Vlissiagsche Courant
9loMuier uoor betere Schoenen"
TWEEDE BLAD
IEUWE
wartaal
abonné's
GRATIS
GEMEENTEBESTUUR
„Examen-vrees
FEUILLETON
Zijn Indische vrouw
van de
van
Dinsdag 28 Juni 1938. No. 149
jntvangen de in deze
naand nog ver-
ichijnende nummers
Alle abonné's der Vlissingsche
Courant in het bezit van een
polis, zijn overeenkomstig de
betreffende bepalingen geheel
verzekerd tegen ongevallen.
BEKENDMAKING.
Aangifte leerlingen Avondschool voor
Nijverheidsonderwijs.
Burgemeester en Wethouders van Vlls-
Jngen maken hekend, dat op Maandag 27
iinsdag 28 en Woensdag 29 Juni a.s. des
vonds van 79 uur in het schoolgebouw
jan het Groenewoud Nr. 41, gelegenheid
(estaat tot aangifte van nieuwe leerlingen
bor de Avondschool voor Nijverheidson-
erwijs.
Nieuwe leerlingen moeten bij den aan-
ang van den cursus, en wel op 17 Septem-
er a.s.
a. tenminste twaalf jaar en acht maan-
en oud zijn en tevens voldoende lager on-
erwijs hebben genoten, of
b. indien zij twaalf jaar, doch nog geen
vaalf jaar en acht maanden oud zijn, een
swijs overleggen, dat zij het zevende lee
lar eener lagere school met vrucht hebben
oorloöpen.
Zij mogen niet gelijktijdig een dagschool
e zoeken.
Bij de aangifte wordt verzocht een
•ouwboekje mede te brengen.
Vlissingen, 25 Juni 1938.
Burg. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
A. DE BEIJL, L. S.
AFSLUITING VERKEEK GEDEELTE
OOGEWEG TUSSCHEN KAPOENTJES-
WEG EN BLOEMENLAAN.
Burgemeester en Wethouders van Vlis-
,ngen
brengen ter openbare kennis,
dat vqor het verkeer met alle motorry-
ligen, met rijwielen, met alle ry- of voer-
ligen geen motorrijtuigen of rijwielen zijn-
e, en vee, het gedeelte van den Hoogeweg,
elegen tusschen den Kapoentjesweg en
e Bloemenlaan, zal zijn afgesloten op
Voensdag 29 Juni a.s. en op Donderdag
9 Juni d.a.v.
"Vlissingen, 28 Juni 1938.
Burg. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN,
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
LUCHTVAART
Eerste op Australiëdienst der K.N.I.L.M.
aansluitend Indië-vliegtuig vertrokken.
Zooals reeds zoo vele malen in de ge
schiedenis der Nederlandsche luchtvaart
hadden zich ook hedenmorgen vroeg ve^l
belangstellenden verzameld in liet stations
gebouw van de Amsterdamsche luchthaveo
Schiphol, en evenals bij vorige gelegenhe
den stond in het middelpunt dezer belang
stelling weer het vertrek van een Indië-
vliegtuig der IC.LM. Een deel van de post
en de lading en zelfs eenigen van de pas
sagiers, die hedenmorgen met de „Emoe"
naar Batavia zijn vertrokken, zullen daar
aansluiting vinden op het vliegtuig, waar
mede de K.N.I.L.M. op 3 Juli a.s. haar eer
sten dienst naar Australië opent, zoodat
het vertrek van het Indië-vliegtuig van
morgen kon worden beschouwd als de ope
ning van de directe Nederlandsche lucht-
verbinding NederlandAustralië. Verscnil-
lende autoriteiten waren hierbij aanwezig.
Voor de vertrekkende machine heeft de
directeur der K.L.M., de heer A. Plesman,
het woord gevoerd.
Hij sprak de hoop uit, dat dit succes voor
de toekomst vruchten zou mogen afwerpen
en eindigde met een driewerf hoera voor
de leden der bemanning, bestaande uit de
heeren A. Viruly, van Rosen, Buytendijk,
Gits en Oosterhuis.
