i 76e JAARGANG - NUMMER 191 DINSDAG 16 AUGUSTUS 1938 Achterlicht-misère. aart T STADSNIEUWS Belangrijke nieuwe opdracht voor „De Schelde". UIT DE PROVINCIE MIDDELBURG. DOMBURG Dit nummer bestaat uit 2 bladen EERSTE ¥LAD SefjeuriewSssei» ai Jew alssfg BRESKENS SCHOONDIJKE MARINE EN LEGER abonnementsprijs Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zrjn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courant UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287 ADVERTENTIEPRIJS Van 1—5 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regeL Kleine adver tenties. van 1—5 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBUCITEITSff AARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS" Kort commentaar idscH zuig- lden. e. De ieerd „DE d 55, dï- 1.65. flets cbaar 75, De ielge- CUR- n. uur i.Rott. 9 9 |-Mid. 2.25] '.nkele ur"2*e van Erven 22722 rIEK, ld. 153 Cel. 282 over- ten. /amen, I Aug. Firma ,it bet ïbaret, i „hot- nd. avond pL avond sten* 1-12 en 'De wettelijke voorschriften die den wiel rijder verplichten om een brandend rood achterlichtje op zijn vervoermiddel te heb ben, zijn in den betrekkelijk korten tijd van hun bestaan aanleiding geweest tot heel wat gemopper. Nu moppert de Hollander gauw, gemak kelijk en met kennelijk pleizier. Maar in dit geval is er werkelijk aanleiding toe. Want wie zich een, van het indrukwek kende Rijkskeur voorziene, nieuw achter lichtje heeft aangeschaft, fietst 's avonds gerustgesteld langs 's Heeren wegen en bevindt zich tegelijkertijdin. levens gevaar. Want de lichtjes waarvan men zooveel ophef had gemaakt, lieten den kooper herhaaldelijk in den steeklostrillen van de lampjes in de fitting is wel het meest voorkomende euvel. En het beteekent dat het licht niet brandtde overige weggebruikers zijn er intusschen op gaan rekenen dat iedere fietser een. brandend rood achterlichtje voert. Ziet men dat niet, dan is er dus geen fietseren als deze er in zulk een geval wèl wasdan werden er brokken gemaakt en mocht men nog bl|j zijn als het bij materieele schade bleef. Neen, een gelukkige greep zijn de rij wiel-achterlichten „met Rijkskeur" niet geweest. En de vraag dient gesteld, of men niet wat erg gauw is geweest met het goedkeuren van bepaalde typen achterlich ten. In het bedrijfsleven (in de industrie in de eerste plaats) pleegt men toch lang durige proeven te laten voorafgaan alvo rens men op iets nieuws het etiket„in orde" zet. En de argelooze gebruiker heeft het Rijkskeur toch aangezien voor een ga rantie van deugdelijkheid. Nu zjjn or weer nieuwe voorschriften gekomen. De keuringseischen voor auto koplampen, gloeilampen en rijwielachter lichten z\jn gewijzigd. De lampjes voor de rgwislachterlichten moeten voortaan van bajanetsluiting zijn voorzien, waardoor de kans op lostrillen geringer wordt dan thans veelal het geval is. Op zichzelf is hier natuurlijk niets op tegen. Maarettelijke duizenden Ne derlanders hebben indertijd nog vóór het verschijnen van wettelijke bepalingen ten dezen, vrijwillig een achterlicht op hun fiets aangebracht. Toen de beruchte voor schriften verschenen, moesten zij hun dier bare lichtjes in den vuilnisbak gooien en een nieuw aanschaffen. „Met Rijkskeur" na tuurlijk. Van die nieuwe lichtjes hebben wij tot dusver meer narigheid dan genoe gen beleefd. En nu zal er weinig anders opzitten dan