passagiersschip
zal het grootrte worden dat ooit op de
werf van „de Schelde" werd gebouwd en
zal o.m. in °t:ngen ..Dempo" die
eveneens in Vlissingen gebouwd werd over.
treffen.
Waardeerende redevoeringen bij
het dejeuner.
Na de voortreffelijk gelukte tewaterla
ting, vereenigden de genoodigden zich in
Grand Hotel Britannia te Vlissingen aan
een dejeuner waar hartelijke woorden ge
wijd zijn aan de goede betrekkingen die
sinds vele jaren tusschen den Rotterdam
schen Lloyd en „de Schelde" bestaan.
De heer Th. H. de Meester noemde de
zoo goed geslaagde plechtigheid een sym
bool voor de goede verhouding tusschen
beide groote bedrgven en hoopte dat het
schip een nieuwe parel zal worden aan
den financieelen kroon van den Rotter
damschen Lloyd. De „Bantam" is buiten
gewoon vlug van stapel geloopen en dit
kon ook niet a ders daar Vlissingens eer
ste burgeres zich met de tewaterlating
belast heeft. *Tamens „de Schelde" zegde
spreker mew -v van Woelderen-Sprengei
hiervoor dank en h'. bood haar vervolgens
als herinnering een fraaien platina ring
met briljanten aan.
Namens de N.V. Rotterdamsche Lloyd
dankte de heer H. A. Crommelin mevrouw
van Woelderen voor het verrichten der
doopplechtigheid. Zg heeft met een krach-
tigen bijlslag de laatste beletselen wegge
nomen, waarna het schip vlot van stapel
is geloopen, hetgeen spr. als een gunst'?
voorteeken beschouw De goede ver
standhouding tusschen „de Schelde" en
den Rotterd" mschen Lloyd is van zeer
ouden datum zei de heer Crommelin en
hjj herinnerde er aan, dat de .Bantam"
het 34e schip is da - ter stede voor
den Rotterdamschen Llcyd wordt gebouwd
De „Brastagi" voldoet buitengewoon goed
en spr. zei er van overtuigd te zgn, dat
Dit nummer bestaat uït 2 bladen
ontvangen de in
deze maand nog ver
schijnende nummers
Alle abonné's der Vlissingsche
Courant in het bezit van een
polis, zijn overeenkomstig de
betreffende bepalingen geheel
verzekerd tegen ongevallen.
f§e8»eeaB»&6gBgsseCT
tUCiCT gistra e|gB«f
De „Bantam" te water gelaten.
(Pag. 1, eerste blad),
Prins Bernhard en dr. Schacht te Vlis
singen. (Stadsnieuws),
Het Utrechtsche station ten deele door
brand vernield. (Pag. 1, eerste blad)
Vorst verrast Nederland.
(Binnenland)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
Last van koude voeten
Wjj hebben voor U de
echt zuiver wollen „Meri
dian" en „Interwoven"
Sokken.
Prachtdessins, alle maten
Heerenmodehuis
Walstraat 32.
hetzelfde met de „Bantam" het geval zal
zijn. De heer Crommelin stond vervolgens
stil bg het groote passagiersschip dat „de
Schelde" thans op de vrijgekomen helling
voor den Rotterdamschen Lloyd gaat bou
wen. De goede samenwerking tusschen
beide bedrijven zal ongetwijfeld ook bij
dit nieuwe schip in een fraai resultaat
haai' bekroning vinden. Tot slot bracht
de heer Crommelin een dronk op „de
Schelde" uit.
De burgemeester van Vlissingen, de heer
C. A. van Woelderen zegde dank voor de
zijn echtgenoote betoonde eer, de „Ban
tam" de laatste beletselen te hebben mo
gen ontnemen. Ook hij wees er op, dat dit
het 34ste schip is dat hier ter stede voor
den Rotterdamschen Lloyd gebouwd wordt.
De reederg en de werf hebben een geluk
kig huwelijk gesloten, dat reeds met tal
rijke kinderen is gezegend. Als burgemees
ter van Vlissingen achtte spr. zich geluk
kig dat zijn echtgenoote juist dit schip
heeft mogen doopen, omdat het tewater-
gelaten is in een periode waarop „de
Schelde" het weer druk heeft en aan tal
rijke arbeiders werk kan verschaffen. De
burgemeester wenschte den Rotterdam
schen Lloyd geluk met dit op de groote
scheepswerf aan de Scheldemonding ge
bouwde nieuwe vaartuig en sprak de ver
wachting uit, dat de vruchtdragende com
binatie Lloyd-Schelde tot in lengte van
jaren zal blijven bestaan. „De Schelde"
heeft moeilijke jaren achter den rug, maar
getrouw aan het Zeeuwsche devies Lue-
tor et Emergo heeft de directie volge
houden en de belooning in den vorm van
nieuwe opdrachten is niet uitgebleven. De
burgemeester hoopte dat ook de naaste
toekomst het loon voor den harden ar
beid in de achter ons liggende moeilijke
laren zal brengen en bracht ten slotte een
dronk uit op de gelukkige relaties tus
schen Rotterdamschen Lloyd en „De
Schelde"*