VJissingsche Courant
Hl
Als de storm woedt
EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 234
WOENSDAG 5 OCTOBER 1938
STADSNIEUWS
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
SefteurUwUscw
iinw JUsa «leagg
ABONNEMENTSPRIJS
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zijn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
AUVERTENTIEPRU S
V*n 15 regels 1.25,
Iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regel. Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
11 cent (max. 10 regels).
Bjj driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN
AANGESLOTEN
B Ij HET BUREAU VOOR PUBL1CITE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREEN 1G1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"1
Verschillende schepen in moeilijkheden geraakt
De zware Zuidwesterstorm die Maandag
nacht en Dinsdag over ons land en langs
de Engelsclie en Fransche kusten woedde,
heeft verschillende schepen in moeilijkhe
den gebracht, terwijl ook nog enkele an
dere ongevallen worden gemeld. Intusschen
is de hevige wind weer iets afgenomen en
kon gisteravond te 20.10 uur van de Bilt
aan alle posten worden geseind „Storm-
gein neer. Blijft op uw hoede
Loodsboot no. 10 verspeelt haar
roer.
De te Vlissingen gestationneerde loods
boot no. 10 die gisteren op de Noordzee
kruiste, heeft tijdens den hevigen storm
haar roer verspeeld. Er bestaat echter
geen reden tot ongerustheid voor schip en
opvarenden daar direct een anker is uit
gezet op ongeveer 15 mijl West-Noordwest
yan het lichtschip Haaks.
Bij het ontvangen van dit bericht te
Den Helder, is de loodsboot no. 1 aldaar in
gereedheid gebracht en naar het schip ver
trekken. Vanochtend- om zes uur was de
no. 1 bij het lichtschip Haaks. Ook de
sleepboot „Utrecht" uit Den Helder is on
derweg, terwijl tevens het loodsvaartuig
no. 'S uit Vlissingen vanochtend derwaarts
zou vertrekken.
Nader vernemen wij nog dat de sleep
boot „Utrecht" vanmiddag om 14.20 uur
het loodsvaartuig no. 10 op sleeptouw heeft
genomen en thans naar Den Helder terug
keert. De no. 1 was ook nog steeds in de
nabijheid van het schip.
De loodsboot no. 8 die van Vlissingen is
vertrokken zal den dienst van de no. 10
waarnemen.
Fabrieksschoorsteen door den
storrp afgeknapt.
Tijdens den storm die Dinsdagmiddag
woedde is te ongeveer 3 uur in den na
middag de 23 meter hieoge fabrieksschoor
steen van de lederfabriek der firma L.
Koenraad aan de Bolkensteeg te Dongen
afgeknapt en neergekomen in de fabriek.
Juist waren daar 4 arbeiders aan het
werk.
De schoorsteen viel vlak langs deze ar
beiders en richtte een geweldige verwoes
ting aan. Het dak van de looierij werd ge
heel vernield en ontzet. Balken, waaronder
zelfs een ijzeren verbindingsbalk braken
finaal of werden verbogen. De buitenmuur
staande langs den weg naar Kaatsheuvel is
geheel ontzet en zal moeten worden afge
broken. Midden in de looierij kwam een
stuk van den schoorsteen terecht van on
geveer een meter lengte, een brok steen
dat alleen reeds in staat zou zijn geweest
alle aanwezige arbeiders te verpletteren.
De looikuipen zijn vol met puin. Het be
drijf kan ter plaatse onmogelijk worden
voortgezet. De materieele schade is zeer
groot.
Schepen in nood op de Friesche kust.
Dinsdagmiddag vroeg de burgemeester
van Het Bildt assistentie van de motorred
dingboot van Hollum voor een schip, dat
nabij de Zwarte Haan in nood verkeerde.
Om half vijf koos de motorstrandredding-
boot „Adriaan de Bruine" zee. Toen de
boot ter plaatse kwam bleek, dat er twee
schepen op de waddengronden in moeilijk
heden waren gekomen, t.w. de tjalk „Hoop
op Behoud" uit Sneek, schipper H. Akker
man, geladen met grint op weg van Lobith
naar Ameland, en de klipper „Johanna"
uit Groningen, schipper Kleinman, geladen
met steen, op weg van Culemborg naar
Nieuw-Weerdinge.
De „Johanna" verkeerde in zinkenden
toestand. De zee stond gelijk met het dek.
Het vaartuig zal als verloren moeten
worden beschouwd. Aan boord bevonden
zich slechts de schipper en zijn zuster, die
beiden op de „Adriaan de Bruine" over
gingen.
