SPORT 'n Kwade kans..:! LUCHTVAART gaat het binnenlandsche luchtnet verdwijnen? De Minister is niet eens zeker van den zomerdienst. In verband met bet stopzetten geduren de den winter van de luchtlijn op Twente, heeft de Telegraaf een onderhoud gehad met den heer H. Mulder, directeur-haven meester van het luchtvaartterrein Twente. Deze deelde mede dat hem bij de onder handelingen met de K.L.M. is medegedeeld dat het uitvoeren van deze lijn niet moge lijk is in verband met de hooge kosten. Voor de zes wintermaanden zou deze lijn een halve ton kosten. Bij een bespreking tusschen de K.L.M. en den Minister van Waterstaat om een hoogere rijkssubsidie te verkrijgen achtte de Minister verhoo ging der K.L.M.-subsidie niet mogelijk. Hij ging zelfs nog verder en zinspeelde er op, dat een stopzetten van het geheele binnenlandsche luchtverkeer het volgende seizoen geenszins tot de onmogelijkheden kon worden geacht. „Als het met het tekort op de binnenlandsche lijnen zoo doorgaat, zie ik het er van komen", aldus Zijne Excellentie. En hij kon geen toezeg ging doen voor het weder openstellen van den zomerdienst in 1939 De heer Mulder merkte nog op dat een stopzetten van het binnenlandsch lucht verkeer echter niet alleen Twente, maar ook de andere kleinere havens zou tref fen. „Daarom willen wij ons met haar verstaan om te trachten, het daarheen te leiden, dat het binnenlandsche luchtver keer op andere basis wordt opgebouwd", aldus de heer Mulder. De heer Plesman onderhoudt alleen nog eenige binnenlandsche lijnen, om de jonge re vliegtuigbesturders ervaring te laten opdoen op de Douglas. Maar dit bevliegen van het binnenland met de dure Douglas- sen of Lockheeds achten wij een fout. Daarvoor zijn er economischer machines op de markt. In Zwitserland wordt het binnenlandsche verkeer door een aparte maatschappij verzorgd met speciale zui nige machines. Toevallig heeft de Alpar Bern daarvoorverkeersmachines van Nederlandsch fabrikaat, namelijk de Kool hoven F.K. 50, een passagiermachine. Deze zijn heel wat zuiniger in de exploitatie dan de DC-2 en de Lockheed Super Elec- tra. Men zal er toch ook niet aan denken, de „Johan de Wit" of „Nieuw Amster dam" in te zetten op een binnenlandsche scheepvaartlijn In Duitschland is evenals in Zwitserland het binnenlandsche verkeer toevertrouwd aan een aparte onderneming. En dien kant moet het in Nederland ook uit. Onder auspiciën van de K.L.M. moeten wij een luchtvaartonderneming hebben, die zich uitsluitend bezighoudt met het binnenlandsche verkeer. De heer Plesman, die inderdaad grootere zorgen heeft, kan zich dan uitsluitend wijden aan de verde diging van Nederlands positie in het we- reld-luchtverkeer. Het binnenlandsche luchtverkeer, zoo eindigde de heer Mulder zijn mededeelingen heeft voor de geheele luchtvaart èn voor de streken, die het uit het isolement verlost, te groote belangen, om maar zonder meer tot opheffing ge doemd te zijn". REORGANISATIE DER BRITSCHE VERKEERSLÜCHTVAART. Samensmelting van Imperial Airways en British Airways. De beide groote Britsche luchtvaartmaat schappijen, de „Imperial Airways" en de „British Airways", zullen naar de Minis ter van luchtvaart sir Kingsley Wood on langs aangekondigd heeft, in één onder neming worden vereenigd. Terwijl in Nederland het geheele lucht verkeer in één. hand samengevat en in dienst der nationale belangen gesteld is, heerschte tot nog toe in Engeland op dit gebied een aanzienlijke verwarring. De beide groote Engelsche luchtvaartmaatschappijen, die hun