t
EERSTE BLAD
r
76e JAARGANG - NUMMER 252
WOENSDAG 26 OCTOBER 1938
Brand aan boord van de
„Deutschland".
t.
Grieksch stoomschip op den
Nieuwen Waterweg aangevaren.
STADSNIEUWS
UIT DE PROVINCIE
§cl»car(cnUscn
ABONNEMENTSPRIJS
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zjjn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJissingsche Courani
UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
ADVERTENTIEPRU S
Van 1b regels J 1.25,
tedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclame? 50 cent
per regeL Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
11 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend
Alles bjj vooruitbetaling.
VEI SCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN
A A N G ESLOTE N B IJ H ET B UREAU VOOR PUBLICITEITSWAARPE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGINü „DE NEDEKLANDSCHE DAGBLADPERS"
Schepen snellen ter assistentie.
ilad
het
ud-
st-
21
ber
sch
Jon-
op-
Blijf
uur*
tan-
eel).
arijs
1.76;
Er zijn bijna 1000 menschen
aan boord.
Makay Radio heeft Dinsdagavond om 23
uur 22 Greenwichtijd een S.O.S.-signaal
opgevangen, dat uitgezonden werd door
het s.s. „Deutschland". Het Duitsche
stoomschip was op weg van Hamburg naar
New York. Het zou zich op ongeveer 320
K.M. ten Zuidwesten van Kaap Race op
New Foundland bevinden. Op het oogen-
blik, waarop het noodsein werd uitgezon
den werd de volgende positie opgegeven
44 graden 9 min. N.B., 47 graden 27 min.
W.L. Er is brand uitgebroken aan boord
van het schip, in ruim 4.
De gezagvoerder van de „Deutschland"
heeft draadloos bekend gemaakt, dat de
brand aan boord v?n zijn schip gevaarlijk
is en dat hulp dringend noodig is.
Volgens de ambtenaren van de New
York Line bevinden zich aan boord van de
„Deutschland" 591 passagiers, terwijl het
scnip een bemanning van 400 koppen aan
boord heeft.
Schepen ter assistentie onderweg.
Volgens Radio Marine begeven zich zes
schepen in allerijl ter assistentie naar het
brandende vaartuig. Het dichtst bij zijn de
„Europe", nl. op 75 mijl, en de „Collamer"
op 86. mijl.
Beide schepen varen met een snelheid
van 12 knaopen, zoodat zij ongeveer zes uur
noodig zullen hebben voor zij de „Deutsch
land" kunnen bereiken.
Radio Marine Chatham meldt, dat het
Amerikaansche s.s. „American Farmer"
ter assistentie onderweg is. Volgens een
door de „Bremen", welk schip op een af
stand van 500 mijl is, hervitgezonden
draadloos bericht, staat het Fransche s.s.
„Cliamplain" in verbinding met de
„Deutschland",
De gezagvoerder van de „Deutschland"
heeft draadloos aan de s.s. „Europe",
„Collamer" en „American Travelier" ver
zocht de passagiers over te nemen.
De „Deutschland" heeft voorts herhaal
delijk geseind„gevaarlijk", „hulp nood
zakelijk".
1 Iet laatste draadlooze bericht van boord
van de „Deutschland" meldt echter, dat
„het vuur bedwongen" is.
De brand bedwongen.
Naar de HamburgAmerika Lijn mede
deelt, heeft de gezagvoerder van de
„Deutschland" vanochtend vroeg radiotele-
fonisch medegedeeld, dat men den brand
aan boord meester is en dat geen gevaar
voor passagiers, bemanning en schip be
staat. Er hebben zich geen persoonlijke on
gevallen voorgedaan. Verscheidene sche
pen liggen m de nabijheid van de „Deutsch
land".
De Marine radiodienst te Halifax heeft
een bericht van de „Deutschland" opge
vangen, waarin de gezagvoerder mede
deelt, dat de radioverbindingen, die gedu
rende verscheidene uren verbroken waren
in verband met den brand, hervat konden
worden.
Het Amerikaansche departement van
marine heeft medegedeeld, dat verscheide
ne vaartuigen van de kustwacht koers
hebben gezet naar de „Deutschland".
