De „Ijsvogel" verongelukt Christus en de beschaving EERSTE BLAD MM 76e JAARGANG - NUMMER 269 DINSDAG 15 NOVEMBER 1938 Mislukte noodlanding bij Amsterdam Zes inzittenden om het leven gekomen Qelteurlewtssew van JenJag Geeft Uzelf nü een extra Costuum ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courant UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISS1NGEN TEL. 10 - GIRO 66287 AD VERTENTTEPRU S Van 15 regels 1.25, Iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBL1CITEITS WAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Zij worden gevloekt in den vervolgden en gemartelden Jood Ieder die m e n s c h is in den een- voudigen, goeden zin des woords, veraf schuwt den moord op den Duitschen legatie-secretaris in Parijs. Is het eigen lijk noodig om dat nóg eens te herhalen? Voor een moord is geen excuus denkbaar ook elke Jood, die door de vervolging van zijn ras en persoon nog niet tot waanzin is gedreven, erkent dat mede. Maar bedenken wij daarnddst toch, dat de moordenaar van Parijs nog maar een knaap is, een kind eigenlijk, 17 jaar. En dat de waanzin hem, onder den druk van het lijden van zijn ouders, waarschijn lijk overmeesterd had. Als wij dat alles bedenken, wat wordt zijn groote misdaad dan klein tegenover het monsterachtige vergrijp tegen de wet ten van menschelijkheid en verstand, in Duitschland op volkomen willekeu rige wijze begaan jegens tienduizenden volkomen onschuldige, reeds lang verdruk te en mishandelde Joden. Een vergrijp, waartoe de benden volkomen systematisch zijn aangezet; een vergrijp, tot het welk de massa is opgevoed; een ver grijp, gepleegd onder de goedkeurende aanmoediging van de hoogste autoriteiten in het Derde Rijkeen vergrijp, dat zijn bekroning vond in een officieele, door den staat verordende berooving en brandschat ting van den neergeknuppelden mede- mensch. Wij hebben ons kort geleden gelukkig geprezen, dat de oorlog voorkomen is, maar dit, datgene wat we nu mceten beleven, is het niet erger dan de oorlog? een oorlog staat de gewapende tegen over den gewapende hier staat het barba rendom met alle middelen van het moder ne geweld tegenover christendom en be schaving het slaat de liefde en Gods wetten van barmhartigheid en broeder schap neer met knuppels en brandfakkels. En het brult de verbeisterde wereld toe critiseer niet, misprijs niet, want dan slaan wij nog harder Protesteer niet, want dan zuigen wij de laatste druppels bloed uit de bontgeslagen lichamen der uitgehongerde Joden. En de wereld kruipt in haar schulp, want wij mochten eens oorlog krijgen De barbaren zouden ook eens op ons kunnen toestormen. Is er dan nog een leven te leven waard, waarin de wil ontbreekt om te strijden voor recht en menschelijkheid, voor een wóAr christendom en een eerlijke beschaving Gelukkig, er zijn nog lieden, die durven protesteeren. In Amerika, in Engeland, in Frankrijk, God dank, óók bij ons. W ij kunnen niets met de wapenen van het geweld. Maar wèl met het wapen der liefde. Wij kunnen ook in dè,t opzicht niet alles wij hebben hier geen ruimte noch een bestaan voor allen, die over de gren zen worden vervolgd en mishandeld, maar wij kunnen tenminste ons deel aanvaarden in de verzorging der ongelukkige Joden in het Derde Rijk. Allen, die zich Christenen noemen, heb ben den plicht om den smaad te herstellen, welke Gods wetten van liefde en recht vaardigheid door het moderne heidendom wordt aangedaan. z Wat er in Duitschland allemaal precies is gebeurd in de laatste dagen van de vorige week? Het is in kort bestek onmo gelijk dit eenigszins nauwkeurig weer te geven. Zoogenaamd als een spontane reactie van het Duitsche volk op den moord in Parijs, bedreven door een dol geworden kind van gemartelde ouders, is alle Joodsch bezit in Duitschland, kort en klein geslagende goederen werden vernield