TRIUMPH
BEVREDIG
UW SMAAK
ROOK
1 CENT
VIRGINIA
EERSTE BLAD
76e JAARGANG - NUMMER 124
ZATERDAG 28 MEI 1938
Kort commentaar
De plannen voor een centraal vliegveld
Waarom de regeering een nieuw
centraal vliegveld wenscht.
STADSNIEUWS
RAADSOVERZICHT
abonnementsprijs
Voor alle gemeenten op
Walcheren en waar agent
schappen gevestigd zijn
2.20 per kwartaal of
17 cent per week. Franco
per post 2.50. Voor
het buitenland neme men
een abonnement op het
postkantoor zijner woon
plaats. Afzonderlijke
nummers 5 cent per stuk.
VJissingsche Courant
UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287
AD V ERTEN TIEPitiJ S
Van 1—5 regels 1.25,
edere regel meer 25 cent.
Bij abonnement speciale
prijs. Reclames 50 cent
per regel. Kleine adver
tenties van 15 regels
50 cent, Iedere regel meer
10 cent (max. 10 regels).
Bij driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Alles bij vooruitbetaling.
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.E
WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287
VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN
REAU VOOR PUBLIC ITEITSWAA RDE, INGESTELD DOOR D.E VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAG B L A D P ERS"
A ANGESLOTEN BIJ HE T B U
Dit nummer bestaat uit 3 bladen
en een kindercourant.
Nu na het bekend worden van de plannen
der regeering in zake een nieuw centraal
vliegveld onder Leiderdorp daarover aller
lei berichten zijn verschenen, heeft de heer
H. Ch. E. van Ede van der Pais, directeur
van den luchtvaartdienst, zooals wij reeds
gisteren meldden, eenige nadere inlichtin
gen verstrekt.
W\j zijn, aldus de heer van der Pais, in
ons land op het gebied der luchtvaart op
de verkeerden weg gekomen, vooral wan
neer we rekening houden met de aan een
intens luchtverkeer te stellen eischen voor
de veiligheid. Thans reeds hebben de groote
verkeersvliegtuigen een snelheid van 300
K.M. en de militaire bommenwerpers een
nog veel grootere snelheid. Aangenomen
mag worden, dat we in de toekomst zullen
kunnen rekenen op een normale snelheid
van 4 500 K.M. Dan ligt het voor de hand,
dat er zich allerlei moeilijkheden zullen
voordoen, wanneer de vliegtuigen met zoo'n
enorme snelheid zullen moeten dalen op
een twee op slechts 45 K.M. afstand van
elkaar liggende vliegvelden, waarvan de
naderingsgebieden en de wachtgebieden
voor het dalen bij mist of slecht zicht reeds
thans elkaar over overlappen.
Deze zaak is thans in een nieuw stadium
gekomen nu Waalhaven aan defensie is
overgegaan en Rotterdam heeft besloten
tot den aanleg van een nieuw vliegveld bij
Overschie.
Hoewel ongetwijfeld ook Rotterdam ze
kere rechten kan doen gelden, heeft de re
geering echter gemeend met het oog op het
voorgaande te moeten komen tot een juiste
oplossing in liet belang van onze gebeele
luchtvaart.
Hierbij moet ook vooral niet uit het oog
worden verloren, dat wij wel degelijk reke
ning hebben te houden met het internatio
nale luchtvaartverkeer en daardoor met het
feit, dat de vliegtuigen veel meer worden
ingesteld op het afleggen van lange afstan
den, zoodat, vooral ook met het oog aan de
daaraan verbonden kosten, zoo weinig mo
gelijk tusschenlandingen zullen worden ge
maakt.
Wanneer we bij de voortschrijdende ont
wikkeling van het internationale luchtver
keer in ons land nu twee zoo dicht bij
elkaar gelegen vliegvelden zouden handha
ven, loopen we kans, dat de internationale
lijnen die aanbiedingen met het oog op de
kosten niet voldoende zullen achten en ons
land in de toekomst zullen gaan mijden.
