STOFFENKONING
SPELDJESDAG
Ir
DE
EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 164
VRIJDAG 15 JULI 1938
Ttlet de„Cleodora" naar Schiedam
Opnieuw een fraai schip aan de Shell-vloot toegevoegd
AANVANG
ZATERDAGMORGEN 9 UUR
SEIZOEN-
Zoo 'n ruiming
heeft U nog nooit gezien
Italiaansch verkeersvliegtuig met
twintig inzittenden verongelukt
Herwonnen Levenskracht
STADSNIEUWS
abonnementsprijs
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zijn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJissingsche Courant
UITGAVE FIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISS1NGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
ADVERTENTIEPRIJS
Van 15 regels 3-25,
iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regeL Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN
A A N GESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
(Donderdagmiddag aan boord
van de „Cleodora"),
Wederom heeft de Koninklijke Shell-
groep een fraai schip aan haar reeds in
drukwekkend groote vloot toegevoegd. De
„Cleodora", het enkelschroef-moitor-tank-
schip dat bij de N.V. Kon. Mij. „De Schel
de/' werd gebouwd en dat Zaterdag 30
April jl. van stapel hep, is heden door de
reederij overgenomen.
Het was na het vele slechte weer van
den laatsten tijd een verademing, dat de
officiëele proeftocht door een heerlijk zon
netje en weinig wind begunstigd werd. De
reis naar Rotterdam is dan ook een plei-
ziertochtje geworden. Dat hebben wij bij
proeftochten wel eens anders meegemaakt
Gewoonlijk liggen nieuwe schepen op de
ree en worden de gasten met een boot
naar boord gebracht. De „Cleodora" lag
Donderdagmorgen echter gemeerd aan de
groote kade van de haven van Vlissingen
tegenover de loodsen, zoodat het embar-
queeren al heel gemakkelijk ging.
Minder gemakkelijk was het, het zware
schip naar buiten te krijgen. De loods oor
deelde het wenschelijk te zwaaien, maar
de beide sleepbooten hebben hier een heel
karwei aan gehad. De „Cleodora" maakte
fcijn ^proeftocht nl. vol geladen met zee
water tot op den maximum zomerdiepgang
van 27' 6 1/8". (Het draagvermogen is dan
12.000 tons en de snelheid 12 knoopen).
Het was dus een heel gewicht dat in de
Vlissingsehe haven eventjes „gekeerd"
moest worden en de sleepbooten zijn er
dan ook van ca. half tien tot 10 over tien
mee zoet geweest. Maar toén. konden de
eigen machines gaan werken; de sleep
booten gooiden los en met een flink gan
getje voeren wij de reede op.
Eenige technische bijzonderheden.
De hoofdafmetingen van de „Cleodora"
zijn de volgende lengte tusschen de lood
lijnen 460'0" grootste breedte op bui
tenkant spanten 59'0" holte tot boven
dek in de zijde 34'0".
Het schip is gebouwd volgens het ge
combineerde langs- en dwarsspanten-
eysteem en wel volgens de voorschriften
van de hoogste klasse van Lloyd's Regis
ter het is speciaal bestemd voor het ver
voer van olie in de laadruimten en voldoet
verder aan alle eischen van de scheepvaart
inspectie en van de Nederlandsche Schepen
wet. Natuurlijk zijn ook de modernste
hulpmiddelen ten dienste der navigatie en
ter bevordering van de veiligheid van op
varenden en lading, aain boord.
Twee, over de heele lengte van de la-
dmg-tanks doorloopende langsschotten en
15 dwarsschotten, verdeelen het schip in
27 oliedichte compartimenten voor lading
olie, 2 cofferdammen, 2 pompkamers en 1
dwarsbunker voor dieselolie. Alle tanks
bezitten verwarmingsspiralen om het
transport van dikke oliesoorten mogelijk
te maken, terwijl speciale leidingen zijn
aangebracht met het doel de tanks te
ontgassen en tegen brand te beveiligen.
De verblyven.