De voorzitter van den raad van bestuur
der K.N.I.L.M., de heer E. Enthoven, over
handigde gezagvoerder Viruly een K.N.L.
L.M.-vlag met den datum van de opening
der nieuwe luchtlijn er in geborduurd, en
verzocht den commandant, deze vlag te
Tjililitjan te willen overhandigen aan den
K.N.I.L.M.-vertegenwoordiger Nieuwen-
huis, opdat deze hem zal meegeven aan den
gezagvoerder van het K.N.I.L.M.-vliegtuig,
waarmede de dienst naar Australië wordt
geopend, opdat deze de vlag naast de
Australische vlag by aankomst in Austra
lië op de machine kan plaatsen.
In de congreszaal van het hotel verza
melden de aanwezigen zich na het vertrek
van het vliegtuig aan een gemeenschappe
lijk ontbijt, waarbij nog eenige korte woor
den gesproken werden door ir. Hof namens
den minister van waterstaat en door dr. {r.
M. H. Damme.
Adspirant-officier-vlieger bij het
Kon. Ned.-Indisch leger.
In aansluiting aan de ter zake in de dag
bladen verschenen berichten, wordt ons
van bevoegde zijde medegedeeld, dat ver
zoeken om in opleiding te worden genomen
voor het vliegbrevet-M uit de houders
waarvan t.z.t. de jongelieden zullen worden
gekozen voor uitzending naar Ned. Indië
als adspirant-officier-kort verband vlieger
tot het Luchtvcrdedigingsfonds, secreta
riaat Vijverweg 2, Park de Kievit, Wasse-
nas.r, inetede van tot het departement van
koloniën, behooren te worden gericht.
Uit de geschiedenis der militaire
luchtvaart.
Als op 1 Juli a.s. de luchtvaartafdee-
ling te Soesterberg haar zilveren jubileum
gaat vieren, kan men ten onrechte tot de
conclusie komen, dat het dien dag vijf-en-
twintig jaar geleden is, dat een organi
satie tot stand kwam, welke ook maar
eenigszins zij het op kleinere schaal
te vergelijken is met de tegenwoordige
L.V.A., zooals wij die thans kennen en
zooals zij wellicht nog slechts korten tijd
zal blijven voortbestaan. Immers mag het
als bekend verondersteld worden, dat bin
nen niet te langen tijd de reorganisatie
van de luehtvaartafdeeling tot een afzon
derlijk luchtwapen als zelfstandig onder
deel van de landmacht, verwacht kan wor
den, als gevolg van de zeer groote uit
breiding.
Teneinde ook in ons land de belangstel
ling voor de luchtvaart aan te wakkeren
werd in 1907 door eenige menschen, die in
de toekomst van de vliegerij geloofden,
opgericht de Nederlandsche Vereeniging
voor Luchtvaart, onder voorzitterschap
van den toenmaligen kolonel bij den gene-
ralen staf C. J. Snijders, den lateren opper
bevelhebber van land- en zeemacht.
Mede aan de activiteit van deze ver
eeniging moet het worden toegeschreven,
dat men in het leger steeds meer de be
hoefte ging voelen, aandacht aan de lucht
vaart te wijden. In 1910 werd een militaire
luchtvaartcommissie ingesteld om het
vraagstuk te bestudeeren.
Toen in 1912 het rapport der twee jaar
tevoren ingestelde militaire, luchtvaart
commissie verscheen en de minister van
oorlog, onze tegenwoordige minister-presi
dent dr. H. Colijn, de conclusies ervan in
de Kamer verdedigde, was het pleit weldra
beslecht.
