Het einde der Amerikaansche „G-süien". De abonne's 1000 500 300 150 100 25 LUCHTVAART Wat een prototype kost. De werkelijke waarde van een willekeu rig vliegtuig is gewoonlijk heel wat Iagèr, dan de prijs waarvoor de fabrikant het aan den afnemer levert. Deze stelling klinkt bijna even wonder- lijk als de bekende theorie, dat wanneer men een mensch in contanten kon koopen 1 voor zijn waarde aan ijzer en water en 1 eiwit en andere stoffen, men hem voor zeven-en-een-halve cent, inclusief verpak king, zou ontvangen. Toch gaat, in het bijzonder bij den vlieg- tuigenbouw, een ontzaglijke hoeveelheid geld zitten in experimenten en andere han delingen, welker resultaten wel worden verwerkt in een nieuw toestel, doch waar van niet veel op het eerste gezicht zicht baar is. Het eerste toestel, dat men bouwt, het prototype, kost enorm veel geld. Er zijn met het ontwerpen en construeeren van zoo'n eerste exemplaar bedragen gemoeid, waarvan men zich, buiten den vliegtuigen- bouw, gewoonlijk geen voorstelling kan maken. Een typisch veerbeeld vormt de lucht reus, welke de Douglas-fabrieken te Santa Monica op het oogenblik aan het afwerken zijn. Dit toestel is berekend voor een vol ledige bemanning van vijf personen plus twee-en-veertig passagiers, terwijl het ruimte en vermogen, zal hebben vcor ton nen post en vracht. Het toestel zal een snelheid moeten ontwikkelen, vol belast, van driehonderd-zes-en-tachtig kilometer per uur. Men meent dat dit het grootste verkeersvliegtuig ter wereld zal zijn. Het is officieel een Douglas-toestel maar het is geboren uit samenwerking tusschen vele vliegtuigbouwers. De knapste koppen uit de Amerikaan sche vliegtuigenbouw hebben besloten samen te werken aan dit ontwerp, dat men zou kunnen aanduiden als de „All-American" aeroplane. Vijf van de grootste luchtvaartmaatschappijen in Amerika bespraken de mogelijkheid van het gezamenlijk laten ontwerpen en bou wen van een bepaald type toestel, dat zij daarna op al hunne luchtlijnen zouden ge bruiken, wat natuurlijk groote besparingen zou geven. De beste ingenieurs werden aan het werk gezet en de betrokken maat schappijen stortten bepaalde bedragen, waaruit het werk zou worden gefinancierd. Men begon met een bedrag van negen honderd duizend gulden, doch er zal nog het een en ander bijkomen, voordat het toestel geheel is uitgeprobeerd en zijn luchtwaardigheidscertificaat heeft ontvan gen. Men taxeert dat er in totaal een be drag van twee millioen zevenhonderd dui zend gulden zal worden verwerkt, maar dat men dan ook in het bezit zal zijn van een ultra-moderne reus der luchten, welke in vele opzichten het ideaal der maat schappij zal benaderen. Wat het algemeen aanzien van het toe stel betrefthet schijnt nogal wat over eenkomst te vertoonen met de Douglas, het is een viermotorige vrijdragende een dekker, een laagdekker, die met zijn zes duizend paardekrachten vermogen in staat zal zijn een gewicht van meer dan tien ton tot een hoogte van 5500 meter op te voe ren. Zooals uit het voorgaande al blijkthet is een landvliegtuig. Dank zij het feit, dat de cabine volkomen luchtdicht is af te sluiten zal, ook wanneer het toestel op een hoogte van 5500 meter vliegt, in de cabine een luchtdruk heerschen welke ge lijk is aan die op drieduizend meter hoog te. Er werden speciale vensters ingebouwd zoowel in de cockpit als in de passagiers kajuit. Deze vensters zullen, ook wanneer men op groote hoogte vliegt door een tem peratuur, welke