of geroofdde Joodsche bewoners werden uitgedreven en mishandeld, duizenden werden gevangen gezet en naar concentra tiekampen gevoerdmeerdere Joden zijn doodgeslagenvele vervolgden zochten in wanhoop den dood door zich uit hun wo ningen op straat te pletter te laten vallen; troepen Joden zijn smalend door sommige steden als slachtvee rondgeleidvelen dwaalden dagen lang hongerend door de bosschen, beangst om zich den „mede- mensch" nog te vertoonensynagogen zijn verwoest en verbrand Dht was het deel in het progrom van het gepeupelde „wettige" overheid ver zorgde het andere deel door de onwettige brandstichting van de Joden, die tezamen een milliard, duizend millioen mark „boete" moeten opbrengen en nóg eens een milliard mark moeten besteden voor. Gisteravond te ruim zeven uur is het K.L.M.-toestel „Ijsvogel", de P.H.-A.R.Y., komende van Berlijn op korten afstand van Schiphol, tengevolge van een mislukte noodlanding in den Riekerpolder veronge lukt. Het ongeval heeft zes slachtoffers ge maakt. Er waren omstreeks 11 uur vijf lijken geborgen, terwijl de commandant van het vliegtuig J. J. E. Duimelaar, van wien vroeger in den avond het gerucht de ronde deed, dat hij zwaar gewond naai' het Wiibelmina-gasthuis te Amsterdam was overgebracht, nog steeds niet in eenig Amsterdamsch ziekenhuis bleek te zijn binnengebracht en ook toen nog vermist wérd. De slachtoffers. Geborgen waren de lijken van de overige zich in de cockpit bevindende leden der be manning, kapitein W. van Geemeren, de marconist C. J. W. Surber en de werk tuigkundige W. J. van Huut. Van de veertien passagiers bleken te zijn overleden mevrouw Silberstein, van Duitsche nationaliteit, die zich met haar echtgenoot en haar dochtertje in het toe stel bevond, de heer Silberstein werd zwaar gewond. Het dochtertje liep slecnto onbeteekenende kwetsuren op. Het tweede, slachtoffer onder de passagiers was de Duitsche mevrouw SchneiderDesnitzki. Zwaar gewond werd mevrouw Vley- mann, een Engelsche uit Nieuw-Zeeland, die op weg was naar Londen. Eveneens ernstig gewond werd de Engelschman Muller. De Engelschman Ingram werd met een beenbreuk opgenomen. Van de Duit sche familie Weidemann, bestaande uit drie personen, is de man ernstig gewond. De vrouw en de dochter werden licht ge wond. De Duitsche mej. Zimmermann en de Engelschman Tairclough werden eveneens licht gewond. Al deze passagiers waren op weg naar Londen. Voorts werden nog twee Tsjechen die op weg waren naa.r Amsterdam, licht gewond. Alle dooden en gewonden zijn naar het Wilhelmina-gasthuis overgebracht. De Duitsche mejuffrouw Müllerheim, die eveneens op weg was naar Amsterdam, werd ook licht gewond. Kort voor elf uur is men bij het ber gingswerk erin geslaagd, het stoffelijk overschot van den tot dat oogenblik ver misten gezagvoerder van het vliegtuig. Jan Duimelaar, te vinden. Het bleek, zoals men gevreesd had, te liggen tusschen de onder het achterstuk van den romp terechtgekomen resten van de cockpit. Nadat het stoffelijk overschot was uitgezaagd is het per auto van den G.G.D. naar het Wilhelmina-gasthuis over gebracht. Hoe de ramp plaats vond. Het verongelukte toestel was de „ijs vogel", de P.H.-A.R.Y., een der laatst aangekochte D.C.-3 toestellen van de K.L.M. Gistermorgen was de machine van Schiphol naar Berlijn vertrokken. Kort voor vijf uur keerde het toestel naar Schiphol terug, met 14 passagiers w.o. s Duitschers, 4 Engelschen en 1 Tsjech en een vijfkoppige bemanning. den herbouw op der Joden kosten dus van wat het gepeupel vernielde. Den Jo den werd vervolgens elke bestaansbron ontnomenze mogen geen handel mee drijven, geen ambt meer uitoefenen, geen bedrijf meer leiden... ze mogen alleen nog hongeren en vergaan. En hun bezit aan den staat overdragen De overige wereld protesteert. Maar zal ze er iets tegen kunnen, tegen