DE IN DE PIJP
EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 137
DINSDAG 14 JUNI 1938
Het centrale u&iegoeld
STADSNIEUWS
^clicurlcnisscw
iian Jew «S«a
Zomersproeten
SPRUTOU
GOUD«
Gee/y g
ABONNEMENTSPRIJS
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zijn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJissingsche Courant
UITGAVEFIRA1A F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN - TEL. 10 - GIRO 66287
advertentiepru s
Van 15 regels 1.25,
iedere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regel. Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.ERKENDE CHR.FEESTDAGEN
AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITS WAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIG ING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Waarom de regeering hei noodig acht
Geen nieuwe argumenten aangevoerd.
naar
a.s.
oeten
Juni
A.
LING
nog
Wij
VOOf
de
Op de vragen van den heer Van den
Tempel in verband met de stichting van
een nieuw centraal vliegveld voor de bur
gerlijke luchtvaart, heeft de Minister van
Waterstaat als volgt geantwoord
Mr, Dr. ir. J. A. M. fan Óuuren
Minister van Waterstaat
De regeering heeft in beginsel besloten
de stichting te bevorderen van een lucht
vaartterrein, dut centraal zal zijn gelegen
ten opzichte van Amsterdam, Rotterdam
en 's-Gravenliage en dat bedoeld is te zijn
de eenige luchthaven des lands voor het
groote internationale verkeer met land-
vliegtuigen.
Bij aanvaarding va.n dit beginsel heeft
de regeering zicli doen leiden door de vol
gende overwegingen
a. Bij de voortschrijdende ontwikkeling
van de luchtvaart in de richting, zooals
deze zich thans met voldoende duidelijk
heid afteekent, nl. in de richting van groo-
te en snelle verkeersvliegtuigen.en-van de
uitoefening van verkeer over steeds groo-
tere afstanden zonder tusschenlandrng, is
er op den duur in een klein land als het
onze geen plaats voor twee groote lucht
vaartterreinen, welke beide bedoelen met
dc eischen van dat verkeer rekening te
houden. Zulks is te minder het geval, wan
neer die beide luchtvaartterreinen zich
bevinden op een onderlingen afstand van
nog geen vijftig kilometer (omstreeks 10
minuten vliegen)
Ten einde de kosten en het tijdverlies,
verbonden aan het uitvoeren van een tus-
schenlanding op een tweede op zoo kor
ten afstand gelegen luchtvaartterrein te
besparen, zullen de luchtvaartmaatschap
pijen maatregelen moeten treffen om door
een doelmatige organisatie de lading sa
men te brengen op één enkel terrein.
Concentratie op één vliegveld zal leiden
tot aanmerkelijke besparingen voor de
K.L.M.
b. Vaststaat, dat de exploitatie van
luchtvaartterreinen voor het internatio
nale verkeer steeds hoogere eischen zal
stellen aan veiligheidsinrichtingen en ver
dere voorzieningen. Wegens de grootte
der kapitalen, welke in dergelijke terrei
nen nog zullen moeten worden gestoken,
bestaat geen uitzicht op de mogelijkheid
van loonende exploitatie, maar zal gere
kend moeten worden op steeds toenemen
de exploitatieverliezen voor de betrokken
gemeenten, alsmede op toenemende kosten
voor het rijk ten behoeve van veiligheids
inrichtingen.
Deze uit een financieel oogpunt onduld
bare toestand zal vermeden worden door
concentratie op één luchtvaartterrein,
waarmede belangrijke verlaging van over
heidsuitgaven zal worden bereikt.
c. Het staat vast, dat het in een betrek
kelijk klein gebied alleen dan mogelijk is
de grootst mogelijke veiligheid te berei
ken, wanneer eenheid in de leiding van
het luchtverkeer, in het bijzonder bij om
standigheden van slecht zicht, kan worden
verkregen. Kruising van luchtlijnen op be
trekkelijk korten afstand van een lucht
haven dient daarbij te worden vermeden,
terwijl, zooals de ondervinding heeft ge
leerd, het overlappen of zelfs maar aan
elkaar grenzen van do nacjeringsgebieden
van luchtvaartterreinen, waarop verkeer
van gelijken aard wordt uitgeoefend, met
een veilige uitoefening van het luchtver
keer in strijd is.
