i
76e JAARGANG - NUMMER 191
DINSDAG 16 AUGUSTUS 1938
Achterlicht-misère.
aart
T
STADSNIEUWS
Belangrijke nieuwe opdracht voor
„De Schelde".
UIT DE PROVINCIE
MIDDELBURG.
DOMBURG
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
EERSTE ¥LAD
SefjeuriewSssei»
ai Jew alssfg
BRESKENS
SCHOONDIJKE
MARINE EN LEGER
abonnementsprijs
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zrjn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJissingsche Courant
UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287
ADVERTENTIEPRIJS
Van 1—5 regels 1.25,
iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regeL Kleine adver
tenties. van 1—5 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBUCITEITSff AARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE N E D E R L A N D S C H E DAGBLADPERS"
Kort commentaar
idscH
zuig-
lden.
e. De
ieerd
„DE
d 55,
dï-
1.65.
flets
cbaar
75,
De
ielge-
CUR-
n. uur
i.Rott.
9
9
|-Mid.
2.25]
'.nkele
ur"2*e
van
Erven
22722
rIEK,
ld. 153
Cel. 282
over-
ten.
/amen,
I Aug.
Firma
,it bet
ïbaret,
i „hot-
nd.
avond
pL
avond
sten*
1-12 en
'De wettelijke voorschriften die den wiel
rijder verplichten om een brandend rood
achterlichtje op zijn vervoermiddel te heb
ben, zijn in den betrekkelijk korten tijd
van hun bestaan aanleiding geweest tot
heel wat gemopper.
Nu moppert de Hollander gauw, gemak
kelijk en met kennelijk pleizier. Maar in
dit geval is er werkelijk aanleiding toe.
Want wie zich een, van het indrukwek
kende Rijkskeur voorziene, nieuw achter
lichtje heeft aangeschaft, fietst 's avonds
gerustgesteld langs 's Heeren wegen en
bevindt zich tegelijkertijdin. levens
gevaar.
Want de lichtjes waarvan men zooveel
ophef had gemaakt, lieten den kooper
herhaaldelijk in den steeklostrillen van
de lampjes in de fitting is wel het meest
voorkomende euvel. En het beteekent dat
het licht niet brandtde overige
weggebruikers zijn er intusschen op gaan
rekenen dat iedere fietser een. brandend
rood achterlichtje voert. Ziet men dat niet,
dan is er dus geen fietseren als deze er
in zulk een geval wèl wasdan werden
er brokken gemaakt en mocht men nog
bl|j zijn als het bij materieele schade bleef.
Neen, een gelukkige greep zijn de rij
wiel-achterlichten „met Rijkskeur" niet
geweest. En de vraag dient gesteld, of men
niet wat erg gauw is geweest met het
goedkeuren van bepaalde typen achterlich
ten. In het bedrijfsleven (in de industrie
in de eerste plaats) pleegt men toch lang
durige proeven te laten voorafgaan alvo
rens men op iets nieuws het etiket„in
orde" zet. En de argelooze gebruiker heeft
het Rijkskeur toch aangezien voor een ga
rantie van deugdelijkheid.
Nu zjjn or weer nieuwe voorschriften
gekomen. De keuringseischen voor auto
koplampen, gloeilampen en rijwielachter
lichten z\jn gewijzigd. De lampjes voor de
rgwislachterlichten moeten voortaan van
bajanetsluiting zijn voorzien, waardoor de
kans op lostrillen geringer wordt dan
thans veelal het geval is.
Op zichzelf is hier natuurlijk niets op
tegen. Maarettelijke duizenden Ne
derlanders hebben indertijd nog vóór het
verschijnen van wettelijke bepalingen ten
dezen, vrijwillig een achterlicht op hun
fiets aangebracht. Toen de beruchte voor
schriften verschenen, moesten zij hun dier
bare lichtjes in den vuilnisbak gooien en een
nieuw aanschaffen. „Met Rijkskeur" na
tuurlijk. Van die nieuwe lichtjes hebben
wij tot dusver meer narigheid dan genoe
gen beleefd. En nu zal er weinig anders
opzitten dan dat voor de derde maal een
nieuw achterlichtje wordt gekocht. En zij
die indertijd iets minder actief waren,
zullen het in ieder geval voor de tweede
maal moeten doen.
n
Beseft men welk een volkomen onnoo-
digen druk dit weer legt op gezinnen met
veel fietsers? Men fietst niet altijd uit
weelde of voor zijn genoegen I Het rijwiel
is in ons land een vóór velen noodzakelijk
en goedkoop vervoermiddel geworden waar
mede zij zich dag in dag uit naar hun
werk begeven.