dat voor de derde maal een nieuw achterlichtje wordt gekocht. En zij die indertijd iets minder actief waren, zullen het in ieder geval voor de tweede maal moeten doen. n Beseft men welk een volkomen onnoo- digen druk dit weer legt op gezinnen met veel fietsers? Men fietst niet altijd uit weelde of voor zijn genoegen I Het rijwiel is in ons land een vóór velen noodzakelijk en goedkoop vervoermiddel geworden waar mede zij zich dag in dag uit naar hun werk begeven. En dit laatste wordt in bepaalde kringen ons inziens wel tè zeer uit het ooig ver loren. Wij zien het aan de narigheid met de achterlichten. Narigheid die overbodig is en voorkomen had kunnen worden wan neer maar gedurende voldoend langen tijd proeven waren genomen alvorens het „Rijkskeur" op verschillende producten te zetten. Narigheid die den fietser, die als goed Nederlander de wet nakomt, nu weer uit zjjn eigen portemonnaie betalen kan. En wij zien het om bij het rijwiel te blijven ook aan de misère met de rij- wielbelastingmerken, oftewel huiselijker ge- 2e§fd met de fietsplaatjes. Maar dat is een drama op zichzelf, waar wij nu maar over zullen zwijgen. De narigheid met het achterlicht is nog niet ten einde. Want andere weggebruikers Wijven er op rekenen, dat een rijwiel een brandend achterlicht voert. Hierop valt niet te vertrouwen met de lichtjes waar van het lampje een schroieffitting bezit. De overheid die den landgenooten veiligheid inoet verzekeren, moet hen soms tegen zichzelf beschermen en kan dit in het on derhavige geval alleen doen...... door radi caal alle bestaande lampjes met schroef- fitting te verbieden. Dat maakt aanschaf fing van nieuwe achterlichten noodig. En het vereischteen nieuw Rjjks- keur, want anders komt straks geen mensch er meer uit wijs en kan niemand zien c£ men nu een lichtje in handen heeft dat aan de wettelijke voorschriften voldoet of niet. Neen, men is in Nederland niet altijd even gélukkig met het geven van voor schriften die nauw verband houden met bet dagelijksche leven onzer landgenooten... Passagiersschip voor den Rotterdamschen Lloyd. Reeds op 7 Mei jL schreven wjj, dat „De Schelde" waarschijnlijk opdracht zou ontvangen voor den bouw van een groot passagiersschip voor den Rotterdamschen Lloyd. Deze order is thans geplaatst l Het nieuwe schip wordt 31.000 ton groot en zal vermoedelijk in het voorjaar van 1941 worden geleverd. De oceaanreus (voor zoover ons bekend grooter dan eenig schip dat ooit hier ter stede werd gebouwd), zal 560 kajuitspas sagiers en 11 derde klasse-passagiers kun nen vervoeren. Daar de snelheid 21 m|jl wordt, zal de afstand MarseilleBatavia waarover de tegenwoordige Lloyd-schepen 30 dagen varen, voortaan in 16 dagen kunnen worden afgelegd. W|j hopen dezer dagen uitvoeriger tech nische bijzonderheden te kunnen mededee- len. Intusschen wenschen wjj de Directie van de N.V. Kon. M|j. „De Schelde" èn de Vlissingsch© arbeiders en neringdoenden van harte geluk met deze belangrijke be stelling, waardoor de werkgelegenheid op „De Schelde" weer voor geruimen t|jd ver zekerd is. DE BEGROOTING 1939 IS VERSCHENEN. Ter voldoening aan liet bepaalde bij ar tikel 23S der Gemeentewet bieden B. en -W. den Gemeenteraad de begrooting van in komsten en uitgaven voor het jaar 1939 aan, alsmede die van het waterleiding bedrijf, het grondbedrijf, het bedrijf van den gemeentelijken