willen, tegen durven doen? Zoo niet, dan is het uit met christen dom en beschaving. Dan regeert de anti-christ de wereld. M. Ook in onze „Ingezonden stukken"- rubriek wordt vandaag over de Joden vervolging geschreven. Wij vestigen de aandacht van lezers die op de een of andere wijze daadwerkelijk steun willen verleenen voorts op de advertentie elders in ons blad, waarin het „Zeeuwsche co mité tot Steun aan Joodsche vluchtelingen" geldelijke bijdragen vraagt* Red. De gezagvoerder was Duimelaar, een der oudste en meest ervaren piloten van de K.L.M,, luchtmillionair, rustig onver stoorbaar, en behoorend tot het puikje van de oude garde der K.L.M. Naast hem zat als tweede piloot kapitein Van Gee meren, geen pasbeginnend verkeersvlieger in opleiding, maar een ervaren instructeur, commandant van de vliegschool der 'lucht vaart afdeeling Soesterberg. In de laatste maanden heeft hij herhaaldelijk in de cockpit der K-.L.M. toestellen de lijnvluch- ten meegemaakt, om ervaring op te doen met meer motorige toestellen. De L.V.A. heeft immers de beschikking gekregen over de moderne Fokker-kruisers T.-5, en de gevechtsvliegtuigen G.-l, en van zelf sprekend bereiden de instructeurs en de commandanten van de vliegschool zich voor om met deze tweemotorige vliegtui gen de noodige ervaring op te deen. De verdere bemanning bestond uit den marconist Surber en den mecanicien Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, de commandopost van het vliegtuig waar ook de eerste en hardste klappen vallen als er iets misgaat. Het vijfde lid der bemanning was de steward Eijs Zijn plicht hield hem in de cabine, waar hij achterin alle passagiers kan overzien en deze plaats heeft hem ge spaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit bedreigde. Wat er precies gebeurd is valt nog niet te zeggen. Vast staat slechts, dat het toe stel zich te ruim zeven uur boven Schip hol bevond, waar op den verkeerstoren de letters QBI te lezen waren, het codewoord dat aanduidt, dat de mistvoorschriften van kracht zijn. Toch lag het vliegveld niet wat men noemt dicht. Zooals dat des avonds in het late najaar zoo dikwijls voorkomt hing nu eens een lage nevel boven het veld en was deze damp dan weer eens verdwenen, zoodat het zicht- voldoende zou zijn ge weest voor een landing. Zeker leverde de weersgesteldheid voor een ervaren bestuurder als Duimelaar geen bijzondere moeilijkheden op. Twee zware klappen..... Het was te ruim zeven uur dat de be woners van den Riekerpolder en omgeving twee hevige klappen hoorden, tegelijkertijd zweeg het gedreun der motoren, dat men op dat oogenblik had waargenomen. On danks de duisternis bestond er geen zweem van twijfeler was een vliegtuig tegen den grond geslagen. Onmiddellijk werd Schiphol gealarmeerd, waar men evenwel reeds bespeurd had dat er met het landende toestel iets niet in orde was. Het was niet gemakkelijk in de donkere weilanden terstond de plaats waai de machine was neergekomen, te vinden. Toen men daarin echter met behulp van schijnwerpers van auto's was geslaagd- stond men voor een vreeselijk schouwspel. Het wrak van de machtige Douglas- machine, waarvan het voorste gedeelte vrijwel geheel was weggeslagen, lag tegen den kant van een breeden treksloot, die dwars door den Riekerpolder loopt. Het gedeelte van den polder waarin de ma chine was neergekomen, bevindt zich tus schen den Schinkel en den rijksweg van Amsterdam naar Den Haag, dicht bij de plaats waar deze bij den ouden Sloterweg begint. Ten zuiden wordt het begrensd door de Seintuurspcorbaan. Tusschen deze spoorbaan en de breede sloot, waar het wrak tegenaan ligt, bevindt zich een smal lere sloot. Het schijnt dat de machine het eerst bij deze smalle sloot den grond heeft geraakt. Hier althans vond men een der motoren en een gedeelte van den af- geknapten