En dit laatste wordt in bepaalde kringen
ons inziens wel tè zeer uit het ooig ver
loren. Wij zien het aan de narigheid met
de achterlichten. Narigheid die overbodig
is en voorkomen had kunnen worden wan
neer maar gedurende voldoend langen tijd
proeven waren genomen alvorens het
„Rijkskeur" op verschillende producten te
zetten. Narigheid die den fietser, die als
goed Nederlander de wet nakomt, nu weer
uit zjjn eigen portemonnaie betalen kan.
En wij zien het om bij het rijwiel te
blijven ook aan de misère met de rij-
wielbelastingmerken, oftewel huiselijker ge-
2e§fd met de fietsplaatjes. Maar dat is
een drama op zichzelf, waar wij nu maar
over zullen zwijgen.
De narigheid met het achterlicht is nog
niet ten einde. Want andere weggebruikers
Wijven er op rekenen, dat een rijwiel een
brandend achterlicht voert. Hierop valt
niet te vertrouwen met de lichtjes waar
van het lampje een schroieffitting bezit. De
overheid die den landgenooten veiligheid
inoet verzekeren, moet hen soms tegen
zichzelf beschermen en kan dit in het on
derhavige geval alleen doen...... door radi
caal alle bestaande lampjes met schroef-
fitting te verbieden. Dat maakt aanschaf
fing van nieuwe achterlichten noodig.
En het vereischteen nieuw Rjjks-
keur, want anders komt straks geen
mensch er meer uit wijs en kan niemand
zien c£ men nu een lichtje in handen heeft
dat aan de wettelijke voorschriften voldoet
of niet.
Neen, men is in Nederland niet altijd
even gélukkig met het geven van voor
schriften die nauw verband houden met
bet dagelijksche leven onzer landgenooten...
Passagiersschip voor den
Rotterdamschen Lloyd.
Reeds op 7 Mei jL schreven wjj, dat
„De Schelde" waarschijnlijk opdracht zou
ontvangen voor den bouw van een groot
passagiersschip voor den Rotterdamschen
Lloyd.
Deze order is thans geplaatst l Het
nieuwe schip wordt 31.000 ton groot en zal
vermoedelijk in het voorjaar van 1941
worden geleverd.
De oceaanreus (voor zoover ons bekend
grooter dan eenig schip dat ooit hier ter
stede werd gebouwd), zal 560 kajuitspas
sagiers en 11 derde klasse-passagiers kun
nen vervoeren. Daar de snelheid 21 m|jl
wordt, zal de afstand MarseilleBatavia
waarover de tegenwoordige Lloyd-schepen
30 dagen varen, voortaan in 16 dagen
kunnen worden afgelegd.
W|j hopen dezer dagen uitvoeriger tech
nische bijzonderheden te kunnen mededee-
len.
Intusschen wenschen wjj de Directie van
de N.V. Kon. M|j. „De Schelde" èn de
Vlissingsch© arbeiders en neringdoenden
van harte geluk met deze belangrijke be
stelling, waardoor de werkgelegenheid op
„De Schelde" weer voor geruimen t|jd ver
zekerd is.
DE BEGROOTING 1939 IS
VERSCHENEN.
Ter voldoening aan liet bepaalde bij ar
tikel 23S der Gemeentewet bieden B. en -W.
den Gemeenteraad de begrooting van in
komsten en uitgaven voor het jaar 1939
aan, alsmede die van het waterleiding
bedrijf, het grondbedrijf, het bedrijf van
den gemeentelijken reinigingsdienst, het
bedrijf van den vee- en vleeschkeurings-
dienst, het badbedrijf en het woningbedrijf
voor genoemd dienstjaar.
Deze begrooting sluit, wat den gewonen
dienst aangaat, in ontvangst en uitgaaf
met een gelijk bedrag van 1.519.241.42,
terwijl die voor het loopende jaar sluit met
een gelijk bedrag van 1.617.389.30.