Het is voor hen die regelmatig aan boord
van nieuw-gebouwde schepen komen, op
vallend èn verheugend dat de laatste jaren
in steeds toenemende mate aandacht wordt
geschonken aan de verblijven voor de be
manning. Eerlijk gezegd hadden wij niet
verwacht aan boord van een tankschip
zulke smaakvolle en doelmatig ingerichte
verblijven te zullen aantreffen en daarom
maken wij er met des te meer genoegen
melding van. Wanneer men hoort, hoe lang
de bemanning van een tankschip van huis
is, kan men echter niet anders zeggen, dan
dat de opvarenden een prettig verblijf dub
bel en dwars verdienen. En dus is het van
de maatschappij goed gezien, dat zij hier
voor zorg draagt; deze verblijven zijn im
mers een belangrijk deel van het jaar het
„thuis" der opvarenden en een prettig
tehuis is nu eenmaal altijd bevorderlijk
Voor goede arbeidsprestaties.
De stuurlieden, hofmeesters en marconist
.vinden hun verblijven op het brugdek,
waar ook de eetsalon is aangebracht.
Daarboven heeft de gezagvoerder zijn zit
kamer, slaapkamer en badkamer én hier
v/eer boven vindt men het stuurhuis met de
kaartehkamer.
De machinisten en het overige civiele
personeel hebben hun hutten enz. op de
kampanje en op het kampanjedek is een
rooksalon en betrekkelijk royale afme
tingen gebouwd voor de stuurlieden en
machinisten.
Onder het bakdek vindt men de hutten,
waschgelegenheden enz. voor de matrozen,
olJelieden en onderofficieren.
De verwarming van de verblijven (even
als de aandrijving van verschillende werk
tuigen) vindt plaats met behulp van stoom.
De machines.
De „Cleodora" wordt voortbewogen door
een enkelwerkenden achteylinder viertact
Werkspoor dieselmotor, type KMWS
650/1400, die met duck-vulling werkt en
bij 120 omwentelingen per minuut een ver
mogen van 3600 as P.K. heeft.
Met behulp van een. ketting-overbrenging
drijft de krukas een aantal roteerende
pompen aan. Een Schctsche ketel met een
verwarmd oppervlak van 2560 vierk. voet
levert stoom voor diverse hulpwerktuigen
en voor de verwarming van tanks en ver
blijven. Hoewel de ketel met olie wordt ge
stookt, is hij tevens ingericht als uitlaat
gas-ketel. De uitlaatgassen van den hoofd
motor kunnen namelijk met behulp van
een wisselklep direct naar den schoorsteen,
maar ook via enkele kleppen naar den
Schotschen ketel worden geleid. In de ma
chinekamer staan twee Hoek-aanzet-
luchtcompressoren, terwijl een Kromhout
dieselmotor (gekoppeld aan een 16 K.W.
Smit-dynamo) en een Smit-stoommachine
met 16 K.W. dynamo, voor den electri-
schen stroom voor verlichtingsdoeleinden
zorgen.
In de machinekamer vindt men tevens
een aantal stoompompen, een hulpconden
sor, een verdamper, een stookolie-installa
tie, een turbo-filter voor brandstofolie en
tal van andere technische hulpmiddelen.
Zooals reeds gezegd, er zijn twee pompka
mers en in ieder van deze staan een drain-
pomp van 6"x6"x6" en 2 stoomladingpom-
pen opgesteld (de laatste 12"xl0"x24" met
een capaciteit van ca. 850 Liter per uur).
In de voorruim-pompkamer vindt men nog
'een ballastpomp, een cofferdam-pomp en
een brandstofolietrimpomp. De motorkamer
bevindt z-ich in het achterschip.
Het wordt een latertje.
