TRIUMPH BEVREDIG UW SMAAK ROOK 1 CENT VIRGINIA EERSTE BLAD 76e JAARGANG - NUMMER 124 ZATERDAG 28 MEI 1938 Kort commentaar De plannen voor een centraal vliegveld Waarom de regeering een nieuw centraal vliegveld wenscht. STADSNIEUWS RAADSOVERZICHT abonnementsprijs Voor alle gemeenten op Walcheren en waar agent schappen gevestigd zijn 2.20 per kwartaal of 17 cent per week. Franco per post 2.50. Voor het buitenland neme men een abonnement op het postkantoor zijner woon plaats. Afzonderlijke nummers 5 cent per stuk. VJissingsche Courant UITGAVEFIRMA F. VAN DE VELDE Jr., WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287 AD V ERTEN TIEPitiJ S Van 1—5 regels 1.25, edere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 50 cent per regel. Kleine adver tenties van 15 regels 50 cent, Iedere regel meer 10 cent (max. 10 regels). Bij driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Alles bij vooruitbetaling. VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG.E WALSTR. 58-60, VLISSINGEN TEL. 10 - GIRO 66287 VERSCHIJNT DAGELIJKS, UITGEZONDERD OP ZONDAG EN ALG. ERKENDE CHR. FEESTDAGEN REAU VOOR PUBLIC ITEITSWAA RDE, INGESTELD DOOR D.E VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAG B L A D P ERS" A ANGESLOTEN BIJ HE T B U Dit nummer bestaat uit 3 bladen en een kindercourant. Nu na het bekend worden van de plannen der regeering in zake een nieuw centraal vliegveld onder Leiderdorp daarover aller lei berichten zijn verschenen, heeft de heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, directeur van den luchtvaartdienst, zooals wij reeds gisteren meldden, eenige nadere inlichtin gen verstrekt. W\j zijn, aldus de heer van der Pais, in ons land op het gebied der luchtvaart op de verkeerden weg gekomen, vooral wan neer we rekening houden met de aan een intens luchtverkeer te stellen eischen voor de veiligheid. Thans reeds hebben de groote verkeersvliegtuigen een snelheid van 300 K.M. en de militaire bommenwerpers een nog veel grootere snelheid. Aangenomen mag worden, dat we in de toekomst zullen kunnen rekenen op een normale snelheid van 4 500 K.M. Dan ligt het voor de hand, dat er zich allerlei moeilijkheden zullen voordoen, wanneer de vliegtuigen met zoo'n enorme snelheid zullen moeten dalen op een twee op slechts 45 K.M. afstand van elkaar liggende vliegvelden, waarvan de naderingsgebieden en de wachtgebieden voor het dalen bij mist of slecht zicht reeds thans elkaar over overlappen. Deze zaak is thans in een nieuw stadium gekomen nu Waalhaven aan defensie is overgegaan en Rotterdam heeft besloten tot den aanleg van een nieuw vliegveld bij Overschie. Hoewel ongetwijfeld ook Rotterdam ze kere rechten kan doen gelden, heeft de re geering echter gemeend met het oog op het voorgaande te moeten komen tot een juiste oplossing in liet belang van onze gebeele luchtvaart. Hierbij moet ook vooral niet uit het oog worden verloren, dat wij wel degelijk reke ning hebben te houden met het internatio nale luchtvaartverkeer en daardoor met het feit, dat de vliegtuigen veel meer worden ingesteld op het afleggen van lange afstan den, zoodat, vooral ook met het oog aan de daaraan verbonden kosten, zoo weinig mo gelijk tusschenlandingen zullen worden ge maakt. Wanneer we bij de voortschrijdende ont wikkeling van het internationale luchtver keer in ons land nu twee zoo dicht bij elkaar gelegen vliegvelden zouden handha ven, loopen we kans, dat de internationale lijnen die aanbiedingen met het oog op de kosten niet voldoende zullen achten en ons land in de toekomst zullen gaan mijden. We moeten trachten, onze positie in het internationale luchtverkeer te behouden, hetgeen naar het oordeel van de regeering slechts kan geschieden, wanneer we be schikken over één centraal vliegveld, van waar alle vervoer uit ons land zal kunnen worden aangeboden. Ook de K.L.M. wenscht één centraal vliegveld. Zooals vanzelfsprekend heeft ook de K.L.M. groot belang bij de nieuwe plannen en uiteraard is deze maatschappij daarin