t EERSTE BLAD r 76e JAARGANG - NUMMER 252 WOENSDAG 26 OCTOBER 1938 Brand aan boord van de „Deutschland". t. Grieksch stoomschip op den Nieuwen Waterweg aangevaren. STADSNIEUWS UIT DE PROVINCIE §cl»car(cnUscn ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zjjn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courani UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 ADVERTENTIEPRU S Van 1b regels J 1.25, tedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclame? 50 cent per regeL Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 11 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend Alles bjj vooruitbetaling. VEI SCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN A A N G ESLOTE N B IJ H ET B UREAU VOOR PUBLICITEITSWAARPE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINü „DE NEDEKLANDSCHE DAGBLADPERS" Schepen snellen ter assistentie. ilad het ud- st- 21 ber sch Jon- op- Blijf uur* tan- eel). arijs 1.76; Er zijn bijna 1000 menschen aan boord. Makay Radio heeft Dinsdagavond om 23 uur 22 Greenwichtijd een S.O.S.-signaal opgevangen, dat uitgezonden werd door het s.s. „Deutschland". Het Duitsche stoomschip was op weg van Hamburg naar New York. Het zou zich op ongeveer 320 K.M. ten Zuidwesten van Kaap Race op New Foundland bevinden. Op het oogen- blik, waarop het noodsein werd uitgezon den werd de volgende positie opgegeven 44 graden 9 min. N.B., 47 graden 27 min. W.L. Er is brand uitgebroken aan boord van het schip, in ruim 4. De gezagvoerder van de „Deutschland" heeft draadloos bekend gemaakt, dat de brand aan boord v?n zijn schip gevaarlijk is en dat hulp dringend noodig is. Volgens de ambtenaren van de New York Line bevinden zich aan boord van de „Deutschland" 591 passagiers, terwijl het scnip een bemanning van 400 koppen aan boord heeft. Schepen ter assistentie onderweg. Volgens Radio Marine begeven zich zes schepen in allerijl ter assistentie naar het brandende vaartuig. Het dichtst bij zijn de „Europe", nl. op 75 mijl, en de „Collamer" op 86. mijl. Beide schepen varen met een snelheid van 12 knaopen, zoodat zij ongeveer zes uur noodig zullen hebben voor zij de „Deutsch land" kunnen bereiken. Radio Marine Chatham meldt, dat het Amerikaansche s.s. „American Farmer" ter assistentie onderweg is. Volgens een door de „Bremen", welk schip op een af stand van 500 mijl is, hervitgezonden draadloos bericht, staat het Fransche s.s. „Cliamplain" in verbinding met de „Deutschland", De gezagvoerder van de „Deutschland" heeft draadloos aan de s.s. „Europe", „Collamer" en „American Travelier" ver zocht de passagiers over te nemen. De „Deutschland" heeft voorts herhaal delijk geseind„gevaarlijk", „hulp nood zakelijk". 1 Iet laatste draadlooze bericht van boord van de „Deutschland" meldt echter, dat „het vuur bedwongen" is. De brand bedwongen. Naar de HamburgAmerika Lijn mede deelt, heeft de gezagvoerder van de „Deutschland" vanochtend vroeg radiotele- fonisch medegedeeld, dat men den brand aan boord meester is en dat geen gevaar voor passagiers, bemanning en schip be staat. Er hebben zich geen persoonlijke on gevallen voorgedaan. Verscheidene sche pen liggen m de nabijheid van de „Deutsch land". De Marine radiodienst te Halifax heeft een bericht van de „Deutschland" opge vangen, waarin de gezagvoerder mede deelt, dat de radioverbindingen, die gedu rende verscheidene uren verbroken waren in