Het gelijktijdig exploiteeren van twee
luchtvaartterreinen voor het groote inter
nationaal luchtverkeer op zeer korten on
derlingen afstand, hetgeen uiteraard iets
anders is dan het beschikbaar hebben van
secundaire luchtvaartterreinen op korten
afstand van een hoofdterrein, zal dan ook
op den duur met steeds grooter moeilijk
heden gepaard gaan.
De belangen van Defensie.
d. De belangen van Defensie zijn in dit
vraagstuk secundair. Als een centraal
vliegveld voor de burgerlijke luchtvaart
tot stand komt en uit dien hoofde Schip
hol zijn beteekenis voor de burgerlijke
luchtvaart mocht verliezen, zou thans, nu
de aanleg van één of meer militaire vlieg
velden, als gevolg van de uitbreiding van
de militaire luchtmacht, nog slechts in
voorbereiding is, bij de uitwerking van de
plannen met het voor militaire doeleinden
beschikbaar komen van Schiphol rekening
kunnen worden gehouden. Mocht het De
partement van Defensie zich reeds van de
noodig geachte vliegvelden volledig heb
ben voorzien, dan zou uiteraard van aan
koop van Schiphol geen sprake meer kun
nen zijn.
Bij het Departement van Defensie is
Voorkenr van het eene militaire lucht
vaartterrein boven het andere niet in het
geding.
Het afwegen van voor- en nadeelen bij
vergelijking van het eene militaire lucht
vaartterrein met het andere zou trouwens
niet gemakkelijk zijn. Ten aanzien van
Schiphol kan worden gezegd, dat het een
belangrijke outillage bezit, welke uiter
aard voor militair gebruik van groote
beteekenis zal kunnen zijn. Anderzijds
moet worden opgemerkt, dat het lucht
vaartterrein Schiphol zich,, tengevolge van
een jarenlang gebruik, in hoofdzaak aan
de eischen van het burgerlijk luchtver
keer heeft aangepast. Wat een nieuw mili
tair vliegveld aangaat, uiteraard kan bij
het aanleggen daarvan volledig rekening
worden gehouden mét de eischen van den
militairen vliegdienst.
In beide gevallen kan voor laatstge
noemden vliegdienst slechts na geruimen
tijd volledig over het vliegveld worden be
schikt tijdelijke oplossingen zullen dus
in beide gevallen moeten worden gevonden.
De belangen van Amsterdam
en Rotterdam.
De regeering is bekend met de meening
van de gemeentebesturen van Amsterdam
en Rotterdam, dat door het verlies van een
in de onmiddellijke nabijheid van elk dier
gemeenten gevestigd luchtvaartterrein de
belangen dier gemeenten zouden worden
geschaad.
Uiteraard kan niet worden ontkend,
dat tegenover de voordeelen van concen
tratie in den aanvang enkele nadeelen
kunnen staan als gevolg van den over
gang naar den nieuwen toestand, doch
naar het oordeel der regeering zullen de
belangen van de gemeenten Amsterdam en
Rotterdam op den duur het best gediend
zijn door het bestaan van één enkel cen
traal luchtvaartterrein, waarop alle be
langrijke luchtverbindingen geconcentreerd
zijn en waar de meest geperfectionneerde
inrichtingen voor de veiligheid aanwezig
zijn.
Aan den iets grooteren afstand tot het
centrale vliegveld kunnen voor de deel
neming aan het luchtverkeer geen over
wegende bezwaren zijn verbonden, daar
dat vliegveld op een afstand van ongeveer
een half uur per auto van het centrum
van Amsterdam en Rotterdam zal verwij
derd liggen, hetgeen niet anders dan nor
maal te achten is.
Ontkend wordt niet, dat de concentra
tie van het luchtverkeer aan beide steden
eenige bedrijvigheid zal onttrekken. Te
genover dat nadeel staan echter de groote,
reeds vermelde voordeelen van de concen
tratie, welke voordeelen ook voor Amster
dam en Rotterdam van beteekenis zijn.
Het binnenlandsch luchtverkeer.
