DOUWE EGBERTS EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 267 ZATERDAG 12 NOVEMBER 1938 Cen kiikie in de nieuwe brandweerkazerne 0ub-JïoOyptaï>ak Kanaalbootmachinesvan 1863 tot en met de nieuwe motormailschepen der S.M. „Zeeland" ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zgner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. Ylissingsche Courant UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 M advertentieprij s Van 15 regels 1.25, Iedere regel meer 25 cent. Bi) abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, Iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bi) driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLIC1TE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIG1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Het gebouw nadert zijn voltooiing Een inrichting waar onze brandweer met recht trotsch op kan zijn De nieuwe brandweerkazerne die aan de Van Dishoeckstraat is verrezen, nadert haar voltooiing. Overal zijn de werklieden nog wel druk bezig, doch het gelden hier slechts de laatste werkzaamheden. In den loop van de week van 2126 November zal het brandweermateriaal vanuit de garage aan de Kenau Hasselaarstraat, waar het zoolang is ondergebracht, naar het „eigen" huis worden getransporteerd. De officieele ingebruikneming zal echter eerst later plaats vindeneen definitieve datum is hiervoor nog niet vastgesteld. Daar het hier voor onze gemeente en voor onze vrijwillige brandweer in het bij zonder, een belangrijk bouwwerk betreft, hebben wij er dezer dagen eens een kijkje genomen. In den loop van dit artikel komen wij op de inrichting natuurlijk nog uitvoerig te rug, doch wij willen reeds thans verklaren dat de brandweer, die zich eigenlijk steeds wat de bergplaats voor haar materiaal aan gaat, heeft moeten behelpen, thans een in richting krijgt, waarmee men zeker met alle provinciesteden in den lande kan wed ijveren We kunnen gerust zeggen dat er weinig steden van de grootte als Vlissingen zullen zijn, die over een dergelijke moderne, degelijk ingerichte kazerne beschikken. De leden van de brandweer zullen er dan ook met recht trotsch op kunnen zijn. Wat aan den bouw voorafging. De verschillende brandspuithuisjes in di verse deelen van de stad verkeerden reeds lang in een slechten toestand, hetgeen ten slotte onhoudbaar werd. Het materiaal kon niet meer goed worden opgeborgen. In de zitting van den gemeenteraad van 7 Mei van het vorig jaar werd een besluit geno men dat al eenige verbetering in den onge- wenschten toestand bracht. Er werd toen nl. besloten om een garage aan den Singel te huren. Hierin kon dan al het materiaal worden opgeborgen. Een ideale oplossing was dit echter nog nieteenige maanden later moest men naar de garage van de mjj. „Zeeland" aan de Kenau Hasselaar straat verhuizen, daar de garage aan den Singel werd afgebroken voor uitbreiding van de vliegtuigafdeeling van de mij. „de Schelde". B. en W. maakten echter inmid dels een ontwerp voor een nieuwe brand weercentrale in de Van Dishoeckstraat. De wijze van financiering van dit plan was een belangrijke factor, gezien de financieele positie van onze gemeente. Het college van B. en W. stelde zich in verbinding met het Werkfonds, teneinde een voorschot voor den bouw te verkrijgen. Dc pogingen hadden succes en in den ochtend van Woensdag 25 Augustus 1937 konden B. en W. aan den denzelfden middag bijeenko- menden gemeenteraad een voorstel doen om tot stichting van de kazerne over te gaan, den benoodigden grond te lichten uit het Grondbedrijf en op zekere voorwaarden een voorschot van ten hoogste 54.600 uit het Werkfonds te aanvaarden. De Raad nam dit voorstel zonder hoofdelijke stem ming aan. De rofste stap op den weg tot de totstandkoming van dit gebouw, waar aan reeds zoolang behoefte bestond, was gezet. Op 10 Maart van dit jaar vond de