DE IN DE PIJP EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 137 DINSDAG 14 JUNI 1938 Het centrale u&iegoeld STADSNIEUWS ^clicurlcnisscw iian Jew «S«a Zomersproeten SPRUTOU GOUD« Gee/y g ABONNEMENTSPRIJS Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courant UITGAVEFIRA1A F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287 advertentiepru s Van 15 regels 1.25, iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITS WAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIG ING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Waarom de regeering hei noodig acht Geen nieuwe argumenten aangevoerd. naar a.s. oeten Juni A. LING nog Wij VOOf de Op de vragen van den heer Van den Tempel in verband met de stichting van een nieuw centraal vliegveld voor de bur gerlijke luchtvaart, heeft de Minister van Waterstaat als volgt geantwoord Mr, Dr. ir. J. A. M. fan Óuuren Minister van Waterstaat De regeering heeft in beginsel besloten de stichting te bevorderen van een lucht vaartterrein, dut centraal zal zijn gelegen ten opzichte van Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenliage en dat bedoeld is te zijn de eenige luchthaven des lands voor het groote internationale verkeer met land- vliegtuigen. Bij aanvaarding va.n dit beginsel heeft de regeering zicli doen leiden door de vol gende overwegingen a. Bij de voortschrijdende ontwikkeling van de luchtvaart in de richting, zooals deze zich thans met voldoende duidelijk heid afteekent, nl. in de richting van groo- te en snelle verkeersvliegtuigen.en-van de uitoefening van verkeer over steeds groo- tere afstanden zonder tusschenlandrng, is er op den duur in een klein land als het onze geen plaats voor twee groote lucht vaartterreinen, welke beide bedoelen met dc eischen van dat verkeer rekening te houden. Zulks is te minder het geval, wan neer die beide luchtvaartterreinen zich bevinden op een onderlingen afstand van nog geen vijftig kilometer (omstreeks 10 minuten vliegen) Ten einde de kosten en het tijdverlies, verbonden aan het uitvoeren van een tus- schenlanding op een tweede op zoo kor ten afstand gelegen luchtvaartterrein te besparen, zullen de luchtvaartmaatschap pijen maatregelen moeten treffen om door een doelmatige organisatie de lading sa men te brengen op één enkel terrein. Concentratie op één vliegveld zal leiden tot aanmerkelijke besparingen voor de K.L.M. b. Vaststaat, dat de exploitatie van luchtvaartterreinen voor het internatio nale verkeer steeds hoogere eischen zal stellen aan veiligheidsinrichtingen en ver dere voorzieningen. Wegens de grootte der kapitalen, welke in dergelijke terrei nen nog zullen moeten worden gestoken, bestaat geen uitzicht op de mogelijkheid van loonende exploitatie, maar zal gere kend moeten worden op steeds toenemen de exploitatieverliezen voor de betrokken gemeenten, alsmede op toenemende kosten voor het rijk ten behoeve van veiligheids inrichtingen. Deze uit een financieel oogpunt onduld bare toestand zal vermeden worden door concentratie op één luchtvaartterrein, waarmede belangrijke verlaging van over heidsuitgaven zal worden bereikt. c. Het staat vast, dat het in een betrek kelijk klein gebied alleen dan mogelijk is de grootst mogelijke veiligheid te berei ken, wanneer eenheid in de leiding van het luchtverkeer, in het bijzonder bij om standigheden van slecht zicht, kan worden verkregen. Kruising van luchtlijnen op be trekkelijk korten afstand van een lucht haven dient daarbij te worden vermeden, terwijl, zooals de ondervinding heeft ge leerd, het overlappen of zelfs maar aan elkaar grenzen van do