Het binnenlandsch luchtverkeer wordt
slechts over vrij korte afstanden uitgeoe
fend hierdoor en tevens door de steeds
voortschrijdende ver-betering van de trein
en autoverbindingen zijn aan de ontwikke
ling van dit luchtverkeer zeker grenzen
gesteld.
Bij concentratie op één luchtvaartter
rein zal het tijdverlies ten gevolge van de
vergrooting van den afstand tot de cen
tra van Amsterdam en van Rotterdam in
verhouding tot de korte vliegtijden meer
beteekenen dan te aanzien van het lucht
verkeer over grootere afstanden. Zal dus
in enkele gevallen, waarin de luchtverbin-
ding over kleine afstanden een aanzien
lijke tijdbesparing geeft, de uitoefening van
het binnenlandsche luchtverkeer iets on
gunstiger worden, daartegenover staat,
dat met een centraal vliegveld de binnen
landsche luchtlijnen als aanvoerlijnen in
beteekenis winnen.
De regeering kan niet inzien, dat de
aanleg van een geheel nieuw centi-aal
luchtvaartterrein in de plaats van de be
staande luchtvaartterreinen Waalhaven en
Schiphol, wanneer die terreinen worden
overgenomen door het Departement van
Defensie,1 een zeer kostbare proefneming
zou beduiden. Zooals is uiteengezet, is een
van de beweegredenen van de regeering
bij haar besluit om in beginsel dien aan
leg te bevorderen juist geweest, dat daar
door besparing zou worden bereikt en dat
de mogelijkheid van rendabele exploitatie
zal worden vergroot. De aan Schiphol ten
koste gelegde bedragen zijn, voor zoover
het de waarde betreft, welke dat lucht
vaartterrein voor het Departement van
Defensie vertegenwoordigt, bij een oplos
sing, als hiervoor omschreven, niet als
verloren te beschouwen.
Het bovenstaande bevat al heel weinig
nieuws na hetgeen de directeur van den
luchtvaartdienst' na hiertoe natuurlijk
geïnspireerd te zijn ovër dit onderwerp
enkele weken geleden heeft gezegd.
Hetgeen de Minister thans o.m. met be
trekking tot het bmnenlandsche luchtver
keer (voor Zeeland van groote beteeke
nis opmerkt, draagt er niet toe bij onze
lichte ongerustheid te dien opzichte weg
te nemen.
Zooals reeds opgemerktiets nieuws van
beteekenis bevat het betoog van den Mi
nister overigens niet, zoodat wij kunnen
volstaan met te verwijzen naar ons „Kort
Commentaar" van Zaterdag 28 Mei j.l.
Ben centraal vliegveld op een hiertoe
in orde te brengen nieuw terrein en met
opoffering van Schiphol is niet noodzake
lijk en de bestaande plannen te dien op
zichte zijn naar onze overtuiging ten
eenenmale onaanvaardbaar.
De redenen die ons dit standpunt doen
innemen hebben wij 28 Mei uitvoerig uit
een gezet Red. V.C.
Jaarvergadering Vereenïgïiig voor
Beroepskeuze.
Gisteravond hield de Vereeniging voor
Beroepskeuze in Hotel Coomans haar 11e
jaarvergadering, onder voorzitterschap van
den heer J. Butler, die de vergadering
opende met een welkomstwoord tot de af
gevaardigden der aangesloten vereenigin-
ge n.
Er zijn enkele dingen die dit jaar tot
tevredenheid stemmen, aldus spr. In de
eerste plaats, dat het aantal uitgebrachte
adviezen in 1937 belangrijk hooger is dan
in de voorgaande jaren. De oorzaak hier
van is niet gemakkelijk na te gaan.
Van belang is ook, dat de Centrale Ver
eeniging voor Beroepskeuze dit jaar weer
een regeeringssubsidie ontvangt, waarvan
ook onze vereeniging, zij het dan ook niet
financieel, de vruchten plukt. De Centrale
Vereeniging kan nu weer intensiever werk
verrichten.
Minder verblijdend is de toestand onzer
vereeniging zelf, doordat enkele aangeslo
ten afdeelingen bedankt hebben, en andere
hun contributie hebben verlaagd.
Het bestuur zal trachten door het wer
ven van nieuwe leden of organisaties de
vereeniging sterker te maken.
Ook is besloten de loopende adviezen
zoo mogelijk vlugger te behandelen.
