Vlissiagsche Courant 9loMuier uoor betere Schoenen" TWEEDE BLAD IEUWE wartaal abonné's GRATIS GEMEENTEBESTUUR „Examen-vrees FEUILLETON Zijn Indische vrouw van de van Dinsdag 28 Juni 1938. No. 149 jntvangen de in deze naand nog ver- ichijnende nummers Alle abonné's der Vlissingsche Courant in het bezit van een polis, zijn overeenkomstig de betreffende bepalingen geheel verzekerd tegen ongevallen. BEKENDMAKING. Aangifte leerlingen Avondschool voor Nijverheidsonderwijs. Burgemeester en Wethouders van Vlls- Jngen maken hekend, dat op Maandag 27 iinsdag 28 en Woensdag 29 Juni a.s. des vonds van 79 uur in het schoolgebouw jan het Groenewoud Nr. 41, gelegenheid (estaat tot aangifte van nieuwe leerlingen bor de Avondschool voor Nijverheidson- erwijs. Nieuwe leerlingen moeten bij den aan- ang van den cursus, en wel op 17 Septem- er a.s. a. tenminste twaalf jaar en acht maan- en oud zijn en tevens voldoende lager on- erwijs hebben genoten, of b. indien zij twaalf jaar, doch nog geen vaalf jaar en acht maanden oud zijn, een swijs overleggen, dat zij het zevende lee lar eener lagere school met vrucht hebben oorloöpen. Zij mogen niet gelijktijdig een dagschool e zoeken. Bij de aangifte wordt verzocht een •ouwboekje mede te brengen. Vlissingen, 25 Juni 1938. Burg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, A. DE BEIJL, L. S. AFSLUITING VERKEEK GEDEELTE OOGEWEG TUSSCHEN KAPOENTJES- WEG EN BLOEMENLAAN. Burgemeester en Wethouders van Vlis- ,ngen brengen ter openbare kennis, dat vqor het verkeer met alle motorry- ligen, met rijwielen, met alle ry- of voer- ligen geen motorrijtuigen of rijwielen zijn- e, en vee, het gedeelte van den Hoogeweg, elegen tusschen den Kapoentjesweg en e Bloemenlaan, zal zijn afgesloten op Voensdag 29 Juni a.s. en op Donderdag 9 Juni d.a.v. "Vlissingen, 28 Juni 1938. Burg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN, De Secretaris, F. BISSCHOP. LUCHTVAART Eerste op Australiëdienst der K.N.I.L.M. aansluitend Indië-vliegtuig vertrokken. Zooals reeds zoo vele malen in de ge schiedenis der Nederlandsche luchtvaart hadden zich ook hedenmorgen vroeg ve^l belangstellenden verzameld in liet stations gebouw van de Amsterdamsche luchthaveo Schiphol, en evenals bij vorige gelegenhe den stond in het middelpunt dezer belang stelling weer het vertrek van een Indië- vliegtuig der IC.LM. Een deel van de post en de lading en zelfs eenigen van de pas sagiers, die hedenmorgen met de „Emoe" naar Batavia zijn vertrokken, zullen daar aansluiting vinden op het vliegtuig, waar mede de K.N.I.L.M. op 3 Juli a.s. haar eer sten dienst naar Australië opent, zoodat het vertrek van het Indië-vliegtuig van morgen kon worden beschouwd als de ope ning van de directe Nederlandsche lucht- verbinding NederlandAustralië. Verscnil- lende autoriteiten waren hierbij aanwezig. Voor de vertrekkende machine heeft de directeur der K.L.M., de heer A. Plesman, het woord gevoerd. Hij sprak de hoop uit, dat dit succes voor de toekomst vruchten zou mogen afwerpen en eindigde met een driewerf hoera voor de leden der bemanning, bestaande uit de heeren A. Viruly, van Rosen, Buytendijk, Gits en Oosterhuis. De voorzitter van den raad van bestuur der K.N.I.L.M., de heer E. Enthoven, over handigde gezagvoerder Viruly een K.N.L. L.M.-vlag met den datum van de opening der nieuwe luchtlijn er in geborduurd, en verzocht den commandant, deze vlag te Tjililitjan te willen overhandigen aan den K.N.I.L.M.-vertegenwoordiger Nieuwen- huis, opdat deze hem zal meegeven aan den gezagvoerder van het K.N.I.L.M.-vliegtuig, waarmede de dienst naar Australië wordt geopend, opdat deze de vlag naast de Australische vlag by aankomst in Austra lië op de machine kan plaatsen. In de congreszaal van het hotel verza melden de aanwezigen zich na het vertrek van het vliegtuig aan een gemeenschappe lijk ontbijt, waarbij nog eenige korte woor den gesproken werden door ir. Hof namens den minister van waterstaat en door dr. {r. M. H. Damme. Adspirant-officier-vlieger bij het Kon. Ned.