Van St. John op New Foundland wordt
gemeld, dat men vreest, dat de heftige
storm uit het Oosten een aanzienlijke be
lemmering is voor de schepen, die de
„Deutschland" te hulp snellen.
De „Bremen" en de „Champlain" alsme
de de „American Farmer", die te ver af
zijn, hebben hun normalen koers hernomen.
Te 3.15 uur vanochtend waren te Berlijn
nog slechts onvolledige berichten ontvan
gen. Volgens zekere inlichtingen heeft zich
een ontploffing aan boord voorgedaan.
Volgens de berichten van dat oogenblik
zouden zeven schepen de „Deutschland"
te hulp snellen. De „Deutschland" is een
snelle mailboot, die 22.000 ton meet en
wordt voortbewogen door vier dubbele
schroeven. Het schip kan een snelheid van
19 knoopen bereiken en heeft plaats voor
ongeveer duizend passagiers.
De HamburgAmerika Lijn heeft be
richt ontvangen, dat, hoewel men het vuur
meester is, de radiotelegrafische verbin
dingen moeilijk blijven.
De „Deutschland", van de Hamburg
Amerika Lijn, is in 1923 te water gelaten
van de werf Blohm en Voss te Hamburg.
Twee schepen by de „Deutschland"
aangekomen.
De „American Travelier" en de „Euro
pe" zijn bij de „Deutschland" aangekomen
en verleenen hulp. Zij bevestigen, dat men
het vuur meester ii.
De vertegenwoordiger van de Hamburg
Amerika Lijn te New York deelt mede te
6.05 uur G.M.T. de volgende boodschap van
den gezagvoerder van de „Deutschland" te
hebben ontvangen „Wij zijn den brand
meester en hopen de reis bij het aanbreken
van den dag voort te zetten".
De reis naar New-York voortgezet.
De gezagvoerder van de „Deutschland"
heeft vanochtend te 10.40 zijn reederij
radiotelefonisch medegedeeld, dat de brand
op zijn schip met eigen middelen geheel
gebluschb is. Het schip zet de reis naar
New-York op volle snelheid voort. Passa
giers en bemanning zijn ongedeerd. De pas
sagiers hebben voortdurend hun kalmte
bewaard. Verwacht kan worden, dat het
schip nog Vrijdagavond te New-York zal
aankomen.
IN ZINKENDEN TOESTAND AAN
DEN GROND GEZET.
Dinsdagavond is het Grieksche stoom
schip „Chryssi" op den Nieuwen Water
weg nabij Poortershaven in aanvaring ge
komen met een nog onbekend schip.
De aanvaring geschiedde om ongeveer
tien uur. Drie sleepbooten van L. Smit en
Co., de „Blankenburg", de „Maas" en de
„Hoek van Holland" voeren onmiddellijk
na het ontvangen van het noodsein ter as
sistentie uit. Men slaagde erin de „Chrys
si" aan den Noordwal bij ducdalf „rood 8"
aan den grond te zetten. Het achterschip
ligt onder de oppervlakte in het vaarwa
ter. Het is een nogal hinderlijke plaats,
zoodat moeilijkheden voor de scheepvaart
kunnen ontstaan.
De „Chryssi" was mét een lading steen
kolen op weg naar Buenos Ayres.
Nader wordt gemeld, dat de aanvaring
toe te schrijven is aan den dikken mist.
Het toeval wilde, dat de sleepboot „Hoek
van Holland" zich in de onmiddellijke na
bijheid van de beide schepen bevond, zoo
dat zij dadelijk hulp kon bieden. De harde
klap van de botsing was tot ver in den
omtrek te hooren. De draadlooze nood
signalen van de „Chryssi" werden door
Scheveningen-haven opgevangen, die ze
doorgaf aan Hoek van Holland, vanwaar
toen dadelijk de sleepbooten „Blanken
burg" en - „Maas" naar de plaats van de
botsing zijn vertrokken. Ook de bergings
vaartuigen „Bruinvisch" en „Meermin"
spoedden zich naar Poortershaven. Zoo
als gemeld, gelukte het de „Chryssi" aan
den grond te zetten. Aangezien het laag
water was, kon deze manoeuvre vlot wor
den uitgevoerd. De bemanning van het
Grieksche schip, uitgezonderd de kapitein
en twee officieren, werd opgenomen aan
boord van de sleepboot „Hoek van Hol
land". In verband met den mist bleef deze,
evenals de andere vaartuigen, op de rivier.