gekend, aangezien de heer Plesman reeds lang den bestaanden toestand als onhoud baar had geschetst. Immers thans is de K.L.M. genoodzaakt op beide vliegvelden een grondorganisatie te hebben, terwijl eveneens dubbele gelden moeten worden uitgegeven voor radiobakens enz. Maar daarnaast bestaat voor de k.l.m. het groote nadeel van twee landingen, wel ke jaarlijks tonnen gelds kosten, afgezien nog van de bezwaren voor de passagiers, voor wie een dergelijke tusschenlanding tijdverlies beteekent. Nu kan de vraag worden gesteld, waar om de regeering niet eerder met deze plan nen is gekomen, doch daarbij moet niet ver geten worden, dat de regeering betrekkelijk buiten de ontwikkeling van het luchtver keer stond, aangezien zjj de zaak altijd aan de gemeente heeft overgelaten. Thans echter hebben zich nieuwe aspec ten voorgedaan, mede door de behoefte van defensie aan meer vliegvelden. De bedoe ling is, dat defensie in de buurt van Am sterdam nog de beschikking krijgt over een vliegveld, en wanneer we nu zouden kunnen komen door gemeenschappelijk overleg tot het op boven ontwikkelde groa- den, hoog noodig gewenschte centrale vlieg veld, dan zou defensie niet genoodzaakt zijn een nieuw vliegveld aan te leggen, doch zou zij daarvoor Schiphol kunnen ge bruiken, waarmede dan tevens het daarin gestoken geld niet weg is. Wat ten slotte de gekozen plaats voc het nieuwe centrale vliegveld betreft, merkte de heer van Ede van der Pais nog op, dat deze centraal is ten opzichte van onze groote steden, zoodat het vliegveld van de centra afgemeten, zal komen te lig gen op 36 K.M. afstand van Rotterdam, op 32 K.M. van Amsterdam en op 22 K.M. van Den Haag. Deze afstanden spelen bij het moderne snelverkeer geen rol, temeer daar het vliegveld zal zijn te bereiken over onze nieuwe moderne autowegen. De Vlissingsche gemeenteraad heeft Vrij dagmiddag een record-prestatie geleverd door'een toch vrij uitvoerige agenda in een half uur af te werken. De benoeming van een onderwijzer ter voorziening in de door het ontslag ne men van den heer D. Kwaak ontstane va cature aan de openbare school voor uitge breid lager onderwijs leverde een ver rassing op, daar nummer twee van de voordracht benoemd werd. Het restant van de op 17 Februari 1911 aangegane obligatieleening (groot 132.000) k 4 werd geheel uitgeloot. Door tusschenkomst van de Rotterdamsche Bankvereeniging wordt een nieuwe lee ning, groot 130.000 aangegaan tegen 3Y2 's jaars met een looptijd van hoog stens 40 jaar. Van de leening 191637.000 4/2 werden twee stukken van totaal 1500 uitgeloot. Het voorstel, om ook óver 193S extra hulp aan werkloozén te verstrekken in den vórm van kleeding, dekking en schoeisel, werd aangenomen met de uitvoering de zer steunverleening werd Maatschappelijk Hulpbetoon belast. In verband met de overeenkomst inzake het opruimen van cadavers enz., gesloten met de „Gekro", werd de verordening op den Vee- en Vleeschkeuringsdienst gewij zigd, evenals de verordening op het ge bruik van het Coöperatief Slachthuis. De vergoedingen voor de kosten van in standhouding van bijzondere scholen voor lager onderwijs werden vastgesteld, even als de vergoedingen waarop de besturen van bijzondere scholen aanspraak kunnen maken wegens vakonderwijs een en an der met betrekking tot het jaar 1935. Ver volgens werden de staten vastgesteld van ontheffing en van oninbare posten school geld, waarna enkele wijzigingen in de ge- meentebegrootingen 1937 en 1938 en in de begrootingen voor de gemeentebedrijven over 1937, werden vastgesteld. De gemeenteraad besloot vervolgens me dewerking te verleenen tót den bouw van 20 eengezinswoningen door de Vereeni- ging tot verbetering van de volkshuisves ting te Vlissingen en omliggende gemeen ten. De benoodigde grond is reeds eigen dom dezer vereeniging. De bouwkosten worden op 65.000 geraamd en de Raad heeft zich borg gesteld voor de betaling van hoofdsom, rente en aflossing van de door genoemde vereeniging aan te gane geldleening bij het ondersteuningsfonds en het aanvullings-pensioenfonds van de N.V. Kon. Mij. „De Schelde". Van soc.