STOFFENKONING SPELDJESDAG Ir DE EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 164 VRIJDAG 15 JULI 1938 Ttlet de„Cleodora" naar Schiedam Opnieuw een fraai schip aan de Shell-vloot toegevoegd AANVANG ZATERDAGMORGEN 9 UUR SEIZOEN- Zoo 'n ruiming heeft U nog nooit gezien Italiaansch verkeersvliegtuig met twintig inzittenden verongelukt Herwonnen Levenskracht STADSNIEUWS abonnementsprijs Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courant UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISS1NGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 ADVERTENTIEPRIJS Van 15 regels 3-25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regeL Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN A A N GESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" (Donderdagmiddag aan boord van de „Cleodora"), Wederom heeft de Koninklijke Shell- groep een fraai schip aan haar reeds in drukwekkend groote vloot toegevoegd. De „Cleodora", het enkelschroef-moitor-tank- schip dat bij de N.V. Kon. Mij. „De Schel de/' werd gebouwd en dat Zaterdag 30 April jl. van stapel hep, is heden door de reederij overgenomen. Het was na het vele slechte weer van den laatsten tijd een verademing, dat de officiëele proeftocht door een heerlijk zon netje en weinig wind begunstigd werd. De reis naar Rotterdam is dan ook een plei- ziertochtje geworden. Dat hebben wij bij proeftochten wel eens anders meegemaakt Gewoonlijk liggen nieuwe schepen op de ree en worden de gasten met een boot naar boord gebracht. De „Cleodora" lag Donderdagmorgen echter gemeerd aan de groote kade van de haven van Vlissingen tegenover de loodsen, zoodat het embar- queeren al heel gemakkelijk ging. Minder gemakkelijk was het, het zware schip naar buiten te krijgen. De loods oor deelde het wenschelijk te zwaaien, maar de beide sleepbooten hebben hier een heel karwei aan gehad. De „Cleodora" maakte fcijn ^proeftocht nl. vol geladen met zee water tot op den maximum zomerdiepgang van 27' 6 1/8". (Het draagvermogen is dan 12.000 tons en de snelheid 12 knoopen). Het was dus een heel gewicht dat in de Vlissingsehe haven eventjes „gekeerd" moest worden en de sleepbooten zijn er dan ook van ca. half tien tot 10 over tien mee zoet geweest. Maar toén. konden de eigen machines gaan werken; de sleep booten gooiden los en met een flink gan getje voeren wij de reede op. Eenige technische bijzonderheden. De hoofdafmetingen van de „Cleodora" zijn de volgende lengte tusschen de lood lijnen 460'0" grootste breedte op bui tenkant spanten 59'0" holte tot boven dek in de zijde 34'0". Het schip is gebouwd volgens het ge combineerde langs- en dwarsspanten- eysteem en wel volgens de voorschriften van de hoogste klasse van Lloyd's Regis ter het is speciaal bestemd voor het ver voer van olie in de laadruimten en voldoet verder aan alle eischen van de scheepvaart inspectie en van de Nederlandsche Schepen wet. Natuurlijk zijn ook de modernste hulpmiddelen ten dienste der navigatie en ter bevordering van de veiligheid van op varenden en lading, aain boord. Twee, over de heele lengte van de la- dmg-tanks doorloopende langsschotten en 15 dwarsschotten, verdeelen het schip in 27 oliedichte compartimenten voor lading olie, 2 cofferdammen, 2 pompkamers en 1 dwarsbunker voor dieselolie. Alle tanks bezitten verwarmingsspiralen om het transport van dikke oliesoorten mogelijk te maken, terwijl speciale leidingen zijn aangebracht met het doel de tanks te ontgassen en tegen brand te beveiligen. De