nacjeringsgebieden van luchtvaartterreinen, waarop verkeer van gelijken aard wordt uitgeoefend, met een veilige uitoefening van het luchtver keer in strijd is. Het gelijktijdig exploiteeren van twee luchtvaartterreinen voor het groote inter nationaal luchtverkeer op zeer korten on derlingen afstand, hetgeen uiteraard iets anders is dan het beschikbaar hebben van secundaire luchtvaartterreinen op korten afstand van een hoofdterrein, zal dan ook op den duur met steeds grooter moeilijk heden gepaard gaan. De belangen van Defensie. d. De belangen van Defensie zijn in dit vraagstuk secundair. Als een centraal vliegveld voor de burgerlijke luchtvaart tot stand komt en uit dien hoofde Schip hol zijn beteekenis voor de burgerlijke luchtvaart mocht verliezen, zou thans, nu de aanleg van één of meer militaire vlieg velden, als gevolg van de uitbreiding van de militaire luchtmacht, nog slechts in voorbereiding is, bij de uitwerking van de plannen met het voor militaire doeleinden beschikbaar komen van Schiphol rekening kunnen worden gehouden. Mocht het De partement van Defensie zich reeds van de noodig geachte vliegvelden volledig heb ben voorzien, dan zou uiteraard van aan koop van Schiphol geen sprake meer kun nen zijn. Bij het Departement van Defensie is Voorkenr van het eene militaire lucht vaartterrein boven het andere niet in het geding. Het afwegen van voor- en nadeelen bij vergelijking van het eene militaire lucht vaartterrein met het andere zou trouwens niet gemakkelijk zijn. Ten aanzien van Schiphol kan worden gezegd, dat het een belangrijke outillage bezit, welke uiter aard voor militair gebruik van groote beteekenis zal kunnen zijn. Anderzijds moet worden opgemerkt, dat het lucht vaartterrein Schiphol zich,, tengevolge van een jarenlang gebruik, in hoofdzaak aan de eischen van het burgerlijk luchtver keer heeft aangepast. Wat een nieuw mili tair vliegveld aangaat, uiteraard kan bij het aanleggen daarvan volledig rekening worden gehouden mét de eischen van den militairen vliegdienst. In beide gevallen kan voor laatstge noemden vliegdienst slechts na geruimen tijd volledig over het vliegveld worden be schikt tijdelijke oplossingen zullen dus in beide gevallen moeten worden gevonden. De belangen van Amsterdam en Rotterdam. De regeering is bekend met de meening van de gemeentebesturen van Amsterdam en Rotterdam, dat door het verlies van een in de onmiddellijke nabijheid van elk dier gemeenten gevestigd luchtvaartterrein de belangen dier gemeenten zouden worden geschaad. Uiteraard kan niet worden ontkend, dat tegenover de voordeelen van concen tratie in den aanvang enkele nadeelen kunnen staan als gevolg van den over gang naar den nieuwen toestand, doch naar het oordeel der regeering zullen de belangen van de gemeenten Amsterdam en Rotterdam op den duur het best gediend zijn door het bestaan van één enkel cen traal luchtvaartterrein, waarop alle be langrijke luchtverbindingen geconcentreerd zijn en waar de meest geperfectionneerde inrichtingen voor de veiligheid aanwezig zijn. Aan den iets grooteren afstand tot het centrale vliegveld kunnen voor de deel neming aan het luchtverkeer geen over wegende bezwaren zijn verbonden, daar dat vliegveld op een afstand van ongeveer een half uur per auto van het centrum van Amsterdam en Rotterdam zal verwij derd liggen, hetgeen niet anders dan nor maal te achten is. Ontkend wordt niet, dat de concentra tie van het luchtverkeer aan beide steden eenige bedrijvigheid zal onttrekken. Te genover dat nadeel staan echter de groote, reeds vermelde voordeelen van de concen tratie, welke