EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 149
DINSDAG 28 JUNI 1938
Het inkomsten-niveau van Vlissingens bevolking
STADSNIEUWS
§cfecMrIcw»s«e«»
nan Jew Ja§
UIT DE PROVINCIE
ABONNEMENTSPRIJS
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zijn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
Vlissingsche Courant
UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISS1NGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
ADVERTENTIEPRIJS
Van 15 regels 1.25,
iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regeL Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR. FEESTDAGEN
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUB LICITE-ITSWA ARP E, INGESTELD DOOR DE VEREEN1GING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Een vergelijkende analyse
Een economisch medewerker schrijft ons:
Blijkens door de belasting-administratie
verstrekte en door het Centraal Bureau
voor1 de Statistiek bewerkte gegevens daal
de van het voorlaatste op het laatst-afge-
sloten dienstjaar het aantal belastingplich-
tigen-krachtens-het-inkomen in Nederland
van 1599 tot 1501 per tienduizend inwoners
en in Vlissingen van 2061 tot 2006. Tegen
over een teruggang van 6.1 pet. voor het
land, staat dus slechts een daling van 2.6
pet. voor onze stad. Relatief is de ontwik
keling van het inkomsten-niveau van onze
bevolking in het laatste belastingjaar dus
alleszins bevredigend geweest.
Het loont echter de moeite om nader te
bezien, óf deze gunstige conclusie ook ge
handhaafd kan blijven, indien de belasting
plichtigen naar verschillende inkomen
klassen worden gerubriceerd. Het ligt
immers voor de hand, dat het voor een
stad een groot verschil maakt, of de ver
mindering van het aantal belastingplich
tigen in hoofdzaak veroorzaakt wordt door
het wegvallen van voorheen reeds lage in
komens en het vrijwel intact blijven van de
hoogere, dan wel of juist bij deze hoo-
gere, d.w.z. koopkrachtige inkomens de
klappen gevallen zijn.
Vjjf groepen inkomens.
De inkomens van de Vlissingsche bevol
king laten zich in vijf groepen rangschik
ken, resp. van acht tot veertienhonderd
gulden, van veertienhonderd tot tweedui
zend, van twee tot vijfduizend, van vijf tot
tienduizend en van tienduizend gulden en
hooger.
Bepalen wij om; eerst tot de topklasse.
Inkomens van méér dan tienduizend gulden
•kwamen in 1936 in Nederland 22 maal
voor op elke tienduizend zielen. In 1937
bleek dit aantal gedaald tot 21, hetgeen
een vermindering is van 4.5 pet. Voor Vlis
singen waren deze aantallen resp. 11 en 12.
Ook thans huisvest onze stad dus nog be
langrijk minder van deze hooge inkomens
dan er elders in Nederland gemiddeld voor
kómen, maar tegenover de daling van het
rijksgemiddelde van 4.5 pet. staat voor
Vlissingen toch een toename van 9.1 pet.
Relatief is dit dus al bijzonder gunstig
Véél minder bevredigend was echter de
gang van zaken in de volgende groep, die
van de inkomens tusschen vijf en tiendui
zend gulden. Voor geheel Nederland daalde
het aantal daarvan van 55 tot 51, voor
Vlissingen van 58 tot 50, alles weer per
tiénduizend ingezetenen. In deze groep
geeft het rijksgemiddelde derhalve een da-
ling'te zien van 7.3 pet. en het cijfer van
Vlissingen een daling van 13.8 pet. Boven
dien ligt ons stedelijk cijfer voor deze ca
tegorie, dat in het voorlaatste jaar nog
boven het rijksgemiddelde uitkwam, daar
nu beneden.
De middenstand.
De volgende groep is de, ook door het
aantal zeer belangrijke, middenstands-
groep, die de inkomens tusschen twee en
vijfduizend gulden omvat. Deze groep on
derging voor Nederland een daling van 354
tot 325 per 10.000 zielen, of van 8.1 pet.,
en voor Vlissingen slechts een teruggang
van 543 tot 523, of van 3.7 pet. In deze
categorie was de daling in onze stad dus
aanmerkelijk kleiner en bovendien huisves
ten wij véél meer van deze middenstands
inkomens dan het rijksgemiddelde aan
geeft.
