GRATIS! in, De „Bantam" te water gelaten EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 298 MAANDAG M DECEMBER 1938 STADSNIEUWS Z. K. H. Prins Bernhard te Vlissingen. en den Bri- Nieuwe kwartaal abonné's GRATIS ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zgn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post ƒ2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJiss Ingsche Courant UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 AD VERTENTIEPRIJ S Van 15 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR. FEESTDAGEN AAN G ESL OTEN B1J HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINü „DE NEDERLAND SCHF DAGBLADPERS" 18 Op doorreis van Londen. Dr. Schacht keerde met dezelfde boot uit Engeland terug. alle l Zn., ikaat. Prins Bernhard Het zal niet velen bekend zijn dat onze gemeente Zaterdagavond bezoek heeft ge had van een der leden van het Koninklijk Huis. Z.K.H. Prins Bernhard is nl. van Engeland met een der mailbooten van de Stoomvaart Mij. „Zeeland", de „Mecklen burg", teruggekeerd en van hi&r met den boottrein verder gereisd, op weg naar Soestdjjk. Ook reisde de president van de Duitsche rijksbank, dr. Schacht, met dit schip. Tegen 5 uur boden de terreinen bij de aanlegplaats den gewonen aanblik. In ver band met bet feit dat de Prins incognito reisde, waren behalve dr.n van politiezijde, geen bijzondere maatregelen voor de ont vangst getroffen. De boot had eenige ver traging en zoo was het reeds kwart over vijf het tijdstip van aankomst is vijf uur toen de stooten op de stoomfluit werden gehoord. Even later kwam de „Mecklenburg" de haven binnen. De vele passagiers op het achterdek hadden zich reeds langs de railing geschaard. Toen het schip recht voor de pontons kwam, werd ook Prins Bernhard zichtbaar op het benedendek van de eerste klasse. De hooge passagier die gekleed was in een donkere jas en bruin costuum en den brui nen hoed in de hand hield, was op het dek eenigen tijd in gesprek met dr. Schacht. Na van hem cp hartelijke wijze afscheid te hebben genomen, trok de Prins zich in den ingang van den salon terug. Gemakkelijk leunend tegen den wand wachtte hg tot het schip gemeerd lag. Toen het fluitje had geklonken ten teeken dat alles gereed was, werden de loopplanken uitgezet, en ging dr. Schacht aan wal zich naar den trein begevend, waarmee hij naar Berlijn is doorgereisd. Vervolgen verliet de Prins de „Mecklen burg", terwijl het personeel aan de plank een eerbiedigen groet bracht. Toen de Prins echter van de plank op de ponton stapte, struikelde hij schijnbaar, zoodat zgn parapluie die hij aan den arm hield, op den grond terecht kwam. Gelukkig liep een en ander goed af. Inmiddels waren ook de andere passa giers aan land gekomen en met den noed in de hand en vergezeld van twee hem begeleidende heeren en den stationschef, begaf de Prins zich temidden van de an dere reizigers naar den gereedstaanden trein voor Zuid-Duitschland, waaraan wa gons voor Amsterdam zijn gekoppeld. Ver schillende op het station aanwezigen, zoo wel treinpersoneel als particulieren, her kenden Z.K.H. en brachten hem een groet. In het laatste rijtuig was een eerste klasse coupé gereserveerd waarin de Prins en de andere heeren plaats namen. Een bediende kwam nog met eenige pakjes en nadat deze in de bagagenetten waren gelegd en de jassen waren uitgetrokken, namen de heeren plaats op de rood pluche kussens. De Prins ging aan het raam aan de perronzijde zitten. Op het station ging alles zgn gewonen gang. De reizigers voor den mailtrein zochten ijlings een plaatsje op, terwijl de bedienden van de boot enz. ijverig koffers aandroegen. Intusschcn was de aanwezig heid van de:i Prins al eenigszins bekend geworden, zoodat velen bij het passeeren vluchtig een blik naar binnen wierpen. Een aantal matrozen waaronder enkele Indi sche jongens hadden vlug een perron kaartje gekocht om zoodoende „hun" Prins ook nog even te