-dem. zijde was dit voorstel aanleiding om het ver schil tusschen genoemde vereeniging en de andere woningbouwvereenigingen ter plaatse uiteen te zetten de heer van Oor schot achtte het principieel verkeerd dat het belang eener onderneming hier wordt gekoppeld aan het belang der huisvesting. De raadsvoorzitter merkte in verband hiermede op, dat bedoelde woningbouwver- eeniging aan de wettelijke voorschriften voldoet en bij Koninklijk besluit is toege laten. B. en W. kregen vervolgens 10.100 cre- diet voor wegverbetering op den Boulevard de Ruyter en 11.000 voor bestrating en rioleering van een nieuw gedeelte Hobein- straat. Een huis aan den Koudekerksche- weg is uit het woningbedrijf genomen en bestemd tot bergplaats voor den plantsoen dienst. Met de Vereeniging tot verbetering van de Volkshuisvesting te Vlissingen en Een nieuwe luchthaven Dreigt er gevaar voor Het is een beetje wonderlijk met de plan nen voor een centraal vliegveld te Leider dorp die dezer dagen uit de lucht zijn ko men vallen. Niet dat het voornemen om een centraal vliegveld te stichten nieuw zou zijn. Maar de regeering heeft zich tot dusver voornamelijk tot de rol van belang stellend toeschouwster bepaald (met uitzon dering natuurlijk van het ruime subsidie aan de K.L.M.). Maar wat den aanleg en exploitatie van vliegvelden betreft, heeft zij zich grootendeels afzijdig gehouden en het zeker voor zoover Schiphol en Waal haven betreft aan de gemeenten over gelaten voor de noodige luchtvaart-accom modatie te zorgen. Er is voor een centraal vliegveld d.w.z. voor het internationale verkeer veel te zeggen. Maar de regeering heeft het tè lang aangezien en intusschen zijn Schiphol en Waalhaven gegroeid tot lucht havens van internationale beteekenis, ter wijl bij minder gunstige weersgesteldheid mist bijv. ook andere vliegvelden (Vlis singen o.m.) internationale beteekenis hebben. Waalhaven gaat over naar defensie en Rotterdam wil een nieuw vliegveld aanleg gen. Amsterdam heeft millioenen in Schip hol gestoken. En het is dus te begrijpen, dat beide steden voor'het nieuwe regeerings- plan van een centraal vliegveld ergens in den polder bij Leiderdorp, niets voelen en er niet aan denken om hiertoe mede te wer ken, laat staan er financieel toe bij te dragen. Het heeft ons verwonderd dat in alle verklaringen ook in dié' van den direc teur van. den luchtvaartdienst, den heer van Ede van der Pais, zon weinig de na-' druk wordt, gelégd óp; het <xeii, dat mén in het bijzonder het international e luchtverkeer op het oog heeft. Of moeten wij dit zoo verstaan, dat de beteekenis van het internationale verkeer zóó hoog wordt aangeslagen, dat men het binnenlandsche vervoer maar heelemaal uit schakelt? Wij hebben tot dusver tenminste niets vernomen ten aanzien van de diverse vliegvelden die voor het binnenlandsche luchtverkeer in exploitatie zijn. Wat is men van plan daarmee te doen, als het centrale vliegveld-, er werkelijk mocht komen (het geen wij intusschen niefc geloovendaar voor is de tegenstand te sterk De argumenten van den directeur van den Luchtvaartdienst zijn lang niet alle bijzonder overtuigend. Wie dwingt bijv. bui- tenlandsche verkeersmaatschappijen om op meer dan één vliegveld landingen te ma ken Men kan het internationale verkeer immers zonder eenig bezwaar concentree- ren op één der bestaande vliegvelden. Het is ons dus niet duidelijk hoe de heer van Ede van der Pais kan zeggen, dat de interna tionale lijnen wanneer ons land twee zoo dicht bij elkaar gelegen vliegvelden als Schiphol en Rotterdam zou handhaven die aanbiedingen met het oog op de kosten niet voldoende zullen achten, waardoor heb gevaar ontstaat dat deze lijnen ons land in de toekomst zullen gaan mijden. 