buiten het toestel dertig graden onder nul is, geen ijs-aanslag krij gen, De temperatuur in de cabine kan willekeurig beïnvloed worden en wordt na tuurlijk altijd zoo geregeld, dat de passa giers zich behaaglijk zullen voelen. Inplaats van één richtingsroer, zal de staart er drie dragen. De landingssnelheid van dit enorm ge heel zal slechts .110 kilometer per uur zijn. Een paar typisch-Amerikaansche cijfers over het monster-ontwerp vormen de vol gende Als de DC-4 geheel voltooid is zullen de technici, de ingenieurs der vijf luchtvaartmaatschappijen, die dit toestel hebben laten bouwen, die iedere maand DC-4-vergadering hebben gehouden, teza men vijfhonderd-duizend uren aan dit toe stel hebben gewijd. Dit wil zeggen, dat één man gedurende honderdveertien jaar iederen dag twaalf uur lang zou moeten arbeiden om dezelfde hoeveelheid hersen werk te verrichten. Een z.eer opvallende bijzonderheid inzake dit nieuwste product der Douglas-fabrieken is wel het driewiéiig landingsgestel. Het is de eerste, maal in de geschiedenis van de luchtvaart dat de „drie wielen onder den neus" cp een groot passagiersvliegtuig worden toegepast. Het staartwiel is ver vallen, de beide wielen van het landings gestel zijn wat naar achteren gebracht en het derde wiel wordt onder den neus ge plaatst, waardoor bereikt is, dat het toe stel practisch in „vliegstand" landen kan, wat verschillende groote voordeelen biedt. Onder andere zal het toestel met een neuswiel een korter landing maken, het is gemakkelijker manoeuvreerbaar, het ligt stabieler, wanneer het op den grond is en het toestel vertoont geen neiging tot op springen enzoovoort. In de Vereenigde Staten doet een ten minste voor liefhebbers van sensaties interessant bericht de ronde op grond van een voorstel van de bezuinigings-commissie is men van plan, de politie-organisatie der G-men te ontbinden. De waardige heeren deskundigen op fi- nancieel-politiek gebied zullen ongetwijfeld zuiver economisch denken, maar ware vrienden van het volk en behoeders van zijn meest sociale belangen zijn zij geens zins, want anders hadden zij zeer zeker den storm van verontrusting, die op het oogen blik over Noord-Amerika waait, vermeden. Er bestaat geen twijfel aan, dat de ze kerste en beste, in de laatste jaren afge sloten zaak om in de „technische" ter minologie te blijven voor de Vereenigde Staten de benoeming van Edgar J. Hoover tot leider van het „Federale Bureau voor Onderzoek" was. Dit ietwat eigenaardig betitelde bureau is een soort samenstelling van crimineele en veiligheidspolitie. Een aan Hoover ter beschikking gestelde som ter hoogte van 6 millioen dollar per jaar maakte het hem mogelijk, een politie-elite, de „G-men", uit te rusten. De activiteit van deze troep bestond uit een onverbiddelijke jacht op de gangsters en kidnappers. 6 millioen dollar een geweldige som, indien men bedenkt, dat het aantal G-men de zevenhonderd nooit te boven ging. Maar men moet weten, dat deze G-men het wa ren, die de staat, in -het jaar 1937 niet min der dan 41 millioen dollar bespaard of in gebracht hebben in den vorm van bezui nigingen op algemeen politioneel gebied, door geldstraffen, enz. Slechts door de G- men werden eveneens in- het jaar 1937 119 van de 122 menschenroovers onschadelijk gemaakt I En men weet, dat de „kidnapping" op het oogenblik tot de geliefdste bezigheden van de Amerikaansche onderwereld behoort. De G-men waren het, die aan den eeuwi gen strijd