Op 1 Juli 1913 werd de luehtvaartafdee
ling opgericht, een afdeeüng waarbij offi
cieren van alle wapens ingedeeld konden
worden, zooals trouwens nog steeds het
geval is. Het eenige luchtvaartterrein in
Nederland, in 1910 op de heide bij Soes
terberg ingericht door de firma Verwey en
Lugard, die de Maatschappij voor Lucht
vaart hadden opgericht, werd door het rijk
gekocht, terwijl het tweepersoons Farman-
toestel van Marinus van Meel werd over
genomen. Tot commandant der L.V.A.
werd benoemd kapitein H. Walaardt Sacré,
die met eenige andere deskundigen een
studiereis naar Frankrijk maakte om na te
gaan, welk vliegtuigtype voor aankoop in
aanmerking kwam. De keus viel op den
tweedekker Henri Farman, waarvan er
drie besteld werden.
Toen op 1 Augustus 1914 de wereldoor
log uitbrak, bestond de L.V.A. uit 10 offi
cieren, 1 ingenieur en 31' onderofficieren en
manschappen. Men beschikte over vijf
vliegtuigen, terwijl op de begrooting voor
1914 gelden waren uitgetrokken voor den
aankoop van nog zes vliegtuigen.
is tegenwoordig onge
grond! Neein'n" Akkertje"
en U zult dan géén last
hebben van „zenuwen".
De wereldoorlog leidde tot een snelle ont
wikkeling van de luchtvaart in de betrok
ken landen en ook de deskundigen hier
volgden met aandacht de toenemende be-
teekenis van het luchtwapen bij de krijgs
voering. De beschikbare vliegtuigen kregen
ook in ons land een taak toebedeeld in het
mobilisatie-apparaat en werden belast met
patrouillediensten langs de grens, waartoe
landingsterreinen werden ingericht te Vlis
singen, Arnhem, Venlo en Gilze Rijen.
Toch breidde de luehtvaartafdeeling zich
slechts langzaam uit, ten eerste omdat
men over geringe middelen beschikte, en
ten tweede omdat het niet gemakkelijk
was, aan vliegtuigen te komen, die in het
buitenland gekocht moesten worden, even-
danljc WclgctnccJ
en zijn
Vod
er
DOOR
G. TH. ROTMAN
(Nadruk verboden)
SS In de kamer staat een kast,
ZZZ Dat treft Jim bijzonder
SSS IJlings schiet hij er op af,
SS Kruipt met spoed er onder
SS Buurman neemt subiet een duik,
SS Hij ligt bijna op zijn buik
Man, wees toch verstandig
j=j=j Apen zijn te handig
44.
Au, o wee, daar heb je 't al
Hoor den man eens koeren
SE Heel zijn hoofd zit vastgeklemd,
SS Hij kan 't niet verroeren.
SS Kijk, hij rukt, hij kromt zijn rug
SS Maar zijn hoofd wil niet terug
SS 't Is voor hem een soffie,
Maar voor Jim een boffie
ss (Donderdag vervólg)
liliilülltlillllllliülllliiilllllllllillllilllllüll!
als de motoren. Toch slaagde men er ge
durende de oorlogsjaren in, vliegtuigen uit
het buitenland te betrekken, en wel Nieu-
port-, Caudron- en Farman-toestellen uit
Frankrijk, en Rumpler-verkenners uit
Duitschland, uit welk land men in October
1917 tevens de eerste door een Nederlander
geconstrueerde vliegtuigen betrok, nl. tien
Fokker-jagers D. 3, geconstrueerd door
Anthony Fokker.
Tegen het einde van 1918 bezat de L.V.A.
73 verkenners, 30 jagers, 6 diverse les-
vliegtuigen en 56 lesvliegtuigen van bet
type „Spijker". Inmiddels was in 1915 het
vliegveld Schiphol bij Amsterdam inge
richt en was in 1917 een afzonderlijke
marinevliegdienst tot stand gekomen, die
gestationeerd werd te De Mok op Texel.
Hoewel eigenlijk tot verleden jaar de
luehtvaartafdeeling te kampen ha 1 met een
gebrek aan belangstelling voor ons lucht
wapen, breidde de organisatie zich voort
durend uit, tot den vorm welken zij thans
heeft.
De heer Hans Martin onder-directeur der
K.L.M.