aan besteding plaats en aan den laagsten in schrijver, den heer L. F. Groosman, Mid delburg, die inschreef voor 45.270, werd de bouw opgedragen. Ongeveer een maand later, 4 April, werd met het werk begonnen en eind November zal men gereed zijn, ter wijl de opleveringstermijn op 31 December a.s. was gesteld. Hoe het gebouw er uitziet. Aan en in het gebouw is geen overdadige luxe aangebracht, doch het geheel is een voudig, niettemin smaakvol uitgevoerd. Verder valt de comfortabele inrichting vooral op. De voorgevel van het gebouw, voor de plannen waarvan wijlen de heer J. T. Brand, opzichter bij gemeente-wer ken, veel werk heeft verricht, maakt een fraaien indruk. In het bijzonder valt de ge bakken steen met den Vlissingschen beker en het woord „Brandweerkazerne" temidden der lekkende vlammen, boven den ingang van de garage op. De uitgangen van de ga rage worden gevormd door drie stel opvouw bare deuren, die gemakkelijk en snel kun nen worden geopend, hetgeen bij het uit rukken natuurlijk een eerste vereischte is. De wanden van de 17 x 11 M. groote ga rage zijn, evenals trouwens alle andere lokalen en gangen, bespoten met een spe ciaal soort wandbedekking, nl. Egypto glansbeton, hetgeen veel op graniet ge lijkt. In de garage zelf kunnen alle auto's, ladderwagens enz. achter elkaar voor de verschillende deuren worden opgesteld, zoodat zij zonder meer rechtuit naar bui ten kunnen rijden. In het midden is nog een. flinke werkkuil aangebracht waarin men op gemakkelijke wijze eventueele re paraties onder de wagens kan verrichten. Langs de wanden zijn rekken gemaakt voor het opbergen van helmen en kleeding der manschappen. Aan de achterzijde van de garage bevinden zich eveneens drie breede deuren, die' uitkomen op de 250 M2. groote achterplaats, die in verbinding staat met het Van Nispenplein, zoodat de wagens na het uitrukken langs deze zijde zonder achteruit rijden of draaien weer in de garage kunnen komen. Terzijde bevin den zich een goed ingericht waschlokaal ook een onmisbare luxe die men zich ech ter tot nu toe nog niet heeft kunnen per- mitteeren toilets, bergplaats voor de slangen, een gezellig vergaderlokaal en een kantoor voor den commandant, den heer W. J. Agterberg, die zoo vriendelijk was ons rond te leiden en iets te vertellen over de doelmatige inrichting van deze kazerne. Het vergaderlokaal voorziet in een drin gende behoefte. Was het tot op heden om voor de hand liggende redenen niet moge lijk om dikwijls te vergaderen, thans in het eigen lokaal zal dit beter kunnen geschie den, hetgeen ongetwijfeld ook den onder liggen band zal verstevigen en de geoefend heid enz. van het carps ten goede zal komêh. Boven de garage bevindt zich nog een ruime bergplaats, die gebruikt zal worden voor het opbergen van materiaal van den luchtbeschermingsdienst. Een deur aan de voorzijde vergemakkelijkt het binnenbren gen van kisten enz. Aan de achterzijde komt nog een deur uit op het mooie platte dak boven het overige deel van de garage. De slangentoren een groote verbetering. Met de ingebruikneming van de kazerne zal ook een groote verbetering intreden ten opzichte van het verzorgen van het slan genmateriaal. Tot nu toe moesten de slan gen na gebruik op primitieve en onvol doende wijze gedroogd worden, terwijl ook het schoonmaken en herstellen niet ge makkelijk kon geschieden. Achter de ga rage werd er nu een groote slangenwas- scherij gebouwd. In deze gang werd een 25 M. lange goot aangebracht, waarin de slangen kunnen worden schoonge maakt. Komen er lekken voor, dan kunnen deze gerepareerd worden, waarna ter con trole de slang weer in de oot gelegd en door middel van een perspomp, voorzien van een manometer, onder druk gebracht wordt. Zooals men ziet, een installatie die van veel nut zal zijn. De hiernaast gelegen slangentoren is wel een afzonderlijke be spreking waard. Naast