zien. Alles ging echter geheel onopgemerkt voor den hoogen pas sagier, die reeds verdiept was in een avondblad. Toen nl. even tevoren de ven ter met zijn boeken- en krantenstalletje voorbij kwam, deed de Prins het raam neer en kocht enkele avondbladen en een tijd schrift. Op het „goede reis, heeren" kreeg de man van den glimlachenden Prins een vriendelijk „dank u" te hooren. Nadat de laatste zakken met, post wa ren ingeladen werd tenslotte om drie mi nuten voor zes ruim een half uur te laat het vertreksein gegeven en reed de trein van onder de overkapping weg, waarmede het korte verblijf van Prins Bernhard op Vlissingschen bodem weer tot het verleden behoorde. Transport-colonne Vereenïging van het Nederlandsche „Roode Kruis". Afdeeling Vlissingen. De voorzitter van de T.C., de heer D. Rijkse, mocht Zaterdagavond een volle Concertgebouwzaal het welkom toeroepen, waarbij hij zich speciaal wendde tot het afdeelingsbcstuur van het Roode Kruis, den leider van de afdeeling Middelburg, du. De Boer en de zusterafdeelingen Sou burg, Middelburg, 't Zand en Koude- kerke. Spr. memoreerde, dat dank zij het resultaat van een verloting (ƒ260) aan het strand bij de z.g. Tweede Duinen 's zomers een hulppost is gevestigd, welke in deze druk bezochte strand- en duin streek in een werkelijke behoefte voor ziet, zóó zelfs, dat de ruimte te klein is gebleken en de inrichting onvoldoende. Teneinde hierin verbetering te brengen is wederom een verloting georganiseerd, welke eveneens een succes is geworden. Voorzitter Rijkse gaf hierep het woord aan het hoofd van de verlotingscommis sie, den trouwen medewerker, den heer H. L. Frenks, die mededeelde, dat alle lóten geplaatst waren en dank bracht aan koopers, winkeliers, de coöperatie enz. voor de ondervonden medewerking en steun. Op zijn uitnoodiging begaf zich uit het publiek een neutrale trekkings- commi^sie naar het tooneel en „het rad van avontuur" werd in werking gesteld. Onder groote vroclijkheid en in opge wekte stemming verliep de trekking om de vele prijzen, waaronder zser fraaie, waarbij de huiskapel onder Corns, van Beers zeer toepasselijke „prijs-muziek" ten gehoore bracht. Het tweede programma-deel bevatte Roode Kruis-werk. Allereerst werd een arbeidsongeval in scène gezet. Twee- per sonen, die te veel aan Bacchus hadden geofferd, slingerden tegen een ladder, waarop een metselaar zijn werkzaamhe den verrichtte, met het noodlottig ge- vclg, dat onze handwerksman van boven naar beneden op straat stortte. Behalve de noodige onbevoegden, die echter door een voor zijn taak berekend politieman op behoorlijken afstand werden gehou den, waren gelukkig ook spoedig twee Roode Kruis-zusters ter plaatse, die het slachtoffer, dat een hoofdwond, een her senschudding en een geblesseerden arm had opgeloopen, de eerste hulp verleen den. Daar het ongeval zich tusschen twee hulpposten afspeelde arriveerde ook direct een transportploeg met brancard, die den gewonde voorloopig overnamen en vervoerden, totdat medische hulp aan wezig zou zijn. Daarna werd Roode Kruis-arbeid bij luchtgevaar gedemonstreerd. Een met gasmaskers en verrekijker uitgeruste bri gade was op haar post, daar luchtgevaar niet van de lucht was. Terwijl de com mandant nog aanwijzingen verstrekte aan een dame, naderden de dood en verderf zaaiende monster-vogels. Allen zochten een goed heenkomen in de schuilplaats, welker ingang voorzien was van een in een neutraliseerende vloeistof gedrenkte wollen deken, welke echter wel lucht doorliet. Twee gasbommen vielen en maakten een slachtoffer. Twee personen, die onbeschermd hulp wilden verleenen, verloren eveneens het bewustzijn, zoodat de goed uitgeruste Roode Kruis-brigade drie medemenschen hulp moest verlee nen en dan ook met drie ploegen en brancards op het gas-tooneel verscheen. Voor tooneel werk werden beide demon straties zeer suggestief gegeven, doch allen betrachtten niet den noodigen