De daarop volgende groep, die van veer
tienhonderd tot tweeduizend gulden, liep in
het geheele. land terug van 443 tot 408,
d.w.z. met 7.9 pet. en in Vlissingen van 636
tot 587, of met 7.7 pet. Hierin wijken de
da.lings-percentages dus maar heel weinig
onderling af het cijfer van Vlissingen is
een fractie gunstiger dan het rijksgemid
delde.
En tenslotte de laatste groep, die van
acht tot veertienhonderd gulden. Inkomens
van deze grootte kwamen in het voorlaat
ste jaar in Nederland 725 maal voor op
elke tienduizend zielen in het laatste jaar
bleek het aantal gedaald tot 696 of met
4 pet. Daarentegen steeg het aantal in
Vlissingen van 813 tot 834 per tienduizend
ingezetenen, of met 2.5 pet.
Resumeerend kan dus worden gezegd,
dat het relatief hooge aantal belasting
plichtigen in Vlissingen niet in het bijzon
der wordt veroorzaakt door de laagste in
komen-klasse, maar dat alle groepen tot
aan de grens van vijfduizend gulden daar
aan het hunne bijdragen. Voorts dat in het
laatste belastingjaar alleen de groep van
vijf tot tien mille relatief sterker achter
uitging dan het rijksgemiddelde, maar dat
in alle overige groepen, óók in de topklasse
de ontwikkeling gunstiger was.
Deze relatief-gunstige ontwikkeling van
het inkomstenpeil onzer stedelijke bevol
king werpt voornamelijk baten af voor den
plaatselijken winkelstand en voor depu
blieke kassen. In welke mate de winkel
stand van de beter intact gebleven-koop
kracht profiteert, valt niet nauwkeurig te
becijferen. De publieke kassen hebbenvoor
al belang bij den gang van zaken in de
hoogste inkomen-klassenen in de laag
ste. In de hoogste, omdat de inkomsten
belastingen progressief zijn, de grootere
inkomens dus naar verhouding méér beta
len en een daling daarvan tot een ver
sterkte daling der belasting leidt. En in de
liagste, omdat het wegzinken beneden de
belastinggrens wel niet in alle, maar toch
in zeer veel gevallen tijdelijke armlastig
heid beteekent en het bijdragen adn de pu
blieke kassen plaats maakt voor een trek
ken uit deze kassen.
Wat de belasting-opbrengsten betreft,
komt de relatief-gunstige ontwikkeling
van Vlissingen's inkomstenpeil in het laat
ste jaar tot uitdrukking in de volgende
cijfers de rijksinkomstenbelasting daalde
in hoofdsom voor geheel Nederland met
6.1 pet. en in Vlissingen slechts met 3.9
pet.
In een volgend artikel zuilen wij op
overeenkomstige wijze de vermogenspositie
der burgerij en de verschuivingen daarin
analyseeren.
DE VERBETERING VAN DEN
NIEUWEN VLISSINGSCHEN WEG.
Moderne verkeersregeling.
Geruimen tijd is men reeds dag in dag
uit bezig den Nieuwen Vlissingscheweg
tusschen Vlissingen en Middelburg te ver
beteren. Stuk voor stuk wordt de weg van
Middelburg af opgebrókèn, waarna, ieder
steentje weer netjes in het gelid wordt ge
bracht om een'vlak wegdek te krijgen.
Doch niet alleen de rijweg, maar ook het
fietspad dat zich van Middelburg tot Sou
burg uitstrekt, krijgt een beurt. De fiet
sers zijn genoodzaakt btj het opgebroken
gedeelte op den rijweg te gaan en het is
zaak goed uit te kijken om veilig zijn weg
te kunnen vervolgen.
En dan volgt nog een belangrijke verbe
tering aan dezen weg, een verbetering,
waar de bewoners van Abeele tot. Middel
burg al langen tijd naar hebben uitgezien,
nl. een betegeld wandeltrottoir. Wilde
vroeger een voetganger het rijwielpad en
den rijweg mijdep, dan was hij genood
zaakt, vooral bij regenachtig weer, door de
modder te baggeren, want de plaats van
heï. wandelpad was er wèl, maar de bestra
ting ontbrak. Doch dit leed zal nu spoedig
geleden zijn. Een gedeelte van het wandel
pad is reeds met mooie tegels bestraat en
hoewel het pad nog niet één geheel vormt;
zal het spoedig voltooid zijn, want nijvere
handen zijn druk doende de nog open zijn
de plaatsen te bestraten. Voor de bewoners
van dit weggedeelte is dit ongetwijfeld de
mooiste verbetering van den weg.