We moeten trachten, onze positie in het
internationale luchtverkeer te behouden,
hetgeen naar het oordeel van de regeering
slechts kan geschieden, wanneer we be
schikken over één centraal vliegveld, van
waar alle vervoer uit ons land zal kunnen
worden aangeboden.
Ook de K.L.M. wenscht één centraal
vliegveld.
Zooals vanzelfsprekend heeft ook de
K.L.M. groot belang bij de nieuwe plannen
en uiteraard is deze maatschappij daarin
gekend, aangezien de heer Plesman reeds
lang den bestaanden toestand als onhoud
baar had geschetst. Immers thans is de
K.L.M. genoodzaakt op beide vliegvelden
een grondorganisatie te hebben, terwijl
eveneens dubbele gelden moeten worden
uitgegeven voor radiobakens enz.
Maar daarnaast bestaat voor de k.l.m.
het groote nadeel van twee landingen, wel
ke jaarlijks tonnen gelds kosten, afgezien
nog van de bezwaren voor de passagiers,
voor wie een dergelijke tusschenlanding
tijdverlies beteekent.
Nu kan de vraag worden gesteld, waar
om de regeering niet eerder met deze plan
nen is gekomen, doch daarbij moet niet ver
geten worden, dat de regeering betrekkelijk
buiten de ontwikkeling van het luchtver
keer stond, aangezien zjj de zaak altijd aan
de gemeente heeft overgelaten.
Thans echter hebben zich nieuwe aspec
ten voorgedaan, mede door de behoefte van
defensie aan meer vliegvelden. De bedoe
ling is, dat defensie in de buurt van Am
sterdam nog de beschikking krijgt over
een vliegveld, en wanneer we nu zouden
kunnen komen door gemeenschappelijk
overleg tot het op boven ontwikkelde groa-
den, hoog noodig gewenschte centrale vlieg
veld, dan zou defensie niet genoodzaakt
zijn een nieuw vliegveld aan te leggen,
doch zou zij daarvoor Schiphol kunnen ge
bruiken, waarmede dan tevens het daarin
gestoken geld niet weg is.
Wat ten slotte de gekozen plaats voc
het nieuwe centrale vliegveld betreft,
merkte de heer van Ede van der Pais nog
op, dat deze centraal is ten opzichte van
onze groote steden, zoodat het vliegveld
van de centra afgemeten, zal komen te lig
gen op 36 K.M. afstand van Rotterdam, op
32 K.M. van Amsterdam en op 22 K.M. van
Den Haag. Deze afstanden spelen bij het
moderne snelverkeer geen rol, temeer daar
het vliegveld zal zijn te bereiken over onze
nieuwe moderne autowegen.
De Vlissingsche gemeenteraad heeft Vrij
dagmiddag een record-prestatie geleverd
door'een toch vrij uitvoerige agenda in een
half uur af te werken.
De benoeming van een onderwijzer
ter voorziening in de door het ontslag ne
men van den heer D. Kwaak ontstane va
cature aan de openbare school voor uitge
breid lager onderwijs leverde een ver
rassing op, daar nummer twee van de
voordracht benoemd werd.
Het restant van de op 17 Februari 1911
aangegane obligatieleening (groot
132.000) k 4 werd geheel uitgeloot.
Door tusschenkomst van de Rotterdamsche
Bankvereeniging wordt een nieuwe lee
ning, groot 130.000 aangegaan tegen
3Y2 's jaars met een looptijd van hoog
stens 40 jaar.
Van de leening 191637.000 4/2
werden twee stukken van totaal 1500
uitgeloot.
Het voorstel, om ook óver 193S extra
hulp aan werkloozén te verstrekken in den
vórm van kleeding, dekking en schoeisel,
werd aangenomen met de uitvoering de
zer steunverleening werd Maatschappelijk
Hulpbetoon belast.