tusschen de verschillende benden een einde maakten, die de misdadigers van 44 staten door hun gestrengheid in het hart troffen en hun organisaties verscheur den G-men waren het, die honderden moordenaars ontmaskerden zij tenslotte speelden het klaar, corrupten politie-amb- tenaren nieuw respect voor de wet in te blazen. Om een juist beeld van de criminaliteit in de Vereenigde Staten te verkrijgen, moet men Weten, dat hier om de 40 uren een moord geschiedt, dat dagelijks in 24 urenop het gebied der Vereenigde Staten 5000 arrestaties plaats vinden, dat de meeste gevaarlijke misdadigers na 54 maanden uit de Sing-Sing ontslagen wor den en dat „levenslang" practisch slechts 10 jaren dwangarbeid beteekent Meer dan 700.000 aan de politie bekende misdadigers zijn nog geen 21 jaren oud, 7000 gevallen zijn op het oogenblik aan bet bureau van Hoover ter onderzoek overge dragen en nog eens 7000 gevallen wachten op de afdoening, zoodra deze eerste op drachten uitgevoerd zijn.. En dit alles volbrengt men met slechts 700 man, die intusschen aan den staat jaarlijks 6 millioen dollar kosten. En deze 6 millioen zijn het, die klaarblijkelijk volgens de meening van de financieele des kundigen „verspild" worden. Nog is de beslissing op het voorstel van de bezuinigingscommissie niet gevallen. En het is in bet belang van de Amerikanen te wenschen, dat ditmaal verstand en werke lijkheidszin de overwinning behalen op de ook in het land der onbegrensde mogelijk heden sterke bureaucratie. SCHAAKSPEL Redacteur J« D. C. DE VRIES. Zwart. abcdefgh Wit. PROBLEEM No. 572. K. A. L. Kubbel. WitKe8, Dd4, Tc4, Td8, La2, Lc7, Pb5, Pg8, p e7, g4 (10). Zwart. Ke6 Dgl, Tf5, Th2, Lg3, Lh7, Pdl, Pf7, p c3, d6, e4 (11). Mat in twee zetten. OPLOSSING PROBLEEM No. 570. 1. Pe5d3. A Da3x<*3 2 Lg3e5, d6, c7 of b8^ B Ke3xd3 2 Lg3Xelt C h4Xg3 2 Th3xg3+ D Da3x^2 2 Lg3e5£ öf 2 Lg3f4+ E Da3c3 2 id., id. F Tb7X^2 2 id., id. G Tb7 verder 2 Lg3—f2j: of 2 Dg3—f4^ H Tel—f 1 of gl 2 id., id. I f5—f4 2 Lg3xf4$ of 2 Lg3—f2$ K Ke3f3 2 Dg3 willekeurig behalve Lf2 L Verder 2 Lg3 willekeurig Goede oplossing Pion B. Opmerking1 Peog"6 wordt weer legd dcor f7Xg6q:. PARTIJ No. 634. Massakamp Antwerpen 1938. Spaansche party. WitPepers ZwartVijn (Leuven) (Vlissingen) 1 q2e4 e7—e5 2 Pgl—f3 Pb8c6 3 Lflb5 a7a6 4 Lb5a4 Pg8-f6 5 Ddle2 Volgens André Chëron de slechtste voortzetting. De beste zet is 5 0—0. 5 Lf8—-e7 Ook b5 en d6 zijn goed. 6 Pblc3 Hierdoor gaat de party over in een Spaansch vierpaardenspel. Deze opening geldt voor een solide speelwijze, zeer ge schikt voor tweekampen en zware tour- nooipartijen. (Gewoonlijk speelt men Pbc3 reeds bij den derden zet). Toch was c3 beter. 6 b7bo 7 La4—b3 0—0 Volgens dr. Tartakower de beste zet 8 a2a4 b5b4 9 Pc3d5 a6a5 10 Lb3c4 Wit wil dezen looper. naar b5 brengen. Na Lb5Xc6, dxc6 Pfxe5 zou hij een pion winnen. Maar zwart kan Pc6 gemak kelijk met Lb7 verdedigen, zoodat d6 ter verdediging van e5 zeer goed mogelijk is en het plan van wit dus moet falen. De zet is derhalve tempoverlies. Veel beter was 10 00. Zie den 15den zet van zwart. 10 Pc6d4 Deze zet kost een pion. In aanmerking kwam d6. Bij de verdediging van de Spaansche party staat op den voorgrond het dekken van pion e5 en zoo mogelijk het handhaven van een pion op dit veld. Dit beginsel wordt hier door zwart in den steek gelaten. II Pf3xd4r e5Xdê 12 Pd5Xe7f Dd8xe7 13 e4e5 Pf6—e8 14 De2e4 c7—c6 15 De4xd4 d7—d5Ü 16 Lc4e2 Verhindert Pef6 of Ped6. 