De regeling van het verkeev.
Het is echter geen gemakkelijke taak
dezen drukken hoofdverkeersweg onder
handen te hebben. Het verkeer moet door
gaan en kan moeilijk worden omgeleid.
Maar in onzen modernen tijd is dit vraag
stuk gemakkelijk op te lossen. Op twee
plaatsen, ongeveer een paar honderd me
ter van elkaar wordt de weg in de breed re
voor twee derden opgebroken, zoodat een
derde deel van den rijweg beschikbaar
blijft voor het verkeer, waarop slechts één
wagen of auto tegelijk kan passeeren. Tus
schen deze twee opengebroken stukken
wordt een houten driepoot geplaatst, waar
aan een modern draaibaar „Stopbord" is
bevestigd, en een rijksveldwachter doet
dienst als verkeersagent. Op vlotte wijze
wordt aldus het verkeer over het smalle
weggedeelte geregeld en opstoppingen
worden hierdoor vermeden.
„En het bord voldoet uitstekend, me
neer", verzekerde ons gistermiddag de ge
moedelijke dienstdoende rijksveldwachter.
„Reeds van verre kan men het woord
„Stop" onderscheiden en het verkeer let
hier scherp op. Het woordje „Stop" is voor
iedereen begrijpelijk en dat is vooral van
groot belang voor buitenmenschen, want
die begrijpen meestal niet veel van de
armbewegingen van den verkeersagent.
Maar, merkt hij lachend op, hoe duidelijk
het bord ook is, toch kwam er iemand on
langs aan me vragen wat dat beteekende
„Stop".
Onderwijl kijkt hij goed naar beide zij
den uit en daar het juist een zeer druk
moment wordt, kunnen wij ons overtuigen
van het'groote nut van het „stopbord"
voor een richtige regeling van het verkeer.
„Ja, meneer, vervolgt onze vriendelijke
verkeersman dan weer, en hier is het nog
niet bepaald druk, ik heb dienst gedaan ais
verkeersagent bij de opening van de Moer-
dijkbrug, dat was nog eens iets anders.
Maar het ging prachtig hoor, hoewel het
so.ms een heele puzzle was om dat over
weldigende drukke verkeer in de juiste ba
nen te leiden."
Intusschen glijdt auto na auto over den
weg. Met een kleine handbeweging wordt
het bord in den gewenschten stand ge
bracht en het verkeer vindt bijna zonder
oponthoud plaats. De werklieden kijken
niet op of om, steentje voor steentje wordt
in de handen genomen en langzaam, meter
voor meter, vordert de verbetering van het
wegdek. Te Middelburg begonnen is men
thans reeds genaderd tot nabij het wissel
te Souburg.
Is het gedeelte van den weg Middelburg-
Souburg reeds eenige jaren geleden gemo
derniseerd en bepaalt, men zich thans tot
de noodige herstellingen van het wegdek,
het gedeelte SouburgVlissingen bestaat
nog gedeeltelijk uit asphalt en klinkers
zonder rijwielpad. Doch ook hier wil
men niet langer achterblijven. De verbete
ring van dit weggedeelte is inmiddels aan
besteed en thans is men nabij het vliegveld
begonnen met het rooien van de boomen
en hét verwijderen van het struikgewas.
Binnen afzienharen tijd' zal zich dus een
mooie moderne verkeersweg met een af
zonderlijk rijwielpad langs den geheelen
Nieuwen Vlissingschen weg van Vlissingen
tot Middelburg uitstrekken.
J. P. van Bel overleden.
Jan van Bel overleden I
Met groote ontsteltenis' hebben wij het
bericht vernomen: Van Bel, jarenlang
onze trouwe .medewerker, mochten wij tot
onze vrienden rekenen, schrijft de Sport
kroniek. -
Gróót is het verlies voor den K.N.V.B.,
en vooral voor het-Zuidelijk district, waar
van hij de ziel, het centrale punt, vormde.