In verband met de overeenkomst inzake
het opruimen van cadavers enz., gesloten
met de „Gekro", werd de verordening op
den Vee- en Vleeschkeuringsdienst gewij
zigd, evenals de verordening op het ge
bruik van het Coöperatief Slachthuis.
De vergoedingen voor de kosten van in
standhouding van bijzondere scholen voor
lager onderwijs werden vastgesteld, even
als de vergoedingen waarop de besturen
van bijzondere scholen aanspraak kunnen
maken wegens vakonderwijs een en an
der met betrekking tot het jaar 1935. Ver
volgens werden de staten vastgesteld van
ontheffing en van oninbare posten school
geld, waarna enkele wijzigingen in de ge-
meentebegrootingen 1937 en 1938 en in de
begrootingen voor de gemeentebedrijven
over 1937, werden vastgesteld.
De gemeenteraad besloot vervolgens me
dewerking te verleenen tót den bouw van
20 eengezinswoningen door de Vereeni-
ging tot verbetering van de volkshuisves
ting te Vlissingen en omliggende gemeen
ten. De benoodigde grond is reeds eigen
dom dezer vereeniging. De bouwkosten
worden op 65.000 geraamd en de Raad
heeft zich borg gesteld voor de betaling
van hoofdsom, rente en aflossing van de
door genoemde vereeniging aan te gane
geldleening bij het ondersteuningsfonds en
het aanvullings-pensioenfonds van de N.V.
Kon. Mij. „De Schelde". Van soc.-dem. zijde
was dit voorstel aanleiding om het ver
schil tusschen genoemde vereeniging en de
andere woningbouwvereenigingen ter
plaatse uiteen te zetten de heer van Oor
schot achtte het principieel verkeerd dat
het belang eener onderneming hier wordt
gekoppeld aan het belang der huisvesting.
De raadsvoorzitter merkte in verband
hiermede op, dat bedoelde woningbouwver-
eeniging aan de wettelijke voorschriften
voldoet en bij Koninklijk besluit is toege
laten.
B. en W. kregen vervolgens 10.100 cre-
diet voor wegverbetering op den Boulevard
de Ruyter en 11.000 voor bestrating en
rioleering van een nieuw gedeelte Hobein-
straat. Een huis aan den Koudekerksche-
weg is uit het woningbedrijf genomen en
bestemd tot bergplaats voor den plantsoen
dienst. Met de Vereeniging tot verbetering
van de Volkshuisvesting te Vlissingen en
Een nieuwe luchthaven
Dreigt er gevaar voor
Het is een beetje wonderlijk met de plan
nen voor een centraal vliegveld te Leider
dorp die dezer dagen uit de lucht zijn ko
men vallen. Niet dat het voornemen om
een centraal vliegveld te stichten nieuw
zou zijn. Maar de regeering heeft zich tot
dusver voornamelijk tot de rol van belang
stellend toeschouwster bepaald (met uitzon
dering natuurlijk van het ruime subsidie
aan de K.L.M.). Maar wat den aanleg en
exploitatie van vliegvelden betreft, heeft
zij zich grootendeels afzijdig gehouden en
het zeker voor zoover Schiphol en Waal
haven betreft aan de gemeenten over
gelaten voor de noodige luchtvaart-accom
modatie te zorgen.
Er is voor een centraal vliegveld d.w.z.
voor het internationale verkeer
veel te zeggen. Maar de regeering heeft
het tè lang aangezien en intusschen zijn
Schiphol en Waalhaven gegroeid tot lucht
havens van internationale beteekenis, ter
wijl bij minder gunstige weersgesteldheid
mist bijv. ook andere vliegvelden (Vlis
singen o.m.) internationale beteekenis
hebben.
Waalhaven gaat over naar defensie en
Rotterdam wil een nieuw vliegveld aanleg
gen. Amsterdam heeft millioenen in Schip
hol gestoken. En het is dus te begrijpen,
dat beide steden voor'het nieuwe regeerings-
plan van een centraal vliegveld ergens in
den polder bij Leiderdorp, niets voelen en er
niet aan denken om hiertoe mede te wer
ken, laat staan er financieel toe bij te
dragen.