3> Een ander argument van den directeur van den luchtvaartdienst, is de behoefte van Defensie aan meer vliegvelden. Men kan hiernevens lezen, dat volgens den heer omliggende gemeenten werd een overeen komst aangegaan om enkele perceelen grond over te dragen resp. in eigendom over te nemen hetgemeente-eigendom wordt als gevolg hiervan afgerond tot twee volledige bouwblokken en dat van genoemde vereeniging tot één bouwblok. Voor het bouwblok gelegen ten Noorden van den aan „Gemeenschappelijk Belang" verkochten grond ten noorden van de Oranjeschool, werd de prijs vastgesteld op 6 per M2, waarna nog een voorstel tot grondverkoop werd goedgekeurd. Na rondvraag werd deze kortstondige vergadering vervolgens te half drie geslo ten zij had toen precies een half uur ge duurd In het raadsverslag komt bij de rond vraag de naam van den heer Sorel voor niet hij heeft echter de opmerkingen over de garage bij „Trio" gemaakt, doch de heer Woltering. Het twintigste raadslid. is volmaakt overbodig. het binnenlandsche luchtverkeer? van Ede van der Pais Defensie in de buurt van Amsterdam de beschikking wil hebben over een vliegveld en daarvoor Schiphol zou kunnen gebruiken. Op zichzelf is dit o.L geen steekhoudend argument om Schiphol aan de burgerlijke luchtvaart te onttrekken. Maar ten overvloede heeft de Amster- damsche wethouder voor de handels- inriehtmgen Mr. Kropman, hedenoch tend de verrassende mededeeling ge daan, dat het gemeentebestuur van be voegde defensiezijde is medegedeeld, dat Defensie geen belangstelling heeft voor Schiphol als militair luchtvaartterrein O.i. is dè oplossingSchiphol worde cen traal vliegveld voor het internationale luchtverkeer. Wie een internationale reis moet maken, kan bij handhaving der bestaande overige vliegvelden, snel en gemakkelijk naar Schip hol vliegen de afstand is van geen betee kenis in verhouding tot de geheele reis. Men behoudt dan het binnenlandsche lucht verkeer en gebruikt deze verbindingen te vens als voedingslijnen voor de internatio nale luchtvaart. Schiphol mog'c niet volmaakt centraal gelegen zijn. Maar het is een prima lucht haven, die nog steeds verbeterd wordt. En waar Schiphol er eenmaal IS, ware het onverantwoordelijk om het vliegveld aan de burgerlijke luchtvaart te onttrekken en vele millioenen te steken in een nieuw cen traal vliegveld nabij Leiderdorp. Moest Nederland nog beginnen met vliegveld-aanleg, dan zou er over te praten vallen. Maar wij hebben reeds .ver schillende vliegvelden. Waalhaven wordt spoedig uitsluitend militair vliegveld of Rotterdam een nieuw vliegveld zal stichten, moet Rotterdam beslissen. Maar als het werkelijk noodig is, het internationale ver voer te concentreeren op één luchthaven, dan is die aanwezig Schiphol. Het is er waarlijk den tijd niet naar om met millioenen te smijten en een nieuwe luchthaven te stichten voor een doel waar voor Schiphol reeds gebruikt wordt en uit stekend geschikt is. Daarom is het ons tevens een raadsel, hoe de K.L.M. zich vóór het uit de lucht gevallen plan. kan ver klaren. D.w.z. niet dat de K.L.M. voor het internationale vervoer aan het landen op één vliegveld de voorkeur geeftdit heeft natuurlijk aanmerkelijke kostenbesparing tengevolge. Maar waarom is hiertoe een nieuw kostbaar vliegveld noodig dit lijkt ons volmaakt overbodig. Ten slottewij hebben een vaag gevoel van ongerustheid ten aanzien van het bin nenlandsche luchtverkeer. Als de K.L.M. als argument voor het centrale nieuwe vliegveld, o.m. de kosten der grondorgani satie aanvoert, moeten wij dit dan zóó op vatten, dat zij bij het tot stand komen van één centrale luchthaven, de andere vliegvel den wil prijsgeven of althans de grond- organisatie, hetgeen practisch op hetzelfde, neerkomt? En daarmede dus tevens, het voortbestaan van de binnenlandsche lijnen. Wij kunnen het ons niet voorstellen en zou den hieromtrent gaarne zekerheid krijgen. Ledenvergadering a.g.O. Men sckr\jft ons Gisteravond hield de vereeniging A.G O. haar jaarlijksche ledenvergadering boven café Vermeesch. Het bestuur constateerde met voldoening dat er dit jaar zelfs 3 leden, aanwezig waren. Nadat de voorzitter, de heer v. d. Slikke, de vergadering geopend had, werden de notulen voorgelezen. Hierna volgde het jaarverslag. De enquête die het vorig jaar onder de leden is gehouden, over de vraag waar de vereeniging in het vervolg haar avonden zou geven in het Concertgebouw of in Britannia, besliste met een kleine meerder- heid ten gunste van het Concertgebouw. De abonnementskaarten ondergingen een verandering in vorm, waardoor het afscheu ren van strooken overbodig werd. De minimum-contributie werd verhoogd tot 3, terwijl donateurskaarten niet meer 9d>eMrlewi«sew iibw Jca dog Waarom de regeering Tiet nieuwe cen trale vliegveld wil zien tot stand ko- men. (Pag". 