Naar wij vernemen is met ingang van
heden de heer Hans Martin, bcofd van de
Indië-afdeeling der K.L.M., benoemd tot
onder-directeur der K.L.M. Ook in deze
functie zal hij zich blijven belasten met
de leiding der Indische aangelegenheden.
De directie der K.L.M. bestaat thans vit
den heer Plesman, directeur, en de heeren
H. Martin en P. Guillonard, onder-direc
teuren, de laatste speciaal belast met de
leiding der technische aangelegenheden.
De opening van de luchtlijn Amsterdam
ManchesterLiverpool.
Maandag is de gedurende de winter
maanden stopgezette dienst Amsterdam
Liverpool der K.L.M. heropend. In plaats
van Hull is thans Manchester in dezen
dienst opgenomen.
Reeds Vrijdag j.l. is het Douglas DC2-
toestel „Perkoetoet" naar Manchester ge
vlogen, bestuurd door den piloot Frenken,
die verleden jaar de Liverpool-lijn vloog,
en den piloot Snitselaar, die haar dit jaar
zal vliegen, tezamen met den boordwerk
tuigkundige Blaauw, den radiotelegrafist
van Tongeren en de stewardess Beatrix
Terwindt. In het toestel dat bestemd was
om er Maandag den dienst Liverpool
ManchesterDoncnste rAmsterdam mee
te openen, bevonden zich de heer D. de
Vries van de K.L.M., alsmede eenige Ne
derlandsche journalisten.
Aan een diner, waarbij o.a. leden van
het Manchester gemeentebestuur en van de
Kamer van Koophandel aanzaten, hebbtin
de vertegenwoordigers van beide lichamen
uiting gegeven aan hun dankbaarheid je
gens de K.L.M. Tijdens het luchtfeest op
den openingsdag trok de buiten de hangar
opgestelde Douglas-machine met de oranje-
blanje-bleuvlag op de cockpit groote be
langstelling.
Zondag j.l. maakte de „Perkoetoet" een
vlucht naar de groote badplaats Blackpool,
waar eveneens groote belangstelling be
stond voor de machine.
Duitsch vliegtuig by proefvlucht omlaag
gestort.
Gisteravond is een Duitsch vliegtuig op
een proefvlucht omlaag gestort in de nabij
heid van Berlijn. De drie inzittenden zijn
om het leven gekomen.
Non-stop vlucht MoskouWladiwostok.
Gistermorgen is de Russische vlieger
Wladimir Kokkinaki met Brjandinski als
tweeden piloot met een tweemotorig vlieg
tuig opgestegen voor een vlucht zonder
tusschenlanding van Moskou naar Wladi
wostok, een afstand van 7000 KM. Gister
avond bevond het toestel zich op een af
stand van 3560 KM. van Moskou.
LICHT OP VOOR AUTO'S,
FIETSEN EN VOERTUIGEN
Juni
Dinsdag 28
Woensdag 29
9.54
9.53
HOOGWATER TE VLISSINGEN
Juni
Dinsdag 28 2.05 14.30
Woensdag 29 2.56 15.19
Roman door H. Courths-Mahler
16
j Hij hield de handen van zijn vriend in de
teijne en praatte hartelijk en opwekkend
egen hem. Gonny stond er met een stra-
end gezicht by en viel elk woord dat Ha-is
iprak, bij.
Ronald voelde zich werkelyk opgelucht
iij de eerlijke pogingen van deze beide
menschen. Als hy soms een enkelen keer
emeend had toch geen schuld te hebben,
an had hy altyd weer tegen zichzelf ge
zegd, dat hU natuurlyk niet onbevooroor
deeld was en te zacht over zichzelf oor
deelde. Maar nu zeiden deze beide betrouw
bare, eerlyke menschen ook, dat hij on
schuldig was en dat was meer waard. Hij
voelde zich merkbaar verlicht. Vooral
deed Gonny's verdediging hem goed en hij
kon den blik niet van haar afwenden. Ein
delijk zei Hans
„Probeer nu, om alle gedachten aan dien
tijd van je af te zetten. Je vrouw is dood
en ik denk, dat je die Maja Ravi wel noo't
meer zult ontmoeten, want je zult wel nooit
meer naar Indië gaan".
