Steradent .EN 76e JAARGANG - NUMMER 184 MAANDAG 8 AUGUSTUS 1938 mifde Oïederiandsche Scheldevlucht te Haamstede STADSNIEUWS eerstF^blad f§el»«wtewSsse«i «row «lew VOOR zo. dei in Icht Te gen perh IstlQ oig. [itb.< de :dan atad 3aid Dar jltar abonnementsprijs Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal ot 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. YJlssingsche Courant UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287 AD VERTENTIEPRU S Van 1—5 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels) i Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN A A N G ESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITS WAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" OOK DE ZWEEFVLIEGERS IN ACTIE Begunstigd door prachtig vlieg- en zo merweer had Zaterdag in tegenwoordig heid van een talrijk publiek, de door de Zeeuvsche Vereeniging voor Luchtvaart uitgeschreven jaarlijksche Scheldevlucht plaats, die voor ditmaal te Haamstede zou starten. Reeds op onzen tocht daarheen consta teerden wij ideaal vliegweer. De ranke Douglas lag vast in de lucht en wij ge noten van de zonbeschenen wolkenflarden die onder ons wegschoten. Wij waren reeds vroeg op het veld, waarvan wij gebruik maakten een kijkje in het kamp van de Walchersche Zweef- vliegclub te nemen dat daar sinds een week is gevestigd. Het had reeds een nacht vol emoties doorstaan toen nl. een hevig onweer, gepaard met sterke regen en windvlagen, het kamp kwamen teiste ren. Het vliegmaterieel moest worden ver ankerd en stormlijnen gezet teneinde weg vliegen te voorkomen. Men ziet dan ook verlangend uit naar de nieuwe militaire hangar, die daar' binnenkort zal verrijzen. Het kampeten wordt smakelijk' bereid in den bak van een voormalige K.L.M.-bus die tijdelijk tot kampkeuken dient. Veel pret hadden we om het sinds het vorige jaar aangekochte optrekwagentje dat, met den naam van ,,'t kacheltje" ge doopt, den sleepdienst der toestellen ver richt. Dit bewegelijke paardenkind leek ons echter meer dan „volwassen" en wij zijn overtuigd dat het op zijn leeftijd vol komen de haver verdient die het toebe deeld krijgt. Dat overigens de clubleden niet van hu mor ontbloot zijn getuigt wel het secre tariaatgebouwtje dat geheel met carica- tüurfceekeningen is behangen. De jeugdige zweefvlieger, die een en ander ontweirp en teekende, blijkt wel een artist in zijn vak. Tegen den middag verschenen de vlie gers die aan den strijd deel zouden ne men. Op het terrein merkten wij op den voorzitter der Z.V.L., burgemeester C. A. van Woelderen en mevrouw, terwijl o.m. ook de burgemeester van Haamstede, jhr. Röell, van de Schouwensche afdeeling, aan wezig bleek te zijn. Zooals men waarschijnlijk nog van vo rige wedstrijden kan weten, wordt voor de beroeps- en leerlingberoepsvliegers een zilveren beker en voor de amateurs een zilveren meeuw: als wisselprijs beschik baar gesteld. De wedvlucht zelf is geen snelheids-, doch een nauwkeurigbeids-navigatievlucht, waartoe de controle op de vliegroute ver schillende posten bezet. De koerscontró- leur, luitenant Bakker, had hiervoor op het ongeveer 140 km lange parcours, be halve de geheime, nog de volgende posten ingesteld, n.l. Vlissingen (met verplichte tusschenlanding) IJzendijke Axel en Bruinisse. Tot de beroepsvliegers behoorden de van Soesterberg afkomstige militaire vlie gers H. W. Guijt, A. H. Smoolenaars, P. Heijer en P. Kool, terwijl