Het heeft ons verwonderd dat in alle
verklaringen ook in dié' van den direc
teur van. den luchtvaartdienst, den heer
van Ede van der Pais, zon weinig de na-'
druk wordt, gelégd óp; het <xeii, dat mén in
het bijzonder het international e
luchtverkeer op het oog heeft.
Of moeten wij dit zoo verstaan, dat de
beteekenis van het internationale verkeer
zóó hoog wordt aangeslagen, dat men het
binnenlandsche vervoer maar heelemaal uit
schakelt? Wij hebben tot dusver tenminste
niets vernomen ten aanzien van de diverse
vliegvelden die voor het binnenlandsche
luchtverkeer in exploitatie zijn. Wat is men
van plan daarmee te doen, als het centrale
vliegveld-, er werkelijk mocht komen (het
geen wij intusschen niefc geloovendaar
voor is de tegenstand te sterk
De argumenten van den directeur van
den Luchtvaartdienst zijn lang niet alle
bijzonder overtuigend. Wie dwingt bijv. bui-
tenlandsche verkeersmaatschappijen om op
meer dan één vliegveld landingen te ma
ken Men kan het internationale verkeer
immers zonder eenig bezwaar concentree-
ren op één der bestaande vliegvelden. Het
is ons dus niet duidelijk hoe de heer van Ede
van der Pais kan zeggen, dat de interna
tionale lijnen wanneer ons land twee zoo
dicht bij elkaar gelegen vliegvelden als
Schiphol en Rotterdam zou handhaven
die aanbiedingen met het oog op de kosten
niet voldoende zullen achten, waardoor heb
gevaar ontstaat dat deze lijnen ons land in
de toekomst zullen gaan mijden.
3>
Een ander argument van den directeur
van den luchtvaartdienst, is de behoefte
van Defensie aan meer vliegvelden. Men
kan hiernevens lezen, dat volgens den heer
omliggende gemeenten werd een overeen
komst aangegaan om enkele perceelen
grond over te dragen resp. in eigendom
over te nemen hetgemeente-eigendom
wordt als gevolg hiervan afgerond tot
twee volledige bouwblokken en dat van
genoemde vereeniging tot één bouwblok.
Voor het bouwblok gelegen ten Noorden
van den aan „Gemeenschappelijk Belang"
verkochten grond ten noorden van de
Oranjeschool, werd de prijs vastgesteld op
6 per M2, waarna nog een voorstel tot
grondverkoop werd goedgekeurd.
Na rondvraag werd deze kortstondige
vergadering vervolgens te half drie geslo
ten zij had toen precies een half uur ge
duurd
In het raadsverslag komt bij de rond
vraag de naam van den heer Sorel voor
niet hij heeft echter de opmerkingen over
de garage bij „Trio" gemaakt, doch de
heer Woltering. Het twintigste raadslid.
is volmaakt overbodig.
het binnenlandsche luchtverkeer?
van Ede van der Pais Defensie in de
buurt van Amsterdam de beschikking wil
hebben over een vliegveld en daarvoor
Schiphol zou kunnen gebruiken. Op zichzelf
is dit o.L geen steekhoudend argument om
Schiphol aan de burgerlijke luchtvaart te
onttrekken.
Maar ten overvloede heeft de Amster-
damsche wethouder voor de handels-
inriehtmgen Mr. Kropman, hedenoch
tend de verrassende mededeeling ge
daan, dat het gemeentebestuur van be
voegde defensiezijde is medegedeeld, dat
Defensie geen belangstelling heeft voor
Schiphol als militair luchtvaartterrein
O.i. is dè oplossingSchiphol worde cen
traal vliegveld voor het internationale
luchtverkeer.
Wie een internationale reis moet maken,
kan bij handhaving der bestaande overige
vliegvelden, snel en gemakkelijk naar Schip
hol vliegen de afstand is van geen betee
kenis in verhouding tot de geheele reis.