verkeersnet over een groot deel van de wereld gespannen hebben, beconcur- reeren elkaar op een wijze, die de algemee- ne belangen beslist schaadt. De regeering wil nu aan dezen toestand een einde maken en een centraal orgaan voor het Britsche luchtverkeer scheppen. Tot dit doel zullen de beide bestaande maatschappijen vereenigd worden. De re geering zal zich laten machtigen, de noo- dige gelden voor deze transactie ter be schikking te stellen. Men schijnt in regeeringskringen op ze kere moeilijkheden te rekenen. Het des betreffende wetsontwerp bepaalt, dat in geval van een mislukking der onderhande lingen een onafhankelijk scheidsgerecht de sommen zal vaststellen, die aan de aandeel houders van de beide maatschappij en uit betaald zullen moeten worden. De subsidies van den staat voor het luchtverkeer zijn onlangs tot 3 millioen pond per jaar verhoogd. De regeering schijnt nu het plan te hebben, vooral het verkeer overzee te verbeteren. Groote ver bindingslijnen van het moederland met de dominions, met Oost- en Zuid-Afrika, met Britsch-Indië, Australië, Nieuw-Zeeland en het Verre Oosten zullen thans meer worden bevlogen. Reeds eenigen tijd geleden werd van officieele zijde de bouw van vlieg tuigen aangekondigd, die speciaal voor vluchten over lange afstanden bestemd zijn. Het Engelsche volk volgt de pogingen, het verkeer met de overzeesehe gewesten uit te breiden, met veel aandacht. In het mid delpunt der belangstelling staan op het oogenblik de organisatie van een regel matig luchtverkeer over den Atlantischen Oceaan naar Canada en een uitbreiding van de reeds bestaande vliegdiensten naar Cajro en Kaapstads 1 Militair-politieke overwegingen. De redenen, die de regeering tot een con centratie van het geheele burgerlijke lucht verkeer en de samensmelting der beide oude luchtvaartmaatschappijen bewogen hebben, zijn van verschillenden aard. Eener- zijds werd in den laatsten tijd steeds weer een felle critiek op de gebreken van het Britsche luchtvaartwezen uitgeoefend. An- .derzijds zijn het in de eerste plaats de mili tair-politieke overwegingen, die voor de re geering een verbetering der luchtverbindin- gen met de overzeesehe gebieden en vooral de dominions noodzakelijk maken. De hui dige leiding van de beide luchtvaartmaat schappijen zal geheel gereorganiseerd wor den. Men schijnt van plan te zijn, de cen trale leiding van den geheelën vliegdiènst in de handen te leggen van een man, die daartoe bijzonder geschikt is. Van de beide oude luchtvaartmaatschap pijen beschikt de „Imperial Airways" over een kapitaal van 1.6 millioen pond. De maatschappij is echter in hooge mate op regeeringssubsidies aangewezen. Deze on derneming bevliegt op het oogenblik vier continenten met een totale traject-lengte van 30.000 mijlen en beschikt over 77 vlieg tuigen. De tweede, eerst in 1935 gevestigde luchtvaartmaatschappij, de „British Air ways" bezit een veel kleiner aandeelenkapi taal van slechts 365.000 pond. De thans plaatsvindende reorganisatie van het Britsche luchtverkeer is in ieder geval kenmerkend voor de steeds verder om zich heen grijpende overtuiging van breede Engelsche kringen, dat Engeland op het oogenblik op het punt staat, de voordeeïen van zijn geografische ligging zoowel in militair-politiek alsook in verkeers-politiek opzicht te verliezen en dat derhalve een nieuwe inspanning noodig is om met de toe nemende concurrentie van de continentale mogendheden gelijken tred te kunnen hou den. VOETBAL: Wijzigingen wedstrijdprogramma Z.V.B. Zaterdag 26 