Een schaduw gleed over Ronalds gezicht.
„Je weet niet, dat Maja Ravi in Duitsch
land is. Niemand kan vooruit zeggen of
ik haar vandaag of morgen niet tegen het
lijf zal loopen en of ze dan niet weer nieuwe
wraakplannen zal smeden
Gonny schrok.
„Wat wil die vreeselijke vrouw hier in
Duitschland? Het zou haar hier veel moei
lijker vallen wraak te nemen. Je hadt haar
indertijd moeten laten gevangen nemen.
Hoe weet je, dat ze in Duitschland is?"
vroeg Hans.
„Ik heb den laatsten tijd herhaaldelijk
advertenties in de couranten gelezen en
haar programma in een Berlijnsch variété
stond er ook in. Ik zag ook haar portret
en een opgetogen artikel over haar dans
kunst in een van de grootste geïllustreerde
bladen. Hierovertuig je", Ronald leg
de een opengeslagen courant op tafel.
Hans en Gonny bogen zich over het portret
van Maja Ravi heen en weer overmeester
de Gonny angst voor den geliefden man.
Als deze vrouw wist waar Ronald Rittner
woonde zou ze dan niet trachten opnieuw
wraak op hem te nemen?
Ze hield zich echter goed en zei met een
glimlach „Wat kan haar dat schelen Die
vrouw zou hier niet vrijuit gaan voor haar
misdaad. U heeft gelyk dat u haar niet in
het buitenland aan het gerecht heeft over
geleverd maar hier in Duitschland zou ze
zeker gestraft worden".
Ronald huiverde.
„Ik zou alles wat gebeurd is niet in het
openbaar willen laten behandelen, Ht
hemel geve, dat ik haar nooit meer terug
zie".
„Nu, ze zal wel nooit naar Hattingcn
komen en eeuwig zal ze ook wel niet m
Duitschland blijven. Ik lees in dit artikel,
dat ze reeds in bijna alle groote steden
van Duitschland is opgetreden. Sterren als
zij komen plotseling op en gaan even gauw
weer onder. Probeer haar te vergeten en
plaag je zelf niet meer met de gedachte,
dat je schuld hebt. Gonny en ik zullen ei
je wel overheen helpen, niet Gonny?"
Ze knikte en stak Ronald impulsief ie
hand toe.
„Als u het me wilt toestaan, zal ik
graag probeeren u op te vroolijken en af
te leiden. Maar het verdriet om uw vrouw
kan ik u helaas niet afnemen".
Een weemoedig lachje speelde om Ro
nalds mond.
„Ze is als een droom door myn lev-Ji
gegleden en ik heb al dikwijls gedacht, dat
die droom de ruwe werkelijkheid niet zou
hebben kunnen verdragen. Als ze hier In
Duitschland was gekomen, zou het mis
schien op een bittere ontgoocheling zijn uit-
geloopen. Ik houd haar in lieve herinnering
en het spijt me, dat ze zoo vroeg gestor
ven is om haar zelfmaar onmisbaar iF
ze niet voor me.
Dan moet Djuna gelukkig zijn, dat z?
stierf, vóór ze moest merken, dat ze uw
liefde verloren had", zei Gonny zacht.
„Je zult eens een ander en beter gelua
vinden, Ronald", zei Hans hartelyk.
De drie menschen bleven dien avond
nog lang bij elkaar zitten en de vrienden
deden alles om Ronald op te vroolijken. Hij
was ook werkelijk opgewekter, maar zijn
verdriet om Gonny nam toe. Ze was en
bleef voor hem onbereikbaar, ze behoorde
zijn vriend toe en hij moest berusten. Ea
hoe meer hij voelde, dat Gonny hem nirt
minder achtte om hetgeen hij gedaan had,
en dat hij haar had kunnen veroveren als
ze vrij was geweest, des te erger werd hst
voor hem, dat ze onbereikbaar was.