verblyven. Het is voor hen die regelmatig aan boord van nieuw-gebouwde schepen komen, op vallend èn verheugend dat de laatste jaren in steeds toenemende mate aandacht wordt geschonken aan de verblijven voor de be manning. Eerlijk gezegd hadden wij niet verwacht aan boord van een tankschip zulke smaakvolle en doelmatig ingerichte verblijven te zullen aantreffen en daarom maken wij er met des te meer genoegen melding van. Wanneer men hoort, hoe lang de bemanning van een tankschip van huis is, kan men echter niet anders zeggen, dan dat de opvarenden een prettig verblijf dub bel en dwars verdienen. En dus is het van de maatschappij goed gezien, dat zij hier voor zorg draagt; deze verblijven zijn im mers een belangrijk deel van het jaar het „thuis" der opvarenden en een prettig tehuis is nu eenmaal altijd bevorderlijk Voor goede arbeidsprestaties. De stuurlieden, hofmeesters en marconist .vinden hun verblijven op het brugdek, waar ook de eetsalon is aangebracht. Daarboven heeft de gezagvoerder zijn zit kamer, slaapkamer en badkamer én hier v/eer boven vindt men het stuurhuis met de kaartehkamer. De machinisten en het overige civiele personeel hebben hun hutten enz. op de kampanje en op het kampanjedek is een rooksalon en betrekkelijk royale afme tingen gebouwd voor de stuurlieden en machinisten. Onder het bakdek vindt men de hutten, waschgelegenheden enz. voor de matrozen, olJelieden en onderofficieren. De verwarming van de verblijven (even als de aandrijving van verschillende werk tuigen) vindt plaats met behulp van stoom. De machines. De „Cleodora" wordt voortbewogen door een enkelwerkenden achteylinder viertact Werkspoor dieselmotor, type KMWS 650/1400, die met duck-vulling werkt en bij 120 omwentelingen per minuut een ver mogen van 3600 as P.K. heeft. Met behulp van een. ketting-overbrenging drijft de krukas een aantal roteerende pompen aan. Een Schctsche ketel met een verwarmd oppervlak van 2560 vierk. voet levert stoom voor diverse hulpwerktuigen en voor de verwarming van tanks en ver blijven. Hoewel de ketel met olie wordt ge stookt, is hij tevens ingericht als uitlaat gas-ketel. De uitlaatgassen van den hoofd motor kunnen namelijk met behulp van een wisselklep direct naar den schoorsteen, maar ook via enkele kleppen naar den Schotschen ketel worden geleid. In de ma chinekamer staan twee Hoek-aanzet- luchtcompressoren, terwijl een Kromhout dieselmotor (gekoppeld aan een 16 K.W. Smit-dynamo) en een Smit-stoommachine met 16 K.W. dynamo, voor den electri- schen stroom voor verlichtingsdoeleinden zorgen. In de machinekamer vindt men tevens een aantal stoompompen, een hulpconden sor, een verdamper, een stookolie-installa tie, een turbo-filter voor brandstofolie en tal van andere technische hulpmiddelen. Zooals reeds gezegd, er zijn twee pompka mers en in ieder van deze staan een drain- pomp van 6"x6"x6" en 2 stoomladingpom- pen opgesteld (de laatste 12"xl0"x24" met een capaciteit van ca. 850 Liter per uur). In de voorruim-pompkamer vindt men nog 'een ballastpomp, een cofferdam-pomp en een brandstofolietrimpomp. De motorkamer bevindt z-ich in het achterschip. Het wordt een latertje. Er was op gerekend, dat wij te circa 4 uur in Schiedam zouden zijn. Zij die meer proeftochten hebben bijgewoond, weten dat het verstandig is hier maar niet al te vast op te rekenen en zij doen er voor alle ze kerheid minstens een uurtje bij. Wij ston den echter wel-even te kijken toen wij het schrijven van ons verslag onderbraken om aan dek een luchtje