1, eerste blad)« De plannen voor een centraal vlieg- veld een nieuwe luchthaven is vol maakt overbodig. (Kort Commentaar)* In Noord-Brabant hebben bosch- en heidebranden gewoed. (Gemengd nieuws)^ De Chineezen hebben Lanfeng her overd. (Buitenland )j ZIE VERDER EVENTUEEL LAATSTE BERICHTEN persoonlijk zijn, maar ook door een ander lid van het gezin gebruikt kunnen worden. De avonden door de vereeniging in het af- geloopen seizoen gegeven, waren Le Coeur van het Masker, een voordrachtavond van Jacq. v. Elsacker, een intieme kunstavond door het ensemble Kommer Kleyn, een muziekavond door de heeren Harry v. Oss en Felix de Nobel. Macbeth van Ed. Ver kade en Prof. dr. Hiob Pratorius door het Centraal Tooneel. Een extra-avond in samenwerking met andere vereenigingen was „Adam in Bal lingschap". Na het jaarverslag van de secretaresse volgde dat van den penningmeester. Hier uit bleek, dat het aantal leden' was geste gen van 483 tot 509 en dat de vereeniging een batig saldo heeft van een kleine f 300. Een commissie van 2 leden werd benoemd tot het nazien van rekening cn verantwoor ding. De aftredende ledenmevr. de Vries en de heer v. d. Jagt, die zich beiden herkies baar hadden gesteld, werden herkozen, daar zich geen andere candidaten beschikbaar hadden gesteld. Bij de rondvraag werden door de aanwe zige leden eenige vragen gesteld, die door den voorzitter werden beantwoord. De vergadering werd met eenige woorden van dank door den voorzitter gesloten* Vlissingsch scheepvaartnïeuws. Aangekomen; „Oranje Nassau" van Harwich (verwacht) Nederlandsch m.s. „Holland" van AntwerpenNora van Kingston. Om te bunkeren; Engelsch s.s. „Arpka" van LondenDuitsch s.s, „Helga L. M. Russ" van BrailaAmeri- kaansch s.s. „Gateway City" van Londen* V ertrokken: „Prinses Juliana" naar Harwich Holland naar Rotterdam 7 „Nora" naar Antwerpen „Gateway City" naar Rotterdam„Helga L. M. Russ" naar Bremen. Met de „Zeeland" naar Engeland. Ieder jaa,r, zoo tegen den tijd jïat het zomerseizoen in aantocht is, verschijnt de nieuwe gids van de Stoomvaart Maat schappij „Zeeland". Het boekje dat steeds keurig- verzorgd het licht zag, is er dit jaar o.i. nog aanmerkelijk op vooruit ge gaan. Het formaat is grootér "geworden, de opmaak wat royaler en het boekje dat typografisch „af" is en tal van fraaie foto's bevat, is in een fleurig 'omslag ge stoken. Men heeft zoo een aantrekkelijk geheel verkregen dat het uitnemend doet en op zichzelf reeds een fraaie propaganda is voor de „Zeeland". De goedkoope reisjes die in de nieuwe gids beschreven- worden, overtuigen den lezer die hieraan mocht twijfelen, dat een zeereis naar Engelandwaarlijk niet meer uitsluitend voorde „bèter-gesitueerden" be reikbaar ismén kan al voor 10 in de eerste klasse terecht Het nieuws van den dag in beeld. Foto's in onze TijdingliaU De Nederlandsche zwemploeg, die Zater dag in het Engelsche Wembley-station aan internationale wedstrijden deelneemt, is Vrijdagmorgen derwaarts vertrokken. Bij het vertrek van hét Centraal-station. Zit tend midden Jopie Waalberg en rechts Herman Smitshuijzen. Staandegeheel links de leider P. H. J, Dogger en 3e v. 1, Nida Senff. Het Ned.-Indische voetbalteam, dat in den strijd om het wereldkampioenschap op; 5 Juni a.s. te Reims tegen Hongarije moet uitkomen, heeft Vrijdag op het H.B.S.-ter- rein te Den Haag druk getraind.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1938 | | pagina 1