reinigingsdienst, het bedrijf van den vee- en vleeschkeurings- dienst, het badbedrijf en het woningbedrijf voor genoemd dienstjaar. Deze begrooting sluit, wat den gewonen dienst aangaat, in ontvangst en uitgaaf met een gelijk bedrag van 1.519.241.42, terwijl die voor het loopende jaar sluit met een gelijk bedrag van 1.617.389.30. Het batig saldo der rekening over 1937 wat den gewonen dienst aangaat, hetwelk derhalve aan de begröoting voor 1939 ten goede zou komen, bedraagt 40.474.70. Dit bedrag moet echter verminderd wor den met het voordeelig verschil tusschen de achterstallige inkomsten en uitgaven volgens de gemeenterekening over 1936 1.860.91) en daarentegen vermeerderd worden met het voordeelig verschil tus schen de achterstallige inkomsten en uit gaven volger-s de gemeenterekening over 1937 658.51). Blijft derhalve over 39.272.30. Hiervan moet 1/3 deel ia- mindering worden gebracht op de restant- uitkeering der extra- en/of belastingbij - drage. Deze restant-uitkeeringen bedragen respectievelijk 6.277.20 en 5.520, der halve samen 11.797.20, alzoo minder dan evenbedoeld 1/3 deel of 13.090.77. In mindering komt dus 11.797.20, zoodat er nog 27.475.10 beschikbaar zou blijven. Intusschen is de extra-bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds over 1937 door het Rijk gedeeltelijk verstrekt in den vorm van een renteloos voorschot, waarvan voorloopig 70 is uitgekeerd. Op laatst genoemd bedrag ad 27.475.10 moet in mindering Worden gebracht de restant- uitkeering van bedoeld renteloos voorschot ad 11.734.80. Er blijft dan nog 15.740.30 over, welk bedrag moet worden aangewend tot onmiddellijke terugbetaling van het reeds ontvangen gedeelte van bedoeld ren teloos voorschot ad 27.381,20. Tèn bate van 1939 blijft derhalve nihil beschikbaar, Het loopende jaar is begonnen met het ba tig slot van de rekening over 1936 ad 22.321.52. De post onvoorziene uitgaven is ge raamd op 7.142.94, tegen 7.642.34 op de begrooting voor 1938. De uitkeering uit het gemeentefonds ingevolge artikel 3c der financieele ver houdingswet kon voor 1939 eenigszins hoo- ger worden gesteld t- weten op 237.290, (1938 232.940). De subsidie aan de gemeentelijke instel ling voor maatschappelijk hulpbetoon is op 140.000 uitgetrokken. Voor 1938 was 131.000 geraamd welk bedrag intusschen bij raadsbesluit dd. 8 Juli j.l. met 9.000 verhoogd is.: Voorts is in uitgaaf geraamd wegens kosten van steunverleening aan werkloo- zen een bedrag van 61.600 (vorig jaar 156.560) en wegens werkverschaffing 106.900 (vorig jaar 71.300). Tegenover deze posten staat bij de inkomsten geraamd als uitkeering uit het werkloosheidssub sidiefonds 90.150 (vorig jaar 148.680). Evenals het vorig jaar behoeft de ge meente voor het sluitend maken der be groeting de maximum-extra-bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds. Deze ex tra-bijdrage kon op een iets lager bedrag geraamd worden dan voor 1938, namelijk op 58.350 (1938 59.220). Bovendien moest, teneinde de begrooting te doen slui ten, nog een belastingbijdrage worden ge raamd ad 63.000 (vorig jaar eveneens 63.000). De restant-kosten van werkverschaffing en steunverleening over 1931 en 1932, als mede het restant extra-subsidie aan werk- loozenkassen over 1931 en 1932 zijn in 1937 geheel gedekt door een deel van het restant van het batig saldo over 1933 ad 74.350. Als