te scheppen en wij daar moesten vernemendat het mis schien wel acht uur zou worden In ver band met den grooten diepgang van de „Cleodora" waren wij namelijk niet onder de Walchersche kust, maar door de Wie lingen gevaren. En: dat beteekent een heel eind om en veel tijdverlies. Men zal zijn best doen om den verloren tijd in Schiedam zooveel mogelijk in te halen. Wij gaan nl. niet met de „Cleodora" in het Wilton-dok zcoals meestal gebeurt, maar in Schiedam gaat het schip aan de boeien en worden de passagiers met een sleepboot van boord gehaald. Intusschen wordt de ballast ge loosd en dan gaat de „Cleodora" het dok in. Rustig afwachten dus maar. Er valt toch niets aan te doen en het weer is- te mooi om te mopperen. Wij zullen dus maar niet meer op het horloge kijken. Als de sleepboot straks op den Waterweg voor Schiedam maar bijtijds is om nog den laat sten trein te kunnen halen Zoo'n tankboot is voor een leek die wel eens op passagiersschepen heeft gevaren, een wonderlijk ding. Het zijn pijpen en kranen, kranen en pijpen, waar men ook ziet. En dat men gevaarlijk spul aan boord pleegt te hebben, waarmede het ver standig is voorzichtig om te springen, blijkt wel uit de veelvuldige opschriften die men overal kan zien„veiligheid voor alles" bijv. En(in 6 talen nog wel „streng- verboden te rooken". Ja, de verschillende soorten brandbare olie zijn nu eenmaal niet ongevaarlijk. Zij kfrnnen den opvarenden tenminste noodlot tig worden, wanneer niet alle mogelijke veiligheidsmaatregelen in acht worden ge nomen. Maar dat schijnt op de „Cleodora" wel in orde te zijn. Wie aan boord waren. Hoewel, in verband met de beperkte ac- comodatie van een tankschip, het aantal gasten niet zoo groot was als bij den proeftocht van een passagiersschip dikwijls het geval pleegt te zijn, hebben tocb vele genoodigden de reis van Vlissingen naar Schiedam bijgewoond. Wij zagen o.m. den „marine super intendant" van de Anglo Saxon Petroleum Co. den heer C. Zuiver, de heeren A. C. M. de Ridder, W. Massink] A Robertson, F. Dreckmeijer, C. van der Wees en J. Reitsma van de Bataafsche Petroleum Maatschappij, den commandant der Maritieme Middelen te Vlissingen kapi tein ter zee H. J. van der Stad, den heer Mulder, inspecteur van de N.I.T. (Neder- landsch Indische Tankstoomboot Mij.), den inspecteur-generaal van de scheepvaart P. S. van 't Haaff, het hoofd van de af- deeling comptabiliteit van het Departement van Financiën den heer H. K. Wetmar, den adjunct-directeur van het Crisis Uit voer Bureau den heer J. V. Wackerlin den districtscommandant der Koninklijke Marechaussee le luitenant A. J. W. J. L. Losecaat van Nouhuys, den directeur van den Provincialen Stoombootdienst op de Westerschelde den heer G. J. de Jonge, hoofdingenieur G. J. Lugt van Werkspoor met eenige andere heeren van dit bedrijf, de heeren L. Vuyk en J. J. Schoo van Lloyds Register, ir. H. N. Prins van de Stoomvaart Maatschappij „Nederland", den directeur van Gemeentewerken te Vlissin gen den heer C. Ouwehand, den directeur van de zeevaartschool „De Ruyterschool" den heer P. Vijn met twee leeraren en een aantal leerlingen van genoemde school, den- inspecteur technische dienst van de Stoom vaart Maatschappij „Zeeland" den heer J. J. v. d. Broeke. Voor „De Schelde", waar de „Cleodora" gebouwd werd, waren aanwezig de heeren mr. J. Smit Az, ir.H. C. Wesseling, de heer A. Smit, ir. H. W. vin Tijen en ver schillende leden van den technischen staf. Het schip wordt overgenomen. Om 10 voor half .een