De „Chryssi" heeft een groot gat ter
hoogte van de machinekamer. Men hoopt,
dat het spoedig mogelijk zal zijn het schip
te bergen.
Van het andere schip, dat op weg was
naar Rotterdam, heeft men niets meer
bespeurd. Men neemt aan, dat het een eind
verder voor anker gegaan is en dat het
geen radio aan boord heeft.
De sleepbooten „Blankenburg" en „Maas"
zijn later weer vertrokken, nadat ge
constateerd was, dat deze geen onmiddel
lijke hulp zouden kunnen verleenen. De
„Chryssi" welke aan stuurboordzijde, tus-
schen de ruimen 4 en 5 is aangevaren, ligt
thans tot aan het sloependek geheel onder
water.
De „Chryssi" behoort toe aan de reederij
der Erven P. J. Goulandris te Andros en
heeft een bruto inhoud van 5367 ton. Het
is in 1913 te Triest gebouwd.
Hoe «Ie botsing plaats vond.
Betreffende de scheepsbotsing worden
ons nog de volgende bijzonderheden ge
meld
Het schip lag voor anker. Plotseling
hoorde de bem- ining een hevigen knal en
vrijwel tegelijkertijd stroomde het water het
achterschip binnen. De sleepboot „Hoek
van Holland" was het eerst ter plaatse en
trof zeven leden van de bemanning in een
sloep aan, die aan boord werden genomen.
Vervolgens kwamen ook de andere sleep
booten en bergingsvaartuigen.
De „Chryssi" helde zeer sterk naar links
over, terwijl het achterschip onder water
verdween. De dichte mist belemmerde het
reddingswerk zeer, doch de booten slaag
den er in betrekkelijk korten tijd in, alle
leden van de bemanning, die uit dertig kop
pen bestond, te redden, waarna allen met
al hun bezittingen op de „Meermin" werden
ondergebracht. Slechts twee leden konden
niets van hun goederen redden.
Aanvankelijk bleven de kapitein en eeni-
ge officieren op de. brug van de „Chryssi".
De op het achterschip aanwezige zeven
schapen en twee varkens konden eveneens
worden gered.
Vannacht omstreeks één uur verdween
het schip in de diepte en op dat oogenblik
staken alleen de masttoppen nog boven
water.
De kapitein en de officieren hadden in
middels het schip verlaten en waren over
gestapt op de sleepboot „Blankenburg".
Zij zijn thans nog in de onmiddellijke na
bijheid van het wrak. Behalve de kapitein
en een officier zijn de opvarenden vanmor
gen omstreeks zeven uur, nadat zy het
wrak om twee uur hadden verlaten, te
Maassluis aangekomen. Zij zijn vanmorgen
per autobus naar Rotterdam vervoerd.
De botsing blijkt te zijn geschied met het
uitgaande Portugeesehe stoomschip „Maria
Cristina". Dit schip heeft weinig schade
opgeloopen en heeft de reis vervolgd.
Het wrak, dat voor het grootste gedeelte
in het vaarwater ligt, is zeer belemmerend
voor de scheepvaart, die vanaf gisteravond
moest worden stilgelegd. Niet minder dan
negen schepen waren gedwongen voor an
ker te gaan.
Een schoorsteenbrand.
Hedenmorgen woedde een ernstige
schoorsteenbrand in een perceel in de
Paardenstraat. De politie heeft het vuur
met een minimax gebluscht Roetaanlading
was de oorzaak van den brand.
Een lezing over oorlogsgassen.