verband met den brand, hervat konden worden. Het Amerikaansche departement van marine heeft medegedeeld, dat verscheide ne vaartuigen van de kustwacht koers hebben gezet naar de „Deutschland". Van St. John op New Foundland wordt gemeld, dat men vreest, dat de heftige storm uit het Oosten een aanzienlijke be lemmering is voor de schepen, die de „Deutschland" te hulp snellen. De „Bremen" en de „Champlain" alsme de de „American Farmer", die te ver af zijn, hebben hun normalen koers hernomen. Te 3.15 uur vanochtend waren te Berlijn nog slechts onvolledige berichten ontvan gen. Volgens zekere inlichtingen heeft zich een ontploffing aan boord voorgedaan. Volgens de berichten van dat oogenblik zouden zeven schepen de „Deutschland" te hulp snellen. De „Deutschland" is een snelle mailboot, die 22.000 ton meet en wordt voortbewogen door vier dubbele schroeven. Het schip kan een snelheid van 19 knoopen bereiken en heeft plaats voor ongeveer duizend passagiers. De HamburgAmerika Lijn heeft be richt ontvangen, dat, hoewel men het vuur meester is, de radiotelegrafische verbin dingen moeilijk blijven. De „Deutschland", van de Hamburg Amerika Lijn, is in 1923 te water gelaten van de werf Blohm en Voss te Hamburg. Twee schepen by de „Deutschland" aangekomen. De „American Travelier" en de „Euro pe" zijn bij de „Deutschland" aangekomen en verleenen hulp. Zij bevestigen, dat men het vuur meester ii. De vertegenwoordiger van de Hamburg Amerika Lijn te New York deelt mede te 6.05 uur G.M.T. de volgende boodschap van den gezagvoerder van de „Deutschland" te hebben ontvangen „Wij zijn den brand meester en hopen de reis bij het aanbreken van den dag voort te zetten". De reis naar New-York voortgezet. De gezagvoerder van de „Deutschland" heeft vanochtend te 10.40 zijn reederij radiotelefonisch medegedeeld, dat de brand op zijn schip met eigen middelen geheel gebluschb is. Het schip zet de reis naar New-York op volle snelheid voort. Passa giers en bemanning zijn ongedeerd. De pas sagiers hebben voortdurend hun kalmte bewaard. Verwacht kan worden, dat het schip nog Vrijdagavond te New-York zal aankomen. IN ZINKENDEN TOESTAND AAN DEN GROND GEZET. Dinsdagavond is het Grieksche stoom schip „Chryssi" op den Nieuwen Water weg nabij Poortershaven in aanvaring ge komen met een nog onbekend schip. De aanvaring geschiedde om ongeveer tien uur. Drie sleepbooten van L. Smit en Co., de „Blankenburg", de „Maas" en de „Hoek van Holland" voeren onmiddellijk na het ontvangen van het noodsein ter as sistentie uit. Men slaagde erin de „Chrys si" aan den Noordwal bij ducdalf „rood 8" aan den grond te zetten. Het achterschip ligt onder de oppervlakte in het vaarwa ter. Het is een nogal hinderlijke plaats, zoodat moeilijkheden voor de scheepvaart kunnen ontstaan. De „Chryssi" was mét een lading steen kolen op weg naar Buenos Ayres. Nader wordt gemeld, dat de aanvaring toe te schrijven is aan den dikken mist. Het toeval wilde, dat de sleepboot „Hoek van Holland" zich in de onmiddellijke na bijheid van de beide schepen bevond, zoo dat zij dadelijk hulp kon bieden. De harde klap van de botsing was tot ver in den omtrek te hooren. De draadlooze nood signalen van de „Chryssi" werden door Scheveningen-haven opgevangen, die ze doorgaf aan Hoek van Holland, vanwaar toen dadelijk de sleepbooten „Blanken burg" en - „Maas" naar de plaats van de botsing zijn vertrokken. Ook