Het batig saldo der rekening over 1937
wat den gewonen dienst aangaat, hetwelk
derhalve aan de begröoting voor 1939 ten
goede zou komen, bedraagt 40.474.70.
Dit bedrag moet echter verminderd wor
den met het voordeelig verschil tusschen
de achterstallige inkomsten en uitgaven
volgens de gemeenterekening over 1936
1.860.91) en daarentegen vermeerderd
worden met het voordeelig verschil tus
schen de achterstallige inkomsten en uit
gaven volger-s de gemeenterekening over
1937 658.51). Blijft derhalve over
39.272.30. Hiervan moet 1/3 deel ia-
mindering worden gebracht op de restant-
uitkeering der extra- en/of belastingbij -
drage. Deze restant-uitkeeringen bedragen
respectievelijk 6.277.20 en 5.520, der
halve samen 11.797.20, alzoo minder dan
evenbedoeld 1/3 deel of 13.090.77. In
mindering komt dus 11.797.20, zoodat er
nog 27.475.10 beschikbaar zou blijven.
Intusschen is de extra-bijdrage uit het
werkloosheidssubsidiefonds over 1937 door
het Rijk gedeeltelijk verstrekt in den vorm
van een renteloos voorschot, waarvan
voorloopig 70 is uitgekeerd. Op laatst
genoemd bedrag ad 27.475.10 moet in
mindering Worden gebracht de restant-
uitkeering van bedoeld renteloos voorschot
ad 11.734.80. Er blijft dan nog 15.740.30
over, welk bedrag moet worden aangewend
tot onmiddellijke terugbetaling van het
reeds ontvangen gedeelte van bedoeld ren
teloos voorschot ad 27.381,20. Tèn bate
van 1939 blijft derhalve nihil beschikbaar,
Het loopende jaar is begonnen met het ba
tig slot van de rekening over 1936 ad
22.321.52.
De post onvoorziene uitgaven is ge
raamd op 7.142.94, tegen 7.642.34 op
de begrooting voor 1938.
De uitkeering uit het gemeentefonds
ingevolge artikel 3c der financieele ver
houdingswet kon voor 1939 eenigszins hoo-
ger worden gesteld t- weten op 237.290,
(1938 232.940).
De subsidie aan de gemeentelijke instel
ling voor maatschappelijk hulpbetoon is op
140.000 uitgetrokken. Voor 1938 was
131.000 geraamd welk bedrag intusschen
bij raadsbesluit dd. 8 Juli j.l. met 9.000
verhoogd is.:
Voorts is in uitgaaf geraamd wegens
kosten van steunverleening aan werkloo-
zen een bedrag van 61.600 (vorig jaar
156.560) en wegens werkverschaffing
106.900 (vorig jaar 71.300). Tegenover
deze posten staat bij de inkomsten geraamd
als uitkeering uit het werkloosheidssub
sidiefonds 90.150 (vorig jaar 148.680).
Evenals het vorig jaar behoeft de ge
meente voor het sluitend maken der be
groeting de maximum-extra-bijdrage uit
het werkloosheidssubsidiefonds. Deze ex
tra-bijdrage kon op een iets lager bedrag
geraamd worden dan voor 1938, namelijk
op 58.350 (1938 59.220). Bovendien
moest, teneinde de begrooting te doen slui
ten, nog een belastingbijdrage worden ge
raamd ad 63.000 (vorig jaar eveneens
63.000).
De restant-kosten van werkverschaffing
en steunverleening over 1931 en 1932, als
mede het restant extra-subsidie aan werk-
loozenkassen over 1931 en 1932 zijn in
1937 geheel gedekt door een deel van het
restant van het batig saldo over 1933 ad
74.350.
Als gevolg hiervan konden de posten
bijdrage aan hoofdstuk IX par. 2 en XI
van den kapitaa.ldienst, welke dienden tot
gedeeltelijke dekking van die kosten, uit
dien hoofde respectievelijk 12.100 en
5750 lager geraamd worden.
Het nadeelig saldo van het bedrijf van
den reinigingsdienst is geraamd op 54.570
tegen 61.780 op de oorspronkelijke be
grooting voor 1938. Laatstgenoemd bedrag
is bij raadsbesluit dd. 8 Juli jl. intusschen
verminderd met 11.000.