Gisteravond hield dr. W. F. Th. van der
Bijl voor het personeel der P.Z.E.M. in het
kantoorgebouw Koningsweg een causerie
over de uitwerking van oorlogsgassen, de
te nemen maatregelen daartegen en hoe
zich te gedragen bij gasaanvallen. Spreker
schetste de gevolgen der verschillende
gassen op de in- en. v.itwendige deelen
van het menschelijk lichaam. Hoewel deze
gevolgen vreeselijk zijn, bleek toch, dat
wanneer de menschen met deze gevaren
op de hoogte zijn, de gevolgen der gassen
tot een minimum kunnen worden terugge
bracht. Spreker gaf verder een uiteenzet
ting en demonstratie van een door de
„Hembrug" goedgekeurd volksgasmasker.
Aan het eind van de causerie werden
door verschillende leden van het personeel
vragen gesteld.
De directeur de heer Slooves, dankte den
spreker voor zijn leerzame en op aange
name wijze gehouden causerie.
Druk verkeer op het vliegveld.
Doordat de vliegvelden Schiphol en Waal
haven in den afgeloopen nacht en vanmor
gen in den mist verscholen lagen, heerschte
op het vliegveld alhier een grootere drukte
als anders het geval pleegt te zijn.
Omstreeks half vijf vanmorgen daalde
het van Keulen komende postvliegtuig op
het Vlissingsche vliegveld, daar Rotterdam
en Amsterdam door den mist moeilijk te
bereiken waren. Met den eersten trein van
hier is de post verder gezonden. In den
voormiddag is het vliegtuig weer opge
stegen.
Het eerste vliegtuig van Vlissingen en
Haamstede naar Rotterdam kon nog op
Waalhaven dalen, doch eenigen tijd later
was het zoo dik van den mist, dat de
D.C. 3 Xema, die den dienst tusschen Am
sterdam en Londen onderhield, niet meer
op Waalhaven kon landen. Het vliegtuig is
daarop naar Vlissingen doorgevlogen en te
ongeveer 10 uur alhier geland. Het gewone
Üjnvliegtuig Rotterdam-—Vlissingen, dat
nog van Waalhaven kon opstijgen, heeft de
uit Rotterdam voor Londen bestemde pas
sagiers meegebraent, waarna de „Xema"
ongeveer een half uur later weer vertrok
ken is.
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal.
Ter gelegenheid van de op 1 November
a.s. in het voormalige Tesselschade-zieken-
huis te Amsterdam te openen Luchtbe
schermingstentoonstelling „Lubeto", wordt
op verschillende plaatsen in de stad een
groot model bom van meer dan 4 meter
hoogte geplaatst. Dinsdagmorgen werd in
het Leidscheboschje de eerste boon ge
plaatst.
De Nederlandsche Heide-Maatschappy
heeft vandaag den grooten vijver van
Sonsbeek te Arnhem afgevischt. De kar
pervangst m het groot.
Vlissingsch scheepvaarfcnieuws.
Aangekomen: „Oranje Nassau"
van Harwich (verwacht) Nederlandsche
m,s. „Margina" van Mistley„Saturnus"
van Ipswich „Wocana" van Antwerpen.
Om te bunkeren: Nederlandsche
m.s. „Westerschelde" en „Oranje" van Ant
werpen „Castor" van Gent„Wakama"
van Bremen.
Vertrokken: „Prinses Juliana"
naar Harwich; „Everolanda" naar Narvik;
„Margina" naar Hansweert„Wester
schelde" naar Courseuilles „Oranje" naar
Plymouth „Wocana" naar Londen „Sa
turnus" naar Antwerpen„Castor" naar
Ireland.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Ontslag onderwijzeres.
B. en W. hebben den Raad nog het vol
gende voorstel doen toekomen
Bij uw besluit van 26 Augustus 1938
no. 3, werd aan mejuffrouw J. H. Holm, on
derwijzeres aan school I aan de Bouwen
Ewoutstraat, met ingang van 1 September
1938 wegens opheffing harer betrekking
eervol ontslag als zoodanig verleend.
Blijkens ontvangen mededeeling van het
Departement van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen kon dit ontslag echter niet
met ingang van 1 September 1938 wegens
opheffing der betrekking worden verleend
op grond van het gemiddeld aantal leer
lingen dezer school over 1937, daar dit aan
tal, nl. 73%, nog gedurende het geheele
jaar 1938 aanspraak geeft op vergoeding
van twee leerkrachten aan genoemde school.