De „Hoop op Behoud" had vier perso
nen aan boord, nl. de schipper met vrouw
en dochter en een knecht. Ook zij werden
door de reddingboot overgenomen.
Schipper Bottenij, die het commando
over de „Adriaan de Bruine" voerde, had
een uiterst zwaren tocht. Hij had te kam
pen met een holle,hooge zee, waartegen het
bijkans geen varen was. Niettemin vol
bracht hij met zjjn mannen zijn opdracht.
Zes menschen, die benarde uren achter
den rug hadden, kwamen dank zij dit kra
nig stuk werk, veilig aan wal.
Bak op het IJsselmeer afgedreven.
Dinsdagmiddag" is de motorreddingboot
„Hilda" van de Noord- en Zuid-Hollandsche
Reddingmaatschappij, station Lemmer, ver
trokken naar een bak van de aannemings
firma Van Zanen en Verstoep, welke daar
werkt aan de Noordoostelijke inpoldering.
De bak was weggedreven met twee man
aan boord. De „Hilda" bereikte den bak,
doch de beide opvarenden wilden zich nog
niet van boord begeven. Aangezien de bak
eenigszins water maakte, bleef de „Hilda"
in de nabijheid, tot er een sleepboot van
de firma zou komen om den bak binnen
te sleepen. Alle sleepbooten waren echter
bezet met het bergen van ander materieel,
dat door den storm op den in aanleg zijn-
den dijk was gedreven en daar veel schade
had aangericht.
De steenglooiing aan den Zuidoostkant
van den afsluitdijk was ook op verschil
lende plaatsen door den stoirm beschadigd.
Gisteravond om half tien is de motor
reddingboot „Hilda" van de Noord- en
Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij
welke van vier uur af bij den afgedreven
bak op het IJsselmeer had gelegen, in de
haven van Lemmer teruggekeerd. Beide
mannen, welke zich op den bak bevonden,
weigerden deze te verlaten. Het lek was
intusschen met de keileem, welke in den
bak werd vervoerd, gestopt. Het gevaar
was derhalve aanzienlijk verminderd. La
ter op den avond kwam een sleepboot van
Van Zanen en Verstoep's aannemingsmaat
schappij beschikbaar om den bak binnen te
brengen. De „Hilda" heeft daarop de thuis
reis aanvaard.
De „Stad Zaandam" verloor haar
roer in den storm.
Sleepboot no. 4 beeft gisteren uit Cher
bourg (Frankrijk) dertig mijl uit de kust
assistentie verleend aan het Nederlandsche
stoomschip „Stad Zaandam" van den
Halcyon-lijn, metende bruto 2058 ten en
netto 1235 ton, dat op weg is van Rotter
dam naar Chanteney. In den storm had
het schip zijn roer verloren.
De storm In de Rotterdamsche
haven.
De storm heeft te Rotterdam geen per
soonlijke ongelukken veroorzaakt en ook
de schade viel mee. In de haven is een
aantal schepen van'de boeien losgeslagen
en ook de „Dempo", die aan de kade ge
meerd lag, verbrak de kluisters, doch alle
ontsnapten konden weer worden vastge
maakt, zonder dat er schade van betee-
kenis was aangericht.
De „Nieuw-Amsterdam" kwam gister
morgen ©enige uren later dan verwacht
werd, binnen. Het meeren kostte ditmaal
groote moeite. Bij het zwaaien op de rivier
dreigde het schip tegen den walkant van
Katendrecht te loopen. Er moest zelfs een
anker worden uitgeworpen om het schip
in bedwang te houden. Met versterkte
sleepboothulp is het schip toen in goede
positie gebracht om te kunnen aanleggen.
De Amsterdamscbe brandweer is gister
middag tien maal uitgerukt om assistentie
te verleenen bij herstel van stormschade.
Storm boven Engeland.
Door den storm, die Maandag en Dins
dag boven Engeland heeft gewoed zijn
talrijke overstroomingen veroorzaakt in het
graafschap York. Talrijke dorpen zijn ge
ïsoleerd, wegen zijn rivieren geworden, een
groote hoeveelheid vee is verdronken.
FRANKRIJK ERKENT DE VEROVERING
VAN ABESSINIË EN ZAL
AMBASSADEUR TE ROME BENOEMEN.