rechtervleugel. Het rechterwiel vond men tweehonderd meter verder, zoo dat men aan aannemen, hetgeen ook te verwachten was, dat het landingsgestel reeds uit was. Na deze botsing is de ma chine doorgeschoven tot voor de breede sloot, waar de romp practisch in tweeën werd gevouwen. Zij maakte een halve slag om en cockpit en voorste deel van de ca bine kwamen onder het achterstuk van net wrak terecht. Het was alsof met een groot mes de cabine achter de vleugels was doorgesne den. Alleen het staartstuk was nog intact. De linkervleugel en andere wrakstukken lagen aan den overkant van de breede sloot, evenals, zooals later bleek, een aan tal slachtoffers. Terstond werden ook de gemeente-in stanties van Amsterdam gewaarschuwd en weldra suisden de ambulance auto's van den gemeentelijken geneeskundigen en ge zondheidsdienst en de overvalwagen van de politie over den weg. Dank zij twee breede vlonders konden de auto's van de G.G. en G.D. van den grooten weg af over twee weilanden de plaats van de ramp, op ruim 800 meter van den weg verwijderd, bereiken. Ook de brandweer was spoedig ter plaatse, doch behoefde geen dienst te doen, aangezien het wrak niet in brand is gevlogen, vermoedelijk doordat Duimelaar tijdig alle benzine heeft afgesloten. Inmiddels was een groote ploeg tech nisch en ander personeel van de K.L.II. gearriveerd, die met het opruimingswerk begonnen. Ook was terstond ter plaatse de geneesheer van de K.LM. dr. K. Slotboom, en het eerste wat er te deen viel was het bergen van de inzittenden, zoowel als de genen die zich nog in of onder het wrak bevonden, als van degenen die eruit waren geslingerd. Reeds dadelijk bleek dat slechts weinige inzittenden lichte kwetsuren hadden opge- loopen. Met het opruimingswerk werd voortge gaan. Men had den romp met eenige pa len gestut en alle slachtoffers verwijderd hoewel men geloofde, dat zich nog steeds een slachtoffer onder het wrak bevond. Inmiddels werd een deel van de bagage uitgeladen. Men vond in wat er over was van de verwoeste cabine een notitieboekje, en detasch met boordpapieren, die ge woonlijk achterin staat. Ook de postzak ken waren ongeschonden en werden door een beambte van den passagedienst der K.L.M. in ontvangst genomen. Het terrein van de ramp wordt ontruimd. Ongeveer half tien was het weilanden complex, waarop het vliegtuig is neerge stort, ontruimd. De belangstellenden, wier aanwezigheid op dat moment niet meer noodig was, werden van het terrein verwij derd. Er waren verschillende omstandigheden, die het onderzoek zeer bemoeilijkten. In de eerste plaats was het de pikdonkere avond, waar nog bij kwam een vochtige, dichte mist en in de tweede plaats de on mogelijkheid acetyleenlampen te gebruiken in verband met het gevaar van brand. Want overal op het weiland lag benzine verspreid. Daarom kon alleen gewerkt worden bij het licht van electrische lampen en autolantaarns. Dit was een groote han dicap. Eenige honderden houten balken werden op vrachtauto's naar de plaats van de ramp gebracht. Deze werden op de vele drassige gedeelten van het weilanden- complex, en speciaal op de plekken, die de verbinding vormden tusschen twee weilan den en die door de dichte nabijheid der slooten zeer drassig waren, gelegd. De auto's der politie, van den G.G.D. en van de brandweer konden er met de grootste moeite door komen, maai' toen de balken eenmaal waren neergelegd, ging het tame lijk vlot. De verongelukte „Ijsvogel" bood in den laten avond een zeer droevig beeld. Het onderzoek tusschen en in de verspreide wrakstukken werd met kracht voortgezet, want in den loop van den avond kwam vast te staan, dat nog één der inzittenden werd vermist. Er waren negentien inzit tenden. Aan dooden en gewonden, die wa ren weggebracht, telde men in totaal 18. Waar was nu het laatste slachtoffer? Wie was het? Men