Tenslotte stellen B. en W. voor het ge
tal opcenten op de hoofdsom der gemeen-
tefondsbelasting" voor het jaar 1939/1940
weder op het maximum, te weten 75, te
bepalen, waartoe zij een ontwerp-besluit
ter vaststelling bijvoegen.
De werkloosheid in onze gemeente.
Bij den gemeentelijken dienst der Ar
beidsbemiddeling alhier stonden gisteren
als werkzoekenden ingeschreven
MannenS grondwerkers, 1 loodgieter,
1 mastieker, 10 metselaars, 8 opperlieden,
28 schilders, 4 stucadoors, 30 timmerlie
den, 2 ververs, 2 vlechters, 2 machïnaal-
houtbewerkers, 4 meubelmakers, 7 poli»
toerders, 3 stoffeerders, 6 kleermakers, 3
schoenmakers, 50 metaalbewerkers, 7
brooa/banketbakkers, 1 sigarenmaker, 6
slagers, 3 tuinlieden, 2 magazijnbedienden,
7 reizigers/agenten, 5 winkelbedienden, 2
chauffeurs, 3 kellners, 18 loopers, 3 por
tiers, 3 sleepers, 49 transportarbeiders, 16
kantoorbedienden, 1 musicus, 4 onderwij
zers, 1 operateur, 29 varensgezellen (w.o.
stuurlieden, machinisten, stokers, matro
zen enz.) en 125 losse arbeiders.
Vrouwen2 kleermaaksters, 2 winkel-
juffrouws, 1 kantoorbediende, 1 huishoud
ster, 3 dienstboden en 6 werksters.
Totaal 469 ingeschrevenen, waarvan 145
in de werkverschaffing. Vorige week 484
personen. Alzoo een vermindering van 15
werkzoekenden.
Het nieuws van .den dag in beeld.
Foto's in onze Tijdinghal
Zaterdag zrjn te Zandvoort de groate
reddingsdemonstraties gehouden in verband
met de „stranding" van een „groot" zee
schip.
Zondag zijn de baankampioenschappen
K.N.M.V. op de nieuwe grasbaan „Mere-
veld" te Utrecht gehouden; start van de
350 cc.
Te Utrecht werden Zondag de Dames
atletiekwedstrijden om den Prinses Julia
na wisselbeker gehoudende ploeg van
A.D.A. heeft den wisselbeker gewonnen.
In het Koloniaal Instituut te Amsterdam
werd Maandagmiddag de jubileumtentoon
stelling 1938 geopend betreffende de ont
wikkeling op cultureel en maatschappelijk
gebied in Nederland tijdens de regeering
van H. M. de Koningin.
De Sultan van Pontianak, Z.H. Sjarif
Mohamed Alkadrie, bracht Maandag in
gezelschap van zijn gemalin, zoon en
schoonzoon een bezoek aan do N.V. Zilver-
fabriek Voorschoten.
Vlissingsch scheepvaartnieuws.
'Aangekomen„Mecklenburg" van
Harwich (verwacht).
Om te bunkeren? Italiaansch
s.s. „Giovanni Galli" van EmdenNeder-
landsche m.s. „Tinda" van Par.
Vertrokken? „Oranje Nassau"
naar Harwich„Giovanni Galli" naar Sa-
lermo „Tinda" naar Schlock.
De werkloosheid in Zeeuwsch-VIaanderen.
Bij de organen der arbeidsbemiddeling in
Zeeuwsch-VIaanderen stonden gedurende
de maand Juli 1938 de volgende aantallen
werkzoekenden ingeschreven
Aardenburg Axel 86, Biervliet
Breskens 16, Cadzand Clinge 14, Eede
Graauw c.a. 5, Groede Hoek 18,
Hontenïsse 3, Hoofdplaat 3, Hulst 21, Koe
wacht Nieuwvliet Oostburg 1, Over
slag Philippine 10, Retranchement
Sas van Gent 65, Schoondijke St. Jan
steen 2, St. Kruis 1, Sluis 7, Vogelwaarde
10, Waterlandkerkje Westdorpe 29,
IJzendijke Zaamslag 8, Zuiddorpe
Zuidzande Terneuzen 576. Totaal 875,
waaronder 72 landarbeiders.