den grooten koker waarin de slangen worden gehangen aan een op ca. 16 M hoog opgestelde „spinne- kop", d.i. een werktuig dat een draaiende beweging kan maken en voorzien is van spaken waaraan slangen kunnen wor den bevestigd, zijn er op verschillende hoogten vier bordessen aangebracht voor het houden van oefeningen in het springen in zeilen. Voorts zijn er vier vensters waar aan met de haakladders kan woeden geoe fend. Alle bordessen zijn te bereiken langs flinke breede ijzeren trappen en zijn afge sloten door zware ijzeren deuren, die zich overigens in het geheele gebouwencomplex bevinden en de brandveiligheid verhoogen. Hoog in den toren klauterden ve nog door een luikje in het dak en kwamen op den op 17 M. hoogte gelegen uitkijkpost voor de luchtbescherming. Van dit platform af heeft men een aardig gezicht over het nieuwe stadsgedeelte en het is dan ook o.i. uitstekend voor het beoogde doel ge schikt. Door de bordessen, springvensters en den uitkijkpost heeft men dus van den toren, die tóch noodig was voor het drogen van de slangen, een bouwwerk gemaakt dat velerlei diensten kan vervullen. Achter den toren liggen de werkplaats met een veldsmidse, een bergplaats en de kelder, waarin de kachel voor de centrale verwar ming is opgesteld, die overal, zoowel in de garage, de waschplaatsen, als in den slan- gentoren, het geriefelijk ingerichte woonhuis voor den commandant enz. wordt aange legd. Achter den kelder werd nog een berg plaats voor de cokes aangebracht, voorzien van een koker uitkomende in de boven ge legen werkplaats, waar door de brandstof kan worden gestort. In plaats van door pi laren, die het vrij bewegen met auto's enz. zouden belemmeren, wordt het plafond in de garage door zware gewapend betonnen balken gesteund. Interessante cyfers. Om een klein beeld te geven van de sa- menstèlling van dit brandvrije gebouw ver melden wij nog dat er 250 M3 gewapend beton in verwerkt werd, terwijl voorts 275.000 Hollandsche metselsteenen benoo- digd waren. Dat dit ,werk ook een niet onbelangrijke werkverruiming in de bouwvakken heeft beteekend, moge blijken uit het feit dat sedert April gemiddeld 20 bouwvakarbei ders daar werk hebben gevonden. Daarbij zouden dan nog gerekend moeten worden de electriciens enz. Uit bovenstaande uiteenzetting zal den lezers wel gebleken zijn, dat Vlissingen wat de uitrusting van de brandweer betreft, nu een waardig figuur gaat slaan. Ook zal men wel instemmen met hetgeen wij in den aanvang schreven, nl. dat de brandweer lieden trotsch op dit gebouw mogen zijn. De ambitie van de leden van ons corps zal, nu men in. het bezit komt van zulk een prachtig gebouw, ongetwijfeld nog toe nemen. EEN FUSIE IN DE ZANGERSWERELD. „Looft den Heer" en „Gemengde Zangvereeniging" vereenigd. Na rijp beraad en gezamenlijk overleg tusschen de besturen en de leden onder ling is een fusie tot stand gekomen tus schen de zangvereeniging „Looft den Heer" en de Gémengde Zangvereeniging, beide onder directie van den heer Jan Kuiler. Omstandigheden van allerlei aard heb ben tot deze fusie geleid, waarbij de ge dachte voorzat, dat alleen door krachtige samenwerking iets goeds verkregen kan worden. Dit besluit zal ongetwijfeld door het murickminnende publiek toegejuicht wor den, omdat door deze combinatie een ca. 65 leden tellende zangvereeniging is ont staan, die voor 1e toekomst grootere mo gelijkheden biedt. Besloten is, dat de vereeniging den naam zal blijven dragen van „Zangveree niging Looft den Keer", waarmee voldaan is aan den wensch der oudere vereeniging, die dezer dagen 65 jaar bestaat. Gedachten hebben vorm en kleur Men verzoekt ons plaatsing van het onderstaande De heer W. Vreeswijk uit Utrecht zal a.s. Donderdagavond in Hotel „Britannia" een voordracht houden, toegelicht door lichtbeelden, over „Gedachte-invloeden en Gedachte-vormen", daartoe uitgenoodigd