VJissingsche Courant Hl Als de storm woedt EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 234 WOENSDAG 5 OCTOBER 1938 STADSNIEUWS Dit nummer bestaat uit 2 bladen SefteurUwUscw iinw JUsa «leagg ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 AUVERTENTIEPRU S V*n 15 regels 1.25, Iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 11 cent (max. 10 regels). Bjj driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN AANGESLOTEN B Ij HET BUREAU VOOR PUBL1CITE1TSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREEN 1G1NG „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"1 Verschillende schepen in moeilijkheden geraakt De zware Zuidwesterstorm die Maandag nacht en Dinsdag over ons land en langs de Engelsclie en Fransche kusten woedde, heeft verschillende schepen in moeilijkhe den gebracht, terwijl ook nog enkele an dere ongevallen worden gemeld. Intusschen is de hevige wind weer iets afgenomen en kon gisteravond te 20.10 uur van de Bilt aan alle posten worden geseind „Storm- gein neer. Blijft op uw hoede Loodsboot no. 10 verspeelt haar roer. De te Vlissingen gestationneerde loods boot no. 10 die gisteren op de Noordzee kruiste, heeft tijdens den hevigen storm haar roer verspeeld. Er bestaat echter geen reden tot ongerustheid voor schip en opvarenden daar direct een anker is uit gezet op ongeveer 15 mijl West-Noordwest yan het lichtschip Haaks. Bij het ontvangen van dit bericht te Den Helder, is de loodsboot no. 1 aldaar in gereedheid gebracht en naar het schip ver trekken. Vanochtend- om zes uur was de no. 1 bij het lichtschip Haaks. Ook de sleepboot „Utrecht" uit Den Helder is on derweg, terwijl tevens het loodsvaartuig no. 'S uit Vlissingen vanochtend derwaarts zou vertrekken. Nader vernemen wij nog dat de sleep boot „Utrecht" vanmiddag om 14.20 uur het loodsvaartuig no. 10 op sleeptouw heeft genomen en thans naar Den Helder terug keert. De no. 1 was ook nog steeds in de nabijheid van het schip. De loodsboot no. 8 die van Vlissingen is vertrokken zal den dienst van de no. 10 waarnemen. Fabrieksschoorsteen door den storrp afgeknapt. Tijdens den storm die Dinsdagmiddag woedde is te ongeveer 3 uur in den na middag de 23 meter hieoge fabrieksschoor steen van de lederfabriek der firma L. Koenraad aan de Bolkensteeg te Dongen afgeknapt en neergekomen in de fabriek. Juist waren daar 4 arbeiders aan het werk. De schoorsteen viel vlak langs deze ar beiders en richtte een geweldige verwoes ting aan. Het dak van de looierij werd ge heel vernield en ontzet. Balken, waaronder zelfs een ijzeren verbindingsbalk braken finaal of werden verbogen. De buitenmuur staande langs den weg naar Kaatsheuvel is geheel ontzet en zal moeten worden afge broken. Midden in de looierij kwam een stuk van den schoorsteen terecht van on geveer een meter lengte, een brok steen dat alleen reeds in staat zou zijn geweest alle aanwezige arbeiders te verpletteren. De looikuipen zijn vol met puin. Het be drijf kan ter plaatse onmogelijk worden voortgezet. De materieele schade is zeer groot. Schepen in nood op de Friesche kust. Dinsdagmiddag vroeg de burgemeester van Het Bildt assistentie van de motorred dingboot van Hollum voor een schip, dat nabij de Zwarte Haan in nood verkeerde. Om half vijf koos de motorstrandredding- boot „Adriaan de Bruine" zee. Toen de boot ter plaatse kwam bleek, dat er twee schepen op de waddengronden in moeilijk heden waren gekomen, t.w. de tjalk „Hoop op Behoud" uit Sneek, schipper H. Akker man, geladen met grint op weg van Lobith naar Ameland, en de klipper „Johanna" uit Groningen, schipper Kleinman, geladen met steen, op weg van Culemborg naar Nieuw-Weerdinge. De „Johanna" verkeerde in zinkenden toestand. De zee stond gelijk met het dek. Het vaartuig zal als verloren moeten worden beschouwd. Aan boord bevonden zich slechts