ernst, hetgeen jammer was. Is het in onze be schaafde 20e eeuw al niet erg en verschrikkelijk genoeg, dat men reke ning moet houden met en voorbereid moet zgn op deze onmenschelgke en onchris telijke handelingen van zijn medesterve lingen Op dit treurige middendeel volgde, na dat gepauzeerd was, weer de vroolijke noot in den vorm van het blijspe1 in één bedrijf van Martien Vasbinder „Alles op afbetaling". Een aardig niemendalletje met een rake en geestige dialoog en leuke tafereeltjes met als hoofdpersonen een borgende, auto-rijdende Frans Ver beek en een poffende, muzikale, gebent- jaste echtgenoote, luisterende naar den naam Marie. Voorts een deurwaarder, Van der Woude, op wien de wijnflesch beslag legt en die in zijn benevelden toe stand .op zijn beurt beslag wil leggen, maar op Polly, de tante van Marie, met het gevolg, dat hij onverrichterzake de deur wordt uitgebonjourd, mitsgaders tante Polly voornoemd, wier visite de op-krediet-halers ook niet van pas kiemt, weshalve zij baar noodzaken het hazenpad te kiezen, benevens een echte Hannes van een knecht en tenslotte een mevrouw Ber gers, die een reddende engel blijkt te zijn, vermits zij de mededeeling brengt van een erfenis ad 75.000, waarmede de echte lieden Verbeek uit den brand zijn. Eenig dialect daargelaten speelden de dames en heeren deze amusante geschie denis vlot en zeer verdienstelijk, het pu bliek had veel plezier in het geval en be loonde de opvoerenden dan ook met warm- gestemd applaus. Voorzitter Rijkse sprak een dank-slot- woord, waarin hg tevens mededeelde, dat de voorzitter van het Roode Kruis, de heer H. B. J. Kncop, voornemens was het woord te voeren, doch verhinderd was ge worden aanwezig te zijn. Daarna was het woord aan Corns, van Beers c.s., die, even als de danslustigen, hun beste beentje voorzetten op het gezellig samenzijn, dat dezen geslaagden avond besloot. Jaarvergadering „A.V. '85". Onder leiding van den voorzitter, den heer Fh. Elich, hield de athletiekvereeni- ging „A.V. '35" gisteren haar jaarvergade ring in de zaal van hotel-café „Royal". De voorzitter merkte "in zijn openingswoord op, dat de verstandhouding in de club tus schen bestuur, leider en leden goed is. Na tuurlijk bestaan er wel kleine wrijvingen, di-; in een club van ruim 50 leden niet te vermijden zijn. Daar de secretaris, de heer Fr. v. d. Pluijm door ziekte verhinderd was, las de voorzitter de notulen voor, waarna het jaarverslag in behandeling kwam. Hieruit bleek dat „A.V. '35" momenteel 54 leden heeft met inbegrip van adspiranten. De wedstrijden van het afgeloopen seizoen zijn goed verloopen, terwijl de regionale wed strijd een der best georganiseerde wedstrij den werd genoemd. Over voldoende veld- ruimte kan men in Vlissingen nog steeds niet beschikken. Dank zg K.S.V. „Walche ren" had de vereeniging dit seizoen een veld. Nog werd gewezen op de Medische sportkeuring en een woord van dank ge bracht aan dr. H. ten Have. Het verslag van de Technische Commis sie getuigde van een bevredigende opkomst in de zaal en op het veld. Nieuwe krachten met aanleg en doorzettingsvermogen ziet zij opkomen. Het verslag van den penningmeester, dat werd goedgekeurd, sloot met ƒ37.12 batig saldo, terwijl het reservefonds werd opge voerd tot 125. Het jaarverslag der ,Spurt"-redactie had aller instemming. De leden der redactie, de heeren Fr. v .d. Pluijm, K. Schoolmees ter en G. de Pagter, werden bij acclamatie herkozen. Bij de bestuursverkiezing werden mej. B. v. Rosevelt en de heer J. H. v. d. Runstraat herkozen. De heer G. de Pagter, die als bestuurslid bedankte, werd vervan gen door den heer K. Schoolmeester. G. de Pagter nam daarna de opengevallen plaats in in de Technische Commissie. Het wedstrijdprogramma 1939 bevat we derom een Singelloop en een regionale wed strijd, terwijl indien het mogelijk is en de financiën dit toelaten, méér zal worden ge daan. Bij de rondvraag vroegen niet minder dan 