passeerden wij het lichtschip Wandelaar en een uurtje la ter vereepigde de eerste helft der genoo digden zich aan een lunch, waar de heeren Zuiver en Wesséling het woord hebben gevoerd. Om twee uur verzamelden allen bij den mast waar nog de „Schelde"-vlag in top wapperde en hier natm de heer Zuiver het schip voor de Koninklijke Shell Groep over. De „Schelde"-vlag werd gestreken en on der toejuichingen der aanwezigen ging statig de kleurige „Shell"-vlag omhoog, waarmede de „Cleodora" dus was opgeno menin de groote vloot der Shell-tankers die in indrukwekkenden getale alle zeeën der wereld bevaren. F.'I.iigrijke opdrachten. In een onderhoud dat wij nog met den heer Zuiver mochten hebben, vertelde deze dat de „Cleodora" indertijd besteld is te gelijk met een groot aantal andere tank schepen die hier te lande en elders voor de Kon. Shell-groep werden en worden ge bouwd. En wanneer men dan hoort dat in de laatste 3 jaren hier te lande door de Kon. Shell-groep voor niet minder dan 37.000.000 aan opdrachten voor nieuwe schepen geplaatst is, beseft men pas eeni- germate van hoeveel beteekenis dit wel isniet alleen voor de betrokken werven, maar ook voor de machine-fabrieken en de talrijke neven-industrieën die met de scheepvaart verband houden. En al heeft de Shell deze orders natuurlijk welover wogen geplaatst in de overtuiging dat de schepen him rendement wel zullen opbren gen, dit neemt niet weg dat het voor ons land zeer belangrijk is dat al deze op drachten loskwamen in een periode dat het met de werkgelegenheid in het alge meen en bij de werven in het bijzonder, maar droevig gesteld was. Zulke belang rijke orders werken stimuleerend. Zij geven anderen ondernemers moed en vertrouwen in de naaste toekomst. En wat arbeid beteekent voor de gezin nen der betrokken arbeiders die tot voor kort tot lediggang gedoemd waren, behoe ven wij hier waarlijk niet te gaan uiteen zetten. De heer Zuiver was over de technische kwaliteiten van de „Cleodora" bijzonder goed te spreken en zei ons, buitengewoon tevreden te zijn over het prima werk dat „De Schelde" met den bouw van dit schip weer geleverd heeft. De „Cleodora" vol doet aan alle eischen van het contract", zei de heer Zuiver ons, „en „De Schelde" heeft met dit schip een aanwinst aan onze vloot toegevoegd waar de Nederlandsche industrie en koopvaardij trotsch op mogen zijnde „Cleodora" is een prachtschip Waardeerende woorden, die den bouwers ongetwijfeld goed zullen hebben gedaan. Vermelden wij van het verloop van den officiëelen proeftocht overigens nog slechtsdat er weinig méér van te ver tellen valt. Toen het schip overgenomen was, begon men al met het loozen der waterballast om het schip een diepgang te bezorgen waarmee het straks bij Wilton in het dok kan. Het weer bleef schitte rend en de stemming aan boord uitstekend. En daardoor keek niemand boos toen wij eindelijk in Schiedam met een sleepboot van boord werden gehaald. Want een latertje is het inderdaad ge worden De nieuwe aanwinst van de Shell-vloot zal niet lang in ons land blijven. A.s. Za terdag of Zondag wordt in ballast de reis naar West-Indië ondernomen en vandaar zal het schip de Shell-producten over heel onzen aardbol helpen verspreiden. Gelukkige vaart „Cleodora" j OPRUIMING Een greep uit de honderden spotkoopjes Linnen voor Mantel of Costuum van 1.65 voor 7<t Tweed voor Sportmantel van 2.45 voor 1.08 Wollen Georgette, diverse kleuren van 2.65 voor 1.27y2 140 breed Flamlsol Imprlmé van 98 voor 49 Mat, nopjes en