Wat hij voornamelijk als secretaris van
het Zuidelijk Afdelingsbestuur gedaan
heeft, is niet in enkele woorden te beschrij
ven. Stellig moet-hij, gezien de wijze waar
op hij die veelomvattende functie verricht
te, er dagelijks- urenlang aan te besteden
hebben gehad en van schier alles, wat van
Bondswege in het Zuiden moest worden
verricht,, was hij de stuwende kracht en
de uitvoerder tevens. Maar niet alleen op
administratief gebied bewoog zich zijn
werk. Zelf oud-scheidsrechter zijnde
als oprichter van 't oude Bredasche N.O.
A.D., waaruit N.A.C. later ontstond, even
eens oud-voetballer was hij lid van de
scheidsrechterscommissie en tevens voor
zitter van de sub-commissie voor het Zui
den. En ook in het technische werk had
hij zijn aandeel, want hij was meer dan
dertig jaren lid (en al sinds jaren voor
zitter) van de Zuidelijke Districtscom
missie van de T.C., voorheen Zuidelijke
Elftalcommissie geheeten. In die functie
was hij o.m. een gewaardeerd adviseur van
de Keuze-Oommissie, maar vooral heeft
hij zich uitermate verdienstelijk gemaakt
door de wijze waarop hij tientallen malen
leider van. het Zuidelijk elftal geweest is.
Tal van andere functies heeft hij in de
voetbalwereld bekleed. Hij is vroeger eeni
ge jaren lid van het Bondsbestuur geweest,
hij was lid van de Bondsvergadering, hij
beeft zitting gehad in tal van commissies,
die min of meer belangrijke zaken hadden
te onderzoeken. Zoo was hij o.m. lid van
de commissie, die opdracht heeft rapport
uit te brengen over de scheidsrechtersaan-
gelegenheden in ons land. Het zoo belang
rijke scheidsrechtersvraagstuk had vooral
steeds zijn warme belangstelling en ontel
baar is het aantal lezingen, dat hij voor
scheidsrechtersvereenigingen e.d. gehouden
heeft. Uiterst leerzame lezingen, leerzaam
engezellig.
Want laten wij dat ook even vastleggen
Van Bel was, wat men in de wandeling
noemteen gezellige kerel. Voor of na den
wedstrijd, bij vergaderingen, bij allerlei
gebeurtenissen die met voetbal verband
hielden, kon men Van Bel te midden van
een vriendenkring aantreffen. Hij was een
populaire figuur, in het geheele land, maar
uiteraard zeer in het bijzonder in het Zui
den. Hoezeer men er daar prijs op stelde
hem in zijn tuncties te behouden bleek ver
leden jaar nog fcoen hij met zeer groote
meerderheid als afdeelingssecretaris her
kozen werd, toen een tegencandidaat ge
steld was. Nu zal men tóch een ander
moeten kiezen
Ook in het lagere voetbal heeft hij een
rol van beteekenis gespeeld. Vroeger als
voorzitter van den Brabantschen V.B. en
thans sinds enkele jaren als voorzatter van
den Zeeuwschen V.B., welke functie hij
ook al met groote toewijding vervulde.
Ook in de sportjournalistiek is Van Bel
een goede bekende geweest. Al heel vroeger
kende men hem in de „Sportkroniek" en
in „Het Sportblad" als Cloche, hij is re
dacteur geweest van het sportblad „Ons
Zuiden" en toen dat blad in de „Sport
kroniek" opgenomen werd, een jaar of
tien geleden, werd hij onze vaste mede
werker, wat hij sindsdien onafgebroken
geweest is. En inderdaad een goed en
trouw medewerker, want wekelijks ko-nden
wij op een kolommetje rekenen, op zijn
stukjes, die stellig populair waren en die
alom gewaardeerd werden.
De Nederland sell e voetbalwereld heeft
een steunpilaar verloren, een goeden vriend
en een harden werker. Onze gevoelens van
deernis gaan uit naar zijn weduwe, aan
wie wij onze hartelijke deelneming betui
gen. Wij zullen zijn nagedachtenis in eere
houden.
Verdedigingsoef ening.