November 1938. Uitgesteld Serooskerke 1Arnemuiden 1. IngelaschtSchoondijke 2Groede 2 en Hontenisse 2B.K.V.V. 2. De competitie in Zeeuwscli-Vlaanderen. Breskens krijgt Zondag IJzendijke op be zoek. Te IJzendijke bleven de withemden met 30 in de meerderheid, zoodat, nu ze het terreinvoordeel hebben, weer de beste kansen hebben. Oostburg ontvangt Hoofdplaat en we denken dat de bezoekers een tweede over winning zulle"1 boeken. De Corn. Boys ge ven we geen kans, nu het Zondag "tegen Terneuzeh gaat. Axel zal op eigen terrein wel raad met Biervliet weten. Hulst en Tern. Boys hebben een vrijen Zondag. SCHAKEN: Euwe wint van Botwinnik. In do twaalfde ronde van het A.V.R.O.- tournooi, welke Donderdag te Den Haag werd gespeeld, eindigde de partij tusschen Flohr en Fine in remise. De partij tusschen Euwe en Botwinnik werd na 32 zetten door onzen landgenoot gewonnen. De partij tusschen Keres en Aljechin werd na 41 zetten afgebroken in een stand, waarin de Estlander op winst staat. Ook de partij tusschen Capablanca en Reshevsky werd na 41 zetten afgebro ken, waarbij de Cubaan weigerde met re mise genoegen te nemen. De stand luidt thans 1. Keres 7 punten plus 1 afgebroken partij 2. Fine 7 pun ten 3. Botwinnik 6/2 punt 4. Aljechin 6 punten plus 1 afgebroken partij 5. Res hevsky 51/2 punt plus 1 afgebroken partij 6. Euwe 5y2 punt7. Capablanca 5 punten plus 1 afgebroken partij 8. Flohr Z/2 pnt. WIELRENNEN: Olmo vestigt nieuw wereldrecord over 60 K.M. Donderdag deed de vroegere wereldduur- recordhouder Guiseppe Olmo op de Vigorel- libaan te Milaan een aanval op het record over 100 K.M. zonder gangmaking, maar daar het weer steeds slechter werd, moest hij opgeven. Niettemin vestigde hij op de 60 K.M. een nieuw wereldrecord door dezen afstand in 1 uur 24 min. 40.8 sec. af te leggen. Over 50 K.M. bleef hij twee minuten beneden het wereldrecord, maar daarna zette hij er zoo een vaart in, dat hij na 60 K.M. een nieuw wereldrecord had gevestigd. SCHEEPVAARTBERICHTEN Finsch schools chip in nood. Gisteren werd draadloos gemeld, dat het Fin3che schoolschip „Sumen Joutsen" in de Golf van Casgogne in nood verkeerde. Het is een van motoren voorzien zeilschip van 2000 ton met een bemanning van twintig koppen en zestig kadetten aan boord. Vice-admiraal Gensoul, de bevelhebber van het Fransche Atlantische eskader, heeft een schip te hulp gezonden. Gisteren werd draadloos gemeld, dat het de Golf van Cacgogne in nood verkeerde. Nader wordt gemeld dat verscheidene uren, nadat re „Sumen Joutsen" hulp had gevraagd, het schip heeft medegedeeld, dat het zich op eigen kracht naar den mond van de Gironde begeeft. Bij Kaap Ortegal heeft het schip een geweldigen strijd" tegen den storm moeten leveren, doch alles is wel aan boord. Russisch schip in nood. Het 2300 ton metende Russische s.s. „Lena" dat met een lading hout op weg was naar Engeland, heeft gisteren nood seinen uitgezonden, waarna de bemanning door het Duitsche schip „Pionier" aan boord genomen is. Een bergingsvaartuig is van Londen uitgevaren om het schip te redden. RADIO-RUBRIEK EXAMEN RADIO-AMATEUR. Wijzigingen in het Morseschrift. Met ingang van 1 Januari 1939 wordt het afzonderlijke morse teeken voor de „ch" voor Nederland buiten gebruik ge steld, dit teeken wordt dan als twee afzonderlijke letters „c" en „h" geseind, de punt wordt vervangen door het teeken „punt streep punt streep punt streep", de komma door „streep streep punt punt streep streep". Bij de overseining van groepen, bestaan de uit cijfers en letters, moet