Er was op gerekend, dat wij te circa
4 uur in Schiedam zouden zijn. Zij die meer
proeftochten hebben bijgewoond, weten dat
het verstandig is hier maar niet al te vast
op te rekenen en zij doen er voor alle ze
kerheid minstens een uurtje bij. Wij ston
den echter wel-even te kijken toen wij het
schrijven van ons verslag onderbraken om
aan dek een luchtje te scheppen en wij
daar moesten vernemendat het mis
schien wel acht uur zou worden In ver
band met den grooten diepgang van de
„Cleodora" waren wij namelijk niet onder
de Walchersche kust, maar door de Wie
lingen gevaren. En: dat beteekent een heel
eind om en veel tijdverlies. Men zal zijn
best doen om den verloren tijd in Schiedam
zooveel mogelijk in te halen. Wij gaan nl.
niet met de „Cleodora" in het Wilton-dok
zcoals meestal gebeurt, maar in Schiedam
gaat het schip aan de boeien en worden de
passagiers met een sleepboot van boord
gehaald. Intusschen wordt de ballast ge
loosd en dan gaat de „Cleodora" het dok
in. Rustig afwachten dus maar. Er valt
toch niets aan te doen en het weer is- te
mooi om te mopperen. Wij zullen dus maar
niet meer op het horloge kijken. Als de
sleepboot straks op den Waterweg voor
Schiedam maar bijtijds is om nog den laat
sten trein te kunnen halen
Zoo'n tankboot is voor een leek die wel
eens op passagiersschepen heeft gevaren,
een wonderlijk ding. Het zijn pijpen en
kranen, kranen en pijpen, waar men ook
ziet. En dat men gevaarlijk spul aan
boord pleegt te hebben, waarmede het ver
standig is voorzichtig om te springen,
blijkt wel uit de veelvuldige opschriften
die men overal kan zien„veiligheid voor
alles" bijv. En(in 6 talen nog wel
„streng- verboden te rooken".
Ja, de verschillende soorten brandbare
olie zijn nu eenmaal niet ongevaarlijk. Zij
kfrnnen den opvarenden tenminste noodlot
tig worden, wanneer niet alle mogelijke
veiligheidsmaatregelen in acht worden ge
nomen. Maar dat schijnt op de „Cleodora"
wel in orde te zijn.
Wie aan boord waren.
Hoewel, in verband met de beperkte ac-
comodatie van een tankschip, het aantal
gasten niet zoo groot was als bij den
proeftocht van een passagiersschip dikwijls
het geval pleegt te zijn, hebben tocb vele
genoodigden de reis van Vlissingen naar
Schiedam bijgewoond. Wij zagen o.m. den
„marine super intendant" van de Anglo
Saxon Petroleum Co. den heer C. Zuiver,
de heeren A. C. M. de Ridder, W. Massink]
A Robertson, F. Dreckmeijer, C. van der
Wees en J. Reitsma van de Bataafsche
Petroleum Maatschappij, den commandant
der Maritieme Middelen te Vlissingen kapi
tein ter zee H. J. van der Stad, den heer
Mulder, inspecteur van de N.I.T. (Neder-
landsch Indische Tankstoomboot Mij.), den
inspecteur-generaal van de scheepvaart
P. S. van 't Haaff, het hoofd van de af-
deeling comptabiliteit van het Departement
van Financiën den heer H. K. Wetmar,
den adjunct-directeur van het Crisis Uit
voer Bureau den heer J. V. Wackerlin
den districtscommandant der Koninklijke
Marechaussee le luitenant A. J. W. J. L.
Losecaat van Nouhuys, den directeur van
den Provincialen Stoombootdienst op de
Westerschelde den heer G. J. de Jonge,
hoofdingenieur G. J. Lugt van Werkspoor
met eenige andere heeren van dit bedrijf,
de heeren L. Vuyk en J. J. Schoo van
Lloyds Register, ir. H. N. Prins van de
Stoomvaart Maatschappij „Nederland", den
directeur van Gemeentewerken te Vlissin
gen den heer C. Ouwehand, den directeur
van de zeevaartschool „De Ruyterschool"
den heer P. Vijn met twee leeraren en een
aantal leerlingen van genoemde school, den-
inspecteur technische dienst van de Stoom
vaart Maatschappij „Zeeland" den heer J.
J. v. d. Broeke.
Voor „De Schelde", waar de „Cleodora"
gebouwd werd, waren aanwezig de heeren
mr. J. Smit Az, ir.H. C. Wesseling, de
heer A. Smit, ir. H. W. vin Tijen en ver
schillende leden van den technischen staf.
Het schip wordt overgenomen.