-Indisch leger. In aansluiting aan de ter zake in de dag bladen verschenen berichten, wordt ons van bevoegde zijde medegedeeld, dat ver zoeken om in opleiding te worden genomen voor het vliegbrevet-M uit de houders waarvan t.z.t. de jongelieden zullen worden gekozen voor uitzending naar Ned. Indië als adspirant-officier-kort verband vlieger tot het Luchtvcrdedigingsfonds, secreta riaat Vijverweg 2, Park de Kievit, Wasse- nas.r, inetede van tot het departement van koloniën, behooren te worden gericht. Uit de geschiedenis der militaire luchtvaart. Als op 1 Juli a.s. de luchtvaartafdee- ling te Soesterberg haar zilveren jubileum gaat vieren, kan men ten onrechte tot de conclusie komen, dat het dien dag vijf-en- twintig jaar geleden is, dat een organi satie tot stand kwam, welke ook maar eenigszins zij het op kleinere schaal te vergelijken is met de tegenwoordige L.V.A., zooals wij die thans kennen en zooals zij wellicht nog slechts korten tijd zal blijven voortbestaan. Immers mag het als bekend verondersteld worden, dat bin nen niet te langen tijd de reorganisatie van de luehtvaartafdeeling tot een afzon derlijk luchtwapen als zelfstandig onder deel van de landmacht, verwacht kan wor den, als gevolg van de zeer groote uit breiding. Teneinde ook in ons land de belangstel ling voor de luchtvaart aan te wakkeren werd in 1907 door eenige menschen, die in de toekomst van de vliegerij geloofden, opgericht de Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, onder voorzitterschap van den toenmaligen kolonel bij den gene- ralen staf C. J. Snijders, den lateren opper bevelhebber van land- en zeemacht. Mede aan de activiteit van deze ver eeniging moet het worden toegeschreven, dat men in het leger steeds meer de be hoefte ging voelen, aandacht aan de lucht vaart te wijden. In 1910 werd een militaire luchtvaartcommissie ingesteld om het vraagstuk te bestudeeren. Toen in 1912 het rapport der twee jaar tevoren ingestelde militaire, luchtvaart commissie verscheen en de minister van oorlog, onze tegenwoordige minister-presi dent dr. H. Colijn, de conclusies ervan in de Kamer verdedigde, was het pleit weldra beslecht. Op 1 Juli 1913 werd de luehtvaartafdee ling opgericht, een afdeeüng waarbij offi cieren van alle wapens ingedeeld konden worden, zooals trouwens nog steeds het geval is. Het eenige luchtvaartterrein in Nederland, in 1910 op de heide bij Soes terberg ingericht door de firma Verwey en Lugard, die de Maatschappij voor Lucht vaart hadden opgericht, werd door het rijk gekocht, terwijl het tweepersoons Farman- toestel van Marinus van Meel werd over genomen. Tot commandant der L.V.A. werd benoemd kapitein H. Walaardt Sacré, die met eenige andere deskundigen een studiereis naar Frankrijk maakte om na te gaan, welk vliegtuigtype voor aankoop in aanmerking kwam. De keus viel op den tweedekker Henri Farman, waarvan er drie besteld werden. Toen op 1 Augustus 1914 de wereldoor log uitbrak, bestond de L.V.A. uit 10 offi cieren, 1 ingenieur en 31' onderofficieren en manschappen. Men beschikte over vijf vliegtuigen, terwijl op de begrooting voor 1914 gelden waren uitgetrokken voor den aankoop van nog zes vliegtuigen. is tegenwoordig onge grond! Neein'n" Akkertje" en U zult dan géén last hebben van „zenuwen". De wereldoorlog leidde tot een snelle ont wikkeling van de luchtvaart in de betrok ken landen en ook de deskundigen hier volgden met aandacht de toenemende be- teekenis van het luchtwapen bij de krijgs voering. De beschikbare vliegtuigen kregen ook in ons land een taak toebedeeld in het mobilisatie-apparaat en werden belast met patrouillediensten langs de grens, waartoe landingsterreinen werden ingericht te Vlis singen, Arnhem, Venlo en Gilze Rijen. Toch breidde de luehtvaartafdeeling zich slechts langzaam uit, ten eerste