van de Rijksop leiding voor verkeersvlieger aanwezig wa ren de he eren F. C. Bik met een A.J.K, en J. C. Plesman met een A.K.D. Verder waren verschenen de amateurvliegers de heeren TJailing Visser met een A.P.A., mr. J. J. Vriesendorp met een F.K.D., J. Heij- mans met een J.K.H., mr. F. W. Felders met een F.K.A., H. J. P. van Heek met een H.J.P. en H. Rollmann met een A.I.U. Nadat de geheimgehouden navigatieop- drachten uitgereikt waren, konden de deel nemers hun berekening maken, waarbij zij het aantal uren, minuten en zelfs seconden vast moesten stellen dat zij noodig zouden hebben om het aangegeven traject te be vliegen. Na hun berekening en het vertrek hun ner toestellen wijdden wij onze aandacht aan de Scheldemuach, die door den heer J. Pijntjes werd gevlo gen. Dit rappe tweedekkertje trok niet alleen veel bekijks door zijn eigenwijs neus- wieltje en zijn knappe vliegprestaties, doch ook door zijn knusgezelligen eenvoud. De wijze waarop de heer Rijntjes met zijn „luchtwagentje" omsprong, was opmerke lijk gezellig. Hij toonde ons den man die als toerist of voor zaken op reis is, en het er zoo leuk mogelijk van neemt. Een genot bereidde ons ook de heer Jensen met zijn zweeftoestel, een Grünau- baby, <3*at, tot een flinke hoogte opge trokken, eenige met statige rust uitge voerde loopings liet zien. In sierlijke boch ten dreef het toestel door de h'1 '«re lucht en demonstreerde al de natuurlijke allures van den grooten stormvogel die, zonder een enkelen vleugelslag, het luchtruim be- heerscht. Een en ander diende om het publiek aangenaam bezig te houden, terwijl ook van de rondvluchten der K.L.M, druk ge bruik werd gemaakt. Om ongeveer vijf uur waren de kampi oenvliegers allen terug en kon de uitslag worden berekend. Nadat de juiy haar taak had volbracht, dus uitgecijferd was, wie de winnaars wa ren, verzamelden zich de deelnemers en andere belangstellenden rond den heer C. A. van Woelderen, voorzitter van de Z. V.B., welke de behaalde tropkeeën zou uitreiken. Alvorens daartoe over te gaan sprak deze allereerst zijn dank uit voor de groote gastvrijheid, die hij op Schouwen mocht ervaren, en daarna dank te brengen aan de organisatoren van de rondvlucht de hee ren Kruyder, Chef d'Hotel, jhr. Röell en Korteweg, welke succes op hun arbeid oogstten, dank zij ook de medewerking- van het weer en niet te vergeten van de K.L.M., die, in den persoon van den heer Van den Broek, grooten steun verleende. Dank bracht spr. voorts aan de deelne mers aan deze vijfde Scheldevlucht, spe ciaal ook «aan luitenant Bakker, die de koers-contröle op zich had genomen. De Scheldemeeuw werd daarna overge reikt aan den heer H. Rollmann, die maar 3.3 strafpunten boekte, terwijl de Schelde- beker werd gewonnen door den heer F. C. Bik. Beide tropkeeën werden met een har- telijken gelukwensch aan de winnaars over gereikt. Prijswinnaar van de Scheldemeeuw (ca tegorie sportvliegers): H.Rollmann met3.3 strafpunten 2. J. Heijmans met 5.5 straf punten 3. H. J. P. van Heek met 6.45 strafpunten 4. Tjalling Visser met 14.15 strafpunten5. mr. F W.. Telders met 75 strafpunten6. mr. Vriezendorp met 82.6 strafpunten. Prijswinnaar van den Scheldebeker (ca tegorie beroepsvliegers) F. C. Bik met 0.4 strafpunten2. J. C. Plesman met 4.39 strafpunten3. P. Kool met 5.5 strafpunten4. H. W. Guyt met 10.95 strafpunten 5. A. H. Smolenaars met 14.95 strafpunten6. P. Heijen met 19.06 strafpunten. Met een extra ingelegd toestel, een oude F VII keerden wij huistoe. En het z.g. „oudje" deed het nog best, al maakte het een danig lawaai. Het kent de Zeeuwsche luchtlijn al jaren van buiten en het wist blijkbaar zijn levenden last van rasechte Schouwenaren nog in vervoering te bren gen. Die oude F VII en dat K.L.M.