mompelde dat het Duime laar was, die nog werd vermist. Politie en brandweer gingen dreggen in de omrin gende slooten. De politie-agenten beklom men de wrakstukken. Het eenige, dat zij vonden, was een aantal brieven. Strake, ernstige gezichten tuurden bij het schamele licht van een electrische lantaarn in de diepe duisternis, tuurden in den dichten, natten mist en hoopten er gens het stoffelijk overschot van den zoo populairen gezagvoerder te vinden. Hier vond men een wiel, daar een stuk van een vleugel, honderd meter verder een ver wrongen klomp staal, die eenige uren te voren een vliegtuigmotor was geweest, weer honderd meter verder resten van de cabine enz. Nadere bijzonderheden. In den loop van den avond werden na dere bijzonderheden bekend omtrent de situatie, waarin de „Ijsvogel" bij het na deren van Schiphol zou gaan landen. Zoo als reeds gezegd werd, was het Q.B.I., waren de mistvoorschriften in werking, zoodat de, „Ijsvogel" reeds geruimen tijd voor het naderen van Schiphol, contact had met den rijksberichtendienst op den verkeerstoren. Er hing een laag wolkendek Dit nummer bestaat uit 2 bladen De „Ijsvogel" bij Amsterdam veron gelukt zes dooden en verschillende gewonden. (Pag. 1, eerste blad.) Christus en de beschaving. (Hoofdartikel,^ De anti-Joodsche terreur in Duitsch land. (Buitenland.) Complot van autodieven in Den Haag ontmaskerd. (Gemengd Nieuws.) Het terrorisme in Palestina laait weer op. (Buitenland.) Nog steeds felle strijd aan het Spaanscho Ebro-front. (Buitenland.); ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN] Juist nü in de donkere maanden zult U behoefte hebben aan een goed pas send, echt modern heeren- costuum. Zulke costuums, juist naar Uw smaak, vindt U natuur lijk bij Walstraat 32. Wij etaleeren als bijzondere reclame een mooi blauw tricoline costuum in een apart model f 34.75. boven het vliegveld, waarover het toestel te circa 18.15 uur, dertig minuten nadat het toestel volgens de dienstregeling op Schiphol moest landen, heenvloog. Een der laatste berichten, die tusschen het vlieg tuig en den verkeerstoren werden gewis seld, was de vraag van de „Ijsvogel" of met het oog op de lage bewolking een bakenlanding kon worden uitgevoerd. Hierop werd bevestigend geantwoord. Het vliegtuig verwijderde zich in de richting van de stad om op de lijn van het radio baken het vliegveld aan te vliegen. Het radiobaken bevindt zich in deze richting boven in den Marathontoren van het Olympisch station. Even buiten de bakenlgn, wat bij de gr oote afmetingen van Schiphol geen bezwaar is, koerste de „Ijsvogel" op het vliegveld aan. Het is ongeveer op deze lijn, tusschen Marathon toren en Schiphol, dat het toestel voordat het op het vliegterrein was aangekomen, den grond raakte. De bemanning. Van Duimelaar. De bestuurder van het verongelukte vliegtuig J. J. E. Duimelaar, werd 27 Sep tember 1895 te Asperen (Z.H.) geboren. Hij ving zijn luchtvaartcarrière aan in November 1916 als chauffeur-monteur bij de luchtvaart afdeeling te Soesterberg, In Augustus 1921 werd hij leerling-vlieger en in 1922 behaalde hij zijn internationaal en militair brevet. Op 9 April 1922 trad hij in dienst der K.L.M. De heer Duime laar bezit het onderscheidingsteeken voor 12 V2 -jarigen dienst bij de K.L.M. Hij maakte 25 Indië-vluchten, waarvan 24 als gezagvoerder. Kapitein Van Geemeren. De bij het vliegongeluk omgekomen kapitein-vlieger W. van Geemeren was 43 jaar oud. Hg werd in Juli 1923 in den rang van eerste luitenant bij de L.V.A. geplaatst en 1 Januari jl. tot kapitein be vorderd. TP. J. van Huut. De werktuigkundige Willem Johannes van Huut is geboren te Enschede op 26 April 1907. Zes jaar was hij gedetacheerd op de vliegkampen de Kooij en de Mok als burgervliegtuigmaker. Pp 13 April

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1