Om 10 voor half .een passeerden wij
het lichtschip Wandelaar en een uurtje la
ter vereepigde de eerste helft der genoo
digden zich aan een lunch, waar de heeren
Zuiver en Wesséling het woord hebben
gevoerd.
Om twee uur verzamelden allen bij den
mast waar nog de „Schelde"-vlag in top
wapperde en hier natm de heer Zuiver het
schip voor de Koninklijke Shell Groep over.
De „Schelde"-vlag werd gestreken en on
der toejuichingen der aanwezigen ging
statig de kleurige „Shell"-vlag omhoog,
waarmede de „Cleodora" dus was opgeno
menin de groote vloot der Shell-tankers
die in indrukwekkenden getale alle zeeën
der wereld bevaren.
F.'I.iigrijke opdrachten.
In een onderhoud dat wij nog met den
heer Zuiver mochten hebben, vertelde deze
dat de „Cleodora" indertijd besteld is te
gelijk met een groot aantal andere tank
schepen die hier te lande en elders voor
de Kon. Shell-groep werden en worden ge
bouwd. En wanneer men dan hoort dat in
de laatste 3 jaren hier te lande door de
Kon. Shell-groep voor niet minder dan
37.000.000 aan opdrachten voor nieuwe
schepen geplaatst is, beseft men pas eeni-
germate van hoeveel beteekenis dit wel
isniet alleen voor de betrokken werven,
maar ook voor de machine-fabrieken en
de talrijke neven-industrieën die met de
scheepvaart verband houden. En al heeft
de Shell deze orders natuurlijk welover
wogen geplaatst in de overtuiging dat de
schepen him rendement wel zullen opbren
gen, dit neemt niet weg dat het voor ons
land zeer belangrijk is dat al deze op
drachten loskwamen in een periode dat
het met de werkgelegenheid in het alge
meen en bij de werven in het bijzonder,
maar droevig gesteld was. Zulke belang
rijke orders werken stimuleerend. Zij geven
anderen ondernemers moed en vertrouwen
in de naaste toekomst.
En wat arbeid beteekent voor de gezin
nen der betrokken arbeiders die tot voor
kort tot lediggang gedoemd waren, behoe
ven wij hier waarlijk niet te gaan uiteen
zetten.
De heer Zuiver was over de technische
kwaliteiten van de „Cleodora" bijzonder
goed te spreken en zei ons, buitengewoon
tevreden te zijn over het prima werk dat
„De Schelde" met den bouw van dit schip
weer geleverd heeft. De „Cleodora" vol
doet aan alle eischen van het contract",
zei de heer Zuiver ons, „en „De Schelde"
heeft met dit schip een aanwinst aan onze
vloot toegevoegd waar de Nederlandsche
industrie en koopvaardij trotsch op mogen
zijnde „Cleodora" is een prachtschip
Waardeerende woorden, die den bouwers
ongetwijfeld goed zullen hebben gedaan.
Vermelden wij van het verloop van den
officiëelen proeftocht overigens nog
slechtsdat er weinig méér van te ver
tellen valt. Toen het schip overgenomen
was, begon men al met het loozen der
waterballast om het schip een diepgang
te bezorgen waarmee het straks bij Wilton
in het dok kan. Het weer bleef schitte
rend en de stemming aan boord uitstekend.
En daardoor keek niemand boos toen wij
eindelijk in Schiedam met een sleepboot
van boord werden gehaald.
Want een latertje is het inderdaad ge
worden
De nieuwe aanwinst van de Shell-vloot
zal niet lang in ons land blijven. A.s. Za
terdag of Zondag wordt in ballast de reis
naar West-Indië ondernomen en vandaar
zal het schip de Shell-producten over heel
onzen aardbol helpen verspreiden.
Gelukkige vaart „Cleodora" j
OPRUIMING
Een greep uit de honderden spotkoopjes
Linnen voor Mantel of Costuum van 1.65 voor 7<t
Tweed voor Sportmantel van 2.45 voor 1.08
Wollen Georgette, diverse kleuren van 2.65 voor 1.27y2
140 breed
Flamlsol Imprlmé van 98 voor 49
Mat, nopjes en andere dessins van 85 voor 39
90 breed
Vlstra, alle dessins van 59 voor 29
OPRIT 67
VERSCHEIDENE LIJKEN REEDS
AANGESPOELD.