-per- soneel zijn beiden nog dezelfde gebleven. Degelijk behulpzaam voorkomend! Op en om het vliegveld Vlissingen. De jaarlijksche Nederlandsche Schelde vlucht had Zaterdagmiddag weer velen naar het vliegveld en omgeving gelokt, teneinde te profiteeren van het wisselende schouwspel, dat het etappe-station Vlis singen gedurende dit sportgebeuren bood. De een had zich een plaatsje verzekerd op het terrein of het terras van het K.L.M.- restaurant, de ander had zich genesteld op het amphitheater, dat de dijk van het ka naal door Walcheren biedt. Op den hoofdverkeersweg, die eindelijk de noodzakelijke moderniseering ondergaat, een gezellige drukte van auto's, fietsers, voetgangers en trams op kermis-capaciteit. Natuurlijk ontbreken ook de ijswagentjes niet, want... waar het volk is, is de nering en als het zonnetje brandt, is een ijsje een welkome verfrissching en tevens een aan gename tijdpasseering, wanneer men zich in afwachtende houding bevindt naar ge beurlijkheden, die de toekomst nog om sluierd houdt. Zouden ze al gestart zijn?i Van waar komen ze? Het uitgestrekte vliegveld handhaaft zijn rustige rust. Zoo ver het oog reikt, wijde groene verten, waarboven de lucht trilt. In het verre verschiet Walcheren's blonde dui nenreeks. Een imposante achtergrond, wel ke vertrouwen wekt in ons gewest van land en water. Zeeland draagt zijn naam terecht. Een trouwe wachter, waar de zee het land bevecht. De pastorale vrede wordt verstoord. Een molenwiektoestel, de P.H.A.S.A., dat op weg van Engeland naar Rotterdam, -.e Vlissingen benzine geladen heeft, taxïet over het veld. Even later heeft de autogiro zijn weg door het luchtruim vervolgd. Wij informeeren eens bij den heer Kake- beeke, belast met de controle over de deelnemers, en vernemen, dat de Schelde- musch niet meedoet, doch demonstreert in Haamstede, en dat de P.H.D.S.A. (een Lambach), het toestel van de Delftsehe Aëroclub, verstek laat gaan, zoodat er in totaal 12 machines aan de vlucht deelne men. Er is een klasse beroeps- en een klasse sport- (amateur) vliegers. Iedere groep heeft nu nog 6 deelnemers. Eerst komen de beroepsmenschen, waarbij ook onze stadgenoot Tjalling Visser, doch al leen in verband met den tijd, vermits hij den P.H.A.P.A., het toestel van de Zeeuwsche vereeniging voor Luchtvaart, vliegt, die in Haamstede sleepdiensten moet verrichten bij de te houden zweefvliegde- monstraties. Voorts vernemen wij, dat er twee routes gevolgd worden, waarbij Vlis singen öf het eerst öf het laatst wordt aangedaan. In deze luchthaven mag hoog stens een half uur worden gepauzeerd, anders volgt diskwalificatie. Op het seinstation is het een en al bedrij vigheid. De heer Van den Ende en zijn discipelen zijn in volle actie. „Daar komt er een" roept Jaap. Een zwak geronk is hoorbaar, ,,'t Is de A.P.A.", ver volgt Jaap. Typisch, dat ingewijden aan den motorzang hooren, welke machine er nadert. Het geronk wordt duidelijker. Een klein wit vogeltje schittert in den zonne glans. Na korten tijd kust de P.H.A.P.A. de grasmat en éven later staan Tjalling Visser en zijn passagiere, mej. A. van den Broeke, ook op den beganen grond. Op de Klemm, die om 2.42 landde, vol gen om 2.43 uiir de Koolhoven P.H. A.J.K. met Bik, om 2.46 uur het militaire vliegtuig no. 18 met Smolenaars, om 2.46.30 uur het dito no. 21 met Kool. Na het nuttigen van een verversching, tanken enz. gaan de luchtvogels binnen het half uur hun element weer in. Om 3.10 uur landt een trotsche Douglas. Een zilveren K.L.M.