door de Hermes-Loge der Theosofische Vereeniging. Menigeen moge zich vertrouwd hebben gemaakt met het feit, dat gedachten in vloeden uitoefenen, hetzij ten goede of ten kwade, doch ongetwijfeld zal het voor ve len iets nieuws zijn, dat onze gedachten (en ook gevoelens, emoties) vormen en kleuren hebben, die, als aan bepaalde voor waarden is voldaan, waargenomen kunnen worden. Toch is dit een feit gebleken en is er materiaal verzameld, aan de hand waarvan deze gedachte-vormen (de „ge daanten" dus van gedachten, zooals wij menschen die dagelijks uitzenden) op het witte doek geprojecteerd kunnen worden. De heer Vreeswijk heeft op dit gebied interessante dingen te vertellen en te laten zien. Voor aanvangsuur enz. zij verwezen naar achterstaande advertentie. Vlissmgsch scheepvaartnieuws. Aangekomen: „Prinses Juliana" van Harwich (verwacht) Duitsch s.s. „Westerland" van Antwerpen {verwacht) embarkeeren passagiers. Om te bunkeren: Fransch s.s. „Mecanicien Principal Carvin" van Calais; Nederlandsch m.s. „Democraat" van Ca- pelle. Vertrokken: „Oranje Nassau" naar Harwich„Catbarina" en „Jantje" naar Londen „Corona" naar Goole „Me canicien Principal Carvin" naar Duinker ken „Democraat" naar Grangemouth „Westerland" naar Southampton, Van den wal !n de sloot. Gistermiddag geraakte een paard, dat in de weide aan het grazen was, in een sloot aan den Hoogenweg. Met vereende krachten is het dier uit zijn netelige positie verlost. Een en ander trok natuurlijk veel bekijks. U sth.ykt mm, e&tt êucCfteh o£. Maar als Uw overgrootvader zijn pijp opstak, ging dat plechtig en uitvoerig met een tondeldoos. Maar ook hij rookte in zijn pijp de heerlijke, milde Oud-Holland- sche pijptabak, de voortreffelijke melange die Douwe Egberts nu nóg maakt. COOPVAERTIOd SCHOUT 15 cI.pTiom Dit nummer bestaat uit 3 bladen en een kindercourant ^dlCMfftewSsSCW nan «lei» Vrouwen getuigen van hun vredeswil. (Stadsnieuws)) Fusie tusschen „Looft den Heer" en de Gemengde Zangvereeniging. {Stadsnieuws)! Groote Chineesche tegenaanval ingezet, (Buitenland)] Te Utrecht en Oosterhout hebben ern stige arbeidsongevallen plaats gehad. {Gemengd nieuws)] Talrijke arrestaties in Duitschland. (Buitenland)] ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. De „Orzel" naar Noorwegen. Het lag in het voornemen de „Orzel", de voor Poolsche rekening bij „De Schelde" gebouwde onderzeeboot, heden voor een reis van drie weken naar Noorwegen te doen vertrekken. Wij. vernemen voorts dat het schip om-, streeks Januari zal worden overgedragen. Voordracht van ir. H. W. van Tijen Over bovenstaand onderwerp heeft ir. H. W. van Tijen, hoofd-ingenieur der N.V. Kon. Mij. „de Schelde", Vrijdagavond in Grand Hotel Britannia te Vlissingen een voordracht met lichtbeelden gehouden voor de in grooten getale aanwezige leden der Technische Studie Club. Na een inleidend woord van den voor zitter der Technische Studie Club, de heer M. A. Vader, kreeg ir. Van Tijen gelegen heid tot het houden van z(jn lezing, waar bij hij begon met er op te wijzen, dat het snelvervoer van passagiers en post over korte zeetrajecten, een belangrijk onder deel van bet wereldverkeer vormt. Rond om Engeland wordt een groot aantal „ka naaldiensten" onderhouden en ook in ove rig Europa vindt men, evenals in de an dere werelddeelen, stoomvaartlijnen die hiermede veel overeenkomst vertoonen. Vlissingen is de eenige Nederlandsche thuishaven van een kanaaldienst en „de Schelde" de eenige Nederlandsche werf die kanaalbooten bouwt, zoodat het begrijpe lijk is, dat voor dit onderwerp hier ter stede belangstelling bestaat. De voor deze diensten bestemde schepen, zrjn altijd een aparte klasse geweest. Groote snelheid, zeewaardigheid en goede handelbaarheid moesten gecombineerd wor den binnen de door de omstandigheden in de kanaalhavens meestal zeer be perkte afmetingen. Als gevolg