In verband met de ongunstige weers
omstandigheden is de verdedigingsoefe
ning van het detachement Genietroepen
thans alhier gedetacheerd in samenwer
king met de vliegtuigafdeeling -te Soester-
berg, gisteravond niet ten volle tot zijn
recht gekomen.
Het vliegtuig heeft tengevolge van den
krachtigen wind niet gevlogen. Door de
genietroepen werd zoogenaamd droog ge
oefend (militaire uitdrukking ontleend aan
de oefening met brandspuit). De oefening
werd bijgewoond door den kolonel der genie
P. W. Scharroo. Bij gunstiger weersom
standigheden zal de oefening om 22.30 uur
hedenavond worden herhaald.
Spreekuur wethouders van Onderwijs,
Financiën en Sociale Zaken.
De wethouders van Onderwijs en van Fi
nanciën en Sociale Zaken zijn deze week
verhinderd op de gebruikelijke tijdstippen
spreekuur te houden.
Openluchtconcert Accordeonyereeniging
„Crescendo".
Woensdag a.s. geeft de accordeonvereeni-
ging „Crescendo", directeur dë :heer M. P.
Ventevogel, des avonds te 8 uur, een con
cert in de tent op het Bellamypark.
Programma:
1. „Wilhelmus".
2. Officer of the daymarsch, y
R. B. Hall
3. „Fètes d'Hiver'Y fantasie,
G. Gadenne, op. 340.
4. „Sobro las Olas", wals, J. Rossa.
5. a. „Standchen", J. Hijkens.
b. „Hör, mein Lied, Violetta", tango,
O, Klose.
6. „Colonel Bogey, marsch, K. J. Alford.
Pauze.
7. „Koning Voetbal", marsch,
W. Schootemeijer.
8. „La coupe d'or", ouverture,
L. Deneufborg.
9. „Wiener Praterleben", wals,
S. Translateur.
10. „Ned. School- en Volksliederen-
potpourri", Fr. Jackma.
11. „Wien bleibt Wien, marsch,
J. Schrammel.
Vlissingsch scheep vaar tnieuws.
Aangekomen: „Mecklenburg"van
Harwich (verwacht) Nederlandsche m.s.
„Da Costa", „Zwaluw" en „Rottum" van
Antwerpen „Anna" van Duinkerken naar
Rotterdam „Union" naar Neuwied.
Om te bunkeren: Nederlandsch
m.s. „Koert" van Rotterdam Duitsch m.s.
„Anna Peters" van Plymouth Griekseh
s.s. „Antonios Chandris" van Bremen
Yoegoslaaf s.s. „Vidovdan" van Durban.
Vertrokken: „Prinses Juliana"
naar Harwich„Vidovdan" naar Stettin;
„Antonios Chandris" naar Rio de Janeiro
„Anna Peters" naar Walkom; „Da Costa",
„Zwaluw" en „Rottum" naar Londen
„Koert" naar Drogheda.
De werkloosheid in onze gemeente.
Bij den Gemeentelijken Dienst der Ar
beidsbemiddeling alhier stonden gisteren
als werkzoekenden ingeschreven
Mannen 19 grondwerkers, 2 loodgieters,
I mastieker, 4 metselaars, 9 opperlieden,
II schilders, 4 stucadoors, 24 timmerlieden,
1 verver, 3 vlechters, 2 machinaal-houtbe-
werkers, 2 meubelmakers, 2 stoffeerders,
5 kleermakers, 2 schoenmakers, 77 metaal
bewerkers, 6 brcod-banketbakkers, 7 sla
gers, 4 turnlieden, 2 magazijnbedienden, 6
reizigers-agenten, 5 winkelbedienden, 2
chauffeurs, 7 kellners, 18 loopers, 3 por
tiers, 3 sleepers, 52 transportarbeiders, 15
kantoorbedienden, 1 musicus, 3 onderwijzers
1 operateur, 34 varensgezellen (w.o. stuur
lieden, machinisten, stokers, matrozen
enz.), 137 losse arbeiders.
Totaal 490 ingeschrevenen, waarvan 110
in de werkverschaffing. Vorige week 477
personen. AIzoo een vermeerdering van
13 werkzoekenden.
Hefc nieuws van den dag in beeld.
Foto's in ome Tijdingha1.