12 personen het woord. De technisch leider, de heer Bakker voerde hierna het woord en besprak verschillende technische dingen, die dienen verbeterd te worden. Nieuwe aanwinst voor den Rotter damschen Lloyd Zaterdagmiddag is bij de N.V. Kon. Mij. „de Schelde" te Vlissingen het motor- vrachtschip „Bantam" te water gelaten. Wij hebben dezer dagen reeds verschillen de technische gegevens gepubliceerd van dit voor rekening van den Rotterdamschen Lloyd gebouwde vrachtschip met accomo- datie voor 12 passagiers. Het is een zusterschip van de verleden jaar eveneens op „de Schelde" gebouwde „Brastagi" en van de „Weltevreden", die ongeveer tegelijkertijd bij Piet Smit Jr. te Rotterdam werd gebouwd. De „Japara" liep kort geleden bij laatstgenoemde werf van stapel en de „Bantam" is thans de laatste van deze reeks van vier schepen. Het betreft een voor den Rotterdamschen Lloyd geheel nieuw type, waarvan de beide reeds in de vaart zijnde vaartuigen uitstekend voldoen. De passagiersverblij- ven zijn bij deze schepen buitengewoon smaakvol ingericht. Voor den stapelloop bestond groote of- ficieele en publieke belangstelling. Te ca. één uur verzamelden de genoodigden zich in het kantoorgebouw van „de Schel de". Wij merkten daar o.m. op den heer Th, A. W. Ruys, den heer H. A. Cromme- lin en ir. D. T. Ruys Jr., alle directiele den van den Rotterdamschen Lloyd en mr. J. K. Hummel, directeur van Ruys en Co.. den burgemeester van Vlissingen en me vrouw C. C. van Woelderen-Sprenger, die de doopplechtigheid zou verrichten, de di rectie van „de Schelde" ir. EL C. Wesse- ling en den heer A. Smit, de commissa rissen van „de Schelde" mr. Jan Smit Az., Th. H. de Meester, A. Gips en J. D. Brand. Vo:-rts den districtscommandant der Koninklijke Marechaussee, den directeur van het Nederlandsche Loodswezen 6e district, dr. A. Stavermar in zgn kwaliteit als chef van den geneeskundigen dienst van „de Schelde", den commandant van den mijnendienst te Vlissingen, den direc teur van de haven van Vlissingen, den hoofdingenieur-directeur van den Rijks waterstaat in Zeeland, den voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken, ir. J. B. Giljam, directeur van P. Smit Jr.. op wiens werf het zusterschip „Japara" in aanbouw is en voorts verschillende inge nieurs en leidende functionarissen van den Potterdamschen Lloy" en van „de Schel de". Vele genoodigden waren van him da mes vergezeld. Toen de genoodigden op de werf van „De Schelde" kwamen, was daar reeds een talrijk publiek aanwezig dat van den sta pelloop getuige wilde zijn. De directeur van „de Schelde" de heeT A. Smit, overhandigde de echtgenoote van den burgemeester het bijltje waarmede de draad gekapt kon worden die de laatste beletselen zou doen wegvallen. Een slag... de klinken vielen neer en vrtjwel cnmid' dellij k kwam er beweging in het gevaarte. Mevrouw van Woelderen wierp de cham- pagneflesch tegen den romp en snel gleed het groote schip teen in zijn element. De tewaterlating is buitengewoon vlot ge gaan. De „Bantam" heeft een draagvermogen van ca. 12.000 ton en een lengte over al les van ca. 156 meter bij een breedte van 19 meter. Het schip is bestemd voor den snelvrachtdienst, moet t; v-'^eladen toe stand een snelheid van 15 knoop kunnen halen en zal op 15 April 1939 voor de eerste ~hs naar Nederlandsch-Indië ver trekken. Op de thans vrijgekomen helling zal binnenkort, eveneens voor rekening van den Rotterdamschen Lloyd, de kiel wor den gelegd van het bruto ongeveer 21.000 ton metende snelvarende passagiersschip dat nu nog be1- id staat onder net bouw- nummer Schelde 214. Dit passagiersschip zal het grootrte worden dat ooit op de werf van „de Schelde" werd gebouwd en zal o.m. in °t:ngen ..Dempo" die eveneens in Vlissingen gebouwd werd over. treffen. Waardeerende redevoeringen bij het dejeuner. Na de voortreffelijk gelukte tewaterla ting, vereenigden de genoodigden zich in Grand Hotel Britannia te