gevolg hiervan konden de posten bijdrage aan hoofdstuk IX par. 2 en XI van den kapitaa.ldienst, welke dienden tot gedeeltelijke dekking van die kosten, uit dien hoofde respectievelijk 12.100 en 5750 lager geraamd worden. Het nadeelig saldo van het bedrijf van den reinigingsdienst is geraamd op 54.570 tegen 61.780 op de oorspronkelijke be grooting voor 1938. Laatstgenoemd bedrag is bij raadsbesluit dd. 8 Juli jl. intusschen verminderd met 11.000. Tenslotte stellen B. en W. voor het ge tal opcenten op de hoofdsom der gemeen- tefondsbelasting" voor het jaar 1939/1940 weder op het maximum, te weten 75, te bepalen, waartoe zij een ontwerp-besluit ter vaststelling bijvoegen. De werkloosheid in onze gemeente. Bij den gemeentelijken dienst der Ar beidsbemiddeling alhier stonden gisteren als werkzoekenden ingeschreven MannenS grondwerkers, 1 loodgieter, 1 mastieker, 10 metselaars, 8 opperlieden, 28 schilders, 4 stucadoors, 30 timmerlie den, 2 ververs, 2 vlechters, 2 machïnaal- houtbewerkers, 4 meubelmakers, 7 poli» toerders, 3 stoffeerders, 6 kleermakers, 3 schoenmakers, 50 metaalbewerkers, 7 brooa/banketbakkers, 1 sigarenmaker, 6 slagers, 3 tuinlieden, 2 magazijnbedienden, 7 reizigers/agenten, 5 winkelbedienden, 2 chauffeurs, 3 kellners, 18 loopers, 3 por tiers, 3 sleepers, 49 transportarbeiders, 16 kantoorbedienden, 1 musicus, 4 onderwij zers, 1 operateur, 29 varensgezellen (w.o. stuurlieden, machinisten, stokers, matro zen enz.) en 125 losse arbeiders. Vrouwen2 kleermaaksters, 2 winkel- juffrouws, 1 kantoorbediende, 1 huishoud ster, 3 dienstboden en 6 werksters. Totaal 469 ingeschrevenen, waarvan 145 in de werkverschaffing. Vorige week 484 personen. Alzoo een vermindering van 15 werkzoekenden. Het nieuws van .den dag in beeld. Foto's in onze Tijdinghal Zaterdag zrjn te Zandvoort de groate reddingsdemonstraties gehouden in verband met de „stranding" van een „groot" zee schip. Zondag zijn de baankampioenschappen K.N.M.V. op de nieuwe grasbaan „Mere- veld" te Utrecht gehouden; start van de 350 cc. Te Utrecht werden Zondag de Dames atletiekwedstrijden om den Prinses Julia na wisselbeker gehoudende ploeg van A.D.A. heeft den wisselbeker gewonnen. In het Koloniaal Instituut te Amsterdam werd Maandagmiddag de jubileumtentoon stelling 1938 geopend betreffende de ont wikkeling op cultureel en maatschappelijk gebied in Nederland tijdens de regeering van H. M. de Koningin. De Sultan van Pontianak, Z.H. Sjarif Mohamed Alkadrie, bracht Maandag in gezelschap van zijn gemalin, zoon en schoonzoon een bezoek aan do N.V. Zilver- fabriek Voorschoten. Vlissingsch scheepvaartnieuws. 'Aangekomen„Mecklenburg" van Harwich (verwacht). Om te bunkeren? Italiaansch s.s. „Giovanni Galli" van EmdenNeder- landsche m.s. „Tinda" van Par. Vertrokken? „Oranje Nassau" naar Harwich„Giovanni Galli" naar Sa- lermo „Tinda" naar Schlock. De werkloosheid in Zeeuwsch-VIaanderen. Bij de organen der arbeidsbemiddeling in Zeeuwsch-VIaanderen stonden gedurende de maand Juli 1938 de volgende aantallen werkzoekenden ingeschreven Aardenburg Axel 86, Biervliet Breskens 16, Cadzand Clinge 14, Eede Graauw c.a. 5, Groede Hoek 18, Hontenïsse 3, Hoofdplaat 3, Hulst 21, Koe wacht Nieuwvliet Oostburg 1, Over slag Philippine 10, Retranchement Sas van Gent 65, Schoondijke St. Jan steen 2, St. Kruis 1, Sluis 7, Vogelwaarde 10, Waterlandkerkje