voordeelen ook voor Amster dam en Rotterdam van beteekenis zijn. Het binnenlandsch luchtverkeer. Het binnenlandsch luchtverkeer wordt slechts over vrij korte afstanden uitgeoe fend hierdoor en tevens door de steeds voortschrijdende ver-betering van de trein en autoverbindingen zijn aan de ontwikke ling van dit luchtverkeer zeker grenzen gesteld. Bij concentratie op één luchtvaartter rein zal het tijdverlies ten gevolge van de vergrooting van den afstand tot de cen tra van Amsterdam en van Rotterdam in verhouding tot de korte vliegtijden meer beteekenen dan te aanzien van het lucht verkeer over grootere afstanden. Zal dus in enkele gevallen, waarin de luchtverbin- ding over kleine afstanden een aanzien lijke tijdbesparing geeft, de uitoefening van het binnenlandsche luchtverkeer iets on gunstiger worden, daartegenover staat, dat met een centraal vliegveld de binnen landsche luchtlijnen als aanvoerlijnen in beteekenis winnen. De regeering kan niet inzien, dat de aanleg van een geheel nieuw centi-aal luchtvaartterrein in de plaats van de be staande luchtvaartterreinen Waalhaven en Schiphol, wanneer die terreinen worden overgenomen door het Departement van Defensie,1 een zeer kostbare proefneming zou beduiden. Zooals is uiteengezet, is een van de beweegredenen van de regeering bij haar besluit om in beginsel dien aan leg te bevorderen juist geweest, dat daar door besparing zou worden bereikt en dat de mogelijkheid van rendabele exploitatie zal worden vergroot. De aan Schiphol ten koste gelegde bedragen zijn, voor zoover het de waarde betreft, welke dat lucht vaartterrein voor het Departement van Defensie vertegenwoordigt, bij een oplos sing, als hiervoor omschreven, niet als verloren te beschouwen. Het bovenstaande bevat al heel weinig nieuws na hetgeen de directeur van den luchtvaartdienst' na hiertoe natuurlijk geïnspireerd te zijn ovër dit onderwerp enkele weken geleden heeft gezegd. Hetgeen de Minister thans o.m. met be trekking tot het bmnenlandsche luchtver keer (voor Zeeland van groote beteeke nis opmerkt, draagt er niet toe bij onze lichte ongerustheid te dien opzichte weg te nemen. Zooals reeds opgemerktiets nieuws van beteekenis bevat het betoog van den Mi nister overigens niet, zoodat wij kunnen volstaan met te verwijzen naar ons „Kort Commentaar" van Zaterdag 28 Mei j.l. Ben centraal vliegveld op een hiertoe in orde te brengen nieuw terrein en met opoffering van Schiphol is niet noodzake lijk en de bestaande plannen te dien op zichte zijn naar onze overtuiging ten eenenmale onaanvaardbaar. De redenen die ons dit standpunt doen innemen hebben wij 28 Mei uitvoerig uit een gezet Red. V.C. Jaarvergadering Vereenïgïiig voor Beroepskeuze. Gisteravond hield de Vereeniging voor Beroepskeuze in Hotel Coomans haar 11e jaarvergadering, onder voorzitterschap van den heer J. Butler, die de vergadering opende met een welkomstwoord tot de af gevaardigden der aangesloten vereenigin- ge n. Er zijn enkele dingen die dit jaar tot tevredenheid stemmen, aldus spr. In de eerste plaats, dat het aantal uitgebrachte adviezen in 1937 belangrijk hooger is dan in de voorgaande jaren. De oorzaak hier van is niet gemakkelijk na te gaan. Van belang is ook, dat de Centrale Ver eeniging voor Beroepskeuze dit jaar weer een regeeringssubsidie ontvangt, waarvan ook onze vereeniging, zij het dan ook niet financieel, de vruchten plukt. De Centrale Vereeniging kan nu weer intensiever werk verrichten. Minder verblijdend is de toestand onzer vereeniging zelf, doordat enkele aangeslo ten afdeelingen bedankt hebben, en andere hun contributie hebben