Men behoudt dan het binnenlandsche lucht
verkeer en gebruikt deze verbindingen te
vens als voedingslijnen voor de internatio
nale luchtvaart.
Schiphol mog'c niet volmaakt centraal
gelegen zijn. Maar het is een prima lucht
haven, die nog steeds verbeterd wordt. En
waar Schiphol er eenmaal IS, ware het
onverantwoordelijk om het vliegveld aan de
burgerlijke luchtvaart te onttrekken en
vele millioenen te steken in een nieuw cen
traal vliegveld nabij Leiderdorp.
Moest Nederland nog beginnen
met vliegveld-aanleg, dan zou er over te
praten vallen. Maar wij hebben reeds .ver
schillende vliegvelden. Waalhaven wordt
spoedig uitsluitend militair vliegveld of
Rotterdam een nieuw vliegveld zal stichten,
moet Rotterdam beslissen. Maar als het
werkelijk noodig is, het internationale ver
voer te concentreeren op één luchthaven,
dan is die aanwezig Schiphol.
Het is er waarlijk den tijd niet naar om
met millioenen te smijten en een nieuwe
luchthaven te stichten voor een doel waar
voor Schiphol reeds gebruikt wordt en uit
stekend geschikt is. Daarom is het ons
tevens een raadsel, hoe de K.L.M. zich vóór
het uit de lucht gevallen plan. kan ver
klaren. D.w.z. niet dat de K.L.M. voor het
internationale vervoer aan het landen op
één vliegveld de voorkeur geeftdit heeft
natuurlijk aanmerkelijke kostenbesparing
tengevolge. Maar waarom is hiertoe een
nieuw kostbaar vliegveld noodig dit
lijkt ons volmaakt overbodig.
Ten slottewij hebben een vaag gevoel
van ongerustheid ten aanzien van het bin
nenlandsche luchtverkeer. Als de K.L.M.
als argument voor het centrale nieuwe
vliegveld, o.m. de kosten der grondorgani
satie aanvoert, moeten wij dit dan zóó op
vatten, dat zij bij het tot stand komen van
één centrale luchthaven, de andere vliegvel
den wil prijsgeven of althans de grond-
organisatie, hetgeen practisch op hetzelfde,
neerkomt? En daarmede dus tevens, het
voortbestaan van de binnenlandsche lijnen.
Wij kunnen het ons niet voorstellen en zou
den hieromtrent gaarne zekerheid krijgen.
Ledenvergadering a.g.O.
Men sckr\jft ons
Gisteravond hield de vereeniging A.G O.
haar jaarlijksche ledenvergadering boven
café Vermeesch. Het bestuur constateerde
met voldoening dat er dit jaar zelfs 3 leden,
aanwezig waren.
Nadat de voorzitter, de heer v. d. Slikke,
de vergadering geopend had, werden de
notulen voorgelezen. Hierna volgde het
jaarverslag.
De enquête die het vorig jaar onder de
leden is gehouden, over de vraag waar de
vereeniging in het vervolg haar avonden
zou geven in het Concertgebouw of in
Britannia, besliste met een kleine meerder-
heid ten gunste van het Concertgebouw.
De abonnementskaarten ondergingen een
verandering in vorm, waardoor het afscheu
ren van strooken overbodig werd.
De minimum-contributie werd verhoogd
tot 3, terwijl donateurskaarten niet meer
9d>eMrlewi«sew
iibw Jca dog
Waarom de regeering Tiet nieuwe cen
trale vliegveld wil zien tot stand ko-
men. (Pag". 1, eerste blad)«
De plannen voor een centraal vlieg-
veld een nieuwe luchthaven is vol
maakt overbodig. (Kort Commentaar)*
In Noord-Brabant hebben bosch- en
heidebranden gewoed.