16 Pe8c7 in het bezit eener Polis, zyn gratis verzekerd tegen ongelukken voor gulden levenslange on geschiktheid tot werken. gulden by dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden by verlies van duim. gulden bij verlies van een wysvmger. gulden bij verlies van een anderen vinger. 17 Dd4e3 Beter 17 0—0. Op e3 staat de dame niet gunstig, omdat zij op de diagonaal staat van Lel. Wit heeft moeilijkheden met het vinden van een goede plaats voor zijn dame. 17 Pc7e6 18 d2d4 f7—f5 19 f2—f4 De7h4$ 20 g2g3 Dh4h3 Belet de korte rokade. 21 c2c4 In aanmerking kwam 21 Df2 gevolgd door Le3 en de lange rokade. 21 Lc8a6 22 Le2fl Dh3g4 Belet de lange rokade. Beter was Dh5, waarbij de dame een uitweg naar e8 heeft, 23 b2b3 Dg4h5 24 Lelb2 g 7g5 25 c4xd5 Beter was Le2 gevolgdd oor 00—0. In aanmerking kwam ook c4c5, om aan zwart te beletten een open c-baan te scheppen. Daar wit de meerderheid van pionnen op den koningsvleugel heeft, had hij daarna hier moeten aanvallen. 25 C6X<*5 26 f4Xg5 Deze zet bederft het spel. Hij verbreekt het verband der witte pionnen en schept een open lijn voor Tf8. Wit had LX&6 moeten spelen en met Tacl de c-baan be* zetten. Zwart maakt nu korte met met zijn tegenstander. 26 f5—f4! 27 g3xf* Tf8xf4 28 Keid2 Tf4—e4 29 De3—gl La6xfl 30 TalXfl Te4e2f 31 Kd2—cl Ta8—c8f Beter was Dg6 waarna mat door Dc2 niet is te ontgaan, bijv. 32 Tf5, Dxf5 33 Ddl, Tac8f 34 Dc2, DXc2$. 32 Kclbl Tc8c2 33 Lb2—cl Dhog6 Opgegeven. 34 Ld2 TcXd2f 35 Kal, Ta2^ of 35 Kcl, Dc2$ 34 Tfl—f5, DX*5 35 Ddl, Tcd 2f; 36 Kal, Ta2^r. Een spannende partij. WINTERWEDSTRIJD VLISSINGSCHE SCHAAKCLUB. BattenMerison 10 P. HaccouVan Poelje y2 J. D. C. DE VRIES. HOLLYWOOD HEEFT EEN EIGEN FILMKEURING. De bijzondere correspondent van Paris- Sour, Paul Bringuier, heeft onlangs een be zoek gebracht aan Hollywood en was daar bij zoo gelukkig een voor ieder ander steeds, vrijwel ongenaak baren man te kunnen in terviewen en van hem te vernemen, hoe het filmbedrijf van Hollywood heeft gemeend het gevaar van slechte of onzedelijke films te moeten bestrijden, meldt Lichtbeeld en Cultuur. Deze mysterieuze man, die geen enkele wettelijke bevoegdheid als filmkeurder be zit, heeft dictatoriale macht over de Ame rikaansche filmproductie. De naam van den gevreesde is Breen, doch niemand kent dien naam, die ook ner gens voorkomt, omdat de dictatuur over de Amerikaansche filmproductie theoretisch berust by het Office Hays. De heer Hays is journalist, socioloog en advocaat van alle filmmaatschappijen te Hollywood, en toen het bedrijf zeer tot ztfn schade begon te merken, dat de Amerikaansche bioscoopbe zoekers zich \ermoedelyk voor langen tyd de sex-appeal plots had tegengegeten, achtte men het oogenblik gekomen, om in de filmkeuken nieuwe menu's te gaan be reiden. De filmconcerns verzochten Mr. Hays, hun advocaat, een man te zoeken, dn als een soort trut.ee van het publiek in staat zou zijn in letterlijken z>n de wet voor te schrijven in Hollywood en de film af te stellen naar den smaak en den wensch van den doorsnee Amerikaan. Hoewel Amerika het land is van standaardproductie, veel meer een land van één Amei'ikaan in miï- lioenen exemplaren, dan van millioenen Amerikanen, vond Mr. Hays de opdracht niet zoo gemakkelijk. Tenslotte viel zijn keuze op Mr. Breen, die dictator werd en hiervoor door de filmindustrie filmachtig of zoo men wil fabelachtig wordt gehonoreerd. De overeenkomst tusschen alle filmmaat schappijen van Hollywood