DE KOSTEN VAN DE CALAMITEUZE
WATERKEERINGEN IN ZEELAND.
Gewoon onderhoud 138.780.30
buitengewoon 597.132.13.
Het is bekend, dat als regel de water-
keeringen der calamiteuze polders (dat zijn
de noodlijdende polders, die ondanks de
heffing van hoog of zeer hoog dijkgeschot,
de lasten niet kunnen dekken met de ge
wone inkomsten en dus hulp noodig heb
ben) veel geld kosten, d.w.z. veel geld in
verhouding tot de financieele draagkracht
dier polders. Soms z|jn de waterkeerende
dijken lang, dan weer hebben deze abnor
maal veel te lijden van het langs stroo-
mende water der Schelde.
Het gewone onderhoud aan de calami
teuze waterkeeringen kostte over 1937/38
in totaal 138.780.30, verwerkt aan 21
polders en waterschappen. Behalve deze
kosten, zijn nog in het belang der zee
wering of oeververdediging aanbesteed,
onderhands aangenomen of in eigen be
heer uitgevoerd, de navolgende werken
a. het treffen van voorzieningen in be
trekking tot den bekenden, op 14 Decem
ber 1936 ontstanen dijkval bij den Willem
AnnapcMer op Zuid-Beveland. aan de Wes-
ter-Schelde, voor 197.865.27
b. het uitvoeren van zinkwerk en steen-
bestorting aan den onder letter a genoem
den polder, voor 293.695
c. het aanvullen en onder profiel bren
gen van den dijk langs den Willem Anna-
polder eveneens een gevolg van ge
noemden dijkval benevens het opruimen
van den kistdam aan de binnenzijde van
den dijk, welke was geplaatst voor het
geval het geheele dijklicliaam was bezwe
ken, met inbegrip van eenig bij- en meer-
werk, voor 57.699.86.
Uit het" bovenstaande blijkt, dat de to
tal e kosten aan den Willem Annapolder
bedroegen 549.260.13, waarbij nog komt
voor gewoon onderhoud 1154, welk laat
ste bedrag is begrepen onder bovenge
noemd bedrag ad 138.780.30.
Verder kostte het treffen van voorzie
ningen als gevolg van de op 22 Februari
1937 voorgekomen oeverafschuiving aan
den Onrustpolder op Noord-Beveland
9432, en het verbeteren van den zeedijk
van de calamiteuze polders Ser-Lippens
c. a. in Zeeuwsch-VIaanderen 38.440,
zoodat de totale kosten in het dienstjaar
1937/38 niet minder dan j; 735.912.43 be
droegen.
Inbraken op Zuid-Beveland.
Gedurende de laatste weken wordt Zuid-
Beveland onveilig gemaakt door inbrekers
en dievèn. Begin Juli hoorde men van de
eerste inbraak te Schore op een Zondag
middag tijdens afwezigheid van de bewo
ners van een alleen staand huis nabij Bie-
zelinge. De dieven namen een geldsbedrag
van ruim 200 mee, benevens gouden en
zilveren voorwerpen, behoorende bij de
Zuid-Bevelandsche dracht, ter waarde van
ongeveer 200. Twee weken later hoor
de men van een inbraak te Kloetinge met
diefstal van ongeveer 85 aan geld, melót
het Vaderland. En later van week tot
week van vier inbraken te 's Heer Arends-
kerkete Nieuwdorp werd gestolen onge
veer 45, te Lewedorp ruim 100, nog
eens te Nieuwdorp ruim 5 en 250 be
nevens een kistje sigaren en enkele gouden
voorwerpen.
Het is tot heden de politie niet mogen
gelukken de dader9 op te sporen al heeft
men wel eenig vermoeden in welke richting
zij zijn te vinden.
Een Woensdagavond vol afwisseling.
De vreemdelingen en stadgenooten, die
morgenavond de belichting- van het stad
huis gaan bezichtigen, zullen kunnen pi-o-
fiteeren van het concert van het Middel-
burgsch Muziekkorps dat om 9 uur aan
vangt in de pauze van dat concert zullen
de Middelburgsche Padvinders vanaf het
raadhuis pijpermuziek doen hooren.