-lijner. De P.H.A.K. O., de Oeverzwaluw, 'i Is druk op de Zee land-lijn. Er was passagiersruimte tekort. Even later strijkt een extra lijnvliegtuig, de P.H.O.T.O., een v-erkeers-Fokker, neer. Na een kort oponthoud vertrok de Douglas naar onze Zuiderburen en het P.H.O.T.O.-toestel keerde terug naar Rotterdam. Het wachten was nu op de beroepsvlie gers van de tegengestelde route en terwijl het luchtvérkeer met al den aankleve van dien kalm zijn gang girg, kwamen achter eenvolgens het militaire toestel no. 19 met Guyt (3.15.45 u.), vliegtuig no. 17 met Heijen (3.16.15 u.) en de P.H.A.K.D. van de rijksopleiding met Plesman, den zoon van den directeur der K.L.M., (3.17 u.) bin nen. Terwijl deze vliegers pauzeerden vloog de militaire machine no. 629 met lui tenant Bakker, belast met de controle over, de militaire deelnemers, over het veld. Intusschen was het ruim half vier ge worden, in welken tijd het publiek zijn wachten toch wel beloond had gezien, En nu moesten de amateurs nog komen. Om 3.47.45 uur daalt de P.H.—J.U.H. met Heijmans, om 3.48.45 uur de P.H.F. K.D. met Vriesendorp en om 3.54.45 de P.H.H.J.P, met Van Heek. Ook een Bel gisch toestel, een crème Leopard Moth, de O.OA.E.L., steekt een visite op het yliegv.sld Vlissingen af. Even nadat deze sportvliegers weer de lucht zijn ingegaan, arriveerden de twee laatste machines van deze klasse. Het zijn de P.H.A.I.U. alias ,,'t Faffeltje", een Pander met Rollmann, die om 4.27.15 u. op het aardrijk terugkeert en de P.H.F.K.A. van de Nationale Luchtvaarfcschool met Telders, die om 4.43 uur landt. Beide ma chines blijken een vrouwelijke passagier met zich te voeren. In den Pander bevindt zich de echtgenoote van onzen sportieven burgemeester, mevrouw C. van Woelöeren- Sprenger, die verklaart, dat de tocht „heerlijk" was en het uitzicht „zóó mooi", terwijl ook Telders' gezellin het vliegen „prachtig" vond. De rust wordt op de gebruikelijke wijze benut. Onderwijl arriveert er weer eon forsche Douglas uit Knocke, die de reis naar Haamstede zal voortzetten. En daar moet de jury van het Vlissingen-veld ook naar toe. ,,'t Faffeltje" is vertrokken. Maar de Koolhoven van Telders heeft nog den tijd. En toch moeten de heeren Kake- beeke en Polak mede met dien grooten vogel. Telders is echter sportief, vertrekt binnen den hem toegemeten tijd en alles is O.K. Als öe groote >,kist" koers zet naar Schouwen heeft het vliegveld Vlissingen eenige interessante, attractieve uren door leefd, welke de vliegerij zeker ten goede zullen komen* Gemeentelijke cursussen voor werkloozen. Met betrekking tot de deelname aan de gemeentelijke cursussen voor werkloozen alhier waarvan wij in ons nummer van Vrijdag een verslag plaatsten over de uit reiking der diploma's, verzoekt men ons nog te melden, dat het aantal personen die zich in den loop van het cursusjaar 19371938 hebben laten inschrijven, in totaal 53 bedroeg, waaronder één uit de gemeente Oost- en West-Souburg en één uit de gemeente Koudekerke. Voor de diverse cursussen gaven zich op voor