omdat men over geringe middelen beschikte, en ten tweede omdat het niet gemakkelijk was, aan vliegtuigen te komen, die in het buitenland gekocht moesten worden, even- danljc WclgctnccJ en zijn Vod er DOOR G. TH. ROTMAN (Nadruk verboden) SS In de kamer staat een kast, ZZZ Dat treft Jim bijzonder SSS IJlings schiet hij er op af, SS Kruipt met spoed er onder SS Buurman neemt subiet een duik, SS Hij ligt bijna op zijn buik Man, wees toch verstandig j=j=j Apen zijn te handig 44. Au, o wee, daar heb je 't al Hoor den man eens koeren SE Heel zijn hoofd zit vastgeklemd, SS Hij kan 't niet verroeren. SS Kijk, hij rukt, hij kromt zijn rug SS Maar zijn hoofd wil niet terug SS 't Is voor hem een soffie, Maar voor Jim een boffie ss (Donderdag vervólg) liliilülltlillllllliülllliiilllllllllillllilllllüll! als de motoren. Toch slaagde men er ge durende de oorlogsjaren in, vliegtuigen uit het buitenland te betrekken, en wel Nieu- port-, Caudron- en Farman-toestellen uit Frankrijk, en Rumpler-verkenners uit Duitschland, uit welk land men in October 1917 tevens de eerste door een Nederlander geconstrueerde vliegtuigen betrok, nl. tien Fokker-jagers D. 3, geconstrueerd door Anthony Fokker. Tegen het einde van 1918 bezat de L.V.A. 73 verkenners, 30 jagers, 6 diverse les- vliegtuigen en 56 lesvliegtuigen van bet type „Spijker". Inmiddels was in 1915 het vliegveld Schiphol bij Amsterdam inge richt en was in 1917 een afzonderlijke marinevliegdienst tot stand gekomen, die gestationeerd werd te De Mok op Texel. Hoewel eigenlijk tot verleden jaar de luehtvaartafdeeling te kampen ha 1 met een gebrek aan belangstelling voor ons lucht wapen, breidde de organisatie zich voort durend uit, tot den vorm welken zij thans heeft. De heer Hans Martin onder-directeur der K.L.M. Naar wij vernemen is met ingang van heden de heer Hans Martin, bcofd van de Indië-afdeeling der K.L.M., benoemd tot onder-directeur der K.L.M. Ook in deze functie zal hij zich blijven belasten met de leiding der Indische aangelegenheden. De directie der K.L.M. bestaat thans vit den heer Plesman, directeur, en de heeren H. Martin en P. Guillonard, onder-direc teuren, de laatste speciaal belast met de leiding der technische aangelegenheden. De opening van de luchtlijn Amsterdam ManchesterLiverpool. Maandag is de gedurende de winter maanden stopgezette dienst Amsterdam Liverpool der K.L.M. heropend. In plaats van Hull is thans Manchester in dezen dienst opgenomen. Reeds Vrijdag j.l. is het Douglas DC2- toestel „Perkoetoet" naar Manchester ge vlogen, bestuurd door den piloot Frenken, die verleden jaar de Liverpool-lijn vloog, en den piloot Snitselaar, die haar dit jaar zal vliegen, tezamen met den boordwerk tuigkundige Blaauw, den radiotelegrafist van Tongeren en de stewardess Beatrix Terwindt. In het toestel dat bestemd was om er Maandag den dienst Liverpool ManchesterDoncnste rAmsterdam mee te openen, bevonden zich de heer D. de Vries van de K.L.M., alsmede eenige Ne derlandsche journalisten. Aan een diner, waarbij o.a. leden van het Manchester gemeentebestuur en van de Kamer van Koophandel aanzaten, hebbtin de vertegenwoordigers van beide lichamen uiting gegeven aan hun dankbaarheid je gens de K.L.M. Tijdens het luchtfeest op den openingsdag trok de buiten de hangar opgestelde Douglas-machine met de oranje- blanje-bleuvlag op de cockpit groote be langstelling. Zondag j.l. maakte de „Perkoetoet" een vlucht naar de groote badplaats Blackpool, waar eveneens groote belangstelling be stond voor de machine. Duitsch vliegtuig by proefvlucht omlaag gestort. Gisteravond is een Duitsch vliegtuig op een proefvlucht omlaag gestort in de nabij heid van Berlijn. De drie inzittenden zijn om het leven gekomen. Non-stop vlucht MoskouWladiwostok. Gistermorgen is de Russische vlieger Wladimir Kokkinaki met Brjandinski als tweeden piloot met een tweemotorig vlieg tuig opgestegen voor een vlucht