de bergings vaartuigen „Bruinvisch" en „Meermin" spoedden zich naar Poortershaven. Zoo als gemeld, gelukte het de „Chryssi" aan den grond te zetten. Aangezien het laag water was, kon deze manoeuvre vlot wor den uitgevoerd. De bemanning van het Grieksche schip, uitgezonderd de kapitein en twee officieren, werd opgenomen aan boord van de sleepboot „Hoek van Hol land". In verband met den mist bleef deze, evenals de andere vaartuigen, op de rivier. De „Chryssi" heeft een groot gat ter hoogte van de machinekamer. Men hoopt, dat het spoedig mogelijk zal zijn het schip te bergen. Van het andere schip, dat op weg was naar Rotterdam, heeft men niets meer bespeurd. Men neemt aan, dat het een eind verder voor anker gegaan is en dat het geen radio aan boord heeft. De sleepbooten „Blankenburg" en „Maas" zijn later weer vertrokken, nadat ge constateerd was, dat deze geen onmiddel lijke hulp zouden kunnen verleenen. De „Chryssi" welke aan stuurboordzijde, tus- schen de ruimen 4 en 5 is aangevaren, ligt thans tot aan het sloependek geheel onder water. De „Chryssi" behoort toe aan de reederij der Erven P. J. Goulandris te Andros en heeft een bruto inhoud van 5367 ton. Het is in 1913 te Triest gebouwd. Hoe «Ie botsing plaats vond. Betreffende de scheepsbotsing worden ons nog de volgende bijzonderheden ge meld Het schip lag voor anker. Plotseling hoorde de bem- ining een hevigen knal en vrijwel tegelijkertijd stroomde het water het achterschip binnen. De sleepboot „Hoek van Holland" was het eerst ter plaatse en trof zeven leden van de bemanning in een sloep aan, die aan boord werden genomen. Vervolgens kwamen ook de andere sleep booten en bergingsvaartuigen. De „Chryssi" helde zeer sterk naar links over, terwijl het achterschip onder water verdween. De dichte mist belemmerde het reddingswerk zeer, doch de booten slaag den er in betrekkelijk korten tijd in, alle leden van de bemanning, die uit dertig kop pen bestond, te redden, waarna allen met al hun bezittingen op de „Meermin" werden ondergebracht. Slechts twee leden konden niets van hun goederen redden. Aanvankelijk bleven de kapitein en eeni- ge officieren op de. brug van de „Chryssi". De op het achterschip aanwezige zeven schapen en twee varkens konden eveneens worden gered. Vannacht omstreeks één uur verdween het schip in de diepte en op dat oogenblik staken alleen de masttoppen nog boven water. De kapitein en de officieren hadden in middels het schip verlaten en waren over gestapt op de sleepboot „Blankenburg". Zij zijn thans nog in de onmiddellijke na bijheid van het wrak. Behalve de kapitein en een officier zijn de opvarenden vanmor gen omstreeks zeven uur, nadat zy het wrak om twee uur hadden verlaten, te Maassluis aangekomen. Zij zijn vanmorgen per autobus naar Rotterdam vervoerd. De botsing blijkt te zijn geschied met het uitgaande Portugeesehe stoomschip „Maria Cristina". Dit schip heeft weinig schade opgeloopen en heeft de reis vervolgd. Het wrak, dat voor het grootste gedeelte in het vaarwater ligt, is zeer belemmerend voor de scheepvaart, die vanaf gisteravond moest worden stilgelegd. Niet minder dan negen schepen waren gedwongen voor an ker te gaan. Een schoorsteenbrand. Hedenmorgen woedde een ernstige schoorsteenbrand in een perceel in de Paardenstraat. De politie heeft het vuur met een minimax gebluscht Roetaanlading was de oorzaak van den brand. Een