Westdorpe 29, IJzendijke Zaamslag 8, Zuiddorpe Zuidzande Terneuzen 576. Totaal 875, waaronder 72 landarbeiders. DE KOSTEN VAN DE CALAMITEUZE WATERKEERINGEN IN ZEELAND. Gewoon onderhoud 138.780.30 buitengewoon 597.132.13. Het is bekend, dat als regel de water- keeringen der calamiteuze polders (dat zijn de noodlijdende polders, die ondanks de heffing van hoog of zeer hoog dijkgeschot, de lasten niet kunnen dekken met de ge wone inkomsten en dus hulp noodig heb ben) veel geld kosten, d.w.z. veel geld in verhouding tot de financieele draagkracht dier polders. Soms z|jn de waterkeerende dijken lang, dan weer hebben deze abnor maal veel te lijden van het langs stroo- mende water der Schelde. Het gewone onderhoud aan de calami teuze waterkeeringen kostte over 1937/38 in totaal 138.780.30, verwerkt aan 21 polders en waterschappen. Behalve deze kosten, zijn nog in het belang der zee wering of oeververdediging aanbesteed, onderhands aangenomen of in eigen be heer uitgevoerd, de navolgende werken a. het treffen van voorzieningen in be trekking tot den bekenden, op 14 Decem ber 1936 ontstanen dijkval bij den Willem AnnapcMer op Zuid-Beveland. aan de Wes- ter-Schelde, voor 197.865.27 b. het uitvoeren van zinkwerk en steen- bestorting aan den onder letter a genoem den polder, voor 293.695 c. het aanvullen en onder profiel bren gen van den dijk langs den Willem Anna- polder eveneens een gevolg van ge noemden dijkval benevens het opruimen van den kistdam aan de binnenzijde van den dijk, welke was geplaatst voor het geval het geheele dijklicliaam was bezwe ken, met inbegrip van eenig bij- en meer- werk, voor 57.699.86. Uit het" bovenstaande blijkt, dat de to tal e kosten aan den Willem Annapolder bedroegen 549.260.13, waarbij nog komt voor gewoon onderhoud 1154, welk laat ste bedrag is begrepen onder bovenge noemd bedrag ad 138.780.30. Verder kostte het treffen van voorzie ningen als gevolg van de op 22 Februari 1937 voorgekomen oeverafschuiving aan den Onrustpolder op Noord-Beveland 9432, en het verbeteren van den zeedijk van de calamiteuze polders Ser-Lippens c. a. in Zeeuwsch-VIaanderen 38.440, zoodat de totale kosten in het dienstjaar 1937/38 niet minder dan j; 735.912.43 be droegen. Inbraken op Zuid-Beveland. Gedurende de laatste weken wordt Zuid- Beveland onveilig gemaakt door inbrekers en dievèn. Begin Juli hoorde men van de eerste inbraak te Schore op een Zondag middag tijdens afwezigheid van de bewo ners van een alleen staand huis nabij Bie- zelinge. De dieven namen een geldsbedrag van ruim 200 mee, benevens gouden en zilveren voorwerpen, behoorende bij de Zuid-Bevelandsche dracht, ter waarde van ongeveer 200. Twee weken later hoor de men van een inbraak te Kloetinge met diefstal van ongeveer 85 aan geld, melót het Vaderland. En later van week tot week van vier inbraken te 's Heer Arends- kerkete Nieuwdorp werd gestolen onge veer 45, te Lewedorp ruim 100, nog eens te Nieuwdorp ruim 5 en 250 be nevens een kistje sigaren en enkele gouden voorwerpen. Het is tot heden de politie niet mogen gelukken de dader9 op te sporen al heeft men wel eenig vermoeden in welke richting zij zijn te vinden. Een Woensdagavond vol afwisseling. De vreemdelingen en stadgenooten, die morgenavond de belichting- van het stad huis gaan bezichtigen, zullen kunnen pi-o- fiteeren van het concert van het