tusschen de cijfers en de letters het teeken „punt streep punt punt streep" worden geseind. Brj bet eerstvolgend examen voor radio amateur behoort met deze wijzigingen re kening te worden gehouden. LANDBOUW EN VEETEELT Bemesting van den boomgaard. Fruitteelt is een van de bedrijfstakken in den landbouw, die loonend kan zijn. Nu de aanplantingen zich zoo sterk gaan uit breiden en het onderhoud van bestaande boomgaarden beter gaat worden, is het van groot belang op bovengenoemd on derwerp de aandacht te vestigen. Bij de bemesting in de fruitteelt zal men in de eerste plaats rekening moeten houden met den aard van den grond en de voedingstoestand van den bodem, zoo ook met de behoefte van het betreffende ge was en met eventueele eischen, welke de onderteelt aan de voeding stelt. Boom gaarden, waarin bijv. bessen worden ge- teelt, zullen een zwaardere bemesting noodig hebben dan die beplantingen, waar alleen bovenboomen over de geheele voed selvoorraad kunnen beschikken. Zoo zal ook een boomgaard in gras zwaarder be mest moeten worden dan een boomgaard met een bewerkten ondergrond, terwijl de diverse onderteelten nog hun extra eischen aan de voeding stellen. Een algemeene eis ch is evenwel ook, dat, willen de vrueht- boomen snel groeien en een groote produc tie van mooie fruit geven, zij veel meer en met de juiste middelen zullen moeten worden besproeid dan in den regel het ge val is. Bovendien zullen zij veel opneem baar voedsel, in ..den bodem beschikbaar moeten vindend Een jaarlijksche bemes ting, die vooral niet zuinig mag worden genomen, is noodzakelijk steeds volledig en wel met stikstof, fosforzuur en kali. Om de 4 of 5 jaar een kalkbemesting zal verder gewenscht zijn. Voor een boom gaard, die volop moet dragen, zijn alleen voor bovenboomen de volgende meststof fen per H.A. minstens noodig900 Kg. zwavelzure ammoniak, te geven zeer vroeg in het voorjaar of beter nog in den nawinter. 900 Kg. superfosfaat, ook vroeg te geven en 900 Kg. patentkali. Neemt men aan, dat er ongeveer 100 hoogstam kroonbomen per H.A. staan, dan volgt hieruit, dat aan diegenen, die slechts enkele boomen bezitten, aangeraden wordt 9 of 10 Kg. van elk dezer drie meststof fen per boom zeer vroieg in het jaar toe te dienen. Deze drie meststoffen hinderen elkaar in geen enkel opzicht, kunnen tevoren ge mengd worden of direct na en over elkaar worden uitgezaaid en vullen elkaar volko men aan tot de zco noodzakelijke volle dige bemesting. In plaats van zwavelzure ammoniak, die de goedkoopste stikstofmeststof is en op kalkhoudende gronden zeer aan te be velen, kan men op kalkarme gronden en voor snellere werking 1200 Kg. kalksal- peter per H.A. geven, of ook wel 900 Kg. kalkammonsalpeter per H.A. De patentkali kan men geheel of ge deeltelijk vervangen door kalizout 40 mits zeer vroeg uitgezaaid, waarbij een bemesting van 900 Kg. patentkali onge veer overeenkomt met 600 Kg. kalizout 40 In plaats van de super kan het bij een bemesting gedurende den winter aanbe veling verdienen 1000 Kg. slakkenmeel per H.A. te geven, vóór de andere meststof fen, dus onvermengd, daar het bijv, niet met zwavelzure ammoniak in directe aan raking mag komen. De bemesting van vruchtboomen is niet gemakkelijk aan te geven bovenstaande bemestingsopgave is op te vatten als een richtsnoer. Staan er als tusschenteelt bessen of andere vruchtboomen, dan is het noodza kelijk de hierboven genoemde hoeveelhe den voor een volledige bemesting belang rijk te verhoogen. In uw wagen moet u niets