Daar mejuffrouw Holm echter op 5 Sep
tember 1938 den 60-jarigen leeftijd heeft
bereikt en zij dientengevolge voor voor-
loopig pensioen in aanmerking komt, dient
zij met ingang van laatstgenoemden datum
te worden ontslagen.
Naar aanleiding van het vorenstaande
hebben wij de eer U voor te stellen, in te
trekken uw voornoemd besluit d.d. 26
Augustus 1938, no. 3 en aan mejuffrouw
J. H. Holm alsnog met ingang van 5 Sep
tember 1938 eervol ontslag te verleenen als
onderwijzeres aan school I aan de Bouwen
Ewoutstraat wegens het bereiken van den
60-jarigen leeftijd.
Een ontwerp-besluit gelieve U ter vast
stelling hierbij aan te treffen.
Gevonden voorwerpen.
De Commissars van Politie te Vlissin
gen, maakt bekend, dat aan zijn bureau
als gevonden is gedeponeerd een kope
ren 5 ons gewichtzilveren schakel
armbandje blauwe mantelband met ges
pen vier heerenrijwielenéén damesrij
wiel kosteloos rijwielbelastingmerk nik
kelen vulpotlood blauwe mantelband, en
dat inlichtingen zijn te bekomen omtrent
roode sjaal by Van Sorge, Hobeinstraat
87 boven blauwe alpinomuts bij Van Op
bergen, Waaigat 5 rijwielbelastingmerk
by Van der Schraaf, Oude Markt 22
blauwe ovei'all bij Sierevogel, Rozengracht
34 broche bij J. de Vin, Nieuwstraat 25
hondenhalsband bi; De Ridder, Lange Zelke
8 groene ceintuur met gesp bij Hellinga,
Bonedijkestraat 14; rood kinderhandtaschje
bij Bal, Wijnbergschekade 29 geijkte
meterstok, waarin de naam J. en A. van
der Zande te Breskens voorkomt, bij C.
Stroo, Schuitvaartgracht 113 paar sport
kous bij Popering, Sottegemstraat 56
zilverer schakelarmband bij Van Eek,
Groote Markt 6; gouden(?) damesringetje
met wit steentje bij Wallenburg, Kasteel
straat 32 foxhond bij Van Wezel, Schel-
destraat 7 koperen 5 H.G.-gewicht bij
abattoir, Oude Vlissingscheweg twee
sleutels aan een lintje bij Bos, Breewater-
straat 18 bruine portemonnaie, inhouden
de rozenkrans bij De Noorjer, Kogelpark
straat 9 lange ijzeren beitel bij Noote-
boom, Parklaan 23 te O. en W.-Souburg
kinderportemonnaie bij J. Blommert, Zeil-
markt 10 koperen y2 H.G. gewicht bij
Van Stiphout, Glacisstraat 150 autostep
met gummihanden bij Roeting, Emraa-
straat 16 rijwielbelastingmerk in étui
bij Sanderse, Westel. Berm weg 4 dames-
portemonnaie met inhoud bij Scbillemans,
Wijnbergschekade 29 groot konijn bij
De Bree, Hyacinthenlaan 33 paar bruine
dames-glacé handschoenen, een snoer kra
len en een werkmanskiel bij Tramkantoor
van de P.Z.E.M.; twee sleuteltjes aan
touwtje bij Cornelisse, Nieuwendijk 21
linnen tasch, inhoudende flescbje en kopje
bij Oe Smit, Reinier Claesenstraat 3 hou
ten duimstok bij Warren, Badhuisstraat
39 kosters rijwielbelastingmerk in étui
bij De Ru, Paspoortstraat 12, O. en W.
Souburg.
DE LUCHTBESCHERMINGSOEFENING
IN ONZE PROVINCIE.
Hedenavond toelichting voor de radio.