machineschrijven 44, stenografie 26, boekhouden 21, handelskennis 14, Engel- sche taal 11, Nederlandsche taal 2, Espe ranto 2, rekenen, algebra en meetkunde 2, Fransche taal 1, natuur- en werktuigkun de 3, motor- en materialenkennis 1, schil deren 1. Er werden dus alleen maar cursussen in machineschrijven, stenografie, boekhouden en handelskennis geopend, d'aar voor de andere vakken het aantal, dat zich opge geven had, te gering was. Door het te werk stellen van een aantal cursisten kon aan de examens maar dcor 13 personen worden deelgenomen, waarvan 10 een diploma wisten te behalen, Boottrein Den HaagVlissingen. Eenige dagen geleden publiceerden wij een artikel van een medewerker van een der groote dagbladen, waarin gewezen werd op ongewenschte toestanden die zich te Den Haag en Rotterdam voordeden in verband met plaatsgebrek in het rijtuig le en 2e klasse AmsterdamVlissingen dat om 11.02 uur uit Den Haag vertrok en aangekoppeld werd aan den boottrein Rot terdam-Vlissingen. Teneinde de reizigers in dezen trein on aangenaamheden als in het bewuste artikel werden opgesomd, te besparen is een extra rijtuig le en 2e klasse ingelegd, ter wijl de boottrein thans tijdelijk zoolang als dit noodig is in verband met de drukte, niet van Rotterdam, doch van Den Haag H.S. zal vertrekken. De boottrein vertrekt echter niet ora 11.02 uur zooals de aansluitende trein, doch enkele minuten later, nl. om 11.07 uur van Den Haag* H.S. Daar een en ander, zooals gezegd, slechts een tijdelijke maat regel is, dienen zij die van dezen trein gebruik wenschen te maken, toch op den «ouden vertrektijd, dus 11.02 uur aanwezig te zijn. Zoodra het reizigersverkeer dit niet meer noodig maakt, rijdt nl. de boottrein weer van Rotterdam. Intusschen kunnen dus de passagiers van alle klassen door dezen maatregel zonder overstappen van. Den. Haag naar Vlissingen reizen.. Reizen zonder geld. Zaterdagavond heeft de politie een 24- jarigen Engelschen student en een 22- jarige Engelsche vrouwelijke kok aange houden, die 25 Juli jl. uit Harwich alhier waren gepasseerd op weg naar Heidelberg. Zaterdagavond kwamen zij van hun uit stapje hier terug in de veronderstelling een nachtboot naar Engeland te hebben. Nu dit niet het geval bleek te zijn, was Leiden in last, want onze reizigers waren buiten hun reistickets platzak. De politie heeft zich over hen ontfermd, hun nachtverblijf verleend en hen den volgenden dag naar de boot gebracht en op bun vertrek toe gezien omdat zij voor haar warenon gewenschte vreemdelingen, 3 3 Gisteren arriveerde alhier met de mail boot een 12-jarige Engelsche padvinder met bestemming naar Keulen voor familie bezoek. Om zijn hals droeg hij een gele herkenningskaart van een Engelsche R. K. padvindersorganisatie. Een dame zou hem hier komen afhalen om hem naar den trein te brengen. Geld had de jongen niet en de dame kwam niet opdagen. De jongen liet zijn trein verloopen en daar stond hij. De politie nam hem in bescherming en wendde zich tot den pastoor. Door diens zorgen is de knaap in een katholiek g-ezin onder gebracht om daarna zijn reis zoo spoedig mogelijk te kunnen vervolgen. Openbare Leeszaal en Bibliotheek. In de maand Juli was de Openbare lees- en studiezaal gedurende 26 dagen geopend. Zij werd bezocht door 906 personen 811 mannen en 96 vrouwen gemiddeld per dag dus een bezoek van 35 personen. In de uitleenbibliotheek Werden aan 1349 lezers 1603 banden uitgereikt 