wagen. autorijden mag geen kansspel zijn: op den weg moet u het zéker weten! AAN JOODSCHE VLUCHTELINGEN. DE HULPVERLEENING Onder voorzitterschap van den heer H. L. van Eeghen te Amsterdam is te -Amster dam een „Centraal steunfonds voor uitge weken kinderen" opgericht dat een oproep heeft verspreid waarin wordt medegedeeld, dat het fonds is gevormd met het doel, in overleg met de regeering, de verschillende werk-comité's in het land van de noodige middelen te voorzien. Verzocht wordt bijdragen zoo spoedig mogelijk te storten op rekening van den penningmeester van het centraal steun fonds, Vijzelstraat 32, Amsterdam (cen trum), postgiro no. 343500. Namens het comité van waakzaamheid te Amsterdam is gisteren een telegram gezon den aan den minister van justitie,, waarin dezen verzocht wordt met aandrang over te gaan tot ruimere toepassing van het asyl- recht. Het comité spreekt daarbij de hoop uit, dat de minister bij zijn beslissingen in dezen wel zal willen overwegen, dat spoed in den huidigen noodtoestand van groot ge wicht is. De Belgische Kamer en het vluchtelingenvraagstuk. Met 151 stemmen vóór en 1 onthouding heeft de Belgische Kamer gisteren een motie aangenomen, waarin de Kamer mede deelt dat zij van meening is dat er aanlei ding is tot nieuwe bestudeering der Bel- gisch-Fransche en BelgischNederlandsche vluchtelingenconventies en tot organisatie van een daadwerkelijke hulp voor de vluchtelingen. Zij spreekt haar vertrouwen uit in de re geering ten aanzien van de maatregelen, die voor de vluchtelingen genomen moeten worden en ten aanzien van de onderhande lingen met andere staten over een interna tionale regeling van het vraagstuk. De Palestijnsche kwestie in het Engelsche Lagerhuis Minister Macdonald heeft gistermiddag in het Engelsche Lagerhuis de debatten ge opend over de Palestijnsche kwestie. Hoewel Palestina een klein land is, is het naar den geest een groot land. 2000 jaren geleden was het het tehuis van de Joden en in de afgeloopen twintig jaren hebben vele Joden zich onder de voorwaarden van het mandaat teruggespoed naar Palestina. Se dert 1922 zijn meer dan 250.000 Joden Pa lestina binnengekomen om er zich te vesti gen. Het resultaat van hun werken was opmerkelijk. De Joden zijn in Palestina niet omdat hun dat als gunst wordt toegestaan, doch omdat het hun recht is. Onder de geesel der ver volging in Middëh-Europa is hun terug keer naar het oude vaderland honderdmaal vergroot. Wij hebben plechtige verplichtingen tegenover de beide volken in Palestina. Wij zü'n verplicht de Joodsche immigratie on der geschikte voorwaarden te vergemak kelijken en een dichte vestiging van Joden op het land aan te moedigen. Wij zijn verplicht er op toe te zien, dat de rechten en positie der Arabieren niet worden benadeeld. Hoe deze verbindingen op rechtvaardige en vreedzame wijze .met elkaar in overeen stemming te brengen is het probleem dat wij moeten oplossen, een raadsel, waarvoor wij een antwoord moeten vinden. Macdonald verklaarde vervolgens, dat het Lagerhuis zich nimmer gebonden had aan de politiek der verdeeling. De regeering heeft voorgesteld dat te Londen besprekingen zullen wr den gehou den. Waarschijnlijk zullen het in eersten aanleg beraadslagingen zijn tusschen de re geering en Arabische vertegenwoordigers en tusschen de regeering en Joodsche ver tegenwoordigers. Doch wij hopen, dat zij eerlang zullen lei den tot een rondetafelconferentie tusschen alle drie partijen. Macdonald hoopte, dat de besprekingen over een paar weken of op zijn