Een équipe der Amsterdamsche bereden
politie' neemt deel aan een door den A.N,
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Het inkomstenniveau van Vlissmgen's
bevolking. (Pa&- 1» eerste blad)
De herdenking van Marnix van St. AI-
degonde te Oost- en West-Souburg is
uitgesteld tot 1940.
(Provin cienieuws)
De fusie tusschen de Zeeuwseh Vlaam-
sche tramweg maatschappijen kan
thans spoedig verwacht worden.
J Pro vincienieuws)
Ernstige aanrijding te Rotterdam.
(Gemengd nieuws);
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
W.B. uitgeschreven ruiterrit door een
groot deel van ons land, waarvan de start
Maandag te Zwolle plaats vond. Voor het
bureau van de verkeerspolitie -aan den
Overtoom werden de paarden ingeladen.
In Hotel de Witte Brug te Den Haag
hield de Ned. Journalistenkring Maandag
een noenmaal, waarbij ir. J. E. F. de Kok,
directeur-generaal van de „Koninklijke",
een rede over de petroleumindustrie hield.
DE COLORADO-KEVER.
Ook kleine perceeltjes moeten bespoten
worden
Inenkele bladen hééft een bericht ge
staan, vermeldende, dat de bespuitingén
met loodarsenaat van aardappelplanten,
die thans in Zuid-Westelijk Nederland we
gens het optreden van den Colorado-kever
is voorgeschreven, niet zou gelden voor de
kleine perceeltjes, zooals die bij woningen
en in particuliere tuinen voorkomen.
Dit bericht is niet juist. Door den Plan-
tenziektenkundigen Dienst is de bespuiting
van alle aardappelplanten, ook die op klei
ne perceeltjes, voorgeschreven, omdat
daardoor alleen de volledige uitroeiing van
den Colorado-kever bereikt kan worden.
Indien de bespuiting met voorzichtigheid
wordt uitgevoerd, zal zij ook in tuintjes,
waar naast de aardappels andere, voor
spoedig verbruik bestemde gewassen staan,
toegepast kunnen worden, zonder dat er
gevaar voor vergiftiging dezer gewassen
gevreesd behoeft te worden. Dat de
bespuiting met groote voorzichtigheid
moet worden uitgevoerd spreekt van
zelf, omdat er met een vergiftige
vloeistof gespoten wordt, en deze dus
niet mag terecht komen op gewassen
(aardbeien, sla, e.d.), die spoedig verbruikt
worden. Door het bedekken van deze ge
wassen met courantenpapier of zakken tij
dens de bespuiting kan geheel voorkomen
worden, dat de vergiftige vloeistof er op
terecht komt.
Alleen in zeer bijzondere gevallen, b.v.
indien een rij aardappels tusschen aard
beien in staat, moet van bespuiting worden
afgezien. De aardappels moeten dan zoo
spoedig mogelijk gerooid worden en tot
den dag, Waarop dit geschiedt, moet zeer
nauwkeurig erop gelet worden, of daarin
de kever of vreterij van de roode larven
var den Colorado-kever voorkomt.
Van den regel, dat ook de kleine perces-
len met loodarsenaat bespoten moeten wor
den, zal dus slechts in zeer weinige geval
len afgeweken behoeven te worden.
Ieder aardappelteler bedenke, dat het
voorschrift inzake de bespuiting voor allen
geldt en dat niet-uitvoering ervan een
strafbaar feit is, waartegen in het belang
van alle verbouwers met gestrengheid zal
worden opgetreden.
Ter voorkoming van misverstand wordt
er op gewezen, dat ook alle te velde staan
de vroege aardappelen bespoten moeten
worden..
TRAMWEGMAATSCHAPPIJEN IN
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Fusie thans spoedig te verwachten.
Van de in Maart 1936 door hen voor
de fusie van de tramwegbedrgven in Zee
land ingestelde commissie ontvingen Ged,
Staten een verslag d.d. 17.'Juni. Uit dit
verslag blijkt, dat de pogingen om de
tramwegbedrijven in Z.-Vlaanderen tot een
gemeenschappelijke exploitatie te brengén,
in zooverre succes hebben gehad;-dat mag
worden verwacht, dat de fusie thans spoe-