Een Italiaansch verkeersvliegtuig van
den dienst Cagliari (Sardinië)Rome, aan
boord waarvan zich twintig personen be
vonden, wordt vermist.
Het toestel was gistermorgen om 7.35 uur
van Cagliari vertrokken met zestien pas
sagiers en een uit vier personen bestaan
de bemanning. Sedertdien heeft men het
niet meer gezien.
Naar vernomen wordt heeft men reeds
verscheidene lijken uit de zee opgevischt.
In een officieel communiqué wordt eg»
zegd, dat het zoeken naar het vermiste
watervliegtuig vruchteloos gebleken is, en
dat de inzittenden als verloren moeten
worden beschouwd.
Het wrak gevonden.
Nader bericht men ons dat gisteravond
in volle zee het wrak van het watervlieg
tuig is gevonden. De twintig inzittenden
zijn allen om het leven gekomen. Tot nu
toe zijn slechts zes lijken aangespoeld. On
der de passagiers bevonden zich twee zus
ters van den onderstaatssecretaris voer
luchtvaart, generaal Valle.
Een onderzoek naar de oorzaken van het
ongeval is ingesteld,
Tien lijken van verongelukte Itali-
aansche vliegtuig gevonden.
Later wordt nog gemeldDe torpedoja
ger „Astoria" heeft tien lijken aan land
gebracht van passagiers van het veronge
lukte watervliegtuig. Onder de geborgen
slachtoffers bevindt zich o.m. mevr. Valle,
de zuster van den onderstaatssecretaris
voor de luchtvaart en een jong nichtje van
mevr. Valle. Met oorlogsschepen blijft men
zoeken naar de overige tien slachtoffers,
onder wie zich nog een tweede zuster van
generaal Valle moet bevinden.
Commité Vlissingen
Morgen, 16 Jul!
Mogen wij op Uw onmisbaren steun
rekenen
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
van Jen
Hughes heeft de vlucht om de wereld
volbracht, (Luchtvaart)
Italiaansch verkeersvliegtuig met 20
inzittenden verongelukt.
(Voorpagina, le blad)..
Bij treinbotsing op het station Arnhem
zyn 4 reizigers licht gewond,
(Gemengd nieuws)1,
Er komen geen Japanners naar dé
Olympische spelen 1940 Japan ziet al
van de organisatie der spelen,
(Sportnieuws)1,
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
Een kano-wedstrijd voor het hadstrand.
Met verschillende attracties tracht men
den bezoekers aan onze badplaats de noo-
dige afwisseling te bieden. Naast het reeds
vastgestelde programma zal men ook nog
trachten een kano-wedstrijd te organisee-
ren. Deze wedstrijd zaa worden gehouden
op de Schelde voor het badstrand op Za
terdag 13 Augustus a.s.
Ieder, zoowel uit Vlissingen, Souburg of
Middelburg kan aan dezen sportieven strijd
deelnemen, mits bij beschikt over een één-
of tweepersoons-kano en de zwemsporfc vol
doende beheerscht.
De deelnemers worden in twee groepen
ondergebracht, nl. van 13—16 jaar en ou
deren.
Het parcours is circa 1100 m. De start
vindt plaats bij het Wandelhoofd, van waar
gevaren wordt tot nabij den Nolledijk. Hier
wordt gedraaid en weer terug gepeddeld
naar de plaats van uitganghet Wandel
hoofd,
Ook voor dezen wedstrijd geldt „safety
first", zoodat alle maatregelen voor de vei
ligheid van de deelnemers zullen worden
genomen.
Verschillende Ingezetenen hebben reeds
fraaie prijzen of medailles beschikbaar ge
steld.
Zij, die zich voor dezen wedstrijd inte
resseeren kunnen nadere inlichtingen vin
den in de achterstaande advertentie.
Mutaties personeel Loodswezen.
Den loodsschipper der le klasse B. N.
W. Stofkoper is met ingang van den Isten
Augustus as. eeryol ontslag, yerleend,