verlaagd. Het bestuur zal trachten door het wer ven van nieuwe leden of organisaties de vereeniging sterker te maken. Ook is besloten de loopende adviezen zoo mogelijk vlugger te behandelen. De 2e secretaris, de heer J. Vader, las hierna de notulen der vorige jaarvergade ring voor, die ongewijzigd werden goedge keurd. Uit het financieel verslag van den pen ningmeester, den heei' J. Marijs, bleek dat de ontvangsten in 1837, mét het batig saldo vorig jaar, bedroegen 406.64, de uitgaven 195.66, batig saldo 210.98. De controle-commissie, bestaande uit de heeren P. H. Hamming en L. J. Jansen, heeft de financieele bescheiden nagezien en in orde bevonden, zoodat zij voorstellen den penningmeester te déchargeeren. Hiertoe werd besloten. De l'ste secretaris, de heer J. Blanken, bracht hierna het jaarverslag uit, waaraan het volgende is ontleend Het jaarverslag. Moesten we reeds enkele jaren achtereen het feit constateeren, dat het aantal aan vragen om advies aan ons bureau zoo goed als geljjk bleef, dit jaar konden inplaats van 17, als in het vorige jaar, 27 adviezen wor den verstrekt. Met blijdschap maken we hiervan, om meer dan één reden, melding. Hoewel ar- beidsverschaffing of bemiddeling daartoe, niet tot ons werk behoort, verblijden wij er ons toch in, dat de ruimere werkgelegen heid in onze stad vele jonge menschen we der een geschikt emplooi gaf. Dit alles geeft ook ons bureau weer nieuwen moed om jongeren en ouderen een bepaalde richting voor het te kiezen beroep aan te geven. In de Vlissingsche Courant werden weder WOENSDAG 15 JUNI 10 12 en 25 uur is de Directeur van Dr. Scholl's Foot comfort Service voor Nederland, voor eiken voet lijder KOS'l ELOOS te raad plegen bij: Schoenhandel J. F. A. TIMMERMAN Bellamypark 54. VHssingen Telefoon 332. geregeld de te houden zittingen van ons bureau aangekondigd en deze konden ge regeld worden gehouden, behoudens een korte onderbreking tijdens de vacantie. Een vertrek in het voormalig burger weeshuis in de Badhuisstraat stond op de aangegeven Dinsdagen steeds tot onze be schikking. Daar de gemeente dit vertrek, met gebruik van wachtkamer, kosteloos af staat, past ook nu hier weer een woord van dank. Dr. A. P. Smitt verleende weer, als ge woon, zijn zeer gewaardeerde medewerking, waarvoor we hem ook nu weer onzen dank brengen. Het ledental der vereeniging verminderde eenigszins. wat wel zeer jammer is, gezien het belangrijke werk, dat door het Bureau wordt gedaan. Wij hopen "n wenschen, dat in dit opdicht 1938 een ander beeld moge geveh en verschillende vereenigingen en corporaties zich zullen opgeven om ons te steunen. In het bestuur had een enkele mutatie plaats en werd de heer De Wolf vervangen door den heer Hartland. De zittingen van het bureau werden door de bestuursleden bij toerbeurt verzorgd. Met het centraal comité is nog voort durend contact, door het harerzijds toe zenden van gegevens, die voor ons werk noodig en nuttig zijn. Vermeldde ons vorige jaarverslag, dat de verscheidenheid van aanvragen groot was, ook dit jaar gaf weer hetzelfde verschijnsel. Van de 27 aanvragen waren 25 jongens en 2 meisjes en werden over ongeveer 20 verschillende beroepen en zaken adviezen gevraagd. De gevraagde adviezen waren achtereen volgens 1 voor tandtechniker, 1 voor schipper, 4 voor bankwerker, 2 voor schil der, 2 voor stuurman-telegrafist, 2 voor Ulo-onderwijs, 1 voor waterbouwkundig op zichter, 1 voor H.B.S. eventueel later bij de marine, 1 werklooze stuurman voor ver betering werkkring, 1 groentenhandelaar voor verbetering werkkring, 1 voor electri- cien, 1 voor keurmeester, 