hiervan waren ook de machines dezer schepen steeds topprestaties. Vroeger (en in den regel ook nu nog) werden kanaalschepen ontworpen en ge bouwd door een beperkt aantal buiten- landsche werven. Met de opdracht voor twee snelle motormailschepen van de S.M. „Zeeland" wordt voor het eerst de Ne derlandsche scheepsbouw bij de constructie van kanaalbooten betrokken; een feit,dat ook in ons land meer belangstelling zal wekken voor dit scheepstype en zijn ma chines. Oude machine-typen. De ontwikkeling der kanaalbootmachines begon reeds in het begin van de 19e eeuw: in Europa met de zijbalansmachine en in Amerika met de hoogbalansmachine, beide ingericht voor aandrijving van schepra deren. Omstreeks 1840 ontstond behoefte aan krachtige machines van geringere af metingen en gewicht, els gevolg van het opvoeren der snelheidseischen. De toren machine van Napier en de ringmachine van Maudsley brachten een gedeeltelijke oplossing, doch werden spoedig verdrongen door de oscilleerende machine van Penn, waaruit het standaard-type voor kanaal- booten ontstond. Met ruim 6000 I.P.K. be reikte deze raderbootmachine tenslotte haar hoogtepunt in de „Ireland" van 1885. Door de ontwikkeling van de oppervlak- condensor werd de compoundmachine voor zeeschepen bruikbaar en b\j toepassing van tweevoudige, later drievoudige expansie, verdrong de diagonaalmacbine haar oscil leerende zuster. Na 1860 kwamen de kanaaldiensten voornamelijk in handen van spoorweg maatschappijen deze concurreerden waar door de proeftochtsnelheid werd opge voerd tot 2022 knots. Het raderschip had tegen het einde der 19e eeuw voor de koopvaardij reeds lang afgedaan, doch kanaalbooten werden nog in het radertype gebouwd, daar de groote vermogens (8 11.000 I.P.K.) bij den geringen toegestanen diepgang, het gebruik van schroeven uit sloot. Spr. gaf in dit verband verschil lende technische details over de capaciteit der toen gebezigde machines. Waar de snelheidseischen lager waren of een grootere diepgang dan in het En- gelsche Kanaal en de Iersehe Zee toelaat baar was, ontwikkelde zich de schroef- kanaalbootom ontoelaatbare scheeps- trillingen te voorkomen, moesten de ma chines gebalanceerd worden. De schroef-voortstuwing wordt toegepast. Eerst na 1900 maakte de scheepsturbine van Parsons de toepassing van schroef- voortstuwing bij geringeren diepgang mo gelijk. Aanvankelijk vond men in de ka naalbooten drie turbines, gekoppeld met drie schroeven. Later werd de tandrad overbrenging tusschen turbines en schroe ven ingevoerd en keerde men tot het dub- delscbroef-schip terug. Kort voor den oor log bereikte men proeftochtsnelheden van 24.5 knots met een vermogen van 14.700 P.K. en bijna 9 P.K. per ton deplacement. In den oorlog gingen veel beroemde ka- naalbooten ten gronde. Voor nieuwbouw werden na den oorlog algemeen turbines met overbrenging toegepast en in toe nemende mate waterpijpketels. Van de oorlogsmarine werd het oliestoken over genomen. Voorts heeft in de laatste jaren het stoken van kolen op mechanische roosters tot zeer interessante installaties geleid. Volgens Engelsche opvattingen hebben hooge stoomdruk en over-verhitting voor kanaalbooten weinig zin; men beschouwt daar verzadigden stoom van 16—18 Kg per cm2 als normaal, waarbij het stook- olieverbruik dan ca. 360 gram per As. P.K. p. uur bedraagt. Daarentegen gaan de continentale constructeurs tot 25 Kg. p, cm2 en 350° C., soms zelfs tot 60 Kg, p. cm2 en 450° C. Dieselmotoren. Het totale brandstofverbruik der stoom- installaties wordt zeer ongunstig beïnvloed door het feit, dat kanaalbooten een groot deel van hun diensttijd bedrijfsklaar in de havens moeten liggen. Dieselmotoren heb ben voor deze schepen dan ook bijzondere voordeelen doch de toepassing werd langen tijd in den weg gestaan door het groote

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1