De 2e secretaris, de heer J. Vader, las
hierna de notulen der vorige jaarvergade
ring voor, die ongewijzigd werden goedge
keurd.
Uit het financieel verslag van den pen
ningmeester, den heei' J. Marijs, bleek dat
de ontvangsten in 1837, mét het batig
saldo vorig jaar, bedroegen 406.64, de
uitgaven 195.66, batig saldo 210.98.
De controle-commissie, bestaande uit de
heeren P. H. Hamming en L. J. Jansen,
heeft de financieele bescheiden nagezien en
in orde bevonden, zoodat zij voorstellen
den penningmeester te déchargeeren.
Hiertoe werd besloten.
De l'ste secretaris, de heer J. Blanken,
bracht hierna het jaarverslag uit, waaraan
het volgende is ontleend
Het jaarverslag.
Moesten we reeds enkele jaren achtereen
het feit constateeren, dat het aantal aan
vragen om advies aan ons bureau zoo goed
als geljjk bleef, dit jaar konden inplaats van
17, als in het vorige jaar, 27 adviezen wor
den verstrekt.
Met blijdschap maken we hiervan, om
meer dan één reden, melding. Hoewel ar-
beidsverschaffing of bemiddeling daartoe,
niet tot ons werk behoort, verblijden wij er
ons toch in, dat de ruimere werkgelegen
heid in onze stad vele jonge menschen we
der een geschikt emplooi gaf.
Dit alles geeft ook ons bureau weer
nieuwen moed om jongeren en ouderen een
bepaalde richting voor het te kiezen beroep
aan te geven.
In de Vlissingsche Courant werden weder
WOENSDAG 15 JUNI
10 12 en 25 uur is de
Directeur van Dr. Scholl's
Foot comfort Service voor
Nederland, voor eiken voet
lijder KOS'l ELOOS te raad
plegen bij: Schoenhandel
J. F. A. TIMMERMAN
Bellamypark 54. VHssingen
Telefoon 332.
geregeld de te houden zittingen van ons
bureau aangekondigd en deze konden ge
regeld worden gehouden, behoudens een
korte onderbreking tijdens de vacantie.
Een vertrek in het voormalig burger
weeshuis in de Badhuisstraat stond op de
aangegeven Dinsdagen steeds tot onze be
schikking. Daar de gemeente dit vertrek,
met gebruik van wachtkamer, kosteloos af
staat, past ook nu hier weer een woord
van dank.
Dr. A. P. Smitt verleende weer, als ge
woon, zijn zeer gewaardeerde medewerking,
waarvoor we hem ook nu weer onzen dank
brengen.
Het ledental der vereeniging verminderde
eenigszins. wat wel zeer jammer is, gezien
het belangrijke werk, dat door het Bureau
wordt gedaan. Wij hopen "n wenschen, dat
in dit opdicht 1938 een ander beeld moge
geveh en verschillende vereenigingen en
corporaties zich zullen opgeven om ons te
steunen.
In het bestuur had een enkele mutatie
plaats en werd de heer De Wolf vervangen
door den heer Hartland.
De zittingen van het bureau werden door
de bestuursleden bij toerbeurt verzorgd.
Met het centraal comité is nog voort
durend contact, door het harerzijds toe
zenden van gegevens, die voor ons werk
noodig en nuttig zijn.
Vermeldde ons vorige jaarverslag, dat de
verscheidenheid van aanvragen groot was,
ook dit jaar gaf weer hetzelfde verschijnsel.
Van de 27 aanvragen waren 25 jongens
en 2 meisjes en werden over ongeveer 20
verschillende beroepen en zaken adviezen
gevraagd.
De gevraagde adviezen waren achtereen
volgens 1 voor tandtechniker, 1 voor
schipper, 4 voor bankwerker, 2 voor schil
der, 2 voor stuurman-telegrafist, 2 voor
Ulo-onderwijs, 1 voor waterbouwkundig op
zichter, 1 voor H.B.S. eventueel later bij de
marine, 1 werklooze stuurman voor ver
betering werkkring, 1 groentenhandelaar
voor verbetering werkkring, 1 voor electri-
cien, 1 voor keurmeester, 2 voor een be
trekking bij de politie,eventueel een tech
nisch beroep, 1 meisje voor costuumteeke-
nen, 1 voor monteur, 1 voor machinist, 1
meisje voor kapster, 1 voor instrumentma
ker, 2 voor militairen motordienst, 1 voor
ambachtsschool en 1 voor kantoorarbeid.