de schipper en zijn zuster, die beiden op de „Adriaan de Bruine" over gingen. De „Hoop op Behoud" had vier perso nen aan boord, nl. de schipper met vrouw en dochter en een knecht. Ook zij werden door de reddingboot overgenomen. Schipper Bottenij, die het commando over de „Adriaan de Bruine" voerde, had een uiterst zwaren tocht. Hij had te kam pen met een holle,hooge zee, waartegen het bijkans geen varen was. Niettemin vol bracht hij met zjjn mannen zijn opdracht. Zes menschen, die benarde uren achter den rug hadden, kwamen dank zij dit kra nig stuk werk, veilig aan wal. Bak op het IJsselmeer afgedreven. Dinsdagmiddag" is de motorreddingboot „Hilda" van de Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij, station Lemmer, ver trokken naar een bak van de aannemings firma Van Zanen en Verstoep, welke daar werkt aan de Noordoostelijke inpoldering. De bak was weggedreven met twee man aan boord. De „Hilda" bereikte den bak, doch de beide opvarenden wilden zich nog niet van boord begeven. Aangezien de bak eenigszins water maakte, bleef de „Hilda" in de nabijheid, tot er een sleepboot van de firma zou komen om den bak binnen te sleepen. Alle sleepbooten waren echter bezet met het bergen van ander materieel, dat door den storm op den in aanleg zijn- den dijk was gedreven en daar veel schade had aangericht. De steenglooiing aan den Zuidoostkant van den afsluitdijk was ook op verschil lende plaatsen door den stoirm beschadigd. Gisteravond om half tien is de motor reddingboot „Hilda" van de Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij welke van vier uur af bij den afgedreven bak op het IJsselmeer had gelegen, in de haven van Lemmer teruggekeerd. Beide mannen, welke zich op den bak bevonden, weigerden deze te verlaten. Het lek was intusschen met de keileem, welke in den bak werd vervoerd, gestopt. Het gevaar was derhalve aanzienlijk verminderd. La ter op den avond kwam een sleepboot van Van Zanen en Verstoep's aannemingsmaat schappij beschikbaar om den bak binnen te brengen. De „Hilda" heeft daarop de thuis reis aanvaard. De „Stad Zaandam" verloor haar roer in den storm. Sleepboot no. 4 beeft gisteren uit Cher bourg (Frankrijk) dertig mijl uit de kust assistentie verleend aan het Nederlandsche stoomschip „Stad Zaandam" van den Halcyon-lijn, metende bruto 2058 ten en netto 1235 ton, dat op weg is van Rotter dam naar Chanteney. In den storm had het schip zijn roer verloren. De storm In de Rotterdamsche haven. De storm heeft te Rotterdam geen per soonlijke ongelukken veroorzaakt en ook de schade viel mee. In de haven is een aantal schepen van'de boeien losgeslagen en ook de „Dempo", die aan de kade ge meerd lag, verbrak de kluisters, doch alle ontsnapten konden weer worden vastge maakt, zonder dat er schade van betee- kenis was aangericht. De „Nieuw-Amsterdam" kwam gister morgen ©enige uren later dan verwacht werd, binnen. Het meeren kostte ditmaal groote moeite. Bij het zwaaien op de rivier dreigde het schip tegen den walkant van Katendrecht te loopen. Er moest zelfs een anker worden uitgeworpen om het schip in bedwang te houden. Met versterkte sleepboothulp is het schip toen in goede positie gebracht om te kunnen aanleggen. De Amsterdamscbe brandweer is gister middag tien maal uitgerukt om assistentie te verleenen bij herstel van stormschade. Storm boven Engeland. Door den storm, die Maandag en Dins dag boven Engeland heeft gewoed zijn talrijke overstroomingen veroorzaakt in het graafschap York. Talrijke dorpen zijn ge ïsoleerd, wegen zijn rivieren geworden, een groote hoeveelheid vee is verdronken. FRANKRIJK ERKENT DE VEROVERING VAN ABESSINIË EN ZAL AMBASSADEUR TE ROME BENOEMEN. Gisteren kort voor den aanvang van de buitengewone zitting van het Fransche parlement heeft minister-president Dala- dier den Italiaanschen zaakgelastigde