zonder tusschenlanding van Moskou naar Wladi wostok, een afstand van 7000 KM. Gister avond bevond het toestel zich op een af stand van 3560 KM. van Moskou. LICHT OP VOOR AUTO'S, FIETSEN EN VOERTUIGEN Juni Dinsdag 28 Woensdag 29 9.54 9.53 HOOGWATER TE VLISSINGEN Juni Dinsdag 28 2.05 14.30 Woensdag 29 2.56 15.19 Roman door H. Courths-Mahler 16 j Hij hield de handen van zijn vriend in de teijne en praatte hartelijk en opwekkend egen hem. Gonny stond er met een stra- end gezicht by en viel elk woord dat Ha-is iprak, bij. Ronald voelde zich werkelyk opgelucht iij de eerlijke pogingen van deze beide menschen. Als hy soms een enkelen keer emeend had toch geen schuld te hebben, an had hy altyd weer tegen zichzelf ge zegd, dat hU natuurlyk niet onbevooroor deeld was en te zacht over zichzelf oor deelde. Maar nu zeiden deze beide betrouw bare, eerlyke menschen ook, dat hij on schuldig was en dat was meer waard. Hij voelde zich merkbaar verlicht. Vooral deed Gonny's verdediging hem goed en hij kon den blik niet van haar afwenden. Ein delijk zei Hans „Probeer nu, om alle gedachten aan dien tijd van je af te zetten. Je vrouw is dood en ik denk, dat je die Maja Ravi wel noo't meer zult ontmoeten, want je zult wel nooit meer naar Indië gaan". Een schaduw gleed over Ronalds gezicht. „Je weet niet, dat Maja Ravi in Duitsch land is. Niemand kan vooruit zeggen of ik haar vandaag of morgen niet tegen het lijf zal loopen en of ze dan niet weer nieuwe wraakplannen zal smeden Gonny schrok. „Wat wil die vreeselijke vrouw hier in Duitschland? Het zou haar hier veel moei lijker vallen wraak te nemen. Je hadt haar indertijd moeten laten gevangen nemen. Hoe weet je, dat ze in Duitschland is?" vroeg Hans. „Ik heb den laatsten tijd herhaaldelijk advertenties in de couranten gelezen en haar programma in een Berlijnsch variété stond er ook in. Ik zag ook haar portret en een opgetogen artikel over haar dans kunst in een van de grootste geïllustreerde bladen. Hierovertuig je", Ronald leg de een opengeslagen courant op tafel. Hans en Gonny bogen zich over het portret van Maja Ravi heen en weer overmeester de Gonny angst voor den geliefden man. Als deze vrouw wist waar Ronald Rittner woonde zou ze dan niet trachten opnieuw wraak op hem te nemen? Ze hield zich echter goed en zei met een glimlach „Wat kan haar dat schelen Die vrouw zou hier niet vrijuit gaan voor haar misdaad. U heeft gelyk dat u haar niet in het buitenland aan het gerecht heeft over geleverd maar hier in Duitschland zou ze zeker gestraft worden". Ronald huiverde. „Ik zou alles wat gebeurd is niet in het openbaar willen laten behandelen, Ht hemel geve, dat ik haar nooit meer terug zie". „Nu, ze zal wel nooit naar Hattingcn komen en eeuwig zal ze ook wel niet m Duitschland blijven. Ik lees in dit artikel, dat ze reeds in bijna alle groote steden van Duitschland is opgetreden. Sterren als zij komen plotseling op en gaan even gauw weer onder. Probeer haar te vergeten en plaag je zelf niet meer met de gedachte, dat je schuld hebt. Gonny en ik zullen ei je wel overheen helpen, niet Gonny?" Ze knikte en stak Ronald impulsief ie hand toe. „Als u het me wilt toestaan, zal ik graag probeeren u op te vroolijken en af te leiden. Maar het verdriet om uw vrouw kan ik u helaas niet afnemen". Een weemoedig lachje speelde om Ro nalds mond. „Ze is als een droom door myn lev-Ji gegleden en ik heb al dikwijls gedacht, dat die droom de ruwe werkelijkheid niet zou hebben kunnen verdragen. Als ze hier In Duitschland was gekomen, zou het mis schien op een bittere ontgoocheling zijn uit- geloopen. Ik houd haar in lieve herinnering en het spijt me, dat ze zoo vroeg gestor ven is om haar zelfmaar onmisbaar iF ze niet voor me. Dan moet Djuna gelukkig zijn, dat z? stierf, vóór ze moest merken, dat ze uw liefde verloren had", zei Gonny zacht. „Je zult eens een ander en beter gelua vinden, Ronald", zei Hans hartelyk. De