en het Office I-Iays gesloten, was kort maar krachtig en bevatte slechts twee artikelen Art. 1. „Holywood" verbindt zich de agenten van Office Hays té betalen en te onderhouden. Art. 2. „Hollywood" neemt aan zich zon der discussies én onvoorwaardelijk te on derwerpen aan de beslissingen van de agen ten van Office Hays, hoe deze beslissingen ook zullen zijn. Krachtens deze overeenkomst heeft de heer Breen het absolute recht van veto, niet alleen over iedere film of ieder gedeelte ervan, doch ook over scenario's, dialogen, décors en cóst iums; Dit recht van verbod van scenario's is vooral gegeven als preventief middel, waar door kostbare verfilmingen, die door Breen zouden worden verboden, achterwege blij ven. Niettemin komt het voor, dat een film f erst bij de voltooiing een aanstootgevend karakter openbaart, terwijl het scenario tot geen bezwaar aanleiding gaf. Hetgeen op papier onschuldig is, aldus de heer Breen, geeft soms ergernis en wordt ontoelaatbaar in de gedaante van de leven de beelden op het filmdoek. Zulk een te late ontdekking van den heer Breen, kostte onlangs een maatschap pij een kapitaal van rond 200.000 dollars, dat zij aan een film had uitgegeven. De heer Breen sprak zijn veto uit, de filmband verhuisde naar de gasovens en de maatschappij schreef, alsof het de gewoon ste zaak ter wereld was, dit bedrag als ver liespost af. Geen enkelo maatschappij zou het dur ven, vertelde de heer Breen, eenig verbod van mij te trotseeren, want de overeen komst met Office Hays is een collectief contract van alle Amerikaansche filmmaat schappijen en contractbreuk zou zelfs voor de rijkste maatschappij zelfmoord beteeke- nen. Bovendien is de discipline der filmmaat schappijen ten aanzien van de uitvoering van het Hays-contract de trots van Holly wood. De correspondent van Paris-Soir vernam van den heer Breen een zeer frappant voor beeld van een coupure, door hem gelast, na dat een film geheel was vervaardigd. Zekere rcène gaf een salon te zien in stijl Louis XVI. In den salon zat niemand, slechts op den schoorsteenmantel stond een bronzenCupido-beeldje, een Cupido-figuur tje met pijl en boog, zooals men het in duizenden huiskamers vindt. Geen normaal mensch zou er zich aan ergeren. Toch moest het geheele salonstilleven uit de film verdwijnen op last van Mr. Breen. Achter Cupido was een spiegel en daarin was zeker lichaamsdeel, dat geen rug meer heet, teruggekaatst Niemand denkt aan iets onbehoorlijks wanneer hij Cupido zietals spiegelbeeld bleek Cupido een aanstoot gevende ver schijning. Behalve coupeeren en verbieden, voegt de heer Breen ook nieuwe elementen aan de film toe. Soms doet hij dit op wel zeer Amerikaan sche wijze. Een beroemde roman, die verfilmd was, gaf het leven te zien van een Amerikaan sche vrouw. Haar pad was niet steeds dat der deugd geweest. Op -zeker moment in haar leven had zij zich zelfs aan prostitutie schuldig gemaakt. De scène, die dit deed zien, was kort en niet opvallend. Zij bleef dan ook gehandhaafd, doch op voorwaarde, dc.t het publiek eenige meters film te zien kreeg, waarop de vrouw in de gevangenis was uitgebeeld. Aldus was Het rechtvaardigheidsgevoel van den doorsnee Amerikaan bevredigd en de moraal gered. Iedere zonde L-ar straf Geregeld zorgt Office Hays voor instruc tieve circulaires, brochures en andere aan wijzingen, waarin de maatschappijen wordt gezegd wat wel of wat niet in den smaak zal vallen. Een der grootste moeilijkheden