bij zich ontboden, om dezen er van in kennis te stellen, dat de ministerraad met alge- meenne stemmen besloten heeft, aan Mus solini de gevoelens van groote dankbaar heid van de Fransche regeering en het Fransche volk te doen overbrengen voor het groote bemiddelings- en vredeswerk, dat hij te München heeft verricht, alsmede hem in kennis te stellen van den wil van Frankrijk, zonder verwijl de diplomatieke betrekkingen tusschen de beide landen te normaliceeren, en daartoe onder meer over te gaan tot de benoeming van een ambassadeur bij de regeering van Z. M. den koning-keizer Victor Emanuel. In politieke kringen te Parijs acht men het waarschijnlijk, dat Francois Poncet thans ambassadeur te Berlijn, te Rome zal worden benoemd. De ambassadeur te Warschau, Noel, zou hem dan te Berlijn opvolgen en Puaux, de vroegere gezant te Weenen, zou naar Warschau gaan. DE SOCIËTEIT VAN HET NEDERLANDSCHE LOODSWEZEN BESTAAT VIJFTIG JAAR. Woensdag 12 October a.s. zal de eerste steenlegging feestelijk worden herdacht. Ieder Vlissinger en ook velen buiten deze gemeente kennen de sociëteit van het Ne derlandsche Loodswezen op den Boulevard de Ruyterhet gebouw waar de Neder landsche loodsen zoowel bij mooi als bij slecht weer, overdag en 's nachts verbiijf houden in afwachting van het schip dat zij naar Antwerpen of Gent dan wel naar zee moeten geleiden. Woensdag 12 October a.s. is het vijftig jaar geleden dat kolonel J. Spanjaard, des tijds inspecteur van het loodswezen in het 6e district, met een zilveren troffel met inscriptie den eersten steen legde voor het nieuwe sociëteitsgebouw waarin tevens wachtkamers voor de loodsen en roeiers zijn aangebracht. Voordat men zoover was ia er echter veel aan voorafgegaan. Onder de loodsen die elkaar ontmoetten in het stadskoffiehuis „de Beurs" gingen in 1884 stemmen op om een sociëteit op te richten. Op 19 Mei werd de eerste alge meen© vergadering gehouden. Kolonel Spanjaard aanvaardde het eere-president- schap van de sociëteit. Eerst kwam men bijeen in „de Beurs". Later verhuisde men nog naar het café „Internationaal", meer hekend als café Bos. Om verschillende voor de hand liggende redenen wenschte men toch liever de beschikking te hebben over een eigen gebouw. Koionel Spanjaard heeft voor de tot standkoming hiervan veel werk verzet o.m. met de hulp van den heer Siegers als financieel adviseur. Een obligatieleening werd geplaatst, voor namelijk onder de leden, waarna op 12 October 1888 de eerste steenlegging kon plaats vinden. Het is misschien nog aardig te vermelden dat op het versierde terrein de heer Spanjaard en de ontwerper van het gebouw, de heer A. Lor' het woord voer den en de beste wenschen uitten voor dit nieuwe gebouw. Na afloop van de plechtig heid ging men naar de oude sociëteit terug waar men gezellig bijeen bleef en met een dansje dezen blijden dag besloot. Op 20 Juni van het daarop volgende jaar kon het gebouw worden geopend, waarin velen in de afgeloopen vijftig jaar menig gezellig uurtje hebben doorgebracht. Het doel van het gebouw is in den loop der jaren wel eenigszins veranderd. Oorspron kelijk was bet als sociëteit bedoeld met gezellige bijeenkomsten voor de leden. Om financieeie redenen zrjn de feestavonden komen te vervallen. Toch is de sociëteit de plaats gebleven waar de loodsen elkaar ontmoeten, hun ervaringen vertellen en waar gezamenlijk onder gezelligen kout of anderszins het wachten gekort wordt. Dat het Departement van Defensie, waaronder het loodswezen ressorteert, het bezit van dit gebouw voor de loodsen van belang acht, blijkt uit het feit dat hiervoor jaar lijks een subsidie wordt uitgetrokken. Voorts heeft het lijk ook sedert de opening de in de Noordzeestraat gelegen wachtka mers van de sociëteit in huur. Vanzelfsprekend zal het heuglijk feit van het 50-jarig bestaan