Gisteren kort voor den aanvang van de
buitengewone zitting van het Fransche
parlement heeft minister-president Dala-
dier den Italiaanschen zaakgelastigde bij
zich ontboden, om dezen er van in kennis
te stellen, dat de ministerraad met alge-
meenne stemmen besloten heeft, aan Mus
solini de gevoelens van groote dankbaar
heid van de Fransche regeering en het
Fransche volk te doen overbrengen voor
het groote bemiddelings- en vredeswerk,
dat hij te München heeft verricht, alsmede
hem in kennis te stellen van den wil van
Frankrijk, zonder verwijl de diplomatieke
betrekkingen tusschen de beide landen te
normaliceeren, en daartoe onder meer
over te gaan tot de benoeming van een
ambassadeur bij de regeering van Z. M.
den koning-keizer Victor Emanuel.
In politieke kringen te Parijs acht men
het waarschijnlijk, dat Francois Poncet
thans ambassadeur te Berlijn, te Rome
zal worden benoemd. De ambassadeur te
Warschau, Noel, zou hem dan te Berlijn
opvolgen en Puaux, de vroegere gezant te
Weenen, zou naar Warschau gaan.
DE SOCIËTEIT VAN HET
NEDERLANDSCHE LOODSWEZEN
BESTAAT VIJFTIG JAAR.
Woensdag 12 October a.s. zal de eerste
steenlegging feestelijk worden herdacht.
Ieder Vlissinger en ook velen buiten deze
gemeente kennen de sociëteit van het Ne
derlandsche Loodswezen op den Boulevard
de Ruyterhet gebouw waar de Neder
landsche loodsen zoowel bij mooi als bij
slecht weer, overdag en 's nachts verbiijf
houden in afwachting van het schip dat
zij naar Antwerpen of Gent dan wel naar
zee moeten geleiden.
Woensdag 12 October a.s. is het vijftig
jaar geleden dat kolonel J. Spanjaard, des
tijds inspecteur van het loodswezen in het
6e district, met een zilveren troffel met
inscriptie den eersten steen legde voor het
nieuwe sociëteitsgebouw waarin tevens
wachtkamers voor de loodsen en roeiers
zijn aangebracht. Voordat men zoover was
ia er echter veel aan voorafgegaan.
Onder de loodsen die elkaar ontmoetten
in het stadskoffiehuis „de Beurs" gingen
in 1884 stemmen op om een sociëteit op
te richten. Op 19 Mei werd de eerste alge
meen© vergadering gehouden. Kolonel
Spanjaard aanvaardde het eere-president-
schap van de sociëteit. Eerst kwam men
bijeen in „de Beurs". Later verhuisde men
nog naar het café „Internationaal", meer
hekend als café Bos. Om verschillende
voor de hand liggende redenen wenschte
men toch liever de beschikking te hebben
over een eigen gebouw. Koionel Spanjaard
heeft voor de tot standkoming hiervan
veel werk verzet o.m. met de hulp van
den heer Siegers als financieel adviseur.
Een obligatieleening werd geplaatst, voor
namelijk onder de leden, waarna op 12
October 1888 de eerste steenlegging kon
plaats vinden. Het is misschien nog aardig
te vermelden dat op het versierde terrein
de heer Spanjaard en de ontwerper van het
gebouw, de heer A. Lor' het woord voer
den en de beste wenschen uitten voor dit
nieuwe gebouw. Na afloop van de plechtig
heid ging men naar de oude sociëteit terug
waar men gezellig bijeen bleef en met een
dansje dezen blijden dag besloot.
Op 20 Juni van het daarop volgende jaar
kon het gebouw worden geopend, waarin
velen in de afgeloopen vijftig jaar menig
gezellig uurtje hebben doorgebracht. Het
doel van het gebouw is in den loop der
jaren wel eenigszins veranderd. Oorspron
kelijk was bet als sociëteit bedoeld met
gezellige bijeenkomsten voor de leden. Om
financieeie redenen zrjn de feestavonden
komen te vervallen. Toch is de sociëteit de
plaats gebleven waar de loodsen elkaar
ontmoeten, hun ervaringen vertellen en
waar gezamenlijk onder gezelligen kout of
anderszins het wachten gekort wordt. Dat
het Departement van Defensie, waaronder
het loodswezen ressorteert, het bezit van
dit gebouw voor de loodsen van belang
acht, blijkt uit het feit dat hiervoor jaar
lijks een subsidie wordt uitgetrokken.
Voorts heeft het lijk ook sedert de opening
de in de Noordzeestraat gelegen wachtka
mers van de sociëteit in huur.