Zooveel mogelijk werden adviezen gege
ven in overeenstemming met de wenschen
van de aanvragersverschillende keeren
kwam het echter ook voor, dat na medische
keuring of na verkregen inlichtingen een
geheel met de aanvrage afwijkend advies
moest worden verstrekt.
Wij spreken hierbij den wensch uit, dat
de gegeven adviezen, al waren ze dan ook
niet altijd in overeenstemming 'met wat de
aanvragers wenschten en soms wel teleur
stellend, toch hun nut mogen hebben gehad.
Naar aanleiding van dit verslag werden
nog enkele inlichtingen gevraagd, welke
doo-r den voorzitter uitvoerig werden ver
strekt.
O.a. bleek, dat vele van de gegeven ad
viezen door de betrokkenen werden opge
volgd. Het bestuur houdt zich hiervan
zooveel mogelijk op de hoogte.
De aftredende bestuursleden, de heeren
B. Hubregtse, J. Marijs, A. B. Plasschaert,
en H. C. V. Sorel, werden allen herkozen.
Hierna sloot de voorzitter de bijeen-
komst na rondvraag.
Jaarvergadering buurtvereniging
WalstraatKorte Groenewoud.
Men schrijft ons o.m.
De buurtvereeniging „Walstraat en Kor
te Groenewoud" hield gisteravond een zeer
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
.De meenïng van den Minister van
Waterstaat over het eventueele cen
trale vliegveld. (Pag. 1, eerste blad).
De landbouwdagen te Goes zijn weer
begonnen. (Alg. Pro v.);
Te Haarlem is een dame onder den.
trein geraakt. (Gemengd nieuws).
Op de kermis te Brunsum is cloor het
losraken van een schuitje van een der
molens een ernstig ongeluk gebeurd.
(Gemend nieuws)*
Castellon zou gevallen zijn.
(Buitenland)4
Kanton is voor de 1-le maal gebom
bardeerd. (Buitenland)
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
verdwijnen spoedig door 'n pot
Bij alle Drogisten
MAAR
Douwc Egberts Echte Eriesche Vieercn-Saai et»
Qud-Hollandsche Pijptabak Anno 1753
matig bezochte jaarvergadering. De voor
zitter, die een kort openingswoord sprak,
bracht den dames en heeren dank voor de
medewerking in het afgeloopen jaar van
hen ondervonden.
Uit hét jaarverslag van den secretaris
bleek dat het ledental op 1 Januari 90 be
droeg en dat sinds de oprichting 39 nieuwe
leden werden ingeschreven. Niettemin hoopt
het bestuur dat meerdere buurtbewoners
alsnog tot de vereeniging zullen toetreden.
Het jaarverslag van den penningmeester
werd vervolgens voorgelezen, waarna deze
werd gedéchargeerd.
Verschillende plannen voor versiering bij
het a.s. regeeringsjubileum van H. M. de
Koningin werden besproken. Het bestuur
zal deze nader uitwerken.
Voor een kinderfeest werd een bedrag
uitgetrokken. Een commissie zal verschil
lende naar voren gebrachte ideeën nader
bezien. Ook zal het bestuur in het najaar
een feestavond organiseeren, waarvoor ook
een commissie is benoemd.
Voor het défilé te Amsterdam werden 2
heeren afgevaardigd, nl. de voorzitter met
een vaandeldrager.
Bij de bestuursverkiezing werden de af
tredende heeren F. van de Velde Jr., D.
Wouters en C. Plasse herkozen. In de
plaats van den heer J. J. Burgers, die in
het hoofdbestuur van den Bond van Buurt
verenigingen zitting heeft genomen, werd
mej. G. Sitsen als bestuurslid benoemd.
Tenslotte werd voor deelneming aan den
historischen optocht ook een bedrag uitge
trokken.
Bij de gebruikelijke rondvraag werden
nog enkele vragen gesteld, waarna de
voorzitter de vergadering sloot.