Hedenavond van half zeven tot zeven uur
zal de heer G. Mante, inspecteur voor de
scheepvaart in algemeenen dienst, voor de
radio op de golflengten 1875 M. en 415.5 M.
een toelichting geven op de maatregelen
voor de luchtbeschermingsoefening in de
provincie Zeeland, te houden op 27 October
voor zoover deze op de scheepvaart be
trekking heeft.
CJCTl» dgBCg
Brand uitgebroken aan boord van de
„Deutschland". Er zijn bijna 1000 men
schen aan boord.
(Pag. 1, eerste blad1),
Grieksch stoomschip na aanvaring op
den Nieuwen Waterweg In zinkenden
toestand aan den grond gezet.
(Pag. 1, eerste blad)
De hertog van Kent is benoemd tot
gouverneur-generaal van Australië.
(Buitenland)]
Op het station te Leiden is een 75-
jarige heer verongelukt.
(Gemengd nieuws),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN.
ZIJT GE REEDS KLAAR
Het hoofd van den gemeentelijken
luchtbeschermingsdienst te Vlissin
gen verzoekt opname van het vol
gende
Morgenavond wordt de groote ver
duisteringsoefening gehouden. Zijt ge
reeds klaar, d.w.z. hebt ge reeds
maatregelen genomen dat morgen
avond de binnenverlichting van uw
buis zoodanig is afgeschermd dat zij
niet naar buiten straalt Als ge
hiervoor gezorgd hebt, kunt ge in
uw woning uw gewone werk blijven
doen en behoeft ge dus niet met de
handen over elkaar te gaan zitten,
hetgeen ook niet de bedoeling is. In
tegendeel, getracht moet worden het
leven zoo normaal mogelijk te hou
den.
De aandacht wordt er voorts op
gevestigd dat het morgen tijdens de
verduistering voor voetgangers ver
boden is, buiten noodzaak op het
voor het rijverkeer bestemde gedeel
te van wegen te loopen of te ver
toeven.
Daar de straatverlichting den ge-
heelen avond niet zal branden, wordt
aanbevolen zich niet onnoodig op
straat te begeven of te bevinden,
zulks in het belang der openbare
orde en veiligheid.
Wil de oefening slagen, dan is me
dewerking van de ingezetenen een
absolute noodzakelijkheiu. Zij wordt
daarom dan ook dringend ingeroe
pen
De oogst van suikerbieten valt tegen.
Het rooien van suikerbieten is in Zee
land weer in vollen gang, en verschaft aan
vele arbeiders werk. Tot heden werkt het
weer mee, zoodat de bieten vrij schoon aan
de aan voerplaatsen komen.
De opbrengst valt, zooals nu reeds valt
waar te nemen, tegen. Als oorzaken daar
van worden in landbouwkringen genoemd
het groot aantal „schieters", d.w.z. Dieten
die in het zaad schieten, de strenge nacht
vorsten in het voorjaar, aantasting door
bladluizen, de droogte in den afgeloopen
zomer, bet optreden van het bietenaaltje,
de vergelingsziekte enz.
Sommige pessimisten onder de landbou
wers meenen dat de gemiddelde opbrengst
wel een derde minder zal zijn dan vorig
jaar. De heer ir. Dorst, secretaris der
Zeeuwsche Landbouw Mij. komt echter in
het Zeeuwsch Landbouwblad tot de con
clusie, dat de gemiddelde opbrengst der
suikerbieten 15 lager zal zijn dan vorig
jaar. Het gevolg daarvan zal zijn dat er
bietengarantie over zal zyn.
DE NOORD-BEVELANDSCHE BRUG.
De totstandkoming verzekerd.
Ged. Staten van Zeeland hebben van het
Werkfonds bericht ontvangen, dat het be
reid is het kapitaal, noodig voor den bouw
van een brug tusschen Zuid- en Noord-
Beveland, en dat op 1.165.000 was ge
raamd, tegen nadere voorwaarden te ver
strekken. Hierdoor is het laatste beletsel
dat de totstandkoming van de brug over
de Zandkreek in den weg stond, komen te
vervallen.
Vernacht wordt, dat Ged. Staten bin
nenkort den Provincialen Staten een nieuw
financieringsplan ter goedkeuring zullen
voorleggen, meldt de N.R.Ct, Dit plan