Toen het drietal dien .vond laat naar
bed ging, waren ze betere vrienden dan
ooit en voelden zich door een hechte
sympathie verbonden. De beide heeren ver
gezelden Gonny naar het rentmeesterhu's
want het was reeds heel laat geworden.
Gonny verzekerde wel lachend, dat ze niet
bang was, doch ze lieten zich daarvan niet
afbrengen. Met een hartelijken handdruk
scheidden ze.
Gonny kon echter den slaap niet vinden.
Elk woord van Ronald klonk nog na m
haar ziel. Ze dacht na over Ronalds leed
en opeens schoot haar een denkbeeld doer
het hoofd, dat maakte, dat ze opsprong
en met groote oogen in het donker staarde.
Als Maja Ravi Ronald Rittner toch eens
alleen maar een onschuldig toovermiddeitje
gegeven had, zooals de dokter ook be
weerde? Kon een dokter zich zoo vergis
sen in de symptomen van een ziekte, een
dokter die de patiënte toch dagelijks ge
zien en toch zeker ook vaak onderzocht
had? Was het niet mogelijk, dat Djuna
werkelijk aan tuberculose gestorven was er.
dat Maja Ravi om Ronald bang te maken
en zich op hem te wreken, maar verzonnen
had, dat ze Ronald vergif had gegeven?
Ze moest toch geweten hebben, dat het heel
gevaarlijk voor haar was om Ronalds
vrouw te vergiftigen. Ze kon toch niet
vooruit weten, dat Ronald juist in dien tijc!
door eigen ziekte te zwak en energieloos
zou zijn om iets tegen haar te beginnen.
Als hij haar had laten arresteeren zou liet
er leelijk voor haar hebben uitgezien. Zou
een Maja Ravi zich aan ::ulk een gevaar
blootstellen
Ze piekerde urenlang over deze vraag.
Als ze werkelyk vergiftigd was, hadden
zich bij Djuna toch andere verschijnselen
moeten voordoen die een dokter had moe
ten bemerken.
Als in een vurig gebed klemde ze de
handen in elkaar. O, als haar vermoeden
eens juist was? Dan zou Ronald Rittner
ineens van een grooten last bevrijd zijn en
dan zou hij weer vroolijk en gelukkig wor
den.
Maar hoe zou ze er achter komen?
Er was maar één mensch op de wereld,
die de waarheid kende, en dat was Maja
Ravi zelf.
Gonny lag nog wakker toen het buiten
al dag werd, toen sliep ze eindelijk in cn
droomde, dat ze aan de godin Kali werd
geofferd. Toen men haar met touwen wilde
vastbinden rukte ze zich los en gilde luid
keels. Daardoor werd ze wakker en toen
ze op de klok keek ontdekte ze tot haar
schrik, dat ze zich voor het eerst sedert
ze op Hattingen was, verslapen had. Z»
stond haastig op en begaf zich aan haar
werk.
Weer waren eenige weken verloopen. De
verhouding tusschen de drie menschen wa6
veel hartelijker geworden, doch Gonny
merkte heel goed, dat Ronald Rittner he
lemaal niet vroolijker en rustiger geworden
was na zijn biecht. Ze vermoedde niet, dat
Ronald meer leed door zijn ongelukkige
liefde voor haar dan door zijn vermeende
schuld. Zijn liefde voor Gonny was steeds
grooter geworden en hij leed onuitspreke
lijk onder de overtuiging, dat Gonny en
Hans von Hellwart elkaar liefhadden. Die
zekerheid maakte, dat hij weer in zijn oude
melancholie verviel, hoewel zijn biecht over
wat hem in Indië overkomen was zijn hart
toch wat verlicht had. Gonny meende een
ter, dat het g'evoel van schuld hem zoo
drukte.
Weer dacht ze er diep over na hoe ze
bem zou kunnen helpen en hoe langer ho=
meer kwam ze tot de overtuiging, dat Ro
nald zijn vrouw geen vergif gegeven had.
Ze klampte zich aan die gedachte vast en
zou Ronald zoo graag ook die overtuiging
hebben geschonken.
(Wordt vervolgd