laatst begin Januari zullen beginnen, daar het gebie dend noodzakelijk is, dat zoo spoedig mo gelijk een einde komt aan de huidige on zekerheid. Macdonald beslootdit huis met zijn langdurige geschiedenis zijn vele kostbare zaken toevertrouwd, doch nimmer, een zoo gewijde als die van het herstel van den vrede en den goeden wil in het Heilige land. SCHAAKSPEL Correspondentie en oplossingen te zenden onder motto „Schaakrubriek" aan het bureau der „Vlissingsche Courant", Waistraat 5860. Redacteur J. D. C. DE VRIES. Zwart. abcdelgb PROBLEEM No. 595, G. Guidelli. le prijs Brisbane Courier* WitKb3, De4, Tel, Le3, Lh5, Pbl, Pg2, p: c2 (8). ZwartKe2, Db8, Tf3, Tg3, La6, La7, p: b4, d6, f2, f7, g5 (11). Mat in twee zetten. OPLOSSING PROBLEEM No. 593. 1. Te7e4. A Db6dö 2 Pe3d5j: B Db6e6 2 Pe3gé* C c7c6 of c5 2 Db8e5* D Lc8 willekeurig 2 Db8xd8$of 2 Lb4—e7$ E Td8—d7 of d6 2 Pg7e8:j: F Td8d5 of d4 2 idem *of 2 Lb4—e7$ G Td8e8 2 Pg7Xe8^ H Verder 2 Lb4—e7$ Goede oplossingPion B (ook no. 592);. A. C, PARTIJ No. 670. Tournooi te Brigton 1938* Schara-Hennig-gambïet. Wit: Zwart: H. Golombek* P. S. Milner Barry* 1 d2dé Pg8—f6 2 Pgl—f3 d7d5 3 c2Cé e7e6 4 Pblc3 c7c5 5 céxd5 cöxdé In 1919 speelde de Weensche schaak meester Schara den gambiet zet c5xd4 en Von Hernig paste hem in 1929 toe in het tournooi te Duisburg. Sedert wordt hij meermalen aangewend door aanvalspelers. Zwart offert een pion om zich vlugger te kunnen ontwikkelen dan wit. Of het ver lies in materiaal dat vaard is? Daarover is men het nog niet eens. 6 Ddlaét Lc8d7 7 Daéxdé e6xd5 8 Pc3xd5 Dd8a5f 9 Pd5c3 Pb8c6 10 Ddédl Pf6eé 11 Leld2 Peéxd2 12 Ddlxd2 0—0—0 13 Pc3d5 Da5xd5 Een gewaagd dame-offer. In aanmer king kwam Pcb414 Delf, Lc615 Pdc3, Pbd5 enz. 14 Dd2Xd5 Lf8—b4t 15 Pf3d2 Ld7e6 16 Dd5xd8f Th8Xd8 Wit is nu de kwaliteit en een pion voorzwart daarentegen is volledig ont wikkeld en in het bezit der twee raads*» heeren. 17 000 Le6xa2 18 Pd2—f3 Td8—e8 19 Pf3d4 Pc6—a5 Zwart moet zooveel mogelijk afruiling vermijden, daar wit op den koningsvleugel 4 pionnen heeft tegen hij 3. Na Te5 20 b3, Tc5f 21 Kb2, Lc3f 22 KXa2, Ta5f 23 Kbl. Talf 24 Kc2, PcXd4f, 25 Kxc3, Txdl of 25 Txd4, LXdé wint wit de kwaliteit terug. Na Te5 kan wit niet 20 PXc6 sPeIe^ want er zoiu volgen Tc5$. 20 g2g3 Te8—e5 21 Lflh3f Kc8c7 Kb8 was de zetPdb5f dreigt nu. 22 Kclc2 Te5c5f 23 Kc2d3 La2—c4f 24 Kd2e3 Tc5—e5fc 25 Ke3—f3 Op Kf4 was Ld6 gevolgd. 25 T d5f 26 Kf3f4 Tc5e4f 27 Kf4—f5 Nu dreigt zwart Le7 en g6$, maar wit Pdb5t (na Le7) en dan na Kc6 Txd5, Kxd5Pbc3f en wint den toren en het spel. Daarom zet zwart.: 27 Te4e8 28 Pd4b5f Kc7c6 29 Tdlxdö g7—g6f Op Kxd5 volgt 30 Pbc7f en wint. 30 Kf5fé Te8xe2 31 Pb5d4f Opgegeven* WINTERWED STRIJD VLISSINGSCHE SCHAAKCLUB. BoelhouwersDobbelaar. 1—0 BoelhouwersVijn Va— DobbelaarVan Hove 1—0 Van HoveDe Regt De KuijperSchoute 1—0 BattenDesein 1—0 DeseinKnipper 1—0 P. J. HaccouWeeland l—'J WillemseKnipper 1—0 KnipperWillemse 0—1 WillemseWeeland 1—0 Grosfe1 -Krorn 1—0 De BakkerGrosfeld 1—0 KroonDe Bakker 1—0 ReuserLabruyère 1—0 Labruyère-Reuser RëuserWijnen 1—0 WijnenWeimar 1—0 WeimarWijnen HaanstraV Hal 1—0 Van FalHaanstra 1—0 SmitsLameijn 1—0 SmitsSteinhauser 1—0 SteinhauserSmits 0—1 SmitsCorreljé 1—0 LameijnLangendijk 1—0 LangendijkLameijn O—ï Steinhauser -Coi-.eljé 1—0 SCHAAKNIEUWS. Het A.V.R.O.-tournooi brengt verrassin gen. Flohr en Reshevsky beantwoorden tot nog toe niet aan de verwachtingen, terwijl Fine er bovenuit gaat* J. D. C. DE VRIES*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 4