Aangehouden,
De politie heeft een man aangehouden en
aan de justitie voorgeleid, die nog enkele
dagen vervangende hechtenis moet onder
gaan.
Zwemmer verkeerde in gevaar.
Twee heeren- en een dame namen zich
voor om van hier naar Oranjezon te zwem-
De Rotterdamsche Lloyd heeft bij „De
Schelde" een passagiersschip van
31.000 ton besteld.
[(Pag. 1, eerste blad);
Achterlicht-misère.
,(Kort Commentaar);.
De gemeentebegrooting van Vlissingen
voor 1939 is verschenen.
.(Stadsnieuws)]'
Nieuwe eischen voor rijwiel-achter
lichtjes. L( Binnenland)]
Ernstig ongeluk aan boord van Noor-
schen walvischvaarder, eischfc te Amr
sterdam twee dooden.
L(Gemengd nieuws);
Nog steeds ernstige daden van terreur
in Palestina. [(Buitenland);
De „Karimata" moet den arbeid onder
breken, .(Binnenland);
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
men. Aanvankelijk ging alles goed. Bij het
laatste paalhoofd, no. 42, onder Oostka-
pelle, moest de dame opgeven.
De heeren zwommen verder. Onder
Oranjezon kwamen ze echter in een ster
ken trek van het water, met als gevolg
dat een hunner een oogenblik in gevaar
verkeerde.
De ander kwam hem te hulp en ten.
slotte bereikten beiden na twee en een half
uur zwemmen het einddeel van hun tocht.
Ontheffing winkelsluitingswet.
B. en W. hebben ontheffing verleend van
het bepaalde bij art. 2b en 8 1ste lid onder
B van de winkelsluitingswet 1930 voor de
dagen 22 Augustus, 6. en 7 September
1938, tot 12 uur 's nachts. Die dagen mo
gen dus de winkels tot dat uur open blij
ven.
Wedvlucht met postduiven.
De duiven-vereeniging „Nog Sneller"-
hield Zondag een prijsvlucht met jonge
duiven uit Moescroen. Afstand 76 KM. Los
te 9 uur. Eerste aankomende duif te 10.18,
7. Laatste prijswinnaar 10.25.5. Uitslag:
Jan Pleijte 1. 10; Jac. Faas 2, 12, 20; M.
de Visser 3; A. de Munck 4; M. Quaars 5
A. Cambier 6, 14, 17; P. Rookus 7, 23 W.
Pleijte 8, 9, 11, 18 A. Hamerlinck 18 P.
Pleijte 15, 16 A. v. d. Velde 19 Iz. de
Jonge 21Iz. Leenhouts 22 A. Vermeu
len 24 P. de Poorter 25 W. v. d. Brcie-
cke 26, A. Vermeulen le overduif.
Wedvlucht met postduiven.
De duivenvereeniging „Eerste de Beste"
te Schoondijke hield Zondag een prijsvlucht
uit Moescroen. Afstand 72 KM. Los 9.15.
Eerste aankomende duif 10.35.57. Laatste
prijswinnaar 10.46.46.
Uitslag a P. de Hullu 1, 9 J. van Lare
2 Th. Steyaert 3, 5 W. Blaakman 4
Mabesoone 6 W. de Zwart 7J. Rofach
S 1ste overduif J. Risseeuw.
Uitslag bDobbelaere 1, Jan de Jonge
2, 7 J. van Lare 3, 4, 5, 6 J. de Zwart 7;
J. Risseeuw S Van Lare 9 1ste overduif'
Risseeuw.
Uitslag c[S Jan de Jonge 1, 4'; Dobbe
laere 2 Van Lare 3.
Bij beschikking van den minister van de
fensie is de luitenant ter zee der le klasse
bij de Kon. marine-reserve W. H. de Graaff.
7 September geplaatst aan boord van Hr,
Ms. Wachtschip te Vlissingen,
De officier M.S.D, der le klasse S. Pluim,
dienende bij den Onderzeedienst te Wil
lemsoord, is bij beschikking op 13 Aug. ter-
beschikking gesteld.
Met ingang van 15 Augustus jl. zijn bij
de Kon. Marinereserve bevorderd tot luite
nant ter zee der le klasse de luitenants ter
zee 2e klasse R. Rijkens, J. S. Friederick
■en B. J. G. Schokking,