lezing over oorlogsgassen. Gisteravond hield dr. W. F. Th. van der Bijl voor het personeel der P.Z.E.M. in het kantoorgebouw Koningsweg een causerie over de uitwerking van oorlogsgassen, de te nemen maatregelen daartegen en hoe zich te gedragen bij gasaanvallen. Spreker schetste de gevolgen der verschillende gassen op de in- en. v.itwendige deelen van het menschelijk lichaam. Hoewel deze gevolgen vreeselijk zijn, bleek toch, dat wanneer de menschen met deze gevaren op de hoogte zijn, de gevolgen der gassen tot een minimum kunnen worden terugge bracht. Spreker gaf verder een uiteenzet ting en demonstratie van een door de „Hembrug" goedgekeurd volksgasmasker. Aan het eind van de causerie werden door verschillende leden van het personeel vragen gesteld. De directeur de heer Slooves, dankte den spreker voor zijn leerzame en op aange name wijze gehouden causerie. Druk verkeer op het vliegveld. Doordat de vliegvelden Schiphol en Waal haven in den afgeloopen nacht en vanmor gen in den mist verscholen lagen, heerschte op het vliegveld alhier een grootere drukte als anders het geval pleegt te zijn. Omstreeks half vijf vanmorgen daalde het van Keulen komende postvliegtuig op het Vlissingsche vliegveld, daar Rotterdam en Amsterdam door den mist moeilijk te bereiken waren. Met den eersten trein van hier is de post verder gezonden. In den voormiddag is het vliegtuig weer opge stegen. Het eerste vliegtuig van Vlissingen en Haamstede naar Rotterdam kon nog op Waalhaven dalen, doch eenigen tijd later was het zoo dik van den mist, dat de D.C. 3 Xema, die den dienst tusschen Am sterdam en Londen onderhield, niet meer op Waalhaven kon landen. Het vliegtuig is daarop naar Vlissingen doorgevlogen en te ongeveer 10 uur alhier geland. Het gewone Üjnvliegtuig Rotterdam-—Vlissingen, dat nog van Waalhaven kon opstijgen, heeft de uit Rotterdam voor Londen bestemde pas sagiers meegebraent, waarna de „Xema" ongeveer een half uur later weer vertrok ken is. Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal. Ter gelegenheid van de op 1 November a.s. in het voormalige Tesselschade-zieken- huis te Amsterdam te openen Luchtbe schermingstentoonstelling „Lubeto", wordt op verschillende plaatsen in de stad een groot model bom van meer dan 4 meter hoogte geplaatst. Dinsdagmorgen werd in het Leidscheboschje de eerste boon ge plaatst. De Nederlandsche Heide-Maatschappy heeft vandaag den grooten vijver van Sonsbeek te Arnhem afgevischt. De kar pervangst m het groot. Vlissingsch scheepvaarfcnieuws. Aangekomen: „Oranje Nassau" van Harwich (verwacht) Nederlandsche m,s. „Margina" van Mistley„Saturnus" van Ipswich „Wocana" van Antwerpen. Om te bunkeren: Nederlandsche m.s. „Westerschelde" en „Oranje" van Ant werpen „Castor" van Gent„Wakama" van Bremen. Vertrokken: „Prinses Juliana" naar Harwich; „Everolanda" naar Narvik; „Margina" naar Hansweert„Wester schelde" naar Courseuilles „Oranje" naar Plymouth „Wocana" naar Londen „Sa turnus" naar Antwerpen„Castor" naar Ireland. Dit nummer bestaat uit 2 bladen Ontslag onderwijzeres. B. en W. hebben den Raad nog het vol gende voorstel doen toekomen Bij uw besluit van 26 Augustus 1938 no. 3, werd aan mejuffrouw J. H. Holm, on derwijzeres aan school I aan de Bouwen Ewoutstraat, met ingang van 1 September 1938 wegens opheffing harer betrekking eervol ontslag als zoodanig verleend. Blijkens ontvangen mededeeling van het Departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen kon dit ontslag echter niet met ingang van 1 September 1938 wegens opheffing der betrekking worden verleend op grond van het gemiddeld aantal leer lingen dezer school over 1937, daar dit aan tal, nl. 73%, nog gedurende het geheele jaar 1938 aanspraak geeft op vergoeding van twee leerkrachten aan genoemde school. Daar mejuffrouw Holm echter op 5 Sep tember 1938 den 60-jarigen leeftijd heeft bereikt en zij dientengevolge voor voor- loopig pensioen in aanmerking komt, dient zij met ingang van laatstgenoemden datum te worden ontslagen. Naar aanleiding van het vorenstaande hebben wij de eer U voor te stellen, in te trekken uw voornoemd besluit d.d. 26 Augustus 1938, no. 3 en aan mejuffrouw J. H. Holm alsnog met ingang van 5 Sep tember 1938 eervol ontslag te verleenen als onderwijzeres aan school I aan de Bouwen Ewoutstraat wegens het bereiken van den 60-jarigen leeftijd. Een ontwerp-besluit gelieve U ter vast stelling hierbij aan te treffen. Gevonden voorwerpen. De Commissars van Politie te Vlissin gen, maakt bekend, dat aan zijn bureau als gevonden is gedeponeerd een kope ren 5 ons gewichtzilveren schakel armbandje blauwe mantelband met ges pen vier heerenrijwielenéén damesrij wiel kosteloos rijwielbelastingmerk nik kelen vulpotlood blauwe mantelband, en dat inlichtingen zijn te bekomen omtrent roode sjaal by Van Sorge, Hobeinstraat 87 boven blauwe alpinomuts bij Van Op bergen, Waaigat 5 rijwielbelastingmerk by Van der Schraaf, Oude Markt 22 blauwe ovei'all bij Sierevogel, Rozengracht 34 broche bij J. de Vin, Nieuwstraat 25 hondenhalsband bi; De Ridder, Lange Zelke 8 groene ceintuur met gesp bij Hellinga, Bonedijkestraat 14; rood kinderhandtaschje bij Bal, Wijnbergschekade 29 geijkte meterstok, waarin de naam J. en A. van der Zande te Breskens voorkomt, bij C. Stroo, Schuitvaartgracht 113 paar sport kous bij Popering, Sottegemstraat 56 zilverer schakelarmband bij Van Eek, Groote Markt 6; gouden(?) damesringetje met wit steentje bij Wallenburg, Kasteel straat 32 foxhond bij Van Wezel, Schel- destraat 7 koperen 5 H.G.-gewicht bij abattoir, Oude Vlissingscheweg twee sleutels aan een lintje bij Bos, Breewater- straat 18 bruine portemonnaie, inhouden de rozenkrans bij De Noorjer, Kogelpark straat 9 lange ijzeren beitel bij Noote- boom, Parklaan 23 te O. en W.-Souburg kinderportemonnaie bij J. Blommert, Zeil- markt 10 koperen y2 H.G. gewicht bij Van Stiphout, Glacisstraat 150 autostep met gummihanden bij Roeting, Emraa- straat 16 rijwielbelastingmerk in étui bij Sanderse, Westel. Berm weg 4 dames- portemonnaie met inhoud bij Scbillemans, Wijnbergschekade 29 groot konijn bij De Bree, Hyacinthenlaan 33 paar bruine dames-glacé handschoenen, een snoer kra len en een werkmanskiel bij Tramkantoor van de P.Z.E.M.; twee sleuteltjes aan touwtje bij Cornelisse, Nieuwendijk 21 linnen tasch, inhoudende flescbje en kopje bij Oe Smit, Reinier Claesenstraat 3 hou ten duimstok bij Warren, Badhuisstraat 39 kosters rijwielbelastingmerk in étui bij De Ru, Paspoortstraat 12, O. en W. Souburg. DE LUCHTBESCHERMINGSOEFENING IN ONZE PROVINCIE. Hedenavond toelichting voor de radio. Hedenavond van half zeven tot zeven uur zal de heer G. Mante, inspecteur voor de scheepvaart in algemeenen dienst, voor de radio op de golflengten 1875 M. en 415.5 M. een toelichting geven op de maatregelen