voor Of fice Hays bleek de uitbeelding van de nog altijd onontbeerlijke en veel gevraagde ver raders, gangsters, bandieten en moorde naars. Jarenlang hadden de Italianen het uit sluitend monopolie tot uitbeelding van het klassieke Lombroso-type. Geen genialer vertolkers van heerschers ™>er de onderwerèld, bankroovers en aan verwante beroepen dan de onderdanen van Victor Emmanuel. Mussolini protesteerde en dreigde einde lijk met een boycot der Amerikaansche films. Gevolg massa-ontslag der Italiaansche I. seudo-bandieten. Met één tooverslag wer den alle boevencreaties aan de Zuid-Ameri kanen toebedeeld. Hoewel zij op bun beurt als zoodanig tot volle tevredenheid van Hol lywood en van dp Amerikaansche bioscoop bezoekers hun plicht deden, protesteerden alle Zuid-Amerikaansche staten zoo heftig, dat ook het Zuid-Amerikaansche ensemble van filmboeven eervol uit hun functies moest worden ontheven. Toen werd de rapaille-partij beurtelings door Russen, Zweden en door dragers van 11e andere nationaliteiten gespeeld, naar gelang van de verontwaardiging van het land, dat Ce bandieten voor Hollywood pro duceerde. Thans zijn de meeste schurken, wier door traptheid men in de Amerikaansche films kan bewonderen, Albaneezen of Bulgaren. Wel hebben hun regeeringen ook geprotes teerd, doch ronder succes, want een boycot van de Amerikaansche film in Bulgarije of Albanië kost het filmbedrijf in Hollywood practisch niets. De heer Breen schrikt voor geen enkele werkzaamheid terug en begeeft zich zelfs in de studio's, om de al te bloote halzen der giris dicht te spelden, of met een centime ter gewapend den juisten afstand van den grond tot den zoom der rokken te contro leeren. Het is alles wel heel erg Amerikaansch en hij die in Amerika een voorbeeld wil zien moet wel een zeer hoogen dunk hebben van het inzicht van den heer Breen. Hij vergeet dan echter, dat het systeem van Office Hays een zuiver commercieelen en geen cultureelen inslag heeft. Immers de heer Breen adviseert alleen op grond van hetgeen volgens hem het publiek wil zien. Het Amerikaansche voorbeeld doet vooral zien, dat filmkeuring een sterk element van bescherming van de bedrijfsbelangen zelf inhoudt. Waar zij niet door den wetgever is gegeven, heeft de filmindustrie zich zelf aan banden gelegd. Dat deze „vrijwillige banden" minder knellend zijn, dan die door een redelijken wetgever ingesteld, is wel aan ernstigen twijfel onderhevig. EEN NIEUWE UITVINDING DE KNOOPSGAT-MICROFOON. Niet om mee te doen aan de heerschende mode om allerlei charivari in een knoopsgat te dragen, maar wel om de geluidsfilm* techniek een belangrijken stap verder te brengen, heeft de geluidsfilm-ingenieur Douglas Shearer een nieuwe miniatuur-mi crofoon uitgevonden, welke achter het knoopsgat van het costuum der spelers on zichtbaar gedragen wordt. Voor het eerst en met verrassend succes werd dit apparaat gebruikt door Clark Gable, Myrna Loy en Spencer Tracy bij een scène in de film „De Stuntvlieger". Daar deze opname in een echt vliegtuig plaats vond en het lawaai der motoren tevens eeii realistischen ondergrond moest blijven vor men, stelden de knoopsgat-microfoons deü geluidsmenger achter in de cabine niette min in staat om volledig het timbre van het door dè artisten gesproken woord op te vangen. In dit geval was dus het altijd af breuk doende nasynckroniseeren van zulke gecompliceerde scènes niet noodig.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 7