(Gemengd nieuws)^
De Chineezen hebben Lanfeng her
overd. (Buitenland )j
ZIE VERDER EVENTUEEL
LAATSTE BERICHTEN
persoonlijk zijn, maar ook door een ander
lid van het gezin gebruikt kunnen worden.
De avonden door de vereeniging in het af-
geloopen seizoen gegeven, waren Le Coeur
van het Masker, een voordrachtavond van
Jacq. v. Elsacker, een intieme kunstavond
door het ensemble Kommer Kleyn, een
muziekavond door de heeren Harry v. Oss
en Felix de Nobel. Macbeth van Ed. Ver
kade en Prof. dr. Hiob Pratorius door het
Centraal Tooneel.
Een extra-avond in samenwerking met
andere vereenigingen was „Adam in Bal
lingschap".
Na het jaarverslag van de secretaresse
volgde dat van den penningmeester. Hier
uit bleek, dat het aantal leden' was geste
gen van 483 tot 509 en dat de vereeniging
een batig saldo heeft van een kleine f 300.
Een commissie van 2 leden werd benoemd
tot het nazien van rekening cn verantwoor
ding.
De aftredende ledenmevr. de Vries en
de heer v. d. Jagt, die zich beiden herkies
baar hadden gesteld, werden herkozen, daar
zich geen andere candidaten beschikbaar
hadden gesteld.
Bij de rondvraag werden door de aanwe
zige leden eenige vragen gesteld, die door
den voorzitter werden beantwoord.
De vergadering werd met eenige woorden
van dank door den voorzitter gesloten*
Vlissingsch scheepvaartnïeuws.
Aangekomen; „Oranje Nassau"
van Harwich (verwacht) Nederlandsch
m.s. „Holland" van AntwerpenNora van
Kingston.
Om te bunkeren; Engelsch
s.s. „Arpka" van LondenDuitsch s.s,
„Helga L. M. Russ" van BrailaAmeri-
kaansch s.s. „Gateway City" van Londen*
V ertrokken: „Prinses Juliana"
naar Harwich Holland naar Rotterdam 7
„Nora" naar Antwerpen „Gateway City"
naar Rotterdam„Helga L. M. Russ" naar
Bremen.
Met de „Zeeland" naar Engeland.
Ieder jaa,r, zoo tegen den tijd jïat het
zomerseizoen in aantocht is, verschijnt de
nieuwe gids van de Stoomvaart Maat
schappij „Zeeland". Het boekje dat steeds
keurig- verzorgd het licht zag, is er dit
jaar o.i. nog aanmerkelijk op vooruit ge
gaan. Het formaat is grootér "geworden,
de opmaak wat royaler en het boekje dat
typografisch „af" is en tal van fraaie
foto's bevat, is in een fleurig 'omslag ge
stoken. Men heeft zoo een aantrekkelijk
geheel verkregen dat het uitnemend doet
en op zichzelf reeds een fraaie propaganda
is voor de „Zeeland".
De goedkoope reisjes die in de nieuwe
gids beschreven- worden, overtuigen den
lezer die hieraan mocht twijfelen, dat een
zeereis naar Engelandwaarlijk niet meer
uitsluitend voorde „bèter-gesitueerden" be
reikbaar ismén kan al voor 10 in de
eerste klasse terecht
Het nieuws van den dag in beeld.
Foto's in onze TijdingliaU
De Nederlandsche zwemploeg, die Zater
dag in het Engelsche Wembley-station aan
internationale wedstrijden deelneemt, is
Vrijdagmorgen derwaarts vertrokken. Bij
het vertrek van hét Centraal-station. Zit
tend midden Jopie Waalberg en rechts
Herman Smitshuijzen. Staandegeheel
links de leider P. H. J, Dogger en 3e v. 1,
Nida Senff.
Het Ned.-Indische voetbalteam, dat in
den strijd om het wereldkampioenschap op;
5 Juni a.s. te Reims tegen Hongarije moet
uitkomen, heeft Vrijdag op het H.B.S.-ter-
rein te Den Haag druk getraind.