1132 ro mans, 82 buitenlandsche romans, 149 kin derboeken en 240 populair wetenschappe lijke werken en tijdschriften. Vijf nieuwe leden werden ingeschreven. Nieuwe aanwinsten iS R o m a n 3 Buchholtz De komedie komt, Rice Baas Peet en compagnon- SchendelZomerreis. Buiten 1. romans? Földes La rue du chat qui pêche. FeuchtwangerErfolg. Populair wetenschap pe- lijke werken: LindeboomStiefkinderen yan het christendom. Kastein Geschiedenis der Joden. Telder De zon tegemoet. RiemensReurslag Groei. NeillMoeilijke ouders. KerschensteinerDe komende schcoï< MajorLeven en dood. Klein gebak. Lorenz Ik heb het gevonden Houten Kamerplanten. .Tazelaar Alice Nahon, Dit nummer bestaat uit 2 bladen De 5e Nederlandsche Scheldevlucht:* (Pag 1, eerste blad.); Verschillende woningen door bliksem* inslag vernield. IGemengd Nieuws. X Twee dooden bij ernstig vliegongeluk in Ned. Indiëtwee toestellen omlaag gestort. .(Luchtvaart,), Wederom enkele personen bij het zwemmen verdronken. (Gemengd Nieuws.)' Nieuw rechtsch offensier aan het front van de Ebro» .(Buitenland.) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN en de behandeling met Steradent! Hebt U een kunstgebit, gebruikt dan eveneens dagelijks Hef resultaat is verrassend! Badhuis aan de Bonedijkestraat. Gedurende de week van 1 tot 6 Augustus werden in het Badhuis 301 baden geno men en wel 207 door heeren, 84 door da mes en 10 door kinderens Vlissingsch scheepvaartnïeuws. Aangekomen: „Mecklenburg" van Harwich (verwacht) Nederlandsch m,s. „Antilope" van Londen naar Duis burg „Immanuel" en „Drente" van Gra- velines „Brinda" van Londen „Ida" van FarehamGrieksch t.s. „Petroil" van St* Louis de Rhöne, laden bij de Vlismar 5 Belgische lichter „Fraternité III" van Brugge naar Rotterdam. Om te bunkeren: Nederland sche m.s. „Jura", „Hasewint", „Jutland" van AntwerpenGrieksch s.s. „Igor" van Piraeus; „Panagiotis" van Atabanti;: Zweedsch s.s. „Norita" van Londen Noorsch m.t. „Pericles" van Antwerpen ;j „Inneroy" van Hamburg Italiaansch s.s,! „Caterina Gerolimich" van Bremen Duitsch t.s. „Winnetou" van Kiel? Fransch m.s. „Winnipeg" van Le Havre* V ert rokken: „Oranje Nassau" naar Harwich„Magrietha" naai' Londen „Jutland" naar Lomma„Hasewint" naar Wiborg; „Jura" naar Grimsby; „Drente" en „Immanuel" naar Antwerpen „Brinda" en „Ida" naar Antweipen„Igor" naar Stettin„Norita" naar Archangel „In neroy" en „Pericles" naar Keywest„Pe troil" naar IJmuiden 3 „Winnetou" naar Cuba. Het nieuws van den dag in beeld. Zaterdag is door de Zeeuwsche Vereeni ging voor de Luchtvaart georganiseerde vijfde Nederlandsche Scheldevlucht gehou den de heer Rijntjes, invlieger van de maatschappij „De Schelde", ontvangt na zijn demonstratievlucht met öe „Schelde- musch" een koelen dronk en muzikale hulde. Een .jeugdige Zeeuwsche toont veel be langstelling voor de toestellen. Luitenant-vlieger J. L. J. Swartjes, slachtoffer van het vliegongeluk bij Rijs wijk, is Zaterdag op Nieuw Eik en Duinen te Den Haag met militaire eer ter aarde besteld. Alle Nederlanders die aan de Tour de France hebben deelgenomen, hebben Zon dag een wedstrijd gereden op de Rijswijk- sche wielerbaan. Smokkelaar aangehouden. Zaterdagavond hebben politie en douane nabij de provinciale boot alhier een auto uit Breda aangehouden die bij visitatie 1000 boekjes sigarettenpapier bleek te be- vatten^ welke frauduleus waren ingevoerd.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1