Vanzelfsprekend zal het heuglijk feit
van het 50-jarig bestaan van dit gebouw
waarvan voor velen zulke aangename her
inneringen zijn verbonden, niet onopge
merkt voorbijgaan. "Woensdag 12 October
a.s., de dag van de eerste steenlegging,
zal er feest in de „soos" zijn. In de mid
daguren zullen de kinderen eenigen tijd
worden beziggehouden met goochelen, een
poppenkastvertooning enz. Vervolgens zal
het bestuur der sociëteit van half vijf tot
zes uur recipieeren terwijl een feestavond
den dag zal besluiten,
Anker verspeeld.
Het Zweedsche s.s. „Aslog" dat alhier op
d!e reede tengevolge van het stormachtige
weer ten anker was gekomen heeft een
anker met 60 vaam ketting verloren.
Het schip is de Westerschelde opge-
stoomd en nabij den Braakman geankerd.
De „Aslog" was op weg van Gent naar
Stockholm met een lading ijzer.
De sociëteit van het Nederlandsche
Loodswezen bestaat dezer dagen 50
jaar. (Stadsnieuws),
De storm richt groote schade aan.
(Pag. 1, eerste blad),
Frankryk erkent de Italiaansche ver
overing van Abessinië en benoemt een
ambassadeur bij de regeering van Z.M,
den Koning-Keizer Victor EmanueL
(Pag. 1, eerste blad)]
Rotterdam tegen de plannen om van
Schiphol het centrale Nederlandsche
vliegveld te maken. (Luchtvaart),
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN*
Vlissingsch scheepvaartnieuws.
Aangekomen „Mecklenburg"
van Harwich (verwacht) Nederlandsche
m.s. „Bernina", „Antares", „Brinda"^
„Margina" van Antwerpen.
Om te bunkeren: Deensch s.s.
„Absalon" van SluiskilNoorsch m.s. „Tro-
ma" van Dairen„Ijora" van Antwerpen»
Noorsch s.s. „Troma" van Dairen jf
Grieksch s.s. „Adolf Fotis" van Gulfportg
Duitsch s.s. „Gonzenheim" van Lissabon
Nederl. m.s. „Pallas" van Londen naar
Nijmegen„Margina" en „Vesta" yan;
Antwerpen.
Vertrokken: „Oranje Nassau"
naar Harwich „Ingaessberger" naar Lon
den „Antinous" naar Rotterdam„Soya
IV" naar Aarhuus„Absalon" naar Zwe
den „Troma" naar Stettin.„Ijora" naar
Leningrad„Dubrovnik" naar Casablanca,
GOED WONEN" GAAT BOUWEN.
Wij hebben reeds eenige malen geschre
ven over de grootsche plannen van „Goed
Wonen", die thans op het punt staan ver
wezenlijkt te worden. Gisteren is namelijk
de eerste spade in den grond gegaan voor
de werkzaamheden die verband houden met
den bouw van niet minder dan 154 wo
ningen.
De voor Vlissingen zeer beduidende om
vang van dit bouwplan is voor ons aan
leiding geweest te probeeren nog wat na
dere gegevens te verkrijgen en dank zij de
Overzicht van het geheele plan.
vriendelijke medewerking van het bestuur
zijn wij hierin geslaagd. De lezer vindt
hierboven links een afbeelding van de dub
bele woningen (met 1 verdieping), rechts
een afdeeling van de eengezinswoningen
en hieronder een
must TAJ, VCCOMALICS SIoot!
,ot v&M*ooaHAÜ6s »loor>
Wanneer men het overzicht bekijkt, ziet
men, dat de nieuw te bouwen huizenblokken
aansluiten bij de reeds bestaande wonin
gen en dat men straks een fraai geheel
gaat verkrijgen. De poort aan de Ridder
spoorstraat bestaat reeds een soortgelijke
poort wordt aan de tegenovergestelde zijde
van het complex gebouwd, nl. aan den
Hooge Weg. Tusschen beide poorten in
en dus geheel omsloten door het woning
complex komt het Ravesteinplein te
liggen, waarop een zeer ruim plantsoen
wordt aangelegd, zooals uit de schets
eveneens duidelijk blijkt.
Rond dit plantsoen verrijzen de 50 een
gezinswoningen, terwijl de 43 beneden- en
61 bovenwoningen aan de Bonedijksstraat,
Hooge Weg en Schuitvaartgracht komen te
staan. De dubbele huizen en de eengezins
woningen zijn aan den achterkant door
brandgangen van elkaar gescheiden.
Het geheele woningcomplex zal uit 4
stukken bestaan, waartusschen het Rave-
steinplantsoen en een in het midden van
het blok aan te leggen doorgang komen te
liggen.
Met den bouw zal, naar wij vernemen,
een. bedrag van. ongeveer 475.000 gemoeid
zijn.