Middel- burgsch Muziekkorps dat om 9 uur aan vangt in de pauze van dat concert zullen de Middelburgsche Padvinders vanaf het raadhuis pijpermuziek doen hooren. Aangehouden, De politie heeft een man aangehouden en aan de justitie voorgeleid, die nog enkele dagen vervangende hechtenis moet onder gaan. Zwemmer verkeerde in gevaar. Twee heeren- en een dame namen zich voor om van hier naar Oranjezon te zwem- De Rotterdamsche Lloyd heeft bij „De Schelde" een passagiersschip van 31.000 ton besteld. [(Pag. 1, eerste blad); Achterlicht-misère. ,(Kort Commentaar);. De gemeentebegrooting van Vlissingen voor 1939 is verschenen. .(Stadsnieuws)]' Nieuwe eischen voor rijwiel-achter lichtjes. L( Binnenland)] Ernstig ongeluk aan boord van Noor- schen walvischvaarder, eischfc te Amr sterdam twee dooden. L(Gemengd nieuws); Nog steeds ernstige daden van terreur in Palestina. [(Buitenland); De „Karimata" moet den arbeid onder breken, .(Binnenland); ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN men. Aanvankelijk ging alles goed. Bij het laatste paalhoofd, no. 42, onder Oostka- pelle, moest de dame opgeven. De heeren zwommen verder. Onder Oranjezon kwamen ze echter in een ster ken trek van het water, met als gevolg dat een hunner een oogenblik in gevaar verkeerde. De ander kwam hem te hulp en ten. slotte bereikten beiden na twee en een half uur zwemmen het einddeel van hun tocht. Ontheffing winkelsluitingswet. B. en W. hebben ontheffing verleend van het bepaalde bij art. 2b en 8 1ste lid onder B van de winkelsluitingswet 1930 voor de dagen 22 Augustus, 6. en 7 September 1938, tot 12 uur 's nachts. Die dagen mo gen dus de winkels tot dat uur open blij ven. Wedvlucht met postduiven. De duiven-vereeniging „Nog Sneller"- hield Zondag een prijsvlucht met jonge duiven uit Moescroen. Afstand 76 KM. Los te 9 uur. Eerste aankomende duif te 10.18, 7. Laatste prijswinnaar 10.25.5. Uitslag: Jan Pleijte 1. 10; Jac. Faas 2, 12, 20; M. de Visser 3; A. de Munck 4; M. Quaars 5 A. Cambier 6, 14, 17; P. Rookus 7, 23 W. Pleijte 8, 9, 11, 18 A. Hamerlinck 18 P. Pleijte 15, 16 A. v. d. Velde 19 Iz. de Jonge 21Iz. Leenhouts 22 A. Vermeu len 24 P. de Poorter 25 W. v. d. Brcie- cke 26, A. Vermeulen le overduif. Wedvlucht met postduiven. De duivenvereeniging „Eerste de Beste" te Schoondijke hield Zondag een prijsvlucht uit Moescroen. Afstand 72 KM. Los 9.15. Eerste aankomende duif 10.35.57. Laatste prijswinnaar 10.46.46. Uitslag a P. de Hullu 1, 9 J. van Lare 2 Th. Steyaert 3, 5 W. Blaakman 4 Mabesoone 6 W. de Zwart 7J. Rofach S 1ste overduif J. Risseeuw. Uitslag bDobbelaere 1, Jan de Jonge 2, 7 J. van Lare 3, 4, 5, 6 J. de Zwart 7; J. Risseeuw S Van Lare 9 1ste overduif' Risseeuw. Uitslag c[S Jan de Jonge 1, 4'; Dobbe laere 2 Van Lare 3. Bij beschikking van den minister van de fensie is de luitenant ter zee der le klasse bij de Kon. marine-reserve W. H. de Graaff. 7 September geplaatst aan boord van Hr, Ms. Wachtschip te Vlissingen, De officier M.S.D, der le klasse S. Pluim, dienende bij den Onderzeedienst te Wil lemsoord, is bij beschikking op 13 Aug. ter- beschikking gesteld. Met ingang van 15 Augustus jl. zijn bij de Kon. Marinereserve bevorderd tot luite nant ter zee der le klasse de luitenants ter zee 2e klasse R. Rijkens, J. S. Friederick ■en B. J. G. Schokking,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1