voor de luchtbeschermingsoefening in de provincie Zeeland, te houden op 27 October voor zoover deze op de scheepvaart be trekking heeft. CJCTl» dgBCg Brand uitgebroken aan boord van de „Deutschland". Er zijn bijna 1000 men schen aan boord. (Pag. 1, eerste blad1), Grieksch stoomschip na aanvaring op den Nieuwen Waterweg In zinkenden toestand aan den grond gezet. (Pag. 1, eerste blad) De hertog van Kent is benoemd tot gouverneur-generaal van Australië. (Buitenland)] Op het station te Leiden is een 75- jarige heer verongelukt. (Gemengd nieuws), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN. ZIJT GE REEDS KLAAR Het hoofd van den gemeentelijken luchtbeschermingsdienst te Vlissin gen verzoekt opname van het vol gende Morgenavond wordt de groote ver duisteringsoefening gehouden. Zijt ge reeds klaar, d.w.z. hebt ge reeds maatregelen genomen dat morgen avond de binnenverlichting van uw buis zoodanig is afgeschermd dat zij niet naar buiten straalt Als ge hiervoor gezorgd hebt, kunt ge in uw woning uw gewone werk blijven doen en behoeft ge dus niet met de handen over elkaar te gaan zitten, hetgeen ook niet de bedoeling is. In tegendeel, getracht moet worden het leven zoo normaal mogelijk te hou den. De aandacht wordt er voorts op gevestigd dat het morgen tijdens de verduistering voor voetgangers ver boden is, buiten noodzaak op het voor het rijverkeer bestemde gedeel te van wegen te loopen of te ver toeven. Daar de straatverlichting den ge- heelen avond niet zal branden, wordt aanbevolen zich niet onnoodig op straat te begeven of te bevinden, zulks in het belang der openbare orde en veiligheid. Wil de oefening slagen, dan is me dewerking van de ingezetenen een absolute noodzakelijkheiu. Zij wordt daarom dan ook dringend ingeroe pen De oogst van suikerbieten valt tegen. Het rooien van suikerbieten is in Zee land weer in vollen gang, en verschaft aan vele arbeiders werk. Tot heden werkt het weer mee, zoodat de bieten vrij schoon aan de aan voerplaatsen komen. De opbrengst valt, zooals nu reeds valt waar te nemen, tegen. Als oorzaken daar van worden in landbouwkringen genoemd het groot aantal „schieters", d.w.z. Dieten die in het zaad schieten, de strenge nacht vorsten in het voorjaar, aantasting door bladluizen, de droogte in den afgeloopen zomer, bet optreden van het bietenaaltje, de vergelingsziekte enz. Sommige pessimisten onder de landbou wers meenen dat de gemiddelde opbrengst wel een derde minder zal zijn dan vorig jaar. De heer ir. Dorst, secretaris der Zeeuwsche Landbouw Mij. komt echter in het Zeeuwsch Landbouwblad tot de con clusie, dat de gemiddelde opbrengst der suikerbieten 15 lager zal zijn dan vorig jaar. Het gevolg daarvan zal zijn dat er bietengarantie over zal zyn. DE NOORD-BEVELANDSCHE BRUG. De totstandkoming verzekerd. Ged. Staten van Zeeland hebben van het Werkfonds bericht ontvangen, dat het be reid is het kapitaal, noodig voor den bouw van een brug tusschen Zuid- en Noord- Beveland, en dat op 1.165.000 was ge raamd, tegen nadere voorwaarden te ver strekken. Hierdoor is het laatste beletsel dat de totstandkoming van de brug over de Zandkreek in den weg stond, komen te vervallen. Vernacht wordt, dat Ged. Staten bin nenkort den Provincialen Staten een nieuw financieringsplan ter goedkeuring zullen voorleggen, meldt de N.R.Ct, Dit plan

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1