drie menschen bleven dien avond nog lang bij elkaar zitten en de vrienden deden alles om Ronald op te vroolijken. Hij was ook werkelijk opgewekter, maar zijn verdriet om Gonny nam toe. Ze was en bleef voor hem onbereikbaar, ze behoorde zijn vriend toe en hij moest berusten. Ea hoe meer hij voelde, dat Gonny hem nirt minder achtte om hetgeen hij gedaan had, en dat hij haar had kunnen veroveren als ze vrij was geweest, des te erger werd hst voor hem, dat ze onbereikbaar was. Toen het drietal dien .vond laat naar bed ging, waren ze betere vrienden dan ooit en voelden zich door een hechte sympathie verbonden. De beide heeren ver gezelden Gonny naar het rentmeesterhu's want het was reeds heel laat geworden. Gonny verzekerde wel lachend, dat ze niet bang was, doch ze lieten zich daarvan niet afbrengen. Met een hartelijken handdruk scheidden ze. Gonny kon echter den slaap niet vinden. Elk woord van Ronald klonk nog na m haar ziel. Ze dacht na over Ronalds leed en opeens schoot haar een denkbeeld doer het hoofd, dat maakte, dat ze opsprong en met groote oogen in het donker staarde. Als Maja Ravi Ronald Rittner toch eens alleen maar een onschuldig toovermiddeitje gegeven had, zooals de dokter ook be weerde? Kon een dokter zich zoo vergis sen in de symptomen van een ziekte, een dokter die de patiënte toch dagelijks ge zien en toch zeker ook vaak onderzocht had? Was het niet mogelijk, dat Djuna werkelijk aan tuberculose gestorven was er. dat Maja Ravi om Ronald bang te maken en zich op hem te wreken, maar verzonnen had, dat ze Ronald vergif had gegeven? Ze moest toch geweten hebben, dat het heel gevaarlijk voor haar was om Ronalds vrouw te vergiftigen. Ze kon toch niet vooruit weten, dat Ronald juist in dien tijc! door eigen ziekte te zwak en energieloos zou zijn om iets tegen haar te beginnen. Als hij haar had laten arresteeren zou liet er leelijk voor haar hebben uitgezien. Zou een Maja Ravi zich aan ::ulk een gevaar blootstellen Ze piekerde urenlang over deze vraag. Als ze werkelyk vergiftigd was, hadden zich bij Djuna toch andere verschijnselen moeten voordoen die een dokter had moe ten bemerken. Als in een vurig gebed klemde ze de handen in elkaar. O, als haar vermoeden eens juist was? Dan zou Ronald Rittner ineens van een grooten last bevrijd zijn en dan zou hij weer vroolijk en gelukkig wor den. Maar hoe zou ze er achter komen? Er was maar één mensch op de wereld, die de waarheid kende, en dat was Maja Ravi zelf. Gonny lag nog wakker toen het buiten al dag werd, toen sliep ze eindelijk in cn droomde, dat ze aan de godin Kali werd geofferd. Toen men haar met touwen wilde vastbinden rukte ze zich los en gilde luid keels. Daardoor werd ze wakker en toen ze op de klok keek ontdekte ze tot haar schrik, dat ze zich voor het eerst sedert ze op Hattingen was, verslapen had. Z» stond haastig op en begaf zich aan haar werk. Weer waren eenige weken verloopen. De verhouding tusschen de drie menschen wa6 veel hartelijker geworden, doch Gonny merkte heel goed, dat Ronald Rittner he lemaal niet vroolijker en rustiger geworden was na zijn biecht. Ze vermoedde niet, dat Ronald meer leed door zijn ongelukkige liefde voor haar dan door zijn vermeende schuld. Zijn liefde voor Gonny was steeds grooter geworden en hij leed onuitspreke lijk onder de overtuiging, dat Gonny en Hans von Hellwart elkaar liefhadden. Die zekerheid maakte, dat hij weer in zijn oude melancholie verviel, hoewel zijn biecht over wat hem in Indië overkomen was zijn hart toch wat verlicht had. Gonny meende een ter, dat het g'evoel van schuld hem zoo drukte. Weer dacht ze er diep over na hoe ze bem zou kunnen helpen en hoe langer ho= meer kwam ze tot de overtuiging, dat Ro nald zijn vrouw geen vergif gegeven had. Ze klampte zich aan die gedachte vast en zou Ronald zoo graag ook die overtuiging hebben geschonken. (Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 3