andere dessins van 85 voor 39 90 breed Vlstra, alle dessins van 59 voor 29 OPRIT 67 VERSCHEIDENE LIJKEN REEDS AANGESPOELD. Een Italiaansch verkeersvliegtuig van den dienst Cagliari (Sardinië)Rome, aan boord waarvan zich twintig personen be vonden, wordt vermist. Het toestel was gistermorgen om 7.35 uur van Cagliari vertrokken met zestien pas sagiers en een uit vier personen bestaan de bemanning. Sedertdien heeft men het niet meer gezien. Naar vernomen wordt heeft men reeds verscheidene lijken uit de zee opgevischt. In een officieel communiqué wordt eg» zegd, dat het zoeken naar het vermiste watervliegtuig vruchteloos gebleken is, en dat de inzittenden als verloren moeten worden beschouwd. Het wrak gevonden. Nader bericht men ons dat gisteravond in volle zee het wrak van het watervlieg tuig is gevonden. De twintig inzittenden zijn allen om het leven gekomen. Tot nu toe zijn slechts zes lijken aangespoeld. On der de passagiers bevonden zich twee zus ters van den onderstaatssecretaris voer luchtvaart, generaal Valle. Een onderzoek naar de oorzaken van het ongeval is ingesteld, Tien lijken van verongelukte Itali- aansche vliegtuig gevonden. Later wordt nog gemeldDe torpedoja ger „Astoria" heeft tien lijken aan land gebracht van passagiers van het veronge lukte watervliegtuig. Onder de geborgen slachtoffers bevindt zich o.m. mevr. Valle, de zuster van den onderstaatssecretaris voor de luchtvaart en een jong nichtje van mevr. Valle. Met oorlogsschepen blijft men zoeken naar de overige tien slachtoffers, onder wie zich nog een tweede zuster van generaal Valle moet bevinden. Commité Vlissingen Morgen, 16 Jul! Mogen wij op Uw onmisbaren steun rekenen Dit nummer bestaat uit 3 bladen van Jen Hughes heeft de vlucht om de wereld volbracht, (Luchtvaart) Italiaansch verkeersvliegtuig met 20 inzittenden verongelukt. (Voorpagina, le blad).. Bij treinbotsing op het station Arnhem zyn 4 reizigers licht gewond, (Gemengd nieuws)1, Er komen geen Japanners naar dé Olympische spelen 1940 Japan ziet al van de organisatie der spelen, (Sportnieuws)1, ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN Een kano-wedstrijd voor het hadstrand. Met verschillende attracties tracht men den bezoekers aan onze badplaats de noo- dige afwisseling te bieden. Naast het reeds vastgestelde programma zal men ook nog trachten een kano-wedstrijd te organisee- ren. Deze wedstrijd zaa worden gehouden op de Schelde voor het badstrand op Za terdag 13 Augustus a.s. Ieder, zoowel uit Vlissingen, Souburg of Middelburg kan aan dezen sportieven strijd deelnemen, mits bij beschikt over een één- of tweepersoons-kano en de zwemsporfc vol doende beheerscht. De deelnemers worden in twee groepen ondergebracht, nl. van 13—16 jaar en ou deren. Het parcours is circa 1100 m. De start vindt plaats bij het Wandelhoofd, van waar gevaren wordt tot nabij den Nolledijk. Hier wordt gedraaid en weer terug gepeddeld naar de plaats van uitganghet Wandel hoofd, Ook voor dezen wedstrijd geldt „safety first", zoodat alle maatregelen voor de vei ligheid van de deelnemers zullen worden genomen. Verschillende Ingezetenen hebben reeds fraaie prijzen of medailles beschikbaar ge steld. Zij, die zich voor dezen wedstrijd inte resseeren kunnen nadere inlichtingen vin den in de achterstaande advertentie. Mutaties personeel Loodswezen. Den loodsschipper der le klasse B. N. W. Stofkoper is met ingang van den Isten Augustus as. eeryol ontslag, yerleend,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1