Vlissingen aan een dejeuner waar hartelijke woorden ge wijd zijn aan de goede betrekkingen die sinds vele jaren tusschen den Rotterdam schen Lloyd en „de Schelde" bestaan. De heer Th. H. de Meester noemde de zoo goed geslaagde plechtigheid een sym bool voor de goede verhouding tusschen beide groote bedrgven en hoopte dat het schip een nieuwe parel zal worden aan den financieelen kroon van den Rotter damschen Lloyd. De „Bantam" is buiten gewoon vlug van stapel geloopen en dit kon ook niet a ders daar Vlissingens eer ste burgeres zich met de tewaterlating belast heeft. *Tamens „de Schelde" zegde spreker mew -v van Woelderen-Sprengei hiervoor dank en h'. bood haar vervolgens als herinnering een fraaien platina ring met briljanten aan. Namens de N.V. Rotterdamsche Lloyd dankte de heer H. A. Crommelin mevrouw van Woelderen voor het verrichten der doopplechtigheid. Zg heeft met een krach- tigen bijlslag de laatste beletselen wegge nomen, waarna het schip vlot van stapel is geloopen, hetgeen spr. als een gunst'? voorteeken beschouw De goede ver standhouding tusschen „de Schelde" en den Rotterd" mschen Lloyd is van zeer ouden datum zei de heer Crommelin en hjj herinnerde er aan, dat de .Bantam" het 34e schip is da - ter stede voor den Rotterdamschen Llcyd wordt gebouwd De „Brastagi" voldoet buitengewoon goed en spr. zei er van overtuigd te zgn, dat Dit nummer bestaat uït 2 bladen ontvangen de in deze maand nog ver schijnende nummers Alle abonné's der Vlissingsche Courant in het bezit van een polis, zijn overeenkomstig de betreffende bepalingen geheel verzekerd tegen ongevallen. f§e8»eeaB»&6gBgsseCT tUCiCT gistra e|gB«f De „Bantam" te water gelaten. (Pag. 1, eerste blad), Prins Bernhard en dr. Schacht te Vlis singen. (Stadsnieuws), Het Utrechtsche station ten deele door brand vernield. (Pag. 1, eerste blad) Vorst verrast Nederland. (Binnenland) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. Last van koude voeten Wjj hebben voor U de echt zuiver wollen „Meri dian" en „Interwoven" Sokken. Prachtdessins, alle maten Heerenmodehuis Walstraat 32. hetzelfde met de „Bantam" het geval zal zijn. De heer Crommelin stond vervolgens stil bg het groote passagiersschip dat „de Schelde" thans op de vrijgekomen helling voor den Rotterdamschen Lloyd gaat bou wen. De goede samenwerking tusschen beide bedrijven zal ongetwijfeld ook bij dit nieuwe schip in een fraai resultaat haai' bekroning vinden. Tot slot bracht de heer Crommelin een dronk op „de Schelde" uit. De burgemeester van Vlissingen, de heer C. A. van Woelderen zegde dank voor de zijn echtgenoote betoonde eer, de „Ban tam" de laatste beletselen te hebben mo gen ontnemen. Ook hij wees er op, dat dit het 34ste schip is dat hier ter stede voor den Rotterdamschen Lloyd gebouwd wordt. De reederg en de werf hebben een geluk kig huwelijk gesloten, dat reeds met tal rijke kinderen is gezegend. Als burgemees ter van Vlissingen achtte spr. zich geluk kig dat zijn echtgenoote juist dit schip heeft mogen doopen, omdat het tewater- gelaten is in een periode waarop „de Schelde" het weer druk heeft en aan tal rijke arbeiders werk kan verschaffen. De burgemeester wenschte den Rotterdam schen Lloyd geluk met dit op de groote scheepswerf aan de Scheldemonding ge bouwde nieuwe vaartuig en sprak de ver wachting uit, dat de vruchtdragende com binatie Lloyd-Schelde tot in lengte van jaren zal blijven bestaan. „De Schelde" heeft moeilijke jaren achter den rug, maar getrouw aan het Zeeuwsche devies Lue- tor et Emergo heeft de directie volge houden en de belooning in den vorm van nieuwe opdrachten is niet uitgebleven. De burgemeester hoopte dat ook de naaste toekomst het loon voor den harden ar beid in de achter ons liggende moeilijke laren zal brengen en bracht ten slotte een dronk uit op de gelukkige relaties tus schen Rotterdamschen Lloyd en „De Schelde"*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1