2 voor een be trekking bij de politie,eventueel een tech nisch beroep, 1 meisje voor costuumteeke- nen, 1 voor monteur, 1 voor machinist, 1 meisje voor kapster, 1 voor instrumentma ker, 2 voor militairen motordienst, 1 voor ambachtsschool en 1 voor kantoorarbeid. Zooveel mogelijk werden adviezen gege ven in overeenstemming met de wenschen van de aanvragersverschillende keeren kwam het echter ook voor, dat na medische keuring of na verkregen inlichtingen een geheel met de aanvrage afwijkend advies moest worden verstrekt. Wij spreken hierbij den wensch uit, dat de gegeven adviezen, al waren ze dan ook niet altijd in overeenstemming 'met wat de aanvragers wenschten en soms wel teleur stellend, toch hun nut mogen hebben gehad. Naar aanleiding van dit verslag werden nog enkele inlichtingen gevraagd, welke doo-r den voorzitter uitvoerig werden ver strekt. O.a. bleek, dat vele van de gegeven ad viezen door de betrokkenen werden opge volgd. Het bestuur houdt zich hiervan zooveel mogelijk op de hoogte. De aftredende bestuursleden, de heeren B. Hubregtse, J. Marijs, A. B. Plasschaert, en H. C. V. Sorel, werden allen herkozen. Hierna sloot de voorzitter de bijeen- komst na rondvraag. Jaarvergadering buurtvereniging WalstraatKorte Groenewoud. Men schrijft ons o.m. De buurtvereeniging „Walstraat en Kor te Groenewoud" hield gisteravond een zeer Dit nummer bestaat uit 2 bladen .De meenïng van den Minister van Waterstaat over het eventueele cen trale vliegveld. (Pag. 1, eerste blad). De landbouwdagen te Goes zijn weer begonnen. (Alg. Pro v.); Te Haarlem is een dame onder den. trein geraakt. (Gemengd nieuws). Op de kermis te Brunsum is cloor het losraken van een schuitje van een der molens een ernstig ongeluk gebeurd. (Gemend nieuws)* Castellon zou gevallen zijn. (Buitenland)4 Kanton is voor de 1-le maal gebom bardeerd. (Buitenland) ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN verdwijnen spoedig door 'n pot Bij alle Drogisten MAAR Douwc Egberts Echte Eriesche Vieercn-Saai et» Qud-Hollandsche Pijptabak Anno 1753 matig bezochte jaarvergadering. De voor zitter, die een kort openingswoord sprak, bracht den dames en heeren dank voor de medewerking in het afgeloopen jaar van hen ondervonden. Uit hét jaarverslag van den secretaris bleek dat het ledental op 1 Januari 90 be droeg en dat sinds de oprichting 39 nieuwe leden werden ingeschreven. Niettemin hoopt het bestuur dat meerdere buurtbewoners alsnog tot de vereeniging zullen toetreden. Het jaarverslag van den penningmeester werd vervolgens voorgelezen, waarna deze werd gedéchargeerd. Verschillende plannen voor versiering bij het a.s. regeeringsjubileum van H. M. de Koningin werden besproken. Het bestuur zal deze nader uitwerken. Voor een kinderfeest werd een bedrag uitgetrokken. Een commissie zal verschil lende naar voren gebrachte ideeën nader bezien. Ook zal het bestuur in het najaar een feestavond organiseeren, waarvoor ook een commissie is benoemd. Voor het défilé te Amsterdam werden 2 heeren afgevaardigd, nl. de voorzitter met een vaandeldrager. Bij de bestuursverkiezing werden de af tredende heeren F. van de Velde Jr., D. Wouters en C. Plasse herkozen. In de plaats van den heer J. J. Burgers, die in het hoofdbestuur van den Bond van Buurt verenigingen zitting heeft genomen, werd mej. G. Sitsen als bestuurslid benoemd. Tenslotte werd voor deelneming aan den historischen optocht ook een bedrag uitge trokken. Bij de gebruikelijke rondvraag werden nog enkele vragen gesteld, waarna de voorzitter de vergadering sloot.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1