van dit gebouw waarvan voor velen zulke aangename her inneringen zijn verbonden, niet onopge merkt voorbijgaan. "Woensdag 12 October a.s., de dag van de eerste steenlegging, zal er feest in de „soos" zijn. In de mid daguren zullen de kinderen eenigen tijd worden beziggehouden met goochelen, een poppenkastvertooning enz. Vervolgens zal het bestuur der sociëteit van half vijf tot zes uur recipieeren terwijl een feestavond den dag zal besluiten, Anker verspeeld. Het Zweedsche s.s. „Aslog" dat alhier op d!e reede tengevolge van het stormachtige weer ten anker was gekomen heeft een anker met 60 vaam ketting verloren. Het schip is de Westerschelde opge- stoomd en nabij den Braakman geankerd. De „Aslog" was op weg van Gent naar Stockholm met een lading ijzer. De sociëteit van het Nederlandsche Loodswezen bestaat dezer dagen 50 jaar. (Stadsnieuws), De storm richt groote schade aan. (Pag. 1, eerste blad), Frankryk erkent de Italiaansche ver overing van Abessinië en benoemt een ambassadeur bij de regeering van Z.M, den Koning-Keizer Victor EmanueL (Pag. 1, eerste blad)] Rotterdam tegen de plannen om van Schiphol het centrale Nederlandsche vliegveld te maken. (Luchtvaart), ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN* Vlissingsch scheepvaartnieuws. Aangekomen „Mecklenburg" van Harwich (verwacht) Nederlandsche m.s. „Bernina", „Antares", „Brinda"^ „Margina" van Antwerpen. Om te bunkeren: Deensch s.s. „Absalon" van SluiskilNoorsch m.s. „Tro- ma" van Dairen„Ijora" van Antwerpen» Noorsch s.s. „Troma" van Dairen jf Grieksch s.s. „Adolf Fotis" van Gulfportg Duitsch s.s. „Gonzenheim" van Lissabon Nederl. m.s. „Pallas" van Londen naar Nijmegen„Margina" en „Vesta" yan; Antwerpen. Vertrokken: „Oranje Nassau" naar Harwich „Ingaessberger" naar Lon den „Antinous" naar Rotterdam„Soya IV" naar Aarhuus„Absalon" naar Zwe den „Troma" naar Stettin.„Ijora" naar Leningrad„Dubrovnik" naar Casablanca, GOED WONEN" GAAT BOUWEN. Wij hebben reeds eenige malen geschre ven over de grootsche plannen van „Goed Wonen", die thans op het punt staan ver wezenlijkt te worden. Gisteren is namelijk de eerste spade in den grond gegaan voor de werkzaamheden die verband houden met den bouw van niet minder dan 154 wo ningen. De voor Vlissingen zeer beduidende om vang van dit bouwplan is voor ons aan leiding geweest te probeeren nog wat na dere gegevens te verkrijgen en dank zij de Overzicht van het geheele plan. vriendelijke medewerking van het bestuur zijn wij hierin geslaagd. De lezer vindt hierboven links een afbeelding van de dub bele woningen (met 1 verdieping), rechts een afdeeling van de eengezinswoningen en hieronder een must TAJ, VCCOMALICS SIoot! ,ot v&M*ooaHAÜ6s »loor> Wanneer men het overzicht bekijkt, ziet men, dat de nieuw te bouwen huizenblokken aansluiten bij de reeds bestaande wonin gen en dat men straks een fraai geheel gaat verkrijgen. De poort aan de Ridder spoorstraat bestaat reeds een soortgelijke poort wordt aan de tegenovergestelde zijde van het complex gebouwd, nl. aan den Hooge Weg. Tusschen beide poorten in en dus geheel omsloten door het woning complex komt het Ravesteinplein te liggen, waarop een zeer ruim plantsoen wordt aangelegd, zooals uit de schets eveneens duidelijk blijkt. Rond dit plantsoen verrijzen de 50 een gezinswoningen, terwijl de 43 beneden- en 61 bovenwoningen aan de Bonedijksstraat, Hooge Weg en Schuitvaartgracht komen te staan. De dubbele huizen en de eengezins woningen zijn aan den achterkant door brandgangen van elkaar gescheiden. Het geheele woningcomplex zal uit 4 stukken bestaan, waartusschen het Rave- steinplantsoen en een in het midden van het